DALITO!

21. 3. 2015

TO JE TV !

TO JE TV !



MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Generálny riaditeľ British Broadcasting Corporation (BBC) Tony Hall dostane budúci týždeň správu o vyšetrovaní suspendácie moderátora obľúbenej motoristickej relácie Top Gear Jeremyho Clarksona. Päťdesiatštyriročného rodáka z anglického Doncasteru suspendovali na neurčito 10. marca po tom, ako údajne udrel Oisina Tymona, jedného z producentov programu. Dôvodom malo byť, že Tymon nezabezpečil moderátorovi teplé jedlo po niekoľkých dňoch nakrúcania v grófstve North Yorkshire.
Vyšetrovanie vedie riaditeľ BBC Scotland Ken McQuarrie, ktorý momentálne posudzuje dôkazy. Následne správu o vyšetrovaní odovzdá Hallovi, ktorý na jej základe určí ďalší postup. Vedenie BBC okrem suspendácie Clarksona pozastavilo aj vysielanie programu Top Gear, ktorého fanúšikovia následne spustili online petíciu, prostredníctvom ktorej žiadajú Clarksonov návrat. Podpísalo ju už viac než 975-tisíc ľudí. Spomínaný Tymon zatiaľ nepodal na Clarksona oficiálnu sťažnosť, najal si však právnika, ktorý vyhlásil, že jeho klient chce najprv počkať na výsledky vyšetrovania, pričom dovtedy sa k incidentu nebude vyjadrovať.
Jeremy Clarkson je televízny moderátor a spisovateľ, ktorý sa preslávil práve vďaka programu Top Gear. V ňom pôsobil najprv v rokoch 1988 až 2000 a potom od roku 2002 v novom formáte. Až do spomínanej suspendácie ho spolu s ním moderovali James May a Richard Hammond, ktorí majú budúci mesiac rokovať s vedením BBC o nových kontraktoch. Clarkson tiež uvádzal prvú sezónu programu Robot Wars, viacero iných motoristických relácií a v rokoch 1998 až 2000 mal vlastnú talkšou s názvom Clarkson. Je autorom štrnástich kníh.

Český herec Ondřej Vetchý vysúdil od bulvárneho týždenníka Spy 700-tisíc českých korún (v prepočte približne 25 524 eur) za to, že jeho manželku pred dvoma rokmi v článku označili za jeho milenku. Päťdesiatdvaročný umelec žiadal od spoločnosti Bauer Media, ktorá spomínaný časopis vydávala až do vlaňajšieho apríla, pol milióna českých korún. Jeho manželka si pýtala rovnakú sumu. Mestský súd v Prahe priznal hercovi odškodné v požadovanej výške, jeho partnerke má bulvár zaplatiť 200-tisíc korún. Rozsudok ešte nenadobudol platnosť, predstavitelia vydavateľstva Bauer Media sa preto voči nemu ešte môžu odvolať.
„Som spokojný. Bol to dlhý boj a sme unavení,“ povedal po vyhlásení rozsudku pre portál iDNES.cz Vetchý. Na problematickom článku mu podľa jeho slov neprekážala iba jeho nepravdivosť, ale predovšetkým zlý zámer. „Nesnažili sa realitu interpretovať bulvárnym spôsobom, ale likvidačným. V tom článku nie je o mne nič dobré,“ vysvetlil rodák z Jihlavy. Spy pred dvoma rokmi uverejnil fotografiu, na ktorej prichádza herec na odovzdávanie cien Český lev spolu s manželkou. V texte však autor článku napísal, že Vetchého sprevádzala jeho milenka. Manželom prekážali aj ďalšie nepravdivé informácie o ich súkromí.
Vtedajší šéfredaktor týždenníka Pavel Novotný priznal, že urobili chybu. Odmietol ale, že by lož napísal úmyselne. „Keby som to vedel, tak by som to nenechal ísť do tlače. Naozaj prišlo k pochybeniu v redakcii, ale ja som to nevedel, nevedel som, že sa dopúšťam nejakej chyby. Neurobil som to naschvál,“ vyjadril sa na súde novinár. Vetchý Novotného tvrdenia odmietol s tým, že nemohlo ísť o omyl, pretože jeho manželku pozná už 20 rokov. „Je ťažké povedať, či šlo o zlý úmysel pána Novotného ublížiť žalobcom, išlo však o jeho zásadnú nedbalosť a neprofesionálny prístup. Snažil sa, aby vzbudil senzáciu. Súd neuveril tvrdeniu, že ženu nepoznal, skôr to neriešil,“ vysvetlila sudkyňa Dagmar Stamidisová.
Ondřej Vetchý pôsobí v pražskom Činohernom klube. Divákom a diváčkam môže byť známy najmä vďaka snímkam Černí baroni (1992), Golet v údolí (1995), Kolja (1996), Báječná léta pod psa (1997), Všichni moji blízcí (1999), Tmavomodrý svět (2001), Babí léto (2001), Milenci a vrazi (2004), Duše jako kaviár (2004), Vratné lahve (2006), Nedodržaný sľub (2009), Nevinnost (2011), eŠteBák (2012), Rukojemník (2014) alebo Pojedeme k moři (2014). Za stvárnenie vedľajšej úlohy vo filme Okresní přebor - Poslední Zápas Pepika Hnátka (2012) získal Českého leva a okrem toho má aj ďalších sedem nominácií na ceny Českej filmovej a televíznej akadémie.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

Predstavitelia americkej Federálnej obchodnej komisie (FTC) sú voči internetovej spoločnosti Google oveľa kritickejší, než sa pôvodne zdalo. Už v roku 2012 prišli k záveru, že Google zneužil svoje monopolné postavenie spôsobom, ktorý poškodil spotrebiteľov aj konkurenciu. Informovali o tom denníky The Wall Street Journal a Handelsblatt.
Po tom, čo Google sľúbil zmeny vo svojej obchodnej taktike, FTC v roku 2013 zastavila protimonopolné vyšetrovanie. Podľa správy, ktorá unikla omylom medzi inými dokumentmi, však niektorí úradníci FTC žiadali oveľa tvrdší postup. Svojím postojom totiž spoločnosť "poškodila spotrebiteľov a zbrzdila inovácie v oblasti vyhľadávačov a reklamy a bude tak konať aj naďalej".
I keď FTC vyšetrovanie zastavila, pre Google zverejnenie správy predstavuje hneď trojnásobný úder. Po prvé, už sa viac nebude môcť jednoducho odvolávať na rozhodnutie komisie. Po druhé, konkurentov, napríklad, americký Yelp, to môže povzbudiť k ďalším žalobám. A po tretie, zverejnenie správy môže ovplyvniť súčasné protimonopolné vyšetrovanie v Európe.
V správe sa uvádza, že cieľom Google je udržať a ďalej posilňovať monopolné postavenie na trhu internetových vyhľadávačov a s nimi súvisiacej reklamy. Autori svoje tvrdenia vysvetľujú štyrmi bodmi. V prvom rade Google pri zverejňovaní výsledkov vyhľadávania uprednostňuje vlastné služby, napríklad Google Maps, alebo vlastné porovnania cien. Pri tomto tzv. vertikálnom vyhľadávaní uvádza konkurenčné služby príliš nízko alebo ich neuvádza vôbec.
Koncern mal podľa zistení FTC nelegálne skopírovať obsah z konkurenčných portálov, ako sú Yelp, Tripadvisor a Amazon. Napríklad z Amazonu údajne prevzal rebríček predajnosti určitého tovaru a recenzie zákazníkov. Keď ho konkurenti vyzvali, aby s týmito praktikami prestal, pohrozil, že výsledky týkajúce sa konkurencie z vyhľadávania odstráni.
Portály, ktoré používali vyhľadávacie služby Google, nesmeli spolupracovať s konkurentmi, ako sú Bing alebo Yahoo. Podľa úradníkov FTC ide o jasné porušenie pravidiel hospodárskej súťaže.
Posledným kameňom úrazu bol zákaz využívania dát z reklamných kampaní na Google na iných platformách. Na príkaz FTC však koncern napokon tento zákaz odvolal.
Hoci autori správy odporučili komisii, aby pre tri zo štyroch bodov otvorili nové vyšetrovanie, FTC napokon jednohlasne schválila zastavenie procesu. Wall Street Journal sa zamýšľa nad možnými dôvodmi. Na jednej strane ním mohlo byť vyjadrenie ekonomického odboru komisie, ktorá nesúhlasila s pokračovaním procesu. Na druhej strane denník poukázal aj na možnosť, že by sa do veci mohla zamiešať politika. Google totiž veľkoryso podporoval volebné kampane prezidenta Baracka Obamu. Biely dom pre denník zdôraznil, že FTC je nezávislá inštitúcia.

Novinárka Katharine Vinerová sa stane prvou šéfredaktorkou renomovaného britského denníka The Guardian od jeho vzniku v roku 1821. Oznámili to dnes samotné noviny s tým, že absolventka Oxfordskej univerzity v lete nahradí 60-ročného Alana Rusbridgera, ktorý z tejto funkcie odíde po 20 rokoch do čela spoločnosti Scott Trust. Tá vlastní mediálnu spoločnosť Guardian Media Group, ktorá vydáva denníky The Guardian a The Observer.
Štyridsaťtriročná Vinerová v súčasnej dobe zodpovedá za obsah webu Guardianu v Spojených štátoch a je Rusbridgerovou zástupkyňou. V nedávnom hlasovaní členov jednotlivých redakcií o Rusbridgerovom nástupcovi získala 53 percent hlasov.
Vinerová pracuje v Guardiane od roku 1997. Pôsobila okrem iného aj ako editorka jeho sobotňajšieho vydania, prílohy G2 či víkendového magazínu.
Denník Guardian je po časopise The Economist druhým významným periodikom vo Veľkej Británii, ktorý povedie žena.

