DALITO!

26. 1. 2013

TO JE TV !

TO JE TV !


DNES V TV ?

DNES V TV ?

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Prezidentský kandidát, minister zahraničných vecí ČR a líder koaličnej TOP 09 Karel Schwarzenberg a jeho tím podávajú trestné oznámenie na neznámeho páchateľa v súvislosti s hanlivým celostránkovým inzerátom, ktorý sa objavil v dnešnom vydaní denníka Blesk. Ten neobsahuje zadávateľa inzerátu, a to je podľa právnikov protizákonné podobne ako zverejňovanie nepravdivých údajov. Informovali o tom internetové servery iDNES.cz, Lidovky.cz a Novinky.cz .
V inzeráte, ktorého súčasťou je Schwarzenbergova prečiarknutá podobizeň, sa pod titulkom Nevoľte Schwarzenberga píše: "povedal, že prezident Edvard Beneš by podľa dnešných zákonov mal byť postavený pred haagský tribunál pre vojnových zločincov, ďakuje za podporu šéfovi Sudetonemeckého landsmanšaftu Berndovi Posseltovi, povojnový odsun sudetských Nemcov považuje za nespravodlivý bez toho, aby bral do úvahy mníchovský diktát, okupáciu Československa a státisíce českých obetí druhej svetovej vojny, považuje Benešove dekréty za neplatné a pripravuje tak pôdu pre vrátenie majetku potomkom vojnových zločincov".
Spomínané tézy sa objavili v Blesku napriek tomu, že napríklad Bernd Posselt vo štvrtok pre verejnoprávnu Českú televíziu poprel, že by akýmkoľvek spôsobom podporil Karla Schwarzenberga a že samotný kandidát opakovane, naposledy dnes, zopakoval, že žiadne vrátenie majetkov nehrozí. "Majetok ľudí v ČR nie je a ani v budúcnosti nebude ohrozený. Nikdy som sa nezastal jediného vojnového zločinca. Je to nehorázna lož. Je to proti môjmu celoživotnému presvedčeniu," hovorí sa v kandidátovom vyhlásení.
Jeho stručný a jasný komentár k inzerátu znel: "Je to svinstvo, keď sa klame."
Niekdajšia ústavná sudkyňa, senátorka a podporovateľka Karla Schwarzenberga Eliška Wagnerová sa nechala počuť, že celá situácia môže viesť až k zneplatneniu volieb.
Volebný štáb Miloša Zemana sa od inzerátu prostredníctvom hovorkyne Hany Burianovej dištancoval a oznámil, že s ním nemá nič spoločného. Tím Miloša Zemana upozornil aj na falošný Zemanov inzerát v denníku Metro, ktorého autorom nie je samotný kandidát.
Blesk sa predbežne ku kritike obsahu inzerátu nevyjadril.

Hanlivý celostránkový inzerát, ktorý zverejnilo dnešné vydanie denníka Blesk a v ktorom najskôr anonymný zadávateľ vyzýva českých voličov, aby nevolili Karla Schwarzenberga za prezidenta, zadala - ako popoludní uviedlo vydavateľstvo Ringier Axel Springer CZ - mediálna agentúra Mindshare pre klienta JUDr. Vladimíra Zavadila. Vyplýva to z informácií internetových serverov iDNES.cz a Lidovky.cz.

Pražský advokát, ktorý bol pred spoločenskými zmenami v roku 1989 dôstojníkom ŠtB a po revolúcii pôsobil vo viacerých advokátskych kanceláriách, okrem iného aj s právnikom Miroslavom Janstom, podľa iDNES.cz niekdajšou šedou eminenciou ČSSD, pre spomínaný server uviedol: Inzerát som podal ja osobne, nikto ma k tomu nepoveril. Poprel však, že by sa poznal s ľuďmi zo spomínanej strany alebo s osobami so Zemanovho okolia.
Podľa vlastných slov si nespomína, kedy inzerát podal. Neprezradil ani sumu, ktorú za jeho zverejnenie zaplatil. Inzerát bol údajne motivovaný obsahom jedného z duelov prezidentských kandidátov, figurujú v ňom vraj iba veci, ktoré odzneli v ČT 17. januára. "Nič viac, nič menej. Nikoho to nemá urážať, ani poškodzovať".
Od inzerátu, po ktorého zverejnení avizovali Karel Schwarzenberg a jeho volebný tím trestné oznámenie, sa štáb Miloša Zemana dištancoval s tým, že s ním nemá nič spoločného.
V inzeráte, ktorého súčasťou je Schwarzenbergova prečiarknutá podobizeň, sa pod titulkom Nevoľte Schwarzenberga píše: "povedal, že prezident Edvard Beneš by podľa dnešných zákonov mal byť postavený pred haagský tribunál pre vojnových zločincov, ďakuje za podporu šéfovi Sudetonemeckého landsmanšaftu Berndovi Posseltovi, povojnový odsun sudetských Nemcov považuje za nespravodlivý bez toho, aby bral do úvahy mníchovský diktát, okupáciu Československa a státisíce českých obetí druhej svetovej vojny, považuje Benešove dekréty za neplatné a pripravuje tak pôdu pre vrátenie majetku potomkom vojnových zločincov".
Kandidátov hovorca Marek Pražák informoval, že Schwarzenbergov tím dospel k názoru, že inzerát porušuje volebný zákon a je možno šírením poplašnej správy.
Ohováračskú inzerciu chcel zadávateľ, podľa dnes podvečer zverejnenej informácie internetového serveru Aktuálně.cz pretlačiť aj do regionálnych denníkov vydavateľstva Vltava-Labe-Press. Serveru to potvrdil riaditeľ tamojšej inzercie Daniel Pečenka s tým, že odmietli inzerciu ponúkanú vo štvrtok krátko predtým, ako sa rozbehla tlač nákladu väčšiny veľkých regiónov.
Za prvé nebolo veľa času, pretože bolo krátko pred uzávierkou a za druhé máme interné pravidlá, že v prípade takto kontroverzného inzerátu musí byť úplne jasné, kto za tým stojí. A to nebolo splnené, uviedol Pečenka pre server a dodal: "Vedeli, čo požadujeme. Navrhovali, že by nám dali prehlásenie, že na seba berie zadávateľ právne dôsledky, ale u nás je úplne striktné, že toto na nás neplatí".
V dnešnom vydaní periodika iného vydavateľstva sa však inzerát napokon objavil.

Copyright © TASR 2012




25. 1. 2013

Scheiß Deutschen!

Scheiß Deutschen!



