DALITO!

10. 3. 2012

"Vybírá se poplatek za plemenného býka a za kominíka

"Vybírá se poplatek za

plemenného býka a za kominíka

Voľby naše premilené

Voľby naše premilené
Počas volebného dňa v sobotu 10. marca 2012 budú o 15:00 hod. zaradené na Jednotke mimoriadne Správy STV. Vysielanie hlavnej spravodajskej relácie Správy STV sa aj v sobotu začne v pravidelnom čase o 19:00 hod. Predbežný odhad výsledkov volieb na základe výskumu, ktorý agentúra Focus zrealizuje exkluzívne pre Rozhlas a televíziu Slovenska, zverejní vo svojom vysielaní RTVS v rámci špeciálneho volebného štúdia. To sa začne v sobotu o 21:30 a potrvá do 01:30 hod. Volebné štúdio RTVS, ktoré budú vysielať spoločne Rádio Slovensko a televízna Jednotka, budú moderovať Miro Frindt, Marta Jančkárová a Juraj Jedinák. Hosťami vo volebnom štúdiu budú Martin Slosiarik a Ivan Dianiška z agentúry Focus, sociologička Oľga Gyárfášová a politológ Marek Rybář. Aj po skončení špeciálneho volebného štúdia bude Rádio Slovensko v živom vysielaní celú noc každých 20 minút aktualizovať priebežné výsledky podľa údajov Štatistického úradu SR. V nedeľu 11. marca 2012 zaradí RTVS do vysielania povolebné štúdio nasledovne: Povolebné štúdio na Rádiu Slovensko po ranných správach o 8:05 bude moderovať Braňo Dobšinský a televízne povolebné štúdio o 9:00 hod. Boris Chmel. Diskusiu s lídrami víťazných politických strán parlamentných volieb (podľa v tom čase dostupných výsledkov) uvidíte ako prví na verejnoprávnej Jednotke v nedeľu v relácii O 5 minút 12 s moderátorkou Martou Jančkárovou. Relácia bude trvať 95 minút. Popoludní ešte počítame s aktuálnym zaradením priameho vstupu z ÚVK z vyhlásenia oficiálnych výsledkov parlamentných volieb 2012. Vysielanie hlavnej spravodajskej relácie Správy STV sa aj v nedeľu začne o 19:00 hod.

Dnes vo všetkých TV !

Dnes vo všetkých TV !

9. 3. 2012

OTO 2011

OTO 2011
Osobnosť TV spravodajstva :Lucia Barmošová ; Osobnosť TV športu : Peter Varinský ; Osobnosť TV publicistiky : Patrik Herman ; Moderátor/moderátorka zábavných programov : Martin Pyco Rausch ; Speváčka : Nela Pocisková ; Spevák : Marián Čekovský ; Herečka v komediálnom seriáli :Petra Polnišová; Herec v komediálnom seriáli :Lukáš Latinák ; Herečka v dramatickom seriáli : Diana Mórová ; Herec v dramatickom seriáli : Ján Koleník ; Seriál roka : Panelák ; Zábavný program : Partička ; Program roka : Srdce pre deti ;

Sieň slávy – kategória cti, o ktorej rozhoduje Akadémia osobností kultúrneho a spoločenského diania na Slovensku : Dušan Gabáni

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Rusko bude na tohtoročnej medzinárodnej pesničkovej súťaži Eurovision Song Contest reprezentovať folklórna skupina Buranovské babičky. Šesť energických dôchodkýň v krojoch, tvoriacich skupinu, porazilo v národnom finálovom kole s piesňou Party For Everybody ďalších 24 uchádzačov. Buranovské babičky zo stredoruskej Udmurtskej republiky tvrdia, že všetky peniaze, ktoré sa im podarí zarobiť, venujú na výstavbu kostola v rodnom Buranove. "Babky nepotrebujú slávu a bohatstvo," uviedla pre televíziu Vesti babička Oľga. Víťazná pieseň začína ako tradičná ľudová melódia a následne sa mení do moderného tanečného rytmu. Text, ktorý je zmesou angličtiny a udmurtčiny - jazyka blízkeho fínčine, si členky skupiny napísali sami. V refréne sa spieva "party for everybody, come on and dance". Buranovské babičky sa stali v Rusku známe prespievaním rôznych piesní do udmurtčiny - vrátane hitu Yesterday od Beatles, či Hotel California od Eagles. Vlani skončili v národnom výberovom kole na Eurosong na treťom mieste. Eurovision Song Contest 2012 sa uskutoční v máji v azerbajdžanskom Baku. Slovenský zástupca Max Jason Mai alias Miro Šmajda sa na začiatok nemusí konkurencie Buranovských babičiek obávať, vystúpia totiž v inom semifinálovom kole. Dôchodcu bude mať na súťaži aj Británia, ktorú bude reprezentovať 75-ročný spevák Engelbert Humperdinck.

Copyright © TASR 2012

Životná partnerka socialistického kandidáta v blížiacich sa aprílových prezidentských voľbách Françoisa Hollanda sa ocitla na titulnej stránke magazínu Paris Match, v ktorom pracuje ako redaktorka. Valerie Trierweilerovú tento fakt nahneval do tej miery, že svoje rozhorčenie vyjadrila aj na svojom profile na sociálnej sieti Twitter. Novinárka sa pritom s veľkou pravdepodobnosťou môže stať budúcou prvou dámou Francúzska. Prieskumy verejnej mienky totiž jej partnerovi Hollandovi predpovedajú, že by mohol vyhrať už v prvom kole so ziskom 54 percent hlasov. Trierweilerová bola zo zverejnených fotografií podľa vlastných slov "v šoku". "Som nahnevaná, keď vidím tieto fotografie zverejnené bez môjho súhlasu a bez toho, aby mi dal o tom niekto vedieť," napísala Hollandova priateľka na svojom Twitteri. Témou článku, na ktorý odkazuje titulná strana, je pritom ich "spoločný príbeh lásky". Päťdesiatsedemročný politik, ktorý nikdy nezastával ministerský post a ktorého bývalá partnerka Ségolene Royalová prehrala so Sarkozym v prezidentských voľbách v roku 2007, dúfa, že sa stane prvým socialistickým prezidentom v Elyzejskom paláci od znovuzvolenia Françoisa Mitterranda v roku 1988.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS
V deň parlamentných volieb v sobotu 10. marca 2012 zrealizuje agentúra FOCUS volebný výskum exkluzívne pre Rozhlas a televíziu Slovenska. Cieľom tohto výskumu je získať predbežné údaje o výsledkoch volieb do Národnej rady SR, ako aj údaje o demografickej štruktúre voličov. Predbežné výsledky výskumu zverejní Rozhlas a televízia Slovenska ihneď po uzatvorení volebných miestností o 22:00 hod. Viditeľne označení anketári agentúry FOCUS budú v náhodne vybraných volebných okrskoch oslovovať voličov, ktorí odvolili a požiadajú ich o vyplnenie krátkeho dotazníka. Oslovovanie voličov sa uskutoční pri východe z volebného strediska až po tom, keď volič odovzdá svoj volebný hlas. V prípade, že sa ocitnete medzi náhodne oslovenými voličmi v prieskume, prosíme vás o spoluprácu a anonymné vyplnenie krátkeho dotazníka. Aj vy sa týmto spôsobom môžete podieľať na predbežnom odhade výsledkov volieb, ktorý zverejní vo svojom vysielaní Rozhlas a televízia Slovenska v rámci špeciálneho volebného štúdia. To sa začne v sobotu o 21:30 a potrvá do 01:30 hod. Volebné štúdio RTVS, ktoré budú vysielať spoločne Rádio Slovensko a televízna Jednotka, budú moderovať Miro Frindt, Marta Jančkárová a Juraj Jedinák. Hosťami vo volebnom štúdiu budú Martin Slosiarik a Ivan Dianiška z agentúry Focus, sociologička Oľga Gyarfášová a politológ Marek Rybář.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) spustila nový spravodajský portál Teraz.sk. Počas prvého dňa portál navštívilo podľa Google Analytics 6496 unikátnych návštevníkov, ktorí si spolu prezreli 30.109 stránok. Portál Teraz.sk sa tak od prvého dňa zaradil medzi relevantné spravodajské weby. Portál bude širokej verejnosti sprístupňovať spravodajstvo národnej a verejnoprávnej tlačovej agentúry vrátane fotografií a videí tak, aby pokryl rastúci dopyt po aktuálnych informáciách. "Projekt Teraz.sk je ďalším posilnením služieb pre verejnosť, ktoré Tlačová agentúra Slovenskej republiky prináša," uviedol generálny riaditeľ agentúry Jaroslav Rezník. Projekt nebude spoplatnený, denne bude ponúkať približne stovku najdôležitejších a najzaujímavejších správ z agentúrneho servisu TASR. Okrem toho Teraz.sk bude ďalším kanálom na publikovanie Školského servisu TASR. Niekoľko stoviek prispievateľov do tohto jedinečného projektu verejnoprávnej agentúry tak získa vzácny priestor na publikovanie svojich správ v celoslovenskom online médiu, a aj širšie publikum, pretože ich správy si bude môcť prečítať každý návštevník portálu. Do konca marca bude portál v skúšobnej prevádzke. Počas mesiaca by naň malo pribudnúť viacero zaujímavých služieb, napríklad e-mailový denník či bezplatné aplikácie pre mobilné telefóny a tablety. Tlačová agentúra Slovenskej republiky je verejnoprávna, národná, nezávislá, informačná inštitúcia, ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti spravodajstva.
Copyright © TASR 2012

