24. 6. 2017

Zomrela Véronique Robertová

Zomrela Véronique Robertová

Francúzska novinárka Véronique Robertová podľahla zraneniam, ktoré utrpela v pondelok pri výbuchu míny, keď spravodajsky pokrývala boje o iracké mesto Mósul. Stala sa tak už treťou obeťou tejto explózie z radov žurnalistov, informovala dnes podľa agentúry DPA francúzska televízia.
Reportérku previezli v noci na piatok do jednej nemocnice neďaleko Paríža po tom, čo sa podrobila v Bagdade lekárskej operácii, uviedla verejnoprávna stanica France Télévisions.
Dva ďalší členovia z jej tímu pri výbuchu takisto zahynuli. Kurdský novinár Bachtijár Haddád zomrel na mieste a francúzsky reportér Stéphan Villeneuve po tom, ako ho previezli na ošetrenie do vojenskej nemocnice ozbrojených síl USA.
Všetci traja padlí novinári sprevádzali iracké špeciálne jednotky bojujúce o znovudobytie mósulského Starého mesta z rúk extrémistickej organizácie Islamský štát (IS), spresnila stanica France 2 vo svojej relácii Envoyé Spécial.
Bitka o Mósul, de facto hlavné mesto Islamského štátu v Iraku, prebieha medzi irackými jednotkami a džihádistami už od vlaňajšieho októbra a stáva sa čoraz krvavejšou.

Copyright TASR ©2017

Reklamná pauza, môžete sa...

Reklamná pauza, môžete sa... 

23. 6. 2017

ART FILM FEST NEWS

ART FILM FEST NEWS

Cenu Hercova misia za mimoriadny prínos do hereckého umenia vo filme si z košického filmového festivalu Art Film Fest (AFF) si v sobotu (24.6.) odnesie Magda Vášáryová. Hoci s hereckou kariérou skončila pred 28 rokmi, na jej konte ostalo účinkovanie v početných československých i zahraničných filmoch. Ako dnes pre novinárov uviedla, na návrat k herectvu sa už nechystá.
      "Teraz už nie. Žijem v inom svete a nepredpokladám, že ešte budem hrať nejakú slečnu Marplovú," odpovedala novinárom na úvahy v tomto smere. Prezradila, že ešte ako slovenskú veľvyslankyňu v Poľsku ju maďarská režisérka Márta Mészáros nahovárala, aby si vo filme Nepochovaný mŕtvy (2004) o maďarskom politikovi Imre Nagyovi zahrala jeho manželku, čo však odmietla.
      Udelená festivalová filmová cena Vášáryovú podľa jej slov prekvapila, keďže s niečím takým už nepočítala. Na Slovensku pritom hereckú cenu nikdy nedostala, viaceré však má z minulosti z Čiech a zahraničia. S prijatím Hercovej misie dlho váhala. "Ale potom som si povedala, že nakoniec už mám ten vek, aby som sa na dva dni zahrala na 'star'," povedala s úsmevom.
      V súvislosti s jej hereckou kariérou z rokov 1964 až 1990 pripomenula, že veľká časť bola v období normalizácie. Viaceré filmy skončili z politických dôvodov po natočení v trezoroch a mnohé projekty sa ani nemohli realizovať.
      "Spomeňte si, prosím, na všetkých tých ľudí, ktorí veľkú časť svojho tvorivého obdobia a kariéry išli od zákazu k zákazu. Doma mám jedného takého (manžela herca Milana Lasicu - pozn. TASR). Áno, urobili sme veľa dobrých vecí, ale uvedomte si, čo všetko by sme urobili pre slovenskú a českú kultúru, keby nám to dovolili urobiť," skonštatovala.
      Magda Vášáryová (68) zaujala hereckým talentom už ako 16-ročná, keď hrala v oceňovanom filme Markéta Lazarová. Známe sú jej postavy aj z filmov Postřižiny, Tichá radosť, Vtáčkovia, siroty a blázni, Krotká či Radúz a Mahulena. Po roku 1989 pôsobila v diplomacii a politike. V súčasnosti je okrem iného predsedníčkou ženského spolku Živena.
      Cenu Hercova misia si slávnostne prevezme v sobotu o 16.00 h na Dolnej bráne na košickej Hlavnej ulici. Súčasťou programu AFF je uvedenie troch Vášáryovej filmov - Krotká (1967), Krutá ľúbosť (1878) a Tichá radosť (1985).


