DALITO!

4. 5. 2013

Reklamná pauza, môžete sa....

Reklamná pauza, môžete sa....




Stále Milujeme Slovensko

Stále Milujeme Slovensko
Show Milujem Slovensko malo doteraz zostupnú tendenciu. Včera však  show sledovalo 326 tisíc divákov starších ako 12 rokov s podielom 15,1 % / minulý týždeň- 14,9 %/.


Policajti z centra stratili včera 4 tisíc divákov . Mali tak podiel 5,3 % a 87 tisíc divákov starších ako 12 rokov .

Tretiu tretinu zápasu Slovensko -Francúzsko sledovalo 826 tisíc divákov starších ako 12 rokov s podielom 58,7 %.

Jednotka mala včera celodenný podiel 16,8 %, Markíza 24,2 %, TV JOJ 15,9 % .

3. 5. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Vo svete vlani pri svojej práci zahynulo 68 novinárov, čo bolo o štyri viac ako rok predtým. Vyplýva to z informácií Svetovej asociácie novín a vydavateľov spravodajstvo WAN-IFRA. Od začiatku tohto roka si pritom nebezpečné konflikty v rôznych kútoch sveta vyžiadali život ďalších 15 žurnalistov. ČTK to oznámila Únia vydavateľov v súvislosti so Svetovým dňom slobody tlače, ktorý pripadá na piatok. Významný deň, ktorý sa už 20 rokov oslavuje vždy 3. mája, má pripomenúť, že sloboda informácií a slova nie je ani dnes vo svete samozrejmosťou. Hlavným usporiadateľom akcií k tohtoročnému dňu je práve WAN-IFRA spolupracujúce s radom ďalších lokálnych, profesijných či ľudsko-právnych organizácií.

Copyright © ČTK 2013


Európska únia si dnes uctila pamiatku všetkých novinárov, ktorí kdekoľvek na svete obetovali svoj život alebo slobodu pri výkone svojho povolania.

"Slobodná, nezávislá a živá tlač je nevyhnutná pre každú demokratickú spoločnosť. EÚ je rozhodnutá bojovať za slobodu tlače všade vo svete a odsudzuje narastajúci trend zastrašovania, násilia a cenzúry, čomu musia čeliť novinári v mnohých krajinách na svete," uviedla šéfka európskej diplomacie Catherine Ashtonová vo vyhlásení pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače.
Ashtonová vyzvala všetky vlády na svete, aby umožnili žurnalistom bezpečný výkon ich povolania bez obáv z prenasledovania či cenzurovania. Slododa podľa nej musí byť zaručená tak v tradičných printových médiách ako aj na internete.
Mnohé profesijné organizácie novinárov dnes poukázali na skutočnosť, že tohtoročný Svetový deň slobody tlače je zatienený mnohými obeťami z radov novinárov.
Za prvé štyri mesiace tohto roku bolo zabitých 17 pracovníkov médií. Sedem v Sýrii, štyria v Pakistane, traja v Brazílii, dvaja v Somálsku a jeden v Turecku. V roku 2012 medzinárodne činný Výbor pre ochranu novinárov (CPJ) zaznamenal 70 obetí z radu novinárov, ktorí zahynuli počas výkonu svojho povolania. Organizácia Reportéri bez hraníc (RSF) uvádza za vlaňajšok až 88 zabitých žurnalistov a 47 blogerov.
"Odsudzujem všetky útoky a represie voči novinárom. Som osobitne znepokojený skutočnosťou, že mnohí z vinníkov uniknú akémukoľvek trestu," vyhlásil v tejto súvislosti generálny tajomník OSN Pan Ki-mun.
Svetový deň slobody tlače, ktorý sa oslavuje každý rok 3. mája, bol vyhlásený Valným zhromaždením OSN pred takmer 20 rokmi - v decembri 1993 na zdôraznenie potreby ochraňovať základné princípy slobody tlače a uctiť si pamiatku novinárov, ktorí prišli o život pri výkone povolania.

Copyright © TASR 2013





Nemecká televízna spoločnosť ZDF zrušila vysielanie repríz populárneho kriminálneho seriálu Derrick (1974 - 1998). Dôvodom sú nedávno zverejnené archívne informácie o utajovanej minulosti predstaviteľa hlavnej roly. Horst Tappert, ktorého úloha vrchného inšpektora Stephana Derricka preslávila ďaleko za hranicami Nemecka, bol totiž počas druhej svetovej vojny členom tankovej divízie SS Totenkopf. Rodák z nemeckého Wuppertalu, ktorý tvrdil, že počas vojny slúžil ako zdravotník, zomrel v roku 2008. V archívoch sa o 19-ročnom Tappertovi píše, že bol zranený na východnom fronte v roku 1943.
Predstavitelia televízie ZDF sa vyjadrili, že už nebudú vysielať žiadnu z 281 epizód Derricka. "Správa, že Horst Tappert bol členom Waffen SS, ZDF šokovala a znepokojila," vyjadril sa hovorca televízie Peter Bogenschütz pre agentúru AFP. Podobne ako ZDF reagovala aj holandská televízia Omroep MAX, ktorá zrušila vysielanie 20 epizód Derricka naplánované na júl. "Tá správa ma šokovala, niečo také nečakáte," povedal šéf holandskej televízie Jan Slagter. "Nebudeme vzdávať česť hercovi, ktorý klamal o svojej minulosti," dodal.
V Nemecku to pritom nie je prvý škandál tohto druhu. V roku 2006 sa napríklad k pôsobeniu v radoch SS priznal aj známy spisovateľ Günter Grass.


©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

 


Deti do 12 rokov by mali byť pred nevhodným televíznym programom chránené viac. Navrhuje to poslankyňa NR SR Jana Žitňanská (nezaradená) v novele zákona o vysielaní a retransmisii, ktorú predložila na májovú schôdzu parlamentu.
Žitňanská chce odstrániť "absurdnosť", keď napr. bezprostredne pred, počas alebo bezprostredne po rozprávke je do vysielania zaradená upútavka na realityshow či iný program označený ako nevhodný pre deti do 12 rokov. "V praxi sa totiž stáva, že bezprostredne pred programom určeným pre maloletého diváka (napríklad do sedem rokov) počas neho či bezprostredne po ňom je vysielaná upútavka na iný program, ktorý pre tohto diváka nie je vhodný a určený. Dieťa je tak vystavené rôznym scénam, ktoré môžu mať negatívny vplyv na jeho psychický vývoj," mysli si opozičná poslankyňa.
Ak Žitňanskej návrh prejde, vysielateľ bude "povinný zabezpečiť, aby bezprostredne pred, počas a bezprostredne po programoch a iných zložkách programovej služby, ktoré sú podľa jednotného systému označovania určené alebo vhodné pre určitú vekovú skupinu maloletých, neboli vo vysielaní zaradené upútavky na programy, ktoré sú pre túto alebo nižšiu vekovú skupinu nevhodné, alebo ktoré sú určené pre vyššiu vekovú skupinu maloletých".

 
Copyright © TASR 2013

TA3 NEWS

TA3 NEWS
 








Adelu uvidia  diváci tentoraz Trochu inak – v spoločnosti zaujímavých novátorov, rebelov, vynálezcov, svojráznych umelcov. Moderátorka odteraz na doskách SND aj vo vysielaní TA3 poodhalí skrytý svet týchto výnimočných a pre väčšinu z nás nepoznaných ľudí.
 Adela Banášová o svojom novom programe: „Veľmi sa teším, že si Trochu inak našlo v SND svojho diváka, ktorý nečaká na veľké mená, ale na inšpiratívnych ľudí, ktorých možno ani nemusí dopredu poznať. Každý večer je prekvapením aj pre mňa. Dôležitá je zvláštna kombinácia ľudskosti, inšpirácie a ľudskosti, ktorá sa nám zatiaľ vždy podarila „namiešať“. To sa nejakou záhadnou schopnosťou divadelného prostredia a pozitívnej energie v SND darí. Verím, že to z veľkej časti pocíti aj divák TA3. Ponuka tejto televízie ma osobne človečensky veľmi potešila. Vážim si to a verím, že naša spolupráca na televíznych obrazovkách bude rovnako príjemná ako s našimi najvýznamnejšími divadelnými doskami.“
Generálny riaditeľ televízie TA3 Martin Ilavský: „Keď sa povie Adela Banášová, ide o synonymum profesionálneho prístupu k hosťom i divákom, ide o humor, talent plne zaujať a sprostredkovať tie najzaujímavejšie momenty. Sme radi, že Adela osvieži piatkové večery – netradične - divákom našej spravodajskej televízie. Rovnako tak si veľmi vážime SND, vďaka ktorému si naši priaznivci budú môcť vychutnať niečo nové, a teda TA3 Trochu inak.“
  „S programom „Trochu inak v SND s Adelou Banášovou“ dostaneme aj pred televízneho diváka umelcov a zaujímavých ľudí nielen zo Slovenského národného divadla. Navyše, som presvedčený, že táto forma kultivovanej zábavy prispeje aj k posilneniu povedomia o naozaj pestrej palete aktivít, ktoré naša prvá scéna ponúka,“ hovorí Marián Chudovský, generálny riaditeľ SND. TA3 považuje za významného partnera, ktorý dáva kultúre dostatočný priestor. „Konvenuje mi akčnosť a dynamický prejav pri spracovávaní príspevkov, čo ako bývalý televízny režisér viem oceniť. Táto spolupráca kladie pred nás ďalšiu výzvu pri spracovávaní našich výstupov,“ dopĺňa Marián Chudovský.
  Daniel Rabina, riaditeľ Centra marketingu SND na margo úspechu nového programu a spolupráce s TA3: „To, že sme neboli pod tlakom čísiel sledovanosti, dalo pravdepodobne priestor na vznik čara prirodzenosti, pre ktorú si program v krátkom čase obľúbilo množstvo divákov. Vstupenky sú štandardne vypredané na niekoľko týždňov dopredu, a preto nás potešila ponuka televízie TA3 sprostredkovať Trochu inak podstatne širšej diváckej vzorke.“

Prvá časť programu Trochu inak v SND s Adelou Banášovou bude mať televíznu premiéru na obrazovkách TA3  dnes 3. mája. Ďalšie pokračovania uvedie TA3 v spolupráci so SND v premiére vždy posledný piatok v mesiaci o 23:15 hod. a v repríze v sobotu o 20:00 hod.

IDEME NA TO !

IDEME NA TO !


OBSE NEWS

OBSE NEWS


 

Vysoké odškodné, ktoré od médií na Slovensku žiadajú súdy, znepokojuje predstaviteľku Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) pre slobodu médií Dunju Mijatovičovú. "Verejní činitelia musia zniesť vyššiu mieru kritiky od médií," napísala v liste ministrovi zahraničných vecí SR Miroslavovi Lajčákovi. Spomenula prípad žaloby proti Novému Času a jeho vydavateľovi, od ktorých žiadajú úradujúci generálny prokurátor a štyria sudcovia Najvyššieho súdu SR sumu 940-tisíc eur za zverejnenie záberov zobrazujúcich žalujúcich v nepriaznivom svetle. V ďalšom prípade, ktorý Mijatovičová uviedla, sudca Michal Truban žaluje denník Sme a žiada 150-tisíc eur za článok zo septembra 2012, ktorý údajne narušuje jeho súkromie a česť. Mijatovičová vyzvala na stanovenie hornej hranice na odškodnenie v občianskych prípadoch. "Hrozby médiám odškodneniami, ktoré môžu spôsobiť ich krach, môžu viesť k samocenzúre novinárov a vydavateľov, a tým ohroziť mediálny pluralizmus na Slovensku," napísala v liste, o ktorom vo štvrtok 2. mája informovala OBSE na svojej webstránke - http://www.osce.org/fom/101240.
Šéf slovenskej diplomacie sa k listu verejne vyjadrí až po tom, ako o odpovedi bude informovať predstaviteľku OBSE. "V zmysle zaužívaných diplomatických zvyklostí pán minister Lajčák najskôr odpovie na tento list vysokej komisárke OBSE a po zaslaní odpovede poskytne stanovisko médiám," uviedol pre agentúru SITA hovorca Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Boris Gandel. Dodal, že by bolo neštandardné, keby sa vysoká komisárka OBSE dozvedela o obsahu ministrovej odpovede skôr, ako ju dostane oficiálne diplomatickými kanálmi.
Celý svet si dnes pripomína Svetový deň slobody tlače. Novinárka Zuzana Petková pri tejto príležitosti pre SITA povedala, že za najväčšiu prekážku slobody tlače považuje slovenské súdnictvo. "Likvidačné žaloby politikov a sudcov a rozhodovacia prax pôsobí zastrašujúco pre vydavateľov aj samotné redakcie," konštatovala Petková, ktorá už má niekoľko skúseností so žalobami na súde. Za pravdu jej dáva predseda správnej rady Medzinárodného tlačového inštitútu na Slovensku (International Press Institute - IPI Slovakia) Pavol Múdry a tvrdí, že "aj keď ústavný súd už viackrát rozhodol v prospech médií v sporoch najmä s politikmi, a aj zdôvodnenia týchto rozsudkov boli kvalitné, v prospech práva verejnosti na informácie, nižšie súdy si stále rozhodujú, ako sa im, či žalujúcim hodí". Pripomína, že v Trestnom zákone je paragraf o ohováraní so sadzbami v rozmedzí od jedného až do osem rokov väzenia. Zároveň "odškodné v občianskych sporoch sudcovia - politici - médiá býva často neprimerane vysoké až likvidačné". Privítal by preto zmenu Trestného zákona, ktorá by určila súdom rámce na výšku odškodného v občianskych sporoch. Na Slovensku je v oblasti médií dobrá legislatíva, no jej aplikovanie v praxi nie je ideálne, myslí si Tamara Valková, poverená vedením Slovenského syndikátu novinárov (SSN). "Potrebné zákony a pravidlá máme. Nemáme však cit pre ich používanie. Najmä politici a s nimi súvisiace články moci. Či už ide o výkonnú, zákonodarnú či súdnu," povedala SITA Valková.

V roku 1991 vyhlásila Organizácia Spojených národov pre vzdelanie, vedu a kultúru UNESCO 3. máj za Svetový deň slobody tlače. Valné zhromaždenie OSN o ďalšie dva roky schválilo tento dátum ako deň, keď sa majú pripomínať základné princípy slobody tlače. Svetový deň slobody tlače je príležitosťou na informovanie verejnosti o porušovaní práv na slobodu prejavu ako aj pripomienkou uväznenia alebo smrti mnohých novinárov, ktorí prinášajú ľudom každodenné informácie o dianí vo svete.

 

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA



 

 "Som na neho hrdá. Šoféruje od svojich piatich rokov.Už sedel za volantom aj rodinného Lamborghini a Bentley. Boli to jeho deviate narodeniny, a keďže už mesiace naliehal, dovolili sme mu šoférovať Ferrari. Je pozorný a istý vodič. Nie je ľahké pre dieťa dosiahnuť taký výkon v takom mladom veku." 
Pyšná matka




"Opravdu nevím, zda je Česká televize veřejnoprávní médium nebo televizní stanice Karla Schwarzenberga."
Dita Portová, podpredsedníčka  SPOZ

" To je v prdeli., tak je to Karel Šíp".
Bára Basiková v priamom prenose z cien Týtý

„Keď Real ešte postúpi do finále, všetci sa môžu vyspať s mojou priateľkou.“
Mario Balotelli


„Ale málo je to do piči, ja som ti hovoril, že 10 aspoň... potom by som sa považoval za Al Caponeho, teraz sa považujem za nejakého sráča Koľko to bolo? Ten milión a 200-tisíc korún bola DPH krát 0,19, tak to je 6 miliónov tristo bolo, plus DPH. Dneska nie je problém 6 a pol miliónov, to sa váľa na ceste.
Alexandr Salmanov

"Som rád že som mohol navštíviť tento dom krási´"
Ivan Gašparovič do  pamätnej knihy medzinárodnej výstavy bonsajov v Nitre

CPJ News

CPJ News


 

Irak je krajinou, ktorá najhoršie chráni novinárov, vyplýva zo správy, ktorú dnes, v Svetový deň slobody tlače, spoločne s tzv. Indexom beztrestnosti zverejnil v New Yorku Výbor na ochranu novinárov (CPJ).
Irak sa dostal do čela zoznamu krajín, ktoré zlyhávajú pri vyšetrovaní vrážd novinárov. Rebríček zahŕňa 12 štátov sveta, kde bolo zaznamenaných päť a viac neobjasnených vrážd novinárov. Podľa správy by štáty zaradené na zoznam mali venovať viac pozornosti prípadom násilia páchaného na novinároch, ale aj zlyhávaniu vládnych inštitúcií pri ich ochrane.
Prvýkrát sa do zoznamu, ktorý sa zostavuje každoročne od roku 2008, dostala Nigéria, kde bolo od roku 2009 kvôli svojmu povolaniu zavraždených najmenej päť novinárov.
"Vyšetrovania týchto vrážd sú obvykle povrchné a nie sú dolapení žiadni skutoční vinníci," uviedol Ayode Longe zo združenia na ochranu slobody tlače v Nigérii. Podľa jeho názoru tento stav len povzbudzuje k ďalším útokom na zamestnancov médií, keďže páchatelia sa nemusia obávať trestu.
Podľa analýzy CPJ sa Irak stal štátom najhoršie chrániacim novinárov, keďže za posledných desať rokov tam bolo zabitých 93 novinárov.
Rusko a Nepál vykázali podľa CPJ zlepšenie: Nepál bol zo zoznamu vyškrtnutý úplne a v prípade Ruska došlo k výraznému zlepšeniu vďaka usvedčeniu a odsúdeniu vraha novinárky Anny Politkovskej. Odsúdenie bývalého policajta, ktorý bol uznaný vinným z vraždy známej ruskej novinárky, sa považuje za míľnik v boji s beztrestnosťou za útoky na žurnalistov.
Na zozname krajín, ktoré nechránia novinárov a adekvátne netrestajú útoky na nich, je aj Somálsko, Filipíny, Srí Lanka, Kolumbia, Afganistan, Mexiko, Pakistan, Brazília a India. Najväčšie obavy zo strany CPJ v prípade týchto štátov vyvoláva fakt, že novinári sa tam musia uchyľovať k autocenzúre a brať do úvahy často nebezpečné záujmy a vplyvy.
CPJ konštatuje, že Kolumbia zaznamenala istý úspech pri vyšetrovaní vrážd novinárov, v prípade Afganistanu, Srí Lanky a Mexika však správa konštatuje viacero zlyhaní pri vyšetrovaní viacerých nedávno spáchaných vrážd. Práve tento stav vedie novinárov k obozretnosti a k autocenzúre, čo CPJ považuje za dôsledok tohto stavu a problém v žurnalistickej práci.
Sýria, napriek vysokému počtu obetí z radov reportérov či fotografov a kameramanov, nebola zaradená na zoznam vypracovaný podľa tzv. Indexu beztrestnosti vzhľadom na to, že k všetkým úmrtiam došlo počas bojov v občianskej vojne, ktorá trvá už vyše dva roky.
V súvislosti so Sýriou však dnes ľudskoprávna organizácia Amnesty International informovala, že režim prezidenta Bašára Asada, ako aj opozícia v posledných dvoch rokoch zadržiavali a mučili mnoho novinárov. Amnesty International dnes, v Deň slobody tlače, vydala svoju správu týkajúcu sa ohrozenia novinárov počas ich práce v Sýrii.
Tretí máj ako Svetový deň slobody tlače vyhlásila OSN v roku 1991. Valné zhromaždenie OSN o ďalšie dva roky schválilo tento dátum ako deň, keď sa majú pripomínať základné princípy slobody tlače.

 
Copyright © TASR 2013

SLOVAK MEDIA NEWS


SLOVAK MEDIA NEWS

 



Finančné tlaky, rozhodovanie súdov a aj úroveň kvality vzdelania žurnalistov sú najväčšími prekážkami slobodného výkonu novinárskeho povolania na Slovensku. Tieto prekážky pomenovali predstavitelia domácich novinárskych organizácií - Slovenského syndikátu novinárov (SSN) a Medzinárodného tlačového inštitútu na Slovensku (International Press Institute - IPI Slovakia). "Slobodu slova najviac ohrozujú ekonomické tlaky na redakcie a médiá samotné. Rovnako, ak nie viac, to platí aj pre novinárov," povedala pre agentúru SITA Tamara Valková, poverená vedením SSN pri príležitosti dnešného Svetového dňa slobody tlače.
Sloboda výkonu novinárskej práce závisí od financií a aj kvality vzdelávania novinárov, tvrdí predseda správnej rady IPI Slovakia Pavol Múdry. Myslí si totiž, že "kvalitne vzdelaný, erudovaný novinár má vyššie sebavedomie aj pri plnení ťažkých úloh, ako sú napríklad rôzne kauzy, investigatívna žurnalistika a kvalitná analytika". V neposlednom rade by slobode tlače podľa šéfa IPI pomohlo, ak by súdy začali rozhodovať "nezávisle o veci a nie o osobách a obsadení".
"Ako najväčšiu prekážku slobody tlače vnímam slovenské súdnictvo. Likvidačné žaloby politikov a sudcov a rozhodovacia prax pôsobí zastrašujúco pre vydavateľov aj samotné redakcie," konštatovala pre SITA novinárka Zuzana Petková, ktorá už má niekoľko skúseností zo žalobami na súde. Múdry dáva Petkovej za pravdu a tvrdí, že "aj keď ústavný súd už viackrát rozhodol v prospech médií v sporoch najmä s politikmi, a aj zdôvodnenia týchto rozsudkov boli kvalitne v prospech práva verejnosti na informácie, nižšie súdy si stále rozhodujú ako sa im, či žalujúcim hodí". Pripomína, že v Trestnom zákone je paragraf o ohováraní so sadzbami v rozmedzí od jeden až do osem rokov väzenia. Zároveň "odškodné v občianskych sporoch sudcovia - politici - médiá býva často neprimerane vysoké až likvidačné". Privítal by preto zmenu Trestného zákona, ktorá by určila súdom rámce na výšku odškodného v občianskych sporoch.
Slovenská republika je v dodržiavaní slobody tlače štandardnou krajinou, zhodli sa Valková aj Múdry. "Potrebné zákony a pravidlá máme. Nemáme ale cit pre ich používanie. Najmä politici a s nimi súvisiace články moci. Či už ide o výkonnú, zákonodarnú či súdnu," povedala SITA Tamara Valková zo SSN. Podľa Múdreho v hodnotení dodržiavania slobody tlače záleží na tom s kým sa porovnávame. "Máme v podstate kvalitnú mediálnu legislatívu a slobodu slova a médií zaručenú ústavou. Horšie to už je s aplikáciou tejto legislatívy," vníma situáciu Múdry. "Na druhej strane u nás už novinárov nebijú ani nezabíjajú," dodal Múdry, ktorý si v podstate myslí, "že médiá na Slovensku sú slobodné".
K skutočnej slobode tlače nám podľa Tamary Valkovej chýba "vôľa slobodu slova brať vážne ako dôležitú súčasť systému demokracie. Pletieme si slobodu podnikať v médiách so slobodou slova, a to nie je to isté". Slobode tlače by pomohla väčšia ekonomická sila médií, aby nemali strach z vysokých pokút a odškodného, myslí si Pavol Múdry. "Aj lepšie pracovné podmienky novinárov sú priamo závislé na ekonomickej sile médií. Tým trpí najmä investigatívna žurnalistika," dodal pre SITA šéf IPI na Slovensku.
V roku 1991 vyhlásila Organizácia Spojených národov pre vzdelanie, vedu a kultúru UNESCO 3. máj za Svetový deň slobody tlače. Valné zhromaždenie OSN o ďalšie dva roky schválilo tento dátum ako deň, keď sa majú pripomínať základné princípy slobody tlače. Dve storočia pred vyhlásením dňa slobody tlače v roku 1791 Kongres Spojených štátov schválil prvý dodatok americkej ústavy, zakazujúci prijať zákony, ktoré by mohli akokoľvek obmedzovať náboženskú slobodu alebo slobodu prejavu vrátane slobody tlače.

 

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Svetový deň slobody tlače

Svetový deň slobody tlače
 
Vlády európskych krajín musia zaručiť slobodu médií ako základný predpoklad demokracie. Túto výzvu predniesol generálny tajomník Rady Európy Thorbjörn Jagland pred pripomenutím si Svetového dňa slobody tlače, ktorý sa každý rok oslavuje 3. mája.
"Skutočná demokracia existuje iba vtedy, ak novinári môžu pracovať slobodne, bez obáv z prenasledovania alebo cenzúry. Bohužiaľ v Európe sme ešte stále svedkami snáh, keď dochádza k pokusom o umlčanie médií, o ich prísnu kontrolu alebo k trendom o presadenie autocenzúry," uviedol Jagland vo vyhlásení pre médiá.
Jagland preto vyzval vlády európskych štátov, aby zabezpečili plné rešpektovanie slobody tlače, plurality názorov a slobody vyjadrovania sa.
Rada Európy spolu s Európskym súdom pre ľudské práva budú pokračovať vo svojom úsilí o prísnu obranu slobody médií, naznačil Jagland, ale ako dodal, je aj na pleciach národných vlád, aby si plnili záväzky, ktoré dali v tejto oblasti a ktoré vyplývajú z ich členstva v Rade Európy.
Jagland v tomto kontexte uviedol, že Rada Európy, ktorá združuje 47 európskych krajín, víta nedávnu iniciatívy Maďarska a Turecka na revíziu niektorých zákonov, čo sa deje v súlade s odporúčaniami Rady Európy.
Svetový deň slobody tlače, ktorý sa oslavuje každý rok 3. mája, bol vyhlásený Valným zhromaždením OSN v decembri 1993 na zdôraznenie potreby ochraňovať základné princípy slobody tlače a uctiť si pamiatku novinárov, ktorí prišli o život pri výkone svojho povolania.
  
 
Copyright © TASR 2013

2. 5. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS






Zisk americkej mediálnej spoločnosti Time Warner, ktorá vlastní takmer polovičný podiel v majiteľovi tuzemskej TV Nova, v prvom štvrťroku vzrástol o zhruba štvrtinu a prekonal odhady. Zaslúžil sa o to rast v divízii káblových sietí, ktorý v konečnom súčte prevládol nad oslabením v divíziách filmov, televíznej zábavy a vydavateľstvo. Podľa dnešných výsledkov čistý zisk Time Warner stúpol na 720 miliónov dolárov (14 miliárd Sk) z 583 miliónov USD o rok skôr. Zisk na akciu dosiahol 82 centov ao sedem centov prekonal priemerný odhad analytikov opýtaných agentúrou Thomson Reuters. Celkové výnosy skupiny zostali oproti vlaňajšku bezo zmeny na 6,9 miliardy dolárov. Skončili tak pod odhadmi analytikov, ktorí predpokladali výsledok 7,15 miliardy dolárov. Time Warner je najväčším akcionárom mediálnej spoločnosti CME, ktorá vlastní v Českej televízii Nova. Má v nej 49,9 percenta akcií a plánuje kúpiť takmer polovicu jej plánovanej akciovej emisie v celkovej hodnote 174 miliónov dolárov, aby svoj podiel zachoval. Time Warner tiež od CME plánuje kúpiť navyše preferenčné akcie za zhruba 200 miliónov dolárov. CME v prvom štvrťroku prehĺbila stratu po zdanení na zhruba 109 miliónov dolárov USD z výpadku 13,8 milióna USD v rovnakom období vlani. Súvisí to s tohtoročnou zmenou predaja reklamy, kvôli ktorej firme klesli výnosy o 18 percent na 137 miliónov dolárov.

  

Copyright © ČTK 2013
 

Americká spoločnosť Facebook Inc prevádzkujúca rovnomennú sociálnu sieť v prvom štvrťroku tohto roka evidovala rast príjmov z inzercie prostredníctvom mobilných komunikačných zariadení ako sú smartfóny a tablety. To čiastočne vykompenzovalo jej vyššie výdavky, ktoré negatívne ovplyvnili zisk. Príjmy z reklamy prostredníctvom mobilných zariadení tvorili 30 % celkových príjmov Facebooku za reklamu, pričom v štvrtom kvartáli minulého roka sa na príjmoch za reklamu podieľali 23 percentami.
Firma za január až marec dosiahla tržby v sume 1,46 mld. USD. V rovnakom období vlaňajška boli vo výške 1,06 mld. USD. Tento výsledok je zhruba v súlade s očakávaniami analytikov. Príjmy spoločnosti za reklamu v prvom kvartáli stúpli o 43 %, čo bol ich najvýraznejší rast od záveru roka 2011. Facebook ďalej informoval, že jeho zisk za prvý štvrťrok bol na úrovni 219 mil. USD, čiže 9 centov na akciu. V prvom kvartáli 2012 bol jeho zisk v objeme 205 mil. USD, zisk na akciu bo tiež vo výške 9 centov. Bez zahrnutia niektorých jednorazových položiek bol zisk firmy za prvý štvrťrok tohto roka v sume 12 centov na akciu. Analytici oslovení v prieskume agentúry Reuters odhadovali, že bude vo výške 13 centov na akciu.
Facebook uviedol, že v súčasnosti jeho služby každý mesiac aktívne využíva 1,11 mld. ľudí. Denne služby sociálnej siete aktívne využíva 665 mil. ľudí. Spoločnosť dodala, že počet tých, ktorí sa každý mesiac pripájajú výlučne prostredníctvom mobilných zariadení, sa medziročne viac ako zdvojnásobil na 189 miliónov.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Známy moderátor britskej spravodajskej stanice BBC Stuart Hall sa priznal k 14 prípadom sexuálneho obťažovania mladých dievčat. Informovala o tom agentúra AP s odvolaním sa na dnešné oznámenie prokuratúry.
Podľa BBC 83-ročný športový moderátor už nie je so spravodajskou stanicou v zmluvnom vzťahu.
Halla zatkli v januári, aby ho vypočuli v súvislosti s trestnými činmi, ktoré mal spáchať v rokoch 1967 až 1986. Jeho zatknutie nasledovalo po odhalení, že už zosnulý zabávač z BBC Jimmy Savile bol sexuálnym násilníkom, ktorý zneužil desiatky ľudí.
Súd vynesie verdikt nad Stuartom Hallom 17. júna.



Copyright © TASR 2013

Predsedníčka ÚS SR Ivetta Macejková k článkom denníka SME

Predsedníčka ÚS SR Ivetta Macejková
 
k článkom denníka SME  


Stanovisko predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej republiky Ivetty Macejkovej k článkom denníka SME z 2. mája 2013:

V článkoch denníka SME pod titulkami „Macejková pomáha Smeru“ a „Smer káže sudcom ako konať“ hodnotí jeho autorka moje rozhodnutie odročiť hlasovanie na neverejnom zasadnutí pléna Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej aj „ústavný súd“) 30. apríla 2013 o predložených návrhoch dodatku k Rozvrhu práce Ústavného súdu Slovenskej republiky na obdobie 1. 3. 2013 – 28. 2. 2014 (ďalej len „rozvrh práce“) v súvislosti s kauzou sťažnosti doc. JUDr. Jozefa Čentéša, PhD., ako „zahranie do karát Smeru“.
V článku je spomenuté aj riešenie, podľa ktorého by „o námietkach zaujatosti rozhodoval posledný senát v poradí, ktorý bol síce tiež namietnutý, no jeho sudcovia neboli doteraz z rozhodovania vylúčení“, čím by sa „naplnila zásada nevyhnutnosti, na ktorú sa odvolával aj Smer“. Autorka napokon dodáva, že kým zákon schválený Národnou radou Slovenskej republiky (ďalej aj „národná rada“) 30. apríla 2013 „nepodpíše prezident, súd by mohol sám konať“.
Vzhľadom na tieto tvrdenia považujem za potrebné objasniť moje stanovisko. Ako už bolo uvedené v tlačovej informácii č. 43/2013 z 30. apríla 2013, hlasovanie na neverejnom zasadnutí pléna ústavného súdu 30. apríla 2013 o predložených návrhoch dodatku k rozvrhu práce v súvislosti s kauzou sťažnosti doc. JUDr. Jozefa Čentéša, PhD., som sa rozhodla odročiť z dôvodu prebiehajúcej rozpravy národnej rady o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 38/1993 Z. z. o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o postavení jeho sudcov v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela zákona o ústavnom súde“).
Vládou Slovenskej republiky predložený návrh novely zákona o ústavnom súde sa týkal práve otázok prerokúvaných ústavným súdom. Výsledok prerokovania návrhu novely zákona o ústavnom súde národnou radou mohol ovplyvniť zákonné pravidlá procesného postupu ústavného súdu v predmetných otázkach, a tým aj medze možných zmien rozvrhu práce, ktorý je internou normou a musí byť v súlade so zákonom.
Pokiaľ ide o možnosť ústavného súdu, takpovediac „predbehnúť“ zákonodarcu a využiť obdobie od prijatia novely zákona o ústavnom súde národnou radou po jej podpísanie prezidentom (ako bolo naznačené v článkoch denníka SME), resp. po jej uverejnenie v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ústavný súd už v rámci odôvodnenia svojich rozhodnutí vyslovil názor na povinnosť ústavných orgánov rešpektovať základnú kompetenčnú a hodnotovú orientáciu ústavného poriadku a postupovať v súlade so zásadou vzájomného rešpektovania sa a spolupráce medzi ústavnými orgánmi, čo vylučuje snahu «vytvárať rukojemníkov času a rýchlosti, prechytráčiť niekoho, „nachytať niekoho na hruškách“ či inak zneužiť právo». Zhodou okolností ide o nález ústavného súdu vo veci posudzovania súladu zmeny spôsobu voľby kandidáta na funkciu generálneho prokurátora Slovenskej republiky (sp. zn. PL. ÚS 95/2011 z 5. októbra 2011, časť II body 10 a 11 odôvodnenia).
Ak v uvedenom prípade ústavný súd vyjadril výhrady voči postupu národnej rady, ktorá sa v súvislosti s voľbou kandidáta na funkciu generálneho prokurátora Slovenskej republiky snažila „predbehnúť“ nastúpenie formálno-právnych účinkov rozhodnutia ústavného súdu o pozastavení účinnosti napadnutých ustanovení zákona o rokovacom poriadku národnej rady, nepovažujem za náležité a korektné, aby v danom prípade ústavný súd uplatňoval rovnaký postup (iba v obrátenom garde), ktorý predtým sám kritizoval (pozri už uvedený nález sp. zn. PL. ÚS 95/2011 z 5. októbra 2011).
Zároveň považujem za dôležité poznamenať, že riešenie naznačované v článkoch denníka SME, ktoré mu mali napriek faktu, že išlo o neverejné zasadnutie pléna, sprístupniť anonymní sudcovia ústavného súdu, t. j. aby o námietkach zaujatosti rozhodoval posledný senát v poradí, ktorého členovia boli tiež namietnutí, no o ich predpojatosti dosiaľ rozhodnuté nebolo, problém „odblokovania“ ústavného súdu v skutočnosti nerieši. Toto riešenie:
ponúka pravidlo rozhodovania o vznesených námietkach zaujatosti, ktoré však neumožňuje vysporiadať sa s otázkou namietanej predpojatosti členov posledného senátu (ktorého som zhodou okolností členkou), a
vôbec sa nezaoberá problémom nastupovania náhradníkov za sudcov, ktorí by mohli byť z rozhodovania vylúčení, pričom vzhľadom na počet namietaných sudcov podľa môjho názoru reálne hrozí, že v prípade vylúčenia niektorých z nich nebude možné použiť v súčasnosti platné pravidlá rozvrhu práce o nahradení vylúčených alebo neprítomných členov senátu.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti považujem svoj postup na neverejnom zasadnutí pléna ústavného súdu 30. apríla 2013 za správny, a to bez ohľadu na môj názor na obsah zákonodarcom prijatej novely zákona o ústavnom súde. Zároveň sa ohradzujem proti pokusom pripísať môjmu postupu skryté politické motívy.

predsedníčka ÚS SR Ivetta Macejková

RTVS NEWS

RTVS NEWS





Oboznámiť deti s používaním tiesňovej linky 112 pomôže aj televízna relácia Fidlibum. V relácii, ktorá sa na televíznych obrazovkách objaví 4. mája o 08.00 h, sa deti naučia kedy volať na tiesňovú linku i to, čo robiť, ak sú svedkom dopravnej nehody či požiaru.
Reláciu pripravila RTVS v spolupráci so sekciou Krízového riadenia Ministerstva vnútra SR. "Naším cieľom je upozorniť na to, že číslo tiesňovej linky by malo poznať aj každé dieťa a malo by vedieť kedy a v akých situáciách ho použiť na privolanie pomoci," uviedla Michaela Čulenová z komunikačného odboru MV SR.
Hlavní predstavitelia relácie okrem užitočných rád zavedú detských divákov aj priamo do Koordinačného strediska integrovaného záchranného systému MV SR, kde sú 24 hodín denne k dispozícii operátori, ktorí vo dne i v noci pomáhajú občanom a vysielajú pomoc na potrebné miesta. "Operátora si v relácii zahrá reálny operátor z bratislavského dispečerského strediska PharmDr. Peter Riha," uviedla Čulenová.
Jednotné európske číslo tiesňového volania 112 bolo zavedené v júli 1991 Rozhodnutím Rady Európskych spoločenstiev, vďaka ktorému museli členské štáty EÚ zabezpečiť zavedenie čísla 112 do verejných telefónnych sietí ako jednotné európske číslo tiesňového volania súbežne s ostatnými existujúcimi národnými číslami tiesňového volania.

Copyright © TASR 2013


RTVS má nový web http://www.hokej.rtvs.sk/, ktorý poskytne všetky informácie z MS v hokeji a aj vysielanie online v HD.

Koncert o slobode slova nebude

Koncert o slobode slova  nebude

Koncert o slobode slova sa dnes na bratislavskom Hlavnom námestí o 18:00 pre nepriaznivé počasie ruší. .

Pozvánka : Diskusia „O slobode slova“


Pozvánka :
Diskusia „O slobode slova“
 
 
Pri príležitosti Svetového dňa slobody tlače (UNESCO) –(1991), ktorý slúži ako príležitosť informovať verejnosť o porušovaní práv na slobodu prejavu a ako pripomienka uväznenia alebo smrti mnohých novinárov, ktorí prinášajú ľudom každodenné informácie o dianí vo svete , Vás pozývame na
 

                                    Diskusiu „O slobode slova“.

 Organizátor:
Slovenský syndikát novinárov
Župné námestie 7, Bratislava

Termín:
Piatok, 3. mája 2012

Miesto konania:
SSN, Župné námestie 7, Bratislava, 1. poschodie

PROGRAM:
09:30 * Moderátor Juraj Hrabko, úvodné slovo – Tamara Valková

 09:35 – 10:15 Moderovaná diskusia I. blok : Príbeh médií
*Matúš Kostolný, Plus 7 dní Šimák

 10:15– 10:30 * coffee break

 10:30– 11:15 *pokračovanie diskusie II.blok: Novinári
*Róbert Kotian, Marián Leško, Ján Fule

 11:15 – 11:30 *coffe break

 11:30– 12:15 *pokračovanie diskusie III.blok : Investigatíva
*Tom Nicholson, Marek Vagovič, Jozef Vozár-právnik

 12:15 – 13.00 * diskusia, občerstvenie

Česká televízia News

Česká televízia  News
 


V roku 60. výročie urobila Česká televízia ďalší krok smerom k budúcemu rozvoju HD vysielanie na českom území a českým divákom sprístupní hneď tri terestrické kanály vo vysokom rozlíšení. Od 1. mája - dňa, kedy Československá televízia pred 60 rokmi začala so svojím vysielaním, tak diváci budú môcť sledovať ČT1 HD, ČT2 HD a ČT šport HD v pozemnom vysielaní. Česká televízia si zároveň zabezpečila aj potrebný priestor pre vysielanie pripravovaných kanálov ČT: D a ČT art. Oba kanály odštartujú na jednom vysielacom okruhu 31. augusta 2013.
Po konzultáciách s Telekomunikačným úradom ČR a telekomunikačnými operátormi sa Česká televízia  rozhodla do doby, než je známe celkové riešenie terestrického vysielania po roku 2015, využiť časti Regionálne siete 7 ako rozšírenie možností existujúceho multiplexu verejnej služby. "Vďaka tomu môžeme v duchu televízie verejnej služby ponúknuť divákom ďalší bonus, ktorým je pozemné vysielanie v špičkovej HD kvalite hneď troch z našich kanálov. Verím, že diváci tento krok ocenia, zvlášť keď je to dva dni pred štartom Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji, ktorý vďaka Českej televízii budú môcť sledovať v tej najvyššej kvalite zadarmo v pozemnom vysielaní, "hovorí generálny riaditeľ Českej televízie Petr Dvořák.
Vzhľadom k tomu, že Českú republiku čaká nové kolo frekvenčného plánovania, ktorého cieľom má byť uvoľnenie ďalších kmitočtov doteraz slúžiacich televíznemu vysielaniu a ktorého prvé výsledky môžu byť známe až po roku 2015, nebolo možné ďalej vyčkávať na definitívne riešenie problému terestrického vysielania. Česká televízia sa preto rozhodla dočasne do roku 2017 využiť dostupných regionálnych sietí či kmitočtov rôznych poskytovateľov. Základom tohto riešenia je využitie časti Regionálne siete 7 ako rozšírenie možností existujúceho multiplexu verejnej služby. Česká televízia dnes uzavrela dohodu s prevádzkovateľom Regionálne siete 7 firmou Progress Digital.
Televízia verejnej služby tak uzavrela rokovania s telekomunikačnými operátormi a ČTÚ o štruktúre a rozvoji terestrického vysielania do roku 2017. Stalo sa tak aj na základe vyhodnotenia existujúcich možností rozšírenia multiplexu verejnej služby, tak aby umožňoval rozvoj nových vysielacích technológií, regionalizáciu vysielanie Českej televízie, rozvoj doplnkových služieb a zároveň ponúkol aj vysielanie Českej televízie vo vysokom rozlíšení.
Prevádzka tohto rozšírenia bude plne zodpovedať zákonným povinnostiam Českej televízie a bude obsahovať vysielanie programov ČT1 HD, ČT2 HD a ČT šport HD. Od septembra 2013 tu bude vysielaný aj kombinovaný program ČT: D a ČT art v SD rozlíšení. Skúšobná prevádzka časti tohto rozšírenia multiplexu verejnej služby bude zahájený 1. mája 2013 v súvislosti s oslavami začiatku televízneho vysielania na území vtedajšieho Československa pred šesťdesiatimi rokmi.
Prijaté riešenie vytvára časový priestor pre hľadanie životaschopné dlhodobé koncepcie terestrického digitálneho vysielania v ČR. ČT je pripravená tento proces maximálne podporiť a spolupracovať s ČRa, ČTÚ, ďalšími orgánmi štátnej správy a zúčastnenými stranami na realizovateľné a prevádzkovo aj ekonomicky udržateľné koncepciu prechodu na vysielanie v štandarde DVB-T2, ktorá je nevyhnutným predpokladom budúceho efektívneho frekvenčného plánovania, bez ktorého sa bezproblémový rozvoj digitálneho terestrického televízneho vysielania a bezdrôtových vysokorýchlostných dátových sietí nezaobíde.

NOMEN EST OMEN

NOMEN EST OMEN

Dobrý deň.
V relácii Správy RTVS ste dňa 1. 5. 2013 použili podtitulok "Československo má televíziu 60 rokov." Súdruhovia čechoslováci, zobuďte sa! Česko- Slovensko už nemá nič. Akceptovať by sa dal jedine podtitulok "Slovensko a Česko majú televíziu 60 rokov". Zobuďte sa, po dvadsiatich rokoch je najvyšší čas! Od začiatku roka sme v našej verejnoprávnej televízii (pre zadubencov zopakujem, že naozaj televízia, ktorú si platíme, je naša a nie vaša ani nijakej samozvanej čechoslováckej bezdomoveckej zberby) nevideli program pozitívne hodnotiaci dvadsať rokov našej štátnej samostatnosti, program pozitívne hodnotiaci osobnosti, ktoré sa historicky zaslúžili o Slovenskú republiku. Namiesto informovanosti o premnohých kultúrnych a vedeckých aktivitách Matice Slovenskej k 20. výročiu republiky (ale napríklad aj k 1150 výročiu príchodu sv. Cyrila a sv. Metoda) úbožiaci v našom televíznom spravodajstve donekonečna opakujú, že MS nezverejňovala zmluvy ("ako prví -kokoti- sme na to upozornili"). Namiesto skutočne národného vysielania neustále Slovenská televízia dáva priestor čecháčkom a čechoslováčkom roniacim slzy za nefungujúcim spoločným štátom, vysmieva sa z národne uvedomelých predstaviteľov Slovákov, znevažuje tisícročné úsilia mnohých generácií za znovuobnovenie vlastnej národnej štátnosti, ponižuje slovenský národ a dehonestuje aj slovenský jazyk. Upozorňujem vás už po neviem koľký raz na porušovanie zákona o štátnom jazyku a dnes k tomu dodávam aj to, že ponižovanie národa a rasy je u nás (aj v civilizovanej Európe) trestný čin!

Ing. arch. Tupý

BONANNO NEWS 5

BONANNO NEWS 5

Tretie súdne konanie sa dnes začalo na Okresnom súde Bratislava 2 pre právnický večierok v reštaurácii Bonanno v Rajeckých Tepliciach. Žalobu na ochranu osobnosti so žiadosťou o náhradu nemajetkovej ujmy podalo na vydavateľstvo Nového Času Ringier Axel Springer spolu osem právnikov prítomných v Bonanne. Medzi nimi aj sudca Najvyššieho súdu SR Milan Lipovský, ktorý chce od vydavateľstva odškodné 100.000 eur.
"Išlo o bežné priateľské stretnutie ľudí, ktorí sa poznajú dlhé roky," povedal dnes pred súdom Lipovský. Tvrdil, že na tomto stretnutí nevidel právnika Tibora Péchyho s maketou samopalu a modrými slúchadlami. Na súde uviedol, že keď vystupoval z auta, iba zachytil nejaký rozruch. Zároveň odmietol, že by Péchy vo vnútri reštaurácie mal na hlave slúchadlá a v rukách samopal. "Prekvapil ma článok v Novom Čase, mal som pritom podozrenie z nejakej manipulácie," povedal.
Ringier Axel Springer čelí spolu ôsmim žalobám na ochranu osobnosti od právnikov, ktorí sa mali zúčastniť na stretnutí členov občianskeho združenia Justičný Oskar v októbri 2010. Medzi nimi sú štyria sudcovia najvyššieho súdu a zastupujúci šéf prokuratúry Ladislav Tichý. Spolu žiadajú náhradu nemajetkovej ujmy 940.000 eur. Žalobu podal aj právnik Tibor Péchy, ktorý má na zverejnených fotografiách modré slúchadlá a atrapu samopalu. Tým nápadne pripomína a zosmiešňuje Ľubomíra Harmana, ktorý v lete 2010 zavraždil v Devínskej Novej Vsi sedem ľudí.
Na pondelkovom (29. 4.) pojednávaní pre žalobu sudcu Štefana Michálika na vydavateľstvo, vypovedala čašníčka z reštaurácie Bonanno. Tvrdila, že fotografia, na ktorej je Péchy v reštaurácii so slúchadlami a samopalom, nie je autentická. Čašníčka je zamestnankyňou manželky podnikateľa Štefana Comoreka, ktorý tiež v súvislosti s touto kauzou podal žalobu na ochranu osobnosti na Ringier Axel Springer.
 
Copyright © TASR 2013

RTVS a Česká televízia News

RTVS a Česká televízia News

 



Česká televízia prehĺbi spoluprácu so slovenskou verejnoprávna RTVS. Generálni riaditelia oboch spoločností dnes podpíšu memorandum, ktoré počíta so vzájomnou výmenou pri tvorbe a produkcii audiovizuálnych a kinematografických diel, vrátane spravodajstva, športu, hudobných a zábavných programov. ČTK to dnes povedala hovorkyňa ČT Michaela Fričová. Dokument vznikne v rámci stretnutí, ktorého sa na Kavčích horách zúčastňuje vedenie šiestich verejnoprávnych televízií stredoeurópskeho regiónu. Dvojdňový schôdzka sa koná vôbec prvýkrát. Pozvanie generálneho riaditeľa Českej televízie Petra Dvořáka prijali vedľa šéfa slovenského RTVS Václava Miky tiež generálny riaditeľ poľskej TVP Juliusz Braun, generálny riaditeľ rakúskej ORF Alexander Wrabetz, zástupca generálneho riaditeľa maďarskej MTVA Laszlo Zsolt Szabo, generálny riaditeľ slovinskej RTVSLO Marko Filli a zástupkyňa Európskej vysielacej únie ( EBU) Ingrid Deltenrová. "Som rád, že v regióne vznikla podobná iniciatíva a že sme toto výnimočné stretnutie zvolali práve na pôde Kavčích hôr. Spoločných tém máme s ostatnými verejnoprávnymi televíziami v stredoeurópskom regióne celý rad a niektoré môžeme rozvinúť do podoby medzinárodnej spolupráce," uviedol šéf ČT Dvořák. Príkladom podľa neho môže byť nová metodika merania verejné hodnoty, ktorú Česká televízia zaviedla začiatkom tohto roka. Na základe nového memoranda bude Slovenská televízia napríklad ponúkať licencie pre územie Slovenské republiky prednostne verejnoprávna RTVS. Tá už dlhodobo uvádza napríklad dokumentárny cyklus Na ceste a Na ceste po Česku. RTVS zároveň držia už licenciu k vianočnej rozprávke Šťastný smoliar alebo seriálu Cirkus Humberto. Rokovania medzi oboma televíziami už začala k ďalším licenciám, v súčasnej dobe napríklad k uvedeniu seriálu Sanitka II. Slovenský šéf pripomenul spoločné korene, ktoré obe inštitúcie majú. "Som rád, že toto memorandum podpisujeme práve v čase 60. výročia Československej televízie," uviedol Mika. "Česká televízia je pre nás inšpiráciou a vzorom v mnohých oblastiach a práve na spoločných základoch a tradíciách oboch médií chceme stavať aj v budúcnosti," dodal generálny riaditeľ RTVS. RTVS vznikla v roku 2011 zlúčením Slovenské televízie a rozhlasu. Tento krok mal zabrániť ďalšiemu zadlžovaniu televízie.

 

Copyright © ČTK 2013

1. 5. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Anglický herec, spisovateľ a hudobník Hugh Laurie priznal, že nakrúcanie seriálu Dr. House (2004–2012) bolo pre neho veľmi vyčerpávajúce. Päťdesiattriročný Laurie si cynického, nepriateľského a zároveň geniálneho diagnostika Gregoryho Housea zahral v ôsmich sériách a dovedna 176 epizódach. "Akákoľvek opakujúca sa rutina sa môže stať tak trochu nočnou morou. Občas som mával deprimujúce obdobia, temné dni, keď som mal pocit, že sa nedá utiecť," uviedol v rozhovore pre magazín Radio Times. "Bol som odhodlaný, že nikdy neprídem neskoro, že nezmeškám ani jeden deň nakrúcania. Ale niekedy som si vravel: 'Keby som mal na ceste do štúdia nehodu a niekoľko dní by som sa musel zotavovať, nebolo by to úplne skvelé?'" dodal.
Hugh Laurie, známy aj ako autor bestselleru Obchodník so smrťou (1996), získal v rokoch 2006 a 2007 za stvárnenie Gregoryho Housea dva Zlaté glóbusy, pričom až do roku 2011 si v každom nasledujúcom roku pripísal ďalšiu nomináciu. Zahral si tiež vo filmoch ako Myšiak Stuart Little (1999), Let Fénixa (2004) či Králi ulice (2008). Angličan, ktorý sa sám naučil hrať na gitaru a klavír, vydal v máji 2011 debutový bluesový album Let Them Talk. Naživo ho predstavil aj vo Viedni. S nahrávkou obsahujúcou dovedna 15 skladieb sa dostal na druhé miesto v britskom albumovom rebríčku, v USA to dotiahol na 16. priečku. Z jeho debutovej štúdiovky vyšli single You Don't Know My Mind a Winin' Boy Blues. Vo Veľkej Británii sa album Let Them Talk stal najpredávanejšou bluesovou nahrávkou roka 2011. Už 6. mája uvedie na trh ďalší album Didn't It Rain, ktorý v rámci svojho turné 23. júla predstaví vo viedenskom Konzerthause a o tri dni neskôr v pražskom Kongresovom centre.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.







Zomrela Deanna Durbin

Zomrela Deanna Durbin




Vo veku 91 rokov zomrela jedna z najväčších hollywoodskych hviezd 30. a 40. rokov Deanna Durbin. Oznámil to jej syn Peter H. David, podľa ktorého posledný raz vydýchla pred niekoľkými dňami v Paríži.
Deanna Durbin, vlastným menom Edna Mae Durbin, sa narodila 4. decembra 1921 v kanadskom Winnipegu. Vo svete filmu debutovala v roku 1936, keď sa spolu s Judy Garland ukázala v krátkometrážnom muzikáli Every Sunday. Jej prvou celovečernou snímkou bol ďalší muzikál - Tri dievčatká (1936), ktorý nominovali na Oscara v kategórii Najlepší film. Diváci ju môžu poznať i z filmov Sto mužov a jedno dievča (1937), Jej prvá láska (1939), Nemôžem nespievať (1944), Vianočná dovolenka (1944) alebo Dáma vo vlaku (1945). Jej snímky mali taký úspech, že sa povrávalo, že koncom 30. rokov zachránila Universal Studios pred krachom. Durbin spolu s hercom Mickeym Rooneym v roku 1939 udelili Academy Juvenile Award, teda miniatúrnych Oscarov, za ich "významný prínos kinematografii pre to, že na plátno priniesli ducha a zosobnenie mladosti". V roku 1947 bola najlepšie platenou ženou v Spojených štátoch amerických, no už o dva roky neskôr odišla do hereckého dôchodku. So svojím tretím manželom, režisérom Charlesom Davidom, sa následne presťahovala na francúzsky vidiek. Málokedy komunikovala s novinármi, no v roku 1958 médiám poslala list, v ktorom uviedla, že nakrúcanie filmov ju nikdy nerobilo šťastnou. "Postavy, ktoré ma nútili hrať, mali veľmi málo alebo nič spoločné so mnou," priznala herečka, ktorá má svoju hviezdu na hollywoodskom Chodníku slávy.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

POZVÁNKA

POZVÁNKA


Výstava slovenských novinárskych fotografií a slovenských a českých karikatúr prihlásených do 9. ročníka súťaže Novinárska cena 2012.
VERNISÁŽ: 2. mája o 17:00, Nadácia otvorenej spoločnosti ,Baštová 5, Bratislava


Hore - dole

Hore - dole

Nový sitcom Petra Marcina Hlavne, že sa máme radi...mal minulý týždeň podiel 5,3%. Včera katastrofa pokračovala, podiel bol iba 3, 6 % a sledovalo ho iba 72 tisíc divákov starších ako 12 rokov .

Zábavná relácia Nikto nie je dokonalý včera stratila opäť divákov, 15 tisíc. Reláciu sledovalo 215 tisíc divákov starších ako 12 rokov s podielom iba 11,00%

VŠE CO MÁME, PRO MR DÁME!

VŠE CO MÁME, PRO MR DÁME!
 
Dobry den, nechcem vyzerat ako ufrflany dedo, ale ak si hovorite informacne radio a za to platime koncesionarske poplatky, nemali by redaktori a moderatori hovorit nepravbu o byvalom rezime, ktory casto oznacuju ako komunisticky, co je nepravda. Medzi Socializmom a komunizmom je velky rozdiel, ak to nerozlisuju ludia v masmediach, mladi ludia uz vobec nevedia ze bola ceskoslovenska cocialisticka republika, preto ze vsade sa hovori o komunistickom Slovensku. Nazyvajme veci pravymi menami a nehanobme vsetko co nieje kapitalisticke

30. 4. 2013

Art Film Fest NEWS

Art Film Fest NEWS


Ázijská kinematografia nie je len o kung fu alebo meditácii. Jej inú - dravšiu, živšiu a aj vášnivejšiu stránku a najmä otvorenejšiu pre publikum, ukáže aj tento rok sekcia Prísľuby z Východu, ktorá už neodmysliteľne patrí do programu Art Film Festu. Tento rok poteší filmových fanúšikov od 21. do 26. júna v Trenčíne a Trenčianskych Tepliciach. Na festivalové plátna prinesie opäť výnimočné snímky, ktoré nemožno bežne vidieť v slovenských kinách.
Filmy z Japonska, Južnej Kórey, Číny, Taiwanu a Hongkongu - či už komédie, romantické filmy, trilery, gangsterky, ale aj akčné „mlátičky“ si už našli svoje pevné miesto u festivalových návštevníkov. „Diváci vítajú možnosť vidieť snímky rozprávané iným štýlom a poetikou v kontraste k známej európskej či americkej kinematografii,“ povedali zostavovatelia sekcie Prísľuby z Východu Adrián Žiška a Kristína Aschenbrennerová.
„Prvý rok sme pracovali s označením „ázijská filmová kuchyňa“. Ak by sme na túto metaforu nadviazali, dá sa povedať, že nejde len o hadiu krv a ryžovú kašu, ale sú tu rôzne iné chute a treba ich ochutnať,“ dodali.
Divákom zbehlým v ázijskej kinematografii poskytnú Prísľuby z Východu možnosť vidieť tie najlepšie filmy z ázijskej kuchyne a "nováčikom" zas ukážu nevídaný kus exotického sveta.
Jedným z najlákavejších filmov sekcie bude kórejská „gangsterka“ Nový svet/Sinsegye. Na festivalové plátna prinesie príbeh policajta, ktorý sa v utajení infiltruje do radov vplyvného gangu. Samozrejme, diváci si užijú aj hromadný súboj, ktorý, ako typický pre tento žáner nie je len povinným cvičením, ale nadchne svojou výbornou choreografiou.
Akčnú atmosféru vo festivalových kinách zas vystrieda romantika v podobe taiwanskej komédie O ovečke, ktorá chcela lietať /Nan fang xiao yang mu chang. Postará sa o to dvojica hlavných hrdinov, ktorí sú “divní” aj na miestne pomery a z ich netypického postoja k životu a najmä k práci vyplynú mnohé čarovné situácie. On sa, nevediac zabudnúť na svoju bývalú lásku, presťahuje do blízkosti školy, kde jeho expriateľka študuje, aby nakoniec našiel niekoho iného – ju, ktorá kreslí ovečky a počíta lietadlá. Samo vzplanutie lásky a prvá pusa čerstvo spečatenej dvojice zahrajú až druhé husle.
To, ako sa sny môžu splniť v každom veku, ukáže aj čínsky film Dobehni svoj sen/Fei yue lao ren yuan. Úsmevný príbeh partie penzistov, ktorí usilovne nacvičujú svoje číslo na vystúpenie v televíznej súťaži a naplánujú si útek z domova dôchodcov, je výnimočná road movie o ceste plnej príhod, o sile priateľstva a najmä o tom, že život sa naozaj nekončí v momente odchodu na dôchodok.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Niekdajší člen britskej kapely Oasis Noel Gallagher po druhý raz odmietol ponuku od tvorcu speváckej súťaže The X Factor Simona Cowella, aby sa stal jedným z porotcov tejto televíznej šou.
Britský denník The Sun začiatkom apríla informoval, že Gallagherovi údajne ponúkli za účinkovanie v šou plat dva milióny libier. Hudobník neskôr túto informáciu potvrdil, ponuku však aj tak odmietol. "Áno, znova ma oslovili, aby som sa stal členom poroty X Factoru. Mám pocit, že si myslia, že keď som sa vrátil z turné, tak sa nudím. Ale tak veľmi sa nebudem nudiť nikdy. Sharon Osbourne dostáva 1,5 milióna libier, čo som počul. Ak je ona hodná 1,5 milióna libier, koľko som hodný ja? Tri milióny? Tri a trištvrte? Nemám nič proti tejto šou, len jednoducho nechcem byť v televízii každú sobotu večer," uviedol starší z bratov Gallagherovcov, ktorý dostal podobnú ponuku už v roku 2011. Vtedy ju však tiež odmietol, pretože pracoval na albume svojej novej kapely Noel Gallagher's High Flying Birds.
Noel Gallagher sa preslávil v skupine Oasis, ktorá debutovala v roku 1994 albumom Definitely Maybe. Po ňom nasledovali nahrávky (What's The Story) Morning Glory? (1995), Be Here Now (1997), Standing On The Shoulder Of Giants (2000), Heathen Chemistry (2002), Don't Believe The Truth (2005) a Dig Out Your Soul (2008). Činnosť skupiny však už od začiatku sprevádzali ostré a otvorené spory medzi Noelom a jeho bratom Liamom, ktoré napokon v auguste 2009 viedli k jej rozpadu. Noel si v roku 2010 založil spomínanú vlastnú kapelu Noel Gallagher's High Flying Birds, s ktorou o rok neskôr vydal eponymnú debutovú štúdiovku. Jeho brat Liam má zas skupinu Beady Eye, ktorá sa taktiež v roku 2011 prezentovala debutovým albumom Different Gear, Still Speeding.


Nemecký mediálny konglomerát Bertelsmann stanovil uvádzaciu cenu akcií pri predaji svojho podielu v skupine RTL na 55,50 eur. Získať by tak mohol až 1,42 mld. eur, informovala skupina RTL v pondelok. Bertelsmann na predaj ponúka 23,2 mil. akcií RTL a opciu na predaj ďalších 2,3 mil. akcií v závislosti na záujme o ne.
Spoločnosť sa transakciou snaží získať hotovosť na financovanie svojich rastových plánov, ako aj reštrukturalizáciu svojich obchodných aktivít s cieľom naskočiť na vlak zmien na rýchlo sa meniacich trhoch. V prípade kompletného predaja by si Bertelsmann udržal v spoločnosti RTL podiel vo výške 75 %. Obchodovanie s akciami sa na burze vo Frankfurte začne v utorok 30. apríla, transakciu spravujú banky Deutsche Bank a Morgan Stanley.
RTL je najväčšou mediálnou spoločnosťou v Európe, prevádzkuje spolu 53 televíznych kanálov a 28 rozhlasových staníc v desiatich krajinách. Skupina RTL už v apríli informovala, že jej materská spoločnosť plánuje predať časť svojich podielov v nej. Obe firmy sa dohodli, že po skončení obchodovania 5. mája sa minimálne tri mesiace nebudú vlastnícke pomery nijako meniť.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.