Primátor Košíc Richard Raši je znepokojený prístupom niektorých médií a ich spôsobom informovania o projekte Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) 2013. V týchto dňoch sa listom obrátil na ich šéfredaktorov.
V liste Raši uvádza, že mesto Košice sa dlhodobo snaží využiť potenciál projektu Európske hlavné mesto kultúry 2013 nielen na pozitívnu propagáciu mesta a regiónu, ale aj celého Slovenska. „O tom, že sa nám to darí, svedčia mimoriadne pozitívne hodnotenia diania v našom meste, uverejnené v prestížnych svetových médiách a turistických sprievodcoch -CNN, Lonely Planet, The Guardian, Le Monde, Neue Zürcher Zeitung, ktoré odporúčajú Košice ako top destináciu, ktorú sa oplatí navštíviť. Efektívne spolupracujeme so Slovenskou agentúrou cestovného ruchu, aby sme pritiahli návštevníkov z celého sveta nielen do Košíc, ale aj do Vysokých Tatier, na Spiš, do Tokajskej oblasti, či do hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy,“ hovorí Raši.

Podčiarkol, že výnimočný rok v histórii mesta a celej našej krajiny sa začal dvojdňovým Otváracím ceremoniálom EHMK 2013, ktorý sa uskutočnil 19.a 20. januára. „Organizačne mimoriadne náročný projekt s viac ako 200 podujatiami a tisíckou účinkujúcich videli priamo v meste a sprostredkovane v on-line prenosoch na internete státisíce divákov z celého sveta. V meste bola úžasná atmosféra a ľudia vnímali víkendové dianie jednoznačne pozitívne,“ vyzdvihol primátor Košíc.

Dodal však, že o to viac ho mrzí, že po skončení tejto veľkej oslavy kultúry a spolupatričnosti niektoré denníky uverejnili článok prevzatý od redaktora týždenníka Der Freitag, ktorý vyvoláva dojem, že organizátori počas otváracieho ceremoniálu nevyšli v ústrety zahraničným novinárom a tajili pred nimi skutočný stav na Sídlisku Luník IX. Zverejnenie tohto článku hrubo zavádza verejnosť a necitlivo poškodzuje tvrdú prácu stoviek ľudí na organizácii otváracieho ceremoniálu.

„Pravdou totiž je, že autor článku sa zúčastnil press tripu do Košíc pred niekoľkými mesiacmi a nie uplynulý víkend. Túto exkurziu neorganizovalo mesto Košice, no napriek tomu predstavitelia vedenia mesta a projektu Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013 boli zahraničným novinárom k dispozícii vo svojom voľnom čase v nedeľu večer, pripravení zodpovedať všetky otázky, súvisiace s realizáciou projektu EHMK 2013. Práve na tento účel totiž zahraničný inštitút press trip organizoval. Novinárov však zaujímal náš projekt len povrchne a okrajovo. Prioritne sa pýtali na Luník IX,“ vysvetlil Raši.

Zdôraznil, že napriek tomuto sklamaniu z ich prístupu im bolo vysvetlené, že nikto im v návšteve tohto sídliska nebráni, že táto mestská časť nie je ohradená ostnatým drôtom a oni sa môžu slobodne po meste a teda aj po Luníku IX pohybovať. „Som presvedčený o tom, že ak by mali skutočný a profesionálny záujem objektívne informovať o problematike, ktorá ich prioritne zaujímala, vyvinuli by viac novinárskeho úsilia. Namiesto toho napísal redaktor Der Freitag článok, hrubo skresľujúci jeho pobyt v našom meste,“ doplnil.

Podľa primátora mesta tento článok rozposlaný po Otváracom ceremoniáli do slovenských médií a jeho uverejnenie bez overenia zdroja a súvislostí zavádza verejnosť a škandalizuje projekt s dlhodobým rozvojovým potenciálom, ktorý má okrem iného vytvoriť v Košiciach a regióne nové pracovné príležitosti.

Copyright © TASR 2012

Novinárska cena krajín V4

Novinárska cena krajín V4
   

Slovenský syndikát novinárov sa zapojil do projektu krajín V4, v rámci ktorého bude vyhlásená súťaž „Visegrad Local Press Award“ – Novinárska cena krajín V4. Na projekte sa zúčastňujú Nadácia Press klub z Poľska, Syndikát novinářů České republiky, Asociácia maďarských novinárov (Magyar Újságírók Országos Szövetségé – MÚOSZ) a Slovenský syndikát novinárov.
Do súťaže sa môžu zapojiť novinári z krajín V4 v kategóriách printových médií a novinárskej fotografie na témy:
- vnútropolitické udalosti a inštitúcie
- ekonomika a podnikanie
- reportáže zamerané na sociálne, etnické a menšinové témy
- umenie
- história
- kultúra
- národné tradície
- členstvo v EÚ
- spolupráca v rámci V4

Príspevky prihlásené do súťaže mali byť publikované v rokoch 2010 – 2012 v printových médiách alebo na internete. Do súťaže môžu prihlásiť svoje príspevky aj autori blogov.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Príbuzní, kolegovia a opoziční aktivisti  požadovali, aby srílanská vláda uskutočnila riadne vyšetrovanie, čo sa stalo s nezvestným novinárom Prageethom Ekneligodom, ktorý zmizol pred troma rokmi.
Fejtonista a karikaturista Ekneligoda pracoval pre webovú stránku lankaenews.com, ktorá tvrdo kritizovala srílanskú vládu. Novinár zmizol v januári 2010. V roku 2011 takisto neznáma skupina páchateľov podpálila redakciu webu, uviedla v správe tlačová agentúra AP.
Demonštranti dnes uskutočnili tichý protest pri srílanskom parlamente a iba ukazovali transparenty s nápismi "Okamžite ho prepustite" a "Neskrývajte pravdu".
Novinárova manželka Sandya Ekneligodová sa posťažovala, že úrady nevyriešili únos jej manžela. "Vyzývam vládu, aby sa postarala o spravodlivosť," vyhlásila.
Organizácia na ochranu ľudských práv Amnesty International uviedla, že od začiatku roka 2006 bolo zabitých najmenej 14 pracovníkov srílanských