Copyright © TASR 2015

20. 3. 2015

RTVS NEWS Príležitosti pre študentov

RTVS NEWS
Príležitosti pre študentov



Študentské stáže

RTVS ponúka študentom stredných a vysokých škôl aplikovať svoje nadobudnuté teoretické poznatky do praxe, a tak sa aktívne zapojiť do pracovného procesu, či už v rámci televízneho alebo rozhlasového vysielania.

Stáže sú krátkodobé alebo dlhodobé, realizované priamo na útvaroch RTVS, kde pod mentorským vedením stážisti pracujú na svojom konkrétnom projekte alebo vykonávajú konkrétnu pracovnú činnosť.

O študentskú stáž sa môže uchádzať študent:

- predložením svojho konkrétneho projektu (študentskú prácu – ročníkovú, bakalársku, diplomovú, rigoróznu), ktorý by chcel v podmienkach RTVS realizovať
- alebo prihlásením sa na konkrétnu uverejnenú študentskú stáž alebo projekt.

Študentská stáž je neplatená (v prípade, ak nie je uvedené inak) a stážista tak môže odpracovať max. 20 hodín týždenne.


Aktuálne študentské stáže


Študentská stáž – Kariérne video

• Založ si tím 3 - 4 spolužiakov, ukážte nám váš talent a vytvorte krátke video na tému ŽIVOT ŠTUDENTA.
• Víťazný tím získa možnosť zúčastniť sa celoročnej stáže v RTVS pod vedením Kreatívneho riaditeľa RTVS, materiálovo–technickú podporu a účasť na všetkých firemných akciách pre zamestnancov.
• Obsahom stáže je vlastná tvorba korporátneho kariérneho videa RTVS a prezentácia tejto tvorby počas celého roka 2015 na sociálnych sieťach RTVS.
• Stáž trvá od apríla do decembra 2015 a je neplatená.

Podmienky stáže:

- Si študent 1. - 4. ročníka VŠMU, VŠVU a Akadémie umení v Banskej Bystrici alebo študent 1. - 3. ročníka Súkromnej strednej školy dizajnu v Bratislave?
- Natoč spolu so spolužiakmi video na zadanú tému o rozsahu maximálne 40 sekúnd.
- Pošli nám svoje video do 15. 4. 2015.

Ak ty a tvoj tím spĺňa naše požiadavky, neváhaj, daj sa do práce a svoje video posielaj na staze@rtvs.sk.



Študentské stáže pre študentov SŠ – miesto výkonu práce Bratislava:

- Výroba – Stavbár
- Výroba – Stolár
- Výroba – Čalúnnik
- Výroba – Rekvizitár
- Výroba – Maskér
- Výroba – Kostymér

V prípade záujmu nám pošli motivačný list a CV s uvedením dôvodu, prečo máš záujem zúčastniť sa stáže a prečo by si mal práve TY stáž v RTVS získať, na kariera@rtvs.sk .


Študentská stáž je výborným spôsobom ako sa po skončení školy uchádzať o zamestnanie v RTVS alebo spoluprácu s RTVS. Tešíme sa na spoluprácu!

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Do čerta s Francúzskom. V tejto zasranej krajine si nezaslúžia klub ako PSG!”
Zlatan Ibrahimovič

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Moldavské úrady vo štvrtok zamietli vstup do krajiny dvom ruským novinárom, ktorí tu chceli premietať dokumentárny film o Kryme. Vstup do krajiny im pritom odopreli až na nasledujúcich päť rokov. Hovorkyňa ministerstva vnútra Alina Merliciová vo štvrtok uviedla, že vstup do krajiny zamietli Dmitrijovi Kiselevovi, hlave hlavnej ruskej spravodajskej agentúry, a Andrejovi Kondrašovovi ktorý je tvorcom dokumentu Krym. Cesta domov. Obaja sú "na zozname zahraničných občanov, ktorým je zakázané vstúpiť do Moldavska", uviedla Merliciová a dodala, že toto rozhodnutie urobil Úrad pre migráciu a azyl.
Vo štvrtok večer letiskové úrady taktiež zabránili vstúpiť do krajiny posádke ruskej televízie. Podľa moldavskej informačnej a bezpečnostnej služby "film v krajine nie je vítaný".

Frontman americkej kapely Foo Fighters Dave Grohl naznačil, že dokumentárny seriál Sonic Highways (2014) by mohol mať pokračovanie. Filmový počin v réžii 46-ročného rodáka z Ohia priblížil výrobu najnovšieho rovnomenného albumu skupiny, pričom hudobníci každú skladbu nahrali v inom americkom meste. "Na svete je veľa nahrávacích štúdií," uviedol Grohl pre magazín Billboard. "Ak by sme šli napríklad do londýnskeho Abby Road, bolo by zábavné urobiť interview s niekým ako Paul McCartney a George Martin. Bolo by to skvelé," povedal tiež. "Alebo ísť napríklad do Berlína a pozhovárať sa s Davidom Bowiem či Iggym Popom," doplnil.
Multiinštrumentalista Dave Grohl založil kapelu Foo Fighters v roku 1994. Urobil tak po tom, ako zomrel Kurt Cobain - frontman legendárnej Nirvany, kde Grohl pôsobil ako bubeník. Skupina má na konte zatiaľ osem štúdiových albumov - Foo Fighters (1995), The Colour And The Shape (1997), There Is Nothing Left To Lose (1999), One By One (2002), In Your Honor (2005), Echoes, Silence, Patience & Grace (2007), Wasting Light (2011) a spomínaný Sonic Highways. Foo Fighters doteraz 25 ráz nominovali na prestížne hudobné ceny Grammy, pričom jedenásť nominácií sa im podarilo premeniť na sošky.


©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Lotyšská vláda rozhodla o zriadení štátneho televízneho kanála LTV3, ktorý bude vysielať v ruskom jazyku, a to od polovice budúceho roka.
Informovala o tom v Rige tamojšia národná mediálna rada.
Signál novej televíznej stanice by mal pokryť celé územie pobaltskej republiky, pre rusky hovoriacu populáciu Latgalska sa ráta v programe s regionálnym vysielaním.
Početná ruská menšina v Lotyšsku tvorí viac ako tretinu tamojšieho obyvateľstva. Vedenie krajiny chce terajším krokom zabrániť, aby v Lotyšsku žijúci Rusi čerpali informácie výlučne z elektronických médií Ruskej federácie.
Susedné Estónsko sa z podobných príčin odhodlalo k rovnakému kroku už vlani, a to v prípade štátnej rozhlasovej stanice, ktorá by mohla začať vysielať už v tomto roku.

Copyright © TASR 2015

30 rokov vysielania z pyramídy

30 rokov vysielania z pyramídy


Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) si pripomína 30 rokov vysielania v "obrátenej pyramíde". Z nového rozhlasového strediska na Mýtnej ulici 1 v Bratislave sa začalo pravidelne vysielať presne 27. marca 1985. Výročie oslávia dvoma koncertmi, pyramídu taktiež na šesť večerov nasvietia a otvoria v nej výstavu venovanú jej histórii a zaujímavostiam.
Tzv. obrátená pyramída sa k svojej tridsiatke rozsvieti v piatok 20. marca o 18:00. Nasvietená bude zo všetkých strán šesť dní, vždy od 18:00 do polnoci. Ak to bude mať úspech, tak "už máme pripravený zámer, ako aj z dlhodobého hľadiska zabezpečiť nasvietenie, síce nie každý deň, ale pri významných podujatiach, sviatkoch", povedal pre agentúru SITA riaditeľ programových služieb RTVS - Slovenského rozhlasu (SRo) Vincent Štofaník.
"Budovu nasvietime v tej podobe, ako svieti dnes Bratislavský hrad, aby sme zvýraznili jej zaujímavosť, atraktívnosť, unikátnosť, ako jednu z dominánt Bratislavy", doplnil Štofaník. Cieľom vedenia RTVS je zapojiť rozhlasové sídlo do života v hlavnom meste, čo sa aktívne začalo už vlani otvorením záhrady na streche budovy, ktorá sa v čase adventu premenila na vianočné trhy.
Jubileum pripomenie prehliadka Prečo pyramída?, prvá bude v rozhlase v piatok o 17:00. Formou náučného chodníka predstaví zaujímavosti budovy Slovenského rozhlasu a zavedie na miesta bežnému návštevníkovi zvyčajne neprístupné. Na jej príprave pracovali Štefan Bekeš z Fakulty architektúry Slovenskej technickej univerzity, Peter Szalay z oddelenia architektúry Ústavu stavebníctva a architektúry Slovenskej akadémie vied a grafický dizajnér Boris Meluš. Výstava bude otvorená komentovanou prehliadkou po "náučnom chodníku" vedenou jej autormi. Viac možno nájsť na: https://www.facebook.com/precopyramida. K 30. výročiu taktiež RTVS venuje dva koncerty - pravidelný koncert Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu v piatok 20. marca a Organový koncert v Slovenskom rozhlase v nedeľu 22. marca.
RTVS sa zároveň začal pripravovať na budúcoročné výročie SRo - 90. výročie začiatku vysielania rozhlasu. "Pracujeme na harmonograme osláv, koncertov a rôznych sprievodných podujatí, ktoré sa uskutočnia počas celého roka," dodal pre SITA Štofaník a pripomenul, že 90. výročie začiatku pravidelného vysielania rozhlasu si v roku 2013 pripomenuli v Českej republike.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



19. 3. 2015

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Nový celoštátny Denník N dosiahol v prvom mesiaci svojej existencie priemerný denný predaj 5900 kusov. Na jeho internetovej stránke dnes informoval o výsledkoch za mesiac február šéf vydavateľstva N Press Lukáš Fila.
Denník, ktorý založili bývalí členovia redakcie denníka Sme, vychádza v papierovej podobe od 30. januára tohto roka. Fila priblížil, že v stánkoch a ďalších predajných miestach dosiahli predaj 3350 kusov. Zvyšok predstavovalo predplatné.
"Naplnil sa tak náš cieľ, aby predaj tlače po odrátaní tlačiarenských a distribučných nákladov bol ziskový," uviedol šéf N Pressu. Podľa neho to vytvára predpoklad na dlhodobú udržateľnosť tlačeného denníka.
Dosiahnutá predajnosť s najväčšou pravdepodobnosťou zaradí Denník N na posledné miesto v predaji celoštátnych denníkov. Výsledky za mesiac február ešte nie sú známe, v januári však predaj Nového času dosiahol 95.788 kusov, denníka Plus jeden deň 44.293 kusov, denníka Sme 32.853 kusov a Hospodárskych novín 12.394 kusov.
Posledný celoštátny denník Pravda sa na audite predaja, ktorý realizuje kancelária ABC SR, nezúčastňuje. Zatiaľ sa do neho nezapojí ani Denník N. Fila to zdôvodnil tým, že čakajú na novú metodiku overovania nákladov, ktorá by zohľadňovala aj digitálne predplatné. N Press evidoval ku koncu februára 6689 digitálnych predplatiteľov. Fila uviedol, že informácie o hospodárskych výsledkoch budú zverejňovať pravidelne.

