10. 12. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký dramaticko-fantazijný seriál Kráľovstvo (2013) skoční po štvrtej sezóne. Jeho koniec oznámili predstavitelia televízie CW krátko po tom, čo tvorcovia začali s nakrúcaním finálovej epizódy. Spomínaná posledná séria historického projektu bude mať 16 častí, pričom prvú odvysielajú 10. februára a poslednú pravdepodobne v júni.
Kráľovstvo sleduje francúzsku a škótsku panovníčku Máriu I. Stuartovú počas jej života na francúzskom kráľovskom dvore s manželom Františkom II. Za projektom plným tajomných udalostí, politiky, intríg a lásky stojí producentská dvojica Laurie McCarthy a Stephanie SenGupta. Hlavnú hrdinku stvárnila Adelaide Kane, Františka II. si zahral Toby Regbo a ako jeho matka Katarína Medicejská sa predstavila Megan Follows. Okrem nich si v seriáli zahrali napríklad aj Torrance Coombs, Celina Sinden, Anna Popplewell, Caitlin Stasey, Alan van Sprang, Rachel Skarsten, Rossif Sutherland či Amy Brenneman.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Spoločnosť 21st Century Fox, ktorá patrí mediálnemu magnátovi Rupertovi Murdochovi, chce prevziať celú európsku televíznu stanicu Sky, kde vlastní podiel vyše 39 %.
Sky dnes oznámil, že s Foxom uzatvorili predbežnú dohodu o kúpe zostávajúceho podielu za 10,75 GBP (12,81 eura) za akciu. Zmluva hodnotí Sky na 18,5 miliardy GBP. Niektoré podmienky akvizície ešte nie sú uzatvorené a nie je isté, či vôbec k transakcii dôjde.
Murdoch sa už pred niekoľkými rokmi snažil získať úplnú kontrolu nad Sky, no v roku 2011 sa akvizícia dostala na vedľajšiu koľaj. Príčinou bolo odhalenie, že jeho britské médiá odpočúvali telefóny celebrít, politikov aj príbuzných obetí zločinov, ktoré otriaslo britskou politickou a mediálnou scénou.
Akcie Sky na londýnskej burze po oznámení vzrástli o viac než 25 % na 10,40 GBP.

Copyright © TASR 2016

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Leták Šašo špeciál o poslancovi Národnej rady SR Igorovi Matovičovi (OĽaNO-NOVA) odmietla Slovenská pošta (SP) distribuovať, keďže mohla zasiahnuť do jeho osobnostných práv. Vyplýva to zo stanoviska, ktoré poskytla hovorkyňa pošty Iveta Dorčáková.
"V prípade letákov Slovenská pošta nesie zodpovednosť za obsah, a to v postavení šíriteľa reklamy podľa zákona o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov, čo znamená, že v prípade porušenia ustanovení tohto zákona SP by bola vystavená riziku prípadných súdnych sporov," uviedla Dorčáková.
Slovenská pošta v stredu (7.12.) dostala požiadavku na distribúciu letáka, za ktorým stoja aktivisti Peter Weisenbacher a Alena Krempaská, v náklade asi 20.000 kusov. "Distribúcia takejto tlačoviny by mohla spôsobiť zodpovednostný vzťah ako šíriteľa reklamy, ak by sa neskôr preukázalo, že by sa distribúciou tejto tlačoviny zasiahlo do práv na ochranu osobnosti konkrétnej fyzickej osoby," zhrnula Dorčáková.

Copyright © TASR 2016

Zomrel Joseph Mascolo

Zomrel Joseph Mascolo

Vo veku 87 rokov zomrel americký herec Joseph Mascolo, známy napríklad zo seriálu Tak plynie čas (1965). Rodák z mesta West Hartford v štáte Connecticut naposledy vydýchol 7. decembra v dôsledku Alzheimerovej choroby. Smutnú správu potvrdila druhá manželka zosnulého Patricia, s ktorou sa zosobášil v roku 2005.
Joseph Mascolo sa narodil 13. marca 1929. Preslávil sa v spomínanom seriáli Tak plynie čas, v ktorom účinkoval od roku 1982. V roku 1985 sa predstavil v televíznom projekte Santa Barbara (1984 - 1993) alebo v období 2001 až 2006 v seriáli Bohatí a pekní (1987). Okrem toho sa objavil aj vo filmoch Čeľuste II (1978), Áno, Giorgio (1982) alebo Horúčava (1986).

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV!

TO JE TV!


9. 12. 2016

Americký filmový inštitút predstavil to najlepšie z filmu a televízie

Americký filmový inštitút predstavil to
najlepšie z filmu a televízie

Americký filmový inštitút (AFI) zverejnil svoje tradičné zoznamy najlepších amerických filmov a televíznych seriálov roka. Medzi najlepšie filmy uplynulého roka sa dostali Prvý kontakt, Fences, Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu, Hell or High Water, La La Land, Manchester by the Sea, Moonlight, Mlčanie, Sully a Zootropolis.
V televíznej kategórii sa do top desiatky šiesty raz zaradila Hra o tróny (2011), štvrtýkrát V službách KGB (2013) a druhý raz Volajte Saulovi (2015). Nováčikmi v zozname sú nové seriály Atlanta (2016), The Crown (2016), Jedna noc (2016), American Crime Story: The People v. O.J. Simpson (2016), Stranger Things (2016) a This Is Us (2016). Špeciálnu cenu za prínos americkému kultúrnemu dedičstvu udelil filmový inštitút dokumentárnemu miniseriálu O.J.: Made in America. Tvorivé tímy všetkých uvedených diel ocenia 6. januára.


Najlepšie filmy roka 2016 podľa AFI:

Prvý kontakt
Fences
Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu
Hell or High Water
La La Land
Manchester by the Sea
Moonlight
Mlčanie
Sully
Zootropolis

Najlepšie seriály roka 2016 podľa AFI:
V službách KGB (2013)
Atlanta (2016)
Volajte Saulovi (2015)
The Crown (2016)
Hra o tróny (2011)
Jedna noc (2016)
American Crime Story: The People v. O.J. Simpson (2016)
Stranger Things (2016)
This Is Us (2016)
Viceprezident(ka) (2012)

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEMO 98 vyzýva predstaviteľov štátu k rešpektovaniu iných názorov

MEMO 98 vyzýva predstaviteľov štátu k
 
rešpektovaniu iných názorov

MEMO 98 vyzýva predsedu vlády Roberta Fica, ako aj ostatných predstaviteľov vlády, "aby sa vo verejnom záujme vrátil na cestu vzájomného rešpektu a úcty k iným názorom, bez ohľadu na mieru ich kritickosti, na cestu úcty k vláde zákona, medzinárodných pravidiel a demokratických tradícií". Organizácia MEMO 98, ktorá sa už 18 rokov venuje projektom monitorovania médií a volieb na Slovensku aj v zahraničí, vo svojom tlačovom vyhlásení odsudzuje nedávne verbálne ataky predsedu vlády SR Roberta Fica voči médiám a podobné vyjadrenia iných predstaviteľov vládnej koalície, menovite i Andreja Danka, predsedu Slovenskej národnej strany (SNS) a Národnej rady (NR) SR. Považuje ich za nepochopenie skutočného významu slobody slova a úlohy médií pre rozvoj zdravej a slobodnej demokratickej spoločnosti, uvádza sa vo vyhlásení, ktoré agentúre SITA poskytol výkonný riaditeľ MEMO 98 Rasťo Kužel.
V súvislosti s "konfrontačným, až nepriateľským vzťahom" premiéra voči médiám MEMO 98 pripomína, že predseda vlády získal od občanov mandát ich zastupovať a vykonávať správu vecí verejných. "Ide o službu občanom platenú občanmi, nie mandát svojvoľne rozhodovať, kto má ako písať, či pýtať sa. Ide o Slovensko, o úspech všetkých, nielen jedných na úkor druhých, ide o porozumenie, nie odsúdenie, ide o atmosféru, kde sa darí rôznorodosti, nie výlučnosti," píše MEMO 98. Výkonný riaditeľ organizácie vo vyhlásení pripomína, že v období, keď sa "darí šíriť rôzne polopravdy, lži, propagandu a dezinformácie, je veľmi nebezpečné paušálne negovať médiá len za to, že sú kriticky nastavené voči vláde a cielene ich za to ignorovať či opakovane verejne podrývať ich hodnotu pre spoločnosť. Toto je voda na mlyn pre rast extrémizmu, radikalizmu a populizmu". Podľa Kužela je "najlepšou odpoveďou na propagandu a účelové manipulácie kvalitná žurnalistika a vláda by ju mala podporovať a nie negovať".
Organizácia MEMO 98 kritizuje aj predsedu vládnej SNS a parlamentu Andreja Danka. Jeho aktivity "oživujú reminiscencie s obdobím pred rokom 1998, keď tlak na médiá a snahy o ich kontrolu boli bežným prostriedkom vtedajšej vládnej moci, spôsoby ktoré v súčasnosti vidíme v krajinách na východ od našich hraníc", tvrdí. Zároveň pripomína, že tento týždeň bol z iniciatívy predsedu NR SR novelou zákona o rokovacom poriadku obmedzený obsah aj forma vystúpení poslancov parlamentu. "Andrej Danko sa od marcových volieb snaží spochybňovať médiá verejnej služby, najnovšie TASR," píše sa vo vyhlásení. Stále podľa MEMO 98 ostáva otvorená otázka zvýšenia koncesionárskych poplatkov, ktorú SNS bojkotuje, pričom ako argument slúži spochybňovanie kredibility a profesionality RTVS zo strany viacerých predstaviteľov SNS.
Riaditeľka Odboru komunikácie s médiami a verejnosťou Kancelárie NR SR Zuzana Čižmáriková reagovala pre SITA na kritiku MEMO 98. "Ide o zle interpretované vyhlásenie, ak by daný redaktor bol na V4, kde to odznelo alebo aspoň čítal agentúrne správy, tak by vedel, že ide o aktivitu šéfov tlačových agentúr, ktorí by mali medzi sebou viac komunikovať o témach, ktoré ich vo V4 spájajú a informovať tak spoločne verejnosť," uviedla hovorkyňa NR SR.
Agentúra SITA oslovila so žiadosťou o reakciu aj Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR a hovorkyňu predsedu vlády.
Organizácia MEMO 98 od svojho vzniku uskutočnila mediálne projekty vo viac ako 50-tich štátoch a jej členovia sa zúčastnili na viac ako 100 pozorovateľských misiách, predovšetkým v rámci OBSE a EÚ, naposledy v Rusku, Spojených štátoch či v Macedónsku. V tejto súvislosti pripomína medzinárodný kontext a štandardy, na rešpektovanie ktorých sa SR dobrovoľne zaviazala.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Časopis Pamiatky a múzeá má 65 rokov

