DALITO!

3. 3. 2012

Reklamná pauza, teraz sa môžete...

Reklamná pauza, teraz sa môžete...

Zomrel Peter Ruttner

Zomrel Peter Ruttner
Po ťažkej chorobe zomrel včera v Prahe vo veku 69 rokov dokumentarista Peter Ruttner. ČTK to oznámila filmárka Jana Tomsová, s ktorou v súčasnosti pracoval na tridsaťminútovej snímke o Jagelovcov pre medzinárodnú výstavu Europa Jagellonica, ktorá bude otvorená v máji v Kutnej Hore. Scenárista a režisér Petr Ruttner bol tvorcom viac ako troch stoviek dokumentov, predovšetkým filmov a relácií o umení a umelcoch. Vytvoril napríklad filmové portréty hudobných skladateľov Zdeňka Lišku, Bohuslava Martinů, Bedřicha Smetanu, Luboša Fišera, Antonína Rejchy či Františka Škroupu. Na FAMU nastúpil na hranú réžii, vyštudoval strih a venoval sa dokumentom a zriedka zamieril k hranej tvorbe. Jeho záujem o umenie anticipuje dvojdielna televízna inscenácia Ja, Bedřich Smetana z roku 1973. Predvlani natočil Ruttner hudobný dokument o ľudských i muzikantských osudoch Gustava Mahlera, jeho bytostnom spojení s Českomoravskú vrchovinou a Jihlavou a jeho sedemnásťročné putovanie Európou vo funkciách dirigenta a režiséra operných scén. V roku 2005 vytvoril Ruttner dokument o autorovi prvej slovenskej opery, dirigent stavovského divadla a autorovi českej národnej hymny Františku Škroupu a dobe, v ktorej žil. Natočil aj zábery človečiny Adolfa Borna, Matyáš Bernard Braun a portrét speváčky Jarmily Novotnej Vox humana. V 90. rokoch Ruttner vytvoril dva diely pre cyklus GEN spoločnosti Febio - o Miloslavovi Vlkovi a Rudolfovi Záhradníkovi. Venoval sa aj časozbernému nakrúcaniu rekonštrukcií architektonických pamiatok. Kritika si ho cenila predovšetkým kvôli kultivovanosti prejavu i formy. Petr Ruttner sa narodil 4. júna 1942. V roku 1964 nakrútil na FAMU študentský film nazvaný Trinásť minút. V komediálne ladenom príbehu o tom, akú pozornosť vzbudí v krčme stávka o schopnosť udržať plný polliter piva v natiahnutej ruke, si vtedy zahrali napríklad Vít Olmer, Miroslav Nohýnek, Eduard Dubský a Jána Břežková.

Copyright © ČTK 2012

2. 3. 2012

Zaujímavý partner Ringieru

Zaujímavý partner Ringieru
Na exkluzívny predvolebný prieskum si Ringier vybral agentúru SANEP Konateľom "Strediska analýz a empirických prieskumov" SANEP v Česku, ale aj na Slovensku je 38 ročný Oldřich Zajac .Táto firma je však stopercentnou dcérou firmy Play Net as (predtým SEKIGAHARA, as), vlastnená stopercentne bývalým partnerom Tomáša Chrenka, podnikateľom a golfistom Jánom Fulín, vlastníkom firmy Astro Capital a bývalým vlastníkom už zaniknutej Parlamentné televízie 24cz (Play Media, skôr Region Media sro), ktorej väčšinu predal podnikateľovi v realitách Milošovi Červenka . Fulín je tiež predseda predstavenstva Espanta as (100 percentuálny majiteľ Region Media). Fulínovi patrí internetový life-style magazín pre mužov Best4man.cz a Play TV. Fulín vlastní aj server Prvnízprávy.cz prostredníctvom as Play Net) a reklamnú a produkčnú agentúru AGES plus. Astro Capital zabezpečuje oi on-line streaming zo zasadnutia Zastupiteľstva MČ Praha 5, kde je starostom mediálne slávny JUDr. Milan Jančík MBA (ODS) a spolupracuje s finančným serverom Kurzy.cz, ktorému zaisťuje obsah rubrík o bývaní a marketingu a médiách. Fulín bol aj členom predstavenstva AB Barrandov as a podpredseda predstavenstva Barrandov Studio as . Pôsobí aj ako prezident Royal Diplomatic Club. SANEP nie je ani členom profesijného združenia SIMAR, ktoré od svojich členov vyžaduje elementárne dodržiavanie etického kódexu. SANEP SLOVAKIA nie je takisto členom Slovenskej asociácie výskumných agentúr. S Fulínom vo firme SANEP spolupracuje Otakar Křepinský, ktorý figuruje v niekoľkých firmách v likvidácii (Florencia as, Sanatórium Florencia as, Helvetia Credit, as) dcérskou firmou Astro Capital je DB Invest sro, ktorá stavia byty a rodinné domy "v atraktívnych lokalitách."

