DALITO!

4. 10. 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Zástupcovia americkej Turner Network Television (TNT) informovali, že neplánujú nakrúcať štvrtú sezónu seriálu Dallas (2012 - 2014). Televízny projekt sledovalo čoraz menej divákov a diváčok. "Televízia TNT sa rozhodla, že nebude pokračovať v nakrúcaní seriálu Dallas. Sme na tento projekt neskutočne hrdí. Chceme sa poďakovať všetkým, ktorí sa do šou zapojili, od úžasného hereckého obsadenia až po dokonalý produkčný tím, ktorý viedli Cynthia Cidre a Mike Robin. Špeciálne sa chceme poďakovať obyvateľom Dallasu za ich srdečnosť a štedrú pohostinnosť, ktorú nám prejavovali počas nakrúcania," uviedli zástupcovia spoločnosti TNT.
Obľúbený seriál Dallas (1978 - 1991) vytvoril David Jacobs, ktorý sa spolu so spomínanou Cidre a ďalšími podieľal aj na tvorbe obnoveného projektu. V ňom sa z pôvodného hereckého obsadenia ukázali Patrick Duffy, Linda Gray a tiež predstaviteľ J. R. Ewinga Larry Hagman, ktorý však v novembri 2012 zomrel. V seriáli si zahrali aj Josh Henderson, Jesse Metcalfe, Jordana Brewster, Julie Gonzalo či Brenda Strong.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Denník SME v článku o výstavbe múra v blízkosti vodného diela Gabčíkovo účelovo zavádza

Denník SME v článku o výstavbe múra 

v blízkosti vodného diela Gabčíkovo účelovo zavádza


Denník SME v článkoch pod názvom "Gabčíkovo má čínsky múrik" a "Vodohospodári majú peňazí dosť" vo vydaní 3.10.2014 čitateľov účelovo zavádzal a použil len časť faktov, ktoré mal k dispozícii. Pokúsil sa vytvoriť dojem, že podnik Vodohospodárska výstavba š.p. investuje finančné prostriedky do zbytočných opatrení, čo nie je pravda. Denník sa opieral aj o svoj starší článok z marca, pre ktorý musel neskôr zverejniť tri opravy. VV š.p. bude žiadať denník o nápravu aj v tomto prípade.

Autor článku nespresnil, hoci informácie mal k dispozícii, že v zákazke za necelých 1 300 000 eur, nebola len asfaltobetónová cesta a múrik, ale aj navýšenie hrádze a jej dobudovanie v mieste, kde chýbala a spevnenie koruny hrádze asfaltom.
Päťkilometrový úsek od elektrárne po obec Sap bol posledným úsekom zo 100 km hrádzí okolo vodného diela Gabčíkovo, ktorý doteraz nemal dobudovanú hrádzu v súlade so stavebným povolením. Na základe požiadaviek Technicko-bezpečnostného dozoru, ktorý má dohľad nad stavbou, podnik musel zabrániť vstupu nepovolených vozidiel na hrádzu, pretože dochádzalo ku poškodzovaniu hrádze a monitorovacích zariadení.
Celkové náklady na dostavbu hrádze v dĺžke 5,3 km (dostavba začala ešte za bývalého vedenia podniku) sú 3,6 milióna eur. Hrádza je súčasťou Vodného diela Gabčíkovo, a teda spadá pod objekt s mimoriadnym hospodárskym významom, riadi sa špeciálnym zákonom a bezpečnostnými pravidlami. Zábery na webovej stránke denníka SME, jasne ukazujú, že na hrádzi sa nachádzali aj vozidlá bez oprávnenia vjazdu a je tu podozrenie, že aj samotný redaktor, sa žiaľ podieľa na porušovaní zákonov. Na objekte hrádze bolo totiž jasne uvedené, že na objekt s mimoriadnym hospodárskym významom smú vstúpiť vozidlami len jeho správcovia, teda len autá SVP, š.p. a VV, š.p. Práve z dôvodu takýchto porušení vstupu na hrádzu, musí byť hrádza kontrolovaná bezpečnostnou službou.
Podľa autora článku má múrik slúžiť ako ochrana proti rybárom. Avšak Slovenský rybársky zväz nemá s touto stavbou zásadný problém. Podľa jeho ichtyológa pre Bratislavskú oblasť, tento vstup zabraňuje nezákonnému odlovu rýb z odpadového kanála Vodného diela Gabčíkovo, ktorý prebieha už aj v organizovaných skupinách, kde dochádza k nezákonnému odlovu jeseterovitých rýb a ostatných druhov. Po kolaudácii stavby budú vytvorené záchytné miesta na parkovanie pre rybárov a bude možné zloženie člnu na vodnú plochu pre legálny lov rýb. Osoby, ktoré budú chcieť na hrádzu vstúpiť za účelom lovu rýb, si pošlú žiadosť na VV, š.p. o povolenie vstupu. Tak bude umožnený kontrolovaný vstup aj pre rybárov.
Navýšenie, dobudovanie a spevnenie hrádze asfaltobetónovou cestou bolo obstarané riadnou elektronickou aukciou v zmysle zákona o obstarávaní. Elektronickej aukcie sa zúčastnili traja uchádzači. Na realizáciu zákazky bol vybraný uchádzač, ktorý ponúkol najnižšiu cenu. Obstarávanie pre podnik VV, š.p. robí externá firma Process management s.r.o. Vzhľadom na výšku zákazky nie je podľa zákona o verejnom obstarávaní pri takejto sume potrebné zverejňovanie tendra vo vestníkoch. Do výberového konania sa oslovia uchádzači, ktorí spĺňajú všetky predpoklady na realizáciu zákazky, pričom pri výbere sa dbá na čo najlepší pomer kvality a ceny za zrealizovanie predmetu obstarávania
Autor článku uvádza, že zverejnená zmluva je začiernená. Začierňovanie citlivých údajov vo zverejňovaných zmluvách nám však ukladá zákon. Podľa platného zákona musia pracovníci VV, š.p. pred zverejnením zmluvy začierniť citlivé údaje a robia tak v zmysle zákona s prihliadnutím na fakt, že ide o zmluvy týkajúce sa objektov s mimoriadnym hospodárskym významom.
Aktuálny článok sa odvoláva na marcový článok "Za SMER-u čistenie Gabčíkova zdraželo", o kosení a údržbe zelene na vodnom diele. Paradoxom je, že za mylné a zavádzajúce informácie v tomto článku sa denník SME ospravedlnil a následne zverejnil tri opravy predmetnej reportáže.
Vodohospodárska výstavba š.p., je presvedčená, že článok je nepresný, účelovo vytŕha fakty z kontextu a poškodzuje dobré meno podniku. Preto bude žiadať o jeho opravu a zvažuje ďalšie právne kroky.

Diana Migaľová, Vodohospodárska výstavba š.p.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Srbsko včera oznámilo zámer privatizovať svoju štátnu tlačovú agentúru TANJUG a vyzvalo záujemcov, aby do 3. novembra predložili svoje ponuky. Informovala o tom agentúra DPA.
Predaj, na ktorý nie je stanovená minimálna ponuka, by sa mal ukončiť do 1. júla 2015, uviedla štátna privatizačná komisia.
Tlačovú agentúru Novej Juhoslávie (TANJUG) založili komunistickí povstalci v roku 1943, keď Juhosláviu okupovala nemecká armáda. Vrchol slávy zažila v časoch studenej vojny, po rozpade Juhoslávie sa však stala hlásnou trúbou režimu Slobodana Miloševiča.
Nedávny hospodársky úpadok Srbska donútil agentúru, aby svoju sieť spravodajcov vo svete zredukovala na pár pobočiek. Zvažoval sa aj variant prerodu tlačovej agentúry na tlačový úrad vlády.
Podľa agentúry DPA je na predaj v Srbsku aj niekoľko ďalších médií vo vlastníctve štátu, vrátane miestnych rozhlasových staníc, informačných kancelárií a tlačových stredísk.

Copyright © TASR 2014

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA
Reláciu V politike vysiela TA3 v nedeľu od 11:00. Moderuje Noro Dolinský. 

Téma: Nové pravidlá pre dane z príjmov, makroekonomická prognóza 
Hosť: Peter Kažimír (SMER-SD), minister financií 

Téma: Politici očami ľudí, analýza súčasnej politickej scény 
Hostia: Michal Horský, politológ; Martin Klus, politológ; Václav Hřích, predseda Slovenskej asociácie výskumných agentúr 






O 5 minút 12 (nedeľa 5.10. o 11.55 h na Jednotke)
      Hostia 1. časti:
      Jana Bajánková, predsedníčka Súdnej rady SR
      Daniela Švecová, predsedníčka Najvyššieho súdu SR
      Témy:
      - Výzvy a priority vo funkcii;
      - Organizácia práce na NS SR a v Súdnej rade SR;
      - Previerky spôsobilosti sudcov + proces a podmienky výberu sudcov, etický kódex;
      - Prinavrátenie dôvery v justíciu.

