DALITO!

27. 4. 2013

Štúrovo pero

Štúrovo pero






Zlaté Štúrovo pero, ktoré je najvyšším ocenením v rovnomennej súťaži začínajúcich novinárov, si z dnešného vyhodnotenia v Krajskej knižnici Ľ. Štúra vo Zvolene odnáša časopis Rozhľad z Gymnázia Považská Bystrica. Cenu získava redakcia za dlhodobo výborný časopis, ktorý sa viac rokov po sebe umiestňuje na popredných miestach súťaže.
Cena je spojená s právom uverejňovať jeden rok na obálke časopisu symbol Zlaté Štúrovo pero. Redakcia zároveň získala finančnú odmenu 175 eur.
Víťazom súťaže stredoškolských časopisov za rok 2012 sa stal a finančnú odmenu vo výške 175 eur získal časopis Ťahák z Gymnázia Vráble.
Na druhom mieste sa umiestnili dve redakcie: Študentské slovo, Gymnázium Šrobárova ulica v Košiciach a Stretnutia, Gymnázium P.O. Hviezdoslava v Kežmarku. Časopisy získali finančnú odmenu 145 eur.
V absolútnom poradí sa na treťom mieste umiestnili tri časopisy: Quo vadis, Gymnázium sv. Košických mučeníkov v Košiciach, Nový Blesk, Športové gymnázium Jozefa Herdu v Trnave a Gymoš, Spojená škola Juraja Henischa Bardejov. Časopisy získali finančnú odmenu po 125 eur.
Ocenených bolo tiež ďalších šesť stredoškolských časopisov a dvaja pedagógovia.
Porota zložená s profesionálnych novinárov udelila v kategórii vysokoškolských časopisov prvú, druhú a tretiu cenu a to pre časopisy attelier, Like - magazín PEVŠ a OKO Časopis. Okrem, toho porota udelila dvom časopisom Cenu primátora mesta Zvolen a Cenu Krajskej knižnice Ľ. Štúra.
Hlavné ceny Literárneho fondu v kategórii novinárske príspevky stredoškolákov si odnášajú Annamária Ondrejková z Gymnázia v Považskej Bystrici, Miroslav Bellay z Gymnázia v Považskej Bystrici a Matej Sotník zo Súkromnej obchodnej akadémie v Žiline. Udelených bolo ešte aj ďalších päť prémií.
Hlavné ceny Literárneho fondu v kategórii novinárske príspevky vysokoškolákov získali Dáša Račková z Katedry žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, Magdaléna Švecová z Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave a Veronika Pilátová z tej istej fakulty. Prémiu Literárneho fondu získala Gabriela Gažová z Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave.
Okrem toho Nadácia Slovenskej sporiteľne odmenila príspevky, ktoré sa aspoň v jednej rubrike venovali oblasti finančného vzdelávania. Porota udelila celkom osem ocenení.

Štúrovo pero je najprestížnejšia celoslovenská súťaž podporujúca a rozvíjajúca novinárske nadanie študentov stredných a vysokých škôl. Tento rok sa konal už 18. ročník.
Súťaž si získala veľkú popularitu a každoročne sa jej vyhodnotenia zúčastňuje okolo 200 študentov. Do tohto ročníka sa prihlásilo 84 stredoškolských, 9 vysokoškolských časopisov, 67 súťažiacich v kategórii novinárske príspevky stredoškolákov, ktorí zaslali 159 novinárskych príspevkov a v kategórii novinárske príspevky vysokoškolákov 20 súťažiacich s 50 novinárskymi príspevkami.
Súčasťou vyhodnotenia sú aj tlačové besedy a diskusie s významným hosťom z politického života Slovenska a úspešnými žurnalistami. Tento rok medzi účastníkov Štúrovho pera zavítal aj premiér Robert Fico.



Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



V meste Saltillo v severnom Mexiku objavili rozsekané telá dvoch mladých mužov, z ktorých jedného identifikovali ako fotografa pracujúceho pre denník Vanguardia. Oznámili to dnes tamojšie úrady.
Denník si najal 22-ročného fotografa Daniela Martineza Bazaldua na fotenie záberov zo spoločenských podujatí. Ako uviedla agentúra AP, telá objavili v stredu spoločne s odkazmi, ktoré sú typickým rukopisom drogových kartelov. V meste Saltillo pôsobí drogový kartel menom Zetas. Ručne písaný odkaz podľa úradov naznačuje, že obaja mladíci vystúpili z drogového gangu. Ďalšie miestne noviny nedávno oznámili, že kvôli vyhrážkam adresovaným do redakcie už nebudú viac zverejňovať správy o drogových gangoch.


Copyright © TASR 2013


Obľúbený seriál Dva a pol chlapa (2003) sa vráti na obrazovky s jedenástou sériou. V piatok to potvrdila televízia CBS prostredníctvom Twitteru. Ashton Kutcher aj Jon Cryer už podpísali zmluvy, nejasný je však osud Angusa T. Jonesa. Ten údajne už nebude jednou z hlavných hviezd a rokuje o tom, že by účinkoval iba v niektorých epizódach. Devätnásťročný predstaviteľ Jakea Harpera totiž koncom novembra spôsobil škandál, keď zverejnil na internete video, v ktorom osočoval tento sitkom. Fanúšikov dokonca vyzval, aby šou prestali pozerať a nenapĺňali si hlavy odpadom. Za video, ktoré vzniklo pre kresťanskú organizáciu Forerunner Christian Church, sa však neskôr ospravedlnil.
Hlavnou hviezdou seriálu bol počas prvých ôsmich sérii Charlie Sheen, no toho po niekoľkotýždňovom mediálnom spore v roku 2011 vyhodili. Nahradil ho Ashton Kutcher, známy zo seriálu Tie roky sedemdesiate (1998 - 2006) a snímok ako Kámo, kde mám fáro? (2000), Šialené rande (2003), Osudový dotyk (2004), Mejdan v Las Vegas (2008) či Hlavne nezáväzne (2011), ktorý stvárňuje miliardára so zlomeným srdcom Waldena Schmidta. Ten sa po smrti Charlieho Harpera (Charlie Sheen) pod kolesami parížskeho metra nasťahuje do jeho domu a zblíži sa s Charlieho bratom Alanom i jeho synom Jakeom. Premiérová epizóda deviatej série amerického sitcomu, v ktorej sa namiesto Sheena po prvý raz predstavil Kutcher, mala rekordnú sledovanosť. Podľa údajov štatistickej spoločnosti Nielsen si jeho debut pozrelo až 27,8 milióna ľudí a seriálu sa aj naďalej darí. Kutcher je podľa ostatného rebríčka magazínu Forbes najlepšie plateným televíznym hercom.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



OBČERSTVOVACÍ KÚTIK

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK 



Stále Milujeme Slovensko

Stále Milujeme Slovensko
Show Milujem Slovensko má trvalo zostupnú tendenciu. Včera show sledovalo 293 tisíc divákov starších ako 12 rokov s podielom 14,9 % / minulý týždeň- 16,5 %/.


Policajti z centra získlai včera 9 tisíc divákov . Mali tak podiel 6,2 % a 91 tisíc divákov starších ako 12 rokov .

