DALITO!

30. 4. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Eurovízna pesničková súťaž 2016 vyvolala v Španielsku rozruch, hoci v nej zatiaľ nezaznel jediný tón. Jadrom sporu je rozhodnutie organizátorov súťaže nepovoliť na finále v Štokholme, ktoré bude 14. mája, vyvesenie baskickej zástavy, napísala tlačová agentúra DPA.
Organizátori v stredu oznámili, že pripustia vyvesenie zástav iba účastníckych krajín Eurovíznej pesničkovej súťaže, nie vlajky regiónov či autonómnych oblastí alebo organizácií. A na zozname neprípustných vlajok uviedli Baskicko tesne pred extrémistickým Islamským štátom, pričom baskická vlajka je jedinou vlajkou španielskeho regiónu, ktorú osobitne spomenuli, napísal server www.thelocal.es.
Baskická vlajka je rovnaká ako vlajky Katalánska, Galície, Andalúzie... a ďalších 17 španielskych autonómnych spoločenstiev," povedala dnes novinám The Local poslankyňa Baskickej nacionalistickej strany Izaskun Bilbaová Barandicaová. Poslankyňa stojí na čele snáh, aby na Eurovíznej pesničkovej súťaži v Štokholme viala tento rok aj baskická zástava argumentujúc, že jej zákaz nie je v súlade s oficiálnym heslom Európskej únie: "jednotní v rôznorodosti".
"Zákaz regionálnych a miestnych vlajok sa nezdá byť v súlade s týmto heslom, ale zapísať baskickú zástavu na čiernu listinu spoločne s Islamským štátom je nepochopiteľné," uviedla poslankyňa v liste, ktorý poslala eurokomisárovi pre vzdelávanie, kultúru, mládež a šport Tiborovi Navracsicsovi.
Španielsky minister zahraničných vecí José Manuel García-Margallo dnes vyzval švédskych organizátorov, aby rozhodnutie odvolali. Predseda dolnej komory španielskeho parlamentu, socialista Patxi López označil zákaz baskickej vlajky za "absolútne neprijateľný".
Premiér Baskicka, autonómneho spoločenstva na severe Španielska, Inigo Urkullu, išiel ešte ďalej a vyzval Španielsko, aby súťaž bojkotovalo, ak organizátori nezmenia svoje rozhodnutie.
Na zozname zakázaných vlajok Eurovízie, ktorý údajne bol iba pracovný, sa podľa serveru www.thelocal.es ocitli aj vlajky Palestíny a Krymu.

Americká spoločnosť Netflix pripravuje seriál The Punisher o rovnomennom komiksovom antihrdinovi. Tvorcom titulu bude Steve Lightfoot, ktorý tiež napíše scenár prvých dvoch epizód a zhostí sa aj úlohy jedného z výkonných producentov seriálu. Titulnú postavu stvárni Jon Bernthal, ktorý si Punishera zahral v druhej sezóne série Daredevil (2015). Ďalšie detaily zástupcovia Netflixu neprezradili.
Punisher je komiksový antihrdina z dielne spoločnosti Marvel Comics. Je alter egom vojnového veterána Franka Castla, ktorému mafia zabila ženu a deti. Castle alias Punisher sa preto rozhodne svoju rodinu pomstiť. Postava sa objavila napríklad vo filmoch Pomstiteľ (1989), Kat (2004) a jeho pokračovaní z roku 2008. The Punisher bude šiestou spoluprácou spoločností Netflix a Marvel, ktoré spoločne ponúkli spomínaného Daredevila a seriál Jessica Jones (2015) a v súčasnosti pripravujú série Luke Cage, Iron Fist a The Defenders.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV!

TO JE TV!

29. 4. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Americký herec a filmár Sylvester Stallone sa predstaví v hlavnej úlohe pripravovaného seriálu Omerta, ktorý bude adaptáciou rovnomenného románu Maria Puza. Šesťdesiatdeväťročný Stallone stvárni mafiánskeho bossa Raymonda Aprileho. Réžiu projektu dostal na starosť Antoine Fuqua, ktorý bude spoločne so Stallonom aj výkonným producentom. Mená ďalších členov hereckého obsadenia zatiaľ neoznámili.
Sylvester Gardenzio Stallone sa preslávil najmä vďaka kultovým sériám filmov Rocky (1976, 1979, 1982, 1985, 1990, 2006) a Rambo (1982, 1985, 1988, 2008). Okrem toho si zahral aj v snímkach ako Cobra (1986), Kriminál (1989), Tango a Cash (1989), Oskar (1991), Stoj, lebo mamička vystrelí (1992), Cliffhanger (1993), Demolition Man (1993), Špecialista (1994), Sudca Dredd (1995), Zabijaci (1995), Krajina policajtov (1997), Zastavte Cartera (2000), Formula! (2001), The Expendables (2010), Expendables 2 (2012), Grudge Match (2013), Expendables 3 (2014) či Creed (2015).

Rekvizity, kostýmy či prvky scén, ktoré sa objavili vo filmovej sérii Hry o život (2012 - 2015), pôjdu do online aukcie. Viac ako 450 predmetov by podľa organizátorov dražby mohlo spolu vyniesť najmenej jeden milión amerických dolárov. V ponuke nechýbajú drevený lovecký či strieborný luk hlavnej hrdinky Katniss Everdeen či jej brnenie z dvojdielneho finále ságy. Záujemcovia a záujemkyne sa môžu tiež stať majiteľmi kostýmov Effie Trinket alebo kusov nábytku z pracovne prezidenta Snowa. Aukcia sa uskutoční 20. mája.
Prvý film zo série, ktorá vznikla podľa knižnej trilógie spisovateľky Suzanne Collins, uviedli do kín v roku 2012. Nasledovali Hry o život: Skúška ohňom (2013) a dvojdielne finále s podtitulom Drozdajka (2014, 2015). Postapokalyptickú hrdinku Katniss Everdeen, ktorá vedie rebelov v boji za slobodu, stvárnila Jennifer Lawrence. Po jej boku sa predstavili Philip Seymour Hoffman (Plutarch Heavensbee), Josh Hutcherson (Peeta Mellark), Liam Hemsworth (Gale Hawthorne), Donald Sutherland (prezident Snow), Stanley Tucci (Caesar Flickerman), Woody Harrelson (Haymitch Abernathy), Elizabeth Banks (Effie Trinket) či Sam Claflin (Finnick Odair).

