DALITO!

1. 6. 2012

ART FILM FEST NEWS


ART FILM FEST NEWS


O hlavnú festivalovú trofej Modrého anjela sa bude v súťaži hraných filmov na medzinárodnom filmovom festivale Art Film Fest (16.–23.6.) v Trenčianskych Tepliciach uchádzať 12 filmov. Všetky okrem silných ľudských osudov spájajú aj ocenenia na známych svetových festivaloch.
Ako TASR informovala PR manažérka agentúry Forza Zuzana Čižmáriková, dánsky film Medvedík režiséra Madsa Matthiesena získal v tomto roku Cenu za réžiu na najznámejšom festivale nezávislých filmov v americkom Sundance, austrálsky film Snowtown režiséra Justina Kurzela dostal cenu medzinárodnej filmovej federácie novinárov Fipresci na festivale v Cannes. Na konte má aj šesť národných austrálskych cien vrátane najlepšieho filmu tohto roka.
"Nezvyčajný zážitok prinesie francúzsky film Nana režisérky Valérie Massadian, ktorý získal ocenenie za najlepší prvý film v Locarne a tiež Veľkú cenu za najlepší film v Istanbule. Snímka je nakrútená z perspektívy štvorročného dievčatka Nany, ktoré jedného dňa nájde dom prázdny. Niet žiadneho vysvetlenia pre náhle zmiznutie jej matky," priblížila Čižmáriková.
Súťažiť bude aj najlepší poľský film minulého roka Róza režiséra Wojciecha Smarzowského, ktorý získal na Festivale národných filmov v Gdansku všetky dôležité ceny a na Varšavskom filmovom festivale vyhral najvyššie ocenenie Grand Prix. So Zvláštnou cenou poroty z Berlinale prichádza do súťaže švajčiarsko-francúzska snímka Sestra. Ruský film Podobizeň v súmraku získal na festivale v Thessalonikách Zlatého Alexandra za najlepšiu réžiu a Cenu kritiky za najlepší film, v Cottbuse vyhral Grand Prix za najlepší film.
Copyright © TASR 2012


VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Spoločnosť Viva Production House, s.r.o. poškodzuje záujmy akcionárov spoločnosti Rádio Viva, a.s., pretože koná v rozpore so záujmami spoločnosti Rádio Viva, a.s. uvádzaním nepravdivých informácii, ktoré vytvárajú paniku vo vzťahu k poslucháčom vysielateľa Rádio Viva, a.s..“
Martin Hoffman, bývalý riaditeľ Viva Rádio

„Prekvapila ma informácia, že generálna riaditeľka plánuje odchod, aj to, že považuje svoj projekt v podstate za ukončený.“
Miroslav Kollár

„ Konec zápasu Česko- Slovensko. Sen o postupu do finále MS v hokeji skončil. Byli jsme lepší, ale Slováci vyhráli. „
Časopis Reflex

"Weissa nikto neodvolal, to znamená, že v tejto chvíli v Slovane pokračuje ďalej. Vlado i majiteľ klubu sú päťdesiatnici, pričom sa poznajú tridsať rokov. O dĺžke kontraktu nemusím viesť debaty, môže to byť trebárs aj do konca života... Pravda, pokiaľ by o služby Weissa nebol záujem inde a on sám by neprejavil vôľu odísť zo Slovana. A to sa zatiaľ nestalo."
Petr Kašpar ,generálny riaditeľ Slovana

"V Ústave je napísané, že spoločnosť je spravodlivá pre každého a pre všetkých tá spravodlivosť platí. Pravdou je, že v praxi sa to veľmi nevída. Pokiaľ z Audi centra Jirka Malchárka nebude Kunsthalle, tak táto spoločnosť neuverí, že je chuť riešiť problémy, ktoré tu sú." 
Alojz Hlina

"Obama, vytvorme alianciu. Poďme, Obama, spoločne. Spojenectvá sa dajú vytvoriť, Fidel, Raúl, Obama a Chávez budú bojovať za bejzbal a softbal."
Hugo Chávez

"Vanda Baby Vavrová z Pravdy napíše do Transparency, že ide chce naše rozumy do článku o transparentnosti žúp. Aká je argumentačne a eticky silnejšia odpoveď?
A. Pomôcť jej s článkom ako každému inému novinárovi, veď aj takým článkom prispejeme k boju
proti korupcii
B. Nepomôcť jej, lebo inak podporujeme novinárku, ktorá je sama skorumpovaná, a našou snahou je takýchto ľudí čo najviac vyradiť zo slušnej spoločnosti
C. Iné
Hm?"
Gabriel Šípoš , riaditeľ Transparency International Slovensko

CENA EANA

CENA EANA





Tohtoročná cena za výnimočnú kvalitu od Európskej aliancie tlačových agentúr (EANA) poputuje do nemeckej tlačovej agentúry DPA. Ocenenie získali jej šéfredaktor Wolfgang Büchner a jeho tím za interaktívny zákaznícky spravodajský portál, informovala vo štvrtok EANA vo svojom vyhlásení.
"Pán Büchner a jeho tím zaviedli interaktívny zákaznícky spravodajský portál, ktorý umožňuje tlačovej agentúre úzko spolupracovať s vydavateľmi bez ohľadu na to, či publikujú tlačené noviny alebo sú elektronickými vydavateľmi," uviedla porota ceny.
"Rýchly vývoj informačnej technológie dramaticky zvýšil tok správ a iných druhov informácií, čo vytvorilo náročné prostredie pre všetky médiá a pre zákazníkov, ktorí potrebujú spoľahlivé zdroje, aby ostali informovaní. Portál DPA úzko spája tlačovú agentúru a vydavateľov a umožňuje im zvládnuť výzvy a spojiť sily pri podpore vysoko kvalitného, spoľahlivého a dôveryhodného multimediálneho spravodajstva," dodáva oznámenie poroty.
Cenu za výnimočnú kvalitu tlačovej agentúry odovzdá prezident EANA Mika Pettersson, šéfredaktor a výkonný riaditeľ fínskej tlačovej agentúry STT-Lehtikuva, na konferencii EANA o vývoji obsahu rôznych médií a každoročnom valnom zhromaždení organizácie, ktorej hostiteľom bude portugalská tlačová agentúra LUSA v Lisabone 26.-28. septembra 2012.


Copyright © TASR 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Ruský súd dnes prepustil z väzby bývalého policajného dôstojníka Dmitrija Pavľučenkova, ktorý je obvinený z vraždy známej novinárky Anny Politkovskej, a uložil mu domáce väzenie. Spravil tak s odvolaním sa na zdravotné dôvody, ktoré predložil právnik podozrivého.
Matka podozrivého uviedla pre agentúru RIA Novosti, že jej syn trpí početnými zraneniami a popáleninami z vojenskej služby v Afganistane. Ďalšie zranenia utrpel pri dopravnej nehode pred svojim zatknutím.
Pavľučenkova zatkli v auguste 2011 pre obvinenia z organizácie Politkovskej vraždy. Obvinenia vzniesli vyšetrovatelia aj proti ďalším piatim podozrivým, z ktorých dvaja majú taktiež väzby na bezpečnostné služby.
Na súde sa Pavľučenkov priznal, že Politkovskú sledoval, odmietol však tvrdenie, že vedel o pripravovanom pokuse o vraždu. Z objednávky vraždy obvinil v Londýne žijúceho čečenského separatistického lídra Achmeda Zakajeva a disidentského oligarchu Borisa Berezovského, cieľom mala byť podľa neho diskreditácia Kremľa. Obaja muži obvinenia odmietli.
Politkovská bola ostrým kritikom vojny v Čečensku a prezidenta Vladimira Putina. Štyridsaťosomročnú matku dvoch synov zastrelili v októbri 2006 v deň Putinových narodenín vo výťahu jej moskovského domu.
Údajným vykonávateľom vraždy bol Čečenec Rustam Machmudov. Súdnemu procesu už čelili expolicajt Sergej Chadžikurbanov a dvaja bratia Machmudovovi bratia. Súd ich však v roku 2009 oslobodil pre nedostatok dôkazov. Verdikt neskôr zrušil ruský Najvyšší súd, ktorý nariadil nový proces.ospravedlnenie za bezdôvodnú a nenáležitú kritiku a urážky národnej ustanovizne.

