DALITO!

27. 9. 2014

Lucas International Children's Film Festival

Lucas International Children's Film Festival

Hlavná cena z festivalovej prehliadky Lucas, najstaršieho Festivalu detských filmov v Nemecku, poputuje v tomto roku z Frankfurtu nad Mohanom na Filipíny.
Ako informovala dnes tlačová agentúra DPA s odvolaním sa na organizátorov 37. ročníka prehliadky, na ktorej premietli 80 filmov z 26 krajín sveta, porotu, v ktorej zasadali nielen experti, ale aj deti, uchvátila takmer dokumentaristická autentickosť a kreácie detských predstaviteľov snímky Purok 7 (Zóna 7) režiséra Carla Obispa. Tento autobiografický príbeh približuje cestu súrodencov, prebíjajúcich sa životom po rozchode rodičov a odchode matky za prácou do Číny.
Cenu sira Petera Ustinova pre najlepší film určený mládeži udelila porota, v ktorej zasadajú výlučne tínedžeri vo veku 14-16 rokov, holandskej snímke Jongens (Chlapci) o dvoch zaľúbených chlapcoch. Porotcovia osobitne ocenili citlivý prístup tvorcov k problematike homosexuality a kvality vizuálneho stvárnenia príbehu.

Copyright © TASR 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Spoločné informačno-besedné podujatie pod názvom Podunajská kúpeľnícka novinárska sobota pripravili nadnes vo Veľkom Mederi Klub FIJET Slovenského syndikátu novinárov (SSN) a Oblastná organizácia cestovného ruchu Žitný ostrov – Csallóköz pri príležitosti Svetového dňa cestovného ruchu. Jeho cieľom je prezentácia úspešných projektov, turistických programov, cieľov a destinácií. Hostiteľom bolo kúpalisko, veľkomederský Thermal Corvinus, ktorý v tomto roku oslavuje 40. výročie otvorenia a predstavuje priekopníka v diverzifikovanej rekreačnej kúpeľníckej turistike. Región predstavili okrem primátora Veľkého Medera Alexandra Néveriho zástupcovia miest Šamorín a Dunajská Streda.
Svetový deň cestovného ruchu sa koná v roku 2014 na tému Cestovný ruch a miestny rozvoj s dôrazom na schopnosť cestovného ruchu rozvíjať ľudský faktor a poskytnúť mu prostriedky a poznatky, aby dokázal meniť svoje prostredie. „S uvedenou témou korešponduje niekoľko väčších i menších regiónov Slovenska, ale optimálnym priestorom na organizáciu Svetového dňa cestovného ruchu sa ukázalo Podunajsko,“ konštatoval predseda Klubu FIJET (Fédération Internationale des Journalistes et Ecrivains du Tourisme) SSN Peter Krútky. Podľa jeho slov ide o región s utlmeným ekonomickým potenciálom, ale so zaujímavými príležitosťami v cestovnom ruchu, najmä v rekreačnom kúpeľníctve a ekoturistike, ako sú vodné športy, cykloturistika, pešia turistika, a v rekreačnom rybolove, ako aj poľovníctve.
Ako uviedol Krútky, v posledných rokoch sa vytvorili oblastné a krajské orgány cestovného ruchu, jedny boli úspešnejšie, druhé menej. "Cestovný ruch je beh na dlhé trate. V tomto behu už mali svoje kilometre odbehnuté aj mestá Šamorín, Dunajská Streda a Veľký Meder, ktoré spolu tvoria jadro Oblastnej organizácie cestovného ruchu Žitný ostrov – Csallóköz. Najmä ich spolupráca s názvom ThermalPass je ukážka toho, ako možno spojiť podnikateľské, samosprávne aj občianske iniciatívy do jedného, do destinácie, ktorá je vyhľadávaná od hlavného mesta až po zahraničie. Je to rekreačné kúpeľníctvo, moderné, veľkokapacitné a schopné ešte ďalšieho vývoja,” uzavrel predseda.
Valné zhromaždenie Svetovej organizácie cestovného ruchu (World Tourism Organization – UNWTO) sa na svojom treťom zasadnutí (Torremolinos, Španielsko, september 1979) rozhodlo ustanoviť práve 27. september za Svetový deň cestovného ruchu (World Tourism Day – WTD). Konkrétny dátum osláv WTD – 27. september – bol vybraný z toho dôvodu, že v tento deň boli v roku 1970 prijaté stanovy WTO, najvýznamnejšej medzinárodnej organizácie v oblasti svetového cestovného ruchu, ktorá sa v decembri 2003 stala špecializovanou agentúrou OSN. Načasovanie osláv WTD je symbolické aj preto, že sa koná v čase, keď sa končí hlavná turistická sezóna na severnej pologuli a zároveň sa začína na južnej zemskej pologuli. Hlavným zmyslom WTD je vyzdvihnutie cestovného ruchu, jeho sociálnych, kultúrnych, politických a ekonomických hodnôt a jeho prínosu pre celkový rozvoj spoločností.

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Viac než 1000 webových stránok obsahujúcich "škodlivý obsah" zablokovali ruské úrady za uplynulé dva roky. Informoval o tom dnes denník Rossijskaja gazeta.
Federálna služba pre dozor v oblasti telekomunikácií, informačných technológií a masmédií (Roskomnadzor) znefunkčnila za uplynulých sedem mesiacov vyše 600 internetových zdrojov, ktoré rozširovali výzvy na extrémizmus a masový chaos.
Ruskí zákonodarcovia schválili zákon, ktorý oprávňuje prokuratúru vydávať bez rozhodnutia súdu mimoriadne príkazy na zablokovanie webových stránok propagujúcich extrémizmus, rasovú nenávisť či výtržníctvo.
Od 1. februára, keď zákon vošiel do platnosti, úrad generálneho prokurátora vydal približne 100 príkazov na zablokovanie webových stránok s ilegálnym obsahom. Pod nový zákon spadá tiež porušovanie autorských práv, detská pornografia, propagácia drog a samovrážd, ako aj iné "škodlivé" informácie.
"Uplatňovanie tohto zákona je efektívne v boji proti ilegálnym informáciám," povedal riaditeľ Roskomnadzoru Alexandr Žarov. Úradu pomáha systém Sputnik, ktorý sťahuje z vyhľadávačov odkazy na nevhodné webové stránky.

Štátna duma, dolná komora ruského parlamentu, schválila dnes v treťom a konečnom čítaní takzvaný zákon o vlastníctve médií, ktorý obmedzuje zahraničné majetkové podiely v ruských médiách na 20 percent.
Doterajší pomer zahraničného kapitálu bol stanovený na 50 percent, píše agentúra RIA Novosti.
Ruskí poslanci sú presvedčení, že nový zákon eliminuje ovplyvňovanie domácej mediálnej politiky a obsahu zahraničnými majiteľmi. Zákon sa týka všetkých druhov médií, hlavným cieľom opatrení sú však televízne a rozhlasové stanice.
Predstaviteľka OBSE pre slobodu médií Dunja Mijatovičová skôr varovala, že tento nový zákon by teoreticky mohol "sústrediť idey a informácie do rúk politických elít, čím by sa obmedzila dôležitá pozorovateľská funkcia novinárov".
Podľa Vadima Dengina, jedného z predkladateľov zákona, sa nové opatrenia dotknú približne 30 médií vrátane magazínu Forbes či denníkov Kommersant a Vedomosti. Dmitrij Kiselev, generálny riaditeľ štátnej tlačovej agentúry Rusko dnes (Rossija segodňa), zákon podporuje s tým, že "zahraničné médiá spôsobujú rozkol spoločnosti".
Zákon je považovaný za najnovší pokus Kremľa obmedziť slobodu médií, uviedla agentúra AP. Jeho predkladatelia ho označili za veľmi dôležitý pre to, aby sa obmedzila "informačná vojna" vedená proti Rusku v súvislosti s ukrajinským konfliktom.

Copyright © TASR 2014

TO JE TV !

TO JE TV !


