20. 7. 2015

RVR NEWS

RVR NEWS


Licenčná rada v prvom polroku tohto roka najčastejšie pokutovala za reklamu. Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) od januára do konca júna uložila 57 sankcií, z nich 38 vo forme finančných pokút, ostatné boli nefinančné sankcie a upozorňovali na porušenie zákona. Ako ďalej pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa RVR Lucia Jelčová, z 38 uložených pokút sa najviac - 16 týkalo porušenia ustanovení upravujúcich vysielanie reklamy. Išlo najmä o nedodržanie pravidiel zaraďovania reklamy a prerušovania programov reklamou, čiže množstva a frekvencie vysielania reklamy. Spolu 15 pokút dala rada za porušenie zákonných pravidiel ochrany maloletých, sedem pokút udelila za nedodanie záznamov vysielania na vyžiadanie RVR, šesť pokút sa týkalo vysielania audiotextových súťaží, konkrétne porušenie ustanovení o čestnosti a slušnosti reklamy a telenákupu a ochrane spotrebiteľa a napokon päť pokút dala rada za porušenie pravidiel objektivity a ochrany ľudskej dôstojnosti. Niektoré sankcie RVR dala za viaceré porušenia zákona o vysielaní a retransmisii.
Najvyššia pokuta, ktorú licenčná rada dala v 1. polroku 2015, bola 15-tisíc eur. Rada ju uložila vysielateľovi televízie Joj Plus, spoločnosti MAC TV s.r.o. za opakované porušenie ochrany maloletých, nedodržanie "systému označovania (JSO) programov podľa vekovej vhodnosti". Išlo o porušenia ešte z roku 2013 a "o vec vrátenú Najvyšším súdom SR, takže šlo o opätovné rozhodnutie rady," objasnila Jelčová. Za nesprávne označovanie programov logom o ich vekovej prístupnosti, teda za porušenie pravidiel ochrany maloletých (JSO) dala rada v prvom polroku i druhú najvyššiu pokutu. Sankciu 12-tisíc eur uložila vysielateľovi televízie Markíza, spoločnosti Markíza - Slovakia, s.r.o. "za odvysielanie programu Myšlienky vraha o cca 16:00, ktorý bol označený ako nevhodný pre vekovú skupinu maloletých do 12 rokov, pričom v dňoch 9. júla a 12. augusta 2014 obsahoval detailné a naturalistické zobrazenia násilných aktov, preto mal byť označený ako nevhodný a neprípustný pre maloletých divákov do 15 rokov". Zároveň tento program 17. júla a 5. augusta 2014 "obsahoval zobrazenie násilia na živých bytostiach, najmä zobrazenie krutej násilnej smrti človeka bez pocitov ľútosti, preto mal byť označený ako nevhodný a neprípustný pre maloletých divákov do 18 rokov", informovala ďalej SITA hovorkyňa RVR.
Treťou najvyššou sankciou je pokuta 10-tisíc eur. Rovnako ako v predošlom prípade ju licenčná rada dala vysielateľovi televízie Markíza, spoločnosti Markíza - Slovakia, s.r.o., v tomto prípade však išlo o porušenie zákonných pravidiel vysielania reklamy. Televízia podľa RVR od 14. do 17. júla 2014 vysielala komunikát propagujúci koncert Richarda Müllera a skupiny Fragile, "ktorý naplnil definíciu reklamy, a preto v uvedených dňoch v 28 prípadoch zvýšil celkový povolený 12-minútový časový rozsah reklamy vždy o cca 30 sekúnd".
Podrobnosti o rozhodnutiach RVR možno nájsť na jej webe, konkrétne na http://www.rvr.sk.



©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.