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Vladimír Oleríny

Zomrel Vladimír Oleríny


Literárny kritik, historik, pedagóg a popredný prekladateľ zo španielčiny a latinskoamerickej literatúry JUDr. Vladimír Oleríny zomrel dnes v ranných hodinách v Bratislave vo veku nedožitých 95 rokov. TASR o jeho úmrtí informovala dcéra MUDr. Daniela Hatalová.
Priekopník literárnej hispanistiky na Slovensku preložil počas dlhoročnej kariéry viac ako 140 básnických, prozaických a dramatických diel a napísal množstvo recenzií, doslovov, vedeckých štúdií a úvah. Svojho času sa vyznal, že preklady mu dali možnosť sebarealizácie a tvorivej činnosti, kultúrne ho obohacovali.
Vladimír Oleríny sa narodil 15. júla 1921 v Banskej Bystrici. V rokoch 1940 - 1945 študoval na Právnickej fakulte Slovenskej univerzity (dnes Univerzita Komenského - UK) v Bratislave. Spoločne s prof. Jozefom Škultétym bol zakladateľom hispanistiky ako vednej disciplíny na Slovensku, odboru hispanistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského (UK) v Bratislave v 50. rokoch, kde pôsobil ako pedagóg.
Prekladateľskej činnosti sa venoval viac ako 60 rokov. Medzi jeho preklady patria okrem iných diela latinskoamerických autorov Gabriela Garcíu Márqueza, Julia Cortázara, Isabel Allendeovej či Nicolása Guilléna. Zo španielskej literatúry je to napríklad svetoznámy klasický román Don Quijote de la Mancha od Miguela de Cervantesa Saavedru, básne a divadelné hry Federica Garcíu Lorcu a mnoho ďalších. Publikoval vo vedeckých časopisoch v Španielsku, Mexiku, Maďarsku, Českej republike a iných krajinách. Roky pôsobil v Literárnovednom ústave Slovenskej akadémie vied (SAV) v Bratislave.
Zásluhy Olerínyho o sprístupňovanie španielskej a latinskoamerickej literatúry a kultúry čitateľom na Slovensku počas niekoľkých desaťročí vyzdvihol a ocenil aj veľvyslanec Španielska na Slovensku. V roku 2011 počas slávnostného večera na počesť jeho jubilea pripomenul, že Španielsko si ho v roku 1991 uctilo udelením Striebornej medaily za zásluhy v krásnych umeniach. Za svoju plodnú činnosť v odbore hispanistiky získal Oleríny aj Striebornú a Zlatú plaketu Ľudovíta Štúra SAV.

Copyright © TASR 2016

FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Nesúhlasím s tým, aby sa tu vytváral paranoidný zoznam všetkých, ktorí nevyhovujú mentálnemu svetu Juraja Smatanu. Juraj Smatana sa čoraz viac začína podobať na Josepha McCarthyho, ktorý hľadal v 50-tych rokoch paranoidne komunistov a ruských agentov všade od Charlieho Chaplina až po knihu klasickej americkej demokracie od Thomasa Painea Práva človeka z roku 1809. Treba si uvedomiť, že hoci skutočne existujú konšpiračné weby, ktoré sú ako celok bludné, Smatanov zoznam prekročil hranice priateľného v liberálnej demokracii.
Pretože, ak by sme mali postupovať takýmto spôsobom, tak by Smatana musel zaradiť na tento zoznam aj denník Sme, aj všetky médiá, v ktorých sa vyskytovali omyly, lži alebo vyslovene propagandistické klamstvá. Spomeňme si na to, čo všetko odznelo v takom denníku Sme. Si na to ešte pamätám, ako nás Saddám Husajn do 45 minút môže zasiahnuť atómovými zbraňami, nezmysly toho najhrubšieho kalibru, ktoré sa x-krát vyvrátili. Či už o bývalom gruzínskom prezidentovi Saakašvilim, z ktorého sa vykľul nie hrdina, ale obyčajný zloduch alebo o ďalších veciach. O tom je demokracia, že médiá sú zrkadlom spoločnosti a vždy sa v nich vyskytnú veci, s ktorými nesúhlasíme a niekedy sa môžu aj mýliť. To ale neznamená, že by sme mali vytvárať atmosféru paranoje a strachu a všetky alternatívne médiá, respektíve médiá s iným názorom, ako je názor čoraz užšieho mainstreamu, zaraďovať na nejaké zoznamy. Toto považujem za skutočný škandál, lebo toto ohrozuje demokraciu viac ako čokoľvek iné."
Eduard Chmelár

„Stáva sa zo mňa Angelina Jolie.“
Silvia Kucherenko

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Televízia HBO zverejnila prostredníctvom služby YouTube trailer nového českého dramatického seriálu Pustina. Osemdielna séria prinesie príbeh rodiny odvíjajúci sa na pozadí dedinskej komunity, ktorá sa ocitá na pokraji vlastného zániku. V úlohe starostky Hany Sikorovej sa predstaví Zuzana Stivínová. Herecké obsadenie dopĺňajú Jaroslav Dušek, Eliška Křenková či Jan Cina. Scenár napísal Štěpán Hulík, ktorý sa podieľal aj na úspešnej minisérii Horiaci ker (2013). Seriál vzniká na lokáciách v Českej republike a na česko-poľskom pohraničí pod taktovkou Ivana Zachariáša a Alice Nellis. Novinka by sa mala na obrazovkách HBO objaviť na jeseň.

Sobotné víťazstvo kazašského profesionálneho boxera Gennadija Golovkina nad Američanom Dominicom Wadeom sledovalo prostredníctvom domácich vysielacích práv pay-per-view (PPV) na HBO 1 325 000 ľudí. Americká prémiová televízna stanica dosiahla svoj najlepší výsledok tohto kalendárneho roka. Priamo v ikonickom The Forum v kalifornskom Inglewoode bolo prítomných 16 353 divákov. Cez miliónovú sledovanosť sa dostal aj súboj v rámci toho istého galavečera, v ktorom najlepší pästiar naprieč divíziami Román González z Nikaraguy triumfoval nad portorickým vyzývateľom McWilliamsom Arroyom. Informácie sú z webstránky špecializovaného magazínu The Ring.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Súd v tureckom Istanbule uložil včera dvojročný trest odňatia slobody dvom opozičným novinárom, ktorí zverejnili kópiu titulnej strany francúzskeho satirického týždenníka Charlie Hebdo s karikatúrou proroka Mohameda.
Stĺpčekári Ceyda Karanová a Hikmet Četinkaya pracujúci pre turecký denník Cumhuriyet sa podľa rozsudku týmto konaním dopustili trestného činu podnecovania k nenávisti, informuje agentúra AP s odvolaním sa na správu tureckej štátnej tlačovej služby Anadolu. Oboch však súd zbavil dodatočných obvinení z "urážania náboženských hodnôt".
Očakáva sa, že Karanová a Četinkaya sa proti dnešnému rozsudku odvolajú.
Denník Cumhuriyet po vlaňajšom útoku extrémistov na parížsku redakciu Charlie Hebdo publikoval vybrané karikatúry a články tohto periodika na znak solidarity. Vtedajšia štvorstranová príloha neobsahovala kontroverznú karikatúru Mohameda, uvedení novinári ju však zaradili do svojich stĺpčekov v tom istom vydaní.
Turecká prokuratúra sa touto kauzou začala zaoberať po tom, ako premiér Ahmet Davutoglu vyhlásil, že jeho vláda nedovolí žiadne urážky "nášho proroka".
Denník Cumhuriyet (Republika) založil v roku 1924 blízky spolupracovník zakladateľa moderného laického tureckého štátu Mustafu Kemala Atatürka. Denník je ostrým kritikom režimu prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana. V ostatných rokoch redakcia zažila niekoľko súdnych procesov kvôli svojim článkom a jej sídlo bolo terčom viacerých atentátov.

Copyright © TASR 2016

28. 4. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká spoločnosť Netflix pripravuje seriál, ktorého príbeh sa bude odohrávať desať rokov po udalostiach z komédie Wet Hot American Summer (2001). Diváci a diváčky sa môžu tešiť na osem epizód. Wet Hot American Summer: Ten Years Later začnú vysielať na budúci rok. Netflix pritom vlani ponúkol seriál Wet Hot American Summer: First Day of Camp, ktorý bol prequelom spomínaného filmu.
Na scenári novinky pracujú Michael Showalter a David Wain, ktorí sa podieľali na scenároch oboch spomínaných predchádzajúcich projektov. Tie režíroval 46-ročný Wain, ktorý sa postará aj o réžiu novinky. Herecké obsadenie seriálu zatiaľ nie je známe. Vo filme i v prequelovom seriáli si zahrali Marguerite Moreau, Janeane Garofalo, David Hyde Pierce, Michael Ian Black, Zak Orth, A.D. Miles, Paul Rudd, Christopher Meloni, Molly Shannon, Ken Marino, Joe Lo Truglio či spomínaný Showalter.

Podpredseda Európskej komisie Frans Timmermans dnes vyhlásil, že tvrdé zásahy Turecka proti médiám a hlásené prípady porušovania ľudských práv vzďaľujú túto krajinu od Európy, hoci dúfa, že sa stane členským štátom Európskej únie.
Timmermans povedal zákonodarcom EÚ, že "vzdialenosť medzi nami a Tureckom sa nezmenšuje, zväčšuje sa".
Eurokomisár uviedol, že "ak sa chcú (Turci) priblížiť Európe - čo aspoň tvrdia - mali by zlepšiť situáciu médií, ľudských práv, občianskej spoločnosti".
Timmermans je hlavným vyjednávačom veľmi kritizovanej dohody, uzavretej medzi EÚ a Tureckom, ktorej cieľom je zastaviť prúd migrantov do Grécka, pripomína agentúra AP.
Organizácie na ochranu ľudských práv a slobody médií opakovane verejne vyjadrujú obavy nad nedostatočnou toleranciou nesúhlasných názorov, akú prejavujú úrady v Turecku.

Štvrtá sezóna kriminálneho seriálu Sherlock (2010) by sa mohla dostať na televízne obrazovky koncom roka. Prezradil to herec Martin Freeman, ktorý stvárňuje Johna Watsona. "V súčasnosti nakrúcame, pričom tri nové diely budú mať, podľa môjho názoru, premiéru v období Vianoc," vyhlásil 44-ročný herec v televíznej šou írskeho komika Grahama Nortona. Novú sériu Sherlocka začali nakrúcať začiatkom mesiaca, oficiálny termín premiéry však zatiaľ neoznámili.
Seriál Sherlock, ktorého tvorcami sú Steven Moffat a Mark Gatiss, preniesol hrdinu kníh Sira Arthura Conana Doyla, detektíva Sherlocka Holmesa, z prelomu 19. a 20. storočia do súčasnosti. Tretiu sériu vysielala televízia BBC po dvoch rokoch čakania v januári 2014, tento rok v januári sa na obrazovky dostal špeciál s podnázvom The Abominable Bride. Nakrúcanie dlho spomaľovala predovšetkým pracovná zaneprázdnenosť oboch predstaviteľov hlavných úloh, Benedicta Cumberbatcha (Holmes) a spomínaného Martina Freemana. Seriál predvlani získal sedem cien Primetime Emmy vrátane trofejí pre Cumberbatcha a Freemana a taktiež pre Moffata v kategórii Najlepší scenár miniseriálu, televízneho filmu alebo dramatického špeciálu.
 

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza, môžete sa...

Reklamná pauza, môžete sa...


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Panarabská stanica al-Džazíra so sídlom v Katare oznámila, že jej redakciu v Bagdade úrady zatvorili a jej žurnalistom zakázali, aby z tejto krajiny podávali spravodajstvo.
Iracká komisia pre komunikáciu a médiá (CMC) al-Džazíru informovala, že toto rozhodnutie prijala pre "porušenia oficiálneho kódexu správania sa a vysielacích pravidiel a nariadení", napísala agentúra DPA.
Od invázie Američanmi vedených spojeneckých síl v roku 2003, ktoré zvrhli diktátora Saddáma Husajna, bola al-Džazíra vykázaná z Iraku už dvakrát.
V ostatnom prípade, v roku 2013, ju vykázali pre spravodajstvo o zásahu armády voči protestujúcim menšinovým sunnitom, pri ktorom bolo zabitých 53 ľudí. CMC vtedy al-Džazíru obvinila z podnecovania nepokojov a zo sektárstva.
Al-Džazíra bola po svojom vzniku v roku 1996 priekopníkom nezávislého spravodajstva a bezprecedentne otvorenej debaty v arabskej televízii, ktorej dovtedy dominovali vládne médiá. Rýchlo si získala veľké medzinárodné publikum, ale znepriatelila si mnohé vlády.
V ostatných rokoch jej kritici vyčítajú, že silno podporuje islamistické tendencie, najmä v Egypte zakázané Moslimské bratstvo.

Copyright © TASR 2016

Spoločnosť Facebook zaznamenala v prvom kvartáli, ktorý sa skončil 31. marca, nárast príjmov o 51,9 % na 5,38 mld. USD. V rovnakom období predchádzajúceho roka firma dosiahla príjmy 3,54 mld. USD. Príjmy z reklamy stúpli o 56,8 % na 5,20 mld. USD.
Pod nárast príjmov sa podpísala zvyšujúca sa popularita mobilnej aplikácie a taktiež prenosy videa naživo. Firme sa totiž darilo prilákať nových inzerentov. Čistý zisk spoločnosti Facebook sa dostal na 1,51 mld. USD, čo predstavuje 52 centov na akciu. V rovnakom období predchádzajúceho roku bol vo výške 509 mil. USD, čiže 18 centov na akciu.
Spoločnosť Facebook spúšťala nové funkcie s cieľom podporiť reklamu v mobilných zariadeniach. Viacero z nich bolo impulzom pre inzerentov, aby experimentovali a odkláňali sa od reklamy v televízii.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Boj

Boj


27. 4. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Britská televízna stanica BBC pripravuje spin-off motoristickej relácie Top Gear. Novinka s názvom Extra Gear priblíži zákulisie obľúbeného programu. Okrem exkluzívneho materiálu divákom a diváčkam ponúkne rozhovory či zábery z kuchyne hlavnej šou. Nová relácia, ktorú bude moderovať Rory Reid, sa na televízne obrazovky dostane v máji podobne ako ďalšia séria Top Gearu.
Hlavným moderátorom novej série Top Gearu sa stal Chris Evans, ktorý nahradil Jeremyho Clarksona. Ten vlani v marci prišiel o miesto po tom, ako napadol jedného z producentov programu Oisina Tymona. V nových sériách sa preto neobjavia ani predošlí spolumoderátori Richard Hammond a James May, ktorí sa tiež rozhodli nepredĺžiť kontrakty. Nový moderátorský tím budú okrem Evansa tvoriť aj Matt LeBlanc, Sabine Schmitz, Chris Harris, Eddie Jordan a spomínaný Rory Reid.

Stredoeurópska mediálna skupina Central European Media Enterprises Ltd. (CME) v prvom štvrťroku dosiahla rast jadrového zisku o 44 % a mierne prekonala očakávania. Firma v stredu informovala, že jej prevádzkový zisk pred odpismi (OIBDA), čiže jadrový zisk, sa vďaka posilneniu trhov televíznej reklamy zvýšil na sumu 17,1 mil. USD. Analytici, ktorých vo svojom prieskume oslovila agentúra Reuters, v priemere očakávali, že jadrový zisk CME bude v objeme 16,3 mil. USD.
CME ďalej uviedla, že jej tržby z televíznej reklamy sa v prvom kvartáli stúpli o 4 %, pričom spoločnosť zväčšila trhový podiel na svojich dvoch najväčších trhoch, a to v Českej republike a Rumunsku. Celkové tržby za január až marec stúpli o 2,3 % na 129 mil. USD. CME v uplynulých rokoch zrealizovala program reštrukturalizácie, redukcie nákladov a predaja majetku, pričom ju podporili finančné injekcie firmy Time Warner, ktorá je jej hlavným akcionárom.
Central European Media Enterprises prevádzkuje televízne stanice v šiestich krajinách strednej a východnej Európy. Spoločnosť Central European Media Enterprises Ltd. v júli 2007 odkúpila 20 % v TV Markíza od spoločnosti Media Invest, spol. s r. o. CME informovala, že touto transakciou sa stala 100-percentným vlastníkom spoločnosti Markíza - Slovakia, spol. s r. o. ktorá je prevádzkovateľom licencie na vysielanie TV Markíza.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Media Sustainability Index

Media Sustainability Index

Keď sme sa spýtali Gruzíncov, Moldavcov a Ukrajincov na to, ako im slúžia médiá, Ukrajinci zdôrazňovali problém s nedostatočným, spolitizovaným a senzácie chtivým spravodajstvom. Index trvalej udržateľnosti médií IREX (MSI) za rok 2016 pre Európu a Áziu zahŕňa najnovšie pohľady verejnosti ako aj názory odborníkov z mediálnej oblasti. Zistenia, ktoré z indexu vyplývajú, nájdete na :
http://www.irex.org/msi v rámci kompletného znenia správy.
Účastník prieskumu z Gruzínska povedal, že: "skreslený obsah je 'nepríjemnou skutočnosťou' nášho mediálneho systému." Dodal, že je bežne známe, že "všetky mediálne zdroje zastupujú záujmy nejakých politických strán, skupín alebo vlády." V súvislosti s kvalitou mediálneho obsahu povedal respondent z Ukrajiny nasledovné: „Naša vládna politika, médiá a dokonca ani mimovládne organizácie sa bohužiaľ nezaoberajú skutočnými príčinami. Spoločnosť diskutuje len o následkoch, nie o dôvodoch."
IREX meria zdravie mediálneho sektora jednotlivých krajín na základe piatich kritérií, vrátane právneho prostredia, kvality žurnalistiky a praktík riadenia mediálneho prostredia. Odborníci z mediálnej oblasti každej krajiny prisudzujú jednotlivým kritériám bodové hodnotenie aj kvalitatívne posudky. Rozšírená metodológia pre rok 2016 bola pilotovaná v Gruzínsku, Moldavsku a na Ukrajine a obsahovala dodatočné otázky pre širokú verejnosť zamerané na hodnotenie toho, ako dobre napĺňajú médiá ich informačné potreby. Z odpovedí je zrejmé, že medzi názormi verejnosti a mediálnymi odborníkmi na fungovanie médií je veľký rozdiel.
Ukazuje sa, že mnoho vlád naďalej kladie prekážky nezávislému spravodajstvu a novinári v Európe a Eurázii sa boria s klesajúcimi príjmami z reklamy alebo sponzorstva a následnou samocenzúrou pred správami, ktoré by kritizovali konkrétne podniky či spoločnosti. Macedónsky účastník ankety uviedol: "Dnes je zložitejšie publikovať čokoľvek proti telekomunikačným alebo energetickým spoločnostiam... ako proti vláde." Respondent z Albánska zas dodal, že nadnárodné telekomunikačné spoločnosti odmietajú reklamu v novinách Shqip kvôli kritickému názoru na ich služby.
Ukrajina, Arménsko a Kosovo patria medzi krajiny, v ktorých dochádza k zlepšeniu v mediálnom priestore. Medzi krajiny, v ktorých sa mediálne prostredie zhoršilo, patrí Azerbajdžan, Bielorusko a Kazachstan.
Agentúra Spojených štátov amerických pre medzinárodný rozvoj financuje MSI v 21 krajinách sveta. MSI je dôveryhodný prieskum zdravia medzinárodných médií, ktorý poskytuje donorom, mediálnym obhajcom, lokálnym odborníkom aj vedcom 15 rokov hĺbkových dát.

RVR NEWS

RVR NEWS


Licenčná rada pokračuje v preverovaní sťažnosti na volebné vysielanie. Na vysielanie televízií a rádií k marcovým parlamentným voľbám dostala 12 sťažností, z nich dve na obdobie pred začiatkom vysielania politickej reklamy. Doteraz z nich prešetrila polovicu. Okrem toho Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) vyhodnocuje aj vlastný monitoring, ktorý robila od 13. februára, od začiatku vysielania politickej reklamy v elektronických médiách až do 5. marca, teda aj vo volebný deň. Správne konania začala koncom marca. Na základe monitoringu vybrala RVR na podrobnú analýzu 10 programov, z nich v jednom prípade porušenie zákona o vysielaní a retransmisii nezistila, štyrmi sa začala zaoberať v správnom konaní a piatimi by sa mala zaoberať 10. mája, agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová. Ak licenčná rada uzná, že vysielateľ porušil zákon, môže ho upozorniť alebo aj pokutovať.
Prvé dve zo sťažností rada riešila 22. marca. Išlo o sťažnosť na vysielanie Televízie Turiec, na Správy TV Turiec vysielané 30. decembra o cca 18:30 a rada rozhodla, že sťažnosť je neopodstatnená. V prípade druhej sťažnosti, na Videotextové vysielanie z 10. januára 2016 začala správne konanie. Dve správne konania týkajúce sa predvolebného vysielania začala licenčná rada 12. apríla a ďalšie štyri tento týždeň, v utorok 26. apríla. Minulotýždňové správne konania vedie RVR voči vysielateľovi Markíza - Slovakia za možné porušenie zákona o objektívnosti a nestrannosti spravodajských a politicko-publicistických programov a oddeľovaní názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru v súvislosti s vysielaním príspevku Voľby 2016: Prieskum v programe Televízne noviny zo dňa 19. januára 2016. Rada tiež 12. apríla začala preverovať Televízne noviny vysielané 19. februára. Toto správne konanie vedie na základe vlastného monitoringu. Sťažnosť na reláciu Markízy Voľby 2016: Predvolebná diskusia zo 14. februára označila za neopodstatnenú.
V utorok začala RVR v súvislosti s predvolebným vysielaním správne konania na základe vlastného volebného monitoringu voči vysielateľom: Rozhlasu a televízii Slovenska (RTVS), C.E.N, s.r.o. a Markíza - Slovakia, s.r.o. Konkrétne v prípade verejnoprávneho RTVS rada preveruje dva príspevky odvysielané na národnostnom okruhu Slovenského rozhlasu (SRo), Rádiu Patria. Preveruje, či rádio neporušilo zákonné pravidlá objektívnosti a nestrannosti spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovania názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru v príspevku o prieskume volebných preferencií agentúry MVK vysielanom 18. februára a v príspevku o prieskume volebných preferencií agentúry AKO vysielanom 19. februára v programe Kronika. V prípade spoločnosti C.E.N., vysielateľa spravodajskej televízie TA3 rada preveruje, či TA3 neporušila pravidlá objektívnosti a nestrannosti spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovania názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru v súvislosti s odvysielaním príspevku "Do NR SR by išlo 7 strán" dňa 15. februára a príspevku "Do NR SR by išlo 8 strán" vysielaného 19. februára v programe Hlavné správy. Pre podozrenie z možného porušenia rovnakého paragrafu zákona o vysielaní a retransmisii (paragraf 16, odsek 3, písmeno b) RVR začala správne konanie voči spoločnosti Markíza - Slovakia, vysielateľovi TV Markíza, konkrétne pre dva príspevky odvysielané v programe Televízne noviny - "Vyzerá to na dvojkoalíciu" z 15. februára a "Posledný prieskum" z 19. februára. V prípade vysielania Markízy v programe "Voľby 2016: Predvolebná diskusia" z 14. februára RVR na svojom utorkovom rokovaní konštatovala, že zákon porušený nebol. Zvyšným podnetom sa RVR bude venovať na ďalších zasadnutiach.
Zo spomínaných 12 sťažností na vysielanie rádií a televízií k voľbám do Národnej rady SR dostala rada zhodne tri sťažnosti na verejnoprávneho vysielateľa - RTVS a na súkromnú Televíziu Markíza. Ostatné sťažnosti, a to vždy po jednej na jedno médium, sú na vysielanie: TA3, Rádia Wow, Rádio Frontinus, Televízie Turiec a videotextové vysielanie. Rada pre vysielanie a retransmisiu tiež dostala jeden podnet od Prezídia Policajného zboru, a to na TV Joj. Ten však podľa hovorkyne RVR "nesmeruje voči konkrétnemu programu".
Politické subjekty, strany, hnutia alebo koalície, ktoré sa v sobotu 5. marca uchádzali o hlasy voličov, mohli po novom začať volebnú kampaň dňom, v ktorom vyhlásenie volieb zverejnili v Zbierke zákonov SR, teda 12. novembra 2015. Kampaň trvala do 3. marca do 00:00. Vysielanie politickej reklamy a špeciálnych predvolebných diskusií v médiách bolo povolené od 13. februára do 3. marca do 00:00. Štrnásť dní pred dňom konania volieb a v deň konania volieb až do skončenia hlasovania bolo zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Zomrel Juraj Šomorjai

