DALITO!

21. 1. 2012

STV NEWS

STV NEWS
Rozhlas a televízia Slovenska uvádza v sobotu 21. januára o 18-tej hodine v premiére na Jednotke STV novú vedomostnú súťaž Taxík. V úlohe moderátora a vodiča taxíka v jednej osobe vystupuje Peter Kočiš. Ide o mimoriadne úspešný formát, ktorý zabral v každej krajine, kde bol lokalizovaný. Je to vedomostná súťaž, pričom otázky kladie práve moderátor a vodič taxíka v jednej osobe. Program zábavno-súťažnou formou rozširuje vedomosti televíznych divákov. „Našim zámerom je prinášať programy s pridanou hodnotou. To sú také, pri ktorých sa diváci nielen zabavia, ale okrem toho sa aj aspoň v niečom poučia a program im ponúkne návod zorientovať sa v spleti často protichodných informácií,“ povedal riaditeľ Sekcie programu RTVS, organizačnej zložky STV Andrej Miklánek. Obľúbený moderátor Slovenskej televízie je vodičom taxíka, do ktorého môže ktokoľvek na ulici nastúpiť a využiť ho na prepravu do cieľa svojej cesty. Je to jediný taxík, za ktorý pasažier neplatí a do cieľa svojej cesty ho moderátor dovezie len vtedy, ak správne odpovie počas jazdy na súťažné otázky, navyše za každú správnu odpoveď dostáva sumu, ktorú mu v prípade správnych odpovedí moderátor - taxikár na záver vyplatí. Ak súťažiaci správne odpovedali až do cieľa svojej cesty, dostávajú od moderátora ponuku na zdvojnásobenie svojej dovtedy nahranej sumy. Ak túto ponuku odmietnu, moderátor im vyplatí dovtedy nahranú sumu. Ak ponuku prijmú, ale odpovedia nesprávne, celú dovtedy nahranú sumu strácajú. Ak ponuku príjmu a odpovedia správne, moderátor im v hotovosti vyplatí dvojnásobok dovtedy nahranej sumy.

AUDIT ABC SR

AUDIT ABC SR








Najpredávanejším slovenským titulom bol v novembri 2011 denník Nový Čas. Napriek medzimesačnému poklesu približne o 8000 predaných výtlačkov (PV) sa denne predávalo v priemere 133.516 kusov periodika vydavateľstva Ringier Axel Springer Slovakia. Vyplýva to z výsledkov aktualizovaného auditu predaja novín (ABC SR).


Druhým najpredávanejším denníkom bol Plus jeden deň, ktorý si medzimesačne v priemere polepšil o viac ako 2000 PV na 56.120. Nasledovala Pravda s 54.549 PV a SME, ktoré v novembri denne predávalo 50.942 výtlačkov. Prvú päťku uzatváral denník vydavateľstva Ecopress Hospodárske noviny s 17.008 PV.


V porovnaní s novembrom 2010 si najviac v priemere pohoršili denníky SME, a to o viac ako 10.000 PV a Nový Čas s poklesom približne 8000 PV. Naopak dlhodobo najstabilnejšie sa držia Hospodárske noviny, ktorých predaj medziročne poklesol len o 121 kusov.


Titul najpredávanejšieho týždenníka v novembri 2011 len tesne obhájil magazín Plus 7 dní. Jeho jedno vydanie v priemere predávalo v náklade 144.422 výtlačkov. V porovnaní s októbrom išlo o približne osemtisícový pokles. Druhý najpredávanejší Nový Čas pre ženy naopak v tom istom čase narástol o viac než 17.000 PV a skončil s priemerom 144.394 výtlačkov. Výraznejší rast zaznamenala aj Báječná žena, ktorá v novembri dosiahla priemer 116.651 PV.


Najpredávanejším mesačníkom bol v novembri Nový Čas Krížovky, ktorý sa napriek medzimesačnému poklesu ako jediný priblížil stotisícovej hranici, predalo sa 96.057 výtlačkov.









 

Copyright © TASR 2011




Už čoskoro. Vo Vašom televízore !

Už čoskoro.
Vo Vašom televízore !

20. 1. 2012

STV má menovca

STV má menovca
Detská SwitchTV sa dnes premenila na STV

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americká televízna spoločnosť HBO natočí seriál o českom študentovi Jánovi Palachovi, ktorý sa v januári 1969 upálil v centre Prahy. Potvrdila to vo štvrtok, tri dni po 43. výročí jeho činu hovorkyňa spoločnosti. Trojdielny seriál na počesť 20-ročného študenta Karlovej univerzity, ktorý chcel vyjadriť svoju frustráciu zo stavu spoločnosti po invázii vojsk Varšavskej zmluvy do vtedajšieho Československa, bude režírovať Poľka Agnieszka Hollandová. Do vysielania by sa mal dostať budúci rok, teda 44 rokov od Palachovho zúfalého činu. Ten popáleninám na 80 percentách svojho tela podľahol o tri dni neskôr.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané. Organizátori palestínskej verzie speváckej súťaže American Idol dnes oznámili, že hnutie Hamas, ktoré vládne v pásme Gazy, zakázalo miestnym obyvateľom účasť obľúbenej reality šou. Zákaz je zjavne ďalším pokusom Hamasu zakročiť proti konaniu, ktoré je v protiklade s jeho konzervatívnou interpretáciou islamu, napísala agentúra AP. Hlavný producent programu "Nová hviezda" Alá al-Abíd povedal, že Hamas program označil za "neslušný". Rozhodnutie Hamasu znamená, že 12 účastníkov z Gazy sa dnes večer nezúčastní na druhom kole súťaže, ktorú vysielajú tretiu sezónu. Internetový gigant Google zaznamenal za 4. štvrťrok rast zisku, no výsledky boli pre trhy sklamaním, keďže investori očakávali pri tejto spoločnosti podstatne lepší záver roku. Dôvodom slabšieho než očakávaného zisku bol pokles príjmov z reklamy v predvianočnom období. Najväčší internetový vyhľadávač na svete dosiahol vo 4. kvartáli minulého roka čistý zisk 2,7 miliardy USD (2,09 miliardy eur), čo na akciu predstavuje 8,22 USD. To je však len o 6 % viac než za 4. štvrťrok 2010, keď spoločnosť dosiahla čistý zisk okolo 2,5 miliardy USD, alebo 7,81 USD/akcia. Bez započítania jednorazových položiek, čo je kategória, ktorú analytici sledujú ešte viac, dosiahla firma zisk na akciu na úrovni 9,50 USD, analytici oslovení agentúrou AP ale očakávali až 10,51 USD/akcia. Výsledkom bol pokles hodnoty akcií Google o vyše 9 %. Tržby sa zvýšili o 25 % na takmer 10,6 miliardy USD a čisté tržby (bez započítania platieb, o ktoré sa Google delí s partnerskými webovými stránkami) vzrástli zo 6,37 miliardy na 8,1 miliardy USD. To je však (pri čistých tržbách) o 300 miliónov USD menej, než predpokladali analytici. Príčinou slabších výsledkov je najmä pokles cien, ktoré Google účtuje zadávateľom internetovej reklamy za klik. Priemerná cena medziročne klesla o 8 %. Švédsky súd zbavil dnes troch mužov obvinení z plánovania vraždy umelca Larsa Vilksa, ktorý na karikatúre zobrazil proroka Mohameda ako psa. Okresný súd v Göteborgu v dnešnom verdikte uviedol, že obžalovaní klamali o tom, prečo navštívili umeleckú galériu, v ktorej mal Vilks vystúpiť, a že boli ozbrojení nožmi. Nedokázali im však, že mali v úmysle Vilksa zabiť. Oslobodzujúci rozsudok sa očakával, keďže trojica mužov somálskeho a irackého pôvodu na neho čakala na slobode, konštatovala tlačová agentúra AP. Zatiaľ nebolo jasné, či sa prokuratúra odvolá. Vilks sa stal terčom vyhrážok smrťou za svoju kresbu proroka Mohameda z roku 2007. Islamské právo všeobecne zakazuje zobrazovanie proroka, aj priaznivé, pre obavu, že by mohlo viesť k modlárstvu. Ukrajinský odvolací súd dnes oslobodil bývalého prezidenta Leonida Kučmu spod obvinení, že bol zapletený vraždy opozičného novinára Georgija Gongadzeho, ktorá sa stala v roku 2000. Oznámila to ruská agentúra RIA Novosti. Odvolací súd v Kyjeve tak potvrdil decembrový verdikt súdu nižšej inštancie, ktorý obvinenia voči exprezidentovi zamietol pre nedostatok dôkazov. Sudcovia rozhodli, že ako dôkaz nemožno použiť tajné magnetofónové nahrávky, údajne usvedčujúce Kučmu z účasti na zabití Gongadzeho, jedného najostrejších kritikov jeho vlády. Podľa súdu pásky nemôžu byť zaradené medzi dôkazy, keďže boli získané ilegálne. Kučma, prezident Ukrajiny z rokov 1994-2005, poprel akúkoľvek rolu v brutálnej vražde populárneho 31-ročného novinára, ktorého telo bez hlavy sa našlo v lese poldruha mesiaca po jeho únose. Vražda šokovala mnohých Ukrajincov a vyvolala masové pouličné protesty. Bývalý vysokopostavený predstaviteľ ukrajinského ministerstva vnútra sa vlani priznal k zabitiu Gongadzeho, podľa vlastných slov však konal na príkaz Kučmu.

