DALITO!

20. 8. 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Nový internetový projekt VaseNoviny.sk, ktorý bol spustený v máji, rozšíril tento týždeň svoju ponuku o tituly vydavateľstiev 7Plus a Ecopress. Čitateľom tak k dispozícii pribudli online kópie denníkov Hospodárske noviny, Plus jeden deň či najčítanejšieho týždenníka Plus 7 dní. Portál každodenne ponúka nové čísla médií, ktoré si zákazníci môžu po registrácii zaplatiť prostredníctvom platobného systému PayPal alebo SMS správy. Po úhrade získavajú časovo neobmedzený prístup k zaplateným výtlačkom v elektronickej forme, ktorými môžu listovať a približovať na článok, ktorý ich zaujal. V podobnej forme boli výtlačky dostupné na stránkach niektorých médií aj predtým. Napríklad denník SME ich má umiestnené v spoplatnenej sekcii dennik.sme.sk, ktorá je dostupná len po tom, ako sa čitateľ zapojí do systému Piano. "Pri vzniku nás motivovalo to, že sa nám niekedy z vlastnej skúsenosti stalo, že sme si chceli kúpiť nejaké noviny a nikto po ne nechcel ísť do stánku. Dotlačila nás k tomuto nápadu ľudská lenivosť," priznal sa Marián Chovanec, riaditeľ prevádzkujúcej spoločnosti A SMS. Okrem ekonomických cieľov by mal projekt sledovať aj zámer ekologický, ktorý má pomôcť realizovať šetrenie papiera. Podľa Chovanca nový projekt nemožno porovnávať so systémom Piano, ktorý v súčasnosti spoplatňuje 34 služieb na deviatich internetových stránkach. "VašeNoviny sú kiosk, je to novinový stánok, ale v online prostredí," vysvetlil. Na stránke, ktorá je zatiaľ stále len v BETA verzii, sa podľa jeho slov do dnešného dňa zaregistrovalo niekoľko stoviek užívateľov, pričom ich počet má stúpajúci trend. "Momentálne finišujeme s redizajnom a ostrou verziou, ktorá by mala byť spustená už v blízkej budúcnosti," dodal. Zoznam zapojených médií by sa mohol v blízkej budúcnosti rozšíriť o ďalšie. "My rokujeme so všetkými denníkmi, respektíve všetkými vydavateľskými domami nielen na Slovensku, ale aj v Čechách. Teraz sa pripravuje niekoľko ďalších noviniek, nielen masové publikácie, ale aj špecializované," priblížil Chovanec.

Copyright © TASR 2011

Reklamná pauza, teraz sa môžete...

Reklamná pauza, teraz sa môžete...

19. 8. 2011

Zomrel Raoul Ruiz

Zomrel Raoul Ruiz

Renomovaný filmový režisér Raoul Ruiz zomrel dnes v jednej z parížskych nemocníc na následky komplikácií po pľúcnej infekcii vo veku 70 rokov. Filmár nakrútil počas takmer polstoročia trvajúcej umeleckej dráhy 113 snímok rôznej metráže, charakteru i kvality. V ostatných dvoch desaťročiach dostal aj príležitosť realizovať projekty so skutočnými stálicami strieborného plátna, vrátane Johna Malkovicha, Marcella Mastroianniho alebo Catherine Deneuve. Rodák z čílskeho Puerto Montt získal filmárske vzdelanie v argentínskom Santa Fe, aby si už za svoj štvrtý opus, snímku Tres tristes tigres odniesol v roku 1969 z MFF vo švajčiarskom Locarne hlavnú trofej - Zlatého leoparda. O tri desaťročia neskôr nakrútil režisér pozoruhodný film Čas znova nájdený s Catherine Deneuve, Emmanuelle Béart, Vincentom Perezom a Johnom Malkovichom. To už bol dlhši čas svetobežníkom. Po vojenskom puči v Čile v roku 1973 patril Ruiz totiž medzi tisícky občanov tejto krajiny, ktorí si zvolili namiesto života vo vojenskej diktatúre radšej exil. V jeho prípade sa druhou vlasťou stalo Francúzsko. Neprekvapuje tak, že smútok v súvislosti s filmárovým úmrtím vyjadril dnes aj najvyšší francúzsky predstaviteľ, prezident Nicolas Sarkozy. Z tvorby zosnulého v uplynulom desaťročí možno spomenúť napríklad snímky ako Silné duše s Laetitiou Casta, Stratené panstvo s Francoisom Cluzetom alebo Klimt s Johnom Malkovichom a Veronicou Ferres.
Copyright © TASR 2011