Copyright TASR ©2017 

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Dvaja holandskí novinári, ktorých začiatkom týždňa uniesli pravdepodobne ľavicoví povstalci na severovýchode Kolumbie, sú naďalej v zajatí. Kolumbijské úrady v stredu prisľúbili ich bezpečný návrat, bližšie informácie o nich ale zatiaľ nemajú.
Eugenio Follender a Derk Bolt nakrúcali v pondelok v meste El Tarra pri hranici s Venezuelou, odkiaľ ich uniesli členovia Národnej oslobodzovacej armády (ELN), informovala kolumbijská armáda. Holanďania pracujú pre televíznu reláciu Spoorloos (Bez stopy), v ktorej pomáhajú hľadať stratených príbuzných.
Lídri ELN, ktorí už niekoľko mesiacov rokujú s vládou o mierovej dohode, vyjadrili nádej, že "pomôžu objasniť situáciu". Povstalecká skupina však v utorok vo večerných hodinách uviedla, že zatiaľ nedokáže overiť, či sú za únos zodpovední jej členovia.
Do mesta, kde novinárov naposledy videli, pricestovala aj humanitárna komisia. Miestny predstaviteľ Richar Claro, ktorý je súčasťou komisie, pre stanicu W Radio povedal, že "novinári sú momentálne v poriadku", neuviedol ale odkiaľ informáciu má. Hovorkyňa holandského ministerstva zahraničných vecí Daphne Kerremansová sa vyjadrila, že prípad má "najvyššiu prioritu".


Sociálna sieť Facebook si vytýčila nový cieľ - chce čo najviac používateľov primäť k tomu, aby sa stali členmi čo najväčšieho počtu skupín. Či už ide o skupiny fanúšikov jednotlivých interpretov, hercov či iných osobností, skupiny rozdelené podľa záujmov o konkrétne témy či záležitosti, alebo partie ľudí, ktorých spája rovnaký pohľad na nejakú problematiku, cieľom tvorcov Facebooku je zvýšiť ich význam a počet ich členov. Najnovší zámer Facebooku predstavil jeho zakladateľ Mark Zuckerberg vo štvrtok v Chicagu.
Sociálna sieť už za týmto účelom zriadila divíziu Facebook Groups, jej šéf Alex Deve však zatiaľ odmieta prezradiť akékoľvek bližšie podrobnosti o plánoch do budúcnosti. Vie sa zatiaľ len to, že Facebook výrazne zosilní svoju snahu presvedčiť čo najviac používateľov, aby sa stali členmi skupín, v ktorých ešte nefigurujú.
Tvorcovia Facebooku sa v tomto úsilí podľa agentúry AP riadia pojmom "významné skupiny", a síce tento pojem presne nedefinujú, podľa všetkého však pôjde o skupiny, ktoré už teraz majú čo najviac členov. Práve tie sa budú snažiť podporovať, pomocou komplikovaných algoritmov vyhľadávať ľudí, ktorí by o ne mohli mať záujem, a následne im na ne zobrazovať upozornenia. Niečo podobné už sa deje aj v súčasnosti, Facebook však plánuje túto zložku svojho pôsobenia čo najviac posilniť.
Podľa odborníkov oslovených agentúrou AP sleduje Facebook svojou najnovšou aktivitou najmä maximalizáciu ziskov. Je totiž známym faktom, že používatelia Facebooku, ktorí sa neobmedzujú len na zdieľanie obrázkov mačiatok a chutných pokrmov na svojom profile, ale sú aktívni aj v skupinách, ktorých sú členmi, trávia na Facebooku omnoho viac času.


Svojráznym spôsobom sa rozhodol bojovať proti alkoholu za volantom týždenník Mountain Scene vychádzajúci v novozélandskom Queenstowne. Mesto a jeho okolie, ktoré sú rajom pre milovníkov lyžovania a adrenalínových športov, čelí v posledných rokoch nebývalej vlne nehôd spôsobených nedisciplinovanými šoférmi a miestne médiá tento jav už nazývajú epidémiou šoférovania pod vplyvom alkoholu.
Týždenník Mountain Scene začal zverejňovať na titulnej strane meno, vek a nameranú hodnotu alkoholu v krvi každého vodiča, ktorý pri policajnej kontrole v meste a jeho okolí "nafúka". Ako hovorí šéfredaktor David Williams, noviny v tom budú pokračovať minimálne do konca tohto roka.
Agentúra AP píše, že počet obvinení z jazdy pod vplyvom alkoholu na Novom Zélande za posledných päť rokov klesol o tretinu, v Queenstowne a jeho okolí je však trend opačný.


