28. 5. 2013

Hospodárske noviny prechádzajú výraznou zmenou obsahovej štruktúry

Hospodárske noviny prechádzajú výraznou
zmenou obsahovej štruktúry



Hospodárske noviny (HN) prechádzajú od 29. mája výrazným redizajnom obsahovej štruktúry, ktorý bude podporený zmenami v grafike. Vydavateľstvo tak reaguje na vývoj na mediálnom trhu, kde printovým médiám stále viac konkuruje internet, ale aj na trhu inzerentov. Zatiaľ čo printové vydanie novín chce zvýšiť dôraz na komplexnosť spravodajstva a rozšíriť priestor na pridanú hodnotu v podobe publicistiky, úlohou webu bude produkovať rýchle a aktuálne informácie.

"Pre nás je prvoradá inovácia obsahu a obsahovej štruktúry HN a grafika ju podporuje. Hovoríme o tom, že spravodajské strany chceme stavať na pár kľúčových informáciách a nie na záľahe malých autorských článkov, ktoré do značnej miery kopírujú spravodajstvo z predchádzajúceho dňa," charakterizoval budúci obsah HN šéfredaktor novín a zároveň zástupca generálneho riaditeľa vydavateľstva Ecopress Peter Vavro v exkluzívnom rozhovore pre TASR.


-Hospodárske noviny (HN)zmenili majiteľa a zároveň prichádzajú s redizajnom. Súvisia tieto dva fakty navzájom, alebo sú aktuálne zmeny súčasťou dlhodobejšej stratégie?-

Zmeny v HN, nielen grafické, ale predovšetkým obsahové, pripravujeme už rok a pol. Do konceptu redizajnu HN vstup nového majiteľa – Agrofert Holdingu Andreja Babiša nezasiahol - ani zatiaľ neavizoval, že by niečo, čo sa týka obsahu alebo štruktúry meniť chcel. Naopak, pán Babiš na prvom stretnutí so zamestnancami garantoval nezávislosť obsahu s tým, že jeho budú v prvom rade zaujímať hospodárske výsledky vydavateľstva. A to je to, na čo sa bude sústreďovať v najbližších dňoch a týždňoch.


-Nový Čas nedávno vylepšil grafiku, zmeny ale boli urobené decentne, presne ich vedelo identifikovať skôr oko novinára, ako bežného čitateľa. V HN asi chystáte výraznejšie zmeny...-

V prvom rade nám ide o to, aby sme odpovedali na to, čo sa deje na trhu. Menia sa návyky ľudí, aj správanie klientov, či už predplatiteľov alebo obchodných partnerov. My sa snažíme nájsť odpoveď ešte stále cez print. Chceme jasne odlíšiť spravodajstvo a publicistiku, dať akcent na ekonomické spravodajstvo. A leitmotívom je hľadanie pridanej hodnoty. Mnohé správy vidíte v prvom momente v tlačovej agentúre, na webe, prípadne tieto informácie pomerne rýchlo prináša rádio a televízia. Nám ide o to, aby aj noviny na druhý deň stále mali čitateľovi čo povedať. Nie je to len informácia, že sa niečo stalo, ale snažíme sa v rámci redizajnu aj v spravodajstve priniesť odpoveď na to, s čím všetkým to súvisí. Ako sa dá dorozprávať príbeh, aké by to mohlo mať ďalšie konotácie, aký to má background a ďalšie súvislosti. Prostredníctvom článkov, rozhovorov, komentárov a analýz.


