DALITO!

14. 12. 2013

Vráťte nám našu krajinu, deti, rádio*

Vráťte nám našu krajinu, deti, rádio*

Internetovú petíciu za záchranu Rádia VIVA podpísalo už viac ako 36-tisíc ľudí. Ako agentúru SITA ďalej informovala asistentka vedenia spoločnosti Helena Šalingová, ktorá médium prevádzkuje, v pondelok 16. decembra sa v Bratislave uskutoční podporné zhromaždenie Pochod za spravodlivosť, na ktorom účastníci vyzvú Radu pre vysielanie a retransmisiu, aby odstúpila.
Rada pre vysielanie a retransmisiu 3. decembra nepotvrdila vysielacie frekvencie Rádiu VIVA. Pridelila ich spoločnosti Corporate legal, s.r.o. Podľa vysielateľov Rádia Viva ide o schránkovú firmu. Rádio VIVA sa v máji 2012 zúčastnilo licenčného konania na získanie frekvencií, na ktorých tradične vysielalo. "Tie však Rada prekvapujúco priznala spoločnosti Corporate Legal. Rádio toto rozhodnutie následne napadlo na Najvyššom súde, ktorý mu dal za pravdu a rozhodnutie zrušil," píše sa v správe od Šalingovej. Ako vedenie rádia dodáva, RVR po sérií ďalších obštrukcií svojim rozhodnutím rozhodnutie Najvyššieho súdu odignorovala.
Frekvencie RVR v marci 2012 zaradila do výberového konania na obsadenie voľných rozhlasových frekvencií. Dôvodom bolo, že platnosť licencie, na základe ktorej vysiela Rádio Viva, sa končí 21. decembra a podľa zákona sa nedá predĺžiť. Predseda licenčnej rady Miloš Mistrík vysvetlil, že rada sa po vyhodnotení všetkých podkladov rozhodla pre uchádzača, u ktorého je najväčší predpoklad efektívneho využívania pridelených frekvencií, a to ako z programového, tak aj ekonomického hľadiska. Vo výberovom konaní sa o frekvencie uchádzali štyri subjekty - Rádio Viva, a.s., Viva Production House, s.r.o., Corporate Legal, s.r.o. a Radio Play, s. r. o.. Stručná genéza výberového konania na frekvencie Rádia Viva je zverejnená na webstránke Rady pre vysielanie a retransmisiu.
Pondelkové zhromaždenie sa začne o 17:00 pred budovou Národnej rady SR na Námestí Alexandra Dubčeka v Bratislave. Účastníci vyzvú parlament na odvolanie členov Rady pre vysielanie a retransmisiu. Presunú sa pred sídlo Najvyššieho súdu SR. Zhromaždenie bude pokračovať pred budovu Syndikátu novinárov, kde bude požadovať dodržiavanie novinárskej etiky a končiť bude pred budovou Rady pre vysielanie a retransmisiu na Dobrovičovej ulici, kde vyzve samotnú radu, aby odstúpila.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

*Podľa potreby doplňte

Reportéri bez hraníc News

Reportéri bez hraníc News

Organizácia Reportéri bez hraníc navrhuje, aby boli útoky na novinárov považované za vojnové zločiny a aby sa nimi zaoberal Medzinárodný trestný súd.
Návrh zaznel v noci nadnes na pôde Bezpečnostnej rady OSN na neoficiálnych rokovaniach, ktoré sa konali kvôli alarmujúcej bilancii, keďže toho roku prišlo o život viac ako 50 novinárov. Odhaduje sa, že 90 percent týchto prípadov zostane nepotrestaných.
Francúzsko, ktoré tento mesiac predsedá Bezpečnostnej rade, je obzvlášť zainteresované na tejto téme po zavraždení dvoch francúzskych novinárov v Mali.
Riaditeľ organizácie Reportéri bez hraníc Christophe Deloire vo svojom príspevku upozornil, že nepotrestanie útokov na novinárov "povzbudzuje" k ďalším útokom. Britský veľvyslanec Mark Lyall Grant zasa zdôraznil, že ochrana novinárov nie je témou len pre médiá, ale "pre nás všetkých".
Nebezpečenstvom, ktorému novinári často čelia, je uväznenie. Podľa údajov, ktoré zazneli na schôdzke v New Yorku, v súčasnosti je vo väzení 183 novinárov z celého sveta. V Spojených štátoch sídliaci Výbor na ochranu novinárov zverejní svoju tohoročnú štatistiku o počte väznených novinárov na budúcu stredu.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký spevák a multiinštrumentalista Prince sa objaví v epizóde seriálu New Girl (2011). Päťdesiatpäťročný autor hitu Purple rain vraj kontaktoval producentov seriálu s tým, že by mohli nakrútiť scény podobné pyžamovým párty, ktoré nedávno zorganizoval v jeho štúdiu Paisley Park. Tvorcovia súhlasili a tak si Prince zahrá v seriáli, v ktorom účinkujú aj Zooey Deschanel, Jake Johnson či Max Greenfield. Televízna spoločnosť Fox by mala epizódu odvysielať 2. februára.
Prince, celým menom Prince Rogers Nelson, vydal svoj debutový album s názvom For You v roku 1978. Odvtedy vydáva nové nahrávky takmer každý rok. Medzi jeho najznámejšie hity patria skladby When Doves Cry, Let's Go Crazy, Kiss, Cream, The Most Beautiful Girl In The World alebo 1999. Na svojom konte má sedem cien Grammy, štyri MTV Video Music Awards, Zlatý glóbus i Oscara. Je tiež držiteľom Billbord Icon Award. V roku 2004 ho uviedli do Rock'n'rollovej siene slávy a podľa magazínu Rolling Stone je 27. najlepším interpretom všetkých čias. 



Podľa Európskej futbalovej únie (UEFA) sledovalo tohtoročné májové finále Ligy majstrov medzi Bayernom Mníchov a Borussiou Dortmund 172,6 milióna divákov. Toto číslo je o päť miliónov vyššie než vo finále v roku 2012, ale nižšie ako v roku 2011, keď triumf FC Barcelona videlo 179 miliónov ľudí. Najsledovanejším športovým podujatím v nedávnej minulosti bolo finále majstrovstiev sveta 2010, ktoré podľa Medzinárodnej futbalovej federácie (FIFA) videlo 530,9 milióna priaznivcov.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

13. 12. 2013

Výročná cena Slovenskej asociácie novinárov

Výročná cena 

Slovenskej asociácie novinárov

Výročnú cenu Slovenskej asociácie novinárov (SAN) za rok 2012 dostala bývalá poslankyňa za HZDS Eva Zelenayová.
"Cenu udelila Rada SAN za doterajšiu novinársku prácu na prospech národných záujmov Slovenskej republiky," povedal predseda asociácie Štefan Dlugolinský.
Čestné uznanie za sériu článkov o slovenských osobnostiach publikované v časopise Extra plus v roku 2012 zas získala Danka Madarová.

Copyright © TASR 2013

Reakcia ministerstva školstva na článok uverejnený v týždenníku Plus 7 dní s názvom Slepačia škola

Reakcia ministerstva školstva na článok uverejnený
 
v týždenníku Plus 7 dní s názvom Slepačia škola


Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR chce uviesť na pravú mieru skreslené a zavádzajúce informácie, ktoré zverejnil týždenník Plus 7 dní v článku "Slepačia škola".
Redaktorka Anka Lučaiová vo svojom príspevku nepresne a skresľujúco spája vznik elokovaného pracoviska so vznikom plnoorganizovanej strednej školy a zároveň tvrdí, že "deti navštevujú školu, ktorá na papieri neexistuje". Pravda je však taká, že Súkromná stredná odborná škola, Magán Szakközépiskola, Trhovisko 2294/15, Dunajská Streda, je podľa platnej legislatívy zaevidovaná v sieti škôl a školských zariadení SR od začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia, pričom do 31. 12. 2012 mohli školy v zmysle platnej legislatívy zriaďovať svoje detašované triedy a elokované pracoviská bez ich evidencie v sieti škôl a školských zariadení SR. V tomto prípade teda išlo o už existujúcu Súkromnú strednú odbornú školu v Dunajskej Strede, ktorá si zriadila elokované pracovisko v obci Búč. Faktom tiež je, že aj v školskom roku 2012/2013 platná právna norma dovoľovala a umožňovala školám bez vydania súhlasu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR zriaďovať elokované triedy a vysunuté pracoviská, avšak zriaďovateľ niesol plnú zodpovednosť za materiálno-technické zabezpečenie priestorov takéhoto elokovaného pracoviska. Evidencia sa v zmysle novoprijatej legislatívy začala uskutočňovať až v roku 2013, preto v roku 2012 nebolo možné zo strany MŠVVaŠ SR pristúpiť k evidencii elokovaného pracoviska.
Po zmene legislatívy zriaďovateľ dňa 28. 6. 2013 tak, ako ukladá zákon (do 30. 6.), predložil ministerstvu oznámenie o elokovanom pracovisku a zároveň predložil aj s tým súvisiace doklady, a to súhlasné vyjadrenie Inšpektorátu práce zo dňa 14. 6. 2013, súhlasné vyjadrenie Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru zo dňa 20. 6. 2013, súhlasné vyjadrenie Regionálneho úradu verejného zdravotníctva zo dňa 27. 6. 2013 a súhlasné rozhodnutie Regionálneho úradu verejného zdravotníctva zo dňa 21. 8. 2013. V prípade, ak uvedený príslušný štátny úrad vydal rozhodnutie v rozpore s hygienickými požiadavkami a predpismi o bezpečnosti a ochrane zdravia tak, ako tvrdí redaktorka Plus 7 dní, nesie za túto skutočnosť zodpovednosť daný úrad, a nie ministerstvo.
Vychádzajúc z tvrdení redaktorky o „ministerskej výnimke“ a tvrdení, že „úradníkom na ministerstve stačilo, že im kompetentní dodajú "predbežné stanoviská" o tom, že „v budúcnosti bude všetko v poriadku“, uvádzame, že príslušný Regionálny úrad už vo svojom stanovisku dňa 27. 6. 2013 uviedol: "Na základe obhliadky na mieste možno konštatovať, že budova bola kompletne zrekonštruovaná, priestorové usporiadanie a funkčné členenie vyhovuje hygienickým požiadavkám a požadovanej kapacite,“ čo bolo potvrdené aj vydaním rozhodnutia tohto úradu o tom, že súhlasí s uvedením priestorov elokovaného pracoviska v Búči do prevádzky. Z tohto dôvodu považujeme tvrdenie redaktorky o tom, že škola nemala žiadne doklady, ktoré by preukázala ministerstvu v stanovenom termíne do 30. 6. 2013, za hrubé zavádzanie verejnosti. V tejto súvislosti je preto potrebné zdôrazniť, že žiadna výnimka z ministerstva nebola zriaďovateľke daná, išlo o štandardné vybavenie podania.
Zároveň je potrebné uviesť na pravú mieru tvrdenie redaktorky, že „štát dokonca vzdelávanie študentov takejto školy aj štedro dotuje“. Redaktorka týždenníka totiž nerešpektovala stanovisko ministerstva, v ktorom uviedlo, že štát poskytuje zákonom stanovený normatívny príspevok, a nie „dotáciu“ na každého žiaka školy, ktorá je zaradená v sieti, t. j. aj na školu, ako je Súkromná stredná odborná škola, Magán Szakközépiskola, Trhovisko 2294/15, Dunajská Streda, a nie na jej vysunutú triedu, resp. elokované pracovisko.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Americké veľvyslanectvo v Rumunsku ostro kritizovalo štátnu televíziu TVR3 za odvysielanie antisemitskej vianočnej koledy. Informovala o tom v noci nadnes agentúra AP.
Vo štvrtkovom vyhlásení označilo veľvyslanectvo USA v Bukurešti vysielanie TVR3 za "neakceptovateľnú ukážku antisemitizmu", ktorá musí byť odsúdená čo "najtvrdšími a najpriamejšími" slovami.
Rumunské centrum pre monitorovanie a boj proti antisemitizmu televíziu takisto kritizovalo za koledu z 5. decembra. V slovách piesne bol na židov použitý pejoratívny výraz. Koleda uvádzala, že Boh by im nemal dovoliť žiť na Zemi, a naznačovala, že židia by mali byť upálení.
Počas druhej svetovej vojny zahynuli v Rumunsku státisíce židov v oblastiach kontrolovaných vládou, ktorá bola spojencom nacistického Nemecka. Rumunsko si začalo pripomínať holokaust až v roku 2004. Koledu v televízii odsúdil aj rumunský minister zahraničných vecí Titus Corlaţean.

Copyright © TASR 2013

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA


"Nedalo sa s tým nič robiť. Snažil som sa kontrolovať a neukázať svetu, čo sa deje. Je mi to veľmi ľúto, je to stav, v ktorom som sa nachádzal. Život je nespravodlivý. Táto choroba je nespravodlivá."
Thamsanqa Jantjie muž, ktorý tlmočil na pohrebe Nelsona Mandelu prejavy svetových lídrov do posunkovej reči

„Najväčšia lúza je médiá - narkomani, alkoholici. Tým dáte 50-tisíc na drevo, tak napíšu, že aj matka je prostitútka. Pri právnických profesiách sa všade vyžaduje nulová tolerancia, ale novinár môže byť aj idiot, aj narkoman. Ako budú o mne písať, tak budem bývať. Tretí sektor platia za to, aby vyvolávali chaos a destabilizovali situáciu.“
Štefan Harabin

"Ak je štátny rozpočet nejaké systémové zabezpečenie chodu štátu, tak je o niečo aktuálnejší teraz tým, že zrušili Modré z neba."
Alojz Hlina

„Podľa bleskových prieskumov si víťazstvo v kategórii objektivita odniesol informačný televízny kanál hromadske.tv. Ide o originálny projekt, ktorý vznikol tento rok v júni. Televízia deklaruje, že je úplne nezávislá - financovanie zaisťujú granty medzinárodných organizácií, zahraniční aj ukrajinskí sponzori, aj darcovia. „
Petra Procházková, SME

Jiří Rusnok: Ty vole, teď ještě zase zemřel Mandela...
Vlastimil Picek: No hele, kdo tam pojede?
Jiří Rusnok: No já doufám, že prezident, ty vole. Já se uplně třepu, abych tam nemusel jet.
Vlastimil Picek: Oni to dělaj tak do těch desíti dnů, většinou
Jiří Rusnok: Čtrnáctýho v sobotu to je... Teď já mám ještě nejakej oběd, pak máme večeři, takž já vole jsem ve strachu, že budu muset ještě jet tam. Vůbec se mi tam nechce. Vůbec. Devatenáctýho mám zase Brusel. A to vole, ještě nevim, dyť to je dálka jako prase! Já nevim, to bych tam musel nějakou linkou nebo něčim...
Vlastimil Picek: Nee, speciálem...
Jiří Rusnok: Ty vole, ale kdo to zaplatí?
Vlastimil Picek: Já to zaplatim.
Jiří Rusnok: No, rozpočet letos to zvládne... No hrozný, já doufám, hele já doufám, že Miloš je nažhavenej, že chce někam jet, a že pojede. Oni doktoři mu budou určitě řikat, ať tam nejede.
Vlastimil Picek: Můžeš mi říct jak vyleze do těch schodů do toho letadla?
Jiří Rusnok: No já nevim...
Vlastimil Picek: Dyť on má problémy se schodama.
Jan Fischer: To je úplná blbost. Ještě tam bude nějakej průser.
Vlastimil Picek: Hele, nám zrušil cestu do Afghoše dvacátýho a poletí tady?
Jiří Rusnok: No tak asi nepoletí, tak je to v prdeli.

"Videl som film Ray Ban s Dustinom Hoffmanom..."
Juraj Lelkes

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Poľská režisérka Agnieszka Holland nakrúti štvordielny miniseriál podľa knihy Rosemary má dieťatko (1967), ktorej autorom je zosnulý americký spisovateľ Ira Levin. O scenár sa postarajú James Wong a Scott Abbott. Seriál spoločnosti NBC začnú nakrúcať v januári v Paríži. "Príbeh sme zmodernizovali a presunuli do Paríža, ale i naďalej ostáva verný duchu klasického románu Iru Levina," uviedla prezidentka NBC Entertainment Jennifer Salke. Kto si v pripravovanom seriáli zahrá, zatiaľ neprezradili.
Rosemary má dieťatko sa dočkalo už filmového spracovania. Snímku o mladom manželskom páre, ktorý sa presťahuje do nového bytu, pričom sa okolo nich začnú diať podivuhodné veci, nakrútil v roku 1968 režisér Roman Polanski. Hlavnú ženskú postavu, Rosemary Woodhouse vo filme stvárnila Mia Farrow a jej manžela Guya zas John Cassavetes.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

12. 12. 2013

Návrh rozpočtu RRTV je ohrozením nezávislosti médií

Návrh rozpočtu RRTV je ohrozením nezávislosti médií

IPI IPI Slovensko sa obávajú zvýšenia pokút udeľovaných RRTV

Medzinárodný tlačový inštitút IPI, Medzinárodný tlačový inštitút IPI Slovensko ako i SEEMO (South East Europe Media Organisation) vyjadrili znepokojenie z toho, že navrhované zmeny v príjmovej časti rozpočtu na rok 2014 pre Radu pre vysielanie retransmisiu RRTV by mohli ohroziť nezávislosť regulátora a tým aj viesť elektronické médiá k autocenzúre.

Návrh štátneho rozpočtu, v súčasnosti prerokovávaný v NRSR, predpokladá zníženie štátnej dotácie pre RRTV a súčasne viac ako zdvojnásobuje rozsah vlastných príjmov Rady.

Výbor NRSR pre kultúru a médiá v novembri schváli navrhované opatrenia štátneho rozpočtu, ktoré znižujú štátny príspevok pre RRTV z takmer 1.9 milióna Eur, ako tomu bolo v rokoch 2012 a 2013 na 1,13 milióna Eur na rok 2014. Súčasne návrh rozpočtuje vlastné príjmy Rady na 340 000 Eur, čo je o vyše 100% oproti predchádzajúcim rokom. Podľa Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc bol rozpočet príjmov Rady pre rok 2013 stanovený na základe priemeru reálnych príjmov v rokoch 2010 – 2012 a až 97% príjmov RRTV pochádza z pokút udelených vysielateľom.

"Politici by nemali určovať minimálne príjmy z pokút určovaných vysielateľom formálne nezávislým regulátorom" povedala manažérka pre slobodu médií IPI Barbara Trionfi.
"Schopnosť regulátora rozhodovať nezávisle a nestranne o porušeniach zákona a o pokutách z toho plynúcich môže byť spochybnená, ak externá autorita, v tomto prípade MF, určuje sumy, ktoré Rada je povinná vybrať, najmä ak výška sumy výrazne prekračuje sumy vybrané na pokutách za posledné roky", dôvodí Barbara Trionfi.

Takýto postup vzbudzuje dôvod k obavám, že obrovský nárast príjmovej časti rozpočtu regulátora, ktorý je pre RRTV záväzný pod hrozbou zníženia príspevku zo štátneho rozpočtu na ďalší rok, ak by nebol príjmový ukazovateľ naplnený, môže viesť regulátora udeľovať pokuty vysielateľom aj za zdanlivé priestupky a zvyšovať ich objem. Je obava, že by sa to mohlo týkať najmä vysielateľov, ktorí prezentujú pre vládu a iné štátne inštitúcie nepríjemné názory. A to by mohlo viesť k zacykleniu: k zvýšenej miere autocenzúry v médiách ako i zvýšenému tlaku na regulátora, aby naplnil rozpočtované príjmy.

Zákon o vysielaní a retransmisii dáva Rade pre rozhlasové a televízne vysielanie, ktorej členov volí NRSR, právomoc udeľovať sankcie za porušenia zákona o vysielaní a retransmisii. Sankciou môže byť napríklad upozornenie na porušenie zákona, ale tiež pokuty v rozsahu od 99 - 165 959 Eur, o výške ktorých rozhoduje Rada podľa druhu porušenia a úvahou podľa závažnosti porušenia zákona.

NRSR na návrh ministerstva financií každoročne určuje a schvaľuje pre RRTV ročný rozpočet, ktorý obsahuje sumu štátneho príspevku ako i príjem z poplatkov a pokút vybratých od vysielateľov. Príjem Rady je priamym príjmom štátneho rozpočtu.

Zákon o štátnom rozpočte podla ANRTS umožňuje ministerstvu financií znížiť príspevok štátu pre RRTV pri neplnení povinností, do čoho možno zaradiť aj neplnenie príjmovej čast rozpočtu.

Ministerstvo financií ako predkladateľ návrhu rozpočtu zatiaľ neposkytol vysvetlenie k očakávanému navýšeniu príjmov RRTV, čo vedie k obavám, že zákonodarca sa snaží o vyrovnávanie rozpočtu aj čo sa týka RRTV, ale tentoraz na úkor nezávislých médií.

Návrh Zákona o štátnom rozpočte 2014 prerokovávaný v NRSR predpokladá deficit vo výške 2,8% HDP, čo napĺňa Európskou komisiou povolený limit deficitu pod 3% HDP. Analýza tohto rozpočtu Európskou komisiou síce predpokladá deficit vo výške 3,2 %, avšak Ministerstvo financií vyhlásilo, že vzhľadom na zlepšený výber daní rozpočtové kritéria, teda deficit pod tri percenta HDP splnia.


Za IPI a IPI Slovensko stanovisko poskytol

Pavol Múdry
Podpredseda Výkonnej rady IPI
Predseda Správnej rady IPI Slovensko

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Opozičná SaS dnes iniciuje zvolanie mimoriadneho rokovania Ústavnoprávneho výboru Národnej rady SR k dlhoročnému prípadu považskobystrickej exnovinárky Jany Teleki, ktorá je 15 rokov obvinená za básničku a ďalšie kritické články uverejnené v 90. rokoch v jej periodiku. Vyhlásil to dnes poslanec za SaS a člen výboru Martin Poliačik. Liberáli považujú dlhoročné konanie orgánov činných v trestnom konaní za represiu a šikanu.
Generálnemu prokurátorovi Jaromírovi Čižnárovi chce Poliačik položiť na výbore tri otázky. "Je pravda, že v roku 2000 bolo konanie voči Jane Teleki vo veci básničky obnovené v rozpore so zákonom, a ak áno, aké personálne dôsledky z toho boli vyvodené? Je pravda, že Jana Teleki bola predvedená a vypočúvaná bez prítomnosti právneho zástupcu a ak áno, nemal by zasiahnuť dozorujúci prokurátor? A ak nezasiahol, aké personálne dôsledky z toho boli vyvodené? A napokon tretia otázka: Je pravda, že Jana Teleki bola podrobená psychiatrickému vyšetreniu v rozpore so zákonom a ak áno, nemal by zasiahnuť dozorujúci prokurátor a ak nezasiahol, aké dôsledky z toho boli voči nemu vyvodené?" prečítal svoje otázky Poliačik. Podpisy na zvolanie výboru odovzdajú opoziční poslanci ešte dnes, rokovanie sa musí uskutočniť do siedmich dní.
Zároveň uistil, že nechce rozhodovať, kto je vinník a kto obeť. "My hovoríme, že ak sa niekto nedočkal za 15 rokov odpovede na to, či básnička je alebo nie je tak závažným zločinom, aby ho o šiestej ráno museli brať z domu a pripútavať k radiátoru, tak niečo v tomto štáte nefunguje," myslí si poslanec.
Poslankyňa a bývalá novinárka Lucia Nicholsonová (SaS) je presvedčená, že prípad nie je o Jane Teleki, ale o zastrašovaní. "Je úplne jedno, ako si to medzi sebou pohadzuje prokuratúra s políciou. Ide o to, že sa k nám vracajú totalitné spôsoby," povedala. Nicholsonová sa obrátila aj na Slovenský syndikát novinárov, ktorý podľa nej mohol konať. "Zaráža ma, že sa neozvali, nerozumiem, prečo mlčia," odkázala.
Na otázku, či sa predstavitelia SaS o prípad Jany Teleki zaujímali aj v rokoch 2010 až 2012, keď boli vo vláde, Nicholsonová podotkla, že prípad je starý 15 rokov, ale vyšetrovacie úkony neboli na dennom poriadku. "Nevšimla som si za posledných päť rokov, že by dochádzalo k novým okolnostiam a na nás sa určite nikto neobrátil. Ak by sa to stalo, stopercentne by sme niečo urobili," uistila.
Podpredseda SaS Ľubomír Galko uviedol, že podnetom na dnešnú tlačovú konferenciu bol fakt, že ho Jana Teleki telefonicky kontaktovala. "Nie sme tu pre to, aby sme rozhodli, či je vinná alebo nie, alebo či básnička, ktorú uverejnila, je hrdelný zločin. Sme tu preto, aby sme protestovali proti 15-ročnej šikane a represii štátnych orgánov proti nej. Každý má právo na bezprieťahový a spravodlivý proces," tvrdí. To, kam zašiel tento prípad, podľa jeho slov svedčí o bezprecedentnom zlyhaní demokratického štátu. "Jana Teleki je dnes na úteku a skrýva sa v zahraničí, lebo nemá vieru v spravodlivosť," dodal.
Galko je zároveň pripravený interpelovať ministra vnútra Roberta Kaliňáka (Smer-SD), ktorého chce požiadať o osobnú záštitu a angažovanosť nad týmto prípadom. "Požiadam ho o ubezpečenie, že žena a matka Jana Teleki sa môže vrátiť domov k manželovi a malej dcére," avizoval.
Predseda Ústavnoprávneho výboru NR SR Róbert Madej (Smer-SD) pre TASR reagoval, že rešpektuje právo kolegov zvolať schôdzu výboru na akúkoľvek tému. "O tom, či rokovanie výboru v konkrétnej veci má zmysel, musí posúdiť každý sám. Pokiaľ bude doručený návrh, v zmysle zákona rokovanie zvolám a k vecnej stránke sa vyjadrím, až keď sa oboznámim s problematikou," povedal. Na margo účasti Čižnára, ktorej sa Poliačik dožaduje, Madej upozornil, že je vecou rozhodnutia výboru, aby pozýval ústavných činiteľov, nie jeho predsedu. "Ja z pozície predsedu môžem len dotknutých funkcionárov informovať o konaní takéhoto zasadnutia, ale nemôžem ich predvolať s účinkami povinnosti dostaviť sa," dodal.
Denník Sme v októbri informoval, že 28. októbra prišli do predajne manželov Telekiovcov dvaja policajti. Predstavili sa ako pohotovostná motorizovaná jednotka s tým, že ju majú predviesť na žiadosť bratislavského vyšetrovateľa jej prípadu Jána Kovarčíka na výsluch do Nitry. Teleki však bola vtedy v zahraniční. Polícia na otázku Sme, prečo chcel vyšetrovateľ predviesť Janu Teleki eskortou na výsluch, hoci ona tvrdí, že žiadne predvolanie nedostala, a tak ho ani nemohla neprebrať a mariť tým procesný úkon, neodpovedala.

Copyright © TASR 2013

WIWA WTF

WIWA WTF


TASR NEWS

TASR NEWS


Výbor Národnej rady (NR) SR pre kultúru a médiá oznamuje, že podľa zákona o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky (TASR) treba zvoliť štyroch členov Správnej rady TASR. Výbor očakáva do 17. januára návrhy na kandidátov, z ktorých NR SR zvolí štyroch členov Správnej rady TASR. Návrhy môžu predkladať právnické osoby pôsobiace v oblasti médií, kultúry, audiovízie, vedy, vzdelávania, rozvoja a ochrany duchovných hodnôt, ľudských práv, reprezentujúce alebo zastupujúce profesijné združenia, národnostné menšiny alebo etnické skupiny, iné menšiny alebo registrované cirkvi a náboženské spoločnosti, agentúru SITA o tom informoval komunikačný odbor NR SR.
Navrhnutí kandidáti musia byť odborníkmi buď v oblasti práva, ekonómie, žurnalistiky alebo odborníkmi v oblasti informačných technológií. Predkladané návrhy musia byť v súlade so zákonom o TASR. "Za odborníka sa považuje fyzická osoba, ktorá má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, najmenej päť rokov odbornej praxe a tri roky riadiacej praxe v požadovanej oblasti, ktorú zvolený kandidát bude v 
správnej rade zastupovať," informoval ďalej odbor komunikácie s médiami a verejnosťou kancelárie NR SR. 
Návrhy musia okrem iného obsahovať aj štruktúrovaný životopis, oblasť, ktorú bude kandidát zastupovať, výpis z registra trestov a podmienkou je napríklad aj päťročná odborná prax a trojročná riadiaca prax v požadovanej oblasti. Návrhy kandidátov na členov Správnej rady TASR s požadovanými údajmi treba poslať Výboru NR SR pre kultúru a médiá do 17. januára 2014 v zatvorenej obálke s označením "Voľba členov Správnej rady Tlačovej agentúry Slovenskej republiky".

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Všetko je stratené

Všetko je stratené

11. 12. 2013

Stanovisko generálneho riaditeľa Českej televízie

Stanovisko generálneho 
riaditeľa Českej televízie


V souladu s usnesením Rady České televize vám dnes předkládám své stanovisko k podnětu části pracovníků redakce zpravodajství. V přiloženém materiálu máte uveden i seznam podkladů, ze kterých jsem vycházel. Oproti původním předpokladům mezi nimi ale není finální zpráva expertní komise. Zde chci jen konstatovat, že po konzultaci s jejími členy jsem se rozhodl její činnost ukončit. Důvody ukončení činnosti komise a souvislosti jsou detailně popsány v přiložené Zprávě o činnosti expertní komise.
Mé stanovisko striktně vychází ze znění zákona o České televizi a kodexu České televize a reaguje na podnět v uvedeném rozsahu. Je ale třeba připomenout, že generální ředitel České televize nejen nemá vliv na editoriální politiku úseku zpravodajství a aktuální publicistiky a dokonce se do této oblasti ani vměšovat nesmí, pokud nejde o taxativně vyjmenovaný případ v čl. 5.15 kodexu České televize (tedy v případě, kdy je z okolností zřejmé, že uveřejněním zprávy došlo nebo naléhavě hrozí, že dojde k porušení zákona). Vnitřní procesy redakce zpravodajství jsou plně v kompetenci ředitele zpravodajství a aktuální publicistiky a ten má i nadále moji plnou důvěru.
Detailní zdůvodnění mého stanoviska najdete v předaném materiálu. Na základě všech mně dostupných informací konstatuji, že podle mých zjištění nedošlo k porušení zákona o České televizi ani etického kodexu České televize a že nedošlo k vážnému narušení vyváženosti a korektnosti zpravodajství ČT. Z tohoto pohledu tedy považuji podnět části pracovníků redakce zpravodajství za neoprávněný.
Analýza kompetencí a editoriální činnosti ukázala ale na určitou neujasněnost postupů v případě vzniku a řešení rozporů, jako byly ty zmíněné v podnětu. Průběžnou zprávu o auditu s metodickou podporou odborné konzultační firmy vybrané na základě veřejného výběrového řízení naleznete v přílohách. V České televizi jako mediu veřejné služby bude vždy existovat pluralita názorů a tím pádem zde budou pochopitelně vznikat konflikty i v budoucnosti. Dnes je toto řešení vzniklých problémů a konfliktů sdílenou zodpovědností šéfredaktora a zároveň ředitele zpravodajství. To však je nedostatečné v momentě, kdy je šéfredaktor nebo případně i ředitel zpravodajství sám aktérem sporu. U obou dvou těchto pozic je silná osobní odpovědnost i pravomoc, ale uvnitř redakce není dostatečný mechanismus pro řešení případného zásadního sporu.
Na základě tohoto závěru jsem rozhodl o následujícím postupu:
1. V nejkratším možném termínu dojde ke změně organizační struktury úseku zpravodajství a aktuální publicistiky tak, aby byly dodrženy následující principy:
Dojde k nastavení vícestranného systému rozhodování tak, aby se rozhodovací pravomoci nekumulovaly do jedné osoby nebo několika málo osob.
Předpokládám zefektivnění systému klíčových porad a nastavení detailního systému hodnocení kvality reportérské, moderátorské a editorské práce.
Budu požadovat jasné vyprofilování stěžejních pořadů a vytvoření zodpovědných moderátorsko-editorských týmů.
Každý pracovník zpravodajství bude mít možnost předat případný spor k nezávislému expertnímu posouzení nově vzniklému internímu Editoriálnímu panelu, a to na několika úrovních s vědomím, že konečné rozhodnutí, pokud nebude v rozporu s právními předpisy a Kodexem České televize, bude závazné a současně i dostupné Radě České televize.
V rámci zpravodajství bude zdokumentováno, za 1) že spor vznikl, 2) kdo byl jeho aktérem, 3) o co šlo a 4) jaké je finální závazné rozhodnutí. Rozhodnutí bude navíc precedentní a doplní pravidla editoriální praxe pro každou další podobnou situaci. Pro celé zpravodajství tak budou existovat zcela transparentní a průběžně doplňovaná editoriální pravidla.
Po nastavení těchto pravidel bude nerespektování takového rozhodnutí posuzováno jako hrubé porušení pracovních povinností.
Pracovníci zúčastnění na výrobě a vysílání zpravodajských a publicistických pořadů budou ročně proškolováni z aplikace Kodexu ČT a aktuální judikatury.
2. Na základě uvedených bodů chci veřejně deklarovat, že z mé strany nebudou vůči žádným pracovníkům úseku zpravodajství a aktuální publicistiky vyvozována žádná personální opatření ani sankce, ať už podepsali nebo nepodepsali jakoukoli z petic. Hodlám za současnou nestandardní situací udělat „tlustou čáru“ a nevracet se k řadě porušení interních pravidel, která proběhla v posledních měsících a neřešit s tím spojené pracovně-právní souvislosti. K tomuto závěru jsem dospěl na základě toho, že jsem porušení zákona o České televizi, ani zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, Etického kodexu ani předvolebních pravidel nezjistil. Přihlédl jsem rovněž k tomu, že pracovníci zúčastnění na výrobě a vysílání zpravodajství a publicistiky museli pracovat s mimořádným nasazením na přelomu roku 2012 a v roce 2013, protože zajišťovali předvolební a volební vysílání v souvislosti s krajskými volbami, prezidentskými volbami a volbami do Poslanecké sněmovny a vedle toho nemohli rezignovat na plnění ostatních úkolů zpravodajství veřejné služby a chápu tedy, že v důsledku toho mohlo vznikat i určité pracovní napětí.
3. Zároveň ale konstatuji, že vzhledem k předloženému budoucímu postupu a připravovaným změnám, které by měly zabránit opětovnému vzniku podobné situace, která významně narušila důvěryhodnost a dobré jméno nejen zpravodajství ČT 24, ale i celé České televize, budu nyní důsledně požadovat dodržování všech interních pravidel a vyžadovat standardní způsoby řešení interních problémů bez neoprávněné medializace. Já sám jsem od přijetí podnětu na konci října nevydal i přes opakované žádosti médií žádné samostatné veřejné prohlášení a stejnou praxi nyní očekávám do vydání vyjádření Rady České televize od všech aktérů tohoto sporu.
4. Návrh praktické realizace výše uvedeného řešení předloží ředitel zpravodajství a aktuální publicistiky nejpozději do poloviny ledna, aby s ním mohla být seznámena Rada České televize na svém druhém lednovém zasedání. Ředitel zpravodajství rovněž zabezpečí projednání a konzultaci řešení v rámci redakce zpravodajství a předloží svůj návrh jak generálnímu řediteli, tak i odborové organizaci. Nový systém a organizační struktura by měla začít platit od 1.2.2014.
5. Do konce prvního čtvrtletí seznámím Radu České televize s vyhodnocením čl. 5 a čl. 6 Kodexu České televize (schváleném v roce 2003) a případně předložím Radě ČT podnět k jeho doplnění.
Na závěr opakuji, že ředitel zpravodajství má moji plnou důvěru a nepochybuji, že praktická realizace výše uvedených kroků pod jeho vedením povede nejen k udržení současné vysoké úrovně zpravodajství, ale že přispěje k jeho ještě větší transparentnosti a kvalitě.
Další postup v řešení podnětu je nyní plně v rukách vás, členů Rady České televize. Jsem si jist, že se při posuzování podnětu budete striktně řídit kompetencemi stanovenými zákonem o České televizi a kodexem České televize.
Petr Dvořák, generální ředitel České televize

Novinárska cena

Novinárska cena

Nadácia otvorenej spoločnosti - Open Society Foundation (NOS - OSF) vyhlásila desiaty ročník súťaže Novinárska cena. Súťažné príspevky môžu prihlasovať do niektorej zo 14 kategórií autori, redakcie, vydavatelia, ale aj čitatelia, diváci, či poslucháči slovenských médií. Uzávierka súťaže je 31. januára 2014. Pre TASR to uviedla Barbara Horváthová z NOS - OSF.
Zdôraznila, že súťaž už desiaty rok upozorňuje na kvalitu práce novinárov a otvára diskusiu o stave a trendoch slovenskej žurnalistiky. „Sme radi, že novinári, novinárky, členovia porôt a odborná verejnosť vnímajú súťaž ako jedinečné podujatie, ktoré vytvára podmienky na hlbšiu reflexiu domácej žurnalistickej práce. Pri spätnom pohľade na výsledky uplynulých deviatich ročníkov vzniká zaujímavý prehľad zásadných káuz uplynulých rokov, ich opakovanie, prípadné doriešenie, či naopak odloženie na neurčito“, uviedla členka Rady súťaže Ľubica Stanek z Nadácie otvorenej spoločnosti.
"V Českej republike podľa nášho modelu vznikla česká Novinářská cena," upozornila Horváthová. Na Slovensku je podľa nej súťaž určená novinárom zo všetkých typov médií - printových, elektronických, online, celoslovenských i regionálnych. "Hodnotiť sa budú príspevky publikované alebo odvysielané v období od 1. januára do 31. decembra 2013. Podrobnejšie informácie a prihlášku do súťaže nájdete na www.novinarskacena.sk," dodala.
Kategórie pre profesionálnych novinárov ostávajú rovnaké ako v minulom roku. Prihlasovať môžu reportáže, rozhovory a diskusie, regionálne príspevky, komentáre, analyticko-investigatívne príspevky, inovatívnu online žurnalistiku, fotografické reportáže a aktuality, a už tradične slovenské aj české kreslené vtipy, komiksy a karikatúry. Občianska žurnalistika má priestor v rámci kategórie najlepší článok uverejnený na blogu.
"V tomto roku prvýkrát udelíme špeciálnu Cenu Google pre mladé talenty dátovej žurnalistiky. Študenti a mladí ľudia do 30 rokov môžu prihlasovať návrhy projektov ako analyzovať verejné dáta a nájsť v nich nové súvislosti prínosné pre verejnosť. Víťaz získa 830 EUR. Redakciám zároveň ponúkame možnosť aby so svojim tímom profesionálnych novinárov pomohli zrealizovať a zverejniť víťazný študentský projekt," uviedla Horváthová.
Rada súťaže podľa nej udelí dve špeciálne ceny. Cenu otvorenej spoločnosti a Cenu Asociácie vydavateľov tlače (obe vo výške 1660 EUR).
V každej zo 14 kategórií bude udelená cena víťazovi vo výške 830 eur. Výsledky súťaže budú známe do 30. apríla 2014.

Copyright © TASR 2013

RTVS: Ospravedlnenie

RTVS: Ospravedlnenie

RTVS sa ospravedlňuje za nepresné informácie, ktoré boli prezentované dňa 27. novembra 2013 na tlačovej besede k vianočnej vysielacej štruktúre.
V súvislosti s premiérou nového večerníčka Mimi a Líza sme uviedli, že je to po 20 rokoch premiéra nového animovaného večerníčka na obrazovkách RTVS. Táto informácia nie je celkom presná, keďže Slovenská televízia v roku 2010 vyrobila štrnásť nových častí animovaného večerníčkového seriálu Jurošík, ktoré vysielala premiérovo od decembra 2010.

TO JE TV !

TO JE TV !
 

10. 12. 2013

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK

Peter Kubica *: Na múre nápis

na múre nápis čosi hlása
nejaké meno neznáme
vraj to bol človek – naša spása
a vraj si ho už nedáme

zvedavý tak sa pýtam ľudu
kto je to? povedz! štátnik? kňaz?
odpoveď mladí poznať budú
len jeho odkaz nepokaz

nebuďme takí smiešne malí
vypusťme blenu z našich žíl
Slovákov tieto ruky hriali
za boha národ pre nás žil

Ďakujeme, že uvádzate zdroj Vami kopírovaných informácií.

http://jozeftiso.sk

Člen rady RTVS

"Nadpráca" denníka Plus1deň

"Nadpráca" denníka Plus1deň


Politici by mali strpieť väčšiu mieru kritiky ako bežní občania. Niektoré praktiky sú však už za hranou a denník Plus1deň sa k takýmto praktikám uchyľuje. Jeho redaktori sa snažia od Právnickej fakulty Univerzity Komenského pod prísľubom anonymity umelo vylákať vyjadrenie, že som mal byť v roku 2008 vylúčený z doktorandského štúdia.
Tak ako pôvodné uchádzanie sa o titul PhD. v roku 1997, rovnako aj ustúpenie od tohto zámeru bolo mojím osobným rozhodnutím. Nedokončiť doktorandské štúdium som sa rozhodol aj z dôvodu, že som už nemal ambíciu prednášať na vysokej škole.
V roku 2002, pred nástupom do funkcie ministra spravodlivosti, som absolvoval dizertačnú skúšku. Následne, najmä z dôvodu pracovného zaneprázdnenia, som si nenašiel časový priestor na vypracovanie kvalitnej dizertačnej práce. Keďže nie som prívržencom zbierania titulov za každú cenu, nepredložil som dizertačnú prácu, čím sa moje doktorandské štúdium skončilo uplynutím 6 rokov odo dňa zloženia dizertačnej skúšky. Titul doktora práv som obhájil v rigoróznom konaní v roku 1999 na PF UK a postgraduálny titul LL.M. na Harvard Law School v roku 2000.
Vysokoškolský zákon v §66 ods. 1 písm. b označuje takýto postup za "neskončenie štúdia v termíne". Vylúčenie zo štúdia upravujú iné ustanovenia zákona. Dôkazom toho je aj list dekana PF UK z 18. 11. 2008. Tlak redakcie na PF UK považujem za trápnu snahu za každú cenu poškodiť hnutie NOVA.

Daniel Lipšic

List predsedu vlády SR

List predsedu vlády SR


Vážený pán šéfredaktor,

s plným porozumením beriem na vedomie, že počet predaných výtlačkov denníka SME neustále klesá a že podobne ako iné redakcie, aj Vy musíte zápasiť s vážnymi finančnými výzvami. Za týchto okolností je pochopiteľné, že hľadáte nové cesty k čitateľom. Ak ste sa rozhodli pre výraznú...
bulvarizáciu v minulosti inak seriózneho pravicového denníka, ide o rozhodnutie, ktoré musia aktéri politického života len rešpektovať.

Ako predseda vlády Slovenskej republiky a predseda politickej strany SMER – sociálna demokracia nemôžem však mlčky tolerovať podstatne nebezpečnejšie trendy objavujúce sa vo Vašom periodiku.

Ide najmä o neskrývanú snahu redaktorov denníka SME nahrádzať za každú cenu opozičné strany pri kritike vlády SR, čo prináša so sebou neakceptovateľne vysokú mieru subjektivity publikovaných informácií a názorov.

Pozoruhodný je aj častý výskyt nepravdivých informácií a dezinformácií, pri ktorých odmietate uverejniť opravu a ospravedlniť sa. Bola to nakoniec úplne nepravdivá informácia, ktorú ste uverejnili v súvislosti s mojím postojom k udalostiam na Ukrajine, ktorá ma viedla k napísaniu tohto otvoreného listu. Nielenže sme Vašu redakciu usvedčili predložením konkrétnych dôkazov. Namiesto ospravedlnenia ste pokračovali v neopodstatnených vyjadreniach.

Povážlivé je aj stupňovanie osobných útokov, ponižovania a znevažovania ústavných činiteľov v komentároch, s osobitným zameraním na predstaviteľov SMERU – sociálna demokracia. Jedným z ďalších dôvodov, prečo som sa rozhodol k tomuto kroku je aj navádzanie občanov Slovenskej republiky k demonštráciám a protestom, ako tomu bolo vo vydaní denníka SME v sobotu 7. decembra 2013.

Vážený pán šéfredaktor,

vyslovujem otvorene znepokojenie nad týmito trendmi a s ľútosťou musím konštatovať, že z Vášho denníka sa stal denník jednoznačne orientovaný na protivládnu agendu a neopodstatnené štvanie ľudí len preto, že politický vývoj na Slovensku, predovšetkým stabilita a široký sociálny dialóg, nevyhovujú politickým predstavám Vašej redakcie. Túto skutočnosť beriem na vedomie a som nútený sa jej prispôsobiť. Uvedomujem si, že miera kritiky verejne činných osôb je podstatne širšia ako v prípade ostaných občanov, ale túto základnú premisu vzťahu médií a verejných činiteľov neprijateľným spôsobom prekračujete.

S úctou

Robert Fico

predseda vlády SR

9. 12. 2013

Zomrel Édouard Molinaro

Zomrel Édouard Molinaro

Vo veku 85 rokov zomrel v sobotu francúzsky filmový režisér Édouard Molinaro, ktorý sa do dejín francúzskej kinematografie zapísal desiatkami filmov a preslávil sa filmovou adaptáciou divadelnej hry Klietka bláznov z roku 1978, nominovanou na Oscara.
 Kancelária francúzskeho prezidenta Francoisa Hollanda vo svojom vyhlásení dnes potvrdila úmrtie umelca, ktorého označila za "veľkého, zaujímavého a originálneho" tvorcu a zároveň režiséra, ktorý svojimi dielami "dobyl srdcia divákov a jednako si získal obdiv filmových profesionálov".
 Francúzska filmová akadémia Molinarovi udelila v roku 1996 ocenenie za celoživotný prínos francúzskej kinematografii.

Copyright © TASR 2013

Svätá Barbora ťahá sane do dvora

Svätá Barbora ťahá sane do dvora 
 


 Jednotka horšie.
Dvojka rovnako.
Spolu  horšie,ale cez desať-10.80 %  

Markíza  lepšie.
TV Doma rovnako.
DAJTO  horšie.
FOOOR  horšie.
Spolu horšie - 35.60%

JOJ horšie.
JOJ PLUS horšie.
WAU lepšie.
SENZI rovnako zle.
Spolu horšie- 23.20%

TA 3 lepšie.  

Jednotka - 9.10 % ;
Dvojka - 1.70 % ;
Markíza - 26.60% ;
TV DOMA - 4.80% ;
DAJTO- 3.00%
FOOOR- 1.20%
TV JOJ – 17.10 % ;
JOJ PLUS- 4.80 % ;
WAU -1.10 % ;
SENZI- 0,20 %
TA 3 - 1.50 %

8. 12. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Holandský denník De Telegraaf sa v sobotu ospravedlnil za úvodný text v správe o úmrtí juhoafrického exprezidenta Nelsona Mandelu. Autor v ňom spojil jeho skon so sviatkom svätého Mikuláša, ktorý je v Holandsku spojený Čiernym Petrom, holandským ekvivalentom čerta. Jeden z napredávanejších denníkov v článku na svojom portáli uviedol, že prvý čierny prezident JAR zomrel na mikulášsky večer. Práve postava takzvaného Black Petea, ktorý je tradičným pomocníkom Sinterklaasa, holandského Mikuláša, nedávno rozvírila hladinu v Holandsku. Dôvodom boli obvinenia z rasizmu, keďže Pete je zobrazovaný ako černoch. Práve proti rasizmu a za práva černochov Mandela bojoval celý život. De Telegraaf označil toto prepojenie za "nechutné a za nešťastnú zhodu okolností".
Mandela, ktorý sa stal svetoznámym vďaka dlhoročnému boju proti apartheidu, zomrel vo štvrtok večer vo veku 95 rokov. Laureát Nobelovej ceny mieru sa od septembra vo svojom dome v Johannesburgu zotavoval z pľúcnej infekcie po tom, ako bol tri mesiace hospitalizovaný v kritickom stave. Jeho zdravie sa však v posledných dňoch opäť zhoršilo a ťažkostiam spojeným s infekciou nakoniec podľahol. Rozlúčková ceremónia sa bude konať v utorok 10. decembra na futbalovom štadióne na predmestí Soweto v Johannesburgu. Jeho telo bude následne verejne vystavené v hlavnom meste Pretória od 11. do 13. decembra. Pohreb sa uskutoční v nedeľu 15. decembra a konať sa bude podľa jeho želania v mestečku Qunu, kde strávil svoje detstvo.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA


 V politike 8. decembra 2013

1. časť: Daňové licencie, firemné dane, návrh štátneho rozpočtu na budúci rok 
Hostia: Peter Kažimír, minister financií (Smer-SD) 
;Ivan Švejna, podpredseda Mostu-Híd 

2. časť: Pastiersky list biskupov Slovenska 
Hostia: Sylvia Porubänová, sociologička a členka Výboru pre rodovú rovnosť 
Anton Ziolkovský, výkonný sekretár KBS 

Moderuje Ľuba Oravová 
Téma a hostia 5 minút 12 v nedeľu o 11:55 na Jednotke : 
Alarmujúce výsledky medzinárodnej štúdie PISA – stav slovenského vzdelávacieho systému, problémy a riešenia. 

Hostia: Dušan Čaplovič (Smer-SD) ,
minister školstva, vedy, výskumu a športu a Martin Fronc (KDH) ,poslanec NR SR, minister školstva v r. 2002-2006 ,Ján Mikolaj ,minister školstva za SNS v r. 2006-2010 , ;Eugen Jurzyca ,minister školstva za SDKÚ-DS v r. 2010-2012 ,Stanislav Boledovič ,člen iniciatívy Učiteľ 2020 .Moderuje Martin Strižinec 




Passed out.