©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Otvorený list pre portál zena.pravda.sk

Otvorený list pre portál 
zena.pravda.sk

Týmto listom adresovaným portálu zena.pravda.sk vyzývame redakciu denníka Pravda, aby prehodnotila obsah niektorých príspevkov zverejňovaných na tomto portáli. Táto výzva sa týka primárne autora/autorky pod iniciálami MaM, ktorý/ktorá sa vo svojich príspevkoch zdanlivo venuje poradenstvu v oblasti intímneho života dospelých.

Domnievame sa, že horeuvedený autor/autorka vo svojich príspevkoch porušuje etický kódex novinára/novinárky, konkrétne bod 12 a z neho vyplývajúcu ochranu verejného záujmu (t.j. tiež ochrana morálky a základných spoločenských hodnôt).

Autor/autorka MaM vo svojich príspevkoch často navádza ženy na submisívne a servilne správanie, ktoré vychádzajú z autorových/autorkiných stereotypných predstavách o ženstve i mužstve. Vyjadrenia autora/autorky majú vzbudzovať v ženách podvedome vinu, či frustráciu, ak nevyhovejú v sexuálnom styku primárne partnerovi: “Niektorí muži pri tichej žene dokonca strácajú erekciu.” Zdroj, “Nie všetci muži sa dokážu vyrovnať s tým, že nemajú dokonalé partnerky.” Zdroj, či “Hľadanie milenky je často podmienené stereotypom, ktorým ste muža zavalili v posteli.” Zdroj.

Takéto vzbudzovanie viny tiež môže na niektoré ženy pôsobiť aj ako forma sexuálneho nátlaku, ktorý autor/autorka miestami priamo propaguje: “Pri tej, čo si nedá vyhrnúť nočnú košeľu a tvári sa ako netýkavka ešte žiadny muž nedostal neodolateľnú túžbu.” Zdroj, “Znie to neuveriteľne, ale môžete si byť istá, že muži častejšie opustia tiché milenky ako tie, ktoré možno neovládajú toľko sexuálnych polôh, ale dobre stonajú.” Zdroj, “Oni chcú všetko vidieť. Telo, vagínu, mať zo sexu aj vizuálny zážitok a hanblivé baby každého chlapa len rozčuľujú.” Zdroj

Autor/autorka týchto príspevkov, ktoré sú zdanlivo napísané, aby privodili párom sexuálny pôžitok, na niektorých miestach dokonca predpokladá, že je prirodzenou súčasťou romantického vzťahu jeho vyústenie v partnerské násilie: “Muž, ktorý miluje partnerku, na ňu bude žiarliť tak intenzívne, až vám to niekedy môže vadiť.” Zdroj

Z čítania príspevkov autora/autorky MaM je zjavné, že ženy rád/rada prezentuje ako predmet túžby, čo nevnímame ako problematické. Za problematickú považujeme jeho/jej tendenciu prirovnávať ženy ku predmetom, ktoré je možné kúpiť, či vymeniť: “Nie je dôležité, ako vyzeráš. Ale je! A je to často aj dôvod, aby vás chlap jednoducho vymenil za lepší model. Pozrime sa realite do očí. Muži majú tendenciu meniť funkčný televízor, auto, mobil iba z jediného dôvodu. Niečo sa im páči viac.” Zdroj “Chĺpky na ženskom pohlaví môžete upraviť do tvaru srdiečka, alebo prvého písmena jeho mena. A kde toto najviac na partnera zapôsobí? Prakticky kdekoľvek, ale ak by ste spolu vkročili na nudapláž, bude sa pred ostatnými cítiť ako kráľ. Aj preto, že v lone máte „vytetované“, komu patríte.“ Zdroj “Najkrajšie kusy (ženy) si ukladajú v pamäti a potom ich využívajú v rámci osamelých hier, alebo erotických predstáv.” Zdroj., “Už necíti radosť, že vás má, sám seba sa pýta, čo si to „našiel“. Zdroj