Copyright © TASR 2012



Oficiálne noviny Svätej stolice L'Osservatore Romano vyjdú prvýkrát počas svojej viac ako 150-ročnej histórie so špeciálnou prílohou pre ženy. Denník tým podľa slov svojho šéfredaktora Giovanniho Viana sleduje snahu o nadviazanie dialógu s príslušníčkami cirkvi, ktoré sú podľa neho "podceňované". Nápad podľa Viana podporuje aj samotný pápež Benedikt XVI. Štvorstranová farebná príloha bude v novinách vložená každý štvrtok a na jej stránkach sa budú redaktori venovať témam ženských práv a problémov, ktoré ich trápia. Potenciálnou cieľovou skupinou bude 740-tisíc mníšok, ktoré sú členkami katolíckej cirkvi. L'Osservatore Romano založili v roku 1861 a ide o polooficiálny tlačový orgán Vatikánu. Denník vychádza v taliančine, každý týždeň však vyjdú aj jeho mutácie v ďalších jazykoch vrátane angličtiny, nemčiny, francúzštiny a španielčiny. Raz za mesiac vychádza aj v poľštine.

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

31. 5. 2012

Povesť o povesti

Povesť o povesti





Matica slovenská (MS) podala 23. mája žalobu na vydavateľstvo Perex, vydavateľa denníka Pravda, a občianske združenie Alternatíva Komunikácia Občania (AKO), prevádzkovateľa internetového portálu www.jetotak.sk. TASR o tom dnes informovala riaditeľka sekretariátu MS Katarína Belická.
V oficiálnom vyjadrení MS pre TASR sa ďalej uvádza, že dôvodom žalobného návrhu je neoprávnený zásah do dobrej povesti uverejnením článku Zverozvestcovia z Matice, ktorý škandalizuje a osočuje jej činnosť. MS žiada ospravedlnenie za bezdôvodnú a nenáležitú kritiku a urážky národnej ustanovizne.

Copyright © TASR 2012


 

PRIESKUM MEDIAN SK

PRIESKUM MEDIAN SK



Najsledovanejšiu televíziu na Slovensku, TV Markízu, si aspoň raz denne v priebehu prvého štvrťroka 2012 (9.1.-1.4.) zaplo 62 percent Slovákov, ktorí denne sledujú toto elektronické médium. Vyplýva to z prieskumu MEDIAN SK, ktorý sa uskutočnil na vzorke 4051 respondentov vo veku 14 až 79 rokov.
Druhou najčastejšie sledovanou televíziou na Slovensku bola počas uplynulého štvrťroku TV JOJ. Tú si aspoň raz denne zaplo 39 percent ľudí, pričom išlo o jedinú televíziu v prvej trojke, ktorá v prieskume rástla v porovnaní s posledným štvrťrokom 2011.
Trojicu najsledovanejších televízií uzatvára verejnoprávna Jednotka, ktorú si raz denne naladilo 17 percent opýtaných. Nasledovali spravodajská TA3 (7 %) a TV Doma (6 %).
Poradie sledovanosti kopírovalo v prvej trojici aj share jednotlivých televízií počas 4. kvartálu 2011 a prvého štvrťroku 2012. Na prvom mieste sa so 44 % umiestnila TV Markíza. TV JOJ dosiahla 26 % a za ňou sa s deväťpercentným podielom na trhu umiestnila Jednotka.
Celkom si akýkoľvek televízny program aspoň raz denne zapne 91 percent Slovákov, čo predstavuje potenciálne publikum viac ako štyri milióny ľudí.

 Copyright © TASR 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Bývalý ukrajinský prezident Leonid Kučma sa vo štvrtok ani do tretice nezúčastní na prerokúvaní jeho prípadnej spoluzodpovednosti v prípade vraždy opozičného novinára Georgija Gongadzeho z roku 2000. Informoval o tom dnes internetový portál Segodnya.ua s odvolaním sa na exprezidentových právnych zástupcov.

Najvyšší predstaviteľ postsovietskej republiky z rokov 1994-2005 bude chýbať v súdnej sieni, keď sa bude rozhodovať o žalobe prokuratúry, ktorá žiada zrušiť doterajšie verdikty ukrajinskej justície a vrátiť prípad na prerokovanie príslušnému obvodnému súdu v Kyjeve.
Práve ten 14. decembra 2011 zamietol obvinenie exprezidenta ako neoprávnené. V zdôvodnení konštatoval, že tajne zhotovené audiozáznamy, ktoré mali Kučmu usvedčovať, nie sú prípustným dôkazom.
Odvolací súd tento rok 20. januára potvrdil verdikt súdu nižšej inštancie.
Kučma akúkoľvek spojitosť s brutálnou vraždou populárneho 31-ročného novinára, ktorého telo bez hlavy sa našlo v lese poldruha mesiaca po jeho únose, odmietol.
Niekdajší vysokopostavený predstaviteľ ukrajinského ministerstva vnútra sa k zabitiu Gongadzeho vlani priznal s tým, že konal na Kučmov príkaz


Izraelský generálny prokurátor včera oznámil, že obžaluje Uriho Blaua - reportéra denníka Haarec - za zverejnenie utajovaných vojenských dokumentov, ktoré mu odovzdala bývalá vojačka Anat Kammová.

Kammová tvrdila, že mala ideologické pohnútky na skopírovanie viac ako 2000 vojenských dokumentov z vojenských počítačov v rokoch 2005-2007. Vtedy pracovala v kancelárii izraelského veliteľa, zodpovedného za Západný breh. Zhruba 700 dokumentov bolo tajných.
Ministerstvo spravodlivosti uviedlo, že Uri Blau bude obžalovaný za nedovolené prechovávanie štátneho tajomstva, za čo mu hrozí v krajnom prípade sedem rokov väzenia. V reakcii na správu o obžalovaní novinára predsedníčka Izraelskej tlačovej rady Dalia Dornerová konštatovala, že prokuratúra týmto "poškodila slobodu tlače".
Po prepustení z vojenskej služby Kammová poskytla dokumenty, vrátane operačných plánov, personálnych zoznamov a zoznamov cieľov, redaktorovi ľavicového denníka Haarec. Uri Blau niektoré údaje publikoval vo svojich investigatívnych článkoch. Články síce schválila izraelská vojenská cenzúra, ale vzhľadom na ich obsah sa začalo pátranie po zdroji. Kammovú odsúdili vlani na štyri roky väzenia.


