DALITO!

13. 10. 2012

Zomrel Břetislav Pojar

Zomrel Břetislav Pojar



Vo veku 89 rokov zomrel v piatok neočakávane český filmový scenárista, režisér a výtvarník animovaného filmu Břetislav Pojar, jeden zo spoluautorov legendárneho animovaného seriálu o dvoch plyšových medvedíkoch Pojďte pane, budeme si hrát.
Jeho úmrtie dnes oznámil Radiožurnál Českého rozhlasu. Uviedol, že Pojar krátko pred smrťou oslávil 89. narodeniny.
Pojar, ktorý pôsobil aj ako profesor na FAMU, sa narodil 7. októbra 1923 v Sušici. S filmom začínal ako animátor u Jiřího Trnku, kde pracoval napríklad na filmoch Staré pověsti české či Sen noci svatojánské. K jeho najnovším prácam patrí film Autopohádky (2011) či Fimfárum 2 (2006). Zo starších prác sú nezabudnuteľné napríklad jeho rozprávky z cyklu Zahrada - Jak ulovit tygra, O myších ve staniolu (1976) či Ovelryba Abyrlev (1977).
Dlhé roky, aj počas totality, pracoval pre Kanadský štátny filmový úrad.


Copyright © TASR 2012

Reklamná pauza, teraz sa môžete...

Reklamná pauza, teraz sa môžete...



12. 10. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Rakúska verejnoprávna televízia ORF odmietla kritiku maďarských oficiálnych miest, týkajúcu sa obsahu dokumentárneho filmu rodáka z Budapešti a renomovaného publicistu, žijúceho dlhodobo vo Viedni Paula Lendvaia "Národné sny - Rozlúčka Maďarska s Európou?".
Generálny riaditeľ ORF Alexander Wrabetz v písomnej reakcii na kritiku maďarskej ambasády vo Viedni upozornil mimoriadneho a splnomocneného veľvyslanca Maďarska v Rakúsku na nezávislosť a zodpovednosť novinárov ORF, zakotvenú v rakúskej legislatíve. Dokument Paula Lendvaia vyvolal u televíznych divákov veľký záujem, samotný autor je vnímaný ako špičkový odborník a znalec Maďarska.
Maďarský veľvyslanec kritizoval, že v dokumentárnej produkcii dostali priestor takmer výlučne oponenti súčasnej vlády a že išlo o jednostranné a nekorektné poskytovanie informácií. S týmto pohľadom sa najvyšší predstaviteľ ORF však podľa odpovede nedokáže stotožniť. Wrabetz pripomenul, že tak v dokumente samotnom, ako aj v následnej diskusnej relácii Club 2 mali priestor aj vládni predstavitelia. ORF sa okrem toho opakovane usilovalo o rozhovor s predsedom maďarskej vlády Viktorom Orbánom, dodal.
ORF pristupuje aj k maďarskej vláde podľa "princípov novinárskeho fairness, hodnovernosti a profesionality," cituje rakúska tlačová agentúra APA slová šéfa verejnoprávnej inštitúcie, ktorý vyjadril aj znepokojenie nad situáciou v mediálnej sfére v Maďarsku. Podľa jeho slov rozhovory s mnohými kolegami z členských štátov EBU ukazujú, že tak rakúski, ako aj iní európski kolegovia tak z verejnoprávnych, ako aj iných európskych inštitúcií zdieľajú obavy v súvislosti s aktuálnym vývojom v oblasti slobody médií v Maďarsku.


Copyright © TASR 2012

 

V Británii sa ďalej rozrastá škandál okolo moderátora Jimmyho Savile a sexuálneho zneužívania v BBC. Podľa Daily Telegraph čelí podozreniu zo zneužívania detí už štvrtá celebrita. Samotná BBC potom spustila interné vyšetrovanie.
Vyšetrovanie sleduje dva základné ciele. Po prvé, či v priebehu 70. a 80. rokov organizácie vedela o Savilových deliktoch a prípadne ich kryla. Novo chce zistiť, za akých okolností bol vlani na poslednú chvíľu stiahnutý z vysielania reláciu, ktorý slávneho moderátora obviňoval.
Daily Telegraph medzitým priniesol ďalšie svedectvo, ktoré očierňuje už štvrtú nemenovanú celebritu, ktorá svojho času pracovala pre BBC.
Polícia preveruje ďalšie zdravotnícke zariadenia a rehabilitačné kliniky, kde Jimmy Savile svoje obete najskôr  zneužíval. Premiér David Cameron už naznačil, že by preslávený moderátor mohol byť posmrtne zbavený rytierskeho stavu.

Zdroj : Český rozhlas

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

 

 

Spod obžaloby za podplácanie verejného činiteľa oslobodila dnes samosudkyňa Špecializovaného trestného súdu (ŠTS) v Banskej Bystrici 57-ročného slovenského fotografa Andreja Palacka. Prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry fotografa žaloval, že dal úplatok 20 eur vedúcemu odboru na Úrade pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Bratislave. Na hlavnom pojednávaní však prokurátor ustúpil od obžaloby v plnom rozsahu.
Palacka to potešilo, pretože nebol si vedomý, že niekoho podplácal. Od Úradu pre cestnú dopravu žiadal pridelenie tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom na dovezené auto Audi A8, aby ho mohol používať. Palacko musel asi týždeň čakať, lebo úrad tabuľky nemal. Keď mu vedúci odboru zavolal, že tabuľky už sú, z vďaky mu dal 20 eur. Pretože úrad bol monitorovaný policajnou kamerou, vyhodnotilo sa to ako podplácanie verejného činiteľa v súvislosti s obstarávaním veci všeobecného záujmu. Nakoniec prokurátor nedostatok tabuliek označil ako chybu zo strany štátu a od žaloby na fotografa ustúpil.
Slovenský fotograf Andrej Palacko, ktorý má aj nemecké občianstvo, sa venuje reportážnej a umelecko-reportážnej fotografii štyri desiatky rokov. Na konte jeho profesionálnej fotografickej kariéry sú tisíce záberov z kultúrneho, umeleckého a politického života z viacerých krajín sveta. Profesionálne pôsobil nielen na Slovensku, ale aj v Nemecku a inde. Zachytil osobnosti z kultúrneho, umeleckého, športového a politického života ako Fidel Castro, Joe Cocker, Stevie Wonder, Paul McCartney, Teofilo Stevenson, Daniel Ortega, José Carreras a ďalší. V súčasnosti prevádzkuje vlastnú kaviareň v Bratislave, v ktorej predstavuje ukážky svojej fotografickej tvorby.
 

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrela Sammi Kane Kraft

Zomrela Sammi Kane Kraft

Detská hviezda filmu Zlé správy pre Medveďov (2005) v utorok zomrela na ťažké zranenia, ktoré utrpela pri autonehode. Dvadsaťročnú Sammi Kane Kraft vyhlásili za mŕtvu v Cedars-Sinai Medical Center. Pre Los Angeles Times to potvrdil jej brat Frankie Kraft. Nehodu spôsobila rýchla jazda jej 21-ročnej kamarátky Molly Kate Adams, pre ktorú v sebe skončili tri autá, pričom jedno z nich bolo nákladné. Všetci, okrem Sammi vyviazli z nehody s ľahšími zraneniami. Adams zadržala polícia pre podozrenie zo šoférovania pod vplyvom alkoholu.
Sammi Kane Kraft stvárnila v športovej snímke o bejzbale Amandu Whurlitzer. Režisér Richard Linklater si ju vybral pre jej veľké nadanie na tento šport, keďže chcel, aby jednotlivé postavy vyzneli dôveryhodne. Vtedy 13-ročné dievča tak dostalo príležitosť zahrať si po boku Billyho Boba Thorntona. Okrem toho bola Kraft aj talentovanou hudobníčkou. S priateľkami dokonca vytvorila folkovú skupinu s názvom Scary Girls.
©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

Stanovisko ÚLK k bojkotu zápasu Slovan - Trnava

Stanovisko ÚLK k bojkotu
zápasu Slovan - Trnava

Úniu ligových klubov (ÚLK) nepríjemne zaskočilo vyjadrenie fanúšikov bratislavského Slovana, ktorí sa spoločne s trnavskými futbalovými priaznivcami rozhodli bojkotovať vzájomný zápas týchto dvoch súperov, naplánovaný na piatok 2. novembra o 17.30 h.
Duel sa mal pôvodne odohrať v sobotu 3. novembra, no vzhľadom na to, že futbal je obrovský fenomén a bolo by na škodu veci, keby najslávnejšie slovenské derby nemohli sledovať aj ostatní futbaloví priaznivci z rôznych kútov Slovenska, riadiaci orgán súťaže sa po dohode s obidvoma klubmi rozhodol na odvysielaní tohto zápasu už v piatok 2. novembra o 17.30 h v priamom prenose.
Existovala aj možnosť, aby sa toto stretnutie odohralo v nedeľu 4. novembra, no keďže oba tímy postúpili do štvrťfinále Slovenského pohára a v utorok 6. novembra 2012 sú na programe odvetné zápasy Slovnaft Cupu organizovaného SFZ, a to Trnava - Banská Bystrica a Ružomberok - Slovan, tá sa ukázala ako nemožná. So zmenou termínu súhlasili oba kluby, ako ŠK Slovan Bratislava, tak aj FC Spartak Trnava, a preto pokladáme za veľmi neetické sa negatívne vyjadrovať na adresu ÚLK, SFZ či televíznej spoločnosti DIGI Sport.

Rada pre vysielanie a retransmisiu .Výberové konanie - jeseň 2012

Rada pre vysielanie a retransmisiu
Výberové konanie - jeseň 2012

Rada pre vysielanie a retransmisiu zverejňuje zoznam frekvencií v rámci výberového konania o udelenie/zmenu licencie na rozhlasové terestriálne vysielanie, ktoré vyhlásila dňa 12. 10. 2012.
Rada pre vysielanie a retransmisiu začína konania o udelenie / zmenu licencie na rozhlasové terestriálne vysielanie podľa ustanovenia § 48 ods. 1 a 3 zákona č. 308/2000 Z. z.
Konania sa budú viesť osobitne na každú jednotlivú frekvenciu.

Základné podmienky konaní:
1. lehota na podanie žiadosti o udelenie licencie / zmenu licencie: do 31.10.2012
2. miesto podania žiadosti: sídlo Rady pre vysielanie a retransmisiu, Dobrovičova 8, 811 09 Bratislava
3. dátum verejného vypočutia v konaniach: dňa 19.11.2012
Zoznam frekvencií

 
 


Belasá šlachta píše

Belasá šlachta píše

Bratislavu momentálne zachvátila KHL-mánia a nie je sa čomu čudovať. Za primerané vstupné dostane divák primeraný produkt (ako by povedal jeden marketingový mág), ale čo je dôležitejšie - dostane pekné miesto na sedenie, čisté hajzle, dobré služby od kvalitného Budvaru až po hovädzí steak priamo v krčme na zimáku a hlavne obrovskú bojovnosť a odhodlanie hráčov v dresoch Slovana, ktorým celý štadión tlieska aj keď prehrajú. Čiže vlastne dostane všetko to, čo mu na futbale chýba. To je dôvod, prečo zimák na každom domácom zápase praská vo švíkoch a o ulicu ďalej príde na futbal 150 platiacich divákov...
Aj tentokrát sa potvrdzuje, že fanúškovia nie sú ovce a nedajú sa opíjať lacnými rožkami!

Najbližšie týždne určite zmenu neprinesú: do Bratislavy príde CSKA Moskva a Slovan bude hrať v Prahe proti Levu, kam sa chystá snáď polovica západného Slovenska.
Futbal zostáva na vedľajšej koľaji...
Jedinou vzpruhou mohlo byť derby s Trnavou, ale vyššia moc zariadila, že sa bude hrať v piatok 17:30. Preklíname vás všetkých, ktorí v tom máte prsty - od Digi TV, cez ÚLK až po SFZ! Vy ste skutoční hrobári slovenského futbalu, vy mu vytrvalo už niekoľko rokov kopete hrob! Každý jeden deň dokazujete, že vám ide Vám iba o tunelovanie slovenského futbalu - nevypovedateľné zmluvy s Digi TV sú jedným z mnohých príkladov. Ale na každého raz príde! Nie náhodou staré slovenské porekadlo hovorí, že na každú sviňu sa voda varí ...

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA


"Nie, nemôžem potvrdiť túto informáciu. Cristiano Ronaldo? Nie, nie. Nemám ho rád, je to slabý futbalista. Nemá žiadny zmysel pre výber pozície pred bránkou, nedáva dostatok gólov.".
Carlo Ancelotti ,tréner futbalistov francúzskeho klubu Paríž St. Germain


„Politici, ktorí za 22 rokov neurobili nič, sa takto skrývajú za nové názvy, keď príde problém a na ľudí serú. Ja sLipšicom nemám žiaden problém. Dokonca som sa párkrát aj zasmiala na tom, čo povedal. Chcela som tým poukázať, že takto ojbávajú novými značkami.“
Nora Mojsejová

 
„Svedčí to o tom, že vkus pani Mojsejovej sa zlepšuje."
Daniel Lipšic


"Čo je to nepriama novela? Môžeme polemizovať, máme rozdielne názory."
Róbert Madej (Smer-SD)

 
„ Som  poslancom a nikto ma  v práci nebude obmedzovať.  My sme poslanci, je to naša úloha. Ak chcem niečo predložiť, nikto ma nezadrží, som workoholik. Kritizuje sa, že berieme plat a nič nerobíme a ak robíme, tak sme príliš aktívni."
Anton Martvoň (Smer-SD)

 "Akých svedkov by Dalík mohol ovplyvňovať? Polomŕtveho Muselu ktorý o tom vie najviac... Alebo toho Szücsa , ktorý sa isto neukrýva pred ním? Alebo toho agenta CIA a obchodníka so zbraňami, ktorý už nikdy nepricestuje do Česka, ak žije? Alebo mňa, ktorý už bol v prípade vypočutý v prípravnom konaní? Alebo koho? "
Mirek Topolánek

11. 10. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Demokracia v Maďarsku funguje a neohrozuje ju žiadne nebezpečenstvo, vyhlásil v súvislosti s dnešnou návštevou maďarského premiéra Viktora Orbána u nemeckej kancelárky Angely Merkelovej pre nemeckú agentúru DPA maďarský minister zahraničných vecí János Martonyi.
Mediálny zákon - na rozdiel od obáv, ktoré zazneli zo zahraničia - neobmedzuje slobodu novinárov. Ústavný súd zrušil niektoré jej ustanovenia, čo podľa Martonyiho svedčí o tom, že demokratické inštitúty fungujú, justícia je nezávislá a médiá sú slobodné.
Pri veľkým premenách sa vyskytnú aj chyby a maďarská vláda nikdy netvrdila, že jej činnosť je bezchybná, konštatoval Martonyi, ktorý zdôraznil, že jednou z priorít kabinetu je zníženie štátneho dlhu, v čom Budapešť súhlasí s politikou EÚ Angely Merkelovej.
Maďarská vláda má záujem na silnejšej, jednotnejšej a solidárnejšej Európe a podporuje aj ten prvok nemeckej hospodárskej politiky, podľa ktorého základným predpokladom je rozpočtová disciplína. Nemožno obísť ani hospodársky rast, ale Maďarsko ho chce dosiahnuť nie za cenu zadĺženia sa, zdôraznil šéf maďarskej diplomacie.

 Copyright © TASR 2012



Chicagská polícia vyšetruje prípad fyzického napadnutia, v ktorom je hlavným podozrivým bývalý bulharský futbalový reprezentant Christo Stoičkov. Bulharskému denníku Trud policajný zdroj v Chicagu potvrdil, že registrujú v tejto súvislosti trestné oznámenie od Svetlozara Momčilova, majiteľa v USA vydávaného periodika Bulgaria Now. Novinár vypovedal, že ho Stoičkov udrel počas večierka na počesť 15. výročia vzniku klubu Chicago Fire, keď ho požiadal o rozhovor. Údajný čin je predbežne klasifikovaný ako ublíženie na zdraví.
Najlepší európsky futbalista za rok 1994, v ktorom priviedol bulharskú reprezentáciu až do semifinále majstrovstiev sveta v USA, sa v roku 2006 zodpovedal pred súdom vo Washingtone za to, že ako hráč DC United zlomil v predsezónnom zápase nohu bývalému univerzitnému futbalistovi Freddymu Llerenovi. V roku 2008 údajne napadol bulharského fotoreportéra v barcelonskej reštaurácii.



Britský hudobník Elton John prehral súdny spor s predstaviteľmi denníka The Times, ktorých zažaloval za urážku na cti. Dôvodom žaloby boli dva články, v ktorých ho tieto noviny nepravdivo spájali s legálnymi daňovými únikmi.
Redaktori spomínaného denníka 21. júna napísali, že zakladateľ spoločnosti Ingenious Media Patrick McKenna bol v minulosti hudobníkovým účtovníkom a radil mu v otázke legálneho spôsobu vyhýbania sa plateniu daní. Denník síce na druhý deň vydal opravu, v ktorej uviedol, že McKenna nikdy nebol Johnovým účtovníkom, podľa hudobníkových právnikov to však nebolo dostatočné a začiatkom augusta preto na noviny podali žalobu. "Štvorriadkové ospravedlnenie nemá rovnakú výpovednú hodnotu ako pôvodné články, ktoré sa objavili na stranách jeden a šesť. Tvrdenia v týchto článkoch mimoriadne poškodzujú reputáciu nášho klienta a budeme preto žiadať odškodné," uviedol vtedy jeden z Johnovych právnikov William McCormick. Sudca Michael George Tugendhat však tento názor nezdieľal a rozhodol v hudobníkov neprospech.
Šesťdesiatpäťročný Elton John, vlastným menom Reginald Kenneth Dwight, predal počas svojej viac ako štyridsaťročnej kariéry na celom svete vyše 200 miliónov kópií nahrávok. Je tak jedným z najúspešnejších hudobníkov všetkých čias. Okrem množstva iných ocenení získal aj šesť cien Grammy, štyri Brit Awards, Oscara, Zlatý glóbus, či divadelnú cenu Tony. V roku 1994 ho uviedli do Rock'n'rollovej siene slávy. Medzi jeho najväčšie hity patria skladby ako Candle In The Wind, Your Song, Rocket Man, Crocodile Rock, Saturday Night's Alright For Fighting, cover Lucy In The Sky With Diamonds, Don't Go Breaking My Heart (feat. Kiki Dee), Sorry Seems To Be The Hardest Word, I Guess That's Why They Call It The Blues, I´m Still Standing, Don't Let The Sun Go Down On Me (feat. George Michael), Sacrifice, Circle Of Life, Can You Feel The Love Tonight, Are You Ready For Love alebo Nikita. Na budúci rok v marci uvedie na trh nový album The Diving Board.
Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.co.uk a archívu agentúry SITA.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Vyhlásenie sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky Ladislava Orosza

Vyhlásenie sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky Ladislava Orosza k stanovisku predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej republiky k tzv. kauze Špeciálny súd

Nikdy som nemal a nemám záujem o medializovanie tejto "kauzy". Médiám som k nej v zásade poskytol prostredníctvom vtedajšieho hovorcu Ústavného súdu Slovenskej republiky len jedno vyhlásenie – išlo o vyhlásenie z 20. mája 2009, ktoré bolo bezprostrednou reakciou na vyhlásenie predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej republiky z toho istého dňa. Obe vyhlásenia sa dodnes nachádzajú na webových stránkach ústavného súdu.
Dnes môžem len s ľútosťou konštatovať, že odvtedy nevznikli žiadne také skutočnosti, ktoré by mi umožnili moje vtedajšie vyhlásenie zásadnejším spôsobom korigovať. Aktuálne sa stáva predmetom môjho záujmu otázka z akých dôvodov a prečo práve v tomto čase sa niekto pokúša opätovne otvárať túto "kauzu", ktorá dodnes traumatizujúco pôsobí na mňa a mojich najbližších. Z uvedených dôvodov nechcem a nebudem reagovať na otázky, ktoré mi boli nepriamo prostredníctvom médií niekým podsunuté, a ktoré sú z môjho pohľadu už svojou povahou absurdné.

Z Markízy sa uteká nielen do RTVS

Z Markízy sa uteká
 
nielen do RTVS


SDKÚ-DS bude mať od 1. novembra novú hovorkyňu. Stane sa ňou redaktorka TV Markíza Jana Zvončeková. Doterajší hovorca Michal Lukáč končí vo funkcii. Podľa informácií agentúry SITA by mal zostať pracovať v štruktúrach strany.
Hovorcu SDKÚ-DS podľa straníckych stanov na návrh predsedu SDKÚ-DS vymenúva a odvoláva generálny sekretár. Hovorca SDKÚ-DS pripravuje vyhlásenia, poskytuje stanoviská orgánov tlači a je zodpovedný za koncipovanie mediálnej politiky strany. Politicky podlieha predsedovi SDKÚ-DS. Zároveň sa zúčastňuje na schôdzi Prezídia SDKÚ–DS, nemá však právo hlasovať.


©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

 

 

Hoci je návrh poslanca Branislava Škripeka (OĽaNO) na prísnejšiu reguláciu nahoty a erotiky v dennej tlači pochopiteľný, treba o ňom ešte diskutovať, aby ho bolo možné uplatniť aj v praxi. Myslí si to predseda parlamentného výboru pre médiá Dušan Jarjabek (Smer-SD), ktorý chce s predkladateľom o tomto návrhu hovoriť aj osobne.
"Veľmi ťažko v tejto problematike urobiť konkrétny legislatívny krok z toho dôvodu, že najskôr by sme si museli špecifikovať, čo vlastne pod termínom nahoty a bulvarizácie nahoty rozumieme. Poznáme napríklad aj akty, kde je nahota prezentovaná z umeleckej stránky," poukázal Jarjabek.
Podľa neho zámer bojovať s bulvarizáciou spoločnosti sa ľahšie hovorí ako dáva do konkrétnej legislatívnej podoby. "Ja tomu návrhu istým spôsobom vyčítam nekonkrétnosť, respektíve ťažkú realizovateľnosť. Určite sa však o tom rozprávajme," povedal poslanec Smeru-SD. Istý priestor na diskusiu podľa neho môže poskytnúť aj okrúhly stôl, ktorý pripravuje rezort kultúry na diskusiu s predstaviteľmi elektronických médií. "Keď sa dohodneme, že nejaký konkrétny návrh sa dá realizovať, tak ho určite podporíme," doplnil Jarjabek.
Poslanci parlamentu by sa mali návrhom opozičného poslanca Škripeka zaoberať už na najbližšej schôdzi, ktorá začne 16. októbra. Hlavným cieľom jeho návrhu je zakázať predaj a rozširovanie tlače, ktorá by mohla ohroziť mravnosť osôb mladších ako 18 rokov.
"Ohrozením mravnosti sa rozumie sprístupnenie takého výtvoru, ktorého jediným alebo hlavným cieľom je vyvolať sexuálne vzrušenie alebo obscénnym, či vulgárnym spôsobom odkrývať a zdôrazňovať intimitu ľudského tela, alebo pohlavného života a ktorého následkom môže byť narušenie ľudskej dôstojnosti alebo vytvorenie zastrašujúceho, ponižujúceho, zneucťujúceho, nepriateľského alebo urážlivého prostredia," definuje Škripek.
Po novom by sa museli takéto výtlačky od budúceho roka označovať slovom "erotický", čo by znamenalo, že si ich už neplnoletí nekúpia.

Copyright © TASR 2012

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS






Športová marketingová agentúra Sportfive, ktorá vlastní mediálne práva na dve nasledujúce olympijské hry v Soči (2014) a Riu de Janeiro (2016), udelila vysielacie práva pre dve slovenské televízne spoločnosti. Všetky podujatia okrem hokejového turnaja na ZOH 2014 ako aj kompletný program OH 2016 prinesie divákom Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS). Navyše, RTVS má pre obidve olympiády aj rozhlasové práva. Hokejový turnaj na ZOH 2014 pokryje súkromná televízia Markíza, ktorá získala aj internetové práva na obidve OH. Informuje o tom webová stránka sportspromedia.com.


© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Looper

Looper



10. 10. 2012

MEDIA NEWS


MEDIA NEWS

 

Astronaut na dôchodku Buzz Aldrin, ktorý je po celom svete známy ako druhý muž na Mesiaci, si zahrá v seriáli Teória veľkého tresku (2007). Po boku Johnnyho Galeckého (Leonard Hofstadter), Jima Parsonsa (Sheldon Cooper), Kaley Cuoco (Penny), Simona Helberga (Howard Wolowitz) a Kunala Nayyara (Raj Koothrappali) sa objaví v halloweenskej epizóde s názvom The Holographic Excitation, ktorú v USA odvysielajú 25. októbra. Partia nadšencov pre vedu a sci-fi bude Halloween oslavovať v obchode s komiksami. Zatiaľ nie je jasné, ako 82-ročný Aldrin zasiahne do deja.
V Teórii veľkého tresku si zahrali aj známi vedci ako napríklad astrofyzici Stephen Hawking a George Smoot alebo teoretický fyzik Brian Greene. V cameo rolách sa v seriáli okrem toho predstavili aj niektorí herci známi predovšetkým zo žánru sci-fi. Boli to napríklad Leonard Nimoy známy ako Spock zo seriálov a filmov Star Trek, Wil Wheaton zo seriálu Star Trek: Nová generácia (1987 - 1994) alebo Summer Glau známa zo seriálov Firefly (2002), Terminátor: Príbeh Sarah Connorovej (2008 - 2009) a snímky Serenity (2005).
Buzz Aldrin bol členom prvého tímu, ktorý vykročil na mesačný povrch. Je horlivým zástancom vesmírneho výskumu a verejne udrel muža, ktorý tvrdil, že pristátia na Mesiaci boli podvrh. "Nádherné, nádherné. Veľkolepá pustatina," povedal, keď sa stal druhým človekom na Mesiaci - len niekoľko minút po tom, ako 20. júla 1969 na mesačný povrch vykročil veliteľ misie Apollo 11 Neil Armstrong. Vo vysielaní z Mesiaca Aldrin nabádal poslucháčov, aby sa na chvíľu zastavili, popremýšľali o udalostiach posledných hodín a "svojím spôsobom vzdali vďaku". Oddaný kresťan v lunárnom module na Mesiaci dokonca prijal sväté prijímanie.
Informácie pochádzajú z webovej stránky AceShowbiz.com a z archívu agentúry SITA.

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


 

 

Rumunská verejnoprávna televízia TVR plánuje kvôli nedostatku peňazí prepustiť viac ako štvrtinu zamestnancov, aby znížila náklady. Informuje o tom internetový portál BalkanInsight.
Po vyhodnotení toho, ako si v práci jednotliví zamestnanci vedú, chce televízia prepustiť okolo 870 ľudí. V súčasnosti v nej pracuje 3 300.
V pondelok proti prepúšťaniu aj komisii, ktorá o tom bude rozhodovať, protestovalo približne 500 pracovníkov televízie. V komisii bude aj jeden člen súčasnej vlády. "Chceme, aby sa všetko konalo korektne a neveríme ľuďom, ktorí budú o prepúšťaní rozhodovať," povedal podľa BalkanInsight jeden z demonštrantov. Reštrukturalizácia je podľa nich spolitizovaná.
"Skutočnosť, že prácu novinárov hodnotia politici, je proti princípu nezávislosti médií," upozornil Mircea Toma z mimovládnej organizácie ActiveWatch.
Verejnoprávnu televíziu TVR trápi prezamestnanosť, nevyvážené politické relácie na chabej úrovni a chýba jej moderné vybavenie. Kvôli nedostatku peňazí nedávno zastavil vysielanie spravodajský program TVR Info a vedenie televízie plánuje zrušiť aj ďalší okruh TVR Cultural. Televízia je v hlbokej strate.
Okrem peňazí z koncesionárskych poplatkov je TVR čiastočne financovaná zo štátneho rozpočtu. To ju robí závislou na veľkorysosti vládnucich strán, píše BalkanInsight

Copyright © ČTK 2012

Vyhlásenie predsedníčky Ústavného súdu

Vyhlásenie predsedníčky Ústavného súdu Slovenskej republiky Ivetty Macejkovej k definitívnemu ukončeniu tzv. kauzy Špeciálny súd







Plénum Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len „ústavný súd“) na svojom neverejnom zasadnutí prejednalo vec vedenú pod sp. zn. Spr. 215/2012, ktorá súvisí s podozrením zo spáchania zločinu obmedzovania osobnej slobody podľa § 183 ods. 1 a ods. 2 písm. a) Trestného zákona s poukázaním na § 138 písm. f) Trestného zákona voči JUDr. V. O. (ďalej len „poškodená“) a v nadväznosti na to aj s údajným nátlakom na rozhodovaciu činnosť sudcu ústavného súdu doc. JUDr. Ladislava Orosza, CSc., a to nielen pri rozhodovaní vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 17/08 o návrhu skupiny poslancov NR SR o nesúlade zákona č. 458/2003 Z. z. o zriadení Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s Ústavou SR (tzv. kauza Špeciálny súd).



Vzhľadom na okolnosti, ktoré sprevádzali tzv. kauzu Špeciálny súd od apríla 2009 až do dnes a na rozsah medializácie v súvislosti s rozhodovacou činnosťou sudcu ústavného súdu doc. JUDr. Ladislava Orosza, CSc., som ako predsedníčka ústavného súdu považovala za potrebné, aby bol tento prípad prerokovaný v pléne ústavného súdu a s konečnou platnosťou uzavretý nielen vo vzťahu k doc. JUDr. Ladislavovi Oroszovi, CSc., ale aj: . k inštitúcii ústavného súdu, - k sudcom ústavného súdu, - k elektronickým a printovým médiám a niektorým politikom, ktorí sa kauze venovali od apríla 2009 až do dnes.



V tejto súvislosti pre informovanosť uvádzam niektoré z množstva citátov politikov a novinárov, ktoré boli prezentované v slovenských médiách: a/ v denníku SME: - „Ak na sudcu naozaj zaútočili, je najvyššou povinnosťou štátu, aby bránil svoju zvrchovanosť a chránil nezávislosť sudcov pred zločincami….. Štát je zvrchovaný vtedy, keď ľudia prijímajúci rozhodnutia v mene republiky rozhodujú slobodne a nie sú vystavení vydieraniu. Hrubý nátlak na ústavného sudcu predstavuje hrozbu, s ktorou sa musí spoločnosť čo najskôr a čo najrozhodnejšie vyrovnať. Ten, kto sa opovážil mafiánskym spôsobom ovplyvňovať ústavného sudcu, musí byť odhalený a potrestaný, lebo ide o opovážlivosť, ktorá je spoločensky mimoriadne nebezpečná.“ (15. máj 2009 – Marián Leško) - „Ak by sa to potvrdilo, Slovensko by sa len veľmi ťažko mohlo nazvať právny štát.“ (16. máj 2009 – Daniel Lipšic) - „Neverím, že sudcovia ÚS rozhodovali nestranne a nezaujato. Neviem sa zbaviť pochybností, že neboli protiprávne ovplyvňovaní.“ (21. máj 2009 – Lucia Žitňanská)

b/ v denníkoch Pravda a Plus 1 deň: - „... z týchto informácií vyplýva vážne podozrenie, že bol spáchaný trestný čin vydierania, trestný čin ublíženia na zdraví, trestný čin útoku na orgán verejnej moci a trestný čin útoku na verejného činiteľa. Je obzvlášť dôležité, aby rozhodovanie ústavného súdu bolo zbavené akýchkoľvek pochybností o tom, že sudcovia rozhodovali pod nátlakom a v obavách o bezpečnosť svojich blízkych, nie slobodne a na základe svojho presvedčenia.“(15. máj 2009 – Ondrej Dostál) - „Pred rozhodnutím boli zverejnené informácie o možnom nátlaku na jedného z ústavných sudcov. Čiže v tomto kontexte sa mi zdá, že ak ústavný súd napriek tomu išiel rozhodovať 20. mája, tak to môže vzbudzovať pochybnosti. Ale nerád by som špekuloval. Jedna vec je istá. Zrušenie špeciálneho súdu presadzovala mafia...“ (23. máj 2009 – Daniel Lipšic)

c/ v televízii Markíza, relácia Na telo: - „To rozhodnutie ústavného súdu ma znepokojuje aj preto, lebo je sprevádzané podozreniami takého charakteru, o ktorých hovorí jeden z ústavných sudcov. To je niečo neskutočné. A pýtam sa, keď toto rozhodnutie bolo 7:6, či bol sám jeden zo sudcov ústavného súdu, ktorého rodina bola v ohrození, alebo či takéto ohrozenie nebolo zo strany podsvetia vyvolávané aj voči iným sudcom. Som tým veľmi znepokojený.“ (24. máj 2009 – Mikuláš Dzurinda)



Svoje stanovisko k tejto kauze zaujal v rozhovore pre týždenník Plus 7 dní zo 7. augusta 2009 aj Prof. JUDr. Ján Mazák, PhD., bývalý predseda Ústavného súdu Slovenskej republiky a v súčasnosti generálny advokát Súdneho dvora Európskej únie nasledovne:

„Na celej veci ma zaujíma iba jedno – za akúkoľvek cenu sa to musí vyšetriť. Každý v tomto štáte musí mať na tom eminentný záujem.“



a predovšetkým k širokej verejnosti, ktorá bola a je dlhodobo zavádzaná a zneisťovaná informáciami o nátlaku na rozhodovaciu činnosť sudcu ústavného súdu doc. JUDr. Ladislava Orosza, CSc.



Údajnému nátlaku na rozhodovaciu činnosť sudcu ústavného súdu doc. JUDr. Ladislava Orosza, CSc. predchádzal celý rad udalostí, ktoré uvádzam v stručnom prehľade:



Dňa 16. apríla 2009 na oslave životného jubilea istého právnika v Košiciach sa mal neznámy páchateľ dopustiť údajného trestného činu voči poškodenej, manželke sudcu ústavného súdu doc. JUDr. Ladislava Orosza, CSc.



Dňa 27. apríla 2009 podala poškodená na Krajskom riaditeľstve PZ Úrad justičnej a kriminálnej polície v Košiciach trestné oznámenie sp. zn. OPv 142/09 vo veci obmedzovania jej osobnej slobody za účelom diskreditácie jej osoby, prípadne osoby jej manžela doc. JUDr. Ladislava Orosza, CSc., sudcu ústavného súdu (teda až 11 dní po údajnom spáchaní skutku a 10 dní po absolvovaní lekárskych vyšetrení s negatívnym výsledkom, takže už pred podaním trestného oznámenia mali poškodená aj doc. JUDr. Ladislav Orosz, CSc vedomosť o negatívnom výsledku vyšetrení).



Dňa 29. apríla 2009 začalo Krajské riaditeľstvo PZ Úrad justičnej a kriminálnej polície v Košiciach trestné stíhanie za zločin obmedzovania osobnej slobody podľa § 183 ods. 1 a ods. 2 písm. a) Trestného zákona s poukázaním na § 138 písm. f ) Trestného zákona.



Dňa 18. mája 2009 mi bol ako predsedníčke ústavného súdu doručený list sudcu ústavného súdu doc. JUDr. Ladislava Orosza, CSc., ktorý informoval o tom, že vzhľadom na charakter skutkov, ktoré boli predmetom trestného oznámenia poškodenej - jeho manželky, ako aj na ďalšie okolnosti prípadu, nemožno vylúčiť, že tieto skutky boli spáchané resp. pripravované za účelom (pripravovaného) nátlaku voči jeho osobe, ktorý súvisí s výkonom jeho funkcie sudcu ústavného súdu. Doc. JUDr. Ladislav Orosz, CSc. v predmetnom liste informoval aj o tom, citujem: „Mám dôvodné podozrenie, že jedným z možných dôvodov uvedeného nátlaku voči mojej osobe môže byť práve môj nepriamo naznačený postoj k rozhodovaniu vo veci vedenej pod sp. zn. PL. ÚS 17/08“ (tzv. kauza Špeciálny súd).



Dňa 20. mája 2009 ústavný súd zverejnil moje vyhlásenie ako predsedníčky ústavného súdu (www.concourt.sk - Tlačová informácia č. 22/09) o tom, že spolu s ostatnými sudcami ústavného súdu sme boli informovaní sudcom doc. JUDr. Ladislavom Oroszom, CSc. o tom, že sa mu nikto nevyhrážal a nezastrašoval ho ústne, telefonicky ani písomne.



Dňa 20. mája 2009 bolo publikované vyhlásenie sudcu doc. JUDr. Ladislava Orosza, CSc. (www.concourt.sk - Tlačová informácia č. 23/09), v ktorom informoval o tom, že poškodená - manželka podala 27. apríla 2009 trestné oznámenie, ktorého obsahom bolo oznámenie skutočností nasvedčujúcich, že voči jej osobe bol v noci zo 16. na 17. apríla 2009 spáchaný trestný čin a že obdobný trestný čin bol v nasledujúcich dňoch pripravovaný aj voči ich dcére. Doc. JUDr. Ladislav Orosz, CSc. ďalej uviedol: „Na základe okolností, za akých k uvedeným skutkom došlo, nie je možné vylúčiť, že k ich spáchaniu došlo v súvislosti s prípravou nátlaku na moju osobu ako sudcu ústavného súdu, a to nielen v súvislosti s rozhodovaním o súlade zákona o špeciálnom súde s ústavou“. Zdôraznil, že „vzhľadom na charakter skutkov sa nedá vylúčiť, že motívom skutkov mohol resp. je pripravovaný nátlak na moju osobu ako sudcu ústavného súdu. Preto je v bytostnom záujme tejto krajiny, aby sa skutky spáchané voči mojej manželke a pripravované voči mojej dcére riadne vyšetrili a aby boli páchatelia odhalení a boli za nej aj postavení pred súd.“





S poukázaním na hore uvedené je potrebné zdôrazniť, že vyšetrovanie údajného trestného činu prebiehalo od apríla 2009 a bolo ukončené v októbri 2011 nasledovne:



Uznesením sp. zn. ČVS:ORP-97/4-OVK-KE-2011 zo dňa 14. júna 2011 Okresné riaditeľstvo Policajného zboru Odbor kriminálnej polície v Košiciach zastavilo vyšetrovanie vo veci trestného stíhania za zločin obmedzovania osobnej slobody podľa § 183 ods. 1 a ods. 2 písm. a) Trestného zákona s poukázaním na § 138 písm. f) Trestného zákona, „lebo je nepochybné, že sa nestal skutok, pre ktorý sa viedlo trestné stíhanie.“ (Podrobné odôvodnenie sa nachádza v citovanom uznesení.)



Uznesením Vojenskej obvodnej prokuratúry v Bratislave OPv 142/09 zo dňa 20. októbra 2011 bola zamietnutá sťažnosť poškodenej JUDr. V. O. proti uzneseniu Okresného riaditeľstva Policajného zboru Odbor kriminálnej polície v Košiciach sp. zn. ČVS:ORP-97/4-OVK-KE-2011. (Podrobné odôvodnenie sa nachádza v citovanom uznesení.)



Vzhľadom na skutočnosti vyplývajúce z týchto uznesení na záver uvádzam:



Sudca ústavného súdu doc. JUDr. Ladislav Orosz, CSc. za celé obdobie trvania tzv. kauzy Špeciálny súd od apríla 2009 až do dnes nepovažoval za potrebné: - oboznámiť sudcov ústavného súdu s okolnosťami prípadu, teda s tým, že nebol spáchaný údajný trestný čin za účelom prípravy nátlaku na jeho rozhodovaciu činnosť ako sudcu ústavného súdu nielen v tzv. kauze Špeciálny súd, o ktorom informoval prostredníctvom médií širokú verejnosť, hoci o tom nepochybne vedel - ospravedlniť sa sudcom ústavného súdu za pochybnosti, ktoré vďaka vyhláseniam doc. JUDr. Ladislava Orosza, CSc. sprevádzali aj rozhodovanie ostatných sudcov ústavného súdu v tzv. kauze Špeciálny súd (viď vyššie spomínané reakcie politikov v médiách o tom, že podobným spôsobom mohol byť vyvíjaný nátlak aj na ďalších sudcov ústavného súdu).



Nech si čitateľ tohto vyhlásenia sám dá odpoveď na nasledujúce otázky: Prečo doc. JUDr. Ladislav Orosz, CSc., vyfabuloval tento príbeh o údajnom trestnom čine? Prečo ho spájal s profesionálnym postojom sudcu ústavného súdu a následne aj s jeho rozhodovacou činnosťou? Prečo mal záujem vyvolať mediálnu kampaň proti inštitúcii ústavného súdu, ako aj proti sudcom ústavného súdu, ktorá zneisťovala a do dnešného dňa zneisťuje širokú verejnosť, kampaň, ktorá eskalovala a naďalej eskaluje napätie v celej spoločnosti. A predovšetkým, prečo sám aktívne neurobil vyhlásenie, ktorým by všetky vzniknuté pochybnosti spojené s rozhodovaním tzv. kauzy Špeciálny súd odstránil a zneistenú verejnosť upokojil?

JUDr. Ivetta Macejková, PhD. predsedníčka Ústavného súdu Slovenskej republiky



Rozpočtovanie príjmov a výdavkov Rozhlas a televízia Slovenska a TASR


Rozpočtovanie príjmov a výdavkov
Rozhlas a televízia Slovenska a TASR

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS



1.Modré z neba – Markíza ; 2. NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ ; 3. Televízne noviny – Markíza ; 4. NOVINY TV JOJ – TV JOJ ; 5. ČESKO SLOVENSKO MÁ TALENT- TV JOJ ; 6. KRIMI – TV JOJ ; 7. Šport – TV JOJ ; 8. Počasie – Markíza ; 9. KENO 10, Loto, Joker, Loto 5 z 35 – Markíza ; 10. Športové noviny – Markíza ; 11. Farma – Markíza ; 12. Panelák – TV JOJ ; 13. Colombiana – Markíza

9. 10. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Maďarskí novinári - laureáti lipskej Ceny za slobodu a budúcnosť médií 2012, Balázs Nagy Navarro a Aranka Szávulyová, vyzvali nemeckú spolkovú kancelárku, aby sa zasadila za zachovanie slobody tlače v Maďarsku.
Dvojica iniciátorov vlaňajšej takmer trojtýždňovej protestnej hladovky proti manipulácii v spravodajstve verejnoprávnej televízie v Budapešti, je súčasťou užšieho vedenia maďarskej nezávislej odborovej organizácie televíznych a filmových tvorcov.
Obaja laureáti stáli v Lipsku pri zrode petície, ktorú by vo štvrtok, v deň keď nemecká kancelárka prijme v Berlíne maďarského premiéra Viktora Orbána, chceli odovzdať v tamojšom úrade kancelárky.



Neustúpime Medzinárodnému menovému fondu (MMF)!“, „Nevzdáme sa nezávislosti Maďarska!“ píše sa okrem iného v celostranových inzerciách, ktoré objednala maďarská vláda vo viacerých maďarských celoštátnych denníkoch.
Podľa maďarskej tlačovej agentúry MTI v denníkoch Napi Gazdaság a Magyar Nemzet na otázku „čo očakávame od MMF?“ sú uvedené heslovité odpovede: „úctu a dôveru“. V Népszabadságu a v Metropole figuruje odpoveď „NIE“ na požiadavku MMF týkajúcu sa zavedenia dane na nehnuteľnosť. V Magyar Hírlape a v Blikku je uvedené dôrazné odmietnutie požiadavky fondu na zníženie podpory rodinám.
Pozorovatelia zatiaľ nedokážu posúdiť, či nová kampaň je súčasťou prípravy dohody s MMF, alebo práve naopak, vláda dáva najavo, že nechce dospieť k dohode. Agentúra Bloomberg napísala, že maďarská vláda začala kampaň proti MMF.
Predseda maďarskej vlády Viktor Orbán na otvorení 11. plenárneho zasadnutia Stálej maďarskej konferencie (MÁÉRT) dnes zopakoval, že Maďarsko dokáže riešiť svoje financovanie aj bez úveru MMF. Dohoda by však podľa jeho slov znamenala „ľahšie financovanie“.
Vláda mediálnu kampaň v hodnote takmer 200 miliónov forintov (704.846 eur) zdôvodnila nutnosťou informovať spoločnosť o stave rokovaní Maďarska s MMF a Európskou úniou (EÚ).
V prílohe zmluvy s príslušnou mediálnou agentúrou sa uvádza, že vláda vlani v novembri iniciovala rokovanie s MMF a EÚ o úvere v hodnote 12 - 15 miliárd eur. Rokovania sa začali v lete 2012, po ich ukončení MMF a EÚ zaslali Maďarsku list s podmienkami dohody, na čo vláda reagovala v polovici septembra. Maďarský kabinet obsah listu, v ktorom „obhajoval svoje pozície“, nezverejnil, ale verejnosť informoval o tom, k čomu sa zaväzuje a ktoré očakávania MMF a EÚ odmieta.
„Maďarskú vládu po zverejnení podmienok MMF a EÚ postihli viaceré útoky a objavujú sa falošné správy v médiách. Maďarská vláda považuje za svoju povinnosť informovať obyvateľstvo o skutočných faktoch z rokovaní s MMF a EÚ,“ uvádza sa v dokumente vlády.
Rokovania Maďarska s delegáciami MMF a EÚ sa začali 17. júla, zatiaľ nie je známy termín ich pokračovania. Maďarsko sa od vstupu do MMF pripravuje na uzatvorenie zmluvy o ôsmej pôžičke.

Copyright © TASR 2012

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné


Dve pokuty vo výške 5000 eur uložila televíziám JOJ a JOJ plus na dnešnom zasadnutí Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Vysielateľa oboch televízií tak potrestala za nedodanie 27 záznamov vysielania.

Bez pokuty neobišla ani televízia Markíza, ktorá musí zaplatiť 1000 eur za vysielanie relácie Farma. Pokuta sa týkala porušenia podmienok na umiestňovanie produktov do programov.
Televíziu JOJ i Markízu upozornila rada takisto na porušenie zákona v prípade objektívnosti a nestrannosti spravodajských programov. V televízii JOJ išlo o príspevok Prenasledovaná žena sa bojí o život v programe Krimi z 26. marca 2012 a v Markíze o príspevok Obete komunizmu na pokraji záujmu v Televíznych novinách z 10. marca 2012.
Na porušenie zákona upozornila rada aj RTVS a to v prípade podmienok umiestňovania produktov do programov. K rozporu so zákonom prišlo v programe Dámsky klub odvysielanom 12. apríla 2012.
Rada pre vysielanie a retransmisiu na svojom dnešnom zasadnutí začala aj správne konanie v súvislosti s vysielaním upútavky na program Extrémne prípady v televízii JOJ dňa 25.7.2012. V tejto súvislosti sa bude skúmať možné porušenie zákona v prípade slušnosti a čestnosti reklamy.
TASR informoval Odbor komunikácie a vzťahov s verejnosťou RVR.

Copyright © TASR 2012


Zomrel Elo Romančík

Zomrel Elo Romančík

Vo veku nedožitých 90 rokov zomrel dnes popoludní v Bratislave herec Elo Romančík. O úmrtí dlhoročného člena Činohry Slovenského národného divadla (SND) informovalo vedenie divadla.
Elo (Emanuel) Romančík sa narodil 17. decembra 1922 v Ružomberku. Herec, o ktorého meno Elo sa postarala učiteľka, keď ho prihlasovala do recitačnej súťaže, profesionálne začínal na doskách Slovenského komorného divadla v Martine. Tam pobudol 11 rokov a herecky i ľudsky dozrieval na postavách rozsiahlej typovej škály.
Po úspešných rokoch v Martine prešiel v roku 1956 do bratislavskej Činohry SND, ktorej členom bol až do odchodu do dôchodku v roku 2002.
Na scéne SND stvárnil desiatky postáv - poslednou úlohou, ktorú premiérovo naštudoval, bol v roku 2001 "Starec" v Sofoklovej tragédii Vládca Oidipus. Na doskách divadla stál naposledy v roku 2005, keď ho zavolali na výjazd s predstavením Na skle maľované, kde účinkoval.
V bohatej hereckej biografii Ela Romančíka dominujú charakterovo ušľachtilé a vyrovnané typy, vytvoril však aj rad rozporných, záporných, ale aj rýdzo komediálnych úloh. Svoj herecký talent naplno uplatnil aj v dramatickej rozhlasovej tvorbe, presadil sa tiež vo filme a televízii.
Spolu s herečkou Máriou Kráľovičovou bol jedným z prvých hercov v slovenskej televíznej inscenácii Dovidenia Lucienne. Inscenáciu odvysielali naživo 15. mája 1957 z bratislavského štúdia Československej televízie a začala sériu legendárnych televíznych pondelkov..
Elo Romančík bol známy aj svojou maliarskou záľubou, karikatúrnym spôsobom zachytil takmer všetkých svojich kolegov, hercov.
Čas a miesto rozlúčky s Elom Romančíkom ešte nie sú známe, podľa informácií tlačovej tajomníčky SND Izabely Pažítkovej ho oznámia dodatočne.

Copyright © TASR 2012

RVR NEWS

RVR NEWS



Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá bude voliť troch nových členov Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Kandidáti na člena RVR sa môžu prihlásiť do 13. novembra.
Voľba nových členov vyplýva z faktu, že sa 15. decembra 2012, resp. 26. januára 2013 končí funkčné obdobie trom súčasným členom RVR. V záujme zachovania kontinuity uznášaniaschopnosti bude potrebné zvoliť troch nových členov Rady.
Návrhy kandidátov môžu predkladať poslanci, profesijné inštitúcie a občianske združenia pôsobiace v oblasti audiovízie, hromadných informačných prostriedkov, kultúry, vedy, vzdelávania, športu, registrované cirkvi a náboženské spoločnosti a občianske združenia občanov so zdravotným postihnutím.
Predkladané návrhy musia spolu so sprievodným listom navrhovateľa obsahovať meno a priezvisko kandidáta, titul, dátum narodenia, bydlisko, vzdelanie, adresu zamestnávateľa, funkciu v zamestnaní, telefonický kontakt, štruktúrovaný životopis a čestné vyhlásenie kandidáta podľa priloženého vzoru. Okrem uvedeného je potrebné predložiť výpis z registra trestov nie starší ako 3 mesiace.
Návrh kandidátov na člena RVR spolu s požadovanými prílohami treba zaslať Výboru NR SR pre kultúru a médiá v uzatvorenej obálke s označením "Voľba členov Rady pre vysielanie a retransmisiu" do 13. novembra 2012, najneskôr do 16. hodiny. Prihlášky, ktoré budú doručené po uvedenom termíne, nebudú zaradené do voľby členov Rady.
TASR poskytol informáciu odbor komunikácie s médiami a verejnosťou NR SR.

Copyright © TASR 2012

TASR NEWS

TASR NEWS


Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky Teraz.sk je prvým slovenským spravodajským portálom, ktorý bezplatne sprístupnil aplikáciu vyvinutú špeciálne pre tablety s operačným systémom Android. Mobilná aplikácia Teraz.sk, ktorá sa dá bezplatne stiahnuť v Google Play, sa tak prispôsobuje nielen mobilným telefónom, ale aj tabletom.
Kým v mobilných telefónoch klienti listujú medzi zoznamom sekcií, zoznamom správ a jednotlivými správami pohybom prsta zo strany na stranu, v aplikácii Teraz.sk pre tablety majú v ľavej časti obrazovky vysunutý zoznam správ alebo menu kategórií. Čítanie spravodajstva je tak oveľa prehľadnejšie, rýchlejšie a jednoduchšie.
"Aplikáciu sme nastavili tak, aby automaticky detekovala, v akom zariadení je nainštalovaná a plne sa mu prispôsobila," povedal generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník. Zároveň zdôraznil, že aj touto aplikáciou TASR dokazuje, že okrem kvalitného, rýchleho a transparentného spravodajstva poskytuje verejnosti aj komfort pri jeho čítaní a patrí už nielen medzi obsahových, ale aj technologických lídrov na našom spravodajskom trhu.
Podobnú aplikáciu TASR pripravuje aj pre majiteľov iPadov. Onedlho sa ocitne v Apple Store.
TASR ako verejnoprávna tlačová agentúra prevádzkuje od marca spravodajský portál Teraz.sk, ktorého mesačná návštevnosť presahuje 200.000 unikátnych návštevníkov. Ďalších 20.000 ľudí má nainštalovanú mobilnú aplikáciu so spravodajstvom Teraz.sk. V septembri TASR redizajnovala aj svoju korporátnu stránku www.tasr.sk a spustila obrázkový magazínový portál Webmagazin.sk.

Copyright © TASR 2012

Zomrel Turhan Bey

Zomrel Turhan Bey


Rakúsky herec Turhan Bey, ktorý si v 40. rokoch minulého storočia zahral vo viacerých hollywoodskych filmoch po boku hviezd ako Errol Flynn, John Wayne, Clark Gable alebo Katherine Hepburn, ale aj Boris Karloff, María Montez alebo Peter Lorre, zomrel v rodnej Viedni vo veku 90 rokov. Pre rakúsku tlačovú agentúru APA potvrdila informáciu denníka Kurier dnes osoba blízka zosnulému.
Rodák z Viedne, pôvodným menom Turhan Gilbert Selahattin Sahultavy, ktorý bol synom tureckého diplomata a českej židovky, emigroval kvôli pôvodu do USA na sklonku 30. rokov minulého storočia. Po krátkom čase ho objavili spolupracovníci filmového štúdia Warner Bros. a okamžite ho angažovali.
Bey, ktorý do roku 1949 nakrútil viac ako štyri desiatky filmov, sa po návrate do Viedne venoval fotografii. V poslednej fáze života ho sužovala Parkinsonova choroba. Zomrel ešte 30. septembra, jeho telesné pozostatky v pondelok spopolnili.


Copyright © TASR 2012

SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS


Zachovanie takzvaných koncesionárskych poplatkov za Rozhlas a televíziu Slovenska (RTVS) aj po 1. januári 2013 dnes odporcu v podobe protiargumentov na pôde Ústavnoprávneho výboru NR SR nenašlo. Návrh zákona o úhrade za služby verejnosti poskytované RTVS získal podporu poslancov za vládny Smer-SD, dvaja prítomní opoziční poslanci sa pri hlasovaní zdržali. O definitívnom osude právnej normy sa rozhodne v pléne na októbrovej schôdzi.
Výška úhrad za službu verejnosti by sa od nového roka nemala meniť. Fyzická osoba, ktorá odoberá elektrinu, by teda naďalej mala platiť 4,64 eura mesačne.
Zrušenie koncesionárskych poplatkov od januára 2013 presadila ešte koalícia Ivety Radičovej. RTVS sa mal od nového roku financovať zo štátneho rozpočtu sumou minimálne 90 miliónov eur. V budúcom roku by to bolo viac ako 98 miliónov eur. Prijatím predloženého návrhu z dielne rezortu kultúry sa však ponechá v platnosti existujúci systém financovania verejnoprávneho vysielateľa. "Navrhovaná právna úprava sa predkladá s cieľom zachovať nezávislosť verejnoprávneho vysielateľa, ktorá by bola do veľkej miery ohrozená v prípade, ak by hlavným príjmom RTVS bol príspevok zo štátneho rozpočtu," vysvetľuje ministerstvo.
Telerozhlas v prvom roku po fúzii Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie vyzbieral na koncesionárskych poplatkoch necelých 74 miliónov eur. Minister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD) však už v minulosti naznačil, že by zvyšná suma nevyhnutná na plnohodnotnú existenciu média mohla pochádzať zo zmluvy so štátom. "My si uvedomujeme, aká suma je asi potrebná. To znamená, že verejnoprávne médium nebude odkázané len na tieto úhrady, ale môže počítať aj so zaujímavou čiastkou zo zmluvy so štátom, ktorá bude priamo určená na výrobu programov," povedal pre TASR pred časom. Podľa Hospodárskych novín by táto suma mohla byť dvojnásobná oproti súčasnosti, teda 28 miliónov eur.



 Obmedzenie vysielania telenákupu na lieky a zdravotné výkony sa zrejme rozšíri. Predpokladá to vládna novela zákona o vysielaní a retransmisii, ktorú dnes odobrili poslanci Ústavnoprávneho výboru NR SR, ktorí odporučili plénu právnu normu schváliť.
Novela reaguje na európsku smernicu, ktorá už bola transponovaná do slovenskej legislatívy, avšak s niektorými nedostatkami, medzi nimi aj nesprávnym prekladom.
"Výraz 'marketing authorization' je v zmysle smernice Európskeho parlamentu a Európskej rady zo 6. novembra 2001, ktorým sa ustanovuje zákonník spoločenstva o humánnych liekoch, 'povolenie na uvedenie na trh', nie 'marketingové oprávnenie'. Povolenie na uvedenie humánneho lieku na trh upravuje zákon o liekoch a zdravotníckych pomôckach," vysvetľuje rezort kultúry, ktorý právnu zmenu pripravil po pripomienkach Európskej komisie (EK).
Novela sa zaoberá aj otázkou podpory európskych diel v audiovizuálnych mediálnych službách na požiadanie. Od januára 2013 by poskytovatelia týchto služieb mali povinne mesačne vyhradiť európskym dielam najmenej 20 percent z celkového času programov ponúkaných v ich katalógu. Rezort pritom nepredpokladá, že by táto zmena finančne zaťažila poskytovateľov mediálnych služieb na požiadanie. Podľa údajov za rok 2010 totiž všetci túto podmienku aj tak spĺňali.


Copyright © TASR 2012

Den Marie Orodovnice – první mrazíky.



Den Marie Orodovnice –

první mrazíky


Jednotka lepšie , Dvojka tiež .
Spolu lepšie, tesne nad 10 - 10,26 %.
Markíza lepšie . TV Doma lepšie.
DAJTO lepšie
JOJ lepšie . JOJ PLUS horšie.
TA 3 horšie.

 
Jednotka - 8.21% ;
Dvojka - 2.05 % ;
Markíza - 23.90 % ;
TV DOMA - 6.01% ;
DAJTO- 2,50 %
TV JOJ – 21.51 % ;
JOJ PLUS- 4.54 % ;
TA 3 - 1.39 %

8. 10. 2012

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS


V rámci Európskeho roku aktívneho starnutia a solidarity medzi generáciami 2012 Úrad vlády SR pripravil sériu 8 dokumentárnych krátkych filmov pod názvom Eurovirtuál. Príbehy predstavia niekoľko osobností a projektov, ktoré sú dobrými príkladmi, ako je možné i v pokročilom veku pôsobiť aktívne a venovať sa rozličným činnostiam.
Mediálne známe osobnosti ako Mária Kráľovičová, Jozef Mikloško, Anton Srholec, Ondrej Demo, František Kele, či menej známi seniori ako Ľubica Gálisová, Ladislav Hegyi, Anton Gajdoš, Elvíra Chadimová poukážu na svoje životné krédo, poslanie, ktoré napĺňajú napriek svojmu veku.
Unikátnym príkladom je projekt prepojenia dvoch generácií - seniorov z domova dôchodcov a opustených detí z detského domova, ktorí si našli k sebe cestu a navzájom si vymieňajú lásku, skúsenosti a tešia sa zo vzájomnej prítomnosti.
Premiérové časti cyklu budú vysielané na obrazovkách Dvojky vždy v pondelok o 18,40 hod. a v repríze v utorok o 15,40 hod.

Copyright © TASR 2012