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS




Poslanec hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) Jozef Viskupič chce liberalizovať udeľovanie rozhlasových licencií. Takýmto spôsobom chce pomôcť k tomu, aby sa v slovenskom éteri objavili monotematické rádiá a v rozhlasovom vysielaní mali väčší podiel menšinové žánre i slovenskí autori.
Viskupičovu iniciatívu podporili ďalší opoziční poslanci, Peter Pollák a Igor Hraško z OĽaNO, Daniel Krajcer, Marián Kvasnička (KDH) a Magdaléna Vášáryová (SDKÚ-DS).
Viskupič dnes do parlamentu predložil návrh zákona o vysielaní a retransmisii, ktorý umožní udelenie viacerých rozhlasových licencií jednému vysielateľovi. "Takýmto spôsobom budú môcť okrem mainstreamových rádií vzniknúť aj takzvané monotematické rádiá, teda rádiá zamerané na konkrétne hudobné žánre," uviedol Viskupič a pripomenul, že podľa dnes platných zákonov môže jeden vysielateľ dostať iba jednu licenciu.
Ako ďalej povedal, z ekonomického pohľadu je umožnenie držby viacerých licencií nevyhnutné pre fungovanie alternatívnych rádií, ktoré tak budú finančne zastrešené mainstreamovými rádiami.
Tento krok považujem za efektívnu možnosť, ako budú môcť vzniknúť aj folklórne či menšinové rádiá," tvrdí Viskupičov poslanecký kolega Igor Hraško.
Podľa Viskupiča môže vznik monotypových rádií dať väčšiu šancu mladým slovenským hudobníkom. "Veľa našich slovenských autorov tvorí práve alternatívnu hudbu, aj toto je cesta ako ich dostať viac do éteru," uviedol Viskupič.
Okrem liberalizácie udeľovania licencií chce skupina opozičných poslancov v zákone sprehľadniť majetkové a personálne vzťahy vo vysielaní našich rádií. Poslanci chcú zaviesť povinnú identifikáciu majoritných vlastníkov žiadateľa o licenciu a posúvajú hranicu zisťovania informácií o majetkových a personálnych prepojeniach až na tretiu úroveň, t. j. na úroveň spoločníka alebo akcionára spoločníka žiadateľa o licencie.
"Tento krok prispeje k transparentnosti konania o licenciu. V navrhovanom upravenom licenčnom konaní bude od počiatku jasné, kto stojí za osobou, ktorá sa uchádza o licenciu na vysielanie," dodáva Viskupič.


Maľovať Slovensko nie len na čierno, ale aj v iných farbách, by si od budúcej generácie novinárov želal premiér Robert Fico. Povedal to na dnešnom stretnutí so študentmi stredných a vysokých škôl, ktorí sa vo Zvolene zúčastňujú novinárskej súťaže Štúrovo pero.
"Želal by som si, aby v médiách neboli len čierne správy, ale aj také, ktoré poukazujú aj na úspechy Slovenska. Mrzí ma, že dobrou správou pre média je iba zlá správa. Aj Slovensko je ale krajina, ktorá sa v porovnaní s inými štátmi môže pochváliť mnohými vecami. Očakával by som preto, aby nová generácia novinárov všetko nemaľovala len na čierno, pretože aj dobrá správa môže byť správou dobrou," uviedol.
Novinárčinu napriek tomu nazval ťažkým chlebíkom a spomenul, že medzi povolaniami, ktoré si vybral po absolvovaní topoľčianskeho gymnázia, bolo aj povolanie novinára. Konkrétne chcel byť športový komentátor. Nakoniec však zvíťazilo právo.
Aj keď vzťahy premiéra s novinármi nie sú najlepšie, o tom, že by ich rád zmenil, svedčia jeho slová, ktoré napísal do kroniky knižnice: Žiadam si večný mier so súčasnými aj budúcimi novinármi.
Štúrovo pero je najprestížnejšia celoslovenská súťaž podporujúca a rozvíjajúca novinárske nadanie študentov stredných a vysokých škôl. Súťaž umožňuje prezentovať výsledky výučby školy tvorbou žurnalistických žánrov, hodnotiť úroveň školských časopisov a konfrontovať ich s inými.
Súťaž si získala veľkú popularitu a každoročne sa jej vyhodnotenia zúčastňuje okolo 200 študentov. Súčasťou vyhodnotenia sú aj tlačové besedy a diskusie s významným hosťom z politického života Slovenska a úspešnými žurnalistami.
Súťažné práce vyhodnotí odborná porota, zložená z profesionálnych novinárov. Súťaž vyvrcholí v sobotu, 27. apríla, vyhlásením výsledkov a odovzdaním cien víťazom.


Copyright © TASR 2013



26. 4. 2013

Najvyšší súd potvrdil stotisícovú pokutu pre Markízu

Najvyšší súd potvrdil stotisícovú

pokutu pre Markízu


Najvyšší súd (NS) SR potvrdil rozhodnutie Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR), ktorým uložila pokutu 100.000 eur spoločnosti MARKÍZA – SLOVAKIA, s. r. o. za odvysielanie komunikátov, ktoré popularizovali politickú stranu 99 % - občiansky hlas a jej kandidátov Alenu Dušatkovú, Pavla Pavlíka a Petra Vačoka. Rozhodnutie Najvyššieho súdu je konečné, bez možnosti odvolania.

Komunikáty vysielala televízia MARKÍZA pred voľbami do NR SR v januári 2012. O sankcii Rada rozhodla na mimoriadnom zasadnutí 1. februára 2012, ktoré kvôli prešetreniu tejto politickej reklamy zvolala.
Ako uviedla Lucia Jelčová z útvaru riaditeľa RVR, Najvyšší súd SR potvrdením pokuty uznal argumentáciu Rady, že pri posudzovaní politickej reklamy nie je podstatná forma verejného oznámenia, ktorou je realizovaná, ani to, kto je zadávateľom reklamy. "Definícia politickej reklamy teda neprihliada na to, či k jej naplneniu došlo vysielaním sponzorského odkazu tretej osoby, vysielaním politickej propagácie ako priamej súčasti programu či vysielaním propagácie formou samostatného reklamného oznámenia," spresnila Jelčová.
Vo februári 2012 Rada pre rovnaké porušenie zákona rozhodla aj o uložení sankcie pre spoločnosti MAC TV s. r. o., vysielateľovi televízie JOJ a RADIO, a. s., vysielateľovi Fun rádia. "Keďže však títo vysielatelia zákaz politickej reklamy vo vysielaní porušili po prvýkrát, za jej vysielanie zákon umožňoval uložiť len nefinančnú sankciu – upozornenie na porušenie zákona," pripomenula Jelčová.

Copyright © TASR 2013




Stanovisko Slovenského výboru medzinárodného tlačového inštitútu IPI Slovensko k ostatným prípadom ohrozovania slobody médií súdnou mocou v SR

Stanovisko Slovenského výboru medzinárodného tlačového inštitútu IPI Slovensko k ostatným prípadom ohrozovania slobody médií súdnou mocou v SR



Slovenský výbor medzinárodného tlačového inštitútu IPI - IPI Slovensko je hlboko znepokojený stupňujúceho sa tlaku súdov, sudcov a súdnej moci všeobecne na slobodu médií zakotvenú v Ústave SR.
Žaloby sudcov a prokurátorov v kauze Bonano a najnovšie rozsudok súdu v kauze sudcu Trubana voči denníku SME sú priamym ohrozením médií ako zástupcov verejnosti vo vykonávaní ich základných funkcií informovania verejnosti a kontroly verejnej moci.
Oba prípady útokov na médiá vyvolávajú opodstatnené obavy, že sudcovia, prokurátori a súdna moc všeobecne sa správajú ako kasta nedotknuteľných, nekritizovateľných a v konečnom dôsledku verejnosťou nekontrolovateľných. Avšak ani v judikátoch nemôže stáť súdnictvo nad všetkým a musí pripustiť verejnú kontrolu.
V kauze Bonano vinia média za to že odhalili a zverejnili nevhodné správanie sudcov a prokurátorov, ktoré je v priamom rozpore s ich etickým kódexom. A v kauze sudcu Trubana nielenže súd nerešpektoval fakt, že denník SME publikoval pravdivé informácie, ktoré nikto nevyvrátil za čo sa musí ospravedlniť, ale rozsudkom a nariadením zverejnenia textu na prvej strane denníka priamo zasiahol do zodpovednosti vydavateľstva a šéfredaktora za obsah nimi vydávaného média.
IPI Slovensko vyzýva orgány štátu - NRSR, Vládu SR i Ministerstvo spravodlivosti, ako i samotných sudcov a prokurátorov, aby pri všetkom rešpekte k nezávislosti súdnictva, vytvorili podmienky na zamedzenie takýchto praktík obmedzovania slobody slova a médií.
IPI Slovensko o tomto stave i konkrétnych prípadoch bude informovať svoje partnerské inštitúcie v zahraničí, ako sú IPI, OBSE, Radu Európy a podobne.