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Z formulácií vašich otázok je zrejmé, že vychádzate zo zmanipulovaných podkladov, ktoré médiám poskytujú skorumpované gorily, aby pošpinili hnutie 99 % a zabránili zmene, ktorú presadzuje. „Agendu goríl ste si osvojili až priveľmi ochotne. Upozorňujem vás, že vyťahovať gorilie manipulácie týždeň pred voľbami je politická nadpráca.“ Alena Dušatková

"Došli sme k jedinému možnému záveru - muselo dôjsť k manipulácii s našimi hárkami... Ak podpisy boli 6. decembra 2011 v poriadku a bez problémov a strana bola zaregistrovaná, čo sa stalo s podpismi na ministerstve a čo sa stalo s podpismi, keď boli posunuté na základe politického podania polícii?" Ivan Weiss

"V novinách a na internete som čítal komentáre k Vladovej akcii, aj keď sa veľmi k tomu nechcem vyjadrovať vzhľadom na to, že je to môj syn. Volá sa Weiss, takže keby dal ten gól niekto iný, tak by ste inak písali...tým som povedal všetko.Ja som rád, že hráči hrali výborne. Aj Vladko, aj Miňo aj ostatní. Mohol som však odísť od reprezentácie aj za iného stavu a za iných okolností, ako som odišiel. Tento "prípad Weiss" mohol byť úplne iný a mohlo sa to skončiť inak. Už som spomínal, som nad vecou. Budem robiť všetko pre to, aby bol Slovan úspešný a uvidíme čo bude v lete. Všetky tieto informácie v médiách mi pripadajú banálne a smiešne. Ešte som sa nestretol, aby niekto dva dni pred zápasom nútil hráčov sedieť v hoteli s novým potencionálnym trénerom. A to si Pavla Vrbu vysoko vážim, pretože je skvelý tréner. Voči mne bola vykonštruovaná hra, do ktorej médiá zatiahli aj môjho syna. Veď je smiešne, aby sa ledva dostal do top 10 v ankete Futbalista roka. Hodnotenia v tejto ankete neboli objektívne a boli cielené na meno Weiss. Možno teraz budete písať inak, je to život, beriem to ako realitu. Ale celá táto "aféra" sa mohla riešiť iným spôsobom. Keď som ja mal byť jediný, kto vadí slovenskému futbalu, tak budem rád, ak bude slovenský futbal úspešný. Ale tí ľudia, ktorí robia prestavbu slovenského futbalu použivajú veľmi čudné metódy spred 30 rokov." Vladimír Weiss

"Teší nás, že sme v spoločnosti firiem ako Facebook a Tumblr. Odporúčame v ďalšom kole zažalovať Internet." o WebSupport.sk

“Celé je to podľa mňa politická hra, pri ktorej ide o diskreditáciu mojej osoby a osoby generálnej riaditeľky RTVS. Ani jeden z manažérov RTVS nie je politickým nominantom a niekomu to pravdepodobne prekáža. V prípade, že táto diskreditačná kampaň prekročí isté medze, RTVS má svoje právne oddelenie.” Ján Zaťko, riaditeľ banskobystrického štúdia RTVS

„ Voči Maďarsku a jeho vláde prebieha útok medzinárodnej ľavice. Ľavica v Maďarsku je v troskách, preto na maďarskú vládu útočia z Európy a aj z Ameriky. Pochybnú demokratickú legitimitu nemá maďarská vláda, ale Európska komisia, ktorú nevolil ľud. Maďarsko má s EÚ spory menej ako v 50 prípadoch, pritom Nemecko má takmer 100 sporných záležitostí. Takéto spory sú podľa neho každodennou súčasťou únie. V Maďarsku si veľkokapitál podmanil časť politických strán, najmä socialistickú stranu. Bolo založené akési spojenectvo s najchudobnejšími, pričom vznikla masa, ktorú udržiaval štát. Tento proces odčerpal od strednej vrstvy silu a viedol k zadĺženiu krajiny. Aj národ má svoju dôstojnosť. Ľudia súhlasia s tým, že nemožno o nás hovoriť spôsobom, akým sa o nás hovorilo v Európskom parlamente, alebo ako to robí ľavica, či liberáli.“ Viktor Orbán

"Áno, je to pravda , nechápem však, prečo to vzbudzuje takú pozornosť. S Krajcerom sme sa nestretli minimálne tri mesiace. Keby to tak nebolo, tak by som ho poprosil o podporu a kandidoval by som už za riaditeľa televízie , kvôli nemu som tak však neurobil, aby sa nepísali podobné články.“ Robo Beňo

„Nakoľko sa celospoločenská situácia v našej krajine zo dňa na deň stupňuje a všetko nadobúda konkrétny rozmer, bude nevyhnutné na prvom programe STV ako aj v SRo vyhradiť minimálne dva dni v týždni na 60 minút pre informovanosť občanov Slovenska, ktorí platia svoje koncesionárske poplatky a teda majú plné právo podieľať sa na celospoločenskom dianí pravdivými informáciami. Najlepšie po hlavných večerných správach v STV v pondelok, stredu a piatok. A na Rádiu Slovensko by boli dobré aspoň dve Nočné pyramídy, napríklad vo štvrtok - 1. a 8. Marca Obávam sa, že pani Zemková nekoná profesionálne v oblasti novinárskej etiky - napokon, ona nie je žurnalistkou, hoci pracuje v tejto branži." Ľubica Somezeda Lehotská aka Lehotská za najlepší tím na svete Protest Gorila

„Keď som počul rozprávať – či už gaya alebo lezbu – hovoriť o diktatúre, pomyslel som si, že je lepšie byť diktátorom ako homosexuálom.“ Alexander Lukašenko

"Veľmi si vážim, že tento človek je tu. Torfason bude hlavnou hviezdou blížiaceho sa protestu a robí revolúcie už 14 rokov.“ Lucia Gallová

Blbec ten, kto im uverí.

