DALITO!

24. 11. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Dva významné čiernohorské opozičné denníky, Vijesti a Dan, čelia žalobám zo strany Any Kolarevičovej, sestry dezignovaného premiéra krajiny Mila Djukanoviča. Informuje o tom rakúska tlačová agentúra APA.

Podľa rovnakého zdroja periodiká opakovane priniesli podrobné informácie o výsledkoch vyšetrovania amerických orgánov v prípade údajnej korupcie pri predaji čiernohorského štátneho Telekomu dcérskej spoločnosti Deutsche Telekom z Maďarska v roku 2005.
Podľa nich Magyar Telekom podplatil troch čiernohorských funkcionárov, vrátane sestry špičkového politika krajiny, sumou 7,35 milióna eur. Djukanovičova sestra sa na privatizácii Telekomu v balkánskej krajine spolupodieľala ako právnička. Obvinenia z korupcie opakovane odmietla a od oboch tlačovín požaduje teraz za spôsobenú duševnú ujmu 200.000 eur odškodného.
Vplyvný brat Kolarevičovej pri septembrovom hearingu na pôde parlamentnej vyšetrovacej komisie v Podgorici vypovedal, že nemá žiadne vedomosti o korupcii v danej kauze a dôrazne sa zastal sestry.
Ako vyšlo najavo, Ana Kolarevičová podala žalobu na oba denníky ešte 9. novembra, teda v deň, keď jej brata Mila Djukanoviča znova poverili zostavením čiernohorskej vlády.
Podľa slov Nikolu Markoviča, zástupcu šéfredaktora novín Dan, je žaloba signálom slabosti Djukanovičovho režimu.
Podľa názoru šéfa denníka Vijesti Željka Ivanoviča ide o signál, že Djukanovič mieni pokračovať v prenasledovaní nezávislých médií.



Ruským médiám financovaným z cudziny hrozí, že sa budú musieť registrovať ako "zahraniční agenti".
Rovnakú povinnosť, aká už v Rusku platí pre mimovládne organizácie podporované zo zahraničia, chce zaviesť skupina poslancov, ktorí už predložili príslušný návrh Štátnej dume. Informovala o tom  agentúra Reuters.
Podľa kritikov ide o ďalší zo série legislatívnych krokov zameraných na potlačenie odporcov prezidenta Vladimira Putina.
Návrh zákona zaraďuje do kategórie "zahraničných agentov" médiá, ktoré dostávajú viac ako 50 percent svojich príjmov z mimoruských zdrojov. Za tie by sa považovali zahraničné vlády a ich orgány, medzinárodné a zahraničné organizácie, ako aj občania iných krajín a ľudia bez občianstva.
Zatiaľ nie je jasné, či by mali byť medzi "agentov" zaradené len ruské médiá financované z cudziny, alebo aj pobočky zahraničných médií pôsobiace v Rusku. Podľa agentúry Reuters by nová legislatíva posilnila moc ruských štátnych médií podporujúcich politiku Kremľa.
Návrh zákona o médiách kritizoval aj Putinov poradca pre ľudské práva Michail Fedotov, podľa ktorého by mohol prispieť k medzinárodnej izolácii Ruska. "Títo poslanci obhajujú železnú oponu," konštatoval Fedotov.


Copyright © TASR 2012



Televízna spoločnosť Discovery v priebehu jediného týždňa oznámila, že končí s výrobou dvoch populárnych relácií American Chopper (2003) a Špinavé práce (2005). Seriál o firme Orange County Choppers sa skončí po desiatich sériách, Špinavé práce v hlavnej úlohe s Mikeom Roweom prestanú vyrábať po ôsmich sériách. "Keď sa Špinavé práce na pár mesiacov vytratili z obrazoviek, ľudia začali premýšľať nad tým, či je relácia zrušená. Začali sa šíriť klebety a otázky o budúcnosti šou mi začali zaplňovať moju schránku. V minulých rokoch som divákov veľmi rád uisťoval, že Špinavé práce budú pokračovať ďalšou sériou. A vždy to tak bolo. Avšak tento rok už klebety vyvrátiť nemôžem. Pred pár týždňami ma oficiálne informovali, že seriál má nový status, ktorý by som označil ako trvalá prestávka. Inak sa tomu hovorí zrušenie," napísal 50-ročný Rowe. Ten priznal, že pre neho nebude ľahké zvykať si na budúcnosť bez explodujúcich toaliet, jedovatých hadov a fekálií od všetkých druhov zvierat.
Seriál American Chopper, ktorý sledoval počínanie rodinnej firmy Teutelovcov, kde na zákazku vyrábali exkluzívne motocykle pre bohatých zákazníkov, sa skončil po 233 epizódach. Reláciu sledovali milióny ľudí aj pre neustále konflikty medzi dvoma hlavnými predstaviteľmi - otcom Paulom a jeho synom Paulom juniorom. Ich hádky vyvrcholili v roku 2008, keď Paul senior z firmy vyhodil Paula juniora. Ten si založil vlastnú spoločnosť Paul Junior Designs. Discovery ju v roku 2010 vysielala na sesterskej televízii TLC pod názvom American Chopper: Senior vs. Junior. Neskôr sa ale otec so synom uzmierili a tvorcovia šou sa vrátili k pôvodnému názvu relácie, pričom vysielanie pokračovalo na TLC. "Orange County Choppers a Paul Junior Designs želáme len to najlepšie," uviedla Eileen O’Neill, riaditeľka staníc Discovery Channel a TLC.
Informácie pochádzajú z webových stránok huffingtonpost.com a usmagazine.com.


Nemecký denník Financial Times Deutschland (FTD) končí. Posledné vydanie nemeckej verzie periodika vydávaného v britskom Londýne vyjde začiatkom decembra. Dôvodom zániku média je fakt, že za 12 rokov sa mu nepodarilo výraznejšie ohroziť konkurenčný denník Handelsblatt a ani raz skončiť rok so ziskom. Vydavateľ FTD potvrdil, že končí aj jeho internetová stránka, pričom zánik bude znamenať zrušenie celkovo 360 pracovných miest.

Podobne ako FTD minulý týždeň po takmer 70 rokoch dopadol aj ľavicový denník Frankfurter Rundschau, pričom v októbri musela o ochranu pred veriteľmi požiadať aj druhá najväčšia tlačová agentúra v krajine DAPD.




© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS


RTVS sa zapojila do jedinečného nadnárodného projektu PREČO CHUDOBA? (WHY POVERTY?), ktorého cieľom je naštartovať diskusiu o príčinách chudoby v 21. storočí na národnej a globálnej úrovni. Projekt s podporou Európskej vysielacej únie (EBU) a takmer 70 vysielateľov má potenciál prostredníctvom televízie, rozhlasu, internetu a sprievodných podujatí osloviť 500 miliónov ľudí na celom svete.


Projekt PREČO CHUDOBA? štartuje v nedeľu 25. novembra 2012 a ľudia na celom svete si budú môcť počas jedného týždňa položiť otázku, prečo existuje chudoba v 21. storočí. RTVS ako jeden z európskych verejnoprávnych vysielateľov, ktorí tento výnimočný projekt podporujú, bude počas nasledujúceho týždňa vysielať programy na tému chudoba v súčasnom svete. Na Dvojke uvedieme od nedele osem hodinových dokumentov a téme sa budeme venovať aj v diskusných reláciách Doslova, Večer pod lampou a 5 minút po dvanástej. Pred hlavnými večernými správami zaradíme počas týždňa boja s chudobou každý deň o 18.50 h na Dvojke postupne päť krátkych dokumentárnych filmov na túto tematiku. Do projektu sa zapojí aj Rádio Slovensko a Rádio Regina.



PREČO CHUDOBA? WHY POVERTY?

Unikátny nadnárodný projekt dokumentárnych filmov o chudobe vo svete - o jej rozličných formách a najmä príčinách. Ide o mediálny projekt, ktorý majú možnosť nielen vidieť, ale aj počuť stámilióny ľudí po celom svete. A to prostredníctvom televízie, rozhlasu, internetu a verejných podujatí. Zorganizovala ho nezisková organizácia Steps International so sídlom v Dánsku, Južnej Afrike a Indii. Jednotlivé filmy pripravili rôzni producenti z celého sveta ocenení mnohými prestížnymi filmovými cenami.





Projekt PREČO CHUDOBA? na Rádiu Slovensko a Rádiu Regina

Rádio Slovensko

Téma na dnešný večer - utorok 27. 11. 20:00 – 22:00

Téma na dnešné ráno - štvrtok 29. 11. 05:00 – 09:00



Rádio Regina

Klub Rádia Regina – streda 28. 11. 15:30 – 15:55 – rozhovor so sociologičkou Zuzanou Kusou o chudobe: príčiny, dôsledky, relativita chudoby a rozdiely v regiónoch.

Chudoba z pohľadu samosprávy – štvrtok 29. 11. Počas dňa odvysielame rozhovor so zástupcom ZMOSu o možnostiach pomáhať chudobným v obciach a mestách, priblížime pohľady starostov z východu, západu a stredu Slovenska o tom, ako konkrétne pomáhajú na svojom poli pôsobnosti.



Projekt PREČO CHUDOBA? Séria dokumentárnych filmov na Dvojke



1. Animovaná história (25. 11. 20:00)

V dejinách modernej civilizácie sa ľudia neustále snažili vykynožiť chudobu. Čo sa môžeme naučiť od generácií tých, ktorí pri tejto snahe zlyhali? Vyberte sa na cestu dejinami chudoby - v tomto humorne ladenom animovanom i dokumentárnom filme...



2. Solárne mamy (26. 11. 21: 00)

Rafea je druhou manželkou beduína. Vybrali ju, aby navštevovala školu v Indii, ktorá sa venuje nevzdelaným ženám v strednom veku z chudobných oblastí a školí ich v zavádzaní a obsluhe solárnych zariadení. Školu navštevujú ženy z celého sveta. Učia sa tu obsluhovať elektronické komponenty bez toho, aby vedeli čítať. Ale najťažšie pre Rafeu je presadiť sa pri úsilí vyviesť svoju rodinu z chudoby...



3. Vitaj na svete (27. 11. 21:00)

Do akej miery závisí osud novorodenca od podmienok a miesta jeho narodenia? Vraví sa, že to, čo sa stane prvých 24 hodín po pôrode, určuje nielen šance na prežitie malého človeka, ale aj jeho zdravotné perspektívy a vývoj. Film Vitajte na svete sleduje pôrody detí v Sierra Leone, Kambodži a v Spojených štátoch. Porovnáva detskú úmrtnosť, chorobnosť, práva matiek a podmienky zdravotnej starostlivosti v jednotlivých miestach.



4. Vzdelanie, vzdelanie... (28. 11. 21:00 )

V Číne považujú vzdelanie za jedinú cestu, ako uniknúť chudobe. Čínsky vzdelávací systém sa však dostáva do súkromných rúk ziskových organizácií. Nad budúcnosťou miliónov študentov visí veľký otáznik. Čínski mladí majú oveľa ťažší prístup na vysoké školy ako kedykoľvek predtým. Čo to prinesie tejto najľudnatejšej krajine sveta?



5. Park Avenue (29. 11. 21:00)

740 Park Ave v New Yorku je adresou mimoriadne bohatých Američanov. Iba desať minút smerom na sever sa nachádza Park Avenue v štvrti Bronx - tu potrebuje takmer polovica obyvateľov stravné lístky a možnosť, že vám tu zahynie dieťa je 20-krát vyššia. Za posledných 30 rokov sa sociálne rozdiely v Spojených štátoch zväčšili. Americký sen platí iba pre tých, ktorí majú peniaze na to, aby nimi ovplyvňovali politikov.



6. Opojenie pôdou (30. 11. 21:00)

75% obyvateľov africkej krajiny Mali sa živí pôdohospodárstvom. Jej pôdu si však prenajímajú bohaté krajiny ako Saudská Arábia a Čína. Rozľahlé pozemky pretvárajú na veľké agrárne farmy. Mnohí miestni obyvatelia sa tomu však bránia, pretože prichádzajú o pôdu a zahraničných investorov vnímajú ako imperialistov. Po pokuse o vojenský prevrat v Mali sa developeri stiahli - ale dokážu malijskí farmári čeliť nedostatku potravín a zbaviť sa chudoby aj vlastnými silami?



7. Rozkrádanie Afriky (1. 12. 20:00)

Rüschlikon je dedina vo Švajčiarsku s veľmi nízkymi daňami a veľmi bohatými obyvateľmi. Jej príjem z daní je oveľa vyšší ako táto obec dokáže využiť. A to vďaka jednému obyvateľovi - Ivanovi Glasenbergovi, ktorý je riaditeľom firmy vlastniacej bane na meď v Zambii. Avšak v Zambii nemajú z týchto baní veľký príjem, i keď má táto krajina tretie najväčšie rezervy medi na svete. 60 percent populácie Zambie žije denne z menej ako jedného dolára. 80 percent obyvateľov je bez práce. Film sa zaoberá daňovými systémami, ktoré využívajú mnohé zahraničné firmy v Afrike.



8. Dajte nám peniaze(2. 12. 20:00)

Tento film skúma, ako dokážu svetové celebrity zmeniť svet humanitárnej pomoci. Dokáže populárna osobnosť pozitívne ovplyvniť súčasný stav svetovej spoločnosti? Vyberte sa spolu s autormi filmu do zákulisia globálnych kampaní na pomoc trpiacim - spolu s hviezdami Bobom Geldofom, Bonom a inými...



Diskusie na tému chudoba v súčasnom svete na Dvojke

Doslova – utorok 27. 11. 22:00

Večer pod lampou – štvrtok 29. 11. 22:00

5 minút po dvanástej – sobota 1. 12. 12:05

Zomrel Larry Hagman

Zomrel Larry Hagman






Americký herec Larry Hagman, ktorý stvárnil bezohľadného ropného magnáta J.R. Ewinga v seriáli Dallas, zomrel v piatok v dallaskej nemocnici vo veku 81 rokov. S odvolaním sa na jeho rodinu o tom informovali noviny Dallas Morning News.
Hagman podľa správy podľahol v piatok popoludní komplikáciám súvisiacim s jeho bojom s rakovinou. Okrem nej trpel cirhózou pečene v 90. rokoch po desaťročiach problémov s alkoholom, uviedla agentúra Reuters.
Naposledy sa objavil tento rok v znova oživenom seriáli v rovnakej úlohe ako v 80. rokoch. "Larry bol späť vo svojom milovanom Dallase, kde znova hral kultovú úlohu, ktorú mal najradšej," citovali noviny rodinu, ktorá požiadala o zachovanie súkromia.
Seriál Dallas, ktorý mal premiéru v roku 1978, urobil z Hagmana superhviezdu. V súkromní však mal ďaleko od intrigánskeho "Džejára", keď ho priatelia opisovali ako dobrosrdečného a vtipného. A nebola mu blízka ani ropa: propagoval solárnu energiu, konštatovala agentúra DPA.

Copyright © TASR 2012

TO JE TV !

TO JE TV !


23. 11. 2012

Zomrel José Luis Borau

Zomrel José Luis Borau




Niekdajší prezident Španielskej filmovej akadémie, režisér, scenárista, príležitostný herec, ale aj spisovateľ José Luis Borau zomrel dnes v Madride vo veku 83 rokov. Informovala o tom Kráľovská španielska akadémia, ktorej členom bol filmár v ostatných rokoch.
Rodák zo Zaragozy sa v poslednej fáze Francovej diktatúry radil medzi veľké prísľuby španielskej kinematografie. Jeho práce bodovali na medzinárodnej scéne, čoho najlepším dôkazom je Zlatá mušľa i ocenenie pre najlepší španielsky nakrútený film na MFF v baskickom San Sebastiáne za kriminálnu drámu Furtivos (1975), ale aj Strieborný medveď za najlepšiu réžiu na Berlinale o dva roky neskôr pre snímku La Camada Negra, ktorú podľa Borauovho scenára nakrútil Manuel Gutiérrez Aragón.
Zosnulý bol i laureátom viacerých prestížnych ocenení z relatívne nedávnej minulosti, vrátane španielskeho Oscara - Premio Goya za réžiu filmu Leo (2001) alebo Národnej filmovej ceny (2002).


Copyright © TASR 2012

TASR NEWS

TASR NEWS




Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) spustila nový portál pre žiakov a študentov www.skolskyservis.sk. TASR si ním chce posilniť svoju pozíciu u mladej generácie a rozšíriť aj svoju hlavnú úlohu – službu verejnosti. Portál bude denne ponúkať správy z produkcie študentov a pedagógov rozčlenené podľa základných druhov škôl – základné školy, stredné školy, vysoké školy, univerzity. Stránka tým získa na prehľadnosti a vďaka ľahšej orientácii môžu so servisom komfortne pracovať žiaci aj učitelia.
Prispievatelia do tohto unikátneho projektu verejnoprávnej agentúry vznikom portálu získajú väčší priestor na zverejnenie svojich článkov. Tiež si získajú aj nových čitateľov, pretože ich správy si bude môcť prečítať každý návštevník stránky. Portál bude uverejňovať aj najdôležitejšie správy z diania v slovenskom školstve z produkcie TASR, doplnené o zaujímavosti zo sveta vedy a techniky, histórie a umenia. Čitatelia si nájdu aj tipy na voľnočasové aktivity a kultúrne vyžitie.
"Spustením nového webu pre Školský servis plníme aj jeden z hlavných cieľov Projektu TASR do každej školy, ktorý TASR prevádzkuje už od februára 2009," uviedol generálny riaditeľ agentúry Jaroslav Rezník. Zároveň dodal, že "to, že žiaci s našim servisom nielen pracujú, ale doň i prispievajú, formuje ich vzťah k tvorivému mysleniu a prebúdza to ich záujem o aktuálne dianie a ich snahu formovať veci okolo seba".
Od februára 2009 v školskom servise, kde prispievajú žiaci, študenti a pedagógovia, TASR vydala vyše 40 000 správ. Kompletné servisy TASR sú prístupné v 2899 základných a stredných školách a na 41 vysokých školách.
Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) je lídrom na slovenskom agentúrnom trhu. Mesačne odvysiela cca 14 000 textových správ, viac ako 1200 zvukov, 600 videí a desaťtisíce fotografií. Okrem toho je prevádzkovateľom spravodajského portálu Teraz.sk a Webmagazin.sk.



Portál o životnom štýle Webmagazin.sk začal dnes uverejňovať na pokračovanie knihu Gorily v podsvetí od spisovateľa a publicistu Gustáva Murína. Nové kapitoly si čitatelia budú môcť prečítať vždy v piatok, v pondelok a v stredu od 13.00 h. Pre TASR to uviedol šéfeditor portálu Martin Dorčák.
Kniha Gorily v podsvetí prináša rozšírenú a aktualizovanú históriu slovenského podsvetia od primitívneho výpalníctva až po najväčšiu korupčnú kauzu Gorila. Popisuje koniec veľkých mafiánskych bossov a nástup mafie v bielych rukavičkách. Približuje štvrťstoročie lúpežného ťaženia po Slovensku so samopalom v jednej a zlatou kreditnou kartou v druhej ruke.
Gustáv Murín je spisovateľ a publicista, ktorý doteraz vydal 27 kníh - román, novelu, zbierky poviedok a esejí, zbierku článkov o kultúre a médiách, vedecko-popularizačnú štúdiu o biológii, dlhovekosti, manželstve, encyklopédie a zbierky cestovných príbehov. Na svoje knižné konto si pripísal aj štyri štúdie o podsvetí na Slovensku v 90. rokoch. Jednu z nich s názvom Gorily v podsvetí prinesie portál Webmagazin.sk.
Webmagazin.sk odštartoval v septembri 2012, jeho prevádzkovateľom je TASR. Počas prvého mesiaca ho navštívilo viac ako 50.000 unikátnych návštevníkov.

Copyright © TASR 2012

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS






Obnovený Helsinský výbor pre ľudské práva na Slovensku (HVS) vyjadruje znepokojenie nad tým, ako zo strany verejne činných osôb prichádza v súčasnosti k prekrútenej interpretácii práva na slobodu názoru a prejavu. Na najmarkantnejšie príklady poukázali členovia HVS na dnešnej tlačovej konferencii.
"V súčasnosti sme svedkami, ako sa ochrana osobnostných práv verejne činných osôb zamieňa s ich nedotknuteľnosťou a nepostihnuteľnosťou," uviedol predseda HVS Kálmán Petőcz. K flagrantným prípadom tohto stavu patria podľa členov HVS aj prípady filmárky Zuzany Piussy či novinárky Zuzany Petkovej. "Ich poukazovanie na odmietanie verejne činných osôb zodpovedať sa za výkon svojich funkcií vyhlasujú niektorí sudcovia a predstavitelia orgánov činných v trestnom konaní za zneužívanie slobody tvorby a prejavu," pripomenul Petőcz.
V tejto súvislosti však Petőcz zdôraznil, že sloboda prejavu zahŕňa okrem iného aj slobodu informovania o veciach verejného záujmu a tiež slobodu umeleckého prejavu. HVS sa preto zasadzuje o to, aby príslušné orgány upustili od trestného stíhania filmárky Zuzany Piussy a rovnako tak ukončili aj trestné stíhanie novinárky Zuzany Petkovej.
Predseda Helsinského výboru pre ľudské práva na Slovensku zároveň vyjadril presvedčenie, že skutočné zneužívanie slobody prejavu na šírenie nenávistnej reči, rasovej, národnostnej a inej neznášanlivosti, a to aj zo strany verejne činných osôb, je na Slovensku dlhodobo nepostihované. "To vedie k radikalizácii postojov spoločnosti, najmä mládeže," dodal Petőcz.



Poslanci vládneho Smeru-SD podporili v prvom čítaní návrh novely zákona Branislava Škripeka (OĽaNO) bojujúci proti erotike v dennej tlači preto, aby postrašili médiá. Na dnešnej tlačovej konferencii to vyhlásil poslanec SaS Martin Chren s tým, že Smer-SD chcel demonštrovať svoju moc meniť zákony v neprospech médií.
"Jeden z poslancov Smeru-SD nás pred hlasovaním presviedčal, aby sme zahlasovali kladne, že tie noviny aspoň trochu postrašíme. Som presvedčený, že podporili tento návrh, aby postrašili médiá a aby médiá poslúchali," povedal Chren, podľa ktorého v druhom čítaní tento návrh nesmie prejsť. Poslanec neskôr prezradil, že liberálov s touto argumentáciou presviedčal predseda mediálneho výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD).
Poslanec Juraj Droba (SaS) podľa svojich slov neveril, že Škripekov "bláznivý návrh" nájde výraznú podporu. "To, čo on predviedol, takýto nezmysel si nedovolilo ani KDH za 20 rokov svojej existencie. Čiastočná nahota sa stala súčasťou európskej kultúry a v médiách sa stala od 70. rokov viac-menej bežnou," vysvetlil.
Podľa Drobu Škripekov návrh zasahuje do slobody jednotlivca, slobody prejavu a nezávislej tlače. "Ak prejde, budú to takmer likvidačné výzvy pre niektorých vydavateľov. Polonahá žena v denníku je pomaly svätica v porovnaní s tým, čo cez tri kliknutia nájdete na internete, naozaj tvrdé porno," upozornil. Droba je presvedčený že Škripekov návrh nás vracia do čias stredoveku, je inkvizičný a hlúpy. "Ja si nemyslím, že prejde, ale má to byť varovaním pre vydavateľov, že ak budú písať zle, môže sa im niečo také pritrafiť," dodal.
Chren zároveň informoval, že idea novely zákona, ktorým sa upravujú podmienky predaja a rozširovania tlače a iných vecí spôsobilých ohroziť mravnosť, prekvapila aj v európskych štruktúrach. "Naši liberálni kolegovia ho chápu ako pokus o útok na slobodu tlače," uzavrel.
Cieľom Škripekovej novely je zakázať predaj a rozširovanie tlače a iných vecí, ktoré môžu ohroziť mravnosť, osobám mladším ako 18 rokov. Novelou chce dosiahnuť, aby v pravidelnej dennej tlači a periodikách, ktoré nie sú označované ako erotické, sa nemohlo vyskytovať obscénne zobrazenie ľudského tela. Poslanec odmietol, že by išlo o cenzúru. "Tak, ako sme schopní akceptovať, že je nesprávne deťom a mladým ľuďom predávať alkohol, rovnako chcem vyvolať túto diskusiu, aby sme rešpektovali, že do 18 rokov nemáme sprístupňovať dehonestujúco podávaný pohľad na ľudské telo a intimitu človeka," uviedol pred časom Škripek.
O tom, či novela zákona bude aj platiť, definitívne rozhodne parlament na decembrovej schôdzi.

Copyright © TASR 2012

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA




„ Petraeus je bastard a Američania sú všetci rovnakí .V súlade s islamských právom by ho mali zastreliť alebo ukameňovať. Pre Američanov a ľudí zo Západu je takéto správanie úplne normálne. Žijú v sexuálne slobodnej spoločnosti, v ktorej sa nikto o takéto veci nezaujíma, tak čo ste čakali.“
Jeden z predstaviteľov afganského hnutia Taliban


„ Děkuji vám pánové za povídání, i když Radek Štěpánek byl dneska pěkně protivnej.“
Otakar Černý , šéfredaktor programu ČT Sport

„Ľudia, čo sa živia mäsom, s ľahkým svedomím podvádzajú, klamú, kradnú a dopúšťajú sa sexuálnych zločinov . Najsilnejším argumentom, prečo mäso nie je nevyhnutnou potravou, je skutočnosť, že stvoriteľ sveta mäso nezahrnul do stravy pre Adama a Evu. Dal im ovocie, orechy a zeleninu. Eskimáci sú leniví a ťarbaví a dožívajú sa krátkeho života, pretože ich strava je založená predovšetkým na mäse. Arabi, ktorí pomáhali pri stavbe Suezského prieplavu, sa živili pšenicou a datľami, a preto boli pri tej istej práci lepší než Angličania žijúci na hovädzom mäse."
Indická kniha o hygiene a zdraví pre žiakov vo veku 11-12 rokov s názvom Nová cesta k zdraviu


„Sulík dal návrh slávneho zákona o registrovaných partnerstvách a prišiel desať minút po hlasovaní. To je úžasná strana.  Béla Bugár neexistuje. Matovič, Hlina, to je iný kabaret. Do toho Lipšic, ktorý zabúda na Gorilu a čo robil. Do toho prichádza fešák Procházka. Toho mám ešte menej rád ako novinárku.“
Mikuláš Dzurinda


"Nikdy mi neprišlo na um, že by som to ľutovala.Myslím si, že sa dá žiť plnohodnotný život aj bez detí. A keď vidím tie tragédie okolo, čo deti niekedy dokážu, tak si hovorím, zaplať pánboh, že ich nemám."
Petra Janů


 „Kdo? To dělám já? Eee, jaké máte problémy? No já vím. Protože jsem beran. Jdu si za svým. Tvrdě. Já nejsem princezna. Nechci být princeznou. Na svého syna jsem se nevykašlala, právě naopak. Ona ta paní s náma nežije a neví. Do padesátky mám ještě čtyři a půl... ne, tři a půl roku . A kde budou moji blízcí? Já nemám místa, nemám místa!“
Iveta Bartošová

 
„V parlamente skôr stretnete K. Gotta ako Mikuláša Dzurindu.“
Alojz Hlina

 

Zomrel Bryce Courtenay

Zomrel Bryce Courtenay




Austrálsky autor bestsellerov Bryce Courtenay, ktorý písal o živote v Austrálii i Južnej Afrike, zomrel vo štvrtok vo veku 79 rokov vo svojom dome v Canberre. Informoval o tom dnes jeho vydavateľ Penguin Books.
Ako píše agentúra Reuters, Courtenay sa pred viac ako tromi mesiacmi svojim čitateľom zveril, že má rakovinu žalúdka. Pred dvoma týždňami sa v predaji objavil jeho posledný román.
Courtenay bol povestný svojou pracovitosťou - často písal aj 12 hodín denne. Zvyčajne napísal každý rok jeden román.
Písať začal koncom 80. rokov po viac ako 30-ročnej úspešnej kariére v reklame. Už jeho prvotina The Power of One sa stala okamžite hitom na knižnom trhu: predalo sa jej osem miliónov výtlačkov a vznikol podľa nej film.
Courtenay predal počas kariéry vyše 20 miliónov kusov svojich románov. Jeho posledný, s názvom Jack of Diamonds, sa na pultoch kníhkupectiev objavil začiatkom novembra a je rozlúčkou s jeho čitateľmi.
Bolo pre mňa cťou písať pre vás a bolo pre mňa cťou byť vo vašich životoch prítomný ako rozprávač príbehov. Teraz, keď sa môj vlastný príbeh blíži ku koncu, môžem povedať len jediné: ďakujem vám. Ste jednoducho úžasní," odkázal Courtenay čitateľom vo svojej poslednej knihe.

Courtenay je rodákom z Južnej Afriky, študoval žurnalistiku v Londýne a v roku 1958 sa usadil v Austrálii.

Copyright © TASR 2012

UNESCO NEWS

UNESCO NEWS





S cieľom vypracovať konkrétne stratégie v oblasti bezpečnosti pre novinárov a posunúť danú problematiku dopredu sa dnes a v piatok 23. novembra koná vo Viedni druhá schôdza agentúr Organizácie Spojených národov (OSN).

Organizujú ju Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru (UNESCO), Úrad OSN pre drogy a kriminalitu (UNDOC), Rozvojový program OSN (UNDP) a Úrad vysokého komisára OSN pre ľudské práva (OHCHR). Rokovanie odborníkov súvisí s Medzinárodným dňom na skoncovanie s beztrestnosťou, ktorý pripadá na 23. novembra.

UNESCO na svojej stránke informovala, že za minulých desať rokov zahynulo vyše 600 novinárov a pracovníkov médií. Vyplýva z toho, že v priemere každý týždeň zomrel novinár za to, že si plnil svoje pracovné povinnosti a verejnosti prinášal nové aktuality a dôležité informácie. S cieľom dosiahnuť, aby sa zastavilo zastrašovanie, ohrozovanie a dokonca i zabíjanie pracovníkov médií, zvolala výkonná rada OSN v apríli 2012 schôdzu, na ktorej spolu s UNESCO účastníci schválili prvý Akčný plán OSN o bezpečnosti novinárov a riešení problematiky beztrestnosti.

Vo Viedni sa 22.-23. novembra koná druhá schôdza agentúr OSN s cieľom posunúť Akčný plán OSN o bezpečnosti novinárov a riešení problematiky beztrestnosti ďalej. UNESCO vypracováva vlastný Plán o bezpečnosti novinárov a o problematike beztrestnosti, pričom dané otázky konzultuje so svojimi členskými štátmi. Plán chce predstaviť na Výkonnej rade na jar 2013.

Medzinárodný deň na skoncovanie s beztrestnosťou vyhlásila Svetová sieť za slobodu vyjadrovania (International Freedom of Expression Exchange, IFEX) v roku 2011. IFEX je sieť 90 miestnych, regionálnych a medzinárodných organizácií.

Medzinárodný deň na skoncovanie s beztrestnosťou vznikol ako reakcia na súčasnú situácie vo svete. Každý deň umelci, spisovatelia, novinári, blogeri, hudobníci a ochrancovia slobody vyjadrovania sú rôznym spôsobom umlčovaní. Pritom sa tým, čo zástancov slobody vyjadrovania akýmkoľvek spôsobom chcú umlčať, nič nestane. Tento deň, ktorý sa po prvý raz pripomínal v roku 2011, je spomienkou na masaker z roku 2009, keď pri útoku na Filipínach prišlo o život vyše 30 novinárov. Pri masakri v Ampatuane 23. novembra 2009 zahynulo celkovo 58 ľudí, ktorí išli predložiť oficiálnu volebnú nomináciu kandidáta na guvernéra. Masové hroby zabitých aktivistov odhalili bezpečnostné zložky. Výbor na ochranu novinárov označil vtedajší masaker za jeden z najhorších v dejinách žurnalistiky.

Cieľom Medzinárodného dňa na skoncovanie s beztrestnosťou je vrátiť spravodlivosť všetkým tým, ktorí boli vystavení neprávosti, boli prenasledovaní, zastrašovaní preto, lebo si plnili pracovné povinnosti a chceli pravdivo informovať. Zároveň sa počas tohto dňa - 23. novembra - má upriamiť pozornosť verejnosti na problematiku beztrestnosti v spoločnosti.

Copyright © TASR 2012

22. 11. 2012

Berieme si späť svoju krajinu

Berieme si späť svoju

krajinu

Niekoľko osôb dnes skončilo na policajnom oddelení. Dôvodom bolo blokovanie dopravy v hlavnom meste, ktorého sa dopustili počas zhromaždenia s cieľom blokovať budovu RTVS.
Účastníci, ktorí sa zhromaždili v Bratislave pred RTVS asi o 15.50 h, organizovane zablokovali dopravu na Mýtnej ulici. Vzniknutú situáciu polícia okamžite vyriešila krátkodobým odklonom dopravy a účastníkov niekoľkokrát opakovane vyzvala, aby upustili od protiprávneho konania.
Zhromaždení sa vybrali na pochod po pozemných komunikáciách starého mesta, pričom na viacerých miestach úmyselne blokovali dopravu. Z uvedených dôvodu bol voči týmto osobám na Námestí 1. mája vykonaný služobný zákrok a niekoľko ľudí, ktorí sa dopúšťali protiprávneho konania, policajti zaistili a eskortovali na príslušné policajné oddelenie.

TASR o tom informovala Tatiana Kurucová z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave.

Copyright © TASR 2012

Zomrel Jan Trefulka

Zomrel Jan Trefulka






Signatár Charty 77, niekdajší šéfredaktor literárneho časopisu Host do domu, brniansky prozaik, publicista i literárny kritik Jan Trefulka zomrel v noci nadnes v jednej z brnianskych nemocníc vo veku 83 rokov. Príčinou úmrtia bolo zlyhanie obličiek a zápal pľúc.
Informoval o tom internetový server iDNES.cz s odvolaním sa na Trefulkovho kolegu-spisovateľa a dramatika Pavla Kohouta.
Rodák z juhomoravskej metropoly bol už ako mladý človek z politických dôvodov vylúčený zo štúdia na Filozofickej fakulte UK v Prahe, aby následne pracoval ako robotník, traktorista a v roku 1953 sa dostal na Filozofickú fakultu Masarykovej univerzity v rodnom meste. O štyri roky neskôr z nej odišiel a stal sa šéfredaktorom Krajského vydavateľstva v Brne. V 60. rokoch minulého storočia redigoval a neskôr riadil redakciu literárno-kultúrneho časopisu Host do domu, v roku 1969 ho však vylúčili z KSČ a zbavili na desaťročia možnosti legálne publikovať vo vlasti. Jeho práce vychádzali výlučne v samizdatoch alebo v exilových vydavateľstvách.
Neskorší signatár Charty 77 a aktívny účastník disentu, ktorého v roku 1983 ocenili za román Veliká stavba Cenou Egona Hostovského, sa po spoločenských zmenách v bývalom Československu angažoval vo verejnom živote a stal sa predsedom Obce moravskosliezskych spisovateľov, bol aj členom vôbec prvej Rady Českej televízie. V roku 1996 neúspešne kandidoval vo voľbách do Senátu vo farbách mimoparlamentnej strany Moravané.
Posledná rozlúčka s českým spisovateľom a moravským patriotom Janom Trefulkom, ktorému brnianske vydavateľstvo Atlantis iba nedávno vydalo tretí zväzok spisov - konkrétne vybraných esejistických a publicistických prác pod názvom Doteky a posedlosti - sa uskutoční v brnianskom krematóriu 29. novembra.


Copyright © TASR 2012

TO JE TV !

TO JE TV !



MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Novým generálnym riaditeľom BBC sa stane Tony Hall, ktorý pre britskú verejnoprávnu vysielaciu sieť v minulosti pracoval 28 rokov na rôznych pozíciách, naposledy ako niekdajší šéf spravodajstva. Informovala o tom dnes BBC.
Predseda Správnej rady BBC Christopher Francis Patten pre BBC uviedol, že Hall, ktorý v súčasnosti vykonáva funkciu výkonného riaditeľa Royal Opera House, je človekom schopným "vyviesť BBC zo súčasnej krízy".
Hall sa svojej funkcie na čele BBC ujme začiatkom marca budúceho roka, keď nahradí bývalého riaditeľa Georgea Entwistlea, ktorý sa tento mesiac vzdal funkcie len 54 dní od vymenovania v súvislosti s falošným obvinením jedného politika z pohlavného zneužívania detí. Škandál nadviazal na aféru okolo BBC, ktorú rozpútalo odhalenie, že renomovaná vysielacia sieť zlyhala pri informovaní o rozsiahlom sexuálnom zneužívaní detí jednou z najväčších hviezd BBC, medzičasom zosnulým moderátorom Jimmym Savilom.
Predseda Správnej rady BBC konštatoval, že ako bývalý dlhoročný zamestnanec BBC, ktorý v ostatných rokoch pracoval mimo nej, chápe oprávnenú kritiku siete a dokáže sa z nej poučiť. "Najdôležitejšie však teraz je, že jeho znalosť spravodajstva je neoceniteľná, keďže BBC chce získať späť svoje renomé a dôveru verejnosti," uviedol lord Patten.

Copyright © TASR 2012
 


Izraelské letectvo v stredu už druhýkrát po sebe zaútočilo na kancelársku budovu v meste Gaza, v ktorej má svoje sídlo aj miestna pobočka francúzskej tlačovej agentúry AFP. Podľa vyjadrenia hovorcu izraelskej armády bolo terčom "chirurgicky" presného zásahu spravodajské operačné stredisko hnutia Hamás, ktoré sa údajne nachádzalo na siedmom poschodí. Izrael medzitým spravodajcov prostredníctvom internetu varoval, aby sa takýmto miestam vyhýbali a nenechali sa radikálnym hnutím ovládajúcim Pásmo Gazy využívať ako "živé štíty".
Lietadlá židovského štátu na budovu prvýkrát zaútočili počas noci z utorka na stredu, keď strely zasiahli takisto siedme poschodie. Kancelárie AFP sa nachádzajú na štvrtom poschodí, po predošlom útoku však novinárov evakuovali. Hovorca ministerstva zdravotníctva Hamásu informoval, že pri druhom zásahu prišiel o život maloletý chlapec a ďalší občan Gazy vyviazol so zraneniami. Podľa spolupracovníkov AFP budova s výnimkou zasiahnutého poschodia nie je veľmi poškodená, pričom tiež potvrdili, že zo susedného bloku odviezla sanitka asi dvojročné dieťa, ktorému lekári v nemocnici nedokázali pomôcť.
Stredajšie nálety v Pásme Gazy si podľa AFP vyžiadali zatiaľ 11 mŕtvych. Ministerstvo zdravotníctva uvádza, že celkový počet Palestínčanov, ktorí zahynuli pri izraelských útokoch od 14. novembra, sa zvýšil na 148 a eviduje tiež vyše 1 100 zranených.


© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

IPI NEWS

IPI NEWS

 

Od januára tohto roku prišlo pri výkone svojej práce vo svete o život 119 novinárov, informoval dnes vo Viedni Medzinárodný novinársky inštitút (IPI) s tým, že ide o najvyšší počet obetí v radoch žurnalistov od roku 1997.
Pod smutnú štatistiku sa najviac podpísal konflikt v Sýrii, kde zahynulo 36 novinárov, ako aj desiatky aktivistov, ktorí im pri práci pomáhali. Ako podotkla agentúra DPA, provládne, protivládne a zahraničné médiá zaznamenali v Sýrii približne rovnaký počet novinárskych obetí.
V cielených útokoch v Somálsku prišlo o život 16 reportérov, pričom žiaden z páchateľov doteraz nepredstúpil pred súd, čo podľa stanoviska IPI vytvára pocit beztrestnosti vedúci k ďalším útokom.
V prvej pätici krajín najnebezpečnejších pre prácu novinárov je ešte Mexiko, Pakistan a Filipíny.
Vo vyhlásení IPI sa ďalej spomína Blízky východ ako oblasť sveta, kde od začiatku roku prišlo o život najviac novinárov: 36 v Sýrii, traja v Iraku, traja na palestínskych územiach a jeden v Bahrajne.
Afrika sa v tomto rebríčku dostala na druhé miesto. Pri výkone svojho povolania tam prišlo o život 27 novinárov, z toho 16 v Somálsku, piati v Nigérii, štyria v Eritrei a po jednom v Tanzánii a Angole.
V Ázii zahynulo 26 novinárov, pričom sedem v Indonézii, po päť v Pakistane a na Filipínach, ako aj traja v Bangladéši, dvaja v Indii a po jednom v Afganistane, Kambodži a Nepále.
V Latinskej Amerike možno stále pozorovať pokračovanie v trende útokov na novinárov. Od januára toho roku ich v regióne násilnou smrťou zomrelo 22, z toho sedem v Mexiku, štyria v Brazílii, traja v Hondurase a dvaja v Kolumbii. Štyria ďalší prišli o život v Peru a jeden v Ekvádore.
Jeden novinár prišiel o život na karibskom ostrove Haiti a jeden v Belgicku.
Ako vo vyhlásení napísal námestník riaditeľa IPI Anthony Mills, "zabíjanie novinárov je najkrajnejšou, najbezcitnejšou a najchladnokrvnejšou formou cenzúry. Kým nebudeme schopní zastaviť cynickú vlnu beztrestnosti, zabíjanie bude pokračovať".
IPI sa aj preto v piatok pridá k novinárskym a občianskym združeniam na celom svete, ktoré si pripomenú Medzinárodný deň za skoncovanie s beztrestnosťou pri príležitosti tretieho výročia ampatuanskej masakry na Flipínach, kde 23. novembra 2009 prišlo o život 32 novinárov..

 Copyright © TASR 2012

SAN nesúhlasí

SAN nesúhlasí

 

Slovenská asociácia novinárov (SAN) nesúhlasí s ústupkami Národnej banky Slovenska (NBS) ohľadom vydania pamätnej mince "Príchod misie Konštantína a Metoda na Veľkú Moravu - 1150. výročie". Návrh vyobrazenia svätých Cyrila a Metoda so svätožiarou a s krížom môže podľa predsedu SAN Štefana Dlugolinského prekážať iba tým ľuďom, ktorí sú netolerantní voči kresťanstvu i voči slobodnému stvárneniu umeleckého pohľadu na spolupatrónov Európy.
"Námietka bruselských úradníkov pripomína éru budovania komunizmu, keď filmárom bolo zakazované snímať kríže kostolov. Dnes je to nesúhlas so svätožiarou a s krížom a zajtra môžeme očakávať oveľa väčšie zásahy do našej podstaty národného bytia i histórie ako takej," uviedol v stanovisku.
Pripomenul, že Európa stála a bude stáť na kresťanských základoch, a preto sa tieto základy nesmú nechať búrať niekoľkými úradníkmi platenými z daní občanov EÚ. Zároveň poukázal na to, že symboly kresťanstva majú v štátnych znakoch a na zástavách mnohé štáty a národy Európskej únie. "Mali by si tieto štáty podľa rozhodnutia z Bruselu zmeniť svoje štátne symboly, aby kresťanským krížom neurážali ostatné náboženstvá v multikultúrnej Európe?" odkázal Dlugolinský.
Rozhodnutie odstrániť svätožiaru a kríže z pamätnej mince bolo podľa NBS reakciou na pripomienky z Bruselu. V rámci pripomienkového konania požiadala totiž Európska komisia a niektoré členské štáty o odstránenie náboženských symbolov z návrhu mince. "Tieto požiadavky boli zdôvodnené potrebou rešpektovania princípu náboženskej neutrality vyplývajúceho z článku 22 Charty základných práv Európskej únie," vysvetlila Jana Kováčová z NBS.

 
Copyright © TASR 2012

RTVS NEWS

RTVS NEWS

RTVS definitívne potvrdila EBU svoj záujem o balík práv na 2014 FIFA WORLD CUP .
Samotný balík ponúka   64 zápasov medzinárodného signálu v kvalite HD , prístup k 16 dielom oficiálnych filmov FIFA - Preview Series (HD formát), 2014 FIFA World Cup™ Oficiálny Magazín ,jeden oficiálny film ,koncert: 2014 FIFA WC™ Kick-Off Celebration Concert- 11.06.2014 – Rio/ Copacabana a súťaž na obrazovkách

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS




Vládny program v oblasti kultúry sa podarilo premietnuť do návrhu štátneho rozpočtu napriek tomu, že v časoch, keď je prioritou konsolidácia verejných financií, to nebolo jednoduché. Po dnešnom rokovaní parlamentného výboru pre kultúru a médiá to vyhlásil jeho predseda Dušan Jarjabek (Smer-SD).

Pripomenul, že rezort kultúry získal spomedzi rezortov tretie najvyššie navýšenie rozpočtu oproti minulému roku. "Svedčí to o prístupe nielen ministerstva kultúry, ale aj ministerstva financií. To, čo bolo predmetom vládneho programu ohľadom kultúry, sa aj v týchto podmienkach, ktoré sú drastické, napĺňa," dodal. Perspektívu preto podľa neho majú aj organizácie naviazané na rezort kultúry.

"Napríklad TASR bola odsúdená na zánik. Za éry bývalého ministra Daniela Krajcera (SaS) bola odsúdená na zánik a hovorilo sa o tom úplne otvorene aj na tejto pôde. To, že existuje v dnešných podmienkach, je vďaka jej generálnemu riaditeľovi aj súčasnému ministrovi kultúry," zdôraznil Jarjabek. Dodal, že za iných okolností by organizácie ako TASR, ale napríklad aj Rada pre vysielanie a retransmisiu, ktorej rokmi pribúdajú nové úlohy zo zákona, ale rozpočet nerastie, mohli získať aj vyššiu podporu, dnes sa však ide "v rezervách až na dno".

"Ministerstvo kultúry akoby papierovo dostalo v objeme o 7,5 milióna eur viacej. Ale tým, že sa znovuzaviedli koncesionárske poplatky od roku 2013, do rezortu nešlo 90 miliónov eur, ktoré tam pôvodne mali ísť na financovanie verejnoprávnych médií," reagoval Jozef Viskupič (OĽaNO) na Jarjabkove slová o tom, že ministerstvo kultúry je prioritou vlády.

Dodal, že on ani počas vlády Ivety Radičovej vo výbore nepodporil návrh rozpočtu, ktorý výrazne priškrtil napríklad TASR. Ani dnes to však podľa neho nie je optimálny stav. "Podpora verejnoprávnosti je najdôležitejšou časťou toho, akým spôsobom máme formovať verejný priestor na Slovensku. Ministerstvo kultúry malo urobiť viacej. Sú organizácie, ktoré by si zaslúžili nielen prežívať, ale mať zázemie a disponovať prostriedkami, ktoré by im zaručili stabilitu a rozvoj," dodal Viskupič.

"Napriek konsolidácii a škrtaniu v ostatných rezortoch kultúra dostala viac o skoro päť percent, čo je tretie najvyššie navýšenie rozpočtu oproti predchádzajúcemu roku v rámci všetkých kapitol v štáte," konštatoval štátny tajomník ministerstva financií Peter Pellegrini. Otázka, či bude v nasledujúcich rokoch šanca na ešte výraznejšiu podporu kultúry, podľa neho závisí najmä od vývoja ekonomiky. "Či bude priestor, to nám ukáže až vývoj ekonomiky v roku 2013. Na takúto otázku budeme vedieť odpovedať až pri tvorbe rozpočtu na rok 2014, ale je to naozaj závislé od toho, ako sa bude vyvíjať ekonomika nielen doma na Slovensku, ale aj v krajinách, od ktorých je Slovensko závislé," uzavrel Pellegrini.

Copyright © TASR 2012

Teroristi a fašisti budú blokovať RTVS ?

Teroristi  a fašisti  
 
budú blokovať RTVS ?

 

   Na dnes je avizovaná blokáda RTVS, ktorej sa chcú zúčastniť nešťastníci z Občianskej iniciatívy Slobodného občana / rozpustenie parlamentu , zastavenie "reforiem" proti ľuďom , audit verejného dlhu ,obnovenie kontroly nad strategickými odvetviami ,zabezpečenie potravinovej a ekonomickej sebestačnosti ,) potrestanie vinníkov  /, ale aj , podľa našej dokumentácie, slovenskí neofašisti a členovia Anonymous.
    Keďže od tohto týždňa  je Anonymous  svojou podporou Hamasu vlastne teroristickým hnutím, predpokladám, že Polícia SR sa tak bude aj chovať.

Atlas mrakov

Atlas mrakov



21. 11. 2012

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

 

 

Predseda poslaneckého klubu OĽaNO Jozef Viskupič sa pokúsi presvedčiť kolegu Branislava Škripeka (OĽaNO), aby svoju novelu zákona, ktorým sa upravujú podmienky predaja a rozširovania tlače a iných vecí spôsobilých ohroziť mravnosť, z rokovania parlamentu stiahol. Povedal to pre TASR po dnešnom rokovaní mediálneho výboru parlamentu.
Viskupič chce túto tému predniesť na rokovaní poslaneckého klubu OĽaNO. "Možno na poslaneckom klube prebehne debata tak, aby sme sa pozreli na túto otázku, aby nedochádzalo k vulgarizácii spoločnosti a zároveň sme nevstupovali do distribúcie tlače takým spôsobom, že obmedzíme predaj niektorých časopisov a niekto v stánku by musel rozhodovať o tom, či má na pulte erotický obsah, alebo nemá," dodal. Podľa Viskupiča by sa k Škripekovmu návrhu mala uskutočniť diskusia v parlamente, na hlasovanie by však už ísť nemal. "Ak sa o ňom hlasovať dá a nezíska podporu, čo vidím, že asi nezíska, tak sa téma automaticky odsúva o šesť mesiacov," upozornil s tým, že Škripek po stiahnutí môže svoj návrh prepracovať a predložiť ho znovu.
Na rokovaní výboru sa dnes zúčastnili len zástupcovia Smeru-SD a Viskupič. V diskusii nastala všeobecná zhoda v tom, že poslanec Škripek otvoril dôležitú tému. Členovia výboru sa však nedokázali stotožniť s konkrétnym znením novely a pri hlasovaní o uznesení sa všetci, vrátane Viskupiča, zdržali. "Súhlasím s tým, že či už téma audiovizuálneho priestoru, zavádzania druhej opony, alebo celková téma vulgarizácie spoločnosti, podľa ministra (kultúry Mareka Maďariča, pozn. TASR) idiotizácie spoločnosti, je témou, ktorou sa treba zaoberať. S čím som ja nesúhlasil, je predložený návrh," zdôraznil aj Viskupič. "Považujem za nebezpečné takýmto spôsobom vstupovať do organizácie printových médií a šírenia tlače. Vidím veľký problém s vykonateľnosťou," dodal.
Nielen Viskupič sa snaží presvedčiť Škripeka, ale aj autor novely presviedča predsedu svojho poslaneckého klubu. "Rozhovory medzi pánom Viskupičom a mnou prebiehajú a sú veľmi intenzívne. Nie sú antagonistické, ako to podsúvajú niektoré časopisy," povedal pre TASR Škripek. "Ale musím konštatovať, že predseda nášho poslaneckého klubu Viskupič a ja rozmýšľame skutočne úplne iným spôsobom nad obsahom veci. Kolega Viskupič tvrdí, že spoločnosť sa má v tejto veci samoregulovať. Ja tvrdím, že samoregulácia už neberie do úvahy dobré mravy ani slušnosť, a preto musí tej časti spoločnosti, v ktorej sú státisíce ľudí, ktorí odmietajú tento spôsob šírenia dehonestujúcej nahoty, napomôcť legislatíva," podčiarkol konzervatívny člen OĽaNO. Súhlasí však s tým, že s návrhom jeho novely je ešte možné pracovať.
"Je potrebné zapracovať pripomienky, sú užitočné a kvalitné. Prišli z viacerých strán. Výbor pre školstvo schválil tento návrh, ale dal pripomienky. Legislatívna rada vlády dala pripomienky. Výbor pre kultúru teraz ústne namietol niekoľko vecí. Mne sa viaceré pripomienky páčia, pretože mi ide o vykonateľnosť mojej novely," zdôraznil Škripek. "Aby mala dopad na šírenie erotickej tlače na Slovensku spôsobom, ktorý ju odstráni z očí tej verejnosti, ktorá si to neželá. Zapracujem pripomienky, lebo smerujú k vykonateľnosti novely. Je zjavné, že poslanci väčšinou súhlasia s touto témou, myslia si, že je problematická. Naozaj chcem, aby to bola účinná novela, nielen papierová," podčiarkol autor legislatívnej zmeny.
Cieľom Škripekovej novely je zakázať predaj a rozširovanie tlače a iných vecí, ktoré môžu ohroziť mravnosť, osobám mladším ako 18 rokov. Novelou chce dosiahnuť, aby v pravidelnej dennej tlači a periodikách, ktoré nie sú označované ako erotické, sa nemohlo vyskytovať obscénne zobrazenie ľudského tela. Poslanec odmietol, že by išlo o cenzúru. "Tak, ako sme schopní akceptovať, že je nesprávne deťom a mladým ľuďom predávať alkohol, rovnako chcem vyvolať túto diskusiu, aby sme rešpektovali, že do 18 rokov nemáme sprístupňovať dehonestujúco podávaný pohľad na ľudské telo a intimitu človeka," uviedol pred časom Škripek.


Verejnú voľbu nových členov Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) poslanci podľa predsedu mediálneho výboru parlamentu Dušana Jarjabka (Smer-SD) pravdepodobne zmenia na tajnú a potom budú technicky korektne hlasovať o obsadení uvoľnených postov. "Žiadny Jozef Čentéš sa opakovať nebude," zdôraznil pre TASR Jarjabek po dnešnom rokovaní výboru Národnej rady (NR) SR pre kultúru a médiá.
"Tak, ako sme si na začiatku predsavzali, každé takéto hlasovanie bude tajné. Aj keď budeme voliť do nemoty, ale bude tajné. Podľa môjho názoru bude technicky bez problémov, tak ako doteraz všetky hlasovania za posledných šesť mesiacov v parlamente," dodal.
V Rade pre vysielanie a retransmisiu sa uvoľnili tri posty - po Dane Podrackej, ktorej končí funkčné obdobie 15. decembra 2012, Vladimírovi Holanovi a Milanovi Vendrinskom, ktorým funkčné obdobie končí 26. januára 2013.
Parlament bude voliť na šesťročné funkčné obdobie troch z 15 kandidátov, ktorých dnes potvrdil mediálny výbor. "Pätnásť kandidátov je prihlásených, pätnástich výbor posunul do pléna. Rozhodne sa v prvom, poťažmo druhom kole voľby, podľa toho, či niekto získa nadpolovičnú väčšinu, alebo nie. Tí, ktorí získajú najviac hlasov, postúpia do druhého kola," povedal Jarjabek. "Musia byť zvolení traja. Ten, ktorý získa najvyšší počet hlasov, nastúpi v decembri, ďalší dvaja v januári, lebo tak končí členstvo doterajším členom rady," dodal. Voľba členov RVR sa uskutoční na nadchádzajúcej schôdzi parlamentu.
Poslanci budú rozhodovať medzi 15 kandidátmi, Rastislavom Blaškom, Martou Danielovou, Jánom Dianiškom, Ingrid Fašiangovou, Štefanom Fejkom, Mariánom Gáborom, Vladimírom Holanom, Jozefom Chudíkom, Evou Jaššovou, Ľubomírom Kmecom, Reném Lužicom, Danou Podrackou, Ladislavom Štibrányim, Dušanom Vagaským a Petrom Vrábelom.

 
Copyright © TASR 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

 

Demonštranti v centre Káhiry dnes zápalnými fľašami zaútočili na štúdio panarabskej televízie al-Džazíra v blízkosti námestia Tahrír, kde sa odohrávali protestné demonštrácie vedúce k vlaňajšiemu zvrhnutiu režimu prezidenta Husního Mubaraka.
Podľa výpovedí očitých svedkov zaútočili demonštranti na pobočku televízie al-Džazíra dnes v skorých ranných hodinách, uviedla agentúra AP.
Príčinou útoku na sídlo al-Džazíry bolo obvinenie, že televízia podporuje najsilnejšiu politickú silu v Egypte - Moslimské bratstvo, z ktorej vzišiel aj úradujúci prezident Muhammad Mursí.
Protesty v centre Káhiry vypukli v pondelok a veľmi rýchlo prerástli do potýčok medzi demonštrantami, ktorí hádzali kamene a zápalné fľaše do príslušníkov poriadkových jednotiek. Tie reagovali paľbou do vzduchu a slzotvorným plynom.
Zhromaždenie sa začalo v deň prvého výročia vypuknutia pouličných stretov medzi políciou a demonštrantami, v ktorých prišlo o život 42 civilistov.
Vlaňajší konflikt, známy v Egypte ako "Muhammad Mahmúd" - podľa ulice, kde sa odohral - vyvolal niekoľko dní nepretržitého násilia, pričom pri zásahoch polície utrpeli zranenia tisíce ľudí.


Copyright © TASR 2012

SLOVAK MEDIA NEWS UPDATED

SLOVAK MEDIA NEWS

 UPDATED

Výbor Národnej rady SR pre kultúru a médiá nepodporil návrh novely zákona o ochrane mravnosti detí a mládeže poslanca za Obyčajných ľudí a nezávislé osobnosti (OĽaNO) Branislava Škripeka. Diskusiu o téme poslanci mediálneho výboru vítajú, no návrh nepodporili, nehlasoval zaň nik, všetci siedmi prítomní členovia sa zdržali. Škripek na výbore zdôraznil, že nebojuje s nahotou, ale s vulgárnosťou a dehonestáciou.

Predseda výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD) si nemyslí, že by bol návrh cenzúrou, filozofia mu vyhovuje, no návrh nedáva problematike dostatočne presný rámec. Problémy so zverejňovaním napríklad reklamy na erotické služby a ďalšieho pre deti a mládež nevhodného obsahu v tlači by podľa Jarjabka mohla riešiť Tlačová rada. Na to, aby bola funkčná, však podľa neho treba prijať zákonné zmeny. Naopak za cenzúru považuje Škripekov návrh podpredseda mediálneho výboru, Škripekov kolega - predseda poslaneckého klubu OĽaNO Jozef Viskupič. Ak je podľa Viskupiča cieľom návrhu chrániť deti a mládež, treba sa zamyslieť nad tým, či tlač je najčastejším typom média, ktorý vyhľadávajú. Skôr sa obáva vplyvu televízie a internetu. Návrh je podľa Viskupiča nevykonateľný.

V návrhu novely zákona o ochrane mravnosti detí a mládeže chce Škripek chrániť deti pred nahotou. Návrh prešiel v parlamente do druhého čítania. Škripek chce dosiahnuť, aby sa v dennej tlači a periodikách, ktoré nie sú označené ako pornografické, nevyskytovali zobrazenia nahého ľudského tela. Ak sa takéto zábery v nich nachádzajú, majú byť podľa návrhu označené ako „erotické“. Návrhom chce Škripek zakázať predaj a rozširovanie tlače a iných vecí, ktoré môžu ohroziť mravnosť mládeže, osobám mladším ako 18 rokov. Novela má presnejšie upraviť, ako môže byť takýto obsah predkladaný.

Novelu kritizujú viaceré novinárske organizácie - Združenie vydavateľov periodickej tlače a aj Medzinárodný tlačový inštitút. Schválenie avizovaných zmien v zákone o ochrane mravnosti detí a mládeže upravujúcom podmienky predaja a rozširovania tlače by podľa nich bolo vážnym zásahom do slobody prejavu a umožnilo by cenzúru, ktorá je v Ústave Slovenskej republiky zakázaná.

Ministerstvo školstva má k návrhu pripomienky. Odmieta novú právomoc, aby rozhodovalo, či v tlači došlo k ohrozeniu mravnosti. Rezort nesúhlasí napríklad ani s povinným označovaním „erotický“ každého denníka alebo časopisu, v ktorom sa objaví nahé ľudské telo. "Ministerstvo školstva odporúča vypustiť navrhovanú novú právomoc rezortu školstva, a to vydávať záväzné stanovisko v jednotlivých konkrétnych prípadoch,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca rezortu Michal Kaliňák. Škripek totiž navrhuje, aby obvodný úrad udeľoval pokuty za nedodržanie zákona vo výške od 500 do 10-tisíc eur. Podľa jeho návrhu by si však obvodný úrad pred udelením pokuty musel vyžiadať stanovisko od ministerstva školstva, ktoré by povedalo, či v konkrétnom prípade došlo k ohrozeniu mravnosti. Okrem iného chce ministerstvo školstva rozšírenie navrhovanej definície pojmu ohrozenie mravnosti, jej zameranie na erotický obsah chce rozšíriť aj na iné prípady, napríklad násilie.


©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
 
 
Zástupcovia opozičných strán s výnimkou Jozefa Viskupiča (OĽaNO) dnes ešte pred začiatkom rokovania opustili parlamentný výbor pre kultúru a médiá s odôvodnením, že sa naň napriek výzvam predsedu výboru Dušana Jarjabka (Smer-SD) na účasť poslancov nedostavili všetci predstavitelia vládnej strany. Týmto krokom protestovali proti rozhodnutiu Smeru-SD blokovať mimoriadnu schôdzu NRSR venovanú návrhu na vyslovenie nedôvery ministrovi spravodlivosti Tomášovi Borecovi a diskusii o súdnictve dovtedy, kým sa na rokovanie nedostaví celá opozícia.
Keďže na dnešnej schôdzi výboru chýbali dvaja opoziční poslanci a Miroslav Číž (Smer-SD), po odchode zvyšku opozície ostal uznášaniaschopný len vďaka Viskupičovmu rozhodnutiu nepripojiť sa k obštrukcii. "Vzhľadom k tomu, že strana Smer-SD nás dva dni trápila s tým, že nestačí tridsať poslancov na mimoriadnu schôdzu, ale musí byť prítomných všetkých 67 poslancov opozície a my sme po príchode na výbor zistili, že strana Smer nie je jednotná a nie sú tu všetci jej poslanci, tak sme z toho istého dôvodu opustili rokovanie výboru," povedal Pavol Abrhan (KDH). "Bola to reakcia na to, čo sa dialo dva dni v parlamente. Včera (20.11) to bola jasná ukážka arogancie," doplnil ho László Solymos (Most - Híd).
Podľa Daniela Krajcera (SaS) je zarážajúci aj dnešný postoj predsedu poslaneckého klubu OĽaNO Viskupiča a celkové správanie Obyčajných ľudí v parlamente. "Ukazuje sa, že Smer-SD zjavne už má koaličného partnera v podobe klubu OĽaNO. Je to trochu zvláštne, ale už sa to ukázalo pri včerajšej (20.11) prezentácii v pléne, ak ste si všimli, tak štyria členovia tohto klubu sa neprezentovali. Treba klásť otázky, čo sa deje, či už ide o koaličné partnerstvo aj nad rámec splnomocnenca pre rómsku problematiku. Treba sa pýtať, či už náhodou Smer-SD nemá ústavnú väčšinu," podčiarkol Krajcer. "SaS jednoducho protestuje proti nedemokratickým spôsobom. To, čo sa dialo včera v parlamente je potvrdením toho, že nie je záujem diskutovať o naozaj veľkom probléme, ktorým je súdnictvo," vyhlásil podpredseda SaS.
Viskupič však gesto opozičných poslancov neschvaľuje. "Z hľadiska otázky, prečo som sfunkčnil výbor pre médiá a kultúru, sú tri dôvody. V prvom rade debata o štátnom rozpočte je dôležitá, malo by sa o nej rokovať na výboroch a trucovanie opozície sa mi nepáči," vysvetlil. Dodal, že podľa neho má predseda parlamentu povinnosť zvolať schôdzu, keď o ňu žiada tridsať poslancov. "Postoj našich štyroch poslancov bol, že oni v práci sú a nikto im nemá právo zasahovať do toho, aby otvorili debatu, ktorá sa mala diať pri mimoriadnej schôdzi. Pán poslanec Krajcer sa veľmi mýli. Nech sa pozrie do vlastných radov, prečo pri vlastných návrhoch zákonov nezabezpečí poslancov nie len na prezentovanie, ale aj hlasovanie," dodal Vikupič. "Náš klub pri registrovaných partnerstvách homosexuálov zabezpečil takmer taký istý počet hlasov 'ZA', ako SaS," upozornil. Tretím dôvodom, prečo chcel byť prítomný na dnešnom rokovaní výboru bola smernica Európskej únie ohľadom autorských práv, ktorým sa profesionálne venuje.
"Niektorí opoziční poslanci si pletú politiku s profesnosťou. My sme sa tu bavili o rýdzo profesných veciach," reagoval predseda výboru Dušan Jarjabek. "Keby sme takýmto spôsobom rozmýšľali do budúcnosti, asi by sme mali zvolávať vždy len koalíciu. Veď to je pri profesných veciach nezmysel," povedal s tým, že poslanec Číž bol dnes ospravedlnený kvôli oficiálnej služobnej ceste.

Copyright © TASR 2012