Povstalci z Revolučných ozbrojených síl Kolumbie (FARC) dnes prepustili na slobodu novinára francúzskej spravodajskej televízie France 24 Romea Langloisa, ktorého zajali 28. apríla. Informovala o tom venezuelská televízia Telesur.
Rebeli podľa televízie odovzdali rukojemníka zástupcom Medzinárodného Červeného kríža a francúzskej vlády v dedinke San Isidro v juhokolumbijskom departemente Caquetá.
Langlois koncom apríla sprevádzal kolumbijských vojakov počas akcie zameranej na ničenie výrobní kokaínu v provincii Caquetá, bašte povstalcov na juhu krajiny, keď na nich zaútočili povstalci z FARC a reportéra zajali. Novinár utrpel vtedy pri prestrelke zranenie ľavej ruky.
Usmievajúci sa žurnalista dnes v prvej reakcii uviedol, že únoscovia s ním zaobchádzali dobre.
Francúzsky novinár Romeo Langlois, ktorého v stredu prepustili povstalci z Revolučných ozbrojených síl Kolumbie (FARC) vyhlásil, že v súvislosti so zajatím nemá sťažnosti, až na jeho 33-dňové trvanie a skutočnosť, že rebeli jeho prepustenie využili pre propagandistické účely.
Langlois (35) tiež poukázal na to, že vojna v Kolumbii je "neviditeľný konflikt", kde chudobní zabíjajú chudobných.
Novinára, ktorý konflikt v Kolumbii viac ako desať rokov pokrýva pre televíziu France24 a noviny Le Figaro, prepustili na 48. výročie založenia FARC na špeciálnom pódiu v odľahlej horskej osade San Isidro, kde rozvešali transparenty s mierovými odkazmi a zorganizovali piknik s opekaním.
"Nikdy ma nezviazali. Vždy so mnou zaobchádzali ako s hosťom. Dávali mi dobré jedlo. Vždy boli zdvorilí," povedal. Langlois pôsobil uvoľneným dojmom, usmieval sa a zjavne mu neprekážalo strelné zranenie ľavej ruky, ktoré utŕžil 28. apríla, keď povstalci zaútočili na vojakov, ktorých sprevádzal na akcii proti laboratóriám na výrobu kokaínu.
"Nepotreboval som túto skúsenosť, aby som spoznal kolumbijský konflikt alebo povstalcov. Som tu už dlho," povedal na otázku, čo si odniesol zo zajatia. "Odnesiem si z neho presvedčenie, že o tomto konflikte treba naďalej informovať."
Bezprostredne po tom, čo povstalci Langloisa odovzdali zástupcom Medzinárodného Červeného kríža, nebolo jasné, či novinár zostane v Kolulmbii, alebo sa vráti do Francúzska. Rebeli z FARC novinárovi dali list pre francúzskeho prezidenta Francoisa Hollandea.
Langlois sa neospravedlnil za to, že sprevádzal armádu, za čo ho povstalci začiatkom mája kritizovali s tým, že sa nechal využiť na vládnu propagandu.
"Dúfam, že armáda neprestane brať ľudí do oblastí bojov, a dúfajme, že aj povstalci zoberú novinárov so sebou, aby ukázali svoj každodenný život, lebo tento konflikt nie je pokrývaný," povedal Langlois.



Maďarský prezident János Áder dnes oznámil, že novelu mediálneho zákona, prijatú 24. mája, nepodpíše a vráti ju parlamentu. Hlava štátu podľa maďarskej tlačovej agentúry MTI zdôraznila, že právna norma je v súlade s ústavou, má však procesnú chybu, ktorú je potrebné odstrániť.
Podľa Ádera parlament v procese prijímania tohto zákona urobil bližšie nešpecifikovanú chybu, preto ju vracia späť, aby tým umožnil zákonodarnému zboru odstrániť nedostatok.
"Vyžaduje si to princíp právnej istoty a ústavnosti. Úprimne verím, že zásadným záujmom Maďarska je, aby teraz a ani v budúcnosti nikto nemohol z formálnych, či procesných dôvodov, alebo pohnútok spochybniť platnosť tohto ústavného zákona," cituje MTI z Áderovho vyhlásenia.
Poslanci v súlade s decembrovým verdiktom ústavného súdu schválili 24. mája zmeny mediálneho zákona. Za novely hlasovali poslanci vládnych strán, pozmeňujúce návrhy opozície neboli schválené.
Úprava sa dotkla ustanovení o ochrane zdroja informácií. Do právnej normy zasadili niekoľko prvkov záruky, v zmysle ktorých nie je možné požadovať od redakcie či novinára, aby zverejnili svoj zdroj informácií.
Opozičná Maďarská socialistická strana (MSZP) po prijatí zákona vyhlásila, že očakáva od prezidenta republiky Jánosa Ádera, že novely mediálneho zákona nepodpíše a obráti sa s ňou na ústavný súd. Socialista László Mandúr povedal, že cieľ i obsah prijatej právnej normy, ako aj samotný proces prijatia novely, sú poburujúce. Zdôraznil, že v novelizovanom zákone sú prijaté všeobecné normy, ktorých cieľom ale je znemožnenie opozičnej rozhlasovej stanice Klubrádió.
Obavy v súvislosti s maďarským mediálnym zákonom opätovne vyjadrila 16. mája európska komisárka pre digitálnu agendu Neelie Kroesová. Rada Európy (RE) so sídlom v Štrasburgu vydala expertnú správu, v ktorej okrem iného žiadala posilnenie pravidiel ochrany informačných zdrojov novinárov, vytvorenie možnosti právneho odvolania sa voči rozhodnutiam komisára pre médiá a odpolitizovanie procesu vymenúvania mediálnych orgánov.
Maďarský ústavný súd v rozhodnutí vydanom vlani 19. decembra kritizoval okrem iného rozsah právomocí mediálneho orgánu a mediálneho komisára. Tieto právomoci podľa súdu protiústavne obmedzujú slobodu tlačených médií. Súd zrušil príslušné ustanovenia k 31. máju.

Copyright © TASR 2012


Kanadská speváčka Céline Dion vyhrala súdny spor s francúzskym bulvárnym magazínom Ici Paris. Sudca v Toulouse uznal, že periodikum hrubo porušilo súkromie jej rodiny v roku 2010, keď uverejnilo informácie o zlom zdravotnom stave vtedy tehotnej speváčky. Časopis musí hviezde zaplatiť odškodné vo výške osemtisíc eur a uhradiť súdne trovy vo výške dvetisíc eur.
Céline Dion v súčasnosti pôsobí v Las Vegas. S Colosseom v miestnom Caesar's Palace má podpísanú zmluvu na 70 rezidentných šou ročne v rokoch 2011 až 2014. Ide už o jej druhú sériu koncertov, prvú s názvom A New Day... absolvovala v rokoch 2003 až 2007. Stala sa tak z nej historicky druhá najúspešnejšia interpretka v Las Vegas po Elvisovi Presleym. Okrem koncertovania sa Dion stíha venovať manželovi Renému Angélilovi a ich trom synom - jedenásťročnému René-Charlesovi a ročným dvojičkám Eddymu a Nelsonovi. V septembri minulého roka uviedla na trh pod značkou Celine Dion Parfums už svoju 15. vôňu. Speváčka počas svojej kariéry vydala 23 štúdiových albumov, šesť live albumov a 17 kompilácií.


Parížsky súd v utorok zamietol žalobu súkromnej francúzskej televízie TF1, ktorá sa sťažovala na neoprávnené zverejňovanie materiálov na internetovom portáli YouTube. Podľa súdu vyššej inštancie však jeho správcovia v princípe nezodpovedajú za obsah videí a nie sú povinní kontrolovať ich, aj keď môžu porušovať autorské práva. Súd preto nariadil žalujúcej strane zaplatiť svetoznámemu portálu sumu 80-tisíc eur ako náhradu súdnych trov.
TF1 zažalovala YouTube ešte v roku 2008 za neoprávnené zverejňovanie videí patriacich televízii. Súd to však odmietol, keďže jedna z najväčších vysielacích spoločností v Európe nedokázala preukázať konkrétne škody, ktoré jej z toho údajne vyplynuli. Predstavitelia portálu YouTube, ktorý funguje od roku 2005 a patrí pod Google, vyjadrili s verdiktom spokojnosť najmä v súvislosti s bojom za slobodné šírenie a prístup k informáciám.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TLAČOVÁ RADA NEWS

