DALITO!

15. 3. 2014

ÚVK odsudzuje podvodnú trojitú voľbu aktivistu, varuje pred trestom

ÚVK odsudzuje podvodnú trojitú voľbu 
aktivistu, varuje pred trestom  

 Ústredná volebná komisia (ÚVK) pre voľbu prezidenta SR zaregistrovala na internete iniciatívu jedného slovenského občana, ktorý sa snaží dokázať ďalším voličom, že pokiaľ chcú, môžu voliť naraz aj trikrát. Použiť podľa neho môžu dvakrát cestovný pas a jedenkrát občiansky preukaz. ÚVK odsudzuje túto skutočnosť a “tento jeho podvod, akým spôsobom dokázal trikrát voliť, pretože zneužil postavenie občanov Slovenskej republiky, ktorí na území Slovenskej republiky nemajú trvalý pobyt, ale žijú v zahraničí a Slovenská republika im umožnila voliť vo voľbe prezidenta bez toho, aby museli administratívnym spôsobom preukazovať, že trvalý pobyt na území Slovenskej republiky nemajú,“ uviedla ďalej vo vyhlásení pre médiá zapisovateľka ÚVK Eva Chmelová. Upozornila, že tento občan, ako aj jeho prípadní nasledovatelia, sa vystavujú trestnému stíhaniu. Voľby to však podľa Chmelovej nenaruší. ÚVK v stanovisku zároveň zdôrazňuje, že občanom SR bez trvalého pobytu na Slovensku, stačilo na účasť v hlasovaní o novej hlave štátu ich vyhlásenie, že nemajú trvalý pobyt v SR a na základe cestovného dokladu boli dopísaní do zoznamu voličov. Hlasovanie sa im zaznačilo v pase. “To znamená, že tento občan SR mohol voliť síce trikrát, ale z toho dvakrát podviedol okrskovú volebnú komisiu, pretože jej musel uviesť, že na území SR nemá trvalý pobyt,“ zdôraznila Eva Chmelová. Okrem toho, že ÚVK považuje tento čin “za skutočne odsúdeniahodný, sám seba vystavuje trestnému stíhaniu pre marenie priebehu voľby prezidenta“, ale takisto vystavuje svojím vyzývaním stíhaniu aj ostatných občanov, ktorí by boli ochotní ho nasledovať. “Takýmto občanom, ktorým sa preukáže tento trestný čin hrozí odňatie slobody od jedného až do päť rokov,“ konkretizovala možný trest Chmelová. Ministerstvo vnútra ešte pred dnešným prvým kolom voľby prezidenta SR avizovalo, že po skončení volieb urobí náhodnú kontrolu “so zapísanými občanmi v zoznamoch voličov s registrom obyvateľov Slovenskej republiky“. Podľa zapisovateľky ÚVK Evy Chmelovej tejto incident voľby nemôže narušiť. “Z môjho pohľadu to určitým spôsobom zasiahne z hľadiska morálneho a určitým spôsobom môže to zanechať biľag na voľbách prezidenta, iba z pohľadu morálky a tohto skutočne odsúdeniahodného činu“, dodala pre médiá Chmelová, ktorá je zároveň riaditeľkou odboru volieb, referenda a politických strán Sekcie verejnej správy Ministerstva vnútra SR. Počas hlasovania je za poriadok vo volebnej miestnosti zodpovedná príslušná okrsková volebná komisia. Preto, ak niekto v budove, kde je volebná miestnosť, uvidí závažné porušenie poriadku, mal by sa obrátiť na okrskovú volebnú komisiu. Tá zváži, či osloví políciu. Políciu môže v prípade podozrenia z narušenia moratória a pokojného hlasovania kontaktovať podľa Chmelovej aj samotný občan. Polícia v okolí volebných miestností a sídiel volebných komisií posilnila hliadky. Osobitne sleduje prípady tzv. kupovania hlasov a preverí každý podnet od občanov. Polícia zároveň upozorňuje, že ten, kto bráni v ústavnom práve voliť svojho kandidáta vo voľbách, sa dopúšťa trestného činu marenia prípravy a priebehu volieb, za čo hrozí väzenie na šesť mesiacov až tri roky. Za kupovanie hlasov, teda volebnú korupciu, hrozia až dva roky väzenia. Trestné stíhanie a ročné väzenie hrozí aj tomu, kto úplatok prijme pre seba alebo inú osobu, žiada alebo si úplatok dá sľúbiť.


Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Miliardár Ronald Lauder rezignoval na funkciu nevýkonného predsedu správnej rady mediálnej spoločnosti Central European Media Enterprises (CME) . Oznámila to včera firma , ktorú Lauder pred dvoma desaťročiami založil . CME v Českej republike vlastní televíziu Nova a ďalšie stanice .
Súčasťou CME je spoločnosť CET 21 , ktorá drží licencie na vysielanie televíznych staníc Nova , Nova Cinema , Nova Sport , Fanda , Smíchov a Telka . CME okrem Česka prevádzkuje televízie na slovenskom , v Bulharsku , Rumunsku , Chorvátsku a Slovinsku .
Spoločnosť CME v minulom roku znížila čistú stratu o zhruba polovicu na 281,5 milióna dolárov ( 5,5 miliardy Sk ) . Jej výnosy klesli o desatinu na 691 miliónov dolárov , v samotnej Českej republike sa prepadli o zhruba 30 percent na 191,8 milióna dolárov .
CME koncom minulého mesiaca oznámila , že sa jej podarilo dohodnúť na ďalšom financovaní so svojim hlavným akcionárom , americkou mediálnou skupinou Time Warner . Vďaka tomu by mala firma prostredníctvom rôznych dlžobných cenných papierov získať nový kapitál v objeme až 545 miliónov dolárov .
Lauder sa narodil 26. februára 1944 v New Yorku v židovskej rodine , jeho dedkom z matkinej strany bol Čech , babička pochádzala z Maďarska . Od polovice 60. rokov do roku 1983 zastával rôzne funkcie v kozmetickej firme Estée Lauder , ktorú založila jeho matka s otcom . Pôsobil tu ako marketingový riaditeľ a viceprezident .
Po páde komunistických režimov v strednej a východnej Európe na konci 80. rokov začal Lauder v tomto regióne podnikať a v roku 1994 založil CME . V roku 2006 dostal Lauder spolu s CME cenu Emmy za podiel na rozvoji nezávislého televízneho vysielania v oblasti strednej a východnej Európy .
" Počas svojej žiarivej kariéry podporoval Ronald rozvoj nezávislých prevádzkovateľov vysielania v strednej a východnej Európe . Preto mohli na týchto trhoch prekvitať skvelé zábavné a spravodajské programy , " uviedli spoluriaditeľ CME Michael Del Nin a Christoph Mainusch , ktorý je zároveň generálnym riaditeľom TV Nova .

Copyright © ČTK 2013



Francúzsky súd prikázal včera spravodajskej webovej stránke Atlantico.fr odstrániť tajné nahrávky bývalého prezidenta Nicolasa Sarkozyho, urobené v čase, keď bol vo funkcii. Bývalej hlave štátu a jeho manželke súd priznal odškodné za porušenie ich súkromia v celkovej výške 20.000 eur.
      Sarkozy s manželkou Carlou Bruniovou-Sarkozyovou išli na súd, keď Atlantico.fr minulý týždeň zverejnil úryvky zo stoviek hodín ich rozhovorov, ktoré bez ich vedomia nahral jeden zo Sarkozyho bývalých poradcov Patrick Buisson.
      Štyri rozhovory, ktoré webová stránka zverejnila, pochádzajú z februára 2011. V jednom z nich si prvá dáma uťahuje zo Sarkozyho, že on je ten, kto zarába na chlieb. Zvyšné rozhovory sa týkajú zmien vo vláde.
      Sarkozyovci sa sťažovali, že bolo narušené ich súkromie, a požadovali, aby webová stránka nahrávky odstránila, v čom im súd vyhovel. Prikázal stránke, že nahrávky musí odstrániť do 24 hodín, a Buissonovi, že musí manželom zaplatiť odškodné, každému po 10.000 eur, informovala agentúra DPA.
      Stránka Atlantico.fr už stiahla úryvky z rozhovorov Sarkozyho s Bruniovou, argumentovala však, že zvyšné nahrávky, v ktorých prezident Sarkozy diskutuje so svojimi poradcami o kladoch rozličných ministrov, sú "vo verejnom záujme".
      Francúzsko má jeden z najprísnejších zákonov na ochranu súkromia, avšak súdy zvyčajne prideľujú iba relatívne nízke odškodnenie za jeho porušenie.
      Sarkozyovci požadovali 30.000 eur.
      Buisson povedal, že rozhovory nahrával "pre históriu" a tvrdí, že mu nahrávky niekto ukradol.
      Sarkozyho právny zástupca Richard Malka povedal, že dnešné rozhodnutie súdu bude varovaním pre médiá. "Nemôžeme žiť v strachu, že sme sústavne nahrávaní, a potom vidieť svoje poznámky vysielané na internete," zdôraznil.
      Sarkozyho, ktorý podľa všeobecnej mienky plánuje vo voľbách v roku 2017 znova kandidovať za prezidenta, boli v uplynulých dňoch plné noviny. Denník Le Monde 7. marca napísal, že 59-ročný Sarkozy je vyšetrovaný pre obvinenia, že jeho predvolebnú kampaň čiastočne financoval zosnulý líbyjský diktátor Muammar Kaddáfí. Súd v tejto súvislosti nariadil odpočúvanie jeho telefonátov. To viedlo k jeho separátnemu vyšetrovaniu pre zneužívanie vplyvu.
      Sarkozyho strana, Únia za ľudové hnutie (UMP), obvinila vládu prezidenta Francoisa Hollanda z prenasledovania Hollandovho hlavného súpera.

Copyright © TASR 2013


RTVS NEWS

RTVS NEWS

Vzhľadom na nedávne úmrtie významnej osobnosti televíznej tvorby, pani Jarmily Košťovej, RTVS do programu mimoriadne zaradila reprízu relácie Aleny Heribanovej Anjeli strážni Jarmily Košťovej. Vysielanei v sobotu 15.3. o 21.20 h na Dvojke.Česť jej pamiatke.

14. 3. 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Rusko zakázalo vo štvrtok prístup na niekoľko webových stránok kritizujúcich vládu, ako aj na blog prevádzkovaný prominentným opozičným lídrom Alexejom Navaľným. K tomuto kroku došlo v čase, keď Kremeľ zintenzívnil zásahy proti nezávislým médiám v súvislosti so situáciou na Ukrajine, informovala agentúra AP.
      Ruská federálna služba pre dohľad nad telekomunikáciami, informačnými technológiami a masmédiami (Roskomnadzor) informovala, že webové stránky Grani.ru, Kasparov.ru a Ježednevnyj žurnal podnecovali k nezákonnej činnosti a účasti na nepovolených masových zhromaždeniach. O zákaz podľa Roskomnadzoru požiadal úrad generálneho prokurátora a poskytovatelia internetu v súčasnosti dostávajú inštrukcie, ako blok týchto stránok realizovať.
      Prevádzkovateľom stránky Kasparov.ru je opozičný predstaviteľ a bývalý šachový šampión Garri Kasparov. Spolu s ďalšími dvoma spomínanými stránkami zverejňovala ostrú kritiku na adresu vlády prezidenta Vladimira Putina - vrátane jeho krokov na Ukrajine, keď ruskí vojaci prevzali kontrolu nad Krymom.      
      Blog Alexeja Navaľného zablokovali vo štvrtok v súvislosti s údajným porušením podmienok dvojmesačného domáceho väzenia, ktoré si v súčasnosti odpykáva.
      Kroky voči nezávislým webovým stránkam prišli deň po tom, čo majiteľ popredného spravodajského servera Lenta.ru prepustil šéfredaktorku v súvislosti s pokrývaním diania na Ukrajine, píše AP.


Copyright © TASR 2013

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ



Počas volebnej noci v sobotu po 22. hodine odvysiela Rádio Expres niekoľkohodinové špeciálne volebné štúdio venované prvému kolu prezidentských volieb. S moderátorom Braňom Závodským prinesie naživo priebežné aj konečné neoficiálne výsledky volieb a rozhovory s prezidentskými kandidátmi. Priamo vo volebných centrálach bude mať Expres svojich redaktorov, ktorí budú prinášať aktuálne dianie v štáboch jednotlivých kandidátov počas sčítavania hlasov. Špeciálne volebné štúdio (aj v prípade druhého kola prezidentských volieb) štartuje v sobotu o 22. hodine a potrvá až kým nebudú spočítané všetky hlasy. Všetky relevantné informácie z prezidentských volieb bude Rádio Expres rovnako kompletne pokrývať aj v samotnom spravodajstve.





Slovensko volí prezidenta a s RTVS budete pri tom. Špeciálne volebné vysielanie sa začína v sobotu 15. marca o 21:55 na Jednotke a tiež na Rádiu Slovensko, moderujú ho Ľubomír Bajaník, Juraj Jedinák a Martin Strižinec. RTVS bude vysielať bez prerušenia až do momentu, keď bude jasný výsledok prvého kola prezidentských volieb.
Prinášať budeme priebežné výsledky volieb, redaktori televízneho a rozhlasového spravodajstva budú do vysielania naživo vstupovať z volebných štábov. Pozvanie do zajtrajšieho volebného štúdia prijali analytici Martin Slosiarik, Jindřich Bardon, Erik Láštic a Rastislav Tóth.
V nedeľu 16. marca o 9:00 RTVS ako prvá naživo odvysiela špeciálne volebné štúdio, do ktorého budú v prípade konania 2. kola volieb pozvaní dvaja postupujúci kandidáti. Vysielať sa bude na Jednotke, ako aj na Rádiu Slovensko s moderátormi Ľubomírom Bajaníkom a Martinom Strižincom. Volebné štúdio RTVS pripravila v interných kapacitách pod vedením Tibora Malceva.
Vysielanie z volebného štúdia s Jurajom Jedinákom v nedeľu o 10:00 preberú aj všetky regionálne okruhy Rádia Regina.
 

Markíza pripravila na 10:00 Prezidentské voľby - Mimoriadnu reláciu , ktorá by však podľa programu mala trvať 5 minút, pretože o 10:05 už ide Harry Potter a väzeň z Azkabanu .
TV JOJ pripravíla na tento deň film s príznačným názvom Môj život v ruinách .

FINANČNÁ SPRÁVA: Reakcia na článok týždenníka Plus 7 dní

FINANČNÁ SPRÁVA:
Reakcia na článok týždenníka Plus 7 dní


Reakcia Finančnej správy na článok týždenníka Plus 7 dní zverejneného dňa 13.3.2014 pod názvom „Daňová nočná mora“, autorkou ktorého je Bieliková Juliána

Finančná správa odmieta článok ako celok a je pripravená spochybniť jednotlivé jeho časti a tvrdenia redaktorky. Ak by redaktorka poznala minimum z daňovej problematiky, vedela by, že jej článok je plný nepresností, zavádzania a neprofesionality. Jej neznalosť problematiky spôsobila aj subjektívne konštatácie, ktoré vydávala za fakty. Je iba na škodu redaktorky, že sa na danú problematiku neopýtala finančnej správy, o ktorej píše v článku, pracovníci tlačového oddelenia by jej ju ochotne a odborne vysvetlili. To však neurobila. Miesto toho napísala nasledovné nepravdy a subjektívne hodnotenia.

1. „Úradníci komplikujú a mätú ľudí“.- Redaktorka toto tvrdenie nepodložila žiadnymi argumentmi alebo číselnými údajmi, ktoré by to dokazovali.

2. „Stránka Finančného riaditeľstva, teda daniarov“ – Redaktorke chýba elementárna znalosť, že stránka Finančného riaditeľstva nie je daniarov, ale aj colníkov. Keď stránku finančnej správy hodnotí, predpokladá to jej detailné spoznanie, čo pravdepodobne neurobila, lebo inak by sa takejto nepresnosti nedopustila. Už na úvodnej stránke by sa dozvedela, aká je štruktúra finančnej správy.

3. „Tortúra sa začne aj vtedy, keď sa pokúsite vyplniť daňové priznanie elektronicky pomocou aplikácie eDane. Keď si ju stiahnete, zistíte, že je síce funkčná, čo je milé prekvapenie, ale iba na rok 2012. A to už také milé nie je“ - Daňové priznanie na rok 2012 je iba schválený vzor. Tlačivo na daňové priznanie na rok 2013 je k dispozícii na eDane Java. Ak by sa na to redaktorka opýtala, dostala by vysvetlenie. Takto mohla pokojne vyčítať aplikácii napríklad aj to, že nie je schopná realizovať inkaso. Bol by to rovnaký nezmysel.

4. „Skúsite teda ďalšiu aplikáciu - e-Dane Java. Tá však funguje vskutku zvláštne. A najmä vtedy, ak máte počítač Apple a nie klasické PC. Museli by ste vypnúť veľkú časť ochrany vášho počítača, aby ste ju vôbec spustili.“ Aplikácia eDane Java je prvá aplikácia, ktorá je vôbec dostupná pre počítače Apple. Doteraz nebolo možné tento typ počítačov využívať pre účely elektronickej komunikácie s finančnou správou. Práve takouto cestou umožňujeme prvý raz používateľom operačných systémov Linux, Mac atď. využívať aplikáciu eDane. Doteraz používaná aplikácia eDane Windows bola určená len pre používateľov Windows, teda Microsoft.

5. „A tak začnete opäť blúdiť po portáli Finančnej správy a ak máte šťastný deň, odhalíte v jeho útrobách dobre skrytý elektronický formulár, ktorý vám aj pomôže vypočítavať jednotlivé údaje. Ak sa nezľaknete, že na tomto formulári nikde nie je miesto na podpis daňovníka a prácne si ho vyplníte, po jeho vytlačení s úľavou zistíte, že v tlačenej forme už miesto na podpis je“. – Hneď na hlavnej stránke medzi rýchlymi odkazmi je všetko, čo opisuje redaktorka ako „dobre skryté“ k dispozícii. Intuitívne vyhľadávanie verejnosť oceňuje. Áno, na tlačive nie je miesto na podpis, lebo je to elektronické tlačivo. Ak by tam bola kolonka podpis, potom by skutočne ľudia nevedeli, ako ho majú podpísať. Z tohto logického dôvodu to tam nemôže byť. Stačilo, aby sa redaktorka opýtala, dostala by vysvetlenie. Neurobila tak.

6. „S hrôzou sa pozeráte na vytlačené stránky, sú len prázdnym tlačivom, bez údajov, čo ste tak namáhavo do formulára vpisovali. Kde zmizli, je naozaj záhada. .....s nádejou skúsite dokument uložiť vo formáte PDF a tak ho vytlačíte aj s vašimi údajmi. Lenže strany nesedia, takže to môžete celé rovno zahodiť.“ - Toto je opäť subjektívne tvrdenie, lebo pri zadaní požiadavky tlačiť dostáva subjekt odporúčanie, aby si dokument uložil na plochu a až následne vytlačil. Pri tomto odporúčanom postupe sa to nestane.

7. „Skúšate volať na call centrum, kde sú však aj po niekoľkých pokusoch pracovníci obsadení“. Od 1. 1. – 12. 3.2014 vybavili pracovníci call centra spolu takmer 123 000 dopytov (telefonáty, maily, chaty). Z toho technická podpora predstavovala cca 75 000 dopytov. Finančná správa posilnila pracovisko call centra personálne a aj predĺžila časy, v ktorých sa mohli daňové subjekty na call centrum obrátiť. V posledný deň kedy bolo možné podať daňové priznania sú naši zamestnanci k dispozícii až do 24tej hodiny. Pre ilustráciu, počas prvého mesiaca tohto roka vybavili viac podaní ako za celý minulý rok.

8. „Ani náhodou totiž nečakajte jednoduché rady v jazyku zrozumiteľnom pre bežných ľudí, ale množstvo kostrbato formulovaných odkazov na rôzne paragrafy viacerých zákonov." - Každý zákonný predpis je zrozumiteľne vysvetlený. Na úroveň absolútnej jednoduchosti sa asi nikdy nedostane vzhľadom na zložitosť a odbornosť daňovej problematiky, nie je to návod na zloženie nábytku, ako sa snaží redaktorka zjednodušiť. Napriek tomu sa snažíme o to, aby jednotlivým cieľovým skupinám boli texty prispôsobené podľa miery ich využívania týchto informácií. Inak sú formulované texty pre bežného občana a inak pre daňového poradcu, pre ktorého je problematika jeho každodennou profesiou.

9. „...radšej využije stránku súkromnej firmy, ktorá ponúka elektronické daňové priznanie zadarmo," – Spomenutá firma ponúka zadarmo na vyplnenie elektronické daňové priznanie. Je možné si ho však maximálne vyplniť a vytlačiť. Nie je tam možnosť poslať to na finančnú správu.

10. „...chýbajú konkrétne návody. Je to, akoby ste si kúpili nábytok a v návode by ste našli iba opis jednotlivých častí, chýbal by však postup, ako tieto časti poskladať". – Redaktorka použila citáciu tendenčne, ale opäť nepravdivo. Na portáli finančnej správy je 6 príručiek a návodov + samostatný oddiel Infoservis, kde sú obsiahnuté všetky podstatné informácie k podávaniu daňových priznaní. Navyše odbor služieb verejnosti tieto materiály priebežne dopĺňa, rozširuje a aktualizuje. Na nezrozumiteľnosť návodov na vyplnenie daňových priznaní, sme nezaznamenali ani jednu sťažnosť.

11. „Na stránkach neboli ani aktuálne informácie, kedy budú elektronické priznania v aplikácii k dispozícii." - Nie je to pravda. O aktuálnej situácii sme vydávali 4 tlačové správy, ktoré detailne popisovali termíny a postupy pri podávaní daňových priznaní.

12. „O rady k daniam z príjmov už telefonicky alebo mailom požiadalo takmer 20-tisíc ľudí. Také jasné a zrozumiteľné to teda asi nie je.“ - Táto konštatácia je nelogická a opäť tendenčná. Predpokladáme, že každý rozumný človek chápe našu snahu komunikovať s daňovými subjektmi pozitívne. Inak by potom táto súvislosť prezentovaná redaktorkou logicky znamenala, že ak by finančná správa rady neposkytovala a ich počet by bol teda 0, tak by to znamenalo automaticky absolútnu zrozumiteľnosť a jasnosť. Takéto zjednodušenie vedie k chybnému záveru.

Finančná správa odmieta znenie tohto článku a očakáva uvedenie informácií na pravú mieru. Zároveň ponúka redaktorke Bielikovej Juliáne plnohodnotné uvedenie do problematiky. Časový priestor a personálne zabezpečenie prispôsobíme jej požiadavke. Veríme, že tým pomôžeme redaktorke v budúcej publikačnej činnosti na tému daňovej problematiky a podávania daňových priznaní.

Zomrel Otakar Brousek

Zomrel Otakar Brousek
 
Vo veku 89 rokov zomrel dnes dlhoročný člen pražského Divadla na Vinohradech Otakar Brousek starší. Oznámil to server iDNES.cz s odvolaním sa na Brouskovho bývalého kolegu Martina Stropnického.
Podľa informácií českých médií zomrel Brousek dnes ráno po dlhej chorobe v jednej z pražských nemocníc.
Otakar Brousek starší sa narodil 28. septembra 1924 v stredočeskej obci Krhanice. Ako ochotnícky herec začal hrať už počas druhej svetovej vojny.
V povojnovom období pôsobil v Národnom divadle i ďalších profesionálnych divadelných scénach, ako aj v česko-slovenskom rozhlase. Hercom Divadla na Vinohradech bol v rokoch 1959-1990.
Spomedzi okolo 70 jeho filmových rolí patria medzi najznámejšie postavy zo snímok Skřivánci na niti (1969) Tajemství hradu v Karpatech (1981) a Báječná léta pod psa (1997).
Vystupoval aj v početných seriáloch ako Hříšní lidé města pražského, 30 prípadov majora Zemana a Ordinace v růžové zahradě.
V otcových hereckých šľapajach idú aj jeho syn Otakar Brousek mladší, dcéra Jaroslava Brousková aj vnuk Ondřej Brousek.

Copyright © TASR 2013

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA


"Nenecháme nikoho, aby sa miešal do našej vlasti, vy ničomný prisluhovač, panamský prezident."
Nicolás Maduro ,venezuelský prezident


„ Neviem. To je ten problém, že ja vôbec neviem. Neviem, kto on je. Počul som iba, že bol kdesi predsedom SZM. Že koketoval so vstupom do KSČ. Nuž, rád by som ho lepšie spoznal. Pretože isté je, že z filantropie sa nebohatne. Ak niekomu niečo dávam, musím to aj niekde zobrať. A tie okolnosti by mohol vysvetliť. Veď ľudia sú zlí a zvyknú ohovárať. A ešte, čítal som kdesi, že jedna cesta vlastným lietadlom z Bratislavy do Popradu ho vyjde iba na 140 eur. Ak je to pravda, aj touto cestou mu odkazujem, nech ma za tú cenu do Popradu vozí. Aby som sa tam nemusel trepať autom. Zaplatíme mu to, niekoľkí sa radi zložíme. Napokon, veď je filantrop. No nie?“
Milan Kňažko o Kiskovi


Referendum bude poctivé, na čo budú dohliadať pozorovatelia z Ruska.
Vladimir Konstantinov, predseda krymského parlamentu

„Netušili sme, že sú tam hroby. Riešili sme to ako výhľad na Bratislavu. Vybavili sme si povolenie od spoločnosti, ktorá areál spravuje. Nepovedali nám, že sa nemôže vstúpiť na trávnik, pretože sú to hroby.“
Peter Núñez o nakrúcaní pesničky na Slavíne


„Neviem o tom, že by zákon prikazoval kandidátom na dva dni sa skryť mimo dosahu vonkajšieho sveta. A okrem toho, je to iný štát a najmä médium v inom štáte, takže určite nejde o porušenie moratória,“
Martin Lengyel, šéf volebného tímu Milana Kňažka

13. 3. 2014

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ V TV

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ V TV

Víťazom sledovanosti finálových predvolebných diskusií pred prvým kolom prezidentských volieb sa stala verejnoprávna RTVS. Podarilo sa jej tesne predstihnúť súkromnú televíziu Markíza. S odstupom za nimi skončila spravodajská televízia TA3. Všetky tri televízie označili svoje programy za úspešné.
RTVS a Markíza odvysielali finálové diskusie v stredu večer (12.3.) pred začiatkom volebného moratória. Jednotku si v hlavnom vysielacom čase zaplo 332.000 divákov (podiel na trhu 15,6 percenta). Neskoršiu debatu na Markíze sledovalo 325.000 divákov (podiel na trhu 24,4 percenta).
TA3 priniesla diskusiu s preferenčne najsilnejšími kandidátmi v nedeľu 9. marca napoludnie. V cieľovej skupine 12+ si ju pozrelo 147.000 divákov (podiel na trhu 13 percent). Čísla dosiahnuté v rámci predvolebného vysielania TA3 označila za rekordné.
RTVS vysielala diskusie z priestorov Bratislavského hradu simultánne na prvom televíznom aj rozhlasovom okruhu. Generálny riaditeľ Václav Mika vyjadril spokojnosť z výsledkov dosiahnutých v "silnej" konkurencii.
"Teší nás záujem o prezidentské voľby zo strany našich divákov a poslucháčov," uviedol Mika. Domnieva sa, že publikum si RTVS získala hlavne vďaka obsahu diskusie.
„Výsledky sledovanosti sú výborné, sme veľmi spokojní," tlmočila stanovisko televíznej skupiny Markíza hovorkyňa Tatiana Tóthová.
Markíza, podobne ako RTVS, odvysielala celkom tri predvolebné debaty, pričom pondelňajšiu (10.3.) sledovalo 224.000 divákov a utorkovú 185.000 divákov.
Šéf spravodajstva RTVS Lukáš Diko v súvislosti so sledovanosťou finálovej diskusie uviedol, že doteraz bolo vo verejnoprávnej televízii zvykom prinášať informácie počas kampane len "sterilnou" formou. Teraz sa podľa neho ich spravodajstvo neprispôsobuje iným médiám.
"Snaží sa reflektovať trendy a ponúkať divákom a poslucháčom najkvalitnejšie informácie, napríklad aj vo forme takýchto diskusií," doplnil Diko.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

 
Obľúbený komediálny seriál Teória veľkého tresku (2007) bude pokračovať ďalšími troma sezónami. Informovala o tom americká televízia CBS, ktorá aktuálne v USA vysiela siedmu sériu sitkomu a zmluvu o jeho vysielaní predĺžila do jari 2017. "Komédie tvoria veľkú časť našej programovej štruktúry a Teória veľkého tresku je tou najsilnejšou komédiou na televíznych obrazovkách," vyjadrila sa Nina Tassler zo CBS Entertainment. "Táto viacročná zmluva posilňuje našu pozíciu pre budúce vysielacie sezóny a znamená tiež ďalšiu kapitolu spolupráce s Warner Bros. Television," dodala.
Tvorcami sitkomu o vedcoch, ktorým sa do života priplietla mladá žena, sú Chuck Lorre a Bill Prady. Seriálu sa okrem úspechu u divákov podarilo dosiahnuť aj uznanie kritiky. Na konto si už dva razy pripísal cenu televíznej kritiky pre najlepší komediálny seriál (2009, 2013). Spomedzi hercov a herečiek najviac zažiaril Jim Parsons, ktorý získal za stvárnenie Sheldona Coopera tri ceny Emmy (2010, 2011, 2013) i Zlatý glóbus (2011). Okrem neho v seriáli účinkujú tiež Johnny Galecki, Simon Helberg, Kunal Nayyar, Kaley Cuoco, Mayim Bialik či Melissa Rauch.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

ÚRAD VLÁDY: Fiktívny rozhovor s premiérom. Denník SME dnes dosiahol profesionálne dno

ÚRAD VLÁDY: Fiktívny rozhovor s premiérom
 
Denník SME dnes dosiahol profesionálne dno

Denník SME dnes nielenže tradične klamal, ale pripravil aj fiktívny rozhovor s predsedom vlády a na rozdiel od všetkých ostatných médií otvorenými komentármi vyzývajúcimi na nevolenie R. Fica porušil moratórium pred prvým kolom volieb prezidenta.
Denník SME dnes tvrdí, že predseda vlády nekomunikuje s médiami. Pravda je taká, že premiér nekomunikuje s denníkom SME. Denník tvrdí, že premiér nekomunikuje s denníkom SME, lebo sa bojí. Premiér však nekomunikuje s denníkom SME, lebo tento opakovane klame a zavádza, a nie je schopný uverejniť opravu svojich nepravdivých tvrdení, ani sa ospravedlniť.
Denník SME klamal pri tvrdení, že premiér vyjadril podporu Janukovyčovmu režimu na Ukrajine, pričom predseda vlády SR jasne povedal, že je mu ľúto, že Ukrajina nepodpísala asociačnú dohodu s EÚ. Denník klamal aj pri tvrdení, že premiér neodsúdil aktivity ruských vojakov na Ukrajine, pričom premiér povedal, že sa vie vžiť do situácie Ukrajincov, ktorú sme v Československu zažili v roku 1968 a jasne a opakovane odsúdil porušenie medzinárodného práva zo strany Ruska. Rovnako klamal denník pri tvrdení, že v kaštieli v Rusovciach má byť služobný byt prezidenta, pričom oficiálne vládne materiály žiadny takýto zámer neobsahujú.
Denník SME dnes vyčíta premiérovi antikampaň voči A. Kiskovi. Pritom však opomína, že tento samotný denník vedie už niekoľko mesiacov otvorenú antikampaň proti premiérovi. K tejto antikampani sa napokon dnes denník prihlásil uverejnením troch komentárov, vrátane príspevku šéfredaktora na titulnej strane, v ktorých priamo odhovára ľudí od voľby R. Fica.
Nehovoriac už o tom, že toto všetko si ľudia čítajú v prvý deň moratória pred prvým kolom prezidentských volieb. Na základe uvedeného "profesionálneho a korektného" prístupu denníka k predsedovi vlády a pravidlám hry môžu čitatelia, vrátane voličov SMERu-SD, porozumieť tomu, prečo predseda vlády nekomunikuje s týmto

Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

Blížiaca sa voľba prezidenta a kampaň s ňou spojená sú témami 20 podaní, ktoré zatiaľ prišli Rade pre vysielanie a retransmisiu. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová, počet podaní sa od minulého týždňa nezmenil. Pritom 14 z 20 podaní sa vzťahovalo na obsah programu. RVR ich zaevidovala ako sťažnosti a prešetruje ich. Ide o sťažnosti na päť programov: Sobotné dialógy vysielané 11. januára v RTVS na prvom okruhu Slovenského rozhlasu - Rádio Slovensko, na reláciu Z prvej ruky z 13. februára odvysielanej Rádiom Slovensko, Správy RTVS z 23. februára vysielané na Jednotke RTVS, Tému dňa odvysielanú TA3 25. februára a Televízne noviny televízie Markíza z 3. marca. "Zvyšných šesť doručených podaní bolo buď všeobecného charakteru, nemali náležitosti sťažnosti, prípadne namietali skutočnosti, ktoré nie sú v kompetenciách RVR, preto neboli evidované ako sťažnosť. V tomto zmysle ani neboli prešetrované a boli vybavené iným spôsobom," dodala pre SITA Lucia Jelčová.
RVR tradične pred voľbami robí monitoring vysielania počas kampane, ktorá v prípade sobotňajšieho 1. kola voľby prezidenta podľa zákona trvala od 28. februára do dnešného rána do 7:00. V prípade konania 2. kola voľby sa kampaň k 2. kolu začína hneď po vyhlásení výsledkov hlasovania v 1. kole. Licenčná rada v tom prípade monitoring predĺži. Sleduje v ňom štyri relácie RTVS - Slovenskej televízie (Správy RTVS, Správy a komentáre, Správy - Hírek a O 5 minút 12). Z vysielania súkromnej TV Markíza sa sústreďuje na Teleráno, Prvé Televízne noviny a Televízne noviny. Monitoruje i spravodajské programy Noviny o 17:00 a Veľké Noviny televízie Joj a tri relácie televízie TA3 (Hlavné správy, Téma dňa a V politike). Z rozhlasových relácií monitoruje rada šesť relácií RTVS - Slovenského rozhlasu, konkrétne na Rádiu Slovensko Rádiožurnál, Sobotné dialógy a Z prvej ruky a na Rádiu Patria Kronika 1, Kronika 2 a Na záver dňa. Zo súkromných rádií RVR preveruje počas kampane dodržiavanie zákona v relácii Rádia Expres Braňo Závodský naživo. Monitoring vyhodnotí po voľbách.
Okrem plánovaného volebného monitoringu licenčná rada vysielanie monitoruje aj na základe sťažností od fyzických a právnických osôb. "Sťažnosti sa budú prešetrovať v štandardných zákonných lehotách, monitoring bude vyhodnotený po skončení volieb. V mimoriadnych prípadoch, ak by vysielanie, pri ktorom existuje podozrenie na porušenie zákona, mohlo priamo ovplyvniť výsledky volieb, má rada prostriedky na operatívne konanie," uviedla pred začiatkom kampane pre SITA hovorkyňa RVR Lucia Jelčová. Za kampaň sa podľa RVR považuje "klasická politická reklama, ako aj špecializované volebné vysielanie venované jednotlivým kandidátom, napr. vo forme
Prvé kolo prezidentských volieb sa uskutoční v sobotu 15. marca. Ak v prvom kole ani jeden z kandidátov nezíska nadpolovičnú väčšinu hlasov voličov, druhé kolo sa uskutoční o dva týždne, v sobotu 29. marca.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

ŽELEZNÝ PADOL

ŽELEZNÝ PADOL

Iba päť mesiacov vydržal na čele televízie Barrandov Vladimír Železný, niekdajší šéf najsledovanejšej českej televízie Nova. V stredu ho spoločne s programovou riaditeľkou Markétou Zahradníková odvolal majiteľ Barrandova Jaromír Soukup. Do čela televízie potom miesto Železného menoval Marcelu Hrdú, šéfku a podpredsedníčku predstavenstva vydavateľstva Empresa Media, pod ktorú spadajú všetky mediálne aktivity Soukupových firiem, vrátane TV Barrandov.

Zdroj : Digizone.cz

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Rozhlas a televízia Slovenska a  DIPLOMA, s.r.o. v zastúpení konateľa Romana Humaja podpísali zmluvu o vzájomnej spolupráci zmluvných strán pri výrobe audiovizuálnych diel s pracovným názvom: „Daj si čas“ v rozsahu 17 častí, z ktorých každá je samostatným audiovizuálnym dielom .
Prvá časť cyklu „Daj si čas“ bude odvysielaná 5.4.2014 v týždennej
periodicite na programovej službe Jednotka. Cena je 297 778,80,- eur  vrátane dane z pridanej hodnoty .
RTVS sa sa zaväzuje, že zhotoviteľovi za účelom výroby jednotlivých AVD podľa tejto zmluvy na vlastné náklady a nebezpečenstvo obstará s dostatočným časovým predstihom potrebné priestory štúdií RTVS, v ktorých bude  AVD vyrábané s potrebným funkčným vybavením a zariadením a osobami spôsobilými na údržbu a prevádzku týchto
zariadení, najmä:

a) štúdio s obsluhou,
b) obrazovú réžiu s osádkou,
c) zvukovú réžiu,
d) službu kostýmerky, maskérky a rekvizitára,
e) vnútorné ozvučenie,
f) 6 kamier
g) 1 jimmi jib
h) záznam programu,
i) svetelný park / biele svetlo/ s obsluhou
j) produkčnú miestnosť
k) miestnosť pre umiestnenie obslužných počítačov,
l) šatne pre hostí a účinkujúcich,
m) médium (BTC) pre hrubý záznam jednotlivých AVDo) bezpečnostná služba počas výroby
n) zdravotná služba počas výroby
o) upratovacia služba počas výroby
p) v prípade nesúvislej výroby montáž a demontáž scénickej
RTVS použije na výrobu AVD finančné prostriedky na základe Zmluvy
so štátom, Zmluva č. MK – 138/2012/M o zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania
a televízneho vysielania na roky 2013-2017 a jej príslušného Dodatku pre rok 2014.



 

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

K vražde spravodajcu švédskeho rozhlasu v Afganistane Nilsa Hornera sa prihlásila islamistická skupina Fidáí maház. Informoval o tom dnes švédsky denník Expressen. Skupina, ktorá sa hlási k väzbám na Taliban, vyhlásila, že Horner nebol "novinárom, ale špiónom" britskej spravodajskej služby MI6.Taliban poprel účasť na vražde novinára. "Dokonca ani nevieme, že čo je to za skupinu," povedal pre agentúru DPA hovorca hnutia Karí Júsuf Ahmadí. Ďalší hovorca Talibanu, Zabiulláh Mudžáhid, ubezpečil, že "mudžahedíni v tomto incidente nemajú prsty". Skupina Fidáí maház podľa jeho slov nezastupuje "Islamský emirát Afganistan".Afganská polícia uviedla, že Hornera zastrelili v utorok, keď sa viezol v aute so svojím afganským tlmočníkom. Zatkla dve podozrivé osoby.Podľa švédskeho rozhlasu Hornera strelili "do hlavy z tesnej blízkosti, keď robil rozhovory v diplomatickej štvrti Kábulu".Horner, ktorý mal aj britské občianstvo, pracoval ako spravodajca švédskeho rozhlasu od roku 2001. Pokrýval Áziu a Blízky východ.

Britský denník Guardian vyhral včera súdny spor o povolenie zverejniť korešpondenciu následníka trónu princa Charlesa s viacerými ministerstvami. Informovala o tom agentúra Reuters.
Podľa denníka ide o dôležité rozhodnutie, ktoré by mohlo pomôcť pri objasnení otázky, či Charles zneužíval svoje postavenie na zasahovanie do poitických záležitostí.
Rozhodnutie odvolacieho súdu prišlo po tom, čo generálny prokurátor pre Anglicko a Wales Dominic Grieve odmietol zverejnenie súkromnej korešpondencie princa Charlesa so siedmimi britskými ministerstvami povoliť.
Grieve dôvodil, že mimoriadne úprimné listy odrážajú osobné názory Charlesa, ktorý je následníkom britského trónu. Briti by totiž nemuseli pokladať princa za politicky nestranného - čo kráľ musí byť -, a to by mohlo otriasť základmi monarchie.
Denník Guardian sa o možnosť zverejniť listy snažil s odôvodnením, že vláda neuviedla dostatočný dôvod na ich utajenie.
Úrad generálneho prokurátora sa proti rozhodnutiu súdu odvolá.


Šéfredaktorku jedného z najpopulárnejších ruských spravodajských internetových serverov Lenta.ru, ktorý je považovaný za nezávislý, nečakane odvolali. Toto rozhodnutie vyvolalo pobúrenie v novinárskych kruhoch, podľa ktorých ide o ďalší klinec do rakve slobody tlače v Ruskej federácii.
      Galina Timčenková musela údajne opustiť post šéfredaktorky, pretože pripravila rozhovor s kyjevským lídrom extrémistického Pravého sektoru.
      Majiteľ materskej spoločnosti portálu Afisa-Rambler-SUP Alexander Mamut informoval dnes o zmene na čele redakcie s tým, že Timčenková rezignovala.
      Podľa The Moscow Times však Lenta.ru zverejnil okamžite vyhlásenie o tom, že bývalú šéfredaktorku prinútili k odchodu.
      Nástupcom Timčenkovej sa s okamžitou platnosťou stal Alexej Goreslavskij, bývalý šéf prokremeľského spravodajského portálu Vzgljad.ru.
      Jeho vymenovanie Alexander Mamut nijako nezdôvodnil, čo generálneho riaditeľa serveru šokovalo a redaktorov viedlo k prijatiu stanoviska, v ktorom hovoria o otvorenom politickom nátlaku. Podľa ich názoru to predstavuje porušenie tlačového zákona. Novinári upozorňujú na dramatické zúženie priestoru slobody tlače v Ruskej federácii v uplynulých rokoch, na riadenie niektorých médií priamo z Kremľa alebo prostredníctvom kurátorov či redaktorov, ktorí sa boja o pracovné miesto. Spolupracovníci Lenta.ru sa neobávajú, že by nemali kde pracovať, ale boja sa, že ich čitatelia nebudú mať čo čítať.
      Štátna spravodajská televízia Rossija 24 informovala, že ruský dozorový orgán už skôr upozornil spomínaný server na "šírenie extrémistických materiálov". Galina Timčenková vtedy v reakcii uviedla, že môže ísť iba o narážku na link, vedúci k rozhovoru s lídrom Pravého sektoru Dmytrom Jarošom, ktorý preto odstránili z portálu.
      V pondelok však Lenta.ru zverejnila rozhovor s lídrom Pravého sektoru z Kyjeva Andrijom Tarasenkom, v ktorom padla aj zmienka o Jarošových vyhláseniach.
      Súd v Moskve schválil dnes žiadosť ruských vyšetrovateľov o zatknutie lídra ukrajinskej ultrapravicovej polovojenskej skupiny Pravý sektor Dmytra Jaroša.
      Jaroš, ktorého už skôr Moskva zaradila na medzinárodný zoznam hľadaných osôb, je obvinený na základe článku 205.2 ruského trestného zákonníka, týkajúceho sa verejnej výzvy na teroristické aktivity a extrémizmus s využitím hromadných oznamovacích prostriedkov.

Copyright © TASR 2013

RTVS NEWS

RTVS NEWS
 

Pamiatku zosnulého autora rozhlasových hier a dlhoročného pracovníka Slovenského rozhlasu Petra Gregora si Rádio Devín uctí vo štvrtok 13. marca. Do svojho vysielania o 20:00 zaradí Gregorovu hru Odsúdenie Sokrata, agentúru SITA o tom informoval PR manažér Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Juraj Kadáš. Básnik, aforista a autor rozhlasových hier Peter Gregor zomrel v utorok 11. marca ráno vo veku 70 rokov.
Ako informoval Kadáš, jeden z najvýznamnejších autorov rozhlasových hier na Slovensku sa narodil 27. februára 1944 v Prešove. Stredoškolské štúdiá absolvoval v Bratislave. Po maturite v roku 1962 študoval slovenský a španielsky jazyk na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, promoval v roku 1967. Profesionálne sa okrem literárnej činnosti uplatnil ako redaktor. V rokoch 1967 - 1969 pôsobil v Československom rozhlase, potom približne jeden rok v Československej televízii a od roku 1971 až do roku 1983 v časopise Osvetová práca. Od ukončenia redaktorskej činnosti v tomto periodiku žil v Bratislave ako spisovateľ v slobodnom povolaní. Gregor je autorom kníh Denník nebožtíka, Idiotár či Pohybovať sa vo vlastnej koži. Pre Slovenský rozhlas napísal množstvo rozhlasových hier.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


12. 3. 2014

Stanovisko predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej republiky k vyjadreniu kandidáta na prezidenta Pavla Hrušovského v denníku Pravda

Stanovisko 

predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej republiky k vyjadreniu kandidáta na prezidenta Pavla Hrušovského v denníku Pravda

Kandidát Ľudovej platformy na prezidenta Slovenskej republiky a poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Pavol Hrušovský v ankete denníka Pravda, ktorá bola zverejnená v pondelok 10. marca 2014 v mimoriadnej prílohe k prezidentským voľbám 2014, odpovedal na otázku, či je dôvod na odvolanie predsedníčky Ústavného súdu Ivetty Macejkovej, takto: "Je niekoľko dôvodov na zmenu vedenia Ústavného súdu, ale tá najvypuklejšia je jeho nečinnosť." Nie je to za uplynulé obdobie jediné vyhlásenie predstaviteľa KDH, ktorý svojím vyjadrením neprimerane a neoprávnene zaútočil na rozhodovaciu činnosť ústavného súdu bez toho, aby svoje tvrdenie vierohodne a zmysluplne odôvodnil.
Neobjektívne vykresľovanie a vytváranie negatívneho obrazu ústavného súdu je typické pre predstaviteľov jednotlivých politických strán. Od kandidáta na prezidenta Slovenskej republiky a dlhoročného ústavného činiteľa očakávam aj v predvolebnej kampani väčšiu erudovanosť, zmysel pre realitu a schopnosť vnímať a posudzovať jednoznačné fakty. Zdá sa, že pán Hrušovský v zápale boja o prezidentské kreslo tieto vlastnosti stráca a populisticky využíva módnu vlnu útokov na súčasný stav slovenskej justície a najmä na Ústavný súd Slovenskej republiky – žiaľ, veľmi priehľadne. Odkrýva tak svoju absolútnu neinformovanosť o aktuálnej rozhodovacej činnosti ústavného súdu a zavádza širokú verejnosť svojím povrchným pohľadom, ktorý reflektuje len mediálne známe kauzy.
Ústavný súd Slovenskej republiky o svojej rozhodovacej činnosti pravidelne a transparentne informuje prostredníctvom svojej webovej stránky www.concourt.sk a prostredníctvom médií. Všetky informácie sú dostupné širokej verejnosti, teda aj pánovi Hrušovskému. Ako kandidátovi na prezidenta Slovenskej republiky, ale aj ako poslancovi Národnej rady Slovenskej republiky mu odporúčam, aby skôr, ako sa bude v budúcnosti akýmkoľvek spôsobom vyjadrovať o ústavnom súde, premohol svoju „nečinnosť“ a aspoň v stručnosti sa oboznámil s najzákladnejšími faktmi za rok 2013, ktoré sú slovenskej verejnosti už niekoľko týždňov známe a jednoznačne svedčia o opaku jeho tvrdenia.
Ústavnému súdu bolo od 1. januára 2013 do 31. decembra 2013 doručených 23.915 podaní (návrhov a sťažností),
v roku 2013 ústavný súd vybavil 18.009 podaní,
z celkového počtu 2845 vyhlásených rozhodnutí bolo 19 rozhodnutí pléna ústavného súdu a 2826 rozhodnutí senátov Ústavného súdu,
na každého sudcu ústavného súdu pripadlo v priemere cca 1385 rozhodnutých podaní,
v roku 2013 bola priemerná dĺžka konania pred ústavným súdom 187 dní,
najstaršie nevybavené podanie je z roku 2011.

V porovnaní s ústavnými súdmi Nemecka, Rakúska, Poľska, Česka a Maďarska má Ústavný súd Slovenskej republiky ročne najväčší nápad návrhov a sťažností, ročne najviac rozhodnutí, najviac kompetencií a najmenej sudcov, čo považujem za raritu v rámci rozhodovacej činnosti ostatných európskych ústavných súdov.
Pán Hrušovský sotva nájde v okolitých európskych krajinách ústavný súd s takým rozsahom rozhodovacej činnosti, aký má slovenský ústavný súd. Preto nemožno považovať jeho vyjadrenie o vypuklej nečinnosti Ústavného súdu Slovenskej republiky a v súvislosti s tým aj jeho sudcov a všetkých zamestnancov za nič iné ako za lacné, predvolebné a populistické gesto.


Ivetta Macejková, predsedníčka Ústavného súdu Slovenskej republiky

Zomrela Věra Chytilová

Zomrela Věra Chytilová

Známa česká režisérka Věra Chytilová zomrela dnes v Prahe. Pre agentúru ČTK to potvrdila jej rodina, ktorá jej bola v čase smrti nablízku.
Narodila sa 2. 2. 1929 v Ostrave. Študovala architektúru v Brne, bola kresličkou a laborantkou. Vo Filmovom štúdiu Barrandov začínala ako klapka, skriptka, asistentka a pomocná režisérka. Po niekoľkoročnej filmárskej praxi odišla študovať réžiu na pražskú FAMU (1953-1957) v ročníku Otakara Vávru. Prvá dáma českého filmu po začiatkoch ovplyvnených metódou cinéma verité – stredometrážne filmy Strop (absolventský film z roku 1961), Pytel blech (1962) a celovečerný film O něčem jiném (1963) – nakrúca štylizované Sedmikrásky (1966) a filozofické podobenstvo Ovoce stromů rajských jíme (1969). Po niekoľkoročnej nútenej tvorivej odmlke realizovala Hru o jablko (1976), kde rovnako ako v jej ďalších filmoch Panelstory (1979), Kalamita (1981), Faunovo velmi pozdní odpoledne (1983), Vlčí bouda (1986), Šašek a královna (1986), Kopytem sem, kopytem tam (1988), Dědictví aneb kurvahošigutntag (1992) predviedla schopnosť osobitého pohľadu na realitu a snahu inovovať zabehnuté filmárske postupy. V roku 1997 nakrútila čiernu komédiu Pasti, pasti, pastičky. Je jednou z najvýznamnejších európskych režisérok. V roku 1993 o nej nakrútila Irena Pavlásková dokument v rámci cyklu GEN. V roku 1992 jej bolo udelené francúzske vyznamenanie Rytier umenia a literatúry. V roku 1998 prevzala z rúk českého prezidenta Václava Havla Medailu za zásluhy a v lete roku 2000 získala na MFF Karlove Vary Zvláštnu cenu (Zlatý křištálový glóbus) za dlhoročný prínos svetovej kinematografii.

OZNÁMENIE Predsedníctva Matice slovenskej

OZNÁMENIE
 
 
Predsedníctva Matice slovenskej


V súlade s dlhodobým cieľom objasňovať i odtabuizovať udalosti slovenských dejín, pripomenie si Matica slovenská odborným seminárom aj 75. výročie vyhlásenia prvej Slovenskej republiky Slovenským snemom 14. marca 1939, pričom vychádza aj z postojov vtedajšieho vedenia Matice slovenskej, ktoré reprezentovali Jozef Škultéty, Jozef Cíger Hronský a ďalšie matičné osobnosti. Uvedomujeme si vážnosť tohto dátumu s dosahom na ďalší život slovenského národa a jeho prežitie v rodine európskych národov, ale aj jednotlivcov i skupín, vrátane tragického osudu rasovo prenasledovaných. Dejiny meniť nemožno, spoznávať ich a hľadať z nich ponaučenia sme však povinní. Matica slovenská preto prejavuje pokoru pred všetkými obeťami osudových udalostí, ktoré nasledovali po tomto dátume, ako aj po skončení druhej svetovej vojny, lebo v našej spoločnosti rezonujú dodnes.
Vopred sa pritom dištancujeme od všetkých akcií radikálov a ľudí zlých úmyslov všetkého druhu, osobitne v médiách, ktoré by v tejto súvislosti mohli znamenať zneužitie mena a matičných symbolov.

Denník Korzár o uránovom prieskume pri Košiciach zavádzal

Denník Korzár o uránovom
 prieskume pri Košiciach zavádzal
 
Denník Korzár v článku 'Žiga strašil uránovou arbitrážou pre Košice bez analýzy' zo dňa 7.3.2014 nedodržal základné princípy vyváženosti a objektívnosti, keď nepožiadal o stanovisko Ministerstvo životného prostredia SR. Týmto neprofesionálnym konaním uviedol do omylu svojich čitateľov a poškodil MŽP SR.
Redaktor napísal článok na základe jednej odpovede MŽP SR Ladislavovi Rovinskému na jeho žiadosť podľa infozákona. Publikovaním jednej informácie vytrhnutej z kontextu a bez oslovenia MŽP SR Denník Korzár navodil a šíril klamlivý dojem, že právne argumenty a riziká medzinárodnej arbitráže pre rozhodnutie o predĺženie prieskumu neexistujú, čo nie je pravda.
Hoci bol žiadateľ L. Rovinský vopred jasne upozornený, že analýza neexistuje ako samostatný materiál, opakovane a zámerne sa jej v takejto forme domáhal. MŽP SR nemalo preto inú možnosť a muselo túto žiadosť, o ktorú sa Denník Korzár jednostranne v článku oprel, odmietnuť.
Rezort však už v januári žiadateľa informoval, že podklady a právne argumenty, vrátane vážneho rizika medzinárodnej arbitráže, sú súčasťou iného materiálu. Ten pripravil poradný orgán - osobitná rozkladová komisia, kde sú v prevažnej miere externí právnici a prizvaný bol aj dozorujúci prokurátor netrestného úseku Generálnej prokuratúry.
Je všeobecne známe, že geologický prieskum, ktorý povolila druhá Dzurindova vláda v roku 2005 v žiadnom prípade neznamená ťažbu, ktorá ani nie je v kompetencii envirorezortu. Minister životného prostredia sa osobne opakovane a razantne postavil proti ťažbe uránu pri Košiciach. Rezort pripravil aj memorandum o spolupráci proti ťažbe s dotknutou samosprávou, ktorá má pri povoľovaní ťažby právo veta."

TASR informoval hovorca Ministerstva životného prostredia SR Maroš Stano.


TASR NEWS

TASR NEWS



 
 Piatym členom Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR) sa stal vedúci Domácej redakcie Richard Kvasňovský. Do funkcie ho zvolili na päť rokov zamestnanci agentúry.
      Prvých štyroch členov päťmiestnej Správnej rady TASR zvolili poslanci Národnej rady SR ešte 30. januára. V oblasti ekonómie uspel bývalý guvernér Národnej banky Slovenska Vladimír Masár, ktorého nominovala Akadémia médií Bratislava. Rovnaká inštitúcia navrhla aj Jána Sanda, ktorý bol zvolený za oblasť žurnalistiky. Ako odborník na informačné technológie uspel Peter Alakša s podporou občianskeho združenia OKNO a ako expert na právo bol zvolený Boris Chovanec navrhnutý Mediálnym inštitútom. Všetci parlamentom zvolení členovia boli v Správnej rade aj v prvom volebnom období, Kvasňovský je vo funkcii prvýkrát.
      Parlament volí kandidátov podľa špecifikácií, ktoré určuje zákon - jeden musí byť odborníkom v ekonomickej oblasti, ďalší v žurnalistike, tretí člen Správnej rady TASR musí byť právnik a štvrtý expert v oblasti informačných technológií.
      Funkčné obdobie člena Správnej rady TASR je päťročné, medzi právomoci rady patrí napríklad voľba generálneho riaditeľa Tlačovej agentúry. Potreba voľby Správnej rady TASR vyplýva zo zákona o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky, ktorý parlament schválil v septembri 2008. Podľa zákona, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2009, sa Tlačová agentúra SR pretransformovala z príspevkovej organizácie na verejnoprávnu inštitúciu.
 
Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Turecký premiér Recep Tayyip Erdogan ustúpil od hrozby zákazu sociálnej siete Facebook a služby YouTube v Turecku. Informovala o tom dnes agentúra AP.
Predseda tureckej vlády bojuje proti obvineniam z korupcie. Minulý týždeň vyhlásil, že vláda zvažuje kroky, ktorými by zabránila zverejňovaniu záznamov odpočúvania telefónov na internete.
Vláda trvá na tom, že obvinenia z korupcie a úniky informácií na internet sú dielom prívržencov vplyvného moslimského duchovného žijúceho v Spojených štátoch, ktorí prenikli do policajných a justičných štruktúr.
Provládny denník Yeni Safak dnes zverejnil Erdoganove slová o tom, že vláda bola odhodlaná bojovať proti "vykonštruovaným a predabovaným" nahrávkam na internete, ale uznala, že úplné vypnutie sociálnych médií "neprichádza do úvahy".



Dve aktivistky protestného hnutia z Majdanu, podporujúceho novú vládu v Kyjeve - Katerynu Butkovú a Aleksandru Riazancevovú - a novinárku Olenu Maskymenkovú, ktoré v uplynulých dňoch zmizli na Kryme, ozbrojenci prepustili.
Podobne ako táto trojica sú už na slobode aj fotoreportéri Oles Krompľas a Jevhen Rachno.
Informáciu prinieslo internetové vydanie denníka Ukrajinska pravda s odvolaním sa na jedného z lídrov Avtomajdanu Serhija Chadžynova.
Skupinu, ktorá by sa mala nachádzať už na území Chersonskej oblasti, zadržali pri pokuse o vstup na Krym 9. marca popoludní.

Predstaviteľka Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) pre slobodu médií Dunja Mijatovičová vyjadrila dnes znepokojenie v súvislosti s rozhodnutím ukrajinskej strany prerušiť retransláciu vysielania piatich ruských televíznych kanálov na území krajiny.
V podobnom duchu sa Mijatovičová vyjadrila v uplynulých dňoch v súvislosti s útokmi na novinárov na polostrove Krym, ako aj tamojším odpájaním ukrajinských televíznych kanálov.
"Extrémna cenzúra, zatváranie vydavateľských domov, ako aj útoky na novinárov a ich zastrašovanie (na Kryme) musia byť okamžite zastavené," uvádza sa v jej vyhlásení z 8. marca.
"Zakazovanie televízneho vysielania bez právneho základu je jednou z foriem cenzúry. Kritériá národnej bezpečnosti nemožno uplatňovať na úkor slobody tlače," konštatuje sa v dnešnom vyhlásení Mijatovičovej.
Kým na jednej strane Mijatovičová potvrdila, že odsudzuje všetky formy "štátnej propagandy v súčasnej informačnej vojne", na strane druhej zdôraznila, že každý má právo informovať sa z neobmedzeného počtu zdrojov.
Na porušenie slobody tlače na Ukrajine poukázalo v reakcii dnes aj ruské ministerstvo zahraničných vecí. Podľa jeho vyhlásenia sa viacerí zamestnanci ruských médií stali na Ukrajine terčom vyhrážok alebo obeťou vyhostenia. Rusko očakáva prešetrenie týchto incidentov zo strany OBSE.

Vysielanie viacerých ruských televíznych kanálov bolo včera na území Ukrajiny prerušené. Z iniciatívy tamojšej rady pre rozhlasové a televízne vysielanie došlo dnes na časti územia bývalej sovietskej republiky k prerušeniu retranslácie vysielania piatich ruských televíznych kanálov miestnymi poskytovateľmi.
      Informáciu priniesla tlačová agentúra UNIAN.
      Podľa správy ide o televízne stanice Vesti, Rossija 24, medzinárodnú verzie prvého kanála ruskej verejnoprávnej televízie ORT, ako aj stanice RTR Planeta a NTV Mir.
      Pred necelým týždňom príslušný parlamentný výbor v Kyjeve vyzval providerov, aby upravili ponuku ponúkaných kanálov a vyradili z nej ruské TV stanice, ktorých program predstavuje hrubé porušenie platnej ukrajinskej legislatívy.
      Ako je známe, na Kryme, na ktorom by sa v nedeľu malo uskutočniť referendum o pripojení sa k Ruskej federácii, došlo v uplynulých dňoch k opačnému vývoju, keď z ponuky providerov postupne zmizli všetky ukrajinské televízne kanály. Nahradili ich ruské televízie.


Copyright © TASR 2013

11. 3. 2014

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ


Pokuty vo výške 5700, resp. 5000 eur uložila Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) televízii Markíza a JOJ. Rada o tom rozhodla na dnešnom zasadnutí.
TV Markíza dostala pokutu 5000 eur za porušenie ochrany maloletých v súvislosti s odvysielaním programu Dva a pol chlapa z 8. augusta 2013 cca o 18.31 h, ktorý bol napriek obscénnemu vyjadrovaniu označený ako nevhodný pre maloletých divákov do 12 rokov.
Pokutu 5000 eur dostala TV JOJ za porušenie nariadenia o zreteľnom oddelení reklamy, rozoznateľnosti a nezameniteľnosti reklamy od iných programov. K porušeniu došlo 16. septembra 2013 pred a po programe Panelák odvysielaním komunikátov označujúcich za sponzorov programu. TV JOJ sa tiež previnila tým, že porušila vysielací čas vyhradený reklamným šotom, keď v tento deň odvysielala reklamné bloky v celkovom časovom úseku dlhšom ako povolených 12 minút.
TV Markíza zároveň dostala pokutu 700 eur za porušenie ochrany maloletých v súvislosti s odvysielaním príspevku Bezpečne do školy v programe Televízne noviny z 28. augusta 2013 cca o 19.00 h. Príspevok podľa RVR obsahoval autentické obrazové informácie zachytávajúce zrazenie detí osobnými motorovými vozidlami bez zaradenia slovného upozornenia o nevhodnosti týchto záberov pre maloletých divákov.
TASR dnes informoval riaditeľ Kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Ľuboš Kukliš.

Copyright © TASR 2013

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS



Parlamentný výbor pre kultúru a médiá dnes uznesením vzal na vedomie Správu o činnosti Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR) za 2. polrok 2013. "Diskusia prebehla štandardne, dokonca pozitívne. Myslím si, že TASR pod vedením svojho generálneho riaditeľa získava stále väčšiu a väčšiu autoritu. Krok ohľadom zmeny štátnej agentúry na verejnoprávnu inštitúciu sa ukazuje ako mimoriadne úspešný," povedal pre TASR predseda výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD).
"S potešením môžem konštatovať, že rok 2013 bol rokom stabilizácie a rozvoja nových produktov," reagoval generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník. "TASR skončila v kladnom hospodárskom výsledku, stabilizovala všetky svoje servisy a produkty a čo ma mimoriadne teší, urobili sme všetky prípravné práce na to, aby sme od roku 2014 mohli našim klientom ponúkať ďaleko kvalitnejšie, rýchlejšie a obsažnejšie videospravodajstvo, ako to bolo doteraz. Vychádzame z toho, že práve o tento typ spravodajstva je u našich klientov najväčší záujem," povedal. Dodal, že TASR ako proklientsky orientovaná firma sa bude snažiť vychádzať v ústrety želaniam svojich klientov aj v oblasti výrazne kvalitnejšej videoprodukcie.

Podpredseda Rady RTVS Martin Kákoš a generálny riaditeľ RTVS Václav Mika na výbore prezentovali Správu o činnosti Rady Rozhlasu a televízie Slovenska za 2. polrok 2013 a Správu o činnosti a hospodárení Rozhlasu a televízie Slovenska za 2. polrok 2013. "Poslanci sa dotkli sťahovania STV do menšej budovy. Hovorili sme o programe, o olympijských hrách, o hodnotení komentátorov olympijských hier. Dotkli sme sa programovo-publicistickej časti, kde sme rozprávali aj o pripravovaných reláciách k výročiam. Dotkli sme sa publicistiky okolo SNP a Slovenského štátu, hovorili sme o téme publicistických relácií ku konfrontačným témam," vymenoval Jarjabek. Dodal, že témou diskusie bolo aj ďalšie financovanie RTVS. Podľa Jarjabka sa však nehovorilo konkrétne o možnosti zvýšiť na budúci rok koncesionárske poplatky.
"Ja som sa pýtal konkrétne na možnosti financovania RTVS na základe súčasných pravidiel a nastavenia," povedal podpredseda výboru Jozef Viskupič (OĽaNO). "Na rok 2014 si vedela RTVS pomôcť ušetrením z roku 2013, ale keď odcitujem pána generálneho riaditeľa, rok 2014 je posledným rokom, kedy by sa televízia, ak má plniť úlohy zo zákona, mohla financovať podľa súčasných parametrov," poznamenal. "Ja to rozkódovávam tak, že po roku 2014 sa otvorí téma navýšenia, ľudovo povedané, koncesionárskych poplatkov, teda úhrad za služby poskytované verejnosti," zdôraznil Viskupič.
Viskupiča zaujalo aj ohlásenie novej konfrontačnej publicistickej relácie RTVS v roku 2014. "Pán poslanec Miroslav Číž (Smer-SD) sa pýtal na reláciu pána Hríba, kde pán generálny riaditeľ povedal, že nikto nemá čas v RTVS vyárendovaný do konca jeho dní. Takže vnímam to tak, že v roku 2014 príde k nejakému novému formátu," uzavrel Viskupič.

Copyright © TASR 2013

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ


V súvislosti s prvým kolom prezidentských volieb slovenské televízie nepripravujú takzvaný exit poll, čiže prvý povolebný odhad. Verejnoprávna RTVS, spravodajská TA3 aj televízia Markíza divákom v sobotu 15. marca sprostredkujú priebežné neoficiálne výsledky Štatistického úradu (ŠÚ) SR.
Juraj Kadáš zo sekcie marketingu a komunikácie RTVS vysvetlil, že platiť za predvolebný odhad by bolo pre nich neefektívne. „Exit poll RTVS nepripravuje vzhľadom na fakt, že priebežné výsledky zo Štatistického úradu budú v reálnom čase natekať už krátko po uzavretí volebných miestností,“ zdôvodnil Kadáš pre TASR.
PR manažér TA3 Ján Kalafut uviedol, že v rámci špeciálneho volebného štúdia, ktoré na sobotu 15. marca pripravujú, odznejú aj predbežné výsledky z ŠÚ. „Štúdio bude vysielať až do zverejnenia konečných výsledkov, podľa ktorých budú známi víťazi prvého kola volieb,“ priblížil Kalafut.
Hovorkyňa Markízy Tatiana Tóthová TASR informovala, že exit poll nechystajú.
Prvé neoficiálne výsledky prvého kola volieb by mal ŠÚ zverejniť najskôr o 22.30 h, teda pol hodinu po zatvorení volebných miestností. Informovala o tom dnes predsedníčka ŠÚ SR Ľudmila Benkovičová.
Definitívne oficiálne výsledky ŠÚ zverejní až po tom, ako ich potvrdí Ústredná volebná komisia. Urobiť by tak mala v nedeľu 16. marca.
Počas priebežného zverejňovania výsledkov budú môcť ľudia na internetových stránkach ŠÚ (www.volbysr.sk a www.statistics.sk) nájsť hlasy odovzdané kandidátom aj účasť na hlasovaní.
"Užívateľ nájde na stránkach hlasy odovzdané jednotlivým kandidátom tak, ako sú sčítavané v jednotlivých okrskových volebných komisiách a, samozrejme, súhrnné výsledky o počte hlasujúcich, odovzdaných obálok, o počte platných hlasov," priblížil generálny riaditeľ Sekcie informatiky ŠÚ SR Štefan Tóth.
Prvé kolo volieb sa na Slovensku uskutoční v sobotu 15. marca. Pokiaľ v ňom ani jeden kandidát nezíska nadpolovičnú väčšinu platných hlasov oprávnených voličov, v sobotu 29. marca sa uskutoční druhé kolo.
V ňom sa stretnú dvaja najúspešnejší kandidáti z prvého kola. Zvolený kandidát sa ujíma funkcie prezidenta SR zložením sľubu. Skladať ho bude 15. júna, keď sa skončí funkčné obdobie súčasnej hlave štátu Ivanovi Gašparovičovi.
Oficiálnymi kandidátmi sú premiér Robert Fico (Smer-SD), podnikateľ a filantrop Andrej Kiska, expredseda KDH Ján Čarnogurský, šéf klubu KDH Pavol Hrušovský (KDH, Most-Híd, SDKÚ-DS), Jozef Behýl, expolitik Milan Kňažko, nezaradený poslanec NR SR Radoslav Procházka, nominant SMK Gyula Bárdos, Milan Melník, kardiológ Viliam Fischer, Stanislav Martinčko, kandidát KSS Ján Jurišta, primátor Rimavskej Soboty Jozef Šimko a poslankyňa NR SR Helena Mezenská z OĽaNO.

Copyright © TASR 2013