Samozrejme, toto je štátna firma

Samozrejme, toto je štátna firma

Objem výroby televíznej tvorby v Banskobystrickom televíznom štúdiu v roku 2012 ani v roku 2011 zrejme neklesol tak, ako tvrdia nezávislí filmoví a televízni tvorcovia. Podľa slov výkonného riaditeľa Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Banská Bystrica Jána Zaťka je totiž porovnateľný s nedávnou minulosťou. Uviedol to na dnešnom stretnutí s médiami k argumentu likvidácie televíznej tvorby zo strany tvorcov. Uviedli, že v roku 2011 nebol vyrobený oproti predošlému ani jeden dokument, publicistické relácie boli oklieštené o výrobu. Zástupkyne nezávislých filmových a televíznych tvorcov Soňa Štubňová spolu s Michaelou Tettingerovou dnes dopoludnia médiám na brífingu v Banskej Bystrici predstavili výzvu nezávislých filmových a televíznych tvorcov zachovať regionálnu tvorbu v Banskobystrickom televíznom štúdiu a zároveň zastaviť prípravu predaja budovy televízie v Banskej Bystrici. Ako Zaťko poznamenal k údajnej likvidácii tvorby, jedinou zmenou viditeľnou navonok je presun Regionálneho denníka do Bratislavy. "Dôvody sú celkom jasné a pragmatické, že sa už rozbehlo sťahovanie pracovníkov. V Banskej Bystrici sú to pracovníci televízie do rozhlasu a v Košiciach je to naopak, rozhlas sa bude sťahovať do televíznej budovy." V tomto roku sa teda denník bude vysielať z Bratislavy s tým, že Banská Bystrica s Košicami budú prispievať do vydania. Podľa výzvy tvorcov tiež projekt súčasného riaditeľa štúdia RTVS v Banskej Bystrici nie je verejne dostupný. Médiám však uviedol, že na požiadanie ho poskytne. Zástupkyne tvorcov ďalej upozornili, že stavebné práce a úpravy v bývalej budove Slovenského rozhlasu v Banskej Bystrici (na ulici Profesora Sáru, kde sa sťahujú aj pracovníci televízie, pozn. TASR) sa podľa dostupných informácií realizujú bez stavebného povolenia. Zaťko však argumentoval, že podľa citátu zo stavebného zákona objem a charakter prác, ktoré sa momentálne vykonávajú, nespadá ani pod ohlasovaciu povinnosť. "A my, nad rámec svojich povinností, sme deň pred začatím stavby ohlásili tie práce a mám o tom potvrdenie," uviedol. Tvorcov znepokojuje fakt, že RTVS pripravuje predaj budovy Banskobystrického štúdia, ktoré prešlo v ostatných rokoch čiastočnou modernizáciou samotnej budovy, priestorov, ale aj techniky. Dodali, že všetko bolo pripravené na vybudovanie ďalšieho štúdia s adekvátnymi parametrami, na ktoré bol vypracovaný aj projekt. Podľa Zaťka budova na Rudlovskej ceste I. (pôvodná budova Slovenskej televízie, pozn. TASR) bola projektovaná pre potreby Stavoprojektu. Je to podľa neho klasická budova s chodbou a kanceláriami okolo a štúdio tu vzniklo prehradením chodby. "Budova je v zlom stave, len čiastočne na tom objekte boli vymenené okná, teda, nie je pravda, že je kompletne zrekonštruovaná." Technológia síce čiastočne prešla rekonštrukciou, podľa Zaťka snáď v dabingových štúdiách. "Ale je treba tiež povedať, že v Slovenskej televízii uplynulých 15 rokov nebola jednotná koncepcia technologického vybavenia štúdií." Budova na ulici Profesora Sáru bola naopak stavaná pre potreby mediálneho celku. Ako Zaťko vysvetlil k predaju budovy: "Samozrejme, toto je štátna firma, to znamená, že my musíme dodržiavať zákon. Všetky zmluvy a všetky dokumenty sú uverejnené v centrálnom registri zmlúv. Momentálne sme po vykonaní súdnoznaleckého posudku toho objektu na Rudlovskej ceste. A na to, aby sa tá budova mohla predať, ešte musí prejsť dosť dlhý čas." Pretože najskôr podľa pravidiel aj interných, ktoré sú v súlade so zákonom, sa musí majetok vyhlásiť za nepotrebný a potom sa môže vyhlásiť súťaž na predaj. "A to všetko sa bude robiť za prítomnosti novinárov," skonštatoval výkonný riaditeľ. Navyše, peniaze z predaja sa použijú na nákup novej technológie do hybridného štúdia. "Toto je plán a mám taký prísľub od vedenia RTVS," skonštatoval. Zaťko na záver uviedol: "Toto celé je podľa mňa politická hra, myslím si, že ide o politickú diskreditáciu mojej osoby a myslím si, že to možno súvisí, samozrejme, s generálnou riaditeľkou, lebo to sa týka jej diskreditácie." Štubňová naopak tvrdila, že nie sú v žiadnej politickej strane a ani žiadnu stranu nezastupujú - ide im čisto o televíznu tvorbu .

Copyright © TASR 2011

Výzva pre RTVS

Výzva pre RTVS

Zástupkyne nezávislých filmových a televíznych tvorcov Soňa Štubňová spolu s Michaelou Tettingerovou dnes médiám na brífingu v Banskej Bystrici predstavili výzvu nezávislých filmových a televíznych tvorcov zachovať regionálnu tvorbu v Banskobystrickom televíznom štúdiu a zároveň zastaviť prípravu predaja budovy televízie v Banskej Bystrici. "Jednoznačne nám ide o tvorbu, ktorá je oklieštená, ktorá zaniká, bojíme sa o to, že bude zlikvidovaná, takže, preto naša výzva," uviedla Tettingerová. Podľa slov Štubňovej majú podozrenie, že vedenie Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) práve toto obdobie "predvolebného chaosu" využíva na likvidačné kroky, ktoré by inak neušli pozornosti verejnosti ani médií. Štubňová pripomenula, že nie sú v žiadnej politickej strane a ani žiadnu stranu nezastupujú a ide im čisto o televíznu tvorbu. Tettingerová pokračovala, že za posledný rok boli svedkami viacerých zmien, ktoré nie sú v súlade s rozvojom televízneho štúdia v regióne, a teda celej tvorby. Obávajú sa, že filmová a publicistická tvorba zanikne a ostane iba regionálna spravodajská tvorba. "V roku 2011 nebol vyrobený oproti roku 2010 ani jeden dokument, publicistické relácie boli oklieštené o výrobu, ktorú zabezpečovali kvalifikovaní pracovníci a boli prepustení," konštatovala Tettingerová. Ako nezávislé tvorkyne, okrem už prijatých uznesení, žiadajú tiež zmenu zákona o Rozhlase a televízii Slovenska s cieľom zachovať a dosiahnuť 20-percentný podiel regionálnych štúdií Banská Bystrica a Košice, zvlášť pre rozhlas a pre televíziu na celoštátnych vysielacích okruhoch. Tiež požadujú zákonne uplatniť štatút regionálnych štúdií. "Jednoznačne sme proti zlúčeniu rozhlasu a televízie a trváme na tom, aby sa RTVS opäť rozdelila na dve samostatné inštitúcie." Výzvu nezávislých tvorcov o zachovanie mediálnej tvorby v tomto kraji predložili aj primátorovi Banskej Bystrice a poslancom mestského zastupiteľstva, kde ich podporila väčšina prítomných poslancov. Stopercentnú podporu získali aj u poslancov Banskobystrického samosprávneho kraja. O probléme informovali aj Úniu slovenských televíznych tvorcov, ktorí im tiež vyjadrili podporu. Podľa výzvy projekt súčasného riaditeľa štúdia RTVS v Banskej Bystrici Jána Zaťka nie je verejne dostupný. "Prekvapuje nás neochota poskytovať relevantné a pravdivé informácie ako občianskej verejnosti, tak aj samotným zamestnancom RTVS." Tvorcovia boli tiež svedkami záujmu o budovu štúdia STV Banská Bystrica, kde jej priestory ešte v decembri minulého roku fotografoval zmluvný znalec, ktorý vypracúva odborný posudok. "Znepokojuje nás fakt, že RTVS pripravuje predaj budovy Banskobystrického štúdia, ktoré prešlo v ostatných rokoch čiastočnou modernizáciou samotnej budovy, priestorov ale aj technicky." Upozornili tiež na fakt, že stavebné práce a úpravy v budove Slovenského rozhlasu v Banskej Bystrici sa podľa dostupných informácií realizujú bez stavebného povolenia.

Copyright © TASR 2012

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ Strane je „ťažko ako sviňa“, ale ideme do volieb , lebo nič zlé neurobila. Robertovi Ficovi obúcham v televízii päťkilovú Gorilu o hlavu, pretože jeho človek a on chodili do bytu. „ Mikuláš Dzurinda

"Pred parlamentom bude vytvorená živá reťaz, ktorá tak symbolicky prenesie Leopoldov priamo pred bránu parlamentu a bude žiadať vydanie všetkých vinníkov a vyvodenie zodpovednosti. Prítomní ľudia nepustia poslancov zo zasadnutia domov dovtedy, dokým nebudú vypočuté ich požiadavky." Róbert Mihály

„ Sestry, ktoré pracujú v zariadeniach sociálnych služieb, nie sú sestry a nemajú nárok na zvýšenie platu od prvého apríla.“ Jozef Mihál

„ Po 28 rokoch som sa dozvedela, že nielenže nie som sestrou, ale nie som ani zdravotníčkou.“ Margita Kostúriková., viceprezidentka Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek

"Pred Pentou jednak nie je na masový protest priestor a úprimne sme sa chceli vyhnúť rozbitiu celej tej presklenej budovy." Lucia Gallová

"Nemám dostatok informácií, názor si urobím na základe jeho vnímania situácie a toho, aký postoj budú mať ostatní kolegovia." Martin Poliačik

„ Žijeme vo svete, kde sme my občania otrokmi korporácií, kde vedci v laboratóriách vyvíjajú vírusy, aby ich postupne púšťali medzi ľudí, kde farmaceutické spoločnosti infikujú ľudí, aby mohli predávať svoje vakcíny a kde nám banky požičiavajú naše vlastné peniaze za úroky. Ja už v takom svete nechcem žiť. Do protestov som išla s čistým srdcom a s nádejou, že veci môžeme zmeniť." Lucia Gallová

" Ten malý.. už mi lezie na nervy, keď to môžem takto povedať so svojimi konštrukciami. Samozrejme, dnes sa bude SaS brániť všetkými možnými spôsobmi a bude mňa očierňovať a bude rozprávať prečo som to urobil a že chcem niekomu uškodiť. Ja som SaS volil, aj celá moja rodina, a som z nich veľmi sklamaní. A ostatné vysvetlím v utorok. Pán Chren je ten, čo môže najmenej rozprávať. O pánovi Chrenovi sa na tej tlačovke dozviete veľmi zaujímavé veci, ak ma naštve. " Marián Kočner

"Parafrázujuc Richarda Sulika, celý život som sa s ľuďmi bavila s dôverou. Dnes viem, že mojou chybou bolo hovoriť s pánom Sulíkom celkom otvorene. A tiež som z toho vyvodila záver.“ Iveta Radičová

"Je rozdiel medzi miernym debilom, imbecilom a úplným hovädom a kreténom v jednej osobe. Zo všetkých bahenných hráčov si musíme vybrať tých, čo sa nám najmenej bridia. Taká je hra. Najmenej sa podľa mňa strápnili sulíkovci." Lucia Piussi

"Toto je ovplyvňovanie výsledkov, správny postup je grafologická analýza.“ Ivan Weiss

"Nepáčilo sa mi, že tu takto zakričali, pretože mi sľúbili, že sa budú slušne správať .Videl som ich rozhorčenie u ľudí, ktorí si chceli nejaké svoje práva uplatniť a nehodlal som byť tým poslancom, ktorý by okolo nich prešiel s tým, že ich vôbec nevidí. Oni ma doslova prosili, aby som ich zobral dovnútra. Tuto kopa poslancov narobila toľko zloby, že keby tu po nich niekto teraz na nich vykrikoval tri hodiny, tak stále je to ešte nič a ešte stále to za tie svoje peniaze môžu strpieť." Ľubomír Galko

"On nám chce naozaj nahovoriť, že toto nie je politické?. Ak pán Spišiak chce robiť politiku, nech kandiduje za politickú stranu. Možno by mal pán Matovič posielať na detektor lži pána Spišiaka s dvoma otázkami, či je táto akcia politicky motivovaná a či robí pre jednu Gorilu zo Slovnaftu.“ Ivan Weiss

SSN NEWS

SSN NEWS
Na 13. zasadnutí Predstavenstva SSN 28. februára 2012 sa svojej funkcie podpredsedníčky a členky Predstavenstva Slovenského syndikátu novinárov vzdala Ivana Potočňáková, čo odôvodnila svojou pracovnou zaneprázdnenosťou. Predstavenstvo za nového podpredsedu syndikátu zvolilo Petra Kerlika a do Predstavenstva Slovenského syndikátu novinárov postúpil, podľa Uznesenia 9. snemu SSN, ďalší z náhradníkov, Peter Zeman .

A stavebné povolenie máte ?

A stavebné povolenie máte ?

]
.

1. 3. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Dvoch západných novinárov, ktorých minulý týždeň zabili v sýrskom meste Homs, pochovali vo štvrti, kde prišli o život. Tvrdia to opoziční aktivisti vo videonahrávkach zverejnených vo štvrtok na internete. Ďalší dvaja reportéri medzitým z mesta obliehaného vládnymi jednotkami unikli do susedného Libanonu, uvádza agentúra AP. Videá a potvrdenie úteku zjavne uzatvárali dramatické udalosti, ktoré sprevádzali osud šiestich západných novinárov, ktorí uviazli vo štvrti Báb Amr v Homse po tom, ako tajne pricestovali do Sýrie, aby informovali o povstaní proti režimu prezidenta Bašára Asada. Situáciu však skomplikovalo oznámenie sýrskej vlády zo štvrtkového večera o tom, že v krajine našli telá troch západných novinárov - vrátane jedného, ktorý sa v stredu dostal do Libanonu - a že ich vrátia do ich krajín. Pri raketovom útoku sýrskej armády na provizórne mediálne centrum sýrskych aktivistov v Báb Amre, jednom z najnebezpečnejších miest v krajine, zahynuli 22. februára americká reportérka Marie Colvinová a francúzsky fotograf Rémi Ochlik. Pri útoku tiež utrpeli zranenia francúzska reportérka Edith Bouvierová a britský fotograf Paul Conroy. Vo štvrti, ktorá patrí k baštám povstalcov a ktorú armáda ostreľovala takmer štyri týždne, uviazli aj Španiel Javier Espinosa a Francúz William Daniels. Diplomati, aktivisti a Červený kríž sa intenzívne snažili dostať novinárov a telá zabitých preč. Francúzsky prezident Nicolas Sarkozy vo štvrtok večer oznámil, že Bouvierovú a Danielsa úspešne prepravili cez hranicu do Libanonu. Conroya a Espinosu tajne dopravili do Libanonu skôr v priebehu týždňa pri akcii, pri ktorej podľa aktivistov zahynulo 13 ľudí. V rovnakom čase aktivisti zverejnili na internete videonahrávky, ktoré podľa nich zachytávajú pochovanie Colvinovej a Ochlika. Na videách muž, ktorý sa predstavil ako Dr. Muhammad Ahmad al-Muhammad a ktorý sa často objavuje na nahrávkach z Báb Amru, hovorí, že aktivisti sa rozhodli pochovať oboch novinárov na miestnom cintoríne 27. februára. Vo štvrti totiž nemajú elektrinu na udržiavanie tiel v chlade, pričom sa už začali rozkladať. Obsah nahrávok nebolo možné nezávisle overiť. Sýrska štátna tlačová agentúra vo štvrtok neskoro večer oznámila, že špecialisti sýrskej vlády našli telá troch zahraničných novinárov. Podľa správy ich exhumovali a prevezú ich do Damasku, aby ich mohli definitívne identifikovať a vrátiť do ich krajín. Správa tvrdí, že ide o telá Colvinovej, Ochlika a Espinosu. Espinosova partnerka a jeho zamestnávateľ, noviny El Mundo, uviedli, že je v Libanone.