      Hostia 2. časti:
      Pavol Pavlis, minister hospodárstva SR (Smer-SD)
      Juraj Miškov, poslanec NR SR, bývalý minister hospodárstva (nezávislý)
      Témy:
      - Aktuálna situácia v súvislosti s dodávkami plynu na Slovensko - pripravenosť SR;
      - Predaj podielu ENEL-u v Slovenských elektrárňach – pozícia SR;
      - Podnikateľské prostredie v SR – stav, problémy, riešenia;
      Moderuje Martin Strižinec.


Passed out. 

3. 10. 2014

Agrofilm 2014

Agrofilm 2014


Čínsky film Klimatická zmena a potravinová bezpečnosť si odniesol z tohtoročného medzinárodného filmového festivalu (MFF) Hlavnú cenu Agrofilmu 2014. Na jubilejný 30. ročník festivalu, ktorý sa dnes skončil v Nitre, prihlásili tvorcovia z 25 krajín z celého sveta 120 filmov. Do hlavnej súťaže sa z nich dostalo 39 dokumentov.
Medzinárodná porota udelila 18 cien 22 filmom z 11 krajín. Tradične najväčšie zastúpenie filmov na festivale aj v samotnej súťaži bolo zo Slovenska, z Nemecka a Českej republiky. Zaujímavým spestrením boli dokumenty prihlásené z Kanady, Iránu či zo Srí Lanky. „Kvalitne spracované a vysoko odborne prínosné boli už tradične filmy z Nemecka a Číny,“ informoval Ján Škorňa z organizačného štábu festivalu. Organizátorom Agrofilmu je Výskumný ústav živočíšnej výroby Nitra, ktorý je súčasťou Národného poľnohospodárskeho a potravinárskeho centra.
Cenu za najlepší slovenský film si z Nitry odniesol dokument Zomierajú postojačky, venovaný alarmujúcemu stavu našich smrečín po veterných a lykožrútových kalamitách. Výnimočný bol vysokou filmárskou kvalitou, silnými emóciami, ale aj hlbokým odborným pohľadom. Cena rektora Technickej univerzity vo Zvolene patrí filmu z produkcie Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Vieme čo jeme, ktorý prezentoval slovenské potraviny a Značku kvality SK.
Festival Agrofilm je venovaný poľnohospodárstvu, potravinárstvu, výžive obyvateľstva, problematike vidieka a životu jeho obyvateľstva, ochrane prírodných zdrojov a zvyšovaniu kvality života ľudí. Dôležitým kritériom výberu filmov bola aj tematická blízkosť s agrosektorom, aby sa zachovala jedinečnosť festivalu. V medzinárodnej porote mali zastúpenie filmári a odborní výskumní pracovníci z Nemecka, Maďarska, Česka a zo Slovenska.
Rovnako ako vlani aj v tomto roku mohli festivalové filmy sledovať študenti obidvoch nitrianskych univerzít a návštevníci obchodného centra Mlyny, kde sa uskutočnilo nielen premietanie filmov, ale aj ďalšie festivalové podujatia. V tomto roku sa do MFF zapojila aj Technická univerzita vo Zvolene, kde mohli diváci tiež sledovať zaujímavé dokumenty. „Počas festivalového týždňa sa na piatich miestach v Nitre a vo Zvolene premietalo pre odborné aj laické publikum spolu 138-krát,“ skonštatoval Škorňa.
Pracovná skupina Európskej komisie EIP-AGRI zaradila jubilejný 30. ročník Agrofilmu do kalendára významných európskych podujatí zameraných na oblasť inovácií v poľnohospodárstve. EIP-AGRI je Európske inovačné partnerstvo v poľnohospodárstve a je zamerané na presadzovanie inovačných myšlienok a riešení do praxe. Pracuje v rámci Generálneho riaditeľstva pre poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka. Festival zahrnula do svojej informačnej databázy aj Európska komisia.

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americkému nezávislému kameramanovi, ktorý pracuje pre televíziu NBC News v Libérii, diagnostikovali ebolu a prevezú ho späť do Spojených štátov na liečbu.
Ako vo štvrtok oznámila prezidentka NBC News Deborah Turnessová, zvyšní štyria členovia štábu televízie, ktorý podával z Libérie správy o epidémii eboly, sa rovnako vrátia do USA a umiestnia ich do karantény na 21 dní.
Kameraman, ktorého meno nezverejnili, pracoval v Libérii tri roky. Pre spravodajský kanál televíznej siete NBC začal natáčať tento utorok, informovala agentúra AP.
V stredu začal cítiť únavu a bolesti a zistil, že má miernu horúčku. Vo štvrtok išiel do zdravotníckeho centra na testy, ktoré uňho preukázali ebolu.
Turnessová uviedla, že u žiadneho z ďalších zamestnancov NBC sa neobjavili príznaky ani varovné znaky nákazy ebolou.

Copyright © TASR 2014

Americký herec Dwayne Johnson, známy ako The Rock, si zahrá v dlho pripravovanej filmovej verzii seriálu Pobrežná hliadka (1989 - 2001). Informáciu potvrdil samotný predstaviteľ Herkula, keď prostredníctvom služby Instagram zverejnil fotografiu, ako sedí na vodnom skútri. "Dohady sú pravdivé. Pripravujeme film o Pobrežnej hliadke," napísal 42-ročný herec.
Spoločnosť Paramount Pictures plánovala nakrútiť film o pobrežnej hliadke dlhé roky. Vzniklo niekoľko verzií scenára, pričom o definitívnu podobu sa má postarať Justin Malen. Réžie filmu by sa mali zhostiť Sean Anders a John Morris, ktorí stáli za scenárom snímky My sme Millerovci (2013).
Dwaynea "The Rock" Johnsona považujú za jedného z najlepších profesionálnych wrestlerov všetkých čias. Jeho debutom na striebornom plátne bola malá úloha Kráľa Škorpióna v snímke Múmia sa vracia (2001). O rok neskôr prišiel film Kráľ Škorpión, vďaka ktorému sa Johnson so sumou 5,5 milióna amerických dolárov dostal do Guinnessovej knihy rekordov ako herec s najvyšším honorárom za prvú hlavnú úlohu. Diváci ho môžu poznať aj zo snímok Vitajte v džungli (2003), Kráčajúca skala (2004), Doom (2005), Buď cool (2005), Plán hry (2007), Dostaňte agenta Smarta (2008), Hora čarodejníc (2009), Fízli zo zálohy (2010), Neľútostný pomstiteľ (2010), Rýchlo a zbesilo 5 (2011), G.I. Joe: Odveta (2013), Rýchlo a zbesilo 6 (2013) či Pot a krv (2013). V júli prišla do kín jeho najnovšia snímka Hercules, budúci rok by sa mal objaviť aj v siedmom filme zo série Rýchlo a zbesilo.

Európska komisia (EK) v piatok povolila internetovej spoločnosti Facebook prevziať za 19 mld. USD firmu WhatsApp, ktorá vyvinula aplikáciu pre bezplatné zasielanie správ prostredníctvom mobilných telefónov. V desaťročnej histórii Facebooku ide o doteraz najväčšiu transakciu. Komisia uviedla, že navrhovaná akvizícia podľa jej názoru nepoškodí hospodársku súťaž.
"Navrhnutú akvizíciu sme starostlivo preskúmali a prišli sme k záveru, že nepoškodí súťaž na dynamickom a rastúcom trhu. Spotrebitelia budú mať naďalej k dispozícii široký výber spotrebiteľských komunikačných aplikácií," uviedol európsky komisár pre hospodársku súťaž Joaquin Almunia. Zdroje agentúry Reuters už minulý týždeň uviedli, že Facebook získa na prevzatie spoločnosti WhatsApp bezpodmienečný súhlas EK.
WhatsApp, aplikácia na posielanie textových správ či fotografií, má celosvetovo 450 mil. užívateľov. Americké úrady dohodu schválili ešte v apríli s tým, že spoločnosť WhatsApp ostane pri svojich súčasných princípoch ochrany súkromia a osobné údaje užívateľov sa tak nevyužijú na cielenú reklamu.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

