DALITO!

2. 5. 2015

Zomrela Maja Plisecká

Zomrela Maja Plisecká

V Berlíne zomrela slávna ruská primabalerína Maja Plisecká, bolo jej 89 rokov. Podľa agentúry TASS to oznámil generálny riaditeľ Veľkého divadla v Moskve Vladimir Urin, ktorému manžel Plisecké oznámil, že podľahla infarktu.
Maja Michalovna Plisecká sa narodila 20. novembra 1925 v Moskve, v židovskej rodine pôvodom z Litvy. Detstvo prežila za polárnym kruhom, na súostrovie Špicbergy, kde bol jej otec riaditeľ uhoľných baní. Matka bola herečkou v období nemého filmu. V roku 1938 bol jej otec popravený za protisocialistickú činnosť a matka poslaná do Kazachstanu do vyhnanstva.
Maja Plisecká začala s baletom už v deviatich rokoch a od roku 1936 už účinkuje v baletných predstaveniach. Po absolvovaní tanečného učilišťa E.P. Gerdta a M.M.Leontieva sa, v roku 1943, stáva sólistkou baletu Veľkého divadla v Moskve. Premiéru si odbila rolí Aurory v Čajkovského Spiace krásavicu. Po ďalších predstaveniach, Myrta v balete Gisele a Quitri v Don Quijotovi sa stáva hviezdou prvej veľkosti. Jej životný úloha bola však dvojrola Odetta a Odilie v balete Labutie jazero od Čajkovského, ktorú prvýkrát tancovala v roku 1947. Za svoje baletné umenie dostala v roku 1959 titul národný umelkyňa ZSSR. V tomto roku začala aj jej medzinárodné kariéra, kedy hosťovala v New Yorku. K jej ďalším významným rolám patrí napr. Zarema v Bachčisarajská fontáne, hlavné úlohy v Raymond Alexandra Glazunova alebo Carmen (hudbu z Bizetovej Carmen pre balet upravil jej manžel Rodion Ščedrina, známy sovietsky skladateľ), a nepochybne aj rola v Umierajúci labuť na hudbu Camilla Saint -Saense. Vek nejde zastaviť a tak sa Maja Plisecká začína v sedemdesiatych rokoch venovať vlastné choreografiu, jej choreografické premiéra bola Anna Karenina, ku ktorej zložil hudbu jej manžel. Toto baletné predstavenie má aj svoju filmovú podobu (r. Margarita Pilichina, 1974), a Maja Plisecká tu vytvorila hlavnú úlohu. V rokoch 1983-1985 viedla balet Rímskej opery a potom v rokoch 1987-1990 balet Národného divadla v Madride. Po rozpade Sovietskeho zväzu prijala, spolu s manželom, litovské občianstvo. Aj po zanechaní stáleho účinkovania, príležitostne vystupovala až do veľmi vysokého veku, napr. V roku 1996 tancovala svoju najslávnejšiu rolu, Umierajúce labuť, v Prahe v Národnom divadle vo svojich 71 rokoch. O svojom živote napísala knihu, ktorá vyšla pod názvom Ja, Maja.

Copyright © TASS 2015

Zomrela Ruth Rendellová

Zomrela Ruth Rendellová

Vo veku 85 rokov zomrela dnes britská spisovateľka, známa autorka detektívnych románov a thrillerov Ruth Rendellová. Informovalo o tom dnes vydavateľstvo Penguin Random House. Príčinu smrti nespresnilo, ale Rendellová v januári utrpela vážnu mozgovú príhodu.
Rendellová napísala viac ako 60 románov, ktoré boli preložené do 25 jazykov.
Prvý román - From Doon with Death, v českom preklade Smrt má jméno Doon - jej vyšiel pred 40 rokmi. Za ten čas sa vypracovala na najplodnejšiu autorku anglických detektívok, ktoré čitatelia majú radi pre neopakovateľnosť príbehu a výnimočnú zápletku.
Najpočetnejšie zastúpenie medzi jej dielami majú romány, v ktorých ako hlavná postava vystupuje inšpektor Reg Wexford - bystrý, duchaplný, vtipný a spoľahlivý detektív s vyrovnaným rodinným zázemím. Wexfordove prípady sa dočkali aj televízneho spracovania.
Svoj analytický prístup Rendellová obohatila o ďalšie psychologické prvky v románoch, ktoré písala pod pseudonymom Barbara Vineová. Knihy podpísané týmto menom sú ešte zložitejšie a obsiahlejšie a korene príbehov tam siahajú často aj niekoľko generácií do minulosti, pričom výrazne predurčujú osudy hlavných hrdinov.
Ruth Rendellová získala za svoju tvorbu mnoho ocenení vrátane prestížnej Literárnej ceny Sunday Times a Diamantovej dýky za celoživotný prínos pre detektívny žáner - ide o najvýznamnejšie ocenenie, aké sa udeľuje autorom detektívneho žánru.
Rendellová bola povýšená do šľachtického stavu a bola členkou Snemovne lordov, pričom do práce hornej komory parlamentu sa rada a aktívne zapájala. V posledných rozhovoroch pre britské médiá sa priznala, že sa rada predchádza po Londýne, sleduje ľudí a načúva ich rozhovorom, z čoho čerpá inšpiráciu pre svoje romány. Bola aj veľkou milovníčkou opery.

Copyright © TASR 2015

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Opoziční poslanci parlamentného mediálneho výboru sú presvedčení o tom, že koncesionárske poplatky, dnes známe ako úhrada za služby verejnosti poskytované RTVS, sa zvyšovať nebudú.
Podľa Magdalény Vášáryovej (nezaradená) je jasné, že 83 poslancov Smeru-SD nespácha rok pred parlamentnými voľbami samovraždu a neodhlasuje ich zvýšenie. "Ale nespraví to ani žiadna väčšina v parlamente rok po voľbách," poznamenala na tohtotýždňovom zasadnutí výboru, na ktorom generálny riaditeľ RTVS Václav Mika prezentoval správu o činnosti a hospodárení za 2. polrok minulého roka. Vášáryová nevidí do budúcnosti žiadnu možnosť zvýšenia rozpočtu daného verejnoprávneho média.
Predseda mediálneho výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD) pripomenul, že RTVS je v súčasnosti nespolitizovaná a akceptovateľná inštitúcia, čo vytvára dobrú pozíciu na diskusie o jej financovaní. Myslí si, že sa to určite vyrieši v ďalšom volebnom období. Podľa neho model bude rovnaký ako v súčasnosti – teda kombinácia zmluvy so štátom, ale so zvýšeným koncesionárskym poplatkom. "Či to bude pevné číslo, alebo percento z niečoho, o tom budú určite veľké debaty a ďalšia vláda to bude musieť vyriešiť," konštatoval.
Jozef Viskupič (OĽaNO) upozornil, že každá politická strana si uvedomuje, že zvýšené koncesie so sebou prinášajú obrovské "politické náklady," takže k tomu žiadna garnitúra nepristúpi. Pripomenul Jarjabkovi, že Smer-SD disponuje 83 mandátmi, a ak mal takú ambíciu, už by ju zrealizoval. "Nepredpokladám, že na Slovensku príde k zvýšeniu koncesionárskych poplatkov. Takú odvahu nikto nenaberie," vyhlásil Viskupič. Je za to, aby si politici naliali čisté víno a povedali, že RTVS bude financovaná zo štátneho rozpočtu tak, aby mohli byť zachované parametre rastu tohto verejnoprávneho média.
"Téma zmeny financovania RTVS je zmysluplná, pretože RTVS je akceptovateľná a nikto ju nevníma ako čiernu dieru na financie," konštatoval predseda Rady RTVS Igor Gallo s tým, že ide o legitímnu otázku naprieč celým politickým spektrom. "Treba nájsť nejakú zhodu," dodal. V prípade, ak by bola financovaná iba cez zmluvu so štátom, upozornil na to, že bude potrebné rozšíriť účel a spôsob použitia zdrojov, rovnako zjednodušiť administratívu.
Mika poukázal na to, že na Slovensku sa platí polovičný alebo najnižší poplatok z európskych krajín. "Máme polovičku ako Česi, tretinu Chorvátov a štvrtinu Slovincov. Buď chceme verejnoprávne médium na nejakej úrovni, alebo nie. Sú možnosti, ako to riešiť a koncesie sú bežnou štandardnou výbavou každej okolitej krajiny. Buď patríme do Európy, alebo nie," podčiarkol.
V súčasnosti platia fyzické osoby 4,64 eura mesačne a zamestnávatelia od 4,64 do 464,71 eura v závislosti od počtu zamestnancov.

