DALITO!

1. 2. 2014

Zomrel Maximilian Schell

Zomrel Maximilian Schell

Vo veku 83 rokov zomrel dnes rakúsky herec a filmový režisér Maximilian Schell, držiteľ Oscara i Zlatého glóbusu za úlohu obhajcu Hansa Rolfa v americkom filme Norimberský proces z roku 1961.
Schell, ktorý bol ako herec nominovaný na Oscara ešte dvakrát za filmy Man in the Glass Booth (1975) a Júlia (1977), zomrel podľa agentúry APA v noci nadnes v nemocnici v Innsbrucku po "náhlej vážnej chorobe".
Rodák z Viedne bol synom známych rodičov, herečky Margarety Schell-Noé a švajčiarskeho dramatika a spisovateľa Ferdinanda Schella. Sestrou mu bola rakúska herečka Marie Schellová, veľká filmová hviezda v nemecky hovoriacich krajinách, ktorá zomrela v roku 2005 a v ktorej tieni Schell pôvodne ako divadelný herec dlhé roky žil.
V roku 1975 si Schell zahral vo výpravnom filme z juhoslovansko-československej koprodukcie Sarajevský atentát o atentáte na nasledovníka rakúsko-uhorského cisárskeho trónu Františka Ferdinanda D'Este.
Ešte krátko pred smrťou dokončoval Schell televízny film v Kitzbüheli, pričom dostal zápal pľúc. Po desať dní trvajúcej liečbe ho v utorok prepustili z nemocnice. V ostatných rokoch ako režisér nakrúcal prevažne dokumenty a režíroval aj operu.
Schell bol ženatý s 35-ročnou opernou speváčkou Ivou Mihanovičovou, pričom z predošlého manželstva s ruskou herečkou Nataliou Andrejčenkovou mal dcéru.

Copyright © TASR 2013




Reklamná pauza, môžete sa...

Reklamná pauza, môžete sa...


31. 1. 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS


Pre zverejňovaní prieskumov verejnej mienky, najmä ak sa týkajú preferencií politických strán, by mali byť médiá veľmi ostražité. "Ak existuje podozrenie, že nejaká agentúra dlhodobo podhodnocuje alebo nadhodnocuje niektorú stranu, médiá by jej prieskum nemali zverejňovať. Alebo, ak ho zverejnia, tak s nejakou poznámkou, ktorá vysvetlí, že tieto prieskumy sú dlhodobo odlišné v porovnaní s výsledkami iných agentúr," povedal na margo aktuálnej polemiky medzi SDKÚ-DS a agentúrou MVK politológ Martin Klus.
SDKÚ-DS obvinila MVK, že v prieskumoch dlhodobo nadhodnocuje stranu NOVA a v prípade frešovcov uverejňuje výrazne nižšie čísla než iné agentúry.
Ak takéto podozrenie vznikne, treba sa podľa Klusa pýtať jednak na metodiku prieskumov danej agentúry, jednak na to, či sú jej výsledky dlhodobo odlišné od výsledkov iných agentúr a napokon od výsledkov volieb. "Teda, či ide o dlhodobý trend," povedal.
Pokiaľ agentúry chcú zverejňovať výsledky prieskumov volebných preferencií a chcú byť vnímané ako relevantné, mali by podľa Klusa zverejňovať svojich klientov z prostredia politických strán, aby sa vyhli podozreniu z konfliktu záujmov. "Tak, ako robia odpočty politici, mali by ich robiť aj agentúry," poznamenal.
SDKÚ-DS argumentuje príkladom z minuloročných regionálnych volieb, keď vyšli v približne tom istom čase prieskumy MVK a Focusu ohľadom podpory kandidátov na predsedu VÚC v Bratislavskom kraji.
Zatiaľ čo podľa Focusu jednoznačne viedol predseda SDKÚ-DS Pavol Frešo, ktorý neskôr prvé kolo volieb s vysokým náskokom vyhral, podľa MVK mal podporu omnoho nižšiu a tesne súperil s Monikou Flašíkovou Beňovou (Smer-SD) a Danielom Krajcerom (NOVA). MVK v porovnaní s neskorším výsledkom volieb odmerala v prieskume Frešovi o 15 percent menej, ako reálne získal, a Krajcerovi o 13 percent viac, ako v skutočnosti dosiahol. "Tu už nemožno hovoriť o štatistických odchýlkach. Akú relevanciu a dôveryhodnosť má prieskum s nepresnosťou viac ako 15 percent?" pýta sa SDKÚ-DS. Zároveň uvádza niekoľko ďalších príkladov, keď sa výsledky prieskumu MVK výrazne líšili od výsledkov volieb.
"Ústredná kancelária SDKÚ-DS sa hlboko mýli, ak dobrým prieskumným agentúram prisudzuje úlohu 'vierohodne dokázať čo najpresnejšie zmerať výsledky volieb'. Výsledky volieb totiž 'merajú' výlučne volebné komisie a Štatistický úrad. Prieskumné agentúry nanajvýš monitorujú, ako sa menia (alebo ako sú stabilné) voličské preferencie v priebehu celého volebného obdobia," reagoval riaditeľ MVK Pavel Haulík. Zároveň dodal, že MVK nie je súperom SDKÚ-DS a politické strany s nízkymi preferenciami už tradične napadajú prieskumné agentúry.
Sociologička Oľga Gyárfášová konkrétne prieskumy MVK a Focusu z jesene 2013 nekomentovala. Vo všeobecnosti však podľa nej platí, že medzi prieskumom a reálnym výsledkom volieb môže byť väčšia ako štatistická chyba. "Prieskum meria podporu pre stranu v danom čase, nedá sa z neho jednoducho a lineárne odvodiť volebný výsledok," upozorňuje.
"Na druhej strane, ak sa v prípade niektorej agentúry opakovane a systematicky vyskytuje to, že v porovnaní v prieskumami iných agentúr významne podhodnocuje alebo nadhodnocuje podporu pre konkrétnu stranu alebo kandidáta, treba sa pozrieť, aký problém je za tým. Či nie je, v porovnaní s inými agentúrami, vychýlená anketárska sieť, či nepoužíva iný spôsob dopytovania, inú formuláciu otázky a podobne," dodáva. "Netreba za tým hneď primárne hľadať úmysel," zdôraznila sociologička.

Copyright © TASR 2013

Zomrel Miklós Jancsó

Zomrel Miklós Jancsó

Vo veku 92 rokov zomrel Miklós Jancsó - jeden z najznámejších maďarských režisérov a scenáristov, informovalo dnes internetové vydanie maďarského týždenníka Heti Világgazdaság. Správu serveru potvrdila Jancsóová druhá manželka Márta Mészárosová.
Jancsóa, ktorý sa narodil 27. septembra 1921 vo Vacove, preslávili najmä filmy zo 60. a 70. rokov. Je považovaný za jedného z najoriginálnejších svetových tvorcov. Za prínos v kinematografii ho v Maďarsku ocenili dvakrát Kossuthovou cenou. Získal deväť svetových filmových ocenení a bol nominovaný na osem cien.
Režíroval celkom 75 filmov a napísal scenáre k 25 filmom. Od roku 1988 je riadnym profesorom na Filmovej a divadelnej Akadémii. V rokoch 1990 až 1992 vyučoval na Harvardskej univerzite.
V úvode svojej tvorby sa venoval dokumentárnemu filmu, v roku 1958 natočil svoj prvý hraný film "Zvony odleteli do Ríma" (A harangok Rómába mentek).
V zahraničí na svoju tvorbu upútal pozornosť kritikov filmom Beznádejní (Szegénylegények) z roku 1965. Film bol nominovaný v Cannes v roku 1966 na Zlatú palmu. Jeho špecifický spôsob filmového jazyka sa prejavil ďalej vo filmoch Ticho a krik (Csend és kiáltás) Agnus Dei, Elektra a jej pravda, Maďarská rapsódia, Horoskop Ježiša Krista a ďalšie.

Copyright © TASR 2013

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA



"Na svojej pozícii som najlepší na svete. Tak to vnímam."
Arturo Vidal, futbalový stredopoliar turínskeho Juventusu

"Problém ODS není v programu, ale v lidech. Stále totiž platí naučení zkušené majitelky bordelu: Jsou-li zákazníci nespokojeni, netřeba šoupat postelemi, je třeba vyházet kurvy…"
Miroslav Macek


"Keď máte dlhy za 1,7 bilióna Kč a na účte v ČNB sa váľa bez úroku 350 miliárd Kč, musia sa použiť na zníženie dlhov," uviedol šéf vládnej strany ANO v Českej televízii. Má štát skutočne toľko peňazí v centrálnej banke? No, môže to byť aj inak. Na 300 miliárd som narazil v materiáloch ministerstva financií. Rád si to ale nechám vysvetliť."
Andrej Babiš

„Jsem také nováček. Celý život jsem makal na šachtě. Já v době, kdy jsem měl pět tisíc horníků pod sebou a obrovské starosti, kdy jsem nespal, jsem si ve dvě ráno pustil ČT24 a díval jsem se na zasedání sněmovny. Říkám si: Kriste pane, za co ty lidi platí? To není možný!  Přece na šachtě je tým lidí, tým manažerů, kterým ti horníci věří. My se takhle chovat jako manažeři, tak nás ti horníci vyženou lopatama. Případně těma násadama zasunutýma do análních otvorů.  Já jsem šel do té politiky proto, protože... Opravdu já jsem si to už na té šachtě mohl dožít. Mohl jsem si to dožít. Ale opravdu mě to sledování televizních debat natolik namíchlo, že když jsem byl osloven a řekli odborníci: Pojďte tady do toho Parlamentu, abyste změnili tu kulturu, abyste opravdu začali dělat něco, na co ti lidi čekají... Já jsem za Moravskoslezský kraj. Ti lidé, horníci — jedu tam ve středu na Důl Paskov —, ti horníci čekají, co my tady uděláme, kdy bude vláda, kdy začnete plnit ty předvolební programy, kdy nám dáte místa. A my tady teď řešíme pořád, jestli ano Babiš, ne Babiš atd. To ty lidi vůbec nezajímá!“
Josef Hájek , český poslanec, (ANO)

„Práve som dohovoril s riaditeľom JOJ-ky. Obaja to dementujeme.“
Vilo Rozboril


„V Soči nežijú žiadni homosexuáli. Tu na Kaukaze, kde žijeme, to nie je akceptované. Nemáme ich v našom meste. Nie som si istý, ale naozaj žiadneho nepoznám."
 Anatolij Pachomov ,starosta Soči 


„Títo ľudia, predstavitelia vlády by mi radi strelili guľku do hlavy alebo ma otrávili pri ceste zo supermarketu a potom sa pozerali, ako umieram v sprche".
Edward Snowden

"Dovolte, abych vám ještě jednou blahopřál k vašemu jmenování. Obdržel jsem dopis předsedy vlády obsahujícím návrhy na jednotlivé kandidáty. Ve třech případech jsem se rozhodl těmto návrhům nevyhovět, Za prvé. Odmítl jsem jmenovat ministrem životního prostředí pana Brabence a místo toho jsem jmenoval pana Brabce, Za druhé. Odmítl jsem jmenovat pana Martina Jurečku ministrem a místo toho jsem jmenoval ministrem pana Mariana Jurečku. Za třetí. Odmítl jsem jmenovat pana Jurečku ministrem zdravotnictví a místo toho jsem ho jmenoval ministrem zemědělství. Mít ve vládě dva ministry zdravotnictví je sice zajímavá idea, ale obávám se, že by vládě poněkud neprospěla, Kromě toho jsem v citovaném dopisu zjistil tři další podstatné chyby, které by vedly k tomu, že by nebyl jmenován ministr školství a nebyla by jmenována ministryně práce a sociálních věcí, Milý pane premiére, šest chyb v jeden a půl stránkovém dokumentu je poměrně dost a ne zcela svědčí o profesionalitě, kterou bychom si všichni od této vlády přáli .“
Miloš Zeman

„ Porotu doplní Sisa Sklovska (48), u nás polozapomenutá, kdysi věčně céčková pěnice, která v posledních letech zmizela u sousedů, kde se provdala za tamní komickou figurku mediálního a pojišťovacího zákulisí Juraje Lelkese (62), který se jí stará o kšefty. Dvojice o sobě dala naposledy vědět v legendární kauze „Gott není kokot“, která nedávno bavila česká média.
Extra.cz

„.týždeň, SME, všetci sú skorumpovaní. Oni píšu to, čo im povedia editori a vydavatelia.“

Andrej  Babiš

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Americká spoločnosť Facebook oznámila výrazný rast zisku aj tržieb za 4. kvartál minulého roka, pričom v obidvoch ukazovateľoch prekonala očakávania trhov. Firmu podporilo najmä zvýšenie objemu reklamy v mobilných telefónoch. Informovali o tom agentúry AP a DPA.
      Najväčšia internetová sociálna sieť na svete uviedla, že za posledné tri mesiace minulého roka dosiahla zisk 523 miliónov USD (384,33 milióna eur). V porovnaní s rovnakým štvrťrokom roka 2012 to znamená viac než 8-násobné zvýšenie zisku, keďže vo 4. štvrťroku 2012 zaznamenal zisk 64 miliónov USD. Bez započítania jednorazových položiek dosiahol zisk 780 miliónov USD, čo na akciu predstavuje 31 centov. Facebook tak prekonal očakávania analytikov, ktorí predpokladali tento zisk na úrovni 27 centov/akcia.
      Tržby vzrástli o 63 % na 2,59 miliardy USD. Aj v tomto ukazovateli spoločnosť prekonala odhady trhov, ktoré očakávali tržby na úrovni 2,35 miliardy USD. Hodnota akcií Facebooku po oznámení výsledkov vzrástla o viac než 7 %.
      Pod výsledky sa podpísal najmä rast tržieb z reklamy v mobilných telefónoch. Tá, navyše, prvýkrát predstavovala viac než polovicu z celkového objemu tržieb spoločnosti z reklamy. Podľa Facebooku tržby z reklamy v mobilných telefónoch predstavovali z celkového objemu 53 %, zatiaľ čo v 3. štvrťroku to bolo 49 %.
      V súčasnosti používa sociálnu sieť Facebook mesačne približne 1,23 miliardy ľudí. Z nich zhruba 76 % sa prihlasuje prostredníctvom mobilných telefónov alebo tabletov.





Biely dom kritizoval čínske obmedzenia slobody tlače po tom, ako musel krajinu opustiť reportér novín New York Times, uviedla tlačová agentúra AP.
      K odchodu Austina Ramzyho došlo napriek tomu, že americký viceprezident Joe Biden minulý mesiac hovoril s čínskym prezidentom Si Ťin-pchingom o problémoch, ktorým čelia novinári pracujúci pre americké médiá.
      Hovorca Bieleho domu Jay Carney povedal, že USA sú "veľmi sklamané" v súvislosti s Ramzym a stále sú znepokojené v súvislosti s niekoľkými ďalšími americkými novinármi, ktorí mesiace či roky čakajú na rozhodnutie o novinárskej akreditácii alebo vízach.
      Carney tiež vyzval Čínu, aby odblokovala webové stránky amerických médií a odstránila ďalšie obmedzenia novinárov. Ramzy je už druhým reportérom novín New York Times za 13 mesiacov, ktorý musel pre problém s vízami opustiť Čínu.




Rada Európskej aliancie tlačových agentúr (EANA) podporila protestnú nótu Svetovej asociácie novín a vydavateľov dennej tlače (WAN-IFRA) voči procesu akreditácie žurnalistov na majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji 2014, ktoré sa uskutočnia v máji v Bielorusku.
      Podľa Rady EANA sú pravidlá akreditácie žurnalistov na uvedený šampionát v evidentnom rozpore s pracovnými podmienkami slobodných a nezávislých médií. Konštatuje sa to v liste adresovanom Medzinárodnej hokejovej federácii (IIHF), ktorý v mene rady podpísali jej prezident Peter Kropsch a generálny tajomník Erik Nylen.
      Akreditačné podmienky, zverejnené na webovej stránke IIHF, konštatujú: "Ktorékoľvek médiá, ktoré si želajú pokrývať témy nesúvisiace či už s ľadovým hokejom alebo Majstrovstvami sveta IIHF v ľadovom hokeji 2014 musia podľa bieloruského práva požiadať o dodatočnú zahraničnú žurnalistickú akreditáciu bieloruské ministerstvo zahraničných vecí".
      Akýkoľvek pokus nanútiť žurnalistom obmedzenia, o čom môžu písať, treba považovať za akt cenzúry a je v konflikte s medzinárodne uznanou slobodou médií. Rada EANA ostro protestuje proti uvedeným podmienkam a vyzýva bieloruskú vládu a federáciu, aby akreditačné pravidlá upravili, dodáva list.


