DALITO!

16. 6. 2012

Zomrela Yvette Wilson

Zomrela Yvette Wilson







Vo veku 48 rokov zomrela vo štvrtok americká herečka a komička Yvette Wilson, ktorá bola známa predovšetkým zo sitcomov Moesha (1996 - 2001) a The Parkers (1999 - 2004). Wilson trpela rakovinou krčka maternice a okrem toho mala aj problémy s obličkami, pričom potrebovala transplantáciu.
Yvette Wilson sa narodila 6. marca 1964 v Los Angeles a vyštudovala na San Jose State University. Ako herečke sa jej podarilo preraziť vďaka seriálu Thea (1993 - 1994). Neskôr účinkovala v sitcomoch Moesha a The Parkers a zahrala si tiež v snímkach House Party 3 (1994), Friday (1995) alebo Don't Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood (1996).
Informácie pochádzajú z webstránky www.people.com.


© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

15. 6. 2012

Tak kerý ?

Tak kerý ?





Predseda vlády SR Robert Fico v sobotu 16. júna o 18.00 h v kúpeľnom parku, Ul. 17. novembra v Trenčianskych Tepliciach slávnostne otvorí jubilejný 20. ročník medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest.
TASR o tom dnes informovali z tlačového a informačného odboru Úradu vlády SR.





Minister kultúry Slovenskej republiky Marek Maďarič v sobotu 16. júna o 20.30 h prednesie príhovor na úvodnom ceremoniáli a oficiálne otvorí jubilejný 20. ročník Art Film Festu 2012 v Trenčianskych Tepliciach.
TASR o tom dnes informovali z referátu styku s médiami MK SR.



Copyright © TASR 2012

ART FILM FEST NEWS


ART FILM FEST NEWS




Na jubilejnom 20. ročníku medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest v Trenčianskych Tepliciach premietnu 159 filmových lahôdok. Festival sa začne už v sobotu (16. 6.) a potrvá do 23. júna. TASR informovala PR manažérka agentúry Forza Zuzana Čižmáriková.
„Návštevníci projekcií sa aj tento rok môžu tešiť na osobné stretnutie s hviezdami filmu. Počas úvodného víkendu si cenu Hercova misia za mimoriadny prínos hereckému umeniu prevezme francúzska herečka Emmanuelle Béartová, ktorá vo festivalovom parku vlastnoručne pripevní mosadznú plaketu so svojím menom. Ocenenie Zlatá kamera si na začiatku Art Film Festu prevezme jeden z najuznávanejších ruských režisérov Andrej Končalovskij a jeden z najvýznamnejších slovenských kameramanov Dodo Šimončič. Český herec Miroslav Donutil si cenu Hercova misia prevezme v stredu 20. júna a na záver Art Film Festu zavíta do Trenčianskych Teplíc svetoznámy oscarový herec Sir Ben Kingsley. Cena Zlatá kamera poputuje na koniec festivalu do rúk významného slovenského dramaturga a režiséra Rudolfa Urca. Všetci ocenení budú vo festivalových kinách osobne uvádzať svoje filmy,“ povedala Čižmáriková.
Ako dodala, festival uvedie aj najnovšiu komédiu legendárneho Woodyho Allena Do Ríma s láskou, ktorú zatiaľ premietli len v dejisku príbehu a Art Film Festu sa ju podarilo získať na exkluzívnu projekciu - na festivalové plátna sa dostane prvýkrát od talianskej premiéry. V programe bude okrem iného i sedem horúcich noviniek z nedávneho prestížneho festivalu v Cannes, ktoré si slovenskí diváci pozrú v exkluzívnej premiére.
V medzinárodnej súťaži hraných filmov bude o Modrého anjela súperiť 12 filmov, v medzinárodnej súťaži krátkych filmov sa bude o rovnaké ocenenie uchádzať 37 snímok z celého sveta vrátane nominantov na Oscara. Bohatú ponuku filmových titulov prinesú aj sekcie Okolo sveta, Európske zákutia, Česká radosť, Láska a anarchia, Prísľuby z Východu, Focus: Nový britský film či Nočná prehliadka. V sekcii Slovenská sezóna zhliadnu diváci domáce novinky, medzi nimi film Mareka Ťapáka Tanec medzi črepinami, novú komédiu Juraja Krasnohorského Tigre v meste, film režiséra Stanislava Párnického Dušičky seniorov, ale aj pozoruhodnú snímku Mareka Šulíka a Jany Bučky z rómskej komunity Zvonky šťastia.
„Čerešničkou v programe bude tematická sekcia Pri vychádzaní z kina, ktorú uvádza Art Film Fest pri príležitosti svojho 20. jubilea. Výber filmov je chválou a poctou klasickému kinu a klasickým 35-milimetrovým filmovým kotúčom, ktoré onedlho definitívne prejdú do histórie,“ uzavrela Čižmáriková.


Copyright © TASR 2012

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA


 „Pracujem na podaní na súd. Logické, odborné ani iné argumenty v tejto vykonštruovanej kauze nezavážia.Ak sa zámienka s následným návrhom na odvolanie stane štandardným postupom, tak nemožno hovoriť ani o právnom štáte, ani o politickej kultúre. Vopred som nemohla zverejniť podmienky súťaže, lebo by som ju zmarila.“

Miloslava Zemková



„ Ja by som nerád rozprával v cudzom jazyku, ja sa vam ospravedlňujem, pretože ja tu nemčinu neovládam v takej výške, aby som pred takouto vážnou porotou rozprával po nemecky, ja viem komunikovať... v kaviarni, robil som v nemecky hovoriacich oblastiach, robil som v Nórsku, robil som v Egypte, dohovoril som sa po anglicky, ale na takejto výške ja tu reč neovládam, tak by som vas poprosil o zhovievavosť, aby ste mi toto ... nejakým spôsobom odpustili... „

Marián Chudovský, kandidát na gen. riaditeľa SND




Ďalšia "dobrá " správa. Konto nádeje zrušené

Ďalšia "dobrá" správa

Konto nádeje zrušené


Rozhodnutím GR RTVS s účinnosťou od 20.4.2012 bola dlhodobá programová akcia Slovenskej televízie Konto nádeje, zamerané na podporu získavania prostriedkov v rámci verejných zbierok pre humanitnú pomoc pre zdravotne, telesne a sociálne postihnuté deti zrušená.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Predstavitelia televízie HBO sa ospravedlnili bývalému prezidentovi USA Georgeovi Bushovi za to, že v jednej scéne seriálu Hra o tróny (2011) sa objavila na kole napichnutá umelá hlava, ktorá nápadne pripomína Bushovu hlavu. Túto skutočnosť navyše producenti seriálu spomenuli v sprievodnom komentári na DVD.
"Boli sme naozaj zdesení, keď sme to videli. Považujeme to za neprijateľné, neúctivé a veľmi nevkusné. Tlmočili sme náš postoj výkonným producentom seriálu, ktorí sa okamžite ospravedlnili za neúmyselnú chybu z nedbanlivosti. Je nám ľúto, že sa to stalo," uviedli predstavitelia HBO vo vyhlásení. "Pre prvú sezónu seriálu sme si prenajali viacero umelých častí tela. Ale až keď sme nakrútili tú scénu, niekto povedal, že jedna z hláv sa podobá na Georgea W. Busha. V sprievodnom komentári na DVD sme to spomenuli, čo sme však robiť nemali. Nemali sme v úmysle nijak bývalého prezidenta uraziť a ospravedlňujeme sa, ak sme povedali alebo spravili niečo, čo naznačovalo opak," vysvetlili producenti seriálu David Benioff a D. B. Weiss.


© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.





Britský premiér David Cameron sa dnes postavil pred komisiu, vyšetrujúcu etiku britských médií a v rámci toho aj Cameronove vzťahy s mediálnym magnátom Rupertom Murdochom.
Cameron vo výpovedi pred vyšetrovacou komisiou povedal, že dohľad nad médiami v Británii je potrebné zlepšiť.
Vo svedectve uviedol, že vzťah medzi britskými politikmi a tlačou sa za posledné dve desaťročia uberal zlým smerom a treba ho reštartovať. Za posledné desaťročie boli podľa neho vzťahy medzi politikmi a médiami "príliš úzke" a mali by stáť na novom základe.
Vyšetrovanie pod vedením sudcu Briana Levesona bolo nariadené po odhaleniach, že bulvárny nedeľník News of the World mediálneho magnáta Ruperta Murdocha odpočúval telefóny rôznych ľudí v snahe získať exkluzívne informácie. Škandál otriasol celou britskou spoločnosťou, viedol k zatknutiu 40 osôb a odstúpeniu najvyššie postavených Murdochových riadiacich pracovníkov a vyvolal tiež pochybnosti, či vrcholní politici nepomáhali chrániť Murdocha a jeho záujmy.
Vzťahy s Murdochovou mediálnou ríšou sú pre Camerona problémovou záležitosťou. Premiér čelí kritike za to, ako jeho vláda riešila Murdochove pokusy získať úplnú kontrolu v britskej televíznej spoločnosti British Sky Broadcasting. Pochybnosti vyvolávajú aj Cameronove vzťahy s Murdochom, pretože premiér si za mediálneho poradcu vybral bývalého šéfredaktora nedeľníka News of the World, Andyho Coulsona.
Coulsona neskôr obvinili z krivého svedectva v prípade, súvisiacom so škandálom odpočúvania telefónov.
Cameron vo výpovedi vysvetlil svoju mediálnu stratégiu, keď sa stal lídrom Konzervatívnej strany a snažil sa "získať si späť" tie noviny, ktoré tradične podporovali jeho stranu, ale odlákal mu ich Tony Blair a jeho Labouristická strana.
Premiér dodal, že spočiatku sa zameriaval na televíziu, pretože noviny neboli nápomocné.

Copyright © TASR 2012

14. 6. 2012

Rada RTVS vyjadruje pochybnosti o sebe samej.

Rada RTVS vyjadruje pochybnosti o sebe samej.




Návrh na odvolanie generálnej riaditeľky Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Miloslavy Zemkovej, ktorý prijal v utorok 12. júna Výbor NR SR pre kultúru a médiá, bol hlavným bodom dnešného zasadnutia Rady RTVS.
Po informácii generálnej riaditeľky o právnej obrane voči tomuto návrhu, ktorým je z jej strany podanie na vydanie predbežného opatrenia voči návrhu na Okresnom súde Bratislava I a následnej rozprave prijala rada nasledovné uznesenie:
"Rada RTVS vyjadrila pochybnosti o tom, či boli naplnené zákonné dôvody na odvolanie generálnej riaditeľky RTVS z funkcie podľa § 18 ods. 4 písmeno c) zákona o RTVS, ako to navrhol uznesením číslo 20 z 12.6.2012 Výbor NR SR pre kultúru a médiá. Rada RTVS plniac si svoju zákonnú povinnosť dohliadať na dodržiavanie zákona o RTVS a rešpektujúc zákonnú kompetenciu NR SR voliť a odvolať generálneho riaditeľa RTVS preto vyzýva členov parlamentného výboru pre kultúru a médiá, ako aj ostatných poslancov Národnej rady SR, aby dôsledne preskúmali oprávnenosť tohto návrhu, aby tak predišli prípadným škodám spôsobeným RTVS v dôsledku možného odvolania generálnej riaditeľky RTVS v rozpore so zákonom o RTVS." Za prijatie tohto uznesenia hlasovalo sedem z ôsmich členov rady.
"V uznesení výboru, ktorý navrhuje odvolať riaditeľku, nie je žiadne zdôvodnenie, čo porušila, je len návrh na odvolanie podľa paragrafu, nie je zdôvodnenie, prečo. Vychádzam zo sprostredkovaných informácií, ktoré máme, za porušenie zákona považujú to, že nás neinformovala o vyhlásení verejnej obchodnej súťaže na mediálny komplex vopred. Na jednej strane je stanovisko Legislatívneho odboru NR SR, ktorý tvrdí, že je to porušenie zákona, ja poznám asi tri iné právne stanoviská, ktoré hovoria, že to porušenie zákona nie je," uviedol po skončení zasadnutia pre TASR predseda Rady RTVS Miroslav Kollár a dodal: "Je pravdou, že podľa zákona nás má vopred informovať o zámere vstúpiť do zmluvného záväzku nad 100.000 eur alebo nad dva roky, nevidím však dnes žiadneho zmluvného partnera. Hodnotil som kriticky, že nás vopred neinformovala, pretože o takej vážnej veci nás informovať minimálne v čase vyhlásenia mala. To je fakt, ale porušenie zákona to asi nebude."


Copyright © TASR 2012

RADA RTVS

RADA RTVS


Šéfka Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Miloslava Zemková, ktorú mediálny parlamentný výbor v utorok navrhol odvolať z funkcie, sa bude brániť právnou formou. "Dospela som k záveru, že podám návrh na súd na vydanie predbežného opatrenia," oznámila na dnešnom rokovaní Rady RTVS Zemková.
Riaditeľka RTVS už návrh poslala po kuriérovi na Okresný súd Bratislava I. Kópiu návrhu na vydanie predbežného opatrenia odovzdá aj predsedovi parlamentu Pavlovi Paškovi. "Aby zvážil prehodnotenie uznesenia a aby zvážil zaradenie odvolacieho bodu na nasledujúce rokovanie parlamentu," poznamenala.
"Neviem si predstaviť nejakú účinnú obranu, pretože naozaj nie som politický nominant a nemám v parlamente niekoho alebo skupinu ľudí, ktorí by mohli povedať stanovisko z mojej strany," argumentovala Zemková. Situácia je podľa jej slov vážna a uznesenie výboru pre kultúru a médiá obsahuje obvinenia, ktoré chce vyvrátiť. Zemková si preto nechala vypracovať tri nezávislé právne stanoviská, ktoré podľa nej potvrdzujú, že nijakým spôsobom nepochybila.
Predseda Rady RTVS Miroslav Kollár označil spôsob, akým výbor NR SR schválil návrh na odvolanie Zemkovej, za nekorektný. O návrhu s odporúčaním na odvolanie šéfky RTVS totiž výbor hlasoval v jej neprítomnosti. "Pri takto závažnej veci treba vypočuť aj dotknutú stranu," dodal Kollár.
Rada RTVS dnes prijala uznesenie, podľa ktorého vyjadruje vážne pochybnosti o tom, či boli naplnené zákonné dôvody na odvolanie riaditeľky RTVS, ako to navrhol parlamentný výbor pre kultúru a médiá. Rada RTVS tiež vyzýva členov výboru aj ostatných poslancov NR SR, aby preskúmali oprávnenosť tohto návrhu.
Návrh s odporúčaním odvolať Zemkovú z funkcie schválil v utorok 12. júna mediálny výbor parlamentu na popud šéfa výboru Dušana Jarjabka (Smer-SD). Dôvodom na odvolávanie je, že Zemková 3. apríla 2012 zverejnila výzvu na predloženie ponúk na prenájom priestorov pre mediálny komplex, ale vopred o tom písomne neinformovala Radu RTVS, čím podľa Jarjabka porušila zákon. O odvolaní rozhodne parlamentné plénum, najbližšia schôdza sa začne 19. júna.
Dcérska spoločnosť Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) STV Broadcasting, s.r.o., ktorá v minulosti prevádzkovala analógové vysielanie STV, pôjde do likvidácie. Uznesením o tom dnes rozhodla Rada RTVS na návrh šéfky RTVS Miloslavy Zemkovej.
"Spoločnosť nemá zmysel držať ďalej, pretože RTVS ju nepotrebuje," uviedla Zemková na rokovaní rady. STV Broadcasting, s.r.o. bola podľa jej slov založená za účelom prevádzkovania analógového a terestriálneho vysielania STV. Keďže však televízia toto vysielanie ukončila už v auguste minulého roka, spoločnosť môže ísť do likvidácie. "Zostatok finančných prostriedkov na účte spoločnosti prejde na účty RTVS," doplnila. Ako Zemková uzavrela, STV Broadcasting, s.r.o. už nemá žiadny iný majetok.

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Madagaskar 3

Madagaskar 3

13. 6. 2012

MEDIA NEWS


MEDIA NEWS


Britský hudobný magazín NME sa verejne ospravedlnil hudobníkovi Morrisseymu za článok z roku 2007, ktorý podľa bývalého frontmana kapely Smiths naznačoval, že je rasista. Päťdesiattriročný hudobník zažaloval NME s tvrdením, že vedome prekrútili jeho vyjadrenia o imigrácii. Morrissey, celým menom Steven Patrick Morrissey, mal vtedy údajne povedať: "Hoci nemám nič proti ľuďom z iných krajín, čím je ich však v Anglicku viac, tým viac sa vytráca britská identita".
Morrissey vlani v októbri vyhral predbežné pojednávanie, na základe ktorého sa mal v júli celý prípad dostať pred súd. Nakoniec však obe strany uzavreli mimosúdnu dohodu. "Chceme, aby bolo jasné, že si nemyslíme, že Morrissey je rasista. Nemysleli sme si, že sme napísali, že ním je a ospravedlňujeme sa mu za to, ak si to on alebo ktokoľvek iný tak vyložil. Nikdy nebolo naším zámerom Morrisseyho nahnevať a dúfame, že sa spoločne vrátime k tomu, čo robíme najlepšie," uviedli v spoločnom vyhlásení predstavitelia NME a spoločnosti IPC Media, ktorá magazín vydáva. Hovorkyňa NME okrem toho vyhlásila, že predstavitelia magazínu "sú radi, že sa celý spor vyriešil". Taktiež dodala, že hudobníkovi nemuseli vyplatiť žiadne odškodné ani preplatiť náklady spojené so službami právnikov.

Novaja Gazeta, hlavné ruské opozičné noviny vychádzajúce trikrát za týždeň, v stredu uviedli, že jej prominentný novinár ušiel z Ruska potom, ako mu hrozil hlavný ruský vyšetrovateľ zabitím. V otvorenom liste napísal šéfredaktor Novoj Gazety Dmitrij Muratov, že šéf Vyšetrovacej komisie Ruska, ktorý má na starosti závažné kriminálne zločiny, hrozil zástupcovi šéfredaktora Sergejovi Sokolovovi zabitím za článok, v ktorom kritizoval jeho prácu. Muratov povedal v stredu pre agentúru AFP, že Sokolov "musel opustiť krajinu" a nie je možné ho zastihnúť po telefóne. Vyšetrovacia komisia odmietla udalosť komentovať.
Spoluvlastníkmi Novoj Gazety sú Alexander Lebedev, ktorý je majiteľom aj britských denníkov Evening Standard a The Independent, a posledný sovietsky líder Michail Gorbačov. "Hrubo ste ohrozili život môjho zástupcu," napísal Muratov šéfovi vyšetrovacej komisie Alexandrovi Bastrykinovi v otvorenom liste. "Dokonca ste žartovali, že práve vy budete vyšetrovať tú vraždu." Novinár a vyšetrovateľ sa údajne pohádali v pondelok počas spoločnej cesty, napísal Muratov. "Po návrate do Moskvy Bastrykinovi bezpečnostní pracovníci prinútili Sokolova nastúpiť do auta a odviezli ho do lesa v regióne Moskvy, kde mu pohrozili," uviedol Muratov v liste.
Hrozba sa týkala článku publikovaného 4. júna, v ktorom Sokolov kritizoval Bastrykina za mimoriadne ľahký trest udelený mužovi usvedčenému zo zakrývania masovej vraždy,
napísal Muratov. V juhoruskom meste Kuščevskaja bolo v roku 2010 zavraždených 12 ľudí vrátane detí. Muž usvedčený zo snahy "ututlať" zločin ostal na slobode a potrestali ho finančnou pokutou 150 000 rubľov (3670 eur).
Novaja Gazeta, známa svojimi investigatívnymi reportážami a kritikou prezidenta Vladimira Putina, prišla v posledných desiatich rokoch o niekoľko novinárov v nevyšetrených vraždách. V roku 2006 zastrelil neznámy páchateľ investigatívnu novinárku Annu Politkovskú pred domom, v ktorom bývala. Vraha doteraz nenašli. Webovú stránku Novoj Gazety od utorka rána, keď informovala o masových protestoch v Moskve, napádajú hackeri.
Alexander Ivanovič Bastrykin je bývalý prvý zástupca ruského generálneho prokurátora a predseda Vyšetrovacej komisie úradu generálneho prokurátora. Od januára 2011 stojí na čele Vyšetrovacej komisie Ruska.



©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.




Na severe Mexika pravdepodobne uniesli novinárku, ktorá sa zaoberá kriminalitou, a jej malého syna. V utorok to povedal zástupca novín, pre ktoré pracuje.
Reportérka Stephania Cardosová pracuje pre noviny El Zocalo v meste Saltillo, asi 320 kilometrov od hraníc s USA. Jej kolega Eduardo Mendoza povedal, že je nezvestná od piatka.
Cardosovú naposledy videli vo štvrtok v noci na oslave s kolegami. Matka novinárky, Sylvia Cardosová dodala, že dom Cardosovej niekto vyplienil.
Štátna aj federálna prokuratúra prípad vyšetrujú.
Cardosová je 16. mexickým novinárom, ktorý zmizol, uviedla tamojšia Komisia pre ľudské práva. Združenie americkej tlače (APA) so sídlom v Miami vyzvalo mexické úrady, aby novinárku rýchlo vypátrali. Prezident výboru APA pre slobodu tlače Gustavo Mohme pripomenul, že tentoraz nezmizla len novinárka, ale aj jej syn.
V januári 2010 drogový kartel Zetas uniesol a zabil reportéra novín Zocalo Valentina Valdesa Espinozu.

Rakúska Tlačová rada opätovne udelila napomenutie dvom bulvárnym denníkom.
Kontrolný orgán týmto reagoval podľa agentúry APA na "neprípustnú diskrimináciu migrantov" na stránkach novín Kronen Zeitung a opätovné porušenie pravidiel ochrany osobností denníkom Österreich, ktorý nie po prvý raz zverejnil fotografie tela mŕtveho človeka, v danom prípade únoscu Natasche Kampuschovej.
Ani jedno zo spomínaných periodík nie je členom Tlačovej rady.
Denník Kronen Zeitung koncom minulého roka napísal, že vo viedenskej Všeobecnej nemocnici (AKH) sa ročne rodí "50 chorých detí pochádzajúcich z incestu, zväčša detí migrantov zo sociálne slabých rodín". Ako jediný zdroj uviedli noviny zdravotníka z AKH, ktorý si želal zostať v anonymite. Tlačové oddelenie AKH však Tlačovej rade tento údaj nepotvrdilo.
Tlačová rada preto dospela k názoru, že noviny mali spomínané údaje v záujme korektného a zodpovedného informovania preveriť a tak ich buď potvrdiť, alebo relativizovať. To sa však nestalo. Takéto tvrdenie bez fundovaného doloženia predstavuje podľa rady neprípustnú diskrimináciu migrantov.



Copyright © TASR 2012

ART FILM FEST NEWS


ART FILM FEST NEWS



Reprezentatívny výber toho najlepšieho, čo sa zrodilo na českej dokumentárnej scéne v minulom roku, prinesie na medzinárodnom filmovom festivale Art Film Fest v Trenčianskych Tepliciach (16.–23.6.) sekcia Česká radosť. TASR informovala PR manažérka agentúry Forza Zuzana Čižmáriková. Exkluzívny súbor piatich dokumentárnych filmov sa podľa nej po prvý raz dostáva k slovenským divákom.
"Zostava oceňovaných autorských dokumentov od etablovaných autorov i autoriek naznačuje súčasný vývoj českej dokumentaristiky, rôznorodosť tematického zamerania i tvorivých prístupov. Nášmu divákovi sa tak na festivale otvára ďalšia príležitosť myslieť filmom nielen o stave vlastnej spoločnosti," povedal koordinátor sekcie Martin Kaňuch.
Festivaloví návštevníci sa budú môcť zoznámiť aj s najlepším českým dokumentárnym filmom minulého roku, dielom Martina Marečeka Pod sluncem tma. Na festivalové plátna sa dostane Rock života jedného z lídrov českej dokumentárnej scény, Jana Gogolu ml. Najnovší celovečerný dokumentárny film venoval portrétu Oldřicha Říhu, vedúceho legendárnej československej rokenrolovej skupiny Katapult pôsobiacej od roku 1975. Časozberný dokument Veroniky Sobkovej Venku zachytáva obdobie takmer dvoch rokov, počas ktorých sledovala osudy troch väzňov pri výkone trestu. Dokumentarista Vít Janeček ponúka v snímke Závod ke dnu pohľad na automatizáciu výroby, jej presuny do krajín s lacnejšou pracovnou silou, čo výrazne ovplyvňuje zmeny na trhu s prácou.
"Na fenomén slobodných ľudí sa zameriava snímka Generace Singles Jany Počtovej. Film zo známeho dokumentárneho cyklu HBO Bez cenzúry zaostril na jeden z najcharakteristickejších príznakov spoločenského života nielen v Česku – na generačný fenomén singles. V priebehu jedného roka nakrúcania sa o tom režisérka rozprávala s vybranou šesticou mužských i ženských samotárov. Odkrývajú premárnené šance na partnerský život, pozitíva bývania osamote, strach z behu času," uzavrela Čižmáriková.


Copyright © TASR 2012

TO JE TV!

TO JE TV!


RADA RTVS

RADA RTVS



SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK  MEDIA NEWS



Bratislavský krajský súd odmietol žalobu na novinárku Annu Lajmonovú, v ktorej od nej Tobiáš Loyka žiadal ospravedlnenie a finančnú náhradu nemajetkovej ujmy. Krajský súd tak potvrdil rozsudok Okresného súdu Bratislava II. Loyka žaloval Lajmonovú od roku 2009 ako vydavateľku regionálnych novín Oravec za jej článok Kedysi Suchohradčanov bili iní, teraz sa bijú sami, ktorý vyšiel v roku 2008. Podľa krajského súdu nedošlo k neoprávnenému zásahu do osobnostných práv žalobcu. Predseda Slovenského syndikátu novinárov (SSN) Peter Kubínyi dnes na tlačovej besede ocenil, že v tejto kauze sloboda slova zvíťazila nad právom na ochranu osobnosti.
Loyka najskôr v žalobe žiadal náhradu nemajetkovej ujmy jedno euro, potom 250 000 eur, neskôr 1 000 eur a pri podaní odvolania sumu zmenil na 500 000 eur. V súvislosti s týmito sumami Kubínyi uviedol, že aj z nich vidno, čo je ich cieľom, a to zruinovať vydavateľa, že napísal článok. Rozsudok krajského súdu je konečný. Loyka je povinný zaplatiť trovy konania a súdny poplatok.
V roku 2009 Lajmonová za žalovaný článok dostala Osobitnú cenu za investigatívny príspevok v Novinárskej súťaži Slovenského syndikátu novinárov. Po podaní žaloby sa Lajmonová obrátila na SSN ako jeho členka so žiadosťou o pomoc. Ten angažoval advokáta Mareka Benedika, pretože Lajmonová len verne opísala situáciu v obci Suchá hora. Lajmonovej článok nebol o Loykovi, ale o tom, ako budú obyvatelia obce kúriť v zime. „Nebolo mi všetko jedno, keď prišla pozvánka na pojednávanie,“ povedala. Zároveň zdôraznila, že Oravec nie je z ekonomického hľadiska silné médium.
Podľa Benedika z rozsudku krajského súdu vyplýva, že sloboda prejavu prevažuje nad právom na ochranu osobnosti. Ako povedal, krajský súd sa oprel o dva judikáty Európskeho súdu pre ľudské práva a aj sa nimi riadil, čo na Slovensku nie je podľa Benedika obvyklé. „Ťažiskom rozsudku boli dva argumenty. Sloboda prejavu je základ demokratickej spoločnosti a sloboda prejavu chráni nielen neškodné myšlienky, ale sa vzťahuje aj na nepríjemné informácie, ktoré šokujú, alebo urážajú niektoré skupiny obyvateľstva,“ povedal Benedik s tým, že podľa súdu sloboda prejavu sa vzťahuje aj na urážanie a provokácie.
SSN poskytuje svojim členom právne rady v pracovnoprávnych veciach, napríklad konzultácie v prípadoch nevyplatenia miezd a odmien či pri nezákonnej výpovedi. Pomáha tiež pri zastupovaní pred súdom, ak ide o ochranu slobody slova. Syndikát poskytuje aj právnu pomoc v zahraničí, ak novinári dlhodobo pôsobia v niektorej krajine.
 

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TOP OF THE POPS


TOP OF THE POPS




1.MODRÉ Z NEBA  – Markíza ; 2. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ; 3. FARMA – Markíza ; 4. NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ ;5. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 6. Počasie – Markíza ; 7. ŠPORT- TV JOJ ;  8. KRIMI- TV JOJ ; 9. KENO 10 – Markíza ; 10. Lampáreň – Markíza ; 11. Panelák- TV JOJ;        12. Súdna sieň- TV JOJ ; 13. Ordinácia v ružovej záhrade VI.­– Markíza ; 14. Na telo – Markíza ; 15. KENO 10, Loto, Joker, Loto 5 z 35 – Markíza ; 16. Súmrak – Markíza .

     

12. 6. 2012

Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné



Rada pre vysielanie a retransmisiu udelila na svojom dnešnom rokovaní pokuty a začala viaceré správne konania. Televízia Markíza zaplatí 3319 eur za to, že v januári zreteľne neoddelila reklamu od iných programov. Voči Markíze tiež začala štyri správne konania kvôli Farme. Je totiž možné, že pri vysielaní tohto programu došlo k porušeniu ochrany maloletých.
Správnemu konaniu sa nevyhne ani televízia JOJ. RVR začala voči vysielateľovi MAC TV, s.r.o., päť správnych konaní kvôli programu Hotel Paradise. Pri jeho vysielaní došlo k porušeniu ochrany maloletých. V rovnakej veci začala RVR správne konanie voči tomuto vysielateľovi aj kvôli programu Profesionáli.
RVR ďalej uložila sankciu v podobe upozornenia na porušenie zákona vysielateľovi Turist servis, s.r.o., Poprad. Upozornenie si TOUR RADIO vyslúžilo za to, že nevyužívalo frekvenciu 93,2 MHz Poprad na účely, na ktoré bola vysielateľovi pridelená.
Rada tiež začala správne konanie voči prevádzkovateľovi retransmisie T.F.M., spol. s.r.o. Nové Mesto nad Váhom kvôli tomu, že poskytuje retransmisiu programových služieb PRIMA a NOVA bez súhlasu pôvodných vysielateľov služby, čím zrejme došlo k porušeniu zákona.
Informácie TASR poskytol Riaditeľ Kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Ľuboš Kukliš.




Copyright © TASR 2012

TASR NEWS

TASR NEWS

Ministerstvo kultúry pod vedením Mareka Maďariča nevidí dôvod na transformáciu verejnoprávnej Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR). Naopak, vníma nezastupiteľnú úlohu verejnoprávnej tlačovej agentúry v poskytovaní nekomerčných informácií verejnosti, a tým napĺňaní ústavného práva občanov na informácie, uviedol pre agentúru SITA hovorca ministra kultúry Jozef Bednár. Prostriedky vo výške 500-tisíc eur, ktoré boli na rok 2012 pôvodne vyčlenené pre TASR zo štátneho rozpočtu, podľa Bednára reálne nepostačovali na kvalitné poskytovanie služieb vo verejnom záujme v oblasti spravodajstva, na ktoré boli určené. "Po znížení rozpočtu v roku 2011 zo strany vtedajšej koalície a nutnosti prijímať celý rad úsporných opatrení, ďalšie zníženie rozpočtu v roku 2012 by už ovplyvnilo kvalitu a rozsah poskytovaných služieb vo verejnom záujme zo strany TASR," vysvetlil hovorca. Ministerstvo kultúry sa preto rozhodlo príspevok zo štátneho rozpočtu pre TASR na rok 2012 navýšiť.
TASR zvýšilo Ministerstvo kultúry SR tohtoročný transfer zo štátneho rozpočtu na 1,7 milióna eur. Verejnoprávna agentúra mala pôvodne tento rok dostať na základe zmluvy vo verejnom záujme s Ministerstvom kultúry SR polovicu vlaňajšieho rozpočtu, teda pol milióna eur. Krátenie príspevkov pre TASR sa odvíjalo od plánu predchádzajúcej vlády Ivety Radičovej transformovať verejnoprávnu tlačovú agentúru. Ako vyplýva zo zápisu o novom návrhu rozpočtu TASR zo zasadnutia Správnej rady TASR 31. mája, zverejnenom na webstránke tlačovej agentúry, vedenie TASR koncom apríla a začiatkom mája rokovalo s gesčným ministerstvom kultúry. Výsledkom je dodatok k zmluve vo verejnom záujme s MK SR, ktorý zvýši transfer zo štátneho rozpočtu na celkovú sumu 1 700 000 eur. TASR tak tento rok plánuje príjmy 3 660 199 eur.
TASR po zmene od 1. januára 2009 z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na verejnoprávnu organizáciu časť svojich produktov sprístupnila bezplatne na nekomerčné účely, spravodajské produkty aj predáva. Okrem príjmov z predaja spravodajstva je zdrojom jej príjmov príspevok od štátu na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme medzi ministerstvom kultúry a agentúrou. Z Návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2012 až 2014, ktorý zverejnilo ministerstvo financií vlani v auguste, vyplýva, že TASR by tento rok mala mať polovicu toho, čo jej vyplývalo z rozpočtu schváleného pre vlaňajší rok, teda pol mil. eur. "Pokles finančných zdrojov je koncipovaný v súlade so zámerom vlády minimalizovať príspevok zo
štátneho rozpočtu tak, aby podpora štátu bola zachovaná len v segmente uchovávania, správy a sprístupňovania archívov," písalo sa v Návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2012 až 2014.



©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
STANOVISKO-

D. JARJABEK




 Návrh na odvolanie generálnej riaditeľky RTVS Zemkovej som musel dať na základe platného zákona o RTVS, ktorý navrhol bývalý minister kultúry Krajcer a bol schválený bývalou vládnou koalíciou aj napriek tomu, že sme pri jeho prerokovávaní upozorňovali napríklad aj na to, že odňať kompetenciu voliť riaditeľa Rade a vrátiť voľbu riaditeľa do pôsobnosti parlamentu je krok dozadu a politizuje to voľbu šéfa verejnoprávneho média.
Dôvod návrhu, ktorý sme prijali, však nie je politický, ale platný zákon nám jasne ukladá povinnosť vyvodiť takúto konzekvenciu na základe nesplnenia povinnosti, ktorú zákon o RTVS generálnej riaditeľke ukladá v paragrafe 15, odsk. 3, písm. h. Je príznačné, že proti tomuto kroku napĺňajúcemu literu platného zákona sa vehementne postavil práve poslanec Krajcer, ktorý v umožnil bývalej vládnej koalícii vymeniť kompletne orgány STV a SRo radami počínajúc a končiac voľbou M. Zemkovej za generálnu riaditeľku RTVS účelovou zmenou platného zákona. SMER-SD ani v minulosti, ani teraz nemení účelovo zákon o RTVS.
Poslanec Krajcer dnes kritizuje postup, ktorý je v súlade so zákonom aj rokovacím poriadkom výboru pre kultúru a médiá. Pán poslanec Krajcer by namiesto moralizovania na tému, že návrh som predložil v bode "rôzne" rokovania výboru a že som o návrhu mal informovať generálnu riaditeľku Zemkovú, mal klásť závažnejšiu otázku, prečo generálna riaditeľka Zemková neinformuje radu RTVS vopred o závažných obchodných rozhodnutiach.

Výbor NR SR využil zákonnú možnosť

Výbor NR SR využil

 zákonnú možnosť 


 Výboru Národnej rady (NR) SR pre kultúru a média vznikla na základe konania generálnej riaditeľky Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Miloslavy Zemkovej zákonná možnosť navrhnúť jej odvolanie.
Ako vysvetlil hovorca ministerstva kultúry Jozef Bednár, v apríli RTVS zverejnila výzvu na obchodnú verejnú súťaž, v rámci ktorej si chcela obstarať prenájom budovy pre svoje sídlo. Išlo o jasný zámer verejnoprávnej inštitúcie vstúpiť do zmluvného záväzku, ktorý presahuje plnenie 100.000 eur. Podľa zákona o RTVS musí generálna riaditeľka písomne informovať Radu RTVS o zámere vstúpiť do takéhoto záväzku. Túto povinnosť si ale Zemková predtým, ako začala vo veci konať, nesplnila.
"V tejto situácii, ak by bol minister kultúry Marek Maďarič na mieste poslanca, člena mediálneho výboru, hlasoval by za návrh na odvolanie generálnej riaditeľky Miloslavy Zemkovej z funkcie," priblížil pre TASR Bednár.
Výbor NR SR pre kultúru a médiá dnes na návrh jeho predsedu Dušana Jarjabka (Smer-SD) odporučil parlamentu odvolanie Zemkovej. Dôvodom je, že zverejnila výzvu na verejnú obchodnú súťaž na prenájom priestorov pre mediálny komplex, no neinformovala o tom vopred písomne Radu RTVS. K zverejneniu výzvy prišlo 3. apríla tohto roka. Mediálnemu výboru predseda Rady RTVS Miroslav Kollár potvrdil, že Rada sa o tomto kroku dozvedela až ex post.
Za odvolanie Zemkovej na pôde výboru hlasovali iba poslanci Smeru-SD.


Copyright © TASR 2012

Zomrela Ann Rutherford


Zomrela Ann Rutherford





Vo veku 91 rokov zomrela v pondelok 11. júna kanadsko-americká herečka Ann Rutherford, ktorá v legendárnom filme Odviate vetrom (1939) stvárnila postavu Carreen - mladšej sestry Scarlett. Rodáčka z Vancouveru skonala vo svojom dome v Beverly Hills, čo potvrdila jej kamarátka Anne Jeffreys.
Ann Rutherford si vo svojich prvých filmoch zahrala ešte v polovici 30. rokov. Jej poslednou snímkou je komédia Won Ton Ton, the Dog Who Saved Hollywood (1976). Herečka je známa napríklad z filmov zo série Andy Hardy, drámy A Christmas Carol (1938), komediálnej drámy Pride and Prejudice (1940) či dobrodružnej romantickej snímky Adventures of Don Juan (1948). Bol taktiež jednou z kandidátok na rolu Rose vo filme Titanic (1997). Rutherford, ktorá má dve hviezdy na hollywoodskom Chodníku slávy, bola od roku 1942 do roku 1953 vydatá za Davida Maya. V roku 1953 sa zosobášila s Williamom Dozierom, s ktorým bola až do jeho smrti v roku 1991.
Informácie zverejnila webová stránka latimes.com.



©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

O valcoch, pokútnych spôsoboch a strate pamäti

O valcoch, pokútnych

spôsoboch a strate pamäti


Chystané odvolávanie generálnej riaditeľky Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) považuje exminister kultúry Daniel Krajcer (SaS) za signál, že Smer-SD začína zneužívať svoje mocenské postavenie. „Mali sme tu kedysi valec zo Zlatej Idky, mám pocit, že prívetivá tvár Smeru-SD sa skončila a rozbehol sa valec zo Súmračnej,“ povedal dnes po tom, čo mediálny výbor schválil návrh na odvolanie Zemkovej.
Krajcer sa nazdáva, že výbor o tomto návrhu rozhodol pokútnym spôsobom, pretože samotná Zemková ani predseda Rady RTVS Miroslav Kollár nemali možnosť sa k veci vyjadriť a samotný návrh nebol uvedený v programe výboru ako samostatný bod, ale len pod bodom „rôzne“. „Nemôžeme o takejto zásadnej veci rozhodovať takýmto pokútnym spôsobom. (...) Jednoducho, niekto sa strašne ponáhľa, treba si položiť otázku prečo,“ dodal. Šéf klubu OĽaNO Jozef Viskupič označil dnešné hlasovanie za snahu ovládnuť RTVS. „Myslím, že ide o bezprecedentnú snahu a veľmi rýchlu, veľmi pokútnu o ovládnutie verejnoprávneho média,“ vyhlásil. Krajcer ani Viskupič nespochybnili zákonnosť konania výboru pod vedením Dušana Jarjabka, podčiarkli len, že Zemková a Kollár v parlamente boli a mali dostať možnosť sa vyjadriť, či už dnes alebo o týždeň.
Jarjabek tvrdí, že nemal prečo rokovanie odsúvať a čakať na vyjadrenie Zemkovej či Kollára, keďže všetky informácie, ktoré výbor na rozhodnutie potrebuje, členovia výboru dostali. Odmietol aj obvinenia zo snahy médium ovládnuť. „Čo iné môže opozícia tvrdiť, keď nemá iné témy? Opozícia v tejto chvíli chcela len zbytočne rozdúchavať vášne,“ myslí si.
Šéf výboru zdôraznil, že konal striktne v limitoch zákona, ktorý ako minister kultúry presadil práve Krajcer. V minulosti bola kompetencia voľby a odvolávania generálnych riaditeľov verejnoprávnych médií v kompetencii mediálnych rád a Krajcer túto právomoc presunul do parlamentu. Podľa Jarjabka práve Krajcer preto do tejto témy vrátil politiku. „Keď je raz niečo v parlamente, je to politizácia problému. (...) V tejto chvíli sa ukazuje, aký je ten zákon zlý,“ podotkol.
Jarjabek predpokladá, že odvolávanie Zemkovej bude zaradené na júnovú schôdzu parlamentu. Ak sa neobjavia nové informácie, poslanec bude hlasovať za odvolanie Zemkovej. K špekuláciám o tom, kto by ju mal nahradiť, sa Jarjabek vyjadrovať nechcel. „Dúfam, že to výberové konanie, ak parlament odvolá generálnu riaditeľku, bude profesné,“ povedal s nádejou, že nátlak na poslancov už nebude možné vyvíjať.


©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zemková padne o týždeň


Zemková padne o týždeň





Generálna riaditeľka verejnoprávnej RTVS Miloslava Zemková zrejme vo svojej funkcii skončí. Výbor NR SR pre kultúru a médiá dnes na návrh svojho predsedu Dušana Jarjabka (Smer-SD) odporučil parlamentu jej odvolanie. Dôvodom je, že Zemková zverejnila výzvu na verejnú obchodnú súťaž na prenájom priestorov pre mediálny komplex, no neinformovala o tom vopred písomne Radu RTVS, ako to prikazuje zákon.
K zverejneniu výzvy, podľa Jarjabka smerujúcej k zmluvnému vzťahu, došlo 3. apríla 2012. Mediálnemu výboru predseda Rady RTVS Miroslav Kollár potvrdil, že Rada sa o tomto kroku dozvedela až ex post.
"Robím to všetko nesmierne nerád, lebo zákon je zlý. Inak sa konať nedá," povedal Jarjabek s dôvetkom, že ak by mediálny výbor nekonal, asi by porušil zákon. Návrh na odvolanie Zemkovej predložil Jarjabek v bode "rôzne".
Exminister kultúry Daniel Krajcer (SaS) označil za vrchol arogancie a hanebnosť, ak o tomto návrhu výbor hlasuje bez toho, aby si vypočul zainteresované strany. "Pozvime na ďalšie rokovanie výboru všetky dotknuté strany. Považoval by som to za elementárnu slušnosť. Zaváňa to totiž veľkou nedočkavosťou," upozornil Krajcer. Navyše, zverejnenie výzvy podľa neho nemusí viesť k zmluvnému vzťahu. Jeho návrh podporili aj Jozef Viskupič (OĽaNO) či László Solymos (Most-Híd).
Jarjabek však odvetil, že iba napĺňa literu Krajcerovho zlého zákona o RTVS. "My sme ho ani o milimeter neporušili. Je však zlý a treba ho zmeniť od A po Z," podčiarkol Jarjabek.
Za odvolanie Zemkovej na pôde výboru hlasovali výlučne poslanci vládneho Smeru-SD a odporučili tak plénu, aby ju z funkcie odvolalo. Členovia opozície pred hlasovaním z miestnosti odišli. Najbližšia schôdza parlamentu sa začína 19. júna.
Zemková koncom mája pre denník Hospodárske noviny (HN) povedala, že zvažuje odchod z čela verejnoprávnej inštitúcie. "Áno, sama a dobrovoľne," pripustila pre HN. Kedy tak spraví, ale nespresnila. Naznačila však, že má iné pracovné ponuky. Myslí si, že za istých okolností by sa dal jej projekt považovať za skončený. "Sme už v jeho štvrtej fáze, ktorú možno tiež naštartujem," poznamenala s tým, že ide o obnovu technológií a techniky. Za ňu RTVS plánuje minúť za štyri roky 40 miliónov eur. Ako o Zemkovej možných nástupcoch sa hovorí o bývalých riaditeľoch - TA3 Michalovi Gučíkovi a Markízy Václavovi Mikovi.
Miloslava Zemková bola do konca roku 2010 generálnou riaditeľkou Slovenského rozhlasu. V roku 2011 ju parlament zvolil za šéfku novovytvorenej RTVS.


Copyright © TASR 2012

  

V prípade konania šéfky Rozhlasu a televízii Slovenska (RTVS) Miloslavy Zemkovej nemusí ísť podľa šéfa Rady RTVS Miroslava Kollára o porušenie zákona o nakladaní s majetkom verejnoprávnych inštitúcií. Ako povedal pre agentúru SITA v súvislosti s návrhom na odvolanie Zemkovej, má síce x rozdielnych názorov na fungovanie RTVS ako Zemková, ale spôsob, že ju dnes na mediálnom parlamentnom výbore nechali odprezentovať výročnú správu o RTVS, následne ju nechali odísť a potom rozhodovali o jej odvolaní, sa mu zdá ako nie celkom korektný. Zároveň však dodal, že zatiaľ nevidel právne zdôvodnenie, ktorým výbor odporúča Zemkovú odvolať z funkcie.
Miloslava Zemková by už nemala šéfovať Rozhlasu a televízii Slovenska (RTVS). Návrh s odporúčaním odvolať ju z funkcie dnes schválil mediálny výbor parlamentu na popud šéfa výboru Dušana Jarjabka (Smer-SD). Jarjabkov návrh schválili siedmi členovia výboru za Smer-SD. Opoziční poslanci pri hlasovaním miestnosť výboru opustili. Dôvodom na odvolávanie je, že Zemková 3. apríla 2012 zverejnila výzvu na predloženie ponúk na prenájom priestorov pre mediálny komplex, ale vopred o tom písomne neinformovala Radu RTVS, čím podľa Jarjabka porušila zákon. O odvolaní rozhodne parlamentné plénum, najbližšia schôdza sa začne 19. júna.

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Inšpirácia ?

OMFG @_@ z apríla 

Minulý týždeň, deň pred nástupom novej vlády, Rozhlas a televízia Slovenska vyhlásil výzvu na predloženie ponuky v obchodnej verejnej súťaži, ktorej predmetom je výber najvhodnejšieho návrhu na uzavretie nájomnej zmluvy na nájom budovy/mediálneho komplexu pre účely plnenia úloh RTVS stanovených zákonom o Rozhlase a televízii Slovenska.
Výborná správa, ktorá nasvedčovala, že navždy odchádzajúci minister Krajcer našiel vo svojom rozpočte niekoľko desiatok miliónov eúr. Nie, chyba systému. "Áno, je to súčasť reformy verejnoprávnych médií a súčasť projektu, s ktorým uspela súčasná generálna riaditeľka RTVS. Len v spoločných priestoroch je možné dosiahnuť synergický efekt v úsporách nákladov RTVS," povedal Krajcer a neprezradil , či je to súčasťou projekto reformy, ktorú pripravoval on.
V súvislosti s s výzvou pani generálnej vyvstáva niekoľko záhadných a zásadných otázok. Možno by stačilo investovať pár tisíc eúr do akcieschopnosti elektrických požiarnych signalizačných zariadení a uvažovať o zotrvaní v Mlynskej doline, ktoré sa pre synergický účinok javí ako najefektívnejšie.
Ale. Ide o pozemky, tak sa budú hľadať zdôvodňujúce projekty.
Je vôbec možné, aby o tak zásadnej veci nevedela Rada RTVS ? Predseda Rady Miroslav Kollár tvrdí : "Rada RTVS v momente zverejnenia výzvy nemala žiadne informácie o jej detailoch, nepoznáme ani podmienky výzvy, o jej zverejnení sme sa dozvedeli z webstranky RTVS. Vnímam to ako ďalší dielik mozaiky potvrdzujúcej doterajší prístup a spôsob komunikácie manažmentu RTVS k Rade RTVS ako jednému z dvoch zákonnych organov RTVS." A pýtať sa chce na najbližšom stretnutí s vedením. Nuž, Zákon o Rozhlase a televízii Slovenska hovorí jasne, že generálny riaditeľ písomne informuje radu o zámere vstúpiť do zmluvného záväzku, ktorého trvanie presahuje obdobie dvoch rokov alebo predmetom ktorého je plnenie, ktoré presahuje sumu 100 000 eur . A o tento prípad jednoznačne ide. Tam niet o čom diskutovať, je to jasný dôvod na odvolanie generálnej riaditeľky z funkcie. Ale. To by tu nesmeli byť silný hráči. Minister kultúry údajne zdržiaval poslednú tranžu na oddĺženie vo výške 4,5 milióna eúr a pomieňoval to zverejením spomínanej Výzvy. RTVS si má, podľa neoverených informácií vybrať spoločnosť z portfólia Istrokapitál, a.s. . Istrokapitál Development má v Bratislave konkrétne projekty a aj nakúpené pozemky. Možno nie je náhoda, že Prvá Penzijná nakúpila do realitných fondov projekty od developera J&T Real Estate . Správca fondov Prvá Penzijná patrí spolu s Poštovou bankou do skupiny Istrokapitál. Skupiny J&T a Istrokapitál majú k sebe veľmi blízko . V realitných fondoch Prvej Penzijnej a Poštovej banky je aj firma Forespo .V Bratislavskej časti Nové mesto má 26 pozemkov kvalifikovaných ako záhrady, v rozpracovanom developerskom projekte. Pozemky má aj v Petržalke a na Žabom majeri. RTVS by mohla poskytnúť skvelý priestor- rekreačné stredisko Sasanka . Bolo by to také symbolické. Čerešničkou na torte je, že kontaktnou osobou pre spomínanú výzvu je Mgr.Michaela Matisová, riaditeľka sekcie výroby a blízky človek Danielovi Krajcerovi a kontaktným mailom nie je pracovná mailová adresa michaela.matisova@stv.sk ale osobná: michaela@matisova.eu .
Vzhľadom na prepojenosť Istrokapitálu s J&T bude zaujímavé sledovať kroky staronového ministra kultúry Mareka Maďariča, ktorého prvá reakcia bola odmietavá. Počkáme si na druhú.
Pretože nech to analyzujeme akokoľvej zverejnenie výzvy v takomto čase nedáva nijaký význam. Je to risk, alebo... ?

8.4.2012

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Verejnoprávna Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) hospodárila vlani so stratou. Ako uvádza Výročná správa o činnosti a hospodárení TASR za rok 2011, ktorú dnes členom parlamentného výboru pre kultúru a médiá prezentoval generálny riaditeľ Jaroslav Rezník, hospodárenie agentúry k 31. decembru 2011 sa skončilo so stratou vyše 474-tisíc eur. Náklady TASR v roku 2011 dosiahli 3,56 milióna eur a výnosy 3,09 milióna. „TASR hospodári efektívne,“ konštatuje správa, ktorú všetci členovia výboru vzali na vedomie.
TASR vlani dostala od štátu dotácie takmer 1,26 milióna eur a boli druhé najnižšie za jej existencie. Z toho finančnú dotáciu 103-tisíc eur dostala na konci decembra 2011 na sťahovanie do nových, menších priestorov a na ich prestavbu. V roku 2010 dostala TASR dotáciu približne 2,34 milióna eur, medziročne sa teda musela vyrovnať s poklesom štátnej dotácie o takmer 1,1 milióna.
Rok 2011 Rezník označil za jeden z najnáročnejších v dejinách agentúry a pracovala v minimalistickom režime. V správe podotýka, že TASR by nemala byť v každom volebnom období predmetom programového vyhlásenia vlády. „Politické elity si musia povedať, či chcú štandardnú verejnoprávnu tlačovú agentúru alebo ju za euro sprivatizovať niektorou z lobisticko-podnikateľských skupín,“ tvrdí Rezník. Napriek ťažkému obdobiu podľa neho TASR nikdy neprinášala také kvalitné výstupy ako v súčasnosti a považuje ju za lídra na agentúrnom trhu. Redaktori agentúry pracujú podľa Rezníka pod obrovským tlakom prinášať čoraz vyššiu kvalitu, kvantitu a nové produkty, pričom dlhodobo absentujú motivačné odmeny a platy sú už niekoľko rokov na rovnakej úrovni. „Napriek tomu im treba poďakovať, s akým úsilím, a nebojím sa povedať i tvrdohlavosťou, sa postavili čelom k výzvam uplynulého roka,“ dodáva. Tržby agentúry za vlastné výkony a tovar dosiahli 1,54 milióna eur. Peniaze agentúra získala aj z predaja a prenájmu majetku v celkovom objeme 231-tisíc eur. TASR sa ich podarilo dosiahnuť najmä vďaka tomu, že v novembri 2011 predala budovu v Banskej Bystrici za 223-tisíc eur (bez DPH). Predseda Správnej rady TASR Vladimír Masár upozornil, že pod výpadok príjmov sa podpísala strata klientov vrátane štátnych inštitúcií. Ďalšie znižovanie nákladov ale odmieta. „Ohrozovalo by to plnenie zákonom stanovených úloh,“ vysvetlil.
Za zvýšenie príspevku pre TASR sa prihovoril Miroslav Číž (Smer-SD). Upozornil, že aby TASR aj naďalej mohla produkovať kvalitu, musí svojim zamestnancom poskytnúť konkurencieschopné platy. „Tie peniaze, ktoré tam budú, nebudú vyhodené nadarmo,“ nazdáva sa.
TASR po zmene od 1. januára 2009 z príspevkovej organizácie rezortu kultúry na verejnoprávnu organizáciu časť svojich produktov sprístupnila bezplatne na nekomerčné účely, no svoje spravodajské produkty aj predáva. Od apríla 2012 agentúra verejnosti zadarmo sprístupňuje svoje informácie na portáli Teraz.sk. Okrem príjmov z predaja spravodajstva od štátu dostáva aj príspevok na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme.

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Minister kultúry Marek Maďarič má z vyjadrenia generálnej riaditeľky Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Miloslavy Zemkovej pocit mediálnych hier. Reagoval tak na vyhlásenie riaditeľky, že jej projekt v RTVS sa dá za istých okolností považovať za skončený. Pripustila tiež, že sama a dobrovoľne odíde z čela tejto verejnoprávnej inštitúcie. "Ak chce skončiť, nech skončí, ale nech nevysiela podľa mňa zmätočné signály, čím určite zneisťuje aj ľudí v RTVS. Vôbec to neprispieva k dobrému pohľadu na toto médium," poznamenal v rozhovore pre TASR.
Minister ubezpečil, že jeho rezort nepripravuje žiadnu účelovú zmenu zákona na odstránenie vedenia RTVS. Nechce ani meniť spôsob voľby generálneho riaditeľa, ktorý je teraz na parlamente. Záležitosti okolo plánovanej digitalizácie a nového internetového portálu nechcel komentovať. "Začínam mať pocit, že niekto čaká na nejakú zámienku, aby mohol povedať, že je nebodaj politicky prenasledovaný. Som ministrom kultúry, nemám ani právomoc, ani chuť zasahovať do výkonu a kompetencií, ktoré má generálny riaditeľ, ani do samotného chodu RTVS ako takej," vysvetlil svoje stanovisko s tým, že jeho činnosť musí posudzovať Rada a v niektorých prípadoch aj parlamentný výbor pre kultúru a médiá.
Ako divákovi sa mu napríklad nepoznáva, že televízia upustila od filmových koprodukcií a nevyužíva financie zo zmluvy so štátom na podporu pôvodnej tvorby, ako sú dokumentárne filmy či rozprávky. "Vysiela však vlastné magazíny, pri niektorých z nich sa dá pochybovať o tom, či spĺňajú obsahové kritériá pre verejnú službu," poznamenal minister.






Úvahy o spojení verejnoprávneho Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) a verejnoprávnej Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR), ktoré sa na Slovensku objavovali, nie sú vhodné. Na dnešnom rokovaní parlamentného mediálneho výboru to povedala šéfka RTVS Miloslava Zemková s tým, že to môže skončiť ako v Maďarsku.
"Zužuje sa zdroj informácií. Pluralita informačných zdrojov je základná vec, s ktorou musia médiá pracovať. Ak by mediálny výbor uvažoval o takomto spojení, vysoko to neodporúčam. SR by stratila jeden samostatný nezávislý informačný zdroj," upozornila poslancov Zemková. Podľa jej slov zlúčenie len kvôli ušetreniu finančných prostriedkov by v konečnom dôsledku viedlo k tomu, že sa stratí jeden významný zdroj.
Generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník upozornil, že úvahy o takomto zlúčení prebiehali v posledných piatich rokoch v celej Európe. "Výsledkom je to, že nie je vhodné spájať národné agentúry s národnými vysielateľmi, a to z jednoduchého dôvodu. Momentálne štandardná národná agentúra pôsobí ako nezávislý dodávateľ informácií pre celý mediálny sektor. Ak by bola súčasťou jedného veľkého významného verejnoprávneho vysielateľa, je predpoklad, že by agentúra prišla o veľkú časť odberateľov zo súkromného sektora, lebo tí by to považovali za dodávku tovaru od konkurenčného protivníka," povedal. Preto to podľa Rezníka nie je cesta, ktorá by posunula mediálny priestor smerom dopredu.
Diskusia o zlučovaní TASR a RTVS na rokovaní výboru odštartovala po tom, ako poslanec Miroslav Číž (Smer-SD) označil za neekonomické, že RTVS nakupuje agentúrny servis od súkromnej spoločnosti, a nie od TASR. Verejnoprávne inštitúcie sa totiž nedohodli na cene.



Copyright © TASR 2012

Keď na Medarda prší, budú slabé oberačky

Keď na Medarda prší,

budú slabé oberačky




Jednotka o chlp lepšie, Dvojka oveľa lepšie, futbal zaberá. Spolu - 12,74 %.
Markíza horšie. TV Doma tiež horšie.
JOJ rovnako ,JOJ PLUS horšie.
TA 3 o kúsok lepšie.




Jednotka - 8.07 % ;
Dvojka - 4.67 % ;
Markíza - 25.85 % ;
TV DOMA - 6.64 % ;
TV JOJ – 20.35 % ;
JOJ PLUS- 4.89 % ;
TA 3 - 1.83 %

11. 6. 2012

MEDIA NEWS


MEDIA NEWS


Maďarská opozičná rozhlasová stanica KlubRádió funguje už poldruha roka iba na základe dočasného povolenia - mediálny orgán jej teraz predĺžil licenciu na vysielanie do 5. augusta, píše dnešné vydanie maďarského denníka Népszabadág.
Dočasný stav podľa denníka udržiava v neistote zamestnancov rozhlasu, jej poslucháčov a aj obchodných partnerov, ktorí by v tomto rádiu chceli mať svoju reklamu.
Generálny riaditeľa KlubRádia András Arató Népszabadságu uviedol, že v zmysle dvoch súdnych rozhodnutí Mediálna rada konala protiprávne v dvoch prípadoch konkurzov, ktorých sa KlubRádió zúčastnilo.
"Ak by orgán konal zákonne, už by rozhlasová stanica mala definitívnu licenciu pre niektorú z frekvencií," dodal Arató.
Odvolací súd hlavného mesta v Budapešti 14. marca čiastočne zrušil decembrové rozhodnutie Mediálnej rady. Tá totiž v decembri vyhlásila za víťaza verejnej súťaže o rozhlasovú frekvenciu 95,3 MHz stanicu Autórádió a mala prijať rozhodnutie o novom víťazovi súťaže.
Mediálna rada zatiaľ nevykonala súdne rozhodnutie. Súd rade neurčil žiadny termín na výkon verdiktu.



Nová panarabská satelitná televízia začala dnes o 13.00 h SELČ vysielať z libanonského Bejrútu s cieľom pôsobiť proti vplyvu obľúbených televíznych staníc al-Džazíra a al-Arabíja, financovaných arabskými krajinami Perzského zálivu.
Televízna stanica al-Majadín oznámila, že bude podporovať Palestínčanov a všetky formy "odporu" a chce obmedziť vplyv televíznych staníc al-Džazíra a al-Arabíja, financovaných sunnitskými krajinami Zálivu, ktoré podporili povstanie v Sýrii.
Novú televíziu vedie bývalý reportér al-Džazíry, Tunisan Ghassan bin Džiddu, ktorý opustil vlani katarskú televíziu na protest proti jej spravodajstvu z povstania v Sýrii. Sýria sa považuje za súčasť osi "odporu" voči Izraelu a Západu, spolu so spojeneckým Iránom a libanonským militantným hnutím Hizballáh.
Al-Džazíra, ktorej majiteľom je katarská vláda, vysiela od roku 1993. V roku 2003 ju nasledovala al-Arabíja, ktorú kontroluje MBC Group zo Saudskej Arábie.



Stránky jedného z troch najväčších juhokórejských denníkov, konzervatívneho JoongAng Ilbo a jeho anglickej verzie Korea JoongAng Daily, sa v sobotu večer stali terčmi rozsiahleho kybernetického útoku. Stalo sa tak iba necelý týždeň po tom, čo Severná Kórea pohrozila útokmi na juhokórejské médiá za ich informovanie o minulotýždňovej masovej oslave vzniku zväzu detí.
Noviny v správe zverejnenej na stránke http://joongang.joinsmsn.com uviedli, že adresa www.joongang.co.kr je nedostupná. Namiesto nej sa zobrazila fotografia bielej mačky a text "hacknuté IsOne".
Polícia vyšetruje, či za útokom na stránky a databázový server oboch denníkov je KĽDR. Noviny prišli o databázy článkov a fotografií, zasiahnutá bola aj ďalšia časť redakčného systému.
Redakcia Korea JoongAng Daily oznámila, že hackeri prenikli na stránky zadaním doménovej adresy používanej len jej zamestnancami. Články sú zatiaľ zverejňované pomocou dočasného servera a príprava novín sa normalizuje po inštalácii nového operačného systému.
Severná Kórea pohrozila 4. júna vojenským úderom na niektoré sídla juhokórejských médií v Soule v súvislosti s ich kritickým informovaním o oslavách 66. výročia založenia zväzu detí v Pchjongjangu, na ktorých sa približne 20.000 deťom prihovoril severokórejský vodca Kim Čong-un. Generálny štáb armády KĽDR oznámil, že raketové sily a ďalšie zložky dostali koordináty redakcií, nespomínal však možnosť kybernetického útoku. Okrem denníkov majú byť cieľmi aj televízie KBS, CBS, MBC a SBS.
Podľa Soulu má Pchjongjang elitný tím hackerov. Obvinil KĽDR, že stojí za počítačovými útokmi na webové stránky juhokórejských vládnych agentúr a finančných inštitúcií v júli 2009 a v marci 2011. Južná Kórea tvrdí, že jej komunistický sused v máji 2011 ochromil prevádzku jednej z jej najväčších bánk. Pchjongjang to odmietol s tým, že Soul si útok vymyslel.
V máji tohto roku Soul obvinil Pchjongjang z rušenia GPS systémov stoviek svojich civilných lietadiel a lodí v období od 28. apríla do 13. mája. Sever to opäť odmietol ako "výmysly".


Copyright © TASR 2012

Čo nám Andrej zatajil VI.

Čo nám Andrej zatajil VI.

10. 6. 2012

Áno aj nie.

Áno aj nie.



Minister kultúry Marek Maďarič nie je zástancom radikálnych a rýchlych noviel zákonov. Jeho rezort síce plánuje upraviť legislatívnu normu o Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS), zmena spôsobu výberu generálneho riaditeľa tejto inštitúcie ale nie je na programe dňa. Maďarič to potvrdil v rozhovore pre TASR.

"Nechystám žiadnu účelovú zmenu zákona, aby sme mohli niekoho odstrániť. To v žiadnom prípade," ubezpečil. Ako dodal, pri svojom nástupe do funkcie počas prvej vlády Roberta Fica akceptoval, že vtedajších riaditeľov STV a SRo volili a odvolávali jednotlivé rady týchto verejnoprávnych inštitúcií. Po novele zákona, ktorú pripravil bývalý minister Daniel Krajcer (SaS), o šéfovi RTVS rozhoduje parlament. "Nemôžeme to každé volebné obdobie po príchode novej vládnej garnitúry meniť," poznamenal.
Pripravovaná novela sa zameria na kreovanie modelov orgánov RTVS. Po novom by okrem Rady RTVS a generálneho riaditeľa mala fungovať tiež Dozorná rada. Tá by sa z odborného hľadiska venovala ekonomike verejnoprávneho média a Rada RTVS programovým otázkam. "Mali by sa tiež spresniť odborné a profesijné požiadavky na ich obsadzovanie. To je kľúčová vec, pretože aj toto je cesta ďalšieho odklonenia sa od politizácie týchto pozícií," upozornil Maďarič.
Rovnako neupustil od myšlienky vytvorenia mediálneho komplexu. V tejto súvislosti však chce počkať na to, ako dopadne výzva RTVS na predkladanie návrhov na nájom budovy či mediálneho komplexu. Tá je pre neho doteraz záhadou.
Na nevyhnutnosti tohto projektu je podľa neho určitá politická zhoda. "Pozitívne sa k tomu staval aj môj predchodca, dnes už vidím, že aj pani generálna riaditeľka. Hoci, keď som sa v minulosti pokúšal formou PPP projektov mediálny komplex presadiť, tak tomu skôr kládla rôzne prekážky," poznamenal s tým, že súčasné budovy rozhlasu aj televízie sú absolútne nevyhovujúce a vysoko nákladové. Dodal, že záujem o mediálny komplex musí vyjsť predovšetkým zo strany RTVS, pričom jeho ministerstvo v tom bude nápomocné. "Určite ale nebudeme opakovať tú chybu, že budeme nejakému manažmentu vnucovať to riešenie, ktoré by malo byť pre nich samozrejmosťou. Na druhej strane bez podpory vlády by to samotná RTVS len ťažko zvládla," podotkol.
Na otázku, či by nebol problém s prípadným odpredajom súčasných budov, minister reagoval, že výšková budova v Mlynskej doline a jej technický stav nie je zaujímavý pre žiadneho developéra. "Ak by sa niekedy v budúcnosti dospelo k tomu, že sa bude predávať, tak by bol určite zaujímavý iba pozemok," uzavrel.

Copyright © TASR 2012