DALITO!

31. 10. 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Turecký mediálny dom Koza Ipek Holding, ktorý donedávna kritizoval vládu vo svojich novinách a na televíznych staniciach, vydal včera titulky v prospech vládnej strany AKP. Zmena nastala po tom, čo tieto médiá v stredu 28. októbra obsadil štát.
K zabratiu televízií Kanaltürk a Bugün došlo len niekoľko dní pred kľúčovými parlamentnými voľbami v krajine. Obsadenie médií sa stretlo s ostrou kritikou organizácií na ochranu ľudských i občianskych práv a tiež európskych predstaviteľov.
Obe spomínané televízne stanice vo včerajších ranných hodinách nevysielali správy, pričom televízia Bugün, ktorá v stredu počas razie štátu nevysielala, dnes ponúkla divákom program o tureckých jedlách.
Denník Bugün priniesol impozantnú fotografiu tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana obkoleseného armádnymi a politickými lídrami, pričom fotografia na titulnej strane zachytávala premiéra Ahmeta Davutogla pri vypúšťaní bielych holubíc na slobodu.
Tieto spravodajské médiá patrili do širšej siete médií spoločnosti Koza Ipek, ktorú tento týždeň umiestnili pod súdom stanovenú správu, pretože spoločnosť čelí obvineniam z finančného pochybenia.
Súdom stanovení správcovia údajne prepustili novinárov v týchto médiách, informoval denník Hürriyet.
"Je to úplne v súlade so zákonom," vyhlásil premiér Davutoglu vo štvrtok večer v televízii NTV a poprel, že na prevzatí médií sa podieľala vláda. Davutoglu dôrazne povedal, že "v Turecku je sloboda tlače".
Turecko čakajú v nedeľu 1. novembra predčasné parlamentné voľby, pretože vládna Strana spravodlivosti a rozvoja (AKP) si nedokázala zabezpečiť v júnových voľbách väčšinu kresiel v parlamente, a to prvýkrát od roku 2002. AKP, ktorej zakladateľom je prezident Recep Tayyip Erdogan, teraz vedie dočasnú vládu v Turecku.
Spoločnosť Koza Ipek je údajne napojená na islamského kazateľa a intelektuála tureckého pôvodu Fetullaha Gülena, pôsobiaceho v USA, ktorý je nepriateľom prezidenta Erdogana.
Gülen a Erdogan boli kedysi spojencami, ale v posledných rokoch sa ich cesty rozišli, keď Turecko vyhlásilo kazateľovo hnutie za teroristickú operáciu.
Spoločnosť Koza Ipek je obvinená z prania špinavých peňazí a falšovania účtov. Medzi obvineniam je aj to, že spoločnosť šírila propagandu v prospech islamského lídra Gülena, ktorý má prívržencov po celom svete.
Gülenovci vyhlasujú, že sú mierumilovní globalisti a zameriavajú sa na modernú interpretáciu sunnitského islamu, vrátane matematiky, vedy a technológií.
Kroky proti spoločnosti a jej médiám sú najnovšími v dlhom rade zásahov proti Gülenovým podporovateľom v Turecku. Tvrdé zásahy trvajú už takmer dva roky, odkedy toto zoskupenie, spolu s ďalšími, začalo obviňovať vládu z korupcie.

Copyright © TASR 2015


V Nórsku odsúdili známeho islamského duchovného irackého pôvodu na 18 mesiacov väzenia za to, že verejne schvaľoval zabitie karikaturistov francúzskeho satirického týždenníka Charlie Hebdo.
Nadžmaddina Farádža Ahmada, známeho aj pod menom mulla Kríkár, usvedčili aj z nabádania na zabitie kurdského imigranta žijúceho v Nórsku. Inkriminované výroky zazneli vo februárovom interview, ktorý tento sunnitský duchovný poskytol nórskej verejnoprávnej televízii NRK.
V zmienenom rozhovore vyhlásil napríklad to, že karikaturista zosmiešňujúci islam je "bojujúcim pohanom, ktorého je povolené zabiť".
Ahmad počas súdneho procesu poprel akékoľvek previnenie a uviedol, že jeho výroky boli výlučne interpretáciou islamského práva šaríja. Proti dnešnému rozsudku sa ešte môže odvolať.
Duchovného pritom len tento rok prepustili z väzenia, kde si odsedel tri roky za vyhrážky smrťou. Iracký Kurd (59), ktorý do Nórska prišiel v roku 1991 ako utečenec, bol už v súvislosti s podobným prípadom odsúdený v roku 2005.
Nórsko ako aj Spojené štáty Ahmada obviňujú z financovania už zaniknutej kurdskej islamistickej skupine Ansar al-Islám, ktorá sa v minulom roku údajne spojila s militantou organizáciou Islamský štát (IS).

V Argentíne znovu otvorili vyšetrovanie incidentu tvorcov britského motoristického programu Top Gear. Televízny štáb vlani počas nakrúcania v krajine spôsobil pobúrenie niektorých občanov, pretože auto moderátora Jeremyho Clarksona malo poznávaciu značku H982 FKL, čo pripomínalo rok 1982, keď Argentína a Veľká Británia bojovali proti sebe vo vojne o Falklandy. Mnohí Argentínčania, predovšetkým miestni veteráni vojny, to považovali za provokáciu, pričom tvrdili, že štáb zámerne zamenil poznávaciu značku. Následné protesty si vynútili okamžitý odchod televízneho štábu z krajiny.
Hoci začiatkom roka miestny sudca rozhodol, že tvorcovia programu nekonali v zlom úmysle, súd v provincii Tierra del Fuego znovu otvoril prípad s tvrdením, že televízny štáb zamenil poznávaciu značku auta, pričom vedel, že je to v krajine protizákonné. Päťdesiatpäťročného Clarksona obvinili z prečinu falzifikácie, zmeny alebo utajenia čísla zákonne registrovaného predmetu, za čo mu hrozí väzenie v dĺžke šiestich mesiacov až troch rokov. "Producenti Top Gearu kúpili tri autá pre pripravovaný program. Tvrdenia, že toto auto sme vybrali pre poznávaciu značku, alebo sme ju nahradili inou, sú úplne nepravdivé," uviedol krátko po incidente výkonný producent programu Andy Wilman.
Jeremy Clarkson moderoval obľúbenú šou spolu s Richardom Hammondom od roku 2002. O rok neskôr sa k nim pridal James May. Clarkson prišiel v marci o svoje miesto po tom, ako napadol producenta Oisina Tymona. Trojica v súčasnosti plánuje nový spoločný projekt.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !

30. 10. 2015

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Veľvyslanectvo Ruskej federácie v Slovenskej republike vyzvalo dnes novinárov, aby si v súvislosti s vojnou v Sýrii viac všímali oficiálne zdroje vrátane ruských.
Tlačový atašé ruského veľvyslanectva Alexej Kulagin na brífingu informoval, že "ruská účasť v bojoch proti teroristom v Sýrii je zameraná predovšetkým na zachovanie štátnych inštitúcií v krajine a obranu tamojších občanov, ktorí trpia následkom vojny". Situácia je podľa neho stále zložitá a teroristické sily pokračujú vo svojich aktivitách.
"Zároveň evidujeme viac prípadov dezercie v radoch extrémistických skupín. Vznikla aj nebezpečná tendencia násilnej mobilizácie obyvateľstva. Takéto nástroje používajú niektoré extrémistické a teroristické skupiny v Sýrii," uviedol Kulagin.
Podľa neho existujú informácie, že teroristické skupiny získavajú pomoc zo zahraničia, pričom ide predovšetkým o vojenskú techniku a vojakov. "Takéto skutočnosti tak vyvolávajú otázky, či strany zúčastnené v sýrskej kríze majú záujem o mierové urovnanie konfliktu," doplnil.
Na otázku TASR, ktoré krajiny dodávajú teroristom zbrane, kto je ich výrobcom a o aké typy ide, reagoval starší radca ruského veľvyslanectva Dmitrij Kovaľkov: "Čo sa týka dodávok zbraní pre opozíciu, tak to určite vedia odborné štruktúry, ale my takéto informácie nemáme."
Kulagin pokračoval, že Moskvu pobúrili informácie uvedené v nedávnej správe generálneho tajomníka OSN o humanitárnej situácii v Sýrii s odkazom na Úrad OSN pre ľudské práva "o údajných civilných obetiach v Sýrii v dôsledku akcií vzdušno-kozmických síl Ruska". Takéto vyhlásenia nemajú podľa Kulagina "nič spoločné so skutočným stavom veci".
"Považujeme ich za súčasť propagandistickej kampane rozpútanej proti našej krajine... Predpokladáme, že jej cieľom je zámerné prekrúcanie úspechov protiteroristických akcií ruského vojenského letectva," konštatoval atašé ruského veľvyslanectva.
Poznamenal, že za týchto okolností je dôležité nedovoliť vtiahnuť sa do "informačných pascí, zámerne pripravených určitými silami". Spomenul internetom šírenú fotografiu sýrskeho dievčatka, ktoré bolo údajne obeťou ruských náletov. "Neskôr sa ukázalo, že tento snímok bol urobený 25. septembra, teda ešte pred začatím operácií vzdušných síl Ruska v Sýrii. Ale tento fakt mnohé médiá ignorovali," konštatoval.
"Ešte raz by sme chceli vyzvať novinárov, aby aktívnejšie venovali pozornosť a pravidelnejšie si vo svojej práci viac všímali, a to zdôrazňujem, oficiálne zdroje vrátane ruských, v ktorých sa zverejňujú mnohopočetné fotografie a videá o priebehu ruskej činnosti v Sýrii. Tieto materiály je nielen možné, ale je nutné analyzovať a porovnávať s informáciami, ktoré sa vhadzujú do mediálneho priestoru, a vyvodiť patričné závery," apeloval Kulagin.
Cieľom ruských náletov, ako zdôraznil, nie sú v žiadnom prípade objekty civilnej infraštruktúry. "Moskva dúfa, že v budúcnosti bude sekretariát OSN využívať len viackrát overené, spoľahlivé a dôveryhodné zdroje informácií a nebude sa orientovať na neisté informácie z terénu alebo z niektorých západných metropol s odkazom na anonymné telefonáty alebo tvrdenia niektorých mimovládnych organizácií," povedal atašé.
Tvrdil aj to, že veľvyslanectvo USA v Moskve sprístupnilo médiám podrobný informačný materiál v tom znení, že obeťami ruských akcií v Sýrii nie sú teroristi, ale zástupcovia opozície a civilné objekty. "Táto americká tlačová správa sa opäť odvoláva na akúsi britskú pozorovateľňu pre sledovanie situácie v oblasti ľudských práv v Sýrii," doplnil.
Na otázku TASR, či Moskva považuje Sýrske pozorovateľské centrum pre ľudské práva (SOHR) so sídlom v Londýne za objektívny zdroj informácií, reagoval Dmitrij Kovaľkov: "Nepovažujeme ho za dôveryhodný zdroj informácií."
Kovaľkov k ruským náletom povedal, že sú zacielené výhradne na pozície organizácie Islamský štát a iných teroristických skupín. "Tieto ciele sa vyberajú v koordinácii s rozviedkou Sýrie, Iránu a Iraku. Máme v irackom Bagdade koordinačné centrum, ktoré koordinuje nálety ruských vojenských síl, ktoré sú na podporu pozemnej operácie sýrskej armády," vysvetlil Kovaľkov.
Okrem toho informoval o novom kole medzinárodných rokovaní o vojne v Sýrii, ktoré sa koná od štvrtka vo Viedni. "Bol dosiahnutý mierny pokrok, keďže Moskva a Saudská Arábia si vymenili zoznamy opozičných skupín, ktoré by mohli byť zapojené do politických rokovaní so sýrskou vládou. Takýto zoznam nám sľúbili aj Spojené štáty, ktoré hovoria aj o tom, že treba zapojiť Slobodnú sýrsku armádu. Rusko je tiež za to, aby Slobodná sýrska armáda bola zapojená do tohto procesu. Ale keď sa pýtame napríklad Američanov, kto je na čele tejto armády, kto je tam veliteľ, konkrétnejšie informácie nám neposkytujú... Moskva vystupuje aj za zapojenie Kurdov do rokovaní ohľadne Sýrie, pretože sú značnou súčasťou niekoľkých krajín regiónu, ale táto otázka nebola ešte nastolená počas rokovaní vo Viedni," povedal Kovaľkov a dodal, že na ďalšom kole rokovaní vo Viedni sa zúčastnia aj predstavitelia sýrskej vlády a opozície.

Copyright © TASR 2015

SES NEWS

SES NEWS

Ultra HD predstavuje pre vysielateľov, ako aj celé mediálne odvetvie veľkú príležitosť. Ponúka ešte vyššiu kvalitu obrazu a vernejšie zobrazenie farieb pre televízne vysielanie, a tým prináša do našich obývačiek ešte dokonalejší divácky zážitok. Spoločnosť SES v spolupráci s LG Electronics a Dolby Laboratories uskutočnila prvé testy satelitného vysielania v histórii s využitím nových technológií HDR (High Dynamic Range – vysoký dynamický rozsah) a WCG (Wide Colour Gamut – široké spektrum farieb). Obe technológie by sa mali zaradiť medzi oficiálne štandardy Ultra HD vysielania do roku 2017. Novinky v oblasti Ultra HD predstavila spoločnosť SES na nedávnom veľtrhu spotrebnej elektroniky IFA, ktorý sa konal v Berlíne, ako aj na telekomunikačnom veľtrhu IBC, ktorý sa konal v Amsterdame, a znamenajú významný posun vývoja Ultra HD do ďalšej fázy.

Ultra HD obsah

Hollywoodske štúdiá, ako aj veľké televízne spoločnosti ako HBO už oznámili natáčanie a produkciu vlastného obsahu v 4K rozlíšení, a to na základe veľkého celosvetového úspechu filmov ako Hobit a Transformers 4: Zánik či TV seriálu Hra o tróny, ktoré diváci mohli sledovať v kinách už aj v Ultra HD. Až 226 filmov, ktoré mali alebo ešte len budú mať premiéru do konca roku 2015, je natočených v Ultra HD rozlíšení.
Dokonca aj služby ako Netflix a Amazon majú za sebou prvé skúsenosti s natáčaním vlastných 4K produkcií, ktoré sú mimoriadne úspešné a oceňované, vrátane takých TV seriálov ako House of Cards a Transparent.
Za týmto trendom nezaostávajú ani samotní vysielatelia, ktorí takisto zastávajú kľúčové postavenie v oblasti Ultra HD, pričom v septembri tohto roku boli spustené hneď dva Ultra HD programy dostupné cez satelity ASTRA aj európskym divákom, vrátane Slovenska, a to Fashion One 4K a nákupný program pearl.tv. Oba programy si vytvárajú vlastný Ultra HD obsah.

Ultra HD zariadenia

V tomto roku vďaka širšej dostupnosti, väčšiemu výberu vo veľkosti obrazovky a tiež výraznému poklesu cien sa televízne prijímače s podporou Ultra HD stali dostupné pre väčšinu domácností. V roku 2015 budú tvoriť celosvetové dodávky Ultra HD televíznych prijímačov 13 %. Na základe údajov spoločnosti IHS v roku 2014 dodali výrobcovia na trh 15 miliónov Ultra HD televíznych prijímačov a v tomto roku očakávajú globálny nárast na úroveň 31 miliónov kusov.
Popri televíznych prijímačoch a prístupových zariadeniach s podporou Ultra HD štandardu významní svetoví výrobcovia ako Sony a Panasonic plánujú do konca roka uviesť aj Blu-ray zariadenia s podporou Ultra HD. Vďaka tomu získajú diváci taký zážitok zo sledovania televízie, na aký sú zvyknutí z kina – viac farieb, úžasný kontrast a významne lepšia kvalita zvuku.
IHS očakáva výrazné medziročné nárasty v dodávkach Ultra HD televíznych prijímačov, pričom v roku 2019 odhaduje dodávky na úrovni 74 miliónov kusov. Vzhľadom na toto číslo bude exponenciálne rásť aj počet domácností pripravených na príjem Ultra HD vysielania, pričom predpokladá, že ich do roku 2019 bude až 240 miliónov na celom svete.
Takisto aj počet Ultra HD programov by mal výrazne rásť a v horizonte najbližších desať rokov je predpokladaný nárast na 1000 Ultra HD programov, z ktorých až 220 by malo byť dostupných v Európe.
Úloha satelitu
Satelity sú prirodzenou platformou na šírenie Ultra HD obsahu, a to vďaka dostupnej kapacite, ako aj pokrytiu (celých území až kontinentov). Dôležitým faktom zostáva, že satelity sú už dnes pripravené na vysielanie v Ultra HD rozlíšení a nie je nutné ich prispôsobovať na Ultra HD prenos. Výzvou však naďalej zostáva, ako pretaviť túto inovatívnu technológiu do efektívneho a komerčne výhodného obchodného modelu. Jedným z riešení je zlepšenie kompresného štandardu. Práve nový kompresný štandard HEVC (High Efficiency Video Coding) umožnil vysielateľom uskutočniť Ultra HD prenosy s využitím menšieho objemu satelitnej kapacity v porovnaní s predchádzajúcim štandardom.
Budúcnosť
Predpovede týkajúce sa ďalšieho vývoja Ultra HD technológie sú veľmi optimistické. Na základe odvetvových prieskumov a analýz sa očakáva, že Ultra HD technológia dosiahne v nasledujúcom desaťročí masový trh, pričom do roku 2025 by už polovica všetkých televíznych prijímačov a set-top boxov mala podporovať Ultra HD štandard. Na základe prieskumu GfK realizovaného pre Ericsson Consumer Lab v roku 2014 sa očakáva, že do roku 2020 by malo byť dostupných až 200 Ultra HD programov a predaje Ultra HD televíznych prijímačov by mali dosiahnuť úroveň 100 miliónov kusov. Navyše, do roku 2025 sa očakáva nárast na vyše 1 000 Ultra HD programov (z toho 220 dostupných v Európe) a predaj 500 miliónov Ultra HD televíznych prijímačov.
Viac informácií o Ultra HD ekosystéme je dostupných v štúdii spoločnosti SES.



Technológia Ultra HD

Technológia Ultra HD prináša pomer 3840 x 2160 pixelov, čo predstavuje 4-násobok HD rozlíšenia (Full HD je 1080p). Ide teda približne o 8 miliónov pixelov v porovnaní s dvoma miliónmi pixelov na jeden televízny prijímač. Ultra HD tiež prináša viac farieb, väčší kontrast a viac pixelov, čím zlepšuje kvalitu obrazu.
Míľniky spoločnosti SES v oblasti Ultra HD vysielania
- Koncom roka 2014 sa uskutočnili živé televízne prenosy dvoch veľmi populárnych skupín – Linkin Park a Die Fantastischen Vier. Oba koncerty sa zapísali do histórie vysielania, pretože diváci mali možnosť prvýkrát si naladiť takéto podujatie doma na svojich Ultra HD obrazovkách, vysielanie bolo dostupné cez satelity SES. - V decembri 2014 spoločnosť SES Astra, Česká televízia (ČT), Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) a České rádiokomunikácie (ČRa) spustili v regióne strednej a východnej Európy prvé testovacie vysielanie Ultra HD obsahu cez satelit ASTRA 3B na orbitálnej pozícii 23,5°E. - Vo februári 2015 úspešne spustila viacero Ultra HD demo programov v Európe. - V apríli 2015 uskutočnila v USA prvé živé lineárne Ultra HD vysielanie s prenosom do káblovej siete. - V júni 2015 spustila demo program, ktorý umožnil americkým káblovým spoločnostiam pripraviť ich siete na testy Ultra HD vysielania. - V júli 2015 iniciovala prvý test živého lineárneho Ultra HD vysielania v spolupráci s káblovým operátorom Armstrong. - 1. septembra spustil vysielanie prvý globálny Ultra HD program Fashion One 4K, ktorý je zároveň prvým voľne dostupným Ultra HD programom v Európe, Severnej Amerike a Latinskej Amerike (program je vysielaný v anglickom jazyku). - V septembri tiež spustil svoje vysielanie v Ultra HD nákupný program pearl.tv, ide o prvý voľne dostupný Ultra HD program v Nemecku vysielaný cez satelity SES. - Ďalšie Ultra HD programy, ktoré spustili svoje vysielanie cez satelity SES, sú program High TV dostupný v Severnej Amerike a INSIGHT, Ultra HD program spoločnosti TERN.
Štatistiky
Globálna satelitná flotila spoločnosti SES vysiela takmer 7 000 programov pre 312 miliónov domácností, resp. 1,1 miliardu ľudí na celom svete. Zároveň ju využíva vyše 40 televíznych DTH platforiem.

VÝROKY TÝŽDŇA

               VÝROKY TÝŽDŇA

“To nie je len o Martine, to je odkaz pre všetkých Slovákov, že budú perzekuovaní, ak sa odvážia vyjadriť. Toto je vysoko nebezpečné. V 89 sme vítali zmenu, že príde demokracia a sloboda prejavu, že môžeme konečne mať svoj názor. Dovtedy sme sa ho báli hovoriť, aby sme nemali problémy a teraz k tomu smerujeme znova. Títo pravdoláskari ¬ slniečkári by sa mali nazývať skôr tmári, je ich pár percent a idú nám tu v mene humanity a politickej korektnosti nastavovať štandarty. Treba už povedať dosť! My sa musíme vrátiť úplne na začiatok a celé to reštartovať, lebo táto spoločnosť sa valí do pekla.”
Boris Kollár

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká speváčka Taylor Swift podala protižalobu na bývalého rozhlasového moderátora Davida Muellera, ktorý jej údajne nadvihol sukňu a chytil ju za zadok. K incidentu podľa nej došlo v júni 2013 pred jej koncertom v Denveri.
Dvadsaťpäťročná interpretka sa stretla s Muellerom a jeho priateľkou Shannon Melcher v zákulisí denverského Pepsi Center, pričom sa s nimi aj odfotila. Vtedy jej však Mueller nadvihol sukňu a chytil ju za zadok, čo si všimol aj jeden z jej ochrankárov, ktorý ho následne vyviedol z areálu. Muellera, ktorý obvinenia z obťažovania poprel, o dva dni neskôr vyhodili z práce, kde údajne zarábal 150-tisíc dolárov ročne. V septembri tohto roka potom podal na Swift žalobu, v ktorej žiada odškodné za ušlé príjmy. V súdnych dokumentoch svoju vinu poprel, pričom tvrdí, že speváčku obťažoval programový riaditeľ miestneho rádia KYGO Eddie Haskell. Speváčka však trvá na tom, že vinníkom je práve Mueller, a v stredu preto naňho podala žalobu, pričom žiada proces s porotou. V prípade víťazstva chce venovať odškodné organizáciám zameraným na ochranu žien pred sexuálnym obťažovaním a napadnutím.
Taylor Swift vydala debutový, eponymný album v roku 2006. Nadviazala naň štúdiovkami Fearless (2008), Speak Now (2010), Red (2012) a 1989 (2014). So všetkými nahrávkami, s výnimkou prvej, sa jej podarilo dobyť americký albumový rebríček Billboard 200. Na konte má napríklad sedem cien Grammy, 22 Billboard Music Awards či 16 American Music Awards, vrátane Dick Clark Award for Excellence. V roku 2009 sa objavila v seriáli Kriminálka Las Vegas (2000 - 2015), zahrala si aj vo filmoch Valentín (2010) a Darca (2014).

2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Britská polícia použila protiteroristický zákon na zhabanie počítača reportérovi spravodajskej stanice BBC, ktorý robil rozhovor so stúpencami organizácie Islamský štát (IS). Informovala o tom dnes BBC.
Polícia získala povolenie od súdu na základe protiteroristického zákona a "žiadala BBC o odovzdanie komunikácie medzi novinárom relácie 'Newsnight' a mužom v Sýrii, ktorý sa verejne označil za člena IS," uviedla BBC. Tvrdí, že muž sa objavil v reportážach novinára Secundera Kermaniho pre program 'Newsnight' a nebol to dôverný zdroj.
Editor relácie Newsnight Ian Katz podľa agentúry AP vyjadril znepokojenie z použitia protiteroristického zákona, čo podľa jeho slov "veľmi sťaží reportérom pokrývať túto tému zásadného verejného záujmu".
Príslušná protiteroristická jednotka oznámila, že rozkazy na základe protiteroristického zákona "sa využívajú úmerne a prípad od prípadu".

Portugalský novinársky zväz dnes označil za "vážny precedens" súdny príkaz zakazujúci portugalskej mediálnej skupine informovať o vyšetrovaní bývalého premiéra, ktorý je podozrivý z korupcie.
Odborová organizácia novinárov poznamenala, že slobodu tlače chráni ústava a ponúkla právnu pomoc žurnalistom, ktorým uvedený súdny príkaz bráni v činnosti. Informovala o tom tlačová agentúra AP.
Súd vydal informačné embargo v utorok na žiadosť samotného Josého Sócratesa, ktorý bol portugalským premiérom ľavého stredu v rokoch 2005 - 2011. Pred rokom ho zatkli pre podozrenie z korupcie, prepierania peňazí a daňového podvodu, a až do minulého mesiaca bol vo väzbe. Prokuratúra v súčasnosti zvažuje, či ho oficiálne obžaluje.
Mediálna skupina Cofina Media, ktorá vlastní noviny, časopisy a káblovú televíziu, zverejnila mnoho exkluzívnych článkov o vyšetrovaní expremiéra. Uviedla, že sa chce proti súdnemu zákazu odvolať.

Copyright © TASR 2015

29. 10. 2015

Zomrel Bob Minkler

Zomrel Bob Minkler



Príčinou úmrtia držiteľa Oscara za film Hviezdne vojny IV - Nová nádej bolo zlyhanie pľúc.
Vo veku 78 rokov zomrel v nedeľu 11. októbra Bob Minkler, zvukár filmu Hviezdne vojny IV - Nová nádej (1977). Príčinou úmrtia technika, ktorý za spomínaný titul získal spolu s Donom MacDougallom, Rayom Westom a Derekom Ballom Oscara, bolo zlyhanie pľúc.
Minkler sa ako zvukár podieľal aj na snímkach Čierny žrebec (1979), Rocky II (1979), Vlasy (1979), Mestský kovboj (1980) alebo Maska (1985). Za film Tron (1982) si vyslúžil ďalšiu nomináciu na Oscara, pričom si ju delil s bratom Leem Minklerom, synovcom Michaelom Minklerom a Jamesom LaRueom. Počas života sa venoval sa aj hudbe.



©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Sacharovova cena Európskeho parlamentu za slobodu myslenia

Sacharovova cena 
Európskeho parlamentu za slobodu myslenia

Prestížnu Sacharovovu cenu Európskeho parlamentu za slobodu myslenia získal dnes saudskoarabský bloger a obhajca ľudských práv Raíf Badawí, ktorý bol vo svojej domovskej krajine odsúdený na desať rokov väzenia a 1000 rán bičom za údajnú urážku islamu.
Európsky parlament to dnes oznámil na svojom zasadnutí v Štrasburgu.
Predseda EP Martin Schulz vyzval saudskoarbského kráľa, aby laureáta prepustil z väzenia, "aby mohol ocenenie prevziať", citovala ho tlačová agentúra AP.
Sacharovovu cenu udeľuje Európsky parlament od roku 1988, keď ju po prvý raz získal Nelson Mandela. O rok neskôr bol ocenený Alexander Dubček. V roku 2014 sa jej laureátom stal konžský lekár Denis Mukwege, ktorý pomáha obetiam znásilnenia.

2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Opozičným poslancom v Nitre sa nepáči mediálna politika mesta. Koalícii Smer-SD, KDH vyčítajú, že v médiách prezentuje len svoje aktivity a opoziční poslanci nemajú priestor, aby voličov informovali o svojich aktivitách. Kritizujú tiež, že v Redakčnej rade Mesta Nitry nemá poslanecký klub NEKA a NOVA žiadneho zástupcu, čo označili za nedodržanie demokratických princípov. Na poslednom mestskom zastupiteľstve predložila skupina ôsmich poslancov návrh zriadiť nový orgán – Radu masmediálnej komunikácie a zrušiť súčasnú Redakčnú radu Mesta Nitry. Návrh v zastupiteľstve neprešiel.
Mesto Nitra si platí niekoľko strán v schránkovom týždenníku Echo, kde informuje o svojich aktivitách. Predsedníčka najsilnejšieho poslaneckého klubu Smer-SD Renáta Kolenčíková vníma podľa svojich slov snahy opozičných poslancov o zverejnenie ich aktivít v periodiku ako provokáciu. „Chceli od nás, aby sme zverejnili fotku, kde boli v tričkách I love you,“ povedala. Anna Šmehilová z klubu NEKA a NOVA ju opravila, že to boli nápisy I love Nitra, čiže Milujem Nitru, čím vyjadrili svoj postoj k mestu. „Na fotke bolo okrem štyroch poslancov ďalších 20 občanov. Nebola to žiadna súkromná akcia, ale išlo o dobrovoľnícku akciu pri príležitosti septembra – mesiaca dobrovoľníctva,“ povedala. Poslanec Štefan Štefek z rovnakého klubu poukázal na to, že v týždenníku mesto zverejňuje aj články, ktorí nemajú podľa neho s chodom mesta nič spoločné. „Aký význam pre chod mesta mal oznam o tvojom jubileu?“ spýtal sa Kolenčíkovej.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !

28. 10. 2015

Freedom on the Net 2015

Freedom on the Net


Čína je v súčasnosti celosvetovo najhoršou krajinou ohľadom slobody internetu. Vyplýva to z dnes zverejnenej správy americkej neziskovej organizácie Freedom House, ktorú citovala agentúra DPA.
Čína blokuje takmer 3000 webových stránok a online služieb vrátane Gmailu, Googlu či Picasy, ako aj sociálnych sietí Facebook, Twitter a Youtube. Peking navyše tento rok prijal viaceré opatrenia sprísňujúce kontrolu internetu.
Vlani sa Čína v tomto prieskume umiestnila na treťom mieste za Iránom a Sýriou. Správa s názvom Sloboda inetrnetu 2015 zároveň hovorí o zmenšujúcom sa priestore pre online vyjadrovanie názorov v 32 zo 65 štátov posudzovaných od júna 2014.
V prvej desiate aktuálnej správy Freedom House sa ocitli aj krajiny ako Uzbekistan či Vietnam. Ďalšie štáty s momentálne najhoršou slobodou slova na internete ležia podľa správy väčšinou v Afrike a na Blízkom východe.
V dokumente nie je zahrnutá Severná Kórea, keďže z tejto krajiny neexistuje dostatočné množstvo informácií na zhodnotenie skúmanej situácie.
V Číne v uplynulých rokoch zatkli stovky novinárov a blogerov, ktorí mali na internete rozširovať "nepravdivé fámy". Ku koncu vlaňajška bolo v tamojších väzniciach 44 novinárov, čo je podľa Výboru pre ochranu novinárov (CPJ) najviac na svete.

Copyright © TASR 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Turecká polícia vtrhla dnes - niekoľko dní pred predčasnými parlamentnými voľbami - do kancelárií opozičnej mediálnej spoločnosti. Razia je súčasťou tvrdých zásahov proti spoločnostiam napojeným na duchovného Fetullaha Gülena, pôsobiaceho v USA, ktorý je nepriateľom prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana. Dnešný zásah polície zachytáva aj video, píše agentúra Reuters.
Vypukli potýčky a polícia použila vodu na rozohnanie desiatok ľudí pred redakciami televízií Kanaltürk a Bugün v Istanbule. Udalosti naživo vysielala webová stránka televízie Bugün.
Tieto médiá vlastní spoločnosť Koza Ipek Holding, ktorá je napojená na islamského kazateľa a intelektuála Gülena. Úrady v utorok prevzali riadenie 22 firiem spoločnosti Koza Ipek.
Erdogan podniká zásahy proti kedysi vplyvným prívržencom Gülena, svojho niekdajšieho spojenca, a to odvtedy, čo policajti a prokurátori považovaní za sympatizantov tohto klerika začali v roku 2013 vyšetrovanie korupcie vo vnútri Erdoganových kruhov.
Prokurátor žiada pre 74-ročného Gülena 34 rokov väzenia pre obvinenia, že riadil "súbežnú" štruktúru vo vnútri štátnych inštitúcií, ktorá sa snažila zvrhnúť Erdogana. Ten vedie Turecko od roku 2003 - najprv ako premiér, v súčasnosti ako prezident.


Copyright © TASR 2015




Očakávaný špeciál kriminálneho seriálu Sherlock (2010) odohrávajúci sa na konci 19. storočia bude gotický horor. Vyhlásila to anglická herečka Amanda Abbington, ktorá v obľúbenej sérii stvárňuje Mary Morstan.
“Bude poriadne strašidelný, zdvihne nás zo sedadiel,” povedala 41-ročná rodáčka zo severného Londýna. “Je to vianočný strašidelný príbeh,” povedal zasa jeden z tvorcov titulu Mark Gatiss, ktorý so svojim kolegom Stevenom Moffatom tiež prezradil, že príbeh špeciálu Sherlock: The Abominable Bride (v preklade Sherlock: Odporná nevesta, pozn. SITA) je ich vlastný. Pri jeho písaní sa však inšpirovali referenciou z jednej poviedky Arthura Conana Doylea, keď v nej Sherlock Holmes spomína prípad Ricolettiho s konskou nohou a jeho odpornej ženy. “Špeciál je zoširoka o tomto,” povedal Moffat.
Špeciál Sherlock: The Abominable Bride sa na televízne obrazovky vo Veľkej Británii a v USA dostane 1. januára. V titulnej úlohe sa znova predstaví Benedict Cumberbatch, Martin Freeman si zas zopakuje úlohu Johna Watsona. Okrem nich sa v špeciále predstavia aj spomínaná Amanda Abbington a tiež Rupert Graves a Una Stubbs.
Seriál Sherlock, ktorého tvorcami sú Steven Moffat a Mark Gatiss, preniesol hrdinu kníh Sira Arthura Conana Doyla, detektíva Sherlocka Holmesa, z prelomu 19. a 20. storočia do súčasnosti. Tretiu sériu vysielala BBC po dvoch rokoch čakania v januári minulého roka. Vlani získal seriál sedem cien Primetime Emmy vrátane trofejí pre Cumberbatcha a Freemana a taktiež pre Moffata v kategórii Najlepší scenár miniseriálu, televízneho filmu alebo dramatického špeciálu. Avizovanú štvrtú sériu Sherlocka by mali začať nakrúcať na jar.






Spoločnosť Twitter zaznamenala v treťom kvartáli, ktorý sa skončil 30. septembra, medziročný nárast tržieb o 57,6 % na 569,2 mil. USD. Čistá strata sa znížila na 131,7 mil. USD, teda na 20 centov na akciu. V rovnakom období predchádzajúceho roka sa strata spoločnosti pohybovala na úrovni 175,5 mil. USD, teda 29 centov na akciu. Bez zahrnutia niektorých položiek sociálna sieť Twitter zarobila 10 centov na akciu. Analytici oslovení v prieskume agentúry Reuters očakávali zisk 5 centov na akciu a príjmy vo výške 559,4 mil. USD.
Firma zároveň zaznamenala v treťom štvrťroku nárast počtu aktívnych užívateľov, ktorý stúpol z 316 miliónov na 320 miliónov. Analytici očakávali, že ich počet stúpne na 324 miliónov. Podľa očakávaní, ktoré firma zverejnila, by príjmy tejto sociálnej siete mali v štvrtom kvartáli dosiahnuť úroveň od 695 mil. USD do 710 mil. USD. Analytici počítajú s hodnotou 739,7 mil. USD.



©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Denník SME hodnotil film SMERU a zosmiešnil sám seba

Denník SME hodnotil film SMERU a
zosmiešnil sám seba




Denník SME dnes venoval hlavnú tému svojho vydania analýze pravdivosti volebného filmu SMERu – SD. V titulkoch a texte tvrdí, že SMER - SD vo videu "zavádza", "zle prečítal", či "dezinterpretoval" fakty. Pozoruhodné a neuveriteľné je, že samotné údaje, ktoré denník predkladá v podobe grafov a čísel, dokazujú opak tvrdení denníka a potvrdzujú, že vo volebnom filme k žiadnym chybám, klamstvám, či zavádzaniu nedochádza. Denník vo svojich článkoch ako príklady údajných chýb vo filme uvádza 4 ukazovatele ekonomického vývoja Slovenska. Pri prvom spochybňovanom údaji - vývoji inflácie, však samotný graf SME potvrdzuje tvrdenie filmu o tom, že v závere vlády I. Radičovej ceny na Slovensku prudko rástli a za súčasnej vlády začali klesať. Rovnako graf SME o vývoji reálnych miezd potvrdzuje, že kým za vlády I. Radičovej reálne mzdy klesali, za vlády R. Fica sa vrátil ich rast. Obdobne graf SME, zobrazujúci vývoj ekonomiky a miery nezamestnanosti potvrdzuje, že za súčasnej vlády sa rast slovenskej ekonomiky zrýchľuje, ako tvrdí film, a nezamestnanosť, ktorá za vlády I. Radičovej stúpala, za súčasnej vlády klesá. Rovnaký prístup zvolil denník pri údaji o vývoji deficitu počas vlády I. Radičovej, o ktorom tvrdí, že ho SMER "zle prečítal". Avšak vo svojej definícii tohto ukazovateľa paradoxne tvrdí presne to isté, čo podtitulok grafu vo filme SMERu - SD a teda, že zachytáva "koľko percent z plánu (deficitu) sa do konca marca vláde podarilo naplniť".
Napriek týmto vlastným údajom, potvrdzujúcim faktickú správnosť volebného filmu SMERu - SD, denník nemá problém na 3 stranách rozoberať jeho údajné chyby, zavádzanie či dezinterpretáciu. Denník SME teda, okrem uvedených zjavných faktických rozporov opätovne, potvrdil svoju dlhodobú propagandistickú, protivládnu líniu, v mene ktorej dokáže popierať sám seba a tým sa aj zosmiešniť.
Tlačový odbor strany SMER – sociálna demokracia

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Trest pol roka väzenia s podmienečným odkladom na 18 mesiacov dostal od pražského obvodného súdu istý Z.B. za prečin vydierania, pretože tento rok v marci poslal výhražný e-mail komentátorovi českého denníka Právo Alexandrovi Mitrofanovi. Informoval o tom spravodajský portál Novinky.cz.
Muž (61), dosiaľ s čistým registrom trestov, v e-maile požadoval, aby Mitrofanov v lehote 168 hodín prestal písať alebo opustil republiku, inak bude nútený uplatniť svoje strelecké schopnosti so zbraňou SG 50. Muž dodal, že s touto zbraňou dokáže zo vzdialenosti 2000 metrov prestreliť kotúč s priemerom 40 milimetrov.
Mitrofanov vysvetlil, že tento e-mail bol iný než ostatné, lebo obsahoval aj časové ultimátum a špecifickú údaje o zbrani, preto informoval políciu.
Muža podľa jeho vlastných slov rozhneval Mitrofanov článok kritizujúci prezidenta Miloša Zemana, ale článok nekonkretizoval. V afekte si sadol za počítač, vytvoril si novú e-mailovú adresu a odoslal anonymný výhražný e-mail.
Obvinený ospravedlňoval svoje konanie tak, že vyhrážku nemyslel vážne a v ten deň bol v afekte, lebo sa mu nepodarilo získať zamestnanie, o ktoré sa zaujímal. Dodal, že nie je majstrom v streľbe a vlastní len jednu zbraň - vzduchovku na potkany.
Z.B. môže ešte proti trestnému príkazu podať odpor a v tom prípade bude nasledovať hlavné pojednávanie, uviedli Novinky.cz.

Maďarská verejnoprávna televízia údajne pripravuje krátke spravodajské bloky v nemeckom a čínskom jazyku. Informoval o tom spravodajský server Hvg.hu, podľa ktorého anglický blok vysielaný pred polnocou už dávnejšie funguje a prebiehajú prípravy aj na blok vysielaný v ruskom jazyku.
Verejnoprávna televízna stanica M1 bola pretransformovaná na jar tohto roka na spravodajskú televíziu, poznamenáva server. Spravodajské bloky by v dĺžke osem až desať minút v uvedených cudzích jazykoch zhrnuli najdôležitejšie udalosti dňa.
Podľa informácií nemenovaného zdroja z televízie plán na vysielanie správ v čínskom jazyku sa objavil už dávnejšie, avšak kvôli migračnej kríze sa zdá byť akútnejším spravodajstvo v nemčine. V Maďarsku žije početná nemecká menšina, ktorá má už desaťročia svoj kultúrny magazínový program, spravodajstvo by však nebolo určené jej.
Motiváciou pre nemecké vysielanie môže byť skutočnosť, že vedenie maďarskej verejnoprávnej televízie si vážne myslí, že proti Orbánovej vláde prebieha medzinárodné mediálne sprisahanie. Podľa názoru vedenia televízie nemecké médiá skreslene informujú o krokoch vlády v otázke migrácie, preto sa domnieva, že vlastným spravodajstvom v nemeckom jazyku bude môcť prezentovať "svoj vykonštruovaný obraz sveta", povedal serveru zdroj.
Tlačové oddelenie televízie tieto informácie servera nepotvrdilo ani nevyvrátilo. Uviedlo iba, že ak bude mať televízia plány na cudzojazyčné vysielanie, propagovať ich bude v prvom rade vo svojom vlastnom vysielaní.

Copyright © TASR 2015


Anglický herec, komik a filmár Ricky Gervais bude moderátorom udeľovania filmových a televíznych cien Zlatý glóbus, ktoré sa bude konať 10. januára v hoteli Beverly Hilton. Päťdesiatštyriročný rodák z Whitley pritom tento ceremoniál uvádzal už aj v rokoch 2010 až 2012. Nominácie v 73. ročníku cien Hollywoodskej asociácie zahraničných novinárov (HFPA) oznámia 10. decembra.
Ricky Dene Gervais je známy najmä vďaka britskému seriálu Kancel (2001 - 2003), v ktorom stvárňoval Davida Brenta a tiež sa podieľal na jeho produkcii, scenári a réžii. Bol i výkonným producentom americkej verzie seriálu, ktorú vysielali v rokoch 2005 až 2013, a momentálne pripravuje o Brentovi celovečerný film s názvom Life on the Road. Na konte má okrem toho komédie The Invention of Lying (2009), na ktorej sa podieľal ako režisér a scenárista, a zároveň hral jednu z hlavných postáv, či Cemetery Junction (2010), na ktorej ako režisér a scenárista spolupracoval so Stephenom Merchantom. Dvojica vytvorila aj seriál Life's Too Short (2011 - 2013). V rokoch 2012 až 2014 vysielali seriál Derek, na ktorom Gervais pracoval ako scenárista, režisér a taktiež stvárňoval titulnú postavu. V súčasnosti dokončuje komédiu Special Correspondents, ktorá je remakeom francúzskej snímky Envoyés tres spéciaux (2009). Na konte má sedem televíznych cien BAFTA, Zlatý glóbus, dve ceny Primetime Emmy a mnoho ďalších trofejí.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Bratislavská Karlova Ves bude mať od januára 2016 svoj časopis. Zámer vydávať mesačník mestskej časti schválili včera jej poslanci.
"Napriek tomu, že Karlova Ves má 37.000 obyvateľov, čiže sa vyrovná väčšiemu okresnému mestu, neexistuje časopis, ktorý by plnil úlohu verejnoprávneho média a poskytoval informácie o dianí v mestskej časti," vysvetlila starostka mestskej časti Dana Čahojová (bez politickej príslušnosti).
Poukázala tiež na to, že súčasné možnosti komunikácie prostredníctvom informačných tabúľ, internetu a sociálnych sietí nevyhovujú všetkým obyvateľom mestskej časti, pričom na to podľa Čahojovej upozorňujú úrad aj mnohí Karlovešťania.
Časopis by mal mať podľa návrhu 12 strán a vychádzať v náklade 17.000 kusov. O formáte, koncepcii i výške prostriedkov vyčlenených z rozpočtu na výrobu a distribúciu časopisu budú poslanci rokovať na budúcom zasadaní.

Copyright © TASR 2015

27. 10. 2015

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ
Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) vyrubila na dnešnom zasadnutí vysielateľovi MAC TV s programovými službami JOJ, WAU a ŤUKI pokutu v celkovej výške 12-tisíc eur. Agentúru SITA informovala hovorkyňa licenčnej rady Lucia Jelčová. Pokutu päťtisíc eur udelila rada vysielateľovi MAC TV s programovou službou JOJ za porušenie počtu povolených prerušení programu reklamou zo dňa 28. marca tým, že päťkrát prerušil zaradením reklamy program V pätici po opici v trvaní 140 minút a 28 sekúnd (vrátane reklamných prerušení) a zároveň dvakrát prerušil zaradením reklamy prvý a tretí 30-minútový časový úsek tohto programu. Ďalšiu pokutu vo výške päťtisíc eur udelila rada vysielateľovi MAC TV s programovou službou WAU za porušenie počtu povolených prerušení programu reklamou zo dňa 13. apríla tým, že dvakrát prerušil zaradením reklamy tretí 30-minútový časový úsek programu Rodinka na výlete a tým, že opakovane odvysielal komunikáty informujúce o službe „divano“ bez ich zreteľného oddelenia na začiatku respektíve na konci tak, aby neboli zameniteľné s inými jej zložkami. Ďalšiu pokutu dvetisíc eur udelila rada vysielateľovi MAC TV s programovou službou ŤUKI za vysielanie bez udelenia licencie v dňoch 3. - 5. júna a v dňoch 6. a 8. júna.
Vysielateľ Markíza - Slovakia s programovou službou TV Markíza dostal pokutu štyritisíc eur za nedodržanie zreteľného oddelenia reklamy od iných programov v prípade odvysielania upútaviek na programy Kredenc a Chart show dňa 30. marca a upútavky na program Need for Speed dňa 6. apríla.
Rada taktiež uložila sankciu odvysielať oznam o porušení zákona o ochrane ľudskej dôstojnosti vysielateľovi Markíza - Slovakia s programovou službou TV Markíza za odvysielanie príspevku Zvláštne správanie lekára v programe Televízne noviny zo dňa 31. marca.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Svetový deň audiovizuálneho dedičstva

Svetový deň audiovizuálneho dedičstva


Svetový deň audiovizuálneho dedičstva (27.10.) si pripomenú v bratislavskom Kine Lumiére. Slovenský filmový ústav (SFÚ), jediná štátna pamäťová organizácia v oblasti audiovízie na Slovensku, v ňom uvedie dva zdigitalizované filmy. "Premietne sa zdigitalizovaná a zreštaurovaná verzia historického filmu Miloslava Luthera Zabudnite na Mozarta (1985) a majstrovské dielo nemej éry kinematografie Východ slnka (1927) nemeckého režiséra Friedricha W. Murnaua s hudobným sprievodom," TASR informovala Simona Nôtová, tlačová tajomníčka SFÚ.
Film Zabudnite na Mozarta o živote a záhadnej predčasnej smrti slávneho rakúskeho hudobného skladateľa budú môcť dnes večer o 18.00 vidieť diváci v novej obrazovej a zvukovej kvalite. Proces jeho digitalizácie sa realizoval vďaka projektu Digitálna audiovízia v novovybudovanom digitalizačnom pracovisku SFÚ v suterénnych priestoroch Kina Lumiére. Celkovo trval od prípravných prác, cez digitalizáciu a reštaurovanie obrazovej a zvukovej stopy až po výrobu digitálneho kinomástru DCP a mástru pre dlhodobú archiváciu osem mesiacov. Na filme bolo zdigitalizovaných 136.025 políčok a na celom procese sa v trojzmennej prevádzke podieľalo 46 pracovníkov vrátane skeneristov, retušérov, strihačov, koloristu, zvukového majstra, filmových archivárov a ďalších odborníkov.
Pri príležitosti Svetového dňa audiovizuálneho dedičstva uvedú v Lumiéri v stredu 28. októbra aj digitalizovanú verziu filmu Východ slnka z roku 1927. Milostný príbeh farmára, ktorý hovorí o hĺbke ľudských citov a vplyve prvotného pobláznenia láskou, je dielom Friedricha Wilhelma Murnaua, významného predstaviteľa nemeckého expresionizmu a nemého obdobia kinematografie vôbec. Pri prvom udeľovaní cien americkej Akadémie filmový umení a vied získal až tri Oscary vrátane ceny za najlepší film. Na špeciálnej projekcii so začiatkom o 18.30 h ho premietnu so živým hudobným sprievodom Petra Zagara, Jozefa Eliáša a Csabu Rácza. Film je súčasťou nekomerčnej putovnej prehliadky Projekt 100 a SFÚ ho v zdigitalizovanej podobe uvádza do slovenských kín v spolupráci s Asociáciou slovenských filmový klubov.

Copyright © TASR 2015

RÚ NEWS

RÚ NEWS

Vysokým platbám za volania na čísla so zvýšenou tarifou sa dá predísť. Pred každým volaním sa volajúci dozvie, že volá na službu so zvýšenou tarifou. Túto informačnú povinnosť uložil telefónnym operátorom Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb (RÚ) a trvá už od januára tohto roka. Podľa slov jeho hovorcu Romana Vavra sa tak už nemôže stať, aby niekto omylom, nechcene, bez toho, aby si toho bol vedomý, pretelefonoval vysokú sumu pri volaniach na rôzne súťaže, hlasovanie, či veštenie v médiách.
"Okamžite pred spojením volania sa spustí oznámenie v slovenskom jazyku s informáciou o tom, že volá na službu so zvýšenou tarifou. V tej chvíli môže hovor ešte pred tarifikáciou ukončiť. Ak sa niekto napríklad obáva, že jeho telefón by mohol byť na takéto volanie zneužitý, môže si dať u svojho telefónneho operátora bez poplatku zablokovať odchádzajúce volania, SMS alebo služby multimediálnych správ (MMS) na tieto čísla," upozornil hovorca. Doplnil, že čísla so zvýšenou tarifou sú z množín (0)900, (0)97 a (0)98.
"Regulačný úrad a ďalšie štátne orgány už v minulosti upozorňovali občanov, aby sa pred takýmto volaním dôkladne oboznámili s podmienkami súťaže a s cenou volania. Najviac ohrozenými skupinami sú deti a starší ľudia," skonštatoval Vavro. Reagoval tak na rôzne súťaže v slovenských médiách, ktoré jeden z divákov na základe ním vykonanej analýzy označil za podvodné. Ich podstatou sú jednoduché otázky, na ktoré súťažiaci divák odpovedá telefonicky volaním na číslo so zvýšenou tarifou - audiotextové číslo. Podozrenia z podvodu riešia orgány činné v trestnom konaní, ktoré podľa zákona o elektronických komunikáciách môžu zabrániť podvodnému konaniu alebo zneužitiu tak, že uložia telekomunikačným operátorom, aby zablokovali prístup k číslam alebo službám a zadržali platby za ne.
Vavro pripomenul, že približne rok dozadu Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) a česká Rada pro rozhlasové a televizní vysílaní spoločne varovali divákov pred podvodnými televíznymi súťažami. RVR následne za takéto televízne súťaže ukladala pokuty. "Náš regulačný úrad sa neuspokojil len s upozorňovaním občanov, ale urobil konkrétne kroky, ktorými sa predchádza šoku volajúcich z vysokého účtu, ku ktorým by dochádzalo po nechcených volaniach na služby so zvýšenou tarifou," zdôraznil Vavro.

Copyright © TASR 2015

Reklamná pauza, môžete sa...

Reklamná pauza, môžete sa...

DOKTOR MARTIN STRATIL DIVÁKOV

DOKTOR MARTIN STRATIL
DIVÁKOV


Sledovanosť : 4,9 %, minulý týždeň 5,5
Podiel na trhu : 9,9 %, minulý týždeň 11,2



26. 10. 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Televízny komik Jimmy Morales sa stal novým prezidentom streadoamerického štátu Guatemala. V nedeľňajšom rozhodujúcom druhom kole volieb hlavy štátu získal tento kandidát nacionalistickej strany FCN viac ako 69 percent hlasov, oznámila v noci nadnes volebná komisia po sčítaní takmer všetkých hlasovacích lístkov.
Politický nováčik Morales doslova rozdrvil bývalú prvú dámu Sandru Torresovú, ktorá kandidovala za sociálnodemokratickú stranu UNE a dostala iba 31 percent hlasov. Tá svoju prehru uznala.
Morales, známy z vystúpení v televízii a vo filmoch, profitoval zo znechutenia väčšiny z viac ako 7,5 milióna voličov z etablovaných politikov. Voľby poznačilo odstúpenie a následné zatknutie doterajšieho prezidenta Otta Péreza Molinu pre podozrenie z korupcie. Medzičasom bol obžalovaný a čaká na súd.
Už v máji odstúpila z funkcie aj viceprezidentka Roxana Baldettiová; pre podozrenie z úplatkárstva je vo vyšetrovacej väzbe.
Druhého kola volieb sa zúčastnilo 51 percent Guatemalčanov, teda výrazne menej ako v prvom kole v septembri. Vtedy odovzdal svoj hlasy rekordný počet voličov - 70,38 percenta.
Guatemala je stále poznamenaná desaťročia dlhotrvajúcou občianskou vojnou, ktorá sa skončila v roku 1996. S 3478 dolármi na obyvateľa síce patrí ku krajinám so strednými príjmami, avšak viac ako polovica jej obyvateľstva žije pod hranicou chudoby. V pomere k veľkosti ekonomiky nie sú verejné výdavky nikde také nízke ako v Guatemale. Viac ako dve pätiny jej obyvateľstva tvoria domorodí Indiáni, ale politiku a ekonomiku ovládajú ich krajania s európskymi koreňmi.



Copyright © TASR 2015

TRUE ŠTÚR PREPADOL

TRUE ŠTÚR PREPADOL




Sledovanosť : 2,1 %

Podiel na trhu : 4,8 %,





Keď na Sergeja vetry dujú, po celú zimu nás navštevujú

Keď na Sergeja vetry dujú,

po celú zimu nás navštevujú

 

Jednotka horšie.
Dvojka horšie.
Spolu horšie - 11.50 % .


Markíza horšie.
TV Doma lepšie.
DAJTO horšie.
Spolu lepšie - 31.90%


JOJ horšie
JOJ PLUS horšie.
WAU rovnako.
SENZI horšie.
RIK rovnako-0
Spolu horšie- 23.00%


TA 3 horšie.



Jednotka - 9.70 % ;
Dvojka - 1,80 % ;
Markíza - 22,20 % ;
TV DOMA - 6.40 % ;
DAJTO- 3.30%
TV JOJ – 17.10 % ;
JOJ PLUS- 3.50 % ;
WAU -1.90 %;
SENZI- 0.50 %
RIK -0,0%
TA 3 - 1.60 %

MTV Europe Music Awards

MTV Europe Music Awards



Kanadský spevák Justin Bieber bol hviezdou udeľovania cien MTV Europe Music Awards, ktoré sa konalo v nedeľu večer v Miláne: na pódium sa po ne vrátil až päťkrát. Sklamanie zažila Američanka Taylor Swiftová, ktorá deväť nominácií premenila len na jednu cenu.
Už šiestykrát získal Bieber cenu za najlepší mužský výkon. Ovládol aj kategóriu najlepšia spolupráca (za skladbu Where are you now, na ktorej sa podieľal s duom Skrillex Diplo), má najväčšiu fanúšikovskú základňu, bol ocenený ako najlepší umelec Severnej Ameriky, ako aj za svoj výzor.
"To je jednoducho skvelé," povedal 21-ročný Bieber pred jasajúcim davom.
Takmer s prázdnymi rukami odišla z Madridu americká speváčka Taylor Swiftová. Hoci bola nominovaná deväťkrát, dostala iba ocenenie za najlepšiu skladbu (Bad Blood).
Anglický spevák a textár Ed Sheeran, ktorý galavečer moderoval s austrálskou modelkou Ruby Rose, získal dve ceny: Best World Stage a Best Live Act (za najlepšie živé vystúpenie).
Najlepšou speváčkou sa stala Rihanna, Nicki Minaj zvíťazila v kategórii hip hop. One Direction sa stali najlepšou popovou skupinou a zabránili tak Bieberovi premeniť na ceny všetky nominácie.
Najlepší videoklip má americké hip hopové duo Macklemore & Ryan Lewis, ktoré otvorilo galavečer ocenenou skladbou Downtown.
Rockoví veteráni z anglickej skupiny Duran Duran sa stali prvými nositeľmi MTV video visionary award určenej pre priekopníkov hudobných videoklipov.
Svoj debut na MTV Europe Music Awards absolvoval taliansky tenorista Andrea Bocelli, ktorý najprv zaspieval svoj hit Con te partir a potom si dal duet s nominovanou americkou speváčkou Tori Kelly.
Odovzdávanie cien MTV Europe Music Awards sa naživo vysielalo v 60 krajinách. Na styling vystupujúcich umelcov sa použilo okrem iného 300 umelých rias a 60 umelých brád. Budúci rok sa tieto ceny budú udeľovať v holandskom Rotterdame.



Copyright © TASR 2015

25. 10. 2015

True Štúr


True Štúr




Dnes na Jednotke o 21.10.


TRUE ŠTÚR je celovečerný animovaný dokument s detektívnou zápletkou z dielne RTVS a tvorivej skupiny pracujúcej pod názvom Crazy Company. Autormi námetu a scenára sú Michal Baláž a Marián Prevendarčík. Hlavným kameramanom je Martin Čech, režisérom Michal Baláž. Animácia je realizovaná úspešným výtvarníkom Norom Držiakom, ktorý má za sebou niekoľko oceňovaných počinov v oblasti animovanej tvorby. Ako napríklad ocenenie Český lev za film ALOIS NEBEL. Hlavnú postavu Samuela Hronského /Štúrovho spolužiaka z Halle / pátrajúceho po dôvodoch nečakaného úmrtia Ľudovíta Štúra stvárni člen činohry SND ROBO ROTH, ktorý sa narodil v ten istý deň ako Ľudovít Štúr. Adelu Ostrolúcku stvárni TÁŇA PAUHOFOVÁ. Hudbu do filmu vytvorí exkluzívne jedna z najvýraznejších a najuznávanejších súčasných slovenských hudobných kapiel – skupina Longital.

Dvesté výročie narodenia Ľudovíta Štúra, kodifikátora súčasnej podoby slovenského spisovného jazyka, politika, jazykovedca, učiteľa, spisovateľa a vedúcej osobnosti slovenského národného obrodenia v 19. storočí, si RTVS pripomenie aj filmom True Štúr. Novinárska premiéra dokudrámy, ktorú pripravila v spolupráci s produkčnou spoločnosťou Crazy Company, sa uskutočnila v pondelok (19. 10.) v bratislavskom Kine Lumiére.
      Dielo autorskej trojice Marián Prevendarčík, Michal Baláž a Zuzana Šajgalíková kombinuje hraný dokument s animovaným filmom. "Mám rád žánrové spojenia, rôzne hybridy a zmiešaniny a mám pocit, že práve pri takýchto projektoch, ktoré trochu vybočujú, sú čiastočne experimentálne, sa to médium samotné a jazyk vyvíja," uviedol režisér Michal Baláž. Ďalej priznal, že True Štúr bol pre neho prínosný práve v tom, že mohol sledovať, ako sa animovaný, hraný film a dokument doplňujú, "dokážu symbioticky v jednom projekte koexistovať".
      Vizuálna stránka snímky je inšpirovaná estetikou filmu Sin City. Touto provokatívnou kombináciou, ktorú vyjadruje i dvojjazyčný rýmovaný názov True Štúr, tvorcovia zložili poklonu "nenahraditeľnému, osamelému a nekompromisnému" Štúrovi očami súčasnej generácie. V 57-minútovom titule s prvkami film noir ho však nestvárňuje žiadny herec, má len animovanú podobu. "Len čo sa osobnosť Štúra stotožní s veľmi silným hereckým protagonistom, nech by ním bol ktokoľvek, tak sa stráca istý odstup a vzniká emocionálne, psychologické puto, my sme sa rozhodli uprednostniť dokumentárny obsah pred emocionálnym stotožnením," vysvetlila Zuzana Šajgalíková. Štúr je však vo filme prítomný neustále, v hraných scénach, ktoré sú štylizované ako rozhovory, o ňom rozprávajú jeho súčasníci a divákom ho priblížia aj pôsobivé animované sekvencie.
      Dej sa odohráva počas jednej januárovej noci v Modre v roku 1856. Hlavnou postavou filmu je tajomný Samuel Hronský v podaní Roberta Rotha. Prichádza na Štúrov pohreb, nejde mu do hlavy, že jeho priateľ zomrel tak nečakane. Rozhodne sa vypátrať, či ho niekto nezniesol zo sveta. Tvorcovia snímky sa pokúsili vyvrátiť mýty spojené s Ľudovítom Štúrom - láska k Adele Ostrolúckej, homosexuálna orientácia a násilná smrť. "Všetky tieto tri hlavné mýty sa naozaj nezakladajú na historickej skutočnosti, to hlavné posolstvo filmu je práve v sprostredkovaní dokumentárneho obsahu, ktorý má odborný podklad, a tým je výhradne čerpanie z historických prameňov," doplnila Zuzana Šajgalíková, spoluautorka námetu a scenára dokudrámy, ktorá zvlášť mladých ľudí zaujme vizuálne atraktívnou formou.
      V ďalších úlohách sa predstavia Táňa Pauhofová, Vladimír Zboroň, Kamil Kollárik, Martin Hronský, Daniel Fischer, Daniel Ratimorský a iní. "Je to nové spracovanie, ktoré by mohlo byť atraktívne aj pre nie úplne milovníkov histórie a Ľudovíta Štúra, ktorí nehľadajú na webe, nepozerajú a nečítajú dokumenty," povedala pre TASR Táňa Pauhofová. "Tá forma je veľmi pútavá, je to spracované ako detektívka, také pátranie po tom, kto bol vlastne Ľudovít, bez Ľudovíta," doplnila herečka, ktorá si zahrala ducha Adely Ostrolúckej.
      Novinársku premiéru dokudrámy True Štúr si pozrel aj minister kultúry SR Marek Maďarič. "Je to originálny pohľad, možno pre niekoho aj provokatívny, určite zásadne iný. Myslím, že prvýkrát sa slovenskí tvorcovia dokázali s touto vždy tak seriózne spracovanou témou vyrovnať aj s určitou iróniou, mystifikáciou. Je to naozaj veľmi zaujímavé," zhodnotil film, ktorý uvidia diváci Jednotky v nedeľu 25. októbra.


Copyright © TASR 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Britské elektronické duo Disclosure sa 14. novembra predstaví v televíznej šou Saturday Night Live. Spolu so súrodeneckou dvojicou sa v programe objavia aj Sam Smith a Lorde, ktorí sa podieľali na nahrávaní aktuálneho albumu formácie Caracal (2015). Informáciu potvrdila Elizabeth Banks, ktorá sa postará o moderovanie šou.
Skupinu Disclosure tvoria bratia Guy a Howard Lawrenceovci, ktorí sa na hudobnej scéne pohybujú od roku 2010, keď vydali debutový singel Offline Dexterity. V roku 2013 uviedli na trh štúdiovku Settle, s ktorou dobyli UK Chart. Nahrávka, ktorú nominovali na Grammy či BRIT Award, obsahuje napríklad hity Latch (feat. Sam Smith) a White Noise (feat. AlunaGeorge). Na spomínanom albume Caracal spolupracovali aj Gregory Porter, The Weeknd, Lion Babe, Kwabs alebo Miguel. Nahrávka sa dostala na vrchol UK Chartu. Disclosure majú na konte tiež šesť EP nahrávok.




Najnovší trailer k snímke Star Wars: Epizóda VII - Sila sa prebúdza, ktorú uvedú do slovenských kín 17. decembra, prekonal rekord v sledovanosti promovideí za 24 hodín. V premiére počas prestávky pondelkového zápasu amerického futbalu medzi tímami New York Giants a Philadelphia Eagles si ho pozrelo 16 miliónov televíznych divákov a následne prostredníctvom internetu ďalších približne 112 miliónov ľudí. Celkovo tak zaznamenal za 24 hodín 128 miliónov zhliadnutí, čím prekonal predošlé dva teasery, ktoré si počas ich prvého dňa pozrelo 55 miliónov a 88 miliónov ľudí.
Nové Hviezde vojny okrem toho prekonali vo viacerých krajinách aj rekord v počte predaných lístkov v jednom dni. Spoločnosť Lucasfilm na svojej oficiálnej webstránke uviedla, že vo Veľkej Británii počas prvých 24 hodín predali v predpredaji viac ako 200-tisíc vstupeniek.
Siedmu epizódu Hviezdnych vojen režíroval J.J. Abrams. Zahrali si v nej napríklad Harrison Ford, Carrie Fisher, Mark Hamill, Max von Sydow, Anthony Daniels, Warwick Davis, Peter Mayhew, Kenny Baker, Lupita Nyong'o, Andy Serkis, Gwendoline Christie, Oscar Isaac, Daisy Ridley, John Boyega, Adam Driver, Domhnall Gleeson, Crystal Clarke či Christina Chong. Príbeh sa bude odohrávať 30 rokov po udalostiach z filmu Star Wars: Epizóda VI - Návrat Jediov (1983).

Pripravovaný špeciál kriminálneho seriálu Sherlock (2010) odohrávajúci sa na konci 19. storočia dostal názov Sherlock: The Abominable Bride a na televízne obrazovky sa dostane 1. januára, a to vo Veľkej Británii aj v USA. Tvorcovia seriálu to oznámili prostredníctvom nového traileru, ktorý zverejnili na portáli YouTube.
V titulnej úlohe sa znova predstaví Benedict Cumberbatch, Martin Freeman si zas zopakuje úlohu Johna Watsona. Okrem nich sa v špeciále predstavia aj Amanda Abbington, Rupert Graves a Una Stubbs. Predstavitelia BBC taktiež oznámili, že avizovanú štvrtú sériu Sherlocka začnú nakrúcať na jar.
Seriál Sherlock, ktorého tvorcami sú Steven Moffat a Mark Gatiss, preniesol hrdinu kníh Sira Arthura Conana Doyla, detektíva Sherlocka Holmesa, z prelomu 19. a 20. storočia do súčasnosti. Tretiu sériu vysielala BBC po dvoch rokoch čakania v januári minulého roka. Vlani získal seriál sedem cien Primetime Emmy vrátane trofejí pre Cumberbatcha a Freemana a taktiež pre Moffata v kategórii Najlepší scenár miniseriálu, televízneho filmu alebo dramatického špeciálu.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.