Ruská prokuratúra začala vyšetrovať nezávislú televíznu stanicu Dožď pre škandál, ktorý vyvolala anketovou otázkou, či mal Sovietsky zväz vydať za druhej svetovej vojny Leningrad nacistom a zachrániť tak vyše milión ľudských životov v obliehanom meste.
      Informovala o tom agentúra Associated Press.
      Nedeľňajšia anketa sa dotkla jednej z najtragickejších udalostí v dejinách ruského národa, nacistického obliehania Leningradu, ktoré sa začalo v septembri 1941. Vyše milión Leningradčanov zomrelo, prevažne hladom, a odbojný duch mesta sa stal jedným zo symbolov utrpenia a hrdinstva krajiny počas druhej svetovej vojny.
      Hovorca prezidenta Vladimira Putina v stredu vyhlásil, že anketa prekročila "morálne" hranice, aj keď nemusí byť nezákonná. To však nezabránilo prokuratúre začať dnes televíznu stanicu vyšetrovať pre porušenie zákona, informovala agentúra Associated Press.
      Dozorný orgán nad médiami súčasne varoval televíziu, že porušila zákonné ustanovenia, ktoré vyžadujú, aby médiá rešpektovali verejnosť.
      Televízia Dožď vysiela na internete, ako káblová televízia aj cez satelitné kanály. Niekoľko vedúcich káblových a satelitných providerov nepočkalo na výsledok oficiálneho vyšetrovania a odstránilo Dožď zo svojich balíkov ponúkaných staníc, čo majiteľka televízie Natalija Sindejevová pripisuje nátlaku nešpecifikovaných vládnych činiteľov.
      Jej stanica má relatívne malý dosah v porovnaní so štátom kontrolovanými celoštátnymi televíziami, je však veľmi populárna u strednej triedy žijúcej v mestách, ktorá bola hybnou silou rozsiahlych protestov v Moskve proti opätovnému zvoleniu Putina za prezidenta v rokoch 2011-12. Jej ochota prezentovať predstaviteľov opozície a jej kritické reportáže sú už dlho tŕňom v oku Kremľa, napísala agentúra Associated Press.
      Jej anketová otázka položená verejnosti vyvolala okamžitú reakciu oficiálnych miest. Niekoľko poslancov parlamentu ihneď vyzvala na zastavenie jej vysielania.
      Televízia Dožď reagovala stiahnutím ankety zo svojej webovej stránky a ospravedlnením sa, problémom sa však nevyhla.
      Šéfredaktor Michail Zygar povedal, že ich obchodní partneri, káblové siete, začali hneď po varovaní odpájať. Sindejevová i Zygar majú dojem, že kroky voči televízii inicioval Kremeľ, pretože Dožď odvysielal správu o nákladných vidieckych rezidenciách niektorých štátnych predstaviteľov a poslancov.
      "Začalo sa to vlani, keď sme odvysielali sériu investigatívnych reportáží o nehnuteľnostiach, ktorých vlastníkmi sú rozliční poslanci (vládnucej) strany Jednotné Rusko a funkcionári prezidentskej administratívy," citovala Zygara agentúra Associated Press.

 Copyright © TASR 2013


Egyptské ministerstvo zahraničia odmietlo vo štvrtok americkú kritiku rozhodnutia hlavného prokurátora postaviť pred súd 20 novinárov z panarabskej televízie al-Džazíra a trvá na tom, že súdnictvo krajiny je nezávislé. Vyjadrenia ministerstva prišli deň po tom, čo sa krajina rozhodla súdiť 16 Egypťanov obvinených z pridania sa k teroristickej skupine, zatiaľ čo štyria cudzinci - Austrálčan, Holanďan a dvaja Briti - sú obvinení z pomáhania teroristickej skupine poskytovaním nepravdivých informácií v jej prospech. Je to prvý prípad obvinení novinárov a cudzincov súvisiacich s terorizmom, odkedy vláda v decembri vyhlásila Moslimské bratstvo za teroristickú organizáciu. Dátum procesu zatiaľ stanovený nebol. Na rozhodnutie reagoval Washington, ktorý vyjadril "hlboké znepokojenie" z nedostatku slobôd v Egypte a "ľahostajnosti k ochrane základných práv a slobôd". Podľa egyptského ministerstva zahraničia však ich súdny systém zaručuje spravodlivý proces a vláda do práce súdov nezasahuje.



Ruskí organizátori zimných olympijských hier 2014 v Soči zaradili spiatočku vo vzťahu k slobode prejavu. Zatiaľ čo prezident Medzinárodného olympijského výboru (MOV) Thomas Bach ešte v pondelok priznal športovcom právo prezentovať politické či iné názory na tlačových konferenciách, šéf organizačného výboru Dmitrij Černyšenko má na vec iný názor. K iným ako športovým témam sa podľa neho môžu olympionici vyjadrovať iba v prípade, že tlačovú konferenciu nezneužijú na demonštráciu či protest. "Postupujeme v súlade s pozíciou Medzinárodného olympijského výboru," tvrdí Černyšenko. 
Ruskú federáciu už pred začiatkom športového sviatku kritizovali pre korupciu, hrozby terorizmu či postoj k maloletým v súvislosti s propagáciou sexuálnych menšín. "Je zrejmé, že Hry nemôžu byť nástrojom na demonštráciu politických názorov, bez ohľadu na dôvod. MOV bude v prípade potreby individuálne riešiť jednotlivé prehrešky," vyhlásil Bach na pondelkovej tlačovej konferencii a ozrejmil, že olympionikom hrozí trest len v prípade, ak prejavia politické názory počas súťaže alebo odovzdávania medailí. Na tlačových konferenciách podľa neho môžu prezentovať svoje postoje. "Športovci majú slobodu prejaviť svoj názor. Ak budú chcieť počas tlačových konferencií spraviť politické vyhlásenie, môžu tak urobiť," uzavrel Bach.



Britský premiér David Cameron vo štvrtok skritizoval renomované noviny, ktoré stále zverejňujú citlivé informácie poskytnuté bývalým spolupracovníkom amerických tajných služieb Edwardom Snowdenom. Cameron vyzýva médiá, aby s týmito praktikami okamžite prestali. "Obávam sa škôd, ktoré nám Snowden spôsobil," cituje šéfa britskej vlády denník The Guardian. Cameron si myslí, že médiá podobnými aktivitami "znižujú bezpečnosť" všetkých Britov.

Snowden v júni 2013 vyvolal rozruch prezradením sledovacích programov americkej Národnej bezpečnostnej agentúry (NSA) a po niekoľkotýždňovom ukrývaní sa na jednom z moskovských letísk napokon v auguste dostal azyl v Rusku. Jeho informácie zverejnil dnes už bývalý komentátor britského denníka The Guardian Glenn Greenwald. Podľa jeho slov USA ilegálne sledovali komunikáciu zahraničných predstaviteľov ako aj miliónov bežných ľudí.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

30. 1. 2014

TASR NEWS

TASR NEWS

Poslanci Národnej rady SR dnes zvolili v tajnej voľbe štyroch členov Správnej rady Tlačovej agentúry SR. Piateho člena vyberajú hlasovaním zamestnanci agentúry. Výsledky voľby oznámili na záver tretieho rokovacieho dňa 29. schôdze NR SR.
V oblasti ekonómie uspel bývalý guvernér Národnej banky Slovenska Vladimír Masár (získal 80 hlasov), nominovala ho Akadémia médií Bratislava. Rovnaká inštitúcia navrhla aj Jána Sanda (69 hlasov), ktorý bol zvolený za oblasť žurnalistiky. Ako odborník na informačné technológie uspel Peter Alakša (80 hlasov) s podporou občianskeho združenia OKNO a ako expert na právo bol zvolený Boris Chovanec (79 hlasov) navrhnutý Mediálnym inštitútom. Za sféru žurnalistiky kandidoval aj Ján Dianiška navrhnutý Bardejovskou televíznou spoločnosťou. So ziskom piatich hlasov neuspel. S výnimkou Dianišku boli všetci kandidáti členmi Správnej rady TASR aj v prvom volebnom období.
Parlament volí kandidátov podľa špecifikácií, ktoré určuje zákon - jeden musí byť odborníkom v ekonomickej oblasti, ďalší v žurnalistike, tretí člen Správnej rady TASR musí byť právnik a štvrtý expert v oblasti informačných technológií.
Funkčné obdobie člena Správnej rady TASR je päťročné, medzi právomoci rady patrí napríklad voľba generálneho riaditeľa Tlačovej agentúry. Potreba voľby Správnej rady TASR vyplýva zo zákona o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky, ktorý parlament schválil v septembri 2008. Podľa zákona, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2009, sa Tlačová agentúra SR pretransformovala z príspevkovej organizácie na verejnoprávnu inštitúciu.
Funkčné obdobie novozvolených členov Správnej rady začne plynúť 27. februára 2014.

