8. 12. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
 

Nemecký denník Financial Times Deutschland (FTD) vyšiel v piatok naposledy a pri tejto príležitosti vymenil svoju tradičnú bledoružovú farbu za symbolickú čiernu s bielym nápisom na titulnej strane bez fotky v znení Endlich schwarz (Nakoniec čierna). Posledné vydanie nemeckej verzie periodika vydávaného v Londýne vyšlo aj so slovnou hračkou, keď z názvu vypadlo niekoľko písmen a zostalo tam len Final Times Deutschland (Naposledy Nemecko).
Čierny humor neopustil ani redaktorov denníka, ktorí sa odfotili v štýle vykonávania japonského samovražedného rituálu harakiri. K redaktorom sa pripojili aj predstavitelia periodika, ktorí sa majiteľom ospravedlnili za "minutie toľkých miliónov" zadávateľom reklamy, za "prílišnú kritiku" pri informovaní o ich spoločnostiach, či politikom za "nedostatočnú dôveru".
Dôvodom zániku FTD je skutočnosť, že za 12 rokov jeho existencie sa mu nepodarilo výraznejšie ohroziť konkurenčný denník Handelsblatt a ani raz skončiť rok so ziskom. Okrem tlačenej verzie končí aj jeho internetová stránka, pričom zánik bude znamenať zrušenie celkovo 360 pracovných miest. Podobne ako FTD v novembri po takmer 70 rokoch skončil aj ľavicový denník Frankfurter Rundschau, pričom v októbri musela o ochranu pred veriteľmi požiadať aj druhá najväčšia tlačová agentúra v krajine DAPD.

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Miroslav Sígl

Zomrel Miroslav Sígl


Vo veku 86 rokov 5.decembra zomrel spisovateľ, novinár a redaktor Miroslav Sígl .
Miroslav Sígl sa narodil 25. septembra 1926 v Obříství na Mělnicku. Ako redaktor pôsobil v Mladej fronte (máj 1945 až 1951), Hospodárskych novinách (1957 až 1965) a Československej televízii. Zo zamestnania bol niekoľkokrát prepustený z politických dôvodov - práve z Mladej fronty a v roku 1968 z redakcie Televíznych novín.
Od roku 1971 nemohol publikovať. Do roku 1988 pracoval ako rešeršér v Strojárenskom informačnom ústave; aj odtiaľ ale musel odísť kvôli vtedy nelegálnemu šíreniu samizdatových Lidových novín.
V roku 1989 bol zakladajúcim členom Syndikátu novinárov Českej republiky a spoluzakladateľom Klubu novinárov Pražskej jari 68. Prispieval do mnohých periodík, jeho témami boli hlavne ekonomika, žurnalistika a regionálnej histórie.
Napísal tiež niekoľko kníh, napríklad titul Na vlne 490 metrov o aktivitách pracovníkov Českého rozhlasu v auguste roku 1968. Sígl sa ako jeden z vedúcich pracovníkov redakcie Televíznych novín významne podieľal na vzniku a prevádzke rozhlasového Slobodného vysielača, narýchlo inštalovaného v hloubětínskom podniku Tesla, odkiaľ rozhlas vysielal sa známym heslom Sme s vami, buďte s nami!


Copyright © ČTK 2012

TO JE TV !


7. 12. 2012

Vyjadrenie Štefana Harabina k možnosti bulvárnych

médií niekoho krivo obviňovať



Mnohí právni a politickí obhajcovia absolútnej slobody slova končia tam, kde začína ich osoba. Napríklad trestné oznámenie Daniela Lipšica za výroky na hovorcu. Pokiaľ sa však hania obete holokaustu, hanebne označujú ich politickí a názoroví protivníci, útočí sa na iné, než ich rodiny, je to podľa nich v poriadku. Ja si však myslím, že v slušnej spoločnosti založenej na práve a spravodlivosti je možné povedať, že hanobenie holokaustu a krivé obvinenia sú nesprávne a je ich možno v civilnom i trestnom procese postihnúť.

V predmetnej kauze ma denník Plus 1 deň označil „za ochrancu vrahov“, pretože som ako minister spravodlivosti poukázal na nespravodlivé ukladanie trestov za mierne delikty, pretože náš Trestný zákon je mimoriadne prísny aj pre prvopáchateľov, ktorí sa dopustili menej závažných trestných činov. Ako sudca som v tom čase patril medzi skupiny sudcov s najviac výnimočných trestov doživotia pre vrahov. Predmetná úprava v žiadnom prípade neriešila miernejšie tresty pre vrahov, výpalníkov a mafiánov. Avšak niektorí novinári dlhodobo robia nekritické PR Danielovi Lipšicovi bez toho, či jeho návrhy sú prospešné občanom tohto štátu, nedokážu podrobiť jeho návrhy žiadnej odbornej analýze. Napríklad príliš prísna asperačná zásada z dielne Daniela Lipšica, ktorú v podstatnej časti Ústavný súd označil za neústavnú, neumožňuje súdu dostatočne zvážiť všetky poľahčujúce okolnosti páchateľa, ako napríklad to, že pred predmetným skutkom nebol nikdy trestaný, je napríklad nízky alebo naopak vysoký vek. Prísne tresty za mierne delikty nie sú vôbec prevenciou, ani výsledkom zníženia kriminality, to vie každý odborník zaoberajúci sa touto oblasťou. Základom zníženia kriminality je prevencia a práca polície, ktorá sa v tejto oblasti zlepšila.

Po Lipšicových trestných novelách sme svedkami nespravodlivých prísnych trestov a naopak tam, kde by tresty mohli byť prísnejšie, nie sú.

V danej veci s denníkom Plus 1 deň rozhodoval na Ústavnom súde senát, ktorého sudcovia sú zjavne zaujatí voči mojej osobe, čo potvrdil aj Európsky súd pre ľudské práva v inej veci, preto som ani nič iné neočakával. Je to ďalšia hanba pre Slovensko, ale zároveň aj odborná vizitka týchto sudcov. Verejne sa ich preto pýtam, či za Slovenskú republiku uhradia škodu po rozhodnutí Štrasburského súdu, alebo to nechajú zaplatiť radových daňových poplatníkov. Môžu takíto sudcovia ústavne pôsobiť na Ústavnom súde, keď základom ich sudcovskej činnosti je osobná nenávisť? Nejde o zneužívanie právomoci verejného činiteľa?

Neviem, ako by sa týmto sudcom páčilo, ak by si prečítali, že oni chránia vrahov. Ja rešpektujem právo na kritiku, aj právo na názor, ale krivé obvinenie bez dôkazov znamená, že budeme sa tu môcť krivo osočovať.

Kancelária predsedu NS SR





Nevadí, nebudete chýbať

Nevadí, nebudete chýbať


TV Markíza sa rozhodla nezúčastniť ankety OTO 2012 z viacerých dôvodov, najmä však kvôli prebiehajúcim súdnym sporom v súvislosti s touto anketou. TV Markíza upozornila vyhlasovateľa ankety a zároveň aj jej organizátora a držiteľa licencie, aby do ankety nezaraďoval osobnosti, programy a podujatia, ktoré realizujú TV Markíza, Doma a Dajto.


Copyright © TASR 2012

Návrh skupiny neprajníkov

Návrh skupiny neprajníkov

Slovenská asociácia novinárov (SAN) protestuje proti "pokusom" likvidácie Literárneho fondu a ďalších fondov. "Navrhovatelia zrušenia fondov nepochopili a stále nechápu dôležitosť existencie Literárneho fondu a jeho činnosti, ako aj pôsobenia ďalších fondov. Ak by navrhovatelia poznali podstatu fungovania podporných fondov, najmä Literárneho fondu zriadeného zo zákona, určite by nepristúpili k návrhu likvidácie toho, čo v tomto štáte funguje na prospech širokej škály tvorivých ľudí a najmä bez zásahov politickej scény," napísala asociácia vo svojom stanovisku.
Upozornila, že zrušenie dvoch percent príspevkov z hrubého príjmu umelca, ktoré tvoria podstatnú časť príjmov Literárneho fondu, by znamenalo zánik doterajších možností, pričom náhradné legislatívne nástroje na podporu tvorby vo všetkých oblastiach umenia neexistujú a pre budúcnosť nič nie je pripravené. "Návrh na akési nadácie bez financií nie sú a nebudú riešením," poukázala SAN.
Tvrdí, že iba vďaka fondom môžu slovenskí umelci tvoriť a rozvíjať svoje umelecké cítenie. "Návrh skupiny neprajníkov považujeme za neprijateľný, a preto vyslovujeme zásadný nesúhlas s uvedenými pokusmi. Bolo by hrubou a neodpustiteľnou chybou likvidovať to, čo tu viac ako 50 rokov existuje a funguje na prospech umeleckej obce a slovenskej kultúry," uvádza sa ďalej v stanovisku.
TASR informoval predseda SAN Štefan Dlugolinský.



 

Copyright © TASR 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Biely dom nechce komentovať mediálne informácie, že šéfredaktorka americkej verzie časopisu Vogue by sa mohla stať veľvyslankyňou v Európe, informovala dnes tlačová agentúra DPA.
Hovorca Bieleho domu Jay Carney v stredu uviedol, že v súvislosti s obsadzovaním postov nepadli žiadne personálne rozhodnutia. Zároveň však nedementoval správy, že 63-ročná Anna Wintourová by sa mohla stať veľvyslankyňou v Británii alebo vo Francúzsku.
Carney zdôraznil, že americký prezident Barack Obama pri výbere ľudí do funkcií posudzuje ich "talent, múdrosť a charakter". Už aj predtým boli za veľvyslancov USA vymenovaní ľudia, ktorí nepatrili k profesionálnym diplomatom.
Wintourová - špičková módna novinárka - pomohla Obamovi pri získavaní sponzorských prostriedkov na kampaň. Je známa aj v Európe, pretože viac-menej bola predlohou excentrickej šéfredaktorky vo filme Diabol nosí Pradu.
Nedotklivosť, ktorá je podľa DPA pre Wintourovú charakteristická, nie je prekážkou pre post veľvyslanca, mieni Carney. Wintourová sa narodila v Londýne, kde aj začala kariéru módnej novinárky. Má tiež americký pas.
V roku 1988 sa stala šéfredaktorkou americkej verzie Vogue, časopisu určujúceho trendy v medzinárodnej módnej branži. Americké noviny New York Times v roku 2006 označili magazín za "najvplyvnejší módny časopis sveta".

Copyright © TASR 2012


Barbadoská speváčka Rihanna podpísala zmluvu s televíziou Style Network, ktorá pripravuje reality šou Styled To Rock. V nej bude súťažiť 12 módnych návrhárov a desať hodinových epizód sa na obrazovky dostane na budúci rok. Rihanna bude v šou nielen účinkovať, ale aj pôsobiť ako výkonná producentka. "Móda vždy hrala významnú úlohu v mojom živote a kariére. Veľmi sa teším zo spolupráce so Style Network a tiež na to, že sa so svojím kreatívnym pohľadom podelím s 12 návrhármi a dám im možnosť predviesť ich prácu," uviedla v tlačovom vyhlásení. "Rihanna je priekopníčka, trendsetterka a stelesnenie štýlu," vyhlásila zas prezidentka spoločnosti Style Media Salaam Coleman Smith. Speváčka dizajnérov rovnako ako ich mentorov sama vyberie. V súťaži budú mať za úlohu pripraviť čo najlepší styling pre rôzne známe osobnosti.
Rihanna, celým menom Robyn Rihanna Fenty, sa z rodného Barbadosu do Spojených štátov amerických presťahovala ako 16-ročná s cieľom rozbehnúť hudobnú kariéru. V roku 2005 uzrela svetlo sveta jej prvá štúdiovka Music Of The Sun, s ktorou sa rovnako ako s ďalšími piatimi prebojovala do prvej desiatky albumového rebríčka Billboard 200. Ten po prvý raz dobyla až s najnovším, siedmym štúdiovým albumom Unapologetic, ktorý vyšiel 19. novembra. K jej najväčším hitom patria skladby ako SOS, Umbrella, Don't Stop the Music, Disturbia, Rude Boy, Only Girl (In the World), What's My Name?, S&M, We Found Love či Where Have You Been. Je držiteľkou štyroch cien Grammy, osemnástich Billboard Music Awards, piatich American Music Awards, dvoch Brit Awards, troch MOBO Awards a desiatok ďalších ocenení. Dovedna predala vyše 25 miliónov albumov a podľa magazínu Time patrí medzi najvplyvnejších ľudí na svete. Rihanna už stihla debutovať aj na striebornom plátne, vo filme Bojová loď (2012) stvárnila vojačku Raikes.

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

Nový Čas lžami, zamlčiavaním a zavádzaním dramatizuje situáciu

Nový Čas lžami, zamlčiavaním a
 
zavádzaním dramatizuje situáciu
Dramatizácia skutočnosti je normálnou súčasťou práce bulváru. Ak však najčítanejší denník v titulku dramatizuje klamstvom a v rozpore s obsahom samotného článku, ktorému predchádza, je to dôvod na otázky, prečo tak robí. V palcovom titulku dnešného vydania denník Nový Čas informuje o postoji vlády k štrajku učiteľov informáciou, podľa ktorej odkazujú: "Poslanci vládneho Smeru: Učiteľom nemusíme dať nič!"Vedenie denníka veľmi dobre vie, že veľkú časť čitateľov, ktorí si prečítajú len titulok článku, dostáva do omylu zavádzajúcou, resp. lživou informáciou, pretože vytvára cielený dojem, akoby vláda v prípade nedohody so školskými odbormi učiteľom nezvýšila platy ani o cent. Čo je nepravda, teda lož. Poľutovaniahodný je tento postup preto, lebo redaktori denníka včera vedeli, pretože o tom boli opakovane informovaní a ubezpečení samotným autorom pozmeňujúceho návrhu, že tento návrh nemá v konečnom dôsledku žiadny vplyv na to, že pedagogickí pracovníci regionálneho školstva budú mať od januára 2013 zvýšené tarifné platy o 5% a o 5% budú navýšené aj platy nepedagogických zamestnancov prostredníctvom účelovo viazaných prostriedkov. Túto informáciu rovnako včera podvečer potvrdil aj predseda vlády R. Fico vyhlásením, že zdroje na toto navýšenie platov aj v prípade nedohody s odbormi budú vyčlenené zo škrtov v iných vládnych rezortoch. Túto informáciu denník nezverejnil, rovnako ako v kontexte témy dôležitý fakt, že priemerný plat pedagogického pracovníka v regionálnom školstve sa týmto krokom vlády zvýši na 930 eur, čím bude vyšší ako priemerný plat v národnom hospodárstve. A rovnako denník opomenul vládou prijaté nariadenie, že všetky peniaze, ktoré štát posiela mestám, obciam a vyšším územným celkom na platy učiteľov, sa naozaj dostanú do rúk pedagógov a nebudú sa používať na iné účely. Ak sa Nový Čas rozhodol takto lživo skresľovať situáciu, zamlčiavať dôležité skutočnosti a zavádzať svojich čitateľov vo vypätej situácii vzťahu vlády a odborov, vyvstáva oprávnená otázka, prečo atmosféru neistoty v krajine sám svojím konaním podnecuje a vyhrocuje.

Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA



"Podľa môjho názoru nie sme bližšie, ale ďalej od dohody s MMF ako pred rokom. Investori samozrejme chcú záruku svojich investícií. My ale tvrdíme, že maďarský štát tu už funguje tisíc rokov, a to je dostatočnou zárukou."
Mihály Varga ,minister maďarskej vlády poverený vyjednávaním s MMF


„Múdri ľudia, ktorí prednášajú na vysokých školách, nevedia nič o výkone práva v praktickom živote.“
Marián Kočner

„ Vládne dokumenty som osem rokov ukrýval zapečatené v senníku u súkromnej osoby. Ja som bol naučený na to, že mi každú chvíľu prišiel niekto niečo domov zhabať," vysvetlil, prečo dokumenty ukrýval. Osem rokov boli zapečatené, aby sa tam nedostala voda. Keď som potom zistil, že je to už lepšie, tak som si ich zobral .Niektoré časti sú publikovateľné okamžite, sú časti, ktoré budú publikované až po mne," povedal Mečiar. "Pracuje sa na jedenástich dieloch. Každý mesiac sa rodí dvesto až tristo strán podkladov. Z týchto podkladov sa bude robiť výber a môžem vám povedať, že to je strašná robota. Tým, že sa bude uvádzať historická pravda o osobách a udalostiach, ako som ju vnímal a aká je v dokumentoch, bude to veľmi nepríjemné. Dohodli sme sa s českou stranou, že teraz nebudem publikovať nahrávky z rozhovorov, kde má česká strana maličkú časť a ja všetky okrem prvého rokovania. Mám dať ešte raz návrh a ponuku na spoluprácu, alebo už sa na to vykašľať a povedať si, že čo si ľudia vybrali, nech si teda užijú? Toto sa vo mne bije.Z médií som sa stiahol, nemá to význam. Na všetko, čo poviem, je tridsať protinázorov, síce hlúpych, ale je to kvantita. Takisto zvaľovanie zodpovednosti za chyby všetkých vlád na mňa, mi pripadá hlúpe, lebo ak nepoznáte príčinu, neodstránite následok. A Slovensko musí ísť inou cestou.“
Vladimír Mečiar

„Chudák .“
Peter Kažimír Sulíkovi

"Som slušne a bez osobných invektív sa snažil vysvetliť pánovi ministrovi, že to, čo má naplánované, takto fungovať nebude. A jeho reakcia na to bola, že "chudák". Tak argumentujem odborne, snažím sa mu vysvetliť, že toto tu nie je nejaký graf s cenami plynu v telke, kde môže si čmárať, čo chce, že toto sú vážne veci a on mi na to povie "chudák . Tak potom sa nečudujte, že sa ohradím."
Richard Sulík

"Berte, prosím, do úvahy, že som už starší človek, mocem sa tu už 20 rokov, tak ma trošku počúvajte. Nestrápňujte sa už, skúste sa pozrieť na reálny súčasný stav.Skúste nechať túto vládu zmysluplne vládnuť. Buďte konštruktívnou opozíciou. Pomôže to, ja na rozdiel od vás, verím v kolektívny rozum.“
Miroslav Číž

"Boli sme najprosperujúcejšou ekonomikou strednej Európy. Isté obdobie bola naša mena silnejšia, ako česká.Výkonnosť slovenskej ekonomiky bola postavená na iných princípoch, ako česká. Ja som ohlásil koniec klausovskej reformy a išli sme inou cestou .Nebola to cesta: všetko rozbijeme a na troskách postavíme nové. Bola to cesta postupného vývoja.Pred voľbami bolo treba niečo urobiť, aby vláda bola spochybnená. Prebehla hra, ku ktorej, sa, bohužiaľ, prepožičal aj bývalý guvernér Národnej banky Slovenska. My sme vytvárali zdroje na oddlženie bankového a podnikového sektora. Národná banka bola aktívna. Ale 32 miliárd, ktoré boli na tieto zdroje, preniesli na oprávky a oznámili, že NBS nemá peniaze. Prestali platiť mzdy zamestnancom štátnej správy, vrátane polície. Bol to krok, ktorý mal ovplyvniť verejnú mienku a voľby. Bol to sprostý podraz."
Vladimír Mečiar


Vyjadrenie Najvyššieho súdu SR (NS SR) k článku v denníku Sme "Harabin nahneval šéfku Ústavného súdu"

Vyjadrenie Najvyššieho súdu SR (NS SR) k  článku v denníku Sme





Predseda Najvyššieho súdu Štefan Harabin je zo zákona povinný hájiť záujmy Najvyššieho súdu. Ako účastník konania je povinný Najvyšší súd Slovenskej republiky sa k predmetu každej ústavnej sťažnosti vyjadriť. Najvyšší súd je skoro pravidelným účastníkom v konaniach na Ústavnom súde Slovenskej republiky a to bez ohľadu na to, či predseda súdu pozná niekoho z videnia, alebo nie.

Existujú rozdielne rozhodnutia jednotlivých senátov Ústavného súdu a bude potrebné ich zjednotiť. Preto v žiadnom prípade v posudzovanej veci nejde o nejaký osobný spor s predsedníčkou Ústavného súdu Ivetou Macejkovou, ktorú považujem za jednu z najlepších odborníčok na trestné právo, ale výslovne o odbornú polemiku.

Viaceré rozhodnutia konkrétnych sudcov Ústavného súdu vo vzťahu k rozhodnutiam Najvyššieho súdu však vyvolávajú veľké otázniky. Najvýraznejším príkladom je verdikt vo veci, kde senát Ústavného súdu, ktorému predsedal pán Sergej Kohut, priznal obvinenému M. Š. finančné zadosťučinenie 3500 eur napriek tomu, že Najvyšší súd celý prípad vybavil v rekordne krátkom čase a nespôsobil pri zamietnutí sťažnosti proti väzbe obvineného ani minútový prieťah v konaní. Trestná vec došla na Najvyšší súd 28. septembra 2010 a už 6. októbra 2010 bolo rozhodnuté, teda do šiestich pracovných dní. Samotný spis bol do ôsmich pracovných dní od rozhodnutia už vrátený na Špecializovaný trestný súd, pričom Trestný poriadok hovorí, že rozhodnutie o väzbe stačí, keď je napísané do desiatich dní od vyhlásenia rozhodnutia.

Napriek tomu, že v prípade Kohutovho senátu ide zjavne o neústavné rozhodnutie, musí ho Najvyšší súd tak ako každý občan i spoločnosť rešpektovať. Na túto rozhodovaciu svojvôľu Dr. Kohuta a jeho senátu v konečnom dôsledku finančne doplácajú aj občania Slovenska a Slovenská republika ako právny štát.

Najvyšší súd za tejto situácie má však potom právo namietať takéhoto sudcu, u ktorého sú vážne a opodstatnené podozrenia zo zaujatosti a svojvôli v rozhodovacej činnosti proti Najvyššiemu súdu. Takýto postup Najvyšší súd uplatňuje v každej veci, v ktorej má rozhodovať Dr. Kohut.

V obchodnom spore, ktorú opisuje v dnešnom vydaní denník Sme, predseda Najvyššieho súdu Štefan Harabin nikdy nerozhodoval, naopak pojednávali ho viaceré senáty, pričom rozhodnutia sú už niekoľko rokov zverejnené na oficiálnej webovej stránke Najvyššieho súdu. Rovnako nie je možné vidieť kauzu v tom, že predseda Štefan Harabin čestne uviedol, že pozná pána Krampla z videnia a je pravdou, že sa stretli na oficiálnych recepciách u hlavy štátu. Nie sú však priatelia, neudržiavajú žiadne súkromné a ani iné kontakty, kamarátstva a styky, na základe ktorých by bolo možné ich označiť čo i len za známych. Čo je najzávažnejšie, táto osoba nie je účastníkom v spore na Ústavnom súde.

Kancelária predsedu NS SR

Zomrel Gejza Kendy

Zomrel Gejza Kendy






V sobotu 1.12. skonal kameraman, scenárista, režisér Slovenskej televízie, Ing., Mgr.art. Gejza Kendy. V januári by sa dožil 75 rokov.
Už počas štúdia na Stavebnej fakulte SVŠT, odbor geodézia, ako aj počas prvého zamestnania v Banských projektoch BA, založil filmový krúžok a venoval sa svojim zaujímavo pútavým filmovým prvotinám, ako napr. jeho študentský film „Plynová lampa“ z r.1964 ( baladický príbeh slepca, ktorý zapaľoval a zhasínal plynové lampy v uliciach Bratislavy). Od r. 1968 sa stáva interným zamestnancom STV BA. Celý svoj tvorivý život zanietil výlučne dokumentárnej tvorbe v HRPD ako kameraman a neskôr ako režisér a scenárista. Svoj osobitný talent si rozšíril štúdiom popri zamestnaní na VŠMU, odbor televízna réžia.
Profesionálne skúsenosti premietol v dokumentárnom cykle o krásach a histórii starej Bratislavy. Mimoriadne postavenie, v rámci jeho tvorby, má dlhoročná spolupráca s historikom Pavlom Dvořákom na rozsiahlom dokumentárnom cykle o histórii Slovenska „Stopy dávnej minulosti“, ktorý znamená výnimočný prínos v kontexte celej slovenskej kultúry. Gejzova zanietenosť, totálne nasadenie, vysoko profesionálny a jednoducho ľudský prístup k práci za každých okolností, boli vždy zárukou vzniku tv.relácií s trvalou hodnotou na najvyššej úrovni. Jeho perfekcionizmus skvel v tom, že ku príprave každej relácie mal dopredu precízne pripravený technický scenár.
Jeho posledným veľkým televíznym projektom v STV bol dokumentárny seriál „Tie dni“ z r.2004, ktorý zmapoval najdôležitejšie udalosti Novembra 1989.



FOTO : SME - PAVOL FUNTÁL

6. 12. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

 

 Vo veku 103 rokov zomrela v stredu v kruhu svojej rodiny neďaleko Melbourne Elisabeth Murdochová, austrálska filantropka a matka mediálneho magnáta Ruperta Murdocha. Jej smrť oznámila Rupertova austrálska mediálna spoločnosť News Corporation, ktorú citovala agentúra Associated Press (AP).
Elisabeth Murdochovú hospitalizovali v septembri po páde, pri ktorom si zlomila nohu.
Rupert Murdoch, ktorý má 81 rokov, vydal v mene rodiny vyhlásenie a v ňom konštatoval, že stratili úžasnú matku, ale sú vďační za to, že sa dlhé roky tešili jej láske a múdrosti. Uviedol tiež, že dlhý život jeho matky dokazuje, že on sám bude schopný viesť spoločnosť News Corporation ešte veľa rokov.
Jeho matka bola patrónkou umení a prispievala približne 100 charitatívnym organizáciám ročne. Bola manželkou sira Keitha Murdocha, žurnalistu a novinového vydavateľa, a matkou štyroch detí - Ruperta Murdocha, Anne Kantorovej, Janet Calvertovej-Jonesovej a Helen Handburyovej, ktorá v roku 2004 zomrela.
Po Elisabeth Murdochovej ostalo 77 priamych potomkov, vrátane 50 pravnúčat a šiestich prapravnúčat.

 

Neznámi páchatelia zastrelili v stredu 28-ročného reportéra ruskej televízie VGTRK. Incident sa odohral v Naľčiku, hlavnom meste Kabardsko-Balkarskej republiky, ktorá je súčasťou Ruskej federácie. Informovala o tom dnes agentúra AP.
Podľa hovorcu polície vražda Kazbeka Gekkijeva môže súvisieť s jeho prácou.
Vedenie VGTRK však uviedlo, že Gekkijev nepracoval na reportážach, ktoré súviseli s islamistickými ozbrojenými skupinami pôsobiacimi v tejto kaukazskej republike. Na rozdiel od iných kolegov, ktorí sa téme venovali, Gekkijev nedostával ani žiadne vyhrážky. Podľa jednej z verzii vyšetrovania mohlo ísť o varovanie kolegom, pre ktorých je jeho smrť šokom.
Tesne pred smrťou Gekkijev odmoderoval večernú spravodajskú reláciu. Z televízie sa vracal domov pešo, údajne v sprievode mladej ženy. Útočníci ho zrejme prenasledovali a pred výstrelmi sa vraj uistili, či je naozaj moderátorom správ. Gekkijev podľahol strelnému zraneniu hlavy, informovala televízia VGTRK.
Podľa zamestnancov republikovej televízie islamisti sa asi pred pol rokom vyhrážali niektorým novinárom za výraz tváre, s akým informovali o ďalšej operácii bezpečnostných zložiek proti islamistickým povstalcom na území republiky.
Islamisti začali v blízkosti Naľčiku operovať v roku 2005, odkedy o život prišlo najmenej 130 ľudí. V republike dochádza k menším incidentom. Terčom jedného z nich bol dnes v Naľčiku námestník republikového ministra dopravy, ktorý utrpel zranenia pri explózii nálože nastraženej v blízkosti svojho auta.  



Ostrieľaného televízneho a rozhlasového športového moderátora britskej stanice BBC Stuarta Halla (82) dnes polícia obvinila z troch trestných činov sexuálneho obťažovania.
Ide o ďalšiu známu osobnosť obvinenú v rámci sexuálneho škandálu, ktorý vypukol v britskom verejnoprávnom médiu. Správu priniesla tlačová agentúra Reuters.
Obvinenia spôsobia BBC ďalšie ťažkosti a nepríjemnosti. Stanica sa totiž ocitla v chaose, keď v októbri vyšlo najavo, že jedna z jej bývalých hlavných hviezd, zosnulý moderátor Jimmy Savile, patril do skupiny osôb, ktoré sa často dopúšťali sexuálnych trestných činov.
Hall sa najviac preslávil populárnym televíznym programom "It's Knockout" v 70. a 80. rokoch minulého storočia a stále sa objavuje v rozhlasovom vysielaní.
Polícia dodala, že Hall nie je obvinený zo znásilnenia.
"Trestné činy boli údajne spáchané medzi rokmi 1974 a 1984 a týkajú sa troch dievčat vo veku deväť až 16 rokov," uviedla polícia vo vyhlásení.
Hall bol prepustený na kauciu a na súd má prísť 7. januára.
"Existujú dostatočné dôkazy pre reálnu možnosť, že ho odsúdia," uviedol predstaviteľ prokuratúry John Dilworth.
Hall ako rozhlasový komentátor pravidelne vysiela na stanici BBC, kde poslucháčom poskytuje erudované a zaujímavé komentovanie futbalových zápasov, vďaka ktorému je športovým fanúšikom dobre známy.
"Kvôli veľmi závažnej povahe týchto obvinení nebude Stuart Hall pracovať v BBC, kým prebieha policajné vyšetrovanie," uviedol hovorca stanice vo vyhlásení.
Po tom, čo boli v októbri zverejnené odhalenia o zosnulom Savileovi, polícia začala vyšetrovanie okolo tohto moderátora a jeho prípadných komplicov.
Zatiaľ vypočula päť ľudí, vrátane bývalého glam rockového speváka Garyho Glittera a komika Freddieho Starra, ale obaja odmietajú spáchanie trestných činov.
Zatknutie Halla nie je súčasťou tohto vyšetrovania, ale odhalenia o Savileovi spôsobili po celej Británii príval obviňujúcich hlásení na polícii.
Stanica BBC je kritizovaná za svoju reakcii na odhalenia okolo Savilea a mnohí tvrdia, že kryla obvinenia proti zosnulému moderátorovi BBC. To všetko viedlo minulý mesiac k odstúpeniu jej generálneho riaditeľa Georgea Entwistla.

Copyright © TASR 2012

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
 

Akadémia médií dnes prezentovala svoj nový webový portál pod názvom AM Report. Redakcia týchto webnovín sídli v bratislavskom Dome novinárov pod jednou strechou so Syndikátom slovenských novinárov a akadémiou.
Podľa rektora Akadémie médií Eduarda Chmelára ide o projekt, "ktorý má prednostne slúžiť študentom akadémie na praktické využitie zručností, ktoré na portáli nadobudnú. Zároveň z toho chceme vytvoriť priestor, v ktorom sa stretnú tie najkvalitnejšie širokospektrálne názory. Chceme tu mať médium, kde sa bude dať viesť inteligentná, otvorená diskusia bez dákych ideologických, politických predsudkov. Hlavným kritériom je, aby portál prinášal kvalitné čítanie".
AM report zapadá do vízie, aby v Dome novinárov vznikla akási symbióza akademického a mediálneho prostredia. "Na portáli by sa mali objaviť diskusie, prednášky, besedy o médiách tak, aby vzniklo určité živé centrum mediálneho života na Slovensku," dodal Chmelár.

Copyright © TASR 2012

Dúfame

Dúfame


Slávnostný zápis prvákov, ktorí budú študovať na bratislavskej Akadémii médií sa dnes uskutočnil v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca v Bratislave. Do prvého ročníka nastupuje 55 poslucháčov.
Rektor akadémie Eduard Chmelár pre TASR uviedol: „Uvedomujeme si, aký je stav vysokého školstva na Slovensku a vzdelávania mediálnych odborníkov zvlášť. Preto k nášmu projektu pristupujeme veľmi zodpovedne s ambíciou vytvoriť malé, ale pritom pružné výskumno-vzdelávacie zariadenie, ktoré prepojí prax s novinárskymi organizáciami a so samotnými médiami. Aby sa nestávalo to, čo doteraz, že vzdelávanie novinárov bude odtrhnuté od praxe. Chceme oddeliť bakalárske štúdium, ktoré by malo byť prepojené úzko s praxou, a bakalárske štúdium, ktoré má dodať študentovi potrebný prehľad, vzdelanie univerzitného typu.“
Akadémia médií vznikla v auguste 2011. Zámerom tejto súkromnej vysokej školy je príprava študentov v bakalárskom a neskôr magisterskom študijnom programe. Študenti tam získajú vzdelanie v dvoch odboroch: mediálna komunikácia a marketingová komunikácia. Po absolvovaní štúdia v mediálnej komunikácii by sa mali vedieť bez problémov zapojiť do práce menších i väčších redakcií v printových i elektronických médiách. Získané teoretické a praktické poznatky v marketingovej komunikácii by mali vedieť tvorivo aplikovať tak v komerčnej oblasti, ako aj vo sfére tretieho sektora. Akadémia má cieľ kopírovať potreby aktuálnej praxe, preto plánuje spolupracovať s vydavateľmi a vysielateľmi. Zázemie má vysoká škola v Slovenskom syndikáte novinárov, ktorý je jedným z jej zakladateľov.
Na Slovensku pôsobí 12 súkromných vysokých škôl s rôznym zameraním.


Copyright © TASR 2012

Stanovisko ZSSK CARGO na článok v denníku SME zo dňa 05.12.2012

Stanovisko ZSSK CARGO na článok v denníku SME zo dňa 05.12.2012 


V stredu 5. decembra 2012 denník SME zverejnil správu s názvom "Štát poisťuje manažérom aj šikanu a sexuálne obťažovanie", ktorá obsahuje nepravdivé, neúplné a účelovo zavádzajúce tvrdenia, ktoré sa dotýkajú dobrej povesti právnickej osoby, ktorú možno presne určiť.
V samotnej správe autor uviedol: "Topmanažéri Železničnej spoločnosti Cargo majú zo štátnych peňazí v poisťovni QBE zasa poistené aj sexuálne obťažovanie."
Uvedená informácia je účelovo zavádzajúca s cieľom poškodzovania dobrej povesti právnickej osoby a obsahuje nepravdivé a skresľujúce tvrdenie. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., nie je financovaná zo štátneho rozpočtu ani nedostáva príspevky na svoju činnosť. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., je obchodná spoločnosť, ktorej jediným akcionárom je Slovenská republika, pričom práva štátu ako akcionára vykonáva Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky. Autor správy sa snaží použitím formulácie "zo štátnych peňazí" podsúvať informáciu a vyvolať v čitateľoch dojem, že Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., a jeho topmanažéri plytvajú "štátnymi peniazmi" pričom Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., všetky svoje náklady a výdavky musí pokrývať len z výnosov zo svojej obchodnej činnosti.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., má uzavreté kontinuálne od roku 2005 Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú členmi štatutárnych orgánov a ďalšími manažérmi, ktorého súčasťou je aj "Jeho úmyslom alebo následkom je zníženie/narušenie dôstojnosti osoby a vytvorenie zastrašujúceho, nepriateľského, ponižujúceho, zneucťujúceho alebo urážlivého prostredia", alebo diskrimináciu z dôvodov "rasy, etnického pôvodu, národnosti, pohlavia, sexuálnej orientácie, veku, zdravotného postihnutia, tehotenstva, náboženského vyznania, viery či svetonázoru", ako sa uvádza v správe, avšak uvedené je tendenčne vytrhnuté z kontextu, nakoľko uvedená citácia uvádza len niektoré z možných "KONANÍ PROTI ZAMESTNANCOVI" zo strany poistených osôb, ktoré je možné podľa poistných podmienok QBE.
Autor správy nepožiadal Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., ani o poskytnutie informácií a ani neposkytol priestor na stanovisko k informáciám, ktoré uvádza vo svojej správe.
Máme za to, že autor správy hrubým spôsobom porušuje Etický kódex novinára, uvádza nepravdivé, neúplné a účelovo zavádzajúce tvrdenia, ktoré sa dotýkajú dobrej povesti právnickej osoby, ktorú možno presne určiť a z tohto dôvodu budeme žiadať v zmysle §8 Zákona 167/2008 Z.z. o bezodplatné uverejnenie Odpovede, pričom uvedené nevylučuje využitie všetkých právnych prostriedkov vrátane súdnej žaloby na ochranu dobrej povesti a náhradu nemajetkovej ujmy.




RTVS NEWS

RTVS NEWS
RTVS bude mať nový vizuál webového sídla od Milk Production. Rozsah úprav definuje platná zmluva : grafický návrh na dizajn webového sídla, grafický návrh na dizajn všetkých potrebných webových záložiek , televízia, živé vysielanie pre Jednotku a Dvojku, televízny archív, televízny archív – detail, televízny archív – podľa abecedy, televízny archív – podľa dátumu, televízny program, detail programu, program – podľa abecedy, program – podľa žánru, rozhlas, archív rozhlasu, archív rozhlasu – podľa abecedy, archív rozhlasu – vyhľadávanie, archív rozhlasu – podľa dátumu, detail programovej služby, detail programovej služby – landing page, detail novinky, program rozhlasu, môj program, prihlásenie, registrácia, vvyhľadávanie, kontaktný formulár a grafický návrh dizajnu vo forme modulárneho konceptu pre programovú stránku (microsite). Vizuál webového sídla by mal byť, podľa zmluvy, dodaný už koncom novembra, microsite koncom roka.
Za zabezpečenie vytvorenia diela zaplatí RTVS spoločnosti odmenu vo výške 9 998,- eur a za udelenie licencie na použitie diela v rozsahu udelenej licencie odmenu vo výške 1,- Euro.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS



1. Televízne noviny – Markíza; 2. Modré z neba – Markíza; 3. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 4. NAJLEPŠIE POČASIE – TV JOJ ; 5. Športové noviny – Markíza; 6. KRIMI- TV JOJ ; 7. Farma – Markíza; 8. Recept na bohatstvo- TV JOJ ; 9. Počasie – Markíza; 10. Šport- TV JOJ ; 11. KENO 10, Loto, Joker, Loto 5 z 35 – Markíza; 12. Vojna bohov – Markíza; 13. Panelák- TV JOJ

Anna Karenina

Anna Karenina

5. 12. 2012

PRIESKUM MEDIAN SK

PRIESKUM MEDIAN SK



Najpočúvanejšou rozhlasovou stanicou na Slovensku je naďalej súkromné Rádio Expres. V priebehu posledných troch mesiacov si ho aspoň raz za týždeň naladil takmer každý tretí Slovák (33,2 %). Vyplýva to z prieskumu spoločnosti MEDIAN SK, ktorý sa konal v mesiacoch august-november na vzorke 3591 respondentov vo veku 14 až 79 rokov.
Poradie sa v rebríčku počúvanosti v porovnaní predchádzajúcim obdobím (júl-október) nezmenilo ani na ďalších priečkach. Na druhom mieste skončilo Rádio Slovensko, ktoré si aspoň raz za týždeň v sledovanom období naladilo 27,5 percenta opýtaných. Zhruba každý štvrtý Slovák (24,1 %) si aspoň raz za sedem dní naladí Fun rádio. Pod 20-percentnou hranicou skončili Jemné melódie (17,2 %), Rádio Europa 2 (15,1 %), Rádio Regina (12 %) a Rádio Viva (9,9 %).
Rovnako si prvé tri priečky podelili rozhlasové stanice aj v parametri podielu na trhu. Rádio Expres dosiahlo share 22,3 percenta, Rádio Slovensko 20,2 percenta a Fun Rádio 13,7 percenta.

Copyright © TASR 2012

Novinárska cena 2012


Novinárska cena 2012






Nadácia otvorenej spoločnosti dnes oficiálne vyhlásila 9. ročník súťaže Novinárska cena. Autori príspevkov, ich redakcie, ale aj čitatelia, diváci či poslucháči môžu do konca januára posielať vybrané príspevky, ktoré boli odvysielané alebo publikované v priebehu roka 2012. Prihlásené práce sa budú môcť v tomto roku uchádzať o ocenenie celkom v 14 hlavných kategóriách.
"Súťaž už deviaty rok úspešne upozorňuje na kvalitu práce novinárov a otvára diskusiu o stave a trendoch slovenskej žurnalistiky," zdôvodňujú princíp súťaže organizátori.
Možnosť zabojovať o ocenenie budú mať aj predstavitelia občianskej žurnalistiky, ktorí sa prihlásia v kategórii článkov uverejnených na blogu. Súťaž mediálnych fotografov bude mať v tomto roku dve súťažné kategórie - reportážna fotografia a fotografická aktualita. Rozhlasová a televízna reportáž sa naopak zlúčili do jednej kategórie.
Do hlasovania bude môcť aj v tomto roku zasiahnuť verejnosť, a to prostredníctvom internetovej stránky organizátorov. Mená víťazov by mali byť známe 30. apríla 2013.

Copyright © TASR 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Neznámi páchatelia zastrelili v utorok sýrskeho novinára pracujúceho pre vládny denník Tišrín. Štátna televízia informovala, že redaktora Nadžího Assáda zabila v Damasku "ozbrojená teroristická skupina". Za posledné dva týždne ide už o druhého novinára, ktorého zastrelili v nepokojnej štvrti Tadamun, ktorá je dejiskom neustálych bojov medzi povstalcami a vládnymi silami. Reportéra štátnej televízie Bassíla Jusífa zabili 22. novembra. Organizácia Reportéri bez hraníc informovala, že od vypuknutia občianskeho konfliktu v marci minulého roku prišlo v Sýrii o život už 41 novinárov alebo spolupracovníkov médií. Nezvestní sú dvaja zahraniční novinári - palestínsko-jordánsky televízny reportér Bašár al-Kadúní a americký novinár na voľnej nohe Austin Tice. November tohto roku bol pre novinárov v Sýrii najkrvavejší - o život ich prišlo najmenej 13.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Politická korektnosť médií
 
v 21.storočí 
 
 

Sme radi, ze aj tento rok prijali nase pozvanie zaujimavi hostia a tesime sa na Vasu ucast.

Hostia:
Gabriel Beer (Trend)
Barbora Demesova (TV Markiza)
Lukas Diko (RTVS)
Brano Dobsinsky (RTVS - Sl.rozhlas)
Martin Hanus (tyzden)
Matus Kostolny (SME)

Moderuje: Pavol Rabara (Postoy).

Voľba Členov Rady rozhlasu a televízie Slovenska

Voľba Členov Rady rozhlasu a televízie Slovenska

  Výzva
 
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá zverejňuje výzvu na podávanie návrhov kandidátov na členov Rady Rozhlasu a televízie Slovenska podľa § 9 ods. 3 zákona č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“), zastúpených z odborníkov v oblasti televízneho vysielania, rozhlasového vysielania a odborníkov v oblasti ekonómie.

Za odborníka sa považuje fyzická osoba, ktorá má vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, najmenej päť rokov odbornej praxe a tri roky riadiacej praxe v požadovanej oblasti.

K návrhu kandidáta je potrebné priložiť:

a) výpis z registra trestov nie starší ako tri mesiace (§ 10 ods. 2),
b) štruktúrovaný životopis,
c) doklad preukazujúci ukončenie vysokoškolského vzdelania druhého stupňa (§ 9 ods. 2),
d) čestné vyhlásenie o spôsobilosti na právne úkony v plnom rozsahu (§ 10 ods. 1),
e) čestné vyhlásenie o splnení podmienky odbornej praxe a riadiacej praxe s uvedením osoby, u ktorej túto prax vykonával (§ 9 ods. 2),
f) čestné vyhlásenie o splnení predpokladov (§ 10 ods. 3 až 6)alebo čestné vyhlásenie, že tieto predpoklady splní do 30 dní od zvolenia,
g) určiť oblasť, ktorú kandidát zastupuje podľa § 9 ods. 1 písm. a) až c),
h) mobilné číslo kandidáta.

Návrh kandidáta spolu so sprievodným listom navrhovateľa a uvedenými prílohami je potrebné doručiť na adresu Výboru NR SR pre kultúru a médiá, Nám. A. Dubčeka 1, 812 80 Bratislava v uzatvorenej obálke označenej heslom „Voľba členov Rady Rozhlasu a televízie Slovenska“ v lehote do 11. januára 2013 najneskôr do 16. hodiny. Návrhy kandidátov, ktoré budú doručené po uvedenom termíne, nebudú zaradené do voľby členov rady.

Podrobné informácie sú uvedené na internetovej stránke NR SR.

Zomrel David Oliver Relin

Zomrel David Oliver Relin



David Oliver Relin, spoluautor kontroverznej knihy Tri šálky čaju, spáchal samovraždu po obvineniach, že veľké časti knihy boli vymyslené. Informovala o tom v pondelok agentúra DPA.
Kniha vyšla v roku 2006 a stala sa bestsellerom. Relin, popredný novinár, ktorý sa venoval humanitárnym záležitostiam, ju napísal v spolupráci s Gregom Mortensonom. Bola o Mortensonovej práci na stavaní škôl pre chudobné deti v Pakistane.
Podľa vyhlásenia Relinovej rodiny trpel 49-ročný autor depresiou. Na život si siahol 15. novembra.
Mortenson sa energický bránil voči obvineniam, že celé časti knihy si vymyslel. Uznal, že niektoré detaily boli v knihe nesprávne a neskôr súhlasil s tým, že preplatí 760 000 dolárov charitatívnej organizácii Stredoázijský inštitút. Relin však o tejto záležitosti na verejnosti nikdy nehovoril.
Pochybnosti o faktoch v diele prvýkrát vzniesol spisovateľ Jon Krakauer v roku 2011. Vyhlásil, že úvodná historka o tom, ako sa Mortenson rozhodol pomáhať dedinčanom, pretože ho v roku 1993 zachránili, je vymyslená. Ďalšie obvinenia sa týkali toho, že Stredoázijský inštitút použil darované peniaze na propagáciu knihy namiesto budovania škôl.


Copyright © TASR 2012

Po svätej Baruši daj pozor na uši

Po svätej Baruši
daj pozor na uši


Jednotka o chĺpoček lepšie .
Dvojka zle.
Spolu iba nad 10 - 10.60 %.

Markíza lepšie .
TV Doma výborne.
DAJTO lepšie.

JOJ horšie .
JOJ PLUS tiež horšie.

TA 3  lepšie.





Jednotka - 8.75 % ;
Dvojka - 1.85 % ;
Markíza - 24.92 % ;
TV DOMA - 6.20% ;
DAJTO- 2.65 %
TV JOJ – 20.02 % ;
JOJ PLUS- 3.87 % ;
TA 3 - 1.72 %

Pridáva sa aj Slovenská únia nohejbalu

Pridáva sa aj Slovenská

únia nohejbalu


Stanovisko Rady Únie slovenských novinárov




Rada Únie slovenských novinárov (ÚSN) vyjadruje znepokojenie nad staronovým atakom niektorých jednotlivcov, ktorí v týchto dňoch iniciovali Petíciu za zrušenie povinných príspevkov do umeleckých fondov a vyvíjajú aj aktivity, priamo na pôde Národnej rady SR, za zmenu Zákona č. 13/1993 Z. z. o umeleckých fondoch.

ÚSN vyjadruje plnú podporu doterajšiemu spôsobu financovania Literárneho fondu, pretože ako národnokultúrna verejnoprávna inštitúcia, ktorá podporuje vznik nových diel z oblasti slovesnej, divadelnej, rozhlasovej, televíznej a filmovej kultúry má nezastupiteľné miesto v našej spoločnosti.

Domnievame sa, že zrušením povinných 2 percentných autorských príspevkov do Literárneho fondu, by sa narušila schopnosť fondu naďalej podporovať slovenskú národnú tvorbu a mohlo by to viesť v konečnom dôsledku aj k jeho zániku.

Bytostne by sa takéto opatrenie dotklo aj ÚSN, pretože z Literárneho fondu čerpáme finančné prostriedky na úhradu prednášateľov na našich odborných seminároch, naši členovia majú možnosť čerpať príspevky na tvorivé štipendiá a na podporu v rámci sociálneho programu.

Dôrazne preto protestujeme proti neserióznej likvidačnej iniciatíve niektorých jednotlivcov, ktorí v žiadnom prípade nezastupujú našu organizáciu.

Vyslovujeme plnú podporu doterajšiemu spôsobu financovania Literárneho fondu.

Rada Únie slovenských novinárov.

Za správnosť:

Dr. Vladimír Dobrovič

hospodár ÚSN







4. 12. 2012

PETÍCIA ZA ZLEPŠENIE POSTAVENIA AUTOROV

PETÍCIA ZA ZLEPŠENIE

POSTAVENIA AUTOROV




Dňa 5.decembra 2012 sa uskutoční stretnutie predstaviteľov Európskej komisie iniciované Jose Manuel Barrosom – prezidentom Európskej komisie za účelom prijímania opatrení v oblasti autorských práv. Diskusia, sa bude niesť v duchu dialógu medzi zástupkyňou komisie Neelie Kroes, podpredsedníčkou Európskej komisie, ktorá presadzuje viac výnimiek z autorského práva a Michelom Barnierom, komisárom pre vnútorný trh a služby, ktorý zastáva odlišný postoj. Na stretnutí sa zúčastní viacero osôb, ktoré nie sú expertami v autorskoprávnej oblasti a ich poznatky z oblasti ochrany autorských práv sú na laickej úrovni. Keďže budú presadzovať svoje záujmy, ich vplyv na rozhodovanie Európskej komisie môže byť pre autorov veľmi negatívny. Spoločnosť SAA (Society of audiovisual authors), združujúca organizácie zastupujúce práva audiovizuálnych autorov, v tejto súvislosti pripravila Petíciu na podporu postavenia európskych autorov. Petíciu už podpísalo množstvo popredných umelcov z viacerých krajín Európy. Podpora vo forme podpisov od čo najväčšieho počtu autorov zo Slovenska je veľmi dôležitá. Petícia je zameraná predovšetkým proti snahám rôznych lobistických skupín, ktorých hlavným cieľom je:
- obmedziť právo autorov na primeranú odmenu,
- vyčleniť autorské práva z digitálneho prostredia, čo znamená, že keď sa budú diela šíriť napr. na internete alebo prostredníctvom smartphonov či tabletov, autori za ne nebudú dostávať odmenu, ktorá im patrí,
- rozšíriť výnimky z výhradných autorských práv, kedy sa nemusí autorom uhrádzať odmena za použitie ich diel a pod. Petícia je adresovaná zástupcom Európskej komisie, ktorí sa stretávajú 5. decembra 2012. Jej účelom je upozorniť na nevýhodné postavenie autorov v spoločnosti, neustále znižovanie ich príjmov z použitia diel. Je veľmi dôležité, aby na stretnutí osôb, ktoré zodpovedajú za prijímanie opatrení, bol zastúpený aj hlas autorov. Podporte aj Vy svojím podpisom petíciu, ktorá môže zabrániť obmedzovaniu Vašich práv a zlepšiť Vaše postavenie v spoločnosti. Pokiaľ sa rozhodnete pripojiť svoj podpis, urobte tak ešte dnes, aby aj Váš hlas zaznel na stretnutí predstaviteľov Európskej komisie. Miesto pre Vašu podporu nájdete po odkliknutí odkazu na petíciu na konci príslušnej webovej stránky.


SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Súd vydal ďalšie predbežné opatrenie v prípade kauzy Dr. Ludského. Ako informoval portál omediach.com, televízia JOJ by sa podľa neho mala "zdržať konania, ktorým by dochádzalo k verejnému prenosu audiovizuálnych diel tvoriacich druhú sériu televízneho seriálu Dr. Ludsky."
Súdny spor sa začal žalobou Stana Dančiaka ml. a Romana Olekšáka, ktorí písali scenáre prvej série. Tí tvrdia, že spoločnosť Slovenská produkčná, ktorá zabezpečuje výrobu programov pre JOJ, s nimi po prvej sérii neuzavrela ďalšiu zmluvu a scenáre bez ich súhlasu písali iní autori. "Odvysielaním druhej série televízneho seriálu Dr. Ludsky bez vysporiadania autorských práv by spoluautorom mohla vzniknúť majetková aj nemajetková ujma," dal im za pravdu súd v predbežnom opatrení, v ktorom druhú sériu zakázal vysielať.
Televízia naň reagovala tak, že názov Dr. Ludsky zmenila na Dr. Dokonalý a seriál je naďalej na obrazovkách. Ako povedali Dančiak ml. a Olekšák pre omediach.com, je to iba formálna zmena, ktorá nič nemení na tom, že sú porušené ich autorské práva. V rámci lehoty uvedenej v predbežnom opatrení podajú na súde žalobu, na základe ktorej bude súd rozhodovať vo veci samej. Tiež budú požadovať náhradu škôd. Portál omediach.com požiadal o stanovisko aj TV JOJ, tá sa zatiaľ nevyjadrila. Samotná televízia tiež začiatkom novembra oznámila, že chystá vlastné trestné oznámenie pre "podozrenie zo spáchania trestných činov podvodu a marenia spravodlivosti."

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné

Vysielateľ súkromnej televízie Joj by mal zaplatiť pokutu 3319 eur za vysielanie nadmerného množstva reklamy. Rozhodla dnes o tom Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Súkromná televízia sa mala porušenia dopustiť 27. mája, keď v priebehu dvoch hodinových blokov udelila reklame viac ako maximálne povolených 12 minút.
Sankciu v rovnakej finančnej výške licenčná rada uložila aj televízii Markíza. Súkromná stanica podľa členov rady nedostatočne oddelila vlastnú reklamu počas vysielania filmu Dědictví 22. júla. Ďalších tisíc eur by mala TV Markíza zaplatiť za porušenie zákazu priamej podpory sponzora, keď sa vo vysielaní Telerána objavila zmienka o tovaroch súkromnej spoločnosti.
Finančná pokuta neobišla ani verejnoprávneho vysielateľa. Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) financovaný z takzvaných koncesionárskych poplatkov by mal zaplatiť takmer 500 eur za nedostatočné oddelenie reklamy od programu vo vysielaní Rádia FM.

Copyright © TASR 2012

TO JE TV !

TO JE TV !



3. 12. 2012

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
 

Projekt rusínskeho internetového rádia je tesne pred svojím spustením. Už v pondelok 3. decembra o 17.00 h začne vysielať rádio Rusyn FM. Jeho cieľom je osloviť rusínsku komunitu na Slovensku, ale aj v zahraničí.
Vysielanie sa začne dvojhodinovým blokom reportáží, ankiet a informácií. Hudobnú zložku budú tvoriť rusínske ľudové a moderné piesne, ale aj overené celosvetové hity. Vysielanie sa bude reprízovať v takých časoch, aby ho bolo možné počúvať aj v USA a Kanade.
"Na začiatku pôjde o občasné vysielanie raz za týždeň, postupne sa periodicita vysielania bude zvyšovať," uviedol autor projektu a predseda organizácie molody.Rusyny Peter Štefaňák. Dodal, že programová štruktúra i časy vysielania sa budú postupne profilovať podľa odozvy poslucháčov. Už teraz je dostupná stránka www.radio.rusyny.org, na ktorej sa odrátava čas do začiatku vysielania. Slogan média je "Rádio pre všetkých Rusínov".
V predpokladanej programovej štruktúre sa aj preto počíta s blokmi, ktoré budú prinášať informácie týkajúce sa rusínskej komunity, pozvánky na kultúrne podujatia, priame prenosy z liturgií i rozhovory s rusínskymi osobnosťami. Štefaňák uviedol, že hlavným cieľom rádia je šíriť povedomie o Rusínoch a prebudiť v nich väčší záujem o vlastnú kultúru a jazyk.
"Internetové rádio je z tohto pohľadu výborným komunikačným kanálom, keďže väčšina ľudí je dnes na internete," povedal pre TASR Štefaňák a dodal, že práve online prostredie by malo prilákať mladých ľudí s rusínskymi koreňmi, ktorí stratili kontakt s rusínskym jazykom i kultúrou. Rusyn FM bude so svojimi poslucháčmi komunikovať aj prostredníctvom viacerých sociálnych sietí.
Prvé hodiny vysielania rusínskeho internetového rádia bude napĺňať osemčlenný tím v zložení Marek Brieška, Peter Štefaňák, Ľudmila Sekeráková, Michal Pilip, Marianna Knapová, Paula Grobárová, Martin Karaš a Peter Medviď.
Projekt bol podporený grantovou schémou Úrady vlády Slovenskej republiky.

 

Copyright © TASR 2012

2. 12. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Izraelská Strana práce pôjde do nadchádzajúcich parlamentných volieb s kandidátkou, na ktorej dominujú sociálni aktivisti a bývalí novinári. Strana dnes zverejnila výsledky štvrtkových primárnych volieb, informovala agentúra Associated Press.
Šesť bývalých žurnalistov vrátane predsedníčky strany Šely Jachimovičovej je medzi prvými 25 menami na kandidátke strany v parlamentných voľbách, ktoré budú 22. januára.
Mnohí z bývalých žurnalistov v Strane práce sú sociálni aktivisti, ktorí si myslia, že vláda by mala robiť viac na pomoc strednej triede a nižším vrstvám. Jachimovičová, bývalá televízna a rozhlasová komentátorka, oživila stranu, ktorá priviedla v roku 1948 Izrael k nezávislosti, tým, že sa zamerala na sociálne a hospodárske problémy krajiny.
Na popredných miestach kandidátky je tiež niekoľko vodcov minuloročných sociálnych protestov, na ktorých sa v uliciach zúčastnili tisíce Izraelčanov. Čelným kandidátom je tiež skúsený poslanec a bývalý minister obrany Amir Perec.
Predvolebné prieskumy ukázali, že Strana práce by mohla vyjsť z parlamentných volieb ako druhá najsilnejšia po strane Likud premiéra Benjamina Netanjahua, ktorá sa stavia nekompromisne voči ústupkom Palestínčanom. Strana práce by podľa prieskumov mohla získať okolo 19 zo 120 kresiel parlamentu, kde ich má v súčasnosti iba osem.
Medzi terajšími poslancami izraelského parlamentu je v súčasnosti 11 bývalých novinárov.
Podľa analytikov ich nedávny nárast odráža túžbu po novej krvi na politickej scéne, ktorej už dlho dominujú tie isté tváre. Ich sociálna aktivita je osviežujúcou zmenou od korupčných škandálov, ktoré sprevádzajú čoraz viac politikov. Mediálne hviezdy využívajú to, že sú nové a súčasne všeobecne známe. Podľa kritikov tohto fenoménu to však poškodzuje spravodajstvo, pretože ubúda nestrannosti žurnalistov, napísala agentúra Associated Press.

Nemecká tlač prežíva podľa názoru Spolkového úradu práce (BA) v súčasnosti najväčšiu vlnu prepúšťania od vzniku Nemecka v roku 1949.

"Predtým sem-tam skrachovali jednotlivé redakcie. Ale nikdy to nedosiahlo súčasný rozsah, kde máme niekoľko redakcií, ktoré prepustia množstvo ľudí," povedala agentúre DPA hovorkyňa BA.
V dôsledku nižších výnosov z reklamy sú vydavatelia nútení rušiť tituly, znižovať počet pracovných miest alebo reštrukturalizovať. Celkovo sú ovplyvnené stovky pracovných miest.
Na budúci týždeň 7. decembra tak napríklad poslednýkrát vyjdú noviny Financial Times Deutschland (FTD), pred dvoma týždňami vyhlásil bankrot denník Frankfurter Rundschau. Už koncom septembra prestal po 93 rokoch vychádzať večerník Abendzeitung Nürnberg. Prolémy má aj tlačová agentúra DAPD.
Len bankrot Frankfurter Rundschau ohrozil takmer 500 pracovných miest. Vo vydavateľstve Gruner + Jahr-Wirtschaftsmedien, kam patrí aj FTD, sa to týka viac ako 300 zamestnancov. Vydavateľstvo Berliner Verlag (tituly Berliner Kurier a Berliner Zeitung) musí škrtnúť aspoň 40 miest, zánik Abendzeitung Nürnberg nechal bez práce 35 ľudí.
Momentálna situácia na trhu práce je podľa hovorkyne BA ťažká a šanca, že novinári z tlačených médií sa v nich opäť zamestnajú, nie je veľmi veľká. Alternatívou sú internetové médiá alebo firemná komunikácia.

Copyright © TASR 2012