DALITO!

15. 2. 2017

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Moskovský súd zamietol včera odvolanie voči predĺženiu väzby uvalenej na ukrajinského novinára Romana Suščenka, ktorého zadržali a obvinili v Rusku zo špionáže. Oznámil to jeho ruský advokát Mark Fejgin. Ten v rámci odvolania žiadal, aby súd zmenil Suščenkovu väzbu na domáce väzenie.
Súd ešte koncom januára rozhodol o ďalšom predĺžení Suščenkovej väzby do 30. apríla, poznamenala agentúra Ukrinform.
Ako tvrdí ruská Federálna bezpečnostná služba (FSB), plukovníka Suščenka z Hlavnej správy rozviedky (GUR) Ministerstva obrany Ukrajiny zatkla 30. septembra v Moskve, kde bol na "špionážnej misii". Podľa FSB zbieral tajné informácie o ruských ozbrojených silách a Národnej garde, pričom ich zverejnenie by podkopalo obranyschopnosť Ruska.
Súd rozhodol o uvalení väzby na Suščenka 1. októbra. Vyšetrovatelia oficiálne obvinili tohto Ukrajinca zo špionáže 7. októbra. V prípade uznania za vinného mu hrozí až 20 rokov väzenia.
Suščenko akékoľvek obvinenia odmieta. Mark Fejgin tvrdí, že Suščenko je reportérom agentúry Ukrinform v Paríži a v Moskve nebol na špionážnej misii, ale na návšteve u svojich príbuzných.
Ukrinform potvrdil, že Suščenko je jeho zamestnancom od roku 2002, pričom ho označil za "novinára s dlhodobo bezúhonnou profesionálnou reputáciou".
Novinára udal "rodinný priateľ", ktorý kontaktoval ruskú FSB a tá Suščenka zatkla, uviedol začiatkom novembra advokát Fejgin. "Suščenko navštívil svojho brata v Moskve niekoľkokrát. Kontaktoval priateľa rodiny. Rodinný priateľ ho jednoducho dal zatvoriť. To je všetko," povedal Fejgin.

Denník New York Times (NYT) dnes uviedol, že výrok jedného z jeho redaktorov na adresu prvej dámy Spojených štátov Melanie Trumpovej, ktorý zaznel v súkromnom rozhovore s herečkou a modelkou Emily Ratajkowskou je "absolútne nevhodný".
Vyjadrenie reportéra sa v médiách objavilo v pondelok, keď Ratajkowská na Twitteri napísala, že nemenovaný novinár pracujúci pre NYT jej povedal, že "Melania je štetka".
"Toto vyjadrenie nebolo určené pre verejnosť, napriek tomu je však absolútne nevhodné a nemalo k nemu dôjsť," uviedla vo vyhlásení hovorkyňa NYT Eileen Murphyová, pričom dodala, že zmienený reportér neprináša správy z Washingtonu a nezaoberá sa politikou.
"Potlesk patrí všetkým ženám na svete, ktoré pozdvihnú svoj hlas, zastanú sa alebo podporia iné ženy," vyzdvihla dnes na Twitteri Ratajkowskú prvá dáma Spojených štátov.

Extrémisti z organizácie Islamský štát (IS) považujú médiá hlavného prúdu za efektívnu zbraň na šírenie svojej propagandy. Vyplýva to zo správy Medzinárodného centra pre štúdium radikalizmu a politického násilia (ICSR) so sídlom v Londýne.
ICSR v pondelok informovalo, že IS disponuje viacúrovňovou mediálnou stratégiou na získavanie podpory, ktorej súčasťou je vypúšťanie takzvaných mediálnych "projektilov".
Vyplýva to z arabsky písaného dokumentu, ktorý islamisti vlani zverejnili na internete. Ten hovorí o efektívnom využívaní médií hlavného prúdu, ktoré - pokiaľ sú "správne ovplyvnené" - môžu mať omnoho "ďalekosiahlejší dosah" než najsilnejšie bomby.
Stratégia militantov tiež počíta s prezentovaním atraktívnej pozitívnej alternatívy k zavedeným poriadkom a s vyvracaním údajných klamstiev, ktoré o islamistoch šíria západné "križiacke štáty". Dôležitú úlohu zohráva aj využívanie médií na šírenie správ a obrazového materiálu z veľkých teroristických útokov a brutálnych vrážd zajatcov.
Správu vypracoval skúsený výskumný pracovník ICSR Charlie Winter.



Ruská televízna stanica RT a spravodajský portál Sputnik, ponúkajúce spravodajstvo aj vo francúzskom jazyku, v utorok dôrazne odmietli obvinenia štábu francúzskeho prezidentského kandidáta Emmanuela Macrona o šírení falošných správ a ohováraní na adresu tohto centristického politika v ich vysielaní.
      "RT kategoricky odmieta všetky obvinenia, v zmysle ktorých by sa kanál mal podieľať na šírení falošných informácií o osobe Emmanuela Macrona alebo o francúzskych prezidentských voľbách," hovorí sa v stanovisku stanice.
      Obvinenia bez dôkazov dôrazne odmietol aj spravodajský portál Sputnik.
      Hovorca Kremľa na tlačovej konferencii reagoval na obvinenia o snahe manipulovať francúzske prezidentské voľby prostredníctvom médií alebo kybernetických útokov slovami, že sú absurdné. "Nemali sme a ani nemáme v úmysle zasahovať do vnútorných záležitostí iných krajín, osobitne nie do volieb," zdôraznil Dmitrij Peskov, podľa ktorého je zrejmé, že v niektorých krajinách vedú hysterickú kampaň proti ruskému
prezidentovi Vladimirovi Putinovi.
      Richard Ferrand, generálny tajomník strany En Marche! (Vpred!), za ktorú Macron kandiduje, upozornil, že ruské provládne médiá RT a Sputnik šíria nepravdivé informácie s cieľom mobilizovať verejnú mienku proti Macronovi.
      Macron ako nezávislý centristický kandidát sa v posledných týždňoch teší nárastu preferencií v prezidentskej kampani. Podľa agentúry Reuters sa tak stal favoritom na víťaza v druhom kole volieb, v ktorom má 7. mája najväčšie šance poraziť kandidátku Národného frontu (FN) Marine Le Penovú.
      Podľa Ferranda sa Macron ako presvedčený proeurópsky politik stal terčom mediálnych útokov z Ruska, pretože presadzuje silnú a zjednotenú Európsku úniu. Tá by podľa Macrona mala zohrávať dôležitú úlohu v medzinárodných záležitostiach, a to aj tam, kde to naráža na záujmy Moskvy.
      Ferrand okrem toho upozornil, že počítačové systémy, ktoré používa Macronov volebný tím, sú terčom "stoviek a tisícov" kybernetických útokov pôvodom z Ruska. Vyzval preto francúzsku vládu, aby zakročila a zabránila cudziemu zasahovaniu do volebnej kampane vo Francúzsku.





Francois Fillon, kandidát francúzskej konzervatívnej strany Republikáni (LR) v jarných prezidentských voľbách, opäť čelí neželanej pozornosti médií po tom, ako jeho hovorcu Thierryho Soléra začali úrady vyšetrovať ohľadom daňových podvodov.
      Solére sa stal predmetom predbežného vyšetrovania prokuratúry v Nanterre kvôli daňovým podvodom, oznámila v utorok agentúra Belga. Viaceré francúzske a belgické médiá o tom informovali na základe správy, ktorú sa chystá uverejniť francúzsky satirický časopis Le Canard enchainé vo svojom dnešnom vydaní.
      Podľa tohto časopisu, ktorý v posedných týždňoch podrobne mapuje Fillona a jeho volebný tím, sa vyšetrovanie Soléra začalo ešte vlani v septembri a týka sa rokov 2010-13. Fillonov hovorca, ktorý je zároveň poslancom Národného zhromaždenia za región Hauts-de-Seine, nezaplatil časť svojej dane z príjmov a vlani neodviedol ani daň z majetku.
      Solére oznámil, že sa po zverejnení tejto správy chystá podať na daný týždenník trestné oznámenie pre krivé obvinenie.
      Le Canard enchainé prispel k zníženiu Fillonovej popularity v predvolebnej kampani po tom, ako zverejnil informácie, že kandidát Republikánov v čase, keď bol senátorom, zamestnával nielen svoju manželku Penelope, ale aj ich dve deti.

Copyright TASR ©2017