DALITO!

28. 6. 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS



V rámci rozsiahleho projektu Digitálna knižnica a digitálny archív ponúka Slovenská národná knižnica (SNK) zdigitalizované reakcie dobových slovenských novín na sarajevský atentát na následníka rakúsko-uhorského trónu Františka Ferdinanda d'Este, ktorý sa stal na deň presne pred sto rokmi.
"Na správu, ktorá otriasla celou Európou a bola rozbuškou prvej svetovej vojny, veľmi rýchlo zareagovali aj vtedajšie slovenské periodiká. Dokonca niektoré vyšli v mimoriadnych vydaniach. Našim čitateľom ich teraz prinášame v ľahko dostupnej digitalizovanej podobe," zdôraznila generálna riaditeľka SNK Katarína Krištofová.
V tejto súvislosti je podľa nej zaujímavosťou, že budova sarajevskej radnice, z ktorej vyšiel následník trónu a vzápätí ho spolu s manželkou zavraždili, musela odolať dvom svetovým vojnám i ostreľovaniu v roku 1992. "Požiar vtedy nenávratne zničil dva milióny, v mnohých prípadoch veľmi vzácnych kníh," spresnila.
"Nádherne zrekonštruovaný objekt Národnej knižnice v Sarajeve otvorili pred pár týždňami práve pri príležitosti storočnice atentátu na následníka trónu," dodala Krištofová s tým, že SNK bude pokračovať v pravidelnom digitalizovanom sprístupňovaní toho, čo sa písalo v slovenských novinách pred sto rokmi.

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Štúdiá BBC Worldwide Productions France a francúzska televízia Canal+ nakrútia dokumentárny film o hudobnej dvojici Daft Punk. Hodinovú snímku, ktorá bude zachytávať dvadsať rokov kariéry hudobníkov, chce Canal+ odvysielať v roku 2015. Režisérom a scenáristom je Hervé Martin Delpierre, spoluautorkou scenára je Marina Rozenman. Producentmi sú generálny riaditeľ BBC Worldwide Productions France Jean-Louis Blot, a výkonný producent spoločnosti pre dokumentárne filmy Patrice Gellé. "Sme radi, že môžeme produkovať prvý nezávislý film o kultovej skupine Daft Punk, ktorý bude výsledkom kreatívnej snahy umeleckého tímu BBC Worldwide a finančnej podpory významných medzinárodných partnerov," vyjadril sa Gellé.
Formácia Daft Punk vznikla v roku 1993 v Paríži a tvoria ju Guy-Manuel de Homem-Christo a Thomas Bangalter. Známymi sa stali už debutovou nahrávkou Homework (1997), ktorá okrem iných obsahovala aj single Da Funk a Around The World. O štyri roky neskôr vydali album Discovery (2001) s hitmi One More Time alebo Harder, Better, Faster, Stronger. Táto nahrávka dostala vizuálnu podobu v animovanej snímke Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem (2003) japonského režiséra Kazuhisu Takenouchiho. Nasledovali štúdiovka Human After All (2005), soundtrack k sci-fi Tron: Dedičstvo (2010) a album Random Access Memories (2013) obsahujúci hit Get Lucky. Známi sú tiež tým, že kladú dôraz na vizuálnu prezentáciu svojej tvorby a špecifické sú ich živé vystúpenia.

Útočník ghanskej futbalovej reprezentácie Asamoah Gyan sa vyhrážal fyzickým útokom žurnalistovi po štvrtkovom zápase na majstrovstvách sveta v Brazílii, v ktorom "čierne hviezdy" prehrali s Portugalcami 1:2. Afričania by v prípade vyššieho víťazstva postúpili do osemfinále, ale Gyanov vyrovnávajúci zásah po vlastnom góle Johna Boyeho napokon nestačil na zvrat. Cristiano Ronaldo totiž zariadil trojbodový zisk pre európsky tím, obe mužstvá však skončili na šampionáte už v základnej skupine.
V médiách rezonovala v ostatných dňoch vyhrotená situácia v ghanskej družine. Futbalisti si silou mocou vynútili zvýšenie finančných prémií za účinkovanie na MS 2014. Kouč James Kwesi Appiah dokonca vyhostil z národného tímu i šampionátu hráčov Sulleya Muntariho a Kevina-Princa Boatenga. Ghanskí futbalisti zareagovali svojsky na dianie a po prehre s Portugalčanmi len mlčky prešli mixzónou, na čo jeden z novinárov začal na hráčov bučať. To sa najviac dotklo 28-ročného útočníka Gyana, ktorý sa zúrivo vyrútil na žurnalistu. Zastavili ho až reprezentační spoluhráči a odtlačili ho do čakajúceho autobusu.
"Súčasťou práce profesionálnych futbalistov sú aj rozhovory s novinármi po zápasoch. Nezáleží, či vyhrajú alebo prehrajú. Odmietli sa s nami rozprávať, preto som na nich zabučal. Nepovedal som nič urážlivé, ale niektorých sa to dotklo a najviac asi Gyana, ktorý sa správal agresívne," cituje špecializovaný portál goal.com slová napadnutého zástupcu médií.


©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

27. 6. 2014

Modrý anjel Art Film Festu

Modrý anjel Art Film Festu

Česko-francúzsky film režiséra Petra Václava Cesta ven získal hlavnú cenu Modrého anjela na tohtoročnom Medzinárodnom filmovom festivale Art Film Fest v Trenčianskych Tepliciach a v Trenčíne v kategórii hraných filmov. Modrého anjela za najlepší krátky film si vybojoval kanadský hraný film So sklonenou hlavou režiséra Maxima Girouxa. TASR informovala PR manažérka spoločnosti Forza Zuzana Čižmáriková.
„Film Cesta ven zachytáva silnú realitu, s ktorou sa musíme všetci vysporiadať. Oceňujeme dôležitosť témy, pravdivé detaily, prácu s nehercami a zobrazenie mikrosituácií,“ zdôvodnila medzinárodná porota hraných filmov na čele s predsedom, rumunským hercom Răzvanom Vasilescom.
Česko-francúzska koprodukcia bola ocenená aj Modrým anjelom za najlepší ženský herecký výkon, z ktorého sa teší Klaudia Dudová za „veľmi prirodzené a autentické stvárnenie postavy“. Režisérovi padla do oka na rómskej zábave, a hoci nemala herecké ambície a vo filme sa objavila po prvýkrát, vytvorila autentickú hrdinku.
Päťčlenná medzinárodná porota udelila Modrého anjela za najlepšiu réžiu mexickému tvorcovi Fernandovi Eimbckemu za snímke Klub Sandvich. Klub Sandvich si z Art Film Festu odnáša ďalšieho Modrého anjela za najlepší ženský herecký výkon pre Maríu Renée Prudencio. „Pri jej hereckom výkone človek pochopí, čo pre dieťa znamená dokonalá matka,“ zdôvodnila porota.
Modrý anjel za najlepší mužský herecký výkon putuje z Art Film Festu britskému hercovi Eddiemu Marsanovi, ktorý stvárnil hlavnú postavu vo filme Tichý život režiséra Uberta Pasoliniho. Zvláštne uznanie dostala nórska snímka List kráľovi režiséra Hishama Zamana. Ďalšie Zvláštne uznanie získal čilsko-francúzsky film Zabiť človeka režiséra Alejandra Fernándeza Almendrasa. Porota ho odmenila za inšpiratívnu úvahu o tom, čoho by bol človek schopný v extrémnej situácii, a za to, že preniká do hlbín ľudskej mysle.
Cenu primátora mesta Trenčín si odniesol ukrajinský film Klan. Spoločné ocenenie Film Europe Award a Art Film Festu získali slovenskí tvorcovia Peter Begányi a Andrej Kolenčík za krátkometrážnu parodickú komédiu Výstava, s ktorou sa zúčastnili mnohých zahraničných festivalov, kde získali viacero uznaní, vrátane hlavnej ceny na srbskom festivale Kustendorf v januári 2014, ktorý organizuje slávny režisér Emir Kusturica. Ich film sa presadil v konkurencii 400 prihlásených filmov.
V poradí 22. ročník Art Film Festu premietol počas sedemdňového filmového maratónu 133 filmov zo 49 krajín.

Copyright © TASR 2014

Art Film Fest News

Art Film Fest News

Claudia Cardinale hrala takmer s každou zahraničnou hereckou osobnosťou, ktorú Art Film Fest vo svojej histórii ocenil. A dnes slávna talianska diva rozšírila hviezdnu zostavu. Prevzala si ocenenie Hercova misia a mosadzná tabuľka s jej menom bude oddnes zdobiť Festivalový park v Trenčianskych Tepliciach.

Legendárna herečka, ktorej tvár a talent patrí do sveta kinematografie už takmer šesť desaťročí, si na dnešnej tlačovej konferencii zaspomínala na svoje začiatky.
Keď v roku 1957 vyhrala v súťaži o najkrajšiu Talianku v Tunisku, za odmenu získala zájazd na Filmový festival v Benátkach, kde sa odštartovala jej veľká kariéra.

„Nechcela som sa stať herečkou. Keď som náhodou vyhrala súťaž krásy a prišla na benátsky festival, vrhali sa na mňa producenti a režiséri a hovorili mi: „Mali by ste zdobiť film!“ A ja som im odpovedala: „Nie, ja nechcem!“ Čím viac oni nástojili, tým viac som hovorila Nie, a tým viac mali o mňa záujem. Dokonca začali posielať telegramy môjmu otcovi. Takže naozaj som sa stala herečkou náhodou,“ prezradila s úsmevom pred novinármi.

„Mala som šťastie, že som mohla pracovať s veľkými režisérmi. To oni ma všetko naučili,“ povedala na margo spoluprác s velikánmi filmovej réžie Luchinom Viscontim či Federicom Fellinim.

Claudia Cardinale za svoju kariéru stvárnila 141 postáv a ako sama povedala, žila teda 141 životov. „Nehrala som v takom filme, ktorý by mi robil problém. Ja rada hrám a rada žijem iné životy, nielen jeden. Hrala som od prostitútky, cez princeznú až po vidiecku ženu. Tragické role, komické role,“ dodala herečka, ktorá patrila do generácie velikánov strieborného plátna – Johna Waynea, Burta Lancastera, Marcella Mastroianniho či Brigitte Bardot. Stále pracuje, nakrúca dva, tri filmy ročne, venuje sa charite, cestuje a športuje.
„To, čo sa mi páči na herectve, je, že môžem cestovať, stretávať ľudí. Stále som na cestách. Aj v poslednom čase som bola v New Yorku či v Turecku. Bola som vlastne takmer všade. Je veľmi dôležité byť aktívny. Inak, čo by sme robili? Sedeli na stoličke?“ povedala.

„Pekné pre mňa je, že nedostávam listy len od mužov, ale aj žien,“ povedala herecká diva, ktorá patrila medzi idoly svojej generácie.

A keď sa jej riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel opýtal, či podobne, ako má zrátané svoje filmové úlohy, má spočítane aj množstvo svojich ocenení, so šarmom jej vlastným a s úsmevom odpovedala, že ich už ani nemá kam dávať. „Mám ich veľa, to je pravda. Ale za moje ocenenia vďačím publiku, sú to diváci, vďaka ktorým ich dostávam,“ uzavrela na tlačovej konferencii Claudia Cardinale. Na MFF v Benátkach získala Zlatého leva za celoživotné dielo, v Taliansku získala 5 národných cien David di Donatello, na konte má viac ako 30 ocenení z celého sveta.

Medzi jej nezabudnuteľné filmy patria napríklad Rocco a jeho bratia (1960) a Gepard (1963) Luchina Viscontiho, 8½ Federica Felliniho, Vtedy na Západe Sergia Leoneho či Fitzcarraldo Wernera Herzoga. Po návrate z Ameriky, kde nakrútila napríklad filmy Svet cirkusu s Johnom Waynom a Ružový panter, sa vrátila k spolupráci s Viscontim v psychologickej dráme Hviezdy Veľkého voza (1965), ktorú na jej počesť uvádza dnes Art Film Fest v programe.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

V rámci osláv Svetového dňa športovej žurnalistiky sa v piatok v areáli na bratislavských Pasienkoch uskutočnil pod patronátom Klubu športových redaktorov (KŠR) futbalový turnaj redakcií. V konkurencii šiestich zúčastnených tímov si na umelej trávnatej ploche najlepšie počínal denník Plus jeden deň, ktorého hráči zdolali vo finále družstvo Niké 4:2. Na tretej priečke skončil denník SME víťazstvom nad denníkom Pravda 5:3. Piatu priečku obsadil kombinovaný tím denníka Šport a Klubu športových redaktorov, na 6. mieste klasifikovali obhajcu prvenstva - internetovú televíziu Huste.tv.
V základných skupinách sa hralo systémom každý s každým na 2x15 minút, každé mužstvo malo brankára a päť hráčov v poli. Všetci aktívni účastníci podujatia dostali tradičný darček - spomienkové tričko.

Účastníci (6):
I. skupina: SME, Šport-Klub športových redaktorov, Plus jeden deň
II. skupina: Pravda, Huste.tv, Niké

Súhrn výsledkov (hralo sa 2x15 minút, v skupinách každý s každým, nasledovali duely o umiestnenie: víťazi skupín hrali finále, druhé tímy o konečnú 3. priečku):

I. skupina:
SME - Šport-KŠR 4:2
SME - Plus jeden deň 0:2
Šport-KŠR - Plus jeden deň 4:4

Tabuľka I. skupiny:
1. Plus jeden deň 2 1 1 0 6:4 4
2. SME 2 1 0 1 4:4 3
3. Šport-KŠR 2 0 1 1 6:8 1

II. skupina:
Pravda - Huste.tv 4:1
Pravda - Niké 2:3
Huste.tv - Niké 1:3

Tabuľka II. skupiny:
1. Niké 2 2 0 0 6:3 6
2. Pravda 2 1 0 1 6:4 3
3. Huste.tv 2 0 0 2 2:7 0

Duely o konečné umiestnenie:
Zápas o 3. miesto: SME - Pravda 5:3
Finále: Plus jeden deň - Niké 4:2

Konečné poradie: 1. Plus jeden deň, 2. Niké, 3. SME, 4. Pravda, 5. Šport-KŠR, 6. Huste.tv

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

                 VÝROKY TÝŽDŇA


„Katolická církev za druhé světové války netrpěla. Byla jedním z největších spojenců nacistického Německa. Katolická církev schvalovala odsuny a vraždy Židů. Katolická církevpomáhalanacistickým zločincům při jejich odchodu do Jižní Ameriky.“
Igor Jakubčík , poslanec ČSSD

„Pokud je mi známo, tak předseda ČSSD se hlásí ke katolicismu. Vy máte dvě možnosti - buďto se zastřelit, pokud jste součástí takovéto darebné skupiny, nebo můžete dát hlasovat o nedůvěře vládě.“
Pavel Blažek , exminister spravodlnosti ČR


 "Vyzerá to tak, že akákoľvek časť tela je na jedenie."
Evander Holyfield o Suarezovi


„Dá sa povedať, že sa váš život zo dňa na deň zmenil o 360 stupňov.“
Adriana Poláková prezidentovi Kiskovi v Teleráne TV Markíza

"Televízne záznamy nič nedokazujú. Bol tam súboj, ale každý hlupák mohol vidieť, že sú to staré jazvy."
Diego Lugano ,kapitán uruguajskej futbalovej reprezentácie

"Pri údajnom uhryznutí reagoval Talian úderom do oblasti pravého oka, ktoré hneď opuchlo."
El Observador


RTVS NEWS

RTVS NEWS

Rozhlas a televízia Slovenska a VITAMED.SK s.r.o. uzavreli zmluvu na projekt Dodávka sterilizačnej linky, jej údržba a prevádzka v rámci národného projektu „Digitálna audiovízia“.
Cena ja 323 934,00 s DPH a bude hradená z nenávratného finančného príspevku poskytnutého RTVS v zmysle Zmluvy o poskytnutí NFP č. MK-35/2012-M, ktorý pochádza z Operačného programu Informatizácia spoločnosti, Prioritná os 2.

26. 6. 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Aktéri pohlavného styku na verejnosti, ktorý bol medializovaný prostredníctvom amatérskeho videa na serveri www.topky.sk, sú stíhaní za trestný čin výtržníctva. Na tlačovej konferencii o tom dnes informoval prezident Policajného zboru (PZ) SR Tibor Gašpar, ktorý zároveň oznámil, že obaja obvinení tvrdia, že nešlo o znásilnenie.
Polícia podľa jeho slov nepodávala o prípade doteraz bližšie informácie, lebo zisťovala IP adresu, z ktorej bolo video distribuované. "Dnes už túto informáciu máme, rovnako vieme, kde video vzniklo," povedal Gašpar. Cieľom polície je momentálne dospieť k svedeckej výpovedi autora videa. "Ten nám môže objasniť presné okolnosti tohto činu," vysvetlil Gašpar.
"Na základe jeho výpovede budeme vedieť, ako presne kvalifikovať tento skutok, či naozaj išlo, alebo nešlo o dobrovoľný pohlavný styk," povedal policajný prezident. Polícia zatiaľ vec rieši ako trestný čin výtržníctva na verejne prístupnom mieste.
Približne polminútové video, zobrazujúce pohlavný styk muža a ženy, pripomínajúci znásilnenie, zverejnil v piatok 20. júna portál www.topky.sk. Na základe medializácie sa prípadom začala zaoberať prokuratúra i polícia.

Copyright © TASR 2014

Zomrel Ivan Balaďa

Zomrel Ivan Balaďa

Vo veku 78 rokov zomrel 17. júna slovenský režisér Ivan Balaďa. O jeho úmrtí informoval režisér Fero Fenič odvolávajúc sa na rodinu zosnulého. "Balaďa bol mimoriadnou osobnosťou," uviedol Fenič.
Ivan Balaďa sa narodil v roku 1936 v Bratislave. V rokoch 1959 až 1961 pracoval ako režisér v bratislavskom štúdiu Československej televízie. V roku 1964 dokončil štúdium na FAMU v Prahe. Počas života Balaďa nakrútil snímky Marína (1959), Smrť sa volá Engelchen (1960), Čas nevinných (1963), Tri gaštanové kone (1966), Archa bláznov (1970), Madame Favart (1974), Nevera (1985) či Biela voči oblohe (1986). Balaďa sa tiež venoval divadlu a dokumentárnej tvorbe.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza, môžete sa...

        Reklamná pauza, môžete sa...


SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS
Rozmnožovanie a sprístupňovanie osirelého diela verejnosti už viac nemá byť podmienené predchádzajúcim súhlasom autora. Počíta s tým novela autorského zákona, ktorá do slovenskej legislatívy transformáciou európskej smernice prináša úpravu problematiky osirelých diel. Poslanci Národnej rady SR včera novelu posunuli do druhého čítania.
      Nové pravidlo by tak malo kultúrnym inštitúciám v súčasnom období masovej digitalizácie uľahčiť prácu. Novela, ktorá by mala nadobudnúť účinnosť 29. októbra tohto roka, totiž vytvorí základný právny rámec na jednoduchšiu digitalizáciu a šírenie osirelých diel.
      Za také sa bude považovať napríklad časopis, noviny, kniha, ilustrácia či fotografia, notový záznam hudobného diela a audiovizuálne dielo. Podmienkou, aby mohlo byť považované za osirelé je, že autora, dediča alebo nadobúdateľa výhradnej licencie nemožno určiť alebo nájsť, a to napriek dôslednému vyhľadávaniu. Tak sa s nimi nedá uzatvoriť licenčná zmluva a získať súhlas na použitie diela. Ak sa za také bude považovať dielo v niektorom členskom alebo zmluvnom štáte, tak to bude uznávať aj Slovensko.
      Osirelé dielo bude môcť bez súhlasu autora použiť knižnica, škola, múzeum, galéria, archív, ako aj Rozhlas a televízia Slovenska a Slovenský filmový ústav výhradne na vzdelávacie a kultúrne účely a na plnenie úloh vo verejnom záujme.
      Zákon však chráni aj práva autora. Ten môže kedykoľvek ukončiť status osirelého diela a má právo na primeranú odmenu za jeho použitie.
      Novela rieši aj situáciu, ak má dielo viac ako jedného autora a niektorí z nich neboli určení alebo nájdení. V takom prípade ide o čiastočne osirelé dielo.

Copyright © TASR 2014

 

TO JE TV !

TO JE TV !





Kam s Daňom ?

Kam s Daňom ?



Generálny prokurátor zrušil rozhodnutie o zastavení trestného konania proti aktivistovi Martinovi Daňovi. Trestné konanie bolo pred časom zastavené, lebo saúdajne preukázalo, že konanie novinára bolo vo verejnom záujme. Okresná prokuratúra Bratislava V porušila zákon, čo bolo zjavné v jednom zje odôovodnení
Daňo čelí trestnému stíhaniu vo veci podozrenia zo spáchania dvoch trestných činov – marenie priebehu volieb a referenda a poškodzovanie cudzích práv. Potvrdil to dnes na tlačovej konferencii Ústrednej volebnej komisie (ÚVK) v Bratislave policajný viceprezident Ľubomír Ábel. Za spomínané trestné činy môže ísť ich páchateľ aj do väzenia.
Daňo zverejnil na webe video, na ktorom ukazuje, ako dokázal trikrát odvoliť v rôznych volebných miestnostiach. Jedenkrát volil na občiansky preukaz, čím potvrdil svoj trvalý pobyt na Slovensku. V ďalších dvoch prípadoch sa preukázal cestovným pasom a komisii tvrdil, že nemá na Slovensku trvalý pobyt, čím klamal. ÚVK jeho konanie odsúdila, označila ho za podvod a zdôraznila, že Daňo zneužil postavenie občanov SR žijúcich v zahraničí, ktorí nemajú trvalý pobyt na Slovensku.


 

Cesta ven

Cesta ven


25. 6. 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Olympijský víťaz v atletickom desaťboji Roman Šebrle sa vydáva na moderátorskú dráhu. Od nedele bude moderovať hlavné správy jednej z českých súkromných televíznych spoločností. Tridsaťdeväťročný rodák z Lanškrouna v súčasnosti tvrdo trénuje, namiesto šprintov či hodov však piluje výslovnosť a intonáciu.
"Keď ma kontaktovali, vedel som, že dostanem nejakú ponuku. Myslel som si však, že sa pripravuje nejaký športový magazín. Keď mi povedali, že ide o hlavné správy, najskôr som sa smial. Až potom mi došlo, že to myslia vážne. Vzal som si týždeň na rozmyslenie. Je to pre mňa niečo úplne nové. V roku 2008 som dostal ponuku moderovať českú Miss, čo som odmietol, pretože som sa týmto smerom nepozeral. Teraz som si povedal, že mám rád výzvy," povedal v rozhovore pre český denník Sport Šebrle, ktorý má za sebou aj kamerové skúšky.
"Prekvapilo ma, že čítanie je niečo úplne iné. Čítam deťom rozprávky a myslím si, že nie zle. Ale toto je iné. Všetko sa musí inak vyslovovať. Po sedemnástich rokoch v atletike som s tým nemal žiadnu skúsenosť," doplnil Šebrle, ktorý vytvorí moderátorskú dvojicu s českou Miss 2013 Gabrielou Kratochvílovou. Moderovanie chce v budúcnosti kombinovať s kariérou golfistu, ktorú začal len nedávno.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Porotu v britskom procese v prípade škandálu okolo nelegálneho odpočúvania telefónov dnes rozpustili po tom, ako nedospela k dohode v tom, či je bývalý tlačový tajomník premiéra Davida Camerona Andy Coulson vinným zo schválenia nelegálnych platieb.
Coulsona, ktorý bol šéfredaktorom bulvárneho týždenníka News of the World, uznala porota v utorok po osemmesačnom procese vinným zo spolupáchateľstva pri nelegálnom prenikaní do telefónov a hlasových schránok s cieľom získať exkluzívne informácie pre správy o politikoch, celebritách i obetiach zločinov.
Rozsudok o výške trestu vynesie londýnsky súd budúci týždeň, keď sudca tiež zváži možnosť nového procesu v prípade obvinení z nelegálnych platieb štátnym zamestnancom.
Cameron v utorok zverejnil "plné a úprimné" ospravedlnenie verejnosti s tým, že veril ubezpečeniam Coulsona o nevine, čo označil za chybu.
Dnes sa Cameron ospravedlnil aj v parlamente. "Preberám úplnú zodpovednosť za zamestnanie Andyho Coulsona, urobil som to na základe uistení, ktoré som dostal. Je mi to ľúto, bolo to nesprávne rozhodnutie," povedal premiér poslancom.
Líder opozičnej Labouristickej strany Ed Miliband však v búrlivej diskusii opakovane spochybnil úsudok Camerona s tým, že premiér úmyselne ignoroval varovania pred Coulsonom a nedokázal odpovedať na sériu otázok o škandále.
"Na tohto premiéra si budú vždy spomínať ako na vôbec prvého držiteľa jeho funkcie, ktorý priviedol zločinca do srdca Downing Street," vyhlásil Miliband.
Politickí oponenti už v minulosti kritizovali Camerona za to, že Coulsona zamestnal v čase, keď už začali vychádzať najavo prípady nelegálneho odpočúvania v týždenníku News of the World. Coulson odstúpil z funkcie šéfredaktora v roku 2007, keď dvoch pracovníkov novín uväznili za odpočúvanie telefónov. Následne začal pracovať ako vedúci komunikačného oddelenia Cameronovej vtedy ešte opozičnej Konzervatívnej strany. Po Cameronovom nástupe do úradu premiéra v máji 2010 sa stal šéfom jeho tlačového tímu. Zo svojho postu Coulson odišiel v januári 2011 v súvislosti so škandálom okolo odpočúvania.


Copyright © TASR 2014

Zomrela Ana María Matuteová

Zomrela Ana María Matuteová


Španielska spisovateľka Anna María Matuteová, laureátka Cervantesovej ceny, zomrela dnes v Barcelone iba krátko pred svojimi 89. narodeninami.
Rodáčka z katalánskej metropoly sa v roku 2010 stala len treťou ženou v dejinách, ktorú ocenili prestížnou španielskou literárnou cenou, najvyšším ocenením svojho druhu v španielsky hovoriacom svete.
Autorka sa vo svojich prácach nezriedka venovala životným pocitom detí a mládeže, ale aj problematike sociálnej nespravodlivosti či obdobiu španielskej občianskej vojny. Mýty a svet nadprirodzena zohráva tiež úlohu vo viacerých jej prácach, z ktorých nejednu mohli čítať v prekladoch do slovenského alebo českého jazyka aj čitatelia v niekdajšom Československu (Sviatok na severozápade, Mŕtve deti, Paulina).
Napriek zdravotným problémom pracovala Matuteová aj v uplynulom období na novinke - románe, ktorý by sa podľa informácií španielskych médií mal na knižnom trhu objaviť v priebehu septembra.

Copyright © TASR 2014

Transparency International Slovensko zavádza verejnosť

Transparency International 
Slovensko zavádza verejnosť


Transparency International Slovensko zavádza verejnosť a publikuje nepravdivé údaje. Vo svojom blogu zo dňa 20. júna 2014 na portáli sme.sk autor zaradil finančnú správu do zoznamu organizácií, ktoré kúpili najdrahšie autá.
Ide o nákup štyroch motorových vozidiel (2 x VW Sharan a 2 x VW Passat), pričom všetky motorové vozidlá boli zakúpené z tzv. "tabakového fondu". Ich využitie je pre Kriminálny úrad finančnej správy, ktorý sa okrem iného zameriava aj na odhaľovanie nelegálneho dovozu, vývozu a tranzitu tabaku a tabakových výrobkov.
Ide o peniaze zo zdrojov mimo štátneho rozpočtu. Daňových poplatníkov teda nestáli ani cent.

BONANNO NEWS 18

BONANNO NEWS 18

Ani po druhýkrát sa nepodarilo súdu otvoriť prvé pojednávanie v prípade žaloby združenia Justičný Oskar proti vydavateľovi denníka Nový Čas. Ide v poradí o ôsmu žalobu, ktorá sa týka článkov o stretnutí sudcov a právnikov v Rajeckých Tepliciach v bare Bonanno z roku 2010. Na dnes naplánované pojednávanie sa nekonalo, keďže právny zástupca združenia ochorel. Minule sa zase ospravedlnila žalovaná strana. Okresný súd Bratislava II vytýčil nový termín na 1. októbra.
Združenie Justičný Oskar žiada za články ako náhradu škody od vydavateľstva milión eur. Nový Čas v júni 2011 informoval o akcii, na ktorej právnik na dôchodku Tibor Péchy na ulici pred barom Bonanno v Rajeckých Tepliciach vítal prichádzajúcich hostí zo združenia Justičný Oskar s modrými slúchadlami na ušiach a nefunkčným samopalom v ruke. Denník vtedy pripomenul, že pár mesiacov predtým Ľubomír Harman s modrými chráničmi na ušiach a samopalom v ruke zastrelil v bratislavskej Devínskej Novej Vsi sedem ľudí.
S vydavateľom denníka Nový Čas sa nesúdi len združenie Justičný Oskar. Bežia aj súdne konania v prípade individuálnych žalôb účastníkov stretnutia. V prípade žaloby sudcu najvyššieho súdu Daniela Hudáka súd už čiastočne rozhodol. Denník Nový Čas sa musí podľa súdu Hudákovi ospravedlniť v novinách, o stotisícovom odškodnom zatiaľ nerozhodol. Okrem Hudáka sa súdi aj niekdajší námestník generálneho prokurátora Ladislav Tichý a tiež sudcovia najvyššieho súdu Štefan Michálik, Juraj Seman a Milan Lipovský. Súdi sa tiež Péchy, peniaze pýta aj podnikateľ Štefan Comorek, ktorého manželka vlastní bar Bonanno. Všetci navrhovatelia vrátane Justičného Oskara spolu pýtajú približne 1,8 milióna eur. Žaloba sudcu z Čadce Jozefa Korduliaka bola zastavená pre nezaplatený súdny poplatok.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Eli Wallach

Zomrel Eli Wallach

Vo veku 98 rokov zomrel v utorok americký herec Eli Wallach. Informoval o tom denník New York Times, ktorému smutnú správu potvrdila jeho dcéra Katherine. Okolnosti úmrtia rodáka z Brooklynu zatiaľ nezverejnili.
Eli Herschel Wallach sa narodil 7. decembra 1915 do rodiny poľských židovských imigrantov Berthy a Abrahama Wallachovcov a vyrastal vo štvrti obývanej prevažne Talianmi. Absolvent University of Texas v Austine študoval herectvo v newyorskom Neighborhood Playhouse Actors Studio.
Medzi jeho najznámejšie filmové roly patria Calvera v legendárnom westerne Sedem statočných (1960) alebo Tuco, ktorého si zahral po boku Clinta Eastwooda vo westerne Dobrý, zlý a škaredý (1966) Sergia Leoneho. Aj o mnoho rokov neskôr ho vraj na ulici spoznávali cudzí ľudia a pískali na neho známu melódiu, ktorú do klasického spaghetti westernu napísal Ennio Morricone. Filmy pritom nakrúcal aj po deväťdesiatke, pričom naposledy sa v roku 2010 objavil v snímkach Wall Street: Peniaze nikdy nespia a Ghost Writer.
Bol pritom najstarším držiteľom čestného Oscara, ktorého si od americkej Akadémie filmových umení a vied prevzal 13. novembra 2010, keď mal 94 rokov a 341 dní. Na konte má aj jednu nomináciu na Zlatý glóbus za vedľajšiu rolu v dráme Baby Doll (1956), ktorá mu v roku 1957 vyniesla cenu BAFTA pre najsľubnejšieho nováčika, jednu cenu Emmy za vedľajšiu úlohu v krimi dráme Mak je tiež kvetina (1966), pričom si vyslúžil aj ďalšie štyri nominácie na tieto televízne ceny, a cenu za celoživotné dielo National Board of Review.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


TASR NEWS

TASR NEWS

Nový prezident SR Andrej Kiska dnes absolvoval fotografovanie na oficiálny portrét. Tak ako jeho predchodcovia vo funkcii, aj on zavítal do priestorov Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR), kde ho fotografoval dlhoročný fotograf TASR Pavel Neubauer.
"Bol to pocit, ako keď na vás nanesú kilo niečoho a potom treba sedieť, sedieť a byť trpezlivý. Moja manželka ale bola amatérska fotografka, takže celá naša rodina je v tom vytrénovaná," priznala hlava štátu.
Na otázku, či sa už stotožnil s faktom, že jeho podobizeň bude visieť vo všetkých školách, Kiska odvetil, že jeho dcéra Veronika v triede portrét prezidenta nemá. "Povedal som jej chvalabohu, aspoň u teba v triede nebudem visieť," odpovedal s úsmevom.
Pavol Neubauer, ktorý fotografoval všetkých doterajších prezidentov, prirovnal Kisku k Rudolfovi Schusterovi. "Obaja boli komunikatívni, hneď ako prišli, som cítil, že nebude žiaden problém komunikovať. Obaja mi vyšli absolútne v ústrety," povedal. Najhoršie na takomto oficiálnom fotografovaní je podľa jeho slov samotná príprava. "Nastavenie svetiel zaberá najviac času. Samotné fotenie už nie je na čas také náročné," dodal Neubauer.

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Britský premiér David Cameron sa  ospravedlnil verejnosti za to, že svojho času zamestnal novinára Andyho Coulsona ako svojho tlačového tajomníka.
Cameron zverejnil "plné a úprimné" ospravedlnenie po tom, ako Coulsona, bývalého šéfredaktora britského bulvárneho týždenníka News of the World, uznali dnes vinným zo spolupáchateľstva pri nelegálnom odpočúvaní telefónov politikov, celebrít i obetí zločinov.
"Nesmierne ľutujem, že som ho (Coulsona) zamestnal, bolo to nesprávne rozhodnutie, čo hovorím veľmi jasne," uviedol premiér vo vyhlásení, ktoré zverejnili britské médiá.
Andy Coulson začal pracovať ako vedúci komunikačného oddelenia vtedy ešte opozičnej Cameronovej Konzervatívnej strany v roku 2007. Po Cameronovom nástupe do úradu premiéra v máji 2010 sa stal šéfom jeho tlačového tímu na Downing Street. Zo svojho postu Coulson odišiel v januári 2011 v súvislosti so škandálom okolo odpočúvania.
Politickí oponenti už v minulosti kritizovali Camerona za to, že Coulsona zamestnal v čase, keď už začali vychádzať najavo prípady nelegálneho odpočúvania v týždenníku News of the World, ktorému dovtedy šéfoval.
Premiér dnes v tejto súvislosti uviedol, že Coulson mu pri nástupe do jeho tímu dal určité uistenia ohľadne odpočúvania, ktoré - ako sa neskôr ukázalo - boli nepravdivé.
Na základe usvedčenia zo spolupáchateľstva hrozia Coulsonovi maximálne dva roky väzenia.

Copyright © TASR 2014

24. 6. 2014

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

Vysielatelia televízií dostali od Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) pokuty vo výške 19.500 eur. Rada o tom rozhodla dnes na svojom zasadnutí.
Vysielateľovi televízie Dajto, MARKÍZA-SLOVAKIA uložila rada pokutu 12.000 eur za porušenie zákona súvisiace s vysielaním reklamy. Konkrétne išlo o odvysielanie komunikátov Akčná výhra zo dňa 30.11.2013 a komunikátov Sexy výhra v dňoch 27.2. a 6.3.2014, ktoré neobsahovali jednoznačné, presné a úplné inštruovanie o spôsobe riešenia zadaných úloh.
Pokutu vo výške 5000 eur uložila rada vysielateľovi TV JOJ, MAC TV za porušenie zákona v súvislosti s ochranou maloletých, ku ktorému prišlo 2.1.2014 na teletexte. Na strane 801D bol o 15.07 h uverejnený inzerát, ktorý obsahoval obscénne a vulgárne vyjadrovanie.
Vysielateľ MAC TV dostal pokutu 2500 eur aj za porušenie zákona v súvislosti s ochranou maloletých v TV JOJ, keď 2.12.2013 v čase o 09.10 h bol program Extrémne prípady označený ako nevhodný pre maloletých do 12 rokov. Podľa rady program obsahoval expresívne a vulgárne vyjadrovanie a mal byť označený ako nevhodný pre maloletých divákov do 15 rokov.
TASR dnes informoval riaditeľ Kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Ľuboš Kukliš.

Copyright © TASR 2014

tanovisko Vysokej komisárky OBSE pre media ku kauze Bonanno

Stanovisko Vysokej komisárky OBSE pre media
 ku kauze Bonanno

VIENNA, 24 June 2014 –OSCE Representative on Freedom of the Media Dunja Mijatović today expressed concern about a first ruling in a series of lawsuits in which members of the Slovak judiciary sued a daily newspaper for defamation, and demanded public apologies and high compensation.

“This ruling may have a chilling effect on media freedom as it restricts reporting on matters of public interest. International standards call for public officials to endure a higher threshold of criticism by the public, including members of the media,” Mijatović said.

In June 2011 the daily newspaper Nový Čas published material in which the plaintiffs were allegedly mimicking events of a mass murder that took place in Bratislava in 2010. The plaintiffs, among them several current and former members of the judiciary, said the photos were falsified and sought substantial financial compensation from Nový Čas. At the time of the publication the plaintiffs did not demand a correction to be published or an apology from the newspaper.

In its ruling on 16 June the Bratislava II District Court ordered the daily to publish an apology to one of the plaintiffs. According to the ruling, the article published in 2011 interfered with one individual’s right to protection of personal integrity and it contained inappropriate criticism.

“Fines which can lead to a media outlet’s bankruptcy or may induce self-censorship for journalists and publishers are disproportionate and unacceptable. This ruling could contribute to diminishing media pluralism in Slovakia,” Mijatović said.

The district court has yet to decide on the financial damages the plaintiff should receive from the publisher, once the regional court upholds the verdict.

An earlier statement of the Representative on this issue is available at www.osce.org/fom/101240.

The OSCE Representative on Freedom of the Media observes media developments in all 57 OSCE participating States. She provides early warning on violations of freedom of expression and media freedom and promotes full compliance with OSCE media freedom commitments. Learn more at www.osce.org/fom, Twitter: @OSCE_RFoM and on facebook.com/osce.rfom.


Predstaviteľka OBSE pre slobodu médií Dunja Mijatovićová vyjadrila znepokojenie nad prvým rozsudkom v sérií žalôb za články Nového Času o stretnutí sudcov a právnikov v Rajeckých Tepliciach v bare Bonanno z roku 2010. "Tento verdikt môže mať hrozné následky na slobodu médií, pretože obmedzuje spravodajstvo v záležitostiach verejného záujmu. Podľa medzinárodných štandardov musia verejní predstavitelia tolerovať vyššiu mieru kritiky zo strany verejnosti a médií," uviedla Mijatovićová vo vyhlásení zverejnenom na webstránke OBSE. Mijatovićová tiež konštatovala, že pokuty, ktoré môžu viesť ku krachu denníka alebo k samocenzúre samotných novinárov, sú neprimerané a neprijateľné. "Tento rozsudok môže prispieť k ohrozeniu pluralizmu médií na Slovensku," uviedla. 
V súdnej kauze padol v pondelok 16. júna prvý rozsudok. Denník Nový Čas sa musí podľa súdu ospravedlniť sudcovi Najvyššieho súdu SR Danielovi Hudákovi. Okresný súd Bratislava II zatiaľ nerozhodol o náhrade nemajetkovej ujmy, ktorú sudca Hudák žiadal vo výške stotisíc eur. O odškodnom bude rozhodovať až vtedy, ak by bol verdikt o ospravedlnení uznaný na krajskom súde právoplatným. 
Ospravedlnenie musí Nový Čas podľa rozsudku uverejniť s výrazným titulkom na titulnej strane novín, pričom pokračovanie ospravedlnenia má byť na celej druhej strane denníka. „Uvedené tvrdenie o účasti Daniela Hudáka na zvrátenej párty alebo zvrátenom žúre, s ktorými boli spojené porovnania na hru na masového vraha Ľubomíra Harmana z masakry z Devínskej Novej Vsi, nie sú pravdivé. Za ich uverejnenie, ktoré malo za následok značný zásah do občianskej a profesijnej cti a dôstojnosti JUDr. Daniela Hudáka, sa ospravedlňujeme,“ znie časť nariadeného ospravedlnenia. 
Nový Čas v júni 2011 informoval o akcii, na ktorej právnik na dôchodku Tibor Péchy na ulici pred barom Bonanno v Rajeckých Tepliciach vítal prichádzajúcich hostí zo združenia Justičný Oskar s modrými slúchadlami na ušiach a nefunkčným samopalom v ruke. Denník vtedy pripomenul, že pár mesiacov predtým Ľubomír Harman s modrými chráničmi na ušiach a samopalom v ruke zastrelil v bratislavskej Devínskej Novej Vsi sedem ľudí. 
S vydavateľom denníka Nový Čas sa okrem sudcu Hudáka súdi aj niekdajší námestník generálneho prokurátora Ladislav Tichý a tiež sudcovia najvyššieho súdu Štefan Michálik, Juraj Seman a Milan Lipovský. Súdi sa tiež Péchy, peniaze pýta aj podnikateľ Štefan Comorek, ktorého manželka vlastní bar Bonanno. Žalobu podalo aj združenie Justičný Oskar, ktoré žiada za články ako náhradu škody od vydavateľstva milión eur. Všetci navrhovatelia tak spolu pýtajú približne 1,8 milióna eur. Žaloba sudcu z Čadce Jozefa Korduliaka bola zastavená pre nezaplatený


©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Egypt odmietol v pondelok zahraničnú kritiku svojho justičného systému a zasahovanie do svojich vnútorných záležitostí po tom, ako televízna stanica al-Džazíra so sídlom v Katare vyzvala Egypt na zrušenie rozsudku nad svojimi tromi novinármi a odmietla sedemročné tresty väzenia.
"Egyptské ministerstvo zahraničných vecí dôrazne odmieta akýkoľvek komentár zahraničnej strany, ktorý vytvára pochybnosti o nezávislosti egyptskej justície a spravodlivosti jej rozsudkov," napísalo ministerstvo vo svojom vyhlásení.
Egyptský súd odsúdil dnes troch novinárov al-Džazíry na sedem rokov väzenia. K odsúdeným patria Austrálčan Peter Greste, korešpondent al-Džazíry so sídlom v Keni, a tiež šéf káhirskej redakcie anglického vysielania al-Džazíry Mohamed Fahmy, ktorý má dvojité kanadsko-egyptské občianstvo.
Tretím obžalovaným bol Egypťan Bahir Muhammad, ktorého navyše odsúdili na ďalšie tri roky väzenia pre obvinenia týkajúce sa vlastnenia zbrane.
Riaditeľ anglického vysielania al-Džazíry Al Anstey vo vyhlásení uviedol, že "neexistuje ospravedlnenie" za uväznenie ich troch kolegov čo len na jedinú minútu. Dodal, že ich odsúdenie odporuje logike, akémukoľvek zdaniu spravodlivosti a nedáva zmysel, informovala agentúra Reuters.
Anstey zdôraznil, že je iba jedno rozumné východisko - a to zrušiť rozsudok a aby Egypt uznal spravodlivosť. Povedal tiež, že nebudú mlčať a budú pokračovať v úsilí o skončenie väznenia svojich kolegov.

Poľská prokuratúra vypočúvala dnes šéfredaktora spravodajského týždenníka Wprost, ktorý zverejnil tajné nahrávky súkromných rozhovorov popredných činiteľov. Informovala o tom agentúra AP.
Správy Wprostu o odpočutých rozhovoroch otriasli vládou premiéra Donalda Tuska. Koaliční partneri sa dnes budú radiť o ďalšom postupe a v stredu má vláda zaujať stanovisko k prípadu v parlamente. Opozícia žiada jej odstúpenie.
Šéfredaktor časopisu Wprost Sylwester Latkowski je vypočúvaný ako svedok vo vyšetrovaní nelegálneho odpočúvania, za ktoré v Poľsku hrozí páchateľom trest do dvoch rokov väzenia.
Manažéra reštaurácie, kde tajne nahrali niektoré z rozhovorov, obvinili z odpočúvania v dvoch prípadoch.
Spravodajská televízia TVN24 dnes informovala, že z materiálov Agentúry vnútornej bezpečnosti (ABW) a prokuratúry vyplýva, že práve manažér Lukasz N. zrejme umiestnil do VIP miestnosti reštaurácie nahrávacie zariadenie, keď prominentných hostí sám obsluhoval. Pravdepodobne to však nebol on, ktorý nahrávky poskytol novinárom. Mal to urobiť neznámy podnikateľ, ktorý môže byť tiež v hľadáčiku vyšetrovateľov.
Podľa zatiaľ oficiálne nepotvrdených informácií TVN24 dnes polícia a príslušníci ABW tiež zadržali ďalšiu osobu v súvislosti s aférou. Údajne ide o podnikateľa Mareka F., jedného z najbohatších Poliakov, ktorého majú vypočuť prokurátori.
Poľský minister spravodlivosti Marek Biernacki dnes uviedol, že počíta s objasnením aféry ešte pred koncom letných prázdnin. "Musí to byť vyšetrené čo najrýchlejšie. Všetko iné by bolo zlé pre štát," citovala ho agentúra DPA.

Bývalú šéfredaktorku britského bulvárneho týždenníka News of the World Rebekah Brooksovú zbavil dnes súd všetkých obvinení v prípade škandálu okolo nelegálneho odpočúvania telefónov politikov, celebrít i obetí zločinov.
      Porota súdu v Londýne naopak uznala vinným zo spolupáchateľstva pri odpočúvaní komunikácie Andyho Coulsona, Brooksovej nástupcu na poste šéfredaktora a bývalého tlačového tajomníka premiéra David Camerona.
      Noviny News of the World, ktoré vydávala spoločnosť News International tlačového magnáta Ruperta Murdocha, prestali vychádzať v júli 2011, po 168 rokoch, po verejnom pobúrení, ktoré vyvolali odhalenia, že ich novinári neoprávnene prenikali do hlasových schránok telefónov celebrít, politikov či dokonca obetí zločinov s cieľom získať materiál pre exkluzívne články.
      Škandál spôsobil rozruch medzi britskou politickou elitou, keď sa ukázalo, že premiéri z oboch hlavných strán mali blízko k Murdochovi a vedúcim pracovníkom jeho spoločnosti vrátane Brooksovej. Tá bola po pôsobení v News of the World šéfredaktorkou denníka The Sun a následne šéfkou News International, britského vydavateľstva novín patriaceho pod Murdochovu spoločnosť News Corp.
      Brooksová (46) bola obžalovaná zo spolupáchateľstva pri prenikaní do telefónov, schválenia nelegálnych platieb štátnym úradníkom a pokusu brániť policajnému vyšetrovaniu. Všetkých obvinení súd zbavil aj jej niekdajšieho zástupcu z týždenníka Stuarta Kuttnera.
      Podobne porota zbavila obvinení z bránenia výkonu spravodlivosti údajným ukrývaním dôkazov Brooksovej manžela Charlieho Brooksa, jej osobnú asistentku Cheryl Carterovú a riaditeľa bezpečnosti spoločnosti News International Marka Hannu
      Coulsonovi hrozí väzenie. Porota sa stále radila v prípade ďalších obvinení voči nemu a spravodajcovi News of the World pre kráľovskú rodinu Cliveovi Goodmanovi, dodáva agentúra AP.


Copyright © TASR 2014

Hodžov novinový článok

Hodžov novinový článok

V bratislavskom Pálfiho paláci na Zámockej ulici dnes slávnostne vyhodnotili 7. ročník celoslovenskej literárnej súťaže Hodžov novinový článok. Ako informovala za organizátorov riaditeľka Základnej školy a Materskej školy Milana Hodžu v Bratislave Etela Hessová, do tejto súťaže pre deti od 13 do 15 rokov sa žiaci zapájajú opakovane. Tento rok im ako inšpirácia na zamyslenie a motivácia na písanie poslúžili slová nedávno zosnulého akademického maliara Milana Laluhu z filmovej eseje Uchopiť dušičku vecí.
Porote súťaže Hodžov novinový článok predsedal spisovateľ Drahoslav Machala, ktorý poďakoval všetkým súťažiacim zo Slovenska a osobitne mladým študentom z Chorvátska, z rumunskej Gemelčičky a Nadlaku, ale aj zo Srbska. "Som rád, že naša súťaž prekročila hranice Slovenska a aj takto pestuje vzácnu slovansko-slovenskú vzájomnosť," uviedol predseda poroty, ktorej členom je aj spisovateľ Peter Jaroš.
V 7. ročníku súťaže, ktorá je súčasťou podujatí konajúcich sa pri príležitosti 10. ročníka Dní Milana Hodžu, dostali organizátori 71 prác, z toho päť od zahraničných Slovákov - jednu prácu zo Srbska, jednu z Chorvátska a až tri práce z Rumunska. "Boli sme veľmi príjemne prekvapení, lebo práce z Rumunska patrili medzi najlepšie ocenené práce. Tie deti písali z celého srdca," uviedla v príhovore Etela Hessová.
Mimoriadnu cenu riaditeľa Ústavu politických vied Slovenskej akadémie vied (SAV) si prevzala Monika Estera Danila z rumunského Nadlaku. Bianke Coniaricovej z rumunskej dedinky Gemelčička patrí Cena starostu obce Sučany. Tretiu mimoriadnu cenu Slovenskej národnej knižnice (SNK) udelili Linde Kleinovej z Bratislavy. V zlatom pásme súťaže skončila na prvom mieste Zuzana Lieskovská z Bratislavy, pred Alexandrou Dankovou z Lučenca a Ninou Krupovou z Dolného Kubína. Celkovo sa v zlatom pásme umiestnilo osem prác, v striebornom deväť a v bronzovom pásme 13 prác. Všetkých 33 ocenených prác je uverejnených v zborníku Hodžov novinový článok 2014, ktorý vydáva Národné osvetové centrum.
Oceneným sa prihovoril aj vnuk Milana Hodžu John Palka, ktorý pricestoval na vyhodnotenie súťaže z USA. "Som celoživotným pedagógom. Veľmi mi záleží na tom, ako sa znalosti, city a obzor mladej generácie vyvíja. Keď počúvam vyhodnotené články, skutočne mi to imponuje," povedal John Palka. Autorom víťazných prác zagratuloval a porovnal ich tvorbu so svojou skúsenosťou v Amerike. "Tieto víťazné práce sa vyrovnajú v každom ohľade tým najlepším, ktoré ja poznám v Spojených štátoch."
"Naším zámerom je, aby sme deti takýmto spôsobom podchytili a dostali ich na novinársko-žurnalisticko-publicistkickú dráhu a zapojili sa aj do súťaže, ktorá je pre stredné školy Hodžova esej," uviedol pre TASR odborný garant súťaže Miroslav Pekník, riaditeľ Ústavu politických vied SAV v Bratislave.

Copyright © TASR 2014

TOWERCOM NEWS

TOWERCOM NEWS


Spoločnosť České Radiokomunikace rokujú o odkúpení slovenskej vysielacej spoločnosti Towercom. Informoval o tom portál e15.cz. Predstavitelia českej spoločnosti informácie o rokovaniach nepotvrdili, ale zdroje z vnútra spoločnosti hovoria o tom, že sa rokovania blížia k dohode. Ani jedna zo spoločností sa k možnej transakcii nevyjadrila. „České Radiokomunikace v poslednom období nerobili významné nákupy firiem. Ak je v hre dobrá cena za Towercom a manažment identifikoval dostatočný synergický prínos, potom nie je dôvod o tom pochybovať,“ povedal Tomáš Menčík, analytik spoločnosti Cyrrus.
Hodnota spoločnosti Towercom by sa mala pohybovať na úrovni 5,5 mld. českých korún (CZK). V minulom roku bol obrat spoločnosti Towercom vo výške 53 mil. eur. Towercom podľa e15.cz mlčal aj vtedy, keď predával spoločnosť Skylink. V roku 2011 Skylink od Towercomu kúpila skupina M77.
Towercom, a.s. je obchodná spoločnosť zameraná predovšetkým na poskytovanie služieb terestriálneho a satelitného televízneho a rozhlasového vysielania na celom území Slovenskej republiky. Towercom, a.s. je tiež vlastníkom rozsiahlej vežovej infraštruktúry na území celého Slovenska a ponúka služby ich prenájmu, projekcie, výstavby, technologickej i netechnologickej údržby zariadení zákazníkov. Spoločnosť Towercom, a.s. poskytuje aj služby prenosu dát a prenájmu dátových okruhov i služby dátového centra. Spoločnosť má v produktovom portfóliu aj prenájom optickej prístupovej siete – FTTH v Bratislave.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

23. 6. 2014

Daytime Emmy

Daytime Emmy

Na nedeľnom 41. ročníku udeľovania televíznych cien Daytime Emmy získal program The Ellen DeGeneres Show už ôsmu trofej v kategórii Najlepšia zábavná talkšou. Moderátorkou ceremoniálu, ktorý vôbec po prvý raz nevysielali v televízii ale iba na oficiálnej webstránke cien, bola herečka Kathy Griffin.
Najcennejšiu trofej, sošku v kategórii Najlepší dramatický denný seriál, získala soap opera Mladí a nepokojní (1973). Tento seriál triumfoval aj v ďalších štyroch kategóriách - Najlepší herec v hlavnej úlohe dramatického seriálu (Billy Miller), Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe dramatického seriálu (Amelia Heinle), Najlepšia mladá herečka v dramatickom seriáli (Hunter King) a Najlepší scenáristický tím dramatického seriálu. Tri ceny získal seriál Tak plynie čas (1965), ktorý triumfoval v kategóriách Najlepšia herečka v hlavnej úlohe dramatického seriálu (Eileen Davidson), Najlepší herec vo vedľajšej úlohe dramatického seriálu (Eric Martsolf) a Najlepší mladý herec v dramatickom seriáli (Chandler Massey).

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


ART FILM FEST a RTVS NEWS

ART FILM FEST a RTVS NEWS

Slovenskú kinematografiu po rokoch spestrí nová rozprávka. Príbeh z čias Mateja Korvína z dielne režisérky a scenáristky Mariany Čengel Solčanskej, ktorý sa v týchto dňoch dokončuje, prišli tvorcovia predstaviť aj na Art Film Fest v Trenčianskych
„Skutočnosť, že sa rozprávka po takej dlhej dobe nakrúca, je úplný zázrak,“ uviedla Čengel Solčanská o filme Láska na vlásku, ktorý sa nakrúcal aj na Oravskom zámku a Nitrianskom hrade či v Múzeu Oravskej dediny v Zuberci. Príbeh, ktorý sa odohráva v druhej polovici 15. storočia, je inšpirovaný románom Marka Twaina Princ a bedár. „Nakrúcať rozprávku bolo nesmierne zložité. Prepožičala som si základný motív – princ sa vymení s kováčom a musia si vyskúšať, aké je to žiť v cudzej koži. Motív je síce od Marka Twaina, ale scenár je pôvodný,“ vysvetlila režisérka, ktorá má na konte aj snímky Lietajúci Cyprián alebo Miluj ma alebo odíď.
Hlavnej dvojroly sa v rozprávke zhostil mladý slovenský herec Samo Spišák. Hoci režisérka skúšala nájsť vhodné dvojičky aj na kastingoch, nemala úspech. „Už keď som písala scenár, písala som ho na Sama. Napriek tomu sme sa rozhodli ešte skúsiť šťastie na kastingoch. Hľadali sme 17-ročných chlapcov – dvojčatá, ktoré sú talentované a do úlohy by sa hodili, ale nenašli sme. Samo sa však dvojúlohy zhostil so cťou,“
„Bolo to pre mňa nové a veľmi zaujímavé, zrazu bolo možné k postave pristúpiť z dvoch uhlov pohľadu. Na konci to bola trošku schizofrénia, už sa mi to plietlo, ale bola to zábava,“ uviedol herec známy z filmov Nedodržaný sľub či Lóve. Na dvojrolu kováča a princa, ktorí si chcú na deň vymeniť úlohy, sa musel pripravovať aj fyzicky. „Sú tam rôzne akčné scény, jazda na koni, šerm. Bolo to síce náročné, ale kaskadérske kúsky som si užíval. Zamiloval som sa do filmárskych koní, tie robia všetko za herca – on len sedí a kone hrajú. Sú to úžasné zvieratá, učarovali mi, asi sa jazde na koni začnem venovať aj vo voľnom čase,“ prezradil Spišák.
Rolu princeznej si v rozprávke zahrala populárna mladá speváčka Celeste Buckingham, ktorá k filmu naspievala aj titulnú skladbu v slovenskej i anglickej verzii. „Celeste bola moja prvá voľba. Rozhodla som sa, že tam chcem niekoho, kto nebude mať dokonalú slovenčinu, lebo princezná prichádza zďaleka a mala by mať v sebe niečo mierne exotické,“ vysvetlila režisérka.
V snímke si zahrá aj Tomáš Hanák, Judit Bárdos, Tomáš Matonoha alebo Milan Bahúl. „Snažila som sa aj do malých postáv a epizód obsadiť dobrých hercov – všetci, ktorých sme oslovili súhlasili,“ uviedla režisérka.
Charizmatický český herec Tomáš Hanák, ktorý sa zhostil postavy kráľa, pre tlačovú agentúru SITA uviedol: „Rozprávky mám rád a rád si tiež vymýšľam príbehy. Čo sa mi páči, a dúfam, že sa to Mariane podarilo zakomponovať do filmu, je skutočnosť, že sú dôležitejšie a zásadnejšie veci ako to, či je človek kráľom, alebo kováčom. Že nie je dôležité, či máme permanentné pripojenie na internet, alebo osem zlatých platobných kariet, ale je dôležité mať po boku niekoho, koho máme radi a komu sa môžeme pozrieť s čistým svedomím do očí.“
Hoci prvotná myšlienka na nakrútenie klasickej slovenskej rozprávky, ktorú Čengel Solčanká s radosťou prijala, prišla od RTVS, výprava narástla do takých rozmerov, že rozprávka nakoniec vznikla v koprodukcii s JMB Film & TV Production. Rozprávka sa momentálne nachádza v strižni, po premiére na filmových plátnach, ktorá je naplánovaná na október, sa dostane aj na obrazovky RTVS.
Režisérka a scenáristka, ktorá je zároveň autorkou výtvarnej koncepcie, verí, že sa diváci majú na čo tešiť. „Mojím zámerom bolo, aby vzniklo niečo, čo je krásne a výtvarné a v čom by fungoval základný rozprávkový archetyp – aby dobro, krása a láska víťazili nad zlom a nenávisťou. Rozprávku sme robili s láskou a nadšením a dúfame, že to uvidíte aj na plátne,“ dodala Čengel-Solčanská.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Egyptský sudca odsúdil dnes troch novinárov televíznej stanice al-Džazíra na sedem rokov väzenia po tom, ako ich uznal za vinných aj z pomáhania "teroristickej organizácii" uverejňovaním klamstiev.
K odsúdeným patria Austrálčan Peter Greste, korešpondent al-Džazíry so sídlom v Keni, a tiež šéf káhirskej redakcie vysielania al-Džazíry v angličtine Mohamed Fahmy, ktorý má dvojité kanadsko-egyptské občianstvo, informovala tlačová agentúra Reuters.
Tretím obžalovaným bol Egypťan Bahir Muhammad, ktorého navyše odsúdili na ďalšie tri roky väzenia pre obvinenia týkajúce sa vlastnenia zbrane. Ďalších 11 obžalovaných odsúdili v neprítomnosti na tresty až do desať rokov väzenia.

Televízna stanica al-Džazíra so sídlom v Katare vyzvala dnes Egypt na zrušenie rozsudku nad svojimi tromi novinármi a odmietla sedemročné tresty väzenia.
Riaditeľ anglického vysielania al-Džazíry Al Anstey vo vyhlásení uviedol, že "neexistuje ospravedlnenie" za uväznenie ich troch kolegov čo len na jedinú minútu. Dodal, že ich odsúdenie odporuje logike, akémukoľvek zdaniu spravodlivosti a nedáva zmysel, informovala agentúra Reuters.
Anstey zdôraznil, že je iba jedno rozumné východisko - a to zrušiť rozsudok a aby Egypt uznal spravodlivosť. Povedal tiež, že nebudú mlčať a budú pokračovať v úsilí o skončenie väznenia svojich kolegov.
Egyptský súd odsúdil dnes troch novinárov al-Džazíry na sedem rokov väzenia. K odsúdeným patria Austrálčan Peter Greste, korešpondent al-Džazíry so sídlom v Keni, a tiež šéf káhirskej redakcie anglického vysielania al-Džazíry Mohamed Fahmy, ktorý má dvojité kanadsko-egyptské občianstvo.
Tretím obžalovaným bol Egypťan Bahir Muhammad, ktorého navyše odsúdili na ďalšie tri roky väzenia pre obvinenia týkajúce sa vlastnenia zbrane.

Poľský spravodajský týždenník Wprost informoval, že získal ďalšiu tajnú nahrávku, na ktorej bývalý minister hovorí, že vládnuca strana vyrovnala dlhy konkurenčného kandidáta, aby sa stiahol z prezidentských volieb v roku 2005.
Ide o najnovšiu zo série záhadných nahrávok, ktoré poškodili povesť vlády a stali sa najväčšou výzvou pre premiéra Donalda Tuska od jeho nástupu k moci v roku 2007, uviedla dnes agentúra Reuters.
Wprost zverejnil v nedeľu na svojej webovej stránke úryvky z rozhovoru, ktorý podľa neho viedli v reštaurácii bývalý minister dopravy a výstavby Slawomir Nowak a Dariusz Zawadka, niekdajší veliteľ armádnych špeciálnych jednotiek a terajší zástupca šéfa štátnej spoločnosti PERN, prevádzkujúcej ropovody.
Obaja hovorili o prezidentských voľbách v roku 2005, v ktorých popredný kardiochirurg Zbigniew Religa oznámil kandidatúru, neskôr ju však stiahol a podporil Tuska.
"V roku 2005, pamätám si, sme prevzali jeho dlhy, aby sa stiahol," povedal podľa správy Nowak s tým, že volebný štáb Religu narobil "strašné" dlhy. "On potom podporil Donalda, že? No, práve preto, že sme zaplatili jeho dlhy."
Tusk prehral voľby v druhom kole v súboji s Lechom Kaczynským, ktorý bol prezidentom do úmrtia pri havárii lietadla v roku 2010. Tusk sa stal premiérom v roku 2007 po víťazstve svojej Občianskej platformy (PO) v parlamentných voľbách.
Nowak sa k záležitosti zatiaľ nevyjadril. Religa zomrel v roku 2009. Zawadka v e-maile pre Reuters uviedol, že podal oznámenie na prokuratúru, že bol obeťou nelegálneho odpočúvania. Prokuratúra podľa neho už prípad vyšetruje a on sa k nemu nemôže vyjadrovať, pokým nebude toto konanie uzavreté.
Hovorca varšavskej prokuratúry vyšetrovanie potvrdil.
Tuskova vláda už čelí výzvam opozície na odstúpenie a predčasné voľby po tom, ako Wprost minulý víkend zverejnil tajne nahratý rozhovor medzi guvernérom centrálnej banky Marekom Belkom a ministrom vnútra Bartlomiejom Sienkiewiczom, v ktorom hovorili o tom, ako môže centrálna banka, ktorá by mala byť nezávislou, pomôcť vláde zabrániť volebnej porážke.
Belka a Sienkiewicz tvrdia, že ich vyjadrenia boli vytrhnuté z kontextu, že neporušili žiaden zákon a že hovorili len o hypotetických scenároch, ktoré neboli realizované.
Tusk označil odpočúvanie štátnych predstaviteľov za pokus o prevrat. Nie je jasné, kto stojí za nahrávkami, ani prečo ich zverejňujú teraz. Ich autentickosť dosiaľ nikto nespochybnil.
Nowak, ktorý viedol mediálnu kampaň Tuska pred voľbami v roku 2005, odstúpil z ministerského postu vlani v novembri. Prokuratúra vtedy oznámila, že ho vyšetruje, pretože jeho majetkové priznanie neobsahovalo všetky položky, ktoré podľa zákona malo. Nowaka odvtedy obžalovali a v súčasnosti prebieha proces.

Poľský premiér Donald Tusk dnes uviedol, že zverejnené tajné nahrávky štátnych predstaviteľov sú pokusom destabilizovať krajinu. Vyhlásil tiež, že nelegálne odpočúvanie ho neprinúti urobiť personálne zmeny vo vláde.
      Všetko poukazuje na "plánovanú akciu", ktorá nemá poškodiť meno vládnucej strany, ale ochromiť poľský štát v kritickom momente v situácii Európy a Ukrajiny, uviedol Tusk. Predseda poľskej vlády súčasne zdôraznil, že "nevyvodí žiadne dôsledky voči politikom, ktorých hriechom sú necenzurované vyjadrenia počas dôverného rozhovoru", citovala ho agentúra DPA. Podľa vlastných slov sa sústredí na zistenie a potrestanie tých, ktorí stoja za odpočúvaním - o štýl vyjadrovania ministrov sa bude zaujímať až po tom, "ako zasiahol zákon a znova obnovíme pocit stability a bezpečnosti štátnych inštitúcií".
      Poľský minister zahraničných vecí Radek Sikorski predtým vyhlásil, že za tajnými nahrávkami súkromných rozhovorov jeho a ďalších činiteľov, ktorých únik uvrhol vládu do krízy, stojí skupina organizovaného zločinu.
      Spravodajský týždenník Wprost v nedeľu zverejnil prepis nahrávky rozhovoru, podľa ktorého Sikorski tvrdí, že spojenectvo Poľska s USA je bezcenné či dokonca škodlivé, pretože vyvoláva falošný pocit bezpečia.
      Pred týždňom Wprost zverejnil rozhovor, v ktorom guvernér centrálnej banky podľa všetkého ponúka vládnucej strane pomoc pri zabezpečení jej opätovného zvolenia, čo by bolo porušením nezávislosti jeho inštitúcie.

Copyright © TASR 2014


Malajzijský najvyšší súd v pondelok potvrdil nariadenie zakazujúce nemoslimom používať výraz Allah prevzatý do tamojšieho jazyka z arabčiny na označenie Boha, s čím nesúhlasia menšinoví kresťania. Porota zamietla v pomere štyri ku trom odvolanie rímskokatolíckej cirkvi proti rozhodnutiu nižšieho súdu z roku 2013, ktoré sa týkalo uvádzania slova v cirkevnom týždenníku vydávanom v malajčine. Veriaci používajúci tento jazyk bežne hovoria o "Allahovi", podľa malajzijskej vlády by tak však mali robiť len moslimovia, ktorí tvoria takmer dve tretiny z 29-miliónovej populácie. Zdôvodňuje to názorom, že iné vierovyznania by mohli moslimov týmto spôsobom zneisťovať a navádzať ich ku konvertovaniu. Prestavitelia kresťanov zasa upozorňujú, že členovia malajzijskej cirkvi slovo Allah už dávno používajú vo svojich Bibliách a piesňach.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.