                VÝROKY TÝŽDŇA



„ Smeonline – miesto, na ktorom sa nachádzame - zavesilo hneď na vstupnú bránu článok z Jetotak od Michala Havrana. Rozumiem tomu, že nákupná horúčka Penty smerom k SME vyvoláva až také potešenie frustrovanej blogosféry, že neodolá pokušeniu kopnúť si do redakcie (blogeri Bránik, Pospíšil – nezmysly na nezmysly), eventuálne celej novinárskej dediny. Je však nutné, aby smeonline fungoval ako integrátor všetkého smetia a šalátu, ktoré sa vyskytnú na slovenskom internete?
Pretože, všakáno, Havranovo dielko je čistý publicistický balast, nekvalita replikujúca najhlúpejšie internetové klišé o médiách. Teda znôška halucinácií („nemôžete písať pre politické a obchodné korporácie a ešte aj očakávať, že budujete nezávislosť“) písaných žlčníkom, ideologickou predpojatosťou („slovenské médiá míňali energiu na nezmyselné projekty typu ´kto neobhajuje druhý pilier, ten chce návrat Jakeša´“) a nenávistná slepota („uviazli v logike straníckej tlače“).  Niežeby neboli aj takí, čo kdesi uviazli. Sú. Havranova generalizácia („slovenské médiá stratili svoju nezávislosť dávno predtým, ako ich skúpili Kmotrík, J&T a Penta”) je však falzifikáciou reality na celej čiare. O kom to hovoríš, ty nevedko?
Pozor. Každú dobrú kritiku novinárskej práce si veľmi rád prečítam. Existujú ale ešte jedny noviny na svete, ktoré by si zo svojej prvej strany urobili masochistický salón, kde sa nechajú opľúvať, ponižovať a urážať podradnými článkami treťoradých zdrojov a dávajú im tak publicitu, akú by inak nikdy nemali?“
Peter Schutz

“ A dnes sme, páni kolegovia, v krízovej situácii. A keď niekto vyzýva k vojne, dávajte si na to pozor. Strácate kontrolu, vy si myslíte, že tu môžete rinčať zbraňami koľko chcete. Nemôžete! Je to trestný čin. A pokiaľ tu používate historické analógie s Hitlerom, Chamberlainom, vy si myslíte, že to je nevinné?“ pýtal sa v parlamente predseda výboru pre európske záležitosti. Pokiaľ je Putin ako Hitler, no čo máme robiť? Bojovať! Vy chcete vojnu! Vy hovoríte, že jediné, čo chcete, je vojna! Vy ste vojnoví štváči. Vy dnes chcete bojovať s jadrovou veľmocou Ruskom, propagujete vojnu, Pán Šebej, pán Dzurinda, pán Kaník, pán Frešo, chcú vojnu. Pán Fico a naša vláda chceme mier.“
Ľuboš Blaha

" Na televizních obrazovkách vidíme všichni popravy novinářů. Mimochodem já, jako všichni politici, novináře, hlavně politické komentátory nenávidím, ale přesto se mi takový přístup k novinářům zdá nepřijatelný.“
Miloš Zeman

„ A pán minister, musím uznať, robí všetko pre to, aby čím väčšiemu počtu nezamestnaných ponúkol nie regulárne zamestnanie, ale alternatívy ako verejnoprospešné práce, absolventskú prax alebo rôzne kurvy.“
Jozef Mihál

„Pozrel som sa na okamih na ministra Richtera... a myšlienka mi sama vykĺzla z úst.“
Jozef Mihál

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Britský princ William a jeho manželka Kate pohrozili, že podajú trestné oznámenie na fotoreportéra, ktorý prenasleduje ich malého syna princa Georgea. Informovala o tom dnes agentúra AP.
Kancelária Kensingtonského paláca, ktorý je sídlom mladého kráľovského páru, dnes vo svojom vyhlásení oznámila, že William s Kate už v minulosti "podnikli právne kroky smerujúce k tomu, aby istá osoba prestala obťažovať a prenasledovať princa Georgea a jeho opatrovateľku pri ich každodennom bežnom živote".
Podľa Kensingtonského paláca je nemenovaný fotograf podozrivý z toho, "že princa sleduje".
Princ George je v poradí tretím následníkom britského trónu. Vo vyhlásení Kensingtonského paláca sa ďalej uvádza, že jeho rodičia si uvedomujú výnimočnosť verejnej funkcie, ktorú jedného dňa zdedí, ale kým je malý, mal by mať možnosť viesť čo najbežnejší život.
Palác svoje vyhlásenie vydal po tom, ako sa v novinách Evening Standard objavila správa, že istý fotograf sa pokúsil urobiť snímky malého princa v londýnskom Batterseaskom parku.
William a Kate, ktorí práve čakajú druhé dieťa, chcú svoje potomstvo uchrániť pred intenzívnym záujmom médií.


Novou majiteľkou renomovaného mesačníka The Art Newspaper sa stala ruská podnikateľka, zberateľka umenia a od roku 2012 aj vydavateľka jeho ruskej mutácie Inna Baženovová.
O predaji mesačníka dnes informoval v londýnskej galérii Tate Britain jeho zakladateľ, taliansky vydavateľ Umberto Allemandi s tým, že tak urobil s ohľadom na svoj vysoký vek. Predajnú cenu nezverejnili.
Baženovová sa chce zasadiť za zachovanie redakčnej nezávislosti mesačníka, ktorý osobne vníma ako Financial Times sveta umenia.
Šéfredaktorka Jane Morrisová pre agentúru DPA uviedla, že roky sa nemohlo investovať do rozvoja periodika a preto dúfa, že teraz sa sieť časopisov podarí posilniť.
Po tom, ako k pôvodnému Il Giornale dell'Arte, založenému v roku 1983 v Turíne, pribudli medzinárodné mutácie v Londýne, New Yorku, Aténach, Paríži, ako aj ruská a čínska mutácia, sa teraz nevylučuje aj vydávanie nemeckej verzie.

Copyright © TASR 2014

2. 10. 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Prvé slovenské noviny - aj tak by sa dali nazvať Zvolenské noviny, ktoré začali vychádzať v roku 1904 vo Zvolene. Aj keď už neexistujú, tento rok si ľudia v meste pripomenú 110 rokov od ich založenia. Lesnícke a drevárske múzeum (LDM) pripravilo k výročiu výstavu s názvom ZVOLENSKÉ NOVINY 1904 – 1914 s podtitulom Pohľad na Zvolen a jeho obyvateľov očami redaktorov prvých slovenských novín.
Výstava, ktorú dnes sprístupnili verejnosti, predstaví slovom a obrazom politické a spoločenské dianie mesta a jeho najbližšieho okolia v poslednom desaťročí pred vznikom prvej svetovej vojny. Rok po roku si prostredníctvom textov z vybraných článkov Zvolenských novín pripomína udalosti, ktorými žili obyvatelia Zvolena a jeho regiónu pred sto rokmi. Texty článkov sú doplnené fotografiami, pohľadnicami, ilustráciami z kníh alebo zbierkovými predmetmi, ktoré určitým spôsobom dokumentujú tieto udalosti a umožňujú živšie prezentovať obraz vtedajšej doby.
Výstava upozorňuje na výraznú osobnosť zvolenského rodáka, redaktora a majiteľa novín Ľudovíta Medveckého a jeho aktívne účinkovanie v politickom dianí za národné práva Slovákov. Zároveň vyzdvihuje osobnosti, ktoré vo zvolenskom regióne tvorili základ pronárodne cítiacej a na tú dobu aktívnej skupiny – Ján Vesel, Vladimír Fajnor, Viliam Paulíny, Ján Slávik, Ján Alexander Fábry, Karol Anton Medvecký. Približuje myšlienky a názory redaktorov na potrebu vzdelávania a vyučovania v slovenskom jazyku, prezentuje negatívne reakcie predstaviteľov mesta na vydávanie slovenských novín i záujem miestnych väčšinou anonymných dopisovateľov Zvolenských novín. Všíma si aj konkrétne aktivity na poli hospodárskom (rozvoj Zvolenskej ľudovej banky, zakladanie a rozvoj mliekarenských a potravných družstiev, situácia v továrni Union) a kultúrnom (vydávanie slovenských kníh, realizácia kultúrnych podujatí).
Najdlhšie vychádzajúce slovenské regionálne noviny cez rubriky Čo nového vo svete, Dopisy a Chýry priniesli do zvolenského vidieckeho prostredia aj informácie o dôležitých medzinárodných udalostiach. Kým vznik Zvolenských novín a začiatok ich vydávania je znakom rozvinutia aktívneho slovenského politického, hospodárskeho a kultúrneho života vo Zvolene, ich koniec je reakciou na udalosti celosvetového významu – vznik prvej svetovej vojny. Posledné číslo novín, ktoré vyšlo 25. júla 1914, už ohlasuje vznik svetového vojnového konfliktu, ktorého pripomenutie prostredníctvom dobových dokumentov tvorí záver výstavy.

