DALITO!

5. 1. 2013

RVR :Schválili sme rádio pre jednu piváreň na Zámockej

RVR :
Schválili sme rádio pre jednu piváreň na Zámockej ulici

Do slovenského rozhlasového éteru pribúdajú nové značky, v uplynulom roku sa to týkalo najmä regionálnych a lokálnych vysielateľov. Typickým lokálnym rádiom má byť Rádio Modra a šancu stať sa z regionálneho rádiom nadregionálnej úrovne má aj nové rádio Rocková republika, myslí si to predseda Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Miloš Mistrík. Ako ďalej agentúre SITA povedal Mistrík, popri tomto trende rada dlhodobo sleduje aj tendenciu rozširovania medzinárodnej spolupráce veľkých káblových operátorov zo Slovenska.
"Rádio Modra bude typické lokálne rádio, ktoré poskytne obyvateľom tohto mestečka a blízkemu okoliu základné informácie a poznatky o dianí u nich, o významných podujatiach kultúrnych, spoločenských, športových, či obecných," priblížil zámer nového lokálneho rádia Mistrík. Celý projekt vníma "veľmi pozitívne, pretože relatívne lacno, ale s veľkým účinkom môže toto rádio plniť stmeľovaciu úlohu pre miestnu komunitu a môže na úrovni 21. storočia nadviazať na to najlepšie, čo tam vzniklo a existovalo už od čias nášho národného obrodenia". Modra pritom podľa šéfa licenčnej rady "nie je jediným mestom, ktoré sa takto stavia na úroveň dnešnej doby, napríklad aj v neďalekom Pezinku majú dokonca vlastnú televíziu". Myslím si ale zároveň, "že niekedy sa dá aj lacnejšie, teda vlastným rádiom, plniť rovnaké úlohy ako televíziou, dokonca vďaka prísluchovosti a všestrannej dostupnosti rozhlasového vysielania hádam aj účinnejšie".
Ako ďalej povedal pre SITA Miloš Mistrík, "druhé nové rádio, Rocková republika, môže z malého vysielača určeného teraz na začiatku, obrazne povedané, iba pre jednu piváreň na Zámockej ulici v Bratislave, vyrásť aj v nadregionálne rádio". Predseda Rady pre vysielanie a retransmisiu nevylučuje, že z Rockovej republiky "bude raz známy slovenský okruh s vyhranenou programovou charakteristikou, ale možno to ostane naozaj iba fajnšmekerské rádio niekoľkých bratislavských ulíc". Pritom aj posledná spomínaná posledná verzia sa mu pozdáva ako dostačujúca a zaujímavá.
Rádio Modra aj Rocková republika, resp. ich vysielatelia – spoločnosti Média Modra, s.r.o. a C.S.M group s.r.o., získali licencie a po jednej frekvencii koncom novembra v jesennom výberovom konaní RVR na obsadenie frekvencií pre rozhlasové terestriálne vysielanie. Rádio Rocková republika je novým projektom zakladateľa spravodajskej televízie TA3 a Rádia Jemné melódie Martina Lengyela. Rádio avizovalo, že sa chce postupne rozširovať v Bratislave a v okolí.
RVR v uplynulom roku 2012 zaznamenala aj pokračujúci trend rozširovania medzinárodnej spolupráce veľkých káblových operátorov. "Podstata dlhotrvajúceho problému so slovenskými káblovými spoločnosťami je v tom, že niektoré české komerčné televízie nechcú udeliť súhlas na šírenie svojho programu na Slovensku. Dôvodom je, že nemajú kúpené autorské práva na šírenie programu mimo českého územia, pričom zrozumiteľnosť ich vysielania u nás nerobí problémy. Naša rada teda nesmie súhlasiť s tým, aby kábloví operátori zaraďovali do svojej ponuky spomínané české kanály," objasnil korene problému Mistrík. V praxi sa prejavuje to, že najmä veľkí operátori retransmisie presúvajú časť svojho pôsobenia do zahraničia buď priamo, alebo v spolupráci s inými spoločnosťami. "Avšak tí menší slovenskí operátori, ktorí majú napríklad iba niekoľko stoviek abonentov, nemôžu tak ľahko rozšíriť aktivity aj do zahraničia a zo Slovenska neodídu. Nemyslím, že by tu hrozil nejaký kolaps, ale proces, ktorý poznáme aj z iných oblastí hospodárstva, že silné nadnárodné spoločnosti postupne získavajú stále viac priestoru, nastal aj v oblasti retransmisie.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Čína zablokovala webovú stránku popredného reformného magazínu a zároveň nariadila tvrdý zásah proti "nečestným praktikám" mediálneho priestoru. Informovala o tom agentúra DPA.
Magazín Jen-chuang Čchun-čchiou na svojom mikroblogu uviedol, že jeho oficiálnu webovú stránku Yhcqw.com štátne orgány "náhle zrušili" z bližšie neurčených dôvodov. Magazín vo svojom novoročnom editoriáli vyzval čínsku vládu, aby si viac všímala názor ľudu, umožnila väčšiu slobodu slova a lepšie uplatňovanie zákonov v súlade s národnou ústavou.
Ďalším znakom napätia v čínskom mediálnom odvetví je skutočnosť, že desiatky novinárov dnes vydali otvorený list na protest proti prepísaniu editoriálu vo vplyvných novinách Southern Weekend štátnym cenzorom.
Vládnuca Komunistická strana Číny minulý týždeň prijala nariadenie, ktoré požaduje, aby sa 500 miliónov čínskych používateľov internetu zaregistrovalo pod svojimi skutočnými menami.
Podľa vyjadrenia strany je tento krok zameraný na "zvýšenie ochrany osobných údajov na internete a zabezpečenie verejných záujmov".

Copyright © TASR 2012




Rumunský súd vo štvrtok udelil dvom novinárom podmienečné tresty za pokus o vydieranie politikov a podnikateľov. Súd v meste Cluj uznal šéfa jedného z tamojších denníkov a jeho šéfredaktora vinnými z vydierania, ktoré malo trvať v rozmedzí rokov 2001 až 2004. Okrem trojročného trestu pre šéfa a dvojročného trestu pre šéfredaktora musia obaja zaplatiť v prepočte 22-tisíc eur ako odškodnenie poškodených, medzi ktorými je aj poslanec Relu Fenechiu. O tom podľa jeho slov začal denník písať nepravdivé články v rámci reakcie na zastavenie zadávania reklamy z jeho strany.

Neznámi útočníci v piatok zastrelili reportéra sýrskej provládnej televíznej stanice ad-Dunjá, ktorý mal počas dňa informovať o situácii v jednej z častí metropoly Halab zostávajúcich pod kontrolou vládneho režimu. Ako uviedla televízia na svojom internetovom portáli, pracovníci dostali správy o "usmrtení kolegu Suhajla Mahmúda Alího guľkami vypálenými teroristami". Ide pritom o výraz, ktorým prívrženci režimu bežne označujú protivládnych povstalcov. Ďalšie podrobnosti incidentu stanica nezverejnila.

Podľa štatistiky medzinárodnej organizácie Reportéri bez hraníc prišlo v rámci konfliktu v Sýrii o život už najmenej 17 profesionálnych novinárov, a to domácich i zahraničných, ako aj 44 spravodajcov z radov občanov. Medzi obeťami sú aj mnohí pracovníci sýrskych štátnych médií, ktorí zahynuli pri výkone svojho povolania na bojiskách alebo ich cielene zavraždili. Jeden z najnovších prípadov sa odohral 4. decembra, keď paľba v Damasku usmrtila reportéra vládneho denníka Tišrín, zatiaľ čo 22. decembra v hlavnom meste zastrelili pred vlastným domom kameramana štátnej televízie. Desiatky pracovníkov štátnych médií medzitým prešli na stranu opozície alebo utiekli do zahraničia.


© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

4. 1. 2013

RTVS NEWS

RTVS NEWS




Verejnoprávne spravodajstvo nemôže nik zvonka ovplyvňovať, ak bude objektívne, etické a profesionálne, tvrdí to riaditeľ spravodajstva, športu a publicistiky Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Lukáš Diko. Diko na čele spravodajstva a publicistiky, ktoré vedie od 1. decembra, cíti veľkú slobodu. “Mám ju. A myslím si, že to vyplýva už aj z toho, že nový generálny riaditeľ si mohol sám zvoliť manažment, aký chcel a ani mne nikto do ničoho nerozpráva,“ povedal v rozhovore pre SITA.
Za svojimi ľuďmi chce Diko stáť za každých okolností, pokiaľ budú objektívni, etickí a profesionálni. To je najpodstatnejšie, tvrdí. Myslí si totiž, že ľudia, ktorí pripravujú obsah spravodajstva a publicistiky musia vedieť, že ich krytie nie je len formálne. “Myslím si, že ak budeme vedieť toto garantovať, tak nikto nebude mať ani len snahu zasahovať, aj keď popravde ani dnes ju nemá,“ doplnil Diko.
Na to, aby nikto nenašiel chybu v informáciách vysielaných RTVS, nemal zámienku ich spochybňovať, musia byť všetky zložky spravodajstva a publicistiky dostatočne profesionálne, zdôrazňuje Diko. Druhá vec ale podľa jeho slov je, že “žijeme v dobe, v ktorej sa informácia k ľuďom dostane. Takže si nemyslím, že niekto by mal úmysel niečo zastavovať, lebo to v dnešnej dobe nemá zmysel“. Treba si však vedieť priznať aj chyby. “To je alfa a omega – ak urobím chybu, tak si ju uznám a je to lepšie, ako sa tvrdohlavo biť za niečo, čo nie je pravda.“
Nezávislosť spravodajstva a publicistiky v RTVS chce Lukáš Diko garantovať viacerými spôsobmi. Celé spravodajstvo sa pridá k etickému kódexu novinára a svoj podiel na nezávislosti má mať i vzdelávanie. “Ak tu budeme mať vzdelaných a kvalitných novinárov, tak sa nikdy nestane, že odvysielame jednostranný príspevok,“ povedal. Zároveň si myslí, že má dosť silných a profesionálne skúsených editorov, ktorí sú schopní prísť na chyby a väčšinu z nich odstrániť.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA



"I když se pan Fischer snížil k této ubohé úrovni, nebudu mu připomínat členy jeho týmu, jako je pan Novák nebo pan Soukup, a nebudu mu připomínat ani jeho sponzora pana Chrenka, který přispěl k zázračnému zbohatnutí Stanislava Grosse."
Miloš Zeman


„ V zájmu šetření by tak lidé měli kola zahodit, sedět doma na zadku nebo jezdit autem. A nevěřte cyklomaniakům, že kolo je pokrok, že kolo je čistota a zdraví. Čuchněte k jejich propocenému triku a budete mít jasno, kdo tu zamořuje vzduch. Pachem i hloupými argumenty. Cyklistiku není třeba podporovat, ale naopak zakázat."
Ladislav Jakl , poradca prezidenta Václava Klausa


„Potom, pri pohrebe kardinála Tomáška si ma pozval na rokovanie pán kancelár Kohl. Išiel som tam s tým, že pri takom priateľskom geste ministra zahraničných vecí je všetko vyriešené. Akurát ma prekvapilo, že zakázal, aby som si vzal tlmočníka, že on má svojho a nikto druhý na rozhovore nebude. Kohl rokovanie otvoril konštatovaním, že Nemecko neuzná samostatnú Slovenskú republiku. Hovorím: pán kancelár, vy zjednocujete Nemcov. Prečo? Povedal, že sú národ a patria spolu. Reagoval som, že realizujú právo Nemcov na sebaurčenie. A my, Slováci, sme tiež národ a nerealizujeme toto právo zlúčením, ale rozdelením. Prečo by naše právo malo byť menšie ako ich?. Na to sme ostali stáť proti sebe a dlhú dobu sme sa premeriavali očami, kto ustúpi. Ja som nemohol ustúpiť, to by bola katastrofa. Potom sa pán Kohl otočil, vyzliekol kabát, hodil na stoličku a povedal: Sadni si, nečudujem sa ti, že chceš preč. Rozobral mi svoje predstavy o Európe a našich vzťahoch. Vedel veľa o histórii Slovákov. Vonku ma čakal poľský prezident, ktorý mi oznámil, že nás neuzná Poľsko. Povedal mi, že Poliaci sú kresťania a nemajú radi rozvody. Tam prebehol asi hodinový rozhovor, po ktorom to skončilo trošku inak a ten rozhovor bol tiež veľmi nepríjemný. Pán poľský prezident sa ku mne správal tak, že by to málokto zniesol, napríklad mi vyfukoval dym z cigarety do tváre, zvyšoval na mňa hlas. Neboli to príjemné rokovania."
Vladimír  Mečiar

„ Redaktor denníka RSS 5. augusta 2011 uviedol: Jozef Čentéš pracuje už niekoľko mesiacov pod enormným tlakom - navyše v prostredí, kde nemôže veriť ani poslednému vrátnikovi. Navyše je o ňom známe, že je trochu nepraktický človek."
Ivan Gašparovič





3. 1. 2013

Zomrel Sergiu Nicolaescu

Zomrel Sergiu Nicolaescu




Vo veku 82 rokov dnes zomrel slávny rumunský režisér, scenárista i herec Sergiu Nicolaescu, ktorý podľahol srdcovej chorobe.
Zo 49 snímok režisérovej filmografie bolo 12 koprodukčných projektov, na ktorých spolupracoval s partnermi z Nemecka, Francúzska a Spojených štátov.
Z jeho filmov sú známe napríklad Orient Express (2004), komédia Poker (2010), Zlatokopi (1986), či veľké štvordielne televízne filmy v spolupráci s nemeckou televíziou ZDF - Lockruf des Goldes (Vábenie zlata) na motívy kníh Jacka Londona a Der Seewolf (Morský vlk).
Začiatkom 90. rokov sa režisér podieľal aj na príprave "Hier Karla Maya", ktoré sa uskutočňujú v prírodnom areáli v nemeckom Segebergu, uviedla tlačová agentúra DPA.
Nicolaescu bol až do konca života v Rumunsku veľmi obľúbený, hoci ho považovali za propagandistu komunistického režimu. Vyčítali mu, že za čias diktátora Nicolae Ceaušesca očierňoval kolegov, kritizujúcich režim. Tieto tvrdenia však Nicolaescu odmietal.


Copyright © TASR 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Televízna stanica al-Džazíra so sídlom v Katare v stredu oznámila, že odkúpi americkú televíziu Current TV, ktorú v roku 2005 zakladal bývalý viceprezident USA Al Gore s obchodníkom Joelom Hyattom.
Ako informovala agentúra Reuters, hodnota obchodu, ktorý umožní panarabskej televízii priamo vstúpiť na americký mediálny trh, zatiaľ nie je známa. Analytici odhadujú, že pôjde približne o 500 miliónov dolárov (377 miliónov eur).
Al-Džazíra uviedla, že vytvorí v USA nový spravodajský kanál, ktorý po odkúpení Current TV, zaradenej do množstva káblových a satelitných distribučných sietí, bude môcť okamžite sledovať vyše 40 miliónov amerických domácností. Doteraz bola samostatná al-Džazíra dostupná len približne piatim miliónom domácnostiam v USA. Ako upozornila Reuters, televízia podporovaná katarským emírom a jeho rodinou sa stane priamou konkurenciou overených amerických mediálnych značiek ako CNN, MSNBC či Fox News.
Current TV konštatovala, že Al Gore a jeho spoločník Hyatt zostanú v dozornej rade televízie. "Sme pyšní a potešení, že oceňovaná medzinárodná spravodajská stanica kúpila Current TV. Al-Džazíra, podobne ako Current, je presvedčená, že fakty a pravda vedú k lepšiemu pochopeniu sveta okolo nás," konštatovali majitelia americkej TV.