Copyright © TASR 2012

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia odvysiela zajtra večer v Kine na Dvojke film Ragtime - podľa svetoznámeho románu E. L. Doctorowa, ktorý zachytáva atmosféru New Yorku zo začiatku 20.storočia. Dvojka si jubileum jedného z najvýznamnejších českých i amerických režisérov pripomenie v sobotnom vysielacom okne Filmový klub, ktoré bude počas celého februára venované Formanovej tvorbe. 4.2. to bude Černý Petr, generačná komédia o dospievaní učňa Petra z roku 1963. Už tento film priniesol Milošovi Formanovi medzinárodný ohlas v podobe hlavnej ceny na Medzinárodnom filmovom festivale v Locarne. 11.2. nasleduje kultový film Prelet nad kukučím hniezdom, adaptácia románu Kena Keseya s Jackom Nicholsonom v hlavnej úlohe, ktorý priniesol Formanovi prvého Oscara za réžiu. Celkovo získal film päť ocenení vrátane Oscara za najlepší herecký výkon v hlavnej úlohe pre Jacka Nicholsona a ďalšie 4 nominácie. 18.2. bude uvedený Formanov najúspešnejší film Amadeus (8 Oscarov vrátane ceny za réžiu), ktorý prináša originálny pohľad na život a dobu Wolfganga Amadea Mozarta a jeho rivala Salieriho. Cyklus uzatvára 25.2. ďalší kostýmový film s hviezdnym obsadením Valmont, ktorý je adaptáciou románu Nebezpečné známosti spisovateľa Choderlosa de Laclos.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ Cítim sa slobodným, nikdy som nebol riadený ničím a nikým, len svojím presvedčením. Nemám žiaden problém sa zbaliť a odísť, lebo nepociťujem a nikdy som nepociťoval žiadne iné motivácie, s ktorými som pôsobil, než tie, že som chcel podporovať ľudí, ktorých si vážim. Nemal som pocit žiadneho nátlaku. Nemal som problém v akejkoľvek situácii slobodne sa pýtať na všetky podklady a materiály a cítil som podporu KDH. Ja sám som v Gorile spomínaný len trikrát, kým iní vrcholoví politici mnohonásobne častejšie. Pán Dzurinda je tam spomenutý 44-krát, Palacka 54-krát, Mikloš 47-krát a napríklad pán Fico 142-krát.Toto bola posledná kvapka, pretože sa mi zdá absurdné, aby taký morálny trpaslík, za akého Mikuláša Dzurindu v porovnaní s Danielom Lipšicom považujem, robil morálne apely voči nemu.“ Milan Krajniak

„ Ja mu, samozrejme, nebudem brať ilúzie, ale myslím si, že jeho závery nie sú správne." Dobroslav Trnka

„ Som ešte silnejšie presvedčený, že udalosti popísané v údajnom spise Gorila zbližujú SDKÚ s KDH, stranou Most-Híd a možno aj s SaS". Mikuláš Dzurinda

„ Ale môžem investorov uistiť, že aj v prípade, že trhy s televíznou reklamou v roku 2012 neporastú a budú na rovnakej úrovni ako v roku 2011, výsledky CME porastú vďaka ďalšiemu posilňovaniu trhových podielov v mnohých krajinách a diverzifikáciu výnosov smerom k internetu, plateným službám a distribúciu vlastnej produkcie." Romana Wyllie , hovorkyňa CME

„ V prvom rade, pán Dzurinda tam nie je v tom spise vôbec menovaný, ale chápem, že slabšie mužstvo musí nasadiť na najsilnejších hráčov, aby ich vyfaulovali. Ako povedal Peter Šťastný: „Aj my sme boli nasadení na Gretzkeho aj traja.“ O toto sa pán Sulík pokúša, aby vyfauloval tých silnejších.“ Magdaléna Vášáryová

"Finančné skupiny majú vo svojich portfóliách nespočet firiem rôzneho zamerania a zamestnávajú alebo inak spolupracujú s desiatkami tisíc ľudí. Pán Gubáš bol len jedným z nich."

Tatiana Tóthová hovorkyňa SaS

„ Nemám spomínať bobra Jodie Foster. Osobne som ho nevidel. Pýtal som sa viacerých chlapov, čo sú tu, a nikto ho nevidel, ale to neznamená, že nie je dobrý.“ Ricky Gervais

„Vôbec som kurva nerozumel, čo hovorí.“ Ricky Gervais , keď sa Antonio Banderas so Salmou Hayek rozprávali po španielsky

„Naša ďalšia vystupujúca je Kráľovná popu. Nie, nie si to ty Elton. Toto je celá žena .“ Ricky Gervais

„ Koho voliť? Toho, kto ide zadlžovať detné deti? Toho, kto sa objavuje v spisoch? Toho, kto na ministerstvách predáva drevo dopredu určeným firmám za smiešne ceny? Slováci, Slovenky, zvážte, koho idete voliť, lebo všetci klamú, do nohy. Každý má riešenie, ale aké? Do pekla. Maďarských gaunerov na ministerstve pôdohospodárstva a na Prezídiu Policajného zboru kryje Jaroslav Spišiak, ktorý „mal byť na Antarktíde zožratý ľadovými medveďom.„Keď za dverami niekto povie, že má chuť niekoho zastreliť, neznamená to, že ho zastrelil. Pripadám si ako vo filme Planéta opíc. Všetci sme gorily a opice.“ Ján Slota

„Smeru nikdy nediktovali finančné skupiny.“ Branislav Ondruš

„Zrazu, keď bola loď naklonená v 60-70 stupňovom uhle, potkol som sa a skončil v jednom zo záchranných člnov." Francesco Schettino ,kapitán stroskotanej výletnej lode Costa Concordia

"Európskej únii neprekážalo, keď mal predošlý režim obrovský rozpočtový deficit. Teraz, keď sa do Maďarska vracia demokracia a základný poriadok, ich Maďarsko znepokojuje." Jaroslaw Kaczynski

"To, čo sa deje v našej krajine je vzrušujúci proces obnovy. A je pochopiteľné, že okolo toho vznikajú rôzne debaty." Viktor Orbán

