DALITO!

22. 2. 2014

ČESKÝ LEV 2014

ČESKÝ LEV 2014

Jedna ku jednej by bol kurz pre tých , ktorí by si stavili , že najviac Českých levov vyzbiera Horiace ker . Tvorcovia favorita 21. ročníka sa pri odovzdávaní cien na pódiu pražského Rudolfina len striedali a nenechali medzi sebou prepadnúť takmer žiadneho iného Austrálsky - dramaAgniezsky Hollandovej si odnáša 11 Levov . Dve sošky pripadli dráme Zdeňka Tyce o umieraní Ako nikdy a jednu za smutné Klaunská číslo získal Jiří Lábus . Medzi dokumentmi sú najlepšie Šmejdi . Pod novým vedením a v novej podobe sa výročné filmové ocenenia odovzdávala v pražskom Rudolfíne v priamom prenose Českej televízie .
Horiaci ker nastúpil k zberu sošiek hneď v úvode . V hlasovaní filmových fanúšikov získal divácku cenu . A našliapnuté mal aj po vyhlásení prvého štatutárneho ocenenie - za najlepší herečkou v hlavnej úlohe bola označená Jaroslava Pokorná , ktorá v Horiacom kery stvárnila matku Jana Palacha . A kto najlepšie zvučil ? Petr Čechák a Marek Hart opäť v dramatuAgniezsky Hollandovej . Aj strihač tohto snímku Pavel Hrdlička si odnáša jedného Leva zaliateho do skleneného kužeľa svetla .
Zmeny v 21. ročníka doznala kategórie výtvarný počin , ktorá bola rozdelená na samostatné ceny za najlepšiu filmovú scénografiu , kostýmy a masky . Ale pokojne mohli zostať v jednom balíku , všetky totiž patrí , áno , tvorcom Hořího kríky : Zdenkovi kľučka ( masky ) , Kataríne Holly ( kostýmy ) a Milanovi býčka ( scénografia ) . Má cenu dodávať , aký film sprevádza najlepšia hudba ? Jej autorom je Poliak Antoni Komas - Lazarkiewicz .
Kameraman Martin Štrba mal leví šanca dokonca dve - za Medové týždne Jana Hřebejka a za Horiaci ker . Ocenenie mu akademici udelili za druhý z nich . Žiadnym prekvapením nebol ani Lev pre debutujúceho scenáristu Štefana Hulíka . " Chcel by som poďakovať ľuďom , ktorým som pred rokmi zavolal ako neznámy chlapec a chcel o nich napísať scenár - Jiřímu Palachovi , Dagmar a Radimovi Burešovým a Kamile Moučkové . Moc vám za to , priatelia , ďakujem a ďakujem, že ste žili , ako ste žili , "odkázal predobrazom hrdinov Horiaceho keru .
"Ďakujem všetkým členom akadémie , za to , že tak krásne prijali náš film , za to , že ma zaradili medzi českých filmárov . Som šťastná , že som mohla ten príbeh vyrozprávať . Je veľmi dôležitý , nielen pre Čechov , Slovákov a celý svet , ale aj pre mňa osobne . Spomínam na všetkých, ktorí ma naučili milovať a rozumieť českému osudu a kultúry , na Jana Palacha a na ostatných, ktorí dali svoj ​​život za slobodu a ľudské práva a dávajú ho stále , treba dnes na kyjevskom Majdan . Taký film ako horiaci ker ukazuje , že takýto boj nie je dopredu prehratý a že si musíme tieto hodnoty stále strážiť , " upozornila v súvislosti s aktuálnym dianím na Ukrajine vo videonahrávke Agniezsky Hollandová , ktorá dostala Leva za najlepšiu réžiu . Prevziať si ju osobne nemohla , a teda nebola ani u vyhlásení najlepšieho filmu - Horiaceho kríky .
Víťazné ťaženie favorizovaného dráme prekazil až Jiří Lábus . Podľa súdu akademikov je najlepším hercom vo vedľajšej úlohe . Vidieť ste ho mohli v horkej komédii Klauni čoby mima , ktorý tak trochu rezignoval nielen na svoju kariéru . " Opravu som netušil , že po Cene kritiky mi bude pridelená táto cena , ospravedlňujem sa všetkým kolegom v tejto kategórii , ja za to nemôžem , " pripomenul , že jeho výkon ocenili nedávno aj kritici .
Ti inak tiež víťaznú zelenú vlnu Horiaceho kríky prerušili aj vyhlásením Petry Špalkovej najlepšou herečkou v hlavnej úlohe za rok 2013 . Akadémia je rovnakého názoru - jej výkon v úlohe milenky vo filme Ako nikdy si podľa nich zaslúžia aj Leva . Dve filmové ceny - kritiky a leví - zožal tiež Jiří Schmitzer , ktorý v tomto dráme Zdeňka Tyce stvárnil umierajúceho maliara okresného významu . Je najlepším hercom v hlavnej úlohe .
Je jediná kategória , v ktorej favorit 21. ročníka Horiaci ker vyhrať nemohol - najlepší dokument . V roku 2013 ho natočila Silvie Dymáková . Jej Šmejdi o odstrašujúcich praktikách predajcov , ktorí si ako svoje obete vyberajú seniorov , pohol nielen žlčou potrefených , ale aj zákonodarcovia . " Fakt som to nečakala . Nezostáva než poďakovať všetkým , ktorí projektu verili a od začiatku sa na ňom podieľali . Ďakujem , že sa mohol dostať medzi ľudí a pomohol zmeniť legislatívu , " uviedla ocenená dokumentaristka .
Večer začal ocenením čestným - prvý sošku prevzal za mimoriadny prínos českej kinematografii spisovateľ a scenárista Vladimír Körner , ktorý do zlatého fondu prispel zábery Údolie včiel , Adelheid , Zánik samoty Berhof alebo Prameň života : Der Lebensborn . " Ako sa hovorí : nechváľ život pred smrťou , " okomentoval ocenenie svojej celoživotnej tvorby .
Zároveň odovzdal Leva tvorcovia najlepšieho študentského filmu . Víťaz tejto kategórie sa tento rok prvýkrát vyhlasoval počas hlavného ceremoniálu . Mladú nádejou tuzemskej kinematografie je podľa súdu akademikov Jakub Kouřil , režisér , scenárista i kameraman krátke animované pocty francúzskemu filmári Jacquesovi Cousteaua - Malý Cousteau . " Chápem to tak , že mám pokračovať ďalej vo filmovanie , " prisľúbil pri ďakovnej reči , že len pri krátkych študentských prác zostať nemieni . A nemal by - rovnakú cenu dostal totiž aj v minulom ročníku ( za snímku s iniciálovým názvom MO ) .

Zdroj : ČT24

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS


Rómske mediálne centrum (MECEM) včera spustilo do skúšobnej prevádzky vynovenú webovú stránku. Zmeny  sa zamerali na väčšiu podporu audiovizuálnych formátov spravodajstva, ktoré stránka prináša.
      Podľa výkonnej riaditeľky MECEM Kristíny Magdolenovej sa rovnako zjednodušila editácia stránky a zrýchlilo vyhľadávanie príspevkov. "Nová stránka je prehľadnejšia a pre používateľa komfortnejšia," uviedla Magdolenová.
      Redizajn stránky prichádza po siedmich rokoch, najnovšia podoba je treťou podobou stránky. Nová podoba webu sa pripravovala od decembra minulého roku. Približne týždeň bude v skúšobnej prevádzke. "Vyžiadal si to veľký archív, ktorý obsahuje približne 40.000 príspevkov, ktoré členovia redakcie doteraz vytvorili," vysvetlila Magdolenová.
      Redizajn stránky bol financovaný z prostriedkov dotácie Úradu vlády SR v rámci programu Kultúra národnostných menšín. MECEM použil na zmeny svojho webu 1000 eur.

Copyright © TASR 2013


TO JE TV !

TO JE TV !



21. 2. 2014

JOJ NEWS

JOJ NEWS

Prvý rozhovor nového generálneho riaditeľa JOJ GROUP: Aké zmeny má v pláne?
Marcel Grega odpovedal na otázky joj.sk

V JOJ GROUP ste zmenili pozíciu, z finančného riaditeľa ste sa stali generálnym. Aké budú vaše prvé kroky v novej funkcii?
Vo funkcii som prvý deň. Ďalšie dni budem venovať stretnutiam s kľúčovými ľuďmi – zamestnancami, externými spolupracovníkmi, obchodnými partnermi a na ich základe budem robiť ďalšie rozhodnutia.
Aké sú vaše plány na rok 2014?
Naše ciele sú ambiciózne. Pripravujeme spôsoby, ako ich naplniť.
Aké sú vaše priority?
Moje priority sú jasné! V prvom rade by sme chceli zvýšiť sledovanosť našich štyroch staníc a splniť záväzky voči klientom. Dôležité je aj to, aby zamestnanci skupiny JOJ vedeli, že sú pre zamestnávateľa dôležití a boli motivovaní a spokojní vo svojom pracovnom prostredí.
Môžu diváci očakávať nejaké zmeny v programe?
Samozrejme, pripravujeme programovú štruktúru na jeseň. Jarná štruktúra je pripravená, onedlho štartujeme marcové novinky.
Je tu možnosť, že jedným z vašich krokov bude zrušenie televízie WAU alebo Senzi?
My stanice rozhodne rušiť nebudeme, práve naopak, chceme ich podporiť. PLUSka dosahuje čísla kvalitnej trojky na trhu, programovo plánujeme posilniť televíziu WAU zameranú najmä na ženskú cieľovú skupinu.
Ako ste vnímali rok 2013 v televízii zo svojej pôvodnej pozície?
Z môjho pohľadu to bol turbulentný a náročný rok. Toto obdobie však nebolo ľahké v celej mediálnej sfére a pre žiaden subjekt.
Posledné mesiace sa udialo v televízii viacero personálnych zmien. Budete v nich pokračovať po vašom nástupe?

Výrazné personálne zmeny neočakávam.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Venezuelský prezident Nicolás Maduro pohrozil americkej spravodajskej stanici CNN, že z krajiny vyhostí ich redaktorov. Dôvodom sú jeho výhrady voči spôsobu, akým CNN informuje o prebiehajúcich protivládnych protestoch. Stanica podľa neho musí "napraviť" informovanie o demonštráciách, v opačnom prípade bude čeliť "krokom" z jeho strany. "Dosť vojnovej propagandy, nebudem akceptovať vojnovú propagandu proti Venezuele. Ak sa nenapravia, preč z Venezuely, CNN von," vyhlásil Maduro.
Venezuela, ktorá disponuje najväčšími zásobami ropy na svete, je polarizovaná, čo sa prejavilo v minuloročných prezidentských voľbách vyhlásených po úmrtí prezidenta Huga Cháveza. Hlasovanie len veľmi tesne vyhral Maduro, no opozičného kandidáta Henriqueho Caprilesa predstihol len o viac ako 1,5 percenta. Ten Madura obvinil z podvodu a požiadal o prepočítanie hlasov. Vláda teraz opozíciu obviňuje zo sabotáže ekonomiky v záujme zosadenia ľavicovej vlády. Opozícia vláde zase vyčíta neschopnosť poradiť si s vysokou mierou kriminality a veľkou infláciou.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA




„ Bezprostredne po mojom prejave o tunelovaní nášho štátu som oslávila štyridsiatku, čo bol pre mňa symbolický dátum – 3. 10. 2013. Keď ho prečítate odzadu, vyjde vám to isté. Súčet čísel bol jeden a jednotka je symbolom veľkých zmien. To bola silná prvotná výzva, ktorú som pocítila ako znamenie.“
Helena Mezenská

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Súd v egyptskej Káhire sa začal vo štvrtok zaoberať prípadom 20 spolupracovníkov televíznej stanice al-Džazíra, ktorí sú obvinení zo závažných zločinov vrátane teroristickej činnosti a "poškodzovania národnej jednoty a sociálneho zmieru". Podľa britskej stanice BBC skupinu tvorí 16 Egypťanov, dvaja Briti, Austrálčan a muž s dvojakým egyptsko-kanadským občianstvom, zadržaní sú však len ôsmi, zatiaľ čo zvyšných vrátane oboch britských novinárov by mali súdiť v neprítomnosti. Obvinenie z terorizmu zrejme súvisí s informovaním v prospech egyptskej odnože Moslimského bratstva, ktorá donedávna dominovala politickej scéne v krajine, po minuloročnom zosadení prezidenta Muhammada Mursího armádou ju však vyhlásili za teroristickú organizáciu. Samotná al-Džazíra so sídlom v Katare označila obvinenia za absurdné a nepodložené, pričom naďalej popiera, že by sa snažila podporovať Moslimské bratstvo.
Podľa BBC novinárom za niektoré z obvinení hrozí päť- až 15-ročný pobyt vo väzení. Konanie proti nim skritizovala i medzinárodná ľudskoprávna organizácia Human Rights Watch, ktorá obvinenia považuje za "spolitizované".

2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

20. 2. 2014

ÚVO: Reakcia na zverejnené informácie o údajnom porušení zákona o VO

ÚVO: Reakcia na zverejnené informácie o

 údajnom porušení zákona o VO


Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) v záujme objektívnosti, transparentnosti a v neposlednom rade väčšej informovanosti laickej i odbornej verejnosti týmto vyhlásením reaguje na informácie publikované dňa 20. februára 2014 v Hospodárskych novinách, pod názvom "Paška nakupoval bez súťaže. Porušil zákon".
Redaktorka denníka Hospodárske noviny požiadala dňa 19. februára 2014 ÚVO o informácie ohľadom dodatku, ktorý podpísal predseda NR SR Pavol Paška k jednej zmluve. Pani redaktorka položila nasledovné (tri) otázky: Nemali spraviť súťaž? Je to v poriadku? Aké sú pravidlá pre dodatky v takomto prípade?
Na uvedené otázky reagoval ÚVO všeobecnou odpoveďou, v nasledovnom (plnom) znení:
Podľa prechodného ustanovenia § 155m ods. 9 zákona o verejnom obstarávaní sa na uzatváranie dodatkov k zmluve, uzatvorenej do 30. júna 2013, použije ustanovenie § 9 ods. 3 v znení účinnom do 30. júna 2013.
Na základe uvedeného je možné konštatovať, že rada úradu je oprávnená posudzovať doručené návrhy na určenie zmeny okolností len k zmluvám uzatvoreným po 30. júni 2013, nakoľko na zmluvy uzatvorené do tohto dátumu sa nevzťahovala povinnosť predkladania návrhov určitého typu dodatkov na posúdenie rade úradu.
Pri uzatváraní dodatkov k zmluvám uzatvoreným do 30. júna 2013 sa teda postupuje podľa § 9 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní v znení účinnom do 30. júna 2013, podľa ktorého:
Verejný obstarávateľ a obstarávateľ nesmú uzavrieť dodatok k zmluve uzavretej podľa § 45 vtedy, ak by sa jeho obsahom
a)menil podstatným spôsobom pôvodný predmet zákazky,
b)dopĺňali alebo menili podstatným spôsobom podmienky, ktoré by v pôvodnom postupe zadávania zákazky umožnili účasť iných záujemcov alebo uchádzačov, alebo ktoré by umožnili prijať inú ponuku ako pôvodne prijatú ponuku,
c)menila ekonomická rovnováha zmluvy v prospech úspešného uchádzača spôsobom, s ktorým pôvodná zmluva nepočítala.
Z poskytnutej odpovede bol publikovaný záver, že cit.: "To, že mala Kancelária Národnej rady spraviť na nákup a montáž nových bezpečnostných zariadení súťaž, nám potvrdili aj na Úrade pre verejné obstarávanie. Podľa hovorcu Jána Mažgúta zákon zakazuje uzavrieť dodatok, ktorý by menil pôvodný predmet zákazky a sumu, s ktorou pôvodná zmluva nepočítala."
S prvou časťou (vetou) sa ÚVO nemôže stotožniť! Úrad sa dištancuje od vyjadrenia, ktoré v súvislosti s predmetným nikdy neprezentoval. Navyše, uvedené môže vytvárať dojem účelového skresľovania informácií.
ÚVO považuje za dôležité a potrebné opätovne vyhlásiť a zdôrazniť, že bez predchádzajúceho posúdenia, či výkonu dohľadu, nie je možné konštatovať, či bol alebo nebol porušený zákon o verejnom obstarávaní.


TASR informoval Ján Mažgút, vedúci oddelenia styku s verejnosťou a vzdelávania ÚVO.

Borovský je fuč, čo bude s Mariannou ?

Borovský je fuč, 
čo bude s Mariannou ?

Novým generálnym riaditeľom televíznej skupiny JOJ sa dnes stal Marcel Grega. Ako informovala hovorkyňa JOJ Group Lucia Kulihová, Grega doteraz pôsobil na poste výkonného a finančného riaditeľa v spoločnosti Slovenská produkčná, a.s., materskej spoločnosti MAC TV s.r.o.

Doterajší generálny riaditeľ František Borovský sa rozhodol v skupine JOJ svoje pôsobenie ukončiť. "Počas uplynulých rokov sa televízna skupina pod vedením Františka Borovského rozrástla o televízie Plus, Wau a Senzi, ktoré si postupne nachádzajú svojich divákov. Podarilo sa upevniť povedomie celej skupiny JOJ Group, za to mu patrí moja vďaka," povedal vlastník televíznej skupiny JOJ Richard Flimel.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RADA RTVS

RADA RTVS
 

Rada Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) na dnešnom zasadnutí prerokovala správu o činnosti plnení záväzných ukazovateľov rozpočtu RTVS za druhý polrok 2013. Predseda Rady Igor Gallo ju predloží Výboru pre kultúru a médiá NR SR.
Správu predložil manažment RTVS v nadväznosti na celoročné hospodárenie podľa dnes známych údajov. Plán bežných výdavkov na rok 2013 predstavoval čiastku 106.187.546 eur, skutočné čerpanie čiastku 97.066.156 eur, teda 91,41 % (organizačná zložka STV 72.643.673 eur, organizačná zložka SRo 24.422.483 eur). Z tejto sumy predstavovali výdavky na tovary a služby 72.139.438 eur, na mzdy 17.794.314 eur. V položke kapitálové výdavky pre rok 2013 bola plánovaná suma 15.372.181 eur, skutočnosť čerpania 6.767.276 eur (44,02 %).
Príjmy RTVS za rok 2013 predstavovali sumu 105.229.936 eur, z toho organizačná zložka STV 76.377.596 eur, organizačná zložka SRo 28.852.340 eur. Podstatnú časť príjmovej stránky rozpočtu za rok 2013 tvorili úhrady za služby verejnosti vo výške 71.298.742 eur. Oproti roku 2012 poklesli príjmy v tejto položke o viac ako jeden milión eur. Granty a transfery za rok 2013 tvorili finančný objem 29.148.358 eur, z toho 23.931.932 eur predstavovala čiastka na základe zmluvy s ministerstvom kultúry o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania, tzv. zmluva so štátom.
Príjmy z televíznej reklamy a teleshopingu predstavujú čiastku 2.309.930 eur, z rozhlasovej reklamy 1.320.219 eur. K 31. decembru 2013 mala verejnoprávna RTVS celkom 1369 zamestnancov, z toho v STV 623, v SRo 484 a 262 centrálnych zamestnancov RTVS. Priemerná mesačná mzda predstavovala čiastku 1125,26 eura.
V priebehu rokovania vzali prítomní na vedomie správu o činnosti Rady RTVS za 2. polrok 2013, správu o hospodárení a plnení záväzných ukazovateľov rozpočtu RTVS za 4. štvrťrok 2013, správu o plnení a realizácii programového konceptu RTVS za 4. štvrťrok, ako aj prehľad plnenia Zmluvy so štátom za 4. štvrťrok a správu o stave výberu úhrad za služby verejnosti poskytované RTVS za rovnaké obdobie.
"Dnes rada prerokovala výsledky hospodárenia za rok 2013, ktoré sú vo všetkých ukazovateľoch lepšie, ako boli plánované. V príjmových bolo naplnené to, čo sme plánovali, vo výdavkových šetrenie, čerpanie bolo nižšie, ako bolo plánované. Mali sme režim, ktorý, verím, zabezpečil plnenie programovej služby a zároveň šetrenie. Vedeli sme, že pokiaľ neušetríme prostriedky z roku 2013, budeme v roku 2014, kde máme o 9,1 milióna menej, vo veľmi ťažkom ekonomickom stave. Vďaka týmto úsporám sme schopní naplniť plánované údaje roku 2014," uviedol pre TASR generálny riaditeľ Václav Mika.
"V tejto chvíli sa zdá, že finančná situácia RTVS sa vyvíja pomerne priaznivo, samozrejme údaje ešte nie sú definitívne, budú až v rámci výročnej správy za celý rok 2013, ale k veľkým zmenám už nedôjde. Stále je pretrvávajúci pokles výberu takzvaných koncesionárskych poplatkov, takže do budúceho obdobia s tým bude musieť RTVS niečo podniknúť, aj vstúpiť do rokovania o možnom inom systéme financovania RTVS," povedal pre TASR po skončení rokovania podpredseda Rady Martin Kákoš.


Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

 

Spoločnosť Facebook odkúpi rýchlorastúcu spoločnosť WhatsApp za 19 mld. USD v hotovostnej forme a vo forme akcií. Najväčšia sociálna sieť na svete sa tak snaží získať si popularitu predovšetkým medzi mladšími užívateľmi. WhatsApp má celosvetovo 450 mil. užívateľov, pričom medzi nimi umožňuje komunikáciu.
Podľa šéfa spoločnosti Facebook Marka Zuckerberga sa počet užívateľov WhatsApp denne zvyšuje o jeden milión. "WhatsApp doplní naše existujúce služby v oblasti chatu a posielania správ a našej komunite poskytne nový nástroj,“ povedal šéf Facebooku. "WhatsApp a Facebook Messenger slúžia rozdielnym a dôležitým užívateľom, preto budeme investovať do oboch,“ doplnil. Facebook prisľúbil, že značku WhatsApp zachová a ak sa tak nestane, zaplatí v hotovosti poplatok 1 mld. USD. Šéf WhatsApp Jan Koum sa stane členom predstavenstva spoločnosti Facebook.
Facebook taktiež odkúpil aplikáciu na zdieľanie fotografií Instagram za 1 mld. USD. Investícia do WhatsApp bude teda výrazne vyššia. Niektorí pozorovatelia aj tak považujú zaplatenú sumu za Instagram za prehnanú. Instagram využíva 30 mil. užívateľov.
 


Neúspešný štvrťfinálový súboj proti USA (2:5) v rámci hokejového turnaja na zimných olympijských hrách v Soči bol v stredu najsledovanejším televíznym programom v Česku. Podľa informácií Českej televízie, ktoré priniesol web hokej.cz, videlo zápas v priemere 1,69 milióna ľudí, čo znamenalo divácky podiel vyše 42 percent. Česi obsadili v Soči konečné 6. miesto.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

 

Dallas Buyers Club

Dallas Buyers Club


19. 2. 2014

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS
 


Zaistiť primeranú ochranu a odmeňovanie audiovizuálnych výkonných umelcov, ako sú herci, hudobníci alebo tanečníci, ktorých umelecké výkony sú súčasťou audiovizuálneho diela, filmu či televízneho programu, je cieľom nových medzinárodných pravidiel. Stanovuje ich Pekinská zmluva o audiovizuálnych umeleckých výkonoch. Návrh na prístup k Zmluve Svetovej organizácie duševného vlastníctva (World Intellectual Property Organization, WIPO) o audiovizuálnych umeleckých výkonoch prijatej v Pekingu 24. júna 2012 predložilo na dnešné rokovanie vlády Ministerstvo kultúry (MK) SR. Kabinet ho odobril.
Prijatie Pekinskej zmluvy o audiovizuálnych umeleckých výkonoch predstavuje podľa ministerstva kultúry významný posun v oblasti medzinárodnej ochrany práv súvisiacich s autorským právom. "Prvýkrát sa na medzinárodnej úrovni výkonným umelcom garantuje výrazná právna ochrana ich práv aj v digitálnom prostredí. Zmluva posilní majetkové práva filmových hercov a ostatných výkonných umelcov v audiovízii a prispeje tiež k väčšej ochrane ich osobnostných práv," informuje MK SR. Pekinská zmluva ďalej podľa ministerstva podporuje ochranu výkonných umelcov pred neoprávneným použitím ich výkonov v audiovízii, teda v médiách, vo filme alebo na videu. Vypĺňa sa tak medzera v ochrane práv výkonných umelcov, ktorá existovala od roku 1996, keď bola prijatá Zmluva WIPO o umeleckých výkonoch a zvukových záznamoch. Zmluvou WIPO o umeleckých výkonoch a zvukových záznamoch, ku ktorej Európska únia pristúpila v roku 2000, sa určila medzinárodná ochrana práv autorov a určitých nositeľov práv súvisiacich s autorským právom. V tejto zmluve sa po prvýkrát zohľadnil hospodársky a technologický vývoj v digitálnom prostredí, priblížilo v návrhu na prístup k zmluve MK SR. V tom čase sa však podľa ministerstva nepodarilo dosiahnuť dohodu o ochrane výkonných umelcov v súvislosti s ich umeleckými výkonmi zaznamenanými v audiovizuálnych dielach. Zmluva sa vzťahuje len na práva výkonných umelcov v súvislosti s ich umeleckými výkonmi na zvukových záznamoch.
Diplomatická konferencia zvolaná WIPO k prijatiu medzinárodnej zmluvy o ochrane umeleckých výkonov v audiovízii sa uskutočnila už v roku 2000. K prijatiu zmluvy však nedošlo, lebo štáty sa nedohodli na jej znení. Opätovne zvolaná diplomatická konferencia sa konala v Pekingu od 20. do 26. júna 2012 a 24. júna bola v rámci diplomatickej konferencie prijatá Pekinská zmluva o audiovizuálnych umeleckých výkonoch. Zmluva bola otvorená na podpis rok po jej prijatí, teda do 24. júna 2013. Zmluva nadobudne účinnosť tri mesiace po tom, ako ju ratifikuje minimálne 30 strán zmluvy, pričom 48 krajín podpísalo samotnú zmluvu už na diplomatickej konferencii, priblížilo históriu vzniku zmluvy MK SR.

Ministerstvo kultúry považuje za dôležité, aby pekinskú zmluvu podpísala a ratifikovala aj Slovenská republika. Keďže termín na podpis zmluvy uplynul, treba zabezpečiť podpis pekinskej zmluvy prostredníctvom tzv. pristúpenia k zmluve. Z prijatia medzinárodnej zmluvy nevyplýva potreba zmeny európskeho práva. Rovnako ani SR nemusí meniť svoje zákony, keďže práva výkonných umelcov a ich ochranu dostatočne upravuje zákon o autorskom práve a práva súvisiace s autorským právom (autorský zákon). Medzinárodná úprava však v tejto oblasti doteraz chýbala. Pekinská zmluva je medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzickým osobám alebo právnickým osobám a má teda charakter prezidentskej zmluvy. Na platnosť takejto zmluvy sa pred prístupom k nej vyžaduje súhlas Národnej rady SR. Zmluva má podľa Ústavy SR prednosť pred zákonmi.


Copyright © TASR 2013

 

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Turecký prezident Abdullah Gül podpísal kontroverzný zákon, sprísňujúci kontrolu úradov nad internetom, ktorý vyvolal v krajine vlnu rozhorčených protestov.
Prezident informoval o podpise legislatívy prostredníctvom svojho účtu na Twitteri. Urobil tak po tom, ako mu vláda prisľúbila prijatie dodatkov ku dvom článkom, ku ktorým mala hlava štátu výhrady.
Podľa prezidenta majú byť príslušné dodatky predložené parlamentu už v stredu.
Návrh legislatívy, schválený tureckými poslancami 6. februára, umožní telekomunikačnému úradu blokovať internetové stránky za porušenie ochrany osobných údajov aj bez súdneho rozhodnutia.
Legislatíva zároveň zaväzuje poskytovateľov internetových služieb uchovávať záznamy o činnosti užívateľov po dobu dvoch rokov. Na požiadanie ich budú musieť poskytnúť úradom bez toho, aby o tom informovali používateľov.
EÚ kritizovala Turecko za sprísnenie kontroly nad internetom a vyzvala vládu v Ankare na revíziu zákona v duchu štandardov platných v EÚ. Turecký premiér Recept Tayyip Erdogan ubezpečuje, že zákon nezavádza cenzúru internetu, ale len zvyšuje jeho bezpečnosť.

Copyright © TASR 2013

RADA RTVS

RADA RTVS

 

SFÚ NEWS

SFÚ NEWS


 Rada Slovenského filmového ústavu (SFÚ) pôsobí v novom zložení. "Minister kultúry SR Marek Maďarič vymenoval v zmysle audiovizuálneho zákona č. 343/2007 s účinnosťou od 17. februára troch nových členov," TASR informovala Simona Nôtová, tlačová tajomníčka SFÚ.
      Prezident Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA), scenárista, režisér a pedagóg Ondrej Šulaj v rade pôsobí od 16. februára 2011 a po uplynutí predchádzajúceho obdobia bol za jej člena znovu vymenovaný. Ďalší dvaja noví členovia sú režisér, scenárista a pedagóg Martin Šulík a zamestnankyňa Sekcie médií, audiovízie a autorského práva MK SR Marta Franková. V rade nahradili Františka Gyárfáša a Oľgu Davalovú, ktorým skončilo funkčné obdobie. Ďalší dvaja členovia Rady SFÚ v jej súčasnom zložení sú pedagóg, estetik a filmový teoretik Peter Michalovič (v rade pôsobí od 1. novembra 2010) a Miroslav Ulman, odborný referent Audiovizuálneho informačného centra SFÚ, ktorý je volený zamestnancami inštitúcie ako ich zástupca (v rade pôsobí od 4. septembra 2009).
      Rada SFÚ je hlavný riadiaci orgán inštitúcie. Zriadená je od začiatku roka 2008, keď vstúpil do platnosti audiovizuálny zákon, ktorý nanovo definoval postavenie SFÚ i jeho systém riadenia. Volí a odvoláva generálneho riaditeľa, vyjadruje sa k návrhu výročnej správy a k návrhu rozpočtu, schvaľuje dlhodobé plány a koncepcie rozvoja ústavu. Má päť stálych členov, z ktorých štyroch menuje minister kultúry SR a jeden je volený priamo pracovníkmi SFÚ. Funkčné obdobie člena rady je trojročné. Členstvo v nej je čestné a nevyplýva z neho žiadny pracovnoprávny vzťah. Uznesenia rady zverejňuje SFÚ na svojej internetovej stránke.

Copyright © TASR 2013


18. 2. 2014

Zomrel Christopher Malcolm

Zomrel Christopher Malcolm

V sobotu 15. februára vo veku 67 rokov zomrel škótsky herec Christopher Malcolm. Úmrtie potvrdila jeho dcéra prostredníctvom sociálnej a mikroblogovacej siete Twitter. Ako uviedla, herec zomrel v pokoji a dôstojne. Christopher Malcolm sa preslávil predovšetkým ako muzikálový herec, no účinkoval aj vo filmoch či seriáloch. Objavil sa napríklad v snímkach Star Wars: Epizóda V - Impérium vracia úder (1980), Labyrint (1986) či Highlander (1986). Medzi seriály, v ktorých účinkoval, patria Only Fools and Horses... (1981 - 2003) či Absolutely Fabulous (1992-2011).

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

TO JE TV !

TO JE TV !

RVR NEWS

RVR NEWS

Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) nebude bezdôvodne zvyšovať pokuty, aby naplnila nereálne stanovenú príjmovú časť svojho rozpočtu. Takéto uistenie dnes poskytol predseda rady Miloš Mistrík zástupcom vysielateľov a novinárskej obce.
Mistrík sa stretol s prezidentkou Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc (ANRTS) Evou Babitzovou a predsedom Správnej rady Slovenského výboru Medzinárodného novinárskeho inštitútu (IPI Slovensko) Pavlom Múdrym. Oznámil im, že chce opäť prerokovať s ministerstvom financií otázku rozpočtu RVR na rok 2014. O stretnutí informovala hovorkyňa rady Lucia Jelčová.
V štátnom rozpočte je tento rok pre radu vyčlenených na výdavky 1,13 milióna eur, zatiaľ čo vlani a predvlani to bolo až takmer 1,9 milióna eur. Príjmy napĺňané predovšetkým z ukladania sankcií boli stanovené na 340.000 eur, čo je dvojnásobok v porovnaní s predošlými rokmi, priblížila Jelčová.
„Príjmovú časť rozpočtu Rady, navrhnutú v čase najväčších obáv o ďalší vývin verejných financií, považujeme za nesplniteľnú,“ konštatoval podľa hovorkyne na stretnutí Mistrík. Zástupcom ANRTS a IPI Slovensko vysvetlil, že „rada nemôže svojvoľne zvýšiť pokuty za jednotlivé porušenia zákona“.
Ak preto RVR nenaplní rozpočtom určenú príjmovú časť, chýbajúcu sumu bude musieť do štátneho rozpočtu odviesť z vlastnej výdavkovej časti. Zámerom rady však nie je kompenzovať tento možný výpadok neprimeraným sankcionovaním vysielateľov. „Rada nemá nástroj, aby vzniknutý stav, súvisiaci s plánovanými príjmami Rady riešila bezdôvodným zvyšovaním pokút či zmenou doterajšej praxe pri ukladaní sankcií a monitorovania vysielania,“ povedal jej šéf Mistrík.
Takéto uistenie chce RVR tlmočiť listom medzinárodnej novinárskej organizácii IPI, ktorá vyjadrila obavu z jej rozpočtu.


Copyright © TASR 2013

VIVA NEWS

VIVA NEWS

 

Vysielateľ Superadia, Intersonic spol. s r.o. už o zmene jeho názvu na Viva Metropol licenčnú radu informoval a v týchto dňoch rade doručí aj informácie k zmenám v programe. "O zmene názvu vysielacej stanice na Viva Metropol sme informovali Radu pre vysielanie a retransmisiu (RVR) včera. Ešte upresňujeme zmenu programovej štruktúry, dnes - zajtra podáme informáciu RVR," uviedol dnes pre agentúru SITA Ivan Lacho zo spoločnosti Intersonic. Dodal, že na oznámenie zmien rade majú podľa zákona 15 dní od vykonania zmeny. Nové regionálne rádio Viva Metropol začalo na bratislavských frekvenciách 101,1 MHz a 94,9 MHz vysielať v pondelok 17. februára ráno. "Spustenie vysielania regionálneho Viva Metropol je logickým vyvrcholením popularity hudobného a programového formátu, ktorý tu za sebou zanechala Viva," avizoval v tlačovej správe médiám z piatka 14. februára Ivan Lacho. Zmeny najskôr v piatok 14. februára avizoval facebookový profil Rádia Viva.
Nové regionálne rádio Viva Metropol prevádzkuje spoločnosť Intersonic, prevádzkovateľ rádií RockJam Radio a Superadio. Viva Metropol má byť podľa tlačovej správy spoločnosti Intersonic plnoformátové regionálne rádio, ktoré bude pokrývať Bratislavu a okolie a vo veľmi krátkom čase aj oblasť Záhoria až po Malacky. Viva Metropol "prinesie okrem hudobného formátu, ktorý si poslucháči mimoriadne obľúbili vo vysielaní pôvodného Rádia Viva, aj kompletné a regionálne spravodajstvo, dopravný servis a moderované programy so známymi hlasmi", ako sú Alex Štefuca, Maroš Palesch, Igor Štefuca, Jana Bárdošová a ďalší. Novou posilou má byť napríklad Táňa Timková, ktorá bude moderovať predpoludňajšie vysielanie. "Vo formáte vysielania sa postupne objavia aj obľúbené programy - Dado Nagy a jeho Kniha na tento deň, Mlčanie Tibora Eliota Rostasa, Legendárnych desať s Petrom Hurajtom, ale aj nedeľné príhovory Jána Sucháňa. Už v najbližších týždňoch sa vysielanie rozšíri o večerné a nočné špeciály. Rádio Viva Metropol nadväzuje aj na obľúbené Viva Párty a Viva Oldies párty," píše Intersonic v tlačovej správe.
Rada pre vysielanie a retransmisiu v pondelok 17. februára informácie o zmene Superadia na Viva Metropol nemala. Podľa zákona o vysielaní a retransmisii "je vysielateľ povinný oznámiť rade všetky zmeny týkajúce sa údajov uvedených v žiadosti o licenciu a v dokladoch priložených k tejto žiadosti do 15 dní od vzniku týchto zmien. Takýmito zmenami sú aj zmena názvu programovej služby a zmena programovej skladby. Na základe oznámenia rada buď rozhodne o zmene udelenej licencie, alebo zmenu zamietne a určí lehotu na nápravu", upozornila hovorkyňa RVR Lucia Jelčová.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
 


Rodičia austrálskeho novinára, voči ktorému v Egypte vzniesli obvinenia z terorizmu, niekoľko dní pred začatím jeho procesu v Káhire zozbierali už viac než 30.000 podpisov pod petíciu za jeho prepustenie.
      Reportér panarabskej televízie al-Džazíra Peter Greste je spolu s niekoľkými ďalšími kolegami obvinený zo "zverejnenia lží, ktoré poškodili egyptské štátne záujmy".
      Rodičia sú však presvedčení o nevine svojho syna, preto na webovú stránku avaaz.org umiestnili petíciu, ktorou chcú dosiahnuť jeho prepustenie na slobodu.
      "Peter nie je schopný ohroziť niečiu bezpečnosť. Nie je sympatizantom teroristov a v žiadnom prípade by nefalšoval správy," uviedol Gresteho otec.
      Gresteho a jeho dvoch kolegov zatkli v decembri v jednom z káhirských hotelov. Všetkých ich obvinili z napomáhania teroristickej organizácii, čo je zjavný odkaz na islamistické hnutie Moslimské bratstvo, ktoré protestuje proti súčasnej vláde podporovanej armádou. Tá vlani v júli zosadila Moslimským bratstvom podporovaného prezidenta Muhammada Mursího.
      Súčasná egyptská vláda označuje Moslimské bratstvo za teroristickú organizáciu, samotné hnutie sa proti tomu ohradzuje. Kritici vládu obviňujú aj z porušovania ľudských práv v Egypte a podkopávania demokratických výdobytkov, ku ktorým došlo po zvrhnutí režimu autokratického prezidenta Husního Mubaraka v roku 2011. Vláda však deklaruje svoju oddanosť demokracii.
      Súd s austrálskym novinárom sa v Káhire začne vo štvrtok. Ak ho súd uzná za vinného, hrozí mu sedem rokov väzenia.
      Predpokladá sa, že celkovo egyptské úrady v poslednom období kvôli výkonu práce novinári zadržali najmenej 40 ľudí. Na ich obranu sa pred časom postavilo viacero médií, medzi nimi BBC, Sky či Daily Telegraph, ktoré vyzvali egyptské vedenie, aby novinárov zadržiavaných v Egypte okamžite oslobodili.
      Súčasné armádou podporované egyptské vedenie už dlhší čas obviňuje televíziu al-Džazíra z podpory egyptských islamistov, keďže panarabský TV kanál financuje Katar, ktorý bol na strane armádou zosadeného islamistického prezidenta Muhammada Mursího.
      Od Mursího zvrhnutia vlani v júli egyptské úrady zastavili vysielanie viacerých islamistických televíznych kanálov vrátane egyptského kanála al-Džazíry Mubašír Misr. V jeho sídle v Káhire krátko pred tým došlo k policajným raziám, pričom polícia zhabala technické vybavenie i časť archívu a zadržala niekoľko zamestnancov. Dvaja z nich sú ešte stále vo väzení.
      Dočasná vláda dala odvtedy pozatýkať tisíce islamistov - Mursího zástancov - za údajné podnecovanie protestov alebo za účasť na nich.
 
Copyright © TASR 2013

RTVS NEWS

RTVS NEWS




Generálny biskup Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania (ECAV) na Slovensku Miloš Klátik sa v týchto dňoch stretol na pôde Generálneho biskupského úradu (GBÚ) ECAV v Bratislave s riaditeľom sekcie programových služieb STV Tiborom Búzom. Témou rozhovoru bola doterajšia spolupráca ECAV a verejnoprávnej televízie, ako aj námety na ďalšiu spoluprácu. Stretnutie sa uskutočnilo v nadväznosti na rokovanie Miloša Klátika s generálnym riaditeľom Rozhlasu a televízie Slovenska Václavom Mikom na pôde RTVS v decembri 2013.
      Generálny biskup ECAV okrem iného spomenul, že v minulosti boli správy zo života evanjelikov na Slovensku vysielané pod názvom Televízny posol a ECAV by to privítala aj teraz a boli by veľmi radi, keby sa uvádzali raz za mesiac, podobne ako služby Božie v Slovenskom rozhlase. Miloš Klátik takisto pripomenul, že v relácii Sviatočné slovo by bolo dobré okrem výročných cirkevných sviatkov myslieť aj na mimoriadne výročia, ako je v tomto roku napríklad Spišskopodhradská synoda a Matej Bel. Biskup sa zaujímal tiež o to, kedy bude v STV dokončený cyklus polohraných dokumentov Sola z histórie evanjelikov na Slovensku - Sola scriptura II a Solus Christus. V súvislosti s blížiacim sa 500. výročím reformácie generálny biskup ECAV pripomenul, že by bolo potrebné myslieť aj na tvorbu dokumentárnych cyklov o osobnostiach a udalostiach, ktoré mali vplyv na rozvoj Slovenska, napríklad cyklus Evanjelické osobnosti I. (Daniel Krman, Matej Bel, Ľudovít Štúr, Jozef Miloslav Hurban, Milan Rastislav Štefánik a ďalší), alebo dokumenty na témy ako Martin Luther a jeho listy na Slovensko, Filip Melanchton, atď. Klátik sa zaujímal aj o to, či by STV nemohla uviesť filmy alebo dokumenty o reformácii a evanjelických osobnostiach z ponuky zahraničných televízií.
      Riaditeľ sekcie programových služieb STV Tibor Búza prisľúbil, že sa bude zaoberať riešením pripomienok generálneho biskupa ECAV na Slovensku. Informoval M. Klátika o dokumente, ktorý v STV pripravujú k 200. výročiu narodenia Ľudovíta Štúra a požiadal ECAV o odborné poradenstvo. Začiatkom jesene začnú pracovať na projekte k 500. výročiu reformácie, aj tu požiadal Búza o súčinnosť ECAV. Ako uviedol zástupca STV, uvažujú o príprave vlastných dokumentov k reformácii, ale budú nakupovať i dokumenty či hrané filmy z nemeckej televízie na túto tému.
      Informovala tajomníčka pre mediálnu komunikáciu GBÚ ECAV Edita Škodová.




17. 2. 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS


Regionálna Západoslovenská televízia (ZSTV) dnes prerušila svoje vysielanie. Spoločnosť ZOE MEDIA, ktorá sa nedávno stala jej vlastníkom, tvrdí, že vypla vysielanie televízie aj jej webovú stránku pre viaceré sporné právne a ekonomické dedičstvá bývalých vlastníkov média. Vrátiť sa chce pod novým názvom i logom, informoval TASR riaditeľ ZOE MEDIA Petr Komínek.
      "Vzhľadom na to, že prioritou občianskeho združenia ZOE MEDIA, ako združenia, zakladajúceho si na čistote akýchkoľvek ekonomických i medziľudských vzťahov a pracujúceho na nespochybniteľných pilieroch práva, etiky a morálky, je snaha o vlastný čistý štít, rada združenia rozhodla o dočasnom vypnutí vysielania pod logom ZSTV," uviedol Komínek.
      Občianske združenie podľa slov riaditeľa pokračuje v prípravách na vysielanie obdobného programu pod vlastnou značkou. Komínek vraví, že dominantné budú správy, dokumenty, diskusie k aktuálnym témam či filmom. Televízia chce tiež ponúknuť priame prenosy z kresťanských aktivít slovenských a zahraničných cirkevných zborov, napríklad nedeľné bohoslužby bez akejkoľvek väzby na konkrétnu cirkev.

Copyright © TASR 2013


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

 

Ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov dnes obvinil západné médiá, že pri informovaní o udalostiach na Ukrajine zámerne skrývajú mnohé fakty.
      Dodal, že západné médiá prinášajú reportáže alebo fotografie pokojných demonštrantov, ktorí žiadajú spravodlivosť a poriadok, a vládne bezpečnostné zložky sa "ich zversky" snažia potlačiť. "V skutočnosti (médiá) zakrývajú mnoho faktov o tom, čo sa deje na Ukrajine," upozornil Lavrov a ako príklad uviedol prejavy extrémizmu a antisemitizmu. Dodal, že tento problém sa týka rovnako vlády, ako aj opozície.
      Ako informovala agentúra RIA Novosti, prístup médií dnes Lavrov kritizoval aj v súvislosti so spravodajstvom zo Sýrie, kde dochádza k "podsúvaniu" starých informácií či snímok.
      V súvislosti so zverstvami rozličných režimov je mnoho faktov dokazujúcich pokusy o vedomé ovplyvňovanie verejnej mienky, dodal Lavrov. Ako príklad uviedol nemenovanú mediálnu spoločnosť, ktorá na dotvorenie obrazu o udalostiach v Sýrii použila snímky spred desiatich rokov - pochádzajúce z Iraku.

 


Členovia Európskej aliancie tlačových agentúr (EANA) upozornili na rozsudok Súdneho dvora Európskej únie z minulého týždňa (13. februára), podľa ktorého majitelia webovej stránky cez hypertextové odkazy môžu bez povolenia autorského práva presmerovať užívateľov internetu na chránené diela, ktoré sú k dispozícii na voľne prístupných internetových stránkach.
      Súdny dvor EÚ v Luxemburgu rozhodol, že odkazy na chránené diela predstavujú akt komunikácie. Takýto čin je definovaný ako sprístupnenie diela verejnosti takým spôsobom, že verejnosť má k nemu voľný prístup.
      Súd na pozadí sporu medzi švédskym denníkom Göteborgs-Posten a spoločnosťou Retriever Sverige, prevádzkujúcou webové stránky s odkazmi na články publikované na iných webových adresách (vrátane Göteborgs-Posten) určil, že potenciálnych užívateľov webových stránok s odkazmi na iné adresy možno považovať za verejnosť, pretože ich počet je neurčitý a pomerne veľký.
      Súd však pripomenul, že komunikácia tohto druhu musí byť zameraná na nových klientov, čiže na verejnosť, ktorá nebola zohľadnená držiteľmi autorských práv v čase, keď bola povolená prvotná komunikácia.
      Súdny dvor EÚ ďalej určil, že majiteľ webovej stránky - ako je aj Retriever Sverige - môže aj bez povolenia držiteľov autorských práv presmerovať užívateľov internetu cez hypertextové odkazy na chránené diela, ktoré už sú k dispozícii na voľne prístupnom internetovom serveri.
      Situácia by podľa súdu bola iná za okolností, keď hypertextové prepojenie umožňuje používateľom preposielacieho serveru obísť obmedzenia zavedené na odkazovanej adrese s chráneným dielom.
      Súdny dvor EÚ zdôraznil, že členské štáty únie nemajú právo dať širšiu ochranu nositeľom autorských práv s tým, že sa tak rozšíri pojem "verejná komunikácia." To by podľa súdu malo za následok vytvorenie legislatívnych rozdielov a právnej neistoty v prípadoch, že by sa podobné prípady
stali predmetom súdneho sporu.
 

Copyright © TASR 2013

Zomrel Richard Hes

Zomrel Richard Hes

V pondelok zomrel na zdravotné komplikácie, spojené s rakovinou, známy český tanečník, choreograf a zakladateľ tanečnej skupiny Uno Richard Hes. Mal len 50 rokov, iDNES.cz to potvrdil režisér Zdeněk Zelenka, ktorý s Hesom spolupracoval na muzikáli Golem.
Richardovi Hesovi bola v roku 2013 diagnostikovaná rakovina slinivky. Tento rok 8. februára médiá priniesli správu, že sa v hospic , v ktorom žil, pokúsil o samovraždu skokom z okna. Nasledujúci deň bola táto správa vyvrátená s tým, že tanečník iba spadol na schodoch a poranil si kolen .
Prvýkrát do sveta šoubiznisu vstúpil Richard Hes už v roku 1976, kedy si zahral jednu z detských rolí v rozprávkovej komédii Nech žijú duchovia. Vyštudoval tanečné konzervatórium a v 80. rokoch založil tanečnú skupinu Uno. Tá vo svojej dobe priniesla na českej tanečnej scéne oživenie svojou orientáciou na vtedy najmodernejšie tanečné i hudobné trendy, Hes choreograficky vychádzal napríklad z videoklipov Michaela Jacksona. V roku 1988 získal Hes pre Uno prestížnu televíznu cenu Zlatá rolnička.
Od 90. rokov nastala jeho druhá kariéra v súvislosti s rozmachom českej muzikálovej scény. Podpísal sa pod choreografie divácky mimoriadne úspešných produkcií, ako bol Dracula alebo Monte Cristo. Pracovné nasadenie a divoký životný štýl priviedli Richarda Hesa k alkoholu, zo závislosti sa však dokázal vymaniť. Zdravotné dôsledky si však niesol do konca života.

Zdroj : idnes.cz

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS



Dramatickú tretiu tretinu nerozhodného zápasu Rusko - Slovensko, ktorá vyvrcholila predĺžením a samostatnými nájazdmi, si v nedeľu 16. februára 2014 v univerzálnej cieľovej skupine 12+ nenechalo ujsť až 1 279 000 divákov. Ide o najvyššiu sledovanosť od finále speváckej šou Česko Slovenská SuperStar v decembri 2009.
V strategickej cieľovej skupine 12-54 dosiahol strhujúci záver zápasu rating 26,4 % a trhový podiel 72,4 %. Medzi mladými mužmi 12-24 sa jeho podiel vyšplhal na hodnotu 82,0 % a v rámci veľkých miest 12-54 (50 - 100 tisíc obyvateľov) dokonca až 85,1 %.





TASR NEWS

TASR NEWS

 


Slovakia 24/7 je názov novej videorelácie, ktorú TASR dnes uvádza na spravodajskom webe teraz.sk. Relácia ponúka spravodajský prehľad týždňa na Slovensku v anglickom jazyku. Editorom a moderátorom správ je redaktor exportu TASR, novinár so skúsenosťami z Veľkej Británie i Kanady, Terry Moran.
      "TASR ako národná verejnoprávna inštitúcia prináša informácie vo verejnom záujme, ktorými sú aj informácie o Slovensku pre zahraničie, pre naše ambasády v zahraničí či zahraničné ambasády na Slovensku, investorov a ďalších ľudí, ktorí žijú na Slovensku a slovenčina nie je ich prvý jazyk. Reláciu uvedieme aj na webe skolskyservis.sk a ponúkneme ju školám na študijné účely," povedal generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník.
      Podľa Rezníka sú videosprávy o Slovensku v angličtine formátom, ktorý rešpektuje súčasný trend nástupu videa v zmysle projektu "TASR v digitálnom veku", ktorým sa v januári uchádzal o post generálneho riaditeľa.
      Reláciu s týždennou periodicitou bude teraz.sk uvádzať v piatok popoludní. Po relácii Svet: tu a teraz s Pavlom Demešom a programe Týždeň na webe ide o tretiu videoreláciu na teraz.sk a skolskyservis.sk. "V tomto trende budeme pokračovať," povedal riaditeľ stratégie TASR Vladimír Puchala. "V najbližších dňoch uvedieme reláciu Ekonomika: Tu a teraz s moderátorom Richardom Kvasňovským a reláciu s diplomatmi s názvom CD klub".

Copyright © TASR 2013

 

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

Pravidlá k prezentácii kandidátov na prezidenta SR podrobne na svojej webstránke komentuje Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Do pôsobnosti licenčnej rady totiž okrem iného patrí dohliadať na dodržiavanie povinností verejnoprávnych (zo zákona) a súkromných (s licenciou) elektronických vysielateľov. "Za kampaň sa podľa RVR považuje tak klasická politická reklama, ako aj špecializované volebné vysielanie venované jednotlivým kandidátom, napr. vo forme diskusie," píše okrem iného RVR v komentári k zákonnej úprave vysielania v čase voľby prezidenta SR. Rada popri výklade pravidiel kampane pripraví aj monitoring vysielania počas nej.
Napriek tomu, že kandidáti na prezidenta sa už niekoľko mesiacov objavujú na bilbordoch a organizujú rôzne stretnutia s občanmi, kampaň sa oficiálne začne až 28. februára. Začne sa presne 15 dní pred voľbou, teda 28. februára o 7:00 a skončí sa 48 hodín pred začiatkom voľby, teda 13. marca o 7:00. Vedenie kampane mimo času zákonom stanovenej kampane je zakázané. Za bilbordy či stretnutia s občanmi sankcie zo zákona však nie sú. Nespokojní kandidáti, ktorí si myslia, že takáto kampaň mala vplyv na výsledky volieb, sa môžu obrátiť na Ústavný súd SR, doplnila pre agentúru SITA zapisovateľka ÚVK Eva Chmelová. Zákon o voľbách prezidenta označuje za kampaň "činnosť kandidátov, politických strán a hnutí, prípadne ďalších subjektov v prospech voľby kandidáta, vrátane inzercie alebo reklamy prostredníctvom rozhlasového a televízneho vysielania, hromadných informačných prostriedkov, veľkoplošných nosičov, plagátov a iných nosičov informácií". Verejnoprávny Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) zo zákona musí informovať o kandidátoch, súkromné televízie a rádia môžu, ale aj nemusia. Maximálny vysielací čas venovaný prezentácii kandidátov je obmedzený, a spolu je to 10 hodín, pričom jeden kandidát nemôže dostať viac ako jednu hodinu. Kandidáti musia dostať rovnaký priestor, nikto nesmie byť znevýhodnený. Vysielateľ pritom nenesie zodpovednosť za spôsob využitia vysielacieho času, ktorý si kandidát zvolil.
Za kampaň sa podľa RVR "považuje tak klasická politická reklama, ako aj špecializované volebné vysielanie venované jednotlivým kandidátom, napr. vo forme diskusie". Súkromné rádiá a televízie nemusia, ale aj môžu vysielať predvolebnú kampaň. Podľa zákona ju však musia označiť ako platenú politickú reklamu, ktorá však nesmie byť súčasťou bežného reklamného vysielania. V RTVS sa vysielací čas pre kampaň hradí zo štátneho rozpočtu. V prípade súkromných vysielateľov si ju platia kandidáti na prezidenta. Všetci vysielatelia musia dať každému kandidátovi rovnaké podmienky. Ostatné spravodajské a publicistické relácie, ktoré sa týkajú volieb, musia pripravovať tak, aby boli vyvážené a nestranné. Kandidát má počas kampane právo na odpoveď, ak boli o ňom počas kampane odvysielané nepravdivé alebo pravdu skresľujúce informácie. Kampaň pred druhým kolom voľby sa začína vyhlásením výsledkov prvého kola voľby ústrednou volebnou komisiou a končí sa 48 hodín pred konaním druhého kola voľby, upozorňuje ďalej RVR. Pred druhým kolom majú dvaja postupujúci kandidáti opäť nárok na kampaň v médiách. Každý môže dostať spolu najviac hodinu vysielacieho času.
V prezidentských voľbách platí informačné moratórium. Moratórium sa začne 48 hodín pred začiatkom volieb a platí aj počas nich. Volebné moratórium sa pred prvým kolom voľby prezidenta začína vo štvrtok 13. marca o 7:00. V prípade, že sa uskutoční druhé kolo voľby, volebné moratórium pred druhým kolom voľby sa začne vo štvrtok 27. marca o 7:00. Znamená zákaz zverejňovať v rozhlase, televízii a v hromadných informačných prostriedkoch informácie o kandidátoch v ich prospech alebo v neprospech slovom, písmom, zvukom alebo obrazom. Zverejňovať výsledky prieskumov verejnej mienky možno najneskôr tri dni pred dňom konania voľby, t. j. najneskôr 12. marca (pri 2. kole 26. marca). Zákon zároveň zakazuje uverejňovať výsledky prieskumov hlasovania počas hlasovania. Volebné komisie, členovia ich odborných (sumarizačných) útvarov a zapisovatelia smú poskytovať informácie o priebehu a čiastkových výsledkoch hlasovania až po podpísaní zápisnice. Priebežné informácie o hlasovaní môže uverejňovať len ústredná volebná komisia.
Prvé kolo prezidentských volieb sa uskutoční v sobotu 15. marca. Ak v prvom kole ani jeden z kandidátov nezíska nadpolovičnú väčšinu hlasov voličov, druhé kolo volieb sa bude konať o dva týždne, v sobotu 29. marca. V ňom budú o prezidentské kreslo bojovať dvaja kandidáti, ktorí získajú najväčší počet platných hlasov v prvom kole. Voľby sa konajú od 7:00 do 22:00. V prípade, že si to vyžadujú miestne podmienky, môže starosta obce určiť skorší začiatok hlasovania. Volebné miestnosti však musia byť otvorené do 22:00. Nového prezidenta slávnostne inaugurujú 15. júna. Voliť prezidenta môžu v marcových voľbách všetci občania Slovenskej republiky, ktorí budú mať 15. marca najmenej 18 rokov a zdržiavajú sa v deň volieb na území Slovenskej republiky. O post hlavy štátu sa v marcových prezidentských voľbách pôvodne uchádzalo 15 kandidátov, čo je rekordný počet. Kandidatúru podali: Gyula Bárdos, Jozef Behýl, Ján Čarnogurský, Robert Fico, Viliam Fischer, Pavol Hrušovský, Ján Jurišta, Andrej Kiska, Milan Kňažko, Stanislav Martinčko, Milan Melník, Helena Mezenská, Peter Osuský, Radoslav Procházka a Jozef Šimko. Zo zoznamu pôvodne zaregistrovaných uchádzačov o prezidentský post vypadol Peter Osuský, ktorý sa vzdal kandidatúry 29. januára.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Po prvý raz sa v Saudskej Arábii stala žena šéfredaktorkou denníka, ktorý v kráľovstve vychádza. Informovala o tom dnes agentúra AP.
      Do čela denníka Saudi Gazette, ktorý vychádza v anglickom jazyku, sa postavila bývala zástupkyňa šéfredaktora Somayya Jabarti.
      Jej predchodca Khaled Almaeena povedal, že Jabarti pracovala po jeho boku takmer 13 rokov. Charakterizoval ju ako odhodlanú a oddanú novinárku.
      Almaeena v denníku Saudi Gazette napísal, že jej menovanie "nebolo otázkou pohlavia, ale zásluh, ktoré rozhodli o tom, že dostane príležitosť".
      V Saudskej Arábii je len hŕstka novinárok s akademickým titulom. Mnohí miestni ultrakonzervatívni duchovní tvrdia, že ženy by nemali pracovať po boku mužov.

Copyright © TASR 2013



Na svatého Valentina zamrzne i kolo mlyna

Na svatého Valentina
zamrzne i kolo mlyna


Jednotka lepšie.
Dvojka lepšie. 
Spolu  výborne- 16.90 %  

Markíza  lepšie.
TV Doma horšie.
DAJTO  lepšie.
Spolu  výborne - 34.90%

JOJ horšie.
JOJ PLUS horšie.
WAU horšie.
SENZI rovnako,ale zle.
Spolu horšie- 29.70%

TA 3 horšie.  

Jednotka - 10.40 % ;
Dvojka - 6.50 % ;
Markíza - 25.00% ;
TV DOMA - 5.00% ;
DAJTO- 4.90%
TV JOJ – 13.50 % ;
JOJ PLUS- 4.70 % ;
WAU -1.30 % ;
SENZI- 0.20 %
TA 3 - 1.40 %

Kolonáda opäť stúpla

Kolonáda opäť stúpla

Podľa výsledkov sledovanosti sa nový pôvodný seriál Kolonáda drží stále dobre, včera opäť stúpol  jej podiel o 1,4 percentuálneho bodu na 20,60 % .

BAFTA AWARDS

BAFTA AWARDS

Favorizované diela 12 rokov otrokom a Gravitácia získali v nedeľu večer v londýnskej Kráľovskej opere hlavné ceny Britskej akadémie filmového a televízneho umenia (BAFTA). Životopisná dráma Steva McQueena sa stala najlepším filmom a sci-fi triler mexického režiséra Alfonsa Cuaróna najlepším britským filmom.
Gravitácia bodovala aj v ďalších kategóriách. Cuarón sa stal najlepším režisérom a jeho film so Sandrou Bullockovou a Georgeom Clooneym v hlavných úlohách získal tiež niekoľko cien BAFTA v technických kategóriách, okrem iného za najlepší zvuk, najlepšie vizuálne efekty a najlepšiu pôvodnú hudbu. Na udeľovaní Oscarov, ktoré bude 2. marca v Los Angeles, tak patrí medzi favoritov.
Nominácia Gravitácia na najlepší britský film vyvolala kontroverziu, pretože ide o americko-britskú koprodukciu. Britská filmová akadémia však zaradenie snímky nominovanej na desať Oscarov zdôvodnila tým, že sa čiastočne nakrúcala vo Veľkej Británii a štúdio zodpovedné za vizuálne efekty sídli v Londýne.
Za najlepšiu herečku vyhlásili Austrálčanku Cate Blanchettovú, ktorá stvárnila hlavnú úlohu vo filme Woodyho Allena Jasmínine slzy. V mužskej kategórii trochu prekvapujúco zvíťazil Chiwetel Ejiofor, ktorý prevzal hlavnú úlohu v dráme 12 rokov otrokom.
Kriminálna dráma Špinavý trik zvíťazila v kategórii najlepší pôvodný scenár a jedna z jej hviezd Jennifer Lawrenceová sa stala najlepšou herečkou vo vedľajšej úlohe. Najlepším hercom vo vedľajšej úlohe sa stal Barkhad Abd, ktorý stvárnil somálskeho piráta v dráme Kapitán Phillips: Prepadnutie lode Alabama.
Šesťdesiatosemročnú britskú herečku Helen Mirrenovú si filmová akadémia uctila udelením ceny BAFTA-Fellowship, ktorú jej odovzdal princ William. Mirrenová stvárnila jeho starú mamu, kráľovnú Alžbeta II., vo filme Kráľovná (2006) i v rovnomennej divadelnej hre v londýnskom West Ende. Za túto úlohu dostala Mirrenová v roku 2007 Oscara v kategórii najlepší ženský herecký výkon.
Akt zabitia je názov víťazného diela v kategórii najlepší dokumentárny film. Jeho témou sú indonézske eskadry smrti, ktoré zavraždili tisíce ľudí v 60. rokoch 20. storočia. Komediálna dráma Veľká nádhera o starnúcom prominentovi získala ocenenie pre najlepší film v inom ako anglickom jazyku.

Copyright © TASR 2013