Copyright © TASR 2014

TASR NEWS

TASR NEWS

Spravodajský portál Teraz.sk dnes po prvý raz vychádza v novom dizajne, ktorý reaguje na moderné trendy v oblasti nových médií, je prehľadnejší a nadväzuje aj na obohatenie obsahovej ponuky webových portálov TASR. Pre TASR to uviedol šéfredaktor portálu Daniel Forgács.
„Redizajn webu Teraz.sk a uvedenie responzívneho webu je v poradí ďalšou novinkou z inovatívnej vývojovej dielne nových médií TASR. Po spustení televízneho webu TABLET.TV prichádzame s redizajnom, ktorý je výsledkom analýz a konzultácií s elitou web dizajnu, odborníkmi na nové médiá, novinármi i psychológmi,“ konštatuje generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník.
„Tomáš Abaffy vytvoril kvalitný web, ktorý určite zaujme formou. Naším poslaním je to, aby zaujal aj stále lepším a bohatším obsahom. Skrátka, chceme prinášať kvalitné a rýchle správy v modernom dizajne a užívateľsky komfortných prostrediach,“ vysvetľuje riaditeľ TASR.
„Okrem dizajnu sme obmenili redakčný tím, ktorý pracuje pod vedením nového šéfredaktora Daniela Forgácsa. Moje poďakovanie však patrí aj Martinovi Dorčákovi, ktorý stál pri zrode celého projektu Teraz.sk a podarilo sa mu prakticky z nuly vybudovať rešpektovanú flotilu webov,“ dodáva Rezník.
Teraz.sk ostáva spravodajským portálom, ktorý prináša aktuálne a overené informácie TASR. Okrem toho však pribudla televízna ponuka TABLET.TV, ktorá získala na stránke adekvátnejšie postavenie. Jednotlivé sekcie sú organizované tak, aby na titulnej stránke ponúkali prehľadným spôsobom to najzaujímavejšie, čo sa na Slovensku, v zahraničí, športe či ekonomike a kultúre aktuálne udialo, a vo vnútri sekcie čo najúplnejší súbor textov k danej problematike.
Nový ľavý stĺpec na stránke je venovaný širokej palete odporúčaných materiálov z dielne celej skupiny portálov, od samotného Teraz.sk cez TABLET.TV, Webmagazín, Školský servis až po Útulkovo. Tu dostane popri spravodajských a televíznych materiáloch priestor aj publicistika, reportáže, zaujímavosti a súťaže pre čitateľov.
Redizajnom prešiel Fotodenník a pribudla nová rubrika s ponukou týždennej predpovede počasia v 70 slovenských mestách.

Copyright © TASR 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

  



Hnutie NOVA sa rozhodlo podať podnet na Úrad pre verejné obstarávanie na preskúmanie dodávateľa lokálnej televízie Staromestská TV v bratislavskom Starom Meste. Ako dnes povedal podpredseda hnutia NOVA Gábor Grendel, podnet sa rozhodli podať pre pochybnosti o transparentnosti, hospodárnosti a zákonnosti tohto prípadu.
"Podozrenia vznikli na základe medializovaných informácií, podľa ktorých dodávateľ tejto služby bol vybratý bez súťaže a zmluva medzi dcérskou spoločnosťou mestskej časti Staromestskou a.s. a súkromnou spoločnosťou Cheops production nebola zverejnená na internete," povedal Grendel. Ako dodal, zákon o verejnom obstarávaní sa síce nevzťahuje na zákazku, ktorou vysielateľ nadobúda programový materiál na vysielanie a dcérska spoločnosť teda ako vysielateľ teoreticky nemusela vyhlásiť súťaž. Aj za týchto okolností však podľa Grendela bolo povinnosťou spoločnosti postupovať hospodárne, lebo nakladala s verejnými peniazmi. Pochybenie sa podľa Grendela týkajú aj zverejnenia zmluvy na internete. Občiansky zákonník hovorí, že ak sa do troch mesiacov od uzavretia zmluvy daná zmluvy nezverejnila, platí, že k uzavretiu zmluvy nedošlo. "Podľa medializovaných informácií nebola zmluva zverejnená na internete, hoci bola uzavretá v júni minulého roka. Ak to je pravda, potom táto zmluva je neplatná," dodal Grendel.
Informáciu o zmluvách priniesli Bratislavské noviny, podľa ktorých akciovka mestskej časti uzavrela vlani bez súťaže desaťročnú zmluvu na výrobu programov pre Staromestskú televíziu a neskôr pribudla ďalšia desaťročná zmluva s touto firmou, vďaka ktorej bude môcť spoločnosť využívať priestory Starého Mesta za symbolické nájomné.
"Vedenie Starého Mesta sa ohradzuje voči nepravdivým tvrdeniam, ktoré boli zverejnené v Bratislavských novinách. Projekt Staromestskej TV je nastavený tak, že šetrí mestskej časti Staré Mesto státisíce eur ročne. Mestská časť pripravuje žalobu," informovalo vedenie Starého Mesta cez jej hovorkyňu Alexandru Obuchovú po článku v Bratislavských novinách s tým, že mestská časť poskytla priestory Staromestskej a.s. pre účely Staromestskej TV na základe uznesenia zastupiteľstva. "Priestory boli poskytnuté bezplatne na základe toho, že za mesačné vysielanie platí mestská časť Staromestskej a.s. iba 3 400 eur, ročne 40 800 eur, čo zďaleka nemôže pokrývať skutočné náklady lokálnej TV. V priestoroch miestneho úradu, ktoré boli skoro 20 rokov nevyužívané, tak vznikol nový verejný kultúrny priestor. Takmer denne sa tu konajú kultúrne podujatia bez akýchkoľvek nákladov mestskej časti," dodala Obuchová.
Podpredseda hnutia NOVA Gábor Grendel, ktorý oznámil podnet na Úrad pre verejné obstarávanie, aj Radoslav Števčík, šéfredaktor Bratislavských novín, ktoré priniesli informáciu o zmluvách, sú súpermi súčasnej starostky Starého Mesta Tatiany Rosovej v novembrových komunálnych voľbách o stoličku starostu Starého Mesta.

Agentúra SITA požiadala o stanovisko k podanému podnetu na Úrad pre verejné obstarávanie aj vedenie Starého Mesta.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Ruská štátna tlačová agentúra ITAR-TASS sa včera vrátila k svojmu predchádzajúcemu názvu TASS, ktorý používala v časoch Sovietskeho zväzu.
Za komunistickej éry bol TASS (Tlačová agentúra Sovietskeho zväzu) ústrednou tlačovou agentúrou Sovietskeho zväzu. Po jeho rozpade sa v roku 1992 premenoval na ITAR-TASS, pričom prvá časť názvu bola skratkou pre Informačnú tlačovú agentúru Ruska.
Po najnovšej zmene názvu na Ruskú spravodajskú agentúru TASS sa bude značka "TASS" používať len ako názov a nebude sa pripomínať jej pôvodný význam ako skratky zo sovietskej éry.
V rámci návratu k staronovému názvu bolo upravené aj logo a slogan agentúry i dizajn jej internetových stránok. Transformácia sa má zavŕšiť do konca tohto roku. Súčasťou procesu bude zmena platnej registrácie i dodatky k zakladajúcej listine agentúry.
Vedenie agentúry zdôvodnilo zmenu značky návratom k "historickému a svetovo uznávanému menu". Podľa kritikov však ide o ďalší z prejavov nostalgie za érou Sovietskeho zväzu.

Copyright © TASR 2014

Stratené dievča

Stratené dievča


1. 10. 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Generálny prokurátor SR Jaromír Čižnár zrušil dnes uznesenie vyšetrovateľa Policajného zboru, ktorým bolo vznesené obvinenie novinárovi Dušanovi K. za článok Prešovská Hlava XXII publikovaný v týždenníku Trend.
"Generálny prokurátor dnes po preskúmaní príslušných spisových materiálov v zmysle paragrafu 363 odsek 1, odsek 3 Trestného poriadku, zrušil uznesenie prokurátora Okresnej prokuratúry Prešov o zamietnutí sťažnosti proti uzneseniu o vznesení obvinenia a zároveň zrušil i uznesenie vyšetrovateľa Policajného zboru, ktorým bolo vznesené obvinenie Mgr. Dušanovi K. Vyšetrovateľovi Policajného zboru prikázal, aby vo veci opätovne konal a rozhodol," uviedla dnes pre TASR hovorkyňa Generálnej prokuratúry Andrea Predajňová. Čižnár už 8. septembra vydal pokyn námestníkovi generálneho prokurátora pre trestný úsek Petrovi Šufliarskemu na preskúmanie zákonnosti trestného stíhania Dušana K.
Polícia pôvodne obvinila novinára Dušana K. z ohovárania za článok Prešovská Hlava XXII, publikovaný v týždenníku Trend. Hrozilo mu väzenie na jeden až päť rokov. Informoval o tom portál Mediálne.sk, podľa ktorého reportér v auguste 2013 písal o kauze bývalého príslušníka Úradu boja proti organizovanej kriminalite (ÚBOK) Jaroslava Dujavu. Ten bol podozrivý zo zneužívania právomocí verejného činiteľa a prokuratúra ho pred takmer desiatimi rokmi obžalovala. Novinár upozornil, že prešovský súd tak dlho nekonal, že skutok Dujavu a ďalších troch policajtov sa stal premlčaný.
Portál ďalej informoval, že trestné oznámenie v súvislosti s textom podal Dujava. Napriek tomu, že novinár neuvádzal jeho plné meno, mal mu podľa vyšetrovateľa prešovskej polície spôsobiť spoločenskú aj pracovnú ujmu, konkrétne napríklad tak, že Vysoká škola zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety, kde pracoval ako externý doktorand, s ním neuzavrela pracovnú zmluvu na ďalší školský rok. Prokuratúra podľa informácií portálu novinárovu sťažnosť voči policajnému obvineniu zamietla.
Portál ďalej informoval, že Dujava v písomnom stanovisku pre Mediálne.sk zdôraznil, že trestné oznámenie nepodal proti konkrétnym osobám, ale na neznámeho páchateľa. Tvrdil, že od roku 2003 je obeťou účelovej kriminalizácie jeho osoby a cielenej škandalizácie cestou médií. Zdôraznil, že trestné konania sa skončili jeho právoplatným oslobodením spod obžaloby. Novinár Dušan K. podľa portálu uviedol, že článok bol kritikou nečinnosti súdu. "Stíhanie hodnotím ako absurdné. Človek, ktorý podľa obžaloby opakovane zneužíval právomoci verejného činiteľa, je pre nekonajúci súd nevinný. Človek, ktorý o tom informoval verejnosť, je trestne stíhaný," uviedol.


Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Takmer rok sú terčom vydierania a hrozieb dve nielen v Holandsku, ale aj nemecky hovoriacich krajinách známe televízne osobnosti - moderátorka Linda de Mol a jej brat, producent John de Mol.
V Blaricu neďaleko Amsterdamu, bydlisku rodiny de Molovcov, o tom dnes informovala holandská polícia, píše agentúra DPA.
Moderátorka čelí hrozbám od októbra 2013, jej brata, ktorý zarobil miliardy eur na reality šou Big Brother, vydiera jedna alebo viacero osôb.
Polícia, ktorá zatiaľ neuviedla ďalšie podrobnosti, avizovala, že dnes večer zverejní v televíznom vysielaní identikit muža, ktorý má s prípadom s určitosťou niečo spoločné.


Rusko nemá v úmysle obmedzovať prístup na internet, ani zaviesť totálnu kontrolu nad ním, ubezpečil dnes ruský prezident Vladimir Putin na zasadnutí Rady bezpečnosti Ruskej federácie venovanom opatreniam na ochranu pred hrozbami v počítačovej sfére. Putin dodal, že "o tom sa ani neuvažovalo".
Ruský prezident však uviedol, že Rusko čelí rastúcemu počtu počítačových útokov na svoje internetové domény. Dodal, že ich počet "mnohonásobne" stúpol v posledných šiestich mesiacoch. Preto vyhlásil, že Rusko musí chrániť štátne internetové domény pred počítačovými útokmi.
Putin v tejto súvislosti podľa agentúry TASS vyhlásil, že niektoré krajiny zneužívajú svoje dominantné postavenie na internete na dosiahnutie svojich vojensko-politických cieľov.
Agentúra RIA Novosti uviedla, že problémy s fungovaním ruských serverov a počítačovou bezpečnosťou Ruska vo všeobecnosti sa stali aktuálnymi v súvislosti s vyostrením rozporov medzi Ruskom a Západom kvôli udalostiam súvisiacim s vnútropolitickým vývojom na Ukrajine. Sankcie uvalené Západom na Rusko donútili ruských výrobcov, aby hľadali náhradných dodávateľov, vrátane komponentov pre internetové technológie.
TASS pripomenul, že ruské vedenie už prijalo viacero opatrení pre prípad, že by sa západné štáty pokúsili zablokovať Rusku prístup k internetu.
Kremeľ už dlhší čas čelí obvineniam, že chce izolovať ruský internet. Rozhodne ich však odmieta a opakovane zdôrazňuje, že jeho jediným záujmom je zaistenie národnej bezpečnosti v čase, keď vzťahy Moskvy so Západom v dôsledku udalostí na Ukrajine ochladli na úroveň čias studenej vojny.
Napriek svojim tvrdeniam však Moskva schválila viacero zákonov namierených proti používateľom internetu vrátane povinnosti obľúbených blogerov prihlásiť sa na úrade pre dohľad nad médiami (Roskomnadzor) alebo povinnosti webových stránok uchovávať osobné údaje ruských občanov. Začiatkom tohto roka označil ruský prezident Vladimir Putin internet za "špeciálny projekt CIA".

Copyright © TASR 2014

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

 
Zosúladenie príspevkov prevádzkovateľov audiovizuálnych technických zariadení do Audiovizuálneho fondu s reálnou cenou vstupeniek na filmy je jednou zo zmien, ktorú prináša návrh zákona o audiovízii. Nový zákon, ktorý má komplexne upraviť práva a povinnosti osôb pôsobiacich v oblasti audiovízie či postavenia a pôsobnosti Slovenského filmového ústavu (SFÚ), vypracovalo Ministerstvo kultúry (MK) SR a na dnešnom rokovaní schválila vláda. MK SR tvrdí, že nový zákon pripravili na základe požiadaviek z praxe. Ako pre agentúru SITA uviedol počas pripomienkovania normy hovorca MK SR Jozef Bednár, nový zákon výrazne mení postavenie a pôsobnosť SFÚ a tiež zavedie nové podmienky na odborné uchovávanie originálnych nosičov audiovizuálnych diel a zvukovo-obrazových záznamov tvoriacich audiovizuálne dedičstvo Slovenska.

Návrh zákona o audiovízii je rozdelený na deväť častí. Prvá časť návrhu zákona - všeobecné ustanovenia definuje základné pojmy. Druhá časť je o evidencii: slovenských audiovizuálnych diel, osôb pôsobiacich v audiovízii a nezávislých producentov. Podľa platného audiovizuálneho zákona vedie MK SR zoznamy slovenských audiovizuálnych diel, zvukových záznamov umeleckých výkonov, multimediálnych diel, tiež zoznam osôb pôsobiacich v audiovízii a register nezávislých producentov. Ministerstvo navrhuje, aby audiovizuálne diela a osoby z audiovízie evidoval Slovenský filmový ústav a nezávislých producentov evidoval Audiovizuálny fond. Ministerstvo povedie iba zoznam záznamov umeleckých výkonov.

Na základe požiadaviek z praxe navrhuje MK SR v návrhu zákona o audiovízii zmeniť definíciu nezávislého producenta. Podľa návrhu ním má byť "výrobca audiovizuálneho diela zapísaný v zozname nezávislých producentov, ktorý nie je vysielateľom, nie je s vysielateľom personálne ani majetkovo prepojený a minutáž audiovizuálnych diel ním vyrobených pôvodne pre televízne vysielanie jedného televízneho vysielateľa nepredstavuje viac ako 90% celkovej minutáže audiovizuálnych diel vrátane ním vyrobených kinematografických diel". Status nezávislého producenta majú získať aj tí, čo sú považovaní za nezávislého producenta v členskom štáte Európskej únie alebo v štáte, ktorý je zmluvnou stranou Európskeho dohovoru o cezhraničnej televízii.

Tretia časť návrhu zákona - "ochrana maloletých" upravuje jednotný systém označovania, určovanie a zverejňovanie vekovej vhodnosti jednotlivých diel a obmedzenie prístupu k tým, ktoré sú určené len dospelým. Novinkou, ktorú má priniesť, je zrušenie povinnosti výrobcov slovenských audiovizuálnych diel, zvukových záznamov umeleckých výkonov a multimediálnych diel určovať ich vekovú vhodnosť. Robiť to majú distributéri. Povinnosť zverejňovať vekovú vhodnosť zostáva zachovaná pre prevádzkovateľa audiovizuálneho technického zariadenia, prevádzkovateľa mediatéky a pre prevádzkovateľa počítačovej herne.

Štvrtá časť návrhu zákona obsahuje osobitné ustanovenia o jazykovej úprave audiovizuálneho a multimediálneho diela. Piata časť upravuje podmienky uverejňovania reklamy a umiestňovania produktov.