Hneď prvý novoročný televízny príhovor bulharského prezidenta Rosena Plevnelieva, ktorý je vo funkcii od 22. januára 2012, sprevádzalo nepríjemné faux pas. Zatiaľ čo hlava štátu chválila "jedinečnú prírodu" Bulharska, objavil sa vedľa nej asi na dve sekundy záber z amerických Skalnatých hôr.
Nepríjemnosť odhalil v stredu súkromný kanál bTV a okamžite sa stala terčom posmechu. V príhovore trvajúcom päť minút a 43 sekúnd sa Skalnaté hory mihnú v druhej minúte a 46. sekunde.
Verejnoprávna televízia BNT, ktorá príhovor vysielala, priznala, že použila ilustračné zábery z internetovej stránky bulharskej cestovnej kancelárie Balkantourist. Už tá urobila chybu, keď na propagáciu zimného športového strediska v Bulharsku využila záber Skalnatých hôr v okolí Aspenu.


Copyright © TASR 2012

Sherlock nezaujal


Sherlock nezaujal



Prvý diel seriálu Sherlock I divákov Jednotky natoľko nezaujal - 147 tisíc divákov , 3,1 % sledovanosť, 6, 5 % share.
Sú len dve možnosti. Sherlock patrí na prelom prime time a off timu, alebo sú Slováci hlúpi. Obe možnosti sa javia ako správne.

Zomrel Jozef Zachar

Zomrel Jozef Zachar



Vo veku 92 rokov zomrel v utorok 1. januára známy slovenský režisér Jozef Zachar. Posledná rozlúčka so zosnulým bude v sobotu o 08.45 h v bratislavskom krematóriu.
Kariéra Jozefa Zachara sa začala v Ústave pre školský a osvetový film, nazývaný v skratke Školfilm. K vrcholu jeho dokumentárnej tvorby patria filmy Samo Chalupka (1955) alebo Psychodráma (1964). S televíziou začal spolupracovať v roku 1965 a do zlatého fondu slovenského hraného filmu sa zaradili napríklad snímky Neprebudený (1965), Zmluva s diablom (1967), Sebechlebskí hudci (1975), Demokrati (1980), Lampáš malého plavčíka (1984) aj televízny seriál Nepokojná láska (1975) alebo Konec dětských lásek (1980). Jeho aktívne režisérske pôsobenie sa skončilo v roku 1989 televíznym filmom Svätopluk.
TASR informácie poskytol Klub filmových novinárov.

Copyright © TASR 2012

RTVS NEWS

RTVS NEWS




Sledovanosť verejnoprávneho spravodajstva nespĺňa základné predstavy jeho šéfa Lukáša Dika. Ako ďalej povedal v rozhovore pre SITA Diko, ktorý je po zmene organizačnej štruktúry Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) od 1. decembra riaditeľom spravodajstva, športu a publicistiky celého RTVS, spokojný nie je s televíznou časťou. V prípade Slovenského rozhlasu je to bez problémov, aj keď, samozrejme, vždy to môže byť lepšie.
Slovenská televízia má problémy hlavne s imidžom spravodajstva. “Roky tu boli pokusy, omyly, predlžovanie, naťahovanie, zmeny, do toho rôzne politické zásahy, čo tak ovplyvnilo imidž televízneho spravodajstva, že je podľa mňa na absolútnom dne, čo sa týka sledovanosti,“ povedal ďalej v rozhovore pre SITA Lukáš Diko.
Spravodajstvo RTVS pritom podľa jeho šéfa nie je obsahovo zlé. Môže byť samozrejme aj lepšie. “Ale jednoducho diváci k nám, obrazne povedané, ani len nenakuknú, aby sa pozreli, čo vysielame - práve preto, aký imidž má po rokoch televízne verejnoprávne spravodajstvo. A to je asi najväčšia úloha - dokázať divákom, že spravodajstvo RTVS si zaslúži ich dôveru a bude pre nich najkvalitnejším zdrojom informácií. Je to ale postupná a dlhodobá cesta,“ objasnil svoj pohľad na sledovanosť spravodajstva STV Diko.


© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Rodina amerického novinára Jamesa Foleyho dnes oznámila, že pred vyše mesiacom zmizol v Sýrii, odkiaľ podával informácie o tamojšej občianskej vojne. Správu dnes priniesla tlačová agentúra AP.
Rodina vo vyhlásení, dnes zverejnenom na internete, napísala, že ho uniesli na severozápade Sýrie neznámi ozbrojení muži práve na Deň vďakyvzdania.
Vyhlásenie apelovalo na osoby, ktoré Foleyho zadržiavajú, aby sa skontaktovali s rodinou a "spoločne mohli pracovať na jeho prepustení".
Foley (39) robil reportáže v množstve vojnových zón po celom Blízkom východe, vrátane Sýrie, Líbye a Iraku.
Novinár nakrúcal v Sýrii videá pre francúzsku tlačovú agentúru Agence France-Presse (AFP).
AFP citovala svojho šéfa Emmanuela Hooga, podľa ktorého urobí agentúra všetko, čo je v jej silách, aby zabezpečila Foleyho prepustenie.
"Je to profesionálny novinár, ktorý je v tomto konflikte absolútne nestranný," uviedol Hoog.


© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Bedári

Bedári

2. 1. 2013

PRIESKUM MEDIAN SK

PRIESKUM MEDIAN SK




Najpočúvanejšou rozhlasovou stanicou na Slovensku je naďalej súkromné Rádio Expres. Od 17. septembra do 9. decembra si ho aspoň raz za týždeň naladil približne každý tretí Slovák (33,4 % a 1.507.000 poslucháčov). Vyplýva to z prieskumu spoločnosti MEDIAN SK, ktorý sa konal na vzorke 3500 respondentov vo veku 14 až 79 rokov.
Druhým najpočúvanejším sa stalo Rádio Slovensko s 27,4 % (1.239.000) a tretím Fun rádio s 24,1 % (1.086.000). So 17,2 % (776.000) na štvrtom mieste skončili Jemné melódie a piatu priečku obsadilo Rádio Europa 2 so 14,9 % (672.000). Na šiestom mieste je Rádio Regina s 12,1 % (546.000) a siedma priečka patrí Rádiu Viva s 9,9 % (445.000). Rozhlasová sieť RADIONET total dosiahla počúvanosť 12,8 % (579.000 poslucháčov). Celková počúvanosť rádií v parametri "počúval minulý týždeň" predstavuje 90,3 %, čo je 4.076.000 poslucháčov.
V októbri až decembri 2012 dosiahlo Rádio Expres 22,3-percentný podiel na trhu. Rádio Slovensko má 19,6-% podiel a so 14,1-% podielom na treťom mieste skončilo Fun rádio. Na štvrtom mieste sa umiestnilo Rádio Europa 2 s 8,7-% a na piatom Jemné melódie s 8,3-% podielom na trhu. Šieste miesto obsadilo Rádio Regina s podielom 8,1 % a siedme Rádio Viva s 5,1 %. Rozhlasová sieť RADIONET total dosiahla 4,8-% podiel na trhu. Ostatné rozhlasové stanice držia podiel 8,9 % z trhu.

Prieskum sa zameral celkovo na 44 rozhlasových staníc.