Španielsky novinár Javier Espinosa unikol z obliehaného sýrskeho mesta Homs a dostal sa do susedného Libanonu, uviedla dnes jeho priateľka Monica Garcia Prietová. Prietová ďalej povedala, že dvaja francúzski novinári - zranená Edith Bouvierová a William Daniels - sú stále v Homse vo štvrti Báb Amr, na ktorú útočia vládni vojaci. Zraneného britského novinára Paula Conroya v utorok prepašovali zo Sýrie do Libanonu aktivisti. Niekoľko z nich bolo pri záchrannej akcii zabitých. Bouvierová a Conroy utrpeli zranenia minulý týždeň pri útoku na provizórne tlačové centrum vo štvrti Báb Amr. O život prišli americká korešpondentka Marie Colvinová a francúzsky fotograf Remi Ochlik.

Copyright © TASR 2011

RTVS NEWS

RTVS NEWS
1. marca štartuje na Jednotke nový šesťdielny britský seriál Obvinení (Accused), ktorý bude na obrazovkách Slovenskej televízie každý štvrtok o 21:45 hod. hneď po seriáli Dr. House. Pod námet sa podpísal známy britský scenárista Jimmy McGovern. V jednotlivých epizódach stvárnia obvinených herecké hviezdy ako Christopher Eccleston, Benjamin Smith, Juliet Stevenson, Andy Serkis, Marc Warren a Naomie Harris. Seriál režírovali David Blair (epizódy 1, 2, 5 a 6) a Richard Laxton (epizódy 3 a 4). Nakrúcanie seriálu prebiehalo v okolí anglického Manchestra v máji až auguste 2010 a prvá časť série bola odvysielaná na britskej BBC 15. novembra 2010.
Seriál produkovala pre BBC spoločnosť RSJ Films. V roku 2011 získala séria šiestich príbehov medzinárodnú cenu Emmy za Najlepší dramatický seriál. Seriál voľne nadväzuje na predchádzajúce dramatické seriály z produkcie BBC. Každá zo šiestich drám sleduje odlišný príbeh obvineného a opisuje, ako sa ocitol na lavici obvinených, kde teraz čaká na verdikt súdu. Seriál Obvinení - to je šesť rôznych príbehov šiestich obvinených. Každá epizóda sa venuje jednému z príbehov a celý čas drží diváka v napätí, aby sa postupne rozhodol, či je obvinený naozaj vinný alebo nie. Obvinení - napínavý seriál, ktorého každá epizóda vás núti premýšľať o tom, čo je morálne akceptovateľné a čo je nutné zákonom potrestať. Scenárista Jimmy McGovern o seriáli Obvinení povedal: „V čase, keď obvinený kráča do súdnej siene, rozprávame príbeh, ako sa obžalovaný dostal do tejto situácie. Vidíme zločin a trest. Nič viac. Žiadne policajné vyšetrovanie, žiadni policajti bežiaci po chodbách s vejúcimi kabátmi, len zločin a trest - dve najdôležitejšie veci v každej kriminálnej dráme“. V roku 2012 plánuje STV zaradiť do vysielania aj druhú sériu pozostávajúcu zo štyroch nových epizód.

ÁNO :

ÁNO :

A ja že redakcia

A ja že redakcia

Immortalitas

Immortalitas

29. 2. 2012

Zoči - voči Klubu 3

Zoči - voči Klubu 3

Zoči voči - 4 %sledovanosť, 8,6 % podiel, 188 tisíc divákov.

Klub3 - 2,6% sledovanosť , 6,4 % podiel ,125 tisíc divákov .

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Bývalý vysoký ruský policajný predstaviteľ, ktorého zatkli minulý rok v súvislosti s vraždou novinárky Anny Politkovskej z roku 2006, uviedol, že jej vraždu si mohol objednať čečenský separatistický líder Achmed Zakajev a ruský oligarcha Boris Berezovský. Informuje o tom v stredu denník Kommersant, ktorý cituje agentúra Ria Novosti. Bývalého policajta Dmitrija Pavljučenkova zadržali v auguste 2011 a obvinili z organizovania vraždy známej novinárky. Ako povedal, Politkovská mala so Zakajevom a Berezovským v Londýne konflikt, nevie však aký. Podľa Pavljučenkovho právnika vie expolicajt o týchto menách od Čečenca Loma-Aliho Gaitukajeva, ktorý rovnako čelí obvineniam z organizovania vraždy Politkovskej. Zakajev však uviedol, že "nikdy nevidel ani nehovoril so" Gaitukajevom, zatiaľ čo Berezovský sa po kontaktovaní novinami odmietol k veci vyjadriť. Rusko sa už roky snaží o vydanie Zakajeva a Berezovského, ktorí žijú v Británii a vo svojej vlasti sú stíhaní pre terorizmus a podvody. Vyšetrovanie prípadu Politkovskej je zdĺhavé a komplikované. Hoci v súvislosti s vraždou zatkli už niekoľko osôb vrátane údajného strelca, objednávateľa vraždy polícia stále nevypátrala. Politkovská bola najznámejšou novinárkou Novej Gazety, ktorá za svoju novinársku činnosť zaplatila životom. Preslávila sa najmä reportážami o zverstvách páchaných ruskou armádou v Čečensku a okrem iného tvrdila, že za útokmi na obytné domy v Moskve a v ďalších ruských mestách, pri ktorých v roku 1999 zahynulo vyše 300 ľudí, stála ruská tajná služba FSB. Vláda z útokov obvinila čečenských separatistov a obnovila ofenzívu v Čečensku.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
James Murdoch, syn a dedič mediálneho magnáta Ruperta Murdocha, odstupuje z funkcie výkonného predsedu News International, britskej pobočky medzinárodnej mediálnej spoločnosti News Corp. V komuniké spoločnosť News Corp dnes uviedla, že 39-ročný Murdoch zostane zástupcom výkonného riaditeľa News Corp. a zameria sa na rozšírenie jej medzinárodného televízneho podnikania. James Murdoch stál v centre minuloročného škandálu okolo ilegálneho odpočúvania telefonátov redaktormi britského bulvárneho týždenníka News of the World, ktorý viedol k zastaveniu jeho vydávania. Rupert Murdoch, ktorý je predsedom News Corp, v komuniké uviedol, že jeho syn bude mať naďalej vedúcu úlohu v spoločnosti. "Teraz, keď sa presťahoval do New Yorku, bude James pokračovať v preberaní radu zásadných vedúcich funkcií korporácie, s osobitným zameraním na významné podnikanie platených televízií a širšie medzinárodné operácie." Irán povolil dnes prvú návštevu pracovníkov zahraničných médií v riadiacom stredisku svojho vesmírneho programu. Prehliadka stanice Alborz má - ako napísala agentúra AP - prezentovať svetu ambiciózny kozmický program islamskej republiky a tiež demonštrovať transparentný prístup v čase, keď Teherán čelí medzinárodnému tlaku na prehĺbenie inšpekcii v niektorých svojich jadrových zariadeniach. Predstavitelia iránskeho vesmírneho programu zdôrazňujú, že stanica Alborz je zariadenie nevojenského charakteru, využívané výhradne na riadenie družíc a vedeckú činnosť. Komplex sa nachádza približne 70 kilometrov západne od Teheránu. Irán za posledné roky vypustil na obežnú dráhu Zeme už niekoľko menších družíc, naposledy začiatkom februára. Vyvoláva to obavy Západu, keďže raketové technológie slúžiace na vynášanie satelitov môžu byť potenciálne využité aj na odpaľovanie bojových hlavíc. Izraelskí vojaci vykonali dnes raziu v súkromnej palestínskej televízie v Predjordánsku, pričom zhabali vysielacie zariadenia, počítače a dokumenty. Oznámila to agentúra Reuters s odvolaním sa na jedného zo zamestnancov Watan TV v sídle Palestínskej samosprávy v Ramalláhu. Zásah trval asi tri hodiny a izraelská armáda jeho dôvod neuviedla. Stanica musela následne prerušiť vysielanie. Watan TV vysiela prostredníctvom internetu a sústreďuje sa na miestne spravodajstvo a programy kultúrneho a politického charakteru. Vlastnia ju lokálne mimovládne organizácie. Izrael obviňuje Palestínsku samosprávu prezidenta Mahmúda Abbása, že nevyvíja dostatočné úsilie v boji proti extrémistom ohrozujúcim židovský štát. Podľa Palestínčanov zase podobné zásahy podkopávajú autoritu Abbásovej vlády v okupovanom Predjordánsku.