26. 9. 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Severokórejská televízia zverejnila zábery, na ktorých vodca Kim Čong-un kríva. Informovala o tom dnes agentúra ITAR-TASS s odvolaním sa na japonskú agentúru Radio-Press, ktorá analyzuje médiá v KĽDR.
Televízne zábery sú z júla. Severokórejská televízia ich komentovala slovami, že "maršal napriek zdravotným problémom ... stále stojí na ceste vedúcej národ".
Toto leto severokórejská televízia najmenej dvakrát zverejnila zábery s krívajúcim Kim Čong-unom. Teraz sa však po prvý raz otvorene zmienila o možných zdravotných problémoch vodcu.
Fámy o podlomenom zdraví Kim Čong-una sa začali šíriť po tom, čo sa od 3. septembra neukázal na verejnosti. Nezúčastnil sa ani na zasadaní Najvyššieho ľudového zhromaždenia vo štvrtok 25. septembra. Od svojho nástupu k moci v decembri 2011 pritom nechýbal ani na jednom.

Copyright © TASR 2014
 


Americká televízna celebrita Kim Kardashian West sa stala ďalšou obeťou žartov bývalého reportéra Vitalija Seďuka. Ukrajinec, ktorý je známy tým, že si strieľa z rôznych známych osobností, schmatol 33-ročnú rodáčku z Los Angeles za nohy, keď vystupovala z auta. Manželke rappera Kanyeho Westa sa však s pomocou bodyguarda podarilo udržať rovnováhu a nespadnúť. Incident sa odohral počas Parížskeho týždňa módy, ktorý sa začal 23. septembra a potrvá až do 1. októbra.
"Dúfam, že Kim je v poriadku a že sa na mňa nebude hnevať, pretože som ju nechcel zraniť. Kanye je šťastný muž, Kim je bohyňa!“ vyjadril sa Seďuk pre portál MailOnline a dodal, že takýmto spôsobom chcel vyjadriť svoj nesúhlas s tým, že mu zakázali vstup do Spojených štátov amerických. Súd sa pre takýto krok rozhodol práve preto, že podobné žarty vykonal v minulosti aj na Bradovi Pittovi, Leonardovi DiCapriovi, Bradleym Cooperovi či Americe Ferrere. Obeťami jeho vtipov sa stali aj speváčka Adele či herec Will Smith.
Kim Kardashian, známa napríklad vďaka reality šou Kardashianky a ich rodina (2007), začala s Westom randiť v apríli 2012, vlani v júni sa im narodila dcéra North a v októbri sa zasnúbili. Hudobník požiadal televíznu celebritu o ruku na jej 33. narodeniny na sanfranciskom bejzbalovom štadióne, a to v sprievode 50-členného orchestra. Predsvadobné oslavy sa uskutočnili 23. mája na francúzskom Zámku vo Versailles, samotná svadba sa konala o deň neskôr v talianskej Florencii. Dvojica si pre túto príležitosť prenajala pevnosť zo 16. storočia známu ako Belvedere.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS


Investičná skupina Penta dnes zverejnila na svojom webe etický kódex. “Upravuje vzťah investora a vlastníka voči redakciám vydavateľstiev Trend Holding a 7 Plus. Penta sa v kódexe okrem iného zaväzuje, že nebude nijako zasahovať do tvorby redakčných výstupov a ani do personálneho obsadzovania redakcií,“ agentúru SITA o tom informoval PR manažér a hovorca spoločnosti Penta Investments Martin Danko. Kódex má preambulu a štyri časti, ktoré sú venované garancii nezávislosti novinárskej tvorby, pravidlám zachovania nezávislosti a corporate governance (princípom vedenia a kontrolovania spoločnosti, výkonu vlastníckych práv, pozn. redakcie), princípom fungovania redakcie a riešeniu sporov. Penta oznámila prevzatie vydavateľstva Trend Holding a Spoločnosti 7 Plus tento mesiac.
Penta sa v kódexe medzi iným “zaväzuje, že bude dodržiavať a presadzovať princípy a hodnoty, ktoré budú podporovať nezávislú žurnalistickú prácu a tvorbu, aby právo verejnosti na informácie bolo naplnené“. Odmieta, že by cez prácu médií, ktoré vlastní, chcela zaistiť podporu “konkrétnych podnikateľských záujmov či konkrétnych politických strán, hnutí a predstaviteľov takým spôsobom, ktorý by znemožňoval čitateľovi utvoriť si svoj vlastný, nezávislý názor a bol v rozpore s princípmi nezávislej žurnalistickej práce“. Penta sa hlási k podpore posilňovania demokratického politického systému, trhovej ekonomiky a geopolitického ukotvenia Slovenska v rámci štruktúr EÚ a NATO. Ochranu novinárskych zdrojov považuje za nutnosť “o to viac, že spoločnosť Penta má široký rozsah podnikateľských aktivít“. Penta sa okrem iného zaväzuje, že nebude sledovať činnosti reportérov a redakcií na počítačoch, vo firemnej dátovej sieti či cez služobné telefóny a nebude ovplyvňovať personálne zloženie redakcií. Deklaruje, že za redakčný obsah nesie zodpovednosť šéfredaktor a vedenie redakcie. Kódex je v plnom znení zverejnený na http://www.pentainvestments.com/sk/press-release/eticky-kodex-3Deoum.aspx.
Investičná skupina Penta tento mesiac oznámila prevzatie vydavateľstva Trend Holding a Spoločnosti 7 Plus. Skupina Penta Investments sa zároveň dohodla s nemeckým vydavateľstvom Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft GmbH na cene za polovičný podiel v slovenskom vydavateľstve Petit Press, informoval o tom 19. septembra portál motejlek.com. Predaj vydavateľského domu, ktorého vlajkovou loďou je denník Sme, ešte môže zablokovať Prvá slovenská investičná skupina (PSIS), ktorá má na podiel vlastnený nemeckou spoločnosťou predkupné právo.
Penta je stredoeurópska investičná skupina, ktorá bola založená v roku 1994. Pôsobí hlavne v zdravotníctve, finančných službách, výrobe, ale aj maloobchode a v realitnom developmente. Jej portfóliové spoločnosti zamestnávajú viac ako 30 tisíc ľudí a v minulom roku dosiahla hodnota aktív skupiny 6,5 mld. eur. Penta pôsobí vo viac ako desiatich krajinách Európy a má svoje zastúpenie v Prahe, Bratislave, Varšave a Mníchove

 ©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

                   VÝROKY TÝŽDŇA

„Ale hlavne bude odteraz každý právnik Penty, každý ich manažér braný svetom okolo s trošku väčšou váhou. Je rozdiel, či robíte pre firmu, ktorej šéf sa spomína v médiách najčastejšie ako osoba, ktorá v prestávkach medzi súložami so šéfkou Fondu národného majetku podpláca politikov, alebo si vás vybavia ako agenta v zásade serióznej medzinárodnej finančnej skupiny, ktorá si mohla dovoliť kúpiť médiá, aby jej dali pokoj. „
Konštantín Čikovský, SME


"Pani Zuzana Wienk má už z GINNu plné gate zdá sa, aj s tou pochybnou Alianciou Fair Play, ktorá (nikto nevie ako) si uzurpovala právo na morálne hodnotenie všetkého čo sa na Slovensku udeje. Majú pekný názov, ale zdá sa, že čoskoro uvidíte, že nie je všetko zlato čo sa blyští! Dnes opakovane hodnotí GINN a Martina Daňa - vraj nám chýba bazálna etika - ale veď posúďte sami prípadne vyslovte svoj názor."
GINN- Lenka Dale a Martin Daňo

"Som hrdý, že vodič autobusu môže byť prezidentom republiky. Páni vo Washington Post, tento vodič autobusu ide do USA. Len počkajte!"
Nicolás Maduro, Venezuelský prezident

"Adela Banášová preto moderuje toľko relácií, lebo ju chcú diváci. To je to isté, ako poslanci parlamentu, ktorí sú súčasne aj šéfmi samospráv.“
Miroslav Číž

"Původní rozpočet byl 120 miliard deficit, my říkáme 100 miliard, tak pokud umím počítat, tak je to snížení o 20 %"
Andrej Babiš


„Vážený pán kolega Huba, nepochybne hlboký rešpekt, len Rusko nie je hegemónom. Situácia je taká, že kedysi sme mali vytvorený priestor, žili sme kolektívne spravovať svet. Hovorili sme o tom špeciálne v zelenom prostredí. Ako vyzerá dneska OSN, aký je jeho význam vo svete? Aký je vo svete význam iných organizácií? Aký je význam medzinárodného práva, jeho dodržiavania? Aká je situácia v tejto oblasti? Prečo to tak je? To sú otázky, ktoré práve patria na pôdy parlamentov, patria na fóra celého sveta. Takže len toľko k tomu.
Pán kolega Viskupič, donesiem vám, keď chcete, minimálne štyri ich mám doma, výpisy o tejto žiadosti premiéra Jaceňuka, bez problémov dám k dispozícii, o vstupe do NATO, žiadosti.“
Miroslav Číž

