DALITO!

15. 2. 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Dvojnásobná zlatá olympijská medailistka Anastasia Kuzminová vyjadrila v piatok svoj nesúhlas s postupom niektorých slovenských médií, ktoré prevzali správu s nepresným prekladom jej slov z ruštiny do angličtiny o tom, že sa necíti byť Slovenkou. Dvadsaťdeväťročná rodáčka z Ťumenu je už na Slovensku doma a s hrdosťou ho reprezentuje. Správy sa jej dotkli a najmä realizačný tím pobúrili diskusie s mnohými útokmi voči úspešnej biatlonistke. V piatok po rozhovoroch pre televíziu, rozhlas a svetové agentúry odmietla komunikovať so zástupcami slovenských médií. Novinári spod Tatier aj z médií, ktoré o kauze neinformovali a nezaoberali sa ňou, dostali podľa jej manžela a trénera Daniela Kuzmina pre vytrvalostné preteky červenú kartu.
Informáciu o mlčaní Anastasie Kuzminovej už dostali prezident Slovenského olympijského výboru František Chmelár aj šéfka výpravy Janka Gantnerová. "Akreditovaní novinári zastupujú na olympijských hrách verejnosť, ktorá má právo na komentovanie udalostí a pretekov. Tie by však v prvom rade mal komentovať samotný pretekár alebo pretekárka, respektíve tréner, potom sa môžu vyjadrovať aj ďalší. Pretekári sú prví ľudia, ktorí majú podať svoj pohľad na to, čo sa stalo v pretekoch. Kto iný má povedať, čo sa dialo s jeho telom, ak nie samotný pretekár. Pre mňa je to absurdná situácia, ktorú som doteraz nezažil a som z nej šokovaný. Prečítal som si na internete viaceré slovenské médiá, ktorých stanoviská boli veľmi podporné voči Nasti. Prečítal som si blog podpredsedu vlády a ministra zahraničných vecí, ktorý bol veľmi obdivný. Preposlal som kopu e-mailov pre Nasťu, ktoré prišli zo Slovenska od rôznych ľudí s veľkou podporou a blahoželaniami. Presila verejnej mienky je v jej prospech, tým viac nedokážem pochopiť tento krok jej manžela. Je to kontraproduktívne. Ak človek komunikuje, má možnosť podať svoj pohľad a svoje videnie vecí. Ak nekomunikuje, necháva priestor na rôzne špekulácie,“ zareagoval tlačový atašé slovenskej výpravy na ZOH 2014 Ľubomír Souček.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Reklamná pauza, môžete sa...

14. 2. 2014

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

VOĽBY NAŠE PREMILENÉ

Diskusie kandidátov prinesú pred prvým kolom prezidentských volieb štyri televízie. Okrem verejnoprávnej RTVS budú môcť uchádzači o post hlavy štátu súperiť o voliča aj v TV Markíza a v spravodajskej TA3. Po prvý raz sa stretnú aj na internete. Diskusiu prinesie TV Sme.
RTVS a Markíza plánujú po tri diskusné relácie, TA3 a TV Sme po jednej. Súkromná spravodajská televízia ju odvysiela poslednú nedeľu pred voľbami – 9. marca. V rámci relácie V politike si pozve všetkých 14 kandidátov do Historickej budovy NR SR. „Diskutovať s nimi bude Peter Bielik,“ priblížila TA3 v tlačovej správe.
„Pred prvým kolom pripravujeme tri diskusné relácie, v ktorých ponúkneme priestor všetkým 14 kandidátom,“ uviedol pre TASR riaditeľ Centra spravodajstva a publicistiky TV Markíza Henrich Krejča. Podrobnosti o diskusiách a ich vysielacích časoch televízia zatiaľ nespresnila. Moderátormi budú Zlatica Puškárová a Michal Kovačič.
TV Markíza sa musí vyrovnať s tým, že hlavný vysielací čas počas troch posledných večerov pred začiatkom volebného moratória si pre diskusné relácie s prezidentskými kandidátmi vyhradila verejnoprávna RTVS. Diskusie bude vysielať simultánne na hlavnom televíznom a rozhlasovom okruhu - na Jednotke a Rádiu Slovensko. Podľa informácie, ktorú ešte v januári poskytol TASR riaditeľ Sekcie spravodajstva, športu a publicistiky Lukáš Diko, začínať sa budú krátko po ôsmej večer.
Prvú diskusnú reláciu RTVS prinesie v pondelok 10. marca, druhú v utorok 11. marca, tretiu v stredu 12. marca. Od štvrtka 13. marca, siedmej hodiny ráno, platí pre vysielateľov zákonné 48-hodinové moratórium. Prezidenta v prvom kole volíme v sobotu 15. marca.
Vedúci domáceho spravodajstva denníka Sme Marek Chorvatovič TASR informoval, že sa rozhodli na internete priniesť "veľkú debatu s hlavnými kandidátmi". Diskusiu uskutočnia v bratislavskom Kultúrnom centre Dunaj, moderovať ju bude šéfredaktor denníka Sme Matúš Kostolný a jeho zástupca Lukáš Fila. Divákom tv.sme.sk bude k dispozícii online.
Diskusiu Sme pripravuje na 3. marca o 10.00 h. Zúčastnia sa na nej podľa informácie Chorvatoviča preferenčne najsilnejší kandidáti. Predseda vlády Robert Fico pozvanie denníka Sme odmietol, vysvetlil Chorvatovič. Diskusia by mala trvať jeden a pol až dve hodiny.
RTVS rozdelí kandidátov do troch pätíc podľa preferencií v štyroch prieskumoch verejnej mienky, ktoré si objednala. PR manažér RTVS informoval TASR, že definitívne zloženie bude známe koncom februára pred začiatkom volebnej kampane. Diskusné relácie bude moderovať Martin Strižinec.
O dueli dvoch úspešných kandidátov pred druhým kolom už teraz uvažujú tri televízie. „Je pravdepodobné, že sa uskutoční aj druhé kolo, a vtedy máme pre divákov pripravený atraktívny duel dvoch postupujúcich,“ uviedol šéf spravodajstva a publicistiky TV Markíza Henrich Krejča.
RTVS informovala, že bude mať minimálne dva duely pred druhým kolom volieb v prípade jeho konania. Sme uvažuje o internetovej diskusii, ktorá by sa uskutočnila vo štvrtok 20. marca o 10.00 h. TA3 vysielanie pred prípadným druhým kolom zatiaľ nespresnila.

Copyright © TASR 2013

Žiadosť o opravu

Žiadosť o opravu 


  Vážený pán šéfredaktor, denník SME vo svojom dnešnom vydaní uverejnil články s titulkom "Borec ruší trest za korupciu" (strana 1) a "Borec zbavuje viny politika Smeru" (strana 2).
      Ide o nepravdivé informácie, menovaný František Olejník nikdy nebol, ani nie je členom strany SMER – sociálna demokracia. Žiadame Vás preto o opravu zavádzajúcich informácií uvedených v spomínaných článkoch.

      Tlačový odbor strany SMER - sociálna demokracia

World Press Photo 2013

World Press Photo 2013

Cenu World Press Photo za najlepšiu žurnalistickú fotografiu za rok 2013 udelili dnes americkému fotografovi Johnovi Stanmeyerovi. Víťazná snímka zobrazuje skupinu afrických migrantov, ako na pláži v džibutskom hlavnom meste Džibuti držia mobilné telefóny voči svitu mesiaca, aby tak získali lepší signál, informovala tlačová agentúra AP.
Stanmeyer z fotografickej agentúry VII Photo Agency pracoval v čase zhotovenia snímky pre časopis National Geographic. Porotkyňa Jillian Edelsteinová uviedla, že záber poukazuje na problematiku technológie, globalizácie, migrácie, chudoby, zúfalstva, odcudzenia sa a ľudskosti. Okrem hlavnej ceny porota vyberá víťazné snímky v ďalších desiatich kategóriách.
Najviac cien - sedem - si odniesol časopis National Geograhic. Tlačová agentúra AP získala dve vrátane prvého miesta v kategórii portrét za snímky Markusa Schreibera zobrazujúce sklamanú ženu z juhoafrickej Pretórie, ktorá sa dozvedela, že nebude môcť zhliadnuť rakvu s prezidentom Nelsonom Mandelom. Recipient prestížnej ceny dostáva tiež finančnú odmenu 10.000 eur.