GORILY V HMLE

GORILY V HMLE

19. 1. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Populárny internetový server YouTube organizuje pre svojich užívateľov filmový festival. Desať finalistov sa dostane na prestížny medzinárodný festival v Benátkach. Prevádzkovatelia video servera YouTube, ktorého vlastníkom je spoločnosť Google, vyhlásili vo štvrtok súťaž o najlepší krátky film v trvaní do 15 minút. Informovala o tom agentúra AP. Užívatelia budú môcť prihlasovať svoje výtvory od 2. februára do 31. marca. Päťdesiat najlepších postúpi do semifinále. O desiatich finalistoch sa potom rozhodne vo verejnom internetovom hlasovaní. Pri posudzovaní súťažných videí zohrá kľúčovú úlohu známy britský režisér a producent Ridley Scott. Ten bude predsedať aj porote na 69. ročníku filmového festivalu v Benátkach, ktorá rozhodne o konečnom víťazovi. Diela finalistov budú môcť vzhliadnuť i návštevníci benátskeho festivalu. Tvorca najlepšieho filmu dostane grant v hodnote 500.000 dolárov (390.000 eur), v rámci ktorého bude môcť nakrútiť film s produkčnou spoločnosťou Ridleyho Scotta.
Osem amerických kongresmanov po protestoch stoviek internetových stránok stiahlo v stredu svoju podporu pre protipirátsku legislatívu. K hlavným odporcom návrhov zákonov zvaných SOPA a PIPA patria známe webstránky Wikipedia a WordPress, ktoré na protest zablokovali svoj obsah. Svoj nesúhlas vyjadrili aj ďalšie internetové portály vrátane Google, ktoré návrhy označujú za cenzurovanie webu. Medzi kongresmanmi, ktorí ustúpili protestom, sú dvaja z hlavných presadzovateľov zákonov - republikánski senátori Marco Rubio z Floridy a Roy Blunt z Missouri, uviedla BBC. Sporný je návrh zákona proti internetovému pirátstvu (SOPA) a o ochrane duševného vlastníctva (PIPA). Ich cieľom má byť zamedziť internetovému pirátstvu, najmä ilegálnym kópiám filmov a ďalších produktov. Kritici však tvrdia, že môžu uškodiť technologickému priemyslu a obmedziť právo na slobodu slova. Prijatie zákona PIPA, ktorý mal pôvodne zjavnú podporu zákonodarcov, sa teraz zdá byť problematické, konštatuje BBC. Senátor Rubio uviedol, že spolu s ďalšími kolegami si "vypočuli legitímne obavy z dopadu, ktorý by zákon mohol mať na prístup k internetu". Americká obchodná organizácia MPAA, ktorá bola založená na ochranu záujmov filmových štúdií, označila protesty webstránok za "nezodpovedné". Mediálna spoločnosť Ruperta Murdocha súhlasila s vyplatením odškodného 19 prominentným obetiam odpočúvania bulvárnym týždenníkom, ktorý vydávala. O podrobnostiach dohody informoval dnes v Londýne súd. Medzi osobnosťami, ktoré dostanú kompenzáciu za to, že nedeľník News of the World v honbe za senzáciami prenikol do ich odkazových schránok, je napríklad herec Jude Law, futbalista Ashley Cole a bývalý britský vicepremiér John Prescott. Spolu s desiatkami ďalších podali žaloby na spoločnosť News Group Newspapers. Ďalšie prípady vyriešené dohodou zahŕňajú bývalých britských ministrov Chrisa Bryanta a Tessu Jowellovú, bývalú modelku Abi Titmussovú a matku zavraždeného dievčaťa Saru Payneovú. Medzi odškodnenými je aj bývalý milenec zosnulej princeznej Diany James Hewitt. Napríklad herec Jude Law dostal 130.000 libier (156.000 eur) za odpočúvanie svojej odkazovej schránky v rokoch 2003-2006, jeho exmanželka, herečka Sadie Frostová, 50.000 libier (60.000 eur). Celkove Murdochova firma čelí asi 60 žalobám pre odpočúvanie, hoci sa odhaduje, že obetí museli byť stovky. "Žalujúce strany teraz majú predstavu o tom, čo sa im stalo v rokoch 2000-2005 a uspokojenie, že spravodlivosti bolo učinené zadosť," povedala Tamsin Allenová z právnickej spoločnosti Bindmans. Mnohí z nich si celé roky lámali hlavu nad tým, ako sa bulvárna tlač dozvedela o ich súkromných veciach, dokonca podozrievali najbližších priateľov a príbuzných. "Tento pohŕdavý postoj k súkromiu a zákonu vážne poznačil životy ľudí," konštatovala Allenová. Titul News of the World prestal vychádzať 10. júla 2011.

Copyright © TASR 2011

RADA RTVS UPDATED

RADA RTVS UPDATED

Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) podpísal v stredu (18.1.) zmluvu s tvorcami publicistickej relácie Večer pod lampou. Hoci vedenie verejnoprávnej televízie zvažovalo, že reláciu umožní vysielať až po marcových parlamentných voľbách, konečná dohoda platí, naopak, iba do 2. marca. Program sa bude dovtedy vysielať päťkrát a RTVS za neho zaplatí 15.900 eur. "Lampu stále považujem za mierne rizikovú reláciu," povedala na dnešnom rokovaní Rady RTVS šéfka média Miloslava Zemková. Budúcnosť programu po voľbách však ostáva otvorená. Programový riaditeľ STV Andrej Miklánek, ktorý v čase sporu okolo relácie jej tvorcu Štefana Hríba označil za "egocentrické monštrum", tvrdí, že televízia má po voľbách na tento časový slot iný dramaturgický plán. "Najlepšia cesta pri tomto type problémov je pravdepodobne hľadať cestu istej programovej alternatívy tak, aby sa vytvorilo dostatočne silné prostredie, ktoré jednoducho prinúti tvorcov relácie správať sa k nám ako k partnerovi," konštatoval. Rada sa na dnešnom rokovaní zaoberala aj programovou zmenou hlavnej spravodajskej relácie STV od 9. januára. Správy STV sa posunuli z 19.30 h na 19.00 h a predĺžili sa približne na 40 minút. Hoci prvotný presun priniesol nárast sledovanosti, hlavne v čase do 19.30 h, Miklánek poukázal na to, že je ešte predčasne vyhodnotiť tieto výsledky, keďže od presunu prešlo doteraz len desať dní. Napriek pozitívnemu hodnoteniu nárastu sledovanosti niektorým členom Rady RTVS sa nepozdávalo, že nešlo o komplexnú zmenu. Relácia stále vysiela v nezmenenom štúdiu so starou grafikou. "Zvažoval by som dynamickosť tých spravodajských príspevkov. Niektoré mi pripadajú trošku dlhšie, ako unesie téma," poukázal Milan Antol. Zmeny pripúšťa manažment aj po personálnej stránke. Hoci má spravodajský tím podľa Zemkovej potenciál, existujú už aj isté predstavy takýchto zmien. Výčitky zazneli aj pre nadmerné využívanie telefonátov v príspevkoch televíznych redaktorov. Programový riaditeľ STV hodnotil aj novú diskusnú reláciu Zoči-voči. Talkshow v premiére skončila pod priemerom Jednotky so sledovanosťou 6,6 percenta. Miklánek však vyzdvihol, že relácia, ktorá išla v tom istom čase o týždeň skôr, mala ešte nižšiu sledovanosť. "Myslím si, že aj v dramaturgii, aj vo vizuálnej stránke je čo zlepšovať," povedal na margo talkshow Vladimír Talian.