Časopis Pamiatky a múzeá
má 65 rokov

Históriu 65 rokov časopisu pre kultúrne dedičstvo Pamiatky a múzeá aj 25 rokov udeľovania jeho výročných cien si v týchto dňoch pripomínajú vydavatelia - Slovenské národné múzeum (SNM) s Pamiatkovým úradom.
Na štvrtkovom (8. 12.) stretnutí tvorcov a čitateľov časopisu v knižnici SNM to vyhodnotil jeho šéfredaktor Peter Maráky ako významné obdobie aj napriek zmenám vo vydávaní. To sa začalo v roku 1952 pod pôvodným názvom Pamiatky a múzeá, potom nasledovalo štyri desaťročia vydávanie pod názvom Vlastivedný časopis a 30 rokov vydávania časopisu Pamiatky a príroda.
"Po roku 1990 sa rozhodlo o znížení počtu finančne podporovaných časopisov zhruba na 50 percent. Vtedajší Pamiatkový ústav a SNM sa rozhodli vrátiť k pôvodnému názvu Pamiatky a múzeá, samozrejme, v novej koncepcii. Čo sa zmenilo bola farebná tlač, cesta k modernej revue, ktorá sa začala zaoberať v celej šírke problematikou kultúrneho dedičstva. Čiže ochranou pamiatok, múzejnou činnosťou, galerijnými aktivitami, prácou archívov, historickými knižničnými fondmi," konštatoval šéfredaktor.
Podľa neho sa postupne podarilo vytvoriť aj fórum na spätnú väzbu časopisu s čitateľom. Najskôr anketou a potom súťažou o výročné ceny časopisu, ktoré nedávno boli udelené 25. raz. V rámci prehľadu produkcie v oblasti ochrany, poznávania a pestovania kultúrneho dedičstva na Slovensku bolo nominovaných takmer 1700 rôznych aktivít a 200 z nich dostalo výročnú cenu, ktorá je akýmsi malým Oskarom kultúrneho dedičstva.
"Laureáti si zvyknú uvádzať túto cenu do referencií pri grantovaní o projekty aj vo vydavateľstvách v miestnostiach pre klientov, kde majú zarámované skromné ocenenie v podobe diplomov. Ukázalo sa, že aj prestížna cena bez finančných bonusov môže byť vážená a ctená, najmä ak tam je čo najmenší vplyv mimoodborných rôznych tlakov. A ten tu naozaj veľmi nehrozí, pretože redakčná rada trvá vo svojej minimálne zmenenej podobe už 25 rokov," zdôvodnil Peter Maráky.
Zároveň pripomenul, že najúspešnejšie obdobie bolo, keď mali dosť finančných prostriedkov a mohli vydávať aj monotematické čísla vo svetových jazykoch. Tak vznikli publikácie o baroku na Slovensku, o vzácnych zbierkach slovenských múzeí a galérií, tiež o doprave, poštovníctve, kúpeľníctve, o SNM či o vývoji ochrany pamiatok. Postupne z finančných dôvodov znížili periodicitu časopisu zo šiestich na štyri čísla a cudzojazyčne čísla už nevychádzajú. Riešia to teraz aspoň rozšíreným resumé v nemčine, angličtine a francúzštine.
"Aj tak sme vďační vydavateľom, že sú schopní dohodnúť sa každý rok a nájsť tie finančné prostriedky na vydávanie časopisu. Pamiatkový úrad a SNM si uvedomujú, že je to časopis, ktorý ich spája aj s oblasťou archívov, galérií, knižníc. A že je to vlastne oficiálne fórum, ktoré si môže dovoliť sa zamerať na základný výskum a nemusí riešiť tie veci popularizácie pamiatok, ktoré riešia iné populárne média," dodal šéfredaktor.

Copyright © TASR 2016

Prieskum MEDIAN SK

Prieskum MEDIAN SK

Najpočúvanejšími rozhlasovými stanicami na Slovensku sú aj naďalej Rádio Expres, Rádio Slovensko a Fun rádio. Ukázala to najnovšia vlna prieskumu Radioprojekt  spoločnosti Median SK (IX. až XI. etapa 2016).
      Rádio Expres malo podľa prieskumu v parametri "počúval posledný týždeň" počúvanosť na úrovni 34,4 percenta, Rádio Slovensko 29,1 percenta, Fun rádio počúvalo 22,9 percenta poslucháčov.
      K zmene nedošlo oproti predošlej vlne prieskumu ani na ďalších priečkach. Štvrtou najpočúvanejšou rozhlasovou stanicou je Rádio Jemné (16,3 percenta), nasleduje Rádio Európa 2 (15,4 percenta), Rádio Regina (13,1 percenta) a Rádio Vlna (11,7 percenta).
      Celková počúvanosť rádií v období od 22. augusta do 13. novembra bola 89,1 percenta. Na otázku, či minulý týždeň počúval rozhlas, odpovedalo pozitívne 3.990.000 poslucháčov vo veku 14 až 79 rokov. Podľa prieskumu počúvajú denne rádio takmer tri milióny ľudí (64,8 percenta populácie).
      Celkovú počúvanosť 41,5 percenta dosiahlo šesť rozhlasových okruhov verejnoprávneho RTVS. Stanice rozhlasovej siete Rádio Services počúvalo 37,8 percenta poslucháčov a sieť Fun Media Group dosiahla počúvanosť 30,2 percenta.
      Najväčší podiel na trhu si podľa Medianu SK udržuje Rádio Expres (22,5 percenta), nasleduje Rádio Slovensko (21,1 percenta) a Fun rádio (12,1 percenta). Ďalšími sú Rádio Regina (8,4 percenta), Rádio Európa 2 (7,7 percenta), Rádio Jemné (7,6 percenta) a Rádio Vlna (7,4 percenta). Zvyšné rozhlasové stanice kontrolujú 13,2 percenta rozhlasového trhu.
      Najnovší prieskum Radioprojekt uskutočnila agentúra na vzorke 3333 respondentov formou osobných rozhovorov a samostatným vypĺňaním dotazníka respondentmi.


