12. 10. 2013

Audiovizuálny fond strikes back

Audiovizuálny fond strikes back

Jeden Kandidát plus sedem vraj Nie sme „ľudia zo štátneho Audiovizuálneho fondu“. Ani žiadneho takého človeka nepoznáme. Audiovizuálny fond totiž nie je štátny fond. Je to transparentná a nezávislá verejnoprávna inštitúcia, ktorá podporila vývoj, produkciu aj distribúciu filmu Kandidát sumou 142 tisíc eur vrátane osobitného navýšenia dotácie na jeho distribúciu práve na základe nedávneho rozhodnutia rady fondu. Ľudia, ktorí vo fonde pracujú alebo s ním spolupracujú, majú jasne a štandardne rozdelené povinnosti, práva aj kompetencie. Žiadna cenzúra, škrtanie obsahov, strihové zásahy ani nič tomu podobné medzi ne nepatrí a v činnosti fondu sa nevyskytli od jeho vzniku. Ba ani schvaľovanie podporených filmov, „testovacie premietania“ s účasťou členov orgánov fondu či nebodaj tajomné témy „na pretrase“ pred premiérou. O obsahu akéhokoľvek filmu totiž rozhodujú len a len jeho producenti a tvorcovia. A tí nesú za každý film aj plnú zodpovednosť – ekonomickú, právnu aj morálnu. Zaoberať sa vážne článkom zabaleným do samých „vraj“ by preto nemalo žiaden zmysel, keby niekto nasilu nevtiahol Audiovizuálny fond do bulvárnej historky o dvoch vynútených verziách jedného Kandidáta. V tejto súvislosti si však nemožno nevšimnúť to, čo mohlo navonok presiaknuť z dobre informovaných kruhov: celá „kauza“ dvoch verzií filmu je vraj len účelovou marketingovou podporou pred jeho uvedením do kín. Ako autorský článok sa vraj tvári iba preto, aby to nemusela byť platená inzercia. Lebo potichu vsunúť niečo pisateľovi do vrecka je vraj vždy výhodnejšie, než zaplatiť si označený inzerát alebo korektne priznaný „promo“ materiál. Aj preto sa vraj niekoľkými cielenými zásahmi napokon zmenilo znenie toho slovného výtvoru tak, aby bohapustá reklama či otvorené „píár“ z toho textu netrčalo už na prvý pohľad. Nuž a na to celé bolo vraj treba nájsť nejaký škandálik. Lebo akokoľvek vykonštruovaný škandálik je vždy fotogenickejší, než nudná skutočnosť alebo overené fakty, s ktorými sa šikovný marketingový guru ani nešikovný novinár nikdy zbytočne netrápia. Ak to naozaj bol iba marketingový ťah, tak nás úprimne mrzí, že si inak dobre podkutí Kandidátovi marketéri za svoj terč vybrali práve inštitúciu a ľudí, ktorí vznik aj distribúciu filmu štedro a s dôverou podporili. Ohovárať svojho donora počas cesty k sláve je prinajmenšom neslušné. Nuž a ak to ani len náhodou nebol vymyslený marketingový fór, tak celý ten text nestojí za reč. A už vôbec nie za serióznu diskusiu. 

Ľubomír Čechovič, člen Rady Audiovizuálneho fondu Miloslav Luther, člen Rady Audiovizuálneho fondu Jelena Paštéková, členka Rady Audiovizuálneho fondu Martin Šmatlák, riaditeľ Audiovizuálneho fondu Róber Ťavoda, podpredseda Rady Audiovizuálneho fondu