DALITO!

8. 10. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká televízna spoločnosť E! prerušila nakrúcanie reality show Kardashianky a ich rodina (2007). Rozhodnutie prišlo po ozbrojenom prepadnutí jednej z účinkujúcich Kim Kardashian West, ktorú neznámi útočníci v pondelok v luxusnej súkromnej rezidencii v centre Paríža zviazali a ukradli jej šperky v približnej hodnote desať miliónov eur. "Naším cieľom je, aby sa Kim cítila dobre. Zatiaľ sme nerozhodli, kedy začneme opäť nakrúcať," vyjadrili sa zástupcovia E! pre americký týždenník People.
Nemenovaný zdroj pre spomínaný magazín uviedol, že tvorcovia pokračovali v nakrúcaní aj tento týždeň, no bez Kardashian West. "Rodina Kim tento týždeň nakrúcala. Kim tam však nebola, pretože nie je na nakrúcanie pripravená. Produkciu zastavili a nebudú v nej pokračovať, pokiaľ Kim nebude v poriadku. Na Kim nikto nenalieha, všetci túto situáciu chápu," povedal zdroj.
V dôsledku ozbrojeného prepadnutia, počas ktorého útočníci rodáčke z Los Angeles fyzicky neublížili, preložil aj jej manžel, rapper Kanye West dva koncerty v rámci aktuálneho Saint Pablo Tour.
Tridsaťpäťročná televízna celebrita je známa práve vďaka programu Kardashianky a ich rodina a tiež erotickej videonahrávke, ktorú s ňou v roku 2003 nakrútil bývalý priateľ Ray J. Milionárka, ktorá v roku 2007 pózovala pre Playboy, vlastní so sestrami Khloé a Kourtney niekoľko značiek oblečenia. Pod svojím menom predáva parfumy a zahrala si tiež v niekoľkých filmoch a seriáloch. Spomínaný West, s ktorým sa zosobášila v roku 2014, je už jej tretím manželom. S rapperom má dve deti - dcéru North a syna Sainta.




Tvorcovia motoristickej relácie The Grand Tour zverejnili jej prvý trailer. V jedenapolminútovej ukážke možno vidieť moderátorov Jeremyho Clarksona, Richarda Hammonda a Jamesa Maya, ktorí budú cestovať po štyroch kontinentoch na rôznych exotických dopravných prostriedkoch, vrátane luxusných áut, tanku či ťavy. Program bude mať premiéru 18. novembra na streamovacej službe Amazon Prime, pričom každý týždeň počas troch mesiacov sa diváci a diváčky môžu tešiť na jednu epizódu.
Reláciu spoločnosti Amazon budú tvoriť krátke filmy nakrútené na rôznych miestach ako napríklad v Nemecku, Portugalsku, severnej a južnej Afrike či na Barbadose ako aj zábery s publikom. O produkciu programu sa stará Andy Wilman.
Hammond a Clarkson boli od roku 2002 moderátormi programu Top Gear, May sa k nim pridal o rok neskôr. Spoluprácu s projektom ukončili vlani po tom, ako Clarkson v marci napadol jedného z producentov programu, pretože mu po nakrúcaní nezabezpečil teplé jedlo. Predstavitelia BBC následne Clarksona suspendovali na neurčito, pričom pozastavili aj vysielanie Top Gearu. Taktiež spustili interné vyšetrovanie, po ktorom s Clarksonom pre porušenie interných predpisov neobnovili kontrakt. Hammond a May následne oznámili, že s BBC nepredĺžia kontrakty. Trojica potom v júli podpísala zmluvu so spomínanou spoločnosťou Amazon na tri sezóny novej relácie. Novými moderátormi Top Gearu sa stali Chris Evans, Matt LeBlanc, Sabine Schmitz, Chris Harris, Rory Reid a Eddie Jordan, pričom nové epizódy začali vysielať 29. mája. Spomínaný Evans od projektu odstúpil po prvej sezóne.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Kolegovia zavraždenej ruskej investigatívnej novinárky a zástankyne ľudských práv Anny Politkovskej si včera pripomenuli 10. výročie jej zabitia výzvou k ruskej vláde, aby vypátrala hlavného vinníka. Americké ministerstvo zahraničných vecí poznamenalo, že Rusko podkopalo slobodu slova v krajine, keď organizátora vraždy nezadržalo.
Politkovská si získala medzinárodné uznanie za svoje investigatívne reportáže o porušovaní ľudských práv v Čečensku. Zastrelili ju 7. októbra 2006 vo výťahu domu v Moskve, v ktorom bývala. Moskovský súd v roku 2014 odsúdil jej vraha a troch ďalších Čečencov zapletených do činu spoločne s bývalým moskovským policajtom, ktorý bol ich komplicom. Iný bývalý policajt uzavrel dohodu s úradmi, čo mu umožnilo dostať nižší trest výmenou za spoluprácu pri vyšetrovaní, pripomenula tlačová agentúra AP.
Noviny Novaja gazeta, v ktorých zavraždená pracovala, dnes ostro kritizovali vyšetrovateľov za to, že nedokázali zistiť, kto zabitie novinárky nariadil. "Oficiálne lži, že prípad bol vyriešený, vyvolávajú zlosť," uviedli. Ich šéfredaktor Dmitrij Muratov povedal, že noviny pomohli vyšetrovateľom nájsť kľúčového svedka, ktorý ponúkol informácie, ktoré im umožnili zadržať páchateľov činu, ale oficiálne pátranie po hlavnom vinníkovi, organizátorovi potichu zaspalo.
"Nie sme bezpečnostné služby..., nemôžeme odpočúvať konverzácie ľudí, sledovania, pozývať ľudí na výsluchy, na detektor lži, to musí robiť vláda, to sú jej činnosti," povedal pre agentúru AP. "Naozaj chcem, aby sa to vyšetrovanie uzavrelo ešte za života Anninej mamy, ktorá stále žije."
Hovorca amerického ministerstva zahraničných vecí John Kirby vyzdvihol Politkovskej "odvahu a vytrvalosť pri objasňovaní hrôz konfliktov v Čečensku".
"Opätovne vyzývame ruskú vládu, aby postavila pred súd tých, ktorí nesú zodpovednosť za prikázanie, naplánovanie a uskutočnenie vraždy Politkovskej," uviedol vo vyhlásení zverejnenom vo štvrtok.
"Podobne ako mnohí ďalší žurnalisti informujúci o severnom Kaukaze počas uplynulých dvoch desaťročí bola Politkovská zabitá pre svoje snahy odkryť korupciu, zneužívanie a porušovanie ľudských práv. Pokračujúca beztrestnosť týchto nevyriešených vrážd naďalej podrýva slobodu slova a úctu k ľudským právam v Rusku," dodal.