Blbec ten, kto im uverí
Otvorený list – výzva

Vážený pán minister minister kultúry, vážený pán predseda výboru NR pre kultúru a média,vážená pani generálna riaditeľka RTVS, vážený pán predseda Rady RTVS, vážení priatelia slovenskej verejnoprávnej televízie, ktorí to s autorskou, námetovou a projektovou spoluprácou s verejnoprávnou televíziou myslíme skutočne seriózne, transparentne a systémovo v dlhodobehších horizontoch, nielen cez optiku aktuálne prebiehajúcej ekonomickej fúzie RTVS.
Priznám sa, podobne ako pánovi Ľubovi Belákovi v “Otvorenej korešpondencii s STV”, či ako Asociácii nezávislých producentov, ktorí v novembri 2011 žiadali riaditeľku RTVS o väčšiu transparentnosť pri výbere koprodukčných projektov i ako režisérovi Jurajovi Nvotovi, ktorý na prelome rokov 2011 a 2012 protestoval pred ministerstvom kultúry proti neštandartnému prerozdeľovaniu finančných prostriedkov v RTVS zo zmluvy so štátom v roku 2011 z obavy, aby financie zo zmluvy pre rok 2012, určené aj na spoluprácu s nezávislými filmármi, opäť nenávratne nepohltil moloch bermudského trojuholníka momentálne fúzujúceho ekonomického systému RTVS, či ako ďalším bezmenným, ani mne nie je všetko, čo sa deje v RTVS – STV ohľadne hľadania námetov, projektov, objednávkových zakáziek, vývoja programu, programových formátov a autorskej, či projektovej spolupráce s externými tvorcami, jedno.
Na rozdiel od všetkých vyššie spomenutých som však zrejme výrazne naivnejšia, pretože som do poslednej chvíle verila, že príchodom nového vedenia do RTVS a čistením “ Augiášovho chlieva” STV sa naozaj stransparentní a skoncepční aj práca so širším autorským zázemím, či s externými tvorcami a produkciami, ktorí v každej slušnej krajine a v každej slušnej štátnej televízii znamenajú nový, inovačný pohľad, iný umelecký prístup, svieže a nezaťažené rozširovanie verejnoprávnych tém, proste obrodzujúci vietor do potuchnutých a časom logicky zautomatizovaných audiovizuálnych prístupov k verejnoprávnému poslaniu vnútri tvorivých a výrobných štruktúr štátnej televízie. Verila som, že to bude práve Miloslava Zemková a jej tím, čo po rokoch “objednávkového klientelizmu”, nedotknuteľnej vyvolenosti istých ľudí a produkčných firiem, vrátia Slovenskej televízii nielen stratený ekonomický, etický a morálny kredit, ale ponúknu aj jasné, verejnosťou a odbornou audiovizuálnou obcou ľahko kontrolovateľné systémové princípy, pravidlá pre výber koprodukčných projektov a pre koncepčnú autorskú vývojovú prácu na nových námetoch, projektoch, programoch a programových formátoch, prichádzajúcich z externého prostredia a to na základe verejných výziev, súbehov, súťaží, či výberových konaní. Moje scenáristické srdiečko radostne poskočilo. Konečne prichádza zmena, konečne niekto, kto má “gule” zmeniť tak dobre zabehnutý a pohodlný systém “developmentského” hybernovania redakcií a managerskej mašinérie, zmeniť ich nerovné prístupy k ponúkaným námetom a projektom, pri ktorých boli neraz porušené autorské práva súvisiace s ochranou duševného vlastníctva čiastočným, či úplným vykrádaním. V STV totiž neexistovala centrálna registrácia podaných námetov a projektov, ktorá by sledovala “cestu” námetu, alebo projektu po televízii, jeho celkový osud a zároveň by garantovala právo na ochranu duševného vlastníctva autorov, či spoločností tak, aby ich námety, scenáre, príspevky a projekty neboli po menšej úprave zneužité na poškodzovanie ich autorských práv v prospech “autorských” práv iných, vyvolených, tzv. objednávkových záujmových audiovizuálnych skupín. Moje srdce dramaturga tiež súhlasne zaťukalo. Konečne niekto, kto si uvedomuje, že každá televízia, ktorá chce byť divácky úspešná a plniť dobre svoje poslanie, musí mať okrem vyrovnaného hospodárenia aj jasne konkretizovanú predstavu programového naplnenia. Poslanie RTVS síce presnejšie špecifikuje Zákon o RTVS, ale jeho konkrétnu programovú štruktúru a pomery jednotlivých programových formátov pre jednotlivé cieľové skupiny v praxi tak či tak musí úplne do detailu vytýčiť a poctivo naplánovať najvyššie vedenie v rámci internej dramaturgickej vízie a to nielen v krátkodobých, ale aj a predovšetkým v dlhodobých horizontoch. Prítomnosť RTVS v súčasnosti je možno viac o hasení problémov z minulosti, ale vedenie preto nemôže zabúdať na budúcnosť! Každý múdry hospodár vie, že budúcnosť sa vytvára v prítomnosti. V televíznej brandži je príprava budúcnosti okrem zabezpečenia finančných prostriedov hlavne a predovšetkým o poctivom a systematickom developmente programu a programových štruktúr. Nato treba detailne špecififovať dlhodobé programové horizonty. Len na základe dlhodobých programových horizontov a priorít môže začať reálne pracovať skutočný development, t.j. vývoj programu a konkrétnych programových formátov, len na základe týchto jasných programových a formátových priorít môže začať systematicky a systémovo vyhľadávať formou konkrétnych cielených súbehov, súťaží a verejných obstarávaní vhodné námety a projekty z externého prostredia, komunikovať s autormi a producentmi, dramaturgicky s nimi pracovať a v plánovanom období ponúknuť kvalitné a korektné výstupy tak po obsahovo- formálnej stránke, ako aj po stránke produkčnej, finančnej. Moje srdce audiovizuálneho tvorcu sa naplnilo novým entuziazmom: Uverilo, že developmentsko-producentská ambícia RTVS logicky vytvorí okrem novotou navoňanej pozície “manažér nových projektov” ( pozícia nesie priamu zodpovednosť za správnu a korektnú administráciu ponukových konaní na námety, koprodukčné a objednávkové projekty ) aj špeciálne dramaturgické, čisto developmentské tímy, ktoré sa nebudú musieť venovať aj dramaturgii v samotnej výrobe a ktoré budú s autormi prijatých ponúk zaradených do databázy projektov riadne a pravidelne osobne komunikovať a dramaturgicko-produkčne ( cenovo ) usmernia vývoj týchto námetov a projektov, napríklad až k výrobe pilotných dielov tak, aby plne vyhovovali všetkým kritériam, potrebám a poslaniu RTVS. Verila som, že tento developmentský proces bude schopný skutočne systematicky a systémovo vyhľadávať a podporovať vývoj v oblasti autorskej, scenáristickej a réžijno-realizačnej a transparentne sa pustí do prípravy nových, sviežich formátov vo verejnom záujme pre všetky žánre televíznej tvorby, že konečne vytvorí reálny priestor pre rovnosť šancí, pre dobré a divácky atraktívne projekty, ich autorov a tvorcov. Ako veľmi som sa však mýlila… ako smiešne detinsky som sa nádejala… a ako osudovo nato doplatil práve náš autorský časozberný dokumentárny projekt Indigová generácia… Projekt Indigová generácia je unikátna časozberná, tématicky širokospektrálna ľudská, historická, sociologická, zemepisná, psychologická a filozofická dokumentárna výpoveď o dobe a spoločnosti stvárnená cez konkrétne celoživotné ľudské osudy generácie narodenej na prelome tisícročí na Slovensku. Cez takto postavený projekt sme začali už v roku 2006-2009 zaznamenávať detské osudy predstaviteľov tejto generácie a mienime pokračovať v 7. základných životných vývojových fázach niekoľko desaťročí tak, aby sme zachytili celý život tejto generácie. Každá fáza projektu bude obsahovať vždy dva základné časozbery v odstupe 3-6 rokov plus mimoriadne, príležitostné časozbery z dôležitých životných udalostí jednotlivých predstaviteľov generácie. Každá fáza bude ukončená televíznym vysielaním jednotlivých príbehov cyklu, poprípade v ďalších fázach spojením niekoľkých časozberných príbehov v dlhometrážnych dokumentárnych filmoch. Prvá fáza projektu Indigová generácia – detstvo a adolescencia momentálne plánuje 20 časozberných častí po 26 minút a je primárne určená pre televízne vysielanie. Slovenská televízia prejavila už v roku 2009 seriózny záujem o tento zaujímavý časozberný projekt a v úvode roku 2010 nám vystavila na základe konzultácií, prípravných prác a spolupráce s dramaturgičkami M. Tomaníkovou a D. Bošanskou na projekt akceptačný list. Keďže prvá fáza projektu sa venuje životu detí a mládeže na Slovensku, v jeseni roku 2010 sme rozvinuli spoluprácu s dramaturgičkou Magdalénou Glasnerovou. Vybrali sme z cca 55 detí a časozberov prvých 20 a na základe už druhého akceptačného listu z RTVS z roku 2011, v ktorom RTVS rukou pána Machaja opätovne potvrdili o projekt seriózny záujem, sme v januári 2011 požiadali o dotáciu projektu Audiovizuálny fond SR, s tým, že za najväčší prínos pri tomto projekte pokladáme nie prínos finančný, ale vstup našej produkčenj firmy na televízny mediálny trh. Na projekt nám bola v roku 2011 v AV SR udelená dotácia vo výške 10 000 euro, pričom projekt musíme zrealizovať behom roku 2012 a vyúčtovať do februára 2O13. Koncom augusta 2011 sme preto riadne požiadali RTVS o zahájenie ponukového konania pre koprodukčný projekt Indigová generácia tak, ako si to vyžadoval zverejnený dokument RTVS pre ponukové konanie pre koprodukčné a objednávkové projekty. Koncom októbra nám z RTVS prišla takáto odpoveď: Vážená p. Kmeťková, V zmysle rozhodnutia generálnej riaditeľky RTVS zo dňa 28.6.2011, ktorým sa určujú záväzné podmienky pre ponukové konania pre námety, ponukové konania pre koprodukčné a objednávkové projekty a pre súbeh námetov Vás týmto informujeme o posúdení projektu s názvom „Indigová generácia“, ktorý ste doručili do RTVS. Na základe odporúčania dramaturgie a rozhodnutia poverenej exekutívy RTVS bol Vás projekt predbežne PRIJATÝ Máme záujem rokovať o ďalších podmienkach spolupráce pri realizácii uvedeného projektu. Z toho dôvodu Vás budeme kontaktovať do konca novembra 2011. S úctou Tomáš Zechel, manažér nových projektov RTVS Boli sme od radosti bez seba. Na základe dokumentu Ponukové konanie pre koprodukčné a objednávkové projekty sme si tento list vysvetlili tak, že pred nami je osobné rokovanie o ponuke s komisiou RTVS v zložení: manažér nových projektov, riaditelia Sekcie programu, Sekcie ekonomiky, Sekcie výroby, Media RTVS, právnik, zástupca príslušného centra a príslušný manažér výroby a po tomto stretnutí komisia definitívne rozhodne či bude koprodukcia podpísaná, alebo nie. Boli sme odhodlaní vyhovieť všetkým a akýmkoľvek podmienkam zo strany RTVS, ktoré by z rokovania vzišli, ak by nám umožnili vytúžený časozberný projekt, na ktorom už takmer 6 rokov pracujeme, realizovať. Nikto z RTVS nás však ohľadne osobného rokovania nekontaktoval. Ani do konca novembra 2011, ani už nikdy. Žiadne rokovanie o ponuke sa proste nekonalo. Zato nám prišiel začiatkom novembra z RTVS druhý list, list hromadne nakopírovaný, list tohto znenia: Vec: Prerokovanie prihláseného projektu. Vážený pán / Vážená pani, dovoľujeme si Vám oznámiť, že projekt „Indigová generácia“, ktorý ste nám doručili dňa 23.8.2011, prerokovala odborná výberová komisia RTVS na svojom zasadnutí dňa 8.11.2011. Vážime si Váš prejavený záujem o spoluprácu s RTVS, avšak z programových, finančných a kapacitných dôvodov nemôžeme v súčasnosti Váš projekt prijať. Napriek tomu nevylučujeme spoluprácu na tomto alebo iných Vašich projektoch v budúcnosti – napríklad pri vypísaní špecializovaných súbehov, ktoré má RTVS v úmysle vyhlásiť a do ktorých sa môžete so svojim projektom opäť prihlásiť. Ďakujeme za pochopenie. S pozdravom, PhDr. Miloslava Zemková, generálna riaditeľka RTVS Boli sme ako omráčení. Veď RTVS bez akýchkoľvek morálnych a etických zábran neskryte obišli svoje vlastné pravidlá stanovené v dokumente Ponukové konanie pre koprodukčné a objednávkové projekty! Pravidlá, ktorých striktným dodržiavaním sa tak vehementne oháňala pani riaditeľka v médiach pri obhajovaní transparentnosti činnosti výberovej komisie, keď Asociácia nezávislých producentov začala poukazovať, že pravidlá výberu sú nejasné a dajú sa vyložiť veľmi rôzne. Pani Zemková sa vtedy sveto-svete dušovala: "Pravidlá pre ponukové konania sme zverejnili v júli a pracujeme podľa nich. “ Celá situácia s prazvláštnym jednaním a následným neprijatím nášho projektu nás mrzela o to viac, že 8. novembra 2011, kedy padlo rozhodnutie aj o našom projekte, výberová komisia pravdepodobne v zložení: riaditeľ Sekcie programu, riaditeľ Sekcie ekonomiky, riaditeľ Sekcie výroby, riaditeľ Media RTVS, s.r.o. a zodpovedný šéfdramaturg prejednala podľa informácii na webovej adrese RTVS rekordných 272 ( slovom dvestosedemdesiatdva ) nových formátov! Neodpustím si trochu ľahkej, ironickej matematiky: Výberová komisia sa pravdepodobne skladala z 5 členov. Ak každý z nich vyjadril ku každému projektu svoj názor len v limite jednej minúty, tj. ak sa o každom projekte diskutovalo len 5 minút ( len náš projekt mal pritom viac ako 50 strán povinného materiálu a jedno cca 80-minútové DVD s trailerom a s krátkym predstavením 23 protagonistov dokumentárneho cyklu vrátane náhradníkov … ) a ak si komisia neurobila žiadne hygienické, pitné a stravovacie pauzy a pracovala hrdinsky plynulo bez prestávky, tak celková diskusia nad 272 projektami komisii trvala iba viac ako 22 hodín… Myslím, že tento malý matematický výpočet dosť jasne hovorí o celej transparentnosti výberu projektov a dôkladnosti ich preštudovania! Nutkavo sa mi síce derú na jazyk vzlykavé výkriky plné zlosti typu “ žiadne pravidlá!, formálne hodnotenia!, vopred jasní víťazi!, nič sa nezmenilo!”, ale radšej si doňho, jazyka prostorekého, hryznem, veď možno si komisia poctivo študovala a poznámkovala predložený ponukový materiál priebežne niekoľko mesiacov… Novembrové sklamanie z nekorektnej politiky ponukových konaní RTVS a zo samotných súvislostí posudzovania projektu výberovou komisiou vyprcholo s novou výzvou. Začiatkom januára 2012 generálna riaditeľka RTVS totiž vyhlasuje svoj prvý súbeh projektov na sociálny dokument, alebo cyklus dokumentárnych filmov. Príde nám, že súbeh je priam šitý na Indigovú generáciu a nemáme čo stratiť, pretože ak sa nám nepodarí zrealizovať projekt s STV behom roku 2012, budeme nútení dotáciu z AVF SR aj tak vrátiť. Zúčastňujeme sa. Pri vypracovávaní materiálu ma síce prekvapuje extrémne krátky čas 6 dní ( od 25.1. do 30.1 2012 ), kedy má tentoraz 8-členná výberová komisia posúdiť všetky prijaté prihlášky a pripraviť k nim aj odborné stanovisko pre generálnu riaditeľku, ale prečo neskúsiť šťastie? S nedočkavosťou klikám 25.1. 2012 web RTVS a STV a hľadám, či sme splnili podmienky podávania prihlášky a jej povinné náležitosti a či komisia náš projekt bude posudzovať. Zisťujeme, že postupujeme. Trochu nás ale šokuje, že v prehľadnej tabuľke nie je uvedené, že nášmu projektu bola udelená dotácia z AVF … až potom si všimneme, že aj v názve nášho projektu je chyba, namiesto Indigová generácia tam stojí názov Indigové generácie. Utešujeme sa, že je to len bezvýznamný preklep a nebudeme to rozmazávať. Možno sme mali. Možno by sme na seba viac upozornili. A možno to bolo celé inak a už od začiatku sme boli iba do počtu, pre formálnu štatistiku. Začali sme mať nedobré tušenie…, … a možno práve preto nás vyhodnotenie už až tak veľmi neprekvapilo. V konečnom poradí námetov a projektov, kategória sociálny dokument Indigová generácia skončila z 21 projektov jedenásta v poradí. Človek by výsledok aj akceptoval, keby v oficiálnej výsledkovej listine opäť nesvietil zlý názov nášho projektu ( t.j. Indigové generácie ) a keby nebol za spackaným názvom uvedený aj nepravdivý počet navrhovaných častí cyklu – z 20 nami navrhnutých za relatívne nízky rozpočet niekto účelovo vyrobil 10 častí! Manipulácia, pokus o podvod a poškodenie projektu, firmy? Kto je zodpovedný za túto nehoráznosť? Je predsa samozrejmé, že zlý názov projektu, manipulácia ohľadne viaczdrojového financovania, či znížený počet dielov cyklu postaví hneď do iného svetla samotný rozpočet i samotný projekt a že celkovo človek začne uvažovať, či sa vôbec niekto seriózne venoval jeho 60 stranovému projektu, cca 80-minútovému DVD s trailerom a s krátkym predstavením 23 protagonistov dokumentárneho cyklu vrátane náhradníkov a DVD s ukážkou našej súčasnej dokumentárnej tvorby ..., keďže sa “tabuľkové chyby” diali opakovane a v stúpajúcej miere závažnosti… Je mi na zvracanie, keď v závere tabuľky Konečného poradia námetov a projektov čítam už len strohú a vysoko transparentnú informáciu: “O konečnom poradí rozhodla PhDr. Miloslava Zemková, GR RTVS po prerokovaní odborných stanovísk výberovej komisie a v súlade s jej odporúčaniami.” Ako už toľkokrát pred tým, opäť ruka ruku myje a vyvolení si idú kúpiť banán… Toľko moja osobná skúsenosť s transparentnosťou ponukových konaní a súbehov vo fúzujucej RTVS. Toľko moje osobné postrehy k “dodržiavaniu” pravidiel, ktoré si stanovila sama RTVS. Dnes sa už len trpko pousmejem, keď čítam slová Miloslavy Zemkovej v Koncepcii riadenia a rozvoja Rozhlasu a televízie Slovenska a jej programovej služby: “Aj v budúcnosti bude Dvojka podporovať viaceré náročné dokumentárne projekty o slovenskej prírode, osobnostiach, histórii, mestách i obciach, ale aj dokumentárnu tvorbu mladých o mladých, sociálny dokument a tak ďalej. Predpokladá to koncepčnú spoluprácu so širším autorským zázemím a vytvorenie dlhodobej vízie. Dramaturgia STV (Centrum publicistiky) musí systematicky vyhľadávať koprodukčných partnerov a zároveň podporovať aj nezávislých tvorcov.” Papier a koncepcie znesú všetko. Blbec ten, kto im uverí. Nenásytného molocha z STV, toho, čo ničí svojou nenažranosťou verejnoprávny televízny priestor a svojou krutou amorálnosťou imobilizuje všetko skutočne tvorivé a poctivé a svieže, zrejme nejde zabiť len tak ľahko. Nestačia nato hrdinské koncepcie, vzletné zámery, nové štruktúry v rámci nových fúzií… to sú len prázdne pózy určené pre naivných blbcov. Až zrealizované činy z nás robia udatných, čestných a spravodlivých bojovníkov… a tolerovanie neprávostí molocha bez ich nápravy, vyvodenia dôsledkov, z nás skôr či neskôr spraví jeho prisluhovačov, malé, škaredé, tučné kreatúry, ktoré sa zaradia do zástupov katov verejnoprávnosti televízie… Vážená pani generálna riaditeľka RTVS, Týmto Vás verejne vyzývam k zverejneniu všetkých informácií, ktoré by pomohli maximálne stransparentniť všetky procesy, ktoré doteraz prebehli, prebiehajú a budú prebiehať pod Vaším vedením v oblasti ponukových konaní námetov a koprodukcií projektov, súbehov a objednávkových zadaní do externého prostredia ( vrátane základných obsahových a finančných informácií o námetoch a projektoch a ich písomné hodnotenia jednotlivými členmi výberových komisií v rámci ponukových konaní a súbehov a písomných odvôvodnení, akými mechanizmami, kedy a prečo boli na objednávkové zakázky vybrané konkrétne externé produkcie, ktoré pracujú na už vysielaných tituloch STV ). Vyzývam Vás aj k jasnej a podrobnej slovnej špecifikácii princípov hodnotenia námetov a projektov v ponukových konaniach a súbehoch podľa významovej hierarchie, vrátane detailného vymenovania všetkých kritérií a priorít hodnotenia, na ktoré bolo a bude prihliadané pri hodnotení jednotlivých prihlásených námetov a projektov členmi výberových komisií. Vyzývam Vás na zverejnenie maximálnych cenníkov za prácu, techniku a ďalšie autorské, produkčné a postprodukčné vstupy ( bez DPH a vrátene DPH ) , ktoré je RTVS zo strany externého audiovizuálneho prostredia v prípade objednávkovej a koprodukčnej spolupráce, týkajúcej sa primárne formátov pre televízne vysielanie, ochotná akceptovať tak, aby sa zrovnali s produkčnými a postprodukčnými vstupmi samotnej STV a externé produkčné prostredie by tak nepredstavovalo pre RTVS žiadne nevýhodné finančné zaťaženie tak, ako tomu bolo doteraz Vyzývam Vás nakoniec k zverejneniu jasných krátkodobých aj dlhodobých developmentských priorít a plánov v oblasti vývoja programu a programových štruktúr. Súvisí s tým aj 1. nastavenie a zverejnenie jasných interných dramaturgických vízií a programových plánov RTVS vychádzajúcich z verejnoprávneho poslania RTVS ( vrátane podrobného deklarovania všetkých žánrov, minutáži a vyčlenených finančných prostriedkov k jednotlivým formátom – zákonom garantovaná minimálna hranica rozpočtu STV ), z ktorých by mohol transparentne vychádzať development námetov a projektov z externého aj interného prostredia a mohol tak ponúknuť v napr. v šesťmesačných cykloch novú, sviežu a neokukanú alternatívnu programovú ponuku k tej existujúcej aj cez zakázkové objednávky ( napr. magazíny, detskú tvorbu, dokumentárne fimy a cykly, dramatickú tvorbu a pod. ) 2. vybudovanie seriózneho developmentského dramaturgického tímu s rovnomerným zastúpením jednotlivých centier a so špeciálnym ohľadom na tvorbu pre deti a mládež ( napr. po vzore AVF SK ), 3. zverejnenie kontaktov na celý developmentský tím ( napr. po vzore Českej televízie ) a oficializovanie osobných a písomných konzultácii externého a interného prostredia s týmto tímom aj pri príprave námetov a projektov do konaní a súbehov 4. nastavenie jasných princípov a podmienok developmentskej politiky v oblasti súbehov a konaní: elektronické prihlasovanie a samotné prijímanie námetov a projektov, ich hodnotenie ( vrátane osobných pohovorov s predkladateľmi ) a zverejňovanie podrobných výsledkov súbehov, ponukových konaní a výberových konaní na objednávkové zakázky a kompletných zmlúv s víťazmi vrátane všetkých príloh ( napr. po vzore AVF SK ), 5. stanovenie princípov vydávania akceptačných listov RTVS určených pre zabezpečenie viaczdrojového financovania ako sú dotácie, granty a sponzori a to len na základe skutočného záujmu RTVS, pričom v prípade splnenia finančných podmienok a prípadných limitovaných termínov ( viazanosť finančných prostriedkov RTVS na daný projekt ) by mali tieto akceptačné listy pre RTVS záväzný právny charakter 6. vytýčenie jasnej politiky súčinnosti a spolupráce s AVF SR na projektoch primárne určených pre verejnoprávne televízne vysielanie, ktoré sú dotované aj na základe akceptačných listov z RTVS 7. zverejnenie všetkých plánovaných súbehov, verejných súťaží a výberových konaní na všetky objednávkové projekty RTVS a to výhľadovo až do konca Vášho funkčného obdobia. Vážení priatelia slovenskej verejnoprávnej televízie, ktorí to s autorskou, námetovou a projektovou spoluprácou s verejnoprávnou televíziou myslíme skutočne seriózne, transparentne a systémovo v dlhodobehších horizontoch, nielen cez optiku aktuálne prebiehajúcej ekonomickej fúzie RTVS, vyzývam nás k spoločnému postupu vo veci skutočného stransparentnenia procesov autorského, námetového a projektového developmentu STV, s ktorým súvisia ponukové konania na námety a koprodukcie, súbehy a všetky zakázkové objednávkové projekty vo verejnoprávnom záujme, na ktoré je potrebné konečne vyhlasovať verejné súťaže a k vytvoreniu silného spoločného odborného, spoločenského, mediálneho, politického a právneho tlaku na RTVS – STV, ktorý povedie k normalizácii pomerov a k spravodlivej autorskej a podnikateľskej súťaží, nezaťaženej metódami nenažraných molochov minulosti.