TLAČOVÁ RADA NEWS





Tlačová rada SR (TR SR), ktorá dohliada na dodržiavanie novinárskej etiky, si v stredu (30.5.) na svojom 60. zasadnutí zvolila nového predsedu. Stal sa ním bývalý novinár a diplomat Július Lörincz. TASR o tom dnes informovala tajomníčka TR SR Ivica Ondrejičková.
Rada na stredajšom zasadnutí riešila aj aktuálne podnety. Jedným z nich bola sťažnosť ministerstva obrany (MO) na denník Pravda. Rezortu sa nepáčil článok Ministerstvá sa propagujú časopismi za štátne, ktorý denník uverejnil v januári tohto roka. Autor v ňom píše, že okrem vydávania rezortného časopisu Obrana, MO sponzoruje televíznu reláciu Profesionál a vydáva štvrťročník Šport v Dukle. Pravda pri porovnaní výdavkov ministerstiev na vlastnú propagáciu uviedla, že "najviac peňazí dáva na sebaprezentáciu ministerstvo obrany". Okrem toho sa v článku vyskytlo aj tvrdenie, že „ministerstvo sa nemieni vzdať ani televíznej relácie Profesionál".
"Tým, že odporca napriek žiadosti sťažovateľa nevykonal všetko pre bezodkladnú opravu týchto zverejnených nesprávnych informácií, došlo k porušeniu čl. II bod. 2, čl. III bod 1 a čl. III bod 16 Etického kódexu novinára," skonštatovala rada. Tieto články kódexu hovoria o tom, že novinár sa má pri práci riadiť zásadami nestrannosti, vyváženosti, objektivity, poctivosti, čestnosti, pravdivosti, zodpovednosti a dôsledným overovaním faktov. Informácie si má overiť z dvoch od seba nezávislých zdrojov a ak zistí, že zverejnil nesprávnu informáciu, má urobiť všetko pre jej bezodkladnú opravu
.



Copyright © TASR 2012

SNEHULIENKA A LOVEC

SNEHULIENKA A LOVEC


30. 5. 2012

Zomrel Kaneto Shindo

Zomrel Kaneto Shindo





Japonský filmový režisér Kaneto Shindo, ktorého preslávil povojnový film Deti Hirošimy (1952), zomrel v utorok doma v Tokiu vo veku 100 rokov. Informovala o tom dnes jeho kancelária.
Rodák z Hirošimy, ktorý patril popri 103-ročnom Portugalčanovi Manoelovi de Oliveirovi medzi najstarších aktívnych filmárov na svete, nakrútil aj film s anglickým distribučným názvom Postcard, ktorý Japonsko poslalo do tohtoročného súboja o Oscara pre najlepší zahraničný film.
Shindo sa scenárom spolupodieľal na vzniku asi 250 filmov, takmer 50 nakrútil ako režisér. Jeho slávny film Deti Hirošimy prišiel iba rok po režijnom debute. K tematike zvrhnutia atómovej bomby na jeho rodné mesto sa Shindo opakovane vracal aj v priebehu pokračujúcej umeleckej dráhy.
V roku 1961 si režisér odniesol Veľkú cenu z medzinárodného filmového festivalu v Moskve za drámu Ostrov. Veľký úspech mal i jeho "príbeh dvoch žien, ktoré stratili tvár" Onibaba, známy aj z československých kín druhej polovice 60. rokov. V roku 1971 si úspech na moskovskom festivale zopakoval v podobe Zlatej ceny za drámu Dnes žiť, zajtra zomrieť.
O dôstojnú bodku za bohatou kariérou sa Shindo postaral snímkou Postcard s pôvodným názvom Ichimai no hagaki, ktorá si popri nominácii na Oscara vyslúžila v roku 2010 osobitnú cenu na festivale v Tokiu a tento rok ju vybrali pre úvodnú slávnostnú projekciu Festivalu japonských filmov Nippon Connection v nemeckom Frankfurte nad Mohanom.

Copyright © TASR 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Azerbajdžanská vláda v stredu informovala o úspešnom zmarení plánu teroristov, ktorí chceli narušiť priebeh populárnej medzinárodnej súťaže Eurovision Song Contest. Štyridsať zadržaných ľudí malo podľa ministerstva pre národnú bezpečnosť v pláne uskutočniť teroristický útok na budovu v centre azerbajdžanskej metropoly Baku, kde sa minulý týždeň pesničková súťaž konala. Okrem koncertnej haly chceli údajne zaútočiť aj na prezidenta Ilhama Alijeva, policajné stanice, hotely či mešity. Údajní teroristi si dokonca zakúpili vstupenky na sledované podujatie.
Azerbajdžanské bezpečnostné sily zadržali podozrivých vo viacerých mestách ešte pred konaním eurovízie, informácie si však nechali pre seba, keďže podľa úradov nechceli medzi zahraničnými hosťami šíriť paniku. Pri raziách a následnej konfrontácii s políciou prišli o život dvaja podozriví a v rukách mužov zákona skončili strelné zbrane a výbušniny. Prostredníctvom nich chceli zatknutí narušiť priebeh podujatia, ktoré bolo z medzinárodného hľadiska najvýznamnejším od získania nezávislosti krajiny od vtedajšieho Sovietskeho zväzu v roku 1991.



©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Zakladateľ portálu Wikileaks Julian Assange môže byť vydaný do Švédska, kde čelí podozreniu zo sexuálnych deliktov. Rozhodol o tom dnes britský najvyšší súd v Londýne.
O vydanie Austrálčana Assangea požiadali švédski prokurátori, ktorí ho chcú vypočúvať pre obvinenia zo sexuálnych zločinov. Tie podľa tvrdení dvoch Švédok spáchal počas návštevy škandinávskej krajiny v roku 2010.
Assange odmieta obvinenia proti svojej osobe a tvrdí, že vo Švédsku nebude mať spravodlivý súdny proces. Austrálčanovi zostáva v prípade, že chce zabrániť svojej extradícii do Švédska, ešte Európsky súdny dvor, uviedla agentúra DPA.


Bývalého mediálneho poradcu britského premiéra Davida Camerona, Andyho Coulsona, zatkli pre podozrenie z krivého svedectva. V súdnom spore v roku 2010 totiž poprel, že vedel o odpočúvaní mobilných telefónov novinármi z britského bulvárneho týždenníka News of the World.
Škótsky trestný súd dnes oznámil, že Andyho Coulsona zadržali policajti vyšetrujúci obvinenia z krivého svedectva na najvyššom súde v škótskom meste Glasgow. V tamojšom súdnom spore išlo o článok, ktorý sa objavil v týždenníku News of the World mediálneho magnáta Ruperta Murdocha v čase, keď bol jeho šéfredaktorom Coulson.
Coulson, ktorý v čase súdneho sporu už pracoval pre Camerona, povedal súdu, že vôbec nevedel o nezákonných aktivitách novinárov počas jeho šéfovania v magazíne.
Coulson odstúpil z postu v bulvárnom týždenníku, keď jeho dopisovateľ píšuci o kráľovskej rodine a súkromný detektív išli v roku 2007 do väzenia za odpočúvanie telefónov. Coulson poprel, že vedel o týchto praktikách, ale uviedol, že za trestný čin preberá zodpovednosť.
O niekoľko mesiacov začal pracovať pre Camerona, najprv v opozícii a potom vo vláde. Pomáhal tvoriť Cameronovu stratégiu a štýl komunikovania s verejnosťou.
Coulson v januári 2011 odstúpil z postu u Camerona, keď polícia znovu otvorila vyšetrovanie, týkajúce sa prenikania do mobilných telefónov rôznych ľudí, vrátane politikov, celebrít a dokonca aj obete vraždy. Novinárov upodozrievajú, že sa nabúravali do telefónov v honbe za exkluzívnymi informáciami.
Coulsona predvolali svedčiť na škótsky súd, aby odpovedal na otázky ohľadne titulného článku v News of the World o výstrednom škótskom socialistickom politikovi Tommym Sheridanovi. Noviny ho v článku obvinili z navštevovania swingers klubov.