Copyright © TASR 2015

Stanovisko k zmene programu Festivalu Lumen 2015. Satan is everywhere

Stanovisko k zmene programu Festivalu Lumen 2015
Satan is everywhere

Tlačové oddelenie Arcibiskupského úradu vydalo stanovisko, ktorým reaguje na medializovanú zmenu programu Festivalu Lumen 2015 v Trnave. Stanovisko vám prinášame v plnom znení:

Viaceré médiá priniesli správu o tom, že v programe Festivalu Lumen 2015 došlo k zmene, ktorá sa týka talkshow moderátorky Adely Banášovej. Chceme na prvom mieste zdôrazniť, že moderátorku si vážime, nepochybujeme o jej profesionálnych kvalitách a sme si vedomí úspechov, ktoré dosiahla v oblasti svojej práce. Chápeme aj úmysel organizátorov pozvať na festival osobnosť, ktorá sa teší značnej popularite medzi mladými ľuďmi. V nijakom prípade si neželáme, aby odvolanie talkshow bolo interpretované ako úmysel útočiť na moderátorku.

K neľahkému rozhodnutiu trnavský arcibiskup pristúpil po dlhom zvažovaní, ktoré si vyžiadalo množstvo podnetov prichádzajúcich na jeho adresu po tom, čo boli zverejnené detaily o tohtoročnom festivale. Nemalé množstvo ľudí totiž vyjadrilo presvedčenie, že pre spomenutú talkshow vidia vhodnejšie fóra, než festival kresťanskej hudby v Trnave.

Prosíme všetkých o pokoj, modlitbu a pochopenie. V tejto zložitej a citlivej situácii chceme napriek okolnostiam Adelu Banášovú uistiť o našom prianí všetkého dobrého pre jej osobný i pracovný život.

International Press Institute News

International Press Institute News

Sloboda tlače nie je niečo, čo majú médiá a občania automaticky dané. Upozorňuje na to Medzinárodný tlačový inštitút (International Press Institute, IPI) v súvislosti s nadchádzajúcim Svetovým dňom slobody tlače, ktorý si pripomenieme v nedeľu 3. mája. "Sloboda médií a sloboda slova sú základnými atribútmi Charty ľudských práv, žiaľ veľmi často nie u rešpektované. Novinárov za ich prácu stíhajú, napádajú ba i zabíjajú v rôznych končinách sveta. Veď len za rok 2014 bolo podľa informácii IPI pri výkone povolania zabitých 100 novinárov, v roku 2015 ich už je 30," pripomína IPI v stanovisku k Svetovému dňu slobody tlače. Ako ďalej agentúru SITA informoval predseda Správnej rady IPI Slovensko Pavol Múdry, "na Slovensku našťastie novinárov nezabíjajú a už ani fyzicky nenapádajú. Zato žalôb trestných oznámení či verbálnych útokov na médiá neubúda".
Podľa Múdreho je problémom vo výkone novinárskej práce na Slovensku fakt, že "stále máme v našej legislatíve zakotvenú možnosť trestu odňatia slobody za poškodzovanie mena a ohováranie so sadzbou do 10 rokov. Politici a dokonca sudcovia podávajú žaloby na médiá na likvidačné sumy a politici odmietajú s niektorými médiami komunikovať". Legislatívne teda máme podľa Pavla Múdreho "slobodu médií zakotvenú na dobrej úrovni, aplikačná prax však nie je vždy ideálna, ba niekedy až zlá". IPI, ako upozorňuje Múdry, netvrdí, "že médiá sú bezchybné, či že novinári nerobia chyby a že často neprejavujú dostatok zodpovednosti pri vykonávaní svojej prace. Za to by im však nemali hroziť tresty odňatia slobody či žaloby na likvidačné sumy".
IPI Slovensko vyzýva slovenské média a novinárov na vzájomnú solidaritu a podporu tých, ktorým obmedzovanie slobody slova hrozí. "Sloboda médií je jedným zo základných pilierov demokracie a preto sa za ňu oplatí bojovať a musíme si ju všímať aj vedy, keď nám jej obmedzenie zdanlivo nehrozí. Vždy sa nájde niekto alebo niečo, čo by mohlo takú hrozbu priniesť," dodáva sa vo vyhlásení IPI k Svetovému dňu slobody tlače.
Organizácia Spojených národov pre vzdelanie, vedu a kultúru UNESCO vyhlásila 3. máj za Svetový deň slobody tlače pred takmer štvrťstoročím v roku 1991. Valné zhromaždenie OSN o ďalšie dva roky schválilo tento dátum ako deň, keď sa majú pripomínať základné princípy slobody tlače.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !



1. 5. 2015

Zomrel Petr Poš

Zomrel Petr Poš

Po dlhej ťažkej chorobe dnes zomrel sedemdesiatjedenročný výtvarník Petr Poš. ČTK to oznámila jeho rodina. Autor výtvarných návrhov animovaných filmov Lakomá Barka a série Fimfárum bol držiteľom dvoch Českých levov a ďalších českých i zahraničných ocenení.
Vedľa výtvarných návrhov pre animované filmy tvoril Poš tiež plagáty, kresby a litografie. Českého leva dostal Poš v roku 2002 za najlepšie výtvarné riešenie filmu Fimfárum Jana Wericha ao štyri roky neskôr za Fimfárum 2 za najlepší výtvarný počin. Získal tiež dve ďalšie nominácie na toto ocenenie.
Poš sa narodil 2. januára 1944. Po absolvovaní Vysokej školy umeleckopriemyselnej (VŠUP) v Prahe, kde študoval filmovú a televíznu grafiku u Adolfa Hoffmeistera, získal stáž na Kráľovskej akadémii v Bruseli. Začiatkom 90. rokov na VŠUP po tri roky vyučoval.
Werichovou tvorbou bol Poš zaujatý už na štúdiách. Ako absolventskú snímku na VŠUP natočil na motívy jednej z Werichových rozprávok v knihe Fimfárum krátky film Jednoslabičné príbeh.
Za film Lakomá Barka dostal Poš v roku 1987 Cenu Jiřího Trnku. Získal tiež rad čestných uznaní za ilustrované knižky a plagáty.

Copyright © ČTK 2015

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK

            OBČERSTVOVACÍ KÚTIK


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Hokejové majstrovstvá sveta v Prahe a Ostrave uvidí prostredníctvom televíznych obrazoviek takmer jedna miliarda fanúšikov na celom svete. Pred rokom sledovalo zápasy svetového šampionátu z Minska 945 miliónov divákov, minimálne takéto čísla sa očakávajú aj tentoraz. Vďaka účasti Sidneyho Crosbyho v kanadskom tíme by mal byť oveľa väčší záujem o turnaj ako v minulosti aj v Kanade a USA. Na rozdiel od vlaňajška uvidia šampionát aj diváci na obrazovkách v Taliansku, Holandsku, Taiwane či Malajzii. Na Slovensku vysiela MS verejnoprávna RTVS. Okolo hracej plochy bude v každom zápase dvadsať kamier. Informuje o tom Medzinárodná hokejová federácia (IIHF).

Južná Kórea v piatok oznámila, že chce umožniť viacerým novinárom vycestovať do Severnej Kórey. Stať by sa tak malo v rámci pokrývania cezhraničných výmenných projektov, ako sú športové alebo vzdelávacie programy. Ministerstvo pre zjednotenie v Soule uviedlo, že bude aktívne podporovať športové, kultúrne, vzdelávacie a ďalšie výmenné programy so Severnou Kóreou, aby zlepšilo vzájomné vzťahy. Podľa jeho údajov futbalové či pingpongové zápasy alebo spoločné vykopávky na historických miestach by mohli pomôcť ľuďom zo Severu a Juhu lepšie komunikovať a navzájom sa chápať.
Juh aj z tohto dôvodu plánuje zvýšiť vládne výdavky, iniciovať viac rôznorodých výmen a dovoliť svojim novinárom, aby ich išli na komunistický Sever pokrývať. Zatiaľ však nie je jasné, či bude Pchjongjang reagovať pozitívne, keďže sa viac zaujíma o pokračovanie lukratívnych projektov spolupráce so Soulom. Južná Kórea zakázala akékoľvek cesty civilistov do KĽDR po potopení svojej vojenskej lode v roku 2010, z čoho obvinila Sever.

2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Britský premiér David Cameron zvíťazil v poslednej veľkej televíznej debate pred nadchádzajúcimi parlamentnými voľbami so ziskom 44 percent hlasov televíznych divákov.
O výsledkoch debaty vysielanej v piatok večer televíznou stanicou BBC informovala dnes agentúra Reuters.
Vodca Konzervatívnej strany David Cameron, usilujúci sa o opätovné zvolenie do úradu, sa zúčastnil 30-minútového výsluchu divákov prítomných v štúdiu televízie BBC. Po Cameronovi predstúpil pred televíznych divákov a odpovedal na otázky tej istej diváckej poroty i líder Labouristickej strany Ed Miliband a napokon šéf koaličnej Liberálnodemokratickej strany a vicepremiér Nick Clegg.
Najlepší výkon zo všetkých troch politikov podal v rámci diskusie Cameron, ktorý sa najviac páčil 44 percentám hlasujúcich. Na základe výsledkov hlasovania televíznych divákov vyplynulo, že druhé miesto získal Miliband so ziskom 38 percent hlasov, tretí skončil Clegg, ktorého ocenilo iba 19 percent hlasujúcich.
Parlamentné voľby sa v Británii budú konať 7. mája.