Magda Kmeťková, scenáristka a dramaturgička

8. 3. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Ženy-novinárky zarábajú v Európe v priemere o 17 percent menej ako ich mužskí kolegovia. V krajinách bývalého Sovietskeho zväzu je to o deväť percent menej a v krajinách Južnej Ameriky majú plat nižší o štyri percentá. Vyplýva to zo štúdie, ktorú pre Medzinárodnú federáciu novinárov (IFJ) vypracoval Stredoeurópsky inštitút pre výskum práce (CELSI) na základe údajov zo svetovej databázy platov Wage Indicator. Rozdiel platov bol vypočítaný ako percentuálny rozdiel medzi mediánom platov mužov a mediánom platov žien v danej krajine. "Namerané rozdiely platov môžu byť dôsledkom rozdielnych charakteristík skúmaných novinárok a novinárov, ale aj otvorenej alebo skrytej diskriminácie, keď sú ženy odsúvané na menej lukratívne pracovné pozície," uviedol riaditeľ CELSI pre výskum Martin Kahanec. V porovnaní s mužmi poberá v EÚ menej žien-novinárok aj niektoré pracovné benefity ako napr. dôchodkové pripoistenie, koncoročný bonus a náhradu mzdy počas dovolenky, čo ešte zhoršuje rozdiel v odmeňovaní mužov a žien v tomto povolaní. V dôsledku tohto rozdielu je menej novinárok v EÚ spokojných so svojou prácou a mzdou ako ich mužskí kolegovia. Podobná nerovnosť existuje aj medzi novinármi a novinárkami v krajinách bývalého Sovietskeho zväzu. Spokojnosť s prácou a mzdou medzi mužmi a ženami v povolaní novinár(-ka) je vyváženejšia v krajinách Južnej Ameriky. Zo štúdie tiež vyplýva, že rozdiely v platoch rastú s vekom. Najviac sú zasiahnuté ženy vo veku 30 až 45 rokov, ktoré sa práve v tomto veku intenzívne starajú o deti a z práce na čas odchádzajú. To ešte zhoršuje ich kariérny postup v práci a znižuje ich nároky z dôchodkového poistenia, píše sa v štúdii. "Ženy-novinárky čelia v práci podobným ohrozeniam ako ich mužskí kolegovia a navyše sú častejšie vystavené obťažovaniu a ponižovaniu. Za svoju prácu pritom dostávajú menej ako ich kolegovia muži," vysvetlila predsedníčka rady IFJ pre rodovú rovnosť Mindy Ran. Podľa nej sú štúdie ako táto dôležité pre plánovanie konkrétnych krokov v boji proti rodovej nerovnosti. Preto je podľa IFJ potrebné prijať niektoré opatrenia, ako je platový audit, zvyšovanie pracovnej flexibility, odstraňovanie bariér v kariérnom postupe, ako aj rodovo orientované kolektívne vyjednávanie. IFJ v spolupráci s Wage Indicator spustili kampaň o dôstojnej práci, ktorej cieľom je najmä zvýšenie povedomia o právach novinárov na dôstojné pracovné a platové podmienky. Wage Indicator je nezávislá nezisková organizácia, ktorej cieľom je zvyšovanie transparentnosti na trhu práce prostredníctvom zdieľania a porovnávania informácií o platoch, pracovných podmienkach a pracovnoprávnej legislatíve z jednotlivých krajín, kde Wage Indicator prevádzkuje svoje web stránky. Na Slovensku je projekt Wage Indicator implementovaný pod názvom MojPlat.sk, kde si návštevníci na stránkach môžu porovnať svoj plat s pracovníkmi na podobných pozíciách a zapojiť sa do súťaže o mesačnú minimálnu mzdu vyplnením anonymného dotazníka o plate a pracovných podmienkach. CELSI je neziskový výskumný inštitút so sídlom v Bratislave. Zaoberá sa multidisciplinárnym výskumom trhu práce a jeho inštitúcií, organizácie práce, spoločenskej zodpovednosti firiem, etnicity a migrácie, a ich úloh v ekonomickom, spoločenskom a politickom živote modernej spoločnosti.
Copyright © TASR 2012

Organizátori medzinárodnej pesničkovej súťaže Eurovision Song Contest potvrdili, že Arménsko sa nezúčastní na tohtoročnej šou v azerbajdžanskom hlavnom meste Baku. Európska vysielacia únia (EBU) uviedla, že je "skutočne sklamaná" z rozhodnutia arménskej verejnoprávnej televízie. "Napriek tomu, že azerbajdžanské úrady garantujú bezpečnosť pre všetky zúčastnené krajiny, azerbajdžanský prezident pred niekoľkými dňami vyhlásil, že nepriateľom číslo jeden sú Arménci. Nemá zmysel posielať súťažiaceho do krajiny, kde ho vnímajú ako nepriateľa," uviedla televízia vo vyhlásení. Odmietame prísť do krajiny, ktorá je známa masakrom Arméncov a kde protiarménske postoje povýšili do roviny štátnej politiky," vyjadrilo sa minulý mesiac niekoľko arménskych popových spevákov, ktorí stoja za bojkotom Eurovízie. Veľké finále tejto súťaže sa tento rok uskutoční 26. mája, za Slovensko sa doň pokúsi dostať Max Jason Mai - nový projekt hudobníka Mira Šmajdu. Dlhodobým zdrojom napätia na Kaukaze je sporné územie Náhorného Karabachu. V čase Sovietskeho zväzu získalo štatút autonómneho územia v rámci Azerbajdžanu. Začiatkom 90. rokov, keď sa zväz rozpadával, Arménskom podporovaná karabašská vláda na základe referenda vyhlásila nezávislosť od vlády v Baku. Nasledoval ozbrojený konflikt medzi Arménmi a Azerbajdžanom, ktorý si vyžiadal 30-tisíc obetí. Od vyhlásenia prímeria dosiahnutého v roku 1994 sa však komplikovaná situácia na území so 140-tisíc obyvateľmi susediacim s Iránom nevyriešila. Podpis mierovej zmluvy je v nedohľadne, keďže Azerbajdžan sa nároku na Karabach odmieta vzdať. Informácie pochádzajú z webovej stránky www.bbc.co.uk a z archívu tlačovej agentúry SITA.

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Ušlo mi niečo ?

Ušlo mi niečo ?

Za udelenie súhlasu na použitie AVD Dámsky klub vytvoreného spoluautorskou účasťou autora v rozsahu zahrňujúcom zaznamenanie a dohodnutého počtu 999 (slovom Deväťstodeväťdesiatdeväť) vysielaní patrí autorovi celková odmena vo výške 910,00 ( slovom: Deväťstodesať eur). Odmena za jedno AVD je 130.00 € (slovom: Jedenstotridsať eur).

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Kampaň pred sobotňajšími predčasnými voľbami do NR SR poznačili najrôznejšie kauzy, "ktoré výrazne ovplyvnili jej priebeh a zobrazenie v médiách. Vo všetkých televíziách dominovali kauzy Sasanka a protesty súvisiace s kauzou Gorila nad informáciami o predvolebných aktivitách a programoch". Vyplýva to zo správy MEMO 98 Prezentácia politických predstaviteľov a subjektov pred voľbami do NR SR (20. 2. – 4. 3. 2012). Médiá sa podľa správy MEMO 98 vo svojom spravodajstve zamerali takmer výlučne na osem najsilnejších strán a menším stranám venovali minimálny alebo žiadny priestor. "SaS síce získala spomedzi kandidujúcich strán najviac spravodajského priestoru, ale bola zároveň v každej televízii aj najnegatívnejšie zobrazená – dôvodom bola kauza Sasanka," konštatuje sa ďalej v sumáre z monitoringu predvolebnej kampane. Ako sa ďalej uvádza v správe zverejnenej na - k informovaniu voličov prispeli diskusie televízií, vrátane verejnoprávnej Slovenskej televízie (STV), ktoré výrazne obohatili politický diškurz. "Vo všetkých televíziách dominovali informácie o vláde. Najväčší podiel (41,4%), aj najväčší absolútny priestor (24 min. a 52 sek.) jej venovala STV. Vo všetkých médiách o vláde dominovali neutrálne a negatívne informácie, pričom najviac kritický pohľad na činnosť vlády prezentovala TV Joj. Hoci STV bola voči vláde najmenej kritická, celkom zjavne badať rozdiel oproti 2010," konštatuje sa v záveroch správy. "Mediálny obraz kampane bol do nemalej miery ovplyvnený aj masívnou reklamnou aktivitou občianskeho združenia Občan v akcii, formálne stojaceho za spotmi strany 99% - občiansky hlas, ktoré boli počas januára vysielané v troch populárnych elektronických médiách (TV Markíza, TV Joj a Fun Rádio)," uvádza sa okrem iného v správe. MEMO 98 v tejto súvislosti pripomína, že Rada pre vysielanie a retransmisiu na začiatku februára obom televíziám a neskôr aj rádiu dala sankcie. Najzásadnejšie boli už spomínané kauzy a škandály - materiál o odpočúvaní novinárov Vojenským obranným spravodajstvom, kauzy Gorila a Sasanka, ktoré ako sa ďalej uvádza v správe "proti sebe s najväčšou pravdepodobnosťou použili politické strany na diskreditáciu protivníkov". Tento spôsob kampane podľa správy zatlačil do úzadia klasickú časť kampane venovanej programu strán. "Podobne ako v minulosti, porovnateľne sa politickým témam venovali STV, TA3 a TV Markíza, naopak najmenší priestor bol v TV Joj, ktorá dlhodobo ladí svoju spravodajskú reláciu bulvárnejšie, s výrazne menším podielom politických správ," konštatuje sa v správe o mediálnom monitoringu. Správa MEMO 98 prináša analýzu mediálnej prezentácie všetkých 26 kandidujúcich strán a ďalších politických subjektov (prezident, vláda). Monitoring bol zameraný na hlavné spravodajské relácie celoplošne vysielajúcich televízií – STV, TV Markíza, TV JOJ a TA3 takmer od začiatku oficiálnej volebnej kampane v médiách (20.2. – 4.3.). Sledovanými kritériami boli priestor, ktorý médiá venovali subjektom a kandidátom a spôsob (pozitívny/ neutrálny/ negatívny), akým boli subjekty a kandidáti zobrazovaní. MEMO 98 sa dlhodobo venuje zobrazovaniu politických subjektov a ich predstaviteľov v médiách na Slovensku ako aj v zahraničí. Správa analyzuje prezentáciu subjektov kandidujúcich vo voľbách do NR SR 2012. Mediálny monitoring bol vytvorený v rámci projektu informačného portálu infovolby.sk, realizovaného vďaka podpore Nadácie otvorenej spoločnosti - Open Society Fund (NOS-OSF).

© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

A nebol ten Leško v Trende ?

Ešte aj ten Leško bol v Trende
Zlý úmysel. Inak sa nedá nazvať nadpis článku na titulke dnešného vydania denníka SME (8.3.2012), ktorý znie „Fico: Je veľká šanca, že budem premiérom“. Bol vytvorený na základe rozhovoru s predsedom strany Smer - SD R. Ficom, ktorý v ňom na otázku „ Myslíte si, že o mesiac budete premiérom? odpovedal presne toto : „Túto ambíciu musí mať každý predseda strany, ktorý chce vyhrať voľby. Je veľká šanca, že Smer bude vo vláde a bude mať predsedu vlády, ale nechcem dopredu nič zakríknuť.“ Nehovoriac už o širšej verzii tejto odpovede zverejnenej na internetovej stránke denníka . Napriek tomu z nej redakcia účelovou tzv. novinárskou skratkou vytvorila už spomínanú vetu „Je veľká šanca, že budem premiérom“, čím navodila u čitateľa pocit neskromnosti a absencie pokory u R. Fica. Umelo teda vytvorila atmosféru, ktorá s realitou nemala nič spoločné, čím svojmu respondentovi poškodila. Navyše SME pridalo aj povinnú jazdu Mariána Leška, z ktorého „objektívnej“ analýzy v postate vyplynulo, že Smer –SD je len strana gaunerov a zlodejov a všetci jej voliči, ktorých je 40% , majú byť hlupáci, ktorí tomu nerozumejú. Nevšimol si, že Smer-SD bol rozhodujúcou silou vlády, ktorá úspešne doviedla Slovensko do eurozóny, či Schengenu a v roku 2010 odovzdávala túto krajinu s najvyšším hospodárskym rastom v EÚ. Alebo zodpovedné správanie sa tejto strany v opozícii bez podpory ktorej by neprešiel euroval, štátny rozpočet, či nevyriešil sa núdzový stav v zdravotníctve. Konanie denníka SME dnes pripomína kampaň 2010, do ktorej bezprecedentne vstúpil dva dni pred voľbami zverejnením nahrávky, ktorá mala diskreditovať R. Fica. Strana Smer- SD robí pozitívnu kampaň a ostro protestuje voči používaniu neférových nástrojov voči nej.

Komunikačný odbor Smer- SD

Soudruzi, co je s mojí žádostí. Je 8.mýho a já jsem to ještě nedostala."

" Soudruzi, co je s mojí žádostí.
Je 8.mýho a já jsem to ještě nedostala."