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Je popieranie alebo ospravedlňovanie zločinov spáchaných v nacistických koncentračných táboroch alebo komunistických gulagoch menším ohrozením mravnosti ako detská pornografia?" Ondrej Dostál

„ Nie je zrejme možné, aby každý, kto si rozhodnutia prečíta a nie je odborníkom v danej oblasti, veciam porozumel.“ Roman Vavro, hovorca Telekomunikačného úradu SR

TO JE R /TV / S !

TO JE R / TV / S !

18. 8. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Tieň škandálu s odpočúvaním sa približuje k mediálnemu magnátovi Rupertovi Murdochovi. Nové dokumenty, ktoré zverejnili britskí poslanci vyšetrujúci odpočúvanie telefónov britskými médiami, evidentne odporujú tvrdeniam bývalej pravej ruky šéfa spoločnosti News Corporation a spochybňujú svedectvo jeho syna Jamesa Murdocha pred parlamentným výborom. Medzi zverejnenými dokumentmi je aj list, podľa ktorého bola nezákonná špionáž v dnes už zrušených bulvárnych novinách News of the World všadeprítomná. Bývalý Murdochov dôverník Les Hinton v roku 2009 povedal, že nič nenaznačovalo, že by telefonáty odpočúval v nedeľníku aj niekto ďalší okrem jedného reportéra. V jednom z listov je však uvádzaný Hinton medzi ľuďmi, ktorí boli o odpočúvaní informovaní. Traja bývalí pobočníci tiež spochybňujú tvrdenia Jamesa Murdocha, že nebol plne informovaný o skutočnostiach uvedeného škandálu. Všetky dokumenty vzťahujúce sa k vyšetrovaniu škandálu britský parlament zverejnil na webovej stránke adrese: http://bit.ly/ovOSw3. Česká komerčná televízia Nova pripravuje nový kanál zameraný na mužských divákov. Jej žiadosť o udelenie licencie pre novú televíznu stanicu už má česká Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie (RRTV). Ako vyplýva z informácií webového portálu www.mediář.cz, vysielanie novej stanice s predbežne iba pracovným názvom Kanál by sa malo šíriť cez pozemné digitálne vysielače, ale aj káblové siete. Podľa slov predsedníčky RRTV Kateřiny Kalistovej sa na budúci týždeň uskutoční stretnutie predstaviteľov Novy a členov RRTV. Na programe ich schôdzky bude upresňovanie licenčných podmienok novej stanice. Ak by Nova licenciu dostala bude mať zo zákona 360 dní na spustenie nového kanála. Znalci pomerov predpokladajú, že v takom prípade by v ponuke pribudla ďalšia televízna stanica s názvom zaraďujúcim sa medzi už jestvujúce Nova, Nova Cinema a Nova Sport. Generálny riaditeľ TV Nova Jan Andruško sa iba v nedávnom rozhovore pre týždenník Euro nechal počuť, že ním riadená televízia pripravuje viac ako jeden nový kanál a ráta pre ne s časťou reklamného koláča, ktorá sa uvoľní po odobraní reklamy verejnoprávnym kanálom Českej televízie (ČT1 a ČT4, na ktorých reklama skončí zrejme v novembri). Zdroj: www.mediář.cz Americkému komikovi a moderátorovi televízie CBS Davidovi Lettermanovi pohrozili islamskí militanti na internete smrťou za žarty o zabitom vodcovi teroristickej siete al-Káida Usámovi bin Ládinovi a jeho nástupcoch. Oznámili to dnes americké médiá. Noviny New York Post citovali islamské webové fórum Šumuk al-Islam, kde sa objavila výzva adresovaná moslimom, aby Lettermanovi "zlomili väzy". Jej autor, častý prispievateľ na webové stránky džