DALITO!

31. 5. 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký prezident Barack Obama prerušil včera pravidelný brífing a oznámil odstúpenie hovorcu Bieleho domu Jaya Carneyho. Na jeho miesto vzápätí vymenoval Carneyho doterajšieho zástupcu Josha Earnesta. Informovala o tom agentúra Reuters.
Obama povedal, že mu Carney a jeho rady budú chýbať. Earnesta zároveň označil za "priameho človeka a skvelého chlapíka", ktorý je súčasťou jeho tímu od čias, keď sa po prvý raz uchádzal o úrad prezidenta Spojených štátov.


Novinár ukrajinského pôvodu, ktorý tento týždeň v Los Angeles fyzicky napadol amerického herca Brada Pitta, dostal súdny zákaz približovať sa k hercovi do vzdialenosti 500 yardov.
Súd 25-ročnému Ukrajincovi Vitalijovi Seďukovi zakázal aj priblížiť sa ku komplexu LA Live, kde novinár už vlani narušil odovzdávanie cien Grammy.
Seďuk pracoval pre ukrajinskú televíziu 1+1, ktorá ho však pred troma týždňami prepustila - predchádzal tomu incident na filmovom festivale v Cannes, keď sa novinár snažil ukryť pod šaty herečky Americy Ferrery.
K incidentu s Pittom došlo v stredu pred premiérou hollywoodskeho filmu Maleficent (Vládkyňa zla). Podľa očitých svedkov Seďuk vybehol z priestoru vyhradeného pre fanúšikov, preskočil zátarasy, bežal k hercovi a kým ho nepremohli ochrankári, stihol ho udrieť do tváre. Pitt nebol zranený a zakrátko pokračoval v rozdávaní autogramov.
Útočníka ihneď zatkli a vzali do vyšetrovacej väzby. Jeho obhajca Anthony Willoughby po vynesení rozsudku uviedol, že po roku očakáva jeho zrušenie za dobré správanie.
Seďuk sa stal známym svojou záľubou vo vykoľajovaní hviezd šoubiznisu: v roku 2011 na otvorení benátskeho filmového festivalu venoval kyticu hortenzií speváčke Madonne, ktorá sa vzápätí priznala, že kvety nemá rada. V roku 2012 na filmovom festivale v Moskve pobozkal Willa Smitha, ktorý mu vzápätí vylepil facku, vlani vybehol na pódium, keď si speváčka Adele preberala cenu Grammy, a vo februári si zaboril tvár do rozkroku Leonarda DiCapria.

Copyright © TASR 2014

TO JE TV !

TO JE TV !


Áno, pán Rafaj, poľovníci ho potrestali ako zver

Áno, pán Rafaj, 
poľovníci ho potrestali ako zver

V prípade protirómskeho statusu bývalej moderátorky RTVS Kristíny Kormúthovej na facebooku mala rádiotelevízia podľa prvého podpredsedu SNS Rafaela Rafaja brať do úvahy aj to, že ho napísala v afekte obeť trestného činu. "Som zvedavý, či bol promptne potrestaný aj zlodej, ktorého v noci pristihla kradnúť. Obávam sa totiž, že dodnes behá po slobode," povedal pre TASR v reakcii na slová ministra kultúry Mareka Maďariča (Smer-SD) zo štvrtkovej (29. mája) diskusie v Národnej rade SR.
Minister výrok moderátorky odsúdil, zároveň však uviedol, že osobne by v jej prípade zvolil miernejšiu sankciu, ako bolo okamžité rozviazanie spolupráce s RTVS. "Keby som ja subjektívne rozhodoval, zvolil by som v sankciách inú postupnosť. Ako osoba by som možno zvolil miernejšiu sankciu," vyhlásil. Kormúthovej výrok považuje za neprípustný bez ohľadu na to, či vznikol pod vplyvom emócií alebo nie. Pri rozhodovaní o sankcii by však minister kultúry zohľadnil aj veľmi rýchlo prejavenú ľútosť. "V tomto zmysle to bola veľmi veľmi prísna sankcia. V RTVS si nastavili latku veľmi vysoko," zopakoval Maďarič. Zdôraznil, že on ale nie je človek, "ktorý by mohol v RTVS niečo diktovať".
S Maďaričovým stanoviskom sa do určitej miery stotožňuje aj Rafaj. "Pani Kormúthová sa stala obeťou trestného činu. V afekte niečo napísala na facebook, ale hneď sa za to ospravedlnila. Nezohľadnil sa jej psychický stav a ani to, že si možno neuvedomovala, že písaním na facebook nekomunikuje len so skupinou priateľov, ale môže sa to chápať ako medializácia," dodal. Prísny trest za výrok, ktorý podľa Rafaja nemusel byť motivovaný nenávisťou k etniku, ale len rozhorčením z konkrétnej krádeže, bol podľa neho motivovaný európskou ideológiou multikulturalizmu.
Podľa generálneho riaditeľa RTVS Václava Miku nemala televízia inú možnosť riešenia, ako rozviazanie spolupráce. "Prečo bolo riešenie také rýchle a vecné? Pretože iná možnosť riešenia nebola," konštatoval na rokovaní Rady RTVS v utorok 27. mája. "Náš štatút, ktorý je záväzný pre interných aj externých spolupracovníkov rieši nasledovné: RTVS vylučuje akúkoľvek formu diskriminácie. Programoví pracovníci sú povinní zdržať sa všetkých stereotypov v popisovaní konkrétnych rasových, národnostných, etnických, náboženských, sexuálnych, vekových a ostatných sociálnych skupín a ich príslušníkov," povedal Mika s tým, že došlo k evidentnému porušeniu štatútu. Dodal, že kontext celej záležitosti považuje za "veľmi nešťastný" a osobne ho prediskutoval aj s exmoderátorkou.
"Nedošlo k prepusteniu, lebo Kristína Kormúthová nebola náš zamestnanec," poznamenal Mika. "Bola náš externý spolupracovník na zmluvu, ktorá zabezpečovala jej účinkovanie podľa dohodnutých podmienok. Neriešili sme žiadny pracovno-právny spor, teda nemôže byť reč o vyhodení," dodal s tým, že k rozchodu došlo vo forme ukončenia spolupráce vo väzbe na platnú zmluvu.
Maďarič v parlamente poukázal aj na rozdiel medzi vyjadreniami verejne známej osoby, ktorou Kormúthová podľa neho je, a osôb, ktoré nie sú verejne známe. "Tu sa bavíme o vyjadrení osoby, ktorá je verejne známa. Platí to aj na nás. Je predsa len trochu rozdiel, keď do verejného priestoru povieme niečo my a ak to povie človek, ktorý nemá s nijakou inštitúciou nijakú súvislosť," zdôraznil Maďarič.
Rafaj na to reagoval slovami, že je prekvapujúce, ak mala Kormúthová takúto veľkú zodpovednosť, prečo nemala s RTVS zamestnaneckú zmluvu, ale bola len v externom pomere. "Ako je možné, že tvár televízie nie je kmeňovým zamestnancom?," opýtal sa. Dodal, že takto mala veľmi slabú ochranu a rádiotelevízia s ňou mohla veľmi jednoducho prerušiť spoluprácu.
Kormúthová na facebooku reagovala na situáciu, keď ju nad ránom zobudil hrmot a zistila, že zlodej, ktorého považovala za Róma sa jej usiluje z domu odmontovať štvormetrovú odkvapovú rúru. Na facebooku potom uvažovala nad tým, či by takýchto ľudí nemali poľovníci strieľať ako zver. Zlodeja nazvala "nedonoseným smradľavým cigáňom".

Copyright © TASR 2014

Ceny A. Radlinského za prínos v médiách

Ceny A. Radlinského 
za prínos v médiách


Katolícki biskupi dnes rozdali Ceny Andreja Radlinského, ktoré už od roku 2010 odovzdávajú za prínos v médiách.
Ocenenie za aktuálny prínos v oblasti médií za rok 2013 získal moderátor RTVS Igor Haraj. Vo verejnoprávnom médiu pracuje na tvorbe publicistických príspevkov z oblastí veda a technika, cirkevnej problematiky a medzináboženského dialógu. Moderuje relácie filozofická Nočná pyramída, prúdovú reláciu Rádiobudík a príležitostné sviatočné vysielania.
Cenu Andreja Radlinského za dlhodobý prínos v oblasti médií získala Slovenská redakcia Vatikánskeho rozhlasu. Prostredníctvom neho sa šíria posolstvá Svätého Otca. Prvé vysielanie v slovenčine tvorilo vianočné posolstvo pápeža Pia XII. 25. decembra 1943. Čítal ho minorita Alexander Chrappa. Pravidelné slovenské vysielania odštartovali 21. decembra 1947 trikrát do týždňa v rozsahu 15 minút spoločne s českým programom. Od roku 1949 až dodnes pripravuje Slovenská redakcia Vatikánskeho rozhlasu denný 15-minútový program v slovenskom jazyku. Vedúcim trojčlenného redakčného tímu je v súčasnosti Jozef Bartkovjak.
Za rok 2013 získal Cenu Andreja Radlinského za celoživotný prínos Juraj Lexman. Rodák z Bratislavy pracoval od roku 1960 ako technik vo výrobe hudobných nástrojov. Neskôr pôsobil ako filmový strihač, neskôr skladateľ v slobodnom povolaní. Od roku 1991 do roku 2009 bol vedeckým pracovníkom Slovenskej akadémie vied (SAV). V roku 1996 založil Katedru zvukovej skladby na výchovu zvukových majstrov na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení a v rokoch 1997 – 2009 pôsobil ako riaditeľ Ústavu hudobnej vedy SAV. Je autorom viacerých oceňovaných odborných kníh a publikácií a tiež autorom hudby k viac než 120 filmom, vytvoril tiež hudbu k scénickým programom SĽUK. Je autorom komornej hudby, piesní, ako aj autorom a režisérom hudobných dokumentárnych filmov a televíznych relácií. Realizoval strih a hudobnú dramaturgiu k asi 1400 filmom spravodajskej, dokumentárnej a animovanej tvorby.
Slávnostné udeľovanie cien sa dnes uskutočnilo v Katedrále sv. Martina v Bratislave v rámci púte katolíckych médií. Laureáti si ho prevzali z rúk predsedu Konferencie biskupov Slovenska (KBS) Stanislava Zvolenského, ktorý je zároveň predsedom Rady KBS pre spoločenské komunikačné prostriedky.
V minulosti Cenu Andreja Radlinského získali redaktorka Hospodárskych novín Martina Ruttkayová-Tvardzíková a vtedajší zástupca šéfredaktora týždenníka Trend František Múčka za investigatívny prístup v kauze Františkáni, katolícky kňaz Štefan Mordel za prínos v oblasti médií počas totality, in memoriam ju udelili aj bývalému banskobystrickému biskupovi Rudolfovi Balážovi za celoživotnú podporu katolíckych médií a ďalším.
TASR informácie poskytla Tlačová kancelária Konferencie biskupov Slovenska.
Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký hudobník Marilyn Manson si zahrá v seriáli Zákon gangu (2008). Štyridsaťpäťročný rodák z Cantonu v štáte Ohio sa objaví v siedmej sezóne ako Ron Tully. Pripojí sa tak k motorkárskemu klubu, ktorý sa venuje nezákonnej činnosti vo fiktívnom kalifornskom meste Charming.
"Tento seriál znamená pre mňa veľa, takisto ako aj pre môjho otca. Určite je na mňa hrdý, že som súčasťou diela, na ktoré sa možno bude nazerať ako na jeden z najúžasnejších televíznych počinov. Napriek všetkému, tento seriál je najmä o priateľstve. Takže všetko, čo teraz potrebujem, je motorka," vyhlásil Manson.
Marilyn Manson, vlastným menom, Brian Hugh Warner, si umelecké meno zostavil z mien dvoch známych osobností - krstné má podľa herečky Marilyn Monroe a priezvisko podľa sériového vraha Charlesa Mansona. Preslávil sa ako člen rovnomennej skupiny, ktorá má na konte osem štúdiových albumov, pričom zatiaľ posledný Born Villain vydala v roku 2012. Medzi ich najväčšie hity patria skladby ako The Dope Show, Rock Is Dead, Disposable Teens, Mobscene či prerábky ako Sweet Dreams (Are Made of This), Tainted Love alebo Personal Jesus. Manson si tiež zahral v snímkach ako napríklad Lost Highway (1997), Diabolská hra (1999), Party Monster (2003) alebo Obeť: Lovec krvi (2007). Okrem toho od roku 2004 pracuje na režisérskom filmovom debute Phantasmagoria: The Visions of Lewis Carroll.

Brazílskeho futbalového reprezentanta Marcela, ktorý sa pripravuje s národným tímom na domáce majstrovstvá sveta, mierne vytočila otázka jedného z novinárov na tlačovej konferencii. Žurnalista sa beka Realu Madrid opýtal, "prečo v krajine päťnásobných majstrov sveta už nevyrastá toľko skvelých hráčov".
"Naozaj si myslíte, že Brazília nevychováva dobrých hráčov? Ak mám byť úprimný, vaša otázka mi pripadá ako žart. Skúste sa zamyslieť, koľko výborných hráčov sa nezmestilo do našej nominácie na svetový šampionát," znela odpoveď 29-násobného reprezentanta Brazílie.


©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Úrad francúzskeho prezidenta Francoisa Hollanda odmietol udeliť medzinárodným spravodajským spoločnostiam povolenie na odber priameho prenosu zo spomienkových osláv blížiaceho sa 70. výročia vylodenia spojencov v Normandii. Milióny divákov po celom svete tak prídu o možnosť sledovať podujatie naživo, oznámila dnes agentúra AP.
Hollandova administratíva poskytla exkluzívne vysielacie práva len dvom domácim televíznym staniciam France Télévisions a TF1, ktoré teraz od svetových spravodajských agentúr, satelitných a káblových kanálov, ako aj internetových denníkov požadujú poplatky za šírenie signálu vo výške príznačnej skôr pre športové programy - takmer 200.000 eur.
Požiadavka sa týka globálnych poskytovateľov spravodajských služieb, akými sú tlačové agentúry Associated Press (AP), Agence France-Presse (AFP), Reuters a asociácia vedúcich svetových komerčných televízií ENEX, pričom poplatok má byť uhradený spoločne. Uvedené dve francúzske stanice však európskym štátnym televíziám poskytnú signál zdarma.

Copyright © TASR 2014

30. 5. 2014

Príjmite do zamestnania späť Kristínu Kormúthovú

Príjmite do zamestnania späť 

Kristínu Kormúthovú

Vážená RTVS touto petíciou Vás žiadam o opätovné prijatie Vašej bývalej zamestnankyne Kristíny Kormúthovej do pracovného pomeru na post moderátorky. Nakoľko status na sociálnej sieti napísala v psychyckom rozpoložení a v strachu o svoju osobu a blízkych čoho dôvodom bola lúpež iného etnika, nie je sa čo čudovať že takto reagovala. Ja nepovažujem moderátorku za rasistku a text ktorý uverejnila na sociálnej sieti napísala neuvážene a nie cielene. Nakoľko sa to stalo iba jediný raz, za čo sa aj verejne ospravedlnila, tak sa jej to dá odpustiť.

Zomrel Karlheinz Böhm

Zomrel Karlheinz Böhm


Zomrel známy rakúsky herec a aktivista za ľudské práva Karlheinz Böhm, ktorý založil humanitárnu organizáciu venovanú pomoci ľuďom v Etiópii. Mal 86 rokov.
Informácie dnes priniesla tlačová agentúra AP.
Böhmova organizácia Menschen für Menschen (Ľudia ľuďom) uviedla, že zomrel vo štvrtok 29. mája doma neďaleko Salzburgu.
V 50. rokoch minulého storočia bol rodený Nemec hviezdou filmovej trilógie o rakúskej cisárovnej "Sissi", ktorú stvárnila herečka Romy Schneiderová. Hral rakúskeho cisára Františka Jozefa.
Neskôr sa objavil v trileri renomovaného anglického režiséra Michaela Powella z roku 1960 "Peeping Tom" (Zvedavec) a vo filmoch režírovaných svetoznámym Rainerom Wernerom Fassbinderom, ako napríklad Martha, Effi Briestová, Pästné právo slobody.
Hral aj v televíznom seriáli Doktor z hôr.
V roku 1981, nahnevaný ľahostajnosťou ľudí v bohatých krajinách voči chudobe v Afrike, založil organizáciu Menschen für Menschen. K jej projektom v Etiópii patrí výstavba škôl a nemocníc. Organizáciu teraz vedie hercova manželka Almaz.

Copyright © TASR 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Bratislava privíta v sobotu šiestu púť katolíckych médií. Uskutoční sa na Kapitulskej ulici, kde má väčšina katolíckych médií svoje redakcie. "Mediálna púť je príležitosťou stretnutia tvorcov katolíckych médií so svojimi čitateľmi, divákmi a poslucháčmi. Zároveň je to priestor na prejavenie vďaky tým, ktorí sú v mediálnom svete svedkami úcty k pravde a k evanjeliovým hodnotám," povedal dnes pre agentúru SITA hovorca Konferencie biskupov Slovenska Jozef Kováčik.
Program sa začne o 13:00 v sídle TV LUX na Prepoštskej 5 v Bratislave. Brány otvorí v rovnakom čase aj ich pobočka v Banskej Bystrici na Kapitulskej 21. Návštevníkov privítajú tváre z televíznej obrazovky. V programe budú živé vstupy do vysielania z Bratislavy i z Banskej Bystrice, prehliadky priestorov televízie, sprievodné aktivity vo dvore televízie.
V rámci púte bude Deň otvorených dverí v TV LUX. Svoje priestory sprístupní aj Tlačová kancelária KBS a Lux communication – Spoločenstvo pre šírenie hodnôt evanjelia v médiách. Jedinečnú možnosť získajú všetci návštevníci na nádvorí KBS. Počas akcie, kde bude možné stretnúť pracovníkov katolíckych masmédií, budú mať všetci možnosť odfotiť sa s maketou Svätého Otca Františka v plnej veľkosti. Ďalším lákadlom bude možnosť pochutnať si na biskupskom chlebíčku a kávičke. Na Kapitulskej ulici bude pripravený hudobno-zábavný program pre deti a tvorivé dielne. Súčasťou programu budú aj koncerty.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Česko navrhlo zriadenie spravodajskej televízie, ktorá by vysielala - pravdepodobne z Prahy - v ruštine na Ukrajinu. Zvyšné krajiny Vyšehradskej štvorky (V4) projekt podporujú, problémom je však financovanie, informoval dnes server iDnes.cz.
Podľa Lidových novín Ukrajine chýba informačný kanál pre rusky hovoriacich občanov. "Ak majú byť Ukrajina a ďalšie štáty v postsovietskom priestore stabilné, musia mať sebavedomých a dobre informovaných občanov. To si vyžaduje stabilné a slobodné médiá. Osobitne dôležitá je televízia ako silné médium," uviedol pre Lidové noviny prvý námestník ministerstva zahraničných vecí Petr Drulák.
Jednou z možností financovania projektu by mohli byť eurodotácie. Server iDnes.cz cituje aj predsedu strany TOP 09, bývalého ministra zahraničných vecí ČR Karla Schwarzenberga, ktorý by "považoval za nezdvorilosť, ak by televízia vysielala iba v ruštine a nie v ukrajinčine." "Inak by mala moju jednoznačnú podporu," dodal.

Copyright © TASR 2014

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„To je náhodou dobrý výsledok na to, že sme nerobili žiadnu kampaň.“ 
Róbert Beňo, na to, že má to len 127 krúžkov

„Chodia mi desaťtisíce podporných mailov, ale nebudem to komentovať.“
Kristína Kormúthová

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Český herec Václav Postránecký sa objaví v pripravovanom seriáli Vinaři. Príbeh novinky sa bude zameriavať na manažérku, "ktorá s deťmi prichádza na Moravu do rodnej vinárskej dedinky, kde chcú osláviť otcove narodeniny. Strávi tam celé prázdniny a naučí sa žiť bez ruchu veľkomesta".
Autorom seriálu je Petr Kolečko, ktorý stojí napríklad za titulom Marta a Věra (2014). So scenárom mu pomohli Zuzana Dzurindová, Jaroslav Žváček či Tomáš Holeček. Na réžii spolupracujú Vojtěch Moravec a Dan Wlodarczyk, na ktorých dohliada Jiří Vejdělek. Herecké obsadenie dopĺňajú aj Tereza Kostková či Hynek Čermák.
Sedemdesiatročný Václav Postránecký je rodákom z Prahy. Účinkoval napríklad v snímkach ako My tři a pes z Pětipes (1971), Jak se budí princezny (1977), Pohádka svatojánské noci (1981), S tebou mě baví svět (1982), Černí baroni (1992), O víle Arnoštce (2001), Peklo s princeznou (2008), Bobule (2008), 2Bobule (2009) či Hranaři (2011). Zahral si aj v niekoľkých seriáloch, pričom medzi tie najnovšie patrí titul Doktoři z Počátků (2013).

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

Turecký najvyšší súd rozhodol, že zablokovanie servera YouTube porušuje slobodu prejavu. Súčasne nariadil obnovenie prístupu na tento populárny internetový server.
Podľa agentúry DPA verdikt predstavuje politickú prehru pre tureckého premiéra Recepa Tayyipa Erdogana, ktorý zrušenie platformy určenej na zdieľanie videosúborov obhajoval.
Najvyšší súd rozhodol, že obmedzenia servera YouTube predstavujú porušenie práv zakotvených v tureckej ústave. Svoje rozhodnutie postúpi súd telekomunikačnému úradu, ktorý bude povinný stránku opäť sprístupniť. Bezprostredne nebolo jasné, ako skoro by mohlo dôjsť k obnoveniu prístupu.
K zablokovaniu servera YouTube došlo v marci, keď sa na ňom objavil zvukový záznam z rokovania vlády, na ktorom vysokí vládni činitelia hovorili o možnosti tureckého vojenského zásahu v Sýrii.
V apríli najvyšší súd tureckým orgánom nariadil, aby zrušili blokovanie sociálnej siete Twitter, taktiež s odôvodnením, že ide o porušenie práva na slobodu prejavu. Kroky tureckej vlády smerujúce k obmedzeniam sociálnych sietí vyvolali vlnu kritiky zo strany Západu a ľudskoprávnych organizácií.
Po rozhodnutí najvyššieho súdu ohľadom Twitteru premiér Erdogan povedal, že sa jeho vláda verdiktu podriadi, aj keď s ním nesúhlasí.

Copyright © TASR 2014


29. 5. 2014

"Rasizmus sa dnes nazýva všetko."

"Rasizmus sa dnes nazýva všetko."

Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) voči svoje bývalej moderátorke Kristíne Kormúthovej podľa ministra kultúry Mareka Maďariča vyvodil veľmi prísnu sankciu. "Inštitúcia si nasadila latku veľmi vysoko. Dúfam, že ju budú aj v budúcnosti dodržiavať," povedal dnes Maďarič na parlamentnej Hodine otázok.
Minister odpovedal na otázku poslanca KDH Jozefa Mikloška. "Na sociálnych sieťach sa množstvo ľudí vyjadruje hrubo a netolerantne, bez odozvy kompetentných ľudí. Keď sa v nervovom vypätí športová komentátorka RTVS Kormúthová vyjadrila podobne, vedenie RTVS ju hneď vyhodilo z práce, napriek jej okamžitému stiahnutiu statusu a ospravedlnenia sa. Okrem škandalizovania tohto prípadu v médiách sa nik nezaujímal o chytenie a potrestanie zlodeja. Nepripomína vám tento postup metódy vyhadzovania z práce za totality, ktoré vyvolávali v ľuďoch obavy a strach?" spýtal sa Maďariča Mikloško.
Maďarič poslancovi za KDH pripomenul, že sociálne siete a internet sú plné vulgarizmov a nenávisti. Je však rozdiel, ak verejne niečo povie alebo zverejní verejne známa osoba, v tomto príde aj predstaviteľka verejnoprávnej inštitúcie, a obyčajný, neznámy človek. Minister zdôraznil, že Kormúthová bola zamestnankyňou RTVS, ktorého redaktori, rovnako ako ona samotná, podpísali programový štatút. "RTVS vylučuje akúkoľvek formu diskriminácie," píše sa v kódexe rozhlasu a televízie. Pracovníci RTVS by sa zároveň mali zdržať akéhokoľvek konania smerujúceho k rasizmu. "Či sa to zamestnancom páči, alebo nie, programový štatút musia dodržiavať," dodal minister kultúry.
Mikloško prepustenie Kormúthovej zo strany RTVS považoval za veľmi rýchle rozhodnutie. "Neviem, či to bolo na okamžité vyhodenie. Rasizmus sa dnes nazýva všetko," dodal Mikloško. Pristavil sa pritom, či niekto pátral po zlodejovi.
Kormúthová pred časom zverejnila na Facebooku status: „Zobudiť sa o 4:30 na to, že si myslíte, že vám padá strecha na hlavu, a to pri tom nejaký nedonosený, smradľavý cigáň vám z domu kradne 4-metrovú odkvapovú rýnu, je také slovenské. Prečo „toto“ nemôžeme my poľovníci strieľať podobne ako škodnú? A nech mi nikto nehovorí, že som rasista. Lebo mu niečo rozkušem!!!!“ Neskôr sa za výrok ospravedlnila. RTVS s ňou pre tieto vyjadrenia prerušil spoluprácu.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS


Zvýšenie koncesionárskych poplatkov od začiatku roka 2015. S takou predstavou prišiel generálny riaditeľ Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Václav Mika.
Mika dnes otvoril odbornú diskusiu o zmene financovania RTVS. Tlačovú konferenciu usporiadal v rozostavaných priestoroch nového administratívneho sídla. Ešte predtým, v utorok (27.5.) tému predniesol členom Rady RTVS.
Novinárom šéf telerozhlasu vysvetlil dôvody, prečo je fungovanie verejnoprávnej inštitúcie v súčasnej finančnej situácii neudržateľné. Z viacerých možností uprednostňuje zvýšenie koncesionárskeho poplatku, ktorý sa 12 rokov nemenil a v súčasnosti je 4,64 eura mesačne.
K tomu je potrebná zmena zákona. Mika verí, že v parlamente nájde potrebnú podporu. Nič však podľa neho nie je isté. Tvrdí, že s politikmi o tejto veci zatiaľ nerokoval.
„Ak viem počítať v bilancii, kto má aký záujem, tak by to mohlo fungovať. Neznamená to, že sa to podarí, ale veľakrát sme o tom hovorili, že musíme pre to niečo urobiť, minimálne sa o to pokúsiť,“ uviedol Mika.
Odmietol predniesť konkrétny návrh, ako by sa mali koncesionárske poplatky zvýšiť. Legitímnym nárokom je podľa neho, aby bola do jeho výšky premietnutá inflácia za celý čas, čo sa nezvyšoval. To by znamenalo nárast mesačnej platby na 6,95 eura.
Ročný rozpočet RTVS, ktorý je v súčasnosti na úrovni 97 miliónov eur, by sa vďaka tomu mohol zvýšiť na zhruba 120 miliónov eur, ak by sa nezmenili iné príjmy inštitúcie. Bol by tak zabezpečený rozvoj inštitúcie, vysvetlil Mika.
V opačnom prípade sa RTVS dostane v roku 2015 do krízovej situácie, upozornil. Nebude mať totiž k dispozícii finančnú rezervu z minulých rokov, ako tomu bolo pri tohtoročnom a minuloročnom rozpočte. Mika očakáva celkový výpadok vo výške 12 miliónov eur. To by podľa jeho slov prinieslo obmedzenie výroby programu.
Za jediné negatívum takéhoto riešenia Mika označil jeho sociálny dôsledok na verejnosť, ktorá by mala platiť vyššie koncesie. Presvedčiť ju chce viacerými záväzkami. Posilnený rozpočet by mal v prvom rade postačovať na to, aby RTVS opätovne spustila tretí televízny kanál. Ten by mal byť vyhradený pre šport a spravodajstvo. Šéf telerozhlasu sľubuje aj vybudovanie spoločného spravodajského centra, ktoré by spojilo rozhlasové a televízne spravodajstvo.
Mika tvrdí, že po zvýšení koncesionárskych poplatkov bude telerozhlas menej finančne závislý od štátu. Vie si predstaviť, že suma, ktorú každoročne získava v rámci zmluvy so štátom, sa bude postupne znižovať. Pred verejnosťou sa napokon zaväzuje, že verejnoprávna inštitúcia sa vzdá akéhokoľvek spoplatňovania svojho obsahu divákom v budúcnosti.
RTVS hospodári už tretí rok vyrovnane. Generálny riaditeľ ponúkol viaceré čísla, ktoré ilustrujú jej finančnú poddimenzovanosť. Tohtoročný rozpočet vo výške 97 miliónov je na úrovni rozpočtu samotnej STV z roku 2007. Dnes je však pod strechou RTVS už aj bývalý Slovenský rozhlas.
Mika tiež vysvetlil, že spomedzi okolitých krajín má RTVS suverénne najnižší rozpočet. Ani po zohľadnení inflácie vo výške koncesionárskeho poplatku sa nepohne z posledného miesta. V predposlednom Slovinsku mala totiž verejnoprávna televízia už v toku 2012 rozpočet vo výške zhruba 131 miliónov eur. Tento rok je ešte vyšší, doplnil generálny riaditeľ RTVS.

Copyright © TASR 2014

Dozvedeli sme sa z Expresu

Dozvedeli sme sa z Expresu

Hovorcom novozvoleného prezidenta Andreja Kisku bude reportér TV JOJ Peter Petrus. Kiska o tom dnes informoval počas svojho vystúpenia v Rádiu Expres.
"Môžeme to nazvať sedem statočných, ktorí so mnou do paláca pôjdu. Je to šesť poradcov a jeden hovorca. Hovorcom bude pán Peter Petrus," uviedol Kiska v relácii Naživo moderátora Braňa Závodského.
O tom, že bude mať siedmich poradcov, informoval Kiska už na tlačovej konferencii 14. mája. Ich kompletný zoznam prezradil dnes.
V médiách sa už skôr objavili mená bývalého šéfa Ústavného súdu SR Jána Mazáka a niekdajšieho diplomata Martina Bútoru. Kiska potvrdil, že títo odborníci s ním pôjdu do paláca.
Ďalšími poradcami novozvolenej hlavy štátu sú niektorí členovia jeho volebného tímu z prezidentskej kampane. Kiska v Rádiu Expres menoval Tomáša Lehotského, Rada Baťu a Sergeja Michaliča.
Bývalý novinár Baťo bol šéfom Kiskovej volebnej kampane a v minulosti bol hovorcom a poradcom premiérky Ivety Radičovej. Michalič v minulosti pracoval pre SDKÚ-DS.

Copyright © TASR 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Spoločnosť Piano Media, ktorá zabezpečuje pre viaceré slovenské vydavateľské domy spoplatňovanie obsahu ich webov, sa sťahuje do zahraničia. Svoje sídlo presunie z Bratislavy do Viedne.
Spoločnosť tento krok oznámila  v tlačovej správe. Súvisí s tým, že získala dvoch rakúskych investorov, fond aws Gründerfonds a fond 3TS Cisco Growth Fund, ktorý spravuje spoločnosť 3TS Capital Partners.
Manažér medzinárodného rozvoja Piano Media Peter Richards oznámil, že investícia umožní rozšíriť ich pôsobenie v nemecky hovoriacich krajinách – Rakúsku, Nemecku a Švajčiarsku. Expanzii v regióne má napomôcť aj prítomnosť firmy v krajine, ktorá sa posilní presídlením.
Piano Media očakáva rýchly rast plateného obsahu v tomto regióne. "Má jedinečnú možnosť z tohto vývoja ťažiť," uviedol Jiří Beneš z 3TS Capital Partners.
Na Slovensku sa spoločnosť vyrovnáva s neúspechmi, keď z jej systému vystúpil na jeseň minulého roku vydavateľ Hospodárskych novín a teraz aj vydavateľ denníka Pravda a vydavateľstvo Trend. Špecialista na marketingovú komunikáciu firmy David Puha pre TASR vysvetlil, že presun sídla a vstup zahraničného akcionára by sa nemali prejaviť na ich pôsobení na Slovensku.
"Nemalo by to mať na Slovensko negatívny vplyv. Keď to bude mať vplyv, tak pozitívny, ale aj ten bude zrejme zanedbateľný, lebo primárnym cieľom našej firmy aj investície je zahraničná expanzia," uviedol.
Hodnotu transakcie ani množstvo akcií, ktoré noví investori, združení v konzorciu, získali, Piano Media po vzájomnej dohode s nimi nezverejnila. Na Slovensku spoločnosť predáva na internete napríklad obsah Denníka Sme, regionálneho denníka Korzár, denníka Plus jeden deň, týždenníka Plus 7 dní či týždenníka Týždeň.
Pri príležitosti svojich tretích narodenín spoločnosť zverejnila, že jej službu Piano na slovenskom trhu využilo doposiaľ 51.619 užívateľov. Jej zákazníkmi je 30 vydavateľských domov v Nemecku, USA, Veľkej Británii, Poľsku, na Slovensku a v Slovinsku. Služby spoločnosti využíva napríklad Newsweek (USA), Neue Osnabrücker Zeitung (Nemecko) a DC Thomson (Veľká Británia).
Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Thajské ministerstvo pre technológie  zablokovalo prístup na sociálnu sieť Facebook a plánuje rokovať aj s ďalšími sociálnymi sieťami; chce tak zastaviť protesty proti vojenskej vláde. Napísala to agentúra Reuters s odvolaním sa na vysokopostaveného predstaviteľa krajiny.
"Dočasne sme zablokovali Facebook a zajtra zvoláme stretnutie s ďalšími sociálnymi médiami, ako je Twitter a Instagram, aby sme ich požiadali o spoluprácu," povedal Surachai Srisaracam, stály tajomník ministerstva pre informačné a komunikačné technológie pre Reuters.
"Práve teraz prebieha kampaň, ktorá žiada ľudí, aby organizovali protesty proti armáde, takže musíme sociálne médiá požiadať o spoluprácu," povedal tajomník a dodal, že sociálne siete by mali pomôcť zastaviť šírenie kritických správ o prevrate.
Tlač, rozhlas a televízie už boli poučené, aby sa zdržali kritického spravodajstva o prevzatí vlády ozbrojenými silami. V Thajsku vyhlásila armáda 20. mája výnimočný stav a následne sa 22. mája - po takmer siedmich mesiacoch politických nepokojov v štáte - chopila moci.

Copyright © TASR 2014


Iránsky súd si predvolal zakladateľa sociálnej siete Facebook Marka Zuckerberga, informuje miestna oficiálna tlačová agentúra ISNA. Úrady v islamskej republike tým reagovali na sťažnosti obyvateľov z údajného "narušenia ich súkromia". Súd v iránskej južnej provincii Fars sa nimi začal zaoberať už dávnejšie. Zuckerberga pritom vo svojej správe ISNA označuje za "sionistu". "Sionistický riaditeľ spoločnosti Facebook, alebo jeho oficiálny právny zástupca, sa musia dostaviť na súd... v opačnom prípade budú musieť uhradiť vzniknuté škody," cituje agentúra miestne úrady. Irán často filtruje internetový obsah a prístup k západným stránkam, mladí vzdelaní Iránci však často nachádzajú spôsob, ako obmedzenia obísť. Za snahou o kontrolovanie webu stoja zväčša miestni klerici. Umiernený prezident Hasan Rúhání však pred časom vyhlásil, že Irán by sa na internet nemal pozerať ako na hrozbu.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



28. 5. 2014

O Sancta simplicitas!

O Sancta simplicitas!


Jozef Mikloško
3 hours ago

Dnes som položil dve otázky na jednu tému, prvá bola položená ánovi ministrovi kultúry, druhá generálnemu prokurátorovi. Prvá otázka bola vylosovaná na zajtra na 14 hod. ako číslo jedna a teda zajtra dostanem na ňu odpoveď. Znela takto:
Na sociálnych sieťach sa množstvo ľudí vyjadruje hrubo a netolerantne bez odozvy kompetentných ľudí. Keď v nervovom vypätí sa športová komentátorka RTVS Kormúthová vyjadrila podobne, vedenie RTVS ju hneď vyhodilo z práce, napriek jej okamžitému stiahnutiu statusu a ospravedlnenia sa. Okrem škandalizovania tohto prípadu v médiách, nik sa nezaujímal o chytenie a potrestanie zlodeja. Nepripomína vám tento postup metódy vyhadzovania z práce za totality, ktoré vyvolávali v ľuďoch obavy a strach?

Zomrela Maya Angelou

Zomrela Maya Angelou

Vo veku 86 rokov zomrela dnes americká novelistka, poetka a bojovníčka za ľudské práva Maya Angelouová, vlastným menom Marguerite Ann Johnsonová. Informovala o tom agentúra AP s odvolaním sa na vyhlásenie Wake Forest University.
Uznanie si získala svojou prvou knihou, autobiografiou s názvom I Know Why the Caged Bird Sings, z ktorej sa stal jeden z prvých bestsellerov afroamerických spisovateľov. Od roku 1982 vyučovala na Wake Forest University univerzite, ktorá jej udelila doživotnú profesúru.
Na prvej inaugurácii amerického prezidenta Billa Clintona v roku 1993 čítala svoju báseň On the Pulse of Morning. Spolupracovala s aktivistami ako Martin Luther King či Malcolm X. Bola držiteľkou vyše 50 čestných akademických titulov a ovládala šesť cudzích rečí.
Na konte má sedem autobiografií, 18 básnických zbierok, tri knihy esejí, šesť divadelných hier, štyri knihy pre deti, niekoľko filmových scenárov, dva hudobné albumy a päť albumov hovoreného slova. V roku 1998 režírovala aj film Život v delte.
Známym sa stal jej výrok: "Naučila som sa, že ľudia zabudnú na to, čo ste povedali, aj na to, čo ste vykonali. Nikdy však nezabudnú na pocity, ktoré ste v nich vzbudili." V roku 2010 jej udelili najvyššie americké občianske ocenenie - Prezidentskú medailu slobody.

Copyright © TASR 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Britský herec Benedict Cumberbatch vraj spočiatku nebol pre televíziu BBC dosť sexi. Pre časopis Radio Times to uviedol Steven Moffat, tvorca seriálu Sherlock (2010), v ktorom Cumberbatch stvárňuje titulnú úlohu. "Povedali nám 'sľúbili ste nám sexi Sherlocka, nie jeho,'" priblížil Moffat reakciu televízie po tom, čo herca obsadil do roly Sherlocka. Ako tiež prezradil, televízia BBC mala námietky aj pri obsadení Davida Tennanta do titulnej úlohy v televíznom filme Casanova z roku 2005. "Mali ste obsadiť niekoho viac sexi," vyjadrili sa vtedy podľa Moffata predstavitelia televízie.
Benedict Cumberbatch získal vďaka účinkovaniu v seriáli Sherlock nominácie na Zlatý glóbus, Emmy či televízne ceny BAFTA. Zahral si aj Stephena Hawkinga v televíznom filme Hawking (2004). Diváci a diváčky ho môžu poznať i zo snímok Nezlomná vôľa (2006), Pokánie (2007), Third Star (2010), Vojnový kôň (2011), Jeden musí z kola von (2011), 12 rokov otrokom (2013) alebo Blízko od seba (2013). Minulý rok sa objavil aj v akčnom sci-fi Star Trek: Do temnoty.
David Tennant sa preslávil predovšetkým ako predstaviteľ Desiateho Doktora z kultového seriálu Pán času (2005), známeho aj pod pôvodným názvom Doctor Who, v ktorom účinkoval v rokoch 2005 až 2010. Zahral si tiež Bartyho Croucha Juniora vo filme Harry Potter a Ohnivá čaša (2005) alebo lovca upírov Petra Vincenta v remaku hororovej komédie Fright Night (2011). Predstavil sa aj v hlavných úlohách miniseriálu Single Father (2010) a mysterióznej krimi série Broadchurch (2013), kde sa predstaví aj v druhej sezóne.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Japonské noviny Nikkei Šimbun oznámili, že jednu z ich čínskych zamestnankýň zadržala čínska polícia pred 25. výročím zásahu proti prodemokratickým demonštrantom na Námestí nebeského pokoja v roku 1989. Informovala o tom dnes agentúra AP.
Nikkei vo svojej správe uviedli, že polícia zatkla redakčnú asistentku Sin Ťien v jej dome v meste Čchung-čching. Dôvodom boli podozrenia z vyvolávania sporov a provokácií.
Polícia predtým zadržala Pchu Č'-čchianga, advokáta venujúceho sa oblasti ľudských práv, ktorý sa 3. mája zúčastnil na spomienke na zásah bezpečnostných síl v roku 1989.
Čínska komunistická strana sa snaží zabrániť konaniu podobných spomienkových podujatí, bráni sa aj verejnej diskusii o tomto zásahu, napísala AP.
Polícia pôvodne informovala rodinu uväznenej asistentky, že chcela získať jej spoluprácu v Pchuovom prípade, uviedli noviny Nikkei.

Copyright © TASR 2014

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

Aj slovenská legislatíva už bude upravovať problematiku osirelých diel. Ministerstvo kultúry pripravilo novelu autorského zákona transformujúcu európsku smernicu, ktorá rieši otázku osirelých diel. Vláda SR dnes novelu schválila.
Kultúrne inštitúcie tak nebudú musieť pri vyhotovovaní ich rozmnoženín a sprístupňovaní verejnosti získať predchádzajúci súhlas autora. To im v súčasnej dobe masovej digitalizácii uľahčí prácu. Novela, ktorá by mala nadobudnúť účinnosť 29. októbra tohto roka, tak vytvorí základný právny rámec na jednoduchšiu digitalizáciu a šírenie osirelých diel.
Za také sa bude považovať napríklad časopis, noviny, kniha, ilustrácia či fotografia, notový záznam hudobného diela a audiovizuálne dielo. Podmienkou, aby mohlo byť považované za osirelé je, že autora, dediča alebo nadobúdateľa výhradnej licencie nemožno určiť alebo nájsť, a to napriek dôslednému vyhľadávaniu. Tým pádom sa s nimi nedá uzatvoriť licenčná zmluva a získať súhlas na použitie diela.
Ak sa za také bude považovať dielo v niektorom členskom alebo zmluvnom štáte, tak to bude uznávať aj Slovensko.
Osirelé dielo bude môcť bez súhlasu autora použiť knižnica, škola, múzeum, galéria, archív, ako aj Rozhlas a televízia Slovenska a Slovenský filmový ústav výhradne na vzdelávacie a kultúrne účely a na plnenie úloh vo verejnom záujme.
Zákon však chráni aj práva autora. Ten môže kedykoľvek ukončiť status osirelého diela a má právo na primeranú odmenu za jeho použitie.
Novela rieši aj situáciu, ak má dielo viac ako jedného autora a niektorí z nich neboli určení alebo nájdení. V takom prípade ide o čiastočne osirelé dielo.

Copyright © TASR 2014

Kedy to Hlucháň pochopí ?

Kedy to Hlucháň pochopí ?


Krajský súd (KS) v Trenčíne dnes opäť rozhodol, že zmluva medzi mestom Trenčín a spoločnosťou Slovakia okolo sveta, ktorá prevádzkuje Televíziu Trenčín, je neplatná. Konateľ televízie Peter Hlucháň požadoval od mesta zaplatenie zmluvnej pokuty 7400 eur za oneskorené platby.
Zmluvu s mestom podpísala spoločnosť v roku 2001, primátor Trenčína Richard Rybníček po nástupe do funkcie zmluvu vypovedal, pretože ju považoval pre mesto za nevýhodnú. Vypovedal ju na základe viacnásobného porušenia zákona televíziou, ktorý potvrdila Rada pre vysielanie a retransmisiu. Neskôr krajský súd konštatoval, že zmluva je od začiatku neplatná, čo dnes opätovne potvrdil.
"Je nemysliteľné, aby mesto z verejných financií naďalej podporovalo vysielateľa, ktorý svojím konaním neustále porušuje zákon. Dôsledok takéhoto konania je v priamom rozpore s verejným záujmom," odôvodnil vtedy vypovedanie zmluvy Rybníček.
"Zákon o obecnom zriadení a zákon o majetku obce jasne stanovuje, kedy je nutné, aby obecné zastupiteľstvo schválilo určité právne úkony. Zmluva o zriadení mestskej televízie je takým právnym úkonom, ktorý bolo nevyhnutné schváliť v mestskom zastupiteľstve," zdôvodnil dnes svoje rozhodnutie KS v Trenčíne. Proti rozhodnutiu nie je možné odvolanie.
Hlucháň považuje rozhodnutie krajského súdu za nespravodlivé, chcú ho rozanalyzovať so svojím právnym zástupcom a v kauze budú pravdepodobne pokračovať.

Copyright © TASR 2014


27. 5. 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Ruskí prokurátori požiadali dnes súd o vymeranie doživotného trestu odňatia slobody pre dvoch mužov obžalovaných z vraždy novinárky Anny Politkovskej z roku 2006, oznámila agentúra Reuters.
Porota minulý týždeň uznala piatich mužov za vinných zo spáchania vraždy. Možnému doživotiu čelia Rustam Machmudov, ktorého usvedčili zo streľby na Politkovskú v jej dome v Moskve, a jeho strýko Lom-Ali Gajtukajev, ktorého usvedčili z organizovania logistiky.
Prokurátori požiadali súd, aby Machmudovovho brata Džabraila poslal do väzenia na 19 rokov a ďalšieho brata, Ibragima, na 15. Dvojica novinárku sledovala v deň vraždy. Pre bývalého policajta Sergeja Chadžikurbanova žiada obžaloba 22-ročný trest.
Vynesenie konečného verdiktu nad piatimi obžalovanými sa očakáva 9. júna, uviedla agentúra DPA.
Džabraila, Ibragima a Chadžikurbanova súd v roku 2009 oslobodil spod obžaloby, najvyšší súd však verdikt zrušil a nariadil nový súdny proces. Rustam unikal úradom do roku 2011.
Doživotie je v Rusku maximálnym trestom vzhľadom na moratórium na trest smrti.

Vysielacie médiá v celej východnej Európe a bývalom Sovietskom zväze prechodom na digitálne vysielanie v roku 2015 utrpia. Hoci vo všeobecnosti digitálne vysielanie sľubuje nové vysielacie kanály, spôsob akým niektoré vlády prechod na digitálne vysielanie realizujú, môže mať za následok, že počet médií schopných dosiahnuť divákov klesne, čoho následkom bude obmedzenejšie spravodajské prostredie. Tieto závery boli publikované v 2014 Media Sustainability Index (MSI) pre Európu a Euráziu. Pre plné znenie správy pozri www.irex.org/msi.
Mnohí mediálni spotrebitelia neboli o prechodných plánov vôbec informovaní. U niektorých divákov je málo pravdepodobné, že dostanú jasné pokyny, či dotácie na set-top boxy, alebo nové prijímače pre pokračovanie bezplatného televízneho vysielania.
Hlavným zdrojom informácií pre zistenia uvedené v tejto správe boli mediálni odborníci v krajinách regiónu. Ich frustráciu z prechodu na digitálne vysielanie ilustruje názor mediálneho experta z Ukrajiny: "Nespravodlivé rozdelenie frekvencií viedlo k neposkytnutiu digitálnych licencií regionálnym televíznym kanálom a rozhlasovým staniciam s 10 až 20 ročnou históriou fungovania. Keď v roku 2015 Ukrajina prejde na digitálne vysielanie, tieto médiá stratia prístup k svojim divákom".
V ďalších prípadoch hrozí, že monopolnú kontrolu nad multiplexami nesúcimi digitálne signály prevezmú konglomeráty blízke vláde alebo previazané so štátom. MSI index meria zdravie mediálneho prostredia štátov tým, že hodnotí päť oblastí, vrátane právneho prostredia, kvality žurnalistiky a manažment médií.
Ukrajina v uplynulom roku zaznamenala hlboké zmeny, čo okrem iného viedlo k veľkému tlaku na médiá. Ich celkové skóre v indexe kleslo len mierne, ale tento výsledok je súčasťou sedemročného negatívneho trendu. Či nová vláda a ich oligarchickí vlastníci umožnia médiám tento trend otočiť bude predmetom budúcoročného hodnotenia MSI indexu.
K najväčšej zmene k lepšiemu v prípade iných krajín došlo v Gruzínsku, kde politický vývoj zmiernil tlak na médiá. V Bulharsku však pokračoval negatívny trend, zhoršovaný plánmi na prechod na digitálne vysielanie a koncentráciou vlastníctva médií, ktoré si vyslúžili kritiku aj od Európskej komisie.
MSI index pre Európu a Euráziu, ktorý pokrýva mediálne prostredie v 21 krajinách je financovaný Americkou agentúrou pre medzinárodný rozvoj. MSI je dôveryhodný zdroj hodnotenia globálneho mediálneho zdravia, ktorý už viac ako 10 rokov poskytuje bohaté dáta investorom, zástupcom médií, miestnym expertom a akademikom.

Copyright © TASR 2014

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ
Starosta bratislavskej Petržalky Vladimír Bajan nedostal v jednej z minuloročných reportáží televízie Markíza ako dotknutá strana relevantný priestor na vyjadrenie. Na dnešnom zasadnutí to skonštatovala Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) a televíziu upozornila na porušenie zákona. V októbri minulého roku, kedy Markíza odvysielala reportáž o plánovanej výstavbe 25-poschodového bytovému domu pri Sade Janka Kráľa pod názvom Bajan rozhoduje o projekte brata, podľa rady porušila objektívnosť a nestrannosť.
Ako ďalej TASR informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová, rada tiež začala dve správne konania. Jedno voči vysielateľovi Rozhlasu a televízia Slovenska, druhé voči TA3. Verejnoprávna televízia podľa rady v marci tohto roku zrejme nedodržala objektívnosť a nestrannosť v reportážach o Ukrajine a Rusku. Išlo o spravodajské príspevky Aktuálna situácia na Ukrajine, Na pohyb ruských vojsk reagoval celý svet a Na situáciu na Ukrajine reaguje aj slovenská vláda, ktoré odvysielala v Správach RTVS.
TA3 mohla zase podľa rady objektívnosť porušiť dva dni po prvom kole prezidentských volieb. V rámci programu Správy odvysielala 17. marca tlačovú besedu strany Smer–SD. RVR bude v rámci konania posudzovať okrem dodržiavania objektívnosti aj súlad programov vysielaných v rámci volebnej kampane s osobitnými predpismi.
RVR uložila aj jednu sankciu, a to vysielateľovi Markíza-Slovakia vo výške 500 eur. "Nedodal rade na jej vyžiadanie súvislý záznam z vysielania programu Akčná výhra," uviedla hovorkyňa. Na porušenie zákona rada upozornila okrem Markízy aj Radio One Rock za to, že neoznámilo rade v zákonnej lehote zmenu obchodného názvu spoločnosti, a tiež TV ORAVIA. Televízia zase rade v zákonnej lehote neoznámila zmenu programovej skladby vysielania a podielov programových typov.
RVR tiež udelila licenciu na regionálne digitálne vysielanie televíznej programovej služby Info3 región spoločnosti 3o media, s.r.o.

Copyright © TASR 2014

RADA RTVS

RADA RTVS


Rada Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) dnes uznesením vyslovila spokojnosť s rozsahom a charakterom vysielania RTVS v súvislosti s voľbami do Európskeho parlamentu (EP), ako aj dodržiavaním princípov nestrannosti a objektivity v intenciách príslušných zákonných noriem. Text uznesenia navrhol podpredseda Rady RTVS Martin Kákoš.
"Osobne si viem predstaviť aj dlhodobú informačnú kampaň o EP vytvorením samostatných relácií, ktoré sa budú dotýkať diania v EP. Ale všetko je otázka peňazí," poznamenal Kákoš s tým, že RTVS stále bojuje s nedostatkom financií. "Možno tí, ktorí dnes vyslovujú svoje pochybnosti, či RTVS v dostatočnej miere informuje o dianí v EP, by sa mali zamyslieť aj nad tým, z akých prostriedkov je možné plnenie tejto verejnoprávnej funkcie RTVS zabezpečiť," dodal Kákoš.
Podľa generálneho riaditeľa RTVS Václava Miku sa jediná konkrétna kritika informovania RTVS pred eurovoľbami týkala toho, že diskusie kandidátov do EP prebehli v poobednom čase, a nie večer v prime time. "Očakávanie bolo večer, ale to nebolo možné. Ak by mali byť diskusie, musia byť v rovnakom čase u všetkých kandidátov, a vo večernom čase bol hokej," vysvetlil. "Divák by asi povedal jasné nie, keby sme namiesto hokeja dali diskusie politikov a kandidátov," zdôraznil Mika. "Na druhej strane, väčšinu ohlasov, aj zo Zastúpenia Európskej komisie (EK) od pána Chreneka, som mal veľmi pozitívnych," podčiarkol.
Podľa komunikačnej manažérky RTVS Dominiky Šulkovej rádiotelevízia na svojich televíznych aj rozhlasových programových službách mesiac pred voľbami odvysielala stovky príspevkov, desiatky diskusií a viacero mimoriadnych relácií. "Celkovo ide asi o 40 hodín originálneho obsahu," uviedla. "V rozhlasovom aj televíznom vysielaní sme, nad rámec zákona, odvysielali po desať samostatných diskusií, v ktorých v rôznom vyžrebovaní mohli diskutovať zástupcovia všetkých kandidujúcich strán," dodala Šulková.
V rozhlase podľa nej kandidátom poskytli priestor aj v relácii Z prvej ruky, v televízii v Správach a komentároch na Jednotke.
Okrem toho RTVS podľa nej v rozhlasovom a televíznom vysielaní podrobne informuje o dianí v Európskej únii aj prostredníctvom svojho korešpondenta v Bruseli Petra Majera.
"V rámci informovania o dianí v EÚ sme zaradili aj viaceré mimoriadne relácie a seriály. Navyše sme 15. mája odvysielali ako jediné médiá na Slovensku diskusiu európskych lídrov v prime time na Jednotke, ale aj na Rádiu Slovensko naživo. Odvysielali sme aj slávnostný galavečer k výročiu vstupu Slovenska do EÚ," dodala s tým, že RTVS organizovala i volebné štúdio, v ktorom naživo priniesla vyhlásenie oficiálnych výsledkov volieb do EP na Slovensku.
Po zverejnení nízkej len 13-pecentnej volebnej účasti viacero politikov z rôznych strán konštatovalo, že jednou z príčin bolo aj nedostatočné mediálne informovanie o európskych témach, a to nielen v období priamo pred hlasovaním, ale aj v priebehu volebného obdobia. "Nestačí o týchto témach informovať štyri dni pred voľbami. Je to výzva pre politické strany, aby z európskych tém urobili svoje vlastné, a pre médiá, aby ich urobili predmetom permanentnej politickej diskusie v priebehu volebného obdobia," poznamenal na margo očakávaných výsledkov eurovolieb 25. mája poslanec EP za Smer-SD Boris Zala.

Copyright © TASR 2014

ART FLM FEST NEWS

ART FLM FEST NEWS

Výbuchy ponoriek v Atlantiku aj boje partizánov v slovenských horách prinesie sekcia Art Film Festu Vojna a film Ako sa na najväčšie svetové konflikty v dejinách 20. storočia pozerali ruskí, americkí, nemeckí aj slovenskí filmári? Odpovie na to nová sekcia Téma: Vojna a film v programe blížiaceho sa Art Film Festu, ktorý sa uskutoční od sa uskutoční od 21. do 27. júna 2014 v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne.

„V roku 2014 si svet pripomína 100 rokov od začiatku prvej svetovej vojny, 75 rokov od druhej svetovej vojny a 70. výročie Slovenského národného povstania,“ odôvodnil vznik sekcie riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel.


„Pozrieme sa na krvavé piesky púští, na útoky stíhacích perutí či tankových brigád, výbuchy ponoriek v Atlantiku, na džungle, ruské dediny či slovenské hory. Niekedy sú to pohľady komorné, niekedy veľkolepé, inokedy je to pohľad z periskopu,“ opísal zostavovateľ sekcie Martin Ciel. Do programu vybral takmer dve desiatky klasických filmových diel. Zobrazujú dve najväčšie katastrofy, ktorými ľudstvo prešlo.

Diváci na festivalových plátnach uvidia aj jeden z najznámejších veľkofilmov všetkých dôb - film Lawrence z Arábie/ Lawrence of Arabia anglického režiséra Davida Leana. Fascinujúci životný príbeh plukovníka T. E. Lawrencea, ktorý je zobrazený ako veľké dobrodružstvo na pozadí prvej svetovej vojny, prinesie na festivalové plátna legendárne herecké výkony Petra O´Toola, Anthonyho Quinna aj Omara Sharifa, ktorý si v roku 2008 osobne prevzal ocenenie Art Film Festu Hercova misia. Film z roku 1962, ktorý má na konte sedem Oscarov, patrí medzi vrcholné snímky sekcie.

Art Film Fest uvedie aj snímku filmového génia Stanleyho Kubricka Cesty slávy /Paths of Glory/ z roku 1957. Americký oscarový režisér v nej podáva dramatickú obžalobu prvej svetovej vojny a ukazuje, že zbabelosť a zrada nie je príznačná iba pre nepriateľa.

O tom, aké hrubé či tenké sú hranice medzi nepriateľmi – väzniteľmi z Červenej armády a zajatcami z nacistickej armády – rozpráva nemecko-ruský film Zajatci hmly/Polumgla režiséra Arťoma Antonova. Prináša jednu z mnohých zabudnutých epizód, ktoré sa počas druhej svetovej vojny odohrali, a ukazuje skazenosť doby, ktorá nebrala ohľad na city a ľudskosť.


Mimoriadne napínavý príbeh z protifašistického odboja ukazuje dánsky film Plameň a citrón/Flammen & Citronen režiséra Ole Chriastiana so skvelým Madsom Mikkelsenom v hlavnej úlohe. Diváka zavedie do siete zložitých kontrašpionážnych hier, pre ktoré sa odvážni pomstitelia aj najatí vrahovia stávajú obeťami.


Slovenské vojnové dejiny priblíži dokumentárny film Lesk a bieda SNP režiséra Roberta Kirchhoffa. „Ide o jeden z mála pohľadov na Slovenské národné povstanie, ktorý nerelativizuje hodnotu povstania, ale nekompromisne a radikálne odhaľuje rôzne komunistické mystifikácie a propagandistické vrstvy, ktoré sa na SNP nabaľovali,“ zdôraznil Martin Ciel.


Úplne iný, dobový, pohľad na jeden z najväčších míľnikov v dejinách Slovenska, prinesie takmer zabudnutý dokument Za slobodu (Partizáni) z roku 1955. Režisér Stanislav Barabáš, ktorý sa stal v 60-tych rokoch jedným z najvýznamnejších československých tvorcov a po roku 1968 odišiel do emigrácie, v ňom podáva žiadaný oficiálny výklad SNP o hrdinstvách slovenských a sovietskych partizánoch.


Návštevníci AFF uvidia tieto výnimočné snímky na filmových plátnach v kine, tak, ako boli pôvodne uvádzané a zamýšľané, čo je dnes pomerne unikát - v dobe, keď diváci poznajú takéto "klasické" filmy skôr z obrazoviek. Art Film Fest sa tak snaží prispieť k tomu, aby mali diváci autentický, originálny zážitok pri premietaní "starých", archívnych filmov.


„Vojnové filmy sú pomníky. Tak ako tie kamenné aj filmové môžu neľútostne ohlodať zuby času alebo môžu jednoducho zostarnúť, môžu podporovať rôzne ideologické verzie, interpretácie vojny či prispievať k jej zmýtizovaniu. Ale existujú a nepochybne ich treba poznať. Pomáhajú nám chápať vojnu a jej rôzne historické výklady,“ uzatvoril Martin Ciel.


Partnerom sekcie Vojna a film je Ministerstvo obrany Slovenskej republiky.

RTVS NEWS

RTVS NEWS
 

Všetky programové služby Slovenského rozhlasu si medziročne vo všetkých sledovaných parametroch polepšili alebo dosiahli porovnateľný výsledok, Slovenský rozhlas vďaka tomu posilnil svoje postavenie na slovenskom rozhlasovom trhu. V parametri "počúval minulý týždeň" stúpol Slovenský rozhlas o 3,3% a dosiahol najlepší výsledok od roku 2010 (41,6 %), v parametri "podiel na trhu" bol zaznamenaný medziročný vzostup na úrovni 1% a aktuálne dosahuje 30,4%. V parametri "počúval včera" si Slovenský rozhlas ako celok medziročne posilnil svoje postavenie na slovenskom rozhlasovom trhu o 1,1% a dosahuje 25,4%. Rádio Slovensko stúplo medziročne vo všetkých parametroch. V parametri „počúval včera“ dosiahlo 16,9%, Rádio Regina v rovnakom parametri medziročne stúplo o 0,1%, Rádio Devín o 0,3% a Rádio FM zaznamenalo medziročný nárast o 0,6%. Darí sa aj Rádiu Patria, ktoré medziročne stúplo o 0,2%. V parametri "počúval minulý týždeň" stúplo Rádio Slovensko medziročne o 2,4% a v parametri "podiel na trhu" o 0,8%." V rovnakom parametri "počúval minulý týždeň" vzrástlo Rádio Regina medziročne o 0,8% a v parametri "podiel na trhu" o 0,2%."
Všetky údaje sú uvedené na základe prieskumu MML-TGI spoločnosti MEDIAN SK (realizovaný v 4. kvartáli 2013 a 1. kvartáli 2014).

26. 5. 2014

STANOVISKO RTVS

STANOVISKO RTVS

V súvislosti s vašimi mnohými reakciami, ktoré sme v posledných dňoch zaznamenali, považujeme za dôležité zverejniť nasledovné stanovisko:
Podľa Štatútu programových pracovníkov a spolupracovníkov RTVS okrem odborných kritérií potrebných na výkon práce musí spolupracovník RTVS spĺňať aj požiadavky etické. Uvádzame citáciu zo štatútu: „RTVS vylučuje akúkoľvek formu diskriminácie. Programoví pracovníci sú povinní zdržať sa všetkých stereotypov v popisovaní konkrétnych rasových, národnostných, etnických, náboženských, sexuálnych, vekových a ostatných sociálnych skupín a ich príslušníkov."
Ukončenie spolupráce s moderátorkou Kristínou Kormúthovou bolo preto nevyhnutné vo väzbe na porušenie Štatútu programových pracovníkov a spolupracovníkov RTVS, ktorý platí rovnako pre interných, ako aj externých spolupracovníkov.
Pri rozhodnutí o ukončení spolupráce nehrali úlohu osobné, či subjektívne pohľady na prácu Kristíny Kormúthovej, ale čisto vecné a právne argumenty v súvislosti s porušením našich interných pravidiel.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Za stav súdnictva na Slovensku môžu podľa prezidenta Ivana Gašparoviča aj novinári, pretože sudcov rozdeľujú na dobrých a zlých. "Zásluhou politikov, ale vo veľkej miere aj médií a niektorých politológov sme dosiahli stav, že sudcov považujeme za opozičných a koaličných," vyhlásila hlava štátu v rozhovore pre agentúru SITA. Médiá podľa Gašparoviča jedných sudcov chvália, iných zatracujú. "A sudca je nezávislý, rozhoduje podľa vlastného vedomia, svedomia, zákona, ústavy, medzinárodných zmlúv. Nevidím dôvod tej často neobjektívnej kritiky," povedal s tým, že sudcov treba nechať pracovať.
Podľa prezidenta je tiež dôležité, aby si sudcovia uvedomili, aké postavenie v spoločnosti majú. Svoje povinnosti by si podľa neho mali začať plniť najmä predsedovia súdov. "U nás si predsedovia okresných a krajských súdov nejako zvykli na to, že sudcovia sú nezávislí a nemôžu sa do nich starať. To nie je pravda, nemôžu im prikazovať, aký majú dať trest, nemôžu im prikazovať, aby niekoho uznali vinným alebo nevinným, ale musia dohliadať na to, či sudca pracuje. Predsa predseda súdu sa nemôže absolútne nezaujímať, ak niektorý predseda senátov neurobí žiadne rozhodnutie aj za tri roky," tvrdí hlava štátu. Kým si sudcovia nezačnú plniť zodpovedne svoju prácu, nepomôžu podľa Gašparoviča ani legislatívne úpravy.

©2014, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Keď sa na Želmíry včely začnú rojiť, dobrá ovca sa už môže dojiť

Keď sa na Želmíry včely začnú rojiť,
 
dobrá ovca sa už môže dojiť
 


Jednotka horšie.
Dvojka horšie. 
Spolu horšie- 16.10 %  

Markíza  lepšie.
TV Doma lepšie.
DAJTO  lepšie.
Spolu lepšie a cez 30  - 31.30%

JOJ lepšie.
JOJ PLUS lepšie.
WAU lepšie.
SENZI lepšie, prvý raz posun nad 0.2 %
Spolu lepšie - 20.90%

TA 3 horšie. 

Jednotka - 11.20 % ;
Dvojka - 4.90 % ;
Markíza - 22.70 % ;
TV DOMA - 5.00% ;
DAJTO- 3.60%
TV JOJ – 15.00 % ;
JOJ PLUS- 3.80 % ;
WAU -1.80 % ;
SENZI- 0.30 %
TA 3 - 1.70 %

Vypni telku, zapni seba!

Vypni telku, zapni seba!

Hnutie kresťanských spoločenstiev detí (eRko) vyhlasuje 14. ročník kampane Vypni telku, zapni seba! Približne 7000 účastníkov kampane sa rozhodlo od pondelka 26. mája do nedele 1. júna 2014 vedome obmedziť sledovanie televízie, hranie počítačových hier a zábavu na internete. Takmer 990 dobrovoľníkov chystá pre zapojené deti v 130 obciach Slovenska tvorivý program, ktorý má v tomto roku heslo Laboratórium múdrosti.
Cieľom kampane je podporovať aktívne prežívanie voľného času detí a mladých ľudí.
Podľa správy EU Kids online na Slovensku využíva denne internet 97,4 percenta detí vo veku 11 až 16 rokov v priemere 110 minút počas školských dní a 2,5 hodiny počas voľných dní. I keď výsledky výskumu ukazujú, že väčšina z nich zvláda používanie internetu dobre, eRko pozýva deti, aby tento čas venovali intenzívne svojim vzťahom s rodičmi, súrodencami a kamarátmi a hlbšie si uvedomili hodnotu voľného času. Deti na znak svojho záväzku budú nosiť náramok s logom kampane, čím pozývajú k tejto aktivite svoje okolie. Kampaň je tiež príležitosťou pre dospelých rozprávať sa s deťmi o médiách, ktoré ich ovplyvňujú.
Alternatívou k pasívnemu prežívaniu voľného času v týždni od 26. mája do 1. júna budú hry, výlety, súťaže, tvorivé dielne, zábavné či tematické popoludnia. Na konci týždňa vyvrcholia aktivity Vypni telku, zapni seba! oslavou Medzinárodného dňa detí. Program v jednotlivých obciach pripravia väčšinou animátori eRka, ktorí sa skupinkám detí venujú pravidelne počas školského roku.
Do kampane sa v roku 2014 zapojí aj 20 základných škôl a rodiny, ktorým sa páči myšlienka projektu. Hnutie eRko ponúka pre záujemcov námety na každý deň. Metodický materiál je k dispozícii po zaregistrovaní sa na webovej stránke kampane www.erko.sk/vtzs. Sú tam aj námety na prežívanie voľného času v rodine, informoval predstaviteľ hnutia eRko Juraj Králik.

Copyright © TASR 2014