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Najvyšší predstaviteľ španielskeho verejnoprávneho rozhlasu a televízie RTVE Leopoldo González-Echenique odstúpil z funkcie. Príčinou tohto kroku sú podľa informácií viacerých španielskych periodík finančné problémy inštitúcie.
Odstupujúci prezident RTVE, ktorého do funkcie zvolili pred dva a pol rokom, podľa denníka El País márne žiadal rezort financií o 130 miliónov eur na realizáciu svojho plánu zvýšenia efektívnosti fungovania verejnoprávnej inštitúcie. Plán rodáka z Madridu predpokladal aj ukončenie činnosti, respektíve fúziu niektorých televíznych kanálov. Ministra financií Cristóbala Montora však nepresvedčili ani slová šéfa inštitúcie o možnom ohrození koncernu, ktorého súčasťou je päť rozhlasových okruhov a päť televíznych kanálov.
Podľa informácií denníka El Mundo stratil navyše najvyšší predstaviteľ inštitúcie podporu vládnych ľudovcov, aj keď sa do funkcie dostal vďaka nimi iniciovanej novele legislatívy, znižujúcej počet hlasov potrebných na zvolenie šéfa RTVE z niekdajších dvoch tretín poslancov na väčšinu v parlamente. Leopoldo González-Echenique nerealizoval v RTVE vládou očakávané reštriktívne opatrenia, píše periodikum a dodáva, že ministerstvo financií v Madride chcelo znížiť počet 6400 zamestnancov v stratovej inštitúcii. Šéfovi mediálneho koncernu sa nepodarilo zastaviť ani pokles sledovanosti, ktorému sa nevyhol ani prvý kanál verejnoprávnej televízie. Pri jeho nástupe v júli 2012 činila jeho priemerná sledovanosť 10,7 percenta, o dva roky neskôr už iba 8,9 percenta.

Copyright © TASR 2014



Americký herec a rapper Tyler James Williams si zahrá v hororovom seriáli Walking Dead (2010). Informoval o tom magazín The Hollywood Reporter, podľa ktorého by sa mal 21-ročný umelec predstaviť ako Noah. Televízny projekt vzniká podľa rovnomenného komiksu Roberta Kirkmana. Keďže v predlohe nikto menom Noah nie je, bližšie informácie o tejto postave zatiaľ nie sú známe. Tvorcovia projektu taktiež neprezradili, či sa herec objaví iba v jednej alebo vo viacerých epizódach.
Seriál sa zameriava na následky apokalypsy, ktorá zmenila ľudí na zombie. V centre príbehu je skupina jednotlivcov, ktorí nešťastie prežili. Na čele s bývalým policajným dôstojníkom Rickom Grimesom cestujú naprieč USA a hľadajú si nový domov, v ktorom by ich neohrozovali zombie. Čím je ich situácia bezútešnejšia, tým viac ich vôľa prežiť núti robiť takmer čokoľvek.
Spomínaného Ricka Grimesa stvárňuje Andrew Lincoln. Okrem neho v seriáli účinkujú napríklad aj Steven Yeun, Chandler Riggs, Norman Reedus, Melissa McBride, Lauren Cohan či Emily Kinney. V novej sérii, ktorú by mala televízia AMC uviesť 12. októbra, sa predstavia aj Andrew J. West, Alanna Masterson a Christian Serratos.
Tyler James Williams je známy napríklad z televízneho projektu Chrisa nemá nikto rád (2005 - 2010) alebo seriálu Go On (2012 - 2013). Zahral si aj v snímkach ako Sám doma: Stratení na letisku (2006), Let It Shine (2012) či Bláznivé pytačky (2013).

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

25. 9. 2014

IGRIC 2014

IGRIC 2014

Národné filmové ceny Igric poznajú víťazov jubilejného 25. ročníka. Rozhodla o tom porota, ktorú tvorili kameraman Ján Ďuriš, režiséri Juraj Lihosit, Lucia Šebová a Karol Strážnický, herec František Kovár, animátorka Gabriela Klaučová a filmový historik Štefan Vraštiak. Igricov a finančné tvorivé prémie odovzdajú vyhlasovatelia cien Slovenský filmový zväz (SFZ) a Únia slovenských televíznych tvorcov na dnešnom ceremoniáli, ktorý sa koná v priestoroch bratislavského Divadla Malá scéna STU. Zároveň počas večera ocenia víťazov 22. ročníka Ceny slovenskej filmovej kritiky FIPRESCI Klubu filmových novinárov.

Novým držiteľom Igrica v kategórii Hrané filmy pre kiná sa stal Tomáš Juríček za kameru filmu Kandidát (2013). V rovnakej kategórii udelila porota tvorivú prémiu Mariane Čengel Solčanskej za réžiu drámy Miluj ma alebo odíď (2012). Na poli filmových a televíznych dokumentov triumfoval so snímkou Kauza Cervanová (2013) režisér Robert Kirchhoff a prémiu získal Ladislav Kaboš za réžiu filmu Všetky moje deti (2013). Porota tiež Igrica udelila Kataríne Kerekesovej za námet, réžiu a výtvarné stvárnenie seriálu Mimi a Líza (2011), herečke Zuzane Mauréry za účinkovanie v snímkach Collette (2013) a Ďakujem, dobre (2013), a hercovi Marekovi Majeskému za postavu reklamného magnáta Adama Lamberta vo filme Kandidát. Igrica v kategórii Televízna dramatická tvorba nezískalo žiadne zo súťažiacich diel. Porota taktiež udelila neštatutárne ceny študentským filmom. Cenu Petra Mihálika získali Peter Zákuťanský, Tomáš Danay a Csaba Molnár.

Súčasťou Igrica 2014 bol aj 22. ročník Cien slovenskej filmovej kritiky FIPRESCI Klubu filmových novinárov. Tridsaťdeväť hlasujúcich novinárov rozhodlo o udelení ceny snímke Môj pes Killer (2013) režisérky Miry Fornay. V kategórii dokumentov získali cenu dva filmy, a to Kauza Cervanová a Zamatoví teroristi (2013). Za filmovú kritiku a publicistiku Klub filmových novinárov ocenil šéfredaktora mesačníka SFÚ FILM.sk Daniela Bernáta. Medzi zahraničnými snímkami triumfovala Veľká nádhera (2013).

Ceny Igric po prvý raz udelili 18. decembra 1967, pričom sošku vtedy získali napríklad Štefan Uher, Dominik Tatarka, či Dušan Hanák. Po troch ročníkoch minulý režim ceny zakázal, ich udeľovanie obnovili až v roku 1993. Najviac sošiek Igrica si doteraz prevzal Martin Šulík, ktorý získal štyri ceny. O jednu menej majú na konte Martin Slivka, Katarína Kerekesová a Juraj Jakubisko. K tohtoročným cenám Igric vzniká aj dokument o jeho histórii, ktorý odvysiela RTVS na Dvojke 27. septembra o 21:25.


Kompletný zoznam ocenených:

Ceny Igric:
Hraná tvorba pre kiná: Tomáš Juríček za kameru filmu Kandidát (2013)
Televízna dramatická tvorba: cenu porota neudelila
Filmová a televízna dokumentárna tvorba: Robert Kirchhoff za réžiu filmu Kauza Cervanová (2013)
Animovaná tvorba: Katarína Kerekesová za námet, réžiu a výtvarné stvárnenie seriálu Mimi a Líza (2013)
Ženský herecký výkon vo filmovom alebo televíznom diele: Zuzana Mauréry
Mužský herecký výkon vo filmovom alebo televíznom diele: Marek Majeský

Tvorivé prémie:
Hraná tvorba pre kiná: Mariana Čengel Solčanská za réžiu filmu Miluj ma alebo odíď (2012)
Televízna dramatická tvorba: Ján Sebechlebský za réžiu televízneho seriálu Kriminálka Staré Mesto II (2013)
Filmová a televízna dokumentárna tvorba: Ladislav Kaboš za réžiu filmu Všetky moje deti (2013)
Animovaná tvorba: Ivana Šebestová za réžiu, výtvarné návrhy a animáciu filmu Sneh (2013)
Ženský herecký výkon vo filmovom alebo televíznom diele: Éva Bandor a Zuzana Fialová
Mužský herecký výkon vo filmovom alebo televíznom diele: Michal Kubovčík a Vladimír Obšil
Ostatná filmová a televízna tvorba: Rudolf Urc za námet a scenár televízneho seriálu Čarovný svet animovaného filmu (2010)
Audiovizuálna teória a kritika: Eva Vženteková za knihu Diptych Štefana Uhra Organ a Tri dcéry (2013)

Neštatutárne ceny študentským filmom - Ceny Petra Mihálika:
Peter Zákuťanský za réžiu dokumentárneho filmu Odchod na korze (2013)
Tomáš Danay za réžiu animovaného filmu Pán Mrkva (2013)
Csaba Molnár za réžiu hraného filmu Dobrý človek (2013)

Ceny slovenskej filmovej kritiky FIPRESCI:
Celovečerný hraný film pre kiná: Môj pes Killer (2013), réžia Mira Fornay
Celovečerný dokumentárny film pre kiná: Kauza Cervanová (2013), réžia Robert Kirchhoff a Zamatoví teroristi (2013), réžia Pavol Pekarčík, Ivan Ostrochovský a Peter Kerekes
Filmová kritika a publicistika: Daniel Bernát
Najlepší zahraničný film v slovenských kinách v roku 2013: Veľká nádhera (2013), réžia Paolo Sorrentino

Ceny slovenských filmových novinárov FIPRESCI:
Spoločnosť FILM EUROPE - distribučná spoločnosť, ktorá uviedla do slovenských kín najlepší zahraničný film v roku 2013
VŠMU Bratislava a Continental film za distribúciu 4 pásiem krátkych študentských filmov Kobylky
Pavol Barabáš za seriál šiestich filmov Príbehy tatranských štítov (2011)

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Košická mestská samospráva nepovažuje za potrebné vlastniť a financovať vlastné informačné periodikum, či televízny alebo rozhlasový kanál. Pre TASR to uviedol primátor mesta Richard Raši.
Ako zdôraznil, Košice sú z hľadiska Slovenska a po vlaňajšom roku aj regiónu Európy tak významné, že tieto úvahy sú naozaj zbytočné. „Len počas minulého roku bolo o meste viac ako 2000 mediálnych zmienok v slovenských aj zahraničných médiách. Naozaj, obraz o Košiciach tieto média vytvárajú komplexný a vo väčšine prípadov aj korektný a pravdivý,“ povedal Raši.
Košický primátor veľmi pozitívne vníma prácu tlačových agentúr, regionálnych periodík, lokálnych televízií a osobitne vyzdvihol vysielanie Rádia Košice, ktoré pre propagáciu mesta a informovanosť o dianí v ňom robí veľmi veľa. „Mediálne pokrytie dopĺňajú aj nové internetové, či printové médiá. To svedčí o tom, že mesto sa vyvíja, je zaujímavé a dáva príležitosť aj pre vznik nových médií,“ dodal.
Pripomenul, že magistrát mesta vydáva internetové KEnoviny. „Je to pravidelný informátor a zasielame ho e-mailom všetkým, ktorí o to majú záujem,“ doplnil Raši s tým, že pravidelne sa novinky o meste objavujú aj na jeho oficiálnej webovej stránke, pričom má tiež vlastnú facebookovú stránku. „Snažíme sa prispievať tiež do všetkých periodík a občasníkov, ktoré sa v meste nachádzajú,“ uviedol ďalej primátor.
Pripomenul, že tento spôsob informovanosti verejnosti považuje za dostatočný a nepociťuje potrebu vynakladať finančné prostriedky na vlastné noviny, či iné médium. „To by sme museli niekoho ukrátiť a radšej budeme investovať do športu, výstavby, rekonštrukcie ciest, chodníkov alebo bezpečnosti a verím, že všetky existujúce médiá to pozitívne zhodnotia,“ uzavrel.

Popri klasickom tlačenom mesačníku či nedávno zavedenom SMS rozhlase sa liptovskohrádockej radnici osvedčila ako mestský informačný a komunikačný kanál nenákladná internetová televízia. Spravodajské príspevky pripravujú zanietení amatérski filmári.
Primátor Branislav Tréger zdôraznil, že v osemtisícovom mestečku nemá zmysel budovať a prevádzkovať drahé televízne štúdio. „Využívame možnosť, že tu máme skvelých amatérskych filmárov. Na odplatu im vychádzame v ústrety pri ich aktivitách, napríklad pri organizovaní pravidelných súťažných prehliadok,“ vysvetlil pre TASR.
„Je to veľmi kvalitná produkcia nášho Art Štúdia doslova za drobné. Partia okolo Ľubora Patscha vyrába profesionálne spravodajské šoty z aktuálneho diania v našom meste a blízkom okolí. Prostredníctvom jednoducho dostupnej internetovej stránky si ich pozrie pomerne veľké množstvo ľudí nielen u nás, ale aj v zahraničí,“ vyzdvihol Tréger.
„Radi by sme divákom našej internetovej televízie ponúkli mimoriadne zaujímavé dobové dokumentárne filmy. Ľubor Patsch ich natočil neúrekom. Veľkou vzácnosťou je napríklad zvečnenie poslednej jazdy lesnej železničky či prestavby hradu. Určite stojí za to vrátiť sa občas s trochou nostalgie do minulosti,“ dodal primátor Liptovského Hrádku.

Bratislavská mestská časť Lamač začala s pravidelným vydávaním svojho miestneho časopisu pred 16 rokmi. Motívom pre vznik časopisu Lamačan bola absencia miestneho rozhlasu.
"Na rozdiel od okolitých mestských častí, ako je napríklad Záhorská Bystrica či Devínska Nová Ves, u nás neexistoval, ani nebolo možné zriadiť lokálny rozhlas. Preto sme sa rozhodli vydávať časopis, aby sme mohli efektívne informovať našich obyvateľov o dianí v mestskej časti," uviedol dnešný starosta a v čase vzniku časopisu poslanec miestnej časti Peter Šramko.
Lamačan vychádza s mesačnou periodicitou, výnimkou je obdobie letných prázdnin, kedy vychádza len jedno číslo v rozsahu 12 strán. Inak má časopis osemstránkový formát. Vychádza vo farebnom vydaní, na kriedovom papieri. "Toto bola častá téma polemík v zastupiteľstve, či neprejsť na formát s lacnejším papierom a rozšíreným počtom strán," uviedol starosta Lamača. "Rozdiel medzi kriedovým papierom a lacnejšou verziou v kontexte celkových nákladov však bol veľmi malý, preto zastupiteľstvo schválilo verziu na farebnom kriedovom papieri," povedal Šramko.
Časopis v kontexte komunikačných kanálov, ktoré má k dispozícii mestská časť, považuje starosta za prioritný. Mesačník pritom neinformuje len o aktivitách mestskej časti, kultúrno-spoločenských či športových akciách, je aj priestorom pre diskusiu.
"Snažíme sa o to, aby bol časopis aj priestorom pre konštruktívnu konfrontáciu odlišných postojov, ktoré však môžu posúvať veci dopredu v prospech mestskej časti i jej obyvateľov," uviedla súčasná predsedníčka redakčnej rady, poslankyňa lamačského zastupiteľstva Gabriela Bizoňová.

Copyright © TASR 2014

STANOVISKO: Predsedníčky ÚS SR I. Macejkovej k článku denníka Sme

STANOVISKO:
Predsedníčky ÚS SR I. Macejkovej k článku denníka Sme


Vyjadrenie predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej republiky k článku denníka SME "Ústavný súd väčšinu nenašiel, aj keď býval kompletný"

 Redaktorka denníka SME Veronika Prušová sa v článku pod titulkom "Ústavný súd väčšinu nenašiel, aj keď býval kompletný", ktorý bol v elektronickej verzii zverejnený 23. septembra 2014 a v tlačenej verzii 24. septembra 2014, venovala rozhodnutiu Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len "ústavný súd") z roku 2009 vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 27/05, na ktoré denník SME upozornil súčasný poradca prezidenta Andreja Kisku Ján Mazák. Predmetným uznesením ústavný súd rozhodol o zamietnutí návrhu na začatie konania o výklade Ústavy Slovenskej republiky.
Napriek tomu, že spomínaná redaktorka získala od ústavného súdu všetky relevantné informácie, pri tvorbe článku ich nepoužila. Výsledkom jej interpretácie bolo publikovanie neúplnej a skreslenej informácie, ktorá nevystihovala skutočný stav veci. Po našom upozornení redaktorky na tieto nezrovnalosti redakcia denníka SME pristúpila k čiastočnej náprave tejto skutočnosti zverejnením stanoviska ústavného súdu k rozhodnutiu vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 27/05 v elektronickej verzii na svojej webovej stránke. Predmetné stanovisko prinášame v plnom rozsahu aj tu:

"Ústavnému súdu SR bol 4. júla 2005 doručený návrh Národnej rady SR na začatie konania o výklad Ústavy SR [čl. 141a ods. 4 písm. e) Ústavy SR]. Tento návrh bol náhodným výberom pridelený sudcovi spravodajcovi. Ústavný súd Slovenskej republiky na neverejnom zasadnutí pléna 28. septembra 2005 prijal uznesením sp. zn. PL. ÚS 27/05 návrh Národnej rady Slovenskej republiky na začatie konania o výklad Ústavy SR na ďalšie konanie. Ústavný súd SR na neverejnom zasadnutí pléna 18. februára 2009 prerokoval návrh sudcu spravodajcu na výklad Ústavy SR. Za návrh výkladu Ústavy SR predložený sudcom spravodajcom hlasoval len sudca spravodajca. Proti tomuto návrhu hlasovalo zvyšných 12 sudcov Ústavného súdu SR, a teda tento návrh sudcu spravodajcu nezískal nadpolovičnú väčšinu hlasov pléna Ústavného súdu SR. Vzhľadom na to, že žiadnym zo sudcov Ústavného súdu SR nebol predložený iný návrh výkladu Ústavy SR, o ktorom by bolo možné hlasovať, bol návrh Národnej rady SR na začatie konania o výklad Ústavy SR z procesných dôvodov zamietnutý podľa čl. 131 ods. 1 Ústavy SR. Takýto postup Ústavného súdu SR nebol následne spochybnený Národnou radou SR ako navrhovateľom a ani Súdnou radou SR ako účastníkom konania. Na rozdiel od konania o súlade právnych predpisov predstavuje konanie o výklad Ústavy SR špecifický prípad, keďže ak v prípade konania o súlade právnych predpisov pri plnom počte pléna Ústavného súdu SR návrh sudcu spravodajcu nezíska nadpolovičnú väčšinu hlasov sudcov, a teda väčšina sudcov hlasuje proti návrhu sudcu spravodajcu, znamená to, že väčšinu získala opačná alternatíva, než akú navrhoval sudca spravodajca. Uvedené je možné preto, že v rámci konania o súlade právnych predpisov môže byť navrhovateľom napadnuté ustanovenie buď len v súlade s Ústavou SR, alebo v rozpore s ňou. Uvedené, prirodzene, neplatí pre konanie o výklad Ústavy SR."

Nad rámec už uvedeného možno pre úplnosť doplniť, že z dôvodu neúplného zloženia ústavného súdu dochádzalo v rámci konania o súlade právnych predpisov k zamietnutiu návrhov na začatie konania o súlade právnych predpisov aj v predchádzajúcom funkčnom období pod vedením predsedu Jána Mazáka. Zamietnutý bol napríklad návrh generálneho prokurátora Slovenskej republiky vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 6/05 týkajúcej sa konania o súlade niektorých ustanovení zákona o voľbách do orgánov územnej samosprávy, zákona o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislava a zákona o meste Košice. K zamietnutiu časti návrhu generálneho prokurátora Slovenskej republiky došlo aj vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 6/04 týkajúcej sa konania o súlade ustanovení zákona o ochrane utajovaných skutočností s Ústavou Slovenskej republiky. Rizikom zamietnutia návrhu z procesných dôvodov sa odôvodňovalo aj dlhodobé odkladanie rozhodnutia v kauze interrupcií (tento prípad rozhodol ústavný súd napokon až v novom zložení po viac ako šesť a pol roku od podania návrhu).

JUDr. Ivetta Macejková, PhD., predsedníčka Ústavného súdu Slovenskej republiky

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Za prepustenie nemecko-amerického novinára z takmer trojročného zajatia v Somálsku zaplatili vyjednávači výkupné vo výške 1,6 milióna dolárov, povedal veliteľ somálskych pirátov, ktorí ho od januára 2012 zadržiavali. Informovala o tom agentúra Associated press.
Nemecké ministerstvo zahraničných vecí dnes uviedlo, že Michael Scott Moore bol prevezený letecky do kenskej metropoly Nairobi, kde mu nemecká ambasáda poskytuje lekársku starostlivosť. Podľa hovorkyne ministerstva sa mu "za daných okolností darí dobre".
Hovorkyňa Sawsan Chebliová uviedla, že osobitná krízová skupina ministerstva zahraničných vecí a federálnej polície od jeho únosu "veľmi úzko" spolupracovala s americkými orgánmi. Novinár v Somálsku zbieral podklady pre knihu o pirátstve.
Chebliová sa nechcela vyjadriť k tomu, ako došlo k jeho prepusteniu, ani k správam, že zaňho bolo zaplatené výkupné. Iba vyhlásila, že "nemeckú vládu nemožno vydierať".
Veliteľ pirátov v pobrežnom meste Hobyo, Bile Hussein, agentúre Associated Press povedal, že somálski piráti rokovali so somálskymi sprostredkovateľmi, ktorí vyjednávali v mene Berlína. Podľa Husseina už boli piráti unavení z dlhého zadržiavania Moora a čoraz viac sa obávali, že sa ho USA pokúsia oslobodiť silou.
Iba štyri dni po unesení Moora v severosomálskom meste Galkayo, keď išiel na aute z letiska, komando amerického námorníctva z osobitnej jednotky Seals oslobodilo pri nočnom útoku jedného Američana a jedného Dána. Zabili pri tom všetkých deviatich ľudí, ktorí ich v zajatí strážili.
Moore pracoval ako novinár na voľnej nohe pre nemecký magazín Der.

Celoeurópske fórum "Meet the Authors" (Stretnite sa s autormi) zamerané na ochranu autorských práv a duševného vlastníctva a zdôraznenie významu sféry kultúry a tvorby v európskych kontextoch sa včera konalo v Bruseli.
Organizátorom bola Európska konfederácia spoločností autorov a skladateľov z krajín EÚ, Nórska a Švajčiarska (GESAC) v spolupráci s Európskym parlamentom.
GESAC zastrešuje 34 autorských združení v Európe a je ochrancom záujmov okolo 900.000 autorov a držiteľov autorských práv. Ide o umelcov tvoriacich v oblasti hudobného, grafického, literárneho a dramatického umenia, ale aj v oblasti audiovizuálnej tvorby a vydavateľov hudobných diel.
Na pôde Stáleho zastúpenia Bavorska pri EÚ sa v rámci tohto podujatia stretli autori a skladatelia, riaditelia autorských zväzov, predstavitelia sféry obchodu a vplyvní politickí predstavitelia v tomto odbore.
Slovensko bolo zastúpené aj v rámci pracovného panelu, na ktorom sa otvorenej diskusie zúčastnili europoslanec Eduard Kukan a spevák a skladateľ Miroslav Žbirka. Na podujatí boli prítomní aj predseda Výboru Slovenského ochranného zväzu autorského (SOZA) Matúš Jakabčič a riaditeľ SOZA Anton Popovič.
Kukan na otázku, ako by mohol europarlament vyjsť v ústrety autorom, uviedol, že v ére vznikajúceho jednotného digitálneho trhu by mal byť tento trh ľahko prístupný pre užívateľov aj autorov, ale treba vytvoriť právny rámec na to, aby bola zachovaná kultúrna rôznorodosť.
Jakabčič upozornil na skutočnosť, že digitálny svet sa veľmi rýchlo vyvíja a prax predbieha legislatívu.
"Aj v oblasti duševného vlastníctva sa v súvislosti s digitalizáciou vynárajú nové otázky, ktoré treba riešiť. EÚ má zosúladenú legislatívu aj autorský zákon, z toho vyplýva, že aj nové členské krajiny únie majú porovnateľné podmienky pre ochranu autorských diel," povedal Jakabčič o význame podujatia. Zároveň ocenil, že autori a autorské zväzy dostali možnosť priamo komunikovať s europoslancami a bližšie ich zoznámiť s touto problematikou.
Slovenský "Zlatý slávik" v rámci diskusie upozornil na zákernosť pojmu "modernizovanie copyrightu", čiže autorských práv.
"Vymyslelo sa šalamúnske riešenie, modernizácia. Copyright je pre autora dôležitá vec. Modernizácia, že už nemôže autor protestovať, keď mu zoberú pesničku, proti tomu som sa ja ozval," uviedol Žbirka v rozhovore pre TASR. Podľa neho tu ide o jedno zo základných práv autora, ktoré by si nemali nechať zobrať ani v ére jednotného digitálneho trhu, keď na stiahnutie pesničky stačí jednoduchý príkaz "Download".

Copyright © TASR 2014


Equalizer

Equalizer


24. 9. 2014

Nominovaní na cenu Hovorca roka 2014

Nominovaní na cenu Hovorca roka 


Novinári v internetovom hlasovaní na www.mojhovorca.sk, vybrali päť najlepších hovorcov v kategóriách:

1. Štátna správa a štátny sektor
2. Samospráva a neziskový sektor
3. Privátny a komerčný sektor
O víťazovi každej kategórie (vrátane ceny pre Najlepšieho absolútneho hovorcu roka 2014), teraz rozhodne odborná porota. Najlepších hovorcov za rok 2014 Asociácia hovorcov Slovenska slávnostne vyhlási na Made in Media party 10. októbra 2014 v Bratislave.


Nominovaní v kategórii Samospráva a neziskový sektor za rok 2014

ANDRASSY Ľubomír
Riaditeľ kancelárie primátora Bratislavy


FITZEKOVÁ Veronika
Hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja

SVRČEKOVÁ Katarína
Hovorkyňa strany Sloboda a solidarita

TYŠLEROVÁ Iveta
Hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja

ZVONČEKOVÁ Janka
Hovorkyňa SDKÚ-DS

Nominovaní v kategórii Štátna správa a štátny sektor za rok 2014

DONEVOVÁ Alexandra
Hovorkyňa Ministerstva spravodlivosti SR


CHMEL Boris
Hovorca Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR

PETRUS Peter
Hovorca prezidenta SR

STANO MAŤAŠOVSKÁ Petra
Hovorkyňa Univerzitnej nemocnice Bratislava

STUŠKA MICHAL
Riaditeľ mediálneho odboru Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR

Nominovaní v kategórii Privátny a komerčný sektor za rok 2014

ELIÁŠOVÁ Zuzana
Hovorkyňa ČSOB Finančnej skupiny


CHMELOVÁ Ľubomíra
PR manažér a hovorca Sberbank


ONDREJKA Marek
hovorca - PR a event manažér FC Spartak Trnava

TÓTHOVÁ Tatiana
Hovorkyňa TV Markíza


WALTEROVÁ Alena
Hovorkyňa banky a vedúca tlačového oddelenia VÚB banky

TA3 NEWS

TA3 NEWS

Spravodajská televízia TA3 oslavovala v spoločnosti významných hostí už svoje trináste narodeniny. Na mediálnom trhu si vybudovala miesto spravodajskej jednotky a z roka na rok k svojim obrazovkám priťahuje čoraz viac divákov.
Stovky hostí z oblasti biznisu, spoločenského života, umenia, médií a politiky si vychutnali slávnostný narodeninový večer televízie TA3 v priestoroch hotela Kempinski v Bratislave. Atmosféru dotváralo vystúpenie Petra Nagya a členov zoskupenia Diabolské husle Jána Berkyho-Mrenicu. Okrem známych tvári z obrazovky TA3 ocenili atmosféru večierka aj ministri, zástupcovia širokého spektra politickej scény, či ľudia z prostredia biznisu.
Generálny riaditeľ TA3 Martin Ilavský sa na úvod večera poďakoval všetkým pracovníkom, partnerom a divákom za ich priazeň a dôveru a zhodnotil úspechy ostatného roka: „Posledný rok sa niesol v znamení volieb, ktoré budú pokračovať ešte novembrovým termínom. Supervolebný rok sa pozitívne odrazil na sledovanosti vysielania TA3, ktorá pokrývala všetky najdôležitejšie udalosti. Ďakujem našim pracovníkom za odvedenú prácu v náročnom roku, partnerom za dôveru a televíznym divákom za priazeň, ktorú venovali našej televízii.“

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký herec Vince Vaughn si zahrá v seriáli Temný prípad (True Detective, 2014). Štyridsaťštyriročný rodák z Minneapolisu v Minnesote sa predstaví ako zločinec Frank Semyon.
V projekte televízie HBO bude účinkovať aj Colin Farrell, ktorý stvárni detektíva Raya Velcora. Druhá sezóna ponúkne osem epizód, pričom o prvé dve sa postará režisér Justin Lin. Nakrúcanie seriálu plánujú odštartovať počas jesene v Kalifornii. O scenár sa postaral Nic Pizzolatto.
Tridsaťosemročný autor vytvoril aj prvú sezónu, ktorú režíroval Cary Fukunaga. Účinkovali v nej Matthew McConaughey, Woody Harrelson, Michelle Monaghan, Michael Potts či Tory Kittles. Pizzolatto pritom nedávno prezradil, že v druhej sezóne si už nezahrajú McConaughey ani Harrelson.
Vince Vaughn začal s herectvom koncom 80. rokov, pričom spočiatku účinkoval v menších televíznych úlohách. Do povedomia verejnosti sa dostal v dramédii Swingers (1996) a diváci a diváčky ho môžu poznať aj zo snímok Stratený svet: Jurský park (1997), Psycho (1998), Cela (2000), Mladosť v ťahu (2003), Vybíjaná: Choď do toho na plné gule (2004), Starsky a Hutch (2004), Pán a pani Smithovci (2005), Buď cool (2005), Ako uloviť družičku (2005), Rozchod! (2006), Útek do divočiny (2007), Vianoce na štvrtú (2008), Problémy v raji (2009), Dilema (2011), Susedská hliadka (2012) alebo Stážisti (2013).

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza, môžete sa...

Reklamná pauza, môžete sa...
 

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Somálski piráti včera prepustili americko-nemeckého novinára Michaela Scotta Moora, ktorého zadržiavali takmer tri roky. Informovala o tom tlačová agentúra DPA s odvolaním sa na somálskych predstaviteľov.
Moore sa stal obeťou únosu v januári 2012 v meste Galkayo, približne 750 kilometrov severovýchodne od metropoly Mogadišo.
O štyri mesiace neskôr požadovali únoscovia výkupné 20 miliónov dolárov a vyhrážali sa, že Moora predajú islamistickej militantnej skupine aš-Šabáb, ak ich požiadavky nebudú splnené.
"Novinára prepustili únoscovia práve dnes a bol prevezený špeciálnym lietadlom, ktoré pristálo na medzinárodnom letisku v Galkayu," oznámil vysokopostavený miestny predstaviteľ zo štátu Galmudug, kde sa mesto Galkayo nachádza.
"Teraz je už v bezpečí a dúfame, že sa znovu stretne s rodinnými príslušníkmi," dodal zdroj.
Nie je známe, či bolo niekedy výkupné vyplatené.
Moora zadržiavali na viacerých miestach v štáte Galmudug, ktorý je autonómnou oblasťou v strednej časti Somálska.


Copyright © TASR 2014

23. 9. 2014

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ


Vysielateľ MAC TV dostal od Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) pokutu vo výške 25.000 eur. Rada o tom rozhodla dnes na svojom zasadnutí.
Vysielateľovi televízie JOJ uložili pokutu 5000 eur za porušenie ochrany maloletých, keď 19.3. televízia odvysielala v programe Šport príspevok zobrazujúci náhly likvidačný kop do hlavy v rámci kick-boxového zápasu. Pred príspevok televízia nezaradila slovné upozornenie. Pokutu 10.000 eur dostal vysielateľ televízie JOJ aj za viacero porušení v oblasti reklamy.
Televízia JOJ dostala pokutu 10.000 eur aj za neodvysielanie oznamu o porušení zákona, ktorý televízii uložila RVR za porušenie objektívnosti a nestrannosti.
TASR dnes informoval zástupca riaditeľa Kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Martin Dorociak.

Copyright © TASR 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Bývalý finančný riaditeľ v Ringier AG a výkonný riaditeľ Verlagsgruppe Handelsblatt Tobias Schulz-Isenbeck sa dohodol na spolupráci so spoločnosťou Penta Investments. Stáva sa tak prvým členom nového manažmentu, ktorý bude mať na starosti investície Penty do médií. TASR o tom informoval Gabriel Tóth zo spoločnosti Penta Investments.
Hlavnou zodpovednosťou Tobiasa Schulz-Isenbecka bude podľa neho poskytovať poradenstvo a konzultácie manažmentu vydavateľstiev a taktiež tímu Penty, ktorý sa zaoberá mediálnymi investíciami.
"Má široké skúsenosti z oblasti manažmentu médií. Ako výkonný riaditeľ viedol úspešnú transformáciu ekonomického vydavateľstva s najvyšším trhovým podielom v Nemecku, skupiny Handelsblatt, počas obdobia finančnej krízy," povedal Tóth. Ako ďalej uviedol, od roku 2000 zastával viaceré manažérske pozície v spoločnosti Verlagsgruppe Handelsblatt a jej spoločnosti Verlagsgruppe Georg von Holtzbrinck. V súčasnosti pracuje ako senior konzultant pre korporátnu stratégiu a financie.
Penta Investments je stredoeurópska investičná skupina, ktorá bola založená v roku 1994. Pôsobí hlavne v zdravotníctve, finančných službách, výrobe, maloobchode a v realitnom developmente.


Copyright © TASR 2014

Hovorca prezidenta skončil

Hovorca prezidenta skončil

Peter Petrus končí, na vlastnú žiadosť a po vzájomnej dohode s Andrejom Kiskom , ako hovorca prezidenta Slovenskej republiky

OPRAVA: KOMENTÁR K ZÁKONNEJ ÚPRAVE VYSIELANIA V ČASE VOLIEB DO ORGÁNOV SAMOSPRÁVY OBCÍ

OPRAVA: 




KOMENTÁR K ZÁKONNEJ ÚPRAVE VYSIELANIA V ČASE VOLIEB DO ORGÁNOV SAMOSPRÁVY OBCÍ


Zverejňujeme opravenú verziu komentára. V pôvodnej verzii bol nesprávne uvedený dátum začiatku vysielania politickej reklamy.
Správny údaj je, že časom vysielania politickej reklamy pre voľby do orgánov samosprávy obcí, ktoré sa budú konať dňa 15. novembra 2014 od 07:00 hod, je obdobie od 29. 10. 2014 od 07:00 hod do 13. 11. 2014 do 07:00 hod.
Za chybu sa ospravedlňujeme.




 

22. 9. 2014

Stanovisko predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej republiky

Stanovisko predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej republiky

k medializovaným informáciám v súvislosti s rozhodnutiami ústavného súdu
v konaniach o súlade zákona o štátnom občianstve a zákona o ústavnom súde
vyhlásenými 17. septembra 2014

V uplynulých dňoch vo viacerých médiách odzneli na adresu Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len „ústavný súd“) vyjadrenia politikov, predstaviteľov právnickej obce, ako aj novinárov v súvislosti s rozhodnutím pléna ústavného súdu o zákone o štátnom občianstve,
ako aj o zákone o ústavnom súde, ktoré vážnym spôsobom napádajú rozhodovaciu činnosť ústavného súdu, znižujú jeho dôveryhodnosť a hrubo zasahujú do jeho nezávislosti. Ide o vyjadrenia o údajnom „alibizme“ ústavného súdu, „schovávaní sa za procesné dôvody“,
„vyhýbaní“ sa rozhodovaniu či o jeho „zlyhaní“.

V súvislosti s konaním týkajúcim sa zákona o štátnom občianstve odznelo dokonca vyjadrenie v tom zmysle, že sudcovia ústavného súdu „asi nemali na danú vec názor“.
Dôsledne sa ohradzujem proti takým vyjadreniam, ktoré považujem za absurdné. V obidvoch spomínaných veciach rozhodovalo plénum ústavného súdu v plnom zložení (všetkých doteraz vymenovaných 11 sudcov, hoci plénum by malo mať 13 sudcov). V obidvoch prípadoch boli
diskutované protichodné právne názory predložené vo forme návrhu rozhodnutia sudcu spravodajcu, resp. protinávrhu (protinávrhov) niektorého zo sudcov ústavného súdu. Právne odôvodnenia týchto návrhov budú na dôkaz toho, že sa ústavný súd oboma prípadmi
podrobne a dôsledne zaoberal, zahrnuté do odôvodnenia jeho rozhodnutí v daných veciach, aj keď to obyčajne v prípade zamietnutia návrhu z procesných dôvodov nebýva zvykom.
V obidvoch prerokúvaných prípadoch si všetci sudcovia ústavného súdu splnili svoju povinnosť a hlasovali za niektorý z predložených návrhov rozhodnutia (návrhov predložených sudcami spravodajcami alebo protinávrhov predložených inými členmi pléna ústavného súdu), a to v súlade so sľubom sudcu ústavného súdu rozhodovať podľa svojho najlepšieho presvedčenia, nezávisle a nestranne. V obidvoch prerokovaných prípadoch dopadlo hlasovanie o predložených návrhoch tak, že sa dosiahol pomer hlasov 6 : 5.
Dôvodom, prečo bol v obidvoch prípadoch návrh na začatie konania zamietnutý z procesných dôvodov, teda nebol žiaden „alibizmus“ ústavného súdu, či dokonca „nechuť“ ústavných
sudcov plniť si svoje povinnosti. Dôvodom bola platná právna úprava, ktorá na rozhodnutie ústavného súdu vyžaduje aspoň 7 hlasov sudcov ústavného súdu v prospech navrhovaného rozhodnutia, spolu so skutočnosťou, že plénum ústavného súdu má v súčasnosti o dvoch
sudcov menej.

Výroky o „alibizme“, o tom, že ústavní sudcovia „nemali na vec názor“, že sa „vyhýbali  rozhodovaniu“, že ústavný súd je „nám nanič“ a že „zahodil“ oba návrhy, ktoré zazneli z úst právnych zástupcov navrhovateľov v predmetných veciach, považujem preto za neprijateľné.
Tieto vyjadrenia právnych zástupcov vnímam ako prejav frustrácie z toho, že ich argumentácia nepresvedčila väčšinu sudcov pléna ústavného súdu, ktorá je potrebná na to, aby bolo návrhu na začatie konania vyhovené. Z hľadiska objektívneho posúdenia ich vecného obsahu s prihliadnutím na to, že v obidvoch prípadoch sú autormi zmienených vyjadrení osoby znalé práva, majú tieto výroky v horšom prípade charakter zlomyseľného
útoku a v tom lepšom prípade „tárania“.

Pokiaľ ide o komentáre špekulujúce o systémovom zlyhaní ústavného súdu, považujem za potrebné uviesť, že Národná rada Slovenskej republiky (ďalej len „národná rada“) zostáva aj naďalej v súlade s ustanovením čl. 72 Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“)
jediným ústavodarným a zákonodarným orgánom Slovenskej republiky. Pokiaľ existuje z pohľadu ústavodarcu v ústavnom systéme problémová právna úprava, nič nebráni poslancom zastúpeným v národnej rade dosiahnuť konštruktívnu dohodu a nevyhovujúcu alebo spornú právnu úpravu zmeniť. Dokonca je to súčasťou zodpovednosti poslancov pred
svojimi voličmi. Naopak, ústavný súd sa môže pohybovať a rozhodovať len v medziach daných ústavou a zákonom o ústavnom súde.