-To je možno aj všeobecná odpoveď na otázku, čím by sa papierové noviny mali líšiť od portálu. Akých čitateľov chcete osloviť?-

HN nemajú dôvod bojovať s niektorými denníkmi, napríklad Novým Časom, o čitateľa. Rovnako print dnes nemôže mať dlhodobú vydavateľskú ambíciu bojovať ohľadom aktuálnosti informácií s webom alebo inými kanálmi, ktoré dokážu sprostredkovať aktuálne informácie v ten deň, kedy sa stali. My chceme bojovať o našu cieľovú skupinu: malých a stredných podnikateľov, živnostníkov, manažérov, či už na strednej alebo vyššej úrovni. Chceme bojovať o mladých ľudí, ktorí chcú niečo robiť so svojou budúcnosťou a kariérou. Preto staviame nie len na prvoplánovej informácii, ale na informáciách v súvislostiach. Na tom, ako sa dnes vyvíjajú trendy v ekonomike, obchodnom prostredí, v zahraničí. Aby napríklad firmy vedeli, čo sa okolo nich deje a na čo sa môžu pripraviť. Aj preto sú noviny rozlíšené na sekcie HN a HN Plus. Práve v druhej sekcii HN Plus vytvárame a rozširujeme priestor na rozhovory, analýzy z externého a interného prostredia, profily, rebríčky, prieskumy a komentáre.


-Akú úlohu v tejto zmene bude hrať grafika?-

Pre nás je prvoradá inovácia obsahu a obsahovej štruktúry HN a grafika ju podporuje. Hovoríme o tom, že spravodajské strany chceme stavať na pár kľúčových informáciách a nie na záľahe malých autorských článkov, ktoré do značnej miery kopírujú spravodajstvo z predchádzajúceho dňa. Aj grafika, fotografie, infoboxy, doplňujúce žánre, ako články v článku a ankety, majú byť pomôckou, ako kľúčovú informáciu vystavať komplexne. Nemôžete každý deň zaplniť spravodajstvo desiatkami nových exkluzívnych správ. Ale to, čo máte robiť, a to sú informácie ekonomického rázu, respektíve sprevádzané ekonomickým podtextom, tých je pár a máme dosť času ich vyšperkovať a pracovať s nimi. Grafika je v tomto prípade podporou inovácií obsahu. Nemá zatieniť obsah, má ho podporiť. Na základe testingu, ktorý sme robili medzi pravidelnými a príležitostnými čitateľmi, je zmena čitateľná. Ľudia nám nepovedali, že ich zneisťuje, ale naopak, že jej celkom rozumejú a chápu, že chceme získať aj nových čitateľov.


-Formát HN ostane ten istý? Nechystáte sa prejsť na plnofarebné noviny?-

Formát ostane zachovaný, musíme rešpektovať zmluvu s tlačiarňou. Tá nám neumožňuje vydávať HN plnofarebne. Aj keď nepopieram, že aj o týchto zmenách sme uvažovali a bol to jeden z variantov ďalšieho vývoja. Ostane zachovaná polovica farebných strán v HN, polovica v čiernobielom vyjadrení. Napriek tomu jednu novinku chystáme: prvé tri dni redizajnu budú HN stáť mimoriadne 20 centov.


-Spravodajstvo HN má vysokú kvalitu, ale napríklad neekonomické témy majú malý rozsah. Chcete ísť týmto smerom ďalej a ešte viac posilniť ekonomickú dimenziu spravodajstva?-

Áno. Snažíme sa to upratať tak, že v prvej sekcii bude mať stabilný priestor Téma HN, ktorá sa rozšíri na dve strany. Aby sme len nehovorili o tom, že chceme robiť niečo vo väčšom, ale si to aj systematicky nastavili. Aby udalosť dňa pre HN bola podaná so všetkými súvislosťami. Potom nasleduje domáce spravodajstvo z ekonomiky, firiem, financií a politiky, ak tomu tak chceme hovoriť. To je aj justícia, školstvo, zdravotníctvo a podobne. Potom nasledujú zahraničné udalosti z ekonomiky, firiem, financií a politiky. Aby bol domov aj zahraničie jasne štruktúrovaný a odlíšený.


-Počul som dosť veľa polemík o tom, či má z hľadiska čitateľa väčší význam presné rozškatuľkovanie obsahu novín, alebo viac ocení, ak sú niektoré strany zmiešané. Teda napríklad zložené čiastočne z domácich, čiastočne zahraničných správ. V čom vidíte silné stránky vášho prístupu?-

Výhoda je v tom, že štruktúra je prehľadná. Aby ľudia vedeli, že toto je spravodajstvo z domova a toto zo zahraničia. Pri testingu to ľudia okamžite odčítali. Vedeli, aké noviny držia v rukách, vedeli, aký zámer sledujeme. Aby si každý vybral, čo ho zaujíma. Aby to nebolo preplietané a mixované. Naozaj nie som za to, aby sme mixovali domov a zahraničie, aby sme mixovali udalosti z firiem a financií na začiatku druhej sekcie a podobne ladené udalosti na zahraničnej strane v prvej sekcii. Ide nám najmä o to, aby boli veci usporiadané, prehľadné, aby bolo jasné, čo kam patrí. Ale treba povedať, že nevylučujem, že Téma HN môže byť ad hoc aj politická. Nevylučujem, že spravodajstvo z politiky, ktoré je teraz na zadnejších stranách prvej sekcie, môže byť pri príležitosti či už parlamentných volieb, zmeny vlády alebo akýchkoľvek väčších zmien vo verejnom živote na prvých stranách. My sa nezaväzujeme k stereotypu. Naopak, zaväzujeme sa k tomu, že si každý deň musíme vybrať priority na základe ponuky a našej profilácie. Následne to usporiadať v novinách. Ak sa stane to, že neekonomické správy budú mať váhu, dostanú sa do popredia. Ale ak sa raz profilujeme ako ekonomický titul, je prirodzené, že ponuka korešponduje s tým, čo o sebe hovoríme. Pretože sme, nielen jediný (ekonomický denník, pozn. TASR), ale aj najčítanejší ekonomický titul na Slovensku.


-Považujete štruktúrovanosť obsahu za službu čitateľovi, povedzme, aby si mohol jednoducho a rýchlo vyhľadať obsah, ktorý potrebuje?-

Áno, je to služba čitateľovi, predplatiteľovi, ľuďom, ktorí cielene hľadajú ekonomické informácie. Snažíme sa byť user–friendly. Aby sa dokázali bez problémov orientovať, ak ich niečo zaujíma, aby to vedeli bez problémov odčítať. Ak sú veci, ktoré sú pre HN dlhodobo menej podstatné, aby síce v novinách boli, ale na menšom priestore. V rámci webového čítania nechať zachované aj tie veci, ktoré sú všeobecne dostupné a neekonomické, ale v rámci kratších hedlajnových správ.


-Ako budete riešiť rozšírenie publicistiky?-

V prvom rade tak, že vzniká normálna sekcia HN Plus, ktorá bude naozaj sekciou. Doteraz sme mali sekciu Firmy a financie, ktoré končili na štvrtej strane druhej sekcie, nasledovali prílohy. Teraz to bude mať jasný názov, ktorý evokuje pridanú hodnotu. Na prvých dvoch stranách druhej sekcie budú každý deň variovať rubriky Rozhovor týždňa, Zaostrené na, kde sledujeme dianie v biznise cez pohľady ľudí alebo cez udalosti. Zďaleka nie iba pozitívne, ale aj kriticky s vlastným pohľadom. Bude tam každý týždeň bývať Moja firma, bude tam každý týždeň bývať či už rebríček HN alebo prieskum HN, ktorý získavame z vlastných zdrojov a na základe spolupráce s externými partnermi. A bude tam Analýza týždňa. Tieto rubriky budeme na prvých dvoch stranách HN plus variovať od pondelka do piatku. Takisto rozširujeme Názory a analýzy o jednu stranu, kde bude ťažisko aj na hodnotení zahraničných ekonomických udalostí. Či už prizmou Financial Times HN alebo projektov ako Project Syndicate, ktoré nám sprostredkúvajú články známych ľudí, či už z biznisu alebo Európskej únie (EÚ). Takisto cez stĺpčekárov Takto to vidím ja, ktoré je fokusované len na autorov z biznisu, podnikateľov a manažérov. Nasledovať bude praktická odborná príloha, tak ako je dnes Podnikanie, Investor alebo Poradca. Tá bude vždy v piatok striedaná voľnočasovou prílohou Víkend, ktorá takisto prechádza istým redizajnom, aj trochu iným prístupom k tvorbe obsahu. Zachovávame sledované burzové tabuľky a HN plus uzatvárame ľahším čítaním, s akcentom na Šport cez biznis pohľad.