Copyright © TASR 2015

RTVS NEWS. Zverejnenie výsledkov ponúk na programové formáty

RTVS NEWS 
Zverejnenie výsledkov ponúk na programové formáty
Vyhodnotenie ponuky na programové formáty - dramatika

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Igor Grošaft sa chce proti tvrdeniam viacerých slovenských médií o účte v švajčiarskej pobočke britskej banky HSBC brániť na polícii i na súde. Podáva preto trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu neoprávneného nakladania s osobnými údajmi. "Podám tiež žaloby na ochranu osobnosti proti viacerým médiám, ktoré sa o mne nepravdivo vyjadrovali," vyhlásil pre médiá. V žalobe sa bude Grošaft domáhať ospravedlnenia. "Chcem očistiť svoje meno. Som pripravený na to, že súdy na ochranu osobnosti trvajú viac rokov," dodal.
Švajčiarka pobočka banky HSBC dnes písomne Grošaftovi oznámila, že s ním neevidovala žiadne finančné transfery. Grošaft sa na banku obrátil v piatok a požiadal ju, aby sa vyjadrila, aký je medzi nimi finančný vzťah. "Banka mi listom dnes odpovedala, že neeviduje žiadne finančné transfery na mňa ako fyzickú osobu, ani na žiadnu spriaznenú osobu, ani na účty právnických osôb, na ktorých by som bol ja ako konečný užívateľ," povedal Grošaft.
Podľa medializovaných informácií služby švajčiarskej pobočky britskej banky HSBC využívali v rokoch 2005 - 2007 viacerí známi ľudia zo Slovenska. Na zozname, ktorý má polícia, má byť aj meno Igora Grošafta. Zoznam mal byť poskytnutý francúzskymi orgánmi Finančnej správe SR.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STANOVISKO: Sudcov z III. senátu ÚS SR k medializovaným informáciám

STANOVISKO: 
Sudcov z III. senátu ÚS SR k medializovaným informáciám

Vyjadrenie predsedu III. senátu Ústavného súdu Slovenskej republiky a jeho členiek k medializovaným informáciám v súvislosti s nálezom sp. zn. III. ÚS 29/2015


Ústavný súd Slovenskej republiky na neverejnom zasadnutí 18. februára 2015 v senáte zloženom z predsedu Ľubomíra Dobríka a zo sudkýň Jany Baricovej a Ivetty Macejkovej v konaní o sťažnosti Ing. M. T., ktorou namietal porušenie základných práv podľa čl. 17 ods. 1, 2 a 5 a čl. 50 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky a práv podľa čl. 5 ods. 1 písm. c), ods. 3 a 4 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd uznesením Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 2 Tost 10/2014 z 15. apríla 2014, rozhodol nálezom takto:
1. Základné práva Ing. M. T. podľa čl. 17 ods. 1, 2 a 5 Ústavy Slovenskej republiky a práva podľa čl. 5 ods. 1 písm. c), ods. 3 a 4 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd uznesením Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 2 Tost 10/2014 z 15. apríla 2014 porušené boli. 2. Uznesenie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 2 Tost 10/2014 z 15. apríla 2014 zrušuje a vec mu vracia na ďalšie konanie. 3. Ing. M. T. nepriznáva finančné zadosťučinenie. 4. Vo zvyšnej časti sťažnosti nevyhovuje.