Copyright © TASR 2012

GOOD NEWS

GOOD NEWS


V bratislavskom kine Lumiére by malo do konca tohto roka vzniknúť digitalizačné pracovisko za zhruba 10,5 milióna eur. Priestory na celkovej ploche 740 metrov štvorcových bude prevádzkovať Slovenský filmový ústav (SFÚ) a ich technické vybavenie, ako aj samotný proces digitalizácie, má byť hradený z eurofondov. Podľa pôvodných plánov sa pilotná prevádzka pracoviska mala spustiť už v júni, napokon sa tak však stane až na jeseň.
Súčasťou nového pracoviska by mali byť okrem iného strižne, improvizované štúdio pre záznam procesu digitalizácie, miestnosť pre reštaurovanie zvuku, priestory pre ukladanie hotových objektov, retušovanie obrazu či takzvaná filmová čistička. "Úprava stavebných priestorov bude trvať tri až štyri mesiace, navážanie technológie sme rozložili na jeden mesiac a následná pilotná prevádzka bola ohraničená na jeden až dva mesiace," priblížil proces prípravy na digitalizáciu Peter Csordás zo SFÚ.
Cieľom projektu bude do konca júna 2015 zdigitalizovať minimálne 58.700 audiovizuálnych objektov. Väčšinu z nich by mal spracovať partner celého projektu Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS). Úlohou SFÚ bude spracovať minimálne 1000 filmových objektov. Vzhľadom na to, že za posledné tri roky dokázal digitalizovať asi 100 objektov, z časových dôvodov sa pri výbere riadil aj dĺžkou audiovizuálnych diel. Medzi nimi by nemali chýbať spravodajské či dokumentárne filmy.
"Riadili sme sa rôznymi kritériami. Bola to jednak fyzická kondícia nosičov, kontextové kritériá, ale aj ich význam pre kultúru, či históriu Slovenska. Snažili sme sa vybrať z každého obdobia nejakú časť," priblížila vedúca odboru archívu verejnoprávneho média Silvia Hanáčková. Digitalizácie by sa tak mali dočkať napríklad aj autentické folklórne nahrávky či rozhlasové hry z 50. a 60. rokov predchádzajúceho storočia. V novšom formáte by však mali byť dostupné napríklad aj nahrávky prvého československého prezidenta Tomáša Garyka Masaryka.


      "Digitalizácia je dôležitá hlavne preto, aby sa obsah zachoval aj pre budúce generácie. To, čo môžeme pre ne urobiť, je, že dostaneme zvuky, obraz z analógových nosičov, premeníme ich na dáta a potom ich postupne konvertujeme na nové formáty," vysvetlila Hanáčková.
Digitálna audiovízia je národný projekt financovaný z Operačného programu Informatizácia spoločnosti. Celkom by naň malo byť vyčlenených takmer 24,1 milióna eur vo forme nenávratného finančného príspevku. SFÚ z tejto čiastky dostane takmer 15,5 milióna eur a RTVS 8,65 milióna eur.

Art Film Fest News

 
Jedným z bonbónikov svetovej filmovej kinematografie, ktorý si budú môcť vychutnať diváci na jubilejnom 20. ročníku medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest (16. – 23. 6.), bude režijný debut herečky Angeliny Jolie. TASR o tom informovala PR manažérka agentúry Forza Zuzana Čižmáriková.
„Art Film Festu sa podarilo získať režijný debut hollywoodskej hereckej hviezdy Angeliny Jolie V krajine krvi a medu. Silný dramatický príbeh sleduje, ako vojna ovplyvňuje morálku a emócie ľudí. Danijel a Ajla sú milenci, juhoslovanská vojna ich však rozdelí. Danijel slúži ako dôstojník v srbsko-bosnianskej armáde, Ajla sa ukrýva pred brutálnymi nepriateľmi. Milenci sa opäť stretávajú, keď Danijel velí jednotke, ktorá Ajlu odvlečie do zajateckého tábora,“ uviedla Čižmáriková s tým, že snímka bola nominovaná na Zlatý glóbus a v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne sa predstaví v sekcii Okolo sveta.
Medzi ďalšie lákadlá sekcie Okolo sveta patrí podľa nej aj kanadská snímka Pán Lazhar, ktorá bola nominovaná na Oscara v kategórii najlepší zahraničný film a získala ocenenie ako najlepší kanadský film. Vyzdvihnúť možno aj najnovší film uznávanej hongkongskej režisérky Ann Hui, ktorá bola členkou poroty Art Film Festu v roku 2010. Jej snímka Jednoduchý život získala na festivale v Benátkach viacero ocenení, medzi nimi aj Volpiho pohár pre najlepšiu herečku.
„Art Film Fest uvedie v sekcii Okolo sveta aj americký príbeh stárnuceho rockera, pokúšajúceho sa získať druhú šancu vo filme Kalifornské sólo. Argentínska kriminálna dráma A mačka zmizne zas ukáže manželský pár, ktorých duševné zdravie sa prepadáva. Čínsko-francúzsky film Láska a modriny je aj o divokej, nespútanej láske, ktorá je schopná učiteľku z Pekingu a robotníka z Paríža posilniť a zbúrať kultúrne a sociálne bariéry. Americká snímka Tmavý kôň ukáže portrét vyše 30-ročného muža s detskou dušou, ktorý je najradšej vo svojej detskej izbe a nedokáže fungovať v dospelom svete,“ stručne predstavila niektoré filmy v sekcii Čižmáriková.


Copyright © TASR 2012

Slovak Press Photo




 Začína sa prvý ročník súťaže novinárskej fotografie Slovak Press Photo, prinesie obrazové svedectvo o živote tak, ako ho vidia slovenskí fotografi. Ako na dnešnej tlačovej besede uviedla riaditeľka súťaže Jana Garvoldtová , už od roku 1955 fotografi vo svete súťažia na World Press Photo. „Práca našich fotografov nikdy nebola ohodnotená na Slovensku,“ uviedla Garvoldtová, podľa ktorej pritom naši fotografi robia krásnu prácu.
Do súťaže sa môžu zapojiť všetci fotografi, ktorí tvoria pre médiá a majú trvalý pobyt na území Slovenska. Prihlásiť môžu svoje práce, ktoré vznikli na publikačné účely v období od 31. augusta 2011 do 31. augusta tohto roka. Snímky treba posielať na adresu Slovak Press Photo, P.O.BOX 5, 810 00 Bratislava. Uzávierka prihlášok fotografií do súťaže je 31. augusta. Práce ocenia začiatkom októbra a od 5. októbra do 28. októbra budú ocenené aj ďalšie vybrané práce vystavené na výstave Slovak Press Photo 2012 v Starej radnici v Bratislave. „My ako mesto ponúkame okrem toho, že fotografi budú hľadať príležitosť pre fotografie v rámci ulíc mesta, aj Starú radnicu na to, aby sme dokázali prezentovať to najlepšie, čo sa v tejto súťaži vytvorí,“ uviedol primátor Bratislavy Milan Ftáčnik.
Súťažiť sa bude v ôsmich kategóriách: 1150. výročie príchodu Cyrila a Metoda na územie Veľkej Moravy, Aktualita a každodenný život, Reportáž, Portrét, Príroda, Šport, Umenie a svet šoubiznisu, Mladí fotografi do 25 rokov a študenti fakúlt žurnalistiky.
Motiváciou pre fotografov určite budú ceny. Hlavnou cenou súťaže je Grand Prix – Cena J. M. Petzvala a ako uviedol predseda hodnotiacej komisie Marián Pauer, víťaz dostane dvetisíc eur a sklenenú plastiku. Ďalšou cenou je Grant Bratislavy, čo je ročné štipendium na fotografovanie premien hlavného mesta. „Grant Bratislavy je cena spojená s odmenou dvetisíc eur,“ uviedol dnes Ftáčnik, podľa ktorého magistrát na oplátku dostane kolekciu 30 najlepších fotografií na výstavné účely. Prestížnu Cenu Martina Martinčeka porota udelí za celoživotný autorský prínos k slovenskej fotožurnalistike. Cenu Viliama Malíka udelia za organizátorskú činnosť a podporu slovenskej novinárskej fotografie. Na základe hodnotenia návštevníkov výstavy po jej skončení udelia aj Cenu diváka.