Copyright TASR 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Nové pravidlá pre prácu novinárov v budove Národnej rady SR sú suverénnym rozhodnutím predsedu parlamentu Pavla Pašku (Smer-SD). Vyhlásil to dnes premiér Robert Fico (Smer-SD) s dôvetkom, že toto Paškovo rozhodnutie rešpektuje.
Fico upozornil, že v NR SR bolo akreditovaných 280 novinárov, pričom toľko ich ani nie je. "Nemôže len tak hocikto, kto má doma nejaký televízorik a malú kamerku, sa tváriť, že on bude veľký novinár a bude chodiť po Národnej rade. Sú štandardné médiá, bulvárne médiá, každý nech má štandardný prístup, nemám s tým žiadny problém. Pokiaľ ide o samotnú charakteristiku opatrení, myslím si, že keby ste počúvali pána predsedu Pašku pozornejšie, on presne povedal, o čo ide. Ale ako obyčajne, prekrútili ste jeho slová a urobili ste z niečoho vec, ktorá ani zďaleka nie je taká, ako teraz popisujete," uzavrel.
Podľa nových pravidiel a obmedzení sa novinári budú môcť pohybovať len po vyhradených priestoroch v parlamente, nebudú môcť fotografovať a filmovať osobné veci poslancov na ich laviciach, pričom za porušenia by im mohla hroziť strata akreditácie a zákaz vstupu do Národnej rady SR. Na rokovania výborov sa nedostanú bez sprievodu ochranky. Obmedzený bude aj počet novinárov, ktorí dostanú akreditáciu.

Copyright © TASR 2013

TO JE TV !

TO JE TV !



SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Občianska kandidátka na post prezidenta SR Helena Mezenská (poslankyňa OĽaNO) kritizuje predsedu parlamentu Pavla Pašku (Smer-SD) za opatrenia, ktoré prijal voči novinárom na pôde Národnej rady SR.
Mezenská tieto opatrenia považuje za "tvrdé". Ich cieľ vidí v tom, aby novinári nemohli informovať verejnosť. Domnieva sa, že Paškovi ide o to, aby bol do Národnej rady umožnený vstup "len vyvoleným" novinárom.
"Toto považujeme za cestu do pekla a veríme, že naši novinári po tomto už pochopia a novinárska česť prevládne nad nátlakom," skonštatovala prezidentská kandidátka v tlačovej správe zaslanej médiám.
Predseda parlamentu zmenil s účinnosťou od 15. februára pravidlá akreditácie novinárov, obmedzil ich pohyb po budove NR SR a zaviedol tiež obmedzenie týkajúce sa snímania osobných vecí poslancov. Po kritike opatrenia zmiernil.
Oficiálnymi kandidátmi na prezidenta SR sú okrem Mezenskej premiér Robert Fico (Smer-SD), manažér a filantrop Andrej Kiska, expredseda KDH Ján Čarnogurský, šéf klubu KDH Pavol Hrušovský (KDH, Most-Híd, SDKÚ-DS), Jozef Behýl, expolitik Milan Kňažko, nezaradený poslanec NR SR Radoslav Procházka, nominant SMK Gyula Bárdos, Milan Melník, kardiológ Viliam Fischer, Stanislav Martinčko, kandidát KSS Ján Jurišta a primátor Rimavskej Soboty Jozef Šimko.
Prvé kolo prezidentských volieb sa na Slovensku uskutoční v sobotu 15. marca. Pokiaľ v ňom ani jeden kandidát nezíska nadpolovičnú väčšinu platných hlasov oprávnených voličov, v sobotu 29. marca sa uskutoční druhé kolo. V ňom sa stretnú dvaja najúspešnejší kandidáti z prvého kola. Zvolený kandidát sa ujíma funkcie prezidenta SR zložením sľubu. Skladať ho bude 15. júna, keď sa skončí funkčné obdobie súčasnej hlave štátu Ivanovi Gašparovičovi.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Živá televízna debata medzi kandidátmi na predsedu Európskej komisie sa uskutoční 14. mája, týždeň pred voľbami do Európskeho parlamentu, ktoré sa budú konať v dňoch 22.-25. mája. Uviedla to dnes Európska vysielacia únia (EBU).
Na debate sa zúčastnia kandidáti z každej z nadnárodných európskych politických rodín, ktorí sa uchádzajú o post šéfa exekutívy EÚ.
EBU poskytne vysielanie debaty svojim členom, ktorými sú verejnoprávne stanice v krajinách únie. Debata sa začne večer o 21.00 h, na národných prevádzkovateľoch však bude záležať, či si vyberú živé vysielanie alebo ju uvedú zo záznamu.
Európske politické strany v snahe zvýšiť záujem o voľby do EP po prvý raz v rámci eurovolieb nominujú svojich kandidátov na pozíciu predsedu EK. Doteraz to boli premiéri a prezidenti členských štátov, ktorí vyberali predsedu EK, ten však musel byť potvrdený Európskym parlamentom. Podľa nového systému by lídri EÚ mali akceptovať za šéfa komisie toho kandidáta, ktorého politická skupina dostane najviac hlasov v eurovoľbách.
Niektoré európske politické strany už majú jasno, kto bude ich volebným kandidátom a v prípade víťazstva aj náhradníkom na funkciu po Josém Manuelovi Barrosovi.
Strana európskych socialistov (PES) ako prvá predstavila svojho kandidáta, ktorým je predseda EP Martin Schulz. Európski liberáli (ALDE) uprednostnili belgického europoslanca Guya Verhofstadta pred fínskym eurokomisárom Ollim Rehnom. Grécky europoslanec Alex Tsipras bol vybraný za kandidáta ľavičiarov z Konfederatívnej skupiny Európskej zjednotenej ľavice (GUE). Skupina Zelených má svojho kandidáta oznámiť v priebehu dnešného dňa, najneskôr vo štvrtok.
Najväčšia európska politická skupina, Európska ľudová strana (EĽS) určí svojho kandidáta na sneme strany v Dubline 7. marca. Za jedného z favoritov je považovaný bývalý luxemburský premiér Jean-Claude Juncker. Tomu v utorok prisľúbila podporu jeho krajanka, eurokomisárka pre spravodlivosť Viviane Redingová, ktorá zároveň poprela dohady, že sama sa bude uchádzať o kreslo po Barrosovi. S Junckerom si môžu zmerať sily o stranícku nomináciu súčasný francúzsky eurokomisár Michel Barnier alebo írsky premiér Enda Kenny.
Podľa pôvodných správ mala EBU pozvať do televíznej debaty iba kandidátov troch najväčších politických strán. Hovorca EBU však minulý týždeň oznámil, že len čo budú známe mená všetkých straníckych kandidátov na funkciu predsedu EK, všetci dostanú pozvánku a priestor v živej televíznej celoeurópskej debate.
Počet účastníkov tejto televíznej debaty je neistý aj preto, lebo menšie politické skupiny, napríklad euroskeptická frakcia Európa slobody a demokracie (EFD) či Aliancia európskych konzervatívcov a reformistov (AECR) doteraz neprejavili úmysel postaviť do eurovolieb vlastných kandidátov na predsednícku pozíciu.
Organizátori televíznej debaty dúfajú, že všetci kandidáti budú mať dobrú angličtinu, aby debata neutrpela tlmočením, avšak každý z kandidátov bude mať zaručené právo hovoriť vo svojom rodnom jazyku.


Copyright © TASR 2013

Blízko od seba

Blízko od seba


29. 1. 2014

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS


Jozef Viskupič z OĽaNO už vyzbieral dosť poslaneckých podpisov na spustenie odvolávania predsedu Národnej rady SR Pavla Pašku (Smer-SD). Mieni ho iniciovať ako reakciu na prijaté opatrenia voči novinárom, ktorí pracujú v budove parlamentu. Nie je to však podľa neho jediný dôvod, existujú vraj aj iné.
      Návrh s podpismi zatiaľ Viskupič nepodal, chce si ešte vypočuť vyjadrenie kancelára Národnej rady SR Daniela Guspana k prijatým opatreniam. Obyčajní iniciovali rokovanie opozície, na ktorom by chceli zaujať spoločné stanovisko k opatreniam a tiež sa dohodnúť na podaní návrhu na odvolanie Pašku.
      Viskupič potvrdil, že s Paškom na poslaneckých grémiách o opatreniach voči novinárom už opozícia hovorila, šéf parlamentu však nemieni ustúpiť. Obyčajní majú výhrady najmä voči obmedzeniu pohybu novinárov v priestoroch parlamentu.
      Považujú za nedemokratické, aby sa mohli novinári po novom pohybovať len po štyroch vyhradených miestach a do výborov chodiť v sprievode poverenej osoby. Podľa Viskupiča by mali mať novinári prístup na všetky miesta, na ktoré mali doposiaľ. Šéf klubu OĽaNO sa nazdáva, že poslanci mali aj doteraz dosť miest, kam mohli ísť, ak nechceli s novinármi hovoriť.
      Opozícia nemá dosť hlasov na odvolanie predsedu parlamentu. Potrebovali by podporu poslancov Smeru-SD. Ak by opozícia podala návrh na odvolanie, Paška by mal tento pokus ustáť. Vládna väčšina ho podržala už v utorok (28.1.), keď odmietla zaradiť na aktuálnu schôdzu Viskupičov prvý návrh na odvolanie. Hlasovalo zaň len 27 poslancov, nepodporili ho ani viacerí opoziční zákonodarcovia.