V súvislosti s týmto rozhodnutím boli v niektorých slovenských médiách publikované (zjavne zámerne) nesprávne a zavádzajúce informácie. Týždenník Plus 7 dní vo svojom poslednom čísle (číslo 11) v článku pod titulkom "Trajterov precedens" uviedol celý rad takýchto informácií bez toho, aby sa aspoň pokúsil overiť si pravosť tých skutočností, ktoré evidentne prevzal z nemenovaného internetového spravodajského portálu.
Opieral sa o anonymné zdroje, keď okrem iného uviedol: "Ozývajú sa hlasy z prokurátorského prostredia, že toto rozhodnutie vytvára neprimeraný až nebezpečný tlak na vyšetrovateľov a súdy. Navyše, rozsudok Ústavného súdu sprevádzali neštandardné postupy."
Už zo skutočnosti, že autor (či autori?) označili nález Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len "ústavný súd") za "rozsudok", je zrejmé, že jeho (ich) schopnosti analyzovať túto problematiku sú značne obmedzené, a z toho vyplýva aj spôsob interpretácie samotného nálezu ústavného súdu, ktorý považujeme za zavádzajúci, pretože východiskový princíp, podľa ktorého bola daná vec posudzovaná, je nasledovný:
Existencia dôvodného podozrenia zo spáchania trestného činu musí byť súdom preskúmaná aj s ohľadom na lehotu premlčania trestnosti činu a ďalšie trvanie väzby obvineného v prípadoch, v ktorých možno dôvodne očakávať zastavenie jeho trestného stíhania, nie je prípustné. Uvedené vyplýva z judikatúry Najvyššieho súdu Slovenskej republiky (ďalej len "najvyšší súd"), ktorá pochádza ešte z roku 1993 (rozhodnutie sp. zn. 2Ntv 382/93 zo 7. októbra 1993), ako sa to v rozhodnutí ústavného súdu jasne uvádza (na str. 17 v bode 29 nálezu). Ústavný súd túto judikatúru považuje za ústavne konformnú a nemal dôvod ju meniť. Nález ústavného súdu v tomto smere nepredstavuje žiadne nóvum alebo zmenu doterajšej súdnej praxe pri rozhodovaní o ústavnosti a zákonnosti väzby.
Pri rozhodovaní o väzbe musí súd okrem iného vždy skúmať aj zákonnosť obvinenia vzneseného obvinenému. Zákonnosť obvinenia vzneseného sťažovateľovi v danom prípade vyžadovala existenciu skutočností odôvodňujúcich podozrenie, že sťažovateľ mohol spáchať čin, ktorý sa mu kladie za vinu, a že tento čin má znaky trestného činu, pre ktorý bolo obvinenie vznesené.
Z obsahu sťažnosti a jej príloh vyplýva, že sťažovateľovi bolo 12. apríla 2013 vznesené obvinenie pre trestný čin vraždy podľa § 219 ods. 1 a 2 písm. b) a h) Trestného zákona (zákon č. 140/1961 Zb. v znení neskorších predpisov) formou účastníctva podľa § 10 ods. 1 písm. b) Trestného zákona. Z obsahu sťažnosti, ale najmä zo vzneseného obvinenia ďalej vyplýva, že skutok, pre ktorý bolo obvinenie vznesené, sa mal stať ešte v júli roku 1999. V predmetnom trestnom konaní tak plynula premlčacia doba od mesiaca júl 1999, a to bez prerušenia premlčania trestného stíhania, čo do dňa, keď bolo Ing. M. T. vznesené obvinenie, predstavuje dobu 13 rokov a 9 mesiacov.
Na obvinenie z trestného činu podľa základnej skutkovej podstaty – § 219 ods. 1 Trestného zákona – sa vzťahuje premlčacia doba 10 rokov (§67 ods. 1 písm. b) Trestného zákona). Vzhľadom na dobu, keď sa mal skutok stať (rok 1999), a čas vznesenia obvinenia (rok 2013) by v prípade tohto trestného činu zjavne nastúpili účinky premlčania, ktoré spôsobuje zánik jeho trestnosti. Z hľadiska väzby by to znamenalo podľa uvedenej judikatúry najvyššieho súdu povinnosť prepustiť sťažovateľa na slobodu.
Na obvinenie z trestného činu podľa kvalifikovanej skutkovej podstaty – § 219 ods. 1 a 2 písm. b) a h) Trestného zákona sa v zmysle § 67 ods. 1 písm. a) Trestného zákona vzťahuje premlčacia doba 20 rokov. Obvinenie bolo vznesené podľa kvalifikovanej skutkovej podstaty. Zákonnosť obvinenia, ktorú boli súdy povinné skúmať, preto vyžadovala existenciu skutočností, ktoré by odôvodňovali podozrenie, že sťažovateľ svojím konaním naplnil aj zákonné znaky uvedené v ustanovení § 219 ods. 2 písm. b) a h) Trestného zákona, teda že si objednal spáchanie vraždy obzvlášť surovým alebo trýznivým spôsobom a v úmysle získať majetkový prospech, v úmysle zakryť alebo uľahčiť iný trestný čin alebo z inej obzvlášť zavrhnutiahodnej pohnútky.
Z ustanovení Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len "ústava") a Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, ktorých porušenie zo strany najvyššieho súdu vo vzťahu k svojej osobe sťažovateľ pred ústavným súdom namietol, vyplýva požiadavka, aby súdy v odôvodnení svojich rozhodnutí uviedli dostatočné a relevantné dôvody, t. j. aby sa dostatočne zreteľne a jasne vyjadrili ku všetkým právne významným skutočnostiam relevantným pre rozhodnutie v danej veci (ústavný súd obdobne rozhodol napr. vo veciach sp. zn. III. ÚS 135/04, sp. zn. IV. ÚS 301/2011 a sp. zn. I. ÚS 187/09).
K existencii skutočností, ktoré by odôvodňovali podozrenie, že sťažovateľ svojím konaním naplnil zákonné znaky uvedené v ustanovení §219 ods. 2 písm. b) a h) Trestného zákona, teda že si objednal spáchanie vraždy obzvlášť surovým alebo trýznivým spôsobom a v úmysle získať majetkový prospech, v úmysle zakryť alebo uľahčiť iný trestný čin alebo z inej obzvlášť zavrhnutiahodnej pohnútky, Špecializovaný trestný súd v odôvodnení svojho uznesenia z 3. apríla 2014 uviedol: "V súvislosti s materiálnymi dôvodmi väzby súvisiacimi s dôvodnosťou trestného stíhania je potrebné ešte uviesť, že presný motív orgánmi činnými v trestnom konaní predpokladaného konania obvineného, naozaj nie je v tomto štádiu konania možné ustáliť."
Najvyšší súd v odôvodnení svojho uznesenia z 15. apríla 2014, ktorým potvrdil uznesenie Špecializovaného trestného súdu z 3. apríla 2014, neuviedol k týmto skutočnostiam žiadny konkrétny, jasný a relevantný argument.
Ústavný súd konštatoval porušenie základných práv sťažovateľa práve z dôvodu nedostatočného odôvodnenia rozhodnutia najvyššieho súdu z hľadiska vysporiadania sa s otázkou zákonnosti a dôvodnosti vzneseného obvinenia.
Z rozhodnutia Ústavného súdu nevyplýva požiadavka, aby bolo podozrenie, že obvinený spáchal skutky, ktoré sa mu kladú za vinu, podložené dôkazmi preukazujúcimi vinu obvineného. Rozhodnutie ústavného súdu výsledok rozhodovacej činnosti najvyššieho súdu týkajúci sa sťažovateľovej väzby neprejudikuje, t. j. nepredpisuje najvyššiemu súdu, k akému záveru ohľadom ďalšieho trvania väzby sťažovateľa mal dospieť.
Z rozhodnutia ústavného súdu vyplývala jedine požiadavka, aby najvyšší súd dostatočne jasne a zreteľne objasnil, na základe akých skutočností a úvah dospel k záveru, že existuje dôvodné podozrenie, že obvinený spáchal skutok, ktorý sa mu kládol za vinu, a že tento skutok má znaky trestného činu tak, ako ho kvalifikuje obvinenie, t. j. že je tu dôvodné podozrenie z objednania spáchania vraždy obzvlášť surovým alebo trýznivým spôsobom a v úmysle získať majetkový prospech, v úmysle zakryť alebo uľahčiť iný trestný čin alebo z inej obzvlášť zavrhnutiahodnej pohnútky.
Bolo plne v právomoci najvyššieho súdu tieto otázky posúdiť a ak by bol vedel uviesť konkrétne a vecné dôvody v prospech záveru, že takéto dôvodné podozrenie voči sťažovateľovi pretrváva, mohol rozhodnutie Špecializovaného trestného súdu o predĺžení sťažovateľovej väzby pokojne opätovne potvrdiť.
S argumentáciou sťažovateľa týkajúcou sa postupu pri vykonávaní úkonov v trestnom konaní v súvislosti s dokazovaním (najmä vykonávaním svedeckých výpovedí a vyšetrenia na polygrafe) sa ústavný súd vysporiadal tak, že v tejto časti sťažnosti nevyhovel, uvedúc, že "nie je jeho úlohou, aby posudzoval smer vedenia vyšetrovania, alebo aby sa zaoberal vhodnosťou a opodstatnenosťou získavaných dôkazov, ktoré podľa názoru orgánov činných v trestnom konaní a následne aj všeobecných súdov sú významným prostriedkom na odôvodnenie ďalšieho trvania väzby sťažovateľa" (pozri body 26 a 27 odôvodnenia nálezu).
Rozhodnutie ústavného súdu, tak ako doteraz, vyžaduje iba to, aby všeobecné súdy v rámci odôvodnenia svojich rozhodnutí uviedli v prospech svojho záveru, ku ktorému dospejú, jasné, dostatočné a relevantné dôvody. Ak túto skutočnosť považujú Vaše "hlasy z prokurátorského prostredia" za tlak na vyšetrovateľov a súdy, tak považujeme toto ich hodnotenie za správne s tým, že ide o tlak ústavy a zákonov na ich rozhodovaciu činnosť.
Ďalší (alebo stále ten istý?) zdroj z prostredia prokuratúry vo Vašom článku uvádza (zavádza?): "Je mimoriadne nebezpečné, obzvlášť ak mal Ústavný súd k dispozícii iba takzvaný väzobný spis bez dôkazov, teda nie celý spis so všetkými dôkazmi. Nikde na svete nemôžu uzavrieť prípad na základe väzobného spisu. Navyše, tento väzobný spis prišiel na Ústavný súd iba v januári tohto roku a rozhodnutie padlo de facto do mesiaca. Čo je vzhľadom na iné prípady pre ústavný súd nezvyčajne krátky čas."
Tieto tvrdenia zjavne svedčia o nepochopení nálezu ústavného súdu a úlohy ústavného súdu pri súdnej kontrole ústavnosti. Ústavný súd posudzoval výlučne ústavnú konformitu väzobného rozhodnutia (uznesenie o odmietnutí sťažnosti proti rozhodnutiu o predĺžení lehoty trvania väzby) najvyššieho súdu z 15. apríla 2014, a to z hľadiska, či v dostatočnom rozsahu odôvodnil závery, o ktoré sa opiera výrok jeho rozhodnutia. Úlohou ústavného súdu nebolo posudzovať namiesto všeobecných súdov skutkový stav a riešiť otázku, či sťažovateľ mal byť alebo nemal byť naďalej ponechaný vo väzbe.
Ústavný súd si vyžiadal spisy, ktoré boli podkladom pre rozhodnutie, nasledovne: 1) Listom z 12. septembra 2014 ústavný súd vyzval najvyšší súd na predloženie súdneho spisu vedeného pod sp. zn. 2 Tost 10/2014. Dňa 26. septembra 2014 bol ústavnému súdu doručený zberný spis najvyššieho súdu sp. zn. 2 Tost 10/2014. 2) Listom z 26. novembra 2014 ústavný súd vyzval Špecializovaný trestný súd na predloženie súdneho spisu sp. zn. Tp 28/2013. Dňa 8. decembra 2014 bol ústavnému súdu doručený spis Špecializovaného trestného súdu sp. zn. Tp 28/2013.
Dovolíme si zdôrazniť dátum 8. decembra 2014 a pripomenúť, že vo veci samej ústavný súd rozhodol 18. februára 2015. Toto časové rozpätie sa rozhodne nezmestí "do jedného mesiaca". Termín rozhodovania vo veci samej závisí od spôsobu práce sudcu spravodajcu. Niektorým sudcom trvá príprava podkladov pre rozhodnutie, ako aj vypracovanie samotného rozhodnutia dlhšie, niektorým kratšie. Rozhodne nepovažujeme za nedostatok sudcu, ak dokáže predložiť na rokovanie senátu návrh rozhodnutia už aj s písomným odôvodnením.
V tej časti článku, kde píšete o tom, kto rozhodoval o sťažnosti M. T., k osobe predsedníčky ústavného súdu Ivetty Macejkovej ako jednej z členiek senátu a sudkyni spravodajkyni uvádzate, že svoju kariéru začala ako podniková právnička, čo je pravda a nie je dôvod sa za tento fakt hanbiť. Uvedenie jej ďalšieho profesijného postupu však zjavne nezapadalo do obrazu, ktorý ste chceli čitateľom v súvislosti s týmto prípadom a s jej osobou načrtnúť. Dovolíme si pripomenúť, že pani predsedníčka v januári 1992 nastúpila na Okresný súd Bratislava vidiek, kde po jej vymenovaní za sudkyňu pôsobila ako podpredsedníčka a neskôr aj ako jeho predsedníčka. V rámci reorganizácie justičných orgánov zakladala Okresný súd Pezinok. V rokoch 1996 - 1998 pôsobila vo funkcii predsedníčky Krajského súdu v Bratislave. Na Krajskom súde v Bratislave pracovala až do roku 2006 aj ako predsedníčka trestného a správneho senátu. V roku 2006 sa po výberovom konaní na sudcu najvyššieho súdu - sudcu odvolacej agendy Špeciálneho súdu pri najvyššom súde stala sudkyňou a členkou trestného kolégia najvyššieho súdu ako jediná a prvá žena v histórii trestného kolégia najvyššieho súdu. Tu pôsobila do februára 2007. Z tohto prehľadu jej doterajšieho pôsobenia by Vašim čitateľom iste bolo zrejmé, že nie je v rozhodovaní o trestných veciach žiadny amatér, a to pravdepodobne nie je zlučiteľné s Vaším tvorivým zámerom.
V článku ďalej píšete o "neštandardných postupoch" a otázky podľa Vás vyvolávajú okrem rozhodnutia aj iné okolnosti. Citujeme: "Trajterov advokát Marek Para si totiž prišiel po rozhodnutie na Ústavný súd do Košíc osobne. Ako vedel, kedy presne bude hotové? Informovali ho o tom?"
Dňa 18. februára 2015 ústavný súd rozhodol vo veci vedenej pod sp. zn. III. ÚS 29/2015. Dňa 19. februára 2015 bola na webovej stránke ústavného súdu www.concourt.sk v časti Médiá – Tlačové informácie zo senátov – zverejnená tlačová informácia č. S III/7/2015, ktorej obsahom bolo aj rozhodnutie v predmetnej veci, pričom týmto momentom sa o predmetnej skutočnosti mohol dozvedieť nielen právny zástupca sťažovateľa, ale aj najvyšší súd, médiá a široká verejnosť. Právny zástupca sťažovateľa sa od zverejnenia predmetného rozhodnutia telefonicky niekoľkokrát informoval v čase úradných telefonických hodín na sprístupňovanie informácií verejnosti o termíne vyhotovenia a expedovania rozhodnutia. Dňa 25. februára bolo ráno pripravené rozhodnutie na expedovanie všetkým účastníkom konania. Advokát M. P. požiadal o osobné prevzatie rozhodnutia a prevzal si ho o 13. 00 h.
Celý tento postup ústavného súdu je štandardný. Právny zástupca sťažovateľa mal právo prevziať si rozhodnutie zvoleným spôsobom, pokiaľ bol ochotný sám vycestovať.
Za neštandardný a neetický však považujeme postup tvorcov tohto článku, ktorí si nedali námahu s overovaním faktov z vierohodných zdrojov, ale len prevzali informáciu z iného mediálneho zdroja (navyše bez jeho označenia), keď uviedli: "Trajterovu sťažnosť dostal na stôl v júni minulého roka sudca spravodajca Ján Auxt." Nemenovaný internetový spravodajský portál po našom upozornení a zaslaní relevantných podkladov toto nepravdivé tvrdenie opravil, čo však už ušlo pozornosti týždenníka Plus 7 dní. Predmetná sťažnosť bola totiž náhodným výberom pridelená sudcovi spravodajcovi Jánovi Lubymu.
Na záver dodávame, že celý postup senátu vo veci sťažnosti sťažovateľa M. T. vedenej pod sp. zn. III. ÚS 29/2015 bol štandardný a ničím sa neodlišoval od postupov uplatnených v iných konaniach podľa čl. 127 ústavy. Naopak, postup tvorcov tohto "diela", ktorí v sebe nenašli ani toľko profesionálnej cti, aby pod článkom zverejnili svoje mená, ale schovávali sa za anonymizované označenia "al", ďaleko vybočuje zo štandardu novinára dodržiavajúceho Etický kódex SSN.
JUDr. Ľubomír Dobrík, PhD., predseda III. senátu Ústavného súdu Slovenskej republiky JUDr. Jana Baricová, členka III. senátu Ústavného súdu Slovenskej republiky JUDr. Ivetta Macejková, PhD., členka III. senátu Ústavného súdu Slovenskej republiky
MEDIA NEWS

