DALITO!

18. 10. 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká televízna spoločnosť NBC pripravuje remake britského seriálu The IT Crowd (2006 - 2013), ktorý je známy aj pod názvom Ajťáci alebo Partička IT. Informoval o tom portál Deadline, podľa ktorého si už NBC objednala nakrútenie pilotného filmu. Podieľať by sa na ňom mal tvorca projektov Scrubs (2001 - 2010) či Cougar Town (2009) Bill Lawrence a scenáristi Neil Goldman a Garrett Donovan. Herecké obsadenie zatiaľ nie je známe.
Seriál Ajťáci sa odohrával vo fiktívnej firme Reynholm Industries. Stredobodom pozornosti bolo predovšetkým IT oddelenie, kde pracoval počítačový génius Maurice a lenivý Roy. Ich nadriadenou bola Jen, ktorá však o informačných technológiách nič netušila, z čoho vyplynulo množstvo humorných situácií. Dôležité úlohy zohrali aj šéfovia spoločnosti Denholm Reynholm v podaní Chrisa Morrisa a jeho syn Douglas. Seriál má na konte tri televízne ceny BAFTA.
NBC začala na seriáli pracovať už v roku 2006 a obsadila doň Joela McHalea, Jessicu St. Clair a Rockyho Carrolla. Na obrazovky sa však nikdy nedostal. V britskej verzii scenáristu Grahama Linehana sa v hlavných úlohách predstavili Chris O'Dowd, Richard Ayoade a Katherine Parkinson.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Niet nad dobrý titulok

Niet nad dobrý titulok

TO JE TV !

TO JE TV !


17. 10. 2014

Médiá o predaji podielu spoločnosti Petit Press, a.s.

Médiá o predaji podielu spoločnosti 
Petit Press, a.s.


Spoločnosť Slovakia-Online, s.r.o., nadväzuje na projekt Mediahit.sk, ktorý monitoroval mediálne príspevky a hodnotil obsah slovenských médií cez optiku kvantitatívnych analýz. V tejto tradícií bude pokračovať a uverejňovať najzaujímavejšie fakty týkajúce sa slovenských médií za uplynulé obdobie.
Jednou z mediálne najzaujímavejších tém mesiaca október je predaj 50-percentného podielu spoločnosti Petit Press, a.s. Od začiatku mesiaca sme zaznamenali 165 relevantných informácií, ktoré sa týkali predaja podielu spoločnosti. Príspevky obsahovali spočiatku iba úvahy o podmienkach predaja Petit Pressu, informácie o proteste novinárov vydavateľstva Petit Press, a.s., a komentáre samotných novinárov či politikov k predaju. Koncom druhého októbrového týždňa začali príspevky kulminovať a informovali o vyhlásení investičnej skupiny Penta ku kúpe podielu v Petit Press, a.s., a o vzbure v denníku Sme s heslom „Nedáme sa opentať“. Začiatkom tohto týždňa sa v médiách finálne objavila informácia o kúpe 50-percentného podielu vydavateľského domu Petit Press. Vyhlásenie vydali v utorok 14.10 doterajší spoluvlastník vydavateľstva - nemecká mediálna skupina Rheinische Post Mediengruppe a tlačová agentúra SITA, ktorá vstupuje do Petit Pressu prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti NAMAV. Od začiatku októbra dodnes (16.10.2014) sa tejto téme venovalo 165 informácií zo 41 zdrojov.
Informácie na jednotlivých webových stránkach a v denníkoch pribúdali intenzívne a veľmi podrobne informovali o každej novej zistenej skutočnosti, ktorá súvisela so zmenou majiteľa podielu vydavateľstva Petit Press, a.s. Zo spomenutého počtu 165 informácií 48 informácií spomínalo spoločnosť NAMAV, s.r.o., a v tejto súvislosti bolo medializované to, že spoločnosť NAMAV je dcérskou spoločnosťou tlačovej agentúry SITA, prostredníctvom ktorej SITA vstupuje do Petit Pressu. Takmer žiadne médiá však neinformovali o tom, že spoločnosť NAMAV vznikla iba 5.8.2014 (teda dva mesiace pred vstupom do Petit Pressu). Výnimkou boli portály etrend.sk a omediach.com, ktoré túto informáciu uviedli priamo v úvode článkov. Podľa Obchodného registra Slovenskej republiky je hlavnou a jedinou činnosťou danej spoločnosti prenájom nehnuteľností bez poskytovania iných než základných služieb spojených s prenájmom. Zhodnotenie tejto informácie a síce, že spoločnosť s takýmto zameraním kupuje polovičný podiel vo vydavateľstve, už v médiách nezaznelo.
Spoločnosť Slovakia-online už viac ako 18 rokov prináša na slovenskom trhu informácie inteligentne, svojim klientom ponúka rýchly prístup k informáciám 24 hodín denne, tisíce správ k dispozícii v jednej minúte. Slovakia-online pripravuje monitoring médií z viac ako 300 zdrojov, rovnako ako analýzy novinárov, hodnotenia článkov, či vyjadrenia predstaviteľov spoločností.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká spoločnosť Google Inc, ktorá podniká v oblasti vyhľadávania na internete, za júl až september vykázala tržby v objeme 16,52 mld. USD. Išlo o ich medziročný rast, keďže v rovnakom období minulého roka boli na úrovni 13,75 mld. USD. Výška tržieb spoločnosti za tretí štvrťrok bola trochu nižšia, ako očakával trh. Analytici, ktorých vo svojom prieskume oslovila agentúra Reuters, predpokladali, že tržby firmy budú vo výške 16,57 mld. USD.
Spoločnosť Google Inc v treťom štvrťroku výrazne zvýšila svoje výdavky. Počas júla až septembra zvýšila počet svojich zamestnancov o približne 3 tisíc. Tempo rastu príjmov spoločnosti z reklamy sa však spomalilo, hoci sa mierne zvýšili ceny reklamy. Hodnota akcií Google na túto správu reagovala poklesom. Vo štvrtok po uzatvorení riadneho obchodovania cena akcií Google oslabila o 2,7 % na úroveň 510,11 USD za kus.






Úradujúca brazílska prezidentka Dilma Rousseffová si ku koncu štvrtkovej televíznej debaty s opozičným kandidátom Aéciom Nevesom musela sadnúť, keďže podľa vlastných slov "pocítila nevoľnosť". Debata trvajúca 90 minút bola tvrdá a prezidentskí kandidáti sa vzájomne obviňovali z klamstiev a podvodov. Počas následných otázok novinárov si Roussefová vyžiadala prestávku na oddych. Rousseffová, víťazka prvého kola volieb, má podľa medializovaných informácií zdravotné problémy.
V roku 2009 informovala verejnosť, že jej diagnostikovali rakovinu. Chorobu sa jej však podarilo prekonať.
Súboj o brazílske prezidentské kreslo bude podľa prieskumov verejnej mienky veľmi tesný. Neves má podľa posledných prieskumov dvojpercentný náskok, približne päť percent voličov je však nerozhodnutých. Druhé kolo sa uskutoční v nedeľu 26. októbra. Rousseffová vyhrala prvé kolo volieb s takmer 42 percentami hlasov, jej súper získal 34-percentnú podporu. Na voľbách sa pod hrozbou pokuty museli zúčastniť všetci obyvatelia od 18 do 70 rokov, pričom pre 16- a 17-ročných bola účasť dobrovoľná.

Americká herečka Alexandra Breckenridge, ktorá sa v rokoch 2011 - 2013 predstavila v seriáli American Horror Story (2011), si zahrá v televíznom projekte Walking Dead (2010). Tridsaťdvaročná rodáčka z Bridgeportu by sa mala ukázať v niekoľkých epizódach piatej série, ktorú začala televízia AMC vysielať 12. októbra. Stvárniť by mala atraktívnu, silnú, inteligentnú a výrečnú umelkyňu a matku Samanthu, ktorá však má aj svoje slabé miesta.
Walking Dead vzniká podľa rovnomenného komiksu Roberta Kirkmana. Tvorcovia projektu spočiatku často používajú falošné mená postáv, aby divákov a diváčky držali v napätí. Podľa portálu Deadline je preto možné, že hrdinka, ktorú stvárni Breckenridge, sa napokon bude volať inak.
Seriál sa zameriava na následky apokalypsy, ktorá zmenila ľudí na zombie. V centre príbehu je skupina jednotlivcov, ktorí nešťastie prežili. Na čele s bývalým policajným dôstojníkom Rickom Grimesom cestujú naprieč USA a hľadajú si nový domov, v ktorom by ich neohrozovali zombie. Čím je ich situácia bezútešnejšia, tým viac ich vôľa prežiť núti robiť takmer čokoľvek. Spomínaného Ricka Grimesa stvárňuje Andrew Lincoln. Okrem neho v seriáli účinkujú napríklad aj Steven Yeun, Chandler Riggs, Norman Reedus, Melissa McBride, Lauren Cohan či Emily Kinney. V piatej sérii okrem Breckenridge fanúšikovia a fanúšičky uvidia aj Andrewa J. Westa, Alannu Masterson, Christianu Serratos alebo Tylera Jamesa Williamsa.
Alexandra Hetherington "Alex" Breckenridge je známa napríklad ako Willa McPherson z televízneho projektu Dirt (2007 - 2008) alebo Abby Cassidy zo seriálu Zmena je život (2010 - 2011). V roku 2011 sa objavila v niekoľkých epizódach True Blood: Pravá krv (2008 - 2014). Svoj hlas prepožičala viacerým postavičkám v animovanom seriáli Griffinovci (1999). Zahrala si aj v komédiách Nenapraviteľný klamár (2002) alebo Super náhradník (2006).

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Spoločnosť Warner Bros. predstavila na konferencii pre investorov podrobné informácie o svojich strategických plánoch
Medzi hlavné oblasti záujmu patrí celkové rozšírenie filmovej a televíznej produkcie, globálne franšízy, produkcia pre káblové televízie a predplatné stanice, rozšírenie programov pre deti a medzinárodná expanzia
Spoločnosť potvrdila tri filmy o „Fantastických zveroch,” desať zábavných DC filmov a tri filmy “LEGO”
Predseda a generálny riaditeľ spoločnosti Warner Bros., Kevin Tsujihara, dnes na stretnutí investorov Time Warner predstavil agresívnu stratégiu pre programy, ktorou chce dosiahnuť, aby štúdiu zvýšilo svoje zisky a zároveň „zdvojnásobilo existujúce programy, pracovalo s najtalentovanejšími ľuďmi a zachovalo si kultúru, ktorá robí štúdio Warner Bros. takým výnimočným.“
„Dopyt po vysoko kvalitných filmoch rastie veľmi rýchlo v Spojených štátoch amerických i vo svete – keďže nové technológie vytvorili nové platformy a milióny nových zákazníkov s prístupom na tieto platformy,“ povedal Tsujihara. „Táto príležitosť je obrovská, a žiadne iné štúdio nie je v lepšej pozícii ju využiť ako Warner Bros.“
Počas prezentácie Tsujihara predstavil odvážny plán pre rozšírenie najširšej ponuky pre uvádzanie v kinách na základoch najväčších a najdôležitejších globálnych franšíz. Štúdio Warner Bros. Pictures uvedie počas nasledujúcich štyroch rokov do kín tri filmy pod značkou LEGO a nadviaže tak na obrovský úspech tohtoročného filmu „Lego Príbeh“ (tržby dosiahli 468 miliónov amerických dolárov). Najprv to bude film „Ninjago“ v roku 2016, ktorý bude režírovať Charlie Bean v produkcii Dana Lina, Roya Lee, Phila Lorda a Chrisa Millera. Batman sa opäť vráti vo filme „LEGO Batman Movie” v roku 2017, ktorý bude režírovať Chris McKay. Pokračovanie „LEGO Príbeh 2” bude mať premiéru v roku 2018.
Štúdio uvedie v rokoch 2016, 2018 a 2020 do kín tri filmy podľa pôvodnom diele a prvom scenári úspešnej spisovateľky J.K. Rowlingovej „Fantastické zvery a ich výskyt. Film bude nadväzovať na preslávený čarodejnícky svet a hlavnými postavami budú magické tvory a osoby inšpirované učebnicou z Rokfortu a jej fiktívnym autorom, Newtom Scamanderom. Film „Fantastické zvery” bude režírovať David Yates, ktorý bol aj režisérom posledných štyroch filmov o Harrym Potterovi a pri natáčaní sa zíde pôvodný tím v zložení David Heyman, J.K. Rowling, Steve Kloves a Lionel Wigram.
V období od 2016 do 2020 uvedie štúdio Warner Bros. Pictures a New Line Cinema v rámci rozsiahlej expanzie svojich zábavných programov pod značkou DC Entertainment sériu aspoň 10 filmov — ako aj samostatných filmov o Batmanovi a Supermanovi — ktorá rozšíri tento svet obľúbených hrdinov:
• „Batman versus Superman: Dawn of Justice,” v réžii Zacka Snydera (2016) • „Suicide Squad,“ v réžii Davida Ayera (2016) • „Wonder Woman,“ v hlavnej úlohe Gal Gadot (2017) • „Justice League Part One,“ v réžii Zacka Snydera a s Benom Affleckom, Henrym Cavillom a Amy Adams opäť v hlavných úlohách (2017) • „The Flash,“ v hlavnej úlohe Ezra Miller (2018) • „Aquaman,“ v hlavnej úlohe Jason Momoa (2018) • „Shazam“ (2019) • „Justice League Part Two,“ v réžii Zacka Snydera (2019) • „Cyborg,“ v hlavnej úlohe Ray Fisher (2020) • “Green Lantern” (2020)
V oblasti televíznych programov je skupina Warner Bros. Television Group nespochybniteľnou jednotkou a piatim vysielacím kanálom poskytuje 32 programov a viac ako 60 seriálov ponúka prostredníctvom sietí, káblových staníc, v oblasti programov vysielaných v rámci syndikátov už pri premiére a kreslených filmov. Skupina WBTVG bude túto svoju vedúcu pozíciu vo viacerých oblastiach ďalej rozširovať, vrátane káblovej televízie, predplatených staníc a detských kanálov, rovnako ako aj svoje činnosti v oblasti videa na vyžiadanie (SVOD), ktoré inšpirovali mnohé ďalšie spoločnosti, produkcie medzinárodnej televíznej tvorby a predaja rôznych formátov.
Medzi programy štúdia patria najúspešnejšie zábavné seriály na televíznych staniciach ako „Teória veľkého tresku“ a najlepší improvizovaný seriál „The Voice“, ako aj obľúbené seriály „Arrow“, „The Flash“, „Gotham“, „The Middle“, „Mom“, „Pretty Little Liars“, „The Vampire Diaries“, licencovaný formát „The Bachelor“, „The Ellen DeGeneres Show“ a mnoho ďalších.
Podľa Turnera patria medzi dve z troch najlepších seriálov, ktoré boli v roku 2014 vysielané na všetkých základných kanáloch, „Rizzoli & Isles“ od Warner Horizon Television a „Major Crimes“ od Warner Bros. Television. Tieto sú zároveň dvoma najúspešnejšími seriálmi na TNT. Štúdio má pre TNT naplánovaných už celý rad ďalších projektov, medzi ktorými sa objaví aj pôvodný dramatický seriál odohrávajúci sa v nepredvídateľnom svete na Floride počas obchodovania s kokaínom v 70. rokoch od Jerryho Bruckheimera, Michaela Baya a Michelle Ashfordovej. Pripravuje sa aj film „Titans“, pod taktovkou Akiva Goldsmana, ktorý získal za svoju prácu Oscara, a Marca Haimesa, pričom hlavnými hrdinami budú postavičky z DC Comics.
Stanica HBO toto leto začala vysielať seriál „The Leftovers“, ktorý si od kritikov získal veľké uznanie a taktiež bol prvou zákazkou spoločnosti WBTV pre predplatenú televíznu spoločnosť, a plánuje jej druhú sériu. Spoločnosť WBTV taktiež produkovala film „Westworld“, od výkonných producentov J.J. Abramsa, Jonathana Nolana, Jerryho Weintrauba a Lisy Joy, v hlavných úlohách so Sirom Anthonym Hopkinsom, Edom Harrisom a Evan Rachel Wood a pripravuje celý rad ďalších projektov.
Spoločnosť Warner Bros. Animation pripravuje nový seriál založený na kultových postavičkách, akými bude pripravovaný „Be Cool Scooby-Doo!“ a „The Tom and Jerry Show.” Šou spoločnosti WBA’s „Teen Titans Go!“ je momentálne na prvom mieste na všetkých detských kanáloch vo svojom vysielacom čase.
V Spojených štátoch amerických a Kanade udelila úplne po prvý krát spoločnosť Warner Bros. Worldwide Television Distribution licenciu spoločnosti Netflix na exkluzívne práva pre video na požiadanie (SVOD) pre jeden z najúspešnejších televíznych seriálov spoločnosti WBWTD „Priatelia“. Členovia Netflixu budú tak mať od 1. januára 2015 prístup ku všetkým 236 epizódam tohto seriálu, ktorý je naďalej obrovským úspechom na káblových staniciach (Nick at Nite a TBS) a v syndikovanom vysielaní.
V Spojených štátoch amerických predala spoločnosť Worldwide Television Distribution spoločnosti Netflix aj práva na vysielanie videa na požiadanie úspešného seriálu Warner Bros. Television „Person of Interest“. Prvé tri série, ktoré momentálne stále bežia na CBS, budú predplatiteľom dostupné na jeseň roku 2015, v rovnakom čase, kedy sa tento seriál začne vysielať na mimo siete na stanici WGN America.
Tieto dve dohody sú len najnovším príkladom toho, že úspešné seriály štúdia dokážu aj desiatky rokov po svojom pôvodnom odvysielaní zarábať. Celková hodnota knižnice spoločnosti Warner Bros. sa vďaka spoločnosti WBTVG od roku 1999 neustále zvyšuje, keďže odvtedy vytvorili a vyprodukovali 20 seriálov, ktoré majú viac ako 100 epizód, alebo tento počet dosiahnu v sezóne 2014/2015.
„Všetkých v spoločnosti Warner Bros. nás spája snaha nielen vytvárať celosvetovo najúspešnejšie zábavné programy, ale aj prekonať naše finančné ciele,“ povedal Tsujihara. „V tejto spoločnosti som už viac ako 20 rokov, ale nepamätám sa, kedy som mal takú dôveru v budúcnosť, ako teraz. Zaviazali sme sa udržať a rozšíriť toto úžasné posolstvo spoločnosti Warner Bros., ktoré je celosvetovou jednotkou a najkultovejším a najziskovejším štúdiom.”

Copyright © TASR 2014

ANTRS NEWS

ANTRS NEWS

Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc (ANRTS) má nové vedenie. Zvolila si ho na svojom kongrese vo štvrtok 16. októbra v Bratislave. Kongres sa tento rok konal po druhýkrát. Prezidentom ANRTS sa stal Patrik Ziman, generálny riaditeľ FUN Rádia, ktoré stálo pri zrode asociácie pred dvadsiatimi dvoma rokmi. Ziman verí, že jeho zvolenie bude prínosom pri množstve plánovaných aktivít v rádiovej aj televíznej sekcii ANRTS. Výmena na poste vedenia asociácie nasledovala po tom, ako 19. septembra Eva Babitzová odišla z postu generálnej riaditeľky, štatutárnej zástupkyne a členky top manažmentu Rádia Expres a zanikla aj jej funkcia prezidenta ANRTS. Agentúru SITA o tom informovala Zuzana Šangalová z asociácie.
Na základe rozhodnutia členov ANRTS sú členovia asociácie, ktorí sú vysielateľmi televíznej programovej služby, združení v televíznej sekcii asociácie, členovia asociácie, ktorí sú vysielateľmi rozhlasovej programovej služby, sú združení v rozhlasovej sekcii asociácie. Viceprezidentom za televíznu sekciu sa na štvrtkovom kongrese stal Marcel Grega, generálny riaditeľ Joj Group a viceprezidentom za rádiovú sekciu Ivan Antala, generálny riaditeľ Rádia Expres. Členmi Rady ANRTS sú: Matthias Settele (TV Markíza), Rastislav Lehotský (Rádio SiTy), Róbert Bartoš (Rádio Kiss), Juraj Spuchľák (Rádio Lumen), Michel Fleischmann (Europa 2). V tomto zložení budú pôsobiť najbližšie trojročné funkčné obdobie, teda počas rokov 2014 až 2017. Členovia ANRTS zároveň prijali nového člena, spoločnosť DRV, s.r.o., Košice - vysielateľa programovej služby Dobré rádio, dodala Zuzana Šangalová.
Asociácia vznikla v decembri 1992 ako Asociácia nezávislých rozhlasových staníc (ANRS) na podporu duálneho vysielania v SR. Jej cieľom bolo hľadať spoločné riešenia problémov pri prevádzkovaní rozhlasového vysielania, v roku 1997 po prijatí nových členov zmenila Asociácia názov do dnešnej podoby. ANRTS počas celej svojej dvadsaťjedenročnej existencie sa dôsledne a zodpovedne podieľala na vzniku a vývoji legislatívneho a regulačného rámca slovenského mediálneho prostredia. V súčasnosti ANRTS združuje 18 rozhlasových vysielateľov a tri televízne stanice. Viac možno nájsť na webstránke http://www.anrts.sk.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Na Slovensko zavíta Walt Bogdanich, trojnásobný držiteľ Pulitzerovej ceny. Známy novinár vystúpi na budúci týždeň na pôde Univerzity Komenského v Bratislave a Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach. Študenti a ďalší záujemcovia si na oboch univerzitách budú môcť vypočuť jeho prednášku na tému "Riziká a prínosy investigatívnej žurnalistiky v globálnej ekonomike". Prednášky spojené s diskusiou sa uskutočnia v utorok 21. októbra o 16:00 v Aule Univerzity Komenského na Šafárikovom námestí v Bratislave a v stredu 22. októbra o 15:00 v Historickej aule Univerzity P. J. Šafárika na Šrobárovej ulici v Košiciach. Konajú sa v rámci programu Nadácie Tatra banky Pulitzer Prize Winner Lecture. Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa Tatra banky Marína Masárová, bratislavskú prednášku budú online prenášať na webstránke nadácie http://www.nadaciatatrabanky.sk.
Walt Bogdanich získal Pulitzerovu cenu po prvý raz v roku 1988 za články pre Wall Street Journal o rizikových zdravotníckych laboratóriách. V roku 2005 dostal Pulitzerovu cenu za americké národné spravodajstvo za sériu článkov o firemnom utajovaní zodpovednosti za smrteľné nehody na železničných priecestiach. Tretiu Pulitzerovu cenu získal v roku 2008 spolu s kolegom z New York Times, Jakom Hookerom, za investigatívne spravodajstvo za články o jedovatých prísadách vo farmaceutických výrobkoch z Číny. Bogdanich vyhral aj štyri Ceny Georgea Polka, Cenu Zahraničného tlačového klubu (Overseas Press Club Award) a Cenu Geralda Loeba za celoživotné dielo v roku 2010.
Bogdanich (1950, Chicago, USA) získal titul magistra žurnalistiky na Ohio State University v roku 1976, po absolvovaní štúdia politológie na Wisconsin University v roku 1975. Pracuje ako docent na Fakulte postgraduálneho štúdia novinárstva na Columbia University v New Yorku. Trojnásobný držiteľ Pulitzerovej ceny za žurnalistiku je zároveň zástupcom šéfredaktora investigatívneho oddelenia novín New York Times, kde pracuje od roku 2001. Predtým bol investigatívnym producentom americkej televízie CBS, pracoval v ABC News a v denníku Wall Street Journal.
Vstup na prednášky je voľný, ale je potrebné sa registrovať na http://www.uniba.sk/bogdanich. Nadácia Tatra banky prináša prednášky v spolupráci s Nadáciou Petit Academy a Univerzitou Komenského v Bratislave.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE RUSKÁ TV !

TO JE RUSKÁ TV !


RTVS prevetrá Lampu

RTVS prevetrá Lampu

Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) preverí publicistickú reláciu Štefana Hríba Pod lampou venovanú médiám a ich vlastníctvu, ktorú na Dvojke RTVS vysielal vo štvrtok večer. Moderátor relácie, šéfredaktor týždenníka .týždeň Štefan Hríb v nej hovoril o téme "Sloboda slova 2014". Hostia - Dalibor Balšínek za české Echo 24, Tomáš Czwitkovics za Trend, Alexej Fulmek za Petit Press a Eva Hanáková za český Tablet Media odpovedali na otázky: "Je sloboda slova závislá na vlastníkoch médií? Prečo dochádza práve teraz k masívnej zmene vlastníctva? Sú ešte české a slovenské denníky a týždenníky dôležité? Má upadajúca tlač šancu bez bohatých majiteľov? Existujú už silné alternatívy k tradičným médiám?". Reagovali tak na nedávnu kúpu viacerých médií na Slovensku investičnou skupinou Penta. Zástupca Penty v diskusii chýbal. Ako po relácii upozornil portál Omediach.com "po skončení relácie finančná skupina na svojom oficiálnom účte na Twitteri napísala: Štefan Hríb pozoruhodne moderuje dnešnú Lampu. Škoda, že zatiaľ nepovedal, že Týždeň už roky spolufinancuje Penta a Jaroslav Haščák". Hovorkyňa RTVS Dominika Šulková dnes pre agentúru SITA v reakcii na zverejnené informácie uviedla, že "externého dodávateľa formátu žiadali, aby vyvinul snahu zabezpečiť účasť v diskusii aj pre zástupcov Penty. Všetky ďalšie medializované informácie súvisiace s vysielaním relácie Pod Lampou dňa 16. októbra si RTVS overí a na základe faktov prijme opatrenia".
"Nie je pravda, že Penta financuje .týždeň. Nie je pravda, že Penta .týždeň vlastní priamo alebo nepriamo. A vyhlasujem, že ani nikdy vlastniť nebude," uvádza sa vo vyhlásení Štefana Hríba k medializovaným informáciám, ktoré SITA poskytol Hríb. "Penta nie je v žiadnom akcionárskom vzťahu s týždenníkom .týždeň a ani nemieni do takýchto vzťahov vstupovať. Pán Haščák .týždeň podporuje čisto zo súkromných dôvodov, pretože ho považuje za kvalitné a nezávislé periodikum. Nikdy sme sa do obsahu .týždňa nepokúšali zasahovať, o čom najlepšie svedčí samotný obsah .týždňa, ktorý je silne kritický aj k samotnej Pente," uviedol pre SITA PR manažér a hovorca spoločnosti Penta Investments Martin Danko.
Fakt, že Jaroslav Haščák podporuje .týždeň, je podľa Danka v Pente pomerne známy. Ide o súkromnú aktivitu Jaroslava Haščáka, uviedol ďalej Danko s tým, že v minulosti .týždeň podporovali cez Nadáciu Penty. Podľa informácií SITA ide o podporu vo výške niekoľkých desiatok tisícov eur. "V poslednom roku išlo o odkúpenie nákladu .týždňa v počte 1 000 kusov po dobu jedného roka. Tento náklad sa následne pravidelne distribuuje na slovenských gymnáziách pre študentov zdarma," informoval ďalej hovorca Penty. Podporu zo strany nadácie priznal v svojom vyhlásení aj Štefan Hríb. "Je pravda, že Nadácia Penta viackrát podporila naše projekty. Išlo o mediálne projekty venované kvalite verejnej ekonomickej diskusie, prednáškam zahraničných lektorov a školstvu. V minulosti sme v tejto súvislosti oslovili všetky najväčšie slovenské nadácie, niektoré projekty napokon podporila aj Nadácia Penta. Od roku 2009 dodnes ide o sumu zhruba 250-tisíc eur (náš obrat za tie roky je zhruba 7 miliónov eur). V tejto súvislosti pripomínam, že Nadácia Penta podporila v uplynulých rokoch aj mnohé iné kvalitné projekty nespochybniteľných subjektov ako je Človek v ohrození, Konzervatívny inštitút, INESS či UNICEF," napísal Hríb v stanovisku pre SITA. Hríb zároveň uvádza, že v roku 2013 si osobne Jaroslav Haščák v ich predplatiteľskej kampani objednal a zaplatil zauditovaných tisíc kusov a želal si, aby tieto výtlačky išli na najlepšie stredné školy, čo .týždeň splnil. "Napokon, v roku 2012 sme čerpali krátkodobý úver od Privatbanky, ktorý sme za pol roka riadne splatili," doplnil šéfredaktor týždenníka .týždeň a moderátor diskusie na RTVS Pod lampou.
Hríb v závere stanoviska priznáva, že s Jaroslavom Haščákom sa viackrát osobne a otvorene rozprával. "Za neprekročiteľnú hranicu sme si na začiatku definovali akékoľvek očakávania Penty smerom k obsahu .týždňa. Konštatujem, že to Jaroslav Haščák bezo zvyšku prijal. Preto sme v diskusii bez problémov pokračovali aj potom, čo dal .týždeň ako prvý priestor Tomovi Nicholsonovi na kľúčový text o Gorile a tiež po dlhoročných kritických článkoch našich investigatívnych redaktorov na adresu Penty. A myslím si, že v otvorenej diskusii budeme pokračovať aj potom, čo .týždeň jasne podporil dnešnú snahu redaktorov SME o nezávislosť a tiež po štvrtkovej kritickej Lampe," napísal Štefan Hríb. Dodal že, ".týždeň nepovažuje finančné skupiny za zosobnené zlo, ale faktom je, že ostal jediným mienkotvorným tlačeným médiom, na ktoré nemajú finančné skupiny dosah. Uvedomujeme si túto zodpovednosť a budeme ju niesť".

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Borovský sa vracia na miesto činu

Borovský sa vracia na miesto činu


Rozhlas a televízia Slovenska a FBC MEDIA, s.r.o. uzavreli zmluvu o vzájomnej spolupráci zmluvných strán pri výrobe audiovizuálnych diel s pracovným názvom: „Víkend“ v rozsahu 11 častí, z ktorých každá je samostatným audiovizuálnym dielom. Výroba je podľa formátu FBC FAMILY, s.r.o..
Podobnosť s Reflexom a spolupracujúcimi osobami je čisto náhodná .
Termín odovzdania AVD: 1.časť 9.10.2014, ostatné časti s týždennou periodicitou.
Cena všetkých AVD v počte 11 vrátane práv na ich použitie je stanovená dohodou zmluvných strán v zmysle z. č.18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov a v súlade s Prílohou č.1 tejto zmluvy predstavuje sumu vo výške 92 400,- eur ( slovom: deväťdesiatdvatisícštyristo eur)
vrátane dane z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH“). Cena za jedno AVD je 8 400,- eur (slovom: osemtisícštyristo eur) vrátane DPH v zmysle platných právnych predpisov SR.
Základnou otázkou však ostáva : Potrebuje RTVS takýto formát ?




 

VÝROKY TÝŽDŇA

 VÝROKY TÝŽDŇA

„Petit Pressu, vedúcim pracovníkom aj zamestnancom želáme v novom akcionárskom zložení všetko dobré a veľa úspechov.“
Rheinische Post

Zomrela Misty Upham

Zomrela Misty Upham

Telo americkej herečky Misty Upham našli vo štvrtok 16. októbra v meste Auburn v štáte Washington. Tridsaťdvaročnú rodáčku z Kalispellu v Montane hľadali od 6. októbra. Podľa policajnej správy, telo našiel príbuzný, ktorý bol členom pátracieho tímu, v približne 46 metrov hlbokej priekope v blízkosti rieky v hustom poraste kríkov a stromov. Telo vyslobodzovalo desať osôb približne päť hodín. V súčasnosti čakajú na výsledky súdneho lekára, ktorý by mal určiť príčinu smrti. Podľa informácií portálu Deadline.com, zosnulú našiel strýko Robert Upham, pričom pred tým objavili peňaženku s dokladmi totožnosti.
Pozostalí uviedli, že herečku naposledy videli, keď 5. októbra odchádzala z bytu svojej sestry v indiánskej rezervácii v Auburne. Miestny policajný veliteľ Steve Stocker sa vyjadril, že v ten deň dostali hlásenie o možnom pokuse o samovraždu, no keď na miesto dorazili, herečku tam nenašli. Jej otec neskôr na sociálnej sieti Facebook napísal, že Upham väčšinu života trpela psychickými problémami, no nemyslí si, že by spáchala samovraždu.
Misty Upham je známa napríklad z drámy Frozen River (2008), za výkon v ktorej ju nominovali na Independent Spirit Award. Okrem toho si zahrala aj v snímkach Skins (2002), Strážca snov (2003), Blízko od seba (2013) alebo Jimmy P. (2014).


©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

16. 10. 2014

Spoločné vyhlásenie predsedu predstavenstva Petit Press a vedenia denníka SME

Spoločné vyhlásenie predsedu predstavenstva 

Petit Press a vedenia denníka SME


Firma Petit Press a odchádzajúce vedenie denníka SME po vzájomnej dohode spolu pripravili vyhlásenie k nadchádzajúcim zmenám v redakcii:

1. Matúš Kostolný odstúpil k 15. októbru z funkcie šéfredaktora a z vydavateľstva odchádza k 31. októbru.

2. Tomáš Bella a Lukáš Fila odchádzajú dohodou zo svojich funkcií k dátumu 31.októbra.

3. Povereným šéfredaktorom denníka SME je dočasne Juraj Javorský a pracovný pomer ukončí dohodou dňa 31. októbra.

4. Konštantín Čikovský je ako zástupca šéfredaktora poverený vedením Sme online a pracovný pomer ukončí dohodou dňa 31. októbra.

5. Vydavateľstvo sa stále usiluje zabrániť ich odchodu tým, že urobí spolu so slovenským akcionárom PSIS všetky právne úkony na uplatnenie predkupného práva, aby akcie neboli prevedené na dcérsku spoločnosť agentúry SITA, spoločnosť NAMAV financovanú Pentou.

6. V prípade, že sa to podarí, vedenie vo funkciách ostane.

7. Významná časť redakcie dáva výpoveď k 31. októbru, ich výpovedná lehota uplynie 31. decembra. Ak Penta ustúpi do minority, časť redakcie prehodnotí svoj postoj a zváži svoje zotrvanie v redakcii. Menšia časť redakcie odchádza dohodou na svoju žiadosť už k 31. októbru.

Zomrela Marie Dubois

Zomrela Marie Dubois

Včera vo veku 77 rokov zomrela slávna francúzska herečka Marie Dubois. Dubois dlhodobo trpela sklerózou multiplex. Marie Dubois sa narodila12. januára 1937 v Paríži ako Claudine Lucie Pauline Huzé. Preslávila sa vo filmoch Francoisa Truffauta Strieľajte na pianistu a Jules a Jim . Hrala aj vo filmoch ako Nevinný Luchina Viscontiho, Veľký flám , či Mata- Hari. Bola nositeľkou Rádu čestnej légie .
.

RTVS NEWS

RTVS NEWS



S novou aplikáciou iRádio RTVS budú mať užívatelia jednoduchý prístup ku všetkým rozhlasovým programovým službám RTVS – Rádio Slovensko, Rádio Regina, Rádio Devín, Rádio_FM, Rádio Patria, Rádio Slovakia International, Rádio Klasika, Rádio Litera a Rádio Junior.
Ovládanie aplikácie iRádio RTVS je jednoduché a intuitívne, aplikáciu je možné zapnúť a vypnúť ťahom jedného prsta, na rovnakom princípe funguje prepínanie staníc. Jednoduchým kliknutím je tiež možné pozrieť si program stanice či práve hranú skladbu. Aplikácia umožňuje načasovanie vypnutia a zmenu kvality streamu. Samozrejmosťou je funkcia zobrazenia programu jednotlivých staníc, ako aj zobrazovanie názvu alebo mena interpreta v reálnom čase. iRádio RTVS funguje na pozadí, nie je preto potrebné mať ju stále zapnutú. K počúvaniu rádia užívatelia nebudú potrebovať slúchadlá, keďže aplikáciu je možné počúvať aj prostredníctvom hlasitého odposluchu.
Podľa riaditeľa programových služieb Slovenského rozhlasu Vincenta Štofaníka je aplikácia iRádio RTVS snahou o ďalšie skvalitnenie dostupnosti rozhlasových služieb RTVS. "Aj takýmto spôsobom sa snažíme bohatú programovú ponuku Slovenského rozhlasu priblížiť k ešte väčšej skupine poslucháčov," dodal. "Oddelenie Nových médií Sekcie marketingu a komunikácie RTVS pokračuje v nastavenom trende vývoja mobilných aplikácií, keďže je pre nás dôležité prinášať obsah RTVS na všetkých dostupných platformách. Verím, že vďaka aplikácii iRádio RTVS si cestu k našej programovej ponuke nájde hlavne mladšia generácia. Už teraz môžem prezradiť, že v blízkej budúcnosti pripravujeme vydanie ďalších mobilných aplikácií," doplnila riaditeľka Sekcie marketingu a komunikácie RTVS Daša Matušíková.
Aplikácia iRádio RTVS bola vyvinutá spoločnosťou eBys, komunikačnú kampaň pripravilo kreatívne oddelenie RTVS. Grafika spotu: Tomáš Hradský Copywriter: Robert Bunča Kreatívny riaditeľ: Milan Prekop Brand manažér: Petra Jurgošová Hlas kampane: Martin Bidelnica Upútavku si môžete pozrieť http://youtu.be/1mP2fKZ-9A8 APLIKÁCIA JE ZADARMO DOSTUPNÁ PRE ZARIADENIA S OS ANDROID A TIEŽ IOS.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Jeden z najlepších českých režisérov Jan Hřebejk (Pelíšky, Pupendo, U mě dobrý, Nestyda, Kawasakiho ruže, Nevinnost) včera v Bratislave predstavil nový trinásťdielny seriál Až po uši, ktorým spoločnosť HBO Europe pokračuje vo vlastnej českej hranej tvorbe. "Od romantických seriálov sa líši väčšou mierou nadsádzky, autentickosti a vtipnejšími a úspornejšími dialógmi," uviedol Jan Hřebejk na margo televízneho projektu, ktorý vychádza z izraelského formátu When Shall We Kiss.
"Izraelská verzia bola viac melodramatická, ja som to bral ako výzvu, aby mal seriál komediálnejšiu nadsádzku, naša verzia je viac ironická a viac komediálna," doplnil k projektu, ktorý natáčali takmer 70 dní. Pod scenár sa podpísali Iva Klestilová a Tereza Dusová. "Medzi realizáciou celovečerného filmu a týmto seriálom v dobrom slova zmysle nebol rozdiel. Producent vedel veľmi dobre, čo tá realizácia potrebuje," dodal režisér.
Hřebejk vybral do hlavných postáv, ktoré sa vzájomne zapletajú v homosexuálnych i heterosexuálnych vzťahoch, špičkových českých hercov. "Postavy boli napísané prevažne dobre. Vedeli sme, že ak to má fungovať, musí medzi nimi fungovať chémia, pretože ako hovorí názov, je to o tom, že ľudia sa niekedy aj proti svojej vôli trošku zamilujú alebo nejaká hra prerastie v lásku. Aby to nebolo banálne, aby to bolo uveriteľné, musela medzi tými ľuďmi fungovať chémia," povedal pre TASR Jan Hřebejk.
Ústrednú ženskú hrdinku vzťahového seriálu si zahrala Aňa Geislerová. Zdržanlivého výtvarníka Jakuba zosobnil Jiří Havelka. "Je to režisér, jeho divadelný súbor je postavený na improvizácii, Jirka je skôr verejne známy ako moderátor, je veľmi pohotový a chytrý," zdôvodnil svoj výber režisér. V seriáli ďalej hrajú Lenka Krobotová, Jana Švandová, Anna Polívková, Jitka Čvančarová a Hynek Čermák, ktorý si v novom seriáli zahral záporný charakter - majiteľa autosalónu a neverného manžela Milana. "Nie je na tom nič zlé, je na ženy, to je každý druhý chlap. Keď som si to prečítal, hovoril som si, že je to možno až úplne strašlivo odhalené, ako to my, chlapi, s tými ženami robíme, a je skoro nebezpečné to dobre zahrať, pretože potom by sa to mohlo prevaliť a všetci budeme v háji," komentoval svoju "dobre napísanú" seriálovú postavu Hynek Čermák. V úlohe lesbicky orientovanej masérky Lindy sa objaví pôvodom slovenská herečka Jana Kolesárová, ktorá k nakrúcaniu seriálu poznamenala: "Blížilo sa to až k divadelnej tvorbe, neustále sa improvizovalo, dosť sme v tom všetkom hľadali humor, bola to vzájomná radosť. Nebola to tá továrenská rýchla vyčerpávajúca práca."
Seriál Až po uši štartuje v programe HBO v nedeľu 2. novembra o 20.00 hodine.

Herec Neil Patrick Harris, známy ako Barney Stinson z televízneho komediálneho sitcomu Ako som spoznal vašu mamu, bude v roku 2015 moderovať odovzdávanie Oscarov, cien americkej Akadémie filmových umení a vied. Oznámili to dnes organizátori najprestížnejších filmových cien.
      Harris (41) už opakovane moderoval odovzdávanie amerických televíznych cien Emmy a divadelných cien Tony, pričom za moderovanie 65. a 66. ročníka cien Tony získal televíznu cenu Emmy, informovala tlačová agentúra Reuters.

Copyright © TASR 2014

Zomrela Elizabeth Peňa

Zomrela Elizabeth Peňa


Vo veku 55 rokov zomrela americká herečka Elizabeth Peňa. Rodáčka z mesta Elizabeth v New Jersey naposledy vydýchla v utorok 14. októbra v Los Angeles v dôsledku krátkej choroby. Smutnú správu potvrdili herečkini zástupcovia.
Na úmrtie kolegyne reagovali prostredníctvom sociálnej a mikroblogovacej siete Twitter napríklad Eva Longoria, Zoe Saldana, Jesse Tyler Ferguson či Dana Delany.
Elizabeth Peňa sa narodila 23. septembra 1959. O dvadsať rokov neskôr si zahrala v prvom filme, ktorým bol El Super. Účinkovala tiež v snímkach ako They All Laughed (1981), Zázrak na 8. ulici (1987), La Bamba (1987), Modrá oceľ (1989), Jakubov rebrík (1990), Zachráňte Willyho 2 (1995), Osamelá hviezda (1996), Križovatka smrti (1998), Transamerica (2005) či Kúzlo Vianoc (2008). Zahrala si v seriáloch I Married Dora (1987 - 1988), Shannon's Deal (1990 - 1991) a v období 2000 až 2001 v televíznom projekte Resurrection Blvd. (2000 - 2002).

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Ministerstvo kultúry SR by malo mať na budúci rok vyšší rozpočet ako sa pôvodne predpokladalo. Ako po dnešnom prerokovaní štátneho rozpočtu na budúci rok povedal pre médiá minister kultúry Marek Maďarič, s výsledkom rokovaní s ministrom financií Petrom Kažimírom je spokojný, keďže prvotný návrh bol skoro o 20 miliónov eur menej. Maďarič tvrdí, že počas prerokovania štátneho rozpočtu v parlamente nebude pýtať cez poslanecké pozmeňovacie návrhy viac. "Naša dohoda s ministrom financií bola takáto," povedal.
"V kľúčových veciach sa podarilo nielen obhájiť pozície, ale aj trochu ísť hore," konštatoval pre médiá Maďarič. Prinesie to viac zdrojov napríklad pre prioritné projekty kultúrnych inštitúcií, grantový systém či Audiovizuálny fond. Podľa ministra sa podarilo zaistiť aj 3,41 milióna eur na rekonštrukciu kasína Reduta v Bratislave. Budova sa má využívať počas nášho historicky prvého predsedníctva v Rade Európskej únie v roku 2016. Pripravuje sa na to výberové konanie.
Celkové zdroje MK SR sa pre rok 2015 po novom navrhujú vo výške 192 mil. eur, čo je oproti schválenému rozpočtu na tento rok viac o 9,45 mil. eur (5,18 %). Na takmer všetkých 29 rozpočtových a príspevkových organizácií, ako sú napríklad Slovenská národná galéria, Slovenské národné múzeum, Slovenské národné divadlo a ďalšie má však MK SR menej ako tento rok. Výnimkou sú iba Slovenská filharmónia a Umelecký súbor Lúčnica. Po novom pre rok 2015 je na grantový systém MK SR vyčlenených 20 mil. eur, teda rovnako ako tento rok. Na verejnoprávne inštitúcie - RTVS, Audiovizuálny fond a Tlačovú agentúru Slovenskej republiky (TASR), má ísť z rozpočtu MK SR na budúci rok po novom 36,7 mil. eur, pričom pôvodný návrh bol 31,9 mil. eur. Spomínaných 36,7 milióna je oproti tomuto roku o 6,3 mil. eur (20,7 %) viac. Peniaze dostávajú RTVS, Audiovizuálny fond a TASR na základe zmluvy medzi MK SR a konkrétnou inštitúciou. Zmluva presne určuje, na čo sa peniaze v konkrétnom roku použijú. Pre RTVS má ísť 30 mil. eur, teda o štyri milióny viac, ako sa počítalo v prvom návrhu. Audiovizuálny fond má na budúci rok dostať o pol milióna viac, 4,5 mil. eur. Peniaze sa použijú na podporu audiovizuálnej kultúry a podporu audiovizuálneho priemyslu. Výdavky štátu na služby vo verejnom záujme poskytované TASR majú byť v roku 2015 vyššie ako tento rok o 0,3 milióna a navrhujú sa vo výške 2,20 mil. eur.
Ministerstvo kultúry malo mať v roku 2015 výrazne okresaný rozpočet, s výdavkami o približne 10 % menšími oproti roku 2014. Pocítiť to mal najmä dotačný systém určený na podporu neštátnej kultúry, kde sa mali výdavky znížiť až o 17 percent. V návrhu štátneho rozpočtu zverejneného ministerstvom financií v polovici augusta vyplynulo okrem iného, že navrhované zdroje pre rezort kultúry sú 172,5 milióna eur a kultúra by tak mohla dostať o 9,96 mil. eur menej ako tento rok. Minister kultúry Marek Maďarič označil návrh po jeho zverejnení za neprijateľný a aj "v rozpore s programovým vyhlásením vlády, v ktorom sa vláda zaviazala poskytnúť kultúre výraznejšiu podporu". Následne preto o ňom rokoval s ministrom financií Petrom Kažimírom. Na úsporný rozpočet reagovali aj predstavitelia kultúry a koncom augusta napísali výzvu vláde SR nazvanú "Načo kultúra?". Žiadali vládu, aby rozpočet na rok 2015 neznižovala. Pre viaceré kultúrne aktivity a organizácie na Slovensku zníženie rozpočtu na kultúru nie je iba zlá správa, ale zvonenie do hrobu, napísali vo výzve. Podľa jej signatárov je ministerstvo kultúry nielen jedným z najmenej financovaných rezortov, ale pravdepodobne aj rezortom najmenej váženým. "Dôkazom je príkry rozpor medzi každoročným znižovaním rozpočtu a Stratégiou rozvoja kultúry Slovenskej republiky na roky 2014 – 2020, ktorá predpokladá zvyšovanie finančných prostriedkov do kultúry a ktorú vláda SR schválila 14. mája 2014," upozornili.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Díra u Hanušovic

Díra u Hanušovic


15. 10. 2014

Stanovisko Asociácie európskych novinárov AEJ, slovenskej sekcie k vstupu holdingu Penta do vydavateľstva Petit Press

Stanovisko 

Asociácie európskych novinárov AEJ, slovenskej sekcie k vstupu holdingu Penta do vydavateľstva Petit Press


Asociácia európskych novinárov, slovenská sekcia (AEJ-Sk) považuje vstup, hoci aj nepriamy, finančného holdingu Penta do vydavateľstva Petit Press za znepokojujúci krok.

Podľa AEJ-Sk je to pre mediálny priestor na Slovensku o to dramatickejšie, že táto istá finančná skupina už vlastní mediálnu Spoločnosť PLUS 7 s jej mienkotvorným titulom Plus 7 dní a takisto je vlastníkom dôležitého ekonomického týždenníka Trend.
Takéto obsadzovanie priestoru mienkotvorných printových médií jediným vlastníkom, ktorý má významné postavenie a záujmy v ekonomike krajiny a takisto prepojenia a kontakty na politicky rozhodujúce prostredie na Slovensku, významným spôsobom mení povahu mediálneho priestoru v našej krajine.
Fakticky sa končí éra, kedy kľúčové mienkotvorné printové médiá na Slovensku boli mimo dosahu rozhodujúceho vplyvu finančných a podnikateľských skupín z nemediálnej branže. Toto oprávnene vzbudzuje pochybnosti o budúcnosti nezávislej a slobodnej žurnalistiky na Slovensku.


Juraj Alner, čestný generálny tajomník AEJ International
Peter Turčík, predseda AEJ, slovenská sekcia
Tibor Macák, tajomník AEJ, slovenská sekcia a AEJ International
Július Lőrincz, člen AEJ, slovenská sekcia

STANOVISKO: Správa SNSĽP o webovej stránke lunikix.sk

STANOVISKO: 
Správa SNSĽP o webovej stránke lunikix.sk


Na základe preskúmania extrémistickej webovej stránky www.lunikix.sk, ktorá je zabezpečovaná spoločnosťou Múdry slon s.r.o. (konateľ tejto spoločnosti je JUDr. Vladimír Gürtler), výkonný riaditeľ Strediska Mgr. Marian Mesároš usudzuje, že politická kampaň Vladimíra Gürtela nie je len povrchový problém snahy o získanie hlasov pomocou rasistických vyjadrení, ale očividne ide o hlbší a rozsiahlejší problém. Na stránke sa vyskytuje viacero nevhodných vyhlásení a verejne propagovaných myšlienok a názorov, ktoré hanobia nielen Rómov, ale aj Židov a homosexuálov.
Výkonný riaditeľ Strediska Mgr. Marian Mesároš vyjadruje hlboký nesúhlas so zriadením a fungovaním tejto internetovej stránky a tiež s publikovaním článkov, ktoré podnecujú rasovú a rodovú neznášanlivosť a ktoré sú tým pádom v rozpore so zákonom.

TASR informovalo Slovenské národné stredisko pre ľudské práva (SNSĽP).

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Bývalá novinárka Jana Teleki zažalovala Slovensko kvôli 16-ročnému trestnému stíhaniu, ktorému bola vystavená. Požaduje odškodnenie vo výške pol milióna eur. TASR to potvrdil jej právny zástupca David Zahumenský.
      Žalobu podala Teleki na jednom z bratislavských súdov, spresnil advokát. Predmetom je náhrada spôsobenej nemajetkovej ujmy. „Ide najmä o to, že bola opakovane trestne stíhaná napriek tomu, že sa nedopustila žiadneho trestne postihnuteľného konania,“ vysvetlil Zahumenský
      Trestné konanie jeho klientky bolo podľa neho nielen nezákonné, ale navyše trvalo neúmerne dlho, v dôsledku čoho bola vystavená psychickému tlaku a bol jej sťažený výkon novinárskej profesie.
      Časť zo sumy 500 tisíc eur Teleki požaduje ako ušlý zisk – v minulosti bola vydavateľkou týždenníka Aspekt, časť ako náhradu za neprimeranú dĺžku konania a časť za poškodenie dobrého mena. „Pri určení výšky odškodného sa opierame o slovenskú a českú judikatúru,“ odôvodnil právnik.
      Teleki bola stíhaná od roku 1998 a mala problémy s políciou, prokuratúrou a súdmi kvôli uverejneniu satirickej básničky a ďalších článkov o primátorovi Považskej Bystrice za HZDS vo svojom periodiku. Vlani sa kvôli stíhaniu presťahovala do Prahy, kde žije doposiaľ.
      Teleki bola v roku 1999 obvinená zo spáchania trestného činu útoku na verejného činiteľa v súbehu s ohováraním. Naposledy bola v roku 2013 obvinená za prečin ohovárania kvôli svojim kritickým vyjadreniam v televízii na adresu orgánov činných v trestnom konaní.
      „V jej neprítomnosti bolo v lete minulého roku trestné stíhanie zastavené. S odôvodnením, že nešlo o trestný čin,“ vysvetlil Zahumenský. Podľa jeho vedomosti Teleki v súčasnosti stíhaná nie je.
      Ministerstvo spravodlivosti SR, ktoré je v tomto prípade žalovaným uviedlo, že mu žalobný návrh Teleki zatiaľ nebol doručený. Vyjadrí sa k nemu v rámci súdneho konania. „Každý sa môže domáhať zákonom ustanoveným postupom svojho práva na nezávislom a nestrannom súde,“ konštatoval v tejto súvislosti rezort.
      Hovorca bratislavských súdov Pavol Adamčiak informoval, že žaloba navrhovateľky bola podaná v pondelok (13. 10.) na Okresný súd Bratislava I. "Predmetom je žaloba o náhradu škody," doplnil.


Copyright © TASR 2014


RTVS- Zaži knihy naživo

RTVS- Zaži knihy naživo

Zaži knihy naživo – tak znie pozvánka na podujatia, z ktorých si môže vybrať každý čitateľ. Najväčší literárny festival predstaví slovenských autorov a ich tvorbu v kníhkupectvách, školách, divadlách, knižniciach, v Starej tržnici, V klube, A4 nultom priestore či v Slovenskej národnej galérii. Garantom festivalu je Ministerstvo kultúry SR, hlavnými organizátormi sú Literárne informačné centrum, Asociácia organizácií spisovateľov Slovenska a Spolok slovenských spisovateľov. Priamy prenos zo slávnostného otvorenia festivalu za prítomnosti ministra kultúry SR Mareka Maďariča odvysiela v priamom prenose Rádio Devín v stredu 15. októbra o 19:00.
Rádiá Devín, Litera, a Junior budú počas tohto týždňa vysielať výsostne slovenské diela. Významnou výnimkou však bude cyklus Parnas (Rádio Devín, pondelok až piatok o 18:30), ktorý prinesie premiéru klasického diela Danteho Alighieri – Božská komédia, časť Peklo v skvelej interpretácii Štefana Bučka. V rámci Dní slovenskej literatúry a pri príležitosti 25. výročia Nežnej revolúcie Rádio Devín rozbieha 13. októbra dva cykly. Prvým sú Nové časy kumštu – rozhlasový zápisník Róberta Šedivého o kultúrnom dianí na Slovensku v porevolučných rokoch. Relácia bude vysielaná od 13. októbra každý pracovný deň o 11.00. Ďalším premiérovým cyklom je 5 x 5 úvah o slobode, v ktorých 25 osobností (Rudolf Dobiáš, Miroslav Saniga, Milan Lasica, Tomáš Janovic, Dušan Junek, Tomáš Ulej, Ján Púček, Peter Krištúfek, Ján Čomaj, Samo Marec, Rasťo Piško, Zuzka Kepplová, Tomáš Varga, Slavo Kalný, Silvester Lavrík a ďalší) prinesie 25 zamyslení na rôzne témy. Pohľady osobností bude Rádio Devín vysielať o 13. októbra každý pracovný deň o 17:10.
„Počas dní slovenskej literatúry bude v Rádiu Devín tiež dominovať premiérové čítanie na pokračovanie z prózy Pavla Vilikovského Príbeh ozajského človeka, ktoré pripravili kolegovia z Banskej Bystrice. Uvádzame ho od 13. októbra vždy o 13:00. V rámci relácii poézie dáme tiež priestor Lýdii Vadkerti – Gavorníkovej, Petrovi Macsovszkemu, Olegovi Pastierovi a Erikovi Jakubovi Grochovi. V Ranníčkoch siahneme po seriáli Ruda Slobodu Ako som sa stal mudrcom a týždeň uzavrieme 19. októbra o 20:00 rozhlasovou hrou Karola Horáka Prorok a tiene,“ povedala k špeciálnemu programu počas festivalu vedúca Odboru vlastnej tvorby Slovenského rozhlasu Zuzana Belková.

Ďalší program jednotlivých rozhlasových okruhov počas Dní slovenskej literatúry nájdete na stránke http://devin.rtvs.sk/clanok/literatura/zacinaju-sa-dni-slovenskej-literatury

Viac informácií o programe festivalu http://www.dnislovenskejliteratury.sk/index.php?zobraz=program

VYHLÁSENIE: MZ SR k informáciám portálu noviny.sk

VYHLÁSENIE: 
MZ SR k informáciám portálu noviny.sk


Ministerstvo zdravotníctva SR dementuje informácie o pacientovi s podozrením na ebolu. Informácie, ktoré priniesol portál noviny.sk, nie sú pravdivé a šíria medzi občanmi paniku. Na centrálnom príjme v Ružinove bol prijatý pacient vykazujúci príznaky bežného infekčného ochorenia.
Cestovná anamnéza pacienta je negatívna, pričom pacient bol preventívne prevezený na kliniku infektológie a geografickej medicíny na základe interného opatrenia Univerzitnej nemocnice Bratislava v súlade s odporúčaním Úradu verejného zdravotníctva SR.

TASR informovala hovorkyňa Ministerstva zdravotníctva SR Martina Šoltésová.

14. 10. 2014

Stanovisko Prvej slovenskej investičnej skupiny

Stanovisko 
Prvej slovenskej investičnej skupiny

Prvá slovenská investičná skupina oznamuje, že dňa 7.10.2014 legitímne uplatnila predkupné právo na akcie Petit Pressu v zmysle stanov spoločnosti. Spoločnosť Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft mbH neakceptovala spôsob uplatnenia predkupného práva Prvej slovenskej investičnej skupiny a hodlá predať 50% akcií Petit Pressu spoločnosti NAMAV, s.r.o. (novozaloženej spoločnosti s predmetom činnosti Predaj nehnuteľností) potom, ak tento prevod schváli Protimonopolný úrad SR. Predstavenstvo Prvej slovenskej investičnej skupiny upozornilo spoločnosť Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft mbH, že ak prevedie akcie na spoločnosť NAMAV, s.r.o, poruší uplatnené predkupné právo a spoločnosť PSIS bude nútená podniknúť všetky právne kroky, ktoré budú smerovať k náprave tohto stavu. Prvá slovenská investičná skupina ako spoluzakladateľ denníka SME, ktorý vznikol v roku 1993 ako odpoveď na pokus vlády Vladimíra Mečiara ovládnuť denník Smena, cíti zodpovednosť za zdravý vývoj mediálneho prostredia a urobí všetko pre to, aby denník SME a ostatné noviny zostali rešpektovanými a nezávislými médiami a Petit Press jedným z najvýznamnejších slovenských vydavateľov tlačených periodík.

Dohoda o predaji polovice Petit Pressu dcére agentúry Sita je právoplatná

Dohoda o predaji polovice Petit Pressu dcére agentúry Sita je právoplatná


Dohoda o kúpe 50-percentného podielu vo vydavateľskom dome Petit Press nadobudla účinnosť. Oficiálne to dnes oznámil doterajší spoluvlastník vydavateľstva - nemecká mediálna skupina Rheinische Post Mediengruppe a tlačová agentúra Sita, ktorá vstupuje do Petit Pressu prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Namav.
Obe strany zhodne konštatovali, že druhý spoluvlastník vydavateľstva – Prvá slovenská investičná spoločnosť si neuplatnila svoje predkupné právo podľa stanov a predpísanej legislatívy. „Na základe toho sú Sita a Namav pripravené a rozhodnuté urobiť potrebné kroky na dokončenie kúpy 50-percentného podielu v Petit Presse,“ uviedol spolumajiteľ Sity Igor Grošaft.
Generálny riaditeľ nemeckej mediálnej skupiny a člen dozornej rady Petit Pressu Johannes Werle je presvedčený, že Petit Press má predpoklady, aby aj v budúcnosti zohrával dôležitú úlohu na meniacom sa mediálnom trhu na Slovensku. „Hoci sme naďalej presvedčení o príťažlivosti spoločnosti a trhu, predaj je logickým krokom po odpredaji našich aktivít v Českej republike,“ zdôvodnil.
Podľa Werleho sa chcú v budúcnosti sústrediť na mediálne aktivity v Nemecku, rastúce sektory digitálneho podnikania, ako aj na celosvetové služby v oblasti prekladov a správy dokumentov. Petit Pressu, jeho manažérom a zamestnancom zaprial veľa úspechov v rámci novej akcionárskej štruktúry.
Predávajúca a kupujúca strana sa dohodli, že detaily transakcie nezverejnia. Nemecká mediálna skupina zároveň oznámila, že transakcia ešte môže byť predmetom skúmania úradov na ochranu hospodárskej súťaže.
Igor Grošaft vysvetlil, že akvizícia 50-percentného podielu v Petit Presse agentúre umožní podieľať sa na synergiách na silne sa konsolidujúcom slovenskom mediálnom trhu. „Tieto synergie budú prínosom pre všetky strany zúčastnené na transakcii,“ doplnil.
Sita tiež zopakovala svoju deklaráciu, že ako budúci spolumajiteľ Petit Press bude plne rešpektovať a chrániť nezávislosť redakcií Petit Press. Redakciu najvýznamnejšieho titulu vydavateľstva – denníka SME, pritom zrejme opustí jeho podstatná časť. Už dnes oznámil svoj odchod šéfredaktor Matúš Kostolný a jeho štyria zástupcovia. Dôvodom je, že za celým obchodom je v pozadí finančná skupina Penta.
Odhodlanie opustiť denník Sme minulý týždeň verene deklarovalo aj viac ako 60 členov redakcie. „Tí na tomto postoji trvajú a od utorka tiež podávajú výpovede,“ informuje na webe denníka doterajší zástupca šéfredaktora Konštantín Čikovský. Informoval, že po dohode riaditeľa vydavateľstva a odchádzajúceho vedenia redakcie povedie výrobu v denníku v najbližších dňoch zrejme niekto z odchádzajúcich členov vedenia.
Čikovský uviedol, že Prvá slovenská investičná spoločnosť vedená Petrom Vajdom sa môže pokúsiť prevod akcií zablokovať na súde. Riaditeľ Petit Pressu Alexej Fulmek sa dnes poobede stretol s redakciou a povedal, že Penta je aj naďalej pripravená rokovať o „ústupe do minority“. Časť akcií by v takomto prípade po ich získaní predala skupine PSIS alebo niekomu, kto je s ňou spriaznený. „Fulmek tento scenár označil za pravdepodobný,“ napísal Čikovský.
Odchádzajúci šéfredaktor a jeho zástupcovia na internete oznámili, že sa pokúsia o vznik nového nezávislého média. Petit Press je jedným z popredných vydavateľských a mediálnych domov na Slovensku. Do jej portfólia patria okrem denníka SME aj východoslovenský denník Korzár, jediný denník v maďarskom jazyku Új Szó, anglický týždenník The Slovak Spectator a niekoľko časopisov. Skupina vlastní spravodajský portál sme.sk, niekoľko ďalších webových portálov a nedávno modernizovanú tlačiareň v Bratislave.

Copyright © TASR 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS


Denník Sme momentálne nemá svojho šéfredaktora. Jeho doterajší šéf Matúš Kostolný podal výpoveď spolu so svojimi štyrmi zástupcami. Reagoval tak na vstup agentúry Sita, za ktorou je finančná skupina Penta, do vydavateľstva Petit Press.
Kostolný TASR potvrdil odchod z denníka. Spolu s ním noviny opúšťajú zástupcovia Tomáš Bella, Lukáš Fila, Konštantín Čikovský a Juraj Javorský. Ako uviedol Kostolný, vydavateľovi oznámil, že od dnešného dňa nie je šéfredaktorom.
„Neodchádza sa mi odtiaľto ani náhodou ľahko a nepískam si pritom. Pre mňa to je hrozne zložité a komplikované rozhodnutie,“ vysvetlil doterajší šéfredaktor, ktorý v denníku strávil 20 rokov a podľa jeho slov sa do poslednej chvíle koncentroval na to, aby v ňom mohol zostať.
Kostolný zopakoval dôvod svojho odchodu, ktorý už predtým verejne deklaroval. Vstup finančnej skupiny Penta považuje za ohrozenie nezávislej a slobodnej novinárčiny, na ktorú bol v denníku Sme zvyknutý. Spolu so svojimi zástupcami dnes na webe oznámil, že založia nový nezávislý denník.
„Považujeme za logické, že sa pokúsime založiť nejaký nový projekt, pretože sa nám zdá, že na Slovensku v tomto momente bude chýbať priestor pre slobodnú a nezávislú žurnalistiku,“ vysvetlil.
Minulotýždňový otvorený list Kostolného, v ktorom sa hovorí o odchode z denníka Sme v prípade vstupu Penty do vydavateľstva Petit Press, podpísalo viac ako 60 členov redakcie denníka. Kostolný nevedel uviesť, či svoj verejný záväzok naplnia a podajú rovnako výpovede. „Je to na ich slobodnom rozhodnutí, neviem za nich odpovedať,“ vysvetlil.
Viaceré internetové servery zamerané na oblasť médií dnes popoludní priniesli informáciu, že polovičným vlastníkom vo vydavateľstve Petit Press sa definitívne stane spoločnosť Namav, ktorá je dcérskou firmou tlačovej agentúry Sita. Za celou finančnou transakciou by podľa mediálnych vyjadrení mala byť finančná skupina Penta.
Svoj 50-percentný podiel v Petit Presse predala nemecká spoločnosť Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft. Druhá polovica by mala ostať u pôvodného majiteľa - v rukách Prvej slovenskej investičnej skupiny (PSIS) Petra Vajdu.
Nemecký spoluvlastník Petit Pressu sa so Sitou a finančnou skupinou Penta dohodol už koncom augusta. Odvtedy plynula 30-dňová lehota, počas ktorej sa druhý akcionár mohol rozhodnúť, či ponuku dorovná. Peter Vajda si podľa medializovaných informácií uplatnil predkupné právo.
Z pohľadu Matúša Kostolného však zrejme nemecký akcionár nadobudol presvedčenie, že sa tak neudialo v súlade so stanovami spoločnosti. Tým pádom uzavrel obchod s dcérskou spoločnosťou agentúry Sita a finančnou skupinou Penta v pozadí.

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

 


Holandské internetové spoločnosti sa dostávajú pod tlak zo strany vlády, ktorá sa snaží cenzurovať prejavy spojené s náboženskou radikalizáciou a šírením džihádistických myšlienok na internete. Uviedol to spravodajský server DutchNews.nl.
      Predstavitelia internetových firiem sa sťažujú na neoprávnený zásah štátu do ich podnikania a tvrdia, že vláda sa snaží o obmedzovanie slobody slova, pričom zodpovednosť v oblasti, kde zlyháva, hádže na plecia súkromného sektora, a to bez akéhokoľvek právneho základu.  
      Predstavitelia ministerstva spravodlivosti požiadali prenajímateľov stránok na internete, aby z neho odstránili webstránky, názory, videá a diskusné fóra, ktoré môžu podporovať radikalizáciu spoločnosti.
      "Robia nás zodpovednými za rozhodovanie o tom, čo je v rozpore so zákonom," povedal v pondelok pre denník Financieele Dagblad riaditeľ Združenia holandských internetových providerov (DHPA) Michiel Steltman.
      Spresnil, že zastupuje spoločnosti, ktoré ponúkajú na prenájom priestor a platformy na internete, ale ministerstvo spravodlivosti, ktoré nezvláda sledovať nájomcov internetových platforiem, nemôže presunúť tento problém na providerov.
      Poskytovatelia internetových stránok sú kritickí najmä voči vládnemu plánu boja proti radikalizácii a džihádizmu, ktorý zahŕňa obmedzovanie šírenia myšlienok podporujúcich nenávisť a násilie.
      Noviny Financieele Dagblad neuviedli príklady stránok, ktoré by na príkaz ministerstva spravodlivosti mali byť zablokované, alebo videá, ktoré by mali byť odstránené. Steltman však ako príklad uviedol video, na ktorom skupina mužov sedí okolo ohňa, strieľa do vzduchu a kričí "Alláhu akbar!".
      Holandský podnikový právnik Alex de Joode, ktorý spolupracuje s najväčším internetovým providerom v krajine, upozornil, že prevádzkovatelia internetu "nie sú oprávnení na cenzúru". Dodal, že vláda má potrebné právne nástroje na odstránenie radikálnych obsahov a videí z internetu, ale nevyužíva ich v boji proti džihádizmu.
      Šéf holandského protiteroristického úradu Dick Schoof uviedol, že chápe postavenie internetových providerov, ale zároveň upozornil, že v rámci zákonných limitov by mali pomáhať úsiliu vlády v boji proti radikalizácii a džihádistickým výzvam.

Copyright © TASR 2014

 

Herci Petr Čtvrtníček a Jan Potměšil dostali za natáčanie klipu v policajných uniformách, pri ktorom jedného zo zastavených vodičov postihla srdcová príhoda, osemmesačné podmienečné tresty. Skúšobnú dobu Obvodný súd pre Prahu 6 určil na 1,5 roka. Potměšil už skôr uviedol, že je mu ľúto, čo sa stalo. Vraj ale plnil scenár a netušil, že ľudia nepoznajú, že nie je skutočný policajt. Vo výpovediach sa Čtvrtníček aj Potměšil zhodli, že pri kontrolách bolo poznať, že ide o zveličenie. Jeden z vodičov ale netušil, že ide o natáčanie, a skolaboval.
Režisér klipu Tomáš Sloboda a producent Jiří Kounický boli oslobodení. Klip herci natáčali v roku 2012 v Prahe pre Konto Bariéry, ktoré pomáha hendikepovaným. Herci mali uniformy aj auto vo farbách polície. Obaja herci podľa obžaloby nepostupovali v súlade so schváleným scenárom a pod zámienkou priestupku najmenej v dvoch prípadoch zastavili vodiča. Keď jedného z nich kontrolovali pre údajné prekročenie rýchlosti a potom mu povedali, že ide o natáčanie skrytou kamerou, muža postihol infarkt. Pomohol ho zachrániť kameraman, muž skončil v nemocnici.
"Tej situácia je mi veľmi ľúto," uviedol už skôr pred súdom Potměšil. V klipe vraj hral, pretože to považoval za vec, ktorá pomôže hendikepovaným. "Nenapadlo ma, že by to mohlo mať takéto dôsledky. Nenapadlo ma, že by nás niekto nespoznal," podotkol Potměšil, ktorý je sám na vozíku. "Zaujímali ma reakcie ľudí, keď ich zastaví policajt na vozíku," podotkol Čtvrtníček. Potom popisoval samotné natáčanie. Vodič, ktorý skolaboval, podľa neho nevedel, že je filmovanie. "Keď som mu to povedal, tak sa mu uľavilo," dodal Čtvrtníček s tým, že kolaps mohli spôsobiť emócie.

Zdroj : ČT24

Penta vstupuje do Petit Pressu

Penta vstupuje do Petit Pressu


Polovičným vlastníkom vo vydavateľstve Petit Press sa definitívne stane spoločnosť Namav, ktorá je dcérskou firmou tlačovej agentúry Sita. Za celou finančnou transakciou by podľa mediálnych vyjadrení mala byť finančná skupina Penta. Informáciu priniesli portály Stratégie.sk, Mediálne.trend.sk a blog novinárky Mirky Kernovej O médiách.com.
Svoj 50-percentný podiel v Petit Presse predala nemecká spoločnosť Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft. Druhá polovica by mala ostať u pôvodného majiteľa - v rukách Prvej slovenskej investičnej skupiny (PSIS) Petra Vajdu.
Zmena vlastníckych pomerov prinesie zmenu v denníku Sme, ktorý vydavateľstvo vydáva. Šéfredaktor denníka Matúš Kostolný a jeho štyria zástupcovia na internete oznámili, že v denníku končia a zakladajú nový nezávislý denník.
Nemecký spoluvlastník Petit Pressu sa so Sitou a finančnou skupinou Penta dohodol už koncom augusta. Odvtedy plynula 30-dňová lehota, počas ktorej sa druhý akcionár mohol rozhodnúť, či ponuku dorovná. Táto lehota uplynula 9. októbra, pričom PSIS si podľa informácie Mediálne.trend.sk chcela uplatniť iba menší podiel do 10 percent. Nemci na návrh zrejme nereagovali a postupujú podľa zmluvy uzatvorenej s dcérskou spoločnosťou Sity a finančnou skupinou Penta v pozadí.

Copyright © TASR 2014

Prečo odchádzame z denníka SME

Prečo odchádzame z denníka SME


Štyri citáty namiesto úvodu

„Je mi jedno, či niekto pracoval pre CIA alebo KGB, či bol členom ústredného výboru alebo disident. Pokiaľ je človek šikovný a uznávaný vo svojej brandži, nič iné ma nezaujíma.“

Týmto výrokom Jaroslav Haščák v minulosti obhajoval zamestnávanie bývalého šéfa komunistickej Štátnej bezpečnosti Alojza Lorenca, ale je formulovaná širšie, ako jeho obchodná a životná filozofia. Denník SME vždy zastával opačný názor - že nie je jedno, kde ľudia pracujú a videl rozdiel v tom, či sa niekto stal úspešným vďaka vlastnej šikovnosti, alebo vďaka utláčaniu či okrádaniu iných. Vyrovnávanie sa s fašictickou, komunistickou aj mečiarovskou minulosťou boli vždy veľké témy týchto novín, podobne ako obhajoba ľudských práv.

„Prirodzene, že nám záleží na tom, aké legislatívne prostredie na Slovensku bude. V tomto kontexte sme aktívni, keďže politické rozhodnutia sa dotýkajú nielen nás, ale aj zamestnancov, ktorí pracujú v spoločnostiach v rámci našej skupiny.“

Kúpou médií získava Penta nový nástroj na ovplyvňovanie legislatívneho prostredia, ktoré je obzvlášť významné pre úspech vo vysoko regulovaných odvetviach, akými je napríklad zdravotníctvo. Automaticky sa tak ocitá v konflikte záujmov, o ktorom bude každý z jej redaktorov vedieť.

„Novinári často rozprávajú akoby prišli z inej planéty, ako keby boli v niečom výnimoční, ale ja vidím mediálny trh rovnako ako ktorýkoľvek iný sektor.“

- Novinári nemajú žiadne právo vyvyšovať sa nad iné profesie. Napriek tomu platí, že mediálny trh má svoje špecifiká. Jedným z nich je, že vydavateľ má mať vysoko vyvinutý cit pre slobodu slova. Žalobami na Facebook, tumblr, či žiadosťou o zákaz knihy a zabavenie počítačov vydavateľstva Petit Press v čase kauzy Gorila Jaroslav Haščák dokázal, že ho nemá.

"Demokracia je na hovno systém. Volič nič o ničom nevie, volič je hovno. Volič vníma iba absolútny povrch."

- Hoci nie je jasné, aká časť spisu Gorila je pravdivá a či tento výrok skutočne odznelo, od zverejnenia spisu na internete pribúdali argumenty, ktoré jeho autenticitu podporovali – potvrdilo sa, že byt na Vazovovej tajná služba skutočne odpočúvala, Robert Fico sa odmieta vyjadriť k svojej prítomnosti v ňom, jedna z hlavných postáv Anna Bubeníková verejne nikdy neprehovorila. Ak by spis bol pravdivý, Penta sa podieľala na korupcii, čiernom financovaní politiky, parcelovaní štátu medzi vplyvové skupiny a v konečnom dôsledku ochromení demokracie.



Teraz, keď sa zdá byť takmer nezvratným, že skupina Penta sa stane akcionárom vydavateľa SME, prichádzame o dve veci, bez ktorých sa žurnalistika nedá robiť poriadne. Už nemáme istotu, že budeme môcť publikovať slobodne a Penta ako spolumajiteľ nutne uberie aj z dôvery našich čitateľov.

Penta sa nespráva ako normálny investor, ktorý chce v médiách podnikať, aby mu príjmy od čitateľov a z inzercie priniesli zisk. Aj neprimerane vysoká cena, ktorú ponúkla za polovicu Petit Pressu, dokazuje, že Pentu zaujíma najmä vplyv, ktorý má značka SME.

Ak by sme v tejto situácii v SME ostali, prikývli by sme na hru, v ktorej sa médiá nestarajú len o záujmy čitateľov, ale sú aj nástroj moci svojich vlastníkov.

Naši čitatelia sú mimoriadne nároční a preto s Pentou ako spolumajiteľom SME budú prirodzene podozrievavejší. Nechceme prísť o ich dôveru a o potešenie pre nich písať. Preto zo SME odchádzame a pokúsime sa vytvoriť nové médium, ktoré nikto nebude podozrievať, že slúži niekomu inému ako čitateľom.

Ak by sme v SME zostali, podporili by sme aj štýl, akým Penta podniká. Vážime si voľný trh a úspešných podnikateľov, no história Penty je predovšetkým o zneužívaní nedostatkov raného kapitalizmu a slabého štátu. Skupovanie médií je toho pokračovaním a my sa na tom odmietame podieľať.

Mrzí nás, že naše rozhodnutie môže poškodiť aj pôvodného akcionára, ktorý Petit Press zakladal. Peter Vajda a Prvá slovenská investičná skupina počas celej histórie umožňovali vedeniu denníku SME rozhodovať sa slobodne. No aj spôsob, akým sa Penta ukrytá za dcérsku firmu agentúry SITA dostala k akciám Petit Pressu, nás utvrdil v tom, že pre nich nesmieme pracovať, aj keby mali vo vydavateľstve len menšinový podiel.

Náš odchod chce byť aj gestom, že normálni ľudia sa dokážu postaviť prepojeniu politiky a biznisu. Nechceme žiť v krajine, kde verejné inštitúcie či médiá chránia najmä potreby oligarchov.

Na druhej strane, vieme, že sebavedomí novinári dokážu byť pre čitateľov často užitoční aj v médiách, ktoré vlastnia oligarchovia. Preto rozumieme kolegom, ktorí ostanú pracovať v takýchto redakciách vrátane SME.

My sme sa však už rozhodli, že prídeme s novým projektom. Ak má byť vytvorenie alternatívy k médiám vlastneným oligarchami úspešné, budeme potrebovať pomoc každého, kto má pocit, že zdieľa hodnoty vyjadrené v tomto texte.

Ak máte pocit, že patríte k týmto ľuďom, prosíme vás v tomto momente o dve veci: zdieľajte tento text s podobne zmýšľajúcimi známymi a vyplňte formulár nižšie, ozveme sa vám. Ďakujeme.

Matúš Kostolný, šéfredaktor SME,

Tomáš Bella, zástupca šéfredaktora SME

Konštantín Čikovský, zástupca šéfredaktora SME

Lukáš Fila, zástupca šéfredaktora SME

Juraj Javorský, zástupca šéfredaktora SME


http://www.opentat.sk/post/99715656100/preco-odchadzame-z-dennika-sme