Deň zrady

Deň zrady

7. 3. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Indická polícia dnes oznámila zatknutie indického novinára v súvislosti s minulomesačným bombovým útokom na izraelské diplomatické vozidlo v hlavnom meste Naí Dillí, v ktorom sa viezla a bola zranená manželka izraelského diplomata. Ide o prvé zatknutie v prípade tohto útoku. Izrael pritom obviňuje Irán z jeho prípravy. Novinára Sajjida Muhammada Kazmího (50) zatkli v utorok neskoro večer v južnej štvrti indickej metropoly. Vyšetrovaním sa totiž zistilo, že bol v kontakte s iným podozrivým, ktorý podľa presvedčenia polície umiestnil magnetickú bombu na izraelské diplomatické vozidlo. Zranenia utrpeli okrem manželky diplomata aj jej šofér a dvaja ďalší ľudia v neďalekom aute. Podľa správ médií policajné zdroje opísali muža ako novinára na voľnej nohe, ktorý tvrdil, že pracuje pre iránsku tlačovú agentúru. Zatiaľ nie je známe, pre ktorú. "Po vypočúvaní bude predvedený na súd," oznámil policajný hovorca bez uvedenia podrobností. Dodal, že podozrivého potom odovzdajú predstaviteľom na ďalšie vypočúvanie. Muža zatkli pre podozrenie z účasti na príprave bombového útoku, informovala spravodajská televízia CNN-IBN. Manželka diplomata Tal Jehošua-Korenová utrpela zranenia spôsobené črepinou bomby pri útoku, ku ktorému došlo 13. februára pri semafore neďaleko izraelského veľvyslanectva v centre Naí Dillí. Izrael obviňuje Irán z účasti na útoku, čo však Teherán poprel. Správy uvádzajú, že polícia v hlavnom meste sa už blíži k "prelomu" vo vyšetrovaní prípadu a pravdepodobné je zatýkanie ďalších osôb. Podľa slov polície sa útok uskutočnil tak, že muž na motocykli zastal pri diplomatickom vozidle a pripevnil naň pomocou magnetu bombu, potom rýchlo odišiel. K výbuchu došlo v ten istý deň, ako našli bombu v aute izraelského diplomata v bývalej sovietskej republike Gruzínsko. Nasledujúci deň traja Iránci nešťastnou náhodou vyhodili do vzduchu svoj dom v Thajsku a izraelské úrady uviedli, že podobnosť medzi ich výbušninami a dvoma predchádzajúcimi bombami naznačuje napojenie Iránu na všetky tri incidenty.

Pred pokusmi veľkých zahraničných médií vyslať do Sýrie tajne čo i len jediného novinára varoval v zverejnenom liste adresovanom predsedovi Medzinárodnej federácie novinárov (IFJ) Jimovi Boumelhaovi najvyšší predstaviteľ organizácie sýrskych novinárov FSJ Elias Mrad. Šéfa IFJ vyzval, aby o tomto varovaní informoval novinárske, mediálne a odborové organizácie, pretože sýrske úrady nemôžu garantovať bezpečnosť žurnalistov. Podľa Mrada Damask udelil povolenie na vstup viac ako 200 štábom rôznych médií, ktoré im umožňujú aj prístup do násilím zmietaných regiónov. Úrady však nemôžu zaistiť bezpečnosť tých novinárov, ktorí by do Sýrie vstúpili bez povolenia, ale ich zadržia a postavia pred súd, vyplýva z obsahu listu. Je známe, že viacero zahraničných novinárov, ktorí chceli informovať o dianí v Sýrii, nedostalo vstupné víza, ďalších s povolením miestne úrady nezriedka obmedzujú v ich aktivitách. V Báb Amre, jednej zo štvrtí mesta Homs, zahynuli 22. februára dvaja renomovaní novinári zo zahraničia, ktorí sa do Sýrie dostali ilegálne. Ide o Američanku Marie Colvinovú, pracujúcu pre londýnsky nedeľník The Sunday Times, Francúza Rémiho Ochlika, fotografa agentúry IP3 Press. Reportérka parížskeho denníka Le Figaro Edith Bouvierová a britský fotograf Paul Conroy utrpeli v Sýrii zranenia, ale podarilo sa ich prepašovať do susedného Libanonu. V štvrti Báb Amr, jednej z najnebezpečnejších lokalít v krajine, ktorú armáda ostreľovala takmer štyri týždne, uviazli aj Španiel Javier Espinosa a Francúz William Daniels. Venezuelský najvyšší súd nezrušil pokutu dva milióny dolárov, uvalenú na opozícii naklonenú televíziu Globovision za to, akým spôsobom vlani informovala o väzenskej vzbure. Uviedla to v noci nadnes tlačová agentúra AP. Súd v utorok odmietol odvolanie televízie Globovision proti rozhodnutiu venezuelského regulačného úradu - národnej telekomunikačnej komisie. Komisia novinárom a riadiacim pracovníkom televízie vyčítala, že "ospravedlňovali zločinnosť", zasahovali do verejného poriadku a podporovali politickú intoleranciu, keď informovali o zásahu bezpečnostných síl vo väzení El Rodeo. Predseda komisie Pedro Maldonado uviedol, že televízia štyri dni vysielala 18 emocionálnych príspevkov s príbuznými väzňov a opakovala ich takmer 300 razy, pričom v pozadí sa ozývala streľba. Globovision tvrdí, že iné odvolacie súdy ešte bežia.

Copyright © TASR 2011

Zomrel Pierre Tornade

Zomrel Pierre Tornade

Francúzsky herec Pierre Tornade, ktorý vo viacerých animovaných filmoch o Asterixovi prepožičal hlas Obelixovi, zomrel dnes v nemocnici v Rambouilliet neďaleko Paríža vo veku 82 rokov. Umelec, ktorého kariéra sa začala na sklonku 50. rokov minulého storočia a ktorý odvtedy nakrútil okolo stovky celovečerných i televíznych filmov, spadol v nedávnej minulosti na schodisku doma v Yvelines, spôsobil si zranenia hlavy a odvtedy ležal v kóme. Slovenskí diváci si jeho tvár môžu pamätať z viacerých známych francúzskych komédií i kriminálnych príbehov, napríklad Topiaci sa stebla chytá, Blázon z laboratória 4, Tetovaný, Veľký šéf, Vodičský preukaz, Neľútostný súboj, ako aj Kam sa podela siedma rota a Návrat siedmej roty.