Vplyvný španielsky denník El País stiahol svoje štvrtkové vydanie a dal do tlače jeho novú verziu po tom, ako sa ukázalo, že exkluzívna fotografia z titulnej strany s chorým venezuelským prezidentom Hugom Chávezom je falošná. Informuje o tom agentúra AP.
Redakcia denníka sa čitateľom za chybu ospravedlnila a informovala, že prešetruje, ako mohlo k omylu dôjsť. Noviny sa ospravedlnili aj venezuelskej vláde, tá však oznámila, že podá na denník žalobu za útok na Chávezovu dôstojnosť a zosmiešnenie.
Ako informuje agentúra AP, pomerne nekvalitná snímka zachytáva muža s hadicou v ústach, ako leží na lôžku, pravdepodobne v nemocničnej izbe.
El País získal fotografiu z agentúry Gtres Online, ktorá však vzniknutú situáciu odmietla komentovať. Je známa tým, že obchoduje v prvom rade s fotografiami celebrít.
AP uvádza, že Gtres Online ponúkla spornú fotografiu aj jej, podobne ako aj španielskemu denníku El Mundo. Ponuku však odmietli, pretože mali pochybnosti o jej pravosti. Vedúci fotoservisu AP sa navyše obával, že zverejnenie fotografie by mohlo byť porušením lekárskeho tajomstva.
El País stiahol z predaja svoje štvrtkové vydanie a zmenil aj jeho internetovú verziu hneď po tom, ako sa prišlo na omyl. Redakcia nezverejnila informáciu o počte predaných výtlačkov s falošnou fotografiou. Na internetovej stránke bola snímka asi 30 minút.
Dnes sa na jeho webovej stránke objavilo vysvetlenie a prísľub, že denník zmení niektoré interné pravidlá. Redakcia denníka spresnila, že fotografiu jej agentúra Gtres Online ponúkla obvyklým spôsobom. Keď sa redaktori v Gtres Online pýtali na autora či pôvod fotografie, dostali odpoveď, že záber urobila kubánska zdravotná sestra a do Španielska sa dostal prostredníctvom jej sestry, ktorá v krajine žije.
Venezuelský minister informácií Ernesto Villegas v noci nadnes kvôli incidentu zvolal tlačovú konferenciu, na ktorej odsúdil španielsky denník, konštatoval, že porušil novinársku etiku a vyvolal medzinárodný škandál. Vyhlásil, že noviny by sotva zverejnili podobnú fotografiu niektorého európskeho lídra.
Minister zahraničných veci Elias Jaua v noci nadnes v telefonickom rozhovore s jednou z televíznych staníc uviedol, že vláda nariadila svojmu veľvyslancovi v Španielsku, aby spoločne s generálnym prokurátorom začali pripravovať žalobu na denník.
Villegas spresnil, že fotografia pochádza z videozáznamu, ktorý je od roku 2008 na Youtube. Je na ňom neznámy pacient na ošetrovacom lôžku, ktorému lekári práve zavádzajú do hrdla trubicu.


Copyright © TASR 2012



TOP TOPKY

TOP TOPKY
 
 

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

 

Preklady diplomatických depeší z americkej ambasády v Bratislave o politickom a ekonomickom dianí vo svete i na Slovensku, vrátane detailov zo zákulisia, bude možné od soboty 26. januára nájsť na adrese www.wikileaks-slovensko.org. Občianski aktivisti a Inštitút ľudských práv (IĽP) spúšťajú slovenskú verziu Wikileaks. TASR o tom informoval Peter Weisenbacher z IĽP.
"Hlavným dôvodom spustenia Wikileaks je naša kampaň za zatvorenie väznice Guantánamo a prepustenie Bradleya Manninga, ktorý pravdepodobne odovzdal tajné dokumenty Julianovi Assangeovi. Chceli sme priblížiť ľuďom na Slovensku, čo Manning spravil a preto sme preložili podstatné diplomatické depeše týkajúce sa Slovenska. Ozvalo sa nám však toľko dobrovoľníkov, že sme sa rozhodli z toho spraviť samostatný projekt," povedala Alena Krempaská z IĽP, ktorá patrila medzi organizátorov protestov Gorila.

 Copyright © TASR 2012

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ Väčšina z demonštrantov, ktorí sa dnes chystajú protestovať pred prezidentský palác proti sú mladí ľudia, ktorí si cez internet prečítal všetky tie kliky, ktoré sú tam urobené a nevedia presne o čo ide.“
Ivan Gašparovič


"Proč chci volit Karla Schwarzenberga? Protože to je šlechtic. Ty ostatní vedle něj nejsou nic jiného než potomci nevolníků. Lidi, kteří mají zbabělou povahu."
 Jiří Menzel


"Pokud najmete jednu dívku, která se prochází po ulici, na výkon jistých tělocviků a zaplatíte jí za to, tak je to opovržení hodná prostituce. Když máte ale partnerku, která jisté úkoly nerada dělá, ale vy jí za to slíbíte náhrdelník, tak je to posílení partnerských vztahů."
Karel Schwarzenberg


„ Hasiči ejakulovali na výbornú.“
Miro Frindt


„ Naša spolupráca s SaS nevznikla týždeň pred odchodom zo Sydney, ale trvá dlhšie. S Richardom Sulíkom som sa dohodol v posledných hodinách, ešte keď som bol na Slovensku, v júni 2011. Ponúkli mi, že pre nich môžem robiť svoje postrehy, analýzy. Sú e-maily, Skype, telefóny, kamery. Myslím, že to bude stačiť. Keby mi povedali, že to nie je možné, ponuku odmietnem. Vydavateľa denníka som o spolupráci s politickou stranou neinformoval, nevidel som na to dôvod. Nepísal som o slovenskej politike, písal som postrehy z Austrálie. Prácu pre SaS som bral ako súkromnú vec. Keby sa mi to zdalo neférové voči čitateľovi, tak by to bolo logické priznať, ale k politike som sa nevyjadroval. Ani v blogoch.“
Ivan Štulajter

„ Starým ľuďom by malo byť povolené poponáhľať sa a zomrieť namiesto investovania finančných prostriedkov do ich drahého udržiavania pri živote.“
Taro Aso , Japonský minister financií

„Župany boli šité na zákazku. Potrebovali sme niečím vzbudiť publicitu, aby ľudia mali dôveru v Tipos a neprestávali hrať, župany tomu pomohli.“
Miloš Ronec ,bývalý riaditeľ Tiposu

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Zadávatelia reklamy v roku 2012 zaplatili televíziám za propagáciu výrobkov a služieb viac než 632 mil. eur. Objem reklamných výdavkov v tejto oblasti sa tak medziročne zvýšil o 15 percent. Informovala o tom agentúra TNS Slovakia. Najviac peňazí podľa agentúry TNS investovali do televíznej reklamy firmy z tých istých segmentov ako v roku 2011. Výmena nastala iba na prvej pozícii. Lídrom sa stali banky a stavebné sporiteľne, ktoré na druhú priečku posunuli mobilných operátorov. V rebríčku ich nasledujú autá, lieky a maloobchodné reťazce.Najväčším zadávateľom televíznej reklamy bol rovnako ako v predošlých rokoch Slovak Telekom. S investíciami v hodnote takmer 34,9 mil. eur tak o vyše 6 mil. eur predstihol konkurenčný Orange s 28,8 mil. eur. Na treťom mieste sa s reklamou v hodnote 20,1 mil. eur umiestnila spoločnosť Henkel, o milión eur menej zaplatil za reklamné spoty Unilever. Prvú päťku najväčších zadávateľov uzatvára Telefónica so 14,4 mil. eur. "Z rebríčka top 10 televíznych zadávateľov vypadol Procter & Gamble, naopak do prvej desiatky sa dostala Poštová banka," uvádza TNS Slovakia. Najväčší podiel vysielacieho času určeného pre reklamu mala televízia Joj (26 %), takmer štvrtinu (24 %) vysielania vyčlenila pre reklamné spoty Markíza. Stanica Joj Plus zakončila rok 2012 s 23-percentným podielom. Za nimi nasleduje televízia Doma (17 %), TA3 (6 %) a Jednotka (2 %), najmenej reklamy sa objavilo vo vysielaní Dvojky a Dajto (1 %). Celoštátne slovenské televízne stanice odvysielali v roku 2012 takmer 769 tis. spotov v celkovej dĺžke 4 770 hodín. "Ak by si ich chcel slovenský divák všetky pozrieť, trvalo by mu to necelých 199 dní," uvádza TNS Slovakia. Agentúra TNS Slovakia vznikla 1. januára 2011 spojením agentúr TNS SK a TNS AISA Slovakia. Zamestnáva 80 pracovníkov a približne 150 vyškolených anketárov pre osobné dopytovanie. Je členom európskej asociácie marketingového výskumu ESOMAR a na Slovensku aj členom Slovenskej asociácie výskumných agentúr (SAVA).