Copyright © TASR 2013

Denník SME o "nekomentovaní" incidentu v Nitre predsedom vlády SR zavádza


Denník SME o "nekomentovaní" 

incidentu v Nitre predsedom vlády SR zavádza 


Denník SME vo svojom dnešnom vydaní na titulnej strane informuje o tom, že "Útoky neonacistov nekomentujú minister vnútra Kaliňák ani premiér Fico".
      Zo strany denníka SME ide opätovne o zavádzanie verejnosti, pretože ako denník veľmi dobre vie, predseda vlády SR už dlhšiu dobu nekomentuje, resp. neodpovedá na akékoľvek otázky denníka SME. Dôvodom tohto postupu sú opakované a preukázateľne nepravdivé informácie publikované v tomto denníku, pri ktorých nie je ochotný zverejniť ani ospravedlnenie, ani ich opravu.
      Naposledy sa tak stalo v prípade údajnej podpory režimu prezidenta Janukovyča na Ukrajine, ktorú predseda vlády nikdy nevyslovil, či údajnej výstavby služobného bytu pre budúceho prezidenta v kaštieli Rusovce, ktorý sa však v žiadnom projekte rekonštrukcie či oficiálnom materiáli vlády nenachádza.  Pre vyvedenie čitateľov denníka SME z omylu preto uvádzame, že "nekomentovanie" premiéra, o ktorom denník píše, sa netýka témy útoku neonacistov v Nitre, ale vzťahuje sa na denník SME ako taký. Je to forma protestu voči nekorektnému a neprofesionálnemu správaniu sa denníka SME.
Vyhlásenie pre TASR poskytol Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR.

       

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Tržby spoločnosti Yahoo v poslednom štvrťroku minulého roka poklesli a znížili sa už štvrtý kvartál po sebe. Spoločnosť dosiahla v sledovanom období tržby vo výške 1,266 mld. USD. V rovnakom období predchádzajúceho roka to bolo 1,346 mld. USD. Dôvodom poklesu boli slabšie príjmy z reklamy. Čistý zisk spoločnosti však v štvrtom kvartáli posilnil na 348,2 mil. USD z úrovne 272,3 mil. USD v štvrtom kvartáli roka 2012.
Spoločnosť informovala, že príjmy zo zobrazovanej reklamy v štvrtom kvartáli medziročne poklesli o 6 %. Ceny za reklamu poklesli o 7 %, tento údaj však nezahŕňa Južnú Kóreu.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Ruská tajná služba vypočúvala lektora filozofie z Moskovskej štátnej univerzity M. V. Lomonosova pre podozrenie z extrémizmu, informovala dnes agentúra RIA Novosti.
Vjačeslav Dmitrijev tvrdí, že Federálna bezpečnostná služba (FSB) ho vypočúvala minulý týždeň kvôli článku, ktorý zverejnil na internete a týkal sa možnej zmeny režimu v Rusku.
"Bol to nekompromisný text, ale zverejnil som ho len ako hypoteticky možný scenár," uviedol 54-ročný filozof.
Dmitrijev prednáša na univerzite od roku 1995. V akademických kruhoch sa zviditeľnil presadzovaním postštrukturalizmu. V súčasnosti je aktívny v neregistrovanom Hnutí priamej demokracie, ktoré obhajuje myšlienku budovania demokracie zdola.
Tajná služba sa k prípadu doteraz nevyjadrila. Propagácia extrémizmu sa v Rusku trestá až tromi rokmi väzenia.

Egyptský generálny prokurátor odporučil dnes začatie súdneho procesu s 20 novinármi televízie al-Džazíra vrátane štyroch zahraničných. Čelia obvineniu z napomáhania alebo pripojenia sa k teroristickej skupine a šírenia zmanipulovaných správ, ktoré ohrozujú národnú bezpečnosť, informovala agentúra AP.
Prokurátori obvinil 16 Egypťanov z pripojenia sa k teroristickej skupine. Štyroch cudzincov - Austrálčana, Holanďana a dvoch Britov obvinili z napomáhania pri šírení zmanipulovaných správ v prospech teroristickej skupiny. Vo väzbe sa nachádza osem novinárov.
Podľa agentúry AP ide o prvé obvinenia súvisiace s terorizmom vznesené voči novinárom a cudzincom od decembra, keď úrady označili hnutie Moslimské bratstvo za teroristickú organizáciu.
Dočasná, armádou podporovaná vláda obviňuje al-Džazíru so sídlom v Katare zo zaujatosti v prospech egyptského Moslimského bratstva. Podľa al-Džazíry sú obvinenia proti káhirskému tímu vykonštruované a žiada prepustenie novinárov.

Copyright © TASR 2013

RVR NEWS

RVR NEWS

Nielen volebné spoty, ale aj špecializované volebné vysielanie, napríklad vo forme diskusie, je kampaň. Takýto výklad ponúka vysielateľom pred marcovými prezidentskými voľbami Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR).
Komentár k zákonnej úprave vysielania v čase voľby prezidenta SR odsúhlasila RVR na svojom utorkovom (28.1.) zasadnutí. Dokument zverejnila na svojej internetovej stránke. Celkový vysielací čas, ktorý môže vysielateľ vyhradiť na politickú kampaň pred prvým kolom volieb, nesmie v zmysle zákona presiahnuť 10 hodín. Pred predošlými prezidentskými voľbami rada presne nešpecifikovala, čo sa za kampaň považuje. Terajšiu argumentáciu podoprela viacerými svojimi rozhodnutiami prijatými po týchto voľbách v roku 2009.
Hovorkyňa rady Lucia Jelčová uviedla, že súčasný komentár môže byť pre vysielateľov dôležitý, pretože zákon upravujúci prezidentské voľby sa dá interpretovať aj tak, že diskusie sa nesmú robiť vôbec. "Špeciálne pre prezidentské voľby nemôžu vzniknúť žiadne nové relácie a nesmie sa tiež výrazne meniť charakter už existujúcich relácií," vysvetlila. Podľa hovorkyne RVR je však vo verejnom záujme, aby diváci takéto informácie mali. "Aj tieto relácie sú posudzované ako súčasť kampane a musia sa zmeniť do zákonom stanovených 10 hodín," pripomenula na margo diskusných relácií.
Každému z prezidentských kandidátov môže vysielateľ vyhradiť podľa zákona pred prvým kolom najviac hodinu vysielacieho času. Nárok si musia uplatniť aspoň päť dní pred začiatkom kampane. Verejnoprávnej RTVS za odvysielanie volebných spotov nemusia platiť. Úhrada ide zo štátneho rozpočtu.
Pred prípadným druhým kolom môžu vysielatelia vyhradiť na kampaň maximálne dve hodiny. Vysielatelia prostredníctvom internetu a poskytovatelia audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie môžu vysielať politickú reklamu bez časového obmedzenia. RVR spresňuje, že za vysielanie prostredníctvom internetu sa považuje iba vysielanie, ktoré je realizované výhradne prostredníctvom internetu a nie každé on-line vysielanie programovej služby, ktorá je v totožnej forme vysielaná aj inak.
Vysielatelia musia podľa zákona dodržať volebné moratórium a 48 hodín pred začiatkom voľby nesmú akýmkoľvek spôsobom zverejňovať informácie o kandidátoch, či už v ich prospech alebo neprospech. Prieskumy verejnej mienky smú zverejniť najneskôr tri dni pred voľbami, počas hlasovania výsledky prieskumov nesmú zverejňovať.Račková, podľa ktorej sa o tejto záležitosti "diváci včas dozvedia z programových upútaviek našej televízie".