V časti predvolebného priestoru Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS), ktorý musí verejnoprávne médium vyčleniť pre strany kandidujúce do parlamentu na základe zákona, budú môcť politické subjekty ovplyvňovať témy diskusie svojou účasťou. "Politické strany budú mať možnosť, keďže ide o ich programový priestor, povedať, na ktoré okruhy nechcú odpovedať, aby sme zbytočne nevyčerpávali ich priestor otázkami a témami, ktoré sa vylučujú s ich politickou agendou alebo o ktorých nemienia hovoriť," informovala dnes Radu RTVS riaditeľka Centier spravodajstva Anna Sámelová. "Ja si myslím, že to nie je ich čas, je to čas verejnoprávneho média, ktoré má právo pýtať sa na záujmy verejnosti. Ich čas je ten, ktorý si zaplatia," reagoval člen Rady RTVS Vladimír Slovák, podľa ktorého podobné otázky by mali aspoň zaznieť. Sámelová sa však s takýmto postojom nestotožnila. Priestor vyčlenený pre strany zo zákona má podľa nej pomôcť prezentovať názory aj takým stranám, ktoré si nemôžu dovoliť politickú reklamu. Odmietla však, že by išlo o monológ politických predstaviteľov. RTVS v rámci zákona ponúkne vo vysielaní rozhlasu aj televízie každej kandidujúcej strane 23 minút. V STV bol tento čas rovnomerne rozdelený medzi oba okruhy. Na Jednotke tento program pôjde od 29. februára doobeda, pričom strany budú vystupovať na základe poradového čísla, ktoré im vyžrebovala Ústredná volebná komisia. Dvojka začne v ten istý deň poobede vysielať diskusie v opačnom poradí. "My chápeme, že tieto diskusné programy budú sterilné, divácky a poslucháčsky neatraktívne a nezaujímavé," pripustila Sámelová. Divácku priazeň chce RTVS dosiahnuť cez ďalšie predvolebné diskusie nad rámec zákona. Slovenský rozhlas bude od 6. do 9. marca ponúkať diskusné okrúhle stoly, v ktorých sa predstaví všetkých 26 kandidujúcich strán. Dvojka pripravuje od začiatku februára päť predvolebných dielov relácie Večer na tému. Politickí zástupcovia sa v dvojiciach vystriedajú aj v štúdiu Správ a komentárov. Mimo tematického vysielania sa bude aj naďalej vysielať O 5 minút 12 a Sobotné dialógy, ktoré majú reagovať na aktuálne politické dianie. "Budeme mať volebné štúdio, ktoré sa začne o 21.30 h, čiže pol hodiny pred oficiálnym ukončením volieb. Budeme ho vysielať z Mlynskej doliny a Rádio Slovensko bude preberať zvukovú stopu tohto volebného štúdia," priblížila Sámelová. Deň po voľbách prinesie STV oficiálne vyhlásenie výsledkov a následne reláciu O 5 minút 12, do ktorej pozve predsedov všetkých strán, ktoré sa dostanú do parlamentu. Verejnoprávne médium tiež ponúka politickým stranám reklamný priestor. Cena sa líši v závislosti od času, okruhu a média. Najviac zaplatia strany za 30-sekundový spot o 19.58 h na Jednotke, a to až 1200 eur. Príjmy Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) dosiahli v roku 2011 podľa predbežných informácií výšku 123.092.000 eur, čo je zhruba 96 percent plánu. Výdavky verejnoprávneho média 12 mesiacov po fúzii boli na úrovni 107.677.000 eur. Na takzvaných koncesionárskych poplatkoch vyzbieral telerozhlas 73.918.000 eur. "Je to o 1,2 milióna eur menej, ako sme v pláne predpokladali," priblížil na dnešnom rokovaní Rady RTVS ekonomický riaditeľ média Peter Ondro. Pokles na výbere úhrad za koncesionárske poplatky si Ondro vysvetľuje nižšou platobnou disciplínou ľudí, ako aj pomerne veľkým počtom zákonných výnimiek. "Pristúpime k radikálnejšiemu vymáhaniu a k väčšej osvete platenia," povedal. RTVS navyše do konca roka nedostala z prisľúbenej sumy na oddlženie zhruba 4,5 milióna eur. Plán RTVS počíta na tento rok so zamestnávaním približne 1350 ľudí.

Copyright © TASR 2011

Pravdoklamári 37 ?

Pravdoklamári 37 ?
Denník Pravda dnes opäť dokázal, že sa stále viac vzďaľuje od ambície hľadať skutočnú pravdu. V článku z dnešného vydania (19. 1. 2012) "Diaľnica z Bratislavy do Košíc v roku 2017 nemusí byť" (s. 10) redaktorka vydáva viaceré doslova nekompetentné a najmä nepravdivé tvrdenia exministra Ľubomíra Vážneho za fakty a stratégiou "he said, she said" ich konfrontuje s ministerstvom dopravy, a to bez znalosti veci. Na ministerstvo dopravy sa obrátila so žiadosťou o reakciu na tvrdenia exministra Vážneho. Potiaľ by to bolo všetko v poriadku, ak by si jeho slová aj overila. Napríklad v štátnom rozpočte, či v pravidlách financovania projektov z fondov EÚ. Fakt je taký, že ministerstvo dopravy má zabezpečené financovanie tunela Višňové aj vďaka úsporám na diaľniciach, pretože nepokračovalo v predražených PPP projektoch Ficovej vlády. Takýmto prístupom povýšila tvrdenia Vážneho na fakty a skutočnú pravdu o financovaní a zdrojoch na výstavbu tunela Višňové potlačila do úzadia. Zavádzajúce a lživé tvrdenia exministra dopravy preto uvádzame na pravú mieru, keďže denník "Pravda" ignoroval pravdu. Nečítal rozpočet. Poslanec Vážny tvrdí, že ministerstvo dopravy má "v schválenom rozpočte mimo fondov s príslušenstvom na roky 2012 až 2014 od 31 - 41 mil. eur ročne a aj tieto už má účelovo viazané na ostatné stavby". Preto údajne nie sú pripravené zdroje na tunel Višňové, čo nie je pravda. Takéto vyjadrenia pána Vážneho iba dokazujú jeho nevedomosť a nekompetentnosť, keď neovláda ani základné veci týkajúce sa rozpočtu ministerstva dopravy a eurofondov. Nepretržite používa informácie vytrhnuté z kontextu, ktoré počul niekde pri káve a vydáva ich za fakt. Ak by si pán poslanec detailnejšie preštudoval štátny rozpočet, zistil by nasledovné: Na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest je tento rok vyčlenených 481 mil. eur. Z toho 259 mil. eur sú eurofondy, 47 mil. eur spolufinancovanie k nim a ďalších 175 mil. sú výdavky na stavby mimo eurofondov a tzv. dofinancovanie projektov kofinancovaných z eurofondov. Okrem toho je približne 140 miliónov eur vyčlenených na platbu za dostupnosť (a DPH) predraženého PPP projektu na R1, na ktorý sa budú občania tohto štátu skladať plných 30 rokov. V návrhu rozpočtu na rok 2013 sú uvedené sumy na diaľnice ešte vyššie. Ministerstvo dopravy s plnou zodpovednosťou konštatuje, že zo zdrojov na dofinancovanie projektov z eurofondov má vďaka peniazom ušetreným v kvalitných a transparentných tendroch zabezpečené financie na tunel Višňové na roky 2012 a 2013. Na štyroch identických úsekoch diaľnice D1 sme transparentnými tendrami ušetrili 700 miliónov eur oproti jeho PPP, čo je približne predpokladaná cena tunelu Višňové. Od roku 2014 plánujeme tunel Višňové financovať zo zdrojov rozpočtového obdobia EÚ na roky 2014 až 2020.
Neznalosť veci
Pán Vážny sa úplne zosmiešnil ďalším jeho tvrdením: "Fondy nového obdobia budú spolufinancovať investície len do výšky 20 % a dnes nie je jasné, či vôbec budú určené na cestnú infraštruktúru". V tomto prípade pán poslanec dokázal úplnú nevedomosť vecí, za ktoré bol v minulej vláde zodpovedný ako minister dopravy. Aj v budúcom rozpočtovom rámci EÚ na roky 2014 až 2020 má ísť na spolufinancovanie 85 %, a nie 20 % peňazí z prostriedkov eurofondov na projekty (nielen v doprave) v regiónoch, ktoré majú menej ako 75 % priemeru HDP v EÚ. Takými regiónmi sú u nás totiž všetky regióny mimo Bratislavy. To, čo tvrdí pán Vážny sú len obyčajné nezmysly a do značnej miery sú dôkazom toho, prečo nebol schopný čerpať eurofondy na výstavbu diaľnic, ale kšeftoval s PPP projektmi. Jednoducho to nevie, tak ako nevie akým percentom EÚ spolufinancujú projekty. Inými slovami projekty v doprave má únia naďalej dotovať 85 %. Počíta s tým aj návrh rozpočtu EÚ na roky 2014 až 2020. Pravidlo 20 % sa netýka zdrojov nového rozpočtového rámca 2014 až 2020, ale týka tzv. nového Nástroja prepájania Európy (CEF). Redaktorke Pravdy aj pánovi Vážnemu odporúčame naštudovať si problematiku CEF, ktorý je súčasťou navrhnutého rozpočtu Európskej únie, a nie celým rozpočtom na dopravu a neklamať ľudí a nestrašiť stavbárov, ktorí prijali nové pravidlá transparentných súťaží. Podiel CEF na celkovom rozpočte únie je necelých 5 %. Prípadný úver EIB je iba záložným zdrojom pre financovanie úsekov s tunelom Višňové. EIB si iniciatívne od ministerstva vyžiadala detailnejšie informácie o projekte úsekov s tunelom Višňovým. MD si uvedomuje, že prípadný úver by za zarátaval do bilancie verejných financií. Vyššie uvedené tvrdenia len dokazujú smutnú pravdu na mediálnom trhu. A to, že denník Pravda sa stal lídrom v publikovaní neoverených informácií, klamstiev a šíreniu poloprávd. Otázkou zostáva, či je to pre neschopnosť alebo neochotu jej redaktorov overovať si základné fakty. A ktovie, či aj pán Vážny nemá "svoju baby" v denníku Pravda. A či neurčuje čo a ako písať.

TO JE TV !

TO JE TV !

The Descendants

The Descendants

18. 1. 2012

Frišká Frederika ?

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Na tohtoročnej medzinárodnej pesničkovej súťaži Eurovision Song Contest, ktorá sa bude konať v máji v azerbajdžanskom Baku, sa zúčastní 43 krajín vrátane Slovenska. Oznámili to organizátori z Európskej vysielacej únie (EBU). Meno speváka, ktorý bude reprezentovať Slovensko, zatiaľ verejnoprávna RTVS nezverejnila. Interpreta predstavíme v najbližších týždňoch, uviedol dnes pre TASR hovorca RTVS Richard Šümeghy. Vlani v novembri RTVS oznámila, že na Eurosong pôjde spevák Miro Šmajda, pokiaľ podpíše zmluvu. Momentálne sa verejnoprávne médium k nominácii podľa Šümeghyho nevyjadruje. Počet účastníkov 57. ročníka Eurovision Song Contest ostáva na rekordnej úrovni z rokov 2008 a 2011. Po trojročnej prestávke sa do súťaže vracia Čierna Hora, naopak prihlášku si oproti vlaňajšku nepodalo Poľsko - dôvodom je organizácia európskeho šampionátu vo futbale. Svojho zástupcu opäť nevyšle ani Česká republika. O rozdelení účastníkov do dvoch semifinálových kôl sa rozhodne 25. januára, samotná súťaž prebehne v Baku v dňoch 22. (prvé semifinále), 24. (druhé semifinále) a 26. mája (finále). V doterajšej histórii Eurosongu sa Slovensko zapojilo do siedmich ročníkov, ani raz sa jeho zástupcovi nepodarilo postúpiť do veľkého finále. Vlani v nemeckom Düsseldorfe reprezentovali Bratislavu dvojičky TWiiNS s piesňou I'm Still Alive. Celkovým víťazom sa vtedy stala azerbajdžanská dvojica Ell&Nikki.
Obavy súvisiace so slobodou a pluralitou maďarských médií vyjadrila v utorňajšom liste maďarskému vicepremiérovi Tiborovi Navracsicsovi komisárka Európskej komisie pre digitálnu agendu Neelie Kroesová, informoval dnes maďarský server hvg.hu. "Technicky korektným aplikovaním národného a európskeho práva sa nekončí zachovávanie slobody tlače. Je dôležité, aby tieto normy boli aplikované aj v praxi a aby boli popularizované. Preto EK aj naďalej bude sledovať tieto aspekty slobody médií," cituje server z listu komisárky. Kroesová v dokumente uviedla aj konkrétne príklady svojich obáv, napríklad sporný prípad straty frekvencie opozičného Klub Rádia. EK už 4. januára 2012 vyzvala Maďarsko, aby urýchlene zabezpečilo uplatnenie rozhodnutia maďarského ústavného súdu v súvislosti s mediálnym zákonom. Hovorca komisárky Ryan Heath pripomenul, že Ústavný súd MR vlani 19. decembra vydal rozhodnutie, podľa ktorého maďarský mediálny zákon protiústavne obmedzuje slobodu tlačených médií. Heath povedal, že následky zistenia súdu sú stále platné. Ako dodal, problematickou je ochrana zdrojov novinárov, ako aj viazanie možnosti citovať vyjadrenia k povoleniu.
Copyright © TASR 2011
Moderné britské seriálové spracovanie príbehov legendárneho Sherlocka Holmesa s jednoduchým názvom Sherlock (2010) sa na televízne obrazovky vo Veľkej Británii vráti s treťou sezónou. Po odvysielaní dramatickej záverečnej časti druhej trojdielnej série o tom informovali tvorcovia. Ešte pred začiatkom vysielania druhej sezóny, pritom spolutvorca Steven Moffat povedal BBC News, že nie je isté, či sa k prípadom slávneho detektíva ešte vrátia. V nedeľu večer však na sociálnej a mikroblogovacej sieti Twitter napísal: "Samozrejme, že bude tretia séria - dohodli sme sa na nej v rovnakom čase, ako na druhej. Dostal som vás!" a podobne sa vyjadril aj jeho kolega Mark Gatiss. Posledná tretia epizóda druhej sezóny Sherlocka sa volá The Reichenbach Fall, teda vodopád Reichenbach, v ktorom pôvodne nechal Sir Arthur Conan Doyle svojho hrdinu zahynúť spolu s jeho úhlavným nepriateľom profesorom Moriartym. Poviedka s názvom Posledný problém z roku 1893 však napokon nebola posledným príbehom obľúbeného detektíva, pretože spisovateľ na naliehanie čitateľov svojho hrdinu oživil. V seriáli, ktorý preniesol Doyleovho hrdinu z prelomu 19. a 20. storočia do súčasnosti, stvárňuje titulnú rolu Benedict Cumberbatch. Jeho kolegu a priateľa doktora Johna Watsona si zahral Martin Freeman. Kedy sa ďalšie príbehy Holmesa a Watsona dostanú na televízne obrazovky však zatiaľ nie je jasné. Podľa BBC to však bude najskôr na budúci rok, keďže obaja hlavní predstavitelia dostali úlohy vo veľkých hollywoodskych projektoch. Cumberbatch nedávno získal rolu v pokračovaní úspešného sci-fi Star Trek (2009) a Freeman nakrúca na Novom Zélande adaptáciu fantasy románu Hobit J.R.R. Tolkiena, v ktorej stvárňuje hlavného hrdinu Bilba Bublíka. Na očakávanej dvojdielnej adaptácii knihy s názvom Hobit alebo Cesta tam a späť v réžii Petra Jacksona pritom spolupracuje aj Cumberbatch, ktorý narozpráva Nekromanta a tiež draka Smauga. Informácie zverejnila webová stránka www.bbc.co.uk Medzinárodne úspešný film Nickyho rodina v réžii Mateja Mináča bude vysielať nemecká, maďarská aj belgická televízia. Celovečerný dokument prostredníctvom dramatických rekonštrukcií a autentických výpovedí sprítomňuje jedinečný príbeh záchrany 669 detí najmä židovského pôvodu pred holokaustom v roku 1939 z Československa mladým Britom Nicholasom Wintonom a jeho priateľmi. Ukazuje tiež, ako Wintonov príklad inšpiruje v súčasnosti tisíce mladých ľudí na celom svete. Film od júla minulého roka, keď začal svoje festivalové putovanie, získal už deväť cien. Najčerstvejšou je Cena divákov pre najlepší film z Medzinárodného festivalu filmov so židovskou tematikou v Palm Beach v decembri minulého roka. Agentúru SITA informovala Iveta Pospíšilová zo spoločnosti Trigon Producti
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MV protestuje proti klamstvám v článku o nákupe policajných áut

MV protestuje proti klamstvám v článku
o nákupe policajných áut
Ministerstvo vnútra SR sa ohradzuje voči manipuláciám a klamstvám, ktoré zverejnil český server www.autoforum.cz. Článok Waltera Krafta obsahuje nielen polopravdy, ale aj vyslovené lži. Nemuselo to tak byť, keby autor splnil základný princíp novinárskej etiky a oslovil ministerstvo vnútra ako dotknutú stranu, ktorú kritizuje. Keďže tak neurobil, výsledkom je jednostranný článok plný nepravdivých dohadov. Aké sú fakty? Ministerstvo vnútra vyhlásilo 17. júna 2011 verejné obstarávanie na nákup áut nižšej triedy. Súťažné podklady si vyžiadalo 20 uchádzačov. V nich sme uviedli povinnú výbavu vozidla, minimálne požadované vybavenie vozidla (napríklad ABS alebo centrálne zamykanie). Uviedli sme tiež doplnkové požadované príslušenstvo a výbavu za príplatok (napríklad svetelné a zvukové výstražné zariadenie alebo označenie vozidla príslušnosti k policajnému zboru) alebo voliteľné doplnkové príslušenstvo za príplatok (napríklad alarm alebo palubný počítač). V podkladoch sme tiež uviedli, že požadujeme, aby uchádzač uviedol aj ďalšie voliteľné príslušenstvo a voliteľnú výbavu za príplatok podľa ponuky uchádzača. Nechceli sme stanoviť presné voliteľné príslušenstvo, pretože každý uchádzač ponúka iné. Ak by sme zverejnili aj presné voliteľné príslušenstvo a voliteľnú výbavu o aký máme záujem, zvýhodňovali by sme tak konkrétneho uchádzača. Odmietame však tlaky akýchkoľvek uchádzačov na ovplyvňovanie verejných súťaží. Verejné obstarávanie bolo transparentné a neboli voči nemu vznesené žiadne námietky od žiadneho z dvadsiatich záujemcov. Ponuky nám predložili dvaja uchádzači. Obálky s ponukami sa za prítomnosti 5 členovi komisie otvárali 3. augusta. Súčasťou verejného obstarávania bola elektronická aukcia, ktorá sa uskutočnila 19. septembra. Cieľom elektronickej aukcie bolo vysúťažiť čo najnižšiu cenu vozidiel. Vďaka elektronickej aukcii nám spoločnosť Škoda Auto ponúkla nižšiu cenu jedného vozidla o 1400,- EUR resp. 2200,- EUR, teda v prípade Škody Fabia 1,2 je cena 9066,- EUR s DPH a v prípade Škody Fabia 1,6 11.166,- EUR s DPH. Konštatovanie v článku na www.autoforum.cz, že „nákup musel byť ušitý na mieru pre zariadenie Multaradar“ je klamstvom. V súťažných podmienkach na výber dodávateľa áut nižšej triedy nefiguroval zabudovaný radar a už vôbec nie s konkrétnymi parametrami, ktoré by spĺňal len jeden dodávateľ. Ide o doplnkovú výbavu, ktorú sme sa rozhodli zakúpiť pre niektoré autá dopravnej polície na boj proti cestným pirátom. Výber výrobcu zabudovaných radarových meračov je vo výlučnej kompetencii dodávateľa áut, v tomto prípade Škoda Auto. Rovnako klamstvom je aj konštatovanie, že „stačilo zadať do podmienok pre výber dodávateľa tohto príslušenstva podmienku, ktorú spĺňa len Multaradar a nákup bol ospravedlnený bez ohľadu na cenu.“ V súťaži nebola žiadna podmienka o zabudovaných radarových meračoch. Keby autor článku oslovil Ministerstvo vnútra SR ako dotknutú stranu, tak by takéto lživé obvinenie nemohol zverejniť. Faktom tiež je, že toto zariadenie dokáže naraz namerať autá v troch jazdných pruhoch, na rozdiel od predchádzajúcich zabudovaných radarov je neviditeľné a je odolné voči tzv. anti-radarom. Spoločnosť Škoda Auto nám v zozname ďalšej voliteľnej výbavy a príslušenstva za príplatok ponúkla napríklad aj balistickú ochranu vozidla, cestný radarový rýchlomer, diódový panel alebo diódové svetlá. Ide o voliteľnú výbavu, to znamená, že nie všetky vozidlá ňou musia byť vybavené. Od podpísania rámcovej zmluvy so spoločnosťou Škoda sme podpísali 3 kúpne zmluvy na vozidlá Škoda Fabia. V novembri sme podpísali kúpnu zmluvu na nákup 90 nových áut. Pričom len 20 z nich, Škoda Fabia 1, 2 TSI 63 kW v prevedení hatchback má zabudovaný cestný radarový rýchlomer Multaradar CD. V tom istom mesiaci sme si objednali ďalších 10 vozidiel Škoda Fabia. Tieto však nemali zabudované cestné radary. V decembri sme podpísali ďalšiu kúpnu zmluvu. Na nákup 1 Škody Fabia 1,2 TSI 63 kW a 1 Škody Fabia 1,4 TSI 132 kW. Obe autá majú zabudovaný cestný radarový rýchlomer Multaradar CD. Vozidlá budú slúžiť dopravným policajtom na celom Slovensku ako aj špeciálnemu dopravnému oddeleniu odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru. Vozidlá s balistickou ochranou by mali slúžiť všetkým policajným útvarom v prípade prenasledovania ozbrojených páchateľov alebo pri iných nebezpečných zásahoch. Ministerstvo vnútra nemá podpísanú rámcovú zmluvu na nákup zabudovaných cestných radarových rýchlomerov. Túto výbavu môžeme nakupovať len ako zabudovanú súčasť vozidiel na základe rámcových zmlúv na nákup vozidiel. Nákup akýchkoľvek iných radarových meračov, ktoré neboli predmetom verejného obstarávania by bolo v priamom rozpore s podmienkami verejnej súťaže ako aj zákona o verejnom obstarávaní, čo ministerstvo vnútra dôrazne odmieta. Navyše výrobcovia áut zakazujú konštrukčné zásahy do vozidiel ako je napríklad externé zabudovanie meračov inými subjektmi ako je samotný výrobca auta. Porušenie tohto zákazu má za následok stratu záruky. Rovnako lživé je aj obvinenie autora, že nákup bol predražený. Pre porovnanie: spoločnosť ZŤS Elektronika SKS s.r.o. zapožičalo v októbri minulého roka zabudované radary značky RAMER 10C pre vozidlá Krajského riaditeľstva PZ v Košiciach. V zmluvách o výpožičke zverejnených v Centrálnom registri zmlúv je zo strany požičiavateľa vyčíslená hodnota tohto typu zariadenia vo výške 45 600,- EUR s DPH. Cena Multaradaru uvádzaného v článku je 44 544,- EUR s DPH. Návratnosť investície za jeden takýto merač vypočítalo Prezídium Policajného zboru na základe počtu odhalených priestupkov na 6 mesiacov. Napriek zjavným faktom, aby nevznikli žiadne pochybnosti, minister vnútra D. Lipšic vydal pokyn na pozastavenie plnenia predmetnej zmluvy a poveril Sekciu kontroly a inšpekčnej služby MV SR na vykonanie kontroly v prípade tohto verejného obstarávania. Na základe výsledkov kontroly rozhodne rezort o tom, či zmluvu zruší, alebo bude pokračovať v jej plnení. Dovtedy MV SR nenakúpi autá so zabudovaným radarom na základe tejto zmluvy. Ak by kontrola preukázala akékoľvek pochybenie alebo podozrenie z netransparentného konania, minister vnútra vyvodí zodpovednosť voči zamestnancom rezortu. MV SR už v minulosti ukázalo, že dokáže rázne konať v prípade akýchkoľvek zlyhaní jednotlivcov.