Copyright © TASR 2013

Reakcia Andreja Kisku na dnešné otázky z denníka Pravda

Reakcia Andreja Kisku 
na dnešné otázky z denníka Pravda

Prezidentský kandidát Andrej Kiska dnes dostal z vládneho denníka Pravda (z e-mailovej adresy BToma@perex.sk) otázky, ktorých formulácie považujeme za natoľko predpojaté, že sme sa ich rozhodli zverejniť v plnom znení:

"1. Do roku 2012 pan Adrej Kiska posobil v dozornej rade spolocnosti Consumer Finance holding. SOI za posledných päť rokov udelila 19 sankcií spoločnosti Consumer Finance holding (Quatro, Tatrakredit, Q Car. Q broker, Slovenská požičovňa, Slovenské kreditné karty), pričom tejto spoločnosti len v roku 2012 udelila pokuty vo výške 40 500 eur. Išlo o také nedostatky, ako ukladanie povinností bez právneho dôvodu, upieranie práva spotrebiteľa, uvádzanie nepravdivých, nedoložených, neúplných údajov či nekalé obchodné praktiky. Ako pan Kisku vnima ze spolocnosti, ktore patrilo pod holding s panom Kiskom v dozornej rade, zavadzali ludi? Je v sulade s etikou, ze v takejto situacii teraz pan Kiska kandiduje za prezindenta? Je v poriadku ze v tejto spolocnosti, pri ktorej SOI nasla taketo nedostatky, posobi nadalej brat prezidentskeho kandidata?

2. Do roku 2005 bol pan Kiska aj v predstavenstve spolocnosti ako Quatro, ktore boli predane VÚB. je pravda ze suma za predaj spolocnosti dosiahla v precpote vyse 50 mil. eur? Kolko z danej sumy si pan Kiska nechal a kolko vlozil do Dobreho Anjela? Ako pan Kiska vnima nepomer medzi tym kolko na prispevkoch doteraz do Dobreho Anjela vlozil pan Kiska a bezni ludia? Za poslednych 7 rokov prispevky vraj presiahli 17 mil. eur - je to pravda?

3. Pan Kiska bol aj pri zalozeni Slovenskej pozicovne, co je nebankovy subjekt, ktory na trhu konkuroval napriklad Drukosu. Slovenska pozicovna davala v manazmanete s panom Kiskom uvery pri urokoch asi 25 % rocne, co bol asi trojnasobok oproti bankam. Nepovazujete takyto sposob zbohatnutia za prilis tenky lad, na ktorom by prezidentsky kandidat stat nemal?

4. Pan Kiska tvrdi, ze v prípade svojho zvolenia sa vzdá prezidentského platu v prospech chudobnych. Ako ma bezny clovek takuto informaciu vnimat v kontexte z toho, ze pan Kiska zbohatol aj na exekúciach za Quatro, Triangel, ci Slovenskú požičovňu? Ako sa pan Kiska staval k tomu, ked v ramci jeho podnikatelskych aktivit dochadzalo k exekuciam majetku beznych ludi?"

Formulácie otázok, ktoré zaslal denník Pravda, považujeme za čitateľnú súčasť antikampane, ktorú doteraz realizovali falošné fesjbukové profily a do ktorej sa už zapojili aj niektorí poslanci vládnej strany v parlamente počas poslednej schôdze NR SR.

Z obavy pred možnou manipuláciou k vecnej stránke otázok uvádzame toto:

1. V dozornej rade CFH A. Kiska pôsobil po predaji firiem a vzdaní sa všetkých manažérskych právomocí ako zvolený zástupca zamestnancov reprezentujúci ich záujmy. Bez akýchkoľvek výkonných manažérskych právomocí.

2. Z predaja firiem VÚB získal A. Kiska podiel - po zaplatení záväzkov a daní - vo výške v prepočte cez 10 mil. EUR. Jednu desatinu - 1 milión EUR - z tejto sumy venoval na rozbeh Dobrého Anjela. Tieto peniaze slúžili na financovanie charity tak, aby všetky dary od ľudí Dobrý Anjel do posledného centu (vtedy koruny) rozdelil medzi prijímateľov

3. Akékoľvek spájanie spoločností Drukos a Slovenská požičovňa je buď hlbokou neznalosťou finančného trhu alebo účelovou lžou. Pri porovnateľných produktoch majú finančné inštitúcie dodnes aj vyššie úroky.

4. A. Kiska "nezbohatol" na exekúciách, ako sa snaží podsunúť denník Pravda, ale na predaji spoločností talianskej bankovej skupine VÚB Intesa.

Volebný štáb Andreja Kisku

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

UPC Holding B.V., ktorého súčasťou je aj slovenská spoločnosť UPC Broadband Slovakia, dosiahol podľa predbežných výsledkov za štvrtý kvartál vlaňajška jednopercentný pokles tržieb na 1,08 mld. eur. Konsolidované tržby za celý rok 2013 však o percento vzrástli 4,3 mld. eur. Spoločnosť o tom informovala v piatok. Nepriaznivo na výsledky spoločnosti vplývali pohyby menových kurzov, zatiaľ čo dopady akvizícii boli podľa spoločností obmedzené.
Po odpočítaní dopadov vplyvu výkyvov menových kurzov a akvizícií tržby počas štvrtého kvartálu aj za celý minulý rok poskočili o 2 %. Podpísal sa pod to nárast objemu, a to obzvlášť v širokopásmovom pripojení k internetu. Prevádzkový zisk spoločnosti sa v minulom roku zvýšil o percento na 1 mld. eur. V krajinách strednej a východnej Európy dosiahol holding v roku 2013 tržby 859,1 mil. eur, čo je takmer rovnaká úroveň ako v rovnakom období predchádzajúceho roka. Skupina evidovala k 31. decembru 2013 celkovo 10,15 mil. zákazníkov.
UPC Holding je poskytovateľom televízie, vysokorýchlostného internetu a telefónnych služieb v desiatich krajinách. Holding je súčasťou skupiny Liberty Global, ktorá poskytuje internetové telefónne služby. Na Slovensku pôsobí UPC Holding prostredníctvom spoločnosti UPC Broadband Slovakia, s.r.o., ktorá poskytuje služby televízie, širokopásmového vysokorýchlostného internetu a telefonovania.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Ceny Zväzu autorov a interpretov

Ceny Zväzu autorov a interpretov

 

Ceny Zväzu autorov a interpretov (ZAI) za rok 2013 získali spevák Richard Müller so skupinou Fragile či speváčka Sima Martausová. Ocenenia v podobe sošky mikrofónu rozdali 13. februára v bratislavskom V-klube celkovo v ôsmich kategóriách. Program moderoval predseda Rady ZAI Martin Sarvaš.
Richard Müller a skupina Fragile, na čele ktorej stojí Braňo Kostka, si odniesli ocenenie v kategórii Album roka za štúdiovku Hlasy. "Som veľmi rád, že sme sa na tom projekte dohodli s Braňom Kostkom a skupinou Fragile. Teším sa, že to nadobudlo takúto podobu. Najväčšiu radosť mám z toho, že sme s týmto projektom absolvovali 44 koncertov, a to je už počet, ktorý sa každému interpretovi nepodarí,“ skonštatoval Müller.
Skupinou roka sa stali Horkýže Slíže, ktorej členovia sa pri príležitosti odovzdávania cien obliekli do vtipných kostýmov. "Už jedenásť rokov sme nevyhrali žiadnu cenu a a ja osobne som ani nechodil na odovzdávanie takýchto ocenení. A ráno som sa zobudil a povedal som si, musíš ísť. Asi sa mi o tom snívalo. Tak som prišiel a podarilo sa to!“ povedal líder kapely Kuko, ktorý mal na hlave ružovú parochňu.
Spomínaná Sima Martausová si prevzala cenu určenú pre Objav roka, pričom sa jej v tejto kategórii podarilo predstihnúť kapely Bijouterrier a Korben Dallas. "Som veľmi prekvapená a zároveň veľmi šťastná. Nečakala som to, ale o to viac ma to potešilo. To celé je pre mňa ako malý zázrak, poznám nových ľudí, mám kapelu, s ktorou koncertujem,“ reagovala speváčka.
Rozhlasovou stanicou roka sa stalo Rádio Slovensko verejnoprávneho RTVS, zatiaľ čo hudobným redaktorom roka je Roman Bomboš, ktorý je držiteľom tejto ceny aj z minulého roka. "Je to veľké zadosťučinenie, pretože túto cenu dávajú samotní autori a interpreti slovenskej populárnej hudby. Sú to ľudia, s ktorými často robím rozhovory, a ja sa snažím, aby ich tie rozhovory bavili. Snažím sa o nich zistiť pikošky, aby to nebola len nudná práca. A keď títo ľudia človeku dajú cenu, tak to znamená, že tie rozhovory bavia aj ich. Tak som šťastný," uviedol Bomboš.
Festivalom roka sa stal Topfest v Piešťanoch, pričom jeho organizátor Dušan Drobný z agentúry Duna získal aj cenu pre Usporiadateľa roka. Za Klub roka vyhlásili Blue Note v Novom Meste nad Váhom. Cenu za celoživotnú dlhodobú podporu slovenskej hudby v médiách dostal Vlado Juhanesovič, ktorý bol dlhoročným dramaturgom legendárneho Triangla a ďalších hudobných relácií v RTVS. "Ja si myslím, že po Pavlovi Zelenayovi je to veľmi zaujímavá pozícia. Je to príjemné, vôbec som to nečakal, takže som milo prekvapený. Ja som si celé tie roky robil len svoju prácu a ak to takto vypálilo, je to len dobre," povedal Juhanesovič.