Copyright © TASR 2013

RTVS a voľby


RTVS a voľby

Pred prvým kolom prezidentských volieb odvysiela verejnoprávna RTVS tri predvolebné diskusie. TASR o tom informoval riaditeľ Sekcie spravodajstva, športu a publicistiky Lukáš Diko.
Voľby sa uskutočnia v sobotu 15. marca, diskusie v týždni predtým. Prvá bude v pondelok 10. marca, druhá v utorok 11. marca a záverečná v stredu 12. marca. Od štvrtka 13. marca, siedmej hodiny ráno, platí pre vysielateľov zákonné 48-hodinové moratórium.
"Každú diskusiu odvysielame približne desať minút po ôsmej večer simultánne na Jednotke a na Rádiu Slovensko," vysvetlil Diko. Do jednotlivých diskusií rozdelia podľa neho prezidentských kandidátov "podľa priemeru preferencií v štyroch prieskumoch verejnej mienky, ktoré si RTVS objedná u agentúr Focus a Median". Agentúry už dodali dva prieskumy a RTVS ich zverejnila. Rozdelenie sa určí pred začiatkom volebnej kampane, ktorá začína 28. februára, spresnil Diko.
Predvolebné prezidentské diskusie bude moderovať Martin Strižinec. Ten prešiel do verejnoprávnej televízie vlani na jeseň zo súkromnej spravodajskej televízie TA3. Na Jednotke moderuje nedeľnú politickú reláciu O 5 minút 12, kde vystriedal dlhoročnú moderátorku Martu Jančkárovú.
Vrcholom predvolebného vysielania RTVS bude duel dvoch kandidátov pred prípadným druhým kolom volieb. Diko informoval, že budú minimálne dva.
"RTVS po prvýkrát vo svojej histórii nepristupuje k volebnej kampani len ako k svojej povinnosti, ale chce, aby jej volebné vysielanie bolo pre divákov a poslucháčov, teda voličov, užitočné po všetkých stránkach," zdôvodnil riaditeľ Sekcie spravodajstva, športu a publicistiky spôsob usporiadania diskusií. Na podrobnostiach dramaturgie relácií sa podľa neho stále pracuje. "Zverejníme ju až po tom, keď o nej budeme informovať všetkých kandidátov," doplnil.
TASR oslovila aj súkromné televízie Markíza a TA3. Hovorkyňa Markízy Tatiana Tóthová uviedla, že zatiaľ na otázky o predvolebných diskusiách, ktoré pripravujú, nevie odpovedať. Konkrétnejšia nebola ani P.R. manažérka TA3 Antónia Račková, podľa ktorej sa o tejto záležitosti "diváci včas dozvedia z programových upútaviek našej televízie".

Copyright © TASR 2013

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS


Časť z dnešného pojednávania vo veci žaloby predsedu Najvyššieho súdu SR Štefana Harabina na RTVS a psychiatričku Renátu Papšovú, strávili novinári a verejnosť pred dverami pojednávacej miestnosti. Súd vypočúval exmanželku zosnulého sudcu Juraja Majchráka Veroniku Majchrákovú, ktorej bolo nepríjemné vypovedať o osobných veciach v prítomnosti médií.
"Ako lekár môžem povedať, že niekedy sú choroby nákazlivé a naša justícia je chorá, ochorel Juraj Majchrák, ochorela JUDr. Lauková, ktorá takisto zomrela na tvrdú perzekúciu doktora Harabina," znie výrok psychiatričky, ktorý odvysielala RTVS v roku 2012. Harabin, ktorý v roku 2009 podal na Majchráka tri návrhy na disciplinárne stíhanie, chce žalobou na ochranu osobnosti vysúdiť odškodné spolu 300.000 eur. Majchrák spáchal samovraždu v apríli 2011, sudkyňa Marta Lauková zomrela v septembri 2010.
Harabin dnes po druhý raz žiadal, aby bola z pojednávania vylúčená verejnosť. Jeho právna zástupkyňa to zdôvodňovala etickým dôvodmi. Sudkyňa Silvia Walterová s tým nesúhlasila, verejnosť vylúčila len počas výpovede Majchrákovej. Okrem nej mal súd dnes vypočuť aj dcéru sudkyne Laukovej Zuzanu, tá sa však vopred ospravedlnila. Najbližšie pojednávanie bude v marci, na ktorom by mali vypovedať ďalší svedkovia.

Copyright © TASR 2013

Zomrel Tom Sherak

Zomrel Tom Sherak

Vo veku 68 rokov zomrel v utorok bývalý prezident americkej Akadémie filmových umení a vied Tom Sherak. Príčinou úmrtia bola rakovina prostaty, ktorou trpel viac než desať rokov. Sherak skonal vo svojom dome v kalifornskom meste Calabasas. "Tom je, bol a navždy bude našim milujúcim manželom, otcom, bratom a priateľom, na ktorého sa môžete s čímkoľvek obrátiť. Bude nám chýbať každý jeden deň," uviedli členovia jeho rodiny.
Thomas Mitchell Sherak sa narodil 22. júna 1945 v newyorskom Brooklyne. Prezidentom Akadémie bol v rokoch 2009 až 2012. Sedemnásť rokov pôsobil vo filmových štúdiách 20th Century Fox, väčšinou v oblasti marketingu a distribúcie. Bol tiež akcionárom americkej spoločnosti Revolution Studios a spolupracoval napríklad aj s Marvel Studios. Viac ako dvadsať rokov bol predsedom podujatia MS Dinner of Champions, ktoré organizuje National Multiple Sclerosis Society. Počas tejto doby sa im podarilo vyzbierať viac ako 45 miliónov dolárov na výskum sklerózy multiplex. Koncom marca si mal za svoju humanitárnu činnosť a prínos filmovému priemyslu prevziať jedno z najprestížnejších vyznamenaní filmového priemyslu s názvom Pioneer of the Year. Jedenásteho apríla odhalia jeho hviezdu na hollywoodskom Chodníku slávy. Zostala po ňom manželka Madelaine, s ktorou mal dcéry Melissu, Barbaru a syna Williama.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

 Medzinárodná organizácia na ochraňujúca práva novinárov so sídlom v New Yorku Výbor na ochranu novinárov kritizuje ruské úrady za obmedzovanie novinárov pri informovaní o prípravách zimných olympijských hier v ruskom Soči. Vo svojej správe publikovanej v utorok výbor zverejnil detailné informácie o prenasledovaní novinárov a zákazoch zverejňovať kritické informácie o prípravách hier v Soči. Správy sa týkajú najmä zneužívania zahraničných pracovníkov a poškodzovania životného prostredia.
Správa hovorí, že taký tlak a prenasledovanie nezažili novinári a ostatné kritické hlasy v Rusku od rozpadu Sovietskeho zväzu. Agentúra Associated Press v roku 2013 priniesla príbehy domácich novinárov a aktivistov snažiacich sa zverejniť zistenia o korupcii a poškodzovaní životného prostredia pred ZOH v Soči, ktoré sa začnú 7. februára.


©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

 

28. 1. 2014

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ


Rada pre vysielanie a retransmisiu dnes na svojom zasadnutí rozhodla o pokutách vyše 12-tisíc eur pre vysielateľa televízie JOJ MAC TV, s.r.o. Pokutu osemtisíc eur udelila licenčná rada televízii v súvislosti s vysielaním programu Slnko, seno, slanina z 15. júla minulého roka, informovala hovorkyňa rady Lucia Jelčová. Televízia program označila ako nevhodný pre maloletých divákov do 12 rokov aj napriek obscénnemu vyjadrovaniu a odvysielala viac reklamy, ako povoľuje zákon. Vysielateľ televízie dostal sankciu aj za to, že bezprostredne po programe Najlepšie počasie odvysielal komunikát propagujúci internetovú stránku www.gotatry.sk spoločnosti Tatry mountain resorts. Televízia JOJ dostala tiež pokutu tritisíc eur za to, že nedodala rade na jej vyžiadanie súvislý záznam vysielania programu Slnko, seno, slanina z 15. júla a 13. augusta 2013. Sankciu 1 400 eur dostal vysielateľ MAC TV s.r.o. za to, že nedosiahol v rámci vysielania monotypovej televíznej programovej služby WAU v mesiacoch júl, august a september 2013 minimálne dvojpercentný a v rámci vysielania televíznej programovej služby JOJ v mesiaci júl 2013 minimálne 15-percentný podiel vysielania programov vo verejnom záujme.
Pokutu dostal aj vysielateľ televízie Markíza MARKÍZA - SLOVAKIA, spol. s r.o. Sankciu vo výške tritisíc eur dostal za odvysielanie filmu Dědictví aneb Kurvahošigutntag dňa 17. augusta 2013, ktorý klasifikoval ako nevhodný pre vekovú skupinu maloletých do 12 rokov, hoci obsahoval expresívne a vulgárne vyjadrovanie.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Väčšina poslancov NR SR odmietla zaradiť do programu 29. schôdze parlamentu návrh na odvolanie predsedu Národnej rady SR Pavla Pašku (Smer-SD). S iniciatívou prišiel Jozef Viskupič (OĽaNO), dôvodom sú prijaté opatrenia voči novinárom, ktorí pracujú v budove parlamentu. Za jeho návrh zahlasovalo len 27 poslancov.
"Ľudia majú právo vedieť, v akom stave poslanci rozhodujú o ich osudoch. Spáchali ste bezprecedentný útok na slobodu tlače, preto viac nemôžete byť predsedom parlamentu," vysvetlil Viskupič. Keďže jeho návrh neprešiel, poslanec je pripravený zozbierať 30 podpisov členov snemovne potrebných na zvolanie mimoriadnej schôdze, na ktorej by Paška čelil odvolávaniu.
Daniel Krajcer (nezaradený) zase žiadal, aby vedenie NR SR vysvetlilo, aké sú bezpečnostné riziká zo strany novinárov. Paška mu odkázal, že kancelár Daniel Guspan je kedykoľvek k dispozícii. Juraj Droba (nezaradený) zase žiadal pre poslancov nepriestrelnú vestu ako ochranu pred agresívnymi novinármi.