©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

24. 1. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Španielsky najpredávanejší denník El País sa vo štvrtok ospravedlnil za zverejnenie titulnej fotografie, ktorá mala zobrazovať chorého venezuelského prezidenta Huga Cháveza v nemocničnej posteli, no v skutočnosti bol na nej niekto iný. Snímok údajného Cháveza napojeného na rôzne prístroje vyvolal vo Venezuele búrlivé reakcie. El País, jeden z najvplyvnejších denníkov v španielsky hovoriacom svete, vo štvrtok uviedol, že fotografia sa objavila v jeho internetovej verzii len na krátku dobu a po zistení omylu ju stiahli. Zastavili tiež distribúciu tlačenej verzie denníka, z ktorej sa predalo len niekoľko výtlačkov."Ospravedlňujeme sa svojim čitateľom za spôsobenú ujmu. Denník už začal vyšetrovať okolnosti tohto omylu," uviedol El País vo vyhlásení. Dodal, že fotografiu údajného Cháveza dostali od tlačovej agentúry, ktorá ju predala ako snímok venezuelského lídra. Chávez v decembri na Kube absolvoval už štvrtú operáciu od objavenia rakoviny v panvovej oblasti v júni 2011. O rok neskôr verejne ohlásil svoje kompletné uzdravenie ako aj plán kandidovať na prezidenta v októbrových voľbách, v ktorých opäť zvíťazil. Pre pooperačné komplikácie je venezuelský líder stále hospitalizovaný na Kube a o jeho stave sa neustále špekuluje, keďže vláda v Caracase je na informácie skúpa.


©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 


 

Katolíci by mali prijať sociálne siete za svoje vzhľadom na ich úlohu pri šírení viery a posilňovaní medziľudských vzťahov, uviedol dnes pápež Benedikt XVI. ktorý si pred niekoľkými týždňami otvoril konto na Twitteri.
"Veriaci si čoraz viac uvedomujú, že ak sa nebudú dobré správy šíriť tiež v digitálnom svete, môžu absentovať v skúsenosti mnohých ľudí, pre ktorých sú (sociálne siete) dôležité," citovala pápeža agentúra DPA.
"Schopnosť využívať nové jazyky je potrebná nielen na to, aby človek držal krok s časom, ale práve preto, aby umožnila nevyčerpateľnému bohatstvu evanjelia nájsť formy vyjadrenia, schopné zasiahnuť srdcia a mysle všetkých," pokračoval.
Pápežovo posolstvo zaznelo v deň sv. Františka Saleského, patróna spisovateľov, pred Svetovým dňom komunikácie, ktorý Vatikán oslávi tento rok v nedeľu 12. mája.
Ak sú využívané "rozumne a vyvážene" a ich užívatelia sa usilujú o vierohodnosť, sociálne siete "môžu posilniť harmonické vzťahy medzi jednotlivcami a účinne propagovať harmóniu ľudskej rodiny," dodal pápež.
V decembri začal 85-ročný pápež zverejňovať na Twitteri krátke správičky v angličtine, francúzštine, nemčine, španielčine, taliančine, portugalčine, poľštine a arabčine. Minulý týždeň pribudla k tomuto zoznamu aj latinčina - oficiálny jazyk katolíckej cirkvi.
Deväť profilov pápeža na Twittteri má už vyše 2,5 milióna "followerov", čiže nasledovníkov.

 
Copyright © TASR 2012

SLOVAK MEDIA NEWS


SLOVAK MEDIA NEWS


Internetová televízia MeToo.sk odvysielala v dňoch 18. až 20. januára takmer šesťdesiat podujatí z Otváracieho ceremoniálu Európskeho hlavného mesta kultúry – Košice 2013 a ďalších štyridsať odvysiela zo záznamu. Niekoľko dní pred Otváracím ceremoniálom mohli diváci sledovať aj výstavbu hlavnej scény.
„Priame prenosy z Otváracieho ceremoniálu navštívilo počas troch dní 165.000 ľudí z 93 krajín sveta. Najvyššiu záťaž sme zaznamenali v nedeľu (20.1.) počas Veľkej otváracej šou. Zároveň sme poskytli svoje vysielanie aj na všetky obrazovky v meste,“ uviedol Róbert Meder zo spoločnosti MeToo.
Priamy prenos trojdňového internetového vysielania Otváracieho ceremoniálu Košice - Európske hlavné mesto kultúry 2013 bolo najväčším a najťažším podujatím MeToo, počas ktorého 25 členov tímu nakrútilo televízny záznam viac ako 100 vystúpení. Záznamy už postupne pribúdajú v archíve na webovej stránke spoločnosti.
 
Copyright © TASR 2012

Zomrel Alex Koenigsmark

Zomrel Alex Koenigsmark
 
Vo veku 68 rokov zomrel po dlhej chorobe spisovateľ, scenárista a dramatik Alex Koenigsmark. Serveru iDnes to oznámil dramatik Karel Steigerwald. Podľa jeho predlohy nakrútil Jiří Svoboda snímku jasnovidec a Karel Smyczek film Závisť. Ako scenárista sa podieľal na filme Juraja Herza Prezuvky Šťasteny. Televízny film Mario a kúzelník, ktorého scenár napísal, vyhral Zlatú nymfu v Monte Carle.
Koenigsmark vyštudoval sochárskej-kamenárske strednú školu, po štúdiách na FAMU pracoval na Barrandove ako dramaturg. Potom sa venoval písaniu, pôsobil ako novinár a spisovateľ, písal scenáre pre televíziu alebo rozhlasové hry.
Je autorom niekoľkých románov - Čierna krv, Siromacha, Príbeh unavené manekýnky a Chlast aneb Cesta sekčného šéfa k moru, vydal aj knižnú spomienkový portrét herečky Jiřina Jirásková osobne a zbierky fejtónov Ako sa stal Rockefeller miliardárom alebo Nesmrteľná duša.
Ďalej napísal divadelné hry Café au lait, Komturovo srdca alebo Bol to škovránok, pre rozhlas príbehy Zbohom, bieli králiky alebo Nízke karty. Svoj suchý humor využíval aj v komentároch a Fejtóny. Bol nositeľom ceny Európsky fejtón roka

