DALITO!

13. 4. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Britská rozhlasová a televízna spoločnosť BBC sa dostala do nezávideniahodnej pozície kvôli pesničke Ding Dong! The Witch Is Dead (v preklade: Bim-bam! Striga je mŕtva), ktorú v rámci kampane na internetových sociálnych sieťach po smrti bývalej premiéry Margaret Thatcherovej začali masovo skupovať odporcovia konzervatívnej političky.

Pieseň z muzikálu Čarodejník z krajiny Oz z roku 1939 sa stala najlepšie predávaným singlom v top 40, a preto by sa podľa zaužívaného zvyku mala v nedeľu odohrať celá v rámci hitparády na BBC Radio 1.
Niektorí politici a časť verejnosti začali však vyvíjať tlak, že ide o "neúctivú pieseň" voči expremiérke a jej rodine. BBC napokon rozhodla, že odvysiela z pesničky len krátku ukážku ako súčasť spravodajstva s vysvetlením, prečo sa pieseň ocitla v hitparáde.
Supervízor rozhlasovej stanice BBC Radio 1 Ben Cooper priznal, že ide o kompromisné rozhodnutie. Dodal, že na oboch stranách zazneli veľmi závažné a emocionálne argumenty. Vyzval nezabúdať ani na príbuzných Thatcherovej, smútiacimi za zosnulou, ktorá ešte nebola ani pochovaná.
Reakcia na rozhodnutie nezahrať skladbu celú - ako by si vzhľadom na predajnosť zaslúžila - vyvolalo kritiku na adresu BBC, že v súvislosti s úmrtím 87-ročnej političky podľahla politických tlakom. Sú však aj sympatizanti Thatcherovej, ktorým sa toto rozhodnutie nepáči: bývalá konzervatívna poslankyňa Louise Menschová uviedla, že "Thatcherová bojovala za slobodu".
Mediálny právnik Mark Stephens sa domnieva, že BBC by mala odvysielať spornú pieseň, lebo Thatcherová bola kontroverzná politička a pozícia piesne ukazuje názory časti spoločnosti.
Premiér David Cameron sa počas celého týždňa snažil nájsť jednotný postoj k Thatcherovej úmrtiu a pohrebu. Párty na oslavu Thatcherovej smrti, ktoré sa konali v niektorých britských mestách, označil za "nevkusné".
Podpredseda vlády Nick Clegg, líder liberálnych demokratov, uviedol, že nie je úlohou politikov, aby hovorili BBC, čo vysielať. priznal však, že niektorým výrokom diskutujúcich v online kampani chýba "dobrý vkus".
BBC už aj v minulosti pristúpila k zákazom pesničiek: bola medzi nimi God Save The Queen od Sex Pistols', ktorá vyšla v roku 1977 - v čase, keď kráľovná Alžbeta II. slávila svoje tzv. strieborné jubileum.




Tohtoročnú Cenu Arnošta Lustiga si včera v Prahe prevzala niekdajšia rozhlasová a televízna hlásateľka, moderátorka Kamila Moučková (85), ktorá v auguste 1968 ako prvá oznámila divákom v bývalom Československu správu o okupácii krajiny vojskami piatich krajín vtedajšej Varšavskej zmluvy. Ocenenie jej odovzdali predsedníčka Poslaneckej snemovne Miroslava Němcová a šéf výboru pre udeľovanie tejto ceny Jan Pirk.
Na slávnostnom akte spomínali všetci rečníci na rok 1968 ako na rok nádejí v niekdajšom Československu, po ktorom nasledovalo vytriezvenie spoločnosti a obdobie normalizácie.
Kardiochirug Jan Pirk vyzdvihol život a postoje laureátky, ktorými splnila podmienky pre takéto ocenenie. Pripomenul, že svoje morálne vlastnosti naplno preukázala práve pri násilnom potlačení reformného procesu a po ňom. Dve desaťročia sa nemohla vrátiť ani na obrazovky, ani do rozhlasu a živila sa rôznymi príležitostnými prácami. Patrila medzi prvých signatárov Charty 77. Napriek nátlaku a perzekúcii nikdy neustúpila zo svojich pozícii.
Moučková uviedla, že odvaha, statočnosť, ľudskosť a spravodlivosť sú atribútmi, ktoré by mal mať každý normálny človek. "Každý z nás je ale inak silný. To nie je privilégium, ani menejcennosť, s tým sme prišli na svet. A tak neodsudzujme tých slabších. Nemôžu za to, že sú takí. Ja som silný človek a tak si po celý život toho kladiem na seba mnoho," vyznala sa podľa českých médií.
Ocenenie, ktoré nesie meno významného českého spisovateľa Arnošta Lustiga (1926-2011), zriadila v duchu jeho odkazu vlani Česko-izraelská zmiešaná obchodná komora. Cenu bude udeľovať každoročne žijúcim osobnostiam, ktoré napĺňajú vlastnosti ako sú odvaha a statočnosť, ľudskosť a spravodlivosť.
Prvým laureátom ceny sa vlani stal rímskokatolícky duchovný, pomocný pražský biskup mons. Václav Malý.

Copyright © TASR 2013

RTVS NEWS

RTVS NEWS




Generálny riaditeľ Rozhlasu a televízie Slovenska Václav Mika vystúpi v sobotu 13. apríla v hlavnom spravodajstve Českej televízie. V relácii Události o 19:00 vystúpi prostredníctvom telemostu zo spravodajského štúdia v Mlynskej doline. "Doteraz naživo cez telemost vystupovali v spravodajstve Českej televízie len slovenskí politici. Vystúpenie Václava Miku na obrazovkách Českej televízie tak bude ďalším krokom k zintenzívneniu spolupráce oboch médií verejnej služby," uviedol pre agentúru SITA hovorca RTVS Richard Šümeghy.
Podľa Václava Miku je to práve Česká televízia, s ktorou existujú reálne programové i strategické prieniky. "Obe verejnoprávne médiá spúšťajú v nedeľu večer paralelne na Dvojke a ČT2 spoločný cyklus Colnica," pokračuje Šümeghy. Cyklus bude podľa neho ukážkou modelovej spolupráce verejnoprávnych televízií na Slovensku a v Českej republike. "Ambíciou prvého spoločného projektu RTVS a ČT je priniesť súčasný pohľad na obe krajiny 20 rokov po rozdelení spoločného štátu," povedal s tým, že na divákov čaká cyklus 26 dokumentárnych filmov od českých a slovenských tvorcov spojený s diskusiou o témach charakterizujúcich českú a slovenskú spoločnosť.



Zápasy slovenskej futbalovej reprezentácie a aj ďalšie stretnutia kvalifikácií ME 2016 vo Francúzsku a MS 2018 v Rusku prinesie v priamych prenosoch RTVS. Európska futbalová únia UEFA a Medzinárodná futbalová federácia FIFA rozbehli nový koncept predaja vysielacích práv: už nielen na záverečné turnaje daných šampionátov, ale aj na kvalifikáciu majstrovstiev Európy a majstrovstiev sveta. RTVS sa ako jedna z 30 televíznych spoločností zapojila do ponuky Európskej vysielacej únie (EBU) a práve jej ponuka bola na UEFA a FIFA akceptovaná ako víťazná.
Dohoda medzi UEFA a EBU je výsledkom snahy UEFA o centralizáciu vysielacích práv na všetky kvalifikačné zápasy ME 2016. „V rámci našej snahy sme dostali od vysielateľov odpoveď svedčiacu o obrovskom futbalovom entuziazme, bola to odpoveď, ktorá predstihla naše očakávania. Mysleli sme si, že každá z televíznych spoločností bude mať záujem pokrývať výhradne zápasy vlastných národných tímov, ale je tu jasná odpoveď, že fanúšikov po celej Európe zaujímajú aj zápasy najsilnejších reprezentácií - Španielska, Nemecka, Francúzska a ďalších," povedal Gianni Infantino, generálny sekretár UEFA. „Rast všeobecného záujmu o zápasy národných tímov je najvyšším posunom, ktorý zaznamenala UEFA na televíznom trhu od uvedenia Ligy majstrov v roku 1992. Potrebujeme nájsť správne vyváženie medzi záujmom o klubový a reprezentačný futbal," dodal. „Sme veľmi radi, že náš národný tím sa vracia v ďalších kvalifikáciách na obrazovky RTVS a my tak budeme môcť potešiť futbalových nadšencov oveľa väčším počtom kvalifikačných zápasov,“ povedal generálny riaditeľ RTVS Václav Mika.
Prvými detailmi novej vysielacej štruktúry sú výkopy zápasov, ktoré by mali kopírovať hracie časy európskych pohárov a záverečného turnaja ME (18:00 a 20:45), prestane existovať koncept hracích dní piatok - utorok, keď sa v oboch týchto dňoch hralo 20 - 30 zápasov. Namiesto toho sa bude v jeden deň hrať 8 - 10 zápasov a dvojice hracích dní sú stanovené na štvrtok - nedeľa, piatok - pondelok a sobota - utorok. Televízny divák tak dostane šancu vidieť oveľa väčší počet kvalifikačných zápasov.

Stále Milujeme Slovensko

Stále Milujeme Slovensko

Show Milujem Slovensko mal včera o tisíc divákov viac oproti premiérovému sviatočnému vydaniu a získala výborný podiel 17,1 %.
Pochlapili sa aj Policajti z centra ,včera získali o 15 tisíc divákov viac. Podielom 9,5 % a 161 tisíc divákov starších ako 12 rokov .

TO JE TV !

TO JE TV !


12. 4. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Novým prezidentom Asociácie televíznych organizácií (ATO) bol dnes na valnom zhromaždení zvolený generálny riaditeľ Českej televízie Petr Dvořák. V čestné jednoročné funkcii strieda bývalého riaditeľa FTV Prima Marka Singera. ČTK o tom informovala Daniela Kelti z ATO. Zároveň valné zhromaždenie asociácie dnes prijala za nového pridruženého člena Asociáciu výrobcov v audiovízii (APA). "Členstvo v ATO s radosťou vítame, pre našich členov to je významná udalosť," uviedol výkonný riaditeľ APA Karel Porubčan. ATO je záujmové združenie, zaisťujúce od roku 1997 realizáciu a koordináciu spoločného výskumu elektronického merania sledovanosti televízie metódou peoplemetre. Cieľom združenia je chrániť aj spoločné záujmy členov združenia. Riadnymi členmi ATO sú Česká televízia, FTV Prima, Asociácie komunikačných agentúr (AKA), atmedia a Stanica O. Pridruženými členmi Barrandov Televízne štúdio a novo práve APA.


Copyright © ČTK 2013

 Pre podozrenie z možného porušenia zásad objektivity a vyváženosti pred nedávnymi prezidentskými voľbami v ČR začala Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie správne konanie voči verejnoprávnej Českej televízii a FTV Prima. Informovali o tom dnes české médiá s odvolaním sa na šéfku rady Kateřinu Kalistovú.
V prípade ČT koná rada kvôli relácii Reportéri zo 7. januára, v ktorej tvorcovia predstavili všetkých prezidentských kandidátov. Problematické bolo podľa rady vystúpenie herca Tomáša Hanáka, ktorý útočil na politickú minulosť Jana Fischera a vyzýval ho na odstúpenie. Ďalším podnetom, pochádzajúcim od diváka, boli námietky voči grafickému riešeniu upútavky na superdebatu prezidentských kandidátov 8. januára, v ktorej dominoval Miloš Zeman.
FTV Prima čelí správnemu konaniu kvôli Prezidentskému duelu zo 4. januára, ktorý odvysielal kanál Prima Family. V relácii dostali priestor iba dvaja kandidáti - Miloš Zeman a Jan Fischer, čo znevýhodnilo ich súperov a znamenalo porušenie princípov vyváženosti.
Rada očakáva aj vyjadrenie televízie k relácii Show Jana Krausa, v ktorej moderátor a dvaja jeho hostia vyjadrili podporu prezidentskému kandidátovi Karlovi Schwarzenbergovi.
Prípadná pokuta pre televízie môže dosiahnuť až 2,5 milióna korún, správne konanie však nemusí skončiť uložením takéhoto trestu.
Televízia Nova by rade mala poskytnúť vysvetlenie, aký kľúč uplatňovala pri pozývaní konkrétnych kandidátov do jednotlivých relácií cyklu Cesta na Hrad.


Copyright © TASR 2013

RTVS . Súhrnná správa o zákazkách s nízkou hodnotou s cenami vyššími ako 1000 € za I. Q 2013

RTVS

Súhrnná správa o zákazkách s nízkou hodnotou s cenami vyššími ako 1000 € za I. Q 2013
 

 

Vydavateľa Hospodárskych novín kúpil Babišov Agrofert

Vydavateľa Hospodárskych novín
kúpil Babišov Agrofert
Slovenské vydavateľstvo Ecopress, pod ktoré patria aj Hospodárske noviny, v piatok prejde pod nového majiteľa. Český finančník Zdeněk Bakala totiž vydavateľstvo predal šéfovi skupiny Agrofert Andrejovi Babišovi. Ako ďalej informoval portál lidovky.cz, skupina sa stane stopercentným vlastníkom spomínaného vydavateľstva.
"Hospodárske noviny dlhodobo považujem za kompetentný a dôveryhodný titul na slovenskom mediálnom trhu, a preto som rád, že sa mi vydavateľstvo Ecopress podarí kúpiť," uviedol Babiš v rozhovore pre české Lidové noviny. Presnejšie detaily o transakcii však ani jedna zo zúčastnených strán nekonkretizovala. Podľa portálu lidovky.cz, Ecopress prejde pod Agrofert so všetkými zamestnancami, Babiš dokonca plánuje aj ďalší rast. Zmluvu o predaji obe strany podpíšu v piatok poobede.
Spoločnosť Ecopress na Slovensku vydáva aj mesačníky Investor a Stratégie, časopis Run a tituly Sestra, Diabetik či týždenník Zdravotnícke noviny. Agrofert v ČR od roku 2012 vydáva týždenník 5 + 2 dny.



©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

 




Jubilejná piata púť katolíckych médií sa uskutoční v Bratislave v sobotu 11. mája tohto roku. Organizuje ju Rada pre spoločenské komunikačné prostriedky Konferencie biskupov Slovenska (KBS) v spolupráci s katolíckymi médiami. Informovala o tom Tlačová kancelária KBS v Bratislave.
Centrom diania púte bude tak ako vlani Kapitulská ulica, kde sídli viacero médií a Katedrála sv. Martina. V programe nebude chýbať prezentácia katolíckych médií. Svoje priestory opäť sprístupní katolícka televízia TV LUX, Tlačová kancelária KBS a Lux communication - Spoločenstvo pre šírenie hodnôt evanjelia v médiách. Verejnosti sa predstavia i ďalšie katolícke médiá. Od 16.00 h sa budú na Kapitulskej č. 4 v sídle Lux communication konať koncerty.
Súčasťou programu bude aj vyhlásenie výsledkov súťaže farských časopisov FAČA 2012 v aule Kňazského seminára (o 17.30 h).
Púť katolíckych médií v Bratislave vyvrcholí o 19.00 h v Katedrále sv. Martina odovzdaním Cien Andreja Radlinského. Toto ocenenie je vyjadrením vďaky Katolíckej cirkvi na Slovensku ľuďom, ktorí sa význačným spôsobom zaslúžili o rozvoj kresťanských masmédií, alebo svojimi dielami či svojou činnosťou pravdivo a v duchu kresťanskej viery pôsobia v oblasti masmédií.
Púť katolíckych médií sa na Slovensku prvýkrát uskutočnila v máji 2009 v Trnave - meste spojenom s históriou Spolku sv. Vojtecha a Katolíckych novín. Druhýkrát sa putovalo v máji 2010 do Katedrály sv. Františka Xaverského v Banskej Bystrici, neďaleko ktorej sídli Rádio LUMEN a jedna z pobočiek TV LUX. Tretí ročník mediálnej púte bol spojený so Svätodušnou púťou do Šaštína - konala sa 11. júna 2011.
V poradí štvrtá púť sa uskutočnila 19. mája 2012 na Kapitulskej ulici v Bratislave.
Tohtoročná mediálna púť v máji v Bratislave nadviaže na púť slovenských katolíckych médií do Svätej zeme, ktorá sa koná v týchto dňoch (8.-15. apríla 2013).
Doterajšími držiteľmi Ceny Andreja Radlinského sú: za rok 2010 - filmový režisér slovenského pôvodu z USA Juraj Török, redaktorka Katolíckych novín Zuzana Artimová, Martina Ruttkayová a František Múčka - novinári, ktorí sa venovali "Kauze Františkáni". Za rok 2011 toto ocenenie získali športový komentátor Alfonz Juck, katolícky kňaz a publicista Marián Gavenda a Štefan Mordel za zásluhy vo filmovom dabingu v období totality. V roku 2012 Cenu Andreja Radlinského udelili biskupovi Mons. Rudolfovi Balážovi - in memoriam, pedagógovi a redaktorovi Alojzovi Čobejovi a softvérovému inžinierovi Jurajovi Vidékymu.
 



Viac ako pol stovky žurnalistov z 22 slovenských médií zabojuje v sobotu 13. apríla v Považskej Bystrici o majstrovské tituly na 17. majstrovstvách Slovenska novinárov v stolnom tenise. Podujatie z poverenia Slovenského stolnotenisového zväzu organizuje tamojší stolnotenisový klub v spolupráci s Mestom Považská Bystrica.
"Na tento ročník majstrovstiev sa podľa posledných informácií prihlásilo 35 mužov a 18 žien, budú bojovať o prestížne tituly v dvojhre mužov a žien, štvorhre mužov a žien a zmiešanej štvorhre. Samostatnú súťaž sme pripravili tradične pre účastníkov nad 60 rokov a ani tento rok nebude chýbať súťaž osobností, v ktorej sa predstavia predstavitelia samosprávy, poslanci či zástupcovia podnikateľského sektora," povedal prezident stolnotenisového klubu TTC Považská Bystrica Ladislav Bačík.
Ako dodal, v dvojhre i štvorhre mužov sa tento rok objaví vo výsledkovej listine nové meno. Minuloročný majster Slovenska v dvojhre Tibor Kollár i jeho brat Daniel, s ktorým triumfoval vo štvorhre, tento rok do Považskej Bystrice neprídu. "Reglement súťaže hovorí, že právo štartu majú hráči, ktorí hrajú maximálne okresné súťaže. Bratia Kollárovci v tejto sezóne štartovali v druhej lige, takže tituly obhajovať nemôžu," doplnil Bačík.
Naopak, svoje minuloročné premiérové víťazstvo v dvojhre žien sa pokúsi obhájiť hovorkyňa Allianz Slovenskej poisťovne Lucia Muthová. Podujatie sa začína v sobotu 13. apríla v telocvični ZŠ Stred v Považskej Bystrici od 9.00 hodiny a mediálnym partnerom je už štvrtýkrát Tlačová agentúra Slovenskej republiky.

 

Copyright © TASR 2013

Nepravdy v Pravde

Nepravdy v Pravde
 
(ad: U vodohospodárov zarobili príbuzní, Pravda, 10. 4.) 

Slovenský vodohospodársky podnik, štátny podnik (SVP, š.p.) si váži prácu novinárov, ktorí upozorňujú na možné porušenie zákona a nehospodárne nakladanie s majetkom spoločnosti. Rovnako však odmieta účelové nakladanie s faktami, uvádzanie nepravdivých skutočností a zavádzanie, ako to urobil v článku "U vodohospodárov zarobili príbuzní", zverejnenom v denníku Pravda 10.4.2013 redaktor Michal Holeš.

1. Nepravdivé sú neustále tvrdenia redaktora M. Holeša, že piešťanský odštepný závod Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p., predal bukové drevo pod cenu. Keďže bukové drevo sa v druhovej skladbe drevín tohto závodu nevyskytuje, tak takéto drevo závod nemohol ani predávať!

      2. Na základe článku v denníku Pravda dňa 11.2.2013, bola v piešťanskom odštepnom závode Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p., vykonaná mimoriadna vnútropodniková kontrola. Zamerala sa najmä na správnosť, legálnosť a transparentnosť verejného obstarávania tovarov, prác a služieb v tomto odštepnom závode v rokoch 2011 a 2012. Kontrola bola vykonaná v súčinnosti so zamestnancami Odboru rezortnej kontroly ministerstva životného prostredia, ktorí zabezpečovali metodický dohľad. Po približne mesiaci preverovania pracovníci kontroly skonštatovali niektoré nedostatky formálneho a administratívneho charakteru. Avšak ani pri jedinej kontrolovanej položke nedošlo k porušeniu zákonov. Túto zásadnú informáciu však už redaktor M. Holeš v článku NEUVIEDOL, hoci bol o nej informovaný!

      3. SVP, š.p., zásadne odmieta ako lživú a zavádzajúcu informáciu, že "vážski vodohospodári" bez verejného obstarávania vybrali dodávateľa tovarov pri montáži a dodávke 297 termostatických ventilov pre 10-poschodovú budovu Odštepného závodu SVP, š.p., v Piešťanoch. Práve naopak. V novembri minulého roka, na základe kritického technického stavu, sa dňa 22.11.2012 začal proces verejného obstarávania na nákup a montáž termostatických ventilov, aj s podrobným odôvodnením potreby výmeny vo vyše 40-ročnej budove. Ešte v ten deň bola zverejnená aj Výzva na predkladanie ponúk s termínom do 28.11.2012. Zo štyroch uchádzačov bola vybratá firma s cenovo najprijateľnejšou ponukou (ďalšia ponuka bola o 1600 eur vyššia). V čase vykurovacej sezóny, v dňoch 21.-23. decembra 2012, firma operatívne vymenila všetkých 297 termostatických ventilov, s čím súviseli aj rôzne technicky rizikové úkony. Ide napríklad o napustenie 7000 litrov upravenej vody (len napúšťanie upravenej vody trvalo 8 hodín), skúška a odvzdušnenie vykurovacieho systému, alebo regulácia tlaku, čo môže vykonávať len odborne spôsobilá osoba so skúškami, aby bola zabezpečená aj záruka. Takéto rozsiahle odborné práce by v žiadnom prípade nemohol vykonať podnikový údržbár, ako to tvrdí redaktor M. Holeš. SVP, š.p., mu pritom poskytol dokumenty, ktoré súvisia s objednávaním dodávky a montáže.
SVP, š.p., verí, že nekvalitná práca redaktora Michala Holeša, ktorý si účelovo prispôsobil fakty a takýmto zavádzaním poškodzuje dobré meno SVP, š.p., bude v denníku Pravda, ktorého prácu si vážime, ojedinelá a nebude sa opakovať. V opačnom prípade sa denník vážne zahráva s dôveryhodnosťou u čitateľov.

Mgr. Ľuboš Krno hovorca SVP, š.p., Banská Štiavnica.


RTVS a Česká televízia News

RTVS a
Česká televízia News


Spoločný projekt Colnica/Celnice alebo Československo po 20 rokoch pripravili pre svojich divákov RTVS a Česká televízia. Koprodukčný projekt, ktorý ponúkne 26 krátkych dokumentárnych filmov od renomovaných českých a slovenských režisérov a 13 moderovaných diskusií, dnes predstavili v bratislavskom Českom centre. Tvorcovia televízneho cyklu v ňom budú hľadať odpovede na otázky, akú perspektívu majú dva rozdelené národy v spojenej Európe, ako sa darí ľuďom v bývalom spoločnom štáte, kde sa žije lepšie či ktoré problémy majú Česi a Slováci spoločné.
Podľa autorky námetu a projektu Tiny Diosi má Colnica priniesť 13 silných tém. "Seriál skúma rozdielnosti toho, akí sme Česi a Slováci po 20 rokoch od rozdelenia, aké máme zmeny v našich spoločnostiach, ako vnímame politiku, vzťahy, rodinu, zdravie, medzinárodné súvislosti, menu," priblížila cyklus, ktorý má divákom ponúknuť zmenu pohľadu na československú realitu. "Ja mám rada výzvy a tento projekt je pre mňa taká veľká výzva, aj ako pre producentku, ktorá zastrešuje výrobu tých všetkých filmov, ale zároveň aj ako pre človeka, ktorý sa rozhodol zobrať do rúk túto tému Čechov a Slovákov," povedala pre TASR Tina Diosi, ktorá projekt spustila spoločne s producentkou ČT v Brne Kamilou Zlatuškovou. "Aj vďaka nej sa mohol tento projekt rozvinúť do realizačnej fázy, čo teda nie je maličkosť," doplnila k cyklu, ktorého dramaturgom je za slovenskú stranu Marek Leščák. Ten na margo Colnice poznamenal: "Týmto cyklom sa vraciame ako keby v produkcii televíznych formátov do normálu.".
Komponované večery, ktoré budú tvoriť vždy dva dokumenty od českého a slovenského autora na aktuálne spoločenské témy a diskusia v televíznom štúdiu, budú moderovať Adela Banášová a Michal Prokop. Za ťažiskový projekt RTVS pre jarnú aj jesennú sezónu označil Colnicu programový riaditeľ Tibor Búza. "Som veľmi rád, že sa nám podarilo tento projekt skoordinovať v spolupráci s ČT. Je to aj signál o budúcnosti, že takéto projekty spolu s ČT chystáme na podstatne väčšej ploche, podstatne viac a intenzívnejšie," konštatoval pred špeciálnou novinárskou projekciou prvého dielu Colnice. Cyklus štartuje na televíznych obrazovkách v nedeľu 14. apríla o 20.00 hodine na slovenskej Dvojke a 20.50 na ČT2.
Projekt otvorí film slovenskej režisérky Zuzany Piussi a snímka českého dokumentaristku Jana Látala. Obaja filmári sa budú venovať téme Kríza autorít. Zo slovenských filmárov svoj pohľad na česko-slovenskú realitu v ďalších 90-minútových dieloch cyklu predstavia Jaro Vojtek, Juraj Lehotský, Marek Šulík, Viera Čakányová, Peter Kerekes a ďalší. Z českých filmárov 26-minútovými dokumentmi prispejú napríklad Lucie Králová, Jan Gogola ml., Filip Remunda, Vít Klusák, Vít Janeček alebo Jan Němec.

Copyright © TASR 2013

Zomrela Annamária Szalaiová

Zomrela  Annamária Szalaiová
 
 




Vo veku nedožitých 52 rokov po dlhotrvajúcej ťažkej chorobe zomrela predsedníčka maďarského Národného úradu pre médiá a šírenie správ (NMHH) Annamária Szalaiová. Informovala o tom dnes tlačová agentúra MTI.
Premiér Viktor Orbán ju vymenoval do funkcie 11. augusta 2010 na deväťročné obdobie. Szalaiová bola členkou vládneho Fideszu a aktívne sa zúčastnila na tvorbe návrhu novely mediálneho zákona.
Poslanci parlamentu 22. júla 2010 prijali návrh novely častí mediálneho zákona, podľa ktorého zlúčili Národný úrad pre šírenie správ (NHH) a Celoštátnu rozhlasovú a televíznu radu (ORTT), z ktorých vznikla NMHH. Novela vyvolala nevôľu aj Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE).
Predseda NMHH bol súčasne aj šéfom Mediálnej rady zloženej z delegátov parlamentných strán. Proti tomu protestovali okrem opozície aj maďarské a zahraničné odborné organizácie.

 

Copyright © TASR 2013

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA




“Galérii Cypriána Majerníka treba odstrihnúť pupočnú šnúru."
Táňa Rosová

“ A nechať ju aby sama bežkala."
Peter Osuský

"Cítim sa na piču.”
Zuzana Plačková

" Zvažujem okolnosti a po dohľadnom čase sa vyjadrím, či budem kandidovať na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja.
Alojz Hlina


 "Matica nie je zriadená zo zákona. Je to historická ustanovizeň, vznikla v roku 1863, ale nie zo zákona. Zákon z 97-eho len upravuje jej právne postavenie."
Katarína Pacnerová,riaditeľka finančno-ekonomického útvaru Matice Slovenskej


"Poďakujte sa ukrajinským dievčatám za to, že pomáhajú propagovať veľtrh, lebo bez ich akcie by sa o ňom hovorilo menej. Nepočulsom dobre, čo aktivistky vykrikovali, pretože sa na ne takmer okamžite navalili takí riadni holohlaví svalovci. To nebolo správne, mohli sa k nim správať aj menej drsne. Boli to ryšavky, blondínky alebo brunetky?"
Vladimir Putin



"Matica naozaj nezverejňuje zmluvy na portáli Centrálneho registra zmlúv , keďže sme na základe stanovísk našich právnikov boli presvedčení, že sa na nás táto povinnosť nevzťahuje," vyhlásil Tkáč. Na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám totiž musia inštitúcie zriadené zákonom, štátnym orgánom, VÚC alebo obcou zmluvy povinne zverejňovať, dokonca vstupujú do platnosti až týmto zverejnením.V zákone sa však nepíše, že sa ním MS zakladá, ale len definuje funkcie historicky osvedčenej inštitúcie. V dobrej viere, že Matica slovenská nebola zriadená ani zákonom, ani štátom, ani obcou, ani VÚC, MS zmluvy nezverejňovala. Neplatí to absolútne, MK SR zverejňuje zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov MS," doplnil Tkáč s tým, že ide 1.494.000 eur na rok 2013, čo je rovnaná suma ako v prechádzajúcich dvoch rokoch. V Dozornom výbore MS sú tri osoby menované MK, sledujú práve tieto zdroje. Zverejnené sú aj tri zmluvy, keď MS v rámci Košíc - Európskeho hlavného mesta kultúry usporiada začiatkom júla Svetové stretnutie Slovákov a od štátu sme na to získali prostriedky. Zmluvy sú uverejnené, uverejnil ich ten, čo prostriedky poskytol. Máme 36 zakladajúcich členov, napríklad číslo 30 má Robert Fico."
Marián Tkáč predseda MS

 



"Pokladám za veľmi nebezpečný tento jav, ktorý sa nazýva feminizmus. Feministické organizácie totiž hlásajú pseudoslobodu žien, ktorá stojí nad manželstvom a nad rodinou. Muž obracia svoj pohľad smerom von, musí pracovať, zarábať peniaze. Žena je však vždy sústredená smerom dovnútra, na deti, na domov. Ak bude táto mimoriadne dôležitá úloha ženy zničená, potom bude zničené všetko - rodina a aj vlasť."
Patriarcha Kirill, hlava ruskej pravoslávnej cirkvi
„ Ahoj, volám, lebo potrebujem malú službičku. Vieš, vy máte 19. apríla koncert Beyoncé a moja priateľka má práve v ten den 40-te narodeniny... Hmm...to už tak býva nooo smutné. Vieš, ale keby si manažmentu Beyoncé povedala, že bývalý minister kultúry SR a jeho priateľka budú na koncerte a že by potrebovali takú maličkosť. Len aby Beyoncé z pódia zablahoželala mojej priateľke k tej 40-tke. Toľko predsa vieš urobiť, no nie? :)“
Daniel Krajcer 
  
 
 
"Moja bývalá priateľka oslavuje v týchto dňoch jubileum a preto som jej zakúpil dve vstupenky na koncert jej obľúbenej speváčky Beyoncé a následne kontaktoval svoju niekoľkoročnú známu Valériu Mudríkovú, aby som sa jej opýtal na možnosť uskutočniť zo strany speváčky toto narodeninové prekvapenie. Sám som to považoval za požiadavku akoby z inej planéty, ale bol som motivovaný snahou urobiť radosť blízkemu človeku. Keď mi Valika vysvetlila, s akými problémami momentálne zápasia pri zabezpečovaní účasti onkologického dievčatka na spomínanom koncerte, tak som okamžite reagoval, že to samozrejme chápem a viem, aké sú v živote priority. Uvedomujem si, že pre človeka nie je nič dôležitejšie ako jeho zdravie."
Daniel Krajcer


„Nebudem sa vážne zaoberať výzvami niekoho, kto nedokáže vyvodiť ani štipku sebareflexie voči sebe. Ľubomír Galko mal po škandále s odpočúvaním sám vrátiť preukaz liberálneho politika.“
Juraj  Miškov

Bič plieska na konci

Bič plieska na konci


11. 4. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Kuvajtské ministerstvo informácií obhajovalo dnes návrh mediálneho zákona, ktorý by mohol priniesť pokuty vo výške približne milión dolárov (764.000 eur) za urážku emira a ďalších členov vládnucej rodiny.
Vláda neposkytla podrobnosti o návrhu predpisov, ktoré sa majú týkať tradičných médií i vyjadrení zverejnených na internete, informovala agentúra AP.
Liberálny kuvajtský denník Kabas však dnes priniesol správu o tom, že navrhované predpisy by mohli zahŕňať aj pokuty dosahujúce až 700.000 dolárov (535.000 eur) za podnecovanie vnútorného napätia v krajine.
Iniciatíva kuvajtskej vlády prišla po tom, ako vystupňovala zákroky proti internetovým aktivistom. Niektorých poslali do väzenia za príspevky na sieti Twitter, ktoré súdy posúdili ako urážlivé voči emirovi.
Oficiálna kuvajtská tlačová agentúra KUNA priniesla vyjadrenie ministra informácií Salmána as-Sabáha, ktorý tvrdí, že navrhované predpisy neobmedzia slobodu prejavu a ich cieľom je pozdvihnúť úroveň médií.
Návrh ešte musí schváliť parlament a emir.




Egyptský prezident Muhammad Mursí stiahol žalobu svojho úradu na novinárov, ktorí kritizovali jeho spôsob vedenia krajiny. Dnes o tom informovala agentúra DPA s odvolaním sa na štátny denník al-Ahrám. Tento krok sa považuje za pokus o rozptýlenie obáv o slobodu tlače v Egypte.
"Prezident nariadil, aby sa stiahli všetky právne sťažnosti voči niekoľkým novinárom, vznesené oddelením právnych záležitostí prezidentskej kancelárie, ako výraz rešpektu slobody prejavu," citoval denník hovorcu prezidentského úradu.
Stiahnutie žaloby však neovplyvní desiatky súdnych sporov, ktoré pravdepodobne iniciovali Mursího stúpenci proti médiám a novinárom, ktorí kritizovali islamistického prezidenta. Populárneho televízneho satirika Basíma Jusájfa minulý mesiac prepustili na kauciu po tom, ako ho vyšetrovali ohľadom jeho údajnej urážky prezidenta a islamu počas televíznej show.
Súd minulý týždeň anuloval proces, ktorý sa zaoberal stiahnutím Jusájfovho zábavného programu z vysielania a zrušením licencie pre súkromnú televíznu stanicu CBC, ktorá program vysielala. Väčšinou sekulárna opozícia obviňuje Mursího z toho, že sa správa ako diktátor, píše DPA.
 

Copyright © TASR 2013

Zákon na srandu

Zákon na srandu
 

Je otázne, akú budúcnosť má na Slovensku TV Markíza, respektíve, či si ju Time Warner ponechá vo svojom vlastníctve, alebo ju predá, keďže finačná situácia CME je taká mizerná, že sa ju sotva dá aj pochopiť.
A tak si pôdu na akékoľvek prepojenia vytvoril nový vlastník Rádia Expres. Podľa zakona 308/2000 z.z. §43 je krížové vlastníctvo medzi televíziou, rozhlasovou stanicou alebo celoštátnymi printovými médiami zakázané.  Bauer Media  evidentne vlastní celoštátne printy, zákon sa však obišiel dokonca tak, že Bauer Media v Nemecku založili novú eseročku Bauer Ausland 1. Zákon však určite nebol porušený, veď ide o rozdielne subjekty. Smiešny a trápny striktný výklad zákona.
A Rada pre vysielanie a retransmisiu sa tak môže stať tým, čím už je.
Podateľňou.
Potom sa vybúri na RTVS a jej spravodajstve.
Aby v hanbe neostali.
Napokon, v krajine, kde môžete mať skrytý majetkový podiel vo vysielateľovi, monopolnom šíriteľovi signálu a v printe sa nič iné ani neočakáva.

Olympus Has Fallen

Olympus Has Fallen


10. 4. 2013

RTVS GOOD NEWS





Podľa správy UEFA  bude kvalifikačné zápasy slovenskej reprezentácie o postup na ME 2016  na Slovensku vysielať RTVS.

IGRIC 2013

IGRIC 2013



 

Výročné ceny Slovenského filmového zväzu, Únie slovenských televíznych tvorcov a Literárneho fondu - Igrice udelili dnes v bratislavskom kine Lumiere, kde zároveň vyhlásili víťazov 21. cien slovenskej filmovej kritiky za audiovizuálnu tvorbu roku 2012. Do súťaže o Igrice zaslali tvorcovia 77 audiovizuálnych diel, ktoré hodnotila porota pod vedením dramaturga a režiséra Rudolfa Urca.
Porota rozhodla o udelení šiestich Igricov v kategóriách hraná tvorba pre kiná, televízna dramatická tvorba, filmová a televízna dokumentárna tvorba, animovaná filmová tvorba, ženský herecký výkon vo filmovom alebo televíznom diele a mužský herecký výkon vo filmovom alebo televíznom diele. V šiestich kategóriách súťaže o Igrica udelili aj tvorivé prémie. Ocenili tiež tvorcov v ďalších štyroch kategóriách - za ostatnú televíznu tvorbu, za študentskú tvorbu, za teóriu a kritiku a za DVD. Spolu tak vyhlásili 20 tvorivých prémií.
Igric je najstaršia filmová cena udeľovaná na Slovensku. Prvé ceny vyhlásili 18. decembra 1967, ďalšie v rokoch 1968 a 1969. Po zákaze slovenského FITEZu (Filmový a televízny zväz), ktorý ceny udeľoval, ich obnovili až v roku 1993. V roku 2013 sú Igrice a tvorivé prémie Slovenského filmového zväzu, Únie slovenských televíznych tvorcov a Literárneho fondu udelené po 24. raz. V rokoch 1967 až 2013 získalo 106 Igricov 88 najvýznamnejších slovenských filmárov a audiovizuálnych tvorcov za 87 filmov a diel s audiovizuálnou tematikou. Najviac, štyri Igrice získal Martin Šulík, po tri Martin Slivka a Juraj Jakubisko.
Symbolom ceny je soška Igric z bronzovej zliatiny vysoká 33,8 centimetra a vážiaca 2,4 kilogramu. Jej autorkou je akademická sochárka Erna Masarovičová. Igric je dotovaný Literárnym fondom finančnou odmenou 2 000 eur, tvorivé prémie 700 eurami, herecké ceny Igric 700 eurami a tvorivé prémie 350 eurami. V roku 2013 tak Literárny fond za ceny vyplatí 22-tisíc eur.




Prehľad víťazov a víťaziek 24. národných tvorivých cien Slovenského filmového zväzu, Únie slovenských televíznych tvorcov a Literárneho fondu za audiovizuálnu tvorbu vyrobenú v roku 2012




Igric za hranú tvorbu pre kiná: Ján Ďuriš za kameru filmu 7 dní hriechov (réžia Jiří Chlumský)
Tvorivé prémie za hranú tvorbu pre kiná: Iveta Grófová za réžiu filmu Až do mesta Aš (réžia Iveta Grófová)
Juraj Krasnohorský za réžiu filmu Tigre v meste (réžia Juraj Krasnohorský)

Igric za televíznu dramatickú tvorbu: Jozef Puškáš za námet a scenár filmu Dušičky seniorov (réžia Stanislav Párnický) z cyklu Filmoviedky
Tvorivé prémie za televíznu dramatickú tvorbu: Yvonne Vávrová za réžiu filmu Náhradná matka (réžia Yvonne Vávrová) z cyklu Filmoviedky
Karol Vosátko za réžiu filmu Nočný trezor (réžia Karol Vosátko) z cyklu Filmoviedky

Igric za filmovú a televíznu dokumentárnu tvorbu: Pavol Korec za réžiu filmu Exponáty alebo príbehy z kaštieľa
Tvorivé prémie za filmovú a televíznu dokumentárnu tvorbu: Dušan Trančík za réžiu filmu Hodina dejepisu (réžia Dušan Trančík)
Marek Šulík a Jana Bučka za réžiu filmu Zvonky šťastia (réžia Marek Šulík a Jana Bučka)

Igric za animovanú tvorbu: Ondrej Rudavský za scenár, réžiu, kameru a animáciu filmu Mesiac
Tvorivé prémie za animovanú tvorbu: Michaela Čopíková a Veronika Obertová za réžiu filmu O láske nepoznanej
Júlia Koleňáková za réžiu filmu Kufor

Igric za ženský herecký výkon vo filmovom alebo televíznom diele: Soňa Norisová za postavu Jitky vo filme V tieni (réžia David Ondříček)
Tvorivé prémie za herecký výkon vo filmovom alebo televíznom diele: Vica Kerekes za postavu Agnes vo filme 7 dní hriechov (réžia Jiří Chlumský)
Emília Vášáryová za postavu Amálie vo filme Dušičky seniorov (réžia Stanislav Párnický) z cyklu Filmoviedky

Igric za ženský herecký výkon vo filmovom alebo televíznom diele: Marián Slovák za postavu primára Hanku vo filme Zradení (réžia Martin Kákoš) z cyklu Filmoviedky
Tvorivé prémie za herecký výkon vo filmovom alebo televíznom diele: Attila Mokos za postavu Brachtla vo filme 7 dní hriechov (réžia Jiří Chlumský)
Ivan Romančík za postavu Floriana vo filme Dušičky seniorov (réžia Stanislav Párnický) z cyklu Filmoviedky

Tvorivé prémie:
Tvorivé prémie za ostatnú televíznu a seriálovú tvorbu:
Zuzana Liová za réžiu filmu Žena v slovenskom filme z cyklu Slovenské kino (réžia Zuzana Liová)
Katarína Farkašová za dramaturgiu televízneho seriálu Zbohom, súdruhovia ! (réžia Andrej Nekrasov)

Tvorivé prémie za študentskú tvorbu:
Marek Janičík za réžiu filmu Kino Svet (réžia Marek Janičík)
Roman Fábian za réžiu filmu Ja som baník kto je viac... (réžia Roman Fábian)

Tvorivé prémie za DVD a CD - ROM:
Henrieta Cvangová a Juraj Krasnohorský za zostavenie DVD filmu Tigre v meste (réžia Juraj Krasnohorský)
Marián Brázda za dramaturgiu DVD filmov Muž, ktorý luže a Eden a potom (oba réžia Alain - Robbe Grillet)

Tvorivé prémie za audiovizuálnu teóriu a kritiku:
Jana Dudková za knihu Slovenský film v ére transkulturality z knižnej edície časopisu Vlna - Filmodrom
Martin Kaňuch a Michal Michalovič editori knihy Poetika zločinu Francúzsky film noir z edície Cinematik


Prehľad víťazov a víťaziek 21. cien slovenskej filmovej kritiky za audiovizuálnu tvorbu roku 2012:

Cena slovenskej filmovej kritiky v kategórii v kategórii slovenský dlhometrážny hraný film pre kiná, ktorý mal premiéru v kinách v roku 2012: Až do mesta Aš (réžia: Iveta Grófová)

Cena slovenskej filmovej kritiky v kategórii slovenský celovečerný a stredometrážny dokumentárny film, ktorý mal premiéru v roku 2012 (ex aequo): Od Fica do Fica (réžia Zuzana Piussi) a Zvonky šťastia (réžia Marek Šulík, Jana Bučka)

Cena slovenskej filmovej kritiky v kategórii filmová kritika a publicistika: Peter Nágel, dramaturg MFF ArtFilmFest Trenčianske Teplice/Trenčín

Cena slovenskej filmovej kritiky v kategórii najlepší zahraničný film v slovenských kinách v roku 2012: Rozchod Nadera a Simin (Irán, 2011, réžia Asghar Farhadi)

Cena slovenských filmových novinárov:
Asociácia slovenských filmových klubov - distribučná spoločnosť, ktorá uviedla do slovenských kín v roku 2012 najlepší zahraničný film Rozchod Nadera a Simin (Irán, 2011, réžia Asghar Farhadi)
Dramaturgia kina Lumiére Slovenského filmového ústavu Bratislava za premyslenú a inšpirujúcu dramaturgiu

Informácie agentúre SITA poskytol predseda Slovenského filmového zväzu Štefan Vraštiak.


 

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Niekdajší člen britskej kapely Oasis Noel Gallagher údajne znova dostal ponuku od tvorcu speváckej súťaže The X Factor Simona Cowella, aby sa stal jedným z porotcov tejto televíznej šou.
V pripravovanej desiatej sérii sa totiž pravdepodobne uvoľní jedno porotcovské miesto po speváčke Tulise, ktorá v šou účinkovala od roku 2011. Práve ju by mal nahradiť Gallagher, ktorému podľa denníka The Sun ponúkajú plat dva milióny libier (v prepočte približne 2,35 milióna eur) za sériu. "Simon je rozhodnutý získať Noela do poroty. Vidí v ňom svojho prirodzeného nástupcu ako skutočného alfa samca. Podľa neho je Noel ideálny, pretože má dostatočné vedomosti o hudbe, hovorí na rovinu a je vtipný," uviedol pre The Sun nemenovaný zdroj. Gallagher pritom dostal podobnú ponuku už v roku 2011, vtedy ju však odmietol.
Noel Gallagher sa preslávil v skupine Oasis, ktorá debutovala v roku 1994 albumom Definitely Maybe. Po ňom nasledovali nahrávky (What's The Story) Morning Glory? (1995), Be Here Now (1997), Standing On The Shoulder Of Giants (2000), Heathen Chemistry (2002), Don't Believe The Truth (2005) a Dig Out Your Soul (2008). Činnosť skupiny však už od začiatku sprevádzali ostré a otvorené spory medzi Noelom a jeho bratom Liamom, ktoré napokon v auguste 2009 viedli k jej rozpadu. Noel si v roku 2010 založil svoju vlastnú kapelu Noel Gallagher's High Flying Birds, s ktorou o rok neskôr vydal eponymnú debutovú štúdiovku. Jeho brat Liam má zas skupinu Beady Eye, ktorá sa taktiež v roku 2011 prezentovala debutovým albumom Different Gear, Still Speeding.

Egyptská prokuratúra v utorok dostala podnet na obvinenie populárneho komika Básima Júsufa z urážky Pakistanu a šírenia ateizmu. Dopustiť sa toho mal počas jedného z marcových televíznych programov, keď sa zabával na účet prezidenta Muhammada Mursího a jeho klobúka, ktorý mal na hlave v momente prijímania čestného doktorátu od univerzity v pakistanskej metropole Islamabad. Podľa podanej žaloby sa tým Júsuf dopustil "pokusu o šírenie ateizmu, urážky pakistanského štátu a vytvorenia napätia vo vzťahoch s Egyptom". Údajným zosmiešnením rituálu modlitieb mal spochybniť "jeden z piatich pilierov islamu". Nové obvinenia potvrdil aj samotný komik. Prokurátor teraz musí rozhodnúť či je v danej veci dostatok dôkazov na začatie súdneho procesu.
Káhirský súd v sobotu zmietol zo stola návrh zrušiť Júsufov program a odobrať licenciu stanici, ktorá ho vysiela. Obvinenia voči Júsufovi zo strany prokuratúry však stále zostávajú v platnosti. Týkajú sa ohrozovania verejnej bezpečnosti, urážky islamu a prezidenta Muhammada Mursího. Populárneho komika preto minulý týždeň niekoľko hodín vypočúvali a deň na to prepustili na kauciu.
Na Júsufov satirický program s názvom Šou bolo podaných viacero sťažností. Júsuf, ktorý je známy svojím ostrým jazykom, si často robí vtipy z vládnucich islamistov, a predovšetkým z prezidenta. V poslednej dobe sa v Egypte čoraz častejšie vyskytujú žaloby proti umelcom či novinárom za neprimerané výroky, čo spochybňuje dodržiavanie slobody slova v africkej krajine. V tej pred viac ako dvoma rokmi padol režim autoritatívneho prezidenta Husního Mubaraka, čo umožnilo komikovi vysielať jeho šou.



Režisér desiatich epizód z klasickej éry seriálu Pán času Waris Hussein kritizoval súčasných tvorcov za množstvo zmien a najmä element sexuality, ktorý vniesli do kultového seriálu. Sedemdesiatštyriročný Hussein na sci-fi pracoval v rokoch 1963 a 1964, keď hlavnú postavu stvárňoval William Hartnell. "Viem, že žijeme v inej dobe, no vkradol sa tam prvok sexuality. Prečo ho tam ale vnášať, keď ho nepotrebujete?" skonštatoval v rozhovore pre BBC Radio 4.
Hlavnou postavou seriálu je excentrický humanoidný mimozemšťan, ktorý si hovorí Doktor a cestuje priestorom i časom v lodi zvanej TARDIS. Tá zvonku vyzerá ako stará modrá policajná búdka, ale vnútri je obrovská. Na cestách sa k nemu často pridávajú rôzni ľudia alebo ďalší mimozemšťania a spoločne zachraňujú Zem i vesmír.
Seriál, ktorý je u nás známy aj pod pôvodným názvom Doctor Who, vysielali najprv v rokoch 1963 až 1989, no celosvetový fenomén sa z neho stal až po štarte modernej verzie v roku 2005. Doktora hral vtedy už deviaty herec Christopher Eccleston. Zmeny hercov tvorcovia vysvetlili tým, že Doktor sa s každým úmrtím regeneruje do nového tela. Vďaka novému seriálu sa preslávil aj Steven Moffat, ktorý spolupracoval napríklad na scenári animovaného dobrodružného filmu Tintinove dobrodružstvá (2011) a postaral sa tiež o mimoriadne úspešné nové televízne spracovanie príbehov Sherlocka Holmesa s jednoduchým názvom Sherlock (2010). Svetoznámym sa tiež stal predstaviteľ 10. Doktora z rokov 2005 až 2010 David Tennant. Aktuálnym 11. Doktorom je anglický herec Matt Smith.
Tridsiateho marca sa Doktor po trojmesačnej prestávke vrátil na televízne obrazovky s druhou polovicou siedmej sezóny. V tej sa k nemu pridala nová partnerka Clara Oswald v podaní Jenny-Louise Coleman, ktorá vo vianočnom špeciále The Snowmen prekvapeného Doktora dokonca pobozkala. Hussein, ktorý v relácii Radio 4 s názvom The Reunion účinkoval spolu s hercami z klasickej éry Pána času Petrom Purvesom a Carole Ann Ford, práve v tejto súvislosti poznamenal, že romanca medzi dvojicou nie je potrebná. "Príťažlivé na jeho pôvodnej osobnosti bolo, že ste o ňom v skutočnosti nič nevedeli, bol záhadný a nedosiahnuteľný. Teraz tu máme akési znovuzrodenie a pridalo sa k nám ďalšie dievča," skonštatoval. Doktor by podľa neho mal byť viac ako Sherlock Holmes.
Za pravdu mu dal aj 74-ročný Purves, ktorý ako Steven Taylor účinkoval v 45 epizódach z rokov 1965 až 1966. "Pôvodný seriál bol jednoduchý. Boli to otvorené a priamočiare príbehy, v ktorých sa dalo vyznať," poznamenal na adresu moderného spracovania televíznej klasiky Purves, podľa ktorého sú súčasné dejové línie príliš komplikované.
Tvorcovia momentálne pracujú na špeciálnej časti k 50. výročiu seriálu, ktorá by sa na televízne obrazovky mala dostať 23. novembra. Do epizódy, ktorú nakrúcajú v 3D formáte, sa pritom vrátia aj niektoré bývalé hviezdy, vrátane Davida Tennanta a Billie Piper, ktorá v 34 častiach z rokov 2005 až 2010 stvárnila Doktorovu partnerku Rose Tyler. Medzi ďalšími potvrdenými účinkujúcimi sú aj Jemma Redgrave, John Hurt a Joanna Page. Scenár špeciálu napísal Steven Moffat a jeho režisérom je Nick Hurran.
Informácie pochádzajú z webstránok www.bbc.co.uk a www.digitalspy.co.uk.

 


© 2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.





Hore - dole

Hore - dole

Nový sitcom Petra Marcina Hlavne, že sa máme radi...mal minulý týždeň podiel 6,9%. Včera sa to znovu zhoršilo a podiel bol iba 5,8 %  a sledovalo ho 127 tisíc divákov starších ako 12 rokov .

Zábavná relácia Nikto nie je dokonalý minulý týždeň stratila množstvo divákov . Včera získala 14 tisíc divákov , čo znamená, že reláciu sledovalo 281 tisíc divákov starších ako 12 rokov s podielom 12,6 %


SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
 


 

Šéfkou Slovenského inštitútu vo Viedni bude moderátorka Alena Heribanová. Ako zamestnankyňa ministerstva zahraničných vecí úspešne absolvovala výberové konanie na obsadenie postu riaditeľky a v súčasnosti sa pripravuje na dočasné vyslanie do Rakúska. Agentúre SITA to potvrdil Peter Susko z tlačového odboru rezortu diplomacie. Zamestnancom ministerstva je aj operný spevák Peter Dvorský. Podľa informácií denníka Plus jeden deň by mal Dvorský šéfovať Slovenskému inštitútu v Ríme. "Na post riaditeľa Slovenského inštitútu v Ríme sa výberové konanie zatiaľ neuskutočnilo," doplnil Susko. Pri vyhodnocovaní žiadostí Heribanovej aj Dvorského o zamestnanie na ministerstve uplatnili podľa Suska štandardné postupy v zmysle zákona o štátnej službe. "Ministerstvo zahraničných vecí bralo zreteľ na potenciál, skúsenosti, odborné zručnosti aj jazykové znalosti Aleny Heribanovej a Petra Dvorského," dodal.
Slovensko má v zahraničí osem Slovenských inštitútov, a to v Moskve, Varšave, Budapešti, Prahe, Paríži, Berlíne, Viedni a v Ríme. Inštitúty slúžia na prezentáciu našej krajiny vo svete nielen v oblasti kultúry, umenia, ale aj školstva, vedy, cestovného ruchu či investičných príležitostí.

 

©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

9. 4. 2013

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné

Pokuty vo výške 21.776 eur na svojom dnešnom zasadnutí udelila prevádzkovateľom médií Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Najvyššiu z nich dostala TV Markíza. Za dva reklamné šoty na lieky bez jednoznačnej výzvy na pozorné prečítanie poučenia o ich užití dostala 6638 eur. TASR o tom informoval riaditeľ Kancelárie RVR Ľuboš Kukliš.

Presne 5000 eur bude zase musieť zaplatiť vysielateľ televízie Joj Plus. Rada mu sankciu udelila za to, že dĺžka jeho reklamných a telenákupných šotov presiahla stanovený limit. Rovnakú televíziu pokutovala aj za upútavky na programy napríklad Česko Slovensko má talent, Baby, sex a iné zvrhlosti, Farmár hľadá ženu – nová séria prichádza!, Vraždy vo vyšších kruhoch a 17 ďalších. Dvojtisícovú sankciu jej rada dala za porušenie ochrany maloletých. Vysielateľ pri nich podľa rady nesprávne uplatnil symbol, pre akú vekovú kategóriu je program určený. Za presiahnutý počet prerušení programu reklamou dostala spomínaná televízia aj televízia Markíza ešte pokutu 3319 eur a televízia Joj zase 1500 eur za nedodanie súvislého záznamu vysielania programov Česko Slovensko má talent, o ktorý rada žiadala.
Okrem pokút začala rada aj niekoľko správnych konaní voči televízii Markíza, Joj aj verejnoprávnej RTVS. Voči tej začala konanie pre možné porušenie objektívnosti a nestrannosti, keď televízia v januári odvysielala program Večer pod Lampou na tému nevymenovanie Jozefa Čentéša za generálneho prokurátora. Rovnako za možnú neobjektívnosť začala správne konanie aj voči Markíze za minuloročný decembrový príspevok v Televíznych novinách pod názvom Nemocničná kauza pokračuje. Rádio Aligator zase podľa rady zrejme nevyužíva frekvenciu na účely, na ktoré mu bola pridelená. Rada preto aj voči jeho vysielateľovi začala správne konanie.
Na dnešnom zasadnutí RVR rovnako udelila licenciu na lokálne digitálne vysielanie televíznej programovej služby TV ŠARIŠ spoločnosti CondorNet.

Copyright © TASR 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

 


Maďarský parlament v pondelok schválil zákaz volebnej kampane v súkromných televíznych a rozhlasových staniciach. Kontroverzný zákon je súčasťou novely volebného zákona, ktorú chválili pravicoví konzervatívni poslanci. Novelu už raz parlament schválil, ústavný súd mal však voči nej výhrady. Ústavní sudcovia upozorňovali na obmedzenie slobody vyjadrovania a tlače. Vláda však argumentovala, že politické strany nepovolením predvolebnej kampane v súkromných médiách ušetria. Novoschválený zákon už nemôže ústavný súd skúmať, pretože vládna väčšina zakotvila zákaz reklamy v privátnych médiách priamo do ústavy. Maďarská ústavná novela narazila aj na kritiku Európskej
Maďarský parlament, v ktorom koalícia premiéra Viktora Orbána disponuje dvojtretinovou väčšinou, v marci novelizoval ústavu štvrtýkrát od nástupu jeho vlády k moci v roku 2010. Medzi prijatými zmenami, ktoré vyvolávajú znepokojenie doma i v zahraničí, figuruje obmedzenie právomocí ústavného súdu ako aj opätovné zavedenie opatrení označených súdom za protiústavné. Opozícia hlasovanie bojkotovala, zatiaľ čo Európska komisia iba niekoľko hodín pred ním vyzvala Maďarsko na dodržiavanie demokratických zásad. Obavy z nových ustanovení okrem Bruselu vyjadrila taktiež Rada Európy. Zmeny v ústave kritizoval aj Úrad vysokého komisára OSN pre ľudské práva, pretože podľa neho podkopávajú nezávislosť právneho systému krajiny. Maďarský premiér Viktor Orbán vlnu kritiky, ktorá sa na jeho vládu po zmene ústavy zosypala z domova i zo zahraničia, rázne odmieta.
Informovala o tom rakúska televízna stanica ORF.
 
©2013, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 


Ruský novinár Michail Beketov, ktorý sa v roku 2008 stal terčom brutálneho útoku doteraz neznámych páchateľov, zomrel v pondelok vo veku 55 rokov.
Beketov, ktorý bol redaktorom Chimkinskej pravdy - denníka moskovského predmestia Chimki, si narobil nepriateľov článkami o skorumpovanosti úradníkov, podozrivých predajoch pozemkov a pôžičkách. Viedol aktívnu kampaň proti výstavbe diaľnice z Moskvy do Petrohradu cez les v Chimkách.
Na následky surovej bitky Beketov prišiel o tri prsty na ruke, časť nohy a utrpel také závažné poranenia mozgu, že nemohol hovoriť. Zomrel na následky upchatia dýchacej trubice jedlom.
Z útoku na Beketova nebol doteraz nikto obvinený. Jevgenija Čirikovová, aktivistka, ktorá spolu s Beketovom bránila zachovanie lesa na predmestí Chimki, preto v reakcii na jeho smrť uviedla: "Páchatelia sa nenašli a teraz môžeme povedať, že títo ľudia sú vrahovia."
Beketov bol za svoje články terčom fyzických útokov aj pred osudnou bitkou a svojim kolegom sa zveril, že dostal niekoľko vyhrážok, aby prestal písať o háklivých témach.
Vlani dostal Beketov od prezidenta Vladimira Putina vyznamenanie za statočnosť. Ako však pripomína agentúra Reuters, práve za Putinovej éry sa zvýšilo riziko, ktoré nesú novinári, keď odhaľujú nekalé praktiky politikov na rôznych úrovniach mocenského rebríčka. Väčšina útokov na kritikov súčasného režimu zostáva neobjasnená a ich páchatelia nepotrestaní,
Od roku 1992 bolo v Rusku kvôli novinárskej práci zabitých 54 novinárov. Rusko je tak na deviatom mieste medzi krajinami, ktoré novinárom poskytujú najnižší stupeň ochrany, vyplýva zo štatistiky v New Yorku sídliaceho Výboru na ochranu novinárov.
Zväz ruských novinárov dnes informoval, že sa chce zasadiť za prijatie zákona, na základe ktorého by sa súdy museli zaoberať aj vyhrážkami adresovanými novinárom. "Každá tragédia sa začína vyhrážkami, ktorými sa nikto (z policajných orgánov) seriózne nezaoberá - aj keď je to trestný čin," uviedla dnes pre RIA Novosti tajomníčka zväzu Nadežda Ažgichinová.
Beketovov boj za ochranu životného prostredia, články o potrebe pásma ochranných lesov v okolí Moskvy a zásluhy o ekožurnalizmus vysoko vyzdvihla ruská pobočka organizácie Greenpeace, Svetového fondu na ochranu prírody, ako aj viaceré novinárske združenia. Predstaviteľka Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe pre oblasť slobody médií Dunja Mijatovičová vyslovila sústrasť pozostalým i kolegom a vyjadrila ľútosť nad tým, že Beketov sa nedožil dňa, keď by sa pred súdom ocitli ľudia, ktorí naňho zaútočili. Mijatovičová znova vyzvala ruské úrady, aby útok na Beketova dôsledne vyšetrili a vinníkov postavili pred súd
.


Copyright © TASR 2013