Copyright © TASR 2016

Po rekordne sledovanej prvej televíznej debate prezidentských kandidátov Hillary Clintonovej a Donalda Trumpa čaká v nedeľu večer (v pondelok nadránom SELČ) americkej voliča ďalšie priamy duel doteraz veľmi vyrovnané kampane, ktorý prebehne na Washingtonovej univerzite v St.Louis. Ostrieľaní showman s obhrublým vystupovaním Trump po prvom zápolení naznačil, že sa druhýkrát nemieni držať natoľko späť a môže na Clintonovú vytiahnuť osobnejší témy.
Americkí komentátori po úvodnom televíznom súboji na konci septembra prevažne hodnotili ako mierne lepší výkon Clintonovej, ktorá dokázala väčšinu Trumpovcov útokov odraziť a často úspešne kontrovať, zatiaľ čo jej sok sa niekoľkokrát nechal zaskočiť. Na newyorského realitného magnáta navyše v dňoch po prvom debate negatívne dopadla dve témy otvorená Clintonovú: jeho urážky na adresu váhového prírastku bývalej víťazky súťaže Miss Universe a neochota zverejniť daňové priznanie. Práve Trumpove dane sa stali ústredným motívom posledných dní kampane potom, čo denník The New York Times naznačil, že kvôli takmer miliardovej finančnej strate posledných 18 rokov možno vôbec neplatil daň z príjmu, čo Trump nijako nevyvrátil.
Dá sa očakávať, že skúsená demokratická politička bude chcieť využiť tohto citlivého miesta Trumpová kampane, ktorá ho prezentuje ako úspešného podnikateľa, ktorý s čistým štítom prichádza poraziť skazený washingtonský establishment, ktorého súčasťou je aj jeho súperka. Práve vyhýbanie sa úhradám daní, hoci by bolo legálne, môže podľa analytikov Trumpovi v očiach mnohých nerozhodnutých voličov, ktoré potrebuje k volebnému víťazstvu, dosť uškodiť.
Miliardár naopak naznačil, že sa diváci v debate môžu dočkať tém ako sú sexuálne škandály manžela Clintonovej Billa či útok na americký konzulát v líbyjskom Benghází počas jej pôsobenia vo funkcii ministerky zahraničia.
Deväťdesiatminútová debata prebehne v telocvični Washingtonovej univerzity v Missourskej St. Louis a moderovať ju budú Anderson Cooper z televízie CNN a jeho kolegyňa Martha Raddatzová z kanála ABC News. Formát diskusia sa však bude od prvého televízneho večera líšiť, pretože do nej budú zasahovať aj prítomní diváci, ktorých otázkam bude patriť polovica času. Podľa tímu Clintonovej je to výhoda pre demokratickú kandidátku, ktorá je na rozdiel od Trumpa na túto podobu diskusií zvyknutá. Magnát sa však podľa médií k príprave na debatu pozval guvernéra New Jersey Chrisa Christieho, ktorý je jedným z najlepšie hodnotených republikánskych diskutérov v debatách s verejnosťou. "Stavím na Donalda, že bude oveľa lepší ako Hillary v interakcii s publikom," povedal denníku The Washington Post ďalší z členov Trumpovho tímu, bývalý newyorský starosta Rudolph Giuliani.
Na rozdiel od prvej debaty nie sú stanoveným tematické okruhy a moderátori budú podľa pravidiel usporiadateľskej neziskové spoločnosti Komisia pre prezidentské debaty svoje otázky vyberať tak, aby zodpovedali "záujmom širokej verejnosti". Otázky publika, ktoré budú tvoriť stranícky neangažovanosti voliči vybraní výskumným inštitútom Gallup, nebudú tematicky obmedzené. Kandidáti budú mať dve minúty na odpoveď, po ktorej môžu moderátori klásť doplňujúce otázky.
Niektorí americkí komentátori sa zhodujú v tom, že hoci zmena formátu dáva šancu, aby sa obaja rivali dostali viac k faktickej prezentácii svojich politických programov ako v prvej debate hodnotené z tohto hľadiska ako podpriemerná, ponesie sa nedeľný večer opäť predovšetkým v duchu vzájomného osočovania.

Copyright © ČTK 2016

TO JE TV!

TO JE TV!


7. 10. 2016

RTVS NEWS

RTVS NEWS


Verejnoprávny Slovenský rozhlas rozširuje vysielanie v experimentálnom digitálnom vysielaní v systéme DAB+. Od pondelka 3. októbra je v experimentálnom digitálnom vysielaní DAB+ na Slovensku zaradené aj internetové rádio Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS), Slovenského rozhlasu - Rádio Litera. Rozšíril sa tak okruh už takto vysielaných rádií Slovenského rozhlasu, RTVS, medzi ktorými už dlhšie sú Rádio Slovensko, Rádio Pyramída, Rádio Devín, Rádio_FM a Rádio Junior, agentúru SITA o tom informoval riaditeľ programových služieb RTVS, SRo Vincent Štofaník. Spoločnosť Towercom, ako jeden z dvoch poskytovateľov digitálneho rozhlasového vysielania u nás, rádiá verejnoprávneho rozhlasu šíri cez svoje vysielače v Bratislave a Košiciach.

Pokrytie vysielačmi pre Bratislavu:


Pokrytie vysielačmi pre Košice:

Towercom, a.s. v spolupráci s verejnoprávnym vysielateľom RTVS spustil 15. decembra 2015 skúšobnú prevádzku - vysielanie v novom štandarde T-DAB+. Ide o historicky prvé vysielanie digitálneho rádia v modernom štandarde T-DAB+ na Slovensku, ktoré prináša vyššiu kvalitu zvuku a ďalšie doplnkové funkcie. Skúšobná prevádzka vysielania T-DAB+ otvára podľa Towercomu novú éru digitalizácie rozhlasového vysielania na Slovensku. Cieľom skúšobnej prevádzky je overiť reálne parametre digitálneho rozhlasového vysielania pre plánovanie celoplošných T-DAB+ sietí. Ako pri spustení pilotného vysielanie T-DAB+ konštatoval technický riaditeľ RTVS Andrej Doležal, RTVS ako verejnoprávny toto pilotné digitálne rozhlasové vysielanie víta aj preto, lebo sa na ňom nemôže podieľať finančne. Podľa Doležala je zavedenie vysielania v štandarde T-DAB+ spoločnosťou Towercom v súlade so stratégiou zavedenia digitálneho rozhlasového vysielania, ktorú vypracoval RTVS v spolupráci s Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Rovnako je tento štandard podľa odporúčaní Európskej vysielacej únie (EBU).
Poslucháči, ktorí chcú prijímať digitálne rozhlasové vysielanie, potrebujú rozhlasový prijímač s podporou T-DAB+ a kompresného formátu HE-AAC. Takéto rádiá sú bežne dostupné aj na slovenskom trhu. Na digitálnom rádiu sa dajú v hlavnom meste cezhranične prijímať digitálne rádiá z Rakúska.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Marvelovský komiksový seriál Iron Fist si budú môcť diváci a diváčky pozrieť od 17. marca. Streamovacia služba Netflix naraz sprístupní 13 epizód, z ktorých každá bude trvať hodinu. Spolu s dátumom premiéry tvorcovia zverejnili aj novú fotografiu herca Finna Jonesa v úlohe Dannyho Randa. Už na júlovom Comic-Cone v kalifornskom San Diegu pritom fanúšikom a fanúšičkám predstavili prvý teaser trailer.
Iron Fist rozpráva príbeh miliardára Dannyho Randa, ktorý sa po rokoch, keď bol nezvestný, vracia do New Yorku a s pomocou mystickej sily železnej päste bojuje proti korupcii a zločinu. V sérii sa predstavia tiež David Wenham ako Harold Meachum či Jessica Henwick, ktorá si zahrala Colleen Wing. Hlavným tvorcom a výkonným producentom je Scott Buck, ktorý spolupracoval napríklad na projekte Dexter (2006 - 2013).
Spoločnosť Netflix má zatiaľ na konte tri seriálové adaptácie príbehov z dielne Marvel Comics - Daredevil (2015), Jessica Jones (2015) a Luke Cage (2016). V budúcom roku plánuje predstaviť projekty Punisher a The Defenders, v ktorom sa stretnú hlavní hrdinovia všetkých spomínaných sérií.

Americká punk-rocková kapela Green Day a spoločnosť HBO spolupracujú na filme, ktorý nakrútia podľa koncepčného albumu skupiny American Idiot (2004). Britskému týždenníku New Musical Express (NME) potvrdil informáciu líder formácie Billie Joe Armstrong, ktorý by sa mal v novinke objaviť ako St. Jimmy. Túto úlohu si už vyskúšal v muzikáli American Idiot, ktorého tvorcovia sa rovnako inšpirovali spomínanou štúdiovkou. "Také sú aktuálne plány. Dostali sme zelenú od HBO a pracuje sa tiež na prepisoch scenára, takže neviem, kedy presne začneme s nakrúcaním, všetky systémy sú v súčasnosti v pohybe," uviedol 44-ročný spevák a gitarista.
Album American Idiot vyšiel 20. septembra 2004. Nahrávka obsahuje v základnej verzii 13 skladieb, medzi ktorými sú aj single ako American Idiot, Boulevard of Broken Dreams, Holiday, Wake Me Up When September Ends a Jesus of Suburbia. Skladby sa tematicky zameriavajú na mladíka menom Jesus of Suburbia, ktorý prežíva obdobie plné hnevu a lásky. O produkciu štúdiovky sa postaral Rob Cavallo.
Kapela plánuje vydať 7. októbra album Revolution Radio, z ktorého pochádza napríklad singel Bang Bang. Formácia podporí novinku aj na turné, počas ktorého zavíta napríklad aj 21. januára do krakovskej Tauron Arény a o deň neskôr do pražskej Tipsport Arény.
Green Day vznikli roku 1986 v Kalifornii. Krátko na to sa im podarilo získať nahrávaciu zmluvu s vydavateľstvom Lookout! Records a ponúkli EP nahrávku 1,000 Hours (1989) a album 39/Smooth (1990). V roku 1990 skupinu opustil Al Sobrante a za bicími ho nahradil Tré Cool, ktorý debutoval na druhej štúdiovke Kerplunk (1992). Po vydaní ďalšej nahrávky Dookie (1994) sa Green Day udomácnili na mainstreamovej scéne. Nasledovali albumy Insomniac (1995), Nimrod (1997), Warning (2000), spomínaný American Idiot, 21st Century Breakdown (2009) a trilógia Uno! (2012), Dos! (2012) a Tré! (2012). Na konte majú napríklad päť cien Grammy. V kapele v súčasnosti pôsobí aj Mike Dirnt (basgitara, vokály). Vlani v apríli ich uviedli do Rock'n'rollovej siene slávy.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Hitler vyvraždil tri milióny Židov... tu sú tri milióny narkomanov... Rád by som ich pozabíjal."
Rodrigo Duterte ,filipínsky prezident


"Zároveň aj dary pre hostí budú v sebe skrývať symboliku a minulosť Slovákov. Všetky dary sú od slovenských tradičných výrobcov, ktorí svojou prácou už dlhé roky reprezentujú Slovensko nielen doma, ale aj v zahraničí. Napríklad malé cínové figúrky Jánošíka, či fujaristu sú dielom známej rodiny, ktorá figúrky odlieva a aj maľuje ručne. Rôzne postavičky z cínu tak reprezentujú Slovensko po celom svete a majú úspech na mnohých výstavách."
Kancelária Národnej rady SR

Pred 10 rokmi v Moskve zavraždili investigatívnu novinárku Annu Politkovskú

Pred 10 rokmi v Moskve zavraždili 
investigatívnu novinárku Annu Politkovskú

Pred desiatimi rokmi bola v Moskve zavraždená korešpondentka ruského denníka Novaja gazeta Anna Politkovská.
Ako uvádza portál Zväzu novinárov Ruska, pre mnohých kolegov v zahraničí sa stala symbolom čestnej a nezávislej žurnalistiky. Spomedzi všetkých ruských novinárov, ktorí za minulých 25 rokov zomreli násilne - vyše 350 zabitých, nezvestných, takých, čo zahynuli za neobjasnených okolností - je najznámejšia práve Anna Politkovská.
Telo investigatívnej novinárky našli 7. októbra 2006 na schodisku pri výťahu v bytovom dome v Moskve. Príslušníci milície pri obeti atentátu zaistili krátku guľovú zbraň a štyri nábojnice.
Zavraždená novinárka je pochovaná na Trojekurovskom cintoríne v Moskve, ostali po nej dve deti - dcéra Viera a syn Iľja.
Vykonávatelia vraždy Politkovskej sú síce odsúdení, ale objednávatelia ostávajú na slobode. "Veríme, že naša solidarita pomôže opäť nastoliť spravodlivosť," uvádza sa na portáli Zväzu novinárov Ruska.
Anna Politkovská sa narodila 30. augusta 1958, podľa väčšiny zdrojov v New Yorku, kde jej otec Stepan Mazepa pôsobil v diplomatickej službe, v misii Ukrajinskej sovietskej socialistickej republiky pri OSN.
Absolventka Fakulty žurnalistiky na Lomonosovovej Moskovskej štátnej univerzite v roku 1980 pôsobila najskôr v denníku Izvestija, potom v novinách Letecká doprava, prax nadobúdala aj vo vydavateľstvách a od roku 1999 jej články publikovala Novaja gazeta.
Za sériu reportáží z Čečenska získala v januári 2000 prémiu Zlaté pero Ruska. Zväz novinárov Ruska ju za materiály o korupcii vyznamenal prémiou. Dostala aj ďalšie ceny: napríklad 30. marca 2007 Cenu UNESCO Guillerma Canu za slobodu tlače. Prvýkrát vtedy v Paríži udelili cenu posmrtne. Ani Cenu súrodencov Schollovcov za rok 2007 si už sama nepreberala - do Mníchova ju 26. septembra šiel prevziať jej syn Iľja. V roku 2008 scenáristka a režisérka Marija Novikovová nakrútila o ruskej novinárke holandský dokumentárny film "Anna Politkovská: sedem rokov na frontovej línii".
Politkovská ako jedna z mála ruských novinárov pokrývala najmä udalosti v Čečensku a na severnom Kaukaze. Vo svojej žurnalistickej práci opakovane poukazovala na porušovanie ľudských práv v danom regióne. Zodpovednosť za to podľa nej niesli príslušníci federálnych ozbrojených síl v Čečensku i milície čečenského prezidenta Ramzana Kadyrova.
Sergej Varšavčik 13. októbra 2006 v článku "In Memoriam: milovala ľudí a nemala rada moc" zdôraznil, že Politkovská bola v rozhovoroch žičlivá, ale keď reč zašla na problematiku žurnalistiky, nepoznala kompromis. Sama o sebe hovorievala: "Nie som bojovník, jednoducho som absolútna novinárka. Úlohou novinára je informovať o tom, čo sa deje." "Práve za to ju zabili," dodal Varšavčik.
Európsky parlament na znak úcty k zavraždenej novinárke pomenoval po Politkovskej svoje tlačové centrum v Bruseli.

Copyright © TASR 2016

6. 10. 2016

Zomrel Rod Temperton

Zomrel Rod Temperton

Britský skladateľ Rod Temperton, ktorého najväčším hitom kraľovala pieseň Thriller amerického popového speváka Michaela Jacksona, zomrel minulý týždeň vo veku 66 rokov. Oznámilo to dnes jeho hudobné vydavateľstvo Warner/Chappell Music.
"Rod Temperton, britský skladateľ a hudobník, zomrel minulý týždeň vo veku 66 rokov v Londýne po krátkom boji s agresívnou rakovinou," uviedol podľa tlačovej agentúry DPA vo vyhlásení Jon Platt, šéf spoločnosti Warner/Chappell Music. Ďalšie podrobnosti neposkytol.
"Často ho nazývali Neviditeľný muž," dodal Platt vo svojej pocte Tempertonovi, vplyvnej zákulisnej osobnosti.
"Bol výhradným skladateľom mnohonásobne úspešných piesní ako Thriller, Off the Wall, Rock with You, Give Me the Night, Sweet Freedom, Always and Forever a Boogie Nights, ak mám vymenovať aspoň niekoľko z nich," napísal vo vyhlásení Platt.
Kolega skladateľ a muzikant Nile Rodgers zverejnil na Twitteri spoločnú fotografiu s Tempertonom a skladateľom Quincym Jonesom, keď trojica zažívala spolu "rokenrolové dobrodružstvá".
"Si génius, dal si nám zábavnejší svet," uviedol Rodger v pocte Tempertonovi.
Temperton začínal kariéru v diskoskupine Heatwaves a spolupracoval s Arethou Franklin, Herbiem Hancockom, Anitou Baker a mnohými ďalšími hviezdami.
Najznámejší bol ako skladateľ a úzko spolupracoval s producentom Quincym Jonesom na prevratných, priekopníckych skladbách pre Jacksonove úspešne predávané albumy Off the Wall a Thriller.
Temperton pomohol zložiť aj pieseň Miss Celie's Blues (Sister), nominovanú na Oscara, ktorá patrila do soundtracku filmu Purpurová farba. Zložil aj hit Boogie Nights pre Heatwave, dodala informácie agentúra AP.
Britský denník Guardian v roku 2009 opísal Tempertona ako "samotárskeho génia s cenami Grammy, ktorý sa vždy vyhýbal pozornosti verejnosti". Noviny tiež uviedli, že na verejnosti ho bolo vidieť zriedkakedy a zriedkakedy bol aj odfotografovaný.
V interview v roku 2006 pre britskú stanicu BBC hudobník povedal, že ako malé dieťa zaspával pri hudbe z tranzistorového rádia vo svojej kolíske.
Hudobník pochádzal z pobrežného mesta Cleethorpes, 290 kilometrov od Londýna.
Platt napísal, že Tempertonova rodina je "zdrvená" a plánuje súkromný pohreb. Dodal, že rodinní príslušníci žiadajú o súkromie v "týchto najsmutnejších zo smutných čias".

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Pírko

Pírko


5. 10. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Internetová spoločnosť Yahoo! v záujme americkej vlády tajne sledovala e-mailové kontá miliónov svojich užívateľov. Firma na tieto účely dokonca minulý rok vyvinula špeciálny softvér, informovala v noci nadnes spravodajská stanica BBC s odvolaním sa na správu agentúry Reuters.
Obvinenie prichádza menej než dva týždne po tom, ako spoločnosť Yahoo! oznámila, že sa hackeri zmocnili dát množstva jej užívateľov. Sledovanie e-mailov sa vykonávalo pre Národnú bezpečnostnú agentúru (NSA) alebo Federálny úrad pre vyšetrovanie (FBI), tvrdia tri zdroje, z ktorých dva sú bývalí zamestnanci Yahoo!
Zmienený softvér mal pátrať po informáciách o viacerých osobách, zatiaľ však zostáva nejasné, aké údaje spoločnosť vláde odovzdala a či sa Washington s podobnou žiadosťou obrátil aj na iné webové firmy poskytujúce e-mailové služby. Americké zákony takýto postup umožňujú, ak by sa tým mohlo predísť napríklad teroristickému útoku.
Niekoľko zamestnancov Yahoo! s daným rozhodnutím nesúhlasilo. Americký whistleblower Edward Snowden, ktorý pred niekoľkými rokmi zverejnil citlivé vládne dokumenty o kybernetickej špionáži zo strany USA, na sociálnej sieti Twitter reagoval slovami: "Yahoo! monitoruje všetko, čo tam napíšete. Zrušte svoje konto ešte dnes."
A Series of Unfortunate Events logo.jpg

Pripravovaný seriál Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events americkej spoločnosti Netflix premiérovo sprístupnia 13. januára 2017. V utorok to oznámili jej zástupcovia, pričom diváci a diváčky sa môžu tešiť na všetkých osem epizód naraz. Tvorcovia projektu zároveň zverejnili jeho prvý teaser trailer, ktorý predstavil zákulisie série. V takmer jedenapolminútovom videu sa predstavil herec Patrick Warburton stvárňujúci autora príbehu Lemonyho Snicketa, ktorý sa snaží divákov odhovárať od pozerania tohto "znepokojivého" projektu. V pozadí tiež možno počuť radostné zvolanie Neila Patricka Harrisa, ktorý stvárni jednu z hlavných postáv - zlomyseľného grófa Olafa.
Projekt je adaptáciou rovnomennej knižnej série od Lemonyho Snicketa (vlastným menom Daniel Handler, pozn. red.) a zameria sa na troch osirotených súrodencov Violet (Malina Weissman), Klausa (Louis Hynes) a Sunny Baudelairovcov v opatere ich príbuzného Olafa (Harris). V ceste za šťastím a odhalením, čo je za smrťou ich rodičov, čelia rôznym skúškam, utrpeniu a nešťastným udalostiam vrátane zlomyseľného grófa. O réžiu novinky sa postará Barry Sonnenfeld, ktorý je spolu s autorom kníh aj výkonným producentom.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TASR NEWS

TASR NEWS
 

Tlačová agentúra SR hospodárila v prvom polroku 2016 s prebytkom 337.210 eur. Jej príjmy boli 2.890.993 eur, výdavky 2.553.783 eur. Vyplýva to zo Správy o činnosti Tlačovej agentúry Slovenskej republiky za I. polrok 2016, ktorú dnes pred poslancami v mediálnom parlamentnom výbore predniesol generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník. Poslanci ju vzali na vedomie.

Agentúra podľa správy uzavrela prvý polrok 2016 so ziskovým hospodárskym výsledkom vo výške 266.514 eur. Súhrnné náklady boli v prvom polroku tohto roka 2.280.235 eur, výnosy dosiahli čiastku 2.546.749 eur. TASR vydala v hodnotenom období 142.078 multimediálnych správ. "V slovnom spravodajstve priniesla 77.103 správ, vydala 7115 zvukov, 53.298 fotografií a 4562 videospráv," konkretizoval Rezník.

Poukázal aj na priority TASR v prvom polroku. "Prioritami TASR boli tri základné veci. Spravodajsky objektívne a rýchlo zvládnuť predvolebné dianie, dianie počas volieb aj povolebné dianie. Druhou bolo vyrovnané hospodárenie, ktoré musí byť efektívne a treťou chystanie sa na kongres EANA a zavádzanie nových technologických aplikácií," zhrnul Rezník s tým, že TASR kládla a kladie dôraz aj na prípravu a priebeh slovenského predsedníctva v Rade EÚ.

Za novú výzvu označil správy zo sociálnych sietí a ich pokrývanie TASR. Pripomenul aj ukončenú digitalizáciu archívov TASR. V súvislosti s digitalizáciou vznikol web vtedy.sk, ktorý prináša kolekcie fotografií z archívu spolu s aktualizačnými článkami.

Novinkou je prvý spravodajský verejnoprávny web v angličtine s názvom newsnow.sk, ktorý bol oficiálne sprevádzkovaný v prvom polroku 2016. "Je príspevkom TASR k predsedníctvu Slovenskej republiky v Rade Európskej únie," vysvetlil Rezník. Pripomenul aj stretnutie CEO dominantných tlačových agentúr združených v Aliancii európskych tlačových agentúr (EANA) v Bratislave, ktoré sa konalo v septembri.

Šéf TASR priznal aj problémy so zlyhávaním redakčného systému a súvisiacich technológií, ktoré TASR riešila koncom minulého roka. Hrozba hardvérových porúch redakčného systému je podľa neho eliminovaná.

Rezník poukázal aj na televíziu Tablet.tv a na weby skupiny Teraz.sk. Televízia priniesla v prvom polroku 2016 spolu 712 relácií a 177 živých prenosov. Návštevnosť portálov skupiny Teraz.sk podľa Rezníka rastie. "A tak to bolo aj v hodnotenom období. Porovnanie počtov návštevníkov podľa Google Analytics ukazuje v prvom polroku 2014 1.359.588 návštevníkov, v prvom polroku 2015 6.269.642 návštevníkov a v prvom polroku 2016 6.402.064 návštevníkov," poznamenal.

Priemerný počet reálnych užívateľov v jednom mesiaci bol v prvom polroku 2014 podľa AIM Monitora 284.820, v prvom polroku 2015 438.449 a v prvom polroku 2016 481.187 reálnych užívateľov mesačne.

Miroslav Číž zo Smeru-SD sa s hodnotením stotožňuje. TASR považuje za veľmi dôležitý zdroj informácií. Jozef Viskupič z OĽaNO-NOVA ocenil, že TASR je v istých smeroch "trendsetter" aj to, že agentúra sleduje aj sociálne siete politikov. Pýtal sa, čo TASR chystá do budúcnosti.

"Chystáme akadémiu TASR. Budeme do priestorov TASR pozývať lektorov, ktorí majú novinársky, sociologický, politologický kredit a budeme robiť semináre na tému, ako vyzerá agentúrne spravodajstvo. Mala by začať fungovať v prvom polroku budúceho roka," uviedol Rezník. TASR pripravuje aj nové priestory pre televízne štúdio tak, aby v ňom mohlo byť aj publikum. "Diskusie budú ďaleko živšie ako doteraz," uzavrel generálny riaditeľ TASR.

Copyright © TASR 2016

TO JE TV!

TO JE TV!

Zverejnenie výsledkov ponuky na programový formát

Zverejnenie výsledkov ponuky
na programový formát


 

4. 10. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký novinár Jason Rezaian, ktorý strávil 18 mesiacov v iránskom väzení, podal v pondelok na americkom súde žalobu na Irán, podľa ktorej bolo cieľom jeho väznenia "získanie ústupkov" od Spojených štátov. Informovala o tom agentúra AP.
V žalobe podanej na americkom federálnom súde požaduje spravodajca denníka Washington Post a jeho rodina od Iránu bližšie nešpecifikované odškodné za "krutosť, mučenie a zlé zaobchádzanie", ktorým bol počas svojho pobytu v iránskom väzení vystavený.
Tridsaťdeväťročného Jasona Rezaiana zatkli v júli 2014 v Teheráne. Vlani v novembri ho iránsky súd odsúdil na bližšie nešpecifikovaný trest odňatia slobody po tom, ako ho uznal za vinného zo špionáže a šírenia protiiránskej propagandy. Rezaian s iránsko-americkým občianstvom údajne prostredníctvom nemenovaného amerického novinára odovzdával tajné informácie Bielemu domu vo Washingtone.
Novinára Rezaiana a ďalších štyroch Američanov prepustili z väzení v Iráne v súlade s dohodou o výmene väzňov medzi Washingtonom a Teheránom 16. januára.

Nemecká prokuratúra zastavila dnes vyšetrovanie nemeckého satirika Jana Böhmermanna, ktorý zosmiešňujúcou básňou urazil tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana. Odvolala sa pritom na nedostatok dôkazov.
Böhmermann sa stal predmetom trestného stíhania za to, že vo svojej relácii v nemeckej verejnoprávnej televíznej stanici ZDF 31. marca a potom znovu 2. apríla predniesol posmešnú a urážlivú báseň, v ktorej Erdogana obvinil zo sledovania detskej pornografie aj zo súlože so zvieratami, pripomenula agentúra DPA.
Incident následne vyvolal diplomatickú roztržku medzi oboma krajinami, pričom báseň podľa vyjadrenia tureckého vicepremiéra Numana Kurtulmuša neurazila len samotného Erdogana, ale všetkých 78 miliónov Turkov. Ankara zároveň požadovala, aby bol satirik stíhaný a potrestaný podľa platného nemeckého práva za urážanie prezidenta.
Nemecká vláda Turecku vyhovela a 15. apríla umožnila trestné stíhanie Böhmermanna. Dnes však prokuratúra v Mainzi ohlásila, že "nemôže s primeranou istotou dokázať", že Böhmermann sa dopustil trestného činu v súlade s málo používaným paragrafom nemeckého trestného zákonníka o urážkach hláv iných štátov.

Copyright © TASR 2016

RADA RTVS

RADA RTVS
 

Regionálne vysielanie Rádia Regina pre východ Slovenska bude pre poslucháčov v Spišskej Novej Vsi dostupnejšie. Slovenský rozhlas, Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) skoordinoval frekvenciu v Spišskej Novej Vsi, kde bolo nevyhovujúce pokrytie signálom Rádia Regina východ. Aktuálne je tam šírený signál zo stredného Slovenska z vysielača na Kráľovej holi, teda vysielanie Rádia Regina stred, informoval na dnešnom rokovaní Rady RTVS riaditeľ programových služieb RTVS - Slovenského rozhlasu (SRo) Vincent Štofaník. "Samozrejme Spišská Nová Ves patrí k východnému Slovensku, aj témami z regiónov, aj folklórom, takže sme chceli, aby sa tam dalo počúvať Rádio Regina východ," povedal pre agentúru SITA Štofaník počas dnešného rokovania Rady RTVS. Frekvencia je skoordinovaná, očakáva sa vypočutie na Rade pre vysielanie a retransmisiu. Vedenie verejnoprávneho rozhlasu podľa Štofaníka verí, že licenčná rada frekvenciu RTVS počas jesene schváli a obyvatelia Spišskej Novej Vsi a jej okolia si program Rádia Regina z košického štúdia vypočujú už koncom tohto roka.
Verejnoprávny rozhlas by podľa Štofaníka potreboval posilniť pokrytie signálom jednotlivých rádií aj v ďalších mestách na Slovensku. "Možno by si ľudia mysleli, že Rádio Slovensko vysiela všade, no sú miesta a oblasti, ako napríklad Záhorie, Kysuce, Revúca, kde by sme potrebovali skvalitniť signál Rádia Slovensko. V prípade Rádia Regina je situácia ešte komplikovanejšia," povedal pre SITA šéf rozhlasového vysielania RTVS. Ešte pred pár rokmi totiž Rádio Regina vysielalo na celom Slovensku ako jedno rádio. Po rozdelení frekvencií medzi bratislavské, banskobystrické a košické štúdio pripadol veľmi silný televízny a rozhlasový vysielač na najvyššom vrchole východnej časti Nízkych Tatier na Kráľovej Holi štúdiu Rádia Regina v Banskej Bystrici. Rádio Regina vysiela všade na Slovensku a medzi krajmi sú prirodzené prieniky vysielania zo susediacich regiónov. RTVS však chce dosiahnuť, aby poslucháči mali dostupné to vysielanie, ktoré im regionálne patrí. "To, že tam bude presah aj zo stredného Slovenska je v poriadku, ale nemalo by sa stať, že na východe sa nedá počúvať východoslovenská Regina a takáto situácia tam, žiaľ, ešte je," dodal pre agentúru SITA Vincent Štofaník. SRo chce postupne riešiť aj pokrytie územia južného Slovenska vysielaním národnostného Rádia Patria, ktoré už roky na mnohých miestach vysiela iba do 18:00 a následne na jeho frekvenciách vysiela Rádio_FM, alebo Rádio Devín. V pláne je i zlepšenie pokrytia signálom Rádia Devín a ostatných rádií RTVS.
Do pôsobnosti Rady pre vysielanie a retransmisiu medzi iným patrí rozhodovanie o pridelení ďalších frekvencií vysielateľovi na základe zákona, teda RTVS.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Vnučka novinára Ferdinanda Peroutku Terézie Kaslová podala včera návrh na exekúciu voči kancelárii českého prezidenta Miloša Zemana. Českej televízii (ČT) to povedal jej advokát František Vyskočil.
Kaslová sa tak chce domôcť ospravedlnenia za prezidentov výrok, ktoré právoplatne nariadil súd. Prezidentská kancelária sa v stanovenom termíne neospravedlnila.
Kaslová podľa advokáta podala návrh na exekúciu formou ukladania pokút. Znamená to, že súd bude môcť pokutovať Pražský hrad, kým ospravedlnenie nezverejní. "S klientkou sme sa však dohodli, že návrh podáme len raz. Peniaze totiž v prípade pokuty poputujú opäť štátu," vysvetlil Vyskočil a dodal, že podľa zákona je možné uložiť pokutu vo výške až 100.000 korún (3700 eur).
Návrh na exekúciu odovzdala Kaslová exekučnému úradu. Akému, ale nechcel jej advokát oznámiť - kvôli možnému nátlaku na exekútora.
Ospravedlnenie za dehonestujúce výroky mal Hrad zaslať Kaslovej písomne do 23. septembra a navyše ho mal na 30 dní vyvesiť na svojich webových stránkach. Prezidentská kancelária sa v stanovenej lehote neospravedlnila a namiesto toho oznámila, že podá dovolanie na Najvyšší súd a návrh na odklad výkonu rozhodnutia.
Český prezident hovoril o Peroutkovi vlani na pražskej konferencii k výročiu oslobodenia koncentračného tábora Auschwitz. Povedal tam, že "jeden z najväčších českých novinárov Ferdinand Peroutka zverejnil v prestížnom časopise Přítomnost článok s titulkom 'Hitler je gentleman'. Ten istý novinár po mníchovskej dohode napísal: 'Ak nemôžeme spievať s anjelmi, musíme vyť s vlkmi.'" Hovoril to v súvislosti so zlyhaním intelektuálov v období nástupu nacizmu.
Zeman tvrdí, že Ferdinand Peroutka v 30. rokoch 20. storočia napísal inkriminovaný článok, ktorý sa však doteraz nepodarilo nájsť. Ospravedlňovať sa preto nemieni.

Ukrajinská vojenská rozviedka odmietla tvrdenia Ruska, že v Moskve zadržaný ukrajinský novinár Roman Suščenko je dôstojníkom hlavnej správy rozviedky ukrajinského ministerstva obrany.
Ruská Federálna bezpečnostná služba (FSB) tvrdí, že Suščenko mal za úlohu zhromažďovať informácie o ruských ozbrojených silách. Únik takýchto informácií o ruskej armáde a národnej garde "by ohrozil obranyschopnosť štátu".
Tlačová služba hlavnej správy rozviedky ukrajinského ministerstva obrany v Kyjeve vydala vyhlásenie, v ktorom odmietla tvrdenia Ruska.
"My túto informáciu nepotvrdzujeme. Považujeme ju za ďalšie falošné obvinenie," píše sa vo vyhlásení.
Ruská FSB prípad vyšetruje ako podozrenie zo špionáže. Moskovský súd schválil návrh, na základe ktorého bude Suščenko vo vyšetrovacej väzbe do 30. novembra.
Agentúra Ukrinform informovala, že Suščenko je jej zamestnancom od roku 2002, pričom od roku 2010 pôsobí ako jej spravodajca v Paríži.
Podľa Ukrinformu bol Suščenko minulý týždeň v Moskve na súkromnej návšteve. Jeho zadržanie v Moskve považuje vedenie agentúry za "naplánovanú provokáciu".
Ruské ministerstvo zahraničných vecí vydalo vyhlásenie, v ktorom zdôrazňuje, že Suščenko nepožiadal o novinársku akreditáciu v Rusku, informovala rozhlasová stanica Echo Moskvy.
"Ak chcel "Suščenko pracovať ako novinár (na území Ruska), mal to urobiť," píše sa vo vyhlásení ruského rezortu diplomacie. Echo Moskvy pripomenulo, že Suščenko bol v Moskve na návšteve u príbuzných, nie pracovne.
Agentúra Ukrinform a manželka zadržaného požiadali o zastupovanie známeho ruského advokáta Marka Fejgina, ktorý neverí obvineniam vzneseným voči svojmu mandantovi.
Ukrinform sa okrem toho obrátil na novinársku verejnosť, ľudskoprávne organizácie a diplomatické úrady, aby sa postavili na obranu ukrajinského novinára a vyvinuli tlak na jeho oslobodenie.
Tlačová služba ukrajinského ministerstva zahraničných vecí informovala, že o Suščenkom prípade sa vo svojom prejave na pôde Európskeho parlamentu zmieni šéf ukrajinskej diplomacie Pavlo Klimkin.

Copyright © SITA 2016

Rada Európskej aliancie tlačových agentúr (EANA) vyjadrila znepokojnie v súvislosti so zatknutím ukrajinského novinára Romana Suščenka ruskou Federálnou bezpečnostnou službou (FSB).
"Ruské úrady musia zverejniť ďalšie podrobnosti vysvetľujúce zatknutie Romana Suščenka a musia mu zaručiť kvalifikovanú, rýchlu a spravodlivú právnu pomoc a právo kontaktovať svoju rodinu. Ak nemôže byť okamžite predložený dôveryhodný dôkaz proti nemu, mal by byť prepustený a mal by mu byť umožnený návrat do vlasti," uvádza sa v stanovisku Rady EANA zaslanom TASR.
FSB oznámila, že zadržala spravodajcu tlačovej agentúry Ukrinform, ktorý je podozrivý zo spolupráce s ukrajinskými tajnými službami. Ukrajinský novinár Suščenko je podľa FSB dôstojníkom hlavnej správy rozviedky ukrajinského ministerstva obrany a v Rusku mal za úlohu zhromažďovať informácie o ruských ozbrojených silách.
Ruská FSB prípad vyšetruje ako podozrenie zo špionáže. Moskovský súd schválil návrh, na základe ktorého bude Suščenko vo vyšetrovacej väzbe do 30. novembra.
Agentúra Ukrinform informovala, že Suščenko je jej zamestnancom od roku 2002, pričom v minulosti pôsobil aj ako spravodajca v Paríži. Podľa Ukrinformu bol minulý týždeň v Moskve na súkromnej návšteve. O jeho zadržaní pre podozrenie zo špionáže informovali ruské úrady až v nedeľu.
Podľa ruskej ľudskoprávnej aktivistky Zoje Svetovovej je Suščenko vo vyšetrovacom väzení (SIZO) Lefortovo, a to v úplnej izolácii. Svetovová podľa Ukrinformu uviedla, že so Suščenkom v SIZO hovorila. Povedal jej, že ruskí vyšetrovatelia mu po zadržaní neumožnili spojiť sa s rodinou ani s veľvyslanectvom a že fyzicky ho nemučili, ale "vyvíjali naňho psychologický nátlak".
Agentúra Ukrinform a manželka zadržaného požiadali o zastupovanie známeho ruského advokáta Marka Fejgina. Ukrinform sa okrem toho obrátil na novinársku verejnosť, ľudskoprávne organizácie a diplomatické úrady, aby sa postavili na obranu ukrajinského novinára a vyvinuli tlak na jeho oslobodenie.

Copyright © TASR 2016

Michal - snehom kýchal

Michal - snehom kýchal
Jednotka lepšie.
Dvojka horšie.
Spolu lepšie -12,80 % .
 
Markíza lepšie.
TV Doma lepšie.
DAJTO horšie.
Spolu horšie,ale opäť nad tridsať - 30,20%

JOJ lepšie.
JOJ PLUS rovnako.
WAU horšie.
Spolu lepšie- 21,70%

TA 3 horšie.


Jednotka - 10,70% ;
Dvojka - 2,10 % ;
Markíza - 20,50 % ;
TV DOMA - 6,00 % ;
DAJTO- 3,70 %
TV JOJ – 15,70% ;
JOJ PLUS- 3,60%;
WAU - 2,40 %;
TA 3 - 1,90 %

3. 10. 2016

Konferencia Slovenské pohľady v kontinuite dejín

Konferencia Slovenské pohľady v 

kontinuite dejín
Pre Slovenské pohľady na literatúru, umenie a vedu, jeden z najstarších európskych literárnych a kultúrnych časopisov, znamená rok 2016 dve dôležité jubileá. V tomto roku si kultúrna obec pripomína 170 rokov od založenia a 135 rokov od obnovenia vydávania periodika. Pri tejto príležitosti sa literáti a vedci stretnú v utorok 4. októbra v Bratislave na vedeckej konferencii.
      "Poprední literárni vedci, historici, spisovatelia a publicisti priblížia vo svojich príspevkoch historickú genézu vzniku, postupný vývin i súčasnú tvár jubilujúceho periodika, ktoré má neodmysliteľné miesto v súradniciach modernej slovenskej kultúry," informovala Ivana Poláková z Informačného ústredia Matice slovenskej. Všetky príspevky, ktoré na vedeckej konferencii odznejú, budú publikované v zborníku. "Ako hudobný hosť na podujatí vystúpi kapela CABO, ktorá má vo svojom repertoári zhudobnené verše slovenských básnikov," doplnila Poláková.
       Podujatie sa uskutoční v utorok (4.10.) od 10.00 h do 15.00 h v hudobnom salóne Zichyho paláca. Záštitu nad podujatím, ktoré organizuje Matica slovenská ako súčasný vydavateľ Slovenských pohľadov, prevzal minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Peter Plavčan. Konferencia sa realizuje s finančným prispením Fondu na podporu umenia.
      Časopis Slovenské pohľady na literatúru, umenie a vedu založila kľúčová osobnosť slovenského národného obrodenia Jozef Miloslav Hurban, o obnovenie vydávania sa zaslúžil jeho syn Svetozár Hurban Vajanský.



Copyright © TASR 2016

S príspevkami vystúpia:

Mária Bátorová: Pôvodný koncept Slovenských pohľadov na vedy, umenia a literatúry
Miroslav Bielik: Slovenské pohľady a Spolok slovenských spisovateľov
Peter Cabadaj: Slovenské pohľady v časoch zásadných spoločenských zmien
Eva Fordinálová: Vajanský a Slovenské pohľady
Dušan Kerný: Slovenské pohľady v letách 1999 - 2009
Pavol Parenička: Halašove registre Slovenských pohľadov
Vincent Sabík: Slovenské pohľady v 60-tych rokoch
Bystrík Sikula: Chráňme si svoj časopis
Peter Strelinger: Slovenské pohľady - záhady okolo ich ukradnutia z Matice slovenskej v roku 1949 a ich návratu do Matice na začiatku 90-tych rokov Marián Tkáč: 170 rokov pred nami
Igor Válek: Zrkadlenie literárneho (a kultúrneho) života v regiónoch
Tomáš Winkler: Slovensko a jeho život literárny (170. výročie Slovenských pohľadov)

RADA RTVS

RADA RTVS


 

Reklamná pauza,môžete sa...

Reklamná pauza,môžete sa...

2. 10. 2016

Zomrel Imrich Sedlák

Zomrel Imrich Sedlák

Vo veku 83 rokov zomrel literárny historik, kultúrny historik a vysokoškolský pedagóg prof. PhDr. Imrich Sedlák CSc. TASR o tom dnes informoval čestný predseda Spolku slovenských spisovateľov Jaroslav Rezník starší.
Imrich Sedlák sa narodil 21. januára 1933 v Červenici. V rokoch 1953 až 1957 študoval slovenský jazyk a literatúru na Filologickej fakulte VŠP v Prešove. V rokoch 1957 až 1959 pôsobil ako stredoškolský pedagóg, v rokoch 1959 až 1961 ako verejný funkcionár, 1961 až 1971 ako vysokoškolský pedagóg a akademický funkcionár na Filozofickej fakulte UPJŠ v Prešove.
Ako politicky nespravodlivo prenasledovaný pracoval v Múzeu Slovenskej republiky rád v Prešove (1971 až 1976) a v rokoch 1976 až 1980 a v období 1989 až 2014 bol vedeckým pracovníkom Matice slovenskej, kde zastával viaceré funkcie. Od roku 1998 pôsobil ako externý a od roku 1999 ako interný pedagóg a akademický funkcionár na Filologickej fakulte UMB v Banskej Bystrici.
V rokoch 1959 až 1973 zostavoval a redigoval Nové obzory, spoločenskovedný zborník východného Slovenska, Literárnomúzejný letopis Matice slovenskej (1980 až 1997) a v roku 1994 redigoval Zborník Muzeálnej slovenskej spoločnosti.
V literárnohistorickom bádaní osobitnú pozornosť venoval najmä výskumu východoslovenského regiónu, jeho národno-politických, kultúrno-spoločenských a literárnych integračných procesov ako prirodzenej súčasti slovenského národného celku. Podarilo sa mu dokázať, že Slovensko bez východného Slovenska, a to v minulosti i dnes, jeho osobitej a originálnej kultúry, dôležitých obchodných ciest v minulosti, pestrej zmesi geografických daností, by nebolo tým Slovenskom, ako je v súčasnosti.
Imrich Sedlák bol hlavným redaktorom Dejín Prešova, zostavovateľom a spoluautorom viacerých kolektívnych diel: Prešovské kolégium v slovenských dejinách, K slovenskému národnému vývinu na Slovensku, Východné Slovensko v dejinách slovenskej literatúry, Kežmarské lýceum, Bernolákovci v národnom obrodení, Pavol Jozef Šafárik a slovenské národné obrodenie, Hugolín Gavlovič v dejinách slovenskej kultúry či Ľudovít Štúr v súradniciach minulosti a súčasnosti.
Okrem týchto prác zostavil a redigoval 14 ročníkov spoločenskovedného zborníka Nové obzory (1959 – 1972), ktorý práve pod jeho vedením dosiahol vysokú odbornú úroveň, 15 ročníkov vedeckého múzejného zborníka Literárnomúzejný letopis Matice slovenskej (1980 – 1997).
V literárnomúzejnej oblasti sa prezentoval ako autor scenárov viacerých literárnomúzejných výstav a expozícií, participoval pri zostavovaní a redigovaní spoločenskovedných zborníkov a zborníkov z vedeckých konferencií, publikoval desiatky štúdií vo vedeckých zborníkoch a odborných periodikách.

Copyright © TASR 2016

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA
Témy a mená hostí, ktorí budú diskutovať v relácii V politike v nedeľu 2. októbra od 11.00 h na TA3.

Témy: 
Situácia v strane SMER-SD; 
Národná koncepcia informatizácie verejnej správy, Eurofondy 2014-2020 a ich čerpanie; 
Situácia v strane OĽaNO-NOVA, mandát Igora Matoviča, témy opozičnej politiky; 
Referendum v Maďarsku o povinných kvótach, dosah na maďarskú a európsku politiku, aktuálne témy európskej a zahraničnej politiky

Hostia:
 Peter Pellegrini (SMER-SD), podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Igor Matovič (OĽaNO-NOVA), predseda strany Eduard Chmelár, politický analytik Zsolt Gál, politológ

Reláciu V politike moderuje Norbert Dolinský.



O 5 minút 12 v nedeľu 2. 10. o 11:55 na Jednotke.

Hostia:
Ján Richter (Smer-SD), minister práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Erika Jurinová (OĽaNO-NOVA), predsedníčka Výboru NR SR pre ľudské práva a národnostné menšiny

Témy:
- Najnovší vývoj na pracovnom trhu – pokles nezamestnanosti, rast zamestnanosti, prepojenie ponuky s dopytom, akčné plány pre najmenej rozvinuté okresy;
- Prípad resocializačného centra v Galante + podmienky fungovania resocializačných zariadení na Slovensku, nedostatky a riešenia.

Moderuje Martin Strižinec.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Hovorca českej hlavy štátu Jiří Ovčáček bude aj naďalej hľadať článok s názvom Hitler je gentleman, ktorý mal podľa prezidenta Miloša Zemana napísať novinár Ferdinand Peroutka pre časopis Prítomnosť. Informoval o tom spravodajský server Novinky.cz.
Zemanov názor ohľadne predmetného článku nezmenil ani včerajší nález článku Hitler - gentleman, ktorý v roku 1937 uverejnilo Rudé právo. Český prezident ďalej trvá na tom, že Peroutkov text existuje a podľa svojho hovorcu nemá dôvod svoje slová zmeniť.
Historik Jan Galandauer našiel článok s titulkom Hitler - gentleman, ktorý odsúdil útok pravicového agrárneho denníka Vidiek proti národným socialistom, ku ktorým mal Peroutka blízko. Článok, o ktorého nájdení dnes informoval český denník Právo, však Hitlera vôbec nevyzdvihuje a jeho autorom nie je ani samotný Peroutka.
"Ten nález je veľmi cenný a je veľmi zaujímavou indíciou, ktorá dokladá všetko, o čom som celý čas počas pátrania po článku Ferdinanda Peroutku hovoril," uviedol k nálezu Ovčáček. "Ukazuje obraz doby, je to materiál, ktorý ma povedie ďalej v mojom pátraní po článku, ktorý spomenul pán prezident," dodal.
Na otázku, či Zeman naozaj trvá na tom, že Peroutka článok s názvom Hitler je gentleman napísal, hovorca odpovedal, že prezident nemá dôvod svoje slová meniť. Zdôraznil, že Zeman sa už pred rokom ospravedlnil za to, že sa článok doteraz nepodarilo nájsť. Zopakoval tiež, že Peroutka bol skvelý a brilantný novinár, mal však krátke obdobie, kedy zlyhal.

Copyright © TASR 2016


Päť týždňov pred prezidentskými voľbami si americké médiá prestala s republikánskym kandidátom Donaldom Trumpom brať servítky: jeho výroky a kroky stále otvorenejšie spochybňujú a niekedy ho už rovno označujú za klamára, napísala agentúra AFP.
Obvykle odmeraný denník The New York Times nedávno odsúdil miliardárove "klamstvá" za to, že sa snažil hodiť zodpovednosť na demokratickú kandidátku Hillary Clintonovú za konšpiračné teórie o mieste narodenia terajšieho prezidenta Baracka Obamu.
Vplyvný denník podporil Clintonovú 24. septembra predtým, ako zverejnil o dva dni neskôr kúsavý úvodník proti Trumpovi, kandidátovi, ktorý podľa denníka šíri "netoleranciu, fanfarónstvo a falošné sľuby".
Po viac ako rok trvajúcej búrlivej kampani dotlačila magnátova obvinenia proti Cllintonové a Obamovi televíznu stanicu CNN, aby opustila svoju neutrálnu líniu. Na bežiacich titulkoch na spodnej časti obrazovky je rovno označila za krivá.
Po celé mesiace sa Trump tešil zdanlivo neobmedzenému pokrytia v médiách, ale zdá sa, že sa tento prúd zvrátil.
"Médiá si pomaly začala uvedomovať, že túto kampaň nemožno pokrývať tak ako normálny prezidentskú kampaň," usudzuje profesor žurnalistiky zo Severovýchodnej univerzity Dan Kennedy.
"Trump opakoval dezinformácie tak často, že sa z nich stali lži. Šíri lži úmyselne. Nikdy sme to doteraz nevideli u žiadneho kandidáta na prezidentský úrad," povedal.
Trump zo svojej strany odsúdil "nechutí a skorumpovaná médiá", osobne útočil na niektoré novinárov a pred zanieteným publikom urážal niektoré reportérmi referujúci o jeho zhromaždeniach.
"Nie je to samozrejme prvýkrát, čo kandidáti kritizujú médiá, ale nikto ich nikdy nenapadol tak tvrdo ako Donald Trump, ktorý z toho spravil zásadnú súčasť svojho oznámenia," podotýka politický historik na Americkej univerzite vo Washingtone Allan Lichtman.
Vierohodnosť realitného magnáta pri médiách dosiahla také dna, že aj desiatka tradične konzervatívnych médií buď vyzvala voličov, aby nehlasovali pre Trumpa, pretože ho označila za "nevhodného", aby slúžil krajine, alebo otvorene vyjadrila podporu pre Clintonovú.
The Dallas Morning News a Arizona Republic prevzali historickú iniciatívu k podpore demokratickej kandidátky. List USA Today, ktorý sa za 34 rokov svojej existencie k nikomu nepriklonil, vyzval v piatok svojich čitateľov, aby "odolali vábeniu nebezpečného demagóga" a odmietli Trumpa. Zároveň ale nepodporil demokratka Clintonovú, pretože sa na tom redakčná rada úplne nezhodla.
Skalnatý republikánsky Chicago Tribune sa rozhodol postaviť za libertariánskeho kandidáta Garyho Johnsona, ktorý je v prieskumoch verejnej mienky tretí s podporou ôsmich percent potenciálnych voličov. Aj tento denník má za to, že Trump "nie je schopný" viesť krajinu.
Miliardár ako obvykle reagoval na twitteri. Po úvodníku USA Today napísal: "Ľudia sú naozaj chytrí, že zrušili svoje predplatné novín Dallase a Arizony a teraz aj USA Today stratí svojich čitateľov!".
Podľa politológa na Dartmouth College Brendana Nyhana republikánsky kandidát prinútil médiá prekonať hranice čisto objektívneho spravodajstva. "Trump donútil médiá rozpoznať hranice pokrytie 'on povedal, ona povedala', ktoré robí všetko pre to, aby sa vyhlo tomu, aby komukoľvek stránili," povedal.
V rozdelenom mediálnom prostredí našiel Trump v twitteri ideálny odrazový mostík, aby hovoril priamo k potenciálnym voličom. Opiera sa aj o ultrakonzervatívne webové stránky, podotkol Angelo Carusone, ktorý vedie jeden z analytických mediálnych webov.
Trumpovým stúpencom sa podarilo presadiť kľúčové slová #TrumpWins (# Trumpvyhrává) do hornej časti najdiskutovanejších tém na twitteri po pondelkovom dueli s Clintonovou, hoci niektoré prieskumy verejnej mienky označili práve ju za víťazku.
"To, čo médiá teraz robia, je dobré, ale je to príliš málo a príliš neskoro," usudzuje Angelo Carusone. "Venovala (Trumpovi) viac ako rok nekritické medializácia, ktorá mu umožnila ľahko preraziť v (republikánskych) primárkach," dodal.
Podľa Allana Lichtman by mu to ale nemalo stačiť na to, aby vyhral prezidentské voľby, ktoré podľa prieskumov budú zrejme tesné. "Musí ísť za hranice svojich skalných podporovateľov, aby vyhral. A to nedokáže cez alternatívne médiá," upozornil.

Copyright © ČTK 2016