Zdroj : ČT24

Novinári majú sviatok

Novinári majú sviatok


Novinári majú 24. januára svoj sviatok. Na tento deň pripadá podľa cirkevného kalendára sviatok svätého Františka Saleského, ktorého pápež Pius XI. vyhlásil za patróna tlače a žurnalistov.
František Saleský (1567 - 1622) vo svojej dobe pochopil silu slova na papieri a ako biskup šíril kresťanské hodnoty prostredníctvom tisícok listov. Bol neúnavným pisateľom a štatistiky hovoria, že napísal približne 6000 listov. Na jeho sviatok - 24. januára - vydávajú pápeži posolstvo k Svetovému dňu spoločenských komunikačných prostriedkov, ktorý sa slávi v Cirkvi na šiestu nedeľu po Veľkej noci. František Saleský sa narodil na taliansko-švajčiarskom pohraničí v Savojsku na zámku Sales 21. augusta 1567. Filozofiu a teológiu študoval v Paríži a doktorát obojakého práva - občianskeho i cirkevného - dosiahol v Padove. Ako 19-ročný, v období silnej reformácie, prekonal osobnú krízu viery. Keď sa stal kňazom, ponúkol sa biskupovi, že kalvínov v kraji Chablais získa pre Katolícku cirkev. Nedal sa znechutiť a svojimi listami burcoval k návratu ku kresťanstvu. V roku 1602 ho pápež vymenoval za diecézneho biskupa v Ženeve. Sídlil však v Annecy. Bol človekom prenikavého ducha, učený humanista a veľký duchovný vodca. Na základe vlastnej skúsenosti krízy viery vedel múdro viesť ľudí k Bohu. Vyčerpaný apoštolskou činnosťou zomrel 28. decembra 1622. Dátum jeho sviatku súvisí s prenesením jeho ostatkov do Annecy 24. januára 1623. V roku 1665 ho vyhlásili za svätého. Meno Františka Saleského sa rozšírilo aj vďaka talianskemu kňazovi Jánovi Boscovi, ktorý po tomto biskupovi pomenoval v roku 1854 svoju novú rehoľu - saleziáni. Tí vo svojom poslaní nasledujú príklad Františka Saleského v dobrote, humanizme, aj v apoštoláte tlače.

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Veľké nádeje

Veľké nádeje


23. 1. 2013

Hore - dole

Hore - dole

Nový sitcom Petra Marcina Hlavne, že sa máme radi...mal minulý týždeň problém. Kým jeho premiéru sledovalo 241 tisíc divákov, / sledovanosť 5,1 % , share 10,9 %,/  minulý utorok to bolo už len 151 tisíc divákov / sledovanosť 3,2 % , share 6,9 %,/ .
Včera však mal nadpriemerný podiel 10,2 % a sledovalo ho 224 tisíc divákov.

Zábavná relácia Nikto nie je dokonalý je na tom opäť výborne . Kým, minulý týždeň stratila divákov ,včera ju sledovalo 371 tisíc divákov starších ako 12 rokov s podielom 16,3 %  !

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

  

V rámci vyšetrovania škandálu vyvolaného v Británii nelegálnymi odpočúvanie pre novinárov bola z podplácania verejného činiteľa obvinená novinárka bulvárneho denníka patriaceho magnátovi Rupert Murdoch. Britská prokuratúra dnes oznámila, že obvinila novinárku denníka The Sun Virgíniu Wheelerovú a tiež bývalého policajta Paula Flattleyho. Wheelerová podľa prokuratúry zaplatila policajtovi medzi rokmi 2008 2011 najmenej 6450 libier (197.000 korún) za informácie o podozrivých ao obetiach nehôd a zločinov, vrátane prípadu tragickej smrti štrnásťročného dievčaťa. Podľa prokuratúry tiež Wheelerová dostávala tipy o známych osobnostiach a ľuďoch okolo nich. Vyšetrovanie policajtov a ďalších verejných činiteľov prebieha v rámci širšieho vyšetrovania, ktoré spustila v lete 2011 aféra okolo odposluchov v Murdochově bulvárnom nedeľníka News of the World. Škandál viedol k uzavretiu listu a otriasol britskou mediálne i politickú scénou. Kvôli afére boli obžalovaní desiatky ľudí, medzi inými aj bývalý hovorca premiéra Davida Camerona Andy Coulson a bývalá šéfka Murdochových listov v Británii Rebekah Brooksová.

Copyright © ČTK 2012
 
 
Thajský súd dnes na desať rokov väzenia odsúdil prominentného odborárskeho aktivistu a novinára za zverejnenie dvoch článkov, ktoré podľa prokuratúry očierňujú monarchiu. Informovala o tom dnes agentúra AP.
Články vyšli pod pseudonymom v magazíne Voice of Taksin v roku 2010. Podľa názoru sudcov oba zverejnené články obsahovali skutočnosti, ktoré znevažovali a očierňovali kráľovskú rodinu. Odsúdený editor Somyot Pruksakasemsuk bol podľa sudcov dostatočne skúsený na to, aby to dokázal rozpoznať, a predsa ich zverejnenie odobril. Na základe toho sudcovia rozhodli, že za každý článok si editor odsedí vo väzení päť rokov. Odsúdený sa chce proti rozsudku odvolať.
Redaktor je vo väzení od roku 2011. Ľudkosprávni aktivisti z Thajska i zo zahraničia už dlhší čas vyzývali na jeho prepustenie. Súd zamietol viac ako desať jeho žiadostí o prepustenie na kauciu, ktoré zdôvodňoval obavou, že obžalovaný by mohol utiecť.
Zákon, ktorý aktivista podľa súdu porušil, má za cieľ chrániť monarchiu, mnohými pozorovateľmi je však považovaný za jeden z najprísnejších svojho druhu na svete, pričom sa naň často odvolávajú politici, aby odstavili svojich rivalov.
Podľa Brada Adamsa, riaditeľa organizácie Human Rights Watch pre oblasť Ázie, rozsudok je skôr trestom za Somyotovu podporu pre zrušenie zákona na ochranu monarchie ako za sporné články. Somyota totiž nezatkli po vyjdení časopisu s kritickými článkami, ale o rok neskôr, päť dní po tom, ako začal zbierať podpisy pod petíciu na zrušenie článku trestného zákonníka týkajúceho sa urážky členov kráľovskej rodiny.
Ako pripomína AP, o samotného autora článku, ktorý vyšiel pod pseudonymom, sa vyšetrovatelia nezaujímali. Žije v Kambodži.
O prípad sa zaujímala aj EÚ, ktorá po vynesení dnešného verdiktu deklarovala, že závažným spôsobom porušuje slobodu vyjadrovania a tlače a poškodzuje obraz Thajska ako slobodnej a demokratickej spoločnosti. 