Šiesta časť návrhu zákona upravuje postavenie, poslanie, činnosť, orgány a organizáciu Slovenského filmového ústavu, nakladanie s majetkom v správe SFÚ, ktorý je príspevkovou organizáciou štátu a vykonáva štátnu správu v oblasti ochrany audiovizuálneho dedičstva. Návrh zákona podrobnejšie upravuje pôsobnosť a výkon funkcie generálneho riaditeľa fondu. Taktiež mení zloženie a posilňuje kompetencie rady, ktorá okrem iného dohliada na dodržiavanie poslania a činností SFÚ, volí a odvoláva generálneho riaditeľa SFÚ. "S cieľom zabezpečiť odbornosť rady ako orgánu dohľadu sa mení jej zloženie tak, aby v nej boli zastúpení odborníci zo všetkých hlavných oblastí pôsobnosti SFÚ (za oblasti: propagácie a prezentácie audiovízie, ochrany a obnovy a sprístupňovania kultúrneho dedičstva, vedeckej a výskumnej činnosti). Členov rady, rovnako ako aj členov dozornej komisie bude v zmysle návrhu zákona menovať a odvolávať minister kultúry," uvádza ministerstvo v návrhu.
Úprava v siedmej časti návrhu zákona - "ochrana audiovizuálneho dedičstva" - vychádza predovšetkým z Európskeho dohovoru o ochrane audiovizuálneho dedičstva, ktorý SR podpísala. Návrhom vymedzuje pojem audiovizuálneho dedičstva, upravuje fond audiovizuálneho dedičstva a jeho činnosť. Ôsma časť návrhu upravuje dohľad nad dodržiavaním ustanovených povinností. Deviata časť - spoločné, prechodné a záverečné ustanovenia, rieši predovšetkým vzťah platnej právnej úpravy a navrhovanej právnej úpravy a zároveň zrušuje audiovizuálny zákon.

V nadväznosti na navrhovaný nový zákon o audiovízii sa majú zmeniť viaceré zákony, medzi nimi i zákon o Audiovizuálnom fonde. Zmeniť sa má základ pre výpočet príspevku prevádzkovateľa audiovizuálneho technického zariadenia do AV-fondu. Príspevok má byť jedno percento z každej predanej vstupenky na predstavenie za posledný kalendárny rok. Dôvodom "je potreba priameho naviazania výšky príspevku na reálnu cenu vstupenky, ktorá sa priebežne mení podľa celkovej výkonnosti sektoru, ako aj skutočnosť, že od začiatku podpornej činnosti Audiovizuálneho fondu sa postupne zvyšovala výška podpory, ktorá bola určená prevádzkovateľom kín," píše MK SR. Ministerstvo chce, aby príspevok do AVF platili aj poskytovatelia audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie. Má to byť 0,5 percenta z ich celkových príjmov za poskytovanie audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie za posledný kalendárny rok. MK SR tým chce zabezpečiť AVF stabilné finančné zdroje.

 
©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

BONANNO NEWS 19

BONANNO NEWS 19

V prípade miliónovej žaloby združenia Justičný Oskar proti vydavateľovi denníka Nový Čas sa právnici pokúsia o mimosúdnu dohodu. Dnes sa na Okresnom súde Bratislava II začalo prvé pojednávanie v prípade tejto žaloby. Sudkyňa hneď v úvode navrhla obom stranám, aby sa pokúsili vyriešiť spor dohodou. Keďže právni zástupcovia s rokovaniami súhlasili, pojednávanie odročili na 7. novembra.
Združenie Justičný Oskar žiada ako náhradu škody od vydavateľstva milión eur. Ide v poradí o ôsmu žalobu, ktorá sa týka článkov o stretnutí sudcov a právnikov v Rajeckých Tepliciach v bare Bonanno z roku 2010. Nový Čas v júni 2011 informoval o akcii, na ktorej právnik na dôchodku Tibor Péchy na ulici pred barom Bonanno v Rajeckých Tepliciach vítal prichádzajúcich hostí zo združenia Justičný Oskar s modrými slúchadlami na ušiach a nefunkčným samopalom v ruke. Denník vtedy pripomenul, že pár mesiacov predtým Ľubomír Harman s modrými chráničmi na ušiach a samopalom v ruke zastrelil v bratislavskej Devínskej Novej Vsi sedem ľudí.
S vydavateľom denníka Nový Čas sa nesúdi len združenie Justičný Oskar. Pokračujú aj súdne konania v prípade individuálnych žalôb účastníkov stretnutia. V prípade žaloby sudcu najvyššieho súdu Daniela Hudáka prvostupňový súd už čiastočne rozhodol. Denník Nový Čas sa musí podľa súdu Hudákovi ospravedlniť v novinách, o stotisícovom odškodnom zatiaľ nerozhodol. Okrem Hudáka sa súdi aj niekdajší námestník generálneho prokurátora Ladislav Tichý a tiež sudcovia najvyššieho súdu Štefan Michálik, Juraj Seman a Milan Lipovský. Súdi sa tiež Péchy, peniaze pýta aj podnikateľ Štefan Comorek, ktorého manželka vlastní bar Bonanno. Všetci navrhovatelia vrátane Justičného Oskara spolu pýtajú približne 1,8 milióna eur. Žaloba sudcu z Čadce Jozefa Korduliaka bola zastavená pre nezaplatený súdny poplatok.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


30. 9. 2014

RVR NEWS

RVR NEWS

 

Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) vyhlásila dnes druhé tohtoročné výberové konanie na pridelenie rozhlasových frekvencií pre terestriálne vysielanie. Licenčná rada zverejnila konkurz na voľné rozhlasové frekvencie podľa zákona na úradnej tabuli vo svojom sídle, na webovej stránke a v dvoch celoštátnych denníkoch. Žiadateľov o nové rozhlasové licencie či súčasných vysielateľov, ktorí chcú svoje pokrytie rozšíriť, verejne vypočujú 1. decembra. Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová, uchádzači o jednotlivé frekvencie musia svoju žiadosť podať do 24. októbra osobne, alebo písomne na adresu: Rada pre vysielanie a retransmisiu, Dobrovičova 8, P. O. BOX 155, 810 00 Bratislava.
V jesennom výberovom konaní je zaradených šesť voľných rozhlasových frekvencií. "Frekvencie koordinovali piati súčasní rozhlasoví vysielatelia a o ich pridelenie sa môžu uchádzať aj iné subjekty. Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb odporúča z dôvodu možného vzájomného rušenia frekvencií prideliť frekvenciu 92,9 MHz Detva spoločnosti D. Expres, k.s. Konania bude RVR viesť osobitne na každú frekvenciu," dodala Jelčová.
Pri rozhodovaní o udelení či zmene licencie licenčná rada posudzuje predpoklady zachovania plurality informácií a mediálnych obsahov, prehľadnosť vlastníckych vzťahov žiadateľa a prehľadnosť a dôveryhodnosť finančných zdrojov na financovanie vysielania. Rada si tiež všíma vyváženosť programovej skladby vzhľadom na už existujúcu ponuku v lokalite, ktorú bude nové vysielanie pokrývať a aj prínos žiadateľa vo vzťahu k vysielaniu a výrobe programov vo verejnom záujme. Prihliada na to, aby žiadateľ nezískal dominantné postavenie na relevantnom trhu. Ak je žiadateľom o licenciu právnická osoba so zahraničnou majetkovou účasťou, je pre RVR dôležitá pri rozhodovaní o licenciách i primeraná majetková účasť slovenských osôb. RVR organizuje konkurzy na frekvencie dva razy ročne, na jar a na jeseň.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS


V prípade žaloby bývalého šéfa najvyššieho súdu Štefana Harabina proti RTVS a psychiatričke Renáte Papšovej dnes vypovedal ako svedok Juraj Mravec z relácie RTVS Reportéri. V relácii z mája 2012 odvysielali aj výrok Papšovej, ktorý je predmetom Harabinovej žaloby.
Papšová bola ošetrujúcou lekárkou dnes už nebohých sudcov Majchráka (spáchal samovraždu) a Laukovej (mala vážne zdravotné problémy). „Ako lekár môžem povedať, že niekedy sú choroby nákazlivé a naša justícia je chorá, ochorel Juraj Majchrák, ochorela JUDr. Lauková, ktorá takisto zomrela na tvrdú perzekúciu doktora Harabina,“ povedala psychiatrička Papšová 14. apríla 2012 na verejnej diskusii Sudcovia o sudcoch. RTVS výrok potom použila v reportáži o slovenskej justícii.
Reportér Mravec na Okresnom súde Bratislava IV dnes vysvetľoval, ako vznikala reportáž. Mravec ako reportér, scenárista aj režisér počas nakrúcania navštívil spomínanú verejnú diskusiu Sudcovia o sudcoch. Debata nebola podľa Mravca pre diváka veľmi záživná, zaujala ho však výmena názorov medzi šéfkou Združenia sudcov Slovenska Danou Bystrianskou a Zuzanou Wienk z Aliancie Fair-play. „Tento konfrontačný pingpong začal gradovať, na to by zareagoval každý vnímavý reportér. Po tomto dialógu požiadala o mikrofón doktorka Papšová, ktorá bola osobnou lekárkou Juraja Majchráka a povedala inkriminovanú vetu,“ spomínal dnes Mravec. „Celý tento dejový segment v postupnosti Wienk – Bystrianska – Papšová som vybral do reportáže preto, lebo predstavoval pre mňa dynamickú a gradujúcu sekvenciu,“ vysvetľoval. Podľa jeho slov ho po odvysielaní relácie nekontaktoval nikto z účastníkov tohto súdneho konania ani spomínanej diskusie.
Papšová podľa Mravca charakterizovala situáciu v justícii ako chorú, ako situáciu, ktorá traumatizuje nielen samotných sudcov, ale aj obyvateľov Slovenska. Dodal, že v reportáži uviedol aj kontext, a síce údaje o sudcoch, ktorí boli za svoje priestupky disciplinárne stíhaní.
Mravec sa vyjadril pred súdom aj k tomu, či oslovil do relácie Štefana Harabina. Podľa reportéra boli v relácii úryvky z rozhovoru Harabina, ktorý poskytol Grigorijovi Mesežnikovi. Ďalej použili v reportáži zábery z vyjadrenia Harabina pre redaktorov z budovy najvyššieho súdu. Mravec tiež oslovil Kanceláriu predsedu NS SR so žiadosťou o rozhovor Harabina k problémovým okruhom reportáže. „Poslal som mu mailom otázky, čakal som na odpoveď, no tá neprichádzala a termín uzávierky sa blížil,“ hovoril. Napokon dostal z kancelárie odpoveď, v ktorej stálo, že ak by Harabin odpovedal na jeho otázky pred termínom voľby členov súdnej rady, bolo by to nevhodné. Mravca to podľa vlastných slov prekvapilo, keďže v samotnej reportáži sa spomínalo, že Harabin pred voľbami do súdnej rady napísal list sudcom o tom, koho bude on podporovať a za aké zásluhy.
Právna zástupkyňa Harabina dnes vyhlásila, že výrok Papšovej bol skutkové tvrdenie a nie hodnotiaci úsudok. Podľa Harabinovej advokátky existuje právoplatné súdne rozhodnutie, kde súd skonštatoval, že hodnotiace úsudky bez pravdivého základu sú spôsobilé zasiahnuť do občianskej a profesijnej cti človeka a sú spôsobilé objektívne privodiť ujmu na jeho právach. Právny zástupca RTVS dal dnes založiť do spisu prepúšťaciu správu z trenčianskej nemocnice, kde bol Majchrák hospitalizovaný. Zo správy údajne vyplýva, že zdrojom Majchrákových zdravotných problémov boli ťažkosti na pracovisku.
Harabin ani Papšová na dnešné pojednávanie neprišli. Proces odročili na 18. novembra, mali by vypočuť ďalších svedkov a prehrať video z diskusie a tiež reportáž.
Harabin chce od psychiatričky vysúdiť 100-tisíc eur a ďalších 200-tisíc od RTVS - Slovenskej televízie, ktorá spomínaný výrok zaznamenala a odvysielala 28. mája 2012 v relácii Reportéri.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Teroristická organizácia Islamský štát (IS) zverejnila na internete ďalšie propagandistické video so zajatým britským fotoreportérom Johnom Cantliem. S odvolaním sa na britské médiá o tom dnes informovala agentúra DPA.
Na videozázname podľa médií rukojemník teroristov kritizuje stratégiu amerického prezidenta Baracka Obamu v boji proti extrémistom; okrem iného i vzdušné útoky USA a ich spojencov v Iraku.
Štyridsaťtriročný Brit ďalej hovorí, že Slobodná sýrska armáda (FSA) je "nedisciplinovaná, skorumpovaná a dlhodobo neefektívna". Americká vláda chce príslušníkov FSA, ktorá bojuje za zvrhnutie sýrskeho prezidenta Bašára Asada, vycvičiť na boj proti IS, pripomína DPA.
Britského fotoreportéra uniesli v Sýrii v novembri 2012. Bývalý reportér novín Sunday Times, The Sun a Sunday Telegraph, oblečený v oranžovej väzenskej kombinéze, sa na videu IS objavil aj 18. septembra. "V niekoľkých nasledujúcich príspevkoch vám ukážem pravdu o tom, ako sa Západ snaží vtiahnuť verejnosť do priepasti ďalšej vojny s Islamským štátom," prihováral sa vtedy z videa Cantlie, ktorý zároveň obvinil britskú vládu, že sa ho zriekla.
Ministerstvo zahraničných vecí v Londýne podľa médií v súvislosti s najnovším videom militantov z IS uviedlo, že jeho obsah bude analyzovať.

Copyright © TASR 2014


Výzva autorov a ich autorských zväzov na vytvorenie Európskej kreatívnej agendy pre rast a zamestnanosť

Výzva autorov a ich autorských zväzov 

na vytvorenie Európskej kreatívnej agendy pre rast a zamestnanosť

Autori a nimi vytvorené organizácie kolektívnej správy tvoriace základ kreatívneho priemyslu vyzývajú európskych zákonodarcov na prijatie ambicióznej kreatívnej agendy (European Creative Agenda), ktorá bude podporovať inovácie, tvorbu pracovných miest, hospodársky rast a kultúrnu rozmanitosť k prospechu všetkých občanov EÚ.

Autori sú ekonomickou silou Európy

Autori stelesňujú srdce a zároveň chrbtovú kosť kultúrneho a kreatívneho priemyslu - jedného z mála kontinuálne rastúcich odvetví s vysokým podielom novovytvorených pracovných miest. Autori sú neoddeliteľnou súčasťou priemyslu založeného na právach duševného vlastníctva, významne participujú na tomto odvetví s prevažujúcim vývozom do zahraničia (net export value), čím prispievajú ku globálnej konkurencieschopnosti Európy.

Kreativita autorov je základnou esenciou európskej kultúry

Kreativita a kultúra posilňujú demokratické hodnoty v spoločnosti, stimulujú k vzájomnej spolupráci, podporujú spolupatričnosť a vnímanie kultúrnej identity. Tieto hodnoty sú zakotvené ako základný stavebný prvok EÚ prostredníctvom článku 167 Zmluvy o fungovaní Európskej Únie, ktorý zaväzuje Úniu prispievať k rozkvetu kultúr členských štátov a zároveň rešpektovať ich národnú kultúru a rozmanitosť.

Autori sú ústrednými postavami digitálnej ekonomiky

Autori nemôžu byť prehliadaní ani v digitálnej ekonomike, nakoľko veľká časť digitálneho priemyslu je závislá od autorských vstupov. 56% Európanov používa internet pre kultúrne účely a 42% ho využíva na počúvanie hudby alebo rádia.

Autori sú súčasťou udržateľného obchodného modelu

Autorské právo je pre autorov životne dôležitou podmienkou pre fungovanie ekonomického systému, ktorý autorom prináša mzdu a dáva im stimuly pre tvorbu. Autorskoprávny systém je základom konkurencieschopnosti a inovácie v kreatívnom odvetví, zabezpečujúc potrebnú kultúrnu rozmanitosť, ktorá poháňa ekonomiku EÚ.

Autori sú pridanou hodnotou EÚ, jej ekonomiky, identity, inovatívnej politiky. Ich živobytie a budúcnosť je však v ohrození:

- spôsob, akým tvorcovia získavajú živobytie na základe uplatňovania svojich práv v digitálnom prostredí je pravidelne napádaný,
- ekonomické hodnoty, ktoré generuje digitálny trh nie sú primerane zdieľané s autormi ku prospechu sprostredkovateľov digitálneho obsahu.

Vyzývame európskych politikov a verejných činiteľov, aby nastolili Európsku kreatívnu agendu, zahŕňajúcu
1. zabezpečenie a ochranu pevného rámca autorského práva, umožňujúceho autorom udržateľné podmienky pre ich profesiu.
2. docenenie a podporu významu autorských zväzov v prostredí digitálnej ekonomiky.
3. zachovanie existujúcich a presadzovanie nových zdrojov autorských odmien, najmä takých, ktoré sa odvodzujú zo systému náhrad odmien za zhotovovanie rozmnoženín (private copying).
4. nastolenie diskusie o nastavení rovnováhy pri prevode hodnoty od online sprostredkovateľov kreatívneho obsahu.
5. rozvoj ambicióznej kultúrnej politiky vyzdvihujúcej význam kultúry vo všetkých rozhodovacích procesoch európskej politiky;
6. uľahčenie dostupnosti a obehu umeleckých diel, napríklad prostredníctvom znižovania sadzieb dane z pridanej hodnoty a riešením problematiky dvojitého zdanenia;
7. zvyšovanie povedomia o kultúre a autorskom práve obzvlášť v prostredí mladej generácie, napríklad vyhlásením Európskeho dňa autorských práv.