Copyright © TASR 2012

PRIESKUM MEDIAN SK

PRIESKUM MEDIAN SK

Najpočúvanejšou rozhlasovou stanicou na Slovensku je stále Rádio Expres. Podľa posledného prieskumu spoločnosti MEDIAN SK ho počúva približne 1.547.000 poslucháčov, čo predstavuje 34,3 percenta opýtaných. TASR o tom informovala Linda Kleinertová zo spoločnosti. Druhé najpočúvanejšie je podľa prieskumu Rádio Slovensko s 27,5 percenta a 1.239.000 poslucháčmi a tretie Fun rádio, ktoré počúva asi 1.093.000 Slovákov, čo je 24,2 percenta opýtaných. Nasledujú Jemné melódie so 17,2 percenta (775.000 poslucháčov) a Rádio Europa 2 so 14,9 percenta (672.000 poslucháčov). Šieste najpočúvanejšie je Rádio Regina (13,6 percenta), siedma priečka patrí Rádiu Viva (9,2 percenta). Rozhlasová sieť RADIONET total dosiahla počúvanosť 16,5 percenta, čo je 745.000 poslucháčov. Najväčší podiel na trhu malo v sledovanom období Rádio Expres, a to 22,1 percenta. Rádio Slovensko malo 19,3-percentný podiel na trhu a s 12,5-percentným podielom sa na treťom mieste umiestnilo Fun rádio. Z prieskumu tiež vyplynulo, že celková počúvanosť rádií v parametri "počúval minulý týždeň" predstavuje 92,9 percenta, čo je 4.191.000 poslucháčov. Prieskum bol realizovaný na vzorke 3344 respondentov vo veku 14 - 79 rokov formovou osobného rozhovoru a výsledky boli zbierané od 10. októbra do 4. decembra 2011 a od 9. januára do 5. februára. Prieskum RÁDIÁ je zameraný na 46 rozhlasových staníc. Spoločnosť MEDIAN SK, s. r. o. realizuje kontinuálny prieskum RÁDIÁ, navýšenie rozhlasovej časti mediálneho projektu, od apríla 2009.

Copyright © TASR 2011

TO JE TV !

TO JE TV !

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Francúzsky prezident Nicolas Sarkozy včera po niekoľkých hodinách stiahol vyhlásenie, že francúzsku novinárku zranenú v Sýrii evakuovali z obliehaného mesta Homs do Libanonu. Sarkozy povedal, že jeho "nepresnosť" spôsobila zložitosť situácie. "Nie je potvrdené, že pani (Edith) Bouvierová je dnes v bezpečí v Libanone," uviedol. Diplomatické a sýrske opozičné zdroje predtým informovali, že britského fotografa Paula Conroya a Bouvierovú tajne previezli z mesta Homs do Libanonu. Aktivisti zo skupiny Avaaz potvrdili len evakuáciu Conroya. Ako uviedli, Brita z Homsu do Libanonu prepašovali v pondelok napriek intenzívnemu ostreľovaniu vládnymi jednotkami. Pri akcii údajne zahynulo 13 osôb. Evakuáciu fotografa potvrdili aj jeho príbuzní v Británii, ktorí s ním telefonovali. Novinári utrpeli zranenia pri útoku na provizórne tlačové centrum vo štvrti Báb Amr, kde prišli o život americká korešpondentka Marie Colvinová a francúzsky fotograf Remi Ochlik.
Maďarská opozičná rozhlasová stanica Klubrádió dnes vyhrala na prvom stupni súdny spor o frekvencie. Súd hlavného mesta v rozsudku vyriekol, že príslušný mediálny orgán mal s rozhlasovou stanicou uzatvoriť zmluvu po tom, čo na jar 2010 ešte pred parlamentnými voľbami Klubrádió vyhral tender na frekvencie 92,9 megaherzov na základe rozhodnutia vtedajšej Celoštátnej rady pre rozhlas a televíziu (ORTT). Po voľbách však novovzniknutý Národný úrad pre médiá a informácie, ktorý bol právnym nástupcom ORTT, zmluvu s rozhlasovou stanicou neuzavrel s odôvodnením, že Klubrádió sa údajne nevzdalo práva na vysielanie na inej frekvencii. Súd dnes rozhodol v tejto spornej záležitosti, obe strany sa proti verdiktu môžu odvolať do 15 dní. Ďalší spor sa týka decembrového rozhodnutia Mediálnej rady, ktorá právo na používanie frekvencií 95,3 MHz na 12 rokov poskytla rozhlasovej stanici Autórádió Kft. Súd tento spor prerokuje 14. marca. Voči decembrovému rozhodnutiu rady, ktorú mnohí označili za likvidáciu opozičného rádia, sa zdvihla mohutná vlna protestov v kruhoch opozičných strán, ale aj verejnosti.

Copyright © TASR 2011

NEW MEDIA NEWS

NEW MEDIA NEWS

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. NOVINY TV JOJ –TV JOJ ; 2. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ; 3. Hlas Česko Slovenska – Markíza ; 4. NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ ; 5. KRIMI- TV JOJ ; 6. ŠPORT- TV JOJ ; 7. Panelák – TV JOJ ; 8. Slávík 2011- TV JOJ ; 9. Športové noviny – Markíza ; 10. Na telo – Markíza ; 11. Počasie – Markíza ; 12. Lampáreň – Markíza ; 13. KENO 10, Loto, Joker, Loto 5 z 35 – Markíza ; 14. Druhý dych- DOMA ; 15. Súdna sieň- TV JOJ ; 16. Prvé Televízne noviny – Markíza ;17. Ordinácia v ružovej záhrade VI – Markíza ; 18. Pošta pre teba - Jednotka

28. 2. 2012

Zomrela Vlasta Janečková

Zomrela Vlasta Janečková
Vo veku 77 rokov skonala v pondelok česká režisérka a scenáristka Vlasta Janečková, ktorá je známa predovšetkým seriálom Kamarádi (1969 - 1974) alebo rozprávkou Zlatovláska (1973). Filmárka skonala po dlhej a ťažkej chorobe. Vlasta Janečková sa narodila v roku 1934 a kariéru odštartovala v roku 1956 študentským filmom Strach. Neskôr sa však venovala predovšetkým tvorbe televíznych rozprávok a programov pre deti, pričom pôsobila v Československej aj Českej televízii. V spomínanom seriáli Kamarádi stvárnil hlavnú postavu Marek Eben, pre ktorého to bola prvá veľká rola. V Zlatovláske si zas zahral Janečkovej manžel Petr Štěpánek. Filmárka celkovo natočila takmer sto televíznych filmov a inscenácií, z ktorých mnohé sa dodnes reprízujú. Jej poslednými snímkami boli Brnění a rolničky (2001) a Pohádka z ostrova Man (2002).

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Novou generálnou riaditeľkou Spoločnosti 7 Plus sa od prvého marca tohto roku stáva Mirjana Hronová Sikimič. Oznámili to spoločníci a konatelia vydavateľstva Jozef Dukes a Štefan Šimák. Obaja konatelia dočasne viedli spoločnosť od januára tohto roku, keď z pozície generálneho riaditeľa po roku pôsobenia odišiel Michal Klíma. Mirjana Hronová Sikimič pracuje v Spoločnosti 7 Plus od roku 2005, keď nastúpila na pozíciu obchodnej riaditeľky, ktorú zastávala až doteraz. Podľa konateľov vydavateľstva počas jej pôsobenia prešlo obchodné oddelenie zásadnou personálnou i štrukturálnou zmenou a dosahovalo výborné obchodné výsledky. "Do našej spoločnosti neprichádza nejaký nováčik, ale skúsená manažérka z vlastných radov," uviedol jeden z konateľov Jozef Dukes. "Skúsenosti z krízy nám ukazujú, že mladí ľudia dobre zvládajú aj tieto náročnejšie situácie," dodal. "V Spoločnosti 7 Plus pracujem sedem rokov a to, že som dostala ponuku riadiť toto vydavateľstvo, je pre mňa okrem pracovnej výzvy predovšetkým veľký prejav dôvery konateľov, čo si veľmi vážim. Za hlavnú prioritu okrem efektívneho hospodárenia spoločnosti považujem i naďalej poskytovať kvalitný a objektívny obsah," reagovala Hronová Sikimič. Spoločnosť 7 Plus je druhým najväčším vydavateľstvom na Slovensku. Vzniklo v roku 1990 a vydáva denník Plus jeden deň, týždenník Plus 7 dní, týždenníky Báječná Žena a Šarm. Ďalej mesačníky Záhradkár, Zdravie, Emma, Pekné bývanie, Dobré jedlo, Brejk, Poľovníctvo a rybárstvo, Mamina, detské tituly Včielka, Zornička, Ohník, Bobík a najnovšie aj tituly ako PES Plus a Navarené Napečené. Do portfólia vydavateľstva patria aj weby pluska.sk a glanc.sk.

Copyright © TASR 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Dvoch zranených novinárov z Británie a Francúzska tajne previezli z obliehaného sýrskeho mesta Homs do bezpečia v Libanone. Informovala o tom dnes tlačová agentúra Reuters s odvolaním sa na diplomatické a sýrske opozičné zdroje. Brit Paul Conroy a Francúzka Edith Bouvierová utrpeli zranenia minulý týždeň v stredu počas ostreľovania Homsu vládnymi silami. Pri útoku na provizórne tlačové centrum vo štvrti Báb Amr zároveň prišli o život americká korešpondentka Marie Colvinová a francúzsky fotograf Remi Ochlik. Žurnalista denníka Sunday Times Paul Conroy je "živý a zdravý" v Libanone, uviedol nemenovaný diplomat. Sýrske opozičné zdroje oznámili, že v Libanone je aj Bouvierová. Televízny prenos zo slávnostného odovzdávania prestížnych cien americkej Akadémie filmových umení a vied prilákal k obrazovkám vyše 39 miliónov divákov v Spojených štátoch. Informáciu zverejnila dnes agentúra DPA s odvolaním sa na prieskumnú marketingovú spoločnosť Nielsen. Ide o štvorpercentný nárast podielu sledovanosti oproti vlaňajšiemu prenosu z odovzdávania Oscarov. Je to zároveň druhá najvyššia sledovanosť z odovzdávania prestížnych filmových cien za uplynulých päť rokov. Pozitívne čísla povzbudili producentov, ktorí pred začiatkom podujatia čelili kritike za to, že vybrali 63-ročného moderátora Billyho Crystala za uvádzača, čím podľa zlých hlasov mohli odradiť mladých divákov. Novinári britského denníka The Sun vyplácali skorumpovaným verejným činiteľom veľké sumy peňazí za informácie pre svoje správy, pričom vedeli, že ide o nezákonnú činnosť. Na britskom súdnom vyšetrovaní etiky médií to dnes uviedla popredná predstaviteľka londýnskej polície. Vyšetrovateľka Sue Akersová súdu povedala, že v najpredávanejšom bulvárnom denníku v Británii sa otvorene hovorilo o platení zdrojom a že takéto platby boli schválené na vysokých miestach. Denník The Sun patrí k mediálnemu impériu Ruperta Murdocha, ktorý len minulú nedeľu začal v Británii vydávať nový týždenník The Sun on Sunday - náhradu týždenníka News of the World, zrušeného vlani v júli po škandále okolo nelegálneho odpočúvania telefónov. Akersová vedie policajné vyšetrovania iniciované po škandále, ktoré sa týkajú prenikania do odkazových schránok telefónov a podplácania policajtov. V denníku The Sun podľa nej vládla "kultúra nelegálnych platieb" a boli vytvorené systémy, ktoré takéto platby umožňovali a súčasne skrývali totožnosť podplatených úradníkov. Novinári The Sun podľa výpovede platili nielen policajtom, ale aj predstaviteľom armády, zdravotníctva či štátnej správy. Akersová zdôraznila, že platby zdrojom zašli ďaleko za prijateľné praktiky ako je pozvať niekoho na obed či pohárik. Doterajšie vyšetrovanie naznačuje, že novinári denníka si udržiavali "sieť skorumpovaných činiteľov", ktorí im poskytovali prevažne "oplzlé klebety", nie informácie vo verejnom záujme. Jeden zdroj dostal za niekoľko rokov 80.000 libier (94.670 eur) a jeden z novinárov, ktorých zatkli, dostal za niekoľko rokov vyše 150.000 libier (177.510 eur) v hotovosti na zaplatenie svojich zdrojov, uviedla Akersová. Vyšetrovateľka sa nezmienila o tom, či alebo kedy sa takéto úplatky zastavili. Murdoch však vyhlásil, že praktiky v The Sun sa medzičasom zmenili. "Ako som veľmi jasne povedal, prisľúbili sme urobiť všetko, aby sme objasnili niekdajšie previnenia a vydali sa na správnu cestu do budúcnosti," uviedol Murdoch v stanovisku. "Tento proces pokračuje. Praktiky, ktoré Sue Akersová opísala... patria minulosti a v The Sun už neexistujú," dodal. Ekvádorský ľavicový prezident Rafael Correa dnes udelil milosť trom vydavateľom médií a jednému bývalému komentátorovi odsúdeným na tresty väzenia a zaplatenie odškodného vo výške 30 miliónov eur v kauze, ktorá pobúrila obhajcov slobody médií. Od nástupu do úradu v roku 2007 Correa vedie súboje s novinármi, ktorých obviňuje zo snáh o podkopanie jeho vlády. Médiá ho obviňujú, že sa ich snaží umlčať a že sa správa ako autokrat. Najvyšší súd nedávno potvrdil tresty väzenia pre troch vydavateľov proopozičného denníka El Universo za ohováranie Correu. Spolu s komentátorom Emiliom Palaciom mali prezidentovi zaplatiť v prepočte 30 miliónov eur, sumu, ktorá šokovala svetové organizácie na sledovanie stavu médií. Palacio vo februári 2011 v článku s titulkom "Nie lžiam" o Correovi písal ako o "diktátorovi" a tvrdil, že povedal vojakom, aby počas policajnej vzbury proti jeho vláde "bez varovania spustili paľbu na nemocnicu plnú civilistov a nevinných ľudí". Obhajcovia slobody médií trest označili za úder pre demokraciu, Correa v televíznom príhovore, v ktorom oznámil udelenie amnestie, svoje napäté vzťahy so súkromnými médiami označil za boj za spravodlivosť. "Hovorili o diktatúre a mali pravdu, lebo je tu diktatúra a je tu vláda, ktorá bojuje proti tej diktatúre, diktatúre médií," povedal. Correa je medzi obyvateľmi krajiny veľmi populárny vďaka veľkým vládnym výdavkom na budovanie ciest, nemocníc a škôl. Jeho vláda nemusela čeliť sociálnym protestom, ktoré prinútili troch jeho predchodcov rezignovať. Podľa kritikov však obmedzil právomoci parlamentu a súdnictva. Correa sa môže v roku 2013 uchádzať o znovuzvolenie. Copyright © TASR 2011

Mráz na Petra stolovanie znamená dlhšej zimy trvanie

Mráz na Petra stolovanie znamená
dlhšej zimy trvanie
Jednotka a Dvojka nad 10 percent - spolu 11,52 % .
Jednotka horšie, Dvojka tiež.
Markíza veľmi zle, pod 24 %. TV Doma lepšie.
JOJ o chlp lepšie a JOJ PLUS tiež .
TA 3 o chĺpok lepšie , stále lepšie ako Dvojka.

Jednotka - 9.48 % ;

Dvojka - 2.04 % ;
Markíza - 23.34 % ;
TV DOMA - 7.68 % ;
TV JOJ – 22.47 % ;
JOJ PLUS- 4.74 % ;
TA 3 - 2.66 %

27. 2. 2012

Protest ÚSTT proti RTVS

Protest ÚSTT proti RTVS
Únia slovenských televíznych tvorcov (ÚSTT) ostro protestuje proti sťahovaniu regionálneho štúdia verejnoprávnej televízie na Rudlovskej ulici v Banskej Bystrici do rozhlasovej budovy na Ulici prof. Sáru. Krok považuje za likvidáciu jeho autonómnosti. Svoj protest ÚSTT deklarovala v stanovisku, ktoré dnes poskytla TASR. Únia sa rovnako ako nezávislí tvorcovia v Banskej Bystrici, ktorí ešte v minulom roku pre štúdio vyrábali dokumentárne a publicistické programy, obáva, že tu dochádza k postupnej devastácii tvorivého prostredia, k likvidácii tvorivých profesií či k ohrozeniu televíznej prezentácie regionálnej kultúry. Závažne sa tým podľa ÚSTT porušuje aj princíp verejnej služby na Slovensku a tým aj platné zákony. Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) s tvrdeniami o postupnej likvidácii regionálnej televíznej tvorby nesúhlasí. "V súvislosti so sťahovaním televíznej časti Štúdia RTVS Banská Bystrica do rozhlasovej budovy na Ulici prof. Sáru je potrebné zdôrazniť, že aj do rozhlasovej budovy sa investovalo a je v oveľa lepšom stave ako televízna," reagoval cez víkend hovorca RTVS Richard Šümeghy. "Dôrazne protestujeme voči všetkým krokom manažmentu RTVS, ktoré vedú k oslabeniu už aj tak takmer zničeného duálneho vysielania na Slovensku," napísala v stanovisku únia, ktorá sa v tejto veci obrátila aj na všetky kompetentné orgány. "Predovšetkým na Radu pre Rozhlas a televíziu Slovenska, na Radu pre vysielanie a retransmisiu, ale aj na Ministerstvo kultúry SR," uviedli televízni tvorcovia. Od orgánov žiadajú, aby zastavili proces devastácie, ktorý podľa nich pod zámienkou ekonomickej efektívnosti vysielania verejnej služby ukrýva v „utajenom režime“ záujem úzkych podnikateľských skupín o majetok verejnoprávnych médií. "ÚSTT vyjadruje podporu uzneseniam mestských poslancov v Banskej Bystrici a jednohlasnému uzneseniu poslancov Banskobystrického samosprávneho kraja, ktoré prijali vo veci postupnej likvidácie originálnej mediálnej tvorby v tomto štúdiu," napísala únia.

Copyright © TASR 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
K evakuácii dvoch zranených zahraničných novinárov z obliehaného sýrskeho mesta Homs by podľa francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho mohlo dôjsť v blízkom čase. Francúzka Edith Bouvierová a Brit Paul Conroy utrpeli zranenia v povstaleckom meste minulú stredu pri útoku vládnych síl na provizórne tlačové centrum. Pri ostreľovaní prišli o život americká korešpondentka Marie Colvinová a francúzsky fotograf Remi Ochlik. Sarkozy dnes pre francúzske rádio RTL povedal, že na evakuáciu zranených "máme začiatok riešenia". "Vyzerá to, že veci sa dali do pohybu," uviedol Sarkozy, citovaný agentúrou AP. V predchádzajúcich dňoch zlyhali pokusy o prevoz zranených západných novinárov a tiel ich mŕtvych kolegov z obliehanej štvrte. Bližšie podrobnosti o pláne Sarkozy nezverejnil. Britská speváčka Charlotte Church dostala dnes odškodné 600.000 libier (710.000 eur) v prípade nelegálneho odpočúvania novinármi bývalého bulvárneho týždenníka News of the World. Sumu vyplatila vydavateľská spoločnosť v rámci mimosúdneho vyrovnania. Na londýnskom súde Church (26) uviedla, že je zhnusená z toho, čo sa dozvedela o ilegálnom prenikaní do jej súkromného života. Vyplatená suma sa týka 33 publikovaných článkov v dnes už zaniknutom týždenníku, ktoré boli podľa jej vyhlásenia produktom novinárov ilegálne odpočúvajúcich odkazové schránky jej rodiny. Riešenie sporu zahŕňa 300.000 libier súdnych trov a verejné ospravedlnenie. Speváčka však neverí, že ospravedlnenie News International je úprimné. "Nie sú naozaj úprimní. Je im len ľúto, že ich prichytili," konštatovala. Na riešení sporu s vydavateľom News Group Newspapers sa dohodli právni zástupcovia Churchovej a jej rodičov. Spoločnosť News International sa úporne snaží zabrániť, aby sa prípady nelegálneho odpočúvania dostali pred súd. Rozbehla preto vlastný program mimosúdneho finančného vyrovnania a dohliada naň uznávaný bývalý sudca. Spoločnosť mediálneho magnáta Ruperta Murdocha už vyplatila milióny libier pri mimosúdnych vyrovnaniach v zhruba 60 prípadoch vrátane osobností ako je herec Jude Law, bývalý futbalista Paul Gascoigne či herečka Sienna Miller.

Copyright © TASR 2012

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Zápas Turecko - Slovensko (výkop v stredu 29.2 o 19:30) odvysiela v priamom prenose RTVS na Dvojke

The 84th Academy Awards

The 84th Academy Awards
Francúzsky čiernobiely nemý film The Artist získal na 84. ročníku udeľovania Oscarov päť cien americkej Akadémie filmových umení a vied a stal sa tak druhým úspešným nemým filmom od začiatku ich udeľovania. Prvým bola snímka Wings z prvej svetovej vojny, ktorá získala Oscara v roku 1929, kedy sa najvyššie filmové ocenenia udeľovali prvýkrát. The Artist, komická melodráma z obdobia začiatku zvukového filmu, priniesla Oscarov aj hlavnému predstaviteľovi Jeanovi Dujardinovi a režisérovi Michelovi Hazanaviciusovi. Film mal desať nominácií - Oscarov si odniesol tiež za kostýmy (Mark Bridges) a filmovú hudbu (Ludovic Bource). Parížsky dobrodružný film Martina Scorseseho Hugo a jeho veľký objav, ktorý mal 11 nominácií, má rovnaký počet Oscarov: za zvukový strih, mix zvuku, vizuálne efekty, výpravu a kameru. Ďalšie Oscary získali herečky Meryl Streepová za hlavnú postavu bývalej britskej premiérky Margaret Thatcherovej vo filme Železná lady a Octavia Spencer za vedľajšiu úlohu slúžky v segregačnej spoločnosti amerického Juhu vo filme Farba citov. Je to tretí Streepovej Oscar; predchádzajúce získala v rokoch 1979 (Kramerová verzus Kramer) a 1982 (Sofiina voľba). Streepová je iba piatym hercom, ktorý získal troch Oscarov. Pred ňou ich dostali Jack Nicholson, Ingrid Berman a Walter Brennan; Katharine Hepburn mala štyroch. V kategórii herec vo vedľajšej úlohe si Oscara odniesol 82-ročný Christopher Plummer za svoju postavu vo filme Začiatočníci. Stvárnil v ňom staršieho muža, ktorý sa po smrtí dlhoročnej manželky prizná synovi, že je homosexuál. Film vychádza zo skutočnosti, ktorú zažil režisér Mike Mills s vlastným otcom. Plummer, dlhoročný filmový i divadelný herec, známy tiež ako rakúsky barón von Trapp z filmového muzikálu The Sound of Music, je vôbec najstaršou osobou, aká kedy Oscara získala. Woody Allen získal prvého Oscara po 25 rokoch, celkove však štvrtého, za pôvodný scenár k filmu Polnoc v Paríži. Allen, tak ako má vo zvyku, na galavečer neprišiel. V kategórii najlepší krátky dokumentárny film ocenila akadémia snímku Saving Face, ktorá hovorí o pakistanskom chirurgovi, pomáhajúcom ženám s tvárou poleptanou kyselinou. V kategórii hraný krátky film ocenila akadémia severoírsku snímku The Shore o najlepších priateľoch z detstva, ktorých rozdelil 25-ročný konflikt. Okrem najlepšej filmovej hudby za The Artist akadémia ocenila aj najlepšiu filmovú pieseň - Man or Muppet z filmu the Muppets.
Zoznam laureátov 84. ročníka Oscarov, cien americkej filmovej akadémie
Najlepší film: The Artist ; Najlepší cudzojazyčný film: Odlúčenie Nadera a Simin - Irán ; Najlepší animovaný film: Rango (Gore Verbinski) ; Najlepší herec v hlavnej úlohe: Jean Dujardin (The Artist) ; Najlepšia herečka v hlavnej úlohe: ; Meryl Streep (Železná lady) ; Najlepší herec vo vedľajšej úlohe: Christopher Plummer (Začiatočníci) ; Najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe: Octavia Spencer (Farba citov) ; Najlepší pôvodný scenár: Polnoc v Paríži (autor Woody Allen) ; Adaptovaný scenár: Deti moje ; Najlepšia výprava: ; Hugo a jeho veľký objav ; Najlepšia kamera: Hugo a jeho veľký objav - Robert Richardson ; Najlepšie kostýmy: The Artist - Mark Bridges ; Najlepšia réžia: The Artist - Michel Hazanavicius ; Najlepší dokumentárny film: Undefeated ; Najlepší krátky dokumentárny film: Saving Face ; Najlepší filmový strih: Muži, ktorí nenávidia ženy ; Najlepšie masky: Železná lady; Vizuálne efekty: Hugo a jeho veľký objav ; Najlepšia filmová hudba: The Artist - Ludovic Bource ; Najlepšia filmová pieseň: The Muppets ; Najlepší zvukový strih: Hugo a jeho veľký objav ; Najlepší mix zvuku: Hugo a jeho veľký objav ; Najlepší animovaný krátky film: The Fantastic Flying Books of Mr Morris Lessmore ; Najlepší hraný krátky film: The Shore .
Copyright © TASR 2012