Copyright © TASR 2015

Reakcia na článok "Stratené miliardy" uverejnený v Plus 7 dní

Reakcia na článok
 "Stratené miliardy" uverejnený v Plus 7 dní

Reakcia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na článok redaktora Lukáša Milana „Stratené miliardy“ uverejnený 30.4.2015 v týždenníku Plus 7 dní

MPSVR SR sa ostro ohradzuje voči hrubej manipulácií s faktami a číslami, ktorou článok účelovo vytvára obraz výrazne problémového a nízkeho čerpania európskych prostriedkov Operačného programu Zamestnanosť a sociálna inklúzia v období 2007-2013.

Pomocou spleti dezinformácií hodnotí článok Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR a jeho súčasného ministra Jána Richtera ako „rekordérov v chybovosti“, pričom je verejne známym faktom, že skutočnosť je presne opačná a spomínaný operačný program patrí k najúspešnejším z pohľadu celkového čerpania, aj nízkej

Základ kritiky na adresu ministerstva sa údajne opiera o verejný dokument „Správa o výsledkoch kontrol a auditov v oblasti verejného obstarávania za obdobie 1.7.2014 – 31.12.2014“, ktorý vláda SR vzala na vedomie na svojom rokovaní 22.4. 2015. Jeho obsah však kompletne dezinterpretuje a dopĺňa o vlastné nepodložené údaje. Napriek tomu, že aj v samotnej správe sa uvádza, že prezentované údaje majú len veľmi čiastkový a špecifický charakter, v článku sú zamieňané za celkové hodnotenie úspešnosti celého operačného programu.

Skutočnosť je pritom taká, že typ projektov (tzv. dopytovo orientované), ktorých mieru chybovosti hodnotí uvedený materiál, tvorí iba 16% z celkových prostriedkov operačného programu a aj z tých sa údaje týkajú len užšieho okruhu jednotlivých opätovne kontrolovaných projektov, u ktorých boli zistené problémy ešte predtým.

Preto hodnota „chybovosti“ týchto projektov, ktorá je uvedená v spomínanom materiáli (v článku uvedených „91% peňazí“), vôbec nevyjadruje hodnotu konečnej korekcie (neuznaných nákladov projektu), ktorá bola v drvivej väčšine prípadov aj v tejto rizikovej skupine projektov len vo výške 5%, prípadne 10%.

Dominantná oblasť operačného programu ZaSI (mimo spomínaných 16%) je zameraná najmä na národné projekty politiky zamestnanosti a jej chybovosť nedosahuje ani 2%. Alebo z iného pohľadu, až pri 84% všetkých projektov nebola, napriek objektívne zložitým procesom, zistená žiadna chyba.

Čo sa týka základných hodnotení v realite, operačný program Zamestnanosť a sociálna inklúzia (2007-2013) je už dnes zazmluvnený (nakontrahovaný) na 105%. Ministerstvo pred jeho uzavretím pripravilo všetky nevyhnutné kroky aj na jeho maximálne reálne dočerpanie, ktoré je už v súčasnosti na úrovni vyše 80% . Samotná Európska komisia nepovažuje tento program za rizikový, teda konečné čerpanie by malo byť blízko 100%.
Jednou z mála pravdivo uvedených informácií v článku je skutočnosť, že chyby sa udiali na strane prijímateľov tejto pomoci, ktorými sú desiatky externých subjektov, najčastejšie občianskych združení a súkromných firiem. Aj pri tomto však chýba doplnenie, že títo žiadatelia o projekty chybovali takmer výlučne v oblasti verejného obstarávania, ktoré je plne v ich kompetencii. Navyše sa jednalo o spätné preskúmanie procesov verejných obstarávaní realizovaných ešte v rokoch 2009-2010.
Napokon, bol to práve minister Ján Richter, ktorý zásadným spôsobom organizačne a personálne zreformoval manažment riadenia všetkých projektov a zlepšenie kľúčových ukazovateľov v posledných 2 rokov je dôkazom, že tieto zmeny mali veľký význam. Len za minulý týždeň boli skontrolované a z európskeho sociálneho fondu preplatené projektové náklady za cca 20 mil. Eur.

Keďže oprava a objasnenie všetkých nepravdivých či demagogických tvrdení len v tomto článku by si vyžiadala niekoľko strán, v krátkosti uvádzame v tejto reakcii na pravú mieru aspoň niektoré.
Za mimoriadne závažnú považujeme aj tú skutočnosť, že článok je súborom poprekrúcaných faktov napriek tomu, že jeho autor pozná všetky uvedené skutočnosti na základe komplexnej reakcie MPSVR SR, o ktorú predtým sám požiadal.
Sme presvedčení, že uvedený článok je presným príkladom toho, ako ľahko môže byť verejnosť obeťou dezinformácií a manipulácií v tak dôležitých témach, ako je úspešnosť čerpania európskych prostriedkov na účely sociálnej politiky a podpory zamestnanosti. Zvolený prístup je samozrejme zároveň v hrubom protiklade s kľúčovým poslaním média objektívne a pravdivo informovať.

Niektoré ďalšie komentáre k textu:

Článok zamieňa ukazovatele „chybovosť“ a „čerpanie“ eurofondov. Sú to rôzne parametre.
Rovnako je potrebné odlišovať percentuálne hodnoty o chybovosti v rámci počtu projektov a hodnoty čerpania. Samozrejme, smerodajný je údaj o percentuálnom vyjadrení hodnoty chybovosti. Je totiž rozdiel, ak ide o chyby v projekte za napr. 10 000 eur a projekte za milióny eur.

ÚVO, ktorý je predkladateľom uvedenej čiastkovej správy (na ktorej redaktor stavia hodnotenie celého OP), nehodnotí verejné súťaže (ako je tiež chybne uvedené v článku). ÚVO každých 6 mesiacov štatisticky zbiera údaje o vykonaných kontrolách na jednotlivých riadiacich orgánoch ministerstiev – čiže správa má sumarizačnú funkciu.

Finančné prostriedky, ktoré sú pri vlastných „ministerských kontrolách“ predmetom pochybenia vo verejnom obstarávaní, MPSVR SR (riadiaci orgán Európskeho sociálneho fondu) samozrejme vždy vymáha ako neoprávnené výdavky od samotných prijímateľov. Čiže tieto peniaze sa vracajú do kapitoly MPSVR SR, nie do Bruselu (ako zavádza článok).

Samozrejme, absurdne tiež vyznieva informácia, že dvojdňový kurz v jednom projekte stál na jedného pracovníka 4 800 eur. Ani toto však nie je pravda, školenia netrvali dva dni. Uvedený celkový náklad v hodnote 76 800 (ešte z roku 2010) sa týkal ubytovania pre všetkých účastníkov školení v trvaní 17 mesiacov.

Nesprávne je aj tvrdenie, že „podľa zákonov je ministerstvo riadiacim orgánom operačného programu a má jednotlivé projekty kontrolovať priebežne.“ MPSVR SR vždy vykonáva kontrolu VO pribežne, najneskôr pred úhradou výdavkov zo žiadosti o platbu.

Tlačový odbor MPSVR SR

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

Majitelia rôznych prevádzok si budú môcť vyriešiť práva k dielam zastupovaných, ale aj nezastupovaných autorov už len jednou licenčnou zmluvou. Umožní to vládny návrh Autorského zákona, o ktorom budú poslanci rokovať na májovej parlamentnej schôdzi. Odpadne im tak zložitá procedúra s organizáciami kolektívnej správy.
Zákon zavedie povinnú dohodu o spoločnej správe, teda tzv. one-stop-shop. Dnes prevádzkovateľ baru, reštaurácie, obchodu, hotela či kaderníctva, kde je rádio alebo televízor, musí mať licenčnú zmluvu. Ňou má vyriešených autorov textu pesničiek, hudobníkov, producenta skladby i jej aranžérov. Musí ich mať uzavreté s ochranným zväzom SOZA, lebo zastupuje práva autorov a vydavateľov hudobných diel, s autorským združením LITA, ktoré rieši texty, so spoločnosťami SLOVGRAM a OZIS, keďže tí zastupujú výkonných umelcov a výrobcov zvukovo-obrazových záznamov.
"Diali sa situácie, kedy do takejto prevádzky, ktorej hlavná činnosť je niekde inde, ako púšťanie hudby, zrazu prišla jedna organizácia, potom druhá, tretia a podnikatelia boli z toho minimálne zmätení, niektorí až rozhorčení, že komu majú vlastne platiť a kto každý za nimi ešte príde," priblížil generálny riaditeľ sekcie autorského práva ministerstva kultúry Anton Škreko.
Princíp one stop shop uloží povinnosť predmetným organizáciám kolektívnej správy vytvoriť dohodu o spoločnej správe. To, ktorá organizácia bude uzatvárať licenčné zmluvy a zasielať faktúry, bude oficiálne zverejnené na ich webových stránkach, ako aj na stránke ministerstva kultúry. Rovnako sa medzi sebou dohodnú na kľúči, na základe ktorého si potom budú prerozdeľovať percentá zo zaplatených faktúr. Aj pre takéto prípady zákon zaviedol nový špecifický typ hromadnej licencie.
"Takže prevádzkovatelia dostanú jednu zmluvu, jednu faktúru a majú istotu, že majú vybavených všetkých," poznamenal Škreko.
Návrh zákona súčasne zásadne posilní postavenie autorov napríklad v otázkach licenčnej odmeny, ktorá sa bude musieť odvíjať od využívania diela, alebo bude musieť zohľadniť v jeho prospech výnosy z takéhoto použitia. Rovnako budú mať právo odstúpiť od licenčnej zmluvy v prípade, ak nadobúdateľ výhradnej licencie ju vôbec nevyužíva, čím bráni autorovi v použití jeho diela. Legislatívna norma tiež garantuje autorom vysokú mieru vymožiteľnosti ich práv, ako aj možnosť využívať naplno výhody zastupovania organizáciami kolektívnej správy, ktoré spravujú ich majetkové práva.

