14. 10. 2013

STANOVISKO: J. PAŠKA: Prečo SME prekrúca fakty?

STANOVISKO: J. PAŠKA:
Prečo SME prekrúca fakty?


Denník SME priniesol dňa 14. 10. 2013 článok Márie Benedikovičovej: Člen SNS si robí župnú kampaň za peniaze únie.
Úvodom treba uviesť, že hneď po tom, čo pani Benedikovičová prejavila záujem o informácie k letákovej kampani o práci európskych politických zoskupení MELD/FELD, doručil som jej presné písomne informácie o tejto kampani, v záujme predísť nepresnostiam, či účelovým dezinformáciám. Celý text doručený novinárke SME znie:

Technické a organizačné informácie o letákoch MELD/FELD spracované na žiadosť pani Benedikovičovej z denníka SME:
1. Informačná kampaň MELD/FELD bola zrealizovaná v zmysle iniciatívy EP zlepšiť informovanosť verejnosti o práci európskych inštitúcií v období pred budúcoročnými voľbami do EP. Prvá etapa kampane EP s heslom "Konaj, reaguj, rozhoduj" bola Európskym parlamentom oficiálne spustená v septembri tohto roku.
2. Európske politické zoskupenia MELD/FELD sú samostatné organizácie, s vlastnou právnou subjektivitou, pôsobiace podľa práva EÚ (Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 2004/2003). Z ich základných dokumentov im vyplýva povinnosť informovať verejnosť o svojej práci.
3. Národné politické strany sú podľa základných dokumentov v európskom zoskupení zastúpené svojimi poslancami EP. Slovenská národná strana je v zoskupení zastúpená poslancom EP J. Paškom.
4. Leták vydaný a distribuovaný s názvom "Pozitívne zmeny pre Bratislavský kraj" informuje o hlavných odporúčaniach MELD/FELD pre formovanie regionálnej politiky v bratislavskom regióne. Gestorom všetkých politík MELD/FELD pre Slovensko je J. Paška.
5. Odporúčania uvedené na letáku sú určené verejnosti a v regionálnych, či miestnych voľbách sa k nim môže prihlásiť ktorýkoľvek kandidát na poslanca, starostu, primátora či predsedu VÚC.
6. Leták bol vyrobený a daný do distribúcie koncom septembra 2013. Jeho obsah, použitie oficiálnych symbolov, veľkosť loga, ako aj časové horizonty distribúcie boli posúdené z hľadiska predpisov EÚ aj SR a odsúhlasené ešte pred realizáciou informačnej kampane.
7. Leták bol vytlačený v počte 300.000 ks. Cena za grafický návrh bola 1.200,- EUR. Cena za tlač bola 10.820,- EUR, za distribúciu 6.766,66 EUR.
8. Z hľadiska hodnotenia informácií letáku MELD/FELD voči nadchádzajúcim voľbám do VÚC nie je žiadny rozdiel medzi letákom a informáciami, ktoré prinášal denník SME o činnosti poslancov, županov VÚC, či kandidátov do VÚC v tom období. MELD/FELD má rovnaké právo informovať verejnosť, ako denník SME či iné médiá a subjekty.
9. Pre objasnenie prikladám tiež link na vyjadrenie riaditeľky organizačného odboru Sekcie verejnej správy Ministerstva vnútra SR: http://www.sme.sk/c/6913767/bilbordy-pred-zupnou-kampanou-zakon-nepor usuju.html
10. Distribúcia letákov MELD/FELD už bola ukončená, nezasiahne teda do obdobia volebnej kampane k VÚC, ktorá začína 17 dní pred 9. novembrom 2013. Ďalšia etapa informačnej kampane je naplánovaná na prvý štvrťrok 2014.

Napriek korektným a úplným informáciám o kampani, nedokázala pani Benedikovičová odolať pokušeniu a podľa príslovia "Čo sa babe chcelo, to sa babe snilo", si v článku voľne upravovala skutočnosti tak, aby vyhoveli jej úmyslom. Preto si dovolím zvýrazniť fakty, ktoré pani redaktorka zo SME nepravdivo interpretuje.
Informačné letáky vydalo medzinárodné politické zoskupenie MELD/FELD, financované hlavne z príspevkov jeho členov, so sídlom v Paríži a nie politická skupina Európa slobody a demokracie EP, ako nesprávne uvádza pani Benedikovičová.
MELD/FELD má podľa európskej legislatívy rovnaké právo slobodne informovať verejnosť o svojej práci, ako každý občan či organizácia. Obsah, či forma ich prezentácie podlieha len všeobecne záväzným právnym predpisom a ich interným pravidlám.
Leták MELD/FELD predstavuje verejnosti výsledky viacročnej práce slovenskej sekcie tohto medzinárodného politického zoskupenia v období, keď sú tematicky aktuálne, a podľa našich, aj európskych predpisov nezasahujú do obdobia zákonmi stanovených obmedzení.
Odporúčania, sformulované pre ďalší vývoj regiónu (ako sa správne uvádza, pod mojim gestorstvom), hovoria o potrebách zmien v regionálnej politike, v záujme zlepšenia životných podmienok občanov. Sú určené širokej verejnosti a ktorýkoľvek z kandidátov v miestnych či regionálnych voľbách ich môže využiť vo svojom volebnom programe.
Ak pani redaktorke, alebo niekomu z okruhu jej sponzorov prekáža, že MELD/FELD informuje v letáku aj o mojom odbornom gestorstve, tak si len dovolím pripomenúť, že sa za svoju prácu nemám prečo hanbiť. Som veľmi rád, že si ju vážia aj moji kolegovia v MELD/FELD a sú ochotní použiť spoločný rozpočet aj na hľadanie riešení konkrétnych problémov v našich regiónoch.
Myslím si, že s ohľadom na skutočný charakter letákovej kampane, by objektívny titulok článku mal znieť: "MELD/FELD informuje o regionálnych odporúčaniach pre BSK za svoje členské príspevky", ale to by zrejme bolo pre pani "novinárku negatív" nedostatočne atraktívne.

Jaroslav Paška, poslanec EP