©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

AVF NEWS

AVF NEWS


Nezávislá mimovládna organizácia Transparency International Slovensko na svojej stránke v známej sociálnej sieti zverejnila ojedinelú pochvalu. Ocenila ňou úsilie Audiovizuálneho fondu postupne rozširovať štruktúru aj rozsah informácií, ktoré fond poskytuje verejnosti o výsledkoch svojej podpornej činnosti. „Dnes má fond na webe najtransparentnejšiu databázu udeľovania grantov na Slovensku, akú poznáme - vrátane presného bodovania a ústneho vysvetlenia dôvodov ne/podpory od členov komisie, sú tam podrobné popisy grantov, ich realizátorov vrátane ich minulých aktivít z grantov, rozpočtu projektov a v prípade úspechu aj podpísanej zmluvy. Skvelý vzor pre ostatné inštitúcie,“ píše Transparency International.

Je to dôležité odborné ohodnotenie funkcionality a obsahu verejnej databázy fondu, ktorý postupne rozširuje možnosti pre oboznámenie sa verejnosti s činnosťou fondu. Jedným z jeho cieľov je zabezpečiť transparentnosť v správe a používaní verejných financií, zvýšiť osobnú zodpovednosť ľudí, ktorí o žiadostiach rozhodujú, ako aj sprehľadniť pre verejnosť celý proces podpory a vyúčtovania konkrétnych žiadostí, s osobitným dôrazom na dosiahnuté výsledky podporených projektov.
V ďalších krokoch rozvoja svojej online databázy fond plánuje zaviesť funkciu priameho exportu dát a tiež prepojiť jednotlivé záznamy o tých čiastkových žiadostiach, ktoré sa viažu k tomu istému audiovizuálnemu dielu alebo podujatiu. V nasledujúcej fáze potom bude fond hľadať možnosti na vzájomné prepojenie databázy žiadostí s podrobnou databázou slovenských audiovizuálnych diel, ktorú spravuje a pripravuje na sprístupnenie verejnosti Slovenský filmový ústav. Externí používatelia tak budú môcť získať informácie o konkrétnom projekte od jeho žiadosti vo fonde, cez podrobný faktografický popis hotového projektu, informácie o archivovaných materiáloch k nemu až po ohlasy na jeho verejné uvedenie, získané ocenenia a ďalšie dosiahnuté výsledky.




DOMA VIAC AKO STV

DOMA VIAC AKO STV







29.05.2012


Jednotka- 7,0 % share
Dvojka-1,6 % share
DOMA- 11,6 % share





TOP OF THE POPS


TOP OF THE POPS





     1.NAJLEPŠIE POČASIE – TV JOJ ; 2. FARMA – DUEL – Markíza ; 3. FARMA – Markíza ; 4. ŠPORT- TV JOJ ; 5. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 6. 22 výstrelov HD- TV JOJ ; 7. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ;     8. MODRÉ Z NEBA – Markíza ; 9. Panelák- TV JOJ ;  10. HLAS – vstup – Markíza ; 11. HLAS ČESKO SLOVENSKA – Markíza ; 12. KRIMI- TV JOJ ;        13. Druhý dych- DOMA ; 14. KENO 10, Loto, Joker – Markíza ;15. Lampáreň – Markíza ;

29. 5. 2012

Art Film Fest News

Art Film Fest News







Nosnými fotografiami blížiaceho sa jubilejného 20. ročníka Art Film Festu sa stali portréty veľkých osobností strieborného plátna, ktoré si na tomto festivale osobne prevzali ocenenie Hercova misia - Sophie Loren, Jozefa Kronera, Jean-Paula Belmonda a Gérarda Depardieuho. Ich tváre sú vyskladané z 2 250 čiernobielych momentiek vybraných z celej histórie Art Film Festu.
"Počas devätnástich rokov navštívila Art Film Fest veľká plejáda známych osobností domáceho i svetového filmu. Pri rozhodovaní o vizuálnej koncepcii pre jubilejný ročník sme sa rozhodli vybrať štvoricu slávnych hercov. Myslím, že symbolické pripomenutie aspoň zopár známych tvárí, či už z reálnej návštevy, alebo prostredníctvom ohromného množstva filmov odpremietaných v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne, veľmi vhodne akcentuje rozmer a význam nášho festivalu," povedal riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel.
Jubilejný 20. ročník Art Film Festu sa uskutoční od 16. do 23. júna v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne.
Informácie agentúre SITA poskytla PR manažérka agentúry Forza Zuzana Čižmáriková.



© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.




RTVS NEWS

RTVS NEWS



Rozhlas a televízia Slovenska rozbieha projekt transformácie webových služieb, ktorý začala intenzívne pripravovať na jeseň minulého roka. Na základe analýz vypracovaných v rámci RTVS a v spolupráci s tretími stranami sa RTVS rozhodla pre nadviazanie na osemročnú spoluprácu so spoločnosťou FAT CHILLI, ktorá vlastní autorské práva na aplikácie, na ktorých beží internetová stránka Slovenskej televízie. RTVS preto zvolila jeden z postupov vo verejnom obstarávaní - rokovacie konanie bez zverejnenia a postupovala presne v súlade so Zákonom o verejnom obstarávaní. Použitie už existujúceho webu stv.sk, ako základu pre budúci multimediálny portál, je pre RTVS najekonomickejšia a najefektívnejšia cesta. Cenový rozdiel oproti iným riešeniam môže byť až niekoľkonásobný. Okrem toho je výhodné, aby oba weby spravovala jedna spoločnosť. Výsledky vzájomnej spolupráce by verejnosť mala vidieť na jeseň.

Spoločnosť FAT CHILLI dodáva pre Slovenskú televíziu webdizajnérske a programátorské služby už od roku 2004. V priebehu tejto spolupráce vytvoril tento dodávateľ pre STV množstvo úspešných webových projektov, medzi ktoré sa radia aj špeciály pre Majstrovstvá sveta v hokeji, Majstrovstvá sveta vo futbale, olympijské špeciály pre OH v Pekingu a Vancouveri alebo portál k show Slovensko hľadá Superstar (cena SlovakPrix Multimedia - víťazstvo v kategórii eEntertainment), predovšetkým je však autorom webových aplikácií pre správu multimediálneho obsahu, využívajúcich prepojenia na informačné systémy RTVS.
Predmetom transformácie webových služieb realizovaných v spolupráci s FAT CHILLI je rozvoj týchto aplikácií s cieľom úplnej konsolidácie a modernizácie portálov RTVS a ich technologickej infraštruktúry, zabezpečenia ich nepretržitého monitoringu a dostupnosti, rozvoja služieb pre mobilné platformy, optimalizácie procesov zverejňovania a archivácie inštitucionálneho a multimediálneho obsahu, ako aj vybudovania obchodovateľných produktov zameraných na generovanie finančných prostriedkov pre zabezpečenie trvalého rozvoja RTVS v oblasti nových médií.
Proces transformácie bude prebiehať v niekoľkých etapách a stanovený rozpočet zahŕňa okrem kreatívnych, konzultačných a programátorských (rozvojových) prác aj služby zabezpečenia prevádzky a administrácie po dobu 48 mesiacov. Nejde teda o jednorazovú investíciu, ale o rozpočet na zabezpečenie rozvoja a prevádzky webových služieb RTVS po dobu štyroch rokov s cieľom vytvorenia platformy na technologickej úrovni progresívnych svetových médií, schopnej generovať finančné prostriedky na zabezpečenie svojej prevádzky a ďalšieho rozvoja. Celková suma investície vo výške 387.500 eur (bez DPH) je za rozvoj, prevádzku, servis, ďalší vývoj a správu internetových sídiel a aplikácií RTVS, teda oboch spomínaných webov, na obdobie štyroch rokov. Jedným z prvých cieľov je dosiahnutie štandardu, aký prezentujú napr. webové služby Českej televízie. Dlhodobým cieľom je však predovšetkým vybudovanie optimalizovaných nástrojov pre prácu konzistentného redakčného tímu a rozvoj služieb na základe priebežne aktualizovaných požiadaviek Sekcie komunikácie RTVS.
RTVS už v minulom roku avizovala plány spustiť nový multimediálny portál, ktorý bude zodpovedať súčasným štandardom a potrebám verejnoprávneho vysielateľa, teda web, ktorý by obsahoval aj spravodajstvo, videá a archív odvysielaných relácií a príspevkov rozhlasových aj televíznych programových služieb, a to všetko dostupné na jednom mieste. Rozhlas a televízia Slovenska musí prevádzkovať aj inštitucionálny web, ktorý musí spĺňať zákonné náležitosti (prístupný aj pre zrakovo a sluchovo postihnutých) a ktorý informuje o RTVS ako o inštitúcii a jej činnosti. Tento web slúži na lepšiu orientáciu a informovať nielen pre médiá, ale aj pre širokú verejnosť.


Pokuty naše každodenné

Pokuty naše každodenné



Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) sa dnes rozhodla udeliť licenciu na vysielanie novej športovej televízii Slovak Sport.TV. Tá by mala vysielať celoplošne a digitálne. Podľa jednoduchého webu televízie, jej ambíciou je začať vysielať už v máji, a to v HD kvalite. Jej program by sa mal šíriť prostredníctvom satelitu Astra, operátorov káblovej televízie ako aj dátových služieb.
"Slovak Sport.TV je televízia, ktorá osloví fanúšikov slovenského športu. Vyplní vákuum na trhu domácich športových prenosov po ukončení vysielania STV3," sľubuje televízia na svojej stránke v sociálnej sieti Facebook. Zameriavať by sa chcela na športové disciplíny ako basketbal, volejbal a hádzaná, či zápasy futbalovej a hokejovej ligy. "Významná pozornosť" by mala byť venovaná automobilovým športom, boxu a golfu.
Rada RVR dnes tiež rozhodla o udelení finančných sankcií TV Markíza. Pokutu vo výške 13.276 eur by mal súkromný vysielateľ zaplatiť za porušenie ustanovenia, ktoré určuje vysielanie reklamy na lieky. Ďalšia pokuta 3319 eur bola televízia udelená za porušenie pravidiel o vysielaní reklamných šotov. Ich súhrnná doba trvania by totiž nemala za hodinu presiahnuť dobu 12 minút, čo televízia 14. októbra 2011 v čase medzi 23.00 h a polnocou nedodržala.

Copyright © TASR 2012




Reklamná pauza, môžete sa ísť...

Reklamná pauza, môžete sa ísť...

Keď sa na Želmíry včely začnú rojiť, dobrá ovca sa už môže dojiť

Keď sa na Želmíry včely začnú rojiť,

 dobrá ovca sa už môže dojiť


Jednotka aj Dvojka zle, skončil sa hokej. Spolu tesne nad  10 % - 10,34 %Markíza výborne.
TV Doma tiež lepšie.
JOJ výrazne lepšie ,JOJ PLUS lepšie.
TA 3 lepšie.



Jednotka - 8.29 % ;
Dvojka - 2.05 % ;
Markíza - 27.08 % ;
TV DOMA - 8.45 % ;
TV JOJ – 20.74 % ;
JOJ PLUS- 4.64 % ;
TA 3 - 1.97 %



28. 5. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Bývalý britský premiér Tony Blair dnes vypovedal pred vyšetrovacou komisiou sudcu Briana Levesona, ktorá sa zaoberá etikou britských médií po prepuknutí škandálu okolo odpočúvania telefónov reportérmi mediálneho impéria Ruperta Murdocha.
Blair, ktorý bol premiérom v rokoch 1997-2007, je dokonca krstným otcom jedného z Murdochových detí a jeho bývalá vláda mala podľa niektorých jeho kolegov veľmi blízko k Murdochovi a jeho mediálnej spoločnosti News Corporation.
Blair pod prísahou povedal, že "nevyhnutne" dochádza "k blízkemu kontaktu" medzi čelnými politikmi a čelnými pracovníkmi médií. "Tak tomu vždy bolo a vždy bude", uviedol. A dodal, že "by bolo naozaj čudné, ak by čelní politici a čelní žurnalisti tieto vzťahy nemali".
Najvplyvnejší britský premiér od vlády Margaret Thatcherovej v 80. rokoch povedal, že ani on nechcel riskovať, že si to rozhádže s veľkými mediálnymi skupinami. "Ak ste politickým lídrom a máte veľmi vplyvné mediálne skupiny a vy sa s jednou z týchto skupín nepohodnete, dôsledky sú také..., že vás zablokujú a nemáte možnosť zverejniť to, čo potrebujete," vypovedal dnes Blair v Londýne.
"Otvorene hovorím, že som sa rozhodol politicky, a bolo to strategické rozhodnutie, že to zvládnem a nepôjdem do konfrontácie. A môžeme sa neskôr rozprávať o tom, či to bolo dobré alebo zlé rozhodnutie, ale bolo to rozhodnutie, ktoré som urobil," dodal.
Blairovo svedectvo otvorilo významný týždeň práce Levesonovej komisie. Pred komisiou budú vypovedať traja súčasní ministri, členovia Konzervatívnej strany - minister pre kultúru, olympijské hry, médiá a šport Jeremy Hunt, minister školstva Michael Gove a ministerka vnútra Theresa Mayová.
Londýnsky spravodajca Českého rozhlasu Ivan Kytka dnes konštatoval, že "v dnešnej tlači sa špekuluje, či si Hunt po svojom štvrtkovom vypočutí udrží pozíciu člena vlády". Je podozrivý, že sa vlani pri Murdochovom spätnom prevzatí kontrolného balíka v televízii BSkyB správal k jeho mediálnemu impériu priveľmi ústretovo, povedal spravodajca.
Komisia bola zriadená vlani po prepuknutí škandálu s odpočúvaním, keď vyšlo najavo, že reportéri Murdochovho bulvárneho nedeľníka News of the World bežne neoprávnene prenikali do mobilov verejných osobností a obetí zločinov.
Sudca Brian Leveson skúma, či politici zlyhali, keď nezamedzili aktivitám News of the World, pretože mali príliš blízko k Murdochovým médiám alebo sa priveľmi báli dostať sa do roztržky s britskými médiami.



Vypočúvanie bývalého britského premiéra Tonyho Blaira pred vyšetrovacou komisiou skúmajúcou pomery v britských médiách a ich vplyvy na politikov dnes narušil muž, ktorý vykrikoval protivojnové heslá. Bývalého labouristického premiéra nazval vojnovým zločincom za to, že sa v mene Británie pripojil v roku 2003 k spojeneckej invázii v Iraku.
Muž sa dostal do súdnej siene cez priestor, vyhradený pre médiá, za chrbtom vypovedajúceho Blaira a sediaceho sudcu. Vykríkol: "Tento muž by mal byť zatknutý za vojnové zločiny. Je to vojnový zločinec."
Pracovníci súdu ho po približne 20 sekundách dostali von z miestnosti a sudca Brian Leveson vyzval na okamžité prešetrenie, ako mohol narušiť vypočúvanie vyšetrovacej komisie.
Oficiálne vypočúvanie týkajúce sa vzťahov medzi britskými politikmi a médiami narušil protestujúci už druhý raz za necelý rok. Vlani v júli zaútočil jeden z divákov s penou na holenie na mediálneho magnáta Ruperta Murdocha, keď vypovedal pred parlamentným výborom. 


Proti dopadom súčasnej krízy na médiá, požadujúc zachovanie pracovných miest a úrovne odmeňovania, sa 24-hodinovým štrajkom rozhodli protestovať dnes zamestnanci gréckych médií. Krajina pod Akropolou zostala tak bez spravodajstva.