Copyright © TASR 2015

VÝROKY TÝŽDŇA

 VÝROKY TÝŽDŇA



"Ak sa ktokoľvek objaví na našom území bez vášho vedomia, a to bez ohľadu na to, či je z Moskvy alebo Stavropoľa, zastreľte ."
Ramzan Kadyrov ,čečenský prezident

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Britské noviny The Sun a ich škótska verzia The Scottish Sun, ktoré sú najpredávanejšími denníkmi v Británii a Škótsku, vyzvali svojich čitateľov, aby vo voľbách 7. mája podporili súperiace politické strany, upozornila dnes BBC.
Londýnske noviny vyzývajú čitateľov, aby volili konzervatívcov premiéra Davida Camerona a "zabránili Škótskej národnej strane (SNP) riadiť krajinu". Naopak The Scottish Sun píše, že konzervatívci nerozumejú Škótsku, a chváli líderku SNP Nicolu Sturgeonovú ako "fenomén, ktorý inšpiruje ľudí".
Jeden z predvolebných prieskumov naznačil, že SNP by mohla vo voľbách získať všetkých 59 škótskych kresiel v britskom parlamente.
The Scottish Sun, ktorý podporoval SNP aj v škótskych parlamentných voľbách v roku 2011, označil Sturgeonovú za "hviezdu" predvolebnej kampane. Na svojej titulke, inšpirovanej Hviezdnymi vojnami, ju zobrazil ako princeznú Leiu a odporučil voličom, aby hlasovali pre túto "novú nádej" Škótska.
The Sun má na titulke Camerona ako novorodenca a píše, že po "dlhom bolestivom pôrode" a obavách z labouristov prišla správa, na ktorú národ čakal: Je to tory (konzervatívec). SNP nazýva "kazisvetmi". Toryovci sú "najlepším tipom pre milióny obyčajných ľudí", dodáva denník s varovaním pred "nočnou morou" v podobne spolupráce labouristov a SNP.
Politický komentátor The Scottish Sun Andrew Nicoll povedal, že rozdielne postoje oboch novín sú odrazom toho, že ide o dva rozdielne denníky. "Sme škótske noviny, riadené a vydávané v Škótsku, ktoré pripravujú škótski redaktori... a nie je prekvapením pre nikoho - tým menej pre (ich majiteľa) Ruperta Murdocha, že tieto noviny majú dnes iný pohľad," citovala ho BBC. Oba denníky patria do mediálnej skupiny News UK, ktorá sa pôvodne volala News International.
Nicoll poprel, že ide o snahu zabrániť vodcovi labouristov Edovi Milibandovi dostať sa k moci alebo o komerčne motivované rozhodnutie.
Hovorca The Sun zdôraznil, že noviny "sú písané v prvom rade a predovšetkým a pre svojich čitateľov". "Ak by Škótsko a Anglicko hrali futbalový zápas, nik by od The Scottish Sun neočakával podporu anglického národného tímu," dodal.
Spravodajca BBC v Škótsku Colin Blake povedal, že oba Murdochove denníky majú spoločné to, že svojimi titulnými stránkami útočia na labouristov.

Bieloruský prezident Alexander Lukašenko kritizoval v stredu vodcu židovskej náboženskej obce v krajine za to, že nemá židovskú komunitu "pod kontrolou" tak, ako mu to nariadil.
Lukašenko to uviedol v posolstve k bieloruskému národu a Národnému zhromaždeniu na adresu predsedu Minského oblastného výkonného výboru Semjona Šapira, ktorý nezabránil, aby obľúbený a vplyvný spravodajský web TUT.by kritizoval prezidentský výnos o uvalení dane z príjmu na ľudí, ktorí pracujú menej ako 183 dní do roka.
Vzápätí však Lukašenko nezostal nič dlžný svojej povesti človeka typu "čo na srdci, to na jazyku" a ocenil Šapirovu zbožnosť s tým, že vďaka nej v oblasti Minska zapršalo. "Šapiro sa modlil v synagóge. Zapršalo len v Minskej oblasti. Semjon Borisovič je fajn chlapík," vyhlásil Lukašenko.
Lukašenko sa ku koncu svojej správy o ekonomike krajiny a jej postavení na medzinárodnej scéne, ktorú prednášal tri hodiny, vrátil k téme, keď ocenil židovskú komunitu za účasť v hnutí odporu voči nacistickej okupácii počas druhej svetovej vojny, pri ktorej prišlo o život 800.000 bieloruských židov.
Šéf kritizovaného webu Jurij Zisser sa neskôr pre agentúru Reuters vyjadril, že je Lukašenkovou poznámkou zmätený. "Štátni úradníci o nás hovoria všelijako, často aj urážlivo. Ale my nemôžeme prekrúcať informácie, ako to niekomu vyhovuje," povedal.
Predseda bieloruskej židovskej asociácie Borys Herzen bagatelizoval význam Lukašenkových komentárov. "Lukašenko je veľmi emotívny človek a často sa vyjadruje neveľmi uhladene... V skutočnosti tu v Bielorusku nevidíme žiadne známky antisemitizmu," uviedol Herzen pre agentúru Reuters.
V roku 2007 Lukašenko spôsobil rozruch, keď povedal, že židia urobili z mesta Bobrujsk "svinčík". Krátko na to vyslal delegáciu do Izraela, aby jeho faux-pas "vyžehlila".
Podľa sčítania ľudu z roku 2009 sa v Bielorusku k židovskému pôvodu prihlásilo 0,14 percenta z celkovo 9,5 milióna obyvateľov krajiny.
Lukašenko sa v prejave k parlamentu a národu vyslovil aj za zlepšenie ochrany informačného priestoru krajiny. Občanov podľa neho treba chrániť pred "manipulačnými technológiami médií", ale pritom nenarušiť ich právo na informácie. Súčasne je podľa Lukašenka potrebné zvýšiť rolu masovokomunikačných prostriedkov pri zlepšovaní imidžu krajiny v medzinárodnom kontexte. Upozornil tiež, že situácia v Bielorusku a i vo svete si vyžaduje "aktivizáciu ideologickej práce" s občanmi a využitie médií v nej.
Uviedol tiež, že Bielorusko zostane "ostrovom mieru, pokoja a poriadku", a ubezpečil, že krajina sa aj naďalej bude držať svojho mierotvorného postoja. Uvítal pritom možnosť zapojenia USA do rokovaní tzv. normandskej štvorky o spôsoboch urovnania konfliktu na východe Ukrajiny, o ktorom sa rokovalo v bieloruskej metropole Minsk.
Bieloruský prezident vyhlásil, že členstvom v euroázijských štruktúrach Bielorusko nepríde o svoju nezávislosť, ale zdôraznil, že krajina bude vždy stáť po boku Ruska. Súčasne však uviedol, že Bielorusko postupne nadväzuje kontakty s EÚ, pričom sa už teší z dobrých vzťahov s Ruskom, Indiou a Čínou.
Za prioritu najbližšieho obdobia označil zníženie inflácie, adresnú podporu prosperujúcich podnikov, ako aj redukciu štátneho aparátu.
Časť prejavu venoval aj sociálnym problémom, keď za ideál bieloruskej spoločnosti označil stabilnú rodinu s najmenej tromi deťmi a prisľúbil širokú dostupnosť predprimárneho vzdelávania. Za základ prosperity krajiny označil pracovitosť bieloruského národa, informovala agentúra BELTA.

Militanti z organizácie Islamský štát zabili v Líbyi dvoch tuniských novinárov, ktorých uniesli ešte vlani. Informovala o tom v stredu agentúra Reuters s odvolaním sa na líbyjské úrady.
Tuniská vláda oznámila, že vyšle do Líbye delegáciu, ktorá sa bude prípadom zaoberať. Odmietla zatiaľ potvrdiť smrť novinárov, ktorých militanti uniesli pred ôsmimi mesiacmi.
Hovorca medzinárodne uznanej líbyjskej vlády informoval, že o zabití novinárov prehovoril jeden zo zadržaných militantov. Tunisanov podľa hovorcu pripravila o život rovnaká skupina, ktorá zabila na východe Líbye aj piatich novinárov miestnej televízie - štyroch Líbyjčanov a Egypťana. Ich telá s podrezanými hrdlami objavili v pondelok.
Smrť dvoch Tunisanov potvrdila aj samozvaná vláda v Tripolise.
V Líbyi už od vlani paralelne fungujú dve vlády a dva parlamenty, medzi ktorými fakticky prebieha ozbrojený konflikt. Legálne zvolená vláda i poslanecký zbor sa po vyhnaní z Tripolisu museli vlani v lete uchýliť do Tobruku. V Tripolise naopak pôsobí vláda, ktorú vymenoval predchádzajúci parlament kontrolovaný islamistami.