Copyright © TASR 2011

„Samozrejme, toto je štátna firma, to znamená, že my musíme dodržiavať zákon 2.“

„Samozrejme, toto je štátna firma, to znamená, že
my musíme dodržiavať zákon 2.“

Po zastavení rekonštrukcie budovy rozhlasu z dôvodu porušenia stavebného zákona môže mať verejnoprávna RTVS problém aj v súvislosti s porušením zákona o verejnom obstarávaní. Výkonný riaditeľ RTVS Banská Bystrica Ján Zaťko po vykonaní štátneho stavebného dohľadu v budove rozhlasu tvrdil, že podľa projektanta na „malé“ stavebné úpravy interiérov budúceho spojeného newsroomu nepotrebovali stavebné povolenie. Stavebný úrad má však iný názor a RTVS bude musieť prejsť procesom dodatočného stavebného povolenia vrátane povinnosti uhradiť finančnú sankciu za porušenie zákona. „Prebúrali sme priečku a urobili sme menšie úpravy, aby sa zamestnanci zmestili do newsroomu. Dostal som informáciu, že sa na to nevzťahuje oznamovacia povinnosť, ani stavebné povolenie. Išli sme nad rámec, keď sme úpravy ohlásili. Kontrola zo stavebného úradu ich však pozastavila,“ povedal Zaťko pre médiá na svoju obranu, ale je mu to málo platné. Rovnako sa vyjadroval pre médiá v súvislosti s pochybnosťami o možnom porušení zákona o verejnom obstarávaní pri výbere dodávateľa stavby, ktorý nebol zverejnený v Obchodnom vestníku. „Výber dodávateľa menších úprav robilo pravdepodobne podprahovou metódou investičné oddelenie RTVS v Bratislave. Nie sú to žiadni naši kamaráti. Verejné obstarávanie bude až na rozsiahlejšiu II.etapu, kedy dobudujeme ďalšie parkovacie miesta,“ informoval médiá Zaťko. Opäť však zrejme nevie, o čom hovorí. V Centrálnom registri zmlúv našli dve zmluvy o dielo medzi RTVS a dodávateľom stavby banskobystrickou firmou MIJAS spol. s r.o. Prvá z nich pod č. 01/M/2012 bola uzatvorená 17.februára 2012 a hovorí o stavebných úpravách budovy RTVS na Profesora Sáru (Hlavný objekt RTVS-HSV, búracie a ostatné PSV práce). Zmluvne dohodnutá cena je 19.865 eur bez DPH s termínom vykonania prác od 23.2. do 16.3.2012. Druhá zmluva o dielo č. 2/M/2012 uzatvorená s tým istým dodávateľom z 29.februára 2012 hovorí o dodávke a montáži konštrukcie pre osvetlenie štúdia v tom istom objekte. Zmluvne dohodnutá cena je v tomto prípade 19.759 eur bez DPH s termínom vykonania prác od 12.3. do 30.3.2012. Čo vyplýva z týchto dvoch zmlúv? V prvom rade to, že sú uzatvorené pre rovnakú stavbu na 1.poschodí budovy rozhlasu ulica Profesora Sáru, kde sa rekonštruujú redakčné miestnosti na „newsroom“ a oproti pôvodne rozhlasové štúdio sa prerába na hybridné aj pre televíziu. Keďže stavebné práce spolu s dodávkou a montážou osvetlenia pre štúdio tvoria v konečnom štádiu jednu stavbu, iba formálne rozdelenú na dve navzájom súvisiace dodávky, je čudné, prečo existujú na to dve zmluvy s rovnakým dodávateľom. Vysvetlenie nájdeme v zákone č.25/2006 Zb. o verejnom obstarávaní v platnom znení. Keby to bola jedna dodávka v hodnote presahujúcej limit 20.000 eur bez DPH, podľa § 99 by išlo o zadávanie „podprahovej zákazky“, ktorá by si vyžadovala zverejnenie v Obchodnom vestníku a následne vykonanie verejného obstarania formou vypísania súťaže na výber dodávateľa. Ak však hodnota zákazky je pod limitom 20.000 eur bez DPH (v prípade RTVS Banská Bystrica sú to dve zákazky za 19.865 a 19.759 eur bez DPH), podľa §102 ide o zadávanie „zákazky s nízkou hodnotou“, ktorá nevyžaduje verejné obstarávanie dodávateľa štandardným spôsobom. §91 zákona o verejnom obstarávaní pritom hovorí jasne: „Ak sú tovar, stavebné práce alebo služby rozdelené na niekoľko častí v rámci zadávania jednej zákazky, z ktorých každá bude predmetom samostatnej zmluvy, na výpočet predpokladanej hodnoty sa vezme do úvahy súčet predpokladaných hodnôt všetkých častí.“ V našom prípade malo ísť teda minimálne o podprahovú zákazku v hodnote 39.624 eur s postupom podľa verejného obstarávania. Úrad pre verejné obstarávanie by sa mohol opýtať, čo tým RTVS sledovalo? Azda len nešlo o účelové obídenie zákona rozdelením podprahovej zákazky na dve zákazky s nízkou hodnotou bez potreby vyhlásenia verejného výberového konania na dodávateľa? Prečo sa to takto urýchľovalo, navyše bez právoplatného stavebného povolenia? Tak si to zhrňme: 22.februára 2012 ohlasuje RTVS v Banskej Bystrici mestskému stavebnému úradu drobnú stavbu. Nasledujúci deň zahajuje dodávateľ stavebné práce, ale po vykonaní štátneho stavebného dohľadu 5.marca priamo na stavbe sa ukáže, že bol porušený stavebný zákon a práce sa zastavujú, čo negatívne ovplyvní aj pôvodné termíny ukončenia stavebných prác v budove rozhlasu a oddiali sa sťahovanie televíznych pracovníkov zo štúdia na Rudlovskej. Medzitým však boli uzatvorené dve zmluvy o dielo s dodávateľom, ktorého výber neprešiel podľa zákona o verejnom obstarávaní zadaním podprahovej zákazky, lebo celková hodnota stavby sa rozdelila na dve sumy s nízkou hodnotou bez výberového konania. Žeby pre RTVS platilo: „Účel svätí prostriedky?“ Niekto z RTVS by už mal verejnosti vysvetliť, o čo vlastne v regionálnom štúdiu Banská Bystrica ide. Začalo to utajovaním informácií a postupnou likvidáciou regionálnej televíznej tvorby, pokračovalo porušením stavebného zákona pri rekonštrukcii rozhlasu a existujú vážne pochybnosti o tom, že pri výbere dodávateľa sa obišiel zákon o verejnom obstarávaní. Nie je to trochu veľa pochybných náhod pre túto ešte stále verejnoprávnu inštitúciu?

Zdroj :Bystricoviny.sk

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Max Jason Mai s rockovou piesňou Don't Close Your Eyes bude reprezentovať Slovensko na 57. ročníku autorskej piesňovej súťaže Eurovision Song Contest v azerbajdžanskom Baku. Na tlačovej konferencii to dnes napoludnie oznámili zástupcovia Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS). Pod menom a zároveň názvom projektu Max Jason Mai (MJM) vystupuje známy košický spevák, skladateľ a muzikant Miro Šmajda. "Beriem to ako veľkú česť a moje poslanie, že budem reprezentovať tých, ktorí prispeli tvrdou prácou na kvalite a vzostupe projektu Max Jason Mai a taktiež ľudí, ktorí majú radi dobrú muziku," uviedol pre médiá MJM. "Toto meno som si zvolil z veľmi jednoduchého dôvodu, Miro Šmajda bol projekt, ktorý je minulosťou, ktorého sa týkala úplne iná muzika. Vytvoril som jednoducho nový projekt. Mnohí zaregistrovali, či už fanúšikovia, či novinári, že som ukončil kariéru Mira Šmajdu, čo je pravda, prestal som s hudobnou činnosťou a začal som sa naplno venovať tomuto projektu, pretože si to vyžaduje skutočne veľmi veľa času, práce, energie. Úprimne povedané, myslím, že Miro Šmajda by nemal šancu dostať sa do finále Eurovízie, Max Jason Mai má, pretože je to neporovnateľný produkt," dodal pre TASR spevák. RTVS rozhodla o účasti na Eurosongu už v polovici novembra minulého roku. "Sme presvedčení o tom, že Max Jason Mai sa dokáže dostatočne odlíšiť od potenciálnej speváckej konkurencie a má šancu dostať sa do finále súťaže," povedal riaditeľ programu STV Andrej Miklánek. Podľa jeho slov bude mať skladba oficiálnu premiéru v piatok 9. marca na záver galaprogramu OTO 2011, ktorý odvysiela STV. V dvoch semifinálových kolách 22. a 24. mája bude súťažiť o postup 37 krajín, slovenský zástupca vystúpi v druhom semifinále. V prípade úspechu si v Baku Crystal Hall zaspieva vo finále 26. mája. Priame prenosy odvysiela STV. V doterajšej histórii Eurosongu súťažilo Slovensko v šiestich ročníkoch. Prvou bola v roku 1994 skupina Tublatanka so skladbou Nekonečná pieseň, ktorá obsadila 19. miesto. Tretím zástupcom bol Marcel Palonder v roku 1996 s piesňou Kým nás máš, skončil na 18. pozícii, štvrtou Katarína Hasprová so skladbou Modlitba, ktorá v roku 1998 obsadila 21. miesto. Slovensko sa na piesňovú súťaž Eurovision Song Contest vrátilo po desaťročnej absencii v roku 2009, na 54. ročníku v Moskve nás reprezentovala dvojica Nela Pocisková a Kamil Mikulčík so skladbou Leť tmou, v máji 2010 v nórskom Osle súťažila Kristína s pesničkou Horehronie a v máji 2011 v nemeckom Düsseldorfe súťažilo duo TWiiNS s piesňou I'm Still Alive. Ani jednému z tejto trojice sa nepodarilo postúpiť do veľkého finále.

Copyright © TASR 2012

KDE ? EPIC FAIL RADIČOVEJ

KDE ? EPIC FAIL RADIČOVEJ

Premiérka Iveta Radičová sa hneď po skončení hlasovania občanov v predčasných parlamentných voľbách nakrátko vráti k svojej pôvodnej profesii sociologičky, ktorej sa venovala pred vstupom do politiky. "V sobotu po uzavretí volebných miestností bude premiérka z pohľadu političky a sociologičky hodnotiť exit polls a volebné odhady v štúdiu TV Markíza," uviedlo tlačové oddelenie úradu vlády. Radičová povedie dosluhujúcu poverenú vládu až do okamihu, kým jej prezident odoberie poverenie a vymenuje nový kabinet. Premiérka už avizovala, že v politike končí a vracia sa na akademickú pôdu. Prijala ponuku prednášať na prestížnej univerzite St. Antony's College v britskom Oxforde. V novembri tam už počas zahraničnej služobnej cesty mala prednášku na tému obnovenia dôvery. Na univerzite v Oxforde v roku 1990 absolvovala postdoktorálne štúdium. Sociálne vedy Radičová študovala najprv na Katedre sociológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského (FiF UK) v Bratislave, kde neskôr získala aj titul PhDr. V Slovenskej akadémii vied dosiahla titul PhD. V roku 1997 si urobila docentúru a v roku 2005 profesúru opäť na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Radičová ako sociologička začínala v Sociologickom ústave SAV ako koordinátorka výskumného tímu pre rodinnú politiku (1979 – 1989). Potom pôsobila ako vysokoškolská pedagogička na Katedre sociológie FiF UK (1990 – 1993). Od roku 1992 bola aj výkonnou riaditeľkou nadácia S.P.A.C.E. - Centra pre analýzy sociálnej politiky, kde pobudla do roku 2005. Popritom zastávala post zástupkyne riaditeľa Academie Istropolitana v Bratislave (1993 – 1997). V roku 1997 prišla ako pedagogička na Katedru politológie FiF UK, v roku 2005 sa stala riaditeľkou Sociologického ústavu SAV. V nasledujúcich dvoch rokoch bola Radičová garantkou odboru sociológia na Katedre sociológie Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Pôsobila aj ako hosťujúca profesorka na univerzitách v USA, Veľkej Británii, Švédsku, Fínsku, Rakúsku a zároveň ako expertka Európskej komisie v oblasti sociálnej politiky. Radičová sa napriek avizovanému odchodu z politiky neplánuje zaradiť k mlčiacej väčšine. "Ja sa nechystám byť neaktívny občan, to mi nikdy nebolo vlastné, ani pred rokom 1989, už vôbec nie v 89. a vonkoncom nie po 89.,” povedala v decembri.
© 2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.