Veľká väčšina amerických senátorov vyzvala ministra zahraničných vecí USA Johna Kerryho, aby sa zasadil za väčšiu slobodu tlače v Turecku.
"Snaha tureckej vlády trestať a cenzurovať turecké médiá je pre Spojené štáty dôvodom na veľké znepokojenie," cituje z dnes zverejneného listu agentúra DPA. "Také rozsiahle snahy tureckej vlády cenzurovať médiá sú urážkou základných princípov demokracie, slobodnej spoločnosti, voľného trhu, právneho poriadku a rovnosti príležitostí."
Pod apel sa podpísalo 74 zo 100 senátorov. Kerryho naliehavo žiadajú, aby o tejto záležitosti hovoril s tureckým prezidentom Recepom Tayyipom Erdoganom.
Na indexe slobody tlače organizácie Reportéri bez hraníc (RSF) sa Turecko nachádza na 154. zo 180 miest. Politické vedenie krajiny obvinenia z cenzúry opakovanie popiera a vyprosuje si akékoľvek zasahovanie do vnútorných záležitostí. Erdogan koncom minulého roka vyhlásil: "Na svete neexistuje miesto, kde by boli médiá také slobodné ako v Turecku."

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RADA RTVS

RADA RTVS

Zmenu rozpočtu Rozhlasu a televízie Slovenska na rok 2015 schválila Rada RTVS na dnešnom zasadnutí. Podľa predloženého návrhu tvoria príjmy spolu 125.266.286 eur, výdavky 124.466.286 eur.
Zmena rozpočtu zvyšuje celkové príjmy RTVS o 4.761.251 eur. Podieľajú sa na tom zostatok prostriedkov bežných a kapitálových výdavkov z predchádzajúcich rokov, ktoré RTVS dodatočne presúva z roku 2014 do roku 2015, zvýšenie príjmov z televíznej a rozhlasovej reklamy, ako aj zvýšenie príjmov z úhrad za služby verejnosti.
„Pri stavbe rozpočtu sme uviedli, že dodržíme hlavné ukazovatele, ambíciou ukazovateľov bolo vo výdavkoch ušetriť a v oblasti príjmov získať viac. Táto zmena uvedené parametre napĺňa,“ uviedol generálny riaditeľ Václav Mika.
Manažment informoval radu o vysielaní RTVS počas veľkonočných sviatkov. Na Jednotke to bude premiéra koprodukčného filmu Liečiteľ, klasická slovenská komédia Dáždnik svätého Petra, nemecký film Späť domov. Na obrazovku sa vrátia klasické filmy Traja mušketieri 1 a 2 či film Kapitán so Jeanom Maraisom v hlavnej úlohe. Na Veľkonočnú nedeľu začína talianska miniséria s názvom Ruky bozkávam. Veľkonočný pondelok ponúkne pokračovanie zábavnej súťaže Čo ja viem s aktuálnym držiteľom ocenenia OTO Marcelom Merčiakom. Nebudú chýbať programy duchovného charakteru, miniséria Ježiš Nazaretský, Príbeh Svätého Petra, ako aj Svätá omša z Vatikánu s pápežským požehnaním Urbi et Orbi. Pre deti sú určené Rozprávky bratov Grimovcov, Z pekla šťastie a Z pekla šťastie II, premiéra animovanej rozprávky Hurá do Afriky a premiérové diely kamarátov Trpaslíkov.
Televízna Dvojka ponúkne zvykoslovné a duchovné programy, uvedie dokument Ján Pavol II. - priateľ Slovákov, sériu Krížové výpravy, film Evanjelium podľa Jána, francúzsky dokument Sľub z katakomb, ale aj slovenskú klasiku Dobrodružstvo pri obžinkoch, Ženský zákon či jedno z vrcholných diel svetovej literatúry Peter a Lucia v klasickej TV inscenácii z roku 1968 v hlavnej úlohe s Emíliou Vášáryovou a Emilom Horváthom.
Programy s témou veľkonočných sviatkov zaradili do vysielania aj programové služby Slovenského rozhlasu Rádio Slovensko, Rádio Regina, Rádio Devín aj Rádio Slovak International.
Rada sa zaoberala aj informáciou o príprave Výročnej správy RTVS za rok 2014. „V súvislosti s platnými ustanoveniami je rada povinná do 31. mája predložiť Výboru pre kultúru a médiá NR SR správu o činnosti a spolu so stanoviskom aj Výročnú správu o činnosti RTVS. Súčasťou výročnej správy bude vyhodnotenie televízneho a rozhlasového vysielania, výsledok hospodárenia, ktorého súčasťou bude aj účtovná závierka, kompletný materiál prerokujeme na nasledujúcom zasadnutí 23. apríla,“ uviedol predseda rady Igor Gallo. 
 
Copyright © TASR 2015

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Dúbravské noviny, ktoré začala mestská časť Bratislava-Dúbravka od marca opätovne vydávať, majú už aj svoju verziu pre nevidiacich. Tí ich nájdu v upravenej podobe na webe mestskej časti.
S iniciatívou úpravy novín prišla mestská poslankyňa za Dúbravku Zdenka Zaťovičová. Ako vysvetlila, inšpirovala ju jej nevidiaca suseda.
Dúbravka je tak jedna z prvých samospráv na Slovensku, ktorá upravuje miestne noviny aj pre zrakovo postihnutých. "Budem rada, ak náš krok napodobnia aj ostatné mestské časti a sprístupnia svoje lokálne noviny nevidiacim," dodala Zaťovičová.
Dúbravské noviny začali vychádzať v roku 1992 ako mesačník, po pauze sa k nim mestská časť opäť vracia.