V týchto príspevkoch autor/autorka zároveň vychádza zo svojich vlastných ideálnych a stereotypných predstav o žene ako o slúžke, ktorej úlohou je splniť všetky priania partnera ako v posteli, tak aj v domácnosti: “Túžia poláskať, potešiť, aby ich čakala partnerka, ktorá k nim po otvorení dverí pribehne a vybozkáva.” Zdroj

Nevera zo strany partnera je podľa autora/autorky MaM takmer vždy zapríčinená nedostatkom sexuálnej submisivity zo strany partnerky: “Ak muža nezvádzate, ráno mu nezakrútite ritkou, aby mal na čo celý deň myslieť, nepredvediete mu koketný úsmev, či prsia len tak kdesi vonku pre potešenie, dá prednosť tej, čo toto presne dokáže.” Zdroj, “Nespokojnosť so sexom je hlavný dôvod, pre ktorý muži vyhľadávajú neveru.” Zdroj, “Znie to neuveriteľne, ale môžete si byť istá, že muži častejšie opustia tiché milenky ako tie, ktoré možno neovládajú toľko sexuálnych polôh, ale dobre stonajú.” Zdroj, “Nikdy vám to nepovie priamo, ale môže konať poza váš chrbát.” Zdroj. Autor/autorka však prejavuje istú rozpoltenosť v tom, čo muži od svojich partneriek očakávajú. Vyzýva ženy, aby sa snažili primárne o splnenie požiadaviek muža, neustále sa zdokonalovali a vyslovene ho “zabávali”: “Ak máte všetko ako z kopírky, muži nie sú šťastní, nuda ich ubíja a únik v tomto prípade často znamená aj iné náručie.” Zdroj

Napriek tomu, že sú príspevky autora/autorky MaM zvyčajne namierené na “poradenstvo” pre ženy, vnímame mnohé vyjadrenia MaM aj ako stereotypizujúce voči mužom. V týchto príspevkoch sú muži prezentovaní ako neustále virilní jedinci, ktorých záujem o partnerku vychádza len z ich potreby sa za každej okolnosti sexuálne uspokojiť. Sexuálny drive muža a z neho vychádzajúca nespokojnosť je zároveň považovaná za primárnu vlastnosť všetkých mužov, ktorá často vyúsťuje do autorom/autorkou obhajovanej nevery: “Ak sa za niečo na sebe hanbíte, nečakajte, že muž to bude tolerovať celoživotne.” Zdroj., “Vedeli ste, že málo nahoty mnohých privádza k rozhodnutiu nájsť si novú partnerku?” Zdroj.

Autor/autorka zároveň mužov prezentuje ako jedincov, ktorí sú neschopní a ktorých je možné jednoducho prekabátiť: “Ja to zvládnem sám. Tejto vete z mužských úst nikdy neverte a vždy zavolajte aj záložné zdroje. Najlepšie potichu a nenápadne, aby si ten váš hneď nemyslel, že mu neveríte. Muži majú tendenciu nepoužívať návody, vedieť všetko najlepšie a tváriť sa, že sa všetkému rozumejú.” Zdroj., Autor/autorka zároveň mužov redukuje na primitívne sexuálne zvieratá, ktoré zakaždým využívajú situáciu a sebestredne vyhľadávajú len svoje potešenie: “Muž sa dokáže pretvarovať, ale niekedy mu prasknú nervy. A to práve vtedy, ak nedosiahne svoje.” Zdroj., “Aj toto leto sa nudapláže naplnia mužmi. A treba povedať rovno, že máloktorý z nich, na rozdiel od žien, tam chodí, aby mal pekne opálené intímne partie. Idú pozorovať iné ženy, ale nie príliš okato, erekcia sa totiž v týchto miestach nenosí. Najkrajšie kusy si ukladajú v pamäti a potom ich využívajú v rámci osamelých hier, alebo erotických predstáv.” Zdroj

Na základe uvedeného požadujeme celoštátny mienkotvorný denník Pravda s najdlhšou tradíciou na Slovensku, aby zvážil príspevky, ktoré sa prezentujú ako poradenstvo pre pohlavné spolužitie. Spomínané príspevky môžu totiž vyvolávať v ženách aj mužoch neistotu či dokonca frustráciu, ak nespĺňajú idealizované predstavy autora/autorky o oboch pohlaviach. Vnímame to tak, že denník Pravda je tiež zodpovedný za poradenstvo, ktoré na svojich stránkach publikuje.

