DALITO!

26. 10. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
 


Internetová spoločnosť Twitter plánuje získať zo vstupu na burzu 1,4 miliardy USD (1,01 miliardy eur). Oznámila to firma, ktorá vo štvrtok (24. 10.) zverejnila cenové pásmo pre svoje akcie. Informoval o tom server BBC.
      Americká firma uviedla, že plánuje predať 70 miliónov akcií v cene od 17 do 20 USD za akciu. V prípade predaja akcií na hornej cenovej úrovni by spoločnosť získala 1,4 miliardy USD. Vzhľadom na to, že predaj zahrňuje 13 % spoločnosti, ponuka ohodnocuje firmu na 11 miliárd USD. To je omnoho konzervatívnejšie ohodnotenie firmy v porovnaní s predpokladmi niektorých analytikov, ktorí odhadovali trhovú hodnotu firmy na úrovni až 15 miliárd USD.
      Podľa analytikov nižšie ohodnotenie firmy než sami pôvodne predpokladali naznačuje, že Twitter sa chce vyhnúť prepadu akcií, aké zaznamenala po vstupe na burzu spoločnosť Facebook. Upisovacia cena akcií Facebooku bola 38 USD/akcia. V priebehu prvých hodín síce vzrástla na 45 USD/akcia, neskôr sa však prepadla. Niektorí analytici za prepadom vidia práve vysokú cenu akcií. V neskoršom období sa však akcie Facebooku predsa len zotavili a v súčasnosti sa obchodujú na vyššej než upisovacej úrovni
.


Britský premiér David Cameron obvinil dnes Edwarda Snowdena z kauzy NSA a nemenované noviny, že pomáhajú nepriateľom Británie v tom, ako sa vyhnúť sledovaniu spravodajskými službami.
      V doteraz najtvrdšom vyjadrení k tejto téme Cameron na tlačovej konferencii v Bruseli povedal, že v dôsledku úniku tajných informácií spôsobenému Snowdenom je teraz pre Britániu a ďalšie krajiny ťažšie zaisťovať bezpečnosť svojich obyvateľov.
      Cameron vysvetlil, že to, čo robí Snowden a čo robia noviny, ktoré mu pomáhajú, priamo signalizuje ľuďom, ktorí chcú Británii škodiť, ako sa vyhnúť spravodajským službám, sledovaniu a ďalším metódam, uviedla tlačová agentúra Reuters.
      "Toto neurobí náš svet bezpečnejším, toto urobí náš svet nebezpečnejším. Toto pomáha našim nepriateľom," skonštatoval britský premiér. Vyhol sa odpovedi na otázky o možnom zapojení Británie do sledovania. Dodal len, že spravodajské služby si rutinne vymieňajú informácie s ďalšími európskymi krajinami a sú subjektom náležitého dohľadu.
      Cameron v minulosti kritizoval britský denník Guardian, ktorý uverejnil mnohé zo Snowdenových materiálov, v dnešnom vyjadrení však noviny nemenoval.
      Podľa britského premiéra by sa ľudia mali radšej dívať s chladnou hlavou na to, čo spravodajské služby robia, než brať do úvahy "láry-fáry". Skonštatoval, že je mnoho ľudí vo svete, ktorí chcú Británii poškodiť, "vyhodiť do povetria" rodiny a zmrzačiť ľudí. "To je fakt," povedal Cameron.




Zadržaný čínsky reportér sa dnes v štátnej televízii priznal k publikovaniu nepravdivých príspevkov "za peniaze a pre slávu", uviedla tlačová agentúra DPA.
      Čchen Jung-čou povedal, že dostal mnohokrát niekoľko tisíc až desiatky tisícok jüanov za rad negatívne vyznievajúcich článkov o druhej najväčšej stavebnej čínskej firme Zoomlion. Záznam z výsluchu odvysielala čínska televízia CCTV.
      Novinár odmietol identifikovať ľudí, ktorí mu zaplatili. Žiadny z vyše 10 negatívnych materiálov reportér nenapísal celkom sám, dostal prvotný text.
      Čchen (27) pripustil, že v srdci trpel - lebo na jednej strane bol zisk a na druhej strane jeho profesionalizmus. Dodal, že v princípe bolo nemožné mať oboje.
      Novinára zatkli pred týždňom, čo vyvolalo prudkú reakciu jeho novín The New Express so sídlom v juhočínskej provincii Chu-nan. Rozhorčenie sa prejavilo aj na čínskych blokoch a v tamojších médiách.

Copyright © TASR 2013


Zomrel Hal Needham

Zomrel Hal Needham

Vo veku 82 rokov skonal v piatok v Los Angeles legendárny americký filmový kaskadér a koordinátor kaskadérov Hal Needham, ktorý tiež pôsobil ako režisér, scenárista a herec. Ako informoval magazín The Hollywood Reporter, Needham bojoval pred smrťou s rakovinou. Na jeho úmrtie zareagoval okrem iných aj herec a bývalý politik Arnold Schwarzenegger. "Hal Needham bol úžasný koordinátor kaskadérov, režisér a ikona. Doteraz som vďačný, že mi dal šancu vo filme Kaktusový Jack. Bude mi chýbať," napísal na sociálnej a mikroblogovacej sieti Twitter.
Hal Needham sa narodil 6. marca 1931 v Memphise a počas Kórejskej vojny slúžil v armáde ako výsadkár. Následne odštartoval kariéru v Hollywoode, kde sa preslávil predovšetkým ako kaskadér a koordinátor kaskadérov. Pracoval na viac ako 300 celovečerných filmoch, medzi inými napríklad The Spirit of St. Louis (1957), Ako bol dobytý Západ (1962), Nablýskané sedlá (1974), Malý veľký muž (1970) alebo Čínska štvrť (1974). Priekopník zlepšovania kaskadérskych technológií a bezpečnostných opatrení bol tiež spoluzakladateľom Stunts Unlimited a učiteľom mladých kaskadérov. V roku 1986 mu americká Akadémia filmových umení a vied udelila vedeckú a technickú cenu za navrhnutie a vytvorenie auta Shotmaker Elite s kamerou a žeriavom, ktoré prinieslo filmárom väčšiu voľnosť pri nakrúcaní akčných scén. Vlani zas dostal čestného Oscara za celoživotné dielo. Ako režisér debutoval v roku 1977 akčnou romantickou komédiou Poliš a bandita. Režíroval napríklad aj akčnú komédiu Hooper (1978) alebo dvojicu filmov Preteky - Delová guľa (1981 a 1984).

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !



25. 10. 2013

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Krajské periodiká by šéfovia a politici vyšších územných celkov nemali zneužívať na svoju predvolebnú kampaň. Na tento neetický trend upozorňuje šéf mimovládnej organizácie Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš. Pridáva sa k nemu aj podpredseda Medzinárodného tlačového inštitútu IPI Pavol Múdry, ktorý dodáva, že i keď je jednostranná propagácia predsedov bežná, stále je reč o použití niečoho, čo im nepatrí.
Transparency International Slovensko (TIS) zostavilo rebríček otvorenosti krajských samospráv. Jedným z indikátorov v hodnotení bol aj stav tlačovín krajskej úrovne. Celkovo sa ukázalo, že takzvané župné periodiká fungujú skôr ako PR a reklama pre jednotlivých predsedov vyšších územných celkov, a to nielen v predvolebnom období. Obyvatelia sa z nich dozvedia viac-menej výlučne pozitívne informácie a len málokedy sa v nich vyskytne kritika. Podľa mimovládky sú periodiká krajov výrazne spolitizované. Aby sa situácia zlepšila, mali by dávať oveľa väčší priestor názorovej opozícii. Okrem toho TIS odporúča, aby sa v krajmi platených periodikách zaviedli pravidelné diskusné dvojstrany a zrušili akékoľvek pravidelné príhovory politikov. Raz za rok by mal kraj poslancom predložiť správu o pluralite v médiách, meranej napríklad počtom zmienok o jednotlivých politikoch regiónu v článkoch či fotkách.
Múdry sa novinárom pracujúcim v týchto periodikách čuduje, že pristupujú na takúto filozofiu. Zákon síce neporušujú, je to však podľa neho skôr etický problém. Šípoš hovorí, že v ideálnom prípade na toto netreba žiadne špeciálne prostriedky. "Nemôžete prikázať, aký presný priestor by mala mať župa, kedy má vystúpiť opozičný poslanec. To je jednoducho niečo, čo dobrý novinár vie," konštatuje riaditeľ TIS. Múdry zase hovorí, že takéto správy sa dotknú najmä tých čitateľov, ktorí konzumujú správy v tej podobe, v akej im ich médiá ponúknu.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA



"Nebudete ho urážať, nebudete ho urážať. Najväčším podvodom je, že táto krajina patrí Bohu. Nikdy nepatrila. Ústavu by nenapísali slobodomurári, oni idú proti Bohu. Nemôžete slúžiť dvom pánom. Chváľte Boha, pán Ježiš Kristus vládne naveky."
Stenografka amerického Senátu

“ Mám odložené viac-menej všetky texty, ktoré som od roku 1962 (teda od svojich trinástich rokov) uverejňoval v tlači, neskôr aj v iných médiách. Môžem na nich jednoznačne preukázať, že vždy som bol národne orientovaný”.
Marián Tkáč

„Síce nie som nikdy rád, keď ma tréner strieda, ale predpokladám, že to bolo kvôli tomu, že už v nedeľu hráme ligu. Ale v podstate by som tam bol rovnako prd platný.“  
Pavel Horváth, futbalista Viktórie Plzeň po prehre 0:5 s Bayernom
 

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Slovenská národná strana (SNS) vyjadruje znepokojenie nad manipuláciou so slovenskou spoločnosťou, nad zvyšovaním kontroly "nepohodlných ľudí", neschopnosťou alebo neochotou vyšetriť kauzy a aféry. "V štáte sa rozmáhajú praktiky, ktoré začínajú pripomínať praktiky minulého režimu," povedal pre TASR predseda SNS Andrej Danko s tým, že reaguje na najnovšiu kauzu ohľadom odpočúvania novinára Toma Nicholsona.
"Nejde však len o túto kauzu – ďalších podobných a oveľa väčších afér zažilo Slovensko v ostatnom čase neúrekom. Nejde ani o to, že SIS tvrdí, že 'nahrávka z odpočúvania spomínaného v pôsobnosti SIS nevznikla'. Odpočúvanie je povolené za istých pravidiel, a po týchto tvrdeniach to znamená, že povolené buď nebolo, alebo opäť ktosi čosi zahmlieva," vyhlásil Danko.
"V každom prípade bol porušený zákon a jeho porušenie by sa malo dôkladne vyšetriť. SNS dlhodobo apeluje na určenie jasných pravidiel a navrhuje presunúť kompetencie ohľadom odpočúvania pod Národný bezpečnostný úrad," zdôraznil.
SNS sa podľa neho obáva, že tak, ako iné aféry a kauzy, aj táto a ďalšie v budúcnosti, budú zamietnuté pod koberec. "Tak ako napríklad škandál s odpočúvaním novinárov bývalým ministrom obrany. Je tiež čudné, že ani v kauze kúpy odpočúvacích zariadení počas bývalého ministra vnútra nebola doteraz vyvodená žiadna zodpovednosť," upozorňuje Danko.
Dodal, že to nie sú "dobré znamenia" ani pre slovenských občanov, ani pre zahraničie, že Slovenská republika je demokratický a právny štát. "Občania nedôverujú ani polícii, ani justícii, sú presvedčení že v ich radoch je priveľa korupcie. Sú presvedčení, že svojich práv sa ťažko dovolajú a že sa často s dôkazmi manipuluje v prospech silnejšieho," tvrdí predseda SNS. "Za veľký problém považujú vymožiteľnosť práva a fakt, že na miestach, kde by mali sedieť nezávislí a morálne čistí odborníci, sedia politickí nominanti, ktorí rozhodujú podľa farby straníckeho trička. Vzhľadom na to, že neexistuje mechanizmus účinnej kontroly, že zákonodarná, výkonná a súdna moc nie sú oddelené, že neexistuje tzv. systém bŕzd a protiváh, tak sa stále veselo rozhoduje 'stranícky farebne'. Ale je to na úkor občanov, na úkor poškodených," konštatoval.
SNS sa podľa neho nevie zbaviť dojmu, že Slovensko po roku 1989 zastalo na polceste v riešení vzájomných vzťahov a prepojenosti jednotlivých inštitútov, že sa čoraz viac vracia k "metódam sledovania a aj zastrašovania ľudí, akého sme boli kedysi svedkami".

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Šéf kenskej polície pohrozil novinárom zatknutím po tom, čo informovali o lúpení a zmätku medzi príslušníkmi bezpečnostných síl počas septembrovej masakry v nákupnom centre v Nairobi. Vo štvrtok o tom informovali médiá. Podľa ich údajov David Kimaiyo reportérom v súvislosti s ich správami povedal, že sloboda médií „má svoje hranice“. Ako uviedol, v rámci zákona sa zaoberajú „jednotlivcami, ktorí mohli spáchať trestný čin“ a voči nim aj vyvodia zodpovednosť. Nie je preto potrebné vydávať správy, ktoré roznecujú nenávisť medzi Keňanmi a môžu tak ovplyvniť život tej či onej osoby, povedal Kimaiyo. Policajný zdroj vo štvrtok uviedol, že si na vypočúvanie predvolali dvoch reportérov televíznej stanice KNT, ktorá o udalosti podrobne informovala. Kenská národná komisia pre ľudské práva vyjadrila nad hrozbami polície „znepokojenie“.
Médiá informovali, že záznam z bezpečnostnej kamery z nákupného strediska odhalil lúpenie bezpečnostných síl počas incidentu. Na zázname vidno, ako nesú nákupné tašky, zatiaľ čo iní očividne berú biele škatule z obchodu s mobilnými telefónmi. Podľa tlačových agentúr bolo video natočené vo vchode do supermarketu Nakumatt, kde sa predáva všetko od potravín po televízory.
K útoku na nákupné stredisko Westgate z 21. septembra sa prihlásila somálska islamistická skupina aš-Šabáb. Skupina napojená na al-Kájdu uviedla, že to bola odveta za kenskú intervenciu v Somálsku. Počas štvordňovej drámy zahynulo najmenej 67 ľudí a desiatky ďalších sú nezvestné. Zomreli tiež štyria útočníci.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Za čínskeho novinára Čchen Jung-čoua, ktorého zadržala polícia v súvislosti s poškodzovaním dobrého mena štátneho podniku, sa včera postavila aj štátna Generálna správa pre tlač a publikácie (GAPP). Informovala o tom agentúra Reuters.
"GAPP rozhodne podporuje právo spravodajských médií robiť rozhovory a vykonávať reportážnu činnosť a rozhodne obhajuje bežné a zákonné práva novinárov robiť rozhovory," uvádza sa v článku uverejnenom v časopise Čínska tlač a vydavateľská činnosť, ktorý je orgánom GAPP. "(GAPP) je zároveň rozhodne proti akémukoľvek zneužívaniu práva robiť rozhovory," píše sa v článku s tým, že GAPP prípad Čchen Jung-čoua "pozorne sleduje".
Čínsky tlačový orgán zároveň uviedol, že mu neunikla pozornosť, ktorú udalosti venovali používatelia internetu. Čchengov prípad sa stal veľkou témou na Sina Weibo, čo je čínska obdoba mikroblogovej služby Twitter.
Čínsky štátom podporovaný denník New Express vydal dnes na svojej titulnej stránke už druhú výzvu na Čchenovo prepustenie.
Na Čchena úrady uvalili väzbu po napísaní viac ako desiatich článkov, v ktorých kritizoval finančné operácie v spoločnosti Zoomlion Heavy Industry Science and Technology, ktorá je jednou z najväčších štátom vlastnených firiem na výrobu stavebných mechanizmov. Upozornil na podvody pri predaji, vytváranie nadmerného zisku a zneužívania PR kampaní na očierňovanie konkurentov.
Firma jeho obvinenia rázne poprela a uviedla, že článok uverejnený v denníku New Express poškodil jej obchodnú povesť a spôsobil pokles hodnoty jej akcií na burze v Hongkongu. Tvrdenia v článku Čchen Jung-čoua spoločnosť ešte v máji vo svojom vyhlásení označila za "nepravdivé, nepodložené a zavádzajúce".
Čchenovo zatknutie, ku ktorému došlo v čase silnejúceho tlaku na novinárov, právnikov a používateľov internetu v Číne, spochybňuje nové čínske vedenie a jeho deklarované úsilie vykoreniť úplatkárstvo, napísala agentúra Reuters.

Česká televízia včera večer odvysielala v priamom prenose poslednú predvolebnú debatu deviatich vybraných politických subjektov, ktoré reprezentovali ich predsedovia či volební lídri: Bohuslav Sobotka (ČSSD), Karel Schwarzenberg (TOP 09), Miroslava Němcová (ODS), Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL), Zdeněk Žák (SPOZ-Strana práv občanov-Zemanovci), Tomio Okamura (Úsvit), Andrej Babiš (ANO), Vojtěch Filip (KSČM) a Ondřej Liška (SZ-Strana zelených).
      Debata, ktorú už tradične moderoval Václav Moravec, publikum v pražskom Kongresovom centre zaujalo, ale aj pobavilo. Vystúpenia jednotlivých politikov sprevádzali potleskom, piskotom aj smiechom.
      V diskusii o hospodárskej situácii, ktorú viedli lídri štyroch veľkých strán zastúpených v parlamente, podpredsedníčka ODS Miroslava Němcová okrem iného konštatovala, že ČR prešla krízou "slušne", pretože jej kritizovaná sedempercentná nezamestnanosť je polovičná v porovnaní s nezamestnanosťou na Slovensku. Predseda TOP 09 Karel Schwarzenberg pripustil, že zvýšenie DPH "nebol najlepší krok", ale podľa neho nik nevedel, aká hlboká kríza bude. Šéf ČSSD Bohuslav Sobotka pripustil, že "aj opozícia môže mať niekedy pravdu" - hovoril o ČSSD v opozícii. Moderátor mu pripomenul, nech si to pamätá aj v budúcnosti. A líder komunistov (KSČM) Vojtěch Filip doslova povedal, že "socializmus je beh na dlhú trať, nie je to otázka jedného obdobia", keď sa ho Moravec opýtal, za ako dlho je podľa neho možné ho dosiahnuť.
      V ďalšej časti debaty sa predstavitelia piatich subjektov, ktoré sa pokúšajú o zvolenie do Poslaneckej snemovne - KDU-ČSL, ANO, SZ, Úsvit a SPOZ, vyjadrovali k budúcnosti českého penzijného systému a druhému dôchodkovému pilieru.
      Predseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek vyvolal smiech výrokom, že "ľudia, ktorí vstupujú do penzijného systému, by mali byť posudzovaní nielen podľa toho, koľko peňazí doň odvedú, ale aj podľa toho, koľko detí odvedú". Vysvetlil, že hovoril o tom, že dôchodky ľudí budú platiť ďalšie generácie. Zhodne so Zdeňkom Žákom (SPOZ) sa zhodli na tom, že druhý dôchodkový pilier treba zrušiť, nedá sa v ňom pokračovať. Tomio Okamura (Úsvit) presadzuje tzv. švédsky model podobne ako Ondřej Liška (SZ). Ten zdôraznil, že vláda a opozícia musia hľadať spoločnú pôdu v otázke penzijného systému, ktorý pretrvá jedno funkčné obdobie. Smiech a piskot, ale potom aj potlesk, si vyslúžil od publika líder ANO Andrej Babiš, ktorý povedal, že ak by bola krajina riadne spravovaná, druhý pilier by nebol potrebný. Potom však uviedol, že ho ANO má vo volebnom programe a "spočiatku bude povinný".
      V poslednej tretine debaty sa zúčastnení vyjadrovali k úlohe prezidenta. Tomio Okamura vyhlásil: "Prezident by mal byť nadstranícky. Mal by ním byť ten, kto potiahne našu krajinu desiatky rokov." Mandát prezidenta je pritom päťročný. Spomínali mená ľudí, ktorých by kandidovali do vlády. Babiš vyhlásil, že "by sa obetoval" a zobral post ministra financií.

      V závere besedy zazneli odpovede jednotlivých lídrov na otázku, aké najväčšie riziko vidia v súčasných predčasných parlamentných voľbách, ktoré sa v čase televíznej superdebaty začali už v zahraničí - na oboch amerických kontinentoch. Viacerí diskutujúci sa zhodli, že napriek predčasným voľbám nemusí vzniknúť stabilná vláda.

Copyright © TASR 2013

24. 10. 2013

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Nahrávka z odpočúvania novinára Toma Nicholsona, ktorú Slovenská informačná služba (SIS) dostala od denníka Sme, v pôsobnosti SIS nevznikla. Pre TASR to uviedol jej hovorca Branislav Zvara.
O nahrávke, v ktorej novinár Tom Nicholson telefonuje o odoslanom či neodoslanom e-maile s neznámou osobou, informoval dnes spomínaný denník. Zároveň uviedol, že e-mail s týmto obsahom prišiel do redakcie s poznámkou, že Nicholsona odpočúva polícia. Polícia to podľa zverejnených informácií zatiaľ nepotvrdila. Denník tiež uviedol, že Nicholson chce pre podozrenia z odpočúvania podať trestné oznámenie.

Copyright © TASR 2013

Zomrel Manolo Escobar

Zomrel Manolo Escobar

Vo veku 82 rokov zomrel dnes španielsky spevák Manolo Escobar, ktorého pieseň Y Viva Espaňa sa stala najlepšie predávaným singlom počas prechodu krajiny od diktatúry k demokracii v polovici 70. rokov.
S odvolaním sa na ministerstvo kultúry o tom informovala agentúra AP.
Escobar skonal vo svojom dome v meste Benidorm na východnom pobreží krajiny. Príčina jeho smrti nebola bezprostredne známa. Minister kultúry José Ignacio Wert označil speváka za "základný odkaz španielskej populárnej hudby".
Escobar sa narodil v obci El Ejido ležiacej na juhu krajiny. Preslávil sa v 60. rokoch svojou TV šou Canta Manolo Escobar. Z jeho singla Y Viva Espaňa, vydanom v roku 1973, sa predalo podľa odhadov šesť miliónov kusov, čím sa Escobar stal jedným z najúspešnejších španielskych hudobných interpretov. Zanechal po sebe manželku Anu a dcéru Vanessu.

Copyright © TASR 2013

Získa RTVS hokej z olympiády v Soči ?

Získa RTVS hokej z olympiády v Soči ?


Nova sa chce zbaviť hokejových práv na prenosy z Olympijských hier v Soči a chce ich ponúknuť Českej televízii.
Zopakuje sa tento scenár aj na Slovensku ? 
11 z 10 opýtaných divákov by to uvítalo.

TU SR NEWS

TU SR  NEWS

 Predseda Telekomunikačného úradu Slovenskej republiky (TÚ SR) na základe návrhu osobitnej komisie zamietol rozklad spoločnosti UPC BROADBAND SLOVAKIA a potvrdil rozhodnutie, ktorým TÚ SR zastavil konanie o riešení sporu medzi spoločnosťami ANTIK Telecom a UPC BROADBAND SLOVAKIA. Spoločnosť ANTIK Telecom nemusí zaplatiť náhradu trov konania. Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť 21.10.2013.
     TÚ SR rozhodnutím zo 6.8.2013 zastavil konanie o riešení sporu, pretože podľa zákona nie je príslušný v tomto spore rozhodnúť. Spoločnosť UPC si uplatnila zákonné právo a podala opravný prostriedok – rozklad voči rozhodnutiu, ktorým namietala nepriznanie náhrady trov konania. Podľa rozhodnutia predsedu TÚ SR aplikácia § 32 ods. 2 správneho poriadku neprichádza do úvahy, keďže nebola splnená zákonná požiadavka – zavinenie spoločnosti ANTIK Telecom. Spoločnosť ANTIK Telecom tým, že podala návrh na riešenie sporu, iba využila svoje zákonné právo a nemožno ju za to sankcionovať.
     Spor medzi ANTIK Telecom a UPC BROADBAND SLOVAKIA sa týkal blokovania prístupu k službám retransmisie, poskytovaným spoločnosťou ANTIK Telecom a ďalších funkcií zariadenia Smart TV set – top box v sieti spoločnosti UPC. Vzhľadom k tomu, že predmetom sporu je blokovanie služieb, ktoré v súčasnosti zákonom, rozhodnutím alebo všeobecne záväzným právnym predpisom nie je zakázané a zároveň sa nejedná o spor o prístup alebo prepojenie podľa definície zákona o elektronických komunikáciách a teda nie sú naplnené požiadavky § 77 zákona o elektronických komunikáciách, TÚ SR nie je príslušný v tomto spore rozhodnúť.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS


 Pre mravné ohrozovanie detí a mládeže publikovaním nahoty na verejnosti v dennej tlači podal dnes poslanec NR SR Branislav Škripek (OĽaNO) trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. Ako dodal, petíciu za ochranu mravnosti detí a mládeže vo verejnom priestore k dnešnému dňu podpísalo už 50.000 ľudí.
      "Sme presvedčení, že toto nepatrí pred oči malých detí a že toto sa nemá pohybovať na verejnosti," uviedol Škripek pred Generálnou prokuratúrou, pričom ukázal príklady publikovania nahoty v dennej tlači. "Naša ústava hovorí o slobode tlače o slobode prejavu a zároveň v tých istých článkoch požaduje ochranu mravnosti," doplnil Škripek.
      V oblasti publikovania nahoty v tlači sa Škripek stretol aj so zástupcami médií. Spoločnú reč však nenašli. "Nejde o žiadne cenzurovanie tlače. Erotická a pornografická periodická tlač môže byť zobrazená slobodne v periodikách na to určených, v špecializovaných predajniach a nie na verejnosti, o to nám tu ide," zdôraznil poslanec.
      Poslanec chcel upraviť publikovanie nahoty v dennej tlači zákonom. Novelu zákona Škripek predložil na februárovej schôdzi parlamentu a chcel ňou zakázať predaj a rozširovanie tlače a iných vecí, ktoré sú spôsobilé ohroziť mravnosť osobám mladším ako 18 rokov. Chcel dosiahnuť, aby v pravidelnej dennej tlači a periodikách, ktoré nie sú označované ako erotické, sa obscénne zobrazenie ľudského tela nemohlo vyskytovať. Poslanci vtedy novelu zákona neschválili. Škripek avizuje, že sa opätovne pokúsi presadiť novelu zákona v parlamente.

 Copyright © TASR 2013

Analýza mapovala UNB v roku 2011, SME ju prekrútilo na súčasnosť

Analýza mapovala UNB v roku 2011,
 
SME ju prekrútilo na súčasnosť


Analýza BCG, na ktorej denník SME postavil v dnešnom vydaní sériu článkov a komentár o hospodárení Univerzitnej nemocnice Bratislava (UNB), mapuje rok 2011, keď nemocnicu viedol nominant vtedajšieho ministra zdravotníctva Ivana Uhliarika (KDH). Tento podstatný fakt sa v žiadnom z piatich uverejnených textov nenachádza. Naformulované sú tak, že ide o hospodárenie nemocnice v súčasnosti, čo je zavádzanie čitateľov. Väčšina publikovaných zistení je dnes už neaktuálna, nemocnica preukázateľne zlepšuje hospodárenie, o čom svedčia aj verejne známe údaje.
Súčasné vedenie prebralo UNB v apríli 2012, len pár mesiacov po oddlžení s dlhom na úrovni 60 miliónov eur. Za deväť mesiacov roka 2013 znížila UNB stratu o 55,17 % v medziročnom meradle. Šetrí vo všetkých nákladových položkách, okrem mzdových, ktoré vyplývajú z legislatívy. Na liekoch ušetrila za 12 mesiacov 2,5 milióna eur, na energiách 600 tisíc eur, radikálne skrátila čakacie lehoty na operácie (podľa analýzy HPI je UNB "skokan roka"), zlúčila kliniky, znížila počet systemizovaných pracovných miest a lepšou efektivitou práce šetrí na nadčasoch. Tieto výsledky hospodárenia UNB zverejňujú viaceré slovenské médiá, okrem SME. Zo stanoviska, ktoré denníku poskytla UNB k analýze BCG, publikovalo SME len minimum.
Denník SME preukázal zverejnením série článkov o starej analýze a spôsobom napísania novinárskych textov neprofesionalitu, manipuláciu s faktami a neobjektivitu.
Novinári Veronika Folentová a František Múčka spôsobom podania informácií o UNB uviedli čitateľov do omylu.
UNB vyjadruje poľutovanie nad takouto formou informovania verejnosti denníkom SME.

Petra Stano Maťašovská, hovorkyňa UNB

RTVS. Kriminálka Staré mesto 2: Veľký prípad v šiestich častiach

RTVS

Kriminálka Staré mesto 2: Veľký prípad v šiestich častiach


1. časť na Jednotke už vo štvrtok 24. októbra o 20:20

2. časť 31. októbra

3. časť 7.11.

4. časť 14.11.

5. časť 21.11.

6. finále 28.11.

• Nové pokračovanie bude mať šesť dielov a vo viacerých aspektoch sa líši od „jednotky“. Tentoraz nejde o prípady uzavreté v každej časti, ale o jeden veľký zločin, prekračujúci hranice. Pátranie prebieha simultánne na Slovensku a v Čechách. „Príbeh spracovaný v druhej sérii je vymyslený, ale skladá sa z reálnych prvkov a skutočných pracovných postupov,“ prezradil odborný konzultant Dominik Dán.

• Príbeh sa odvíja od záhadných a početných únosov a vrážd mladých ľudí.

• Tvorcovia prizvali aj v druhej sérii na odborné konzultácie tohto bestsellerového spisovateľa a okrem neho aj generála vo výslužbe, bývalého šéfa Vojenskej spravodajskej služby v ČR Andora Šándora.

• Kriminálka 2 sa začína na železničnej stanici v Bratislave objavením mŕtvoly muža vo vagóne vlaku z Prahy. Hneď v úvode je teda daný presah prípadu do Čiech. Pri zisťovaní totožnosti sa príde na to, že ide o čosi väčšie, než len „obyčajnú“ vraždu. V seriáli bude viac napätia, postavy nebudú také jednoznačné, ako v prvej sérii, bude tu viac nedôvery, akčnosti.

• Nakrúcať sa začalo v bratislavskom Starom Meste v miestach, ktoré televízni diváci poznajú už spred troch rokov z prvých siedmich dielov; hercov a filmárov ste mohli stretnúť aj na Palisádach, na trhu na Miletičke, v nemocniciach v Podunajských Biskupiciach i v Petržalke na Antolskej a v ďalších lokalitách. Nakrúcalo sa aj na Hlavnej stanici ŽSR a na trase Bratislava - Kúty. Jazdenie vlakom imitovalo trasu Praha - Bratislava. To sú úvodné scény novej série, kde sa v rýchliku odohrá prvá vražda.

• Štáb a hercov mohli stretávať nielen obyvatelia centra Bratislavy, ku ktorému je viazaný nielen názvom, ale aj veľkou časťou dejovej línie, no aj v Prahe, Brne a ďalších lokalitách.

• Nakrúcalo sa vyše 50 dní do konca júla.

• V roku 2010 prvú sériu videlo na Jednotke a ČT 1 spolu 8 500 000 divákov.

• Hlavnú postavu nadporučíčky Zuzany Krauzovej opäť stvárňuje Zuzana Fialová, českého kriminalistu prideleného pre daný prípad hrá Saša Rašilov ml. V pôvodných postavách pokračujú aj Milan Lasica (Zuzanin poradca – podplk. Baron), Jiří Štěpnička ( Ondruš-otec Zuzany), Boris Farkaš a Peter Šimun (kriminalisti Farkaš a Obuch), Marko Igonda (Vlado Krauz), Oldřich Vlach (Magor), Dušan Kaprálik (súdny lekár), Tibor Babarcai (Adam Krauz) a ďalší

• Novými tvárami druhej série sú napríklad českí herci Saša Rašilov, Jan Kanyza, i slovenskí Rebeka Poláková a Milan Kňažko.

• V rámci nakrúcania produkcia spolupracovala aj s kaskadérmi či skutočnými policajtmi. Nechýbali ani skutoční kukláči.

• Štáb musel nakrúcať aj počas záplav a v zaplavenom bratislavskom prístave.

• Starosti štábu narobili aj záplavy v Prahe - niekoľkokrát sa musela meniť lokácia nakrúcania.

Ohodnoťte Kriminálku Staré mesto 2 na ČSFD! http://www.csfd.cz/film/354799-kriminalka-stare-mesto-2/

Videá zo zákulisia nakrúcania TU http://www.youtube.com/user/RTVSOfficial

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Bývalý šéf českej komerčnej televízie Nova Vladimír Železný by sa mal už čoskoro stať novým generálnym riaditeľom TV Barrandov.
S odvolaním sa na viaceré nezávislé zdroje o tom dnes informoval internetový server DigiZone.cz, jeho správu prevzala okrem iného aj spravodajská televízia ČT24.
Samotný Železný, ktorý by mal do funkcie nastúpiť podľa informácií serverov Novinky.cz a iDNES.cz 1. novembra, sa nechal počuť, že sa vracia k svojej profesijnej láske.
"Televízie sa u nás medzitým priveľmi nezmenili, ale svet okolo áno. A tak je to výzva. Chcem pomôcť preskočiť prvú latku k úspechu, a tou je desaťpercentný podiel divákov. Ten ďalší mieri podstatne vyššie, inak by som tu nebol," poznamenal.
TV Barrandov predmetné informácie odmietla komentovať.
V spomínanej televízii sa od vlaňajšieho júna, keď bola odvolaná jej prvá generálna riaditeľka Janka Vozárová, vystriedali v spomínanej funkcii štyria šéfovia.
TV Barrandov je súčasťou portfólia spoločnosti Empresa Media, ktorá je okrem iného vydavateľom týždenníkov Týden alebo Instinkt.

Jednotka osobitého určenia macedónskej polície prekazila včera v centre Skopje plánovanú protestnú demonštráciu novinárov, ktorú pripravila zväzová organizácia žurnalistov v spolupráci s ich odbormi v reakcii na pondelkové odsúdenie jedného z novinárov na štyri a pol roka väzenia.
Informáciu priniesla tlačová agentúra APA.
Tomislav Kežarovski čelil v súdnej sieni obvineniu, že v istom materiáli pre vtedajšie periodikum Reporter 92 odhalil v roku 2008 identitu chráneného svedka v prípade hrdelného zločinu. Svedok sa vo februári 2013 na súde priznal, že svojho času vypovedal nepravdivo.
Protestný míting novinárov sa mal dnes konať pred Múzeom revolúcie, jedným z objektov zriadených v rámci vládneho projektu Skopje 2014.

Copyright © TASR 2013

The Fifth Estate

The Fifth Estate


23. 10. 2013

TO JE TV !

TO JE TV !


Slovak Press Photo

Slovak Press Photo

V druhom ročníku fotografickej súťaže Slovak Press Photo získal hlavnú cenu Grand Prix voľný fotograf Milan Illík za snímku zo série Crew Teens. Tento dokumentárny cyklus zo života mladých spolužiakov z gymnázia je aj víťazný v kategórii séria.
      Na slávnostnom vyhodnotení v Zrkadlovej sieni bratislavského Primaciálneho paláca si dnes večer prevzal Cenu za celoživotný autorský prínos slovenskej fotožurnalistike bývalý fotograf TASR Drahotín Šulla, ktorý zaspomínal na svoje dlhoročné agentúrne pôsobenie i pripomenul svoju radosť z fotografovania aj v súčasnom vysokom veku.
      Primátor Milan Ftáčnik odovzdal Grant Bratislavy a ročné štipendium vo výške 2000 eur Martine Šimkovičovej, študentke Akademie der Bildenden Künste vo Viedni za projekt Pressburg.
      V kategórii Aktualita zvíťazil Michal Svítok (TASR) so sériou fotografií Prílet špeciálu s pozostatkami vojaka zavraždeného v Afganistane. Druhý skončil Boris Németh (Týždeň) so súborom Z rozvodneného Dunaja sa stala atrakcia a tretí Jozef Jakubčo (SITA) so zábermi z českých prezidentských volieb v sérii Zeman na hrad.
      Kategória Reportáž mala slabšiu kvalitu a porota v nej neudelila žiadne ceny v jednotlivých fotografiách, ani prvenstvo v sériách. V nich na druhom mieste je Michal Burza (Ringier Axel Springer) so súborom Spaľovňa a na treťom spoločne Boris Németh (Týždeň) so sériou Relikvie dona Bosca a Ivan Kováč (Ringier Axel Springer) s cyklom Povodeň.
      Člen poroty Roman Vondrouš z ČR pre TASR uviedol, že bola veľmi kvalitne zastúpená kategória Portrét. V nej zvíťazil voľný fotograf Tomáš Halász so záberom Každý môže byť hrdinom. Cenu za druhé miesto so snímkou Rybárik riečny získala voľná fotografka Katarína Babálová a za tretie Peter Korček (Ringier Axel Springer) s fotografiou Faceless Stories. Boli odovzdané aj všetky tri ceny za portrétne série. Za súbor Harley-Davidson Guys without Bikes si víťaznú cenu prevzal Maňo Štrauch (Trend, Profit), ktorý je vlaňajším držiteľom Grand Prix z tejto súťaže. Na druhom mieste je súbor s názvom 15 minút od voľných fotografov Zuzany Halánovej s Danielom Laurincom, tretiu cenu získal študent Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave Jakub Čajko so sériou After That.
      Vyhodnotené boli aj kategórie Každodenný život, Šport, Životné prostredie, Svet umenia a šoubiznisu, Mladí fotografi do 25 rokov a študenti fakúlt žurnalistiky. Informácie o najúspešnejších sú na internetovej stránke www.slovak-press-photo.sk
      Nad 2. ročníkom Slovak Press Photo prevzali záštitu podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitosti Miroslav Lajčák, minister kultúry Marek Maďarič a bratislavský primátor Milan Ftáčnik. Do súťaže sa zapojilo 139 autorov, ktorí zaslali 797 fotografií. Ocenené a ďalšie vybrané fotografie možno spoznať na výstave v Múzeu mesta Bratislavy od 24. októbra do 27. novembra.

Copyright © TASR 2013

KBS NEWS

KBS NEWS

Konferencia biskupov Slovenska (KBS) podporí mediálne projekty vo výške 147.238,97 eura. Rozhodli o tom biskupi na svojom 76. plenárnom zasadaní KBS vo Vranove u Brna. Informuje o tom Tlačová kancelária Konferencie biskupov Slovenska (TK KBS).
Z výnosu zbierky na katolícke médiá za rok 2013, ktorá sa konala počas siedmej Veľkonočnej nedele podporia projekty TV LUX, Rádia Lumen, TK KBS, ale aj projekt FAČA určený na formáciu tvorcov farských časopisov, detský časopis Rebrík, internetový portál pre rodiny "zastolom.sk", časopis CESTA vydávaný Gréckokatolíckou charitou, pôstny internetový portál "40dni.sk". Biskupi podporia aj filmový dokument o Gorazdovi Zvonickom, filmové dokumenty o reštaurovaní koruny katedrály sv. Martina v Bratislave a o slovenských misionároch v Hondurase a Zimbabwe.
"Projekty sú posudzované dvojkolovo. Prvým posúdením prejdú v rámci Rady pre spoločenské komunikačné prostriedky KBS a definitívne schválenie podlieha Plénu KBS," uvádza TK KBS.
Slovenskí a českí biskupi sa od utorka (22. 10) do štvrtka (24. 10) zúčastňujú na spoločnom rokovaní vo Vranove pri Brne.

Copyright © TASR 2013

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Rozhlas a televízia Slovenska a TRIGON PRODUCTION s.r.o. uzavreli zmluvu o podmienkach vzájomnej spolupráce Zmluvných strán pri ďalšom využití audiovizuálneho diela s názvom: „Krok do tmy. Celovečerný film má režírovať Miloslav Luther podľa vlastného scenára, na ktorom spolupracoval s Marianom Puobišom. Plánovaná premiéra je v máji- júni 2014.
Celkový rozpočet výroby Audiovizuálneho diela predstavuje sumu vo výške : 1.607.189 ,- EUR .Finančný vklad RTVS pri výrobe Audiovizuálneho diela predstavuje sumu vo výške 166 666,67 Eur bez DPH
Vecný vklad RTVS vo výške 50 000 Eur ( slovom: Päťdesiattisíc eur ), bude čerpaný priebežne počas výroby AVD na základe požiadaviek partnera po odsúhlasení RTVS.Koprodukčný vklad, ktorý RTVS poskytuje na základe tejto zmluvy, je poskytnutý Ministerstvom kultúry SR na základe Zmluvy so štátom, Zmluva č. MK – 138/2012/M o zabezpečení služieb  verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania na roky 2013-2017, a jej Dodatku č. 1 MK – 139/2012/.

 

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

Rozvoj digitálneho prostredia spôsobil podľa ministerstva kultúry neistotu nielen na strane autorov, výkonných umelcov, ale aj užívateľov a podnikateľov. Zverejňovanie autorských diel a iných predmetov ochrany na internete malo tiež viesť k spochybňovaniu významu a rozsahu verejnoprávnej ochrany. Situáciu by mohol zmeniť nový autorský zákon, ktorého legislatívny zámer dnes vláda schválila.
"Autori a iní nositelia práv fakticky stratili možnosť kontrolovať každé ich používanie a zabrániť prípadnému neoprávnenému používaniu," upozorňuje ministerstvo kultúry (MK) s tým, že tiež samotní používatelia sa často dostanú do situácie, keď neúmyselne, dokonca niekedy nevyhnutne, porušujú autorské práva. "Tým pádom najmä najmladšia generácia to vníma ako niečo úplne prirodzené," konštatuje rezort, ktorý táto situácia podnietila k úplnej rekodifikácii autorského zákona. Stať sa tak má na budúci rok.
Pripraviť chce nový a flexibilný právny predpis, ktorý zabezpečí efektívnejší výkon autorských práv v medziach európskych a medzinárodných predpisov. Zároveň nebude predstavovať prekážku pre šírenie kultúry, vzdelania a výsledkov výskumu či pre rozvoj internetovej ekonomiky a podporu tvorivosti. "Musí zaistiť rovnováhu medzi ochranou práv ich nositeľov a náležitým prístupom používateľov k chránenému obsahu," avizuje ministerstvo. Zároveň sa posilní miera vymožiteľnosti a kontrola nad organizáciami, ktoré spravujú práva a peniaze autorov.
Zákon bude napríklad riešiť režim spoločného diela. Aktuálna legislatíva sa totiž jednoznačne nezaoberá otázkou výsledku jeho tvorby. Teda, či ide o jediné dielo a či príspevky jednotlivých autorov možno považovať za samostatné, a tým pádom ich aj samostatne použiť. Upraví sa tiež používanie diela vytvoreného na objednávku.
Autorský zákon by mal v rámci rekodifikácie ponúknuť aj legálnu definíciu audiovizuálneho diela. To sa má z hľadiska svojho vzniku zaradiť do skupiny kolektívnych diel.
Pozornosť sa bude venovať aj otázke prevoditeľnosti v oblasti autorského práva. V súčasnosti sa to nedá pri majetkových právach autora a výkonného umelca. V rámci rekodifikácie sa posúdi vhodnosť zavedenia práva autora previesť svoje majetkové práva na tretiu osobu.

Copyright © TASR 2013


AVF NEWS

AVF NEWS

Rada Audiovizuálneho fondu na riadnom rokovaní 22. októbra 2013 zvolila za svojho predsedu režiséra Miloslava Luthera na funkčné obdobie dvoch rokov.
Miloslav Luther je už niekoľko desaťročí významnou tvorivou osobnosťou slovenskej audiovízie. V druhej polovici sedemdesiatych rokov stál pri zrode úspešných televíznych filmov a inscenácií, z ktorých mnohé patria do zlatého fondu slovenskej televíznej tvorby. Za všetky možno spomenúť aj v zahraničí oceňovanú inscenáciu Mário a kúzelník (1976) podľa novely Thomasa Manna, Triptych o láske (1980) podľa literárnej predlohy Ladislava Nádaši - Jégeho alebo päťdielny televízny film podľa románu Františka Švantnera Život bez konca (1982). Neskôr Miloslav Luther nakrútil aj dlhometrážne hrané filmy pre kiná, z ktorých prvým bola rozprávka Kráľ Drozdia brada (1984). Jeho ďalšie hrané filmy Zabudnite na Mozarta (1985), Chodník cez Dunaj (1989), Anjel milosrdenstva (1993) či Útek do Budína (2002) získali významné domáce aj zahraničné ocenenia. Zatiaľ najnovším hraným filmom je Tango s komármi (2009), ktorý nakrútil podľa vlastného námetu aj scenára a v spolupráci so svojím bratom - medzinárodne renomovaným kameramanom Igorom Lutherom. V súčasnosti Miloslav Luther dokončuje svoj najnovší filmový projekt – dlhometrážny hraný film s názvom Krok do tmy, ktorý vzniká na motívy literárnej predlohy Alfonza Bednára Rozostavaný dom z roku 1956.

Do vedenia Rady Audiovizuálneho fondu zvolením Miloslava Luthera vstupuje jej dlhoročný člen, ale najmä skúsený tvorca, pedagóg, člen Slovenskej filmovej a televíznej akadémie a aktívna osobnosť v oblasti audiovizuálnej kultúry. Miloslav Luther vo vedení rady fondu nahrádza Petru Kolevskú, ktorej sa 18. októbra 2013 skončilo riadne funkčné obdobie.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Lídri desiatich českých politických subjektov s najväčšími šancami na úspech v blížiacich sa predčasných voľbách do Poslaneckej snemovne Parlamentu ČR sa včera z iniciatívy denníka MF Dnes a internetového serveru iDNES.cz zišli v Ballingovej sieni Národnej technickej knižnice v Prahe na predvolebnej diskusii.
Moderátormi akcie, na ktorej sa zúčastnili Bohuslav Sobotka (ČSSD), Karel Schwarzenberg (TOP 09), Jana Bobošíková (Hlavu hore), Miroslava Němcová (ODS), Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL), Vratislav Mynář (SPOZ), Tomio Okamura (Úsvit priamej demokracie), Andrej Babiš (ANO), Vojtěch Filip (KSČM) a Ondřej Liška (Strana zelených), boli šéfredaktor MF Dnes Robert Čásenský a jeho zástupca Jiří Kubík.
V prvej časti diskusie si politici kládli otázky vzájomne, v druhej odpovedali na otázky moderátorskej dvojice a v tretej reagovali na podnety prítomných divákov i otázky zaslané čitateľmi.
Paleta tém bola veľmi široká, hovorilo sa napríklad o sponzoroch hnutia Hlavu hore i Strany práv občanov-Zemanovci (SPOZ), o politickej budúcnosti Miroslavy Němcovej, Karla Schwarzenberga či Andreja Babiša alebo Vratislava Mynářa. To isté platí aj o politickej zodpovednosti vedúcich predstaviteľov ODS, TOP 09, ale aj ČSSD za "hriechy minulosti". Medzi témami sa však objavilo aj prípadné obmedzenie právomocí hlavy štátu, cirkevné reštitúcie, otázky, týkajúce sa riešenia dôchodkovej problematiky, či prebehlíctva v radoch poslancov.
ČSSD ústami Bohuslava Sobotku deklarovala, že by si želala mandát, ktorý postačí na zostavenie vlády po siedmich rokoch strávených v opozícii, líder to špecifikoval ako viac ako 30 percent hlasov.
Predseda KSČM Vojtěch Filip potvrdil pripravenosť na rokovania so všetkými úspešnými subjektmi, spokojný bude, ak sa zvýši počet hlasov i počet mandátov pre jeho stranu.
Karel Schwarzenberg (TOP 09), ktorý by bol podľa vlastných slov spokojný so ziskom 20 percent hlasov, si posťažoval, že vidí iba veľmi málo strán, s ktorými by bolo možné uzavrieť koalíciu. Osobne by si ju dokázal predstaviť s ČSSD, ktorej to však podľa jeho slov údajne zakázal prezident Miloš Zeman.
Relatívne minimalistický cieľ - 40 poslaneckých mandátov - prezentovala volebná líderka ODS Miroslava Němcová, ktorá deklarovala, že si neželá ústavnú väčšinu ČSSD a KSČM. Blízkym jej strane zostáva TOP 09, spoluprácu si dokáže predstaviť aj s KDU-ČSL.
Andrej Babiš (ANO) vyjadril spokojnosť s tým, že na mítingy jeho zoskupenia chodia tisícky ľudí. V priebehu diskusie dal najavo, že sa nechystá na vstup do vlády, ale chce chod vecí ovplyvňovať z parlamentu, čo dokáže zladiť s pôsobením na čele Agrofertu. O štyri roky však chce stáť na čele víťaznej strany volieb.
SPOZ i Strana zelených budú považovať za úspech prekonanie hranice zvoliteľnosti, KDU-ČSL by rada získala šesť až osem percent hlasov, Úsvit priamej demokracie Tomia Okamuru bude vnímať ako úspech zisk, ktorý mu umožní napĺňať časť programu, kým hnutie Hlavu hore by rado hovorilo do zostavenia novej vlády a ako prvé by požiadalo exprezidenta Václava Klausa, či by sa neujal jej zostavenia.


Verejnoprávny Český rozhlas má problémy so svojimi webovými stránkami, ktoré nie sú v niektorých internetových prehliadačoch dostupné. Stránka totiž hlási varovanie, že daná adresa je útočnou a môže byť nebezpečná pre užívateľa. Vyplýva to z informácíí internetových serverov Novinky.cz a iDNES.cz.
Zodpovední v Českom rozhlase teraz skúmajú, či ide o dôsledok hackerského útoku alebo zlyhanie technického faktora.
Hovorkyňa Českého rozhlasu Zora Karmazín Blümlová potvrdila, že internetové stránky inštitúcie nie sú dostupné kvôli falošnému poplachu. Osobne zatiaľ nevie, kedy dôjde k náprave a chybné hlásenie bude patriť minulosti.
Český rozhlas však zdôraznil, že bezpečnosť jeho systému nie je ohrozená a že jeho webové stránky žiadny škodlivý kód neobsahujú.





Čínsky denník New Express dnes vydal titulnú stranu s výzvou polícii, aby prepustila jedného z jej novinárov po tom, ako ho zadržali pre písanie článkov o údajných finančných zločinoch vo veľkej spoločnosti zaoberajúcej sa stavebnými strojmi. Informovala o tom agentúra AP.  Podľa denníka neexistujú dôkazy o tom, že by novinár Čchen Jung-čou spáchal zločin. Potrestali ho za písanie článkov, v ktorých preskúmal financie spoločnosti Zoomlion. Polícia v Čchang-šane, hlavnom meste provincie Chu-nan, oznámila na svojom oficiálnom mikroblogu, že Čchen Jung-čoua zatkli za údajné "poškodenie obchodnej povesti".  Spoločnosť Zoomlion je druhý najväčší výrobca stavebných strojov v Číne. Jej najväčším akcionárom je regionálna vláda provincie Chu-nan.


Americké ministerstvo zahraničných vecí v utorok oznámilo, že získalo informácie o plánovaných únosoch západných novinárov informujúcich o občianskej vojne v Sýrii. Tých, ktorí sa do krajiny chystajú, varovalo, aby podnikli bezpečnostné opatrenia.
      V správe, ktorú zverejnilo na stránke amerického veľvyslanectva v sýrskom hlavnom meste Damask, ministerstvo napísalo, že "má informácie, že existuje sprisahanie zamerané na západných novinárov cestujúcich do strednej a južnej Sýrie". Oznámenie s nadpisom "Riziko potenciálnych únosov západných novinárov," ktoré je datované na pondelok, neobsahuje podrobnejšie informácie.
      Ministerstvo zopakovalo svoju výzvu občanom USA, aby okamžite Sýriu opustili. Tých, ktorí napriek tomu ostanú, napádalo k vysokej bdelosti. Predpokladá sa, že v Sýrii už uniesli niekoľkých novinárov zo západných krajín, vrátane najmenej jedného Američana a štyroch Francúzov.

Copyright © TASR 2013

Ad: SME-Aj novinári majú Maliny

Ad: SME-Aj novinári majú Maliny
 


Vážený pán Orlovský, vážená redakcia SME, z dejín je známy výrok, podľa ktorého sa tisíckrát opakovaná lož stáva pravdou.

V rozhovore s hovorcom ZSE Jánovm Orlovským, ktorý publikoval denník SME vo svojom vydaní i na svojej internetovej stránke zo dňa 21.10. som sa dočítal tvrdenie: “Osobne si myslím, že hovorca Konferencie biskupov Slovenska, ktorý povie, že verejnosť nemá právo na informácie, je oveľa väčšia Malina. Načo potom KBS hovorcu potrebuje? Ale Konferencia biskupov Slovenska nezaujíma ateistov, a nezaujíma dajme tomu luteránov.”

Predpokladám, že pán Orlovský tento fakt vie dokázať, nakoľko takýto výrok z mojich úst nikdy nezaznel.

Predpokladám, že respondent vychádza z článku denníka Pravda 4.7.2012, kde bolo napísane:
„Sú určité rezervované informácie, ako je to vo verejnej správe alebo v iných sférach. Prijímame fakt, že Svätý Otec rozhodol. Pre nás katolíkov je toto najvyšší dôvod," poznamenal Kováčik.”- koniec citátu.

Je zrejmé, že posun, či už zámerný alebo nezámerný, vo výrokoch, ktoré sú mi pripisované, je potrebné uviesť na správnu mieru. Nepredpokladám, že hovorca ZSE informuje verejnosť o všetkých strategických interných rozhodnutiach svojej firmy. Je to jej právo.

Preto je potrebné, aby sme ako hovorcovia narábali s informáciami, ktoré sú úplné a overené. Tak, ako novinár, ktorý nesie zodpovedajúci podiel na pravdivosti i zodpovednosti za článok.

Jozef Kováčik, hovorca KBS

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Hádzanárske reprezentácie Slovenska čakajú v najbližších dňoch kvalifikačné vystúpenia v bojoch o postup na vrcholné podujatia. Fanúšikovia, ktorí sa nedostanú do hľadiska, o nič neprídu a budú si môcť pozrieť zverenky trénera Dušana Poloza a zverencov kouča Zoltána Heistera v priamych televíznych prenosoch. "Na základe rozšírenia spolupráce medzi SZH a Chello Central Europe s.r.o. budú oba zápasy reprezentácie žien a domáci duel mužov na Sport1 v priamom prenose," informoval generálny sekretár Slovenského zväzu hádzanej (SZH) Martin Simonides.
Vo štvrtok 24. októbra sa od 19.00 h začne vysielanie duelu ženskej kvalifikácie ME 2014 z Rouenu Francúzsko - Slovensko (rozhodujú Laurellová a Engbergová zo Švédska), v nedeľu 27. 10. o 17.00 h príde na rad zápas Sloveniek s Islanďankami zo Šale (Rumunky Nastaseová a Stancová). V stredu 30. 10. sa od 19.15 h pred televíznymi kamerami Sport1 predstavia aj muži SR, ktorí v rámci I. fázy kvalifikácie MS 2015 privítajú v Považskej Bystrici Cyperčanov (rozhodujú R. Geraets a P. Geraets z Holandska).

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Včerajšie schválenie novely zákona o vysielaní a retransmisii bude mať podľa SNS s veľkou pravdepodobnosťou za následok inváziu vysielateľov v maďarčine a nie je vylúčená ani nová vlna vysielacej hegemónie v českom jazyku. Pre TASR to vyhlásil prvý podpredseda SNS Rafael Rafaj.
Parlament včera, v reakcii na kritiku Európskej komisie (EK), schválil novelu zákona z dielne rezortu kultúry, ktorá umožňuje na slovenskom území prevádzkovať vysielanie v jazyku iného členského štátu Európskej únie (EÚ).
Takéto vysielanie, na rozdiel od menšinového, nemusí byť doplnené o titulky alebo dabing v štátnom jazyku. Na vysielanie tohto typu však musí záujemca získať licenciu, ktorú mu Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) nemusí udeliť, ak nie je v regióne dostatočne zabezpečené aj lokálne informovanie v štátnom jazyku. Tento fakt dnes tvrdo kritizovali zástupcovia Mosta-Híd, podľa ktorých môže RVR svojvoľne zamietať prípadné žiadosti o vysielanie v maďarskom jazyku.
Naopak, podľa SNS bolo riskantné už aj schválenie novely v aktuálnom znení. "Tlak Európskej komisie na Slovensko, aby sa vzdalo povinného používania slovenského jazyka v programoch súkromných vysielateľov, pripomína stredovekú inkvizíciu a neprimeraný zásah komisie do slovenskej kultúrno-jazykovej zvrchovanosti," tvrdí Rafaj.
"Slovenská národná strana (SNS) dôrazne protestuje proti schváleniu novely zákona o vysielaní a retransmisii a ďalšiemu okliešteniu štátneho jazyka v slovenskom mediálnom éteri. Podľa SNS s veľkou pravdepodobnosťou dôjde k invázii vysielateľov v maďarčine a nie je vylúčená ani nová vlna vysielacej hegemónie v českom jazyku. Výsledkom bude ešte menej slovenčiny v audiovizuálnom éteri a slovenským vysielateľom s veľkou pravdepodobnosťou ubudnú aj zdroje z reklamy," dodáva podpredseda SNS. "Zo strany EK, jej vykladačov a servilných ministerských posluhovačov ide o bezprecedentný úrok na štátny jazyk a zradu národnoštátnych záujmov," tvrdí.
"Zákon o štátnom jazyku už pripomína ementálsky syr, v ktorom neustále pribúdajú ďalšie a ďalšie diery výnimiek z povinného a prednostného používania slovenčiny. SNS vyjadruje znepokojenie nad chátrajúcim stavom štátneho jazyka v praxi aj v legislatívnej ochrane," vyhlásil Rafaj. V médiách je podľa neho viditeľný pokles používania spisovnej slovenčiny, v rádiách znie minimum slovenskej hudby.
"V tejto súvislosti je potrebné prehodnotiť politiku aproximácie a implementácie európskeho práva na Slovensku. V pomyselnej tabuľke legislatívnej euroservilnosti je nespochybniteľne európskym lídrom Slovensko," uviedol podpredseda SNS. "Zdá sa, že viacerí politici a ministerskí úradníci stoja pri čítaní rôznych nariadení a smerníc Európskej komisie v pozore a robia servilnú nadprácu pri ich implementovaní, čím znepríjemňujú život slovenskému obyvateľstvu," tvrdí. "Príkladom zbytočného nadšenia, šikanovania, ale aj finančných strát pre občanov bolo zavedenie povinného čipovania psov, mačiek a fretiek. Ukazuje sa, že európske pravidlá nie sú ani Biblia, ani fyzikálny zákon, preto netreba z každej pripomienky nejakého európskeho úradníka robiť na Slovensku ihneď vedu alebo dogmu," uzatvára Rafaj.

Copyright © TASR 2013

RVR NEWS


 

Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) bude od stredy (23.10.) až do volieb do orgánov samosprávnych krajov vykonávať špeciálny monitoring zameraný na dohľad nad dodržiavaním zákonnej úpravy vysielania v čase volebnej kampane. TASR o tom informovala hovorkyňa RVR Lucia Jelčová.
      Rada bude monitorovať spolu 28 spravodajských a publicistických relácií ôsmich programových služieb: Jednotky, Dvojky, TV MARKÍZA, JOJ, TA3, Rádia Slovensko, Rádia Regina Bratislava a Rádia Patria. "Popri plánovanom monitoringu bude Rada kontrolovať vysielanie aj na základe sťažností a podnetov fyzických a právnických osôb," doplnila Jelčová.
      Podľa zákona o voľbách do orgánov samosprávnych krajov sa volebná kampaň začína 17 dní pred voľbami a končí sa 48 hodín pred začiatkom volieb, odkedy plynie volebné moratórium. Keďže voľby sa budú konať v sobotu 9. novembra, volebná kampaň môže prebiehať od 23. októbra do 7. novembra (do 07.00 h), odkedy bude až do 9. novembra 2013 (do 22.00 h) plynúť moratórium. "Počas volebného moratória, teda vrátane dňa konania volieb, je zakázaná akákoľvek volebná kampaň," uviedla Jelčová.
      V období pred voľbami platia rozdielne pravidlá pre klasických vysielateľov a vysielateľov prostredníctvom internetu či poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie (AVMS). Rozhlasoví a televízni vysielatelia, ktorí nevysielajú výhradne prostredníctvom internetu, majú vysielanie politickej reklamy zakázané. Vysielatelia prostredníctvom internetu a poskytovatelia AVMS politickú reklamu vysielať, resp. poskytovať môžu.
      "V monitoringu predvolebného vysielania bude RVR pozornosť venovať najmä tomu, či vysielatelia pri oboznamovaní verejnosti s priebehom volieb dodržujú základné povinnosti objektivity a nestrannosti a či zabezpečujú všestrannosť informácií a názorovú pluralitu," informovala hovorkyňa RVR. Ako dodala, pri informovaní o voľbách v spravodajských programoch sú vysielatelia povinní poskytovať informácie o všetkých kandidátoch, politických stranách a hnutiach. Spravodajské programy nemôžu byť zamerané v prospech či neprospech týchto subjektov a elektronické médiá o nich musia informovať rovnakým spôsobom. "Pri vedení politických diskusií sa odporúča najmä vyhradiť kandidujúcim subjektom vo vysielaní vyvážený priestor a zabezpečiť im rovnaké podmienky na prezentáciu," doplnila Jelčová.
      Komentár Rady k zákonnej úprave vysielania počas volieb je vysielateľom dostupný na jej webovej stránke www.rvr.sk
.

 
Copyright © TASR 2013

22. 10. 2013

Czech Press Photo 2013

Czech Press Photo 2013



Momentka bývalého stredočeského hajtmana, exposlanca Davida Ratha, na ktorej fotoreportér zachytil z korupcie obvineného a väzneného politika vo výťahu budovy Krajského súdu v Prahe, keď prichádza v auguste na hlavné pojednávanie, sa stala fotografiou roka v 19. ročníku fotografickej súťaže Czech Press Photo. Jej autorom je Michal Kamaryt. Informovali o tom české médiá.
O laureátovi ocenenia, ktorý získava sklenenú plastiku Krištáľové oko a navyše odmenu 120.000 Kč, rozhodla medzinárodná odborná porota, v ktorej malo v osobe Mariána Pauera zastúpenie aj Slovensko.
V súťaži o ceny v ôsmich kategóriách zápolilo 3580 fotografií celkove 294 autorov s trvalým bydliskom v ČR a SR. Po prvý raz boli medzi účastníkmi súťaže aj 38 autori celkove 56 súťažných videí.
Aj tentoraz sú medzi ocenenými viacerí slovenskí autori, dvaja z nich Milan Illík a Matúš Zajac ovládli kategórie Umenie a zábava, respektíve Príroda a životné prostredie. Ocenení boli však aj ich ďalší krajania, vrátane Martina Bandžáka a Manuela Štraucha.
Grant Prahy dotovaný rovnakou sumou ako hlavná cena získala práca Eduarda Erbena Je nám 80 a viac a stále žijeme športom, ilustrujúca projekt pre seniorov.
V kategórii Aktualita si palmu víťazstva odniesli snímky Jana Venhodu z protirómskych pochodov a demonštrácií pred zábermi z júnových protivládnych protestov v Istanbule Jana Šibíka a nemocnice v sýrskom Aleppe Victora Breinera. Čestné uznanie udelili momentke Michala Šulu z povodní v Českom Krumlove.
Zábery Michala Jaroša, z istanbulského námestia Taksim ovládli kategóriu Reportáž. Ďalšie priečky patria Stanislavovi Krupařovi za snímky z výpadku elektriny v sýrskom Aleppe a sérii fotografií Slováka Martina Bandžáka venovanej detským obetiam sexuálneho násilia v Konžskej demokratickej republike. Čestné uznanie patrí Ladislavovi Křivanovi za fotografie z dovolenky prezidenta Miloša Zemana na Vysočine.
V kategórii Ľudia, o ktorých sa hovorí, triumfovala snímka roka, momentka Davida Ratha pred sériou fotografií Martina Divíška o ceste Miloša Zemana na Pražský hrad a fragmentmi z predvolebnej kampane jeho neúspešného súpera Bohuslava Sobotku z dielne Lukáša Bíbu. Čestné uznanie, ktoré získal Karel Cudlín, sa viaže tiež k fotografiám z predvolebnej kampane, a to Jana Fischera.
Športovú kategóriu vyhral Petr Wagenknecht za snímky z lyžiarskych pretekov Jizerská 50-ka pred dramatickými fotografiami Romana Vondrouša z jazdeckých pretekov a snímkami z pretekov psích záprahov Jana Ježdíka.
Cyklus prác Verejné súkromie Zdeňka Vajnera zvíťazil v kategórii Každodenný život pred snímkami o prvom vojnovom veteránovi v novodobej histórii ČR z dielne Petra Tomana a zábermi Petra Bureša zo Sevastopoľu. Čestné uznanie udelili Janovi Vermouzkovi za zábery z Kaliningradskej oblasti a Jane Ašenbrennerovej za fotografie z Konžskej demokratickej republiky.
Prvenstvo v kategórii Portrét si odniesol Lumír Schulz za záber z kastingovej agentúry v Londýne pred portrétom politického väzňa Františka Záhradku Petra Tomana a snímkami psychicky chorého muža Ludvíka, prácami Filipa Jandourka. Čestné uznanie získal za portréty bezdomovcov Manuel Štrauch.
Cyklus o živote zvierat v zajatí Slováka Matúša Zajaca zvíťazil v kategórii Príroda a životné prostredie. Ďalšie priečky v nej obsadila fotografia vypúšťania priehrady Nehranice pri júnových povodniach - práca Miloša Štáfeka a zábery Jany Ašenbrennerovej o prevencii cholery v Konžskej demokratickej republike. Lukáš Tofan za cyklus Krakonošovo a Michael Fokt, ktorý zachytil dôsledky povodní v pražskej ZOO, získali čestné uznania.
Kategóriu Umenie a zábava ovládol vďaka cyklu Crew Teens fotograf Milan Illík, rodák z Bratislavy. Druhá priečka patrí Michaelovi Hankemu za zábery národného cirkusu Jo-Joo počas turné v ČR, kým tretia Romanovi Vondroušovi za cyklus z pražských nočných klubov. Zábery z nakrúcania nového televízneho seriálu Cirkus Bukowsky vyniesli Dagmar Vyhnálkovej čestné uznanie.
Cena ČEZ patrí za momentku z lyžiarskeho maratónu Dolomitenlauf Martinovi Sidorjákovi.
Cenu UNHCR získal za fotografiu z utečeneckého tábora v Jordánsku Petr Topič.

Copyright © TASR 2013

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

Audiovizuálny fond by mal od budúceho roka finančne podporovať aj realizáciu veľkých filmových projektov. Skôr než ich zafinancuje, mali by prejsť kultúrnym testom. Počíta s tým novela zákona o Audiovizuálnom fonde z dielne ministerstva kultúry, ktorú dnes schválil parlament.
Rezort chce právnou normou prilákať na Slovensko aj veľké zahraničné filmové produkcie a pomôcť vzniku nových pracovných miest. Fond by mal podporovať hrané, dokumentárne, animované diela, ako aj tie, ktoré sú určené pre televízne vysielanie. Ich obsah však musí byť v súlade s právnymi predpismi EÚ, čo preukáže buď kultúrny test, alebo koprodukčný štatút vydaný oprávnenou osobou. Diela majú byť tiež v súlade s právnym poriadkom SR. Nemôžu mať pornografický charakter, schvaľovať násilie a otvorene urážať ľudskú dôstojnosť. Fond by mal poskytovať dotácie vo výške 20 percent oprávnených výdavkov. Nimi majú byť všetky úhrady za tovary, služby, odmeny a mzdy zdaňované v SR.
Záujemcovia o dotáciu by mali najskôr predložiť Audiovizuálnemu fondu žiadosť o registráciu filmového projektu, ktorá bude mať platnosť tri roky. Počas tohto obdobia bude možné podať žiadosť o podporu audiovizuálneho priemyslu. Po doručení žiadosti o podporu fond skontroluje, či žiadosť podal oprávnený žiadateľ a či je správne vyplnená.
O podporu budú môcť žiadať domáce aj zahraničné produkcie, avšak do sumy oprávnených výdavkov sa nebudú počítať slovenské verejné zdroje.

Niektorí súkromní vysielatelia majú byť od budúceho roka oslobodení od povinného používania slovenského jazyka vo svojich programoch. Vyplýva to z novely zákona o vysielaní a retransmisii, ktorú dnes schválil parlament.
Táto výnimka sa má vzťahovať na vysielateľov, ktorí majú licenciu na vysielanie v jednom alebo viacerých úradných jazykoch Európskej únie. Programy by tak nemuseli prekladať do slovenčiny. Ministerstvo kultúry tým reaguje na pripomienky Európskej komisie (EK), ktorá upozorňuje na to, že Zmluva o fungovaní EÚ garantuje slobodu neobmedzeného poskytovania služieb pre príslušníkov členských krajín, ktorí sa usadili na území iného štátu 28-členného zoskupenia. Novelou sa chce Slovensko vyhnúť možnému začatiu konania zo strany EK pre porušenie práva únie.
Žiadosť o takúto licenciu však bude môcť Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) zamietnuť v prípade, ak pôjde o regionálne alebo lokálne vysielanie na území, kde nie je dostatočná ponuka iných programových služieb v slovenčine. "Tak bude zabezpečené právo slovenských občanov na prístup k informáciám o dianí v ich regióne alebo meste v štátnom jazyku," konštatuje rezort kultúry. Po novom už nebude neverejné len rokovanie a hlasovanie RVR vo veciach udeľovania licencií a registrácie retransmisie, ale aj zápisnice z týchto rokovaní.
Rovnako by po novom malo byť možné vysielať napríklad reklamu, čo v súčasnosti nie je možné, v inom jazyku, ako je slovenčina. Avšak musí sa zabezpečiť jej verzia v štátnom jazyku, a to buď titulkovaním, alebo odvysielaním slovenskej jazykovej mutácie.
Pokiaľ zákon momentálne umožňuje zaradiť do televízneho alebo rozhlasového éteru slovenskú jazykovú verziu len bezprostredne po odvysielaní inojazyčného programu, od januára bude takéto určenie poradia na vysielateľovi.
Novela zároveň zavádza možnosť platiť úhrady za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska (RTVS), v minulosti známe ako koncesionárske poplatky, viacerými spôsobmi. Kým v súčasnosti to je možné iba prevodom na účet alebo na pošte, od januára budúceho roka k nim majú pribudnúť ďalšie možnosti. Ministerstvo kultúry to odôvodňuje novými službami, ktoré sa neustále objavujú na trhu. Nimi sú napríklad platby prostredníctvom mobilného operátora. Výška poplatku ostáva nezmenená. Pre fyzickú osobu je to 4,64 eura mesačne a pre zamestnávateľov od 4,64 do 464,71 eura v závislosti od počtu zamestnancov.

Copyright © TASR 2013