Copyright © TASR 2015

Febiofest 2015

Febiofest 2015

Medzinárodný filmový festival Febiofest 2015 (20. - 26. marca) ponúkne svojim návštevníkom 126 filmov v 11 programových sekciách. V piatich bratislavských kinách (Lumiére, Mladosť, Artkino za zrkadlom, A4 - priestor súčasnej kultúry, FK 35 mm VŠMU) premietne horúce novinky zo svetových festivalov a predpremiéry klubových hitov. Diváci sa môžu tešiť aj na prehliadku najlepších slovenských filmov za ostatné roky a tí menší na špeciálne pásmo filmov pre deti. Po skončení v Bratislave sa festival postupne presunie do ďalších deviatich slovenských miest.
"Veľmi si vážim a som poctený, že prijal ponuku umelecký riaditeľ Febiofestu Přemek Martinek, ktorý sa stal členom tímu," uviedol dnes v Bratislave na stretnutí s médiami prezident Febiofestu Peter Dubecký s tým, že príchod bývalého programového riaditeľa Febiofestu v ČR určite slovenskému festivalu pomôže.
Jeho 22. ročník odštartuje premiéra maďarsko-slovenského filmu Mirage. "Zaujímavý je tým, že na ňom pracoval Szabolcs Hajdu, jeden z kľúčových súčasných maďarských režisérov a hlavnú úlohu v ňom prijal pomerne nečakane Isaach de Bankolé, hollywoodsky herec, ktorý má však korene v nezávislom filme," povedal pre TASR Přemysl Martinek. "Je to veľké ocenenie celého projektu, že herec, ktorý je zvyknutý pracovať s Larsom von Trierom, Jimom Jarmuschom alebo Claire Denis, prišiel na Slovensko a nakrútil tu vynikajúci film," zhodnotil snímku, ktorá je "veľmi zaujímavou parafrázou klasického westernu". Fanúšikovia Isaacha de Bankolé si výkon tohto herca budú môcť pozrieť aj vo filmoch Sama v Afrike, Hranice ovládania a Noc na Zemi, ktoré ponúka sekcia Profily. Tá predstaví aj kinotéku Xaviera Dolana a Jany Ševčíkovej.
K divácky najnavštevovanejšej sekcii Panoráma sa tento rok pridá Panoráma V4. Predstavia filmy ocenené na svetových festivaloch, medzi nimi aj snímku Aferim! (víťaz Strieborného leva na Berlinale 2015 za najlepšiu réžiu), Prichádzame ako priatelia (zvláštna cena poroty za filmársku odvahu zo Sundance 2014, cena za najlepší dokument strednej a východnej Európy na MFDF Jihlava 2014) a nový film zázračného dieťaťa izraelského filmu Nadva Lapida - Učiteľka zo škôlky. V programe sú aj dvaja čerství držitelia ocenenia Český lev - film Cesta ven Petra Václava a dokument Olga (r. Miroslav Janek).
Nový umelecký riaditeľ Febiofestu sa podpísal aj pod programovú novinku Slovenská filmová krajina, v ktorej festival uvedie 27 filmov natočených slovenskými filmármi za uplynulé dva roky. "Snažili sme sa, aby postihovala nielen celovečerný hraný film, ale aby sa venovala aj dokumentom, televíznym žánrom alebo krátkym filmom, aby zachytila čo najširšie spektrum súčasnej slovenskej audiovízie a divákovi priniesla správu o tom, ako sa dnes darí súčasnému slovenskému autorskému filmu," dodal Martinek.
V sekcii Súťaž krátkych filmov krajín V4 sa okrem filmárov zo Slovenska, Česka, Maďarska a Poľska predstavia aj bieloruskí tvorcovia. Celkovo sa o ocenenie Najlepší krátky film a prémiu 3000 eur bude uchádzať 24 snímok, pričom jedna si odnesie aj Cenu divákov.
Febiofest vzdá tento rok poctu dvom slovenským režisérskym legendám Eduardovi Grečnerovi a Miloslavovi Lutherovi. Pre deti organizátori pripravili Filmový kabinet deťom, milovníkov starších filmov potešia Poklady filmových archívov. Slovenských predpremiér sa dočká viacero filmov, ktoré prinesie organizátor festivalu - Asociácia slovenských filmových klubov v špeciálnej sekcii Ochutnávka: Novinky ASFK.
Kompletný program festivalu, ktorého súčasťou bude pestrý sprievodný program, napríklad výstava filmových plagátov Andrzeja Wajdu, prednáška o ranných filmoch bratov Lumiérovcov, krst knihy Naše filmové storočie a DVD Týždeň vo filme 1945-1990 či debata Analóg verzus digitál, nájdu záujemcovia na www.febiofest.sk.

Copyright © TASR 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Jedného z popredných jemenských novinárov a aktivistov zastrelili včera ráno pri jeho dome v centre metropoly Saná, informovali agentúry Reuters a AP.
Zabitý novinár Abdal Karím Chajvání mal blízko k šiitskému povstaleckému hnutiu húsíov. Policajné zdroje potvrdili, že Chajváního zastrelili neznámi ozbrojenci na motorke.
Vraždu novinára potvrdil aj jeho syn, ktorý uviedol, že dvaja útočníci na motorke spustili v ranných hodinách paľbu na jeho otca, keď vychádzal zo svojho domu v Saná. Útočníci potom nechali zraneného ležať v kaluži krvi a z miesta činu utiekli. Postreleného novinára previezla sanitka do nemocnice, kde následne podľahol utŕženým zraneniam.
Jemen, najchudobnejšia krajina arabského sveta, sa v súčasnosti zmieta v chaose kvôli povstaniu šiitských húsíov. Tí sa vlani zmocnili jemenskej metropoly Saná aj niekoľkých provincií na severe štátu.

Copyright © TASR 2015

Austrálsky herec Dominic Purcell sa predstaví v pripravovanom spinoffe seriálov Arrow (2012) a The Flash (2014). Štyridsaťpäťročný rodák z anglického mesta Wallasey si v projekte zopakuje úlohu pyromana Micka Roryho, známeho aj pod menom Heat Wave, ktorého hrá aj v seriáli The Flash. Na novinke pracujú tvorcovia Arrowa Marc Guggenheim, Greg Berlanti a Andrew Kreisberg, pričom poslední dvaja menovaní stoja aj za Flashom.
V pripravovanom projekte, v ktorom sa stretnú postavy z oboch komiksoviek, si ďalej zahrajú aj Brandon Routh (Ray Palmer/Atom), Victor Garber (doktor Martin Stein), Wentworth Miller a Caity Lotz. Štyridsaťdvaročný Miller sa objaví v role Leonarda Snarta, ktorý je známy aj ako Captain Cold. Práve on je zodpovedný za to, že sa z Roryho stal zloduch Heat Wave. Purcell a Miller si spoluprácu vyskúšali už v dramatickom seriáli Prison Break: Útek z väzenia (2005 - 2009). Dvadsaťosemročná Lotz v Arrowovi stvárňovala Saru Lance, ktorá si hovorila Black Canary. Saru zabili, Black Canary však nezomrela. Superhrdinské alter ego totiž po nej prevzala jej sestra Laurel Lance v podaní Katie Cassidy. Zatiaľ nie je známe, či sa Lotz v novinke ukáže opäť ako Black Canary alebo ako celkom iná hrdinka.
Dominica Purcella môžu diváci a diváčky okrem Prison Breaku poznať aj z filmov Mission: Impossible II (2000), Equilibrium (2002), Blade: Trinity (2004), Elitní zabijaci (2011) či seriálu John Doe (2002 - 2003).

Lídri členských krajín EÚ na dnes sa začínajúcom summite v Bruseli prijmú okrem iného návrh na vytvorenie špeciálneho média, ktorého deklarovaným cieľom bude boj proti propagande ruskej vlády v súvislosti s dianím na Ukrajine. Informovala o tom v stredu francúzska agentúra AFP, ktorá sa odvoláva na získaný dokument o predbežných záveroch summitu. Situácia na Ukrajine bude totiž jedným z hlavných bodov dvojdňového stretnutia premiérom a predsedov vlád. Tí by podľa AFP mali vyzvať na potrebu zastaviť "dezinformačnú kampaň a do júna pripraviť akčný plán o strategickej komunikácii v záujme slobody médií". V Bruseli by tak mal vzniknúť tím s cieľom monitoringu ruských médií, identifikácie "jasných lží a právd" a následného odovzdania informácií členským krajinám.
Lídri by však na summite nemali prijať žiadne ďalšie sankcie voči Rusku ako trestu za jeho podiel na ukrajinskej kríze. Vyzvú ale na plné dodržovanie februárovej dohody o krehkom prímerí na východe Ukrajiny medzi armádou a povstalcami. Vyzdvihnutá by podľa AFP mala byť najmä zodpovednosť ruských orgánov v tejto veci. Ťažiskovou témou summitu by mal byť aj plán na vytvorenie energetickej únie. Európska komisia navrhuje, aby zmluvy s dodávateľmi energetických surovín, ako je napríklad Rusko, museli prejsť kontrolou Európskej komisie, či sú plne v súlade s legislatívou. Hovoriť sa bude aj o podmienkach ďalšej finančnej pomoci Grécku v záujme vyhnutia sa jeho odchodu z eurozóny.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

18. 3. 2015

Zomrel Josef Krofta

Zomrel Josef Krofta

Prvý laureát českej divadelnej ceny Thálie za celoživotné dielo v oblasti bábkoherectva Josef Krofta zomrel vo veku nedožitých 72 rokov.
Divadelník a pedagóg pražskej DAMU, ktorého tvorba sa spájala predovšetkým s Divadlom Drak z Hradca Králové, bol v ostatných dňoch vo vážnom stave.
Informoval o tom dnes internetový server iDNES.cz s odvolaním sa na tajomníčku Katedry alternatívneho a bábkového divadla DAMU Jitku Nohovú.
Rodák z Uherského Hradišťa síce študoval réžiu a dramaturgiu na katedre bábkoherectva DAMU ešte v 60. rokoch, titul však získal kvôli označeniu za politicky nežiaduceho až v roku 1989. O päť rokov neskôr sa stal profesorom.
Na divadelnej scéne Drak pôsobil ako režisér od roku 1971, neskôr ako umelecký šéf súboru, a to až do roku 2008. Pracoval však aj v Divadle Spejbla a Hurvínka v Prahe, či na ďalších scénach, vrátane dánskeho Odense.
V Hradci Králové stál pri zrode Medzinárodného inštitútu figurálneho bábkarstva, ale v tomto meste sa angažoval aj spoločensky a pred piatimi rokmi sa stal námestníkom primátora pre kultúru, šport a cestovný ruch. Po ostatných komunálnych voľbách sa stal zastupiteľom.
Krofta sa popri spomínanej prestížnej cene Thálie v roku 2013 tešil vlani v marci aj z udelenia ocenenia Medzinárodnej asociácie divadiel pre deti a mládež.