Copyright © TASR 2016

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS


Podnetom Generálnej prokuratúry na možný rozpor s ústavou v prípade povinného percentuálneho podielu slovenských pesničiek vo vysielaní rádií sa Ústavný súd (ÚS) SR doposiaľ zaoberal iba na neverejnom zasadnutí pléna, na ktorom rozhodol, že vo veci sa bude ďalej konať. TASR to potvrdila Jana Pľutová z tlačového a informačného odboru ÚS SR.
"V merite veci k dnešnému dňu rozhodnuté nebolo a v súčasnosti ani nie je možné určiť, kedy bude predmetný návrh prerokovaný v pléne ústavného súdu," uviedla.
Návrh na začatie konania v prípade zákonom stanoveného percenta slovenských pesničiek vo vysielaní rádií a možného rozporu tejto povinnosti s ústavou, podal v druhej polovici mája generálny prokurátor Jaromír Čižnár. "Napadnutá právna úprava podľa názoru generálneho prokurátora nerešpektuje viaceré princípy právneho štátu, neprípustným a neodôvodneným spôsobom retroaktívne zasahuje do vlastníckych práv vysielateľov rozhlasovej programovej služby a ich práva na ochranu majetku, ako aj práva na podnikanie, pričom tiež narúša pravidlá hospodárskej súťaže," odôvodnila podanie návrhu na preskúmanie hovorkyňa Generálnej prokuratúry (GP) SR Andrea Predajňová.
Podnet na podanie uvedeného návrhu podala generálnemu prokurátorovi Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc. Predajňová pripomenula, že GP sa k návrhu novely zákona vyjadrovala už v procese pripomienkového konania. "Už vtedy sme upozornili predkladateľa na možný rozpor s Ústavou SR," upozornila hovorkyňa.
Povinnosť hrať povinný podiel slovenských pesničiek vo vysielaní stanovila rádiám od 1. apríla tohto roku novela zákona o vysielaní a retransmisii. Súkromné rádiá musia podľa tejto legislatívnej úpravy v tomto roku vyčleniť najmenej 20 percent a od roku 2017 najmenej 25 percent vysielacieho času mesačne pre slovenskú tvorbu. V prípade verejnoprávneho rozhlasu to je 30 a potom minimálne 35 percent. Pätinu z povinného podielu musia tvoriť novinky, teda skladby, ktoré vznikli v období posledných piatich rokov. Do stanoveného podielu sa započítavajú iba pesničky, ktoré odznejú v éteri od 6.00 do 24.00 h.
Ešte pred účinnosťou zákona požiadali Radu pre vysielanie a retransmisiu (RVR) o výnimku vysielatelia 16 rádií. V desiatich prípadoch RVR žiadosti vyhovela. V šiestich prípadoch išlo o celkovú výnimku, v štyroch prípadoch o čiastočnú, týkajúcu sa podielu nových hudobných diel.

Copyright © TASR 2016

Workshop 2016 -prehliadka tvorby lokálnych TV staníc Slovenska

Workshop 2016
prehliadka tvorby lokálnych TV staníc Slovenska

V Handlovej sa v sobotu 10. decembra po 18. raz stretnú zástupcovia lokálnych a regionálnych televízií zo Slovenska, aby ukázali svoju tvorbu. Celkovo 24 členov spolku lokálnych televíznych staníc Slovenska (LOToS) predstaví na svojej súťažnej prehliadke 59 príspevkov.
Na 18. ročníku prehliadky tvorby lokálnych TV staníc Slovenska – Workshop 2016 budú televízie súťažiť v štyroch kategóriách, a to spravodajstvo, publicistika, reklama a dokument.
Prehliadku organizuje LOToS za podpory Literárneho fondu, ktorý autorom príspevkov odovzdá 11 cien. Tento rok po prvý raz tvorcov ocenia aj Slovenský syndikát novinárov a FIJET Slovakia. Odovzdajú im plakety za najlepšie novinárske spracovanie príspevku a za najlepšie novinárske spracovanie príspevku na podporu cestovného ruchu.
LOToS – spolok lokálnych televíznych staníc Slovenska vznikol v decembri 1997. V súčasnosti združuje 36 členských televízií z celého Slovenska.

Copyright © TASR 2016

VÝROKY TÝŽDŇA

          VÝROKY TÝŽDŇA


"Prezident nedal žiadne výhrady charakteru aby sme sa zamýšľali."
Andrej Danko

"Nestačí ani obsadiť Berlín, treba ísť ďalej a okupovať celú Britániu ako takú. Všetko zlo, všetok ruský osud spočíva v anglosaskom regióne. Pokiaľ ho obsadíme, nastúpi podľa všetkých našich predpokladov zlatý vek Ruska. Vrátime územie, ktoré stratilo ruské impérium, a navyše zaberieme územia, ktoré sme mali dostať od čias"

Alexander Zacharčenko Vodca donbaských separatistov 

Reklamná pauza,môžete sa...

Reklamná pauza,môžete sa...

8. 12. 2016

AACTA Awards

AACTA Awards

Udeľovanie cien Austrálskej akadémie filmových a televíznych umení (Australian Academy of Cinema and Television Arts - AACTA) ovládla vojnová dráma Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu. Snímka, ktorú nakrútil Mel Gibson, získala celkovo deväť cien, keď uspela v kategóriách Najlepší film, Najlepšia réžia, Najlepší originálny scenár, Najlepšia kamera, Najlepší strih, Najlepší zvuk, Najlepšia výprava, pričom Andrew Garfield si pripísal na konto cenu pre najlepšieho herca v hlavnej úlohe a Hugo Weaving zas trofej pre najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe.
Tri AACTA Awards dostala počas ceremoniálu v Sydney dráma The Daughter, ktorú režíroval Simon Stone. Ten získal trofej za najlepší adaptovaný scenár, pričom Odessa Young uspela v kategórii Najlepšia herečka v hlavnej úlohe a Miranda Otto zas v kategórii Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe.
Seriál Hra o tróny (2011) zvíťazil v boji o sošku za najlepšie vizuálne efekty a animácie, ktorú akadémia udelila v spoločnej kategórii pre filmovú a televíznu tvorbu. V televíznych kategóriách uspeli aj komediálny seriál Upper Middle Bogan (2013) či dramatický seriál Wentworth (2013). Samuel Johnson získal vďaka projektu Molly (2016) cenu pre Najlepšieho herca v dramatickom seriáli, medzi ženami uspela Elizabeth Debicki, a to za účinkovanie v seriáli The Kettering Incident (2016). Patrick Brammall dostal sošku za najlepší komediálny výkon v seriáli No Activity (2015). Počas večera rozdali aj špeciálne ocenenia. Herec Paul Hogan dostal Longford Lyell Award a herečka Isla Fisher zas Trailblazer Award.


Prehľad víťazov a víťaziek AACTA Awards:

Najlepší film: Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu (Bill Mechanic, David Permut, Paul Currie, Bruce Davey)
Najlepšia réžia: Mel Gibson (Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu)
Najlepší originálny scenár: Andrew Knight a Robert Schenkkan (Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu)
Najlepší adaptovaný scenár: Simon Stone (The Daughter)
Najlepší herec v hlavnej úlohe: Andrew Garfield (Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu)
Najlepšia herečka v hlavnej úlohe: Odessa Young (The Daughter)
Najlepší herec vo vedľajšej úlohe: Hugo Weaving (Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu)
Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe: Miranda Otto (The Daughter)
Najlepšia kamera: Simon Duggan (Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu)
Najlepší strih: John Gilbert (Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu)
Najlepší zvuk: Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu (Andrew Wright, Robert Mackenzie, Kevin O’Connell, Mario Vaccaro, Tara Webb a Peter Grace)
Najlepší originálny soundtrack: Antony Partos (Tanna)
Najlepšia výprava: Barry Robison (Hacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu)
Najlepšie kostýmy: Jonathan Oxlade (Girl Asleep)
Najlepšie vizuálne efekty a animácie (filmová aj televízna tvorba) - Joe Bauer, Steve Kullback, Glenn Melenhorst a Ineke Majoor (Hra o tróny - epizóda Bitva bastardov)
Najlepšie masky (filmová aj televízna tvorba) - Katherine Brown, Simon Joseph, Troy Follington (Cleverman)

Vybrané televízne kategórie:
Najlepší komediálny seriál: Upper Middle Bogan (Robyn Butler, Wayne Hope a Ben Grogan)
Najlepší dramatický seriál: Wentworth (Pino Amenta, Jo Porter)
Najlepší herec v dramatickom seriáli: Samuel Johnson (Molly)
Najlepšia herečka v dramatickom seriáli: Elizabeth Debicki (The Kettering Incident)
Najlepší komediálny výkon: Patrick Brammall (No Activity)

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Thajské vysielanie britskej stanice BBC sa ocitlo v Thajsku v centre politického škandálu po tom, ako na svojej internetovej stránke zverejnilo kontroverznú biografiu nového kráľa Mahu Vatčirálongkóna (Rámu X.), ktorej šírenie bolo v kráľovstve zakázané.
      V danom životopise sú totiž niektoré fakty z kráľovho doterajšieho života, ktoré sa síce objavili v západnej tlači, ale v Thajsku sú tabu.
      Urážka panovníka a monarchie alebo ich zneváženie sú v Thajsku ťažkým zločinom, ktorý sa trestá až 15 rokmi väzenia.
      Kauzou sa teraz zaoberá thajská vláda. Jej premiér Prajut Čan-o-Ča dnes na tlačovej konferencii v Bangkoku vyhlásil, že v prípade podozrenia z urážky kráľovského majestátu pre BBC neplatia žiadne výnimky. Spresnil, že ak má BBC pobočku v Thajsku a pracujú pre ňu thajskí novinári, potom budú v tomto prípade vyšetrovaní kvôli porušeniu zákonov. Prajut jednoznačne vyhlásil, že bol spáchaný trestný čin.
      Zatiaľ nie je jasné, či thajské úrady budú viesť vyšetrovanie len voči thajským občanom pracujúcim pre BBC, alebo aj proti nethajským novinárom BBC sídliacim v Thajsku.
      Nemenovaný zdroj z thajskej vojenskej vlády pre agentúru DPA uviedol, že "thajská sekcia BBC je (jej) terčom ako prvá, pretože má pobočku v Thajsku a daný príspevok bol v thajčine". Ďalším krokom podľa zdroja bude list adresovaný britskému veľvyslanectvu v Thajsku, keďže thajská sekcia patrí pod spoločnosť sídliacu v Británii.
      Thajská redakcia BBC sa zatiaľ zdržiava komentárov. Jej spravodajca pre juhovýchodnú Áziu Jonathan Head podľa miestnych médií informoval, že v bangkockej redakcii sa objavili policajní vyšetrovatelia, ktorí však neuviedli dôvod svojej návštevy.
      Hlavní poskytovatelia internetu v Thajsku medzičasom zablokovali prístup svojim klientom k danému materiálu BBC. Zákazníci iných providerov si však kontroverznú stať môžu prečítať ešte aj dnes, a to na webovej stránke BBC i na jej facebookovej stránke.
      Agentúra DPA uviedla, že polícia uplynulú sobotu zadržala prominentného opozičného aktivistu Džatupata Bunpattararaksu. Podľa nej sa tak stalo pre podozrenie z urážky kráľovského majestátu, ktorej sa dopustil zdieľaním kráľovej biografie z dielne BBC. Aktivistu neskôr z väzby prepustili na kauciu.


Pápež František odsúdil tie médiá, ktoré sa zameriavajú na škandály, šírenie falošných správ a očierňovanie politikov. Jeho vyjadrenia odzneli v rozhovore, ktorý včera zverejnil belgický katolícky týždenník Tertio.
      Šírenie dezinformácií v ňom pápež označil za "pravdepodobne najväčšiu škodu, ktorú môžu médiá spôsobiť". Využívanie médií na tento účel, namiesto vzdelávania verejnosti, označil za hriech.
      František uviedol, že vyhľadávanie škandálov sa v istom zmysle podobá koprofílii, teda abnormálnej záľube vo výkaloch.
      "Myslím si, že médiá musia byť veľmi jasné, veľmi transparentné a nespadnúť - bez urážky - do choroby koprofílie, aby za každú cenu nepokrývali škandály, nepokrývali ohavné veci, aj keby boli pravdivé," pokračoval.
      Pápež poskytol interview v rodnej španielčine a novinári ho dostali v talianskom preklade.
      František hovoril aj o nebezpečenstve využívania médií na očiernenie politických súperov. Nik nemá právo to urobiť. Je to hriech a pôsobí to bolesť," pokračoval.
      Odsúdil dezinformácie, ktoré podľa neho "názory iba jedným smerom a zanedbávajú druhú časť pravdy".
 

Copyright © TASR 2016

Britská televízna a rozhlasová spoločnosť BBC odmieta zaplatiť odškodné anglickému spevákovi Cliffovi Richardovi, ktorý na ňu podal žalobu za odvysielanie policajnej razie v jeho dome v roku 2014. Predstavitelia BBC to uviedli v súdnych dokumentoch, ktorými zareagovali na žalobu 76-ročného interpreta.
Razia bola súčasťou vyšetrovania speváka, ktorý v tom čase čelil obvineniam zo sexuálneho zneužitia maloletého chlapca. Incident sa údajne stal v 80. rokoch minulého storočia. Prokuratúra však prípad uzavrela s tým, že voči spevákovi neexistuje dostatok dôkazov. Polícia grófstva South Yorkshire a neskôr aj BBC sa Richardovi za nepríjemnosti ospravedlnili. Spevák sa viackrát vyjadril, že dvojročné vyšetrovanie a medializácia kauzy mu spôsobili psychickú ujmu a následne v júli podal na obe inštitúcie žalobu, pričom žiada bližšie nešpecifikované odškodné.
Cliff Richard, vlastným menom Harry Rodger Webb, je jedným z najúspešnejších britských hudobníkov. Počas kariéry vydal 45 štúdiových albumov, 11 živých nahrávok, 15 kompilácií či 46 EP nahrávok. Je držiteľom troch BRIT Awards vrátane ceny za mimoriadny prínos hudbe, ktorú dostal v roku 1989. O šesť rokov neskôr mu britská kráľovná udelila titul rytiera.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

7. 12. 2016

Prehľad najpopulárnejších videí na YouTube za rok 2016

Prehľad najpopulárnejších videí 
na YouTube za rok 2016 

Najsledovanejšími videami na videoplatforme YouTube v roku 2016 sa na Slovensku stali 55. epizóda animovaného seriálu Máša a Medveď (2009) a hudobný klip kapely Coldplay ku skladbe Hymn For The Weekend. Medzi nehudobnými videami dominovala najmä tvorba pre deti a mládež, v hudobnom zozname s dvoma výnimkami zase zahraničné projekty. "V rámci hudobného rebríčka sa Slováci držia zahraničných trendov, sme však radi, že svoje miesto si v ňom nájde aj domáca produkcia. Na druhej strane, ten nehudobný rebríček nám už minulý rok naznačil nastupujúci trend, ktorý ho tento rok takmer úplne ovládol - detská zábava na YouTube dnes jednoducho hýbe Slovenskom,“ vysvetlila PR manažérka Google pre Českú republiku a Slovensko Alžbeta Houzarová.
Na druhom mieste v rebríčku nehudobných videí sa umiestnil projekt Fíha tralala s piesňou Uspávanka. Okrem toho s eponymným rozprávkovým filmom obsadil štvrtú priečku a so skladbami Ajajaj a O autíčku šieste a deviate miesto. Česká YouTube hviezda Misha sa umiestnil na troch priečkach, pričom jeho počin Czech Minecraft Song!!! je tretím najsledovanejším nehudobným videom na Slovensku. Spomínaná séria Máša a Medveď sa 56. epizódou umiestnila aj na desiatom mieste a jediným videom, ktoré v rebríčku nie je venované deťom, je pieseň Túlam sa od zoskupenia Gipsy Čáve.
Medzi najpopulárnejšie hudobné videá na Slovensku okrem Hymn For The Weekend patria Sofia od Alvara Solera, Cheap Thrills, ktorú naspievali Sia a Sean Paul, skladba I Took A Pill In Ibiza (Seeb Remix) od Mikea Posnera či This Is What You Came For od Calvina Harrisa v spolupráci s Rihannou. Zo slovenských interpretov sa do celkového hudobného rebríčka dostali Kali so skladbou Vela slov a Mária Čírová so singlom Unikát. Popularite sa tiež tešili Fifth Harmony, Jennifer Lopez a Enrique Iglesias. Do top 10 slovenských hudobných videí sa okrem menovaných Kaliho, ktorý v ňom má štyri klipy, a Márie Čírovej dostali Ego, Adam Ďurica, Mafia Corner & Stefi, Zuzana Smatanová a Vladis.
Najpopulárnejším klipom v rámci sveta je video Work from Home od dievčenskej skupiny Fifth Harmony a rappera Ty Dolla Sign. Druhé miesto má spomínaný Calvin Harris s Rihannou a skladbou This Is What You Came For a najlepšiu treticu uzatvára Nicky Jam s piesňou Hasta el Amanecer. Za nimi nasledujú The Chainsmokers a Halsey s lyric videom ku skladbe Closer a Rihanna s videoklipom Work, na ktorom spolupracovala s rapperom Drakeom. Najlepšiu desiatku dopĺňajú Mike Posner, Sia so Seanom Paulom, Zayn, Coldplay a Twenty One Pilots. Najpopulárnejším svetovým nehudobným videom je záznam segmentu Carpool Karaoke z relácie The Late Late Show with James Corden, v ktorom sa predstavila speváčka Adele.
Rebríčky najpopulárnejších videí na portáli YouTube v roku 2016 zostavila spoločnosť Google na základe pozretí, zdieľaní, komentárov, označení "páči sa mi to" a ďalších faktorov.

Prehľad najpopulárnejších videí na YouTube za rok 2016:

Slovenský YouTube Rewind 2016 – najpopulárnejšie nehudobné videá:
1. Máša a Medveď – Hej, zajazdime si! (časť 55) – Máša a Medveď
2. FÍHA tralala – Farebný svet – USPÁVANKA – FÍHA tralala
3. Czech Minecraft Song!!! – Misha / Mishovy silenosti
4. FÍHA tralala – celé DVD – FÍHA tralala
5. Gipsy Čáve – Túlam sa (GitanoRecords, Marek Vozár) – Gitano Records
6. FÍHA tralala – AJAJAJ – FÍHA tralala
7. POKEMON GO SONG!!! by MISHA (FOR KIDS) [ORIGINAL] – Misha / Mishovy silenosti
8. CZECH LEAGUE OF LEGENDS SONG!!! (for KIDS) – Misha / Mishovy silenosti
9. FÍHA tralala – O autíčku – FÍHA tralala
10. Máša a medveď – To je hrozné, to je des (časť 56) – Máša a Medveď

TOP 5 „SK YOUTUBERI“:
1. SÚRODENECKÝ TAG 2 | GoGo & Max – GoGoManTV
2. SILVESTER ŠPECIÁL 2016 | GoGo & YouTubers – GoGoManTV
3. MY ANOREXIA STORY – Moma Horňáková
4. SESTRA v PUBERTE  Surodenecký TAG 2.0 Expl0 a Paula – Expl0ited
5. PUG TAG | zoznámte sa s Lili w/GoGo – LucyPug

TOP 5 „ZÁBAVNÉ VIDEÁ“:
1. Ferencová to už nadobro zaklincovala: Pri jej vrtení vám do tanca nebude – Plus JEDEN DEŇ
2. 15 TYPŮ UČITELŮ – TVTwixx
3. Pokemon GO a pár facek – Spectral patch chanel
4. Adele Carpool Karaoke – The Late Late Show with James Corden
5. Nasa obsluha sturove.. – Robert Belanyi

Slovenský YouTube Rewind 2016 – najpopulárnejšie hudobné videá:
1. Coldplay - Hymn For The Weekend (Official video) – Coldplay Official
2. Alvaro Soler - Sofia – AlvaroSolerVEVO
3. Sia - Cheap Thrills (Lyric Video) ft. Sean Paul – SiaVEVO
4. Mike Posner - I Took A Pill In Ibiza (Seeb Remix) (Explicit) – MikePosnerVEVO
5. Calvin Harris - This Is What You Came For (Official Video) ft. Rihanna – CalvinHarrisVEVO
6. Fifth Harmony - Work from Home ft. Ty Dolla Sign – FifthHarmonyVEVO
7. Jennifer Lopez - Ain't Your Mama – JenniferLopezVEVO
8. Enrique Iglesias - Duele El Corazon ft. Wisin – EnriqueIglesiasVEVO
9. Kali - Vela slov [OFFICIAL VIDEO] – KALI RECORDS
10. Mária Čírová - Unikát – MariaCIROVAofficial

Slovenský YouTube Rewind 2016 – najpopulárnejšie slovenské hudobné videá:
1. Kali - Vela slov [OFFICIAL VIDEO] – KALI RECORDS
2. Mária Čírová - Unikát – MariaCIROVAofficial
3. Kali ft. Separ, Matej S. - Zlý príklad [OFFICIAL VIDEO] – KALI RECORDS
4. Ego - Neriešme ft. Monika Bagárová (prod. DJ Wich) OFFICIAL VIDEO – djwich1
5. Kali - Jazda prod.Stevie Vie (OFFICIAL VIDEO) – KALI RECORDS
6. Kali - Púšťam Ťa prod. Peter Pann (OFFICIAL VIDEO) – KALI RECORDS
7. Adam Ďurica - Spolu – AdamDuricaVEVO
8. Mafia Corner & Stefi - A ja taka Dzivočka – mafiacornermusic
9. Zuzana Smatanová - Horou [OFFICIAL] – Zuzana Smatanová (Official)
10. Vladis - Taký nejsom(Hate song)feat.Celeste Buckingham OFFICIAL VIDEO – VLADIS MUSIC TEAM

Globálny YouTube Rewind 2016 – najpopulárnejšie nehudobné videá:
1. Adele Carpool Karaoke – The Late Late Show with James Corden
2. Pen-Pineapple-Apple-Pen/Piko-Taro – PIKOTARO OFFICIAL CHANNEL
3. What's inside a Rattlesnake Rattle? – What's Inside?
4. Nike Football Presents: The Switch ft. Cristiano Ronaldo, Harry Kane, Anthony Martial & More – Nike Football
5. Grace VanderWaal: 12-Year-Old Ukulele Player Gets Golden Buzzer - America's Got Talent 2016 – America's Got Talent
6. Water Bottle Flip Edition | Dude Perfect – Dude Perfect
7. Channing Tatum & Beyonce's "Run The World (Girls)" vs. Jenna Dewan-Tatum's "Pony" | Lip Sync Battle – Lip Sync Battle on Spike
8. Donald Trump: Last Week Tonight with John Oliver (HBO) – LastWeekTonight
9. THE $21,000 FIRST CLASS AIRPLANE SEAT – CaseyNeistat
10. Brothers Convince Little Sister of Zombie Apocalypse – Cabot Phillips

Globálny YouTube Rewind 2016 – najpopulárnejšie hudobné videá:
1. Fifth Harmony - Work from Home ft. Ty Dolla Sign – FifthHarmonyVEVO
2. Calvin Harris - This Is What You Came For (Official Video) ft. Rihanna – CalvinHarrisVEVO
3. Hasta el Amanecer - Nicky Jam | Video Oficial – NickyJamTV
4. The Chainsmokers - Closer (Lyric) ft. Halsey – ChainsmokersVEVO
5. Rihanna - Work (Explicit) ft. Drake – RihannaVEVO
6. Mike Posner - I Took A Pill In Ibiza (Seeb Remix) (Explicit) – MikePosnerVEVO
7. Sia - Cheap Thrills (Lyric Video) ft. Sean Paul – SiaVEVO
8. Zayn - Pillowtalk – ZaynVEVO
9. Coldplay - Hymn For The Weekend (Official video) – Coldplay Official
10. twenty one pilots: Heathens (from Suicide Squad: The Album) [OFFICIAL VIDEO] – Fueled by Ramen

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reakcia ministerstva vnútra na článok Denníka N. Keď o zavádzaní hovoria tí, ktorí najviac klamú a prekrúcajú

Reakcia ministerstva vnútra na článok Denníka N


Keď o zavádzaní hovoria tí, ktorí najviac klamú a prekrúcajú


Redaktorka Denníka N Monika Tódová pri svojej analýze vystúpenia ministra vnútra R. Kaliňáka v relácii TA3 opäť ukázala, ako pracuje s faktami, polopravdami a lžami tak, aby sa jej hodili do kontextu článku. Pravdou je, že výroky pána Galka smerom k novinárom nerozoberali tak ako výroky premiéra Fica. Pravdou je, že minister zverejnil všetky relevantné dokumenty týkajúce sa kúpy akcií spoločnosti BA Haus. Pravdou je, že vratku DPH Bašternákovi zaplatila Finančná správa v čase, keď tam boli ešte nominanti predošlej vlády a pravdou je aj fakt, že minister vnútra od pána Bašternáka ani jeho firiem žiadne peniaze nedostal.
Redaktorka Denníka N Monika Tódová pri analýze vystúpenia ministra v TA3 za klamstvo číslo 1 označila tvrdenie ministra, že v súvislosti s výrokmi premiéra R. Fica sa média nezaujímali o výroky poslanca Galka, ktorý novinárov nazval predajnými dievkami. Faktom je, že Galka novinári s jeho statusom na sociálnej sieni takmer nekonfrontovali, jeho prešľap sa nedostal na žiadnu titulnú stranu, nerozoberali ho viac ako týždeň a dôsledne sa mu nevenovali ani novinárske stavovské organizácie. Prečo ten dvojaký meter? Je pán Galko snáď chránená zver? Ten pán Galko, ktorý zo svojho postu musel odísť práve pre odpočúvanie novinárov, čím najviac pošliapal demokratické princípy na Slovensku! Či k jeho slovám na adresu novinárov došlo pred mesiacom alebo pred ôsmimi mesiacmi je v tamto prípade irelevantné.
Za klamstvo číslo 2 označila tvrdenie Roberta Kaliňáka: „Ja som na všetky otázky odpovedal, všetky dokumenty som ukázal, napriek tomu povedia niektoré noviny, že som klamal.“ Tódová tvrdí, že minister nezverejnil zmluvu o tom, ako kúpil akcie firmy BA Haus. Faktom je, že minister novinárom aj verejnosti zverejnil všetko, prevody na účte, nadobudnutie akcií z centrálneho depozitára aj potvrdenie o pôžičke, ktorú si na túto transakciu zobral. Teda všetky dokumenty, ktoré sa vzťahovali k tomuto obchodu a k dátumu, kedy k prevodu akcií došlo a ktoré potvrdzujú, že sa obchod udial. Niekoľkokrát novinárom povedal, že pokojne im ukáže aj ďalšie dokumenty, avšak až vtedy, keď sa s rovnakou vervou budú pýtať poslanca Igora Matoviča na jeho stratené účtovníctvo a jeho daňové podvody. Samozrejme pán Matovič žiadne dokumenty novinárom neposkytol. Za klamstvo číslo tri označila tvrdenie, že v prípade Bašternák to bola Radičovej vratka.
Pán Bašternák kúpil sedem bytov v marci 2012, teda krátko po voľbách, keď fungovala ešte vláda Ivety Radičovej. O vratku síce požiadal 24. apríla 2012, teda v čase, keď bol Robert Kaliňák ministrom vnútra, ale o vratke nerozhodoval rezort vnútra ale daňová a finančná správa, kde až do júna toho istého roku boli nominanti vlády, v ktorej sedel Daniel Lipšic a ktorú podporoval Igor Matovič a nie ľudia, ktorých by do funkcií nominovala strana Smer. Netreba zabudnúť, že Bašternákovi vyplatili v roku 2011 aj ďalšiu vratku v hodnote 3,65 milióna eur a to bez akejkoľvek daňovej kontroly. A ani na celkový kolaps daňovej a finančnej správy v rokoch 2011 a 2012, keď sa na slepo vyplatilo na DPH stovky miliónov eur. Tieto veci autorka aj Denník N dlhodobo ignorujú.
Za najväčšie zavádzanie považujeme tvrdenie, v ktorom autorka tvrdí, že minister viackrát v kauze klamal. Napríklad, keď povedal, že „od žiadnych firiem pána Bašternáka som žiadne peniaze nikdy nedostal“, a neskôr sa ukázalo, že s ním obchodoval. Faktom je, že minister povedal, že od pána Bašternáka a od firiem pána Bašternáka žiadne peniaze nedostal. Naopak peniaze plynuli opačným smerom za kúpu 16-percent akcií firmy BA Haus, čo je podložené zverejnenými dokumentmi a čo žiadny novinár doteraz nespochybnil. Ak niekto tento rozdiel nevidí, tak len preto, že ho vidieť nechce.
Redaktorka Denníka N Monika Tódová takýmto spôsobom pracuje s faktami dlhodobo. Informácie prekrúca, pravdu ohýba, klame a zavádza. Na dôvod, aký má motív, netreba chodiť ďaleko. Veď čo iné môžeme čakať od pravej ruky opozičného poslanca Gábora Grendela....

Osobnosťou roka 2016 magazínu Time sa stal Donald Trump

Osobnosťou roka 2016 magazínu Time
sa stal Donald Trump


Osobnosťou roka 2016 amerického magazínu Time sa stal novozvolený americký prezident Donald Trump. Časopis to oznámil dnes v televíznom programe Today spravodajskej stanice NBC.
"Byť na prednej obálke magazínu Time ako osobnosť roka je nesmierna česť," povedal Trump v rozhovore po oznámení rozhodnutia. Trump porazil desať ďalších finalistov vrátane Hillary Clintonovej, ktorá skončila na druhom mieste.
Clintonová bola demokratickou rivalkou tohto republikánskeho kandidáta a realitného magnáta v novembrových prezidentských voľbách nového šéfa Bieleho domu, ktorej predchádzala tvrdá predvolebná kampaň sprevádzaná invektívami.
Trumpa editori magazínu Time vybrali z užšieho zoznamu finalistov, medzi ktorými sa okrem Clintonovej nachádzal i ruský prezident Vladimir Putin, britský euroskeptický politik Nigel Farage či indický premiér Naréndra Módí.
Trump sa na obálke magazínu Time objaví už po desiaty raz; prvýkrát sa mu tejto cti dostalo už v roku 1989. Trump ako relatívny politický nováčik prekvapil svetovú verejnosť svojím volebným víťazstvom a nekonvenčnou rétorikou.
Time s ústredím v New Yorku vymenúva každoročne osobu alebo myšlienku, ktorá najviac ovplyvnila spravodajstvo a svetové dianie za uplynulý rok, a to v dobrom alebo zlom. Vlani skončil Trump na druhom mieste za Angelou Merkelovou.

Copyright © TASR 2016

Monitoring korektnej prezentácie Rómov

Monitoring korektnej 
prezentácie Rómov

Ani medzinárodné, ani domáce legislatívne pravidlá ochraňujúce práva národnostných menšín nedokážu zabrániť tomu, aby obraz Rómov v porovnaní s ostatnými národnosťami a etnickými skupinami nebol aj v médiách stále prevažne negatívny. Na dnešnej tlačovej besede k mediálnemu monitoringu korektnej prezentácie Rómov a jeho výsledkom, ktorý zrealizovalo občianske združenie Romano Kher - Rómsky dom, to povedala štatutárna zástupkyňa tohto združenia Agnes Horváthová. Tento v poradí štvrtý prieskum, ktorý uskutočnili v spolupráci s agentúrou Newton Media a Inštitútom pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI - Slovak Governance Institute), bol podľa Horváthovej iný v tom, že sa okrem analýzy celoslovenských médií zamerali aj na vybrané regionálne médiá. Od 1. júla do 31. októbra tohto roka výskumníci sledovali celoslovenské denníky SME, Pravda a Nový čas a regionálne tituly MY, Korzár či Košice:dnes a niektoré regionálne týždenníky. Okrem toho sledovali výskumníci aj hlavné spravodajské televízne relácie Správy RTVS verejnoprávnej RTVS o 19:00, Televízne noviny TV Markíza o 19:00 a Krimi noviny a Noviny TV JOJ o 19:00. Súčasťou prieskumu bola aj analýza webových portálov aktuality.sk, aktualne.sk, dnes24.sk a pluska.sk.
Spolu zanalyzovali 685 novinových článkov, pričom zistili, že v porovnaní s rokmi 2014 a 2015 sa zvýšil počet takých, v ktorých sa autori snažili o stieranie stereotypov v súvislosti s Rómami. Stereotypne ladených príspevkov narátali výskumníci 153, čo predstavuje 22 percent zo všetkých analyzovaných článkov. V prieskume zohľadňovali stereotypy o kriminalite či bývaní Rómov, ale aj sociálne, kultúrne, hygienické, pracovné a vzdelanostné stereotypy. Ako uviedol Martin Gonda z Newton Media, ktorý sa na prieskume tiež podieľal, najčastejším respondentom v týchto článkoch boli Rómovia z osád, no v tretine prejavov nedostali Rómovia priestor na vyjadrenie vôbec. Ak priestor dostali, v siedmich percentách článkov boli uvedení Rómovia bez mena a priezviska ako anonymné osoby. V prípade televíznych reportáži uvádzali televízie miesto mena rómskeho respondenta iba slová muž, žena, osoba či osadník. V prieskume tiež zisťovali, či novinári využívali negatívne zovšeobecňujúce charakteristiky Rómov tak, že z príspevku nakoniec vyznelo, akoby Rómovia vo všeobecnosti boli neprispôsobiví, nezamestnaní, drzí či problémoví. Výsledky ukázali, že negatívne charakteristiky a zovšeobecnenia, týkajúce sa rómskej menšiny, sa vyskytli až v 17 percentách celkového počtu sledovaných príspevkov. Z prieskumu vyplynulo, že až v 36 percentách všetkých sledovaných príspevkoch novinári podľa Gondu zbytočne zdôrazňovali etnicitu svojich respondentov. V takmer pätine sledovaných príspevkov boli Rómovia pomenovaní ako neprispôsobiví, v 11 percentách boli označení ako drzí a problémoví.
Jozef Miškolci z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť predstavil na besede výsledky iného prieskumu, ktorý tento inštitút zrealizoval od novembra 2015 do mája tohto roka. Identifikovali v ňom približne 500 novinárskych príspevkov televízií a tlače, ktoré sa zaoberali rómskou problematikou len v oblasti vzdelávania a zamestnania. Zdôraznil, že podľa Atlasu rómskych komunít žije v osadách približne 18 percent Rómov, zatiaľ čo 46 percent Rómov je integrovaných do spoločnosti. Poukázal na to, že podľa tohto mediálneho prieskumu však až 68 percent analyzovaných novinárskych príspevkov zobrazovalo Rómov z osád. "Takéto nadmerné zobrazovanie Rómov z osád vytvára v spoločnosti celkový obraz o Rómoch tak, že všetci z nich žijú v osadách," povedal Miškolci. Spoločným ukazovateľom mediálnych výstupov však podľa jeho slov boli nutnosť znížiť počet detí v špeciálnych školách, podporiť predškolskú prípravu a rozvoj vyučovacích metód na školách v súvislosti s rómskou problematikou. Jedným z kritérií analýzy bolo aj pozorovanie vyjadrení politikov k rómskej menšine. Zatiaľ čo novinári sú podľa Miškolciho k tejto téme omnoho citlivejší a Rómom neprisudzujú hanlivé pomenovania, "čelní predstavitelia stále tieto termíny používajú". Ako príklady uviedol vyjadrenia predsedu parlamentu Andreja Danka, ktorý rómsku problematiku nazval "cigánskym problémom" či predsedu hnutia Sme rodina Borisa Kollára, ktorý sa o rómskych deťoch vyjadril ako o "dementných cigánskych deťoch". "Taktiež Robert Fico sa vyjadril tak, že všetci predsa vieme, že rómske ženy majú veľa detí len pre príjem peňazí," povedal Miškolci a dodal, že tieto mýty, ktoré politici šíria, vytvárajú veľmi negatívny obraz o rómskej menšine a prehlbujú tak stereotypy. Problém médií však podľa neho spočíva v tom, že nedostatočne vyvracajú čitateľom, poslucháčom či divákom vo svojich prejavoch tieto stereotypy alebo nedajú dostatočne priestor odborníkom, ktorí by ich mali publiku adekvátne vysvetliť.
K problematike prístupu slovenskej spoločnosti k menšinám sa vyjadrila aj riaditeľka kancelárie splnomocnenca Úradu vlády SR pre národnostné menšiny Alena Kotvanová. Myslí si, že najmä slovenská mládež je stále nedostatočne mediálne gramotná. Čítať medzi riadkami a uplatniť kritické myslenie je to, čo mladým chýba podľa Kotvanovej najviac. "Na to, že sme stredoeurópska krajina a dlhoročný člen Európskej únie je naša spoločnosť ešte stále dosť netolerantná," dodala Kotvanová.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza,môžete sa...

Reklamná pauza,môžete sa...


6. 12. 2016

Pokuty naše každodennné

Pokuty naše každodennné

Na dnešnom zasadnutí Rada pre vysielanie a retransmisiu

- uložila úhrnnú sankciu –pokutu 80 000 eur vysielateľovi MAC TV, s. r. o. (programová služba JOJ) za porušenie § 34 ods. 1 ZVR (zreteľné oddelenie reklamy, rozoznateľnosť a nezameniteľnosť reklamy od iných programov) v súvislosti s vysielaním komunikátu označujúceho za sponzora programu Šport spoločnosť Tipsport v dňoch 15. – 17., 20. a 21. 4. 2015, za porušenie § 35 ods. 3 ZVR (počet povolených prerušení programu reklamou) v súvislosti s vysielaním programu Noviny v dňoch 5., 6., 8. – 10., 12. – 16., 18. – 26. 4. 2016, ktorý prerušil zaradením reklamy dvakrát, za porušenie § 36 ods. 2 ZVR (vysielací čas vyhradený reklamným šotom) v súvislosti s vysielaním v dňoch 15. – 17. 4., 20. a 21. 4. 2016 v čase od 20:00 do 21:00 hod a za porušenie § 39a ods. 2 ZVR (podmienky umiestňovania produktov do programov) v súvislosti s vysielaním programu Šport v dňoch 5. – 9., 12. – 16., 18. – 23., 25. a 26. 4. 2016;

- uložila sankciu – pokutu 8 000 eur vysielateľovi INTERACTIV.ME. s r.o. (programová služba RING TV) za porušenie § 20 ods. 4 ZVR (ochrana maloletých) a § 32 ods. 6 ZVR (zákaz vysielania reklamy a telenákupu na erotické služby, erotický tovar a erotické audiotextové služby v čase 06:00 – 22:00 hod) v súvislosti s vysielaním komunikátu Sexi show, ktorý označil ako nevhodný a neprístupný pre vekovú skupinu maloletých do 18 rokov, dňa 14. 8. 2016 v čase od 05:37 do 06:55 hod;

- uložila sankciu – pokutu 6 000 eur vysielateľovi MAC TV, s. r. o. (programová služba JOJ) za porušenie § 35 ods. 3 ZVR (počet povolených prerušení programu reklamou), ku ktorému došlo dňa 7. 8. 2016 tým, že program Deň, keď sa zastavila Zem päťkrát prerušil zaradením reklamy;

- uložila sankciu – pokutu 1 000 eur vysielateľovi MAC TV, s. r. o. (programová služba JOJ PLUS) za porušenie § 16 ods. 3 písm. e) ZVR (štátny jazyk), ku ktorému došlo dňa 3. 7. 2016 tým, že odvysielal program Jozef: Kráľ snov s českým dabingom;

- uložila sankciu – upozornenie na porušenie zákona vysielateľovi C.E.N. s.r.o. (programová služba TA3) za porušenie § 16 ods. 3 písm. b) ZVR (objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru), ku ktorému došlo odvysielaním príspevku Falošný e-shop? v programe Žurnál TA3 dňa 13. 5. 2016;

- uložila sankciu – upozornenie na porušenie zákona vysielateľovi GES Slovakia, s.r.o. (programová služba Rádio Anténa Rock) za porušenie § 16 ods. 3 písm. b) ZVR (objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru), ku ktorému došlo odvysielaním programu Správy dňa 19. 6. 2016 o cca 12:03, 13:03 a 14:04 hod;

- začala správne konanie voči vysielateľovi MAC TV, s.r.o. (programová služba JOJ) vo veci možného porušenia § 19 ods. 1 písm. a) ZVR (ochrana ľudskej dôstojnosti), § 20 ods. 3 ZVR (ochrana maloletých) a § 39a ods. 5 písm. d) ZVR (umiestňovanie produktov)v súvislosti s vysielaním programu Uhádni môj vek dňa 11. 10. 2016 o cca 21:25 hod;

- začala správne konanie voči vysielateľovi MAC TV, s.r.o. (programová služba JOJ) vo veci možného porušenia § 20 ods. 3 (ochrana maloletých) v súvislosti s vysielaním programu Za sklom dňa 28. 9. 2016 o cca 20:39 hod;

- začala správne konanie voči vysielateľovi MAC TV, s.r.o. (programová služba WAU) vo veci možného porušenia § 16 ods. 3 písm. e) ZVR (štátny jazyk) v súvislosti s tým, že dňa 5. 10. 2016 odvysielal seriál Ako som spoznal vašu mamu s českým dabingom;

- začala správne konanie voči vysielateľovi RADIO ONE, s.r.o. (programová služba Rádio One) vo veci možného porušenia § 68 ods. 7 písm. a) ZVR z dôvodu možného nevyužívania frekvencie 99,6 MHz Žarnovica na účely, na ktoré mu bola pridelená;
začala správne konanie voči vysielateľovi RADIO ONE ROCK, s.r.o. (programová služba Rádio One Rock) vo veci možného porušenia § 68 ods. 7 písm. a) ZVR z dôvodu možného nevyužívania frekvencie 98,1 MHz Zvolen na účely, na ktoré mu bola pridelená;

- začala správne konanie voči vysielateľovi INTERACTIV.ME, s.r.o. (RING TV) vo veci možného porušenia § 16 ods. 3 písm. l) ZVR v súvislosti s tým, že nedodal Rade na jej vyžiadanie súvislý záznam vysielania programovej služby zo dňa 14. 8. 2016;

- začala správne konanie voči vysielateľovi Slovak Sport, s.r.o. (Slovak Sport TV2) vo veci možného porušenia § 16 ods. 3 písm. l) ZVR v súvislosti s tým, že nedodal Rade na jej vyžiadanie súvislý záznam vysielania programovej služby zo dňa 17. 10. 2016;

- uznala za neopodstatnené 3 sťažnosti resp. ich časti.

Zomrel Peter Vaughan

Zomrel Peter Vaughan

Vo veku 93 rokov zomrel anglický herec Peter Vaughan. Smutnú správu potvrdil agent zosnulého a dodal, že rodák z mesta Wem v Shropshire skonal dnes dopoludnia v pokoji v kruhu rodiny.
Peter Vaughan sa narodil 4. apríla 1923. Známy je napríklad zo seriálu Hra o tróny (2011), v ktorom účinkoval v období 2011 až 2015. Predstavil sa aj v množstve ďalších seriálov, ako napríklad Fox (1980), Hazardér (1990 - 1991), Desiate kráľovstvo (2000) či Porota (2002). Objavil sa tiež vo filmoch Alfréd Veľký (1969), Strašiaci (1971), Valentino (1977), Úsvit Zuluov (1979), Francúzova milenka (1981), Brazil (1985), Mesačné hory (1990), Súmrak dňa (1993), Čarodejnice zo Salemu (1996), Legenda o pianistovi (1998), Bedári (1998), Ideálny manžel (1999), Kiss Kiss (Bang Bang) (2001), Matka (2003) alebo Horšie ako smrť (2007). Za účinkovanie v seriáli Our Friends in the North (1996) ho nominovali na televíznu cenu BAFTA.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

ÚV SR: Denník Plus jeden deň klame svojich čitateľov

ÚV SR:
Denník Plus jeden deň klame svojich čitateľov


Vo svojom dnešnom vydaní denník Plus jeden deň palcovými titulkami oznamuje zásadné zvýšenie cien niektorých základných druhov potravín, pričom sa denník nerozpakuje použiť svoje vlastné vymyslené "prieskumy". Ide o hrubú manipuláciu s uvedenými údajmi, keďže porovnával neporovnateľné. Očakávali by sme totiž, že v prípade snahy o korektnú informáciu pre svojich čitateľov by sa denník obrátil na Štatistický úrad (ŠÚ) SR, ktorý situáciu na trhu s potravinami pravidelne monitoruje. To sa však nestalo.
ŠÚ SR sleduje vývoj spotrebiteľských cien v spotrebnom koši, ktorý zahŕňa 704 reprezentantov vybraných druhov tovarov a služieb a cca 90 000 vzoriek z 13 400 maloobchodných predajní. Denník Plus jeden deň postavil svoje bombastické tvrdenia na nákupe 12-tich položiek v jednej jedinej predajni, pričom navyše absolútne ignoroval fakt, že v prípade komodity, ako je napríklad šunka, tvorí výrazný rozdiel ceny aj rozdielne percento obsahu mäsa.
Rovnako je tiež známe, že každý obchod má svoju stratégiu a niektoré položky zvyšuje na úkor akciových. Z údajov ŠÚ SR zároveň vyplýva, že za obdobie 3. štvrťroku 2016 ceny na Slovensku oproti rovnakému obdobiu minulého roka klesli, teda inflácia je záporná -0,7 %. To však tomuto denníku nevyhovuje, pretože by musel informovať svojich čitateľov o tom, že ceny v porovnaní s minulým rokom v skutočnosti klesli.
Slovenský bulvár týmto článkom opäť potvrdil, že dobré a pravdivé články nemajú na jeho stránkach svoje miesto. Šírenie skepsy a negatívnej nálady v spoločnosti sa mu zjavne lepšie predáva.


Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS


Otázkami národnostného vysielania v RTVS, petíciou Nevŕtajte! Chceme žiť v zdravej krajine a zbierkou v múzeu vo Svidníku sa zaoberali účastníci 20. zasadnutia Okrúhleho stola Rusínov Slovenska (OSRS). Platforma sa počas uplynulej soboty (3.12.) stretla v Prešove. Informoval o tom jej hovorca Peter Medviď.
Rusíni hodnotili stav rusínskeho vysielania v rámci Národnostno-etnického vysielania (NEV) Rádia Patria v Košiciach. K téme si pozvali Kristínu Mojžišovú, ktorá je tímlídrom NEV. Účastníci OSRS pozitívne hodnotili časový nárast minút vyhradených pre rusínske vysielanie aj zavedenie nových relácií, zameraných na občiansku publicistiku. Platforma však vyjadrila nespokojnosť s tým, že rusínska redakcia NEV pre nedostatok financií prestala s výrobou literárno-dramatických programov. RTVS pritom bola jedinou inštitúciou, v rámci ktorej mohli Rusíni prezentovať svoju súčasnú literárnu tvorbu.


Knihu Kauza Cervanová II. uviedli do života v pondelok (5. 12.) v bratislavskom vysokoškolskom Unique clube v Mlynskej doline. Prezentácia knižnej novinky venovanej najznámejšiemu slovenskému kriminálnemu prípadu sa opäť odohrala na mieste, kde sa 9. júla 1976 začal prípad brutálnej vraždy študentky medicíny Ľudmily Cervanovej. Publikácia s podtitulom Ako bola odhalená najväčšia mediálna manipulácia je pokračovaním napínavého príbehu "o vrahoch a ich morálnych spolupáchateľoch" z pera bývalého novinára a spravodajského dôstojníka Petra Tótha.
"Kauza Cervanová je pre mňa v prvom rade kriminálny prípad a otriasajúci ľudský príbeh, ale na druhej strane je to aj príbeh, ako sme desaťročia klamaní, podvádzaní médiami," uviedol autor titulu, ktorý podľa neho odhaľuje najväčšiu mediálnu manipuláciu v našich novodobých dejinách. Predstavuje jej hlavných aktérov, ktorí podvádzajú verejnosť tým, že vydávajú vrahov za obete.
"Dvojka je predovšetkým právna bodka za kauzou Cervanová a bodka za mediálnou manipuláciou," podčiarkol pre TASR Tóth s tým, že pokračovanie jeho dokumentárneho rozprávania podáva informácie o tom, akým spôsobom sa vrahom podarilo dostať na slobodu po roku 1990, keď zneužili svoj vplyv na federálnu generálnu prokuratúru a Najvyšší súd. "Celý súdny proces sa zopakoval obnovou hlavného pojednávania, ktoré sa veľmi dlho naťahovalo z rôznych dôvodov, je tam plno detailov, ktoré to popisujú," poznamenal k publikácii. Tá popisuje odvolací a dovolací proces, konania pred Ústavným súdom i Európskym súdom pre ľudské práva v Štrasburgu, ktorý o kauze s konečnou platnosťou rozhodol v roku 2014. "Veľmi detailne rozoberám, ako sa začala mediálna manipulácia v časopise Zmena a potom vyvrcholila vo Večere pod lampou Štefana Hríba a filmom Kauza Cervanová režiséra Roberta Kirchhoffa. Myslím si, že sa mi celkom presvedčivo podarilo dokázať, v čom spočíva manipulácia v prospech vrahov."
Aj v dvojke Kauzy Cervanová bol autorovým konzultantom sudca Najvyššieho súdu SR Juraj Kliment. "Analyzovali všetky dostupné zdroje prípadu, prešli kompletný spis, absolvovali množstvo rozhovorov s ľuďmi, ktorí nejakým spôsobom sú spojení s prípadom či ako svedkovia, vyšetrovatelia, súdni lekári, znalci, sudcovia a iní. Ich závery sú nespochybniteľné, sú podopreté dôkazmi a celou dokumentáciou," uviedla Nataša Ďuričová, riaditeľka vydavateľstva Dixit, ktoré publikáciu prináša na trh.
"Pred 40 rokmi sa stal hrdelný zločin, ktorý má pomenovaných a čiastočne aj potrestaných vinníkov, ale zároveň už 26 rokov sa deje zločin manipulácie s pravdou a verejnou mienkou, ktorý doteraz nebol pomenovaný ani potrestaný," vyhlásila vydavateľka a na margo novej knihy o najväčšej súdnej kauze minulého storočia dodala: "Pokúsili sme sa ňou dať veci na pravú mieru, pomenovať, pokiaľ má novinár právo na vlastný názor a postoj a odkiaľ je jeho povinnosťou zabudnúť na sympatie alebo antipatie a informovať verejnosť vecne na základe problematiky a faktov. Médiá majú obrovskú moc a nemôže nás nechať chladnými, že s touto mocou sa nespája žiadna zodpovednosť."
Predseda senátu NS SR Kliment pre TASR povedal, že odsúdení vrahovia by neboli nikdy predčasne prepustení z väzenia, nebyť niektorých osôb z advokátskeho prostredia, ktoré sa po Novembri 1989 dočasne dostali na vrcholné pozície v bývalej federálnej justícii a na prokuratúre. "Tým zase mediálne asistovali začínajúce novinárky zo zaniknuvšieho týždenníka Zmena, ktoré ako prvé nekriticky prezentovali obhajobnú argumentáciu vrahov. Na tejto vlne sa niesli ďalšie mediálne prezentácie, ktoré viedli k nespočetným mediálnym útokom vo vzťahu k orgánom činným v trestnom konaní vrátane konajúcich súdov," vysvetlil hlavný dôvod objektívnych a subjektívnych prieťahov. "Niektorí sudcovia tento mediálny tlak zvládli a niektorí nie."
Na krste publikácie vychádzajúcej z overených faktov a písomných dôkazov, ktorej súčasťou je tiež CD so zaujímavými dokumentmi, sa zúčastnil i podpredseda NR SR Martin Glváč, ktorý podľa vlastných slov o kauze Cervanová počúval od detstva: "Generácia mojich rodičov bola traumatizovaná týmto prípadom. Som rád, že páchatelia mali možnosť byť súdení v dvoch rôznych režimoch, v socialistickom a potom demokratickom. Pre mňa nie je žiadna pochybnosť, že táto kauza bola dovedená do konca, tak ako bola dovedená."
Na slávnostnom uvedení knihy nechýbala matka zavraždenej študentky Margaréta Cervanová. "Som úplne unesená, že boli ľudia, ktorí sa ujali tejto veľmi vážnej veci, mňa to veľmi duševne podporilo. Prežiť takú hrôzu a odísť len tak, to by bolo niečo hrozné, ale teraz som naozaj spokojná. Veľmi ďakujem všetkým, ktorí mi pomohli." A aké slová by dnes adresovala Ľudkiným vrahom? "Nenávisť necítim vôbec, ale za mojím dieťaťom každý Boží deň slzy roním. To, čo oni urobili, je hanba na ich rodičov, hanba na hanbu pre celý svet. Čo som musela prežívať, to si nikto nevie predstaviť, ja to neľutujem, ale som rada, že som už v takomto veku."

Copyright © TASR 2016