Vo V-Klube sa zároveň rozdávali aj ceny portálu hudba.sk, ktorý pri tejto príležitosti vyhlásil špeciálnu anketu. Interpretom roka sa stala Celeste Buckingham, zatiaľ čo v kategórii Objav roka zvíťazila Sima Martausová, ktorej ďalšie ocenenie v kategórii Album roka priniesla štúdiovka Dobrý deň, to som ja. "Teším sa z toho, že sa tu stretli ľudia z brandže. Bez okázalých vecí navyše, ktoré sprevádzajú iné podujatia. Každý, kto mohol, tak prišiel, a vyjadril tak úctu tej druhej strane barikády. A to je podľa mňa základná myšlienka, ktorú chceme sprostredkovať. Čiže navzájom si prejavovať úctu a trochu sa pozrieť na hudobnú scénu z trochu širšej perspektívy," zhodnotil akciu Sarvaš.

 

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

VIVA NEWS

VIVA NEWS


 


Ak by chcelo lokálne bratislavské Superadio vysielať pod názvom Viva Metropol, muselo by to Rade pre vysielanie a retransmisiu (RVR) oznámiť, uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa RVR Lucia Jelčová. Reagovala na dnes zverejnený oznam na facebookovom profile Rádia Viva, v ktorom sa píše, že "od 17. februára 2014 od 6:00 budete opäť počuť vaše obľúbené hlasy, najlepšiu hudbu všetkých čias a všetko ostatné, čo ste mohli v minulom roku počuť na frekvenciách Rádia VIVA. To všetko bude na frekvenciách 101,1 a 94,9 vysielať VIVA Metropol". Licenčná rada však pripomína, že na 28 frekvenciách, na ktorých do decembra 2013 vysielalo Rádio Viva, sa vysielať nedá až do rozhodnutia súdu.
Ako pripomenula Jelčová, "frekvencie 101,1 MHz Bratislava a 94,9 MHz Bratislava sú pridelené vysielateľovi Intersonic spol. s r.o. (programová služba Superadio)". Rádio vysiela lokálne iba v Bratislave. Podľa zákona o vysielaní a retransmisii "je vysielateľ povinný oznámiť rade všetky zmeny týkajúce sa údajov uvedených v žiadosti o licenciu a v dokladoch priložených k tejto žiadosti do 15 dní od vzniku týchto zmien. Takýmito zmenami sú aj zmena názvu programovej služby a zmena programovej skladby. Na základe oznámenia rada buď rozhodne o zmene udelenej licencie, alebo zmenu zamietne a určí lehotu na nápravu", upozornila Jelčová. Dodala, že spoločnosť Intersonic spol. s r.o. RVR nedoručila žiadnu žiadosť týkajúcu sa spomenutých zmien. Agentúre SITA sa so spoločnosťou Intersonic zatiaľ nepodarilo skontaktovať.
Na frekvenciách, ktoré využívalo Rádio Viva, sa vysielať nedá až do rozhodnutia súdu. Najvyšší súd o rozhodnutí RVR o udelení frekvencií spoločnosti Corporate Legal, s.r.o. zatiaľ nerozhodol. "Prípadná žiadosť o zmenu licencie spoločnosti Intersonic spol. s r.o. toto rozhodnutie Rady neovplyvňuje," dodala pre SITA Jelčová.
Platnosť licencie, na základe ktorej vysielalo Rádio Viva, sa skončila 21. decembra 2013 a podľa zákona sa nedala predĺžiť. Na 28 frekvenciách Vivy malo od 22. decembra 2013 vysielať nové Info Rádio. Rozhodla o tom RVR vo výberovom konaní na obsadenie frekvencií pre rozhlasové terestriálne vysielanie 15. mája 2012. Napokon však na frekvenciách zavládlo ticho. Najvyšší súd SR totiž RVR 19. decembra 2013 oznámil, že odkladá vykonateľnosť jej rozhodnutia, ktorým licenciu na vysielanie na frekvenciách Vivy pridelila spoločnosti Corporate Legal, s.r.o. Uznesenie najvyššieho súdu znamená, že nástupca - Corporate Legal, nemohol začať vysielať. Na frekvenciách je až do skončenia súdneho sporu ticho.
O všetky frekvencie, na ktorých vysiela Rádio Viva, mali záujem štyria uchádzači (Rádio Viva, a.s., Viva Production House, s.r.o., Corporate Legal, s.r.o. a Radio Play, s. r. o.). Nakoniec sa pre nedodanie dokumentov rozhodovalo medzi tromi a rada v máji 2012 z nich vybrala spoločnosť Corporate Legal, s.r.o. Ako po rozhodnutí RVR povedal jej predseda Miloš Mistrík, je to spoločnosť, ktorá sa zaoberá nehnuteľnosťami a deklarovala dostatok zdrojov. Hlasovanie o nej nebolo v licenčnej rade jednomyseľné, päť členov hlasovalo za a štyria proti. Rádio toto rozhodnutie licenčnej rady následne napadlo na Najvyššom súde SR. Ten podľa predsedu RVR Miloša Mistríka konštatoval tri procesné chyby v konaní. Rada ich opravila, rešpektovala rozhodnutie Najvyššieho súdu SR a urobila nové hlasovanie 3. decembra 2013. V ňom RVR opätovne rozhodla, že frekvencie pridelia spoločnosti Corporate Legal. Konštatovala, že platnosť licencie, na základe ktorej vysiela Rádio Viva, sa končí 21. decembra 2013 a zo zákona ju nie je možné predĺžiť. Vysielateľ Rádia Viva - spoločnosť Viva Production House, s.r.o. na spomínané rozhodnutie rady oznámili petíciu a protesty na svoju podporu. Genéza výberového konania na frekvencie Rádia Viva je zverejnená na webstránke Rady pre vysielanie a retransmisiu, konkrétne na internetovej adrese - http://www.rvr.sk/sk/spravy/?aktualitaId=2226.


©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

TO JE TV !

TO JE TV !


VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA


"To by bolo skvelé, myslím, pomôcť to zlepiť, s pomocou OSN, však viete, jebať na EÚ   "Nemyslím, že Kličko by mal ísť do vlády. Myslím, že to nie je dobrý nápad."
Victoria Nulandová americká diplomatka

„Spolu s agentúrou sme si, samozrejme, boli vedomí existencie výbornej práce Carslbergu, rovnako ako aj faktu, že budeme poravdepodobne obvinení z jeho kopírovania, ale úprimne – bolo a je nám to jedno. Našou snahou bolo konzistentne previesť dej našej televíznej reklamy do podoby zábavnéo online videa.“
Radim Tuček, senior brand manager Figara

"My sme sa kĺzali pekne a precízne. Nemky sa kĺzali škaredo, ale boli rýchlejšie."
Tatiana Ivanovová, ruská sánkarka

"Hovorím im, že je to to isté, ako keď sa tučniak kĺže na ľade po bruchu."
Lucy Chafferová , austrálska reprezentantka v skeletone, ktorá je v civilnom povolaní učiteľka, takto vysvetľuje žiakom športové odvetvie, v ktorom súťaží

Zomrel Ralph Waite

 

Vo veku 85 rokov zomrel americký herec Ralph Waite. Rodák z mesta White Plains posledný raz vydýchol vo svojom dome v kalifornskom Palm Desert. "Ralph Waite odišiel. Mali sme ho v NCIS tak veľmi radi. Je to veľmi, veľmi smutné," napísala na sociálnej a mikroblogovacej sieti Twitter hercova bývalá kolegyňa zo seriálu NCIS - Námorný vyšetrovací úrad (2003) Pauley Perrette.
Ralph Waite sa narodil 22. júna 1928. Účinkoval v seriáloch ako napríklad Tak plynie čas (1965), The Waltons (1972 - 1981), Roots (1977), Vražda prvého stupňa (1995 - 1997), C.S.I.: Kriminálka Las Vegas (2000) či Kosti (2005). Diváci a diváčky ho môžu poznať aj z filmov ako Strážca zákona (1971), Trouble Man (1972), Osobný strážca (1992) alebo Cliffhanger (1993). V 90. rokoch minulého storočia sa pokúšal aj o politickú kariéru. Trikrát kandidoval do Kongresu Spojených štátov, no ani raz neuspel.


©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Neznámy páchateľ podpálil včera ráno v Podgorici služobné vozidlo patriace denníku Vijesti, ktorý je kritický voči vláde Čiernej Hory. Od roku 2011 je to už piate podpálené služobné auto, informovali noviny na svojom webovom portáli.
Koncom decembra minulého roku sa redakcia Vijesti stala terčom bombového útoku. Vlani v októbri hádzali na redakciu počas prvého pochodu homosexuálov v Podgorici kamene. V auguste vybuchla pred rodinným domom redaktora novín bomba.
Podľa denníka Vijesti došlo v Čiernej Hore za ostatných desať rokov k asi 30 útokom na rôzne médiá a novinárov, ktoré doteraz neboli objasnené.
V najnovšej výročnej správe organizácie Reportéri bez hraníc o slobode tlače sa Čierna Hora umiestnila medzi 180 krajinami na 114. priečke. Zo západného Balkánu je na tom horšie len Macedónsko na 124. mieste.

Americká káblová spoločnosť Comcast dnes potvrdila správy, že sa dohodla na priateľskom prevzatí spoločnosti Time Warner Cable za 45,2 miliardy USD (33,05 miliardy eur). Po fúzii oboch firiem vznikne v USA obrovský kolos, ktorý môže úplne zmeniť trh s platenými televíznymi kanálmi a internetovým pripojením. Informovali o tom agentúry Reuters a DPA.
Nový gigant bude poskytovať káblové služby naprieč celými Spojenými štátmi od Los Angeles po New York a získa takmer dominantnú pozíciu na trhu s internetovými službami, čo môže byť problém. Fúziu musia totiž schváliť príslušné regulačné úrady. Predstavenstvá oboch spoločností ju už odsúhlasili.
Comcast kúpou menšieho rivala získa 11 miliónov klientov prevažne na severovýchodnom pobreží USA, ale aj v iných "strategicky výhodných" oblastiach, ako sú Texas i južná Kalifornia. Po zlúčení tak bude mať viac ako 30 miliónov užívateľov, čo predstavuje zhruba 30 % z amerického trhu s platenými televíznymi službami.
Podľa dohody si obe strany vymenia svoje akcie, pričom akcionári Time Warner Cable získajú za jednu akciu svojej firmy 2,875 akcie firmy Comcast. To znamená, že Comcast zaplatí zhruba 159 USD za jednu akciu Time Warner Cable. Súčasní akcionári Timer Warner Cable budú vlastniť 23-% podiel v novej firme.


Moderátor Českej televízie Václav Moravec odchádza z Rádia Impuls. Podľa ČT sa chce vyhnúť prípadnému konfliktu záujmov po tom, čo sa novým vlastníkom rozhlasovej stanice stala spoločnosť Agrofert. Tú založil a ešte nedávno viedol súčasný minister financií Andrej Babiš, ktorého hnutie ANO je členom vládnej koalície spolu s ČSSD a stranou KDU-ČSL.
Informácie dnes priniesol ako prvý Týden.cz, spravodajskému portálu iDNES.cz to potvrdila hovorkyňa ČT Alžběta Plívová.
Moravec sa rozhodol ukončiť svoju spoluprácu so súkromnou rozhlasovou stanicou Rádio Impuls k 28. februáru.
Moderátor na Rádiu Impuls pravidelne v podvečer od pondelka do štvrtka uvádzal diskusný program Impulsy Václava Moravca. Na ČT má moderátor známu nedeľnú reláciu Otázky Václava Moravca, kam si pozýva práve politikov.
Spoločnosť Agrofert, ktorej patrí aj vydavateľstvo MAFRA vrátane spravodajského serveru iDNES.cz, založil a donedávna viedol Andrej Babiš, pôvodom slovenský podnikateľ s českým občianstvom. Teraz však vstúpil do politiky a je ministrom financií za hnutie ANO.
Plívová vysvetlila, že hlavným dôvodom rozhodnutia je snaha aj naďalej udržať vysokú úroveň, dôveryhodnosť a nestrannosť hlavného diskusného programu ČT Otázky Václava Moravca.

Copyright © TASR 2013

13. 2. 2014

Mediálny kurz

Mediálny kurz

.týždňu na médiách záleží, preto sa jeho renomovaní novinári rozhodli odovzdať svoje skúsenosti ďalej.
Otvárajú Mediálny kurz pre budúcich novinárov s dôrazom na prax.

· Kurz začína 17.3.2014
· Kurz ponúka: 6 prednášajúcich, 12 stretnutí, interaktívne semináre, tvorivé úlohy
· Iné výhody kurzu: možnosť publikovať v .týždni, dočasný novinársky preukaz, certifikát o absolvovaní kurzu, možné kredity za vybrané predmety
· Cena kurzu je 299 eur
· Miesto a čas seminárov: každý pondelok v čase od 18.00 - 21.00 v priestoroch Nikar Training Center na Liptovskej ulici č.10 v Bratislave

Prednášajúci
Investigatívny seminár bude viesť Marek Vagovič, reportáže a fotografie povedie Andrej Bán, o kultúre v médiách sa dozviete od Juraja Kušnierika, lifestyle predstaví Elena Akácsová, prácu s videom popíše Eugen Korda a o časopise ako celku bude hovoriť Štefan Hríb.

„Na seminároch budeme hovoriť o najdôležitejších mediálnych otázkach a zručnostiach, pričom na konci seminára bude zadaná tvorivá úloha, ktorej výsledok bude na ďalšom stretnutí spoločne vyhodnotený” vysvetľuje Štefan Hríb.

Bližšie informácie: kurz.tyzden.sk, kurz@tyzden.sk, 0907 311 557 

Zomrel Viktor Růžička

Zomrel Viktor Růžička

Vo veku 70 rokov zomrel český kameraman Viktor Růžička. Pre portál iDnes.cz informáciu potvrdil režisér Zdeněk Zelenka.
Medzi prvé kameramanské skúsenosti rodáka z Prahy patril študentský film Petra Tučeka s názvom Divoká holka (1965). K nakrúcaniu celovečerných snímok sa dostal koncom 70. rokov minulého storočia, kedy sa podieľal napríklad na filmoch Balada pro banditu (1978) Vladimíra Sísa či Drsná planina (1979) Jaroslava Soukupa. V roku 1981 nakrútil sci-fi komédiu Tajemství hradu v Karpatech Oldřicha Lipského či komédiu Poslední leč, ktorú režírovali Bolek Polívka a spomínaný Sís. Známy je tiež vďaka snímke Lepšie byť bohatý a zdravý ako chudobný a chorý (1992) Juraja Jakubiska alebo rozprávke Nesmrtelná teta z roku 1993, ktorú nakrúcal práve s režisérom Zelenkom.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS




Reklamný spot o Slovensku sa vysiela na ruskom športovom portáli Sportbox.ru. Ako ďalej informovala Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR), v deň slávnostného otvorenia Zimných olympijských hier (ZOH) 2014 v Soči, sa začala v Rusku reklamná kampaň, ktorá ma predstaviť Slovensko ako zimnú turistickú destináciu. Kampaň bude trvať počas ZOH v dňoch od 7. až do 23. februára.
Audiovizuálny reklamný spot v ruskom jazyku sa bude automaticky prehrávať pri zapnutí olympijských videomateriálov na spomínanej stránke. Po kliknutí na reklamný spot bude užívateľ presmerovaný na národný turistický portál. "Počas prvých 5 dní sa spot zobrazil už takmer 500-tisíckrát, a na stránku následne prekliklo viac ako 20 tis. návštevníkov," konštatovala SACR.
Portál Sportbox.ru je jedným z najpopulárnejších internetových zdrojov o športe. Má viac ako 600 tis. unikátnych užívateľov denne a viac ako 6 mil. unikátnych užívateľov za mesiac. Počas Zimných olympijských hier ho navštívi podľa prognóz viac ako 8 mil. unikátnych užívateľov. Tí si na stránke môžu pozrieť všetky videá z olympiády, a to priame prenosy, archívy, najlepšie momenty, video interview so športovcami, ceremónie otvorenia a ukončenia hier.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Už sa nevieme dočkať

Už sa nevieme dočkať


Svetový deň rozhlasu

Svetový deň rozhlasu

 


Paríž sa v roku 2014 stane metropolou tretieho Svetového dňa rozhlasu. Ten pripadá na 13. februára, prvýkrát sa slávil v roku 2012 .
      Medzinárodný výbor Svetového dňa rozhlasu (WRD), združujúci hlavné audiovizuálne organizácie a telekomunikácie, prišiel s troma akciami: rozhlasové stanice na celom svete môžu využiť oficiálnu interaktívnu platformu Medzinárodného výboru WRD (www.wrd13.com), môžu ju poskytnúť svojim poslucháčom a vyzvať ich, aby zanechali krátky odkaz vo všetkých jazykoch s cieľom spoločne osláviť Svetový deň rozhlasu. Druhou akciou, ako uvádza francúzsky Národný syndikát slobodných rozhlasov (Syndicat national des radios libres, SNRL), je koncert klasickej hudby, ktorý Radio France poskytne všetkým rozhlasom na svete a môžu ho 13. februára vysielať bezplatne. Treťou akciou je spoločná oslava Svetového dňa rozhlasu 13. februára v Théatre du Chatelet v Paríži.
      Organizujú ju spolu Medzinárodný výbor WRD, Organizácia Spojených národov pre vzdelanie, vedu a kultúru (UNESCO) a  Medzinárodná únia pre rozhlasové a televízne vysielanie (Interantional Radio and Television Union). Na oslave v Théatre du Chatelet avizuje účasť popri ďalších oficiálnych predstaviteľov sveta rozhlasového vysielania aj generálna riaditeľka Organizácie spojených národov pre vzdelanie, vedu a kultúru (UNESCO) Irina Bokova.
      UNESCO na svojej internetovej stránke vyzvalo všetky rozhlasové stanice na svete, aby sa pripojili k oslavám Svetového dňa rozhlasu. Vyhlásili ho delegáti na 36. zasadnutí Generálnej konferencie UNESCO 3. novembra 2011. Dátum 13. február zvolili v spojitosti so založením Rozhlasu OSN v roku 1946. Návrh na vyhlásenie Svetového dňa rozhlasu predložila delegácia Španielskeho kráľovstva.
      Cieľom Svetového dňa rozhlasu je upozorniť verejnosť i ďalšie médiá na význam rozhlasu. K ďalším cieľom tohto dňa patrí zlepšenie medzinárodnej spolupráce medzi rozhlasmi a povzbudenie všetkých, čo môžu prispieť k ľahšiemu prístupu k rozhlasu i vytváraniu staníc, aby tak postupovali. Zároveň má 13. február upozorniť verejnosť na jedinečné hodnoty rozhlasu, ktorý je schopný poskytnúť služby najširšiemu okruhu ľudí. Navyše v súčasnosti rozhlas zažíva prudký technologický vývoj.

Copyright © TASR 2013

 

12. 2. 2014

The Committee to Protect Journalists News

The Committee

 to Protect Journalists News

Uplynulé dva roky boli z hľadiska zabíjania a väznenia žurnalistov "absolútne strašné", konštatoval dnes nezávislý Výbor na ochranu novinárov (VON) so sídlom v USA. Žurnalisti pri práci najčastejšie prichádzali o život v Sýrii a ich najväčším žalárnikom bolo Turecko, informovala agentúra Associated Press.
VON, ktorý pôsobí ako medzinárodný dohľad nad médiami vo svete, dnes vydal svoju výročnú správu nazvanú Útoky na tlač. Zdôrazňuje v nej, že široké kontrolovanie médií zo strany vlád, bezuzdné vraždenie žurnalistov a nepriamy politický a obchodný nátlak na médiá sú hlavnými hrozbami pre slobodu tlače.
Konštatoval tiež, že k najväčšiemu zhoršeniu v oblasti slobody tlače došlo vlani v Egypte.
Výkonný riaditeľ VON Joel Simon povedal, že v roku 2013 došlo k "takmer rekordnému" uväzneniu 211 žurnalistov a zabitiu 70. To je iba veľmi slabé zlepšenie oproti roku 2012, kedy bolo uväznených 232 žurnalistov a zabitých 72, teda rovnako, ako v najhoršom roku irackej vojny.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Americká herečka, scenáristka a režisérka Greta Gerwig si zahrá hlavnú postavu v pilotnom filme pripravovaného seriálu How I Met Your Dad (v preklade Ako som spoznala vášho otca, pozn. SITA). Pôjde o spinoff sitcomu Ako som spoznal vašu mamu (2005). Ako uviedol americký magazín The Hollywood Reporter, o scenár projektu sa postarajú Carter Bays a Craig Thomas spolu s autorkou seriálu Up All Night (2011 - 2012) Emily Spivey. Gerwig, ktorá tento rok získala nomináciu na Zlatý glóbus za film Frances Ha (2012), bude seriál aj produkovať. V prípade, že pilotný film zaujme, a skutočne z neho vznikne aj seriál, očakáva sa tiež, že by mohla pôsobiť aj ako scenáristka.
Komediálny seriál Ako som spoznal vašu mamu sleduje ako sa Ted (Jason Radnor) zamiloval do matky svojich detí. How I Met Your Dad bude prezentovať príbeh zo ženského uhla pohľadu. V centre pozornosti bude úplne nová skupina priateľov žijúcich v New Yorku, pričom seriál bude zaznamenávať príbeh o tom, ako jedna z nich spoznala svojho budúceho manžela. Aby oba seriály prepojili, postavy z pripravovaného projektu sa pravdepodobne objavia v poslednej časti Ako som spoznal vašu mamu, keď si vyrazia do obľúbeného podniku MacLaren's Pub. Práve toto miesto by vraj mohlo vytvoriť most medzi oboma seriálmi. Poslednú epizódu deviatej sezóny Ako som spoznal vašu mamu plánujú odvysielať koncom marca.
Tridsaťročná filmárka stvárni v sitkome How I Met Your Dad Sally, ktorá ostala večným dieťaťom a netuší, kam v živote smeruje. Zistí tiež, že nemá takmer nič spoločné s manželom, čo povedie k ich neodvratnému rozchodu. Pomoc a podporu nájde u svojich priateľov a rodiny, ktorých rady však nie vždy dopadnú dobre. Nakoniec to bude Sally, kto sa bude musieť rozhodnúť, čo je pre ňu najlepšie. Pilotný film plánuje 20th Century Fox Television nakrúcať v Los Angeles, no v prípade, že sa rozhodnú aj pre seriálové pokračovanie, presunie sa produkcia do New Yorku.
Greta Celeste Gerwig sa narodila 4. augusta 1983. Zahrala si vo viacerých snímkach ako napríklad v dráme Nights and Weekends (2008), ktorú aj režírovala, ďalej Baghead (2008), The House of the Devil (2009), Greenberg (2010), Hlavne nezáväzne (2011), Arthur: Ťažký život milionára (2011), Lola Versus (2012), Frances Ha (2012) alebo Do Ríma s láskou (2012).

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

World Press Freedom Index

World Press Freedom Index

 


O tri miesta - z 23. na 20. - sa oproti vlaňajšku posunulo Slovensko v rebríčku slobody tlače, ktorý každoročne vydáva organizácia Reportéri bez hraníc (RSF) sídliaca v Paríži. Zo západných krajín si najviac pohoršili USA, ktoré klesli o 13 miest na 46. priečku.
      Rebríček na rok 2014 porovnáva situáciu médií v 180 krajinách a regiónoch v období od decembra 2012 do polovice októbra 2013. Na prvých desiatich miestach skončili Fínsko, Holandsko, Nórsko, Luxembursko, Andorra, Lichtenštajnsko, Dánsko, Island Nový Zéland a Švédsko. Na chvoste poradia sú už tradične krajiny ako Irán, Vietnam, Čína, Somálsko, Sýria, Turkménsko a Severná Kórea, úplne posledná je Eritrea.
      Fínsko je prvé štvrtý rok po sebe, Holandsko a Nórsko "obhájili" miesta z vlaňajška.
      Zo susedov Slovenska je Česka republika trinásta (vlani 16.), Rakúsko dvanáste (bez zmeny), Maďarsko skončilo na 64. (56.), Ukrajina na 127. (126.) a Poľsko na 19. mieste (22.).
      Podľa RSF, ktorá najnovší rebríček predstavila dnes, je investigatívna žurnalistika v Spojených štátoch v ohrození. Situácia sa však zhoršuje aj v ďalších tradičných demokraciách. Okrem USA aj vo Veľkej Británii sú investigatívni novinári a ich informátori kladení takmer na úroveň teroristov.
      Prenasledovanie investigatívnych novinárov a ich informátorov bezpečnostnými orgánmi dosiahlo v USA "nebývalý rozsah", konštatujú RSF. Prístup k bývalému spolupracovníkovi amerických tajných služieb Edwardovi Snowdenovi má odradiť iných od poskytnutia citlivých informácií novinárom. Ďalším príkladom je odpočúvanie telefónnych liniek tlačovej agentúry Associated Press (AP).
      Veľká Británia klesla v rebríčku o tri miesta na 33. priečku. Ako príklad rastúceho tlaku na britské médiá RSF uvádzajú prípad denníka The Guardian, ktorého redaktori boli nútení zničiť pevné disky s informáciami od Snowdena.
      Krajinou EÚ s najhorším renkingom je na 100. mieste Bulharsko (vlani 87.). Súvisí to s päťmesačným obdobím protivládnych protestov a politického napätia, počas ktorého sa novinári opakovane stávali obeťami policajného násilia. Nezávislí reportéri boli vystavení zastrašovaniu napríklad vo forme podpaľovania svojich áut.
      Z európskych krajín si správa RSF podrobnejšie všíma aj Maďarsko, kde sa sloboda informácií zhoršila po nástupe vlády Viktora Orbána v roku 2010. Tá v roku 2011 použila svoju dvojtretinovú väčšinu v parlamente na prijatie reštriktívneho mediálneho zákon. Zaviedla pokuty pre tvorcov obsahu, ktorý nie je "vyvážený", a vytvorila kontroverzný mediálny regulačný orgán s väzbami na vládnucu stranu Fidesz. Táto "mediálna rada" podľa RSF robí politické zásahy do práce novinárov. Tlak Európskej únie prinútil vládu aby zrušiť niektoré ustanovenia zákona, tie najprísnejšie však zostali.
      Značné zhoršenie postavenia novinárov zaznamenali Reportéri bez hraníc v Grécku, ktoré za päť rokov kleslo o 50 miest a teraz je na 99. pozícii. Novinárom sa tam pravidelne vyhrážajú priaznivci krajne pravicovej strany Zlatý úsvit, ktorí ich už aj niekoľkokrát fyzicky napadli.
      Až na 154. mieste sa nachádza Turecko, uchádzajúce sa o členstvo v EÚ. Správa RSF si všíma zatknutie 153 novinárov počas protivládnych protestov od mája do septembra minulého roka. Vláda navyše zablokovala tisíce webových stránok a oznámila ďalšie obmedzenia.
      Ťažké podmienky pre prácu majú i novinári v Rusku (148. miesto). Od roku 2013 médiá nesmú používať nadávky, urážať náboženské hodnoty a podporovať "netradičné sexuálne vzťahy". Televízia je takmer úplne pod štátnou kontrolou. Bezprostredne pred zimnou olympiádou v Soči prišiel o svoju licenciu nezávislý spravodajský portál Rosbalt. Najmä v kaukazských republikách, kde silnejú separatistické tendencie, dochádza často k vraždám novinárov, pričom páchatelia zvyčajne zostanú nepotrestaní.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

 

Americká spravodajská agentúra Associated Press (AP) v utorok informovala o vymazaní siedmich fotografií bývalého kubánskeho prezidenta Fidela Castra. Agentúra totiž zistila, že zábery dodané kubánskou vládou boli dodatočne digitálne upravené. Dôvodom bol záujem odstrániť tenký kábel vedúci z načúvacieho zriadenia na uchu legendárneho revolucionára počas jeho stretnutia s latinskoamerickými partnermi v rámci nedávneho summitu na Kube.
Podľa AP takýto krok bráni v pravdivom zachytení reality a je preto neprijateľný. Agentúra navyše nariadila kontrolu ďalších desiatok fotiek Fidela vo svojej databáze. Posledné zábery komunistického lídra urobil jeho syn Alex, ktorý na žiadosť AP poskytol zábery v pôvodnej podobe a zároveň vyjadril počudovanie nad ich manipuláciou vládou pred ich poskytnutím AP.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



 Členovia koalície európskych vydavateľských a spravodajských združení, ktorá pracuje na dodatkoch k návrhu Európskej komisie (EK) ohľadne európskej smernice regulujúcej základné trhové ukazovatele, zverejnili dnes písomné stanovisko adresované členom Európskeho parlamentu (EP) po tom, čo traja prominentní britskí právnici vyjadrili podporu jej požiadavkám.
      Koalícia (EANA, EBP, EFJ, EMMA, ENPA a EPC) zdôraznila, že sú potrebné pozmeňovacie návrhy k tomu, aby smernica regulujúca základné trhové ukazovatele nezasahovala do slobody médií a práva novinárov na ochranu svojich zdrojov.
      Podľa vyjadrenia troch renomovaných britských právnikov pod vedením Michaela J. Beloffa je návrh smernice EÚ nezákonný a z tohto dôvodu môže byť predmetom spochybnenia na pôde európskeho súdu v prípade, ak bude prijatá v pôvodnej podobe bez vyňatia médií.
      Hlasovanie pléna EP je naplánované na 3. apríla. Pracovná verzia smernice zameranej na obnovenie dôvery po škandáloch s ukazovateľmi LIBOR a EURIBOR podľa vydavateľských a spravodajských združení oslabí slobodu tlače a právo novinárov ochraňovať svoje zdroje.
      Podľa ich súčasného znenia totiž finančné informácie získané novinármi spadajú pod reguláciu, ak sa tieto údaje následne použijú ako ukazovateľ, a to aj vtedy, ak si novinár, ktorý spracúva informácie, nie je vedomý, že sa údaje využívajú takýmto spôsobom.
      Ako sa uvádza v stanovisku, Beloff uznáva legitímnosť cieľov smernice. Namieta však, že jej rámec je natoľko široký, že zasahuje do žurnalistiky. Žurnalistický materiál sa totiž podľa neho na základe tejto smernice môže stať "ukazovateľom" v závislosti od toho, ako je používaný.
      "Táto smernica vo svojej súčasnej podobe vážne oslabí vzťah medzi novinármi a ich zdrojmi, pričom ohrozí úlohu, ktorú novinári majú v prinášaní transparentnosti na finančné a komoditné trhy poskytovaním nezávislých informácií verejnosti," upozornila riaditeľka Európskeho zväzu novinárov (EFJ) Renate Schröderová.
      "Médiá nedokážu ovplyvniť, ako sa použijú materiály, ktoré publikujú, a určite nemôžu povedať svojim čitateľom, ako naložiť s obsahom, ktorý prijímajú - ako by to od nich neprimerane vyžadovala smernica," doplnila v mene koalície spravodajských a obchodných vydavateľov výkonná riaditeľka Rady európskych vydavateľov (EPC) Angela Mills Wadeová.
      Aj keď vydavatelia podľa nej odsudzujú finančné škandály týkajúce sa ukazovateľov LIBOR a EURIBOR, zároveň upozorňujú, že tieto vznikli v dôsledku existujúcich konfliktov záujmov. "Médiá však nemajú tieto konflikty," zdôraznila. Základný rozdiel je v tom, že tlač je financovaná nezávisle a jej tržby sa nevzťahujú na pohyb finančných trhov.
      Výzva poslancom EP pripomína, že médiá boli vyňaté aj zo smernice o zneužívaní trhu v roku 2003. Po diskusiách medzi nimi a politikmi sa vtedy dospelo k dohode, že v akejkoľvek demokratickej spoločnosti a trhovej ekonomike sa vždy musí zachovávať rešpekt voči základnému právu dostávať a odovzdávať informácie slobodne, bez zásahu štátu, v súlade s článkom 10 Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd.



Copyright © TASR 2013


11. 2. 2014

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

Vysielateľ Markíza-Slovakia dostal od Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) pokutu 4000 eur za porušenie paragrafu o čestnosti a slušnosti reklamy a telenákupu v televízii DAJTO.
Poskytovateľovi audiovizuálnej mediálnej služby Ringier Axel Springer Slovakia uložila rada 500 eur za porušenie paragrafu, ktorý hovorí o zákaze propagácie alkoholizmu, fajčenia či užívania omamných látok. K tomu malo dôjsť v lete na internetovej stránke www.cas.sk v sekcii tivi.sk, kde v rubrike Celebrity zverejnili príspevok s názvom Majk Spirit na Slávikovi: Chcel šokovať, keď ďakoval za rastlinku?
Voči Markíze začala RVR tiež správne konanie za zobrazenie erotických pomôcok v Televíznych novinách v decembri minulého roka. Správne konanie rada začala aj voči MAC TV, vysielateľovi televízie JOJ za možné porušenie objektívnosti a nestrannosti spravodajských a politicko-publicistických programov v súvislosti s odvysielaním príspevku Obsadili Univerzitu Komenského v programe Noviny o 17.00 h a príspevkov Protesty v uliciach a Zásah polície na akademickej pôde v programe Veľké noviny dňa 22.11.2013.
TASR informácie poskytla dnes Lucia Jelčová z Rady pre vysielanie a rentransmisiu.

Copyright © TASR 2013

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

 
 
Mediálny výbor parlamentu dnes uznesením vzal na vedomie Informáciu o vysielaní RTVS v súvislosti s prezidentskými voľbami 2014, ktorú im predložil predseda Rady RTVS Igor Gallo.
      "Členov výboru pre kultúru a médiá som oboznámil s pravidlami volebného vysielania RTVS pre voľbu prezidenta SR. Som presvedčený, že tento dokument vytvára podmienky na to, aby si verejnoprávne médium splnilo všetky podmienky stanovené zákonom," povedal pre TASR Gallo.
      Na rokovaní výboru dodal, že Rada RTVS prijala pravidlá predvolebného vysielania 16. januára 2014, teda bezprostredne po tom, ako boli potvrdené mená všetkých kandidátov. "Materiál je na internetovej stránke RTVS," upozornil poslancov.
      Rádiotelevízia dá kandidátom priestor v interview na štandardné otázky, v osobných vyhláseniach, na ktoré dostane každý dve minúty, a napokon v diskusných reláciách, do ktorých budú kandidáti zaraďovaní na základe preferencií. Tie bude RTVS určovať na základe priemeru prieskumov, ktoré špeciálne pre ňu urobia dve nezávislé agentúry, Focus a Median.sk.
      Nezávislý poslanec Daniel Krajcer (NOVA) reagoval, že táto časť vysielania RTVS je vyvážená, problém je skôr s vysielaním ako takým. V kľúčových publicistických reláciách RTVS podľa neho nedostávajú priestor zástupcovia OľaNO, SaS a NOVA.
      "OĽaNO nemá v RTVS žiadny priestor. Žiadny, znamená nula," pridal sa ku kritike Jozef Viskupič (OĽaNO). Poslanec Ján Senko (Smer-SD) reagoval, že témou dnešného rokovania je špeciálne predvolebné vysielanie RTVS, nie jej publicistika vo všeobecnosti.
      Predseda výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD) poznamenal, že politici vo všeobecnosti, vrátane Smeru-SD, majú vždy výhrady k tomu, ako informujú médiá. "Bavíme sa tu o období, ktoré sa ešte nezačalo. Predvolebná kampaň sa začína 28. februára," povedal.
      Gallo na kritiku opozície reagoval, že on nemá k dispozícii štatistiky, podľa ktorých by opoziční politici nedostávali v RTVS priestor, je však ochotný tieto otázky otvoriť na rokovaní Rady RTVS.

Copyright © TASR 2013

Reklamná pauza, môžete sa....

Reklamná pauza, môžete sa....
 
 

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

 


Slovenské televízne stanice odvysielali v roku 2013 viac ako 883.000 reklamných spotov v celkovej dĺžke 5532 hodín. Ak by si ich mal slovenský divák všetky pozrieť, trvalo by mu to 233,5 dňa, čo by znamenalo o 16 percent viac času ako rok predtým. K tomuto výsledku prispelo aj spustenie nových TV staníc Fooor a WAU v priebehu roka 2013, ktoré samotné odvysielali 462 hodín reklamy. Ak neberieme do úvahy reklamu na novovzniknutých staniciach Fooor a WAU, odvysielali existujúce stanice v porovnaní s predošlým rokom o 300 hodín reklamy viac, čo je nárast o šesť percent.
      Podľa monitoringu TAS Slovakia preinvestovali zadávatelia v televíziách v roku 2013 viac ako 709 miliónov eur. Objem reklamných výdavkov sa tak medziročne zvýšil o 12 percent. Tento údaj vychádza z oficiálnych cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, barter či bonusy.
      Priemerná dĺžka spotu bola 23 sekúnd, v roku 2012 to bolo 22 sekúnd. Najčastejšie vysielané boli tradične 30-sekundové spoty. Najviac spotov odvysielali monitorované celoštátne televízne stanice v stredu 27. novembra, spolu 3663 spotov. V tento deň v prime time vysielala verejnoprávna Jednotka zápas Ligy majstrov Bayer Leverkusen – Manchester United, Markíza ponúkla Modré z neba a JOJ-ka Panelák. Najviac reklám v jednom bloku – 30 spotov v celkovej dĺžke 12 minút - odvysielala TV JOJ v nedeľu 31. marca večer o 22.24 h počas filmu Avatar. Najviac divákov si pozrelo 20-sekundový spot Orange odvysielaný na Jednotke 12. mája o 20.21 h počas druhej tretiny zápasu Slovensko – Rusko na MS v ľadovom hokeji.
      Najdrahší spot uplynulého roka odvysielala TV JOJ v nedeľu 13. októbra počas show Československo má talent o 21.53 h a bol to 45-sekundový spot na Nissan Note. Najviac peňazí do televíznej reklamy investovali zadávatelia, ktorí pôsobili v tých istých segmentoch trhu ako v roku 2012. Najviac sa investovalo do reklamy bánk a bankových produktov, vrátane stavebných sporiteľní. O priečku nižšie sú služby mobilných operátorov. Na treťom mieste sú lieky, ktoré si oproti roku 2012 vymenili pozíciu s kategóriou automotive. Automotive sa posunul na štvrté miesto a maloobchodné reťazce uzatvárajú TOP 5 kategórií. Podiel TOP 5 kategórií na celkových reklamných výdavkoch v televízii bol 47 percent.
      Podľa súčtov stopáží odvysielaných reklamných spotov a sponzorských odkazov je poradie odvysielaného reklamného času v televíznych staniciach nasledovné: JOJ 26,7 %, Plus 20,3 %, Markíza 17,4 %, Doma 15,4 %, Wau 6,3 %, Ta3 5,4 %, Dajto 5,2 %, Fooor 2 %, Jednotka 0,8 %, Dvojka 0,4 %. Ako vyplýva z monitoringu reklamných výdavkov, najväčším zadávateľom televíznej reklamy bol rovnako ako v predošlých rokoch Slovak Telekom.
      Informácie poskytli Jana Tibenská a Jana Šuľová z TNS Slovakia.
 

Copyright © TASR 2013

Zomrela Shirley Templeová-Blacková

Zomrela Shirley Templeová-Blacková

 

Vo veku 85 rokov zomrela v pondelok niekdajšia filmová hviezda a bývalá americká veľvyslankyňa v Československu Shirley Templeová - Blacková . Oznámila to dnes jej rodina .
Templeová - Blacková zomrela vo svojom dome vo Woodside v Kalifornii z " prirodzenou " smrťou , uviedlo vyhlásenie rodiny .
Podľa neho zomrela obklopená členmi rodiny .
Preslávila sa ako Shirley Templeová v 30. rokoch detskými filmovými rolami ako Jeho malá priateľka , Malý plukovník , Chudobné bohaté dievčatko či Žiariace oči .
Keď jej bolo 10 rokov , mali jej filmy v Hollywoode najväčšie tržby a jej pesničky si spievala celá Amerika , poznamenala BBC .
Od 60. rokov sa venovala politike a v roku 1967 neúspešne kandidovala do Kongresu za republikánov . V 70. rokoch bola prvou ženou , ktorá viedla protokol v Bielom dome , neskôr bola veľvyslankyňou v Ghane . V rokoch 1989 až 1992 , teda počas " nežnej revolúcie " v novembri 1989 bola americkou veľvyslankyňou v vtedajšom Československu . Do Prahy ju vtedy vyslala vláda Georgea Busha staršieho .


Copyright © ČTK 2013

TO JE TV !

TO JE TV !


10. 2. 2014

RVR NEWS

RVR NEWS

Odškodné vo výške viac než 1.653.900 eur plus úroky z omeškania za Klassic Rádio Bratislava štát platiť nebude. Krajský súd v Bratislave v celom rozsahu zamietol rozsudok prvostupňového súdu, podľa ktorého mala Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) zaplatiť náhradu škody vo forme ušlého zisku spoločnosti SH CLASSIC. TASR o tom informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová.
Licenciu na vysielanie Klassic Rádia Bratislava udelil spoločnosti v roku 1992 vtedajší minister kultúry SR Ladislav Snopko. Rádio malo začať vysielať 1. februára 1993 na frekvencii 104,8 MHz, a to v kooperácii s materskou spoločnosťou Klassic Radio GmbH & Co. KG z Hamburgu. Jelčová pripomenula, že podľa nasledujúceho rozhodnutia vtedajšej Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie z januára 1993 táto licencia zanikla zo zákona ešte pred uplynutím lehoty na začatie vysielania. "Existenciu predmetnej licencie ale v roku 1995 napokon súd potvrdil a konštatoval, že licencia zo zákona nezanikla," podotkla.
Súdny spor prebiehal ďalej, a to pre vyvodenie zodpovednosti za škodu spôsobenú rozhodnutím orgánu štátu. "Spoločnosti SK CLASSIK mala vzniknúť stratou zisku v období rokov 1993 až 1995, keď bola udelená licencia platná," doplnila hovorkyňa s tým, že v roku 2010 Okresný súd Bratislava I držiteľovi licencie tento nárok priznal. RVR sa voči tomuto rozsudku odvolala a krajský súd teraz, po troch rokoch, podľa hovorkyne skonštatoval, že škodu, ktorá vysielateľovi vznikla, nezapríčinilo rozhodnutie licenčného orgánu. "Ale predovšetkým technická a organizačná nepripravenosť spoločnosti spustiť vysielanie, a preto nemá nárok na náhradu škody," uviedla Jelčová. Voči tomuto rozsudku nie je možné podať odvolanie.
"Trvalo vyše dvadsať rokov, kým sme dokázali doriešiť situáciu z rokov 1992 a 1993. Sme radi, že štát prostredníctvom Rady nemusí zaplatiť neoprávnene požadovanú vysokú sumu vyše jeden a pol milióna eur vysielateľovi, ktorý nikdy nevysielal," reagoval predseda RVR Miloš Mistrík.
RVR argumentovala aj tým, že údajný ušlý zisk bol stanovený iba na základe podnikateľského zámeru, ktorý nerešpektoval podmienky udelenej licencie. "Rádio Klassik Bratislava sa chystalo podľa neho napríklad v rozpore s licenčnými podmienkami vysielať prevažne v nemeckom jazyku do Rakúska, a to v inom ako stanovenom technickom štandarde," priblížila Jelčová. Sporný bol podľa jej slov aj samotný výpočet hospodárskej straty, k čomu RVR predložila výkazy ziskov a strát najvýznamnejších vysielateľov v danom období. "Tí v prvých rokoch svojho vysielania vykazovali stratu, a to napriek tomu, že vysielali žánrovo a obsahovo pestrejší program z viacerých vysielačov, na rozdiel od Rádia Klassik Bratislava zameraného na vážnu, muzikálovú a operetnú hudbu šírenú prostredníctvom jedinej frekvencie," dodala.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Saudskoarabské úrady zablokovali 41 domácich internetových nových, ktoré údajne fungovali bez potrebnej licencie. Oznámila to agentúra Sinchua s odvolaním sa na miestne médiá.
      Podľa ministerstva kultúry a informácií v Rijáde webové periodiká vychádzali bez oficiálneho povolenia. K zablokovaniu serverov došlo po tom, ako ich prevádzkovatelia nevyužili ani predĺženú lehotu na získanie licencie.
      Hovorca ministerstva obvinil niektoré z internetových novín z presadzovania bližšie nešpecifikovanej skrytej agendy.
      Pred zablokovaním desiatok serverov v Saudskej Arábii celkovo vychádzalo zhruba 80 tlačených aj internetových periodík, väčšinou v arabskom jazyku.

 Spravodajská organizácia First Look Media dnes spustila prevádzku svojho prvého internetového magazínu s názvom Intercept, ktorý sa bude spočiatku zameriavať na skutočnosti odhalené spolupracovníkom amerických tajných služieb Edwardom Snowdenom. Uviedla to agentúra DPA.
      Webovú stránku bude riadiť bývalý publicista britského denníka Guardian Glenn Greenwald a filmová dokumentaristka Laura Poitrasová - jediní novinári, ktorí priamo spolupracovali so Snowdenom -, ako aj Jeremy Scahill, investigatívny žurnalista a spoluautor dokumentárneho filmu Dirty Wars o tajných vojnách USA.
      Prvý článok uverejnený na webovom magazíne sa zaoberá metódami Agentúry pre národnú bezpečnosť (NSA) používanými na identifikáciu cieľov pre smrtiace útoky bezpilotných lietadiel. Stránka obsahuje tiež fotografie lokalít využívaných NSA a inými tajnými službami, ktoré nasnímal výtvarník Trevor Paglen.
      Tvorcovia magazínu, medzi ktorých patrí aj zakladateľ webovej obchodnej stránky eBay Pierre Omidyar, plánujú postupne rozšíriť jeho portfólio na témy ako vláda, súdna a podniková zodpovednosť, ľudské práva či sociálna nerovnosť. Organizácia tento rok spustí i stránku venovanú otázke zmiešaných statkov.


Copyright © TASR 2013

 

Zomrel Gabriel Axel

Zomrel Gabriel Axel

Vo veku 95 rokov zomrel dánsky filmový režisér Gabriel Axel, držiteľ Oscara za najlepší cudzojazyčný film - dánsku drámu z roku 1987 Babettina hostina (Babettes gaestebud). Informovali o tom dnes dánske médiá.
Axel, vôbec prvý režisér z Dánska, ktorý získal Oscara, zomrel podľa tlačovej agentúry Ritzau v nedeľu. K svojmu najslávnejšiemu filmu napísal aj scenár na motívy knihy dánskeho autora Karena Blixena.
Rodák z Aarhusu vyrastal v Paríži, kde jeho otec vlastnil nábytkársky závod. Do Dánska sa presťahoval ako tínedžer, kde najprv začínal ako stolár, no neskôr sa dal na herectvo a stal sa členom Dánskeho kráľovského divadla.
V roku 1946 opäť odišiel do Paríža, kde ďalej rozvíjal svoju hereckú kariéru v tamojších divadlách.
V 50. rokoch začal režírovať najprv divadelné hry, neskôr televízne inscenácie a napokon celovečerné filmy, keď v roku 1955 debutoval drámou Altid ballade. Striedavo pôsobil vo Francúzsku a v rodnom Dánsku, napísala agentúra DPA.

Copyright © TASR 2013