Copyright © TASR 2012


 

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS



1.Televízne noviny - Markíza ; 2. NAJLEPŠIE POČASIE – TV JOJ ; 3. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 4. Športové noviny - Markíza ; 5. 11 000 EUR od JOJky – TV JOJ ; 6. KRIMI – TV JOJ ; 7. Panelák- TV JOJ ; 8. Búrlivé víno- - Markíza ; 9. Šport- TV JOJ ; 10. Počasie - Markíza ; 11. To najlepšie z 13. Plesu v opere - Markíza

22. 1. 2013

Ceny SNN Mercurius veridicus ex Slovakia

Ceny SNN

Mercurius veridicus ex Slovakia




Tom Nicholson a Ján Sand si dnes prevzali ceny Slovenského syndikátu novinárov (SNN) Mercurius veridicus ex Slovakia. Získali tak najvyššie profesijné a stavovské ocenenie, ktoré SNN udeľuje.
Cenu odovzdáva SSN v dvoch kategóriách - novinársky čin roka a celoživotné dielo. Za novinársky čin roka vyhlásil syndikát vydanie knihy Gorila. Jej autora Toma Nicholsona ocenil SSN za investigatívnu činnosť, ktorá podľa SSN "otriasla postavením viacerých vrcholových politikov".
Cenu za celoživotné dielo udelil syndikát Jánovi Sandovi za jeho pôsobenie v oblasti rozhlasových médií, pedagogickú činnosť i funkcionársku aktivitu v SSN.
Ceny Mercurius veridicus ex Slovakia udelil SNN už po šiesty raz. V minulosti ich získali napríklad Andrej Tušer, Ján Maloch či Karol Ježík a Martin Hric in memoriam.

Copyright © TASR 2012

RTVS si vo vysielaní pripomenie herca Jozefa Dóczyho

RTVS si vo vysielaní pripomenie
 
herca Jozefa Dóczyho
Pri príležitosti úmrtia slovenského herca Jozefa Dóczyho zaradila RTVS do vysielania dnes večer o 20.00 na Dvojke časť z cyklu Dnes večer hrám ja - televízna inscenácia troch humorných poviedok zo svetovej literatúry v hlavných úlohách s Jozefom Dóczym, ktorý uvádza svoje účinkovanie v poviedkach - Halucinácia pána Wlezleyho; Vojenská nemocnica a Plum v reštaurácii. Aj Rádio Slovensko dnes večer mimoriadne zmení vysielaciu štruktúru. O 21.26 hod. odvysiela pásmo režiséra Emila Benčíka Sólo pre Jozefa Dóczyho. Program zmení RTVS aj na Jednotke – vo štvrtok 24. januára o 22.50 zaradí do vysielania talk šou Milana Kňažka Takí sme boli s hlavným hosťom Jozefom Dóczym.

Reakcia na komentár p. Sičákovej-Beblavej ohľadom plesu MZVaEZ SR

Reakcia na komentár p. Sičákovej-
 
 
Beblavej ohľadom plesu MZVaEZ SR 

 Komentár Emílie Sičákovej-Beblavej, v ktorom pre denník Nový čas posudzuje ples rezortu diplomacie, je prinajmenšom zarážajúci a vyvoláva celý rad otáznikov. Možno si to pani Sičáková-Beblavá neuvedomuje, ale medzi úlohy ministerstva zahraničných vecí patrí aj budovanie dobrého obrazu Slovenska - formálnym či neformálnym spôsobom - a spoločenské podujatia, vrátane plesov, sú prirodzená súčasť práce diplomata.
Platí to nielen u nás. Možno zámerne uniklo jej pozornosti, že na plese sa zúčastnili ministri zahraničných vecí Rakúska a Švédska, veľvyslanci z vyše 30-tich krajín, ďalší diplomati či honorárni konzuli. Išlo preto o podujatie, na ktorom sa jednak prezentovala krajina, a na okraji ktorého sa mohli prebrať dôležité témy. Kritizovať cez prizmu nedostatku verejných zdrojov je pritom nekorektné a zavádzajúce - pýtame sa, či zámerne.
Ples bol zorganizovaný bez použitia čo i len jedného eura zo štátneho rozpočtu a maximálne transparentne - s využitím sponzorov. Táto prax je bežná a absolútne štandardná, široko využívaná v medzinárodnej praxi. Pripomíname navyše, že zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov neumožňuje MZVaEZ SR priamo nakladať s finančnými prostriedkami reklamných partnerov. Za týmto účelom vec zabezpečuje súkromná agentúra, ktorá uzatvára zmluvu so sponzormi a jedine ona môže informovať o tom, koľko finančných prostriedkov vyzbierala. Vyvstáva preto otázka, či nešlo len o zámer očierniť a kritizovať za každú cenu.
Možno to pani Sičáková-Beblavá nevie, ale rovnakým spôsobom, zo sponzorských príspevkov bolo organizovaných aj predchádzajúcich 13 ročníkov plesov rezortu diplomacie. Zaujímavé, vtedy to nikomu to nevadilo. A ešte dve poznámky. Mercedes bol sponzorom plesov aj v minulosti a vystavoval v priestoroch MZV SR svoj automobil aj za vlády pravicových strán.
Nemôžem si pomôcť, ale vzhľadom na skutočnosť, že pani Sičáková-Beblavá je manželkou opozičného poslanca NR SR za SDKÚ-DS, mám dôvodné pochybnosti o nestrannosti a nezaujatosti jej komentára.

Boris Gandel, hovorca MZVaEZ SR


MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Dvadsaťštyri občianskych organizácií vyzvalo v Maďarsku podniky, aby nepropagovali svoje výrobky v denníku Magyar Hírlap, kým sa redakcia čo najdôraznejšie nedištancuje od nedávno zverejneného protirómskeho článku pravicového novinára Zsolta Bayera. TASR o tom dnes informovala občianska organizácia na ochranu práv Spoločnosť za práva slobody (TASZ).
Bayer 5. januára v súvislosti s trestným činom, ktorý sa stal na Nový rok v Szigethalme, v denníku napísal, že čin spáchali "zbabelé, odporné a škodlivé zvieratá".
V článku konštatoval, že významná časť Rómov nie je schopná spolunažívania. "Táto časť Rómov sú zvieratá a tak sa aj správajú, takéto zvieratá by nemali existovať. To je potrebné vyriešiť - ihneď a akokoľvek," uzavrel novinár, ktorý je jedným zo zakladateľov Fideszu, organizátorom pochodov na podporu premiéra Viktora Orbána a jeho kabinetu, ale ktorý je aj známy svojimi antisemitskými a protirómskymi postojmi.
Autori výzvy na bojkot Magyar Hírlapu oslovili 15 podnikov, medzi nimi aj nadnárodné spoločnosti, akými sú Vodafone, Magyar Telekom, FedEx, Ikea či Procter and Gamble. Podľa občianskych organizácií, ktoré vyvíjajú svoje aktivity najmä v oblastiach ochrany práva, budovania spoločenstva a sociálnej práce, všetky oslovené podniky majú určité záväzky v oblasti spoločenskej zodpovednosti a rovnosti šancí.
Magyar Hírlap otvorene podporuje šírenie nenávisti a súhlasí s rasizmom, konštatovali občianske organizácie, ktoré pripomínajú, že majiteľ a šéfredaktor denníka vyzval svojich čitateľov, aby sa postavili na stranu Bayera.
Publicista v reakcii na kritiku svojho článku uviedol, že jeho slová zámerne skreslili. "Nechcem likvidovať Rómov, ani ich časť, ani jediného Róma. Chcem, aby bol poriadok, aby každý čestný Róm prosperoval v tejto krajine a aby každý Róm, ktorý nie je schopný spolužitia, bol zo spoločnosti vylúčený," napísal Bayer.
Kvôli článku podali trestné oznámenie dve súkromné osoby pre podozrenie z trestného činu šírenia nenávisti, čo však prokuratúra odmietla s odôvodnením, že trestný čin sa nestal.
Pri hromadnej bitke nadránom 1. januára hospitalizovali s bodnými ranami 19-ročného zápasníka a 17-ročného pästiara. Polícia vzala do vyšetrovacej väzby 17-ročného podozrivého a pátra po prípadných ďalších útočníkoch.