Zomrel Juraj Šomorjai

Vo veku 82 rokov dnes zomrel dlhoročný sólista Štátneho divadla (ŠD) Košice Juraj Šomorjai. Jeho nezameniteľný bas znel z divadelného javiska v Košiciach viac ako tri desiatky rokov. Informoval o tom tlačový tajomník ŠD Košice Svjatoslav Dohovič.
"Rodák z Budapešti Juraj Šomorjai vyštudoval operný spev na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Po ukončení štúdií pôsobil v opere Divadla J. G. Tajovského v Banskej Bystrici, v divadlách v Meiningene, Dessau a St. Gallene a od roku 1974 bol sólistom operného súboru ŠD Košice," priblížil Dohovič.
Na divadelných doskách sa predstavil v množstve postáv. Stvárnil napríklad Štelinu v Krútňave, Vodníka v Rusalke, Mefista vo Faustovi a Margaréte či Gremina v Eugenovi Oneginovi.
"Ešte pred niekoľkými rokmi ho mohli diváci vidieť v úspešných inscenáciách Madama Butterfly či Predaná nevesta a veľkou rozlúčkou s javiskom bol v novembri 2008 jeho samostatný operný recitál, ktorým oslávil svoje 75. narodeniny," dodal Dohovič.
Ako pedagóg pôsobil Juraj Šomorjai od roku 1996 na košickom konzervatóriu a vychoval množstvo dnes už známych operných spevákov. Prvé spevácke kroky pod jeho vedením robili napríklad Peter Berger, Marián Lukáč, Titusz Tóbisz a mnohí ďalší.

Copyright © TASR 2016

Výročné ceny a prémie Literárneho fondu za novinársku tvorbu v roku 2015

Výročné ceny a prémie Literárneho fondu za
 
novinársku tvorbu v roku 2015


Cena Romana Kaliského za významný prínos v oblasti žurnalistiky
Pavel Branko
Narodil sa 27. apríla 1921 v talianskom Terste. Bol politickým väzňom počas Slovenského štátu, po vojne bol prekladateľom na voľnej nohe, písal do periodík Pravda, Práca, Náš film, Kultúrny život, Slovenské pohľady, Smena a iné, bol redaktorom časopisu Film a divadlo, medzi rokmi 1968 – 70 viedol aj scenáristicko-dramaturgický kurz na VŠMU. V rokoch 1972 – 78 bol na čiernej listine ako prekladateľ, neskôr – až do roku 1989 aj ako publicista. Získal viacero významných ocenení – Zlatú kameru na Artfilme, Slnko v sieti za celoživotné dielo, Cenu ministra kultúry, Cenu slovenských filmových novinárov a iné.

Výročná cena Literárneho fondu za novinársku tvorbu za rok 2015
ategória publicistika:
tlač, internetové médiá:

Andrej Barát
Satelity plné samotárov a priekopníkov
Analýza s prvkami reportáže o satelitných mestečkách. Život v nich je čoraz väčším infraštruktúrnym, sociálnym i psychologickým problémom. Vynikajúce príklady (Čierna Voda, Vydrany). Satelitné mestečká spôsobujú enormný nárast počtu obyvateľov v niektorých obciach. Potvrdzuje sa, že sú to nocľahárne, chýba infraštruktúra. Táto reportáž obsahuje informácie o pokuse zriadiť prevádzku rodinného relaxačného centra prostredníctvom výpovedí zainteresovaných. Autor si našiel zaujímavú tému a zaujímavo ju aj podal. Cenné je, že píše dobrým, zrozumiteľným štýlom o problémoch všedných ľudí a nehrnie sa za témami, ktoré sú tzv. módne (vojna, utečenci). Porota ocenila jeho vynikajúci pozorovací talent.
Zlaté mračná nezamestnaných
Ďalšia závažná téma. Vynikajúci príklad (Lipany) riešenia dlhodobej nezamestnanosti. Autor nachádza aktivity dlhodobo nezamestnaných, ktorých počet rastie. Informuje o príkladoch z obcí, kde starostovia aktívne ponúkajú nezamestnaným aj netradičnú prácu: občianske hliadky, pestovanie byliniek, zeleniny, stimuly pre netradičných drobných podnikateľov. Ukázalo sa, že autor aj napriek všednej téme napísal pútavú a zaujímavú reportáž. Porota ocenila dobrý tip a brilantný štýl.
Domy sa rozpustili ako kocky cukru
Veľmi kvalitná reportáž, prelínanie udalostí z roku 1965 so súčasnosťou. Autor je pútavý rozprávač, dobrý fabulátor (v dobrom zmysle). Výborná výstavba materiálu, vhodne zoradené výpovede. Kolárovo pred povodňou a po nej, v súčasnosti. Spomienky tých, ktorí zažili povodeň v roku 1965. Našiel správnych zhovorčivých obyvateľov, nebolo to asi ľahké, uplynul dlhý čas.
Uverejnené v denníku Pravda.

rozhlas:
Marcela Čížová
- Hory vo mne
Vynikajúci, originálne poňatý dokument - zaujímavý nápad zapojiť do spolupráce horolezca, horského nosiča Eduarda Liptáka, ktorý zaznamenával pri túrach pocity, myšlienky a názory turistov, horských nosičov a vodcov, spolu v rozhovoroch s redaktorkou vytvorili sugestívny materiál o ľuďoch, ktorým sú hory a pomoc v nich každodenným chlebíčkom. Porota ocenila najmä striedanie atmosféry a prostredí a výborný strih, ktorými udržiava poslucháča v napätí. Autorka tak vytvorila veľmi originálny rozhlasový dokument o priateľstve, odvahe a cieľavedomosti ľudí, ktorí sa rozhodli byť užitočnými v horách.
RTVS, Rádio Regina, Banská Bystrica