Copyright © TASR 2015

Slávime slávny máj !

Slávime slávny máj !

30. 4. 2015

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Slovenský reklamný trh vzrástol vlani o 4,7 % a výdavky do reklamy v offline médiách dosiahli 1,08 miliardy eur. Tempo rastu tak bolo najpomalšie od roku 2011. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia. Monitoring vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a agentúrne provízie.
Najvýznamnejším akcelerátorom medziročného vývoja reklamného trhu je, vzhľadom na takmer 70-percentný podiel televízie v mediamixe tradičných médií, nárast výdavkov o 5,5 % v tomto médiu. Pozitívny vývoj zaznamenali aj investície do reklamy v rádiu (5,7 %) a outdoore (6,3 %). Aj keď výdavky na reklamu v kinách evidovali najväčšiu mieru rastu, a to o 9,3 %, podiel kinoreklamy na celkovom mediamixe zostáva stále pod úrovňou jedného percenta. S medziročným nárastom o 0,6 % reklama v printe stagnovala. Kým noviny v roku 2014 mierne poklesli, konkrétne o 0,3 %, časopisy si medziročne polepšili o 1,4 %.
V celoštátnych televíziách sa zvýšil objem odvysielaného reklamného času o 10 percent na 6 087 hodín, hoci výdavky do reklamy rástli iba polovičným tempom. Hodnota reklamného času v rádiách v roku 2014 vzrástla, keď pri poklese odvysielaných reklamných minút (- 6,3 %) zaznamenali rádiá nárast investícií do reklamy o 5,7 %. Aj keď počet inzertných strán v printoch poklesol o 2,6 %, výdavky do reklamy v nich vzrástli o 0,6 %.
Najväčším zadávateľom reklamy v minulom roku, aj keď medziročne znížil svoje výdavky o 17 % na 43,08 mil. eur, bol Slovak Telekom. Druhá v poradí skončila spoločnosť Orange Slovensko, ktorá na reklamu vlani vynaložila 40,98 mil. eur, čo bolo o dve percentá menej ako v roku 2013. Na treťom mieste zadávateľov skončila firma O2 Slovakia, ktorá vlani minula 27,39 mil. eur. Telekomunikační operátori Slovak Telekom a Orange Slovensko sú na prvých dvoch priečkach v rovnakom poradí už od roku 2011.


©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Nominácie na Novinársku cenu

Nominácie na Novinársku cenu

Odborné poroty 11. ročníka súťaže Novinárska cena vybrali zo 445 prihlásených príspevkov nominácie na víťazov v 15 kategóriách. Ako agentúru SITA informoval Vladimír Čabák z Nadácie otvorenej spoločnosti - Open Society Foundation, ktorá súťaž organizuje, výsledky vyhlásia 5. mája v bratislavskom KC Dunaj.
Najviac nominácii udelili poroty príspevkom uverejneným v denníku SME – spolu trinásť nominácií vrátane regionálnych príspevkov. Za nimi nasleduje týždenník .týždeň so šiestimi nomináciami, TV Markíza získala päť nominácií, RTVS štyri nominácie, MONO, Denník N a blogeri na Blog.sme.sk po tri nominácie a týždenník Trend dve nominácie. Víťaz každej kategórie získa odmenu 830 eur. Rada súťaže rovnako určila nomináciu na Cenu otvorenej spoločnosti, Cenu zastavme korupciu a na Cenu Asociácie vydavateľov tlače.
Ako informuje Čabák, víťazom Česko-slovenskej ceny verejnosti je český novinár Petr Třešňák z týždenníka Respekt za článok V pravém rohu nebe, ktorý sa zaoberá emotívnou témou, ako české zdravotníctvo pristupuje k nevyliečiteľne chorým deťom.
Nominácie v jednotlivých kategóriách, ako aj zloženie porôt a Rady súťaže, sú zverejnené na www.novinarskacena.sk.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Po spustení satelitného vysielania v HD rozlíšení na satelite Astra 3B sa RTVS dohodla so spoločnosťou M7 Group S.A. na zaradení svojich televíznych programových služieb v HD kvalite do satelitnej platformy Skylink.
RTVS začína podľa platnej zmluvy platiť za HD distribúciu až od roku 2017, umožní preto pripojenie satelitných kariet Skylinku do svojho kódovacieho systému do tejto doby bezodplatne.
„Dohoda s prevádzkovateľom satelitnej platformy Skylink nás teší najmä v súvislosti s nadchádzajúcimi MS v hokeji, ktoré si tak naši diváci budú môcť vychutnať v najvyššej kvalite,“ doplnila Dominika Šulková, hovorkyňa RTVS.
Člen predstavenstva M7 Group Jaromír Glisník: „Dohoda s RTVS o zaradení programových služieb RTVS v HD kvalite je výbornou správou pre všetkých našich zákazníkov. Programové služby Jednotka a Dvojka v HD zaraďujeme do základného balíka Digital HD našej satelitnej služby.“
Spoločnosť M7 Group zároveň vyjadrila súhlas s uhrádzaním finančného príspevku na službu prepojenia kódovacích systémov, na ktorom sa s RTVS dohodla od 1. januára 2017.
Zaradením programových služieb do platformy Skylink nekončí vydávanie kariet RTVS, ktoré slúžia na zabezpečenie bezplatného prístupu k verejnoprávnym programovým službám na satelite Astra. Naopak, dohoda RTVS a M7 Group umožní v prípade záujmu divákov aj preregistrovanie súčasnej satelitnej karty Skylink na satelitnú kartu RTVS, ktorá bude oslobodená od servisných poplatkov.

Nový Čas dnes obludným spôsobom zmanipuloval realitu

Nový Čas dnes obludným spôsobom 

zmanipuloval realitu

Slovensko sa v rebríčku vnímania korupcie organizácie Transparency International posunulo zo 66. miesta, ktoré zastávalo v roku 2011, teda počas vlády I. Radičovej, na 54. miesto v roku 2014, teda počas vlády R. Fica, čo znamená zlepšenie o 12 miest. K pozitívnemu posunu došlo aj pri porovnávaní posledných dvoch skúmaných rokov počas vlády R. Fica, teda 2013 a 2014, a to o 6 miest.
Napriek týmto faktom, ktoré priniesol spomínaný rebríček Transparency International, denník Nový Čas v dnešnom vydaní na 16. strane uverejnil článok s titulkom "Korupcia nás posunula na chvost Európy" a podtitulok "Prieskum Transparency International sa so Slovenskom nemaznal". Dokonca samotný článok sa začína vetou: "Katastrofálny výsledok!". Čiže namiesto pozitívneho hodnotenia posunu Slovenska, ktoré z faktov jednoznačne vyplýva, denník Nový Čas hrubo manipulatívnym spôsobom publikoval tento článok negatívnym spôsobom, bez uvedenia podstatného kontextu z minulosti. Zarážajúce je aj to, že denník tento rebríček zverejnil dnes napriek tomu, že oficiálne ho Transparency International prezentovala 3. decembra

Otázka znie, o čo išlo redakcii denníka NOVÝ ČAS zverejnením 5 mesiacov starého prieskumu a prečo sa denník NOVÝ ČAS takýmto zjavne účelovým spôsobom snaží prekryť podstatu rebríčka a poprieť realitu.

Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR

Dennik N a denník SME klamú

Dennik N a denník SME klamú


Napriek tomu, že riaditeľ spravodajskej služby Ján Valko dnes poskytol redaktorke Denníka N, p. M. Tódovej jednoznačné stanovisko k jeho vzťahu k JUDr. Kataríne Bartalskej, že je otcom ich dvoch maloletých detí, ale nežijú v spoločnej domácnosti, a teda netvoria partnerský pár, Denník N aj denník SME konali v rozpore s pravidlami novinárskej etiky a zverejnili nepravdivé informácie.
Zarážajúce je, že rovnakú informáciu poskytla redaktorke Denníka N aj samotná Katarína Bartalská, napriek tomu sa redaktorka rozhodla zverejniť nepravdivú informáciu a z nej vyplývajúce zavádzajúce konštrukcie o možnom ovplyvňovaní priebehu reštrukturalizácie spoločnosti Váhostav, kde p. Bartalská bola náhodným elektronickým výberom ustanovená za zákonného sudcu.
Práve konanie redaktorky, kedy napriek hore uvedeným stanoviskám zverejňuje nepravdivé informácie vyvoláva podozrenia o možnom ovplyvňovaní priebehu reštrukturalizácie spoločnosti Váhostav.


TASR o tom dnes informoval hovorca Slovenskej informačnej služby Branislav Zvara.