Inauguráciu amerického prezidenta Baracka Obamu vysielali naživo na Kube, čo bolo na komunistickom ostrove nezvyčajné, informovala dnes tlačová agentúra DPA.
Venezuelská televízna stanica Telesur, ktorá sa v nedeľu stala dostupnou aj pre priemerné kubánske domácnosti, vysielala naživo časti pondelkovej ceremónie vo Washingtone, vrátane Obamovho inauguračného prejavu na schodoch Kapitolu.
Kubánska televízia desaťročia nepriniesla naživo zábery z inaugurácie amerického prezidenta. Kuba a Spojené štáty - hoci vzdialené len 150 kilometrov - sú vyše polstoročia politickými nepriateľmi.

 
Copyright © TASR 2012



Boj pred druhým kolom prezidentských volieb v Českej republike vrcholí. Jedným z najdôležitejších nástrojov v získavaní voličov sú podľa politológov a odborníkov online médiá a v poslednej dobe tiež sociálne siete. Podľa analýzy spoločnosti Semantic Visions je situácia na internetových médiách takmer vyrovnaná, vďaka masívnej negatívnej kampani však v posledných dňoch získava prevahu Miloš Zeman. V segmente online médií nahrávajú rastúcej obľube Zemana najmä blogy, ktoré výrazne zosilňujú účinky jeho negatívnej kampane vedenej proti súperovi. U veľkých médií, ktoré majú štatisticky najväčší dopad na verejnosť, však situácia nahráva skôr Schwarzenbergovi. Celkový počet 56 711 článkov, ktoré zmieňujú aspoň jedného z prezidentských kandidátov, si Zeman s Schwarzenbergom rozdelili takmer zhodne.Schwarzenberg svojho oponenta neprekvapivo poráža na sociálnych sieťach, kde má dramaticky vyššiu podporu než Zeman. Nejde pritom len o prevahu v počte fanúšikov, u ktorých Schwarzenberg vedie s viac než stotisícovou prevahou, ale i o aktivitu na domovských profiloch oboch uchádzačov o Hrad. Zeman sa v posledných dňoch síce snaží nepriaznivú situáciu zvrátiť, naráža však na úplne inak naladené cieľové publikum, než ktoré dokázal presvedčiť prostredníctvom médií. Facebook totiž býva u expertov na sociálne siete považovaný za čisto pozitívne médium, čo nekorešponduje s negatívnou formou kampane, ktorú Zeman v posledných dňoch vedie.


© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Jozef Dóczy

Zomrel Jozef Dóczy


Vo veku 83 rokov zomrel dlhoročný herec Divadla Andreja Bagara v Nitre Jozef Dóczy. Jedna z najvýraznejších hereckých osobností v histórii nitrianskeho divadla odišla do hereckého neba v neskorých nočných hodinách v pondelok 21. januára tohto roka. „Na Ďoďa budeme spomínať ako na skvelého človeka, kolegu, priateľa, otca, syna, deda. Srdcom bol pravý Nitrančan, srdečný hostiteľ, láskyplný vinohradník, gurmán života. Šíriteľ dobrej nálady, pozitívnej energie, humoru a vtipu. Nielen na doskách, ktoré znamenajú svet, ale v celom svojom bezprostrednom okolí, v konaní a spontánnom správaní sa. Oddaný a pokorný služobník bohyne Thálie. Čelný reprezentant veľkej a dnes už možno povedať aj zlatej generácie slovenských hercov, pre ktorých divadlo bolo všetkým,“ spomínajú na Dóczyho jeho kolegovia z nitrianskeho divadla.
Jozef Dóczy sa narodil 19. novembra 1929. Nitriansky rodák, pôvodným povolaním obchodník, pôsobil ako člen umeleckého súboru Divadla Andreja Bagara od roku 1955. V meste pod Zoborom prežil celý svoj osobný aj profesionálny život. Do sŕdc miliónov divákov sa zapísal predovšetkým ako komik. Na divadelnom javisku sa prvýkrát predstavil ako člen ochotníckeho krúžku tovarišov. Jeho talent a nezameniteľný herecký prejav si všimli aj režiséri profesionálnych divadiel, angažmán vo svojom súbore mu ponúkol Andrej Bagar. Počas vyše polstoročia vytvoril v Nitre viac ako 170 postáv. Tou poslednou na javisku Divadla Andreja Bagara bola postava Firsa v Čechovovom Višňovom sade.
V herectve Jozefa Dóczyho sa striedali polohy komické so smutno-smiešnymi, groteskné s vážnymi. Účinkoval aj vo vyše 120 filmoch, televíznych filmoch a inscenáciách, v zábavných programoch. Diváci si ho obľúbili v populárnom Svákovi Raganovi alebo vo filmovej verzii Adama Šangalu. Slovenský herec je držiteľom ocenenia Zaslúžilý umelec i Ceny Jozefa Kronera za celoživotné dielo (2001), Ceny mesta Nitry za celoživotný prínos a výrazný rozvoj divadelného i filmového umenia a Radu Ľudovíta Štúra II. triedy za mimoriadne zásluhy o rozvoj v oblasti umenia, osobitne divadelného (2010).

Copyright © TASR 2012

Na svätého Marcela zima lezie do tela

Na svätého Marcela
 
zima lezie do tela

Jednotka lepšie.
Dvojka horšie.
Spolu iba nad 10 - 10.94 %.

Markíza horšie.
TV Doma opäť výborne.
DAJTO lepšie.

JOJ o chĺpoček lepšie.
JOJ PLUS  lepšie.

TA 3  lepšie. 

Jednotka - 9.08 % ;
Dvojka - 1.86 % ;
Markíza - 22.03 % ;
TV DOMA - 6.05% ;
DAJTO- 2.73 %
TV JOJ – 19.62 % ;
JOJ PLUS- 4.55 % ;
TA 3 - 1.8 %

21. 1. 2013

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Na jednom zo sídlisk v západobieloruskomm meste Grodno bolo v noci na dnešok nájdené mŕtve telo novinára, spisovateľa a disidenta Juryho Humjaňuka. Podľa polície štyridsaťtriročný muž vypadol z deviateho poschodia panelového domu neďaleko svojho bydliska. Či išlo o nehodu, samovraždu alebo vraždu vyšetrovatelia zatiaľ nevedia. Podľa bieloruského vysielania Rádia Sloboda Humjaňuk pôsobil ako spravodajca viacerých poľských médií a publikoval aj články na bieloruských opozičných serveroch. Predvlani sa v rodnom Grodno zúčastnil protestného pochodu proti režimu prezidenta Alexandra Lukašenka a bol 12 dní vo väzení. Humjaňuk bol členom bieloruského PEN-klubu a má na svojom konte štyri zbierky poézie a román. K neobjasneným úmrtiam opozičných novinárov v Bielorusku občas dochádza. V septembri roku 2010 bol na svojej chate nájdený mŕtvy Oleg Bebenin, zakladateľ webového servera bieloruskej opozície Charta 97. Polícia prípad uzavrela s tým, že žurnalista spáchal samovraždu obesením. Bebeninovi príbuzní a kolegovia ale označili oficiálnej policajnej verzii o jeho úmrtí za nevierohodnú.



Copyright © ČTK 2012


Český herec Martin Dejdar sa ohradil voči vyhláseniu tvorcov televíznej ságy Zdivočelá země, ktorí s ním už nechcú pracovať, pretože verejne podporil prezidentského kandidáta Miloša Zemana. Dejdar v liste spisovateľovi Jiřímu Stránskemu a režisérovi Hynkovi Bočanovi uviedol, že predsa nevolí "majora Zemana", a spýtal sa, či znova vzniknú zoznamy, kto smie s kým nakrúcať, informoval dnes server Novinky.cz.
"Dvadsaťštyri rokov sa tu snažíme presadiť jeden z hlavných princípov slobodnej demokracie. Ako hovorí klasik: 'Povedzte svoj názor bez bázne a hany!', citoval Dejdar Jana Wericha. "Možno si mnohí zle prečítali moju vetu o prezidentských kandidátoch a domnievajú sa, že by som volil majora Zemana..."
Tvorcovia Zdivočelej zeme, v ktorej hral Dejdar bývalého západného pilota Antonína Maděru, mu vyčítajú, že "človek, ktorý po 17 rokov všade hovoril, ako mu Antonín Maděra zmenil život a myslenie a všetky názory, svojou voľbou pána Zemana iba potvrdzuje, že všetko, čo o Zdivočelej zemi hovoril, boli len 'kecy'... Skončili sme s ním. Či skôr on s nami," uviedli Stránský a Bočan vo vyhlásení.
Martin Dejdar v reakcii uviedol, že zrejme budú voliť prezidentského kandidáta Karla Schwarzenberga. "Ak bude zvolený, myslím si, že aj on môže byť pre túto krajinu dobrým a prínosným prezidentom. Avšak trocha ma desí, aby potom nevznikali zoznamy, kto s kým môže nakrúcať a kto s kým nie, to už tu bolo a ty si to, Hynek, zažil na vlastnej koži," citovali Dejdara, ktorého ukončenie spolupráce mrzí, napísali Novinky.cz.


Copyright © TASR 2012


Scenárista Zdivočené země Jiří Stránský sa ospravedlnil za kritiku proti predstaviteľmi hlavnej role Martin Dejdar. Spisovateľa a bývalého politického väzňa pobúrilo, že herec v prezidentskej voľbe podporuje Miloša Zemana. V spoločnom vyhlásení s režisérom obľúbeného seriálu Hynkom Bočan potom uviedol, že s Dejdar končí spoluprácu.

Mám zlé svedomie, kajá sa Stránský
"Mám zlé svedomie, pretože som do toho Hynka zatiahol nevinne, napísal som to za nás dva, dal som mu to na vedomie a on mi dal na vedomie, že by ma najradšej kopol do „šimpánu," povedal Českému rozhlasu (ČRo) Jiří Stránský . Povedal tiež, že ho nahnevalo, že Dejdar volí človeka, čo "prosil komunistov o hlasy" a že svoj čin spätne pokladá za veľkú chybu.
"Ospravedlňujem sa, že som použil nesprávne slová, to sa nemá. Niektoré veci sa v hneve robiť nemajú," uznal pre ČRo Stránský.
Nie je bez zaujímavosti, že politici, ktorí stoja na Schwarzenbergova strane, reagujú na otázku o vhodnosti spájanie politických názorov a umeleckej dráhy veľmi opatrne. "Táto situácia je otázkou medziľudských vzťahov. Mne ako politikovi neprislúcha sa k tomu vyjadrovať," povedal iDNES.cz šéf klubu poslancov TOP 09 a starosti Petr Gazdík.
"Myslím si, že toto rozhodnutie závisí na pánovi režisérovi. Ale svojím spôsobom ho chápem. Ak hlavné seriálový hrdina vystupuje výrazne proti komunistom a komunizmu, nemal by ho hrať človek, ktorý podporuje Miloša Zemana, ktorý má istým spôsobom 'maslo na hlave', "povedala neúspešná kandidátka na prezidenta Zuzana Roithová, ktorá v druhom kole podporuje Schwarzenberga.
Triezvejšie sa na vec pozerá šéf poslancov ODS Marek Benda. Grémium tejto strany, ktorého je Benda členom, síce Schwarzenberga podporilo, ale Benda iDNES.cz povedal: "O tejto veci rozhodujú autori seriálu. Takáto reakcia mi príde premrštená a domnievam sa, že sa jedná o súčasť predvolebnej propagácie. Ale určite by sa také veci nemali pliesť do umenia. "
"Akúkoľvek perzekúcii alebo obmedzenia považujem za vyložene trápne a vôbec s tým nesúhlasím. Žijeme v demokracii, Martin je vynikajúci herec a mal by dostať všetky príležitosti," povedal však ďalšie Schwarzenbergův stúpenec Michael Kocáb.
"Ak teraz podporí kandidáta oficiálne podporovaného komunistickou stranou, tak sa nemôže čudovať, že sú jeho kroky prijaté s takou reakciou," povedal však niekdajší minister Ivan Pilip. "Nikto by nemal byť vylučený zo svojej profesie kvôli tomu, že niekoho preferuje vo voľbách," oponoval mu ďalšie Schwarzenbergův stúpenec a Pilipův bývalý vládny kolega Jan Ruml

Zdroj :Idnes.cz