Copyright © TASR 2015

VYJADRENIE: ÚV SR: Denník SME zavádza o možnej účasti R. Fica na oslavách konca II. svetovej vojny v Moskve

VYJADRENIE ÚV SR
 
 Denník SME zavádza o možnej účasti R. Fica na oslavách konca II. svetovej vojny v Moskve

Denník SME dnes, v stredu 18. marca 2015, hrubo dezinterpretoval a prekrútil vyjadrenie hovorkyne predsedu vlády SR. V článku s názvom "Fica chce Putin v Moskve", venujúcom sa téme účasti predstaviteľov SR na oslavách konca II. svetovej vojny v Moskve, denník v súvislosti s otázkou možnej účasti premiéra SR R. Fica na týchto oslavách uviedol okrem iného tvrdenie: Hovorkyňa premiéra Beatrice Szabóová pripustila, že o tom uvažuje. "Ešte sa o tom definitívne nerozhodlo," povedala pre HNonline.sk. Táto informácia a formulácia je však účelovou dezinterpretáciou, či až výmyslom, pretože presné stanovisko, ktoré hovorkyňa premiéra poskytla aj redakcii Hospodárskych novín - o čom samozrejme existuje dôkaz - znelo nasledovne: Zatiaľ sa o účasti predstaviteľov Slovenskej republiky na oslavách v Moskve nerozhodlo. Vzhľadom na to, že ide o zjavné prekrútenie a posunutie významu stanoviska hovorkyne premiéra do inej, denníkom zjavne želanej podoby, žiadame denník o opravu tohto nepravdivého tvrdenia.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Pripravované nové časti mysteriózneho seriálu Mestečko Twin Peaks (1990 - 1991) nemusia napokon vzniknúť. Vyhlásil to tvorca série David Lynch, ktorý tvrdí, že projekt v súčasnosti čelí "komplikáciám" a sám nevie, či nové časti nakrútia. Detaily však 69-ročný filmár neprezradil. "Ešte som sa do seriálu nevrátil a pracujeme na zmluve," povedal však pre austrálsku televíziu ABC. "No milujem Mestečko Twin Peaks a milujem tie postavy," doplnil filmár.
Seriál o záhadách a tajomstvách malého mesta, v ktorom zavraždili krásnu Lauru Palmer, získal v roku 1991 Peabody Award a tri Zlaté glóbusy. Na konte má aj dve ceny Primetime Emmy z roku 1990. V prvých dvoch sériách sa predstavili napríklad Kyle MacLachlan, Michael Ontkean, Mädchen Amick, Dana Ashbrook, Richard Beymer alebo Lara Flynn Boyle. O zámere nakrútiť nové časti obľúbeného seriálu informoval Lynch v októbri. Podľa pôvodného plánu mala mať tretia séria deväť častí a na televízne obrazovky sa mala dostať v roku 2016. Nové epizódy mali byť podľa tvorcov pokračovaním, ktoré sa bude odohrávať v súčasnosti. Nedávno tiež potvrdili, že v pripravovanom projekte si znovu zahrajú Kyle MacLachlan, Sheryl Lee, Dana Ashbrook a Sherilyn Fenn. Nevylúčili pritom ani možnú štvrtú sériu.
David Lynch je americký režisér, producent, hudobník, scenárista, maliar a príležitostný herec. Do svetového povedomia sa však dostal najmä charakteristickými surrealistickými snímkami s nezameniteľným rukopisom, ktoré majú nejednoznačnú interpretáciu. Jeho prvou celovečernou snímkou je horor Mazacia hlava (1977), ktorý sa stal kultovým. S filmom Sloní muž (1980), kde v hlavnej úlohe zažiaril Anthony Hopkins, prišiel mainstreamový úspech, no následne nakrútil prepadák Duna (1984). Kriminálnou drámou Modrý zamat (1986) si však opäť vyslúžil chválu kritiky. Ďalej má na konte spomínaný seriál Mestečko Twin Peaks (1990 - 1991), rovnomenný pilotný film z roku 1990 a prequel s názvom Twin Peaks (1992). Nakrútil tiež trojicu snímok, v ktorých rezignoval na chronologický dej - Lost Highway (1997), Mulholland Drive (2001) a Inland Empire (2006) či krimi drámu Divokosť v srdci (1990) a životopisný film Príbeh Alvina Straighta (1999). Počas svojej kariéry stihol získať tri nominácie na Oscara za réžiu a jednu za scenár a tiež množstvo ďalších cien, pričom denník The Guardian Lyncha v roku 2007 označil za najdôležitejšieho súčasného režiséra.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Česká televízia by sa sťažností Agrofert na reláciu Reportéri nemala nechať vyviesť z miery a mala by ju štandardne preveriť, je presvedčený český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).
Spoločnosť Agrofert má podľa ministra financií a jej majiteľa Andreja Babiša (ANO) právo sa sťažovať na ČT. Niekedy sú v nej vraj manipulované reportáže.
Podľa ODS slová manažérov Agrofertu pripomínajú dobu komunistickej totality. Ľudovci zase za neprípustnú označili snahu o potrestanie redaktorov alebo zastavenie relácie.
Sťažnosť spoločnosti Agrofert na reláciu Reportéri preverí ČT štandardnou cestou, povedal generálny riaditeľ Petr Dvořák. Rada ČT požiadala o vyjadrenie vedenie ČT a to sprostredkuje stanovisko tvorcov relácie vrátane vyjadrenia riaditeľa.
Agrofert, ktorého vlastníkom je minister financií a predseda hnutia ÁNO A.Babiš, si Rade ČT sťažoval na štyri príspevky, ktoré vraj obsahovali rad neoverených údajov a manipulovali so skutočnosťou.
Agrofert autorov podozrieva, že sa snažia vyzdvihnúť informáciu o Babišovom strete záujmov a presvedčiť, že podnik vďaka vply vu Babiša získal výhody.

Zdroj : ČT

RADA RTVS

RADA RTVS



17. 3. 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Očakávaný špeciál kriminálneho seriálu Sherlock (2010) sa bude odohrávať v 19. storočí. Pre portál Entertainment Weekly to potvrdil spolutvorca obľúbenej série Steven Moffat. Zároveň tak uzavrel dohady o tom, prečo sa predstavitelia Sherlocka, Watsona a ďalších postáv objavovali počas nakrúcania v historických kostýmoch. „Špeciál je samostatná jednotka. Nie je súčasťou trojdielnej sezóny,“ uviedol Moffat. „Takže, ako sme sotva zatajili, je viktoriánsky. S kolegom Markom Gatissom sme to chceli urobiť, no musel to byť špeciál, muselo to byť samostatné. Je to akoby vo vlastnej bubline,“ doplnil, pričom tiež prezradil, že epizóda je takmer dokončená a sám je s výsledkom spokojný. Dátum televíznej premiéry špeciálu však neprezradil. Na obrazovky by sa ale mal dostať na Vianoce.
Seriál Sherlock, ktorého tvorcami sú Mark Gatiss a Steven Moffat, preniesol hrdinu kníh Sira Arthura Conana Doyla, detektíva Sherlocka Holmesa, z prelomu 19. a 20. storočia do súčasnosti. Tretiu sériu vysielala televízia BBC po dvoch rokoch čakania v januári minulého roka. Dátum premiéry štvrtej série zatiaľ nie je známy, na televízne obrazovky by sa však mohla dostať v roku 2016. Nakrúcanie dlho spomaľovala predovšetkým pracovná zaneprázdnenosť oboch predstaviteľov hlavných úloh, Benedicta Cumberbatcha (Sherlock) a Martina Freemana (Watson). Vlani seriál získal sedem cien Emmy vrátane trofejí pre Cumberbatcha a Freemana a taktiež Stevena Moffata v kategórii Najlepší scenár miniseriálu, televízneho filmu alebo dramatického špeciálu.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Predstavitelia British Broadcasting Corporation (BBC) spustili interné vyšetrovanie suspendácie moderátora obľúbenej motoristickej relácie Top Gear Jeremyho Clarksona. Päťdesiatštyriročného rodáka z anglického Doncasteru suspendovali na neurčito minulý týždeň po tom, ako údajne udrel Oisina Tymona, jedného z producentov programu. Dôvodom malo byť, že Tymon nezabezpečil moderátorovi teplé jedlo po niekoľkých dňoch nakrúcania v grófstve North Yorkshire.
Vyšetrovanie povedie riaditeľ BBC Scotland Ken McQuarrie, pričom BBC zatiaľ neinformovala, kedy oznámi jeho závery. Vedenie spoločnosti okrem suspendácie Clarksona pozastavilo aj vysielanie programu Top Gear, ktorého fanúšikovia následne spustili online petíciu, prostredníctvom ktorej žiadajú Clarksonov návrat. Podpísalo ju už viac než 900-tisíc ľudí. Spomínaný Tymon zatiaľ nepodal na Clarksona oficiálnu sťažnosť, najal si však právnika, ktorý vyhlásil, že jeho klient chce najprv počkať na výsledky vyšetrovania, pričom dovtedy sa k incidentu nebude vyjadrovať.
Jeremy Clarkson je televízny moderátor a spisovateľ, ktorý sa preslávil práve vďaka programu Top Gear. V ňom pôsobil najprv v rokoch 1988 až 2000 a potom od roku 2002 v novom formáte. Momentálne ho spolu s ním moderujú aj James May a Richard Hammond. Uvádzal tiež prvú sezónu programu Robot Wars, viacero iných motoristických relácií a v rokoch 1998 až 2000 mal vlastnú talkšou s názvom Clarkson. Je autorom štrnástich kníh.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

O zablokovanie obsahu na sociálnej sieti Facebook v druhej polovici roka 2014 najčastejšie žiadali Turecko a India, informovala dnes agentúra DPA s odvolaním sa na štatistiku spoločnosti Facebook.
"Naďalej vidíme celkový nárast počtu žiadostí od vlád, ktoré sa týkajú obmedzenia údajov a obsahu," uviedla spoločnosť Facebook na svojom blogu.
Celkový počet žiadostí o cenzurovanie obsahu, ktorý mal porušiť zákony v danej krajine, vzrástol v porovnaní s predchádzajúcim polrokom o 11 percent, teda na 9707 prípadov obmedzenia obsahu. V prvom polroku vlaňajška zaznamenala spoločnosť Facebook 8774 takýchto žiadostí.
Facebook pritom v štatistike poznamenal, že takmer všetky požiadavky prišli z Indie a Turecka. Zo všetkých žiadostí pritom sociálna sieť vyhovela Turecku v 3600 prípadoch, Indii vo vyše 5830 prípadoch zverejneného obsahu.
Rusko podľa štatistiky Facebooku žiadalo o odstránenie 55 položiek obsahu, ktoré údajne neboli v súlade so zákonmi, podporovali "extrémistické aktivity, nepotrestané masové nepokoje/pochody a... porušujú celistvosť Ruskej federácie".
Zatiaľ čo sa žiadosti o zmazanie dát z účtov na Facebooku zo strany Indie zvýšili, Spojené štáty a Nemecko kontaktovali túto sociálnu sieť s podobným zámerom menej často.