Copyright © TASR 2012

RTVS NEWS

RTVS NEWS


Sledovanosť programov RTVS na Jednotke počas Silvestra v prime time medziročne stúpla o 50 percent. Jednotka a Dvojka dosiahli spolu v hlavnom vysielacom čase podiel na trhu 17,7%. Pre porovnanie - na Silvestra 2011 bol súčet podielu Jednotky a Dvojky len 12,9%. Presne 50-percentný medziročný nárast zaznamenala Jednotka s 15-percentným podielom na trhu (oproti 10% na Silvestra 2011).
Programy verejnoprávnej televízie dosiahli na Silvestra a Nový rok vysoko nadpriemernú sledovanosť a priniesli Jednotke líderstvo na slovenskom televíznom trhu. Do top desiatky najsledovanejších relácií dňa počas Silvestra sa zaradil aj špeciálny program k 20. výročiu samostatnej Slovenskej republiky Tempus Slavicus (Pocta 20 rokom samostatnosti), ktorý si na Jednotke pozrelo viac ako pol milióna divákov (12+) s vyše 27-percentným podielom na trhu. Lídrom na trhu bola aj záverečná časť televízneho filmu Sváko Ragan a druhá polovica silvestrovského špeciálu obľúbeného hudobno-zábavného programu Legendy popu.
Medzi najsledovanejšie silvestrovské programy patril aj veľkolepý návrat zábavného programu Eleny Vacvalovej a Olivera Andrásyho na televízne obrazovky pod názvom Nikto nie je dokonalý na Silvestra s hviezdou česko-slovenskej hudobnej scény Karlom Gottom. Program dosiahol vysoko nadpriemernú sledovanosť takmer pol milióna divákov s trhovým podielom 20,9%. Darilo sa aj silvestrovskému špeciálu populárnej rodinnej šou 5 proti 5 a hlavnej spravodajskej relácii Správy RTVS.
Verejnoprávna televízia odvysielala na Silvestra na Dvojke aj priamy prenos z Majstrovstiev sveta v hokeji hráčov do 20 rokov, ktorý dosiahol počas úvodnej tretiny zápasu USA - Slovensko takmer 20-percentný trhový podiel.
Najsledovanejším programom Jednotky počas prvého dňa v roku 2013 bol novoročný príhovor prezidenta SR Ivana Gašparoviča, ktorý sledovalo viac ako 400-tisíc divákov (trhový podiel 24,5%). Divákov zaujal na Nový rok na Jednotke aj priamy prenos diskusného programu Českej televízie Otázky Václava Moravce – speciál z brnianskej vily Tugendhat. Program, ktorý bol príkladom jedinečnej spolupráce RTVS s Českou televíziou, dosiahol nadpriemerný trhový podiel 15,5%. Reláciu si mohli vypočuť aj poslucháči Rádia Slovensko.



Zomrel Marian Wantola

Zomrel Marian Wantola

 Spolutvorca poľského animovaného seriálu Lolek a Bolek, animátor Marian Wantola, zomrel v utorok vo veku 86 rokov na juhu Poľska. Informoval o tom server wiadomosci.onet.pl.
Wantola podľa neho zomrel v nemocnici vo Wilkowiciach. Pred niekoľkými týždňami priniesli miestne médiá informácie, že známy animátor žije vo veľmi zlých podmienkach. V dome nemal vodu a plyn, kúril si čiernym uhlím. Aby sa mohli okúpať, chodil Wantola spolu so svojou manželkou k dcére, píše server. V novembri ho hospitalizovali s akútnym zápalom pľúc.
Wantola svoju kariéru začal v roku 1951 ako 25-ročný v Štúdiu kreslených filmov a bez prestávky tam pôsobil 47 rokov.


Copyright © TASR 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS





Francúzsky satirický magazín Charlie Hebdo vydal dnes špeciálne 64-stranové číslo obsahujúce komiks o živote proroka Mohameda, informovala agentúra DPA.
Týždenník zverejnil karikatúry Mohameda aj v septembri minulého roka, čo spôsobilo celosvetové protesty moslimov a zatvorenie niektorých francúzskych inštitúcií v zahraničí, pretože pre moslimov znamená vyobrazenie proroka Mohameda urážku.
"Nie je nevyhnutné prilievať olej do ohňa," povedala v reakcii hovorkyňa francúzskej vlády Najat Vallaudová-Belkacemová pre stanicu France 2.
"Ak chcú byť ľudia šokovaní, budú šokovaní," uviedol cez víkend šéfredaktor magazínu Stéphane Charbonnier.
V septembri 2012 vypukli protesty moslimov kvôli zverejneniu nízkorozpočtového súkromného filmu z USA, v ktorom bol prorok Mohamed predstavený ako krvilačný sukničkár a pedofil. Hnev, ktorý film vyvolal, vyústil do útokov na americké a západné veľvyslanectvá.
Aj v roku 2005 vypukli masové demonštrácie v moslimskom svete po tom, čo dánske noviny Jyllands-Posten zverejnili 12 karikatúr proroka Mohameda.

Copyright © TASR 2012





Paparazzo, ktorý fotil Ferrari kanadského speváka Justina Biebera, v utorok večer zahynul pri autonehode. Keď Bieberovo vozidlo v Los Angeles zastavila polícia, chcel situáciu odfotografovať. Policajti mu pritom odporúčali, aby sa presunul na iné miesto, keďže je to nebezpečné, on však neposlúchol. O chvíľu ho zrazilo auto, pričom jeho šofér nebol pod vplyvom alkoholu ani drog. Tínedžerský idol pritom ani vo svojom Ferrari nesedel, ale viezli sa v ňom jeho dvaja kamaráti.
Bieber má paparazzov za pätami takmer neustále a mal s nimi už viacero problémov. Keď sa v júli snažil ujsť istému Paulovi Raefovi, šoféroval rýchlosťou približne 130 kilometrov za hodinu. Policajti ich zastavili, no Raef výzvu na rozdiel od Biebera neposlúchol a ušiel. Tínedžerský idol s políciou spolupracoval a vysvetlil im, že sa snažil zbaviť bulvárnych fotografov. Tridsať minút po incidente im spevák opäť zavolal, pretože ho prenasledoval ten istý paparazzo, ktorého následne identifikovali. Raef čelí obvineniam z nebezpečného šoférovania a neposlúchnutia výzvy polície na zastavenie. V máji sa zase Bieber s ďalším bulvárnym fotografom pobil, pretože mu údajne blokoval auto.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



RTVS NEWS

RTVS NEWS




Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) pripravuje zmeny v sieti zahraničných korešpondentov. Ako v rozhovore pre agentúru SITA povedal Lukáš Diko, ktorý je po zmene organizačnej štruktúry RTVS od 1. decembra riaditeľom spravodajstva, športu a publicistiky RTVS, momentálne niektorí vyslaní redaktori pracujú iba pre televíziu a ďalší len pre rozhlas. “Chceme si postaviť systém vyslaných redaktorov alebo zahraničných korešpondentov, ktorí by v prvej fáze pracovali pre obe médiá - aj pre rozhlas aj pre televíziu. Je to najekonomickejšia možnosť, aj keď je to možno v niektorých prípadoch zložitejšie, pracovať naraz pre obe médiá RTVS,“ konštatoval Diko.
V súčasnosti má spravodajstvo korešpondentov v Bruseli, v USA a v Prahe a tiež v Budapešti, kde však spolupracovník robí iba pre Slovenský rozhlas. Diko by chcel mať zahraničných spravodajcov prioritne v Prahe, Bruseli, vo Washingtone a v Moskve. “Napríklad Washington pre televíziu sa nám podarí obsadiť už čoskoro. V druhej fáze, keď budeme vidieť, že to má zmysel a budeme mať peniaze, tak obsadíme aj veľké európske metropoly ako sú Berlín či Paríž. Ale je to naozaj otázka peňazí,“ zhrnul. Spomínané zmeny by Diko rád spravil do roku 2014. Konkrétne posty nie sú vybrané náhodne. Podľa Lukáša Dika si treba jednoducho uvedomiť, že zahraničie stále viac ovplyvňuje aj to, čo sa deje na Slovensku.


© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Zomrel Karel Čáslavský

Zomrel Karel Čáslavský


Zrejme najznámejší český filmový historik súčasnosti Karel Čáslavský zomrel dnes ráno vo veku 76 rokov po ročnom pobyte v nemocnici. Portálu iDNES.cz to potvrdila Bohuslava Holubová z Českej televízie.

Čáslavský je známy najmä ako autor a spolumoderátor súťažného programu Videostop, ktorý v Československej televízii uvádzal od roku 1985 spoločne s Janom Rosákom.
Ďalším jeho divácky obľúbeným projektom bol strihový program Hľadanie strateného času, v ktorom v Českej televízii predstavoval historické lahôdky z filmového archívu na jednu tému. Program sa vysielal v rokoch 1992-2012.
Už predtým, ako sa stal tvárou televíznej obrazovky, bol Čáslavský autorom populárneho cyklu Komik a jeho svet, v ktorom sa uvádzali scénky z nemých grotesiek.
Karel Čáslavský sa narodil 28. januára 1937 v Lipnici nad Sázavou. Vyštudoval Strednú filmovú školu v Čimeliciach, od roku 1956 bol zamestnaný vo Filmovom štúdiu Barrandov ako asistent produkcie a neskôr ako asistent réžie. Na tomto poste sa podieľal aj na natáčaní muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. Od roku 1963 bol zamestnancom Národného filmového archívu.
Bol držiteľom niekoľkých ocenení. V roku 2009 ho uviedli do Dvorany slávy ankety TýTý. V roku 2002 dostal Čestnú medailu T. G. Masaryka.


Copyright © TASR 2012

TO JE TV !


1. 1. 2013

Zomrel Jozef Krištof

Zomrel Jozef Krištof


Z pondelka, 31 decembra na utorok 1. januára 2013 zomrel vo veku 79 rokov po dlhej a ťažkej chorobe interpret tanečných piesní a šansónov Jozef Krištof.
Pochádzal z Bratislavy, kde sa narodil 22. júla 1933.
TASR o úmrtí informovala jeho manželka Viola Muránska.
Jeho kariéra sa začala koncom 50. rokov v bratislavskom divadle Nová scéna, odkiaľ prešiel do Tatra revue, kde pôsobil až do jej zrušenia na konci 60-tych rokov.
V roku 1968 odcestoval na ročné angažmán do Švajčiarska. Po návrate do Československa mal problémy s verejným účinkovaním. Jeho vystúpenia vystrihovali z televíznych a rozhlasových programov.
Spolu s Majou Velšicovou a Michalom Slivkom si vytvoril hudobno-dramatickú skupinu Slivkovci, s ktorou pochodil celé Slovensko. Scenáre pre nich písali známi scenáristi - Vít Illek, Vladimír Nosáľ či Viola Muránska.
Často v nich účinkovali aj umelci Eva Krížiková, František Zvarík, Ivo Heller či Miro Ličko.
Na prelome 70-tych a 80-tych rokov vytvoril Jozef Krištof skupinu pre deti, v ktorej účinkovala napríklad Jana Beláková, Ján Rybárik a mnohí ďalší umelci.
Najväčší úspech zaznamenali s inscenáciou Kvet života, ktorá mala v slovenských školách, kultúrnych domoch a osvetových besedách 3250 repríz.
K jeho najznámejším speváckym hitom v 50-tych a 60-tych rokoch patrili piesne Maria, Marianna, Nemám auto, nemám motorku, Dajana a Nervózna família.

Copyright © TASR 2012

RTVS NEWS

RTVS NEWS



Viac profesionality a vzdelávania chce do tímu spravodajcov verejnoprávneho Rozhlasu a televízie Slovenska priniesť nový šéf jeho spravodajstva a publicistiky Lukáš Diko. V personálnej oblasti bolo totiž podľa Dika najmä televízne spravodajstvo zanedbávané. “Aj ľudia, ktorí tu pracovali krátko, neboli vedení a učení k tomu, ako robiť televízne spravodajstvo,“ povedal pre agentúru SITA Diko. Ľudí chce posúvať vpred i preto, lebo si myslí, že nielen peniaze sú motiváciou, ale aj to, keď ľudia vidia, že sa v niečom zlepšujú.
Pri personálnych výmenách sa riadi najmä tým, aby na kľúčových pozíciách robili tí najlepší profesionáli. Napríklad ľudia ako šéf rozhlasového spravodajstva Braňo Dobšinský, či noví editori v televíznom spravodajstve - bývalý zástupca šéfredaktora Pravdy Juraj Fellegi a bývalý editor z Markízy Tomáš Hudák. “Nemusia to byť najväčší experti na televíziu a rozhlas, ale jednoducho sú to dôveryhodní profesionáli, ktorí vedia, čo dobrá novinárčina je,“ objasnil svoju predstavu Diko.
Spravodajstvo nemožno podľa Dika zlepšiť bez vzdelávania ľudí. Začne sa s ním hneď, ako sa nastaví systém fungovania sekcie spravodajstva a publicistiky. Všetkých v spravodajstve, tak redaktorov, ako aj kameramanov, strihačov a ďalších chce Lukáš Diko posunúť ďalej novinársky, ukázať im nové trendy. “Zároveň si chceme začať vychovávať vlastných ľudí zo škôl. V istej forme to už fungovalo, ale chceme systém nejakým spôsobom inštitucionalizovať. Robiť stáže pre šikovných vysokoškolákov zo žurnalistiky a z masmediálnych škôl, ktorí v elévskom systéme môžu pre nás pracovať s perspektívou, že sa raz môžu stať redaktormi rozhlasového alebo televízneho spravodajstva,“ dodal v rozhovore pre SITA Diko, ktorý je po zmene organizačnej štruktúry RTVS od 1. decembra riaditeľom spravodajstva, športu a publicistiky celého RTVS.


© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Je-li o Silvestru v noci vítr a ráno jasno, bude dobrého vína pořídku

Je-li o Silvestru v noci vítr a ráno

jasno, bude dobrého vína pořídku

Jednotka si mimoriadne polepšila v prime time oproti minulému roku.  Joj víťazom. Markíza hošie, Doma úplne zle.


Prime Time :

Jednotka - 15,0 %, / 2011- 10 % /;
Dvojka - 2,7 % , / 2011- 3,0 % /;
Markíza - 24,4 % , / 2011- 26,6 % /;
Doma – 3,2 % , / 2011- 6,9 % /;
DAJTO - 2,0 % / 2011- 0/ ;
JOJ - 25,3 % ; / 2011- 24,6 % /;
JOJ PLUS – 2,7 %, / 2011- 2,7 % /;
TA 3-  0,9 % , / 2011- 0,8 % /;





TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS




1.Televízne noviny – Markíza ; 2. Modré z neba – Markíza ; 3. Tři oříšky pro Popelku – Markíza ; 4. Mrázik – Markíza ; 5. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 6. Športové noviny – Markíza ; 7. NAJLEPŠIE POČASIE – TV JOJ ; 8. Panelák- TV JOJ ; 9. 11 000 EUR od JOJky- TV JOJ ; 10. Princezna se zlatou hvězdou – Markíza ; 11. Počasie – Markíza ; 12. KRIMI- TV JOJ ; 13. Perinbaba – Markíza ; 14. Šport – TV JOJ ; 15. Soľ nad zlato – Markíza ;16. Jak dostat tatínka do polepšovny – Markíza ; 17. Císařův pekař a pekařův císař – Markíza ;18. Pacho, hybský zbojník – Markíza ;19. Vesničko má středisková – Markíza ;20. Asterix a olympijské hry – Markíza ; 21. Keno 10 – Markíza ; 22. Shrek: Zvonec a koniec – Markíza ; 23. Smrtonosná pasca 4.0- TV JOJ ; Jak vytrhnout velrybě stoličku – Markíza

31. 12. 2012

RTVS.Oslavy 20. výročia vzniku SR sa začnú už pred polnocou

RTVS
Oslavy 20. výročia vzniku SR sa začnú už pred polnocou


Na Nový rok si 20. výročie vzniku dvoch nových štátov RTVS pripomenie aj jedinečnou spoluprácou s Českou televíziou. Napoludnie na Jednotke a na Rádiu Slovensko odvysielame priamy prenos diskusného programu Otázky Václava Moravce – speciál z brnianskej vily Tugendhat. V priamom prenose na Jednotke a Rádiu Slovensko sa tak na Českú republiku a Slovensko po 20-tich rokoch pozrieme očami premiérov oboch krajín. Predsedovia vlád SR a ČR Robert Fico a Petr Nečas budú diskutovať o vývoji vzťahov medzi oboma štátmi od rozdelenia Československa, o spoločných a rozdielnych postojoch politických reprezentácií, ekonomickej kríze, boji proti nezamestnanosti, energetike, skúsenostiach s priamou voľbou prezidenta a o spolupráci v oblasti športu (zdroj: ČT).

Po skončení diskusie odvysiela RTVS o 13.00 na Jednotke a na Rádiu Slovensko novoročný príhovor prezidenta SR Ivana Gašparoviča.

Od 18.00 odvysiela Jednotka priamy prenos štátnych osláv 20. výročia vzniku Slovenskej republiky (udeľovanie štátnych vyznamenaní). O 19.50 bude pri príležitosti tohto výročia nasledovať priamy prenos slávnostného koncertu z Koncertnej siene Slovenskej filharmónie, na ktorom vystúpia sólisti Eva Hornyáková a Otokar Klein, Slovenskú filharmóniu diriguje Oliver Dohnányi. Na koncerte zaznejú diela J.L.Bellu, G.Verdiho, Ch.Gounoda, P.Mascagniho, G.Pucciniho, J.Straussa ml., E.Kálmána, F.Lehára a G.Dusíka.



TO JE TV !

TO JE TV !




Sivý svätý Ján veští dobrý rok.

Sivý svätý Ján veští

dobrý rok.




Jednotka lepšie .
Dvojka lepšie.
Spolu nad 12 - 12.80 %.

Markíza lepšie .
TV Doma horšie.
DAJTO horšie.

JOJ katastrofálne.
JOJ PLUS  lepšie.

TA 3  horšie. 





Jednotka - 9.18 % ;
Dvojka - 3.62 % ;
Markíza - 24.77 % ;
TV DOMA - 5.15 % ;
DAJTO- 2.62 %
TV JOJ – 16.31 % ;
JOJ PLUS- 4.71 % ;
TA 3 - 1.0 %

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Francúzsky satirický magazín Charlie Hebdo dnes oznámil, že na budúci týždeň v osobitnom vydaní zverejní nové karikatúry zo života moslimského proroka Mohameda.

Tento časopis už zverejnil karikatúry Mohameda v septembri a vyvolal tým celosvetové protesty, ktoré viedli k dočasnému uzavretiu niekoľkých francúzskych inštitúcií v zahraničí.
Islam považuje za urážlivé akékoľvek zobrazenie proroka Mohameda.
Uvedené osobitné vydanie Charlie Hebdo sa dostane do predaja v stredu.
Šéfredaktor časopisu Stephane Charbonnier podľa agentúry DPA povedal, že "ak ľudia chcú byť šokovaní, budú šokovaní".
Protiislamské video vyrobené v USA vyvolalo v septembri na Blízkom východe nepokoje, v ktorých prišlo o život niekoľko ľudí. Životy si vyžiadali aj demonštrácie v líbyjskom meste Benghází, kde pri útoku davu na americký konzulát zahynuli americký veľvyslanec a štyria ďalší Američania.
V roku 2006 prišlo v protestoch proti zverejneniu karikatúr proroka Mohameda o život vyše 150 ľudí.






Rešpektovaný nemecký týždenník Der Spiegel včera omylom zverejnil nekrológ bývalého amerického prezidenta Georgea H.W. Busha. Stalo sa tak len niekoľko hodín po tom, čo jeho hovorca Jim McGrath oznámil, že 88-ročného Busha premiestnili z jednotky intenzívnej starostlivosti na normálnu nemocničnú izbu. Všimla si to agentúra AP.
Busha hospitalizovali v texaskom Houstone 23. novembra so zápalom priedušiek a s kašľom. V nedeľu 23. decembra ho museli premiestniť na jednotku intenzívnej starostlivosti, keď sa jeho ochorenie zhoršilo a dostal horúčku.
Nedokončený nekrológ sa objavil na internetovej stránke www.spiegel.de o 09.12 h SEČ. Po niekoľkých minútach ho stiahli na základe upozornenia používateľov internetu.
Jeho autor Marc Pitzke opísal Busha ako "bezfarebného politika". "Až porovnanie s jeho synom Georgeom W. Bushom ukázalo, akého dobrého prezidenta Američania mali," napísal Pitzke.
Týždenník sa za tento nepríjemný omyl ospravedlnil na Twitteri. "Všetky redakcie pripravili pre vybrané osoby nekrológy. Že sa ten o Bushovi staršom dostal von, bola technická chyba. Je nám to ľúto!" píše sa na konte https://jp.twitter.com/SPIEGEL_alles.
Nefunkčný link k nekrológu s poznámkou "Zverejniť iba po dohode s vedúcim vydania" sa dá nájsť vyhľadávačmi napríklad po zadaní mena "Marc Pitzke".






Tri hodiny bola včera v Pakistane opäť prístupná stránka s videami YouTube, následne ju pakistanská vláda opäť zablokovala. Dôvody tohto náhleho rozhodnutia hovorca premiéra Rádžu Parvíza Ašrafa neuviedol, informovala agentúra DPA.
Prístup bol pôvodne zablokovaný v septembri po protestoch proti videu zosmiešňujúcemu proroka Mohameda. Zdroj z bezprostredného okolia premiéra konštatoval, že po odblokovaní YouTube sa zistilo, že k videu sa dá stále dostať.
O opätovnom sprístupnení portálu informovalo v piatok pakistanské ministerstvo vnútra.
Okrem YouTube zablokoval telekomunikačný úrad na žiadosť predsedu vlády pred troma mesiacmi aj ďalších asi 100 stránok. Toto opatrenie má obyvateľov chrániť pred pornografiou a rúhačským obsahom.

Copyright © TASR 2012






Z portálu YouTube po veľkom audite zmizli dve milardy pozretí hudobných videí, ktoré označili za falošné. Najviac utrpelo hudobné vydavateľstvo Universal, ktoré zastrešuje hviezdy ako Rihanna, Nicki Minaj alebo speváka Justina Biebera. Zo siedmich miliárd pozretí ich videí im zostalo len šesť. Netešia sa ani vo vydavateľstve Sony s interpretmi ako Alicia Keys, Rita Ora či Labrinth , ktoré po škrtoch prišli za jediný deň o 850 miliónov pozretí. Podľa predstaviteľov YouTube im tento krok výrazne pomohol v boji proti čiernym technikám, ktoré hackeri využívajú na umelé zvýšenie počtu pozretí videí.
Každý mesiac si videá na YouTube prehrá viac ako 800 miliónov ľudí. Hudobné klipy na tomto portáli sú zapojené do akejsi neoficiálnej súťaže v počte pozretí. Čím viac ich video má, tým je atraktívnejšie a populárnejšie, a práve preto sa tieto čísla stali terčmi hackerov. Vďaka YouTube.com sa svet dozvedel napríklad o Justinovi Bieberovi či juhokórejskom rapperovi známemu pod prezývkou Psy.
Informácie zverejnili webové stránky www.dailymail.co.uk a gigwise.com.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

30. 12. 2012

Pavol Múdry o investigatíve

Pavol Múdry o

investigatíve


Novinári nie sú detektívi a vždy by sa mali pýtať, prečo sa práve na ich stole, v ich pošte objavili zaujímavé a konfliktné informácie, tvrdí predseda Medzinárodného tlačového inštitútu (International press institute, IPI) Slovensko Pavol Múdry. "Pamätám si doby, keď najlepší investigatívny novinár bol Vladimír Mečiar, ktorý mal systém investigatívy - našiel som na stole," povedal pre agentúru SITA s dávkou irónie Múdry, ktorému slovenská investigatívna žurnalistika tento systém pripomína.
Investigatíva by sa podľa šéfa IPI Slovensko nemala preceňovať. "Nerobme z novinárov detektívov, lebo si treba uvedomiť, že aj veľká aféra Watergate - nebyť úniku informácii z FBI, by neexistovala. Čiže niekto nám tie materiály dodať musí," zdôraznil v rozhovore pre agentúru SITA Pavol Múdry. Najviac mu však vadí ochudobnenie sa slovenských médií o žánre a ich povrchné informovanie.
Väčší problém ako v nedostatku investigatívnej žurnalistiky však šéf IPI Slovensko vidí v tom, že zo slovenskej žurnalistiky sa vytratili žánre. Spravodajstvo sa mieša s komentárom, stratili sa glosy, úvodníky. "Najväčší problém je, že kladieme obrovský dôraz na spravodajstvo najmä v printových médiách, kde by už nemalo byť," konštatoval. Technologický pokrok spôsobil paradoxnú situáciu, kedy si ráno kupujeme denníky s informáciami, ktoré sú staré hodiny alebo aj deň a viac - dávno pred tým ich môžeme nájsť na internete, vypočuť si ich v rozhlase a pozrieť v televízii. Tým pádom je to nezaujímavé, pre toto si ľudia noviny kupovať nebudú, myslí si Múdry. "Ja by som očakával, že novinár - sprostredkovateľ informácií voči verejnosti, by mal vedieť aj tomu čitateľovi, divákovi, poslucháčovi vysvetliť, čo preňho tá - ktorá informácia znamená a to mi chýba," povedal Múdry.
Slovenská žurnalistika napriek svojim problémom je na strane občana, myslí si zároveň predseda IPI Slovensko. Mala by však viac informovať a vzdelávať. "Problém je skutočne taký, že niečo na občana ako informáciu hodíme a povieme mu - rob si s tým, čo chceš - a to nie je ono. Viem si predstaviť, že ľudia, ktorí sa zaujímajú o dianie okolo a majú na to aj čas, celkom tomu rozumejú, ale občan z Horného Dolného, ktorý sa tomu nevenuje, ale chcel by vedieť viac, sa to nedozvie z médií. To mi trochu chýba," povedal v rozhovore pre SITA Pavol Múdry. "Robíme ako keby médiá pre intelektuálov a nie médiá pre bežného čitateľa," dodal s dávkou zveličenia.
Žurnalistika, žiaľ, ide po povrchu, nehľadá súvislosti a žurnalistike plnej mladých novinárov chýba skúsenosť staršej generácie, historická pamäť. "Ja nehovorím, že tam majú robiť starí ľudia v médiách, je to dynamické, strašne dynamické, hodí sa pre mladých ľudí, ale mali by mať aspoň poradcov ľudí, ktorí majú historickú pamäť,“ konštatoval Pavol Múdry, podľa ktorého by tento problém mohli vyriešiť kvalitní editori. Editori, vedúci vydania pritom nemajú len kontrolovať gramatickú a štylistickú správnosť publikovanej informácie. Editori sú v zahraničí tí, ktorí posudzujú kvalitu a tvoria kvalitu médií, novinári s nimi konzultujú. U nás sú zväčša zredukovaní na jazykových korektorov, čo Múdry považuje za veľký nedostatok, lebo editor nie je len jazyková korektúra ale aj kontrola faktov, zásahy do štýlu.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



RTVS SILVESTER NEWS

RTVS SILVESTER NEWS


Obľúbené televízne programy Jednotky v silvestrovskom šate, ale aj novinky, ktoré predznamenávajú rok 2013 v programe RTVS. Presne taký bude Silvester 2012 na Jednotke a na Dvojke. Pripravené sú najväčšie hudobné legendy, najbláznivejšie scénky moderátora Andreja Bičana a veľkolepý návrat zábavného programu Eleny Vacvalovej a Olivera Andrásyho na Jednotke. Dvojka ponúkne divákom film Horúčka sobotňajšej noci a silvestrovskú Noc v archíve.

Na Nový rok odvysiela Jednotka tradičný novoročný príhovor prezidenta SR Ivana Gašparoviča. Na obrazovkách Jednotky uvidíte aj spoločný program RTVS a Českej televízieŠpeciálne otázky Václava Moravca, v ktorom sa stretnú predsedovia vlád Slovenska a Českej republiky. Dvojka uvedie 1. januára.novoročný koncert Viedenských filharmonikov, ktorýje jedným z najsledovanejších hudobných podujatí na svete.

Silvester na Jednotke
RTVS pripravila pre divákov Jednotky na popoludnie posledného dňa v roku špeciálne silvestrovské vydania obľúbených programov Galileo (16.30 h) a Tajomstvo mojej kuchyne (17.00 h). O 20-tej hodine štartujú najbláznivejšie odpovede a scénky moderátora Andreja Bičana v obľúbenej rodinnej šou 5 proti 5 v roku 2012. Nasleduje veľkolepý návrat zábavného programu Eleny Vacvalovej a Olivera Andrásyho na televízne obrazovky pod názvom Nikto nie je dokonalý na Silvestra - v pravú chvíľu na Silvestra s hviezdou česko-slovenskej hudobnej scény Karlom Gottom. Najväčšie hudobné legendy so svojimi najznámejšími vlastnými hitmi sa stretnú spolu len jedenkrát v roku na televíznej obrazovke – v premiére pred polnocou na Silvestra len na Jednotke v programe Silvester legiend. V programe vystúpia Pavol Hammel, Marcela Leiferová, Tublatanka, Beata Dubasová, Miro Žbirka, Elán, Jana Kocianová, Peter Nagy a Michal David. Desať minút pred polnocou sa s televíznymi kamerami presunieme na námestia slovenských miest. Silvestrovský program na Jednotke bude po polnoci pokračovať výberom toho najlepšieho z legendárnej relácie Repete, ako aj špeciálom 5 proti 5 s hviezdičkou.

Silvester na Dvojke
Silvester na Dvojke sa začne už ráno o 8.35 pôvodnou televíznou klauniádou Traja chrobáci – príbeh o troch chrobákoch, ktorí preniknú do sveta ľudí. RTVS zaradila na Dvojku o 10.50 h priamy prenos z Majstrovstiev sveta v hokeji do 20 rokov. Popoludní odvysiela Dvojka dokument o dlhoročnej ikone Radošinského naivného divadla Kataríne Kolníkovej (...a já, Katarína Kolníková). Silvestrovský večer na Dvojke odštartuje kultovým filmom Horúčka sobotňajšej noci s hitmi skupiny Bee Gees a Johnom Travoltom v hlavnej úlohe. O 22.55 h štartuje Silvestrovská noc v archíve – silvestrovský kabaret, v ktorom tento raz nebudú účinkovať len umelci z archívu, ale objavia sa v ňom aj živí hostia, speváci, hudobná skupina a diváci. A samozrejme chýbať nebude šarmantná archívna hlásateľka spolu s dvojicou archívnych bádateľov. Po polnoci čaká na divákov americká romantická komédia Polnočný bozk (1.10 h) a o 2.45 koncert International Gypsy Fest 2011.

Nový rok na Jednotke
Na Nový rok a zároveň štátny sviatok Deň vzniku Slovenskej republiky odvysiela Jednotka priamy prenos novoročnej svätej omše z Dómu sv. Martina v Bratislave. Na poludnie RTVS zaradila spoločné vysielanie s Českou televíziou Česko a Slovensko po 20 rokoch očami premiérov - Špeciálne otázky Václava Moravca. Novoročný príhovor prezidenta SR Ivana Gašparoviča odvysielame o 13.00 a o 18.00 priamy prenos štátnych osláv 20. výročia vzniku Slovenskej republiky (udeľovanie štátnych vyznamenaní). O 19.50 bude pri príležitosti tohto výročia nasledovať priamy prenos slávnostného koncertu z Koncertnej siene Slovenskej filharmónie, na ktorom vystúpia sólisti Eva Hornyáková a Otokar Klein, Slovenskú filharmóniu diriguje Oliver Dohnányi. Na koncerte zaznejú diela J.L.Bellu, G.Verdiho, Ch.Gounoda, P.Mascagniho, G.Pucciniho, J.Straussa ml., E.Kálmána, F.Lehára a G.Dusíka.
Jednotka na Nový rok o 21.00 odvysiela televíznu premiéru koprodukčného filmu RTVS Dom. Snímka režisérky Zuzany Liovej získala v tomto roku množstvo prestížnych ocenení na viacerých festivaloch.

Nový rok na Dvojke
Dvojka uvedie na Nový rok o 11.15 priamy prenos slávnostného koncertu Viedenských filharmonikov. Novoročný koncert Viedenských filharmonikov je jedným z najsledovanejších hudobných podujatí na svete. Koncert tvoria väčšinou diela rakúskych hudobných skladateľov dynastie Straussovcov. Tento koncert odohrali Viedenskí filharmonici po prvý raz 31. decembra 1939. Až od roku 1941 ho uvádzajú aj na Nový rok. Podujatie sa tradične koná v Zlatej sále Viedenského Hudobného spolku - Wiener Musikverein. Za dirigentským pultom Novoročného koncertu sa v priebehu rokov vystriedal už celý rad slávnych dirigentov, vrátane Herberta von Karajana, Lorina Maazela, Zubina Mehtu, či Daniela Barenboima. Tentoraz povedie Viedenských filharmonikov - už po druhý krát - Franz Welser-Möst, hudobný riaditeľ Viedenskej štátnej opery a Clevelandského orchestra. Koncert vysielajú v živom prenose televízne a rozhlasové stanice vo viac ako 70-tich krajinách sveta.

O 19.40 odvysiela Dvojka
dokumentárny film o čarokrásnej a na históriu a prírodné krásy bohatej krajineCesty Slovenskom. O 20.40 je na programe dokumentárny film o prvých slovenských vysťahovalcoch do Kanady Domov ďaleko od domova.

Česko-slovenské mediálne projekty

Česko-slovenské

mediálne projekty

Spoločné česko-slovenské mediálne projekty, ktoré sa v posledných rokoch rozbehli, nie sú podľa mediálnych odborníkov ani tak odrazom lepších vzťahov Čechov a Slovákov, ako skôr úsilím o racionalizáciu nákladov. Keby však vzájomná náklonnosť neexistovala, projekty by nemali šancu, pripomínajú sociológovia.
"Hľadanie väčšieho trhu, ktoré je v tomto prípade kľúčové, by sa nemohlo rozvinúť, keby nebolo založené na poznaní, že sú to dve spoločenstvá ľudí, ktoré radi budú tento spoločný priestor vnímať," uviedla pre TASR Zora Bútorová z Inštitútu pre verejné otázky (IVO). "Ak by sme tento spoločný priestor vytvárali s niekým, koho vnímane kontroverzne, spoločný marketingový produkt by nikdy neuspel," dodala Bútorová.
Paulína Tabery z Centra pre výskum verejnej mienky (CVVM) v Prahe v tejto súvislosti poznamenala, že v Česku uvádzajú až dve tretiny ľudí priateľské kontakty so Slovákmi a v pravidelnom prieskume CVVM, v ktorom českí respondenti uvádzajú národ, ktorý im je najbližší, vždy bezpečne zvíťazia Slováci. "Evidentne to súvisí aj s tým."
Pražský sociológ Ivan Gabal povedal, že po zábavných televíznych reláciách môžu prísť k naozajstnému česko-slovenskému projektu napríklad v oblasti športu. "Myslím, že sme si vzájomne dosť otvorení, nechajme sa preto prekvapiť."
Mediálny analytik Denis Schvarcz, píšuci pod menom Bohumil Stejskal, pre TASR uviedol, že hlavným pozitívom spoločných česko-slovenských projektov môže byť to, že obe strany využijú skúsenosti na svojom domácom trhu. "Existujú totiž formáty, ktoré vedia Slováci robiť oveľa lepšie ako českí kolegovia a naopak," poznamenal Schvarcz. Ak teda jedni i druhí prenesú získané know how do svojich lokálnych programov, môže to podľa Schvarcza časom zdvihnúť úroveň televíznych projektov na oboch stranách. "Aj tak sa však obávam, že predtým budeme ešte musieť okrem speváckych súťaží prežiť aj nejakú tú česko-slovenskú Farmu," dodal Schvarcz.

Copyright © TASR 2012


RVR NEWS

RVR NEWS




Vulgárnosť a množstvo reklám dominovali sťažnostiam, ktoré v končiacom sa roku 2012 dostala Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Ako pre agentúru SITA povedal predseda RVR Miloš Mistrík, podľa počtu sťažností dominovali tri okruhy problémov. Prvým bolo nedodržiavanie zákonných pravidiel o ochrane maloletých a ochrane ľudskej dôstojnosti. V tomto prípade sa ľudia licenčnej rade sťažovali najmä na množstvo vulgarizmov, násilia, sexuálneho správania a požívania alkoholu vo vysielaní televízií. "Išlo o relácie Hotel Paradise, Farma a Farmár hľadá ženu, ako aj niektoré zahraničné filmové diela," spresnil šéf licenčnej rady Mistrík.
Rada pre vysielanie a retransmisiu zaznamenala i nárast sťažností na anglo-americké, ale v ostatnom čase aj slovenské pesničkové hity, v ktorých sa objavujú vulgárne texty. "Napokon tretím boli neustále sa vyskytujúce sťažnosti na nadmernú dĺžku vysielaných reklám, prípadne aj časté prerušovania programov komerčnými komunikátmi," doplnil Miloš Mistrík.
Okrem spomínaných sťažností licenčnej rade písali aj o nespokojnosti s inými javmi vo vysielaní, ktoré však zákon nezakazuje a rada ich preto nemohla riešiť. "Išlo hlavne o nedodržiavanie vysielacích časov, vyjadrovali nespokojnosť s celkovo nízkou úrovňou vysielaných programov - hlavne v kontexte nekonečných a otravných reality show a nového javu tzv. infotainmentu, keď sa seriózne spravodajstvo mení na zábavné. Potom nás upozorňovali na pochybnú prax v audiotextových hrách a v reláciách typu veštiareň, žiadali bezplatný príjem signálu televíznych staníc," dodal pre agentúru SITA predseda RVR Miloš Mistrík.
RVR vykonáva štátnu reguláciu v oblasti vysielania, retransmisie a poskytovania audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie. Rada dbá o uchovávanie plurality informácií v spravodajských reláciách vysielateľov, ktorí vysielajú na základe zákona alebo na základe licencie podľa tohto zákona. Dohliada na dodržiavanie právnych predpisov upravujúcich vysielanie, retransmisiu a poskytovanie audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie a vykonáva štátnu správu v oblasti vysielania, retransmisie a poskytovania audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie v rozsahu vymedzenom týmto zákonom. Napríklad udeľuje licencie na vysielanie a za vážne porušenie pravidiel zákona o vysielaní a retransmisie aj finančné pokuty. Viac o poslaní a činnosti Rady pre vysielanie a retransmisiu možno nájsť na jej webstránke - http://www.rvr.sk.


© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.