Ústavný súd bol v obidvoch prípadoch viazaný čl. 131 ods. 1 ústavy, v zmysle ktorého sa lénum ústavného súdu uznáša nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov, pričom ak sa táto väčšina nedosiahne, návrh sa zamietne. Do textu ústavy vložil toto ustanovenie ústavodarca
v roku 2001 v rámci jej novely ústavným zákonom č. 90/2001 Z. z., pričom v zákone o ústavnom súde bola takáto úprava rozhodovania pléna ústavného súdu zakotvená už od jeho prijatia v pôvodnom znení v roku 1993 (platí teda počas celej existencie ústavného súdu). Z uvedeného vyplýva, že ústavodarca, resp. zákonodarca s takouto situáciou počítal
a bol uzrozumený so skutočnosťou, že k nej môže dôjsť. Napokon, právna úprava, ktorá vyžaduje na prijatie rozhodnutia ústavného súdu väčšinu hlasov všetkých sudcov, nie je výlučným špecifikom Slovenskej republiky. Podobnú možno nájsť napríklad v Českej republike, kde sa v niektorých typoch konania vrátane konania o zrušení zákonov na prijatie
rozhodnutia vyžaduje súhlasné hlasovanie aspoň deviatich prítomných sudcov pätnásťčlenného pléna.
Ak takáto právna úprava alebo z nej vyplývajúce dôsledky prestali vyhovovať, sú možné len dve cesty, ktorými môžu ústavné orgány túto situáciu vyriešiť. Prvou je zmena ústavy a druhou doplnenie chýbajúcich dvoch sudcov ústavného súdu. Ani jedno z týchto riešení
vzhľadom na rozdelenie ústavných právomocí nemôže zaistiť ústavný súd.
Sudcovia ústavného súdu sú v zmysle svojich povinností vyjadrených koncentrovane v sľube sudcu ústavného súdu, ktorý skladajú, povinní rozhodovať na základe ústavy podľa svojho najlepšieho presvedčenia, nezávisle a nestranne. Ich hlasovanie teda musí vyjadrovať ich
právny názor na vec a nemôžu uzatvárať kompromisné dohody, len aby sa dosiahlo „nejaké“ riešenie. Ústavný súd totiž rozhoduje ako súdny, nie ako politický orgán. Naopak, hľadať politické kompromisy a dohody je vecou zostávajúcich ústavných orgánov v ústavnom systéme Slovenskej republiky (národnej rady, prezidenta a vlády), preto sa nemôžem
stotožniť ani s názorom, že vzhľadom na celkový počet 11 sudcov sa malo 7 hlasov sudcov „nájsť“.
Je pravdou, že ústavný súd pôsobil v počte 11 sudcov už v minulosti (od 30. 4. 2004  do 30. 9. 2006 to bolo 11 sudcov, od. 1. 10. 2006 do 16. 2. 2007 to bolo 10 sudcov, pričom za celé toto obdobie rozhodol celkovo o 5 324 veciach, takže na jedného sudcu pripadlo v priemere 484 vybavených vecí). Už vtedy to však spôsobovalo aj určité problémy.
Zamietnutý bol napríklad návrh generálneho prokurátora Slovenskej republiky vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 6/05 týkajúcej sa konania o súlade niektorých ustanovení zákona o voľbách do orgánov územnej samosprávy, zákona o hlavnom meste Slovenskej republiky
Bratislava a zákona o meste Košice. K zamietnutiu časti návrhu generálneho prokurátora Slovenskej republiky došlo aj vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 6/04 týkajúcej sa konania o súlade ustanovení zákona o ochrane utajovaných skutočností s ústavou. Rizikom
zamietnutia návrhu z procesných dôvodov sa odôvodňovalo aj dlhodobé odkladanie rozhodnutia v kauze interrupcií (tento prípad rozhodol ústavný súd napokon až v novom zložení po viac ako 6 a pol roku od podania návrhu).

V súčasnosti je ústavný súd navyše konfrontovaný s neustále rastúcim nápadom podaní, ktoré sa snaží priebežne vybavovať. Len od začiatku tohto roku napadlo na ústavný súd 11 923 návrhov a sťažností fyzických a právnických osôb. Ústavný súd za toto obdobie rozhodol
11 956 návrhov a sťažností. K dnešnému dňu každý sudca ústavného súdu od začiatku tohto roka rozhodol v priemere 969 vecí.
Domnievam sa, že aj tieto čísla názorne ilustrujú každodenné úsilie, ktoré sudcovia ústavného súdu aj jeho ďalší zamestnanci vynakladajú na plnenie svojich povinností, preto považujem neuvážené výroky na adresu ústavného súdu, ktoré nepredstavujú objektívne hodnotenie faktov, ale vezú sa skôr na vlne všeobecne kritického vnímania justície verejnosťou v poslednom období, za neakceptovateľné.

JUDr. Ivetta Macejková, PhD.
predsedníčka  Ústavného súdu Slovenskej republiky

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká televízia HBO pozastavila prípravy na produkciu životopisného filmu Happy Valley o známom trénerovi amerického futbalu Joeovi Paternovi. Happy Valley má byť tretím filmom, ktorý spolu nakrútia herec Al Pacino a režisér Brian de Palma. Tí majú zatiaľ spoločne na konte snímky Zjazvená tvár (1983) a Carlitova cesta (1993).
Ako informoval portál Deadline, predstavitelia HBO zrušili kastingy a pozastavili ostatné predprodukčné práce, no film ako celok majú stále v pláne nakrútiť. "Nezrušili sme tento projekt. Iba sme na nejaký čas pozastavili predprodukciu, aby sme vyriešili problémy s rozpočtom. Celý projekt však naďalej zostáva v pôvodnej podobe aj s celým kreatívnym tímom," uviedli vo vyhlásení predstavitelia HBO. Nemenovaný zdroj okrem toho pre Deadline uviedol, že pozastavenie projektu chcú tvorcovia využiť na dodatočné práce na scenári.
Joe Paterno bol jedným z najúspešnejších trénerov amerického futbalu, ktorý celú svoju kariéru pôsobil v tíme Pennsylvania State University. V novembri 2011 ho však prepustili po tom, čo vyšlo najavo, že neinformoval políciu, keď sa v roku 2002 dozvedel, že jeho bývalý asistent Jerry Sandusky pohlavne zneužíval chlapcov. Sanduského vlani v októbri odsúdili na 60 rokov väzenia. Paterno krátko po výpovedi oznámil, že trpí rakovinou pľúc a vlani v januári vo veku 85 rokov zomrel.

Írsky herec Colin Farrell si zahrá v seriáli Temný prípad (True Detective, 2014). Tridsaťosemročný rodák z Dublinu prezradil v rozhovore pre írske noviny Sunday World, že sa predstaví v druhej sezóne televízneho projektu. "Som z toho nadšený. Viem, že to bude osem epizód a nakrúcanie zaberie štyri alebo päť mesiacov. Viem o tom zatiaľ len veľmi málo, ale budeme nakrúcať v okolí Los Angeles, čo je úžasné. Znamená to, že ostanem doma a budem s deťmi," uviedol herec.
Seriál Temný prípad televízie HBO vytvoril Nic Pizzolatto a o réžiu sa postaral Cary Fukunaga. Účinkovali v ňom Matthew McConaughey, Woody Harrelson, Michelle Monaghan, Michael Potts či Tory Kittles. Tridsaťosemročný scenárista pritom nedávno prezradil, že v druhej sezóne si už nezahrajú McConaughey ani Harrelson.
Colin James Farrell sa narodil 31. mája 1976. Zlom v jeho kariére prišiel so snímkou Tábor tigrov (2000), v ktorej dostal hlavnú úlohu a ocenila ho bostonská i londýnska filmová kritika. Následne si zahral v počinoch ako Telefónna búdka (2002), Minority Report (2002), Daredevil (2003), Alexander Veľký (2004), Miami Vice (2006), Ondine (2009), Útek zo Sibíri (2010), Šéfovia na zabitie (2011), Total Recall (2012), Sedem psychopatov (2012) či Zachráňte pána Banksa (2013). Za výkon v krimi komédii V Brugách (2008) dostal Zlatý glóbus.
Farrell má dvoch synov. V roku 2003 sa narodil James Padraig, ktorého matkou je modelka Kim Bordenave a v októbri 2009 mu herečka Alicja Bachleda-Curus porodila syna Henryho Tadeusza.


Americká herečka a tanečnica Sally Pressman, známa zo seriálu Army Wives (2007 - 2013), si zahrá v štvrtej sérii televízneho projektu Kde bolo, tam bolo (2011). Tridsaťtriročná rodáčka z New Yorku o tom informovala prostredníctvom sociálnej a mikroblogovacej siete Twitter. "Kde bolo, tam bolo... boli raz príčesky, umelé riasy a dlhé šaty... a veľmi šťastná herečka," napísala. O akú úlohu pôjde, však neuviedla.
Vo štvrtej sezóne sa objavia viaceré nové postavy, medzi ktorými by nemali chýbať hrdinovia a hrdinky z rozprávky Ľadové kráľovstvo (2013). Princeznú Elsu si zahrá Georgina Haig a jej sestru Annu stvárni Elizabeth Lail. Kristoffa bude hrať Scott Michael Foster a v úlohe princa Hansa sa objaví Tyler Jacob Moore. Okrem nich sa v projekte ukáže aj Frances O'Connor ako matka Belle. Televízia ABC plánuje novú sériu v premiére uviesť 28. septembra.
Sally Pressman je okrem spomínaného seriálu Army Wives známa napríklad aj z hororu The Dread (2007) alebo romantickej komédie Kamarátove dievča (2008). Vlani sa objavila aj v seriáli Škandál (2012). V roku 2011 sa vydala za producenta, scenáristu a herca Davida Claytona Rogersa.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané