DALITO!

15. 12. 2012

RTVS NEWS

RTVS NEWS
 
Na tretiu adventnú nedeľu dostanú malí koledníci slovenských farností požehnanie biskupov na ohlasovanie tohtoročnej Dobrej noviny – narodenia Ježiša Krista. Svätú omšu, pri ktorej žilinský diecézny biskup Mons. Tomáš Galis vyšle koledovať deti žilinskej diecézy, odvysiela RTVS v priamom prenose v nedeľu 16. decembra 2012 o 11.00 na Dvojke, z Kostola sv. Petra a Pavla v Pruskom. Koncelebrantmi bohoslužby sú správca farnosti v Pruskom Ivan Kňaze a ilavský dekan Peter Jurčík.
 Dobrá novina je kolednícka akcia spojená so zbierkou pre projekty rozvojovej spolupráce v afrických krajinách. Peniaze od slovenských darcov pomáhajú postihnutým deťom a ženám v Keni, ale tiež ľuďom, ktorí trpia nedostatkom vody. V južnom Sudáne podporuje Dobrá novina prevádzku nemocníc, v Etiópii vzdelávanie detí a žien, v Ugande zas podporu pre siroty, ktorých rodičia zomreli na AIDS. Tradičnú kolednícku akciu organizuje eRko – Hnutie kresťanských spoločenstiev detí v spolupráci s katolíckymi farnosťami a Pápežskými misijnými dielami. Predpokladá sa zapojenie vyše 26 tisíc detí v približne 1100 mestách a obciach na celom Slovensku. Finančný výnos minuloročnej zbierky Dobrej noviny predstavuje vyše 900 tisíc eur.

TO JE TV !

TO JE TV !




14. 12. 2012

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

 

Neposlušnosť voči Svätému Otcovi je podľa cirkevného právnika Štefana Mordela vždy vážnym previnením. Ako povedal dnes pre agentúru SITA, je veľmi povážlivé, že odvolaný arcibiskup Róbert Bezák opäť prehovoril pred médiami, hoci podľa rozhodnutia Svätej Stolice sa má zdržiavať vyjadrení pre médiá. Už samotný fakt, že vystupuje v médiách, kde opätovne rieši prípad svojho odvolania, je podľa neho prejavom neposlušnosti voči pápežovi. „Ak však v slovách arcibiskupa Bezáka bude znak odporu, ak vzbudí protirečenie proti Svätému Otcovi, je to vážne previnenie, za ktoré sa vyžaduje sankcia," povedal Mordel. Zároveň upozornil na Kánon 1369, ktorý podľa neho hovorí totiž veľmi jasne: „Kto na verejnom zhromaždení alebo vo verejnom prejave, vo verejne rozširovanom spise alebo ináč použijúc spoločenské oznamovacie prostriedky, vysloví rúhanie alebo ťažko naruší dobré mravy, alebo sa dopustí urážky proti náboženstvu či Cirkvi, alebo vyvoláva voči nej nenávisť alebo opovrhovanie ňou, má byť potrestaný spravodlivým trestom“.

Pre laikov sa môže zdať podľa Mordela tento zákaz vystupovať v médiách prísny, ale cirkev tu musí chrániť svoju vnútornú identitu, aby sa vyhlo pohoršeniam, na druhej strane, aby sa chránila dotknutá osoba, ktorá bola postihnutá cirkevným trestom. „Pokiaľ viem, pánovi arcibiskupovi sa medzi iným vytýkalo aj to, že vysvätil muža na kňaza bez dovolenia miestneho biskupa, resp. rehoľného predstaveného, čo cirkevné právo tiež striktne zakazuje v kán. 1383,“ uviedol s tým, že v tomto kánone sa doslovne hovorí: „Biskupovi, ktorý proti predpisu kán. 1015 vysvätil cudzieho podriadeného bez zákonnej prepúšťacej listiny, sa počas jedného roka zakazuje udeľovať posvätný rád. Kto však svätenie prijal, je samým činom od prijatého posvätného rádu suspendovaný“.

Keď teraz arcibiskup Bezák dostal zákaz vystupovať pred médiami, mal sa tohto nariadenia podľa Mordela striktne držať. Aj zotrvávanie v neposlušnosti je totiž delikt, za ktorým nasleduje sankcia. Kán. 1371 v bode 2. hovorí, že spravodlivým trestom má byť potrestaný ten, kto „ináč Apoštolskú stolicu, ordinára alebo predstaveného, keď zákonne prikazujú alebo zakazujú, neposlúcha, a po napomenutí zotrváva v neposlušnosti“.

O treste v prípade previnenia rozhodne Svätá Stolica. Vyšším trestom môže byť suspendácia, teda zákaz vykonávať posvätné úkony. Mordel tiež upozornil, že neposlušný biskup, ktorý koná svojvoľne a nerešpektuje rozhodnutie Svätého Otca, môže pokračovať vo svojej neposlušnosti a svojim konaním môže prispievať k rozbíjaniu vnútornej jednoty katolíckej cirkvi.
Arcibiskup Róbert Bezák sa v týchto dňoch rozhodol prehovoriť vo viacerých médiách. Tento týždeň reportáž o ňom odvysielala rakúska televízia ORF, Česká televízia (ČT) odvysiela rozhovor s odvolaným trnavským arcibiskupom dnes. Cez víkend rozhovory s Bezákom odvysielajú televízie TA3 v sobotu a Markíza v nedeľu.
Svätý Otec Benedikt XVI. začiatkom júla odvolal arcibiskupa Róberta Bezáka z pastoračného riadenia Trnavskej arcidiecézy. Za trnavského arcibiskupa bol Bezák menovaný 18. apríla 2009 a vysvätený 6. júna. Až do vymenovania nového pastiera pre Trnavskú arcidiecézu bude jej pastoračným riadením poverený pomocný biskup Ján Orosch ako apoštolský administrátor „sede vacante“. To znamená, že bude podriadený priamo Svätej stolici. Vymenovanie administrátora je dočasným riešením.

 

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Britská mediálna skupina Ruperta Murdocha dosiahla dohodu o mimosúdnom vyrovnaní s 22 ďalšími ľuďmi, ku ktorých telefónom získali nelegálny prístup jej novinári, vrátane bývalej priateľky speváka Robbieho Williamsa. Súdu v Londýne to dnes oznámil právny zástupca obžaloby.
Právnik Hugh Tomlinson tiež uviedol, že pred koncom roka pravdepodobne dôjde k viacerých ďalším dohodám v prípadoch žalôb voči medzičasom zaniknutým bulvárnym novinám News of the World.
Tomlinson dodal, že spoločnosť News International ponúkla poškodeným "značné odškodné", ktorého výšku však nezverejnili, informovala agentúra AP.
K osobám, ktoré získali odškodné, patria niekdajšia Williamsova priateľka Lisa Brashová, Eimear Cooková, exmanželka golfového profesionála Colina Montgomerieho, a Colin Stagg, ktorého falošne obvinili v prípade vraždy.



Spojené štáty a ďalšie západné krajiny sa postavili proti štátnej kontrole internetu, keď na medzinárodnej telekomunikačnej konferencii odmietli podpísať novú celosvetovú dohodu o tomto sektore.
Konferencia Medzinárodnej telekomunikačnej únie (ITU) v Dubaji, ktorá sa dnes končí, mala aktualizovať smernice týkajúce sa telefonátov a dátových prenosov - naposledy revidované ešte pred nástupom "internetového veku". Podľa ITU, agentúry OSN, by mal nový dokument pomôcť krajinám koordinovať úsilie proti tzv. spamu (nevyžiadanej pošte) či rozšíriť prístup k internetu vo svete.
Veľká časť diskusií sa však napokon sústredila na to, či majú mať krajiny rovnaké práva pri vývoji technickej infraštruktúry internetu, i obavy, že zmienky o celosvetovej počítačovej sieti v dohode by mohli oprávniť cenzúru a ďalšie zasahovanie do aktivít poskytovateľov internetových služieb, no tiež služieb spoločností ako Google či Facebook.
Rusko, Čína a arabské krajiny chceli do dohovoru zaradiť všeobecné ustanovenia o internete. Ich návrhy by však umožňovali štátnu kontrolu tejto siete, proti čomu sa od začiatku bránili USA. Ostrú kritiku si pôvodne navrhovaný dokument vyslúžil aj od predstaviteľov internetového odvetvia. Technickú infraštruktúru internetu majú dosiaľ na starosti neštátne organizácie ako ICANN alebo ISOC.
Generálny tajomník ITU Hamadoun Touré dokument v noci na dnes obhajoval s tým, že nový text priamo nespomína internet, o ktorom sa zmieňuje len dodatková rezolúcia o opatreniach na posilnenie jeho rozvoja. Zdôraznil tiež, že v dokumentoch výslovne nejde o obsah internetu, pričom môžu pomôcť rozšíriť širokopásmový prístup, obmedziť elektronický odpad, ako aj zvýšiť energetickú efektívnosť, transparentnosť roamingových poplatkov či konkurenciu.
Kontrola nad telekomunikačnými službami však ovplyvňuje aj internet, na čo poukazoval tábor okolo Ruska a Číny. Najmä USA trvali na tom, aby bol internet úplne vyradený z dokumentov konferencie. Spojené štáty a Británia zdôraznili, že nepodporujú žiadnu reguláciu mimo opatrení, na ktorých sa dohodne samotné internetové odvetvie.
Po náročných rokovaniach vznikol výrazne oslabený kompromisný návrh. Neobjavila sa v ňom napríklad požiadavka, aby internetové firmy platili za prenos údajov v telekomunikačných sieťach. Obavy však naďalej vyvolávali ustanovenia o bezpečnosti siete a boji proti spamu, ktoré by podľa americkej delegácie mohli byť zneužité na obmedzovanie slobody prejavu.
Poslednou "kvapkou" pre odporcov bol vo štvrtok prijatý africký návrh v súvislosti s ľudskými právami. USA a približne 20 ďalších krajín následne vyhlásilo, že dokument v takejto podobe dnes v závere konferencie podpísať nemôžu.
V Dubaji na dvojtýždňovej konferencii rokovali zástupcovia vlád a experti z telekomunikačného odvetvia zo 193 členských krajín ITU.
Správu priniesli agentúry DPA, Reuters a televízia BBC.


Moskovský súd dnes uznal bývalého podplukovníka polície Dmitrija Pavľučenkova vinným v prípade vraždy známej novinárky Anny Politkovskej s tým, že jeho vinu potvrdzujú jeho výpovede i dôkazy. Súd mu vymeral ako trest 11 rokov väzenia s prísnym režimom. Informovala o tom dnes tlačová agentúra RIA Novosti.
Vzhľadom na zdravotný stav bol Pavľučenkov až do dnešného dňa v domácom väzení. Dnes ho však priamo v súdnej sieni zatkli a previezli do vyšetrovacej väzby, kde bude dovtedy, kým rozsudok nadobudne právoplatnosť, uviedla RIA Novosti.
Podľa obvinenia bol Pavľučenkov členom skupiny, ktorá spáchala vraždu novinárky Politkovskej. Organizátorom zločinu bol Lom-Ali Gajtukajev. Pavľučenkovovou úlohou bolo zistiť denný režim Politkovskej a jej sledovanie. Okrem toho zaobstaral aj plynovú pištoľ prerobenú na streľbu ostrými nábojmi, ktorú odovzdal Gajtukajevovi a ďalšiemu spolupáchateľovi - Sergejovi Chadžikurbanovovi.
Prokurátorka aj dnes žiadala pre Pavľučenkova trest 12 rokov väzenia a rok obmedzenia pohybu ako doplňujúci trest. Jeho advokát žiadal súd o nižší trest, navrhol dokonca, aby bol podmienečný.
Súd označil za poľahčujúcu okolnosť spoluprácu Pavľučenkova pri vyšetrovaní, keď vypovedal o svojich spolupáchateľoch, jeho priznanie viny, ako aj poskytnutie informácií o ďalších dvoch medializovaných kauzách.
Poškodení, deti zavraždenej novinárky, nesúhlasili s ústretovým postojom súdu k Pavľučenkovovi, ktorý podľa ich názoru minimalizoval svoj podiel na trestnom čine a neuviedol meno objednávateľa vraždy.
Ako pripomenuli ruské agentúry, Pavľučenkov v stredu na súdnom pojednávaní súhlasil, že deťom zavraždenej novinárky vyplatí ako kompenzáciu 10 miliónov rubľov (244.977 eur). Dnes im však súd priznal len tri milióny rubľov (73.493 eur), napísala RIA Novosti.
Pavľučenkov v záverečnej reči požiadal Politkovskej príbuzných o prepáčenie. Vyhlásil, že ho do zločinu zatiahli, a dodal, že jeho spolupáchatelia sa ho vlani v decembri tiež pokúsili zabiť "tak, ako zabili mnohých ľudí". "Mám šťastie, že žijem," uviedol.
Súdne pojednávanie sa dnes začalo neskôr, keďže obvinený sa necítil dobre a žiadal, aby k nemu zavolali lekára rýchlej zdravotnej pomoci. Ten po vyšetrení obžalovaného konštatoval, že Pavľučenkovov zdravotný stav je uspokojivý a môže sa zúčastniť na pojednávaní.
V kauze vraždy Politkovskej sa pred súdom bude zodpovedať ešte ďalších päť ľudí: bratia Rustam, Ibragim a Džabrail Machmudovovci, Sergej Chadžikurbanov a Lom-Ali Gajtukajev.
Anna Politkovská bola známa ruská novinárka, spisovateľka a aktivistka za ľudské práva, kritička ruského prezidenta Vladimira Putina i ruského postupu počas vojny v Čečensku. Dňa 7. októbra 2006 ju zastrelili vo výťahu domu, v ktorom v Moskve bývala.
Po absolvovaní štúdia žurnalistiky Politkovská pracovala v denníku Izvestija, v podnikových novinách spoločnosti Aeroflot, v denníku Obščaja gazeta a Novaja gazeta. V článkoch kritizovala autoritatívne tendencie ruskej vlády, jej skorumpovanosť, ako aj pomery v ruských bezpečnostných silách. Za svoju prácu dostala viacero medzinárodných cien, vrátane prestížnej Ceny Olofa Palmeho (2005) či Svetovej ceny slobody tlače UNESCO, ktorú dostala už in memoriam.
Politkovská patrila k najväčším kritikom Vladimira Putina. Obviňovala ho, že mu ide len o koncentráciu moci do vlastných rúk a že chce v Rusku nastoliť novú diktatúru, ktorá potláča akékoľvek prejavy občianskej aktivity. Kritizovala ho aj za postup Moskvy v Čečensku a za porušovanie ľudských práv, ktorého sa tam Rusi dopúšťajú.
Putina obvinila aj zo zodpovednosti za teroristický útok na Divadlo na Dubrovke v roku 2002 a na základnú školu v severoosetskom Beslane o dva roky neskôr.
Za svoje novinárske aktivity čelila viackrát vyhrážkam smrťou. Kvôli nim sa v roku 2001 na istý čas presťahovala z Moskvy do Viedne. V roku 2004, keď sa mala zúčastniť na vyjednávaní s teroristami v Beslane, vážne ochorela - zrejme po otrave čajom.




Severoírsky agentúrny fotograf Mark Pearce vyhlásil, že sa nenechá odstrašiť od práce po tom, čo mu dnes v skorých hodinách pred domom nechali páchatelia rúrkovú bombu. Informovala o tom tlačová agentúra AP.
K zodpovednosti za zastrašovaciu akciu voči Pearceovi, jeho partnerke a dvom deťom vo veku 12 a 14 rokov sa neprihlásila žiadna organizácia.
Polícia evakuovala dom fotografa a päť susedných domov v severoírskej dedine Mayobridge dnes krátko po polnoci a odborníci z Britskej armády zariadenie bezpečne rozobrali. Rúrková bomba bola opretá na okennej rímse vedľa hlavných vchodových dverí.
Pearce je ostrieľaný fotograf na voľnej nohe, ktorý predtým pracoval pre fotoagentúry Pacemaker a Presseye v severoírskom hlavnom meste Belfast.
Fotograf uviedol, že nevie identifikovať žiadnu zo svojich nedávnych snímok, ktorá by mohla vyprovokovať niektorú zo severoírskych zakázaných polovojenských skupín, aby si ho vybrala za terč. Zdôraznil však, že kvôli "nejakým násilníkom" neprestane pracovať.



Kambodžský súd odmietol prepustiť dnes na kauciu riaditeľa nezávislej phnompénhskej rozhlasovej stanice Mam Sonanda, ktorého organizácie na ochranu ľudských práv považujú za "väzňa svedomia".
Sedemdesiatjedenročného novinára, ktorý čaká na odvolacie konanie, v októbri odsúdili na 20 rokov väzenia za údajné odštiepenecké sprisahanie.
Pri májovom potlačení separatistického hnutia ozbrojené sily vtrhli do dediny na východe krajiny. Pri akcii zahynulo 14-ročné dievča.
Predseda kambodžského demokratického zväzu Mam - ktorý je zároveň majiteľom a riaditeľom rádia Sambok Khmum - bol uznaný vinným z iniciovania odštiepeneckého hnutia, a tiež z podnecovania ľudí, aby sa chopili zbraní.
Kritici sa však domnievajú, že priamočiareho obhajcu ľudských práv uväznili preto, lebo jeho rozhlas pravidelne vysielal správy, kritizujúce kambodžskú vládu.


Copyright © TASR 2012

 

Americký producent a skladateľ L.A. Reid končí ako porotca a mentor v speváckej šou The X Factor. "Rozhodol som sa, že sa do X Factoru na budúci rok už nevrátim," uviedol Reid, ktorý je výkonným riaditeľom vydavateľstva Epic Records. "Mám firmu, ktorú som doteraz tak trochu zanedbával. Bola to príjemná prestávka od môjho zamestnania, ale teraz sa musím vrátiť do práce," vysvetlil 56-ročný producent. "Som preto trochu smutný, ale naozaj len trochu," povedal s tým, že jedna z vecí, ktoré mu budú chýbať, je pravidelné stretávanie sa s jeho dobrým priateľom a spoluporotcom Simonom Cowellom. "Simona mám veľmi rás. Máme úžasný vzťah. Zabávame sa spolu, rozprávame sa, smejeme sa, robíme aj zlé veci, skrátka, sme priatelia," prezradil Reid.
L.A. Reid si vyslúžil úspech a uznanie na hudobnej scéne ako spoluzakladateľ vydavateľstva LaFace Records. K celosvetovej sláve pomohol takým interpretom ako Avril Lavigne, Mariah Carey, Pink, Justin Bieber, Rihanna, Kanye West, Toni Braxton, Kerli, TLC, Usher, Ne-Yo, Rick Ross, Young Jeezy, Ciara, OutKast či Dido. Súčasťou spomínanej súťaže sa stal v roku 2011, keď si do kresla porotcu sadol spolu so Simonom Cowellom, Nicole Scherzinger a Paulou Abdul. Speváčky v aktuálnom druhom ročníku vystriedali kolegyne Demi Lovato a Britney Spears. Zatiaľ nie je známe, kto bude jeho náhradou v treťom ročníku speváckej šou.
Informácie pochádzajú z webovej stránky magazínu People.

 

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

 

 

Ministerstvo kultúry predložilo vo štvrtok 13. decembra do medzirezortného pripomienkového konania návrh novely vyhlášky, ktorou zavádza tzv. druhú časovú oponu. Na jej základe budú môcť vysielatelia zaraďovať programy alebo iné zložky programovej služby, klasifikované ako nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 15 rokov alebo ako vhodné pre vekovú skupinu maloletých od 15 rokov, do vysielania len medzi 20.00 a 06.00 hodinou. V súvislosti so zavedením druhej časovej opony sa upravujú aj niektoré kritériá nevhodnosti a neprístupnosti upravené vo vyhláške.
Prípravu novely vyhlášky avizoval už v septembri minister kultúry Marek Maďarič v rámci svojej výzvy voči stupňujúcej sa miere vulgárnosti a nekultúrnosti vo vysielaní celoplošných súkromných televízií na Slovensku. Cieľom navrhovaných zmien je zvýšenie ochrany maloletého diváka vo veku do 15 rokov pred obsahmi nevhodných/neprípustných programov alebo iných zložiek programovej služby, ktoré môžu nepriaznivo vplývať na jeho vývoj. O zvýšení ochrany maloletých divákov pred prípravou vyhlášky rokoval minister kultúry aj so zástupcami súkromných vysielateľov.
Predpokladaná účinnosť vyhlášky je od 1. februára 2013.

 

Copyright © TASR 2012

RTVS a MK SR NEWS

RTVS a MK SR NEWS

 

Ministerstvo kultúry nezasahuje v zmluve Rozhlasu a televízie Slovenska so štátom ani v dodatku k nej "žiadnym spôsobom do slobodného dramaturgického výberu konkrétnych projektov, ktoré budú z príspevku štátu poskytnutého podľa zmluvy financované". Ako ďalej agentúru SITA po štvrtkovom podpise Zmluvy o zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania a televízneho vysielania na roky 2013 – 2017 a dodatku k nej pre rok 2013 informovalo ministerstvo kultúry, výber projektov, ktoré bude verejnoprávny RTVS financovať cez zmluvu so štátom je plne v kompetencii RTVS. Nový program však "musí predovšetkým spĺňať kritériá verejného záujmu a navyše musí mať aj audiovizuálnu hodnotu, čo znamená, že by sa program financovaný zo zmluvy mal stať súčasťou fondu audiovizuálneho dedičstva Slovenskej republiky," zdôraznilo ministerstvo kultúry.

Minister kultúry Marek Maďarič a generálny riaditeľ RTVS Václav Mika podpísali vo štvrtok 13. decembra Zmluvu o zabezpečení služieb verejnosti v oblasti rozhlasového vysielania a televízneho vysielania na roky 2013 – 2017 (tzv. zmluva so štátom), ako aj Dodatok na rok 2013 k tejto zmluve. Ministerstvo kultúry SR pripomína, že "ide o v Európe štandardný spôsob financovania verejnoprávnych médií. V prípade Slovenska bude touto cestou štát aj naďalej dominantne prispievať najmä na podporu pôvodnej tvorby a výrobu pôvodných programov vo verejnom záujme, čím bude môcť RTVS vo väčšej miere participovať na výrobe nových pôvodných filmov, rozprávok, dokumentov, vzdelávacích programov a podobne".

Zmluva so štátom, cez ktorú verejnoprávny rozhlas a televízia dostávajú od roku 2010 prostriedky na pôvodnú tvorbu, ale aj na investície do techniky, bude od budúceho roka nová. Doteraz platné zmluvy so štátom zaniknú, nahradí ich jedna spoločná pre RTVS na roky 2013 - 2017. Dodatok k zmluve na budúci rok 2013 prinesie RTVS 28 miliónov eur, z toho na program Slovenskej televízie 19 miliónov a do Slovenského rozhlasu tri milióny eur. Rádio Slovakia International (RSI), vysielanie verejnoprávneho rozhlasu do zahraničia, dostane na rok 2013 jeden milión a na investície je v návrhu vyčlenených päť miliónov eur. Dokumenty 13. decembra odobrila Rada RTVS a následne ich podpísali obe zmluvné strany, RTVS a MK SR.

Príspevok zo zmluvy, ktorý má RTVS získať z budúcoročného dodatku k zmluve so štátom, predstavuje podľa generálneho riaditeľa RTVS Václava Miku 30 percent z prevádzkového rozpočtu RTVS. Súčasťou dodatku sú aj investície. Investičné priority budú súčasťou záväzného plánu investícií RTVS na rok 2013. Jasnou investičnou prioritou je oblasť spravodajstva.

Úpravy v novom texte zmluvy so štátom zohľadňujú vlaňajšie spojenie Slovenského rozhlasu (SRo) a Slovenskej televízie (STV) do jedného verejnoprávneho média - RTVS a aj časové nároky na výrobu televíznych a filmových diel. Pôvodné zmluvy platné pre STV a SRo do roku 2014 sa rušia. Tak, ako doteraz i k novej spoločnej zmluve pre RTVS na roky 2013 - 2017 sa bude každoročne uzatvárať dodatok, ktorý špecifikuje podporu štátu na program, investície a vysielanie do zahraničia. Rámcová zmluva definuje minimálnu ročnú podporu na 15 miliónov, čo je o jeden milión viac ako doteraz a dlhšie lehoty na odvysielanie nových pôvodných programov vo verejnom záujme. Napríklad programy pôvodnej televíznej tvorby bude môcť RTVS odvysielať do dvoch rokov od roku prijatia prostriedkov na ich výrobu od štátu a kinematografické projekty budú mať ešte dlhšiu, až päťročnú lehotu na odvysielanie. Pozitívom zmluvy okrem iného je, že nevyžaduje presnú charakteristiku programov, stačia jej len programové typy, čo doteraz nebolo.

Nový generálny riaditeľ RTVS Václav Mika upozorňuje, že pre RTVS sú vyššie zdroje zo zmluvy so štátom nevyhnutné. Dôvodom je finančná situácia RTVS - nedostačujúci príjem úhrad za vysielanie, tzv. koncesií, a zo zákona klesajúci podiel reklamy vo vysielaní a tým aj nižšie príjmy z nej.

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Výpis uznesení z rokovania Rady Rozhlasu a televízie Slovenska

Výpis uznesení z rokovania
 
Rady Rozhlasu a televízie Slovenska





VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA


"Pán Blaha, Vy ste vzácny, doslova krištáľovo čistý typ človeka, ktorý je vzdelaný až za hranicu svojho intelektu."
Ivan Mikloš

"Nedokážu si představit, že se paní Peake stane přes noc odbornicí na armádu a statní vojáci ji přijmou."
Václav Klaus

Japonci si zvykli na zemětřesení, jinde si zvykli zase na tajfuny. Česká republika si stejně musí zvyknout na tuto dámičku a její kariérismus, chamtivost a nenasytnost. I úlisnost."
Jiří Koskuba,  poslanec ČSSD

„To nie je diera, na čo on ukazuje, ale je to vyslovene navádzanie na obchádzanie zákona. Podám trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania prečinu navádzania na trestný čin  neodvedenie dane a odvodov štátu.“
Jozef Burian (Smer)

„ Nemôžem uviesť, koľkí z mimozemšťanov sú medzi nami, keďže by to mohlo spôsobiť paniku Viac o tejto tematike sa dozviete z notoricky známej filmovej série Barryho Sonnenfelda Muži v čiernom."
Dmitrij Medvedev

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Úrad pre ochranu hospodárskej súťaže (ÚOHS) začal posudzovať predaj TV Barrandov spoločnosti Empresa Media, ktorú ovláda podnikateľ Jaromír Soukup. ČTK to zistila z webu úradu. ÚOHS začal správne konanie, o povolenie fúzie by mal rozhodnúť do polovice januára. Empresa Media sa dohodla na odkúpenie 99,7 percenta akcií spoločnosti Barrandov Televizní Studio, ktorá prevádzkuje celoplošnú TV Barrandov, so spoločnosťou Moravia Steel podnikateľa Tomáša Chrenka. ÚOHS začal správne konanie v stredu. Posudzovať bude oblasť vykonávania činností televízneho vysielania. Vedie len zjednodušené konanie. Vydavateľstvo Empresa Media je spojené s mediálnym magnátom Jaromírom Soukupom, ktorý vedie najväčšiu českú mediálnu agentúru Médea. V jej manažmentu pôsobí aj Robert Kvapil, ktorý bol menovaný do funkcie predsedu predstavenstva TV Barrandov. Empresa Media v lete od Mladej fronty kúpila týždenník Sedmička výmenou za predaj týždenníka Profit. Pôvodne regionálne noviny Sedmička sa od augusta premenili na spoločenský týždenník o celebritách. Po prvých troch číslach, ktorých sa v priemere predalo približne 110.000 kusov, Empresa Media navýšila náklad zo 150.000 na 300.000 kusov. Medzi jej ďalšie tituly patrí časopisy Týždeň, Inštinkt alebo Top dievčatá. Televízia Barrandov začala vysielať v roku 2009 so zameraním na detské programy a nostalgické filmy. Vlani dosiahla zhruba pětiprocentního podielu na sledovanosti, čím sa po Českej televízii, TV Nova a FTV Prima stala štvrtou najsledovanejšou televíziou na trhu. Televízia Barrandov je dlhodobo v strate, ktorá sa ale postupne znižuje. Vlani stanice prerobila 181 miliónov korún, v roku 2010 to bolo 334 miliónov korún. Od roku 2009 jej celková strata dosiahla vyše miliardy korún.


Copyright © ČTK 2012


  

Britská zdravotná sestra, ktorá spáchala samovraždu po falošnom telefonáte do nemocnice, kde sa liečila tehotná manželka princa Williama pre silné ranné nevoľnosti, sa obesila v šatníku vo svojom byte. Oznámila to dnes polícia, ktorú citovali agentúry Reuters a AP.
Telo zdravotnej sestry Jacinthy Saldanhovej našli minulý týždeň v piatok, tri dni po tom, čo prepojila telefonát moderátorov austrálskej rozhlasovej stanice kolegyni, ktorá poskytla podrobnosti o zdravotnom stave a liečbe vojvodkyne z Cambridge.
Hlavný inšpektor James Harman informoval, že podľa vyhlásenia koronerky Lyndy Martindillovej, ktorá určovala príčinu smrti, našli Saldanhovú visieť v šatníku obesenú na šatke. Objavili ju tam jej kolega a člen ochranky z londýnskej nemocnice.
"Mala aj určité zranenia zápästia," dodal Harman. Na mieste činu, v izbe, sa nachádzali takisto tri listy. Harman dodal, že okolnosti úmrtia nie sú podozrivé, čo znamená, že na smrti Saldanhovej sa nikto nezúčastňoval.
Polícia v rámci skúmania troch zanechaných listov vypočúva Saldanhovej priateľov, rodinu a kolegov. Zároveň preveruje e-maily a telefonáty, aby zistila, čo všetko viedlo k smrti zdravotnej sestry.
Falošný telefonát sa dostal do hlavných správ médií po celom svete, ako aj informácia, že vydatá Saldanhová, matka dvoch detí, potom spáchala samovraždu. Prípad vyvolal všeobecné odsúdenie rozhlasovej stanice 2Day FM, ktorej moderátori Mel Greigová a Michael Christian falošný telefonát uskutočnili.
Greigová a Christian zatelefonovali do súkromnej londýnskej Nemocnice kráľa Eduarda VII. ráno o 05.30 britského času a predstavili sa ako Williamova stará matka kráľovná Alžbeta II. a jeho otec, následník trónu princ Charles.
Napriek nepresvedčivému napodobneniu hlasov Saldanhová, ktorá zdvihla telefón, prepojila hovor na zdravotnú sestru na oddelení, kde ležala Kate. Táto kolegyňa potom poskytla stručné informácie o zdravotnom stave Kate.


Austrálska rozhlasová stanica, ktorej moderátori podvodne získali informácie o stave tehotnej manželky britského princa Williama, musela zaviesť bezpečnostné opatrenia na ochranu svojich zamestnancov. Informoval o tom spravodajský server news.com.au.
Niekoľko pracovníkov sydneyského rádia 2Day FM dočasne umiestnili do bezpečných hotelov a približne desať manažérov stanice stráži 24 hodín denne bezpečnostná služba.
Mimoriadne bezpečnostné opatrenia budú stanicu 2Day FM stáť v prepočte viac ako 60.000 eur týždenne. Vedenie rádia prijalo tieto kroky v reakcii na vyhrážky smrťou voči zamestnancom rádia, ktoré už začala vyšetrovať austrálska polícia.
Terčom hrozieb sa stal aj moderátor Michael Christian, ktorý spolu so svojou kolegyňou Mel Greigovou 4. decembra volal do londýnskej nemocnice, kde ležala tehotná Kate. Vydávali sa za britskú kráľovnú Alžbetu II. a princa Charlesa, čím sa im podarilo získať informácie o zdravotnom stave vojvodkyne.
Zdravotná sestra, ktorá ich hovor prepojila do nemocničnej izby, následne spáchala samovraždu. Vyvolalo to rozsiahle pobúrenie i nenávistné reakcie voči obom moderátorom.
Austrálska polícia začala v rámci vyšetrovania hrozieb voči rádiu vykonávať pravidelný monitoring internetových sociálnych sietí.


Copyright © TASR 2012

13. 12. 2012

Stanovisko predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej republiky Ivetty Macejkovej

Stanovisko predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej
republiky Ivetty Macejkovej






Stanovisko predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej republiky Ivetty Macejkovej k medializovaným informáciám o sťažnosti Ing. Z. V., ktorá súvisí s kauzou "Gorila"

V uplynulých dňoch slovenské médiá publikovali a komentovali informáciu o rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len "ústavný súd") vo veci vedenej pod sp. zn. III. ÚS 97/2012 o sťažnosti Ing. Z. V., ktorý je spájaný s medializovanou kauzou "Gorila".


Sťažovateľ Ing. Z. V. vo svojej sťažnosti namietal porušenie jeho základného práva na ochranu súkromia podľa čl. 19 ods. 2 a 3, na nedotknuteľnosť obydlia podľa čl. 21 ods. 1 a 3, na ochranu osobných údajov podľa čl. 22 ods. 1, na súdnu ochranu podľa čl. 46 ods. 1 a nebyť odňatý zákonnému sudcovi podľa čl. 48 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, základného práva na ochranu súkromia podľa čl. 10 ods. 2 a 3, na nedotknuteľnosť obydlia podľa čl. 12 ods. 1 a 3, na súdnu ochranu podľa čl. 36 ods. 1 a základného práva nebyť odňatý jeho zákonnému sudcovi podľa čl. 38 ods. 1 Listiny základných práv a slobôd, práva na spravodlivé súdne konanie podľa čl. 6 ods. 1 a na ochranu súkromia podľa čl. 8 ods. 1 a 2 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd postupom Krajského súdu v Bratislave v konaní vedenom pod sp. zn. Ntt-3-D-2879/2005 a jeho rozhodnutím z 23. novembra 2005 a v konaní Krajského súdu v Bratislave vedenom pod sp. zn. Ntt-3-D-482/2006 a jeho rozhodnutím z 18. mája 2006.



Ústavný súd 20. novembra 2012 na neverejnom zasadnutí III. senátu v zložení - predseda senátu Rudolf Tkáčik a sudcovia Ján Auxt a Ľubomír Dobrík - rozhodol nálezom takto:

1. Základné právo Ing. Z. V. na ochranu súkromia podľa čl. 19 ods. 2, na súdnu ochranu podľa čl. 46 ods. 1 a nebyť odňatý zákonnému sudcovi podľa čl. 48 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, základné právo na ochranu súkromia podľa čl. 10 ods. 2, na súdnu ochranu podľa čl. 36 ods. 1 a nebyť odňatý zákonnému sudcovi podľa čl. 38 ods. 1 Listiny základných práv a slobôd, právo na spravodlivé súdne konanie podľa čl. 6 ods. 1 a na ochranu súkromia podľa čl. 8 ods. 1 a 2 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd postupom Krajského súdu v Bratislave v konaní vedenom pod sp. zn. Ntt-3-D-2879/2005 a jeho rozhodnutím z 23. novembra 2005 a v konaní Krajského súdu v Bratislave vedenom pod sp. zn. Ntt-3-D-482/2006 a jeho rozhodnutím z 18. mája 2006 porušené boli. 2. Rozhodnutie Krajského súdu v Bratislave sp. zn. Ntt-3-D-2879/2005 z 23. novembra 2005 a rozhodnutie sp. zn. Ntt-3-D-482/2006 z 18. mája 2006 týkajúce sa Ing. Z. V. sa zrušujú. 3. Ing. Z. V. priznáva náhradu trov právneho zastúpenia, ktorú je Krajský súd v Bratislave povinný vyplatiť jeho právnemu zástupcovi do dvoch mesiacov od právoplatnosti tohto rozhodnutia. 4. Vo zvyšnej časti sťažnosti Ing. Z. V. nevyhovuje.

Vzhľadom na nesprávne interpretácie výroku tohto rozhodnutia, ktoré médiá publikovali ešte pred zverejnením písomného odôvodnenia rozhodnutia vo veci vedenej pod sp. zn. III. ÚS 97/2012, uvádzam nasledovné:


Ústavný súd sa v danej veci zaoberal otázkou, či rozhodnutia krajského súdu, ktorými udelil súhlasy na použitie informačno-technických prostriedkov v súvislosti s "odpočúvaním" bytu sťažovateľa, ako aj postup krajského súdu pri tomto rozhodovaní boli v súlade s príslušnými právnymi normami a či spĺňali požiadavky ústavnosti a konformnosti s Ústavou Slovenskej republiky, s Listinou základných práv a slobôd a s Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd.

Ústavný súd skúmal konkrétne rozhodnutia krajského súdu, ktoré boli vydané 23. novembra 2005 a 18. mája 2006 a ktoré sťažovateľ napádal, ako aj konkrétny postup krajského súdu, ktorý ich vydaniu predchádzal.

V rámci uvedeného posúdenia zistil, že žiadosti oprávneného orgánu o súhlas s použitím informačno-technických prostriedkov neobsahovali všetky zákonom ustanovené náležitosti. Pokiaľ ide o samotné súhlasy krajského súdu z 23. novembra 2005 a z 18. mája 2006, ústavný súd zistil, že neobsahujú transparentnú identifikáciu osoby sudcu, ktorý mal (ako zákonný sudca) súhlas udeliť, a z ich obsahu nie je dostatočne zrejmé, na základe akých dôvodov boli vydané (akými skutočnosťami boli naplnené zákonom ustanovené podmienky na tento zásah do práva na súkromie), čo je kľúčovým predpokladom ich preskúmateľnosti a posúdenia relevantnosti zásahu do základných práv dotknutej osoby.

Ústavný súd neposudzoval otázku, či boli splnené hmotnoprávne podmienky na použitie informačno-technických prostriedkov v danej veci, teda či v prípade, ak by boli splnené zákonom požadované náležitosti žiadostí oprávneného orgánu o súhlas s použitím informačno-technických prostriedkov, ako aj náležitosti rozhodnutí krajského súdu, ktorými súhlasy udelil, mal byť súhlas na použitie informačno-technických prostriedkov v danej veci udelený alebo odopretý. Ústavný súd taktiež neposudzoval vierohodnosť informácií získaných použitím informačno-technických prostriedkov v danej veci.

Celé odôvodnenie rozhodnutia ústavného súdu o sťažnosti bude zverejnené na www.concourt.sk po nadobudnutí jeho právoplatnosti.


JUDr. Ivetta Macejková, PhD. predsedníčka Ústavného súdu Slovenskej republiky

RADA RTVS Updated

RADA RTVS Updated

Rada Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) prerokovala na dnešnom zasadnutí Návrh rámcovej zmluvy so štátom o obsahoch, cieľoch a zabezpečení služieb verejnosti v oblasti televízneho a rozhlasového vysielania na roky 2013 až 2017 a návrh dodatku k zmluve so štátom na rok 2013. Zároveň odporučila generálnemu riaditeľovi RTVS predložiť dokumenty na podpis Ministerstvu kultúry SR.
Samotná rámcová zmluva garantuje pre verejnoprávny telerozhlas finančný príspevok na realizáciu a vysielanie programov vo verejnom záujme a účelové investičné projekty, ktoré priamo súvisia s plnením hlavnej činnosti RTVS. Zároveň sa štát zaväzuje v rámcovej zmluve poskytnúť príspevok v minimálnej výške 15 miliónov eur.
V konkrétnom návrhu dodatku na rok 2013 je celková výška príspevku vo výške 28 miliónov eur, z toho na realizáciu televízneho vysielania 19 miliónov, rozhlasového vysielania tri milióny, na realizáciu účelových investičných projektov päť miliónov a jeden milión na zabezpečenie vysielania do zahraničia. V jednotlivých sumách sú zahrnuté príspevky na dramatické, dokumentárne, zábavné i publicistické programy v televíznom aj rozhlasovom vysielaní.
„Zmluva so štátom je veľmi dobrý inštitút, overila sa už aj v minulosti, pretože zabezpečuje podiel finančných prostriedkov, ktoré prichádzajú zo štátu prostredníctvom ministerstva kultúry a použijú sa predovšetkým na tvorbu nových rozhlasových a televíznych programov. Nová podoba zmluvy so štátom na obdobie 2013 až 2017 vychádza z predchádzajúcich skúseností podľa zmluvy z roku 2008, teraz ide o typ zmluvy, ktorá je oveľa pružnejšia, ktorá umožní RTVS v budúcnosti lepšie nakladať s jednotlivými formátmi a jednotlivými programovými typmi,“ povedal pre TASR člen rady Martin Kákoš.

Rada prerokovala a schválila návrh rozpočtu a programového konceptu RTVS na rok 2013. Návrh predpokladá bežné výdavky vo výške 104.565.879 eur, kapitálové výdavky vo výške 16.183.961 eur. Príjmy RTVS v celkovej výške 121.843.897 eur je tvorený zo štyroch kategórií príjmov, 71.500.000 eur tvorí príjem úhrad za služby verejnosti, nedaňové príjmy 4.243.720 eur, granty a transfery 32.658.314 eur a 13.441.863 eur príjmové finančné operácie.

V predchádzajúcich dňoch priniesli médiá správu o prepustení 298 zamestnancov RTVS. „Môžem povedať to, že bol použitý argument, že má odísť takmer tristo pracovníkov. Je to číslo, ktoré je staré už viac ako dva mesiace, bolo to pôvodné číslo, ktoré bolo oznámené na Úrad práce. Dnes ten reálny počet zamestnancov, ktorí sa už neocitli v novej vysielacej štruktúre, je niečo viac ako tretina a nejaké hektické vlny prepúšťania nás už nečakajú,“ uviedol pre TASR generálny riaditeľ Václav Mika.




Copyright © TASR 2012
M. Maďarič nemieni niesť zodpovednosť za právne
 
neplatné úkony svojho predchodcu



Vzhľadom na reakciu bývalého ministra kultúry Daniela Krajcera publikovanú dnes v denníku Hospodárske noviny, ktorá sa týka dohody o urovnaní medzi Ministerstvom kultúry (MK) SR a spoločnosťou Tender Media Group, s.r.o., musí MK SR uviesť, že neplatnosť výpovede základnej zmluvy na poskytovanie služieb v súvislosti s digitalizáciou pamäťových a fondových inštitúcií medzi Ministerstvom kultúry SR a spoločnosťou Tender Media Group, s.r.o., nevyplýva len zo spôsobu doručenia výpovede, ale aj zo spôsobu, akým bola uskutočnená.
Vo výpovedi zo základnej zmluvy zo dňa 21. októbra 2010 (MK SR má len jej fotokópiu), je v označení odosielateľa, ktorý uskutočnil predmetný právny úkon uvedené: "Minister kultúry Slovenskej republiky, Daniel Krajcer". V označení teda absentuje akékoľvek označenie Ministerstva kultúry SR, ako právnickej osoby, ktorá je zmluvnou stranou – objednávateľom služieb, ktoré sú predmetom základnej zmluvy, teda subjektom práv a povinností vyplývajúcich z ustanovení základnej zmluvy.
Pri podpise ministra kultúry SR taktiež absentuje akékoľvek označenie, že koná ako štatutárny zástupca oprávnený konať za Ministerstvo kultúry SR ako zmluvnú stranu podľa čl. 1 základnej zmluvy. Výpoveď zo základnej zmluvy je označená číslom "MK – 2693/2010-10/14480". Takáto forma číselného označenia sa používa pri označovaní korešpondencie, ktorá je vyhotovovaná a podpisovaná ministrom kultúry SR. Na druhej strane korešpondencia podpisovaná Ministerstvom kultúry SR je označovaná inou formou číselného označovania.
Právna analýza, ktorú si dalo MK SR vypracovať, hovorí nasledovné: Výpoveď zo základnej zmluvy neuskutočnila zmluvná strana, tak ako je definovaná v čl. 1 bod 1. základnej zmluvy, t.j. Ministerstvo kultúry SR.
Výpoveď síce podpísal minister kultúry SR, avšak nie v postavení štatutárneho zástupcu Ministerstva kultúry SR oprávneného na takýto právny úkon, tak ako to predpokladá bod 2. príslušného ustanovenia Organizačného poriadku Ministerstva kultúry SR a základná zmluva, ale v pozícii orgánu príslušného podľa všeobecne záväzného predpisu. Nedošlo teda k naplneniu základného predpokladu platnosti právneho úkonu. Konkrétne sa jedná o určitosť právneho úkonu, a to vo vzťahu k určeniu účastníka právneho úkonu. Ustanovenie § 37 Občianskeho zákonníka spája s nedostatkom určitosti právneho úkonu sankciu neplatnosti právneho úkonu. Výpoveď zo základnej zmluvy teda nebola uskutočnená v súlade s čl. 2 ods. 2 Ústavy SR, platnými predpismi SR a ani s relevantnými ustanoveniami základnej zmluvy, a to z dôvodu, že nebola uskutočnená zmluvnou stranou (t.j. Ministerstvom kultúry SR). Z uvedeného dôvodu je uskutočnenú výpoveď nevyhnutné považovať za neplatný právny úkon, s ktorým sa nespájajú zamýšľané právne účinky.
Aj tieto, vyššie uvedené fakty, ako aj zámer druhej zmluvnej strany obrátiť sa so žalobou na súd a navrhnúť predbežné súdne opatrenie, ktorým by bol fakticky zastavený proces digitalizácie, viedli Ministerstvo kultúry SR k rozhodnutiu uzavrieť so spoločnosťou Tender Media Group, s.r.o., dohodu o urovnaní. Ak by minister kultúry SR Marek Maďarič nekonal takýmto spôsobom, stal by sa zodpovedným za miliónové škody, ktoré hrozia štátu nielen vo forme zaplatenia odškodného a ušlého zisku, ale najmä z možnosti zastavenia procesu digitalizácie.

Copyright © TASR 2012

TLAČOVÁ RADA NEWS


TLAČOVÁ RADA NEWS
 

Tlačová rada (TR) SR sa v stredu 12. decembra zaoberala aj niekoľkými sťažnosťami týkajúcimi sa porušenia novinárskej etiky. V jednom prípade rozhodla o porušení kódexu etiky novinára.
Išlo konkrétne o článok "Ako sa žije v extrémnej rodine", uverejnený v regionálnom týždenníku Trnavský hlas. "Aj napriek tomu, že sťažovatelia súhlasili s napísaním článku, médiá prijali vo svojej rodine, tie nemajú právo sa v článku vyjadrovať spôsobom, ktorý znižuje česť, dobré meno a dôstojnosť sťažovateľa," upozornila TR SR.
V sťažnosti na denník SME v súvislosti s článkom "Karikatúry nemajú v spravodajstve miesto" zobrala rada okrem iného do úvahy, že v článku redakcia dala priestor trom zúčastneným stranám na vyjadrenie, a preto podľa nej k porušeniu kódexu etiky novinára nedošlo.
Ďalší prípad, kde nebol porušený predmetný kódex, sa týkal článku "Podvodník radí v televízii", ktorý uverejnil týždenník Život. "Sloboda slova zahŕňa aj právo novinára slobodne si zvoliť tému článku a uverejnenie článku kritizujúceho konkrétnu osobu nie je nikdy podmienené súhlasom dotknutej osoby s jeho uverejnením. Opačný prístup by znamenal popretie slobody slova," konštatovala rada.
Ako ďalej pripomenula, redaktorka v tomto prípade nadviazala na skoršie články uverejnené odporcom a čerpala informácie z verejne dostupných zdrojov, najmä z internetu, televízneho vysielania a autorizáciu by si vyžadoval rozhovor, citácie, ktoré sa však obsahom článku nestali. "Posolstvom článku bolo primárne vyjadriť kritický postoj redaktorky k spoplatneným rozhovorom s osobami zaoberajúcimi sa veštením, jasnovidectvom či numerológiou," podčiarkla TR SR.
Niektoré sťažnosti nemohla prerokovať, keďže nemala k dispozícii kompletnú dokumentáciu. Zaoberať sa nimi bude vo februári budúceho roka.
TASR informovala tajomníčka TR SR Oľga Janíková.

Copyright © TASR 2012

OZNÁMENIE: Spravodajstvo TV Markíza opäť profesionálne zlyhalo

OZNÁMENIE:
 
Spravodajstvo TV Markíza opäť profesionálne zlyhalo 


V  stredu 12. decembra 2012 vláda SR schválila transakčné dokumenty k zmene vlastníckych pomerov v spoločnosti Slovak Gas Holding, čím umožnila predaj vládou M. Dzurindu v roku 2001 sprivatizovaného 49-% podielu spoločnosti SPP, a. s. Vláda SR si týmto rozhodnutím a rokovaniami, ktoré mu predchádzali, fakticky vytvorila priestor a možnosť významne posilniť svoje postavenie a vplyv v SPP. Dosiahla to napriek tomu, že to nebola ona, kto predával svoj podiel, a preto mala len obmedzené možnosti, ako do operácie vstúpiť, a už vôbec nemala možnosť ovplyvniť, komu súkromní vlastníci odpredajú svoj podiel, ktorý získali v trestuhodnej privatizácii vlády M. Dzurindu.

Napriek týmto zásadným obmedzeniam vláda SR získala možnosť zvýšiť svoj podiel v materskej spoločnosti SPP z 51 % na 100 %, čím získa bezvýhradný vplyv na návrhy cien plynu pre domácnosti a firmy na Slovensku a vylúči tak do budúcnosti riziko rôznych arbitráží so spoluvlastníkom spoločnosti. Rovnako v rokovaniach s budúcim, súkromnými vlastníkmi menšinového podielu vybraným vlastníkom, dosiahla, že bude mať garanciu vyplatenia 300 miliónov eur dividend ročne po dobu štyroch rokov. V dcérskych spoločnostiach Eustream a SPP Distribúcia zostane stav nezmenený: teda štát tu bude mať prostredníctvom SPP 51-% podiel a nový súkromný partner 49-% podiel v spoločnostiach; manažérska kontrola ostane v rukách nového spolumajiteľa.

Toto je fakticky stav, ktorý vyrokovala a schválila vláda SR a v súčte znamená významné posilnenie pozície štátu v SPP, a to napriek obmedzeným možnostiam, ktoré vláda v tejto zmene vlastníckej štruktúry mala.

Úplne iný obraz tejto udalosti však ponúkol verejnosti redaktor Televíznych novín TV Markíza T. Velecký vo svojom včerajšom spravodajskom príspevku, v ktorom skreslil reálne skutočnosti, zamlčal podstatné okolnosti alebo vyslovene klamal a prakticky svojím "spravodajstvom" úplne prebral opozičnú rétoriku v tejto téme. Príspevok uviedol klamstvom o "uzavretí obchodu" vládou SR, pričom je zrejmé, že nie vláda SR, ale súkromní vlastníci predávali svoj podiel. Taktiež už v úvode aj titulkom príspevku vytvoril obraz o tom, akoby vláda SR vpustila "finančných žralokov" do SPP, kým základným faktom je, že nie vláda vyberala, ale súkromný vlastník predával. Následne redaktor odignoroval skutočnosti dokladajúce možnosť zásadného posilnenia vplyvu štátu v podniku, vyhnutie sa možným budúcim arbitrážam či garanciu 300 mil. príjmov z dividend, a naopak - prebral kritický pohľad opozície, prevažne tých strán, ktoré boli pri trestuhodnej privatizácii podniku v roku 2001. Svoj príspevok ako taký postavil na strate vplyvu štátu na údajne najlukratívnejšie dcérske spoločnosti SPP, zatiaľ čo skutočnosť je taká, že v tejto oblasti sa na dnešnom stave vplyvu štátu nič nemení.
Vzhľadom na to, že ostatné médiá tému priniesli vo veľmi vecnej rovine, neporovnateľne objektívnejšej ako menovaný redaktor, vyvstáva pre nás otázka, na koho objednávku alebo s akými motívmi takto redaktor konal.

Vzhľadom na opakované neobjektívne, tendenčné až lživé spravodajstvo menovaného redaktora podáva Úrad vlády SR tri jeho príspevky, vrátane tohto včerajšieho na tému SPP, na preverenie Radou pre vysielanie a retransmisiu.

Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR




SLOVAK MEDIA NEWS


 

Skupina 39 poslancov NR SR sa na Rade pre vysielanie a retransmisiu sťažuje na vysielanie Televízie JOJ. Poslancom prekáža relácia z utorka 11. decembra Súdna sieň. Ako povedala dnes pre agentúru SITA nezaradená poslankyňa Jana Žitňanská, informácie, ktoré odzneli v relácii, mohli ohroziť vývoj maloletých a narušiť ľudskú dôstojnosť. „Zábery na erotické pomôcky a dialógy o extrémnych sexuálnych praktikách v podvečerných hodinách, kedy je pred obrazovkami aj detský divák, považujeme za nanajvýš nevhodné,“ uviedla.
Pod sťažnosť sa podpísalo 39 poslancov zo všetkých parlamentných strán s výnimkou liberálov. Sťažnosť podporil aj predseda parlamentného výboru pre kultúru a médiá Dušan Jarjabek (Smer-SD). „Aj takýmto spôsobom chceme poukázať, že ochrana maloletých je vo vysielaní kritická,“ uviedla Žitňanská. Podľa nej pri sťažnosti nejde o vytĺkanie politického kapitálu, keďže sú pod ňou podpísaní poslanci z viacerých strán.

 
©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Austrálska rada pre médiá zisťuje, ktorý z manažérov rozhlasovej stanice 2Day FM dal súhlas na odvysielanie záznamu falošného telefonátu dvoch moderátorov s personálom londýnskej Nemocnice kráľa Eduarda VII. ohľadom stavu tehotnej vojvodkyne z Cambridge.
Predpokladá sa, že práve stres po udalosti neskôr dohnal k samovražde zdravotnú sestru Jacinthu Saldanhovú, ktorá falošný telefonát prepojila z recepcie do izby vojvodkyne z Cambridge.
Podľa kódexu platného pre komerčné rádiá musí pred nahrávkou súkromného rozhovoru dať druhá strana súhlas na odvysielanie, pripomína agentúra DPA.
Mediálna spoločnosť Southern Cross Austereo (SCA) so sídlom v Sydney, ktorá vlastní stanicu 2DAY FM, tvrdí, že telefonát sa vysielal zo záznamu, nie naživo. Okrem toho sa údajne pred jeho odvysielaním päťkrát pokúšali kontaktovať vedenie londýnskej nemocnice. Záležitosť konzultovali aj s právnikmi.
Manažment rozhlasovej stanice odmieta zverejniť, kto sa snažil spojiť s londýnskou nemocnicou, aby si vyžiadal súhlas, a kto dal súhlas na odvysielanie telefonátu.
Vyšetrovanie sa začalo krátko po tom, ako obaja moderátori - Mel Greigová a Michael Christian, ktorí sa vydávali za kráľovnú Alžbetu II. a princa Charlesa - verejne vyjadrili ľútosť nad Saldanhovej smrťou, ale súčasne vyhlásili, že sa necítia byť zodpovední za kontroverzný telefonát.
"Rozhodnutie nezáviselo od nás, my sme to len nahrali," uviedla Greigová.
Britské médiá informovali, že 46-ročná Saldanhová, matka dvoch detí v tínedžerskom veku, nechala pred smrťou list na rozlúčku. Jeho obsah zatiaľ nie je známy.
Incident s tragickou dohrou prešetruje aj londýnska nemocnica, ktorá uvítala gesto austrálskeho rádia o založení finančného fondu s minimálnym vkladom 500.000 dolárov na pomoc Saldanhovej rodine.
Greigová a Christian v pondelok vo vysielaní austrálskej televízie uviedli, že tragédia zdravotnej sestry Jacinthy Saldanhovej nimi otriasla a ranila ich. Greigová na vysvetlenie telefonátu poznamenala, že neverili, že im to vyjde.
"Mysleli sme, že pred nami sa o to pokúšali stovky ľudí. Bol to taký šialený nápad a my máme taký silný prízvuk, že sme ani na sekundu neverili, že by nás mohli prepojiť ďalej ako na recepciu, nieto ešte ku Kate (vojvodkyni z Cambridge)," dodala.
Podľa niektorých dohadov Saldanhová zrejme vzhľadom na svoj indický pôvod nerozpoznala prízvuk moderátorov, preto ich prepojila priamo do izby vojvodkyne z Cambridge, kde ich službukonajúca zdravotná sestra informovala o zdravotnom stave tehotnej manželky princa Williama.
   



Ruská prokuratúra včera na začiatku neverejného procesu v Moskve žiadala 12-ročné väzenie pre bývalého policajta Dmitrija Pavľučenkova, obvineného z organizovania vraždy poprednej novinárky Anny Politkovskej. Informovali o tom agentúry AP a DPA.
Pavľučenkov podľa prokuratúry pomáhal pripraviť vraždu kritičky Kremľa zo 7. októbra 2006 tým, že poskytol zbraň a sledoval jej pohyb.
Pavľučenkov uzavrel s prokuratúrou dohodu o vine a treste, vďaka ktorej dostane iba 12 namiesto 20 rokov väzenia. Výmenou za znížený trest ponúkol spoluprácu s vyšetrovateľmi.
Syn Politkovskej Iľja kritizoval dohodu ako "vopred dohovorenú hru", ktorá sťaží zistenie pravdy a nepomôže nájsť jej objednávateľa. Sudca však dnes túto sťažnosť príbuzných zamietol.
Podozrivého strelca a štyroch ďalších obvinených v prípade budú súdiť samostatne.
Motív vraždy nikdy nebol stanovený. Politkovská si však narobila nepriateľov svojimi kritickými článkami o vojne Kremľa v Čečensku.
Novinárku zastrelili vo výťahu obytného domu v Moskve, v ktorom bývala. Zločin vyvolal pobúrené reakcie v zahraničí, v kruhoch novinárov a aktivistov za ľudské práva.


Bývalý zabávač britskej televízie BBC Jimmy Savile, ktorý zomrel vlani vo veku 84 rokov, je podozrivý v 199 prípadoch trestných činov vrátane desiatok znásilnení. Informovala o tom agentúra AP s odvolaním sa na miestnu políciu.
Tá označila počet obvinení voči Savilovi vo veci sexuálneho obťažovania za "v Británii bezprecedentný".
Obvinenia sa navŕšili po tom, ako päť žien počas televízneho vysielania v októbri vyhlásilo, že ich televízny moderátor pohlavne zneužil. Vyhlásenia spustili škandál, ktorý zatriasol televíziou BBC, obvinenou z toho, že nedokázala voči jeho činom zakročiť, pričom vyrábala programy oslavujúce jeho osobu.
Polícia uviedla, že zostavuje správu o Savilových aktivitách, založenú na svedectvách jeho obetí, ktorú hodlá zverejniť začiatkom nasledujúceho roka.
V stredu polícia sprístupnila aktualizáciu vyšetrovania Savilovho prípadu s nasledujúcimi detailami: bolo zaznamenaných 199 trestných činov v 17 policajných jurisdikciách, v ktorých Savile vystupuje ako podozrivý; bolo voči nemu vznesených 31 obvinení zo znásilnenia; vystúpilo 450 ľudí s informáciami týkajúcimi sa Savila, z ktorých sa väčšina týka pohlavného zneužitia; približne 140 ďalších ľudí oznámilo informácie vzťahujúce sa na Savila konajúceho s inými ľuďmi, alebo vzťahujúce sa na iných ľudí konajúcich osamotene.
Väčšinu týchto ľudí tvoria ženy, ktoré boli v mladom veku pohlavne zneužité, dodáva polícia.
Pri širšom vyšetrovaní prípadu doteraz zaistili sedem podozrivých na výsluch. Je medzi nimi aj bývalá popová hviezda Gary Glitter (68), vlastným menom Paul Gadd, či známy publicista Max Clifford, dodáva AP.
Nijaké obvinenia z trestného činu zatiaľ neboli podané. BBC takisto ohlásila niekoľko vyšetrovaní ohľadom tvrdení o zneužití a postojov televízie počas Savilovej kariéry.


Copyright © TASR 2012



TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS



1.Televízne noviny – Markíza ; 2. NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ ; 3. Modré z neba – Markíza ; 4. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 5. Šport- TV JOJ ; 6. Recept na bohatstvo – zostrih- TV JOJ ; 7. Športové noviny – Markíza ; 8. Farma – Markíza ; 9. KRIMI – TV JOJ ; 10. KENO 10, Loto, Joker, Loto 5 z 35 – Markíza ; 11. 12 kôl- TV JOJ ; 12. Panelák- TV JOJ

Hobit: Neočakávaná cesta

Hobit: Neočakávaná cesta

12. 12. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

 

Predstavitelia americkej televízie TNT uviedli, že súčasťou druhej série pokračovania legendárneho seriálu Dallas (1978 - 1991) bude aj pohreb J.R. Ewinga, ktorého stvárňoval herec Larry Hagman. Ten skonal 23. novembra vo veku 81 rokov. Tvorcovia seriálu už skôr avizovali, že hercovo úmrtie chcú zakomponovať do deja seriálu. Epizódu s Ewingovým pohrebom zatiaľ nenakrútili, údajne by sa však v nej mali objaviť aj viacerí herci z pôvodného seriálu. Hagman účinkoval aj v jeho pokračovaní, pričom pred smrťou stihol nakrútiť ešte šesť dielov druhej série. Tá bude mať v USA premiéru 28. januára.
Larry Hagman sa narodil 21. septembra 1931 v texaskom Fort Worth. Jeho otec Benjamin bol právnikom a mama Mary Martin herečkou. Keď sa rodičia rozviedli, žil so starou mamou v Los Angeles a neskôr s matkou v New Yorku. S herectvom začínal na divadelných doskách, neskôr účinkoval v seriáloch a po množstve epizódnych úloh sa do povedomia verejnosti dostal vďaka sitkomu Snívam o Jeannie (1965 - 1970). Sláva prišla v roku 1978, keď sa na obrazovky televízie CBS dostal Dallas. Seriál o bohatej naftárskej rodine Ewingovcov, v ktorom nebola núdza o intrigy, klamstvá, rodinné roztržky, neveru či násilie, získal obrovskú popularitu a Hagmana za jeho herecký výkon štyri razy nominovali na Zlatý glóbus.
Herec mal za sebou divoký život, bral LSD, fajčil marihuanu a s alkoholom začal už ako tínedžer, pričom skončil až v roku 1992, keď mu lekár povedal, že má cirhózu a ak neprestane piť, ostáva mu šesť mesiacov života. O tri roky neskôr mu diagnostikovali rakovinu pečene, takže prestal fajčiť a o mesiac podstúpil transplantáciu. V posledných rokoch svojho života začal verejne bojovať proti cigaretám a propagoval ekologický spôsob života - dokonca nakrútil reklamu, v ktorej ako J. R. Ewing hovorí o tom, že pred naftou uprednostnil solárnu energiu. Po Hagmanovi zostala jeho manželka Maj, ktorú si vzal už v roku 1954 a mal s ňou dve deti.
Informácie pochádzajú z webstránky www.hollywoodreporter.com a archívu agentúry SITA.

 ©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
 

Zdravotná sestra Jacintha Saldanhová, ktorá spáchala samovraždu zrejme v dôsledku falošného telefonátu ohľadom zdravotného stavu vojvodkyne z Cambridge, zanechala list pre svoju rodinu. Jeho obsah zatiaľ nie je verejnosti známy, informoval dnes britský denník The Daily Mail.
Saldanhová sa manželovi a deťom nezverila s tým, že bola priamou účastníčkou falošného telefonátu dvoch moderátorov austrálskej rozhlasovej stanice, ktorí sa v ňom vydávali za kráľovnú Alžbetu II. a princa Charlesa, aby sa dozvedeli o zdravotnom stave tehotnej vojvodkyne z Cambridge. Obsah listu by podľa denníka The Daily Mail mohol objasniť príčiny tragickej smrti zdravotnej sestry.
Hovorca rodiny, labouristický poslanec Keith Vaz, uviedol, že Saldanhovej manžel Ben Barboza, jej deti - 14-ročná dcéra Lisha a 16-ročný Juval - chcú "vedieť všetko", čo sa stalo za 48 hodín, ktoré uplynuli medzi telefonátom a Saldanhovej smrťou.
Vaz spresnil, že sa obrátili aj na Nemocnicu kráľa Eduarda VII., aby im poskytla relevantné informácie. Vedenie nemocnice už deklarovalo, že v súvislosti s falošným telefonátom sa začalo interné vyšetrovanie. Vaz však nalieha, aby nemocnica bola ešte aktívnejšia.
Podľa slov poslanca Saldanhová pracovala počas týždňa v Londýne, na víkend sa vracala do Bristolu. Jej rodina minulý piatok nesledovala správy, takže návšteva polície, ktorá ich prišla informovať o Saldanhovej samovražde, ich zastihla úplne nepripravených. Ako spresnil poslanec, ide o katolícku rodinu, ktorá prežije prvé Vianoce cez matky a manželky.
Austrálska rozhlasová stanica 2Day FM - známa falošným telefonátom do londýnskej nemocnice - chce všetky príjmy z reklamy získané do konca roka poukázať do fondu pre rodinu zdravotnej sestry. Mediálna spoločnosť Southern Cross Austereo (SCA) so sídlom v Sydney, ktorá vlastní stanicu 2DAY FM, do založeného fondu vloží všetky príjmy z reklamy, získané do konca tohto roka, s minimálnym príspevkom 525.000 dolárov. Nemocnica toto gesto privítala.
Britský premiér David Cameron označil v utorok Saldanhovej smrť za tragédiu. "Je absolútnou tragédiou, že sa to stalo a som presvedčený o tom, že každý rozmýšľa nad tým, ako k tomu mohlo dôjsť," uviedol Cameron.
Palác sv. Jakuba, ktorý je sídlom princa Charlesa, vo svojom vyhlásení pre tlač zdôraznil, že nikto z kráľovskej rodiny sa ohľadom falošného telefonátu nesťažoval, "naopak, poskytli sme plnú a úprimnú podporu zdravotným sestrám a zamestnancom nemocnice".
Obaja moderátori 2DAY FM, Mel Greigová a Michael Christian, sa v pondelok za svoj čin verejne - vo vysielaní austrálskej televízie - ospravedlnili. Uviedli, že tragédia zdravotnej sestry Jacinthy Saldanhovej nimi otriasla a ranila ich.
Greigová na vysvetlenie telefonátu uviedla, že neverili, že im to vyjde. "Mysleli sme, že pred nami sa o to pokúšali stovky ľudí. Bol to taký šialený nápad a my máme taký silný prízvuk, že sme ani na sekundu neverili, že by nás mohli prepojiť ďalej ako na recepciu, nieto ešte ku Kate (vojvodkyni z Cambridge)," dodala.
Podľa niektorých dohadov Saldanhová zrejme vzhľadom na svoj indický pôvod nerozpoznala prízvuk moderátorov, preto ich prepojila priamo do izby vojvodkyne z Cambridge, kde ich službukonajúca zdravotná sestra informovala o zdravotnom stave manželky princa Williama.

 
Copyright © TASR 2012