Copyright © TASR 2013


SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) Jaroslav Baška (Smer-SD) zrušil v piatok (24. 1.) príkaz, podľa ktorého mali predstavitelia organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti TSK konzultovať všetky mediálne výstupy s vedením kraja. TASR o tom informovala hovorkyňa TSK Petra Čimová.
„Predseda TSK zrušil k 24. 1. 2014 príkaz konzultovať mediálne výstupy a urobil tak z dôvodu, že pôvodne dobre mienený zámer priniesol v praxi skôr polemiku a nepochopenie. Zároveň poslal všetkým útvarom TSK list, v ktorom im odporúča a ponúka možnosť využívať podľa ich uváženia služby nového oddelenia komunikácie a medzinárodných vzťahov,“ uviedla Čimová.
Od 1. februára vznikne podľa Čimovej na Úrade TSK oddelenie komunikácie a medzinárodných vzťahov. Jeho cieľom je pripravovať komplexný a objektívny informačný servis, aby sa predišlo dezinformáciám, ako tomu bolo v poslednom čase. "Jeho úlohou je skvalitniť komunikáciu, informovanosť a prezentáciu kraja vo vzťahu k odbornej i laickej verejnosti, ako na to poukazuje napríklad Transparency International Slovensko pri poslednom hodnotení projektu Otvorená samospráva. A zároveň zosúladiť kompetencie z oblastí propagácie, cestovného ruchu a medzinárodnej spolupráce pod jedno spoločné oddelenie. Oddelenie zaoberajúce sa mediálnou komunikáciou dosiaľ v organizačnej štruktúre TSK nebolo.“
Usmernenie riaditeľom krajských inštitúcií, ako sa majú správať pri komunikácii s médiami, vydalo vedenie TSK s účinnosťou od 20. januára. Podľa Bašku bolo dôvodom vydania nariadenia zabrániť poskytovaniu protichodných informácií médiám.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Česká televízna stanica CS film predstaví 16. februára dokumentárny film o živote českého herca Miloša Kopeckého. Trojdielny dokument Soukromý život Miloše Kopeckého, ktorý tvoria okrem filmových aj archívne rodinné zábery, bude súčasťou celodenného programu Den s Milošem Kopeckým vysielaným na jeho počesť. Diváci a diváčky okrem známych filmov, v ktorých účinkoval, uvidia aj zábery, ktoré herec nakrúcal sám alebo také, o ktoré sa postarali jeho priatelia. Televízia ich doplnila komentárom hercovej manželky Jany. Prvý diel dokumentu sa zameriava na rodinu, prírodu a kone, v druhej časti Kopecký cestuje a v tretej sa venuje svojim kolegom, predovšetkým Rudolfovi Hrušínskemu, informuje český spravodajský portál iDNES.cz.
Miloš Kopecký sa narodil 22. augusta 1922. Bol členom Divadla E. F. Buriana, Divadla ABC, Hudebního divadla v Karlíne a Divadla na Vinohradoch. Účinkoval napríklad vo filmoch Baron Prášil (1940), Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964), Slasti Otce vlasti (1969), Svatby pana Voka (1970), Noc na Karlštejně (1973), Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách (1974), Adéla ještě nevečeřela (1977), Causa Králík (1979), Tři veteráni (1983) a i. V televízii stvárnil mimoriadne populárnu postavu Dr. Štrosmajera v seriáli Nemocnice na kraji města (1977), ku ktorému na žiadosť nemeckej televízie nakrútili v roku 1981 ešte ďalších sedem epizód. Zomrel 16. februára 1996.

 


Súkromná ruská televízia sa v pondelok ospravedlnila za anketovú otázku, či sa mal vtedajší Sovietsky zväz vzdať v záujme ukončenie blokády Leningradu nacistami počas druhej svetovej vojny. Otázka zverejnená deň pred 70. výročím ukončenia takmer 900 dní trvajúceho obliehania dnešného Petrohradu chcela poukázať na možnosť vzdania sa s cieľom zachrániť státisíce ľudí, ktorí zahynuli najmä v dôsledku hladu. TV Rain, stanica kritická voči prezidentovi Vladimirovi Putinovi, uznala, že otázka bola "neetická" a jej položenie bolo chybou. Program televízie tvrdo odsúdil aj ruský parlament. Podľa poslancov totiž ide o priamu urážku obetí vojny a ľudí, ktorí trpeli v obliehanom Leningrade.
Rusko si v pondelok pripomenulo 70. výročie oslobodenia niekdajšieho Leningradu, ktorý obliehali nacisti takmer 30 mesiacov . Približne milión obyvateľov zomrelo od hladu a pri obrane obkľúčeného mesta. Potravinová kríza vrcholila vo februári 1942, keď v meste denne umieralo okolo 3000 až 4000 civilistov. Denný prídel potravín bol výrazne zredukovaný a ľudia boli donútení jesť domáce zvieratá, hmyz či lepidlo.
 

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !


27. 1. 2014

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Maďarský prezident János Áder pri príležitosti Medzinárodného dňa pamiatky obetí holokaustu vyzval redakcie maďarských rozhlasových a televíznych staníc, aby dnes večer o 19.00 h vysielaním 70 sekúnd ticha napomohli k ucteniu si pamiatky nevinne vyvraždených maďarských spoluobčanov.
Prezident vo vyhlásení zverejnenom agentúrou MTI pripomenul, že tábor smrti Auschwitz-Birkenau oslobodili 27. januára 1945. "Síce od Maďarska je Osvienčim vzdialený stovky kilometrov, napriek tomu je súčasťou maďarských dejín, pretože tam trpelo, znášalo ponižovanie a zomrelo takmer pol milióna našich spoluobčanov," dodal Áder.
Medzinárodný deň pamiatky obetí holokaustu si dnes pripomenú aj v budapeštianskom Pamätnom centre holokaustu.

Copyright © TASR 2013

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

 


 
Obmedzenia výkonu novinárskej profesie v budove Národnej rady (NR) SR by sa mali stať témou mimoriadneho rokovania Výboru NR SR pre kultúru a médiá. Na dnešnom rokovaní mediálneho výboru to navrhol člen výboru, nezaradený poslanec Daniel Krajcer (Nova). Chcel, aby na utorkové rokovanie výboru pozvali kancelára NR SR Daniela Guspana vysvetliť, prečo sa má obmedziť vstup novinárov do parlamentu. Krajcer nemá skúsenosť s tým, že by ho novinári v parlamente obmedzovali. Rokovať o téme výbor podľa jeho predsedu Dušana Jarjabka (Smer-SD) môže, keď sa niečo stane. Členovia výboru za vládny Smer-SD Krajcerov návrh nepodporili, zo siedmich poslancov Smeru vo výbore bol jeden proti, jeden nehlasoval a piati sa zdržali. Opatreniam nerozumie ani podpredseda výboru Jozef Viskupič (OĽaNO) a zdôrazňuje, že rokovania parlamentu sú verejné.
“Nemáme žiadne informácie, vieme len z médií, že ide o istý druh bezpečnostných opatrení. Predpokladám, že informácie dostaneme v utorok, keď sa začína parlament,“ povedal médiám po dnešnom rokovaní výboru Jarjabek s tým, že nejde len o pravidlá pre novinárov, ale všeobecne pre verejnosť. Podľa Jarjabka nejde o spor “novinári kontra poslanci koalície," na utorkovom rokovaní poslaneckého klubu Smeru by chcel získať bližšie informácie. Jarjabek pre médiá dodal, že k téme by sa mohli stretnúť zástupcovia parlamentu a novinárov. Fórom pre získavanie informácií nemôže byť pre poslancov NR SR podľa Krajcera poslanecký klub. Preto opakovane žiadal, aby na utorkové rokovanie výboru pozvali kancelára NR SR Daniela Guspana. Zároveň sa Krajcer, sám bývalý dlhoročný novinár, pýta, či novinári predstavujú bezpečnostné riziko. Členka výboru, nezaradená poslankyňa Magdaléna Vášáryová uviedla, že riešením by bolo vytvoriť lepšie podmienky pre novinárov.
Člen výboru Miroslav Číž (Smer-SD) si myslí, že opatrenia sú vhodné a že na grémiu parlamentných strán sa k týmto krokom prihlásili aj ďalšie politické strany zastúpené v NR SR. Predseda NR SR Pavol Paška na grémiu strany informoval o tom, čo hodlá urobiť a Číž podľa vlastných slov nezaznamenal nesúhlas. Na parlamentných grémiách nepadli informácie, akým spôsobom sa nainštalujú jednotlivé dvere brániace voľnému prechodu novinárov, oponoval Čížovi podpredseda výboru Jozef Viskupič (OĽaNO). “Neprebiehalo nikdy rokovanie o týchto otázkach, či už z hľadiska bezpečnostného, hygienického alebo z nášho pohľadu obmedzujúceho pohyb médií po parlamente. Nikdy sa grémium týmto nejakým spôsobom nezaoberalo,“ vyjadril sa Viskupič pre médiá. Novinári sa do pracovných priestorov poslancov – ich kancelárií na Západnej terase Bratislavského hradu voľne nedostanú, doplnil Viskupič.
Pravidlá práce novinárov v parlamente sa majú zmeniť po 15. februári. Redakcie budú môcť mať v národnej rade už len obmedzený počet akreditovaných ľudí – audiovizuálne redakcie šesť zástupcov, tlačené periodiká troch ľudí, tlačové agentúry päť zástupcov a webové denníky troch ľudí, pričom v týchto počtoch sú zahrnutí redaktori aj technickí pracovníci. Podľa pravidiel, ktoré už médiám poslala Kancelária NR SR, nesmú ľudia z médií narúšať dôstojnosť rokovania parlamentu a jeho orgánov. Zakázané bude fotografovanie a natáčanie osobných dokumentov, ktoré budú na stoloch poslancov. Akreditovaní novinári sa majú zdržiavať len v tlačovom stredisku, vo vestibule na prízemí, v priestore pred vstupmi do rokovacej sály a na balkóne. Poverený zamestnanec parlamentu môže na pokyn predsedajúceho napomenúť alebo aj vyviesť zástupcu médií z rokovacej miestností, ak by porušil nové pravidlá alebo by existoval predpoklad narušenia rokovania. Kancelária NR SR si vyhradila právo vyviesť z budovy a odobrať akreditačný preukaz tomu, kto by narúšal činnosť parlamentu a jeho výborov, ohrozil by práva a bezpečnosť iných ľudí, napádal by pohlavie, rasu, farbu pleti, jazyk, vieru a náboženstvo, politické či iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod či príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine.
Výbor dnes odobril návrh novely zákona o múzeách a o galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty, ktorý je na programe januárovej schôdze NR SR. Odhlasoval aj pozvanie predsedu Rady RTVS Igora Galla, ktorý má výboru predstaviť, ako verejnoprávny RTVS zabezpečí informovanie o kampani a voľbách prezidenta SR. Výbor tiež schválil prípravu poslaneckého prieskumu v Rade pre vysielanie a retransmisiu. Od Ministerstva kultúry SR tiež chce vyžiadať informácie o financovaní rekonštrukcie sídla Slovenskej národnej galérie v Bratislave.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 


Mediálny výbor parlamentu dnes posunul do pléna Národnej rady (NR) SR mená piatich kandidátov na posty členov Správnej rady (SR) Tlačovej agentúry (TA) SR. V oblasti ekonómie kandiduje bývalý guvernér Národnej banky Slovenska Vladimír Masár, ktorého nominuje Akadémia médií Bratislava, rovnaká inštitúcia navrhuje aj Jána Sanda za oblasť žurnalistiky. Ako expert v oblasti žurnalistiky kandiduje aj Ján Dianiška, ktorého navrhla Bardejovská televízna spoločnosť. V oblasti informačných technológií kandiduje Peter Alakša s podporou občianskeho združenia OKNO a v oblasti práva Boris Chovanec, ktorého navrhuje Mediálny inštitút. S výnimkou Dianišku boli všetci kandidáti členmi Správnej rady TASR aj v prvom volebnom období.
      Z piatich členov Správnej rady bude parlament aktuálne voliť štyroch, posledného člena vyberajú hlasovaním zamestnanci agentúry. "Do 17. januára sa podávali prihlášky. Všetci kandidáti, ktorí spĺňali požiadavky zo zákona, mali túto možnosť, 21. januára sa obálky otvárali, za prítomnosti poslankyne pani Magdy Vášáryovej (nezávislá) a pani tajomníčky výboru," povedal pre TASR predseda výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD). "Konštatovali sme, že všetci uchádzači spĺňajú vedomostné a profesné požiadavky zo zákona a tak sme ich predostreli výboru, ktorý ich posunul parlamentu, kde sa bude o týchto uchádzačoch hlasovať," dodal.
      Výbor dnes z formálneho hľadiska vyhodnotil všetky prihlášky ako vyhovujúce. Voľba štyroch členov Správnej rady TASR sa bude konať v pléne parlamentu 30. januára.
      Parlament musí zvoliť kandidátov podľa špecifikácií, ktoré určuje zákon - jeden musí byť odborníkom v ekonomickej oblasti, ďalší v žurnalistike, tretí člen Správnej rady TASR musí byť právnik a štvrtý musí byť expertom v oblasti informačných technológií. Ak sa parlamentu nepodarí zvoliť v niektorej z vymedzených oblastí člena Správnej rady na prvýkrát, bude vyhlásená nová voľba.
      Funkčné obdobie člena Správnej rady TASR je päťročné, medzi právomoci rady patrí napríklad voľba generálneho riaditeľa tlačovej agentúry. Potreba voľby Správnej rady TASR vyplýva zo zákona o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky, ktorý parlament schválil v septembri 2008. Podľa zákona, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2009, sa Tlačová agentúra SR pretransformovala z príspevkovej organizácie na verejnoprávnu inštitúciu.
      Funkčné obdobie novozvolených členov Správnej rady začne plynúť 27. februára 2014.


Copyright © TASR 2013

Sundance Film Festival

Sundance Film Festival

 


Na 36. ročníku Filmového festivalu Sundance, ktorý sa konal od 16. do 26. januára v Park City v Utahu, triumfovala dráma Whiplash. Snímka 29-ročného režiséra a scenáristu Damiena Chazella, ktorá bola zároveň otváracím filmom festivalu, získala v kategórii amerických dramatických filmov Veľkú cenu poroty aj Cenu divákov.
Film s Milesom Tellerom v hlavnej úlohe rozpráva príbeh mladého džezového bubeníka, ktorý sa snaží za každú cenu stať sa najlepším. Chazelle pritom vlani zvíťazil na tomto festivale s krátkou verziou tejto snímky, ktorú následne predĺžil na celovečerný film. "Pamätám sa, že naposledy som tu bol s krátkou verziou. Dôvodom, prečo sme nakrútili krátkometrážnu snímku, boli moje skúsenosti s hrou na bicie. Nikto nechcel financovať tento film, pretože nikto nechce nakrútiť film o džezovom bubeníkovi," povedal s úsmevom filmár.
Veľkú cenu poroty v kategórii amerických dokumentov získala snímka Rich Hill režisérskej dvojice Andrew Droz Palermo a Tracy Droz Tragos, divácku cenu si zas odniesol Michael Rossato-Bennett za Alive Inside: A Story of Music & Memory. Veľkú cenu poroty v medzinárodnej kategórii hraných filmov udelili čílsko-francúzskej dráme To Kill a Man režiséra a scenáristu Alejandra Fernándeza Almendrasa, divácka cena v rovnakej kategórii putovala etiópskej snímke Difret filmára Zersenaya Berhaneho Mehariho. Medzi svetovými dokumentmi získal Veľkú cenu poroty sýrsko-nemecký film Return to Homs režiséra Talala Derkiho, cenu divákov si zas odniesol Nadav Schirman za nemecko-britsko-izraelský dokument The Green Prince. Divácku cenu v kategórii Best of NEXT získala americká snímka Imperial Dreams režiséra Malika Vitthala.
 

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.