televízia:
cena neudelená
 kategória spravodajstvo:
   tlač, internetové médiá:
cena neudelená
rozhlas:
Jaroslav Barborák
- Pýtame sa za vás – rozhovory na aktuálnu tému
Autor zobrazil aktuálne témy – kauza banskobystrického Divadla Štúdio tanca a odmietnutý príspevok z Banskobystrického samosprávneho kraja na festival divadiel. Ide o rozhovor s predstaviteľom Banskobystrického samosprávneho kraja Milanom Uhríkom. Porota zdôraznila, že otázky sú kladené veľmi presne, vecne a kriticky. Priestor dostali aj ďalší zainteresovaní. Ďalej konštatovala, že ide o objektívne hodnotenie situácie.
Násilie v MHD. Rovnako aktuálny a komplexne spracovaný bol aj príspevok o napadnutí Rómky v električke. Traja chlapci (15 a 16 – roční) napadli cestujúcu v električke. Vodič ich vyhodil. Stačilo to? Publikovanie odborných názorov psychológa o tom, ako sa správať v takomto prípade. Napríklad, ak by vodič zavolal políciu. Odborníčka na trestné právo hovorí, že chlapci by boli potrestaní. Ich konanie bolo protizákonné. Mohli by dostať až 5 rokov väzenia. Porota preto konštatovala, že príspevok je stabilne nadštandardný profesionálne kvalitný.
Podobne ocenila porota aj objektívny prístup moderátora k problému
v príspevku Prípad Podsadek. V ňom ľudskoprávna organizácia žaluje školu kvôli segregácii, do ktorej chodia iba deti rómskej národnosti. Iné deti tam nechcú chodiť. Riaditeľka zdôvodňuje, prečo je to dobré. Spolu s riaditeľkou autor radí, že v takomto prípade treba vychovávať predovšetkým rodičov rómskych detí. Primátor potvrdil, že ide o nezmyselnú žalobu. Splnomocnenec pre rómsku problematiku P. Polák tiež potvrdil, že nejde o segregáciu.
Všetky tri príspevky sú spracované nadštandardne na vysokej profesionálnej úrovni. (Relácia K veci, Slovenský rozhlas, RTVS)

televízia:
cena neudelená
spravodajské agentúry:
cena neudelená
kategória novinárska fotografia:
cena neudelená

Zvýšené prémie za novinársku tvorbu za rok 2015
kategória publicistika:
tlač, internetové médiá
Soňa Pacherová
za rozhovory:
- Holčík: Za garáže pod Hradom nám raz budúce generácie poďakujú
- Štefanovičová: Vykopať ten hradný kráter bolo obyčajné barbarstvo
Denník Pravda

Henrieta Ďurovová
- Šanca na vlastné
- Maternica na prenájom
Život

rozhlas:
PhDr. Beata Panáková
- Patrick Modiano – nositeľ Nobelovej ceny za literatúru za rok 2014,
Relácia Knižnica Nobelových cien, RTVS, Slovenský rozhlas

Táňa Kusá
- Na to som celý život čakal
RTVS, Slovenský rozhlas

televízia:
Ivan Brada
- Na psí tridsiatok
- Justičné „Abraka“
Reportéri, RTVS

Pavol Fejér
- Čistá práca...
Reportéri, RTVS

Prémie za novinársku tvorbu za rok 2015
kategória publicistika:
tlač, internetové médiá:
Jana Čavojská – séria reportáží z východnej Ukrajiny:
- Boh ochraňuj Uvdijivku
- Bitka o Donbas
- Stratená Ukrajina?
Plus 7 dní

Ivan Drábek
- Tancovala som pre Mengeleho. Mamu mi poslal do plynu (rozhovor)
Denník Pravda

Jozef Sedlák
- Kráľ starého vrchu (črta)
- Deti majú poznať príbehy rodičov (rozhovor)
- Slovenský rezeň v dánskom podaní (rozhovor)
Denník Pravda

Milan Čupka
- 102 kilometrov s 802 migrantmi
Denník Pravda

Mgr. art. Galina Lišháková-Cvrkalová
- Ľudia umierajú v lese od hanby
- Experiment ulica
- Uštrikujte si molekulu túžby
NOTA BENE

rozhlas:
Michal Herceg
- Hečkovci alebo Z Oravy do Karlovej Vsi
RTVS, Rádio Regina

PhDr. Hana Michalčíková
- „Vezmite a pite z neho všetci“ (fíčer)
RTVS, Slovenský rozhlas

Jaroslav Rozsíval
- Ľudia, fakty, udalosti – hosť Julia Sherwood (rozhovor)
RTVS, Rádio Devín

Janka Bleyová
- Sedem životov
RTVS, Rádio Regina

Eva Vasilová
- Príbeh Hrona (reportáž)
- Malé vodné elektrárne na Hrone 1, 2
RTVS, Slovenský rozhlas

televízia:
Katarína Začková
- Vypálený rybník
Reportéri, RTVS STV

Simona Miazdrová
- Bezdomovkyňa Helena 1., 2.
Reflex, TV Markíza

Jarmila Kováčová
- Na vozíku pomáha mame
Reflex, TV Markíza

Mgr. Peter Navrátil
- Čierne stavby vo verejnom záujme
- Zodpovedný – neznámy!
Občan za dverami, RTVS, STV

Slávka Gáborová
- Smrteľná liečba
- Náš zákazník – náš zisk!
Občan za dverami, RTVS

kategória spravodajstvo:
tlač, internetové médiá:

Jaroslav Vrábeľ
- Raši maže a blokuje ľudí, ktorí mu na facebooku nefandia
- Okolo Rašiho funguje pí ár pavučina. Vytvára obraz úspechu
- Raši si vyberá médiá, ktoré si želá na kontrolnom dni
Denník Košický Korzár

rozhlas:
Mgr. Viktor Wurm
- Hviezdoslavov Kubín včera a dnes
- Otec psychiatrie profesor Kafka (rozhovor)
Rádio Košice

Tibor Macák
- Športoví psychiatri
- Krstný otec
- Tádž Mahál
Štúdio svet, Rádio Slovensko, RTVS

Michal Čabák
- Najväčšie bitky 2. svetovej vojny
RTVS, Rádio Slovensko

Daša Omastová, Eva Gergelyová
- Etika v zdravotníckych zariadeniach
RTVS, Rádio Slovensko

televízia:
Marek Vnenčák
- Fotka s príbehom
Televízne noviny, TV Markíza

Ján Maloch
- Prevádzačská mafia
- Pokus o vstup do Sýrie
- Utečenci v Grécku
Televízne noviny, TV Markíza

Richard Bolješik
- Zlodejka, č. 1, č. 2
Krimi, TV JOJ

spravodajské agentúry:
Jana Fedáková
- R. Virtanen: Bez zahraničných novinárov sa svet o osude ľudí vo vojnách nedozvie
- Európa migračnú vlnu dokáže zvládnuť, jej kapacity sú veľké, tvrdí expert UNESCO
- V. Monroy: Rwanda chce ohúriť Západ, pouličné siroty skrýva
TA SR

kategória novinárska fotografia:
Mgr. art. Tomáš Benedikovič – Exodus – utečenci sa vybrali pešo z Budapešti
do Viedne, Denník N