Za IPI Slovensko
Správna rada Slovenského výboru Medzinárodného tlačového inštitútu IPI
Za správnosť:
Pavol Múdry
Predseda Správnej rady

Hospodárske noviny dlhodobo zavádzajú

Hospodárske noviny
 
dlhodobo zavádzajú 

Reakcia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na článok uverejnený v denníku Hospodárske noviny 26. apríla 2013 s názvom "Čaplovič odmietol český projekt zadarmo":

Ministerstvo školstva zotrváva na svojom stanovisku vo veci prevzatia Národnej sústavy kvalifikácií z Českej republiky. Nepopiera možnosť využitia metodiky, všeobecných materiálov a skúseností odborníkov z Českej republiky, avšak považuje za nereálne preklopenie českej verzie do slovenskej podoby. Aj odborníci z Českej republiky môžu potvrdiť, že tento minimalistický spôsob tvorby takého významného celospoločenského projektu nie je možný, už len vzhľadom na regionálne rozdiely. Pri jeho tvorbe je kľúčová participácia zamestnávateľov Slovenskej republiky, nakoľko práve ich požiadavky zohľadňujú potreby trhu práce na Slovensku.
Redaktor Hospodárskych novín bol niekoľkokrát upozornený, aby si počkal na prvé výstupy projektu, ktoré poskytnú dostatok relevantných informácií. Namiesto toho však čitateľom dlhodobo podsúva skreslené informácie. Zrejme mu vôbec nejde o objektívne informácie a už vôbec nie o problematiku, ktorú bývalé vedenie rezortu nezvládalo. Pravda je však iná ako to, čo sa pokúša vykresliť redaktor Hospodárskych novín.
Národná sústava kvalifikácií je zosúladením požiadaviek trhu práce, teda zosúladením zamestnávateľského sektoru so sektorom vzdelávania. Musí byť preto tvorená vzájomnou spoluprácou zamestnávateľov a vzdelávacích inštitúcií. Pre jej uplatnenie v praxi je to nevyhnutná podmienka. V prípade prevzatia českej Národnej sústavy kvalifikácií by sme zopakovali negatívnu skúsenosť českých kolegov súvisiacu s jej tvorbou, ktorou bolo odmietnutie prvej fázy českej sústavy, nakoľko sa na jej tvorbe nezúčastnili zamestnávatelia. Na túto skutočnosť sme boli českými kolegami viackrát upozornení.
Vychádzajúc z tvrdení v uvedenom článku o jednoduchom preklopení českej Národnej sústavy kvalifikácií do slovenskej treba povedať, že je pre nás prekvapením, prečo projekt doteraz dlhé roky spal napriek tomu, že je kľúčovým pre dlho očakávaný posun v oblasti odborného i celoživotného vzdelávania. A tiež je záhadou, prečo jednoduché preklopenie vzorca z Čiech, ktorý je podľa redakcie aj exministra Jurzycu zadarmo, doposiaľ nebolo zrealizované. Asi to nie je také super, ako sa to niekto bez znalostí pokúša interpretovať.

Michal Kaliňák, hovorca ministra školstva

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA


 "Tlačia na nás, lebo sme stúpili na otlaky ich veľkých firiem, teraz napríklad znížením režijných nákladov pre domácnosti." 
Viktor Orbán



„O týchto veciach neviem povedať úplne nič.“
Milan Stráňava o rámcovej zmluve za 20 miliónov eur, ktorú získala jeho agentúra Promea Communication

"Verejné obstarávanie je výsostne odborná problematika, politická rovina v ňom podľa môjho názoru nemá čo hľadať. Legitimita spolupráce vyplýva zo zákona o verejnom obstarávaní, z príslušných ustanovení o centrálnom obstarávaní. O čo sú Horné Plachtince horšie ako iné mesto alebo obec na Slovensku?"
Katarína Lutherová, konateľka ROA



„Jediná dobrá správa pre teba, Capriles, je, že vo väzení budeš môcť pracovať. Uvidíme, či zmeníme tvoje fašistické myslenie a či z teba spravíme človeka.  Oči máš plné nenávisti a tvoj výzor vypovedá o tom, že si pod vplyvom halucinogénov."
Iris Varelová , Venezuelská ministerka pre väzenstvo


„O tom nič neviem, ale nič to.“
Ladislav Nozdrovický, starosta Horných Plachtiniec a jeho reakcia na tvrdenie novej konateľky ROA, že to on ju navrhol



"Danko je polocigán, ktorý klame a podvádza celú spoločnosť."
Ján Slota

RTVS NEWS

RTVS NEWS




Rozhlas a televízia Slovenska a GfK Slovakia, s.r.o. popísali zmluvu na Vývojovo/výskumný projekt Mediálny panel . Projekt bude obsahovať :


Kvantitatívne pretestovanie vyvíjaných relácií
Kontinuálny monitoring zameraný na postoje a vnímanie programov a relácií v porovnaní s konkurenciou
Kvantitatívne postestovanie relácií, identifikácia slabých stránok a definícia návrhov na zlepšenie
Identifikácia aktuálnych tém na tvorbu a vývoj nových relácií
Kontinuálny monitoring zameraný na postoje a vnímanie programov jednotlivými špecifickými cieľovými/záujmovými skupinami, pre ktoré je program určený

Celková cena za realizáciu projektu v dobe trvania od 1.4.2013 do 28.2.2013 je 199.960,- EUR bez DPH Cena vrátane DPH je 239.952,- EUR.

25. 4. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
 

Súd vo Francúzsku začal vyšetrovanie fotografa a vydavateľstva, ktoré zverejnilo nepovolené zábery zachytávajúce manželku britského princa Williama Catherine, vojvodkyňu z Cambridgeu, bez vrchného dielu plaviek.
Zábery sa vlani objavili v septembrovom čísle francúzskej mutácie britského týždenníka Closer. Informovala o tom dnes agentúra AP s odvolaním sa na prokuratúru v meste Nanterre.
Jej hovorkyňa Caroline Chassainová uviedla, že fotograf, jeho zamestnávateľ - denník La Provence, ako aj vydavateľstvo Mondadori Magazines France sú vyšetrovaní ohľadom možného trestného zneužitia inkriminovaných záberov.
Kým ich však obžalujú v rámci vyšetrovania prípadu zahŕňajúceho členov britskej kráľovskej rodiny, môže uplynúť niekoľko mesiacov. Zrnité zábery vojvodkyne považuje Buckinghamský palác za nevkusné porušenie súkromia.

Copyright © TASR 2013




Postavičky z animovaného seriálu Veselá farma (2007) vrátane obľúbenej ovečky Shauna sa na jar 2015 ukážu v celovečernom filme. Divákov čaká dobrodružstvo Shauna a jeho zvieracích kamarátov, ktorí sa vyberú do mesta, aby zachránili svojho farmára. Film v réžii Richarda Starzaka a Marka Burtona nakrútia technikou stop-motion. "Shaun a jeho kamaráti majú obrovské množstvo fanúšikov na celom svete," uviedol David Sproxton, výkonný predseda filmového štúdia Aardman Animations, ktoré stojí za Veselou farmou. "Veľmi sa tešíme, že tieto postavy budeme môcť využiť vo väčšom dobrodružstve na plátne," dodal. Aardman Animations má na konte aj snímky Slepačí úlet (2000), Wallace & Gromit: Prekliatie králikolaka (2005) alebo Piráti! (2012).
Ovečku Shauna diváci mohli spoznať v oscarovom krátkometrážnom filme Wallace & Gromit: A Close Shave (1995). V roku 2007 sa stala hlavnou hviezdou animovaného seriálu Veselá farma, ktorého pôvodný názov znie Shaun the Sheep. Jeho tretia séria odštartovala 25. februára a vysielajú ho vo viac ako 170 krajinách.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


RADA RTVS

RADA RTVS

Rada Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) schválila na dnešnom zasadnutí účtovnú závierku RTVS k 31. 12. 2012 vrátane návrhu rozdelenia hospodárskeho výsledku.
Z predložených dokladov vyplýva, že RTVS dosiahla v roku 2012 výnosy vo výške 97.511.896 eur, náklady predstavovali sumu 101.984.761 eur, čo predstavuje stratu 4.472.865 eur. Túto stratu určuje rada zúčtovať na položku nevysporiadaný výsledok hospodárenia minulých rokov, čím sa strata hospodárenia RTVS z minulých období zvýši na 29.754.980 eur.
Na základe zmluvy s Ministerstvom kultúry SR o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti (zmluvy so štátom na podporu pôvodnej tvorby a programov vo verejnom záujme) bol poskytnutý na rok 2012 transfer zo štátneho rozpočtu vo výške 3.990.355 eur pre rozhlasové a 10.194.583 eur pre televízne vysielanie.
K 31. decembru 2012 mala RTVS priemerný počet 1368 zamestnancov, v tom 775 zamestnancov v organizačnej zložke STV, 574 zamestnancov v SRo a 19 v RTVS, s. r. o. (spoločnosť, ktorá realizuje finančné operácie spojené s výberom poplatkov za službu verejnosti). Mzdové výdavky predstavovali sumu 23.927.356 eur, v tom zákonom stanovené odvody 6.423.129 eur.
Rada sa ďalej zaoberala vyhodnotením plnenia programovej služby RTVS za rok 2012 na dvoch televíznych (Jednotka, Dvojka) a deviatich rozhlasových programových službách (Rádio Slovensko, Regina, Devín, Rádio_FM, Patria, Radio Slovakia International, Klasika, Litera a Junior). Z uvedeného hodnotenia vyplýva, že Jednotka odvysielala 5.174 hodín a Dvojka 6.661 hodín vysielania programov vo verejnom záujme, a na oboch programoch 10.572 hodín programov európskej tvorby. Pri rozhlasových programových službách je najpočúvanejšou spravodajsko-publicistická stanica Rádio Slovensko a regionálne Rádio Regina.
„Pre mňa sú v účtovnej závierke za rok 2012 podstatné dva dôležité fakty, že hospodárenie v úrovni príjmov a výdavkov dopadlo lepšie, ako plánovaný výsledok, čomu som rád. A to aj napriek tomu, že v RTVS boli v minulom roku dva manažmenty,“ uviedol pre TASR po skončení zasadnutia generálny riaditeľ Václav Mika.
„Stanovisko Rady RTVS k výsledkom hospodárenia vrátane čerpania prostriedkov na základe zmluvy so štátom je súčasťou výročnej správy, ktorú predkladáme do Výboru pre kultúru a médiá NR SR. Dozorná komisia sa zaoberala výsledkami hodnotenia RTVS za rok 2012, s ktorými oboznámila všetkých členov rady. Čerpanie bežných a kapitálových výdavkov neprekročilo stanovené ukazovatele,“ konštatoval podpredseda rady a predseda dozornej komisie Michal Jesenko.


Copyright © TASR 2013

RADIO BEST NEWS

RADIO BEST NEWS


Rádio Best FM bude mať od mája spoločensko-politickú reláciu s moderátorom Richardom Dírerom. Dialógy s Richardom Dírerom bude rádio vysielať každú nedeľu o 11:00. "Relácia bude prinášať témy a problémy, ktoré sa týkajú a trápia ľudí na Slovensku," uviedla Antónia Račková Paričiová z PR Clinic. „Som rád, že sa po krátkej prestávke môžem vrátiť do slovenského éteru s moderovaním spoločensko-politickej relácie, teda s niečím, čo mi je blízke a čomu som sa intenzívne venoval ostatné roky," doplnil Dírer.
Nasadenie diskusnej relácie Dialógy s Richardom Dírerom prichádza po rozšírení vysielania rádia Best FM o ďalšie lokality. Rádio Best FM vysiela v Bratislave, Trnave, Žiline, Banskej Bystrici, v Košiciach, Prešove, na Hornom Považí a na Záhorí.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Zamestnanci jedinej tvrdo opozičnej súkromnej televíznej stanice na Ukrajine v stredu vstúpili do štrajku. Chcú tým protestovať voči náhlej zmene svojho majiteľa, pričom sa obávajú, že ich novým vlastníkom bude prekážať kritika ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyča. Stanica TVi vznikla v roku 2008 a ako jediná vo svojom spravodajstve tvrdo kritizuje najpálčivejšie problémy krajiny vrátane vyšetrovania vysoko postavených vládnych predstaviteľov a podozrení z toho, že sa vyhýbajú plateniu daní. V čase, keď jej zamestnanci ohlásili štrajk, však vysielala prevažne len teleshopingovú reklamu.

Stanicu teraz prevzal americký podnikateľ narodený na Ukrajine Alexander Altman. Predtým ju vlastnili dvaja vehementní kritici Kremľa a ruského prezidenta Vladimira Putina - Konstantin Kagalovsky a Vladimir Gusinsky. Prvý z nich je bývalým spoločníkom uväzneného niekdajšieho miliardára Michaila Chodorkovského, zatiaľ čo Gusinsky je bývalý ruský mediálny magnát.



Animovaný sci-fi sitkom Futurama (1999) sa 4. septembra skončí
odvysielaním poslednej epizódy siedmej série. Oznámila to televízia Comedy Central, ktorá začne 19. júna vysielať druhú polovicu siedmej sezóny. Tvorca seriálu Matt Groening by bol podľa jeho slov veľmi rád, keby seriál pokračoval v inej televízii. "Chceli by sme vyrozprávať ešte mnoho príbehov. Ak sa nám to nepodarí, toto je skvelý spôsob, ako to ukončiť, lebo nasledujúce epizódy sú podľa mňa najlepšie, aké sme kedy urobili," uviedol pre magazín Entertainment Weekly.

Futuramu, ktorá sa odohráva na vesmírnej lodi v 31. storočí, zrušili už po druhý raz. V roku 2003 ju televízia Fox prestala vysielať po štyroch sériách, pričom v roku 2008 sa presunula do Comedy Central. "V tejto situácii sme už raz boli a keď pracujete na dieloch, ktoré sú rovnako dobré alebo ešte lepšie než čokoľvek, čo ste urobili predtým, pokúša vás pokračovať ďalej," opísal Groening, ktorý je zvedavý na reakciu fanúšikov. Výkonný producent David X. Cohen však má pocit, že už posledné série boli "bonusom", takže ho rozhodnutie Comedy Central veľmi nemrzí. "Očakával som to už pred dvoma rokmi," priznal.
Futurama je príbehom Philipa J. Frya, ktorý koncom 20. storočia v New Yorku rozváža pizzu. Nešťastnou náhodou ho zmrazia na tisíc rokov a zobudí sa v ďalekej budúcnosti, kde začne pracovať pre Planet Express - spoločnosť, ktorá rozváža tovar na rôzne planéty. Seriál si vyslúžil chvály kritikov a na konte má okrem iného štyri ceny Annie, šesť Emmy a jednu WGA Award.


Americký rapper a herec Vanilla Ice bude účinkovať v novej reality šou, v ktorej sa pridá ku komunite Amišov. Ide o nábožensko-etnickú skupinu ľudí žijúcich v USA a Kanade, ktorá odmieta mnohé výdobytky modernej doby v snahe držať sa zvyklostí a technológií, ktoré boli pre západnú civilizáciu typické pred viac než sto rokmi. Okrem iného odmietajú elektrinu, automobily alebo moderné oblečenie. Reláciu Vanilla Ice Goes Amish odvysiela neskôr v tomto roku televízia DIY Network. "Bude to úžasná, kúzelná šou," napísal hudobník s občianskym menom Robert Van Winkle na sociálnej a mikroblogovacej sieti Twitter.
Reality šou budú nakrúcať v Ohiu, pričom Vanilla Ice by sa chcel zamerať na to, ako sa v tejto komunite konštruujú budovy. Pre 45-ročného interpreta hitu Ice Ice Baby to bude už druhá spolupráca s televíziou DIY Network. Od roku 2010 s ňou robil na troch sériách reality šou The Vanilla Ice Project (2010 - 2013). Zatiaľ posledným filmom rodáka z Texasu je komédia Môj otec je šialenec (2012). Za vedľajšiu rolu v tejto snímke si v januári vyslúžil nomináciu na Zlatú malinu.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

Dirch

Dirch

24. 4. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Americký Federálny úrad pre vyšetrovanie (FBI) prešetruje, ako mohli hackeri zverejniť falošnú správu o výbuchoch v Bielom dome, ktorá spôsobila rozruch na hlavnom konte tlačovej agentúry Associated Press (AP) na sociálnej sieti Twitter. Informovala o tom dnes agentúra Reuters.
Hovorkyňa FBI Jenny Shearerová potvrdila, že v prípade vyšetrovanie prebieha, podrobnosti však neuviedla. Kauzou sa začala zaoberať aj americká Komisia pre bezpečnosť a obchod (SEC).
Na spravodajskú službu AP na Twitteri v utorok zaútočili hackeri. Na stránke sa objavil tweet o výbuchoch dvoch náloží v Bielom dome, pri ktorých mal utrpieťzranenia aj prezident Barack Obama. Správa vystrašila aj finančné trhy, píše Reuters.
AP vzápätí dementovala obsah správy, ktorá sa medzitým dostala k takmer dvom miliónom jej sledovateľov na sociálnej sieti Twitter. Biely dom potvrdil, že Obama je v poriadku, spresnila agentúra MTI.
K zodpovednosti za hackerský útok sa podľa nej prihlásila tzv. Sýrska elektronická armáda (SEA), skupina podporujúca úradujúceho sýrskeho prezidenta Bašára Asada. Skupina tvrdí, že stála aj za nedávnymi hackerskými útokmi na americkú rozhlasovú stanicu NPR, televíziu CBS i konto spravodajskej siete BBC na Twitteri.


Copyright © TASR 2013
Najväčší vydavateľ novín v USA, americká mediálna spoločnosťGannett, v prvomštvrťroku hospodáril s vyššími tržbamiaj ziskom nežvlani. Čistý zisksa za prvétri mesiace roka zvýšil o 53 percent na 104,6milióna dolárov . Firme pomohol okrem iného program digitálneho predplatného na niektoréperiodiká, ktorý spoločnosťzaviedla vlani. Gannett, medzi ktorého titulypatrí napríklad USA Today, sa v poslednej dobe snažilzvýšiť svoju aktivitu v oblasti digitálnych médií a posilniť svoje postavenie v tejto oblasti stým, ako ľudia stále viac hľadajú správyna internete av mobilnýchzariadeniach, napísala denník The Wall StreetJournal . Celkovýpríjem spoločnosti stúpol o 1,6 percenta na 1,24miliardy. Zhodoval sa tak s očakávaniami analytikov, ktorých oslovila agentúra Reuters. Príjem zplatieb za digitálny prístup vo vydavateľskej divízii stúpol o viacako 75 percent. Zvýšilsa totiž početľudí, ktorí platia za prístup k správam na internetových stránkach periodík a prostredníctvomaplikácií v inteligentných telefónoch av počítačovýchtabletoch. Firma všaknedokázala úplne vyrovnaťprepad z príjmu zreklamy v novinách,kde sa celkový príjem znížil o 0,3 percenta na 871,2milióna dolárov.

Copyright © ČTK 2013



Afganský prezident Hámid Karzaj vyhlásil boj proti neislamským a obscénnym televíznym programom na nátlak zo strany Najvyššej rady duchovných (Ulamá). Karzaj preto v stredu nariadil ministerstvu kultúry, aby zabránilo vysielaniu programov, ktoré sú "vulgárne, neislamské, obscénne alebo urážajú islamskú morálku krajiny". Hovorca prezidentovej Ministerskej rady Rafí Ferdús informoval, že o zásah Karzaja požiadali islamskí duchovní. Zároveň zdôraznil, že nariadenie neobmedzuje slobodu slova či médií. "Skúsenosti z posledných desiatich rokov hovoria, že niektorí ľudia a médiá nadhodnocujú a nesprávne interpretujú slobodu slova," vyhlásil. Nešpecifikoval, ktoré programy bude zakázané v budúcnosti vysielať.
Hnutie Taliban, ktoré vládlo v Afganistane pred rokom 2001, presadzovali prísne islamské právo šaría. Vysielať sa nesmeli ani len hudobné programy a ženy mali zakázanú väčšinu aktivít vrátane vzdelávania. Porušovanie zákonov trestali obzvlášť prísne a kruto. Afganský mediálny sektor zažil po páde Talibanu veľký rozmach, v poslednom čase sa však zvyšuje tlak na islamizáciu obsahu. Minulý september napríklad vláda zažalovala dve televízne stanice za odvysielanie záberov sporo odetých žien, čo je v rozpore s islamskou morálkou.

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TA 3 NEWS

TA 3 NEWS

Spravodajská televízia TA3 dnes spustila digitálne terestriálne vysielanie (DVB-T). Najaktuálnejšie spravodajstvo z domova i zo sveta je tak dostupné na celom území Slovenska, a to celých 19 hodín denne.
"Strategickým zámerom spravodajskej televízie TA3 bolo využiť všetky prístupné možnosti šírenia signálu a byť tak ešte bližšie k našim divákom, ktorých základňa sa každým rokom úspešne rozširuje," hovorí Martin Ilavský, generálny riaditeľ televízie TA3. Digitálne vysielanie prichádza krátko po tom, ako televízia rozšírila svoj vysielací čas od šiestej hodiny ráno až po jednu hodinu po polnoci.
Výkonný riaditeľ TA3 Igor Čekirda dopĺňa: "Televízia TA3 je od tohto momentu divákom prístupná všetkými existujúcimi kanálmi. Stali sme sa tak stopercentnou celoplošnou televíziou, čo potvrdzuje našu pozíciu lídra televízneho spravodajstva."
Ako sledovať TA3 digitálne? Všetky dôležité informácie o digitálnom vysielaní nájdu diváci TA3 na stránke televízie www.ta3.com.

Senzácia a zavádzajúce informácie v Hospodárskych novinách

Senzácia a zavádzajúce informácie
 
v Hospodárskych novinách 



Hospodárske noviny uverejnili 23. apríla 2013 zavádzajúce informácie v článku s titulom " Chlapec po očkovaní takmer zomrel" a nekorektným spôsobom ovplyvnili čitateľov. Už samotný titulok je naštylizovaný s cieľom zaujať a vyvolať rozruch.
Autorka článku uvádza prípad maloletého chlapca, ktorý údajne po očkovaní skolaboval a takmer prišiel o život. Obvinenia a jednoznačné súdy majú v článku aj takúto podobu: "Vakcína ho mala ochrániť pred chorobami, namiesto toho ho skoro zabila. Malý chlapec, ktorý bol do jedného roka úplne zdravý, dostal po povinnom očkovaní kolaps..." Autorka článku striktne vyriekla závery, ktorých relevantnosť je však otázna. Chlapec bol síce hospitalizovaný, ale ani jeden lekár nepotvrdil súvis s očkovaním. Výsledná diagnóza v prepúšťacej správe nesúvisela s vakcináciou a zdravotné problémy dieťaťa spôsobili celkom iné príčiny.
A tak sa pýtame - ako môže redaktorka bez akýchkoľvek fundovaných, odborných argumentov, bez exaktne overených skutoční tvrdiť, že išlo o dôsledok očkovania? Všetko nasvedčuje tomu, že článok bol písaný s jednoznačným cieľom – zneistiť čitateľov, vrhnúť tieň pochybností na opodstatnenosť vakcinácie, pričom autorka článku nekontaktovala ministerstvo zdravotníctva s otázkou, ktorá by sa týkala tohto konkrétneho prípadu. Natíska sa aj otázka, prečo matka nevyužila svoje zákonné možnosti, ktoré majú v podobných prípadoch občania k dispozícii? Ak mala pocit, že došlo k pochybeniu, mohla okrem iného kontaktovať Štátny ústav pre kontrolu liečiv, podať podnet na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, prípadne kontaktovať Úrad verejného zdravotníctva SR, ktorý má v kompetencii agendu povinného očkovania.
Túto možnosť nevyužila a pritom mala jasnú predstavu o tom, že jej syn utrpel ujmu v dôsledku povinného očkovania! V článku chýbajú exaktné argumenty, vyjadrenia odborníkov, ktoré by potvrdili, že išlo o následok očkovania, všetky úsudky sa pohybujú v rovine domnienok, neoverených faktov, bez akýchkoľvek zásadných argumentov a dôkazov. Celkové vyznenie je zavádzajúce a manipuluje s mienkou verejnosti. Problematika povinnej vakcinácie je postavená do negatívneho svetla, pričom úspechy dosiahnuté v boji proti infekčným chorobám na Slovensku sú markantné, a to práve vďaka dôslednej vakcinácii.
Stále platí, že vyhýbanie sa očkovaniu nie je len vyhýbaním sa vlastnej ochrane, ale aj ohrozovaním celej populácie možným rizikom rozširovania sa chorôb. Občania by si mali vytvárať názory na túto problematiku na základe odborných argumentov, nie na základe dojmov a zmanipulovaných informácií. Prevencia očkovaním jednoznačne patrí k najvýraznejším medicínskym objavom a prínosy sú hmatateľné. Žiaľ, denník Hospodárske noviny tieto skutočnosti poprel a informoval iba na základe dojmov, emócií a predpokladov.

TASR informovala Anna Kempová z komunikačného odboru Ministerstva zdravotníctva SR.

Denník Sme založil kauzu o konkurznej mafii na zdroji, ktorý spochybňuje nezávislosť a čestnosť novinára Nicholsona

Denník Sme založil kauzu o konkurznej mafii na zdroji,
 
ktorý spochybňuje nezávislosť a čestnosť novinára Nicholsona 
     
Denník Sme založil kauzu o konkurznej mafii na zdroji, ktorý vážne spochybňuje nezávislosť a čestnosť novinára Toma Nicholsona. Predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky Štefan Harabin preto vyzýva denník SME, aby predložil dôkazy o konkurznej mafii a nie svojvoľne vykonštruované obvinenia.
Denník SME vyrobil kauzu konkurznej mafie na základe internetovej stránky "necenzurované noviny", kde je materiál označený ako spoveď mafiánovej svokry. "Osobne neviem posúdiť relevantnosť tejto stránky, ale je tu napríklad vyslovené obvinenie, že podľa denníka SME vzor investigatívnej žurnalistiky pán Tom Nicholson má byť spriaznený a spolupracovať s oligarchami a s mafiánskymi kruhmi. Toto je seriózny zdroj pre denník SME," vyhlásil predseda NS SR Štefan Harabin.
Podľa jeho slov konkurznú mafiu vyšetroval, odhalil a mediálne odsúdil politik Daniel Lipšic, ešte ako minister spravodlivosti a meno tohto zamestnanca NS SR sa nikdy v žiadnom spise nevyskytlo.

Reakcia predsedu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky (NS SR) na dnešný článok uverejnený v denníku SME.

RADA RTVS

RADA RTVS



Ceny Literárneho fondu za publicistiku za rok 2012

Ceny Literárneho fondu
 
za publicistiku za rok 2012

Kvalitnú novinársku tvorbu ocenil Literárny fond. Výročné ceny Literárneho fondu za novinársku tvorbu za rok 2012 - diplom a finančnú prémiu si dnes v Zichyho paláci v Bratislave prebrali najlepší zo 108 autorov, ktorí prihlásili spolu 200 súťažných príspevkov. Porota vybrala ocenených v troch kategóriách - publicistika, spravodajstvo a novinárska fotografia. Okrem nich rozhodla o udelení prémií za novinársku tvorbu 2012.Cenu Literárneho fondu za publicistiku za rok 2012 získali za tlač a internetové médiá Jozef Sedlák za príspevky pre Pravda Víkend a Pravda magazín "Slovensko je cudzie potraviny, vlastná výroba odumiera"; "Strekov vyhlásil slobodnú vinársku republiku" (reportáž) a "Dáni na Slovensku gazdujú, nekolonizujú ho". Za rozhlasovú publicistiku udelili cenu Hane Michalčíkovej za príspevok "Prof. Patrik Pašš" odvysielaný v relácii Mozaika Rádia Regina RTVS (SRo). Z televíznej publicistiky porotu najviac zaujal príspevok Kataríny Začkovej "Unikátnosť v zajatí zisku" pre reláciu Reportéri RTVS (STV). V kategórii spravodajstvo porota navrhla neudeliť ceny za tlač a internetové médiá, rozhlas a ani za televíziu. Jedinú cenu v tejto kategórii získal za spravodajské agentúry Richard Kvasňovský (TASR). Rovnako bez ceny ostala tento rok aj kategória novinárska fotografia. Prémie Literárneho fondu za novinársku tvorbu za rok 2012 si odniesli za publicistiku Darina Kvetanová (Trnavský hlas), Vladimír Jancura (Pravda), Milan Čupka a Andrej Barát (Pravda), Henrieta Ďurovová (Život), Michal Herceg, Ľubica Drutarovská, Ladislav Polák, Marcela Čížová a Miroslav Debnár, Veronika Vaňková, Michal Čabák, Ivan Brada (všetci RTVS) a Martin Mozer (TV Joj), za spravodajstvo Jaroslav Vrábeľ (Korzár), Linda Nagyová, Lucia Virostková, Ivana Ratkovská (všetky RTVS), Marek Vnenčák (TV Markíza), Viera Kulichová (TASR), za novinársku fotografiu Jozef Jakubčo (SITA), Mária Candráková (kultúra.sme.sk) a Tomáš Halász (dakujeme.sme.sk).

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Zamestnanci jedinej tvrdo opozičnej súkromnej televíznej stanice na Ukrajine v stredu vstúpili do štrajku. Chcú tým protestovať voči náhlej zmene svojho majiteľa, pričom sa obávajú, že ich novým vlastníkom bude prekážať kritika ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyča. Stanica TVi vznikla v roku 2008 a ako jediná vo svojom spravodajstve tvrdo kritizuje najpálčivejšie problémy krajiny vrátane vyšetrovania vysoko postavených vládnych predstaviteľov a podozrení z toho, že sa vyhýbajú plateniu daní. V čase, keď jej zamestnanci ohlásili štrajk, však vysielala prevažne len teleshopingovú reklamu.
Stanicu teraz prevzal americký podnikateľ narodený na Ukrajine Alexander Altman. Predtým ju vlastnili dvaja vehementní kritici Kremľa a ruského prezidenta Vladimira Putina - Konstantin Kagalovsky a Vladimir Gusinsky. Prvý z nich je bývalým spoločníkom uväzneného niekdajšieho miliardára Michaila Chodorkovského, zatiaľ čo Gusinsky je bývalý ruský mediálny magnát.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Hore - dole

Hore - dole

Nový sitcom Petra Marcina Hlavne, že sa máme radi...mal minulý týždeň podiel 5,3%. Včera to bola hotová katastrofa. podiel bol iba 3, 4 %  a sledovalo ho iba 70 tisíc divákov starších ako 12 rokov .

Zábavná relácia Nikto nie je dokonalý včera stratila opäť divákov, 201 tisíc. Reláciu sledovalo 220 tisíc divákov starších ako 12 rokov s podielom iba 10,3 %


Zomrel Allan Arbus

Zomrel Allan Arbus




Vo veku 95 rokov zomrel americký herec Allan Arbus, známy napríklad ako psychiater Sidney Freedman z kultového seriálu M*A*S*H (1972–1983). Posledný raz vydýchol v piatok 19. apríla vo svojom losangeleskom dome. Smrť denníku New York Times potvrdila jeho dcéra Amy Arbus. Herec po sebe zanechal manželku Mariclare Costello, s ktorou má dcéru Arin, a tiež dve deti z predošlého manželstva.
Allan Arbus sa spočiatku živil ako fotograf. S vtedajšou manželkou, slávnou Diane Arbus, podnikal v oblasti reklamnej fotografie. Ich spolupráca sa skončila v roku 1956, pričom o tri roky neskôr sa rozpadlo ich manželstvo. Allan naďalej pokračoval vo fotografovaní, toto povolanie však zanechal ešte predtým, ako sa s Diane v roku 1969 rozviedli. Jeho herecká kariéra sa rozbehla, keď získal úlohu v snímke Greaser's Palace (1972) v réžii Roberta Downeyho Sr. Diváci ho mohli vidieť aj vo filmoch Coffy (1973), Damien: Omen 2 (1978), Elektrický jazdec (1979) či Don Camillo (1983) a tiež v množstve televíznych seriálov, ako napríklad Sudkyňa Amy (1999–2005), Starsky a Hutch (1975–1979) alebo Matlock (1986–1995).
Jeho najznámejšou úlohou je rola spomínaného Sidneyho Freedmana v seriáli M*A*S*H. Alan Alda, predstaviteľ hlavného hrdinu Hawkeyho Piercea priznal, že Arbusa istý čas považoval za skutočného psychiatra. "Bol som o tom úplne presvedčený, cez prestávky som si vedľa neho zvykol sadnúť a rozprávať sa s ním. Po niekoľkých mesiacoch som si všimol, že sa na mňa tak zvláštne pozerá, ako keby si vravel: 'Ako mám vedieť odpovedať na túto otázku?'" opísal.

© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

23. 4. 2013

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné


Licenčná rada uložila vysielateľom televízií Markíza a JOJ pokuty spolu vo výške 7319 eur.
Za prerušovanie programov reklamou dostali programové služby vysielateľa Markíza Slovakia DAJTO a TV Doma pokutu 4000 eur. Vysielateľovi MAC TV zas Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) za reklamy v JOJ Plus dala finančnú sankciu 3319 eur.
Licenčná rada upozornila na porušenie zákona vysielateľa kresťanskej TV LUX. Porušenia objektívnosti a nestrannosti spravodajských a politicko-publicistických programov a nedostatočného oddeľovania názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru sa mala televízia dopustiť v súvislosti s vysielaním programu U Pavla na tému Registrované partnerstvá homosexuálov v októbri minulého roka.
Správe konanie začala rada voči televízii JOJ pre možné porušenie ochrany ľudskej dôstojnosti v súvislosti s vysielaním programu Bučkovci – Slnko, seno, dedina v januári 2013.
Ako dnes TASR informoval Ľuboš Kukliš z RVR, rada začala správne konanie aj voči vysielateľovi RTVS pre možné porušenie objektívnosti a nestrannosti spravodajských a politicko-publicistických programov, oddeľovanie názorov a komentárov od informácií spravodajského charakteru v súvislosti s príspevkom Bakiho Sadikiho vydajú na Slovensko v programe Správy RTVS v decembri minulého roka.

Copyright © TASR 2013



Novinárska cena 2012

Novinárska cena 2012


Novinárske ceny za rok 2012 si dnes prevzali redaktori denníka Sme, týždenníkov .týždeň, Trend či televízie JOJ. Celkovo boli novinári ocenení v 14 kategóriách, udelené boli aj dve špeciálne ceny.


V kategórii Najlepšia reportáž v printových médiách sa víťazom stal Andrej Bán z .týždňa za reportáž Turecko bez Európy. Za najlepšiu reportáž v elektronických médiách boli ocenení Dárius Haraksin a Martin Krpač z TV JOJ za sériu Príbeh Ivany Boórovej. V kategórii Najlepší rozhovor v printových médiách cenu získala redaktorka Sme Mária Mihaliková za interview s názvom Angyalová: S partnerkou sa snažíme byť dobrými rodičmi. Za najlepší rozhovor, besedu, diskusiu v elektronických médiách bola ocenená Andrea Vadkerti za Portrét Nicolasa Wintona v televízii TA3.

Za najlepší regionálne publikovaný príspevok v printových médiách novinársku cenu dostal Roman Rokytka za sériu Bytové družstvo uverejnenú v Košickom korzári. V kategórii Najlepší regionálne odvysielaný príspevok v elektronických médiách zvíťazila Marta Mochnacká za príspevok Kráčali po ich stopách odvysielaný v Bardejovskej televízii.

Cenu za najlepší analyticko-investigatívny príspevok v printových médiách dostali redaktori .týždňa Martin Hanus a Jozef Majchrák za text s názvom Ústavný súd. Ako Najlepší analyticko–investigatívny príspevok v elektronických médiách porota vyhodnotila sériu Kauza "Čierna labuť" v TV JOJ.

Ocenenie za najlepší komentár v printových médiách získal Peter Breiner. Víťazný komentár mal názov Skúsil som oboje, nedá sa porovnať a uverejnený bol v Sme. V kategórii Najlepší článok uverejnený na blogu zvíťazil Radovan Bránik za jeho príspevok s názvom Séria Otroctvo v uliciach Bratislavy publikovaný na blog.sme.sk.

Novinársku cenu za najlepšiu fotografickú aktualitu dostal Marián Peiger za fotografický materiál z Protestu Gorila pre agentúru SITA, v kategórii Najlepšia reportážna fotografia zas vyhral Michal Burza za fotografie Baňa Dolina uverejnené v Novom čase a na www.cas.sk.

V kategórii Najlepší československý kreslený vtip, komiks, karikatúra získal novinársku cenu Jozef Gertli "Danglár" za sériu karikatúr v mesačníku Forbes. Cenu Google za inovatívnu profesionálnu online žurnalistiku dostali Pavel Graus, Lukáš Kodoň, Miro Šifra za Manuál na mozog v TV SME. Udelená bola aj Česko-slovenská novinárska cena, o víťazovi ktorej rozhodovala verejnosť. Získal ju Jindřich Ginter za text Kupčení se složenkami je v pořádku, tvrdí advokáti v denníku Právo.

"Osobitná cena bola udelená Vladimírovi Jiránkovi za výnimočný prínos pre kreslenú publicistiku, ktorého život a tvorba sa uzavreli koncom minulého roka," informoval Ondej Starinský z Nadácie otvorenej spoločnosti. Čestným uznaním porota ocenila blog Mária Lašša Ponožka hodila šestku.

Rada súťaže udelila špeciálnu Cenu otvorenej spoločnosti kolektívu autorov Eva Čobejová, Martin Hanus, Lukáš Krivošík a Jozef Majchrák z týždenníka .týždeň. Cenu Združenia vydavateľov periodickej tlače Slovenska si odniesol Ivan Haluza z Trendu.

Do 9. ročníka súťaže sa prihlásilo 360 autorov so 618 príspevkami. Novinársku cenu každoročne vyhlasuje Nadácia otvorenej spoločnosti.
Výber prác prihlásených do kategórií Najlepšia fotografická aktualita a reportážna fotografia a Najlepší česko-slovenský kreslený vtip, komiks, karikatúra si verejnosť môže pozrieť už o týždeň na výstave NO COMMENT v Open Gallery na Baštovej 5 v Bratislave. Vernisáž bude 2. mája o 17.00 h. Výstava potrvá do 15. júna 2013 a v novembri sa presunie do Prahy.

Copyright © TASR 2013


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS





Česko-slovenský koprodukčný seriál Kriminálka Staré Mesto (2010) získal špeciálnu cenu na 15. Medzinárodnom festivale detektívnych filmov, ktorý sa skončil v nedeľu v Moskve. Kriminálka sa v kategórii televíznych seriálov presadila v konkurencii 22 nominovaných diel z deviatich krajín sveta. Predstaviteľka hlavnej ženskej úlohy, nadporučíčky Krauzovej, Zuzana Fialová získala diplom za herecký výkon. Cenu v podobe skleneného kužeľa i diplom si tvorcovia prevezmú o dva týždne v Bratislave.
"Mimoriadne ma tieto ocenenia tešia, pretože potvrdzujú reakcie slovenských a českých divákov na seriál. Boli mimoriadne priaznivé, sedem dielov videlo v Česku a na Slovensku osem a pol milióna divákov. Medzinárodný úspech súčasne potvrdzuje, že rozhodnutie pokračovať druhou sériou, bolo správne. Samozrejme, je to i odmena za obetavosť štábu, ktorý nakrúcal vo veľmi tvrdých podmienkach. A súčasne i motivácia, pretože nakrúcanie nových príbehov nebude oveľa ľahšie," reagoval producent Patrik Pašš na správu od organizátorov festivalu, na ktorom v šiestich hlavných kategóriách premietli viac ako 200 audiovizuálnych diel.
Ako ďalej agentúru SITA informovala PR manažérka spoločnosti Trigon Production Iveta Pospíšilová, pokračovanie úspešného seriálu začnú nakrúcať začiatkom mája, pričom druhá séria detektívok sa na obrazovky dostane na jeseň tohto roku.


© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Združenie kosovských novinárov (APNK) vyzvalo misiu EÚ Eulex i políciu, aby garantovali bezpečnosť zástupcov médií na celom území Kosova. Apel je dôsledkom pondelkových udalostí v severnej časti Kosovskej Mitrovice, kde srbskí demonštranti napadli spolupracovníka štátnej kosovskej televízie RTK Gezima Bimbashiho.
Novinár sledoval protestný míting miestnych Srbov voči dohode, ktorú za sprostredkovania Bruselu dosiahli vlády v Belehrade a Prištine, keď ho predbežne neznámi páchatelia napadli a zbili tyčami vlajok, píše tlačová agentúra APA.
Predstaviteľov severokosovskej komunity, ktorí sa odmietajú spolupodieľať na realizácii obsahu spomínanej dohody v praxi, očakávajú podľa dostupných informácií v stredu v Belehrade, kde by sa mali uskutočniť ich rokovania s najvyššími srbskými predstaviteľmi.
Srbský parlament by sa k dohode mal vyjadriť na mimoriadnom zasadaní v piatok, na ktorom sa podľa miestnych médií očakáva presvedčivá podpora dohode. Proti by vraj malo hlasovať iba 21 z 250 zákonodarcov, a to členovia Demokratickej strany Srbska expremiéra Vojislava Koštunicu. Je možné, že proti bude aj jediný kosovský poslanec, niekdajší minister pre Kosovo Goran Bogdanovič.



Copyright © TASR 2013

Zomrel Miroslav Fischer

Zomrel Miroslav Fischer





Vo veku 80 rokov zomrel dnes operný režisér Miroslav Fischer, ktorý bol prvým slovenským absolventom opernej réžie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Od 1. augusta 1968 do 31. októbra 1969 bol umeleckým šéfom opery, v rokoch 1996 až 1998 generálnym riaditeľom SND. V deväťdesiatych rokoch viedol aj Komornú operu. TASR o tom dnes informovala tlačová tajomníčka Slovenského národného divadla (SND) Izabela Pažítková.
"V Miroslavovi Fischerovi strácame významnú osobnosť slovenskej kultúry a umenia, majstra dramatickej expresivity a plnokrvného dramatického divadelného umenia," uviedla Pažítková. Uznávaný operný režisér podľa nej výrazne profiloval Operu SND, spoluvytváral základy a tradície profesionálnej slovenskej opernej réžie.
Na Slovensku Fischer spolupracoval so všetkými opernými a spevohernými súbormi a patrí medzi režisérov, ktorí presadili operu aj na obrazovky Československej televízie. Vytvoril 147 operných inscenácií. "Diváci i spolupracovníci aj po rokoch s úctou a radi spomínajú na mnohé jeho inscenácie, ako sú najmä Maškarný bál, Rusalka, Čarovná flauta, Sila osudu, Mefistofeles, Werther a ďalšie. V repertoári Opery SND je stále jeho Tosca a Aida," informovala Pažítková.
Fischer vyznával princípy klasickej opernej réžie. Scénickú akciu budoval v prísnej nadväznosti na hudobnú výpoveď. "Vychádzal z poetiky javiskového realizmu, uplatňoval svoj divadelnícky temperament, budoval bohaté emócie, vytváral silnú atmosféru príbehov, nebál sa ani iluzívnosti. Pred hereckou štylizáciou presadzoval plnokrvný javiskový prejav," povedala tlačová tajomníčka SND.
Do SND nastúpil v roku 1954 a inscenáciou Luisy Miller sa s ním rozlúčil takmer po polstoročí. Debutoval Traviatou (1955) a už v prvých sezónach zaujal komédiou Fra Diavolo, pripravil v Bratislave prvého povojnového Wagnera (Blúdiaci Holanďan, 1957) či Šebalinovo shakespearovské Skrotenie zlej ženy. "Vrchol prvých Fischerových sezón predstavuje však poetická, symbolistickým oparom zahalená slovenská premiéra Péllea a Mélisandy," zdôraznila Pažítková. Významná je jeho pedagogická činnosť.
V zahraničí Fischer realizoval napríklad Únos zo Serailu (Ankara), Macbeth a Maškarný bál (Bilbao), Predaná nevesta (Brusel) a Macbeth (Vilnius).

Copyright © TASR 2013