Nová pojmológia- 361.000 unikátnych divákov

Nová pojmológia-
361.000 unikátnych divákov
Spravodajská televízia TA3 uviedla včera v premiére novú reláciu Klub 3. Diskusná relácia na politické témy pod moderátorskou taktovkou Anny Ghannamovej odštartovala pozitívne. Relácia Klub 3 je novým formátom, ktorý vysiela TA3 od začiatku roka každý utorok v čase od 21.10 do 22.30 h. „Ide o politickú diskusiu, ktorej ambíciou je hľadať skutočné riešenia skutočných problémov tejto krajiny, a teda konkrétnymi otázkami na politikov hľadať konkrétne príčiny a riešenia," hovorí Martin Halanda, zástupca generálneho riaditeľa pre program. „Teší nás, že sa relácia stretla s pozitívnym diváckym ohlasom, čo je pre nás výzvou,“ dopĺňa Martin Halanda. Reláciu si včera pozrelo takmer 361.000 unikátnych divákov. Zaujímavé percentá relácia dosiahla aj v niektorých špecifických kategóriách. Relácia dosiahla takmer 7-% podiel v kategórii Bratislava 18+ a 12-% podiel v kategórii manažérov. Včerajšími hosťami premiéry Klubu 3 boli lídri politických strán – Róbert Fico, Ján Figeľ a Béla Bugár. Mikuláš Dzurinda sa pre pracovné povinnosti ospravedlnil. Spolu diskutovali na tému Kam kráča Slovensko nielen v roku 2012.

RADA RTVS

RADA RTVS

TLAČOVÁ RADA NEWS

TLAČOVÁ RADA NEWS
Tlačová rada Slovenskej republiky sa v utorok 17. januára stretla na prvom tohtoročnom zasadnutí. Po prerokovaní a schválení výročnej správy za rok 2011 sa venovala šiestim podnetom, ktoré dostala koncom minulého roku. Prvý podnet podal Ing. Peter Benedikovič z Dobrej Vody na porušenie zásad novinárskej etiky uverejnením článku „Výstrel na Dobrej vode vyriešený“ zo dňa 18.8.2011 v regionálnom týždenníku Trnavský hlas. Prípad Rada odložila na predchádzajúcom zasadnutí a žalobcu požiadala o doplnenie podkladov. Po preštudovaní všetkých materiálov Rada rozhodla, že v tomto prípade nedošlo k porušeniu etického kódexu. Ďalšiu sťažnosť podal Alojz Novák z Dobrej Vody tiež na regionálny týždenník Trnavský hlas - na porušenie zásad novinárskej etiky uverejnením článku „Starosta Dobrej vody problémy nezvládol, podal demisiu“ zo dňa 8.7.2011. Rada sťažnosť odmietla (podľa § 8, ods. 2 Rokovacieho poriadku TR SR), pretože nepatrí do jej právomoci. Sťažnosť Jozefa Rusňáka z Novej Bane bola na porušenie zásad novinárskej etiky uverejnením reakcie na článok pod názvom „Žiadne fakty, navyše len polopravdy“ z č. 9/2010 v Novobanských novinách. Rada rozhodla, že v tomto prípade redakcia porušila etický kódex, a to konkrétne čl. III, odst. 1 („Novinár je povinný dôsledne si overiť každú informáciu, ktorú zverejní. Informácie si spravidla overí aspoň z dvoch od seba navzájom nezávislých zdrojov.“), a čl. IV, odst. 1 („Novinár... nesmie znižovať dobré meno, česť a dôstojnosť dotknutej osoby.“). Rada prejavila znepokojenie nad postupom Novobanských novín. Pre rovnaký stupeň sankcie – vyslovenie znepokojenia – sa rozhodla rada v ďalšom prípade, keď rozhodla, že Mesačník pre občanov mesta Liptovský Mikuláš – MIKULÁŠ porušil etický kódex, a to v čl. II, ods. 1 („Pre prácu novinára sú prvoradé hodnoty osobnej slobody, spravodlivosti a sluš­nosti. Vo svojej práci sa snaží o presadenie týchto hodnôt v spoločnosti.“) a ods. 2 („Hlavnými zásadami, ktorými sa novinár riadi vo svojej práci, sú nestrannosť, vyváženosť, objektivita, poctivosť, pravdivosť, zodpovednosť a dôsled­né overovanie faktov.“). Podnet podalo občianske združenie TATRY za uverejnenie článku „Mesto mrzí, že OZ Tatry jednostranne ukončilo spoluprácu“ zo dňa 16.9.2011 v č. 10/2011 v tomto mesačníku. Sťažnosť Petra Kurhajca sa týkala podnetu na porušenie zásad novinárskej etiky uverejnením článku „Samuel Spitzer sa do rodného domu na Michalskej ulici 25 vrátiť nemohol“ zo dňa 27.10.2011 v týždenníku Bratislavské noviny. Rada sťažnosť odložila s tým, že vyzve redakciu, aby jej predložila kópie dokumentov, ktoré vraj má k dispozícii a ktoré potvrdzujú pravdivosť uverejnených tvrdení. Posledný prerokovaný podnet poslal prof. Ján Košťálik, ktorý v súvislosti s rozhodnutím Tlačovej rady č.k. 8/2011 podal žiadosť na obnovenie konania, pretože podľa neho došlo k porušeniu novinárskej etiky. Rada vtedy konštatovala, že uverejnením článku „Svah v Kapušanoch bol vždy problematický. Podľa odborníka sa zosuvy dajú predvídať“ uverejneného v periodiku KORZÁR z 18.11.2010 a článku „Zosuvy sa dajú predvídať“ v periodiku ECHO 24.11.2010 nedošlo k porušeniu Etického kódexu Slovenského syndikátu novinárov účinného do 1. januára 2011. Rada teraz konštatovala, že nie sú dôvody na obnovu prípadu.

Zoči - voči Klubu 3

Zoči - voči Klubu 3

Včera to spustili dve televízie. STV začala so spoločensko-politickou diskusiou Zoči voči s skúsenám Richardom Dírerom .TA 3 zase takmer nespravodlivo zabudnutá Anna Ghannamová predstavila politickú diskusiu Klub 3. Obe relácie prekvapili iba v jednom- neboli ničím novým, neznamenanli žiaden posun pri vysielaní podobného žánru.

Námet na reláciu Zoči voči priniesol šéf publicistiky RTVS Ivan Kočner. Okrem účasti experta nevidím nijaký rozdiel medzi touo reláciou a reláciou Sito alebo De Facto. Navyše, ak v STV pod týmto názvom poslal ešte v roku 2008 námet na svoju politickú TV talkshow aj iný novinár a dokonca aj s demo verziou. Nepochopiteľná bola voľba bieleho štúdia, keďže biela je pri snímaní veľmi problematická, čo sa aj výrazne prejavilo. Zadné projekcie hostí sú psychologicky nevýhodné ,pretože nimi sa vytvára grafická nadvláda hostí nad moderátorom. Alô to sú len drobnosti. Dôležitejšie je to, že relácia nebola ničím novým, chýbala interakcia, využitie sociálnych sietí, priame reakcie divákov / Skype /. To, čím by jasne uázala, že STV dokáže komunikovať moderne , atraktívne a dynamicky. Vystrašený analytik nie je dynamickým prvkom. Čísla neočarili, hoci STV ich bude určite komunikovať ako vítazstvo. Lenže, ak v prime time televízia DOMA porazí dohromady Jednotku aj Dvojku- je nad čím rozmýšľať.

Zoči voči- 3% sledovanosť , 6,6 % podiel ,141 tisíc divákov .

S číslami bude spokojná TA 3. Na prime time slušné.

Klub3 - 1 %sledovanosť, 2,7 1 % podiel, 46 tisíc divákov.

Ale platí to isté, čo v prípade Zoči voči. Nemoderné, nedynamické a bez interaktivity. A tak sa dnes moderná televízia nerobí.A určite sa nerobí prenos s krematória so smútočnou výzdobou. Škoda. Ghannamovej politická relácia Ring na STV v roku 2002-2003 patrila určite k tomu najlepšiemu v tomto žánri.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ; 2. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 3. Šport- TV JOJ ; 4. NAJLEPŠIE POČASIE – TV JOJ ; 5. KRIMI- TV JOJ ; 6. Panelák – TV JOJ ; 7. Lampáreň – Markíza ; 8. Športové noviny – Markíza ; 9. Počasie – Markíza ; 10. Meteorit – Markíza ; 11. Súdna sieň- TV JOJ ; 12. Na telo – Markíza ; 13. Ťažko ho zabiť – Markíza ; 14. Nové bývanie- TV JOJ ; 15. Ja, legenda – Markíza ; 16. Rýchle Televízne noviny- Markíza .

17. 1. 2012

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Hlavné noviny v Slovinsku začali prechádzať pod spoločnú platobnú bránu projektu Piano, ktorý spoplatňuje prístup na ich webové stránky. Projekt už funguje na Slovensku, kde ho spustili vlani v máji. V Slovinsku Piano ponúkne neobmedzený prístup k článkom, považovaným za exkluzívne, za jednotný poplatok 1,99 eura týždenne, 4,98 eura mesačne alebo 48,9 eura ročne. Na Slovensku činí mesačný poplatok 2,90 eura. Osem veľkých slovinských vydavateľov, vrátane najväčšieho denníka Delo, sa pokúsi inkasovať za prístup k obsahu na svojom webe, pretože čitatelia čoraz viac dávajú prednosť online správam pred tlačenými novinami. Spoločnosť Piano Media uviedla, že projekt je na Slovensku úspešný.
Protizákonného odpočúvania telefónov sa v Británii zrejme dopúšťal aj bulvárny denník Daily Mirror, ktorého šéfredaktorom bol takmer desaťročie súčasný hviezdy moderátor americkej televíznej stanice CNN Piers Morgan. Vyhlásil to dnes Richard Wallace, terajší šéfredaktor Mirroru. Wallace uviedol komisii, vyšetrujúcej etiku britských médií, že prenikanie novinárov do odkazových schránok mobilných telefónov rôznych ľudí určite "mohlo" v období po roku 2000 prebiehať aj Mirrore. Súčasný šéf Mirroru však uviedol, že o odpočúvaní nemá žiadne informácie, a tvrdil, že "etické zásady" sú v kultúre redakcie týchto novín "zakorenené". Britské vyšetrovanie morálnych noriem v médiách, ktoré vedie sudca, bolo nariadené po odhaleniach, že dnes už nefungujúci týždenník News of the World mediálneho magnáta Ruperta Murdocha ilegálne odpočúval hlasové schránky celebrít, politikov a dokonca aj obetí zločinov - to všetko v snahe získať exkluzívne informácie na titulné stránky svojich novín. Niektoré z obetí však obvinili z odpočúvania mobilov aj ďalšie denníky a noviny. Isté Morganove vyjadrenia vyvolali podozrenie, že k prenikaniu do telefónov zrejme dochádzalo aj v denníku Daily Mirror, keď bol v rokoch 1995-2004 jeho šéfredaktorom. Morgan povedal na skoršom vypočúvaní vyšetrujúcej komisie, že je presvedčený, že ako šéfredaktor denníka Mirror nikdy ani len nepočúval protizákonne získané odkazy z hlasových schránok. Morgan komisii vysvetlil, že jeho skoršie poznámky, že "sa hackerských útokov dopúšťalo množstvo novinárov", boli založené na fámach a klebetách. Turecký súd odsúdil dnes na doživotný trest militantného nacionalistu Yasina Hayala za iniciovanie vraždy známeho novinára arménskeho pôvodu Hranta Dinka v roku 2007. Súd v Istanbule však zároveň oslobodil Hayala a ďalších obvinených z príslušnosti k teroristickej organizácii. Novinár Dink vyvolával hnev tureckých nacionalistov označovaním masového zabíjania Arménov počas prvej svetovej vojny za genocídu. Zastrelili ho pred kanceláriou jeho týždenníka Agos v Istanbule v januári 2007. Strelca Ogüna Samasta, ktorý mal v čase útoku len 17 rokov, odsúdili vlani v júli na takmer 23-ročné väzenie pre úkladnú vraždu. Hayal, známy militantný nacionalista, sa polícii priznal, že Samasta naviedol na vraždu novinára. Dinkov prípad pozorne sledovala Európska únia, keďže zvýšil obavy zo situácie ohľadom ľudských práv a demokracie v tejto krajine, ktorá sa snaží o vstup do EÚ. Podľa niektorých aktivistov súdny proces nedokázal osvetliť údajné kontakty podozrivých na štátnych predstaviteľov.

Copyright © TASR 2011

STV NEWS

STV NEWS
Témy, ktoré hýbu Slovenskom a problémy, ktoré vás trápia. Rozhlas a televízia Slovenska uvádza spoločensko-politickú diskusiu s obecenstvom Zoči voči - každý utorok na Jednotke striedavo s Annou Vargovou a Richardom Dírerom. Nový program na obrazovkách Slovenskej televízie má svoju premiéru už dnes večer v hlavnom vysielacom čase. Témy: Čo nás čaká v tomto roku? Naozaj len zdražovanie a vyššie dane? Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ-DS) verzus poslanec NR SR Peter Kažimír (SMER-SD) v relácii Zoči voči s moderátorom Richardom Dírerom dnes o 20:55 na Jednotke.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Krásy Slovenska, najstarší kontinuálne vychádzajúci časopis na Slovensku, prichádza k čitateľom aj s elektronickou verziou. Časopis sprevádza turistov a milovníkov slovenskej prírody aj kultúry od roku 1921. V súčasnosti vychádza ako dvojmesačník plnofarebne na 80 stranách vo formáte 160 x 237 mm v priemernom jednorazovom náklade 10.000 výtlačkov. O časopis je záujem aj v zahraničí, najmä u krajanov, preto sa rozhodlo vydavateľstvo zjednodušiť jeho distribúciu cez nový, elektronický kanál. "Krásy Slovenska boli doteraz vydávané len v printovej verzii celých 90 rokov, doba však ide vpred a v poslednom období sa fyzicky ani finančne nedala zvládnuť väčšia propagácia Krás Slovenska v zahraničí, takže pristúpili sme k elektronickej verzii. Veľmi veľa si od toho sľubujeme, hlavne to, že sa Krásy Slovenska dostanú prostredníctvom krajanských spolkov k ľuďom, ktorí majú záujem o Slovensko, ktorí sem radi prichádzajú a nedostáva sa im dostatok informácií o prírodných či kultúrnych krásach Slovenska," uviedol na dnešnej prezentácii časopisu pre TASR Daniel Kollár, predseda redakčnej rady vydavateľstva Dajama. Všetci predplatitelia elektronickej verzie časopisu Krásy Slovenska na rok 2012 budú mať vďaka unikátnemu prístupu do virtuálnej knižnice počas celého roka k dispozícii každé nové číslo. Zároveň na jeden rok získajú prístup do archívu, tvoreného 48 číslami vydanými v rokoch 2004 až 2011, aj k tematickým prílohám, ktoré vyšli v roku 2011. Redakcia prichádza aj s ponukou pre školy. "Uvedomujeme si, ako sú na Slovensku školy finančne podvyživené, aký je problém s kvalitnými učebnicami. Oslovili sme preto všetky základné a stredné školy a každej ponúkame bezplatný prístup ku Krásam Slovenska. V tomto roku chceme dať do elektronickej podoby všetky čísla od roku 1921," dodal pre TASR Kollár. Ukážka elektronickej verzie niektorých čísel bude k dispozícii aj počas trvania veľtrhu Slovakiatour 2012 v dňoch 19. až 22. januára v stánku vydavateľstva Dajama. Všetci záujemcovia si budú môcť vyskúšať jej výhody - vyhľadávanie v plných textoch, tvorba poznámok a záložiek či zvýrazňovanie textu. Zároveň bude na veľtrhu Slovakiatour 2012 inštalovaná aj výstava 90 rokov časopisu Krásy Slovenska, ktorá zachytáva históriu najstaršieho kontinuálne vychádzajúceho časopisu na Slovensku a na jednotlivých paneloch oboznamuje návštevníkov s oblasťami, ktorým sa časopis na svojich stránkach venoval počas 90 rokov. Na veľtrh pripravilo vydavateľstvo aj výstavu Genius loci s fotografiami Alana Hyžu, kde dvadsať významných slovenských osobností z oblasti kultúry predstavuje svoje krásy Slovenska.

Copyright © TASR 2011