Ďalšie žaloby za klamstvá Plus 7 dní

Ďalšie žaloby za klamstvá Plus 7 dní


Po tom, čo týždenník Plus 7 dní odmietol uverejniť opravu a ospravedlnenie za preukázateľne lživé články o využití vládneho auta manželkou premiéra, ktoré nebolo vládnym vozidlom a údajnom lukratívnom mieste pre syna premiéra, ktoré bolo brigádou, týždenník pokračuje v ťažení proti R. Ficovi uverejňovaním ďalších lží.
Vo svojom najnovšom vydaní sa týždenník snaží klamlivo nahovoriť verejnosti, že zdroje na riešenie reštrukturalizácie Váhostavu pôjdu na úkor peňazí daňových poplatníkov. Táto konštrukcia je lživá, pretože prijaté riešenie situácie nezabezpečených veriteľov Váhostavu pozostáva aj z odkúpenia nevyplatených pohľadávok zdrojmi štátnej Slovenskej záručnej a rozvojovej banky, ktoré však štát následne využitím legitímnych právnych nástrojov získa z Váhostavu. To znamená, že koncovým zdrojom financií na pomoc nezabezpečeným veriteľom nie je štát, a teda peniaze daňových poplatníkov, ale zdroje spoločnosti Váhostav.
Napriek tomu dnes týždenník Plus 7 dní na viacerých miestach opakuje svoju lživú konštrukciu. V pravidelnej ankete na strane 17 sa sugestívne pýta respondentov, či ich potešilo, "že dlhy Váhostavu voči subdodávateľom zaplatíme zo štátnych peňazí?", v úvodníku článku na strane 126 tvrdí, že firmu Váhostav "zachraňuje Fico z peňazí všetkých" a rovnako v závere komentára šéfredaktora M. Luknár ironicky konštatuje, že nám nevadí, "že dlhy Váhostavu zaplatíme z našich peňazí, ...". V jednom vydaní týždenník teda trikrát zopakoval tvrdenie, ktoré sa nezakladá na pravde.
Riešenie reštrukturalizácie Váhostavu sa týždenník snaží spochybniť aj opozíciou opakovaným mýtom o prepojení podnikateľa J. Širokého na stranu SMER - sociálna demokracia, pričom oficiálne výročné finančné správy strany dokazujú, že tento podnikateľ nikdy peniaze strane nedaroval.
Napriek tomu týždenník opakuje tento mýtus, pričom sa odvoláva na údajne uniknuté depeše diplomatov USA, ktoré majú vo všeobecnosti povesť "jedna pani povedala", a teda nulovú dôveryhodnosť.
Vzhľadom na to, že týždenník Plus 7 dní aj v najnovšom vydaní pokračuje v zverejňovaní lží na adresu vlády SR, bude predseda vlády žiadať v súlade s tlačovým zákonom o uverejnenie opravy týchto nepravdivých tvrdení. Ak si týždenník nesplní túto povinnosť, vyplývajúcu zo zákona, podá na neho predseda vlády žalobu.

TASR informoval Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Grécky parlament včera prijal zákon o obnovení vysielania štátnej televíznej a rozhlasovej spoločnosti ERT, ktoré pred dvoma rokmi prerušila predošlá vláda Antonisa Samarasa na základe obvinení z plytvania, netransparentného zaobchádzania s rozpočtovými prostriedkami a prezamestnanosti.
Novinári však vládu obvinili, že jej rozhodnutie súvislo s nezávislou pozíciou ERT pri informovaní o práci vládneho kabinetu zápasiaceho s dôsledkami ekonomickej krízy.
O prácu vtedy prišlo 2500 zamestnancov ERT vrátane 600 novinárov. Ukončenie vysielania ERT vyvolalo veľké protesty verejnosti, ako aj odborov, ktoré vyhlásili štrajk. Zamestnancov ERT podporili aj medzinárodné novinárske organizácie.
Prerušenie vysielania ERT takmer vyvolalo rozpad trojčlennej vládnej koalície. Obnovenie činnosti ERT bolo jedným z predvolebných sľubov ľavicovej radikálnej strany Syriza, ktorá sa po nedávnych predčasných parlamentných voľbách dostala do vlády.
Štátnu televíziu NERIT, ktorá vznikla namiesto ERT a má v porovnaní s ňou tretinový rozpočet, považuje súčasná vláda za nelegitímnu a jej predstavitelia ju ignorujú a neprijímajú pozvania na diskusie do televízneho štúdia. Vláda v súvislosti s tým sľúbila, že zamestnanci NERIT po obnovení vysielania ERT neutrpia žiadnu ujmu. Podľa agentúry Reuters by teraz malo dôjsť k zlúčeniu oboch televízií alebo k pohlteniu NERIT.
Predsedníčka parlamentu Zoi Konstantopulová, ktorá veľmi aktívne podporovala ERT, sa jej zamestnancom poďakovala za "lekciu demokracie a dôstojnosti a za rozhodnosť pri ich obrane": zamestnanci ERT totiž pokračovali v práci, a to bez mzdy, pričom vysielali prostredníctvom internetu.
Gréckymi poslancami schválený zákon predpokladá, že na svoje pracovné miesta sa môžu vrátiť všetci zamestnanci ERT prepustení 11. júna 2013, ak si to budú želať. Podľa vládou predloženého zákona by ročné náklady na ERT mali predstavovať 30 miliónov eur a vláda ich chce získať z výberu poplatkov za elektrinu - vo výške tri eurá mesačne na jedno odberné miesto.
Agentúra Reuters poznamenala, že vláda ďalšie detaily zverejní v najbližších mesiacoch. Nemenovaný novinár ERT uviedol, že vysielanie by mohlo byť obnovené koncom mája. Dodal, že mnohí prepustení zamestnanci sa do ERT ani nechcú vrátiť.
Grécka ERT vznikla (ešte ako rozhlas) v roku 1938. V roku 1950, keď založili Európsku vysielaciu úniu, patrila medzi 20 zakladajúcich členov. Tvorilo ju päť televíznych kanálov, 29 rozhlasových staníc a niekoľko webových stránok. V posledných rokoch došlo k znižovaniu jej rozpočtu, s čím súviselo prepúšťanie a znižovanie miezd. Celkový ročný rozpočet ERT pred jej zrušením Samarasovou vládou predstavoval 300 miliónov eur.



Štvrťročné hospodárske výsledky Twitteru sa postarali o chaos na Wall Street. Informovali o tom agentúry Reuters a AP.
Výsledky neplánovane unikli na verejnosť ešte pred zatvorením americkej burzy vo štvrtok (28. 4.) a spôsobili prepad akcie až o 24 %. Investorov predovšetkým sklamalo, že Twitter znížil celoročnú prognózu tržieb a že naďalej zostáva v strate. Preto sa obávajú, že firma by mohla stratiť kontakt s konkurenciou.
Upravený zisk v 1. kvartáli prekonal očakávania expertov, ale tržby a výhľad sklamali. Firma zaznamenala za prvé tri mesiace 2015 stratu 162 miliónov USD (148 miliónov eur) alebo 25 centov na akciu oproti strate 132 miliónov USD alebo 23 centov na akciu v rovnakom období vlani. Upravený zisk na akciu dosiahol 7 centov, pričom analytici v priemere predpovedali len 4 centy.
Tržby medziročne vyskočili o 74 % na 436 miliónov USD z 250 miliónov USD, analytici však počítali s tržbami na úrovni až 456 miliónov USD. Twitter aktuálne počíta v tomto roku s tržbami v pásme 2,17 miliardy USD až 2,27 miliardy USD, čo je približne o 5 % menej ako pôvodne. Posledné prognózy analytikov boli na úrovni 2,37 miliardy USD.
Twitter mal v uplynulom kvartáli mesačne priemerne 302 miliónov užívateľov, čo je o 18 % viac ako pred rokom. Približne 80 % z týchto užívateľov sa pripojilo k stránke na mobilných zariadeniach aspoň raz za mesiac. Z dlhodobého hľadiska zostáva nárast užívateľov kľúčový pre Twitter.

Copyright © TASR 2015

Stredoeurópska mediálna skupina Central European Media Enterprises Ltd. (CME) v prvom štvrťroku dosiahla prevádzkový zisk pred odpismi (OIBDA), čiže jadrový zisk, v sume 11,4 mil. USD. Rastu zisku pomohlo zlepšenie na českom trhu. Výškou jadrového zisku spoločnosť prekonala očakávania analytikov oslovených v prieskume agentúry Reuters, ktorí odhadovali, že bude v objeme 8,3 mil. USD.
Tržby mediálnej skupiny CME, ktorej hlavným akcionárom je americká spoločnosť Time Warner, v prvom kvartáli klesli o 10 % na 126,1 mil. USD. Dôvodom bolo posilnenie dolára voči stredoeurópskym menám. Výška tržieb je v súlade s očakávaniami analytikov. "Tieto výsledky ukazujú, že dynamika, ktorú sme dosiahli vlani, pokračuje aj v roku 2015," uviedol Michael Del Nin, jeden z dvojice generálnych riaditeľov CME.
Central European Media Enterprises prevádzkuje televízne stanice v šiestich krajinách strednej a východnej Európy. Spoločnosť Central European Media Enterprises Ltd. v júli 2007 odkúpila 20 % v TV Markíza od spoločnosti Media Invest, spol. s r. o. CME informovala, že touto transakciou sa stala 100-percentným vlastníkom spoločnosti Markíza - Slovakia, spol. s r. o. ktorá je prevádzkovateľom licencie na vysielanie TV Markíza.