Organizácie kolektívnej správy zohrávajú dôležitú úlohu pri napĺňaní ustanovení autorského zákona, za ekonomicky efektívnych podmienok. Preberajú zodpovednosť za zjednodušovanie procesu získavania licencií pre online služby, zabezpečujú široký a rovnaký prístup k autorským dielam pre spotrebiteľov a primeranú odmenu pre autorov.
Európska smernica o kolektívnej správe konštatuje, že autorské zväzy zabezpečujú držiteľom práv autorské odmeny na domácom i zahraničnom trhu, zohrávajúc dôležitú úlohu pri podpore a šírení kultúrnej diverzity.
Autorské zväzy sú neziskovými organizáciami a svoju činnosť vykonávajú nákladovo efektívne a demokraticky. Členovia zväzov sa zúčastňujú na valných zhromaždeniach, volia orgány pre činnosť svojich zväzov a sú zapojení do kľúčových rozhodnutí, ktoré sa ich týkajú.
Autorské odmeny v oblasti náhrad odmien nedosahujú ani výšku 1 % z celosvetového globálneho obratu trhu. Pre multimiliardový trh dovozu elektronických zariadení ide o takmer zanedbateľnú tému, pre autorov však životne dôležitú.
Sprostredkovatelia online služieb profitujú z veľkej komerčnej hodnoty ponúkaného kreatívneho obsahu, autorom však upierajú primeraný a spravodlivý podiel na tomto zisku.

Vyzývame na diskusiu na tieto témy a hľadanie ciest na riešenie týchto problémov.
Výzvu zverejnili európske organizácie kolektívnej správy prostredníctvom GESAC(Groupement Europeen des Societes d'Auteurs et Compositeurs)

GESAC je európske združenie spoločností autorov a skladateľov z krajín Európskej únie, Nórska a Švajčiarska, tvoriacich v oblasti hudobného, grafického , literárneho a dramatického umenia, v oblasti audiovizuálnej tvorby ako aj vydavateľov hudobných diel.

GESAC tvoria nasledujúce európske autorské zväzy:

ADAGP - Société des Auteurs dans les Arts Graphiques et Plastiques (Francúzsko)
AEPI - Société Hellénique pour la Protection de la Propriété Intellectuelle (Grécko)
AKKA-LAA - Copyright & Communication Consulting Agency/Latvian Authors' Association (Lotyšsko)
AKM - Staatlich Genehmigte Gesellschaft der Autoren, Komponisten und Musikverleger (Rakúsko)
ARTISJUS - Hungarian Bureau for the Protection of Authors’ Rights (Maďarsko)
AUSTRO-MECHANA - Gesellschaft zur Wahrnehmung Mechanisch Musikalischer Urherberrechte mbH (Rakúsko)
BUMA - Het Bureau voor Muziek Auteursrecht (Holandsko)
GEMA - Gesellschaft für Musikalische Aufführung und Mechanische Vervielfältiggunsrechte
HDS ZAMP (Chorvátsko)
HUNGART (Maďarsko)
IMRO - Irish Music Rights Organisation (Írsko)
KODA - The Danish Performing Rights Society (Dánsko)
LATGA - Agency of Lithuanian Copyright Protection Association (Litva)
LIRA Stichting - Literaire Rechten Auteurs (Holandsko)
NCB - Nordisk Copyrigt Bureau (Dánsko)
OSA - The Performing & Mechanical Rights of Composers, Authors and Publishers (Česko)
PRS for Music - The MCPS-PRS Alliance Limited (Veľká Británia)
SABAM - Société Belge des Auteurs, Compositeurs et Editeurs (Belgicko)
SACEM - Société des Auteurs, Compositeurs et Editeurs de Musique (Francúzsko)
SACEM Luxembourg
SCAM - Société Civile des Auteurs Multimédia (Francúzsko)
SDRM - Société pour l'Administration du Droit de Reproduction Mécanique des Auteurs, Compositeurs et Editeurs de Musique (Francúzsko)
SESAM (Francúzsko)
SGAE - Sociedad General de Autores y Editores (Španielsko)
SIAE - Societa Italiana Degli Autori ed Editori
SOZA – Slovenský ochranný zväz autorský pre práva k hudobným dielam (Slovensko)
SPA - Sociedade Portuguesa de Autores (Portugalsko)
STEF - The Performing Right Society of Iceland (Island)
STIM - Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrĺ (Švédsko)
TEOSTO - Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto r.y. (Fínsko)
TONO - Norsk Selskap for Forvaltning av Fremforingsrettigheter til Musikkverk (Nórsko)
UCMR-ADA (Rumunsko)
ZAIKS - Society of Authors (Poľsko)

Status pozorovateľa GESAC má:
BIEM - Bureau International des Sociétés Gérant les Droits d'Enregistrement et de Reproduction Mécanique
CISAC - International Confederation of Societies of Authors and Composers
SUISA - Cooperative Society of Music Authors and Publishers

29. 9. 2014

Ondrej Šulaj bude novým dekanom FTF VŠMU

Ondrej Šulaj 
bude novým dekanom FTF VŠMU


Scenárista a dramaturg Ondrej Šulaj patrí k významným tvorcom slovenskej kinematografie. Podpísal sa pod viacero scenárov úspešných slovenských filmov, mnohým titulom robil dramaturgiu, pôsobil aj ako divadelný a televízny režisér a ako pedagóg vychoval nejednu generáciu scenáristov a filmových tvorcov. V súčasnosti nakrúca svoj režijný debut Agáva. Životné jubileum 65 rokov si pripomenul pár dní pred vymenovaním do funkcie dekana Filmovej a televíznej fakulty (FTF) Vysokej školy múzických umení (VŠMU). Stane sa ním 1. októbra.
Ondrej Šulaj sa narodil 26. septembra 1949 vo Vígľaši. Vyštudoval filmovú a televíznu dramaturgiu na VŠMU v Bratislave. Po ukončení štúdia pôsobil ako dramaturg a šéfdramaturg v Divadle Slovenského národného povstania v Martine a ako režisér činohry Novej scény v Bratislave. Do audiovizuálneho prostredia vstupoval ako scenárista či spoluscenárista televíznych filmov Juraja Lihosita či Stanislava Párnického. Do povedomia verejnosti sa dostal ako scenárista dlhometrážneho filmu režiséra Zora Záhona Pomocník (1981), ktorá bola filmovou adaptáciou rovnomenného románu Ladislava Balleka. V 80. rokoch spolupracoval ako scenárista aj na filmoch Pavilón šeliem (1982) Dušana Trančíka, Tichá radosť (1985) Dušana Hanáka, Štek (1988) Miloslava Luthera a Správca skanzenu (1988) Štefana Uhra. V 90. rokoch Ondrej Šulaj začal spolupracovať s režisérom Martinom Šulíkom. Ako spoluscenárista sa podieľal už na jeho debute Neha (1991), nasledovali tituly Všetko čo mám rád (1992), Záhrada (1995), ktorá získala cenu Český lev za najlepší scenár, a Orbis Pictus (1997). Neskôr podľa rovnomenného námetu Jozefa Cígera Hronského napísal scenár k filmu českého režiséra Václava Vorlíčka Sokoliar Tomáš (2000) a s českým režisérom Romanom Vávrom zasa spolupracoval na scenári filmovej rozprávky Čert vie prečo (2003). Je tiež autorom scenára koprodukčného americko-slovensko-ukrajinského filmu Pokrvné vzťahy (2004) režiséra Olega Harenčára, a podľa novely Petra Pišťanka napísal scenár k filmu Muzika (2007) režiséra Juraja Nvotu, ktorý v roku 2008 získal deväť národných cien Slnko v sieti, vrátane ceny za najlepší scenár.
V pedagogickej činnosti sa realizuje na bratislavskej VŠMU, kde pôsobí od roku 1979. Od roku 1990 bol prodekanom jej Filmovej a televíznej fakulty a vedúcim Katedry dramaturgie a scenáristiky, v rokoch 1993 - 1999 pôsobil ako dekan fakulty a v rokoch 2003 - 2011 sa stal prvým rektorom VŠMU z filmárskeho prostredia od vzniku školy v roku 1949. Od 1. októbra bude vymenovaný do funkcie dekana FTF VŠMU.
Ondrej Šulaj bol aj jedným zo zakladateľov Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA) a do roku 2003 bol aj jej prvým prezidentom. V máji 2013 ho opäť zvolili za prezidenta SFTA, v tejto funkcii skončil v septembri 2014. V súčasnosti nakrúca svoj režijný debut Agáva, ktorý napísal na motívy prvej časti románu Ladislava Balleka Agáty. Podľa vlastných scenárov v minulosti už režíroval televízne filmy O psíčkovi a mačičke (1992), ocenený Plaketou Telemúzy '93, a film Na Bukovom dvore (1994), ktorý získal cenu Telemúza '94 za najlepší hraný film. Na tohtoročnom 22. ročníku Art Film Festu v Trenčianskych Tepliciach získal ocenenie Zlatá kamera za celoživotné dielo. Od roku 2011 pôsobí aj ako člen Rady Slovenského filmového ústavu (SFÚ). V tejto pozícii mu plynie druhé funkčné obdobie do roku 2017.
TASR informovala Simona Nôtová, tlačová tajomníčka SFÚ.

Copyright © TASR 2014