Národná agentúra ANA, ale ani väčšina rozhlasových a televíznych staníc totiž nepriniesli ani jedinú novú informáciu alebo komuniké a ani najväčšie internetové portály svoje stránky neaktualizovali. Denníky dnes v Grécku vôbec nevyšli.
Štrajk, ktorý sa začal o 06.00 h miestneho času (05.00 h SELČ), vyhlásil odborový zväz novinárov ESIEA.
"Musíme sa brániť. Stovky kolegov sú nezamestnané. Ďalších už mesiace neplatia," povedal dnes ráno predseda zväzu Dimitris Trimis pre agentúru DPA.
Od roku 2010 v dôsledku finančnej krízy zbankrotovali dva tradičné grécke denníky (konzervatívne Apogevmatini a ľavicové liberálne Eleftherotypia). Niekoľko mesiacov nevysiela ani jedna z najväčších televízií - Alter. Väčšina súkromných gréckych televízií vysiela už len opakovania vlastných seriálov z posledného desaťročia.
Protestnú akciu podporili všetky novinárske odborové organizácie, požadujúc podpísanie dôstojných kolektívnych zmlúv a zachovanie pracovných miest.
V princípe bol štrajk povinný pre každého gréckeho žurnalistu. Na prípadných štrajkokazov môžu odbory uvaliť sankcie.







Desiatky protivládnych demonštrantov pre finále pesničkovej súťaže  Eurovízie  zadržala polícia v bývalej sovietskej republike Azerbajdžan, ktorá je hostiteľskou krajinou piesňovej súťaže Eurovision Song a pripravuje sa na jej víkendové finále.
Približne 25 ľudí odvliekla polícia v hlavnom meste Baku dnes večer, keď sa zhromaždili na mieste neďaleko dejiska pesničkovej súťaže Eurovízia.
Polícia pozatýkala roztrúsených demonštrantov, ktorí skandovali slovo "Sloboda!", a strčila ich do čakajúcich autobusov.
Na ropu bohatý Azerbajdžan využíva Eurovíziu, aby podporil svoj imidž čoraz lepšie prosperujúcej, rozvíjajúcej sa ekonomiky.
Miestni aktivisti využili zvýšenú prítomnosť svetových médií v krajine, aby pritiahli pozornosť na problém autoritárskej vlády.


Povstalci z ľavicového hnutia Revolučné ozbrojené sily Kolumbie (FARC) prepustia zajatého francúzskeho novinára Roméa Langloisa v stredu 30. mája. Uvádza sa to vyhlásení FARC.
Novinára Langloisa zajali minulý mesiac ozbrojení bojovníci FARC počas zrážky s vojakmi, ktorí uskutočňovali protidrogovú raziu v provincii Caquetá, bašte povstalcov na juhu Kolumbie.
Vyhlásenie FARC bolo zverejnené na webovej stránke www.resistencia-colombia.org a prečítali ho dnes ráno v rozhlasovom programe Las Voces del Secuestro, ktorý umožňuje príbuzným posielať odkazy rukojemníkom povstalcov.
Langlois bol prítomný na razii vojakov a robil o nej reportáž pre spravodajskú stanicu France 24. Keď utrpel zranenie ruky, rozbehol sa smerom k povstalcom.
FARC je najstaršie a najväčšie povstalecké hnutie v Latinskej Amerike, ktoré bojuje proti vláde už takmer 50 rokov.
Povstalci vyzvali na vyjednávanie s výborom, vytvoreným z vyslanca francúzskej vlády, zástupcu Medzinárodného výboru Červeného kríža (MVČK) a z bývalej kolumbijskej senátorky Piedad Córdobovej.
Hnutie, financované z predaja drog, označilo Langloisa za "vojnového zajatca", pretože mal na sebe armádny odev a nepriestrelnú vestu.


Kolumbijskí povstalci zverejnili dnes video francúzskeho novinára Romea Langloisa, ktorého zajali pred mesiacom a plánujú ho prepustiť v stredu.

Na videu Langloisovi ošetrujú strelnú ranu na ľavej ruke. Veliteľ povstalcov na záberoch hovorí, že guľka nepoškodila kosť ani šľachu. Zábery získal nezávislý novinár Karl Penhaul, ktorý uviedol, že povstalci mu povedali, že video nakrútili dve hodiny po tom, čo Langloisa 28. apríla zajali.
Langlois sprevádzal kolumbijských vojakov počas akcie zameranej na ničenie výrobní kokaínu v provincii Caquetá, bašte povstalcov na juhu krajiny, keď na nich zaútočili povstalci z Revolučných ozbrojených síl Kolumbie (FARC). Langlois z razie robil reportáž pre spravodajskú stanicu France 24.
Na zázname sa povstalci Langloisa okrem iného spýtali na vojenskú jednotku, s ktorou bol. On povedal, že nemôže odpovedať, lebo ako novinár musí zostať neutrálny.
FARC je najstaršie a najväčšie povstalecké hnutie v Latinskej Amerike, ktoré bojuje proti vláde už takmer 50 rokov. Hnutie, financované z predaja drog, označilo Langloisa za "vojnového zajatca", pretože mal na sebe armádny odev a nepriestrelnú vestu.


Copyright © TASR 2012

Art Film Fest News

Art Film Fest News




Blížiaci sa 20. ročník Art Film Festu uvedie v slovenskej premiére snímku 360 (2012), v ktorej sa s hviezdami ako Jude Law či Anthony Hopkins objavili aj slovenské herečky Lucia Siposová a Gabriela Marcinková. Účinkovanie vo filme rešpektovaného režiséra Fernanda Meirellesa, ktorý nakrútil aj slávne Mesto Bohov (2002), bolo pre slovenské herečky najväčším úspechom v ich životoch. Film 56-ročného rodáka zo Sao Paula bude nepochybne jedným z najväčších lákadiel sekcie Európske zákutia.
“Okrem napínavého deja a príťažlivého spracovania je pre nás film zaujímavý aj tým, že okrem takých hviezdnych mien ako Jude Law, Anthony Hopkins alebo Rachel Weisz, v ňom hrajú aj Slovenky. A v úvodnej časti sa na pár okamihov objaví aj Bratislava,” povedal riaditeľ Art Film Festu a zostavovateľ sekcie Peter Nágel. Mozaikovito členená snímka zaostruje na sexuálne správanie. Ide o veľmi temnú aféru, odohrávajúcu sa na viacerých kontinentoch vo veľkých letiskových halách a anonymných baroch a hoteloch, zbavených akejkoľvek romantiky. Hýbateľmi zápletky sú zrada, nerovnosť, sexizmus a vzrastajúca priepasť medzi bohatými a chudobnými. Kaskádu krkolomných peripetií spustí práve mladá slovenská prostitútka vo Viedni, s ktorou sa zapletie britský biznismen. Tú si zahrala Lucia Siposová, ktorá má vo filme aj zopár odvážnych záberov, a tiež scénu s Judeom Lawom. Študentka Vysokej školy múzických umení Gabriela Marcinková sa vo filme objavuje po boku ruskej hviezdy Vladimira Vdovičenkova.
Slovenské herečky sa do medzinárodnej produkcie Veľkej Británie, Rakúska, Francúzska a Brazílie dostali vďaka úspešnému konkurzu. Svetoznámy režisér trval na tom, že do úloh sestier - prostitútok Anny a Mirky z Bratislavy, chce obsadiť ozajstné Slovenky. "Pre mňa to bola prvá skúsenosť na medzinárodnom projekte, počas nakrúcania som bola veľmi nervózna. Ale veľmi som ocenila, ako sa ma celý štáb snažil upokojiť. Práca aj atmosféra boli skvelé," povedala Marcinková, ktorá spolu s kolegami z filmu 360 otvárala známy Londýnsky filmový festival. "Bola to veľkolepá životná šanca a skúsenosť. Som veľmi vďačná, že som v tomto hviezdami nabitom filme mohla vystupovať," dodala Siposová.
Jubilejný 20. ročník Art Film Festu sa uskutoční od 16. do 23. júna v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne.
Informácie agentúre SITA poskytla PR manažérka agentúry Forza Zuzana Čižmáriková.


©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.