-Ľahšie ekonomické správy, napríklad rebríčky najbohatších ľudí, rôzne príbehy a podobne budete zaraďovať aj v rámci klasických ekonomických strán?-

Rebríčky najvplyvnejších ľudí a firiem prezentujeme už dnes. Popekonomické témy majú svoje legitímne miesto v ekonomickom titule, patria k najvyhľadávanejším informáciám. Môžeme robiť každý deň ťažké segmentové analýzy, ale bez toho, aby sme sa venovali aj tomu, kto za firmami a javmi reálne stojí a ktorí ľudia sa v danej oblasti profilujú najvýraznejšie, bez toho to robiť nemôžeme. Dnes to prioritne sledujú Firmy a financie a budú v tom pokračovať. Zároveň naše rebríčky a prieskumy chceme orientovať na to, čo tých ľudí najviac trápi. Čím najviac žijú, tak oni, ako aj ich obchodní partneri a konkurencia. Čo sa odohráva a bude odohrávať na Slovensku, a rovnakom segmente aj v zahraničí.


-HN vychádzajú len v pracovných dňoch, na víkend vydávate prílohu. Dnes je ale pracovný čas vo firmách veľmi rôznorodý, často sa pracuje cez víkendy a, naopak, voľno majú v priebehu týždňa. Neuvažovali ste perspektívne rozšíriť vydávanie HN ešte o jedno číslo týždenne?-

Ak myslíte sobotňajšie vydanie, tak v tomto období určite nie. Bolo to v rovine úvah asi pred troma – štyrmi rokmi. Zastavili sme tento projekt, keď sme zistili, že sobota nie je reálne zobchodovateľná. Bolo to aj preto, že sme sa touto vydavateľskou stratégiou zaoberali v čase silnejúcej krízy. V tom čase sme nemali odozvu z vonkajšieho prostredia, najmä od potenciálnych obchodných klientov (inzerentov, pozn. TASR), že by budget, ktorí rozdeľovali medzi ostatné printy v sobotu, vedeli doplniť o takú čiastku, ktorá by umožnila vydať HN a nejsť do straty. Boli to teda ekonomické dôvody.


-Dôležitou súčasťou vydávania novín je aj spolupráca medzi printom a webom. Chystáte aj v tejto oblasti nejaké zmeny?-

Ruka v ruke s redizajnom HN sme pripravili aj nové pravidlá tvorby obsahu. Je jasne odlíšené, čo robí web webom a čo robí print printom. Zjednodušene povedané, web má byť postavený na aktuálnych informáciách, na ktorých participujú redaktori HN. Zároveň, print má byť postavený na súvislostiach. Redaktori pošlú na web informáciu z aktuálnej alebo oficiálnej udalosti. V priebehu dňa ďalej pracujú na tom, aby článok doplnili o ďalšie vlastné zistenia a informácie. Print si ho môže dovoliť v tejto podobe na druhý deň publikovať. Čo sa týka samotného webu, v tejto chvíli neplánujeme rozširovanie redakcie. Ja som nikdy neveril na samostatných webových editorov na jednotlivých oddeleniach. Prax mi potvrdzuje, že web nenapĺňa biznis očakávania spred, povedzme, piatich rokov, keď sa naznačovalo, že tam budú obrovské peniaze. Ani dnes to zďaľeka nie sú príjmy, ktoré umožnia etablovaným vydavateľstvám rezignovať na print a v očakávaniach zisku prejsť na iné kľúčové platformy. Chceme to však systematicky riešiť v horizonte nasledujúcich mesiacov - a to na takom modeli, že na začiatku bude vždy obsah, ktorý vytvára redakcia HN. A s týmto obsahom, podľa špecifík, žánrov, zamerania a kategorizácie bude pracovať print, web a ďalšie digitálne nosiče.



Copyright © TASR 2013