Jozef Jakubčo – Deň, kedy Maďari zatvorili hranice, Denník SME

Ján Krošlák – Fico a ťahák, Denník SME

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

V nových častiach obľúbeného mysteriózneho seriálu Mestečko Twin Peaks (1990 - 1991) sa predstavia aj herečka Monica Bellucci a jej kolegovia Tim Roth a David Duchovny. Televízia Showtime o tom informovala prostredníctvom oficiálnej stránky série na sociálnej sieti Facebook, kde zverejnila zoznam účinkujúcich. Ako tiež zástupcovia Showtime oznámili, nakrúcanie očakávaných epizód sa skončilo.
Zverejnený zoznam priniesol celkovo 217 mien. Kým 51-ročná Bellucci a o tri roky starší Roth patria medzi prekvapenia, o účasti Duchovného sa hovorilo už skôr. Päťdesiatpäťročný rodák z New Yorku sa pritom opäť ukáže ako agentka Denise Bryson, ktorú stvárnil v pôvodnom seriáli.
V projekte sa predstaví aj Kyle MacLachlan, ktorý si zopakoval úlohu Dalea Coopera, či samotný režisér Lynch, ktorý si opätovne zahral šéfa pobočky FBI Gordona Colea. Z pôvodného obsadenia sa do seriálu vrátili aj Sheryl Lee, Dana Ashbrook, Sherilyn Fenn, Catherine E. Coulson, Mädchen Amick, Michael Horse, Miguel Ferrer, Ray Wise, David Patrick Kelly, Grace Zabriskie, Warren Frost alebo Harry Dean Stanton. Po ich boku sa predstavia napríklad Naomi Watts, Amanda Seyfried, Ashley Judd, Robert Knepper, Jennifer Jason Leigh, Laura Dern, Ernie Hudson, Balthazar Getty, Michael Cera, Trent Reznor či Richard Beymer.
Novinku pripravuje režisér David Lynch, ktorý sa spolu s Markom Frostom postaral o scenár všetkých 18 plánovaných častí. Dvojica pritom spolupracovala aj na tvorbe pôvodného seriálu, ktorý v roku 1991 získal tri Zlaté glóbusy či Peabody Award. O zámere nakrútiť nové epizódy obľúbeného seriálu informoval Lynch vlani v októbri. Neskôr síce oznámil, že od projektu odchádza pre nedostatok financií, no napokon v máji prácu na nových častiach potvrdil. Verejnosti ich chcú predstaviť na budúci rok.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Súd v Teheráne uznal štyroch iránskych novinárov za vinných z propagandy proti režimu a z kontaktov so "zahraničnými vládami", pričom každého odsúdil najmenej na päť rokov väzenia. Informovali o tom dnes iránske médiá.
Obhajca obžalovaných potvrdil tresty v rozpätí od piatich do desiatich rokov.
Všetci štyria novinári, ktorí pracovali pre proreformné médiá, sa môžu proti rozsudku odvolať, uviedla agentúra DPA.
Ide o prvý prípad od nástupu prezidenta Hasana Rúháního do úradu v auguste 2013, čo žurnalisti dostali takéto tvrdé tresty.
Hoci Rúhání vystupuje proti potláčaniu a obmedzovaniu tlače, je pomerne bezmocný voči rozhodnutiam súdov.
Iránske mediálne zákony sú už dlhé roky zdrojom ostrých diskusií. Hranica medzi novinárskou kritikou a ohrozovaním národnej bezpečnosti je napríklad nejasná a aj kontakty s informátormi zo zahraničia sú na súdoch v niektorých prípadoch vnímané ako spolupráca s tajnými službami.

Copyright © TASR 2016

26. 4. 2016

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ
 

Na dnešnom zasadnutí Rada pre vysielanie a retransmisiu

uložila sankciu – pokutu 6 650 eur vysielateľovi MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o. (programová služba TV MARKÍZA) za porušenie § 32 ods. 4 písm. a) ZVR (čestnosť a slušnosť reklamy), ku ktorému došlo dňa 11. 10. 2015 o cca 10:40 hod odvysielaním upútavky na program Superstar a za porušenie 34 ods. 1 ZVR (zreteľné oddelenie reklamy, rozoznateľnosť a nezameniteľnosť reklamy od iných programov), ku ktorému došlo dňa 11. 10. 2015 o cca 20:56 hod a cca 22:56 hod odvysielaním upútaviek na program Búrlivé víno;

uložila sankciu – pokutu 5 500 eur vysielateľovi MAC TV, s. r. o. (programová služba JOJ) za porušenie § 35 ods. 3 ZVR (počet povolených prerušení programu reklamou), ku ktorému došlo dňa 27. 11. 2015 tým, že program Prepadnutie v Pacifiku v trvaní cca 142 minút a 6 sekúnd (vrátane reklamných prerušení) prerušil zaradením reklamy päťkrát;

uložila sankciu – pokutu 3 319 eur vysielateľovi Rozhlas a televízia Slovenska (programová služba Jednotka) za porušenie § 19 ods. 2 ZVR (zakázaný obsah upútaviek), ku ktorému došlo dňa 24. 10. 2015 o cca 18:32 hod tým, že odvysielal upútavku na program Mongol – Džingischán, ktorá obsahovala scény znázorňujúce násilie;

uložila sankciu – pokutu 2 000 eur vysielateľovi MAC TV, s. r. o. (programová služba JOJ) za porušenie § 16 ods. 3 písm. l) ZVR v súvislosti s tým, že nedodal Rade na jej vyžiadanie súvislý záznam časti vysielania z dní 27. a 28. 11. 2015;

uložila sankciu – pokutu 497 eur vysielateľovi RADIO, a.s. (programová služba FUN RADIO) za porušenie § 35 ods. 8 ZVR (podmienky vysielania dlhších reklamných oznámení) v súvislosti s tým, že dňa 1. 10. 2015 odvysielal komunikát propagujúci program Československo má talent spracovaný do podoby programu informačného charakteru bez zreteľného oddelenia slovným upozornením na charakter tohto vysielania;

uložila sankciu – pokutu 300 eur vysielateľovi RÁDIO KISS s.r.o. (programová služba Rádio KISS) za porušenie § 16 ods. 3 písm. l) ZVR v súvislosti s tým, že nedodal Rade na jej vyžiadanie súvislý záznam vysielania zo dňa 23. 10. 2015;

uložila sankciu – upozornenie na porušenie zákona vysielateľovi Západoslovenská televízia s.r.o. (programová služba Západoslovenská televízia) za porušenie § 16 ods. 3 písm. l) ZVR v súvislosti s tým, že nedodal Rade na jej vyžiadanie súvislý záznam vysielania zo dňa 28. 9. 2015;

začala správne konanie voči vysielateľovi Rozhlas a televízia Slovenska (programová služba Jednotka) vo veci možného porušenia § 16 ods. 3 písm. b) ZVR (objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru) v súvislosti s odvysielaním príspevku Vysokoškolskí pedagógovia začínajú ostrý štrajk, ostatní učitelia prechádzajú do štrajkovej pohotovosti dňa 15. 2. 2016 v programe Správy;

začala správne konanie voči vysielateľovi Rozhlas a televízia Slovenska (programová služba Rádio Slovensko) vo veci možného porušenia § 16 ods. 3 písm. b) ZVR (objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru) v súvislosti s odvysielaním príspevku Kontroly na Klinike Kostka dňa 5. 2. 2016 v programe Rádiožurnál;

začala správne konanie voči vysielateľovi Rozhlas a televízia Slovenska (programová služba Rádio Patria) vo veci možného porušenia § 16 ods. 3 písm. b) ZVR (objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru) v súvislosti s odvysielaním príspevku o prieskume volebných preferencií agentúry MVK dňa 18. 2. 2016 a príspevku o prieskume volebných preferencií agentúry AKO dňa 19. 2. 2016 v programe Kronika;

začala správne konanie voči vysielateľovi C.E.N. s. r.o. (programová služba TA3) vo veci možného porušenia § 16 ods. 3 písm. b) ZVR (objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru) v súvislosti s odvysielaním príspevku Do NR SR by išlo 7 strán dňa 15. 2. 2016 a príspevku Do NR SR by išlo 8 strán dňa 19. 2. 2016 v programe Hlavné správy;

začala správne konanie voči vysielateľovi MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o. (programová služba TV MARKÍZA) vo veci možného porušenia § 16 ods. 3 písm. b) ZVR (objektívnosť a nestrannosť spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru) v súvislosti s odvysielaním príspevku Vyzerá to na dvojkoalíciu dňa 15. 2. 2016 a príspevku Posledný prieskum dňa 19. 2. 2016 v programe Televízne noviny;

začala správne konanie voči vysielateľovi MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o. (programová služba TV MARKÍZA) vo veci možného porušenia § 19 ods. 1 písm. a) ZVR (ochrana ľudskej dôstojnosti) v súvislosti s vysielaním príspevku U školského ombudsmana dňa v 16. 2. 2016 v programe Televízne noviny;

začala správne konanie voči vysielateľovi MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o. (programová služba DAJTO) vo veci možného porušenia § 20 ods. 3 ZVR (ochrana maloletých - JSO), ku ktorému došlo dňa 1. 2. 2016 o cca 22:30 hod odvysielaním programu Dokonalá lúpež, ktorý označil ako nevhodný pre maloletých divákov do 15 rokov;

začala správne konanie voči vysielateľovi RADIO ONE, s.r.o. (programová služba Rádio One) vo veci možného porušenia § 20 ods. 3 ZVR (ochrana maloletých - JSO), ku ktorému došlo dňa 3. 12. 2015 o cca 9:22, 13:40 a 18:08 hod a dňa 4. 12. 2015 o cca 6:02, 10:23, 14:42 a 19:09 hod odvysielaním piesne s názvom Tell Your Friends;

začala správne konanie voči vysielateľovi MAC TV s.r.o. (programová služba JOJ) vo veci možného porušenia § 16 ods. 3 písm. n) ZVR (technické požiadavky na zvukovú zložku programovej služby) v súvislosti s vysielaním programov Vysoká hra a Chladnokrvný dňa 31. 1. 2016;

začala správne konanie voči vysielateľovi MARKÍZA – SLOVAKIA, spol. s r.o. (programová služba JOJ) vo veci možného porušenia § 16 ods. 3 písm. n) ZVR (technické požiadavky na zvukovú zložku programovej služby) v súvislosti s vysielaním programou Ctihodný občan dňa 2. 2. 2016;

začala správne konanie voči vysielateľovi MAC TV s.r.o. vo veci možného porušenia § 16 ods. 2 písm. b) ZVR (vysielanie audiovizuálnych diel v čase a za podmienok dohodnutých s nositeľmi práv k týmto dielam) v súvislosti s vysielaním programu Zase ona! dňa 23. 1. 2016 na programovej službe JOJ PLUS a dňa 24. 1. 2016 na programovej službe JOJ a vo veci možného porušenia § 35 ods. 3 ZVR (počet povolených prerušení programu reklamou), ku ktorému došlo dňa 21. 1. 2016 v súvislosti s vysielaním programu Noviny a dňa 24. 1. 2016 v súvislosti s vysielaním programu Zase ona! na programovej službe JOJ;

uznala za neopodstatnené 11 sťažností resp. ich častí.

MEDIA NEWS


MEDIA NEWS

Americká speváčka a herečka Jennifer Hudson sa predstaví v televíznom muzikáli Hairspray Live!. Tridsaťštyriročná rodáčka z Chicaga v Illinois stvárni Motormouth Maybelle. V projekte americkej televízie NBC bude účinkovať napríklad aj Harvey Fierstein, ktorý sa predstaví ako Edna Turnblad. Vďaka tejto úlohe v broadwayskom spracovaní muzikálu Hairspray pritom získal Tony Award.
Šesťdesiatjedenročný Fierstein má na starosti aj scenár pripravovanej novinky, na ktorej pracujú tiež režisér Kenny Leon, výkonní producenti Craig Zadan a Neil Meron, choreograf Jerry Mitchell. Autormi hudby a textov sú Marc Shaiman a Scott Wittman. Hairspray Live! bude mať premiéru 7. decembra.
Jennifer Hudson sa stala známou v roku 2004 ako finalistka tretej sezóny speváckej súťaže American Idol. Na konte má zatiaľ tri štúdiové albumy - Jennifer Hudson (2008), I Remember Me (2011) a JHUD (2014). Okrem spevu sa venuje aj herectvu a modelingu. Jej filmovým debutom bol muzikál Dreamgirls (2006), ktorý jej v roku 2007 vyniesol Oscara, Zlatý glóbus, cenu BAFTA, Critics' Choice Movie Award i Screen Actors Guild Award za herecký výkon vo vedľajšej úlohe. Následne si zahrala tiež v snímkach ako Sex v meste: Film (2008), Múr nárekov (2008), Winnie Mandela (2011) či Lullaby (2014) a v seriáli Empire (2015). Od novembra 2013 má hviezdu na hollywoodskom Chodníku slávy.

Úvodná časť šiestej sezóny obľúbeného seriálu Hra o tróny (2011) zaznamenala na BitTorrent sieťach za dvanásť hodín od jej celosvetovej premiéry viac ako milión nelegálnych stiahnutí. Podľa portálu TorrentFreak sa pirátske kópie epizódy začali objavovať na internete krátko po jej odvysielaní, pričom si ich sťahovali fanúšikovia a fanúšičky z celého sveta. Najviac stiahnutí zástupcovia TorrentFreak zaznamenali z Austrálie, Indie, USA a Veľkej Británie.
Hra o tróny sa stala štyri roky po sebe nelegálne najsťahovanejším seriálom roka. Posledná epizóda piatej sezóny dosiahla na BitTorrent sieťach celosvetovo približne 14,4 milióna nelegálnych stiahnutí. Navyše prvé štyri epizódy piatej sezóny sa dostali na internet deň pred celosvetovou premiérou úvodnej časti. Predstavitelia HBO vtedy vyhlásili, že zdrojom úniku bol niekto zo skupiny osôb, ktoré k nim mali povolený prístup. Z tohto dôvodu sa rozhodli, že už nebudú zasielať médiám recenzentské kópie očakávaných epizód. Úvodnú epizódu šiestej sezóny zároveň sprístupnili prostredníctvom HBO zadarmo.
Príbeh Hry o tróny sa odohráva vo fiktívnom svete Siedmich kráľovstiev na kontinentoch Západozem a Essos, kde v období podobnom stredoveku bojuje o Železný trón niekoľko urodzených rodín. Blíži sa však zima, ktorá môže trvať dlhé roky. Dej sa začína v čase, keď sa za slabo stráženou severnou Stenou aktivizuje armáda nekorunovaného kráľa Mancea Raydera a tiež desiví Bieli chodci. Za morom zas krásna Daenerys Targaryen túži po tróne, ktorý jej rodine patril dlhé roky, a na dosiahnutie svojho cieľa má nebezpečnú zbraň - tri draky. Hoci predlohou seriálu je knižná séria Pieseň ľadu a ohňa Georgea R. R. Martina, od piatej sezóny sa seriál uberá vlastnou cestou. Tvorcovia už totiž použili všetok materiál z doteraz vydaných kníh. Martin v súčasnosti pracuje na šiestej knihe z plánovaných siedmich.


©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Francúzska televízna stanica M6 odvysielala videozáznam, ktorý podľa jej vyjadrení zachytáva vnútrajšok parížskej reštaurácie Comptoir Voltaire, keď sa tam vlani 13. novembra odpálil džihádista Brahim Abdeslam. Informovala o tom dnes tlačová agentúra AP.
Záznam z bezpečnostnej kamery, ktorý stanica M6 odvysielala v nedeľu, zachytáva samovražedného útočníka, ako vchádza do reštaurácie, skloní hlavu, zakryje si oči a odpáli nálož na svojom chrbte. Výbuch zabil samotného Abdeslama a zranil niekoľko ďalších ľudí.
Zábery sú otrasné, ale reakcie vo Francúzsku pôsobia zdržanlivo. Hovorca francúzskej rady pre reguláciu televízneho vysielania uviedol, že nevie poskytnúť údaj o celkovom počte podaných sťažností týkajúcich sa zverejnenia videozáznamu, ale podľa jeho slov nie je neobvykle vysoký.
Teroristické útoky z 13. novembra na reštaurácie, bary a koncertnú sálu v Paríži si vyžiadali 130 ľudských životov a tiež zranenia okolo 350 ďalších osôb.

Copyright © TASR 2016