Copyright © TASR 2015

16. 3. 2015

VYJADRENIE: Splnomocnenie Štatistického úradu SR na právne zastupovanie

VYJADRENIE: 

Splnomocnenie Štatistického úradu SR na právne zastupovanie

Štatistický úrad SR v súvislosti s medializovanými informáciami o vyšetrovaní vedenom Národnou kriminálnou agentúrou Prezídia Policajného zboru voči Štatistickému úradu SR dnešným dňom splnomocnil JUDr. Evu Mišíkovú zastupovaním vo všetkých právnych veciach v celom konaní. Medializované informácie sú účelové a nezodpovedajú skutočnosti. Nie je jasné na akých skutkových základoch vyšetrovacie orgány v tomto prípade konajú.
Až do ukončenia vyšetrovania Štatistický úrad SR nebude médiám poskytovať žiadne ďalšie informácie, s prípadnými otázkami sa môžu obrátiť na uvedeného právneho zástupcu.

TASR informoval Marián Jánošík, hovorca Štatistického úradu SR.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Americký herec Joe Manganiello sa nakoniec nepredstaví v pripravovanom hororovo-komediálnom televíznom projekte Scream Queens. Tridsaťosemročného snúbenca kolumbijskej herečky Sofíe Vergary bude totiž tento rok naplno zamestnávať propagácia snímky Magic Mike XXL, ktorú si budú môcť slovenskí diváci a diváčky pozrieť v kinách od 16. júla. Tvorcovia seriálu však už zaňho stihli nájsť náhradu, a to rovnako starého Olivera Hudsona, známeho napríklad z dramatického seriálu Nashville (2012).
Televízia Fox chce Scream Queens uviesť na obrazovky túto jeseň, pričom verejnosti už ponúkli niekoľko teaserov. V novinke z dielne Ryana Murphyho, Brada Falchuka, Iana Brennana a Danteho Di Loreta by sa mali objaviť aj Lea Michele, Abigail Breslin, Keke Palmer, Jamie Lee Curtis, Nick Jonas, Emma Roberts, Ariana Grande či Skyler Samuels. Prvá sezóna sa bude odohrávať na univerzite, ktorou otrasie séria vrážd.

Americká herečka Jessica Lange sa neobjaví v pripravovanej piatej sezóne hororovej antológie American Horror Story (2011). Šesťdesiatpäťročná rodáčka z Cloquetu v Minnesote, ktorá sa v štyroch sezónach projektu predstavila postupne ako Constance Langdon, sestra Jude Martin, Fiona Goode a Elsa Mars, to uviedla na losangeleskom PaleyFeste. "Skončila som. Seriál nám priniesol veľký úspech. Bavilo ma stvárňovať tie štyri hrdinky v celej tej šialenosti. Milujem scenáristov, Ryana Murphyho a celé to bláznivé nakrúcanie. Pracovali s nami skvelí ľudia. Spoznali sme ľudí, ktorých by sme za normálnych okolností nestretli a práve to bolo pre nás požehnaním. Ak si z toho celého niečo odnesiem, bude to práve toto," uviedla Lange, ktorá za účinkovanie v seriáli získala štyri nominácie na Zlatý glóbus, pričom hneď prvú z nich sa jej v roku 2012 podarilo premeniť na víťazstvo.
Tvorcovia piatej série s podtitulom Hotel už oznámili, že sa v nej predstaví speváčka Lady Gaga. Svoju účasť na projekte na PaleyFeste potvrdili aj Cheyenne Jackson a Matt Bomer, známy ako Neal Caffrey zo seriálu Biele goliere (2009 - 2014) alebo Felix Turner zo snímky The Normal Heart (2014). Ani jeden z nich však ešte presne nevie, v akých rolách sa objavia. Mená ďalších umelkýň či umelcov, ktorí by sa mali ukázať v nových epizódach, zatiaľ taktiež nie sú známe. Piatu sezónu plánuje americká televízia FX začať vysielať v októbri tohto roka.
Hororový seriál American Horror Story prinášajú na obrazovky scenáristi Ryan Murphy a Brad Falchuk. Každá sezóna pritom rozpráva iný samostatný príbeh. Seriál si od svojho uvedenia v roku 2011 pripísal na konto dve nominácie na Zlatý glóbus v kategóriách Najlepší dramatický seriál a Najlepší miniseriál alebo televízny film. Jednu nomináciu získala aj Kathy Bates, ktorá v projekte účinkuje od roku 2013. Seriál má tiež na konte osem cien Primetime Emmy.
Jessica Lange zaujala v roku 1976 vo filme King Kong a medzi ďalšie známe snímky, v ktorých si zahrala, patria Poštár zvoní vždy dvakrát (1981), Frances (1982), Hracia skrinka (1989), Mys hrôzy (1991), Noc a mesto (1992), Rob Roy (1995), Sesternica Beta (1998), Pokrvné puto (1998), Titus (1999), Veľká ryba (2003), Zlomené kvety (2005), Nechoď klopať na dvere (2005) alebo Manželský sľub (2012). Na konte má dva Oscary - z roku 1983 za vedľajšiu rolu vo filme Tootsie (1982) a z roku 1995 za hlavnú úlohu v romantickej dráme Operácia Blue Sky (1994), pričom za oba filmy získala aj Zlaté glóbusy. Toto ocenenie jej udelili aj za výkon v spomínanom King Kongovi a dráme Električka zvaná túžba (1995). Na konte má aj tri ceny Primetime Emmy. Je vyslankyňou dobrej vôle UNICEF.


©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
.

Ruský prezident Vladimir Putin sa dnes po desiatich dňoch znova objavil na verejnosti, keď sa neďaleko Petrohradu stretol na rokovaní s kirgizským prezidentom Almazbekom Atambajevom.
Počas stretnutia s kirgizským kolegom sa Putin vyjadril aj k dohadom o príčinách svojej nezvyčajne dlhej neprítomnosti na verejnosti či v médiách. Svoje údajné problémy so zdravím komentoval vyhlásením, že "bez klebiet by bola nuda", a široko sa pritom usmieval do televíznych kamier. Podľa agentúry Reuters pôsobil Putin uvoľnene, aj keď bol pomerne bledý.
Jeho hovorca Dmitrij Peskov si z prítomných novinárov uťahoval, keď sarkasticky komentoval rôzne dohady o príčinách Putinovej záhadnej neprítomnosti v uplynulých dňoch.
"Tak ako? Všetci ste videli paralyzovaného prezidenta ovládaného generálmi? Len toť priletel zo Švajčiarska, kde bol pri pôrode, ako je známe," vyhlásil Peskov a zasmial sa.
Na otázku zahraničného novinára, čo je pravdy na správach, že k Putinovi pricestoval lekár zo zahraničia, Peskov s úsmevom odpovedal, že "aj on je medzi generálmi, ktorí sa zmocnili Putina".
Agentúra RIA Novosti informovala, že Putin na schôdzke s kolegom z Kirgizska vyzeral ako obyčajne. Prezidenti spoločne vošli do rokovacej sály a posadili sa do kresiel.
Kirgizský prezident ešte poznamenal, že ho Putin osobne povozil po areáli Konstatinovského paláca - dejiska schôdzky. Ubezpečil, že Putin nielen chodí, ale ešte aj šoféruje ako pretekár.
Dohady o Putinovej chorobe sa objavili minulý týždeň po tom, ako Kremeľ zrušil prezidentovu vopred naplánovanú cestu do kazašskej Astany a niekoľko schôdzok v Moskve. Živnou pôdou pre špekulácie bol aj stále komplikovaný vývoj na východnej Ukrajine, ale najmä nedávna vražda Putinovho veľkého oponenta - jedného z vodcov opozície Borisa Nemcova. Hovorilo sa i o sporoch vnútri mocenských klanov v Kremli, dokonca aj o Putinovom odstavení.
Špekulácie zosilneli aj v súvislosti s tým, že od 5. marca, keď prijal v Moskve talianskeho premiéra Mattea Renziho, sa Putin neobjavil ani na verejnosti, ani naživo v televízii. Zábery prezidenta Putina, ako pracuje vo svojej podmoskovskej rezidencii, odvysielala ruská štátna televízia až v piatok 13. marca.
Štáby vtedy Putina nasnímali v jeho rezidencii v Novo-Ogariove, kde sa koná väčšina jeho pracovných stretnutí, počas rokovania s predsedom najvyššieho súdu Viačeslavom Lebedevom.
V ruskej metropole sa však koncom minulého týždňa šírili správy, že Putin si upravil program, lebo sa stal otcom. Kremeľ ale vzápätí rozhodne poprel správy, že by sa Putinovi a ruskej gymnastke Aline Kabajevovej narodila dcéra. Súkromná klinika sv. Anny vo švajčiarskom Lugane, kde sa mal pôrod v Putinovej prítomnosti odohrať, odmietla médiám poskytnúť akýkoľvek komentár.
Ruský prezident si zakladá na svojom imidži zdatného chlapa, dobrodruha, ale aj ochrancu prírody a zvierat. V minulosti sa veľmi rád nechával fotografovať alebo filmovať počas zápasov v džude, pri streľbe, jazde na koni, poľovačke či kúpaní sa v sibírskych riekach.

Copyright © TASR 2015