Domnievame sa, že autor/autorka v týchto vyjadreniach prenáša svoje vlastné idealizované a stereotypné predstavy o ženách a mužoch do svojho poradenstva. Tieto príspevky nečítajú len dospelí, ale i mladí ľudia, ktorí si predstavy o tom, čo je v sexe príjemné pre oboch partnerov, či dokonca, čo sú predpoklady “zdravej” sexuality, zatiaľ len formujú. Cieľom príspevkov nie je skutočne vzdelávať o sexuálnom živote mužov aj žien, či im radiť, ako žiť spokojný sexuálny život, keďže vychádzajú z jednoduchých zovšeobecnených predstáv primárne o tom, čo (podľa autora/autorky všetci) muži od partneriek požadujú. Horeuvedené vyjadrenia sú ofenzívne ako k ženám, tak aj k mužom a nezohľadňujú ich jedinečné a individuálne potreby, vlastnosti a preferencie.

Vyzývame redakciu denníka Pravda, aby prehodnotila, či sa chce takýmto obsahom prezentovať online a či považuje takúto formu “poradenstva“ za vhodnú alebo dokonca etickú. Zároveň vyzývame redakciu denníka Pravda, aby sa k tomto otvorenému listu vyjadrila a zaujala postoj k obsahu, ktorý na svojej stránke publikuje a za ktorý je tým pádom aj zodpovedná.

Kolektív okolo magazínu feminist.fyi a OZ Femília:

Fond Eurimages podporí dva slovenské koprodukčné filmy

Fond Eurimages podporí dva 

slovenské koprodukčné filmy


Dva slovenské filmové projekty dostanú od kinematografického fondu Rady Európy Eurimages príspevok v celkovej hodnote 388.000 eur. Rozhodli o tom zástupcovia Rady Eurimages na historicky prvom zasadnutí v Bratislave. Oba tieto projekty sú koprodukcie medzi Českou republikou a Slovenskou republikou.
      Prvým podporeným je projekt slovenskej režisérky Miry Fornay Žaby bez jazyka (Cook F**k Kill). Druhým rozprávka Čertí brko Mareka Najbrta. „Zo štyroch projektov, ktoré sme mali prihlásené so slovenskou majoritnou alebo minoritnou účasťou, dva sa nám podarilo obhájiť v tejto silnej konkurencii,“ uviedla zástupkyňa Slovenska v Eurimages Zuzana Gindl-Tatárová. Projekt Miry Fornay sa zaoberá problémom domáceho násilia, ktorý predstaví modernou formou pre mladé publikum. Čertí brko je rozprávka, ktorá sa snaží upozorniť okrem iného aj na problém korupcie.
      Podľa ministra kultúry Mareka Maďariča je Slovensko dobrým príkladom, ako sa malá krajina vlastným úsilím a kooperáciou s ostatnými krajinami dostala v oblasti kinematografie do normálneho stavu. Prichádzajú aj výsledky v podobe návštevnosti. „Tento rok, prvýkrát na Slovensku, si vyše milióna divákov pozrie slovenské filmy. To je obrovský úspech. A zároveň naše filmy už pravidelne dostávajú šancu na veľkých festivaloch v súťaži,“ zdôraznil šéf rezortu kultúry.
      Eurimages je kinematografický fond Rady Európy zameraný na koprodukciu, distribúciu a prezentáciu diel európskej kinematografie. Bol založený v roku 1988 a v súčasnosti má 38 členských štátov, uvažuje sa o vstupe Ukrajiny. Slovensko je jeho súčasťou od roku 1996 a doteraz z neho získalo podporu pre 38 koprodukčných projektov v celkovej hodnote 8.839.022 eur, pričom slovenské produkčné spoločnosti v nich boli v pozícii majoritného alebo minoritného koproducenta. Ročne má fond k dispozícii 20 až 22 miliónov eur, z ktorého prerozdelí päť až sedem miliónov.



Copyright © TASR 2017