©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Poslanecká snemovňa Parlamentu Českej republiky do Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie zvolila v tajnej voľbe na posledné voľné miesto doterajšieho predsedu rady I.Krejčího, kandidáta ČSSD. O post sa uchádzal aj kandidát ANO M.Konvalina. ČSSD má v rade 4 hlasy, ANO 2.

Zdroj ČT 24

RTVS NEWS .RTVS predstavuje novú televíznu grafiku.

RTVS NEWS
RTVS predstavuje novú televíznu grafiku.

Jedným so základných krokov manažmentu, ktorý do RTVS nastúpil v roku 2012 pod vedením Václava Miku, bola zmena vnímania médií verejnej služby. Po postupnej profilácii a zmene programovej štruktúry Jednotky a Dvojky prišla na rad aj potreba oživenia grafickej identity oboch kanálov.
Základnými piliermi zadania bola podmienka nemeniť aktuálne logá, ale výrazne vizuálne odlíšiť Jednotku a Dvojku a priniesť dynamiku a modernosť ako dva základné atribúty nutného posunu vnímania.
Kreatívny koncept rešpektuje súčasné logá Jednotky a Dvojky, ale zároveň však necháva vyniknúť rozdielnosť zamerania oboch kanálov. Jednotka je zameraná na univerzálneho diváka. Jej programová služba prináša program pre všetkých, bez rozdielu. Dvojku si zapína výberový divák, ktorý hľadá programy so špecifickým obsahom.



„Zjednocujúcim prvkom sa stáva dvojbodka. V novom grafickom idente televíznej časti RTVS dostáva nový význam. Ich animáciou celé logo ožije a stáva sa nositeľom informácie,“ povedala Daša Matušíková, riaditeľka Sekcie marketingu a komunikácie RTVS. V prípade Jednotky boli voľbou točené jingle, odchádza tak od princípu neživého a kresleného sveta leporela a vstupuje do skutočnosti. Animáciu dvojbodiek používa na vytvorenie masky, v ktorej sa posúva dej v čase alebo priestore. V imidžových jingloch sa okrem bežných životných situácii objavujú aj krásy Slovenska, ktoré veľmi zarezonovali u divákov Jednotky aj v minulom idente. Pridala sa aj príroda a zvieratá. V staničných jingloch si zahrali deti, talentovaní tanečníci, ale aj profesionálna baletka, rodina či zaľúbená dvojica.



V prípade Dvojky pohyb dvojbodiek vykresľuje abstraktný tvar, ktorý sa neviaže na konkrétne miesto. Tematicky sa imidžové jingle Dvojky dotýkajú programovej štruktúry a jej hlavných tém: dokument, umenie, film, šport a deti.
„Aktuálne do vysielania Jednotky a Dvojky pribúdajú viaceré formy predelov. Okrem imidžových to budú aj logo jingle a samostatné servisné jingle, ktoré budú oddeľovať nielen reklamné vysielanie,“ doplnila Daša Matušíková.
Ďalšou zo zmien, ktorú nový televízny ident RTVS prináša jeinfobar. Divák bude mať možnosť vidieť v upútavke vysielací deň a čas programu od začiatku upútavky. Nápadnejšia bude aj vhodnosť programov, tzv. „piktogram vhodnosti“, ktorý zmení umiestnenie spolu so žánrom jednotlivých titulov. Aj tento krok je cestou, ako sa priblížiť k divákom.
Projekt zmeny vizuálnej identity pod vedením Daši Matušíkovej, riaditeľky Sekcie marketingu a komunikácie RTVS, tvorivý tím pripravoval viac ako trištvrte roka. Oslovených bolo niekoľko grafických štúdií, ktoré majú reálnu skúsenosť s tvorbou televízneho dizajnu. Víťazným konceptom sa stal návrh od spoločnosti Oficina, ktorá má za sebou mnohé úspešné a ocenené televízne projekty. Medzi ich referencie patria napríklad ČT art, Film+, Prima COOL a iné.
„Po zmene rozhlasovej grafiky prichádza aj televízna. RTVS sa s novou vizualizáciou Jednotky a Dvojky priblíži svojim divákom. Atribúty dynamiky, modernosti s dávkou emócií najlepšie vystihujú kreatívny koncept. Zároveň oceňujem prácu celého marketingového tímu RTVS,“ povedal generálny riaditeľ RTVS Václav Mika.

29. 4. 2015

Freedom of the Press 2015

Freedom of the Press 2015


Sloboda tlače vo svete v minulom roku klesla na najnižšiu úroveň za posledných desať rokov. Vo svojej najnovšej správe to konštatovala americká organizácia Freedom House, podľa ktorej novinári čelia stále väčším obmedzeniam, násiliu a často aj ohrozeniu života. Podľa správy, ktorá sledovala situáciu v 199 krajinách a teritóriách, len jeden zo siedmich ľudí sveta žije v krajine so slobodou tlače. Medzi desať najhoršie hodnotených krajín patrí Bielorusko, anektovaný Krym, Irán, Turkménsko a Uzbekistan. Sloboda tlače v minulom roku najviac klesla v 18 krajinách vrátane Azerbajdžanu, Srbska a Iraku. Balkán taktiež zaznamenal zhoršenie situácie, pričom úroveň slobody tlače sa najrapídnejšie znížila v Macedónsku. Azerbajdžanská vláda patrí k jedným z najhorších porušovateľov slobody slova, pričom v tejto krajine skončilo v roku 2014 vo väzení až deväť novinárov.
Kritiku si vyslúžilo aj Rusko, kde je mediálny sektor stále vo väčšej miere vlastnený štátom alebo finančnými skupinami blízkymi vláde, ktoré potláčajú kritický obsah médií. Správa upozorňuje na čoraz "agresívnejšie používanie propagandy a otvorených vyhrážok" v ruských médiách. Štátom kontrolované televízne stanice napríklad vysielajú nepretržité programy "démonizujúce opozíciu, celý demokratický svet a susedné krajiny, ktorých politika sa nepáči Moskve". Ruské médiá tiež podľa správy zohrali veľkú rolu pri príprave verejnosti na vojnu na Ukrajine.
Ukrajina, ktorá podľa Freedom House "čelí vojenskej invázii zo strany Ruska", už musela pre propagandu zrušiť najmenej 15 ruských televíznych kanálov, pričom podobné opatrenia prijala aj Litva, Lotyšsko a Moldavsko. Konflikt na Ukrajine si už vyžiadal životy štyroch novinárov, počas protivládnych demonštrácií v Kyjeve zomrel jeden novinár a 27 utrpelo zranenia.


©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RVR NEWS

RVR NEWS

Rada pre reklamu (RPR), ktorá je orgánom etickej samoregulácie reklamy na Slovensku, zvolila na svojom výročnom zasadnutí novú prezidentku. Stala sa ňou Miriam Benčíková–Kušnírová, ktorá v oblasti reklamy a marketingovej komunikácie pôsobí už viac ako 20 rokov. Zastávala marketingové a brand pozície vo viacerých spoločnostiach, je dlhoročnou členkou Prezídia RPR a v roku 2014 sa stala čestnou členkou RPR.
„Vedenie Rady pre reklamu preberám po úspešnom pôsobení Zuzany Mistríkovej, ktorej by som chcela poďakovať za jej doterajšiu prácu. Symbolických 20 rokov, ktoré v rade oslávime tento rok, je dobrou príležitosťou na zhodnotenie, ako výrazne sa vnímanie etiky v reklame posunulo vpred a stalo sa trhovým štandardom. Ja sama by som na poste prezidentky rada prispela k budovaniu povedomia o etike a profesionálnych štandardoch, ako aj o činnosti RPR, a to hlavne v prostredí menších zadávateľov a online reklamy,“ uviedla pre médiá nová prezidentka.
Zmeny boli prijaté aj v zložení Prezídia RPR, do ktorého boli zvolené dve nové členky, Drahomíra Juríková (Slovak Telekom) a Zuzana Stanová (Rajo). Prezídium RPR aktuálne pracuje v zložení: Miriam Benčíková-Kušnírová (prezidentka RPR), Andrea Cocherová (viceprezidentka RPR), Michal Arpáš (Asociácia vydavateľov tlače), Jarmila Halgašová (Potravinárska komora Slovenska), Drahomíra Juríková (Slovak Telekom), Martin Ranuša (Prvá stavebná sporiteľňa), Róbert Slovák (Klub reklamných agentúr Slovenska), Zuzana Stanová (Rajo) a Patrik Ziman (Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc). Valné zhromaždenie taktiež potvrdilo funkčné obdobie Arbitrážnej komisie RPR a zároveň zvolilo dvoch nových členov, ktorými sa stali Miroslava Remenárová (Pivovary Topvar) a právnik Radoslav Kutaš.
Arbitrážna komisia RPR je nezávislý orgán, do ktorého kompetencie spadá rozhodovanie o otázkach v oblasti reklamnej etiky, posudzovanie sťažností na reklamu, vydávanie arbitrážnych nálezov a atestov. Zloženie komisie zaručuje nezávislosť vydávaných rozhodnutí a je zárukou objektívneho a odborného posúdenia sťažností.
Valné zhromaždenie tiež doplnilo základný dokument etickej samoregulácie reklamy – Etický kódex reklamnej praxe. Ide o súhrn etických pravidiel, ktoré sa subjekty marketingovej komunikácie na Slovensku rozhodli dodržiavať. Na základe neho posudzuje Arbitrážna komisia RPR sťažnosti spotrebiteľov a konkurentov na reklamy, ktoré považujú za neetické. Doplnenia boli prijaté v článku, ktorý upravuje umiestnenie reklamy alkoholických nápojov. Novelizovaný kódex zohľadňuje požiadavky členov RPR, členov Arbitrážnej komisie a európskych orgánov etickej samoregulácie reklamy. Tieto zmeny a doplnky Etického kódexu nadobúdajú účinnosť 1. júla 2015.
Rada pre reklamu je orgán etickej samoregulácie reklamy, ktorý vznikol v roku 1995. Jej hlavným cieľom je presadzovať, aby sa na území Slovenskej republiky šírila čestná, slušná a pravdivá reklama, ktorá nie je v rozpore s dobrými mravmi a pravidlami hospodárskej súťaže a je pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi. RPR združuje subjekty, ktoré aktívne vstupujú do procesu marketingovej komunikácie – zadávateľov reklamy, reklamné agentúry, médiá, prípadne ich združenia.
Informáciu TASR zaslala Eva Rajčáková, výkonná riaditeľka RVR.

Copyright © TASR 2015

VÁHOSTAV-SK: Dôkazy AFP sú lživou kampaňou, podnikneme právne kroky

VÁHOSTAV-SK: 
Dôkazy AFP sú lživou kampaňou, podnikneme právne kroky


 Dôkazy Aliancie Fair-play o prepojení súčasného šéfa Váhostavu-SK Mariána Moravčíka na schránkovú firmu Lomark sú podľa firmy lživou a štvavou kampaňou. Uviedol to v reakcii hovorca Váhostavu-SK Tomáš Halán. Lomark je súčasťou veriteľského výboru v prebiehajúcej reštrukturalizácii stavebnej spoločnosti.
"Generálny riaditeľ Marián Moravčík žiada od Aliancie Fair-play verejné ospravedlnenie a opravenie zavádzajúcich informácií, ktoré boli zverejnené," zdôraznil Halán. Zároveň podnikne podľa jeho slov právne kroky na ochranu osobnosti a poškodzovanie dobrého mena spoločnosti.
Aliancia Fair-play na blogu na stránke Denníka N uviedla, že má k dispozícii generálne plnomocenstvo z konca roku 2010, v ktorom firma Lomark splnomocňuje Moravčíka v podstate na všetko. Za slovami, že Moravčík "je oprávnený najmä, nie však výlučne" nasleduje ilustračný dvojstranový výpočet právomocí. Uvádza sa v ňom neobmedzené disponovanie s hnuteľným a nehnuteľným majetkom, obchodné vedenie, zastupovanie v rôznych konaniach, právomoc prijímať a prepúšťať zamestnancov, či podávať v mene spoločnosti návrhy za zmeny v obchodnom registri.
"Popierame akékoľvek spojenie s takzvanými schránkovými firmami cez osobu generálneho riaditeľa Moravčíka," reagoval Halán. Váhostav-SK nie je podľa neho spriaznený so žiadnym zo svojich veriteľov, ktorí boli zaradení do skupiny nespriaznených veriteľov.
"Alianciou Fair-play zverejnené generálne plnomocenstvo spred piatich rokov nie je podľa zákona dôkazom o prepojenosti generálneho riaditeľa Moravčíka," upozornil Halán. Moravčík pracoval podľa neho na základe živnosti okrem iného aj pre advokátsku kanceláriu Futej&Partners a pre klientov tejto kancelárie vybavoval jednotlivé obchodné prípady. Splnomocnenie bolo vystavené pred piatimi rokmi a slúžilo na zastupovanie slovenského právnického subjektu pri kúpe, respektíve predaji nehnuteľnosti na území Slovenska, ktorá bola vo vlastníctve spoločnosti Lomark.
"Obdobnú plnú moc mal Moravčík aj od spoločnosti Tortuga, ktorú zastupoval v konaní pred Pamiatkovým úradom SR. Obe plné moci boli vrátené spoločnostiam po skončení obchodného prípadu pred niekoľkými rokmi, čím pre Mariána Moravčíka stratili platnosť," opísal Halán. A teda tvrdenie Aliancie Fair Play, že roky zastupoval schránkové firmy, je podľa neho zavádzajúce a nepravdivé.
Podobných plných mocí pre Moravčíka na rôzne slovenské spoločnosti bolo podľa Halána niekoľko desiatok, keďže v danom období podnikal na základe živnosti a poskytoval služby viacerým firmám. "Spoločnosti Lomark a Tortuga, ktoré zastupoval pri kúpe nehnuteľnosti v roku 2010, nie sú schránkové firmy a boli zriadené podľa slovenských zákonov," doplnil. V súčasnosti generálny riaditeľ podľa Halána nezastupuje žiadnu inú spoločnosť, či už so sídlom na Slovensku alebo v zahraničí.

MEDIA NEWS



MEDIA NEWS



Iránske orgány v pondelok zakázali vydávanie časopisu, ktorý písal o súžití nezosobášených dvojíc v islamskej republike, kde je pohlavný styk mimo manželstva hodnotený ako zločin. Podľa správy reformistických novín Šarg tlačový dozor zakročil proti mesačníku Zanán-e Emrúz (Dnešná žena), pretože "propagoval a ospravedlňoval" takzvané "biele manželstvo". Časopis vydal ešte minulý rok zvláštne číslo venované tejto téme, ktorá sa podľa neho týka čoraz vyššieho počtu Iráncov. Zákony krajiny vychádzajúce z islamského práva šaría umožňujú trestanie mimomanželského styku zbičovaním, prípady cudzoložstva sa však môžu skončiť až ukameňovaním.

Úrad iránskeho najvyššieho vodcu, ajatolláha Alího Chameneího, v roku 2014 nariadil prijatie opatrení proti kohabitácii, ktorú duchovné vedenie kritizuje ako prejav opovrhovania moslimskými hodnotami. Predstavitelia ministerstva pre záležitosti mládeže a športu obviňujú médiá, že podnecujú záujem verejnosti o "biele manželstvo". Trend však môže súvisieť aj s tým, že podľa iránskeho práva je pre ženu ťažšie rozviesť sa ako pre muža. Iránske médiá uvádzajú, že rozvodom sa v krajine končí okolo 20 percent manželstiev. Hlavnými dôvodmi sú podľa nich ekonomické ťažkosti, cudzoložstvo a drogové závislosti. Napriek odmietaniu kohabitácie sú v Iráne dovolené dočasné manželstvá na základe šiitskej tradície, ktoré miestni ľudskoprávni aktivisti kritizujú ako neúctivé voči ženám.


2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Americký prezident Barack Obama je naďalej najsledovanejším svetovým lídrom na Twitteri. Najväčší vplyv na tejto mikroblogovacej sieti má však pápež František, uviedla to agentúra AP s odvolaním sa na dnes zverejnenú výročnú analýzu Twiplomacy.
Podľa najnovšej štúdie Twiplomacy Obamov účet na Twitteri sledovalo v čase zbierania údajov okolo 57 miliónov ľudí, pričom pred rokom to bolo o 13 miliónov menej.
Nárast počtu fanúšikov na Twitteri však zaznamenala aj hlava katolíckej cirkvi, ktorú na účtoch v deviatich rôznych jazykových verziách sledovalo o 5,5 milióna osôb viac ako vlani - teda 19,5 milióna používateľov.
Indický premiér Naréndra Módí sa tešil na Twitteri priazni takmer 11 miliónov užívateľov. Tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana sledovalo vyše šesť miliónov ľudí, zatiaľ čo konto sídla Baracka Obamu - Bieleho domu - takmer šesť miliónov ľudí.
Tweety pápeža Františka sa stali najviac zdieľanými na zmienenej mikroblogovacej sieti. Jeho vyhlásenia zdieľalo priemerne 9929 účtov na jednu pontifikovu správu. Americký prezident Obama sa dostal s vyše 1200 zdieľaniami až na štvrtú priečku.
Najaktívnejšiu vládu na Twitteri má spomedzi európskych krajín Chorvátsko, potvrdila to dnes tamojšia agentúra HINA. Účet chorvátskeho kabinetu sledovalo vlani vyše 61.000 užívateľov a svojou aktivitou sa stal druhým najkomunikatívnejším twitterovým kontom na svete.
Projekt Twiplomacy je svetovou štúdiou, zameranou na kontá svetových vodcov na Twitteri. Analýzu Twiplomacy organizuje spoločnosť Burson-Marsteller zameraná na PR a komunikáciu, ktorej vedenie sídli v New Yorku.

Copyright © TASR 2015