25. 2. 2016

Reakcia na vydanie článku v Plus 7 dní. "Neobyčajne šikovná"

Reakcia na vydanie článku v Plus 7 dní.
"Neobyčajne šikovná"

 Článok vnímam ako politickú, nasilu vykonštruovanú objednávku na účelovú a nepodloženú diskreditáciu mojej osoby tesne pred voľbami, keď ani nemám možnosť sa nijako brániť. Budúce vydanie vyjde v čase volebného moratória. A preto ho ako obrannú reakciu dávam do pozornosti zainteresovaným médiám a informačným portálom už teraz. Budem stručne reagovať na hlavné nepodložené výmysly:
Prvý z nich: informácia o tom, že v priebehu dvoch rokov /ide o roky 2012 a 2013/ som získala dva byty, má navodiť dojem, že som si oba kúpila, bez nejakého finančného krytia. Pravda je však tá, že v roku 2011 mi umrel otec a tak v roku 2012 som sa po dedičskom konaní stala spolu s mojimi sestrami a mamou jednou z podielových spoluvlastníčok bytu. Daný byt sa nekupoval, je to rodičovský byt, kde som rástla, dodnes v ňom býva moja mama, tak ako je to v prípade bežných rodín po dedičskom vysporiadaní. Teda nerozumiem prečo redaktorke vadí, že na byte nie je ťarcha a že som si na 1/8 podiel v byte nebrala úver. Ja som si ten podiel predsa nekupovala, zdedila som ho. Preto túto úvahu považujem za absolútne absurdnú. Napokon o tejto skutočnosti týždenník Plus 7 dní písal dňa 30.07.2012, kde uviedol cit. "jedna z mála poslankýň, ktoré si nezakladajú na svojich majetkoch je Helena Mezenská z OĽaNO. Jej jediná nehnuteľnosť je osmina panelákového bytu v Poprade."
"Druhý byt": V marci 2013 som si kúpila svoj prvý a jediný panelákový byt a je pravdou, že bez úverového zaťaženia. Nie som neobyčajne šikovná, iba opatrná a obozretná. V rámci mojej životnej filozofie a v rámci ochrany spotrebiteľov sa držím postoja nežitia na dlh a preto sa snažím spotrebiteľov aj seba chrániť pred akýmkoľvek zadlžovaním od nebankových a bankových subjektov. Dobre viem, ako sa ľudia pôžičkami z bánk a nebankoviek stavajú ich rukojemníkmi a aké má zadlžovanie v prípade mnohých rodín na ich život negatívne dopady. Po mnohých pracovných skúsenostiach s úvermi zadlženými ľuďmi od bankových a nebankových subjektov, som nikdy nemala a dosiaľ nemám záujem pri kúpe čohokoľvek postupovať cestou pôžičiek a úverov z bánk. No a ako by si ma týždenník „podal“, ak by som iné hovorila, radila spotrebiteľom a inak konala. Byt v korelácii s mojim postojom a presvedčením som si kúpila v hotovosti zo združených prostriedkov, z mojich a priateľových požičaných úspor, zo zrušenia životnej poistky, ktorú som platila 15 rokov a hotovosti, ktorú som mala k dispozícii. Toto si môže každý overiť. V štádiu prípravy článku som nepovažovala za potrebné ísť do podrobností. Ale, ak sme zašli až tak ďaleko, že ma redaktorka a týždenník PLUS 7 dní "teoreticky" obviňujú z "tunelovania" vlastného združenia, čo je skutočne bezprecedentné, popísala som ich.
A záverom k "tunelovaniu" združenia. Takúto úvahu považujem na základe redaktorke poslaného prehľadu financovania združenia za bezprecedentnú. Navodzovanie takého dojmu za zlomyseľnosť. Táto zvrhlá úvaha sa nedá ničím podložiť. Všetky realizované projekty združenia za roky 2010-2011 boli pod prísnym drobnohľadom a etapovitou priebežnou a záverečnou kontrolou ústredných zložiek. Ešte dodatočne ich preverovala Správa finančnej kontroly. Každý jeden projekt prekontrolovala, potvrdila správnosť, transparentnosť a účelnosť čerpania použitých prostriedkov. Od kedy som poslankyňou a mám byt vo svojom vlastníctve združenie dotáciu nedostalo, s výnimkou roka 2015, keď po ukončenej kontrole a preukázaní správnosti realizácie projektu v roku 2011, nám opäť bola schválená dotácia vo výške 5800 eur. Tá bola znova účelovo viazaná iba na úhradu poradenských a právnych služieb. Prínos a užitočnosť nami poskytovaných služieb potvrdzuje i schválenie dotácie pre tento rok. Od roku 2012 riadim a pracujem v združení bez akejkoľvek odmeny. Ak budem za poslankyňu zvolená i v tomto volebnom období odmenu v projekte si nárokovať nebudem, budem poskytovať svoje služby spotrebiteľom a združeniu naďalej bezplatne.

Bližší popis odpovede redaktorke A. Lučaiovej a popis k jednotlivým projektom, zaslaný pred zverejnením článku dňa 21.02. 2016.

v 2010 - sme realizovali celoslovenský projekt 8+1 VÚC regiónov na ADR – mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov v sume 80.000,00 eur, z dotácie bolo vrátených cca 27 tis. eur pre nevyčerpanie, teda na projekt bolo použitých 53 tis. eur, bolo v ňom zazmluvnených a platených viac ako 30 osôb, riešených 990 podnetov spotrebiteľov, môj príjem predstavoval sumu 5325,32 eur za celý rok.

v 2011 - sme mali už len niektoré regióny, dotácia MH SR predstavovala sumu 28.860,00 eur, vrátených pre nevyčerpanie bolo 6093,50 eur, bolo vyčerpaných cca 23 tis. eur, platených 10 ľudí, riešených 800 podnetov, spolu so súdnou agendou, môj príjem predstavoval sumu 5930,05 eur za celý rok.

Na projekty podporené MH SR sa viaže prísna kontrola, prostriedky a ich využitie sú účelovo viazané. Okrem etapovitých 3 mesačných kontrol spojených s vecným a finančným zhodnotením a vyúčtovaním, pre poskytnutie budúcich záloh, na oba roky a projekty bola vykonaná podrobná analytická kontrola z úradu Správy finančnej kontroly. Jej závery potvrdili správnosť a účelnosť čerpania verejných prostriedkov. Za oba roky sme poskytli poradenskú, zastupovaciu a právnu pomoc 1790 spotrebiteľom.

V 2012 - 0 eur, žiadna dotácia
V 2013 - 0 eur, žiadna dotácia
V 2014 - 0 eur, žiadna dotácia
V 2015 – bola združeniu poskytnutá dotácia 5800 eur na poradenský, konzultačný a súdny program, počet vyriešených podnetov cca 300... môj príjem z dotácie bol 0 eur, poskytovala som výkon neplatenej dobrovoľníckej koordinácie projektu, platení boli 3 ľudia

Ombudspot mi nikdy neplatil nájom za sídlo v byte na Šrobárovej ulici v Poprade. Podotýkam, že byt mám vo vlastníctve od roku 2013, odkedy Ombudspotu nebola poskytnutá žiadna dotácia. Dotácia bola združeniu znova poskytnutá až v roku 2015, tá bola účelovo viazaná iba na poradenské a právne služby, na zastupovanie spotrebiteľov na súde, teda žiadnu časť prostriedkov nebolo možné poskytnúť na prevádzkové náklady, ani na prenájom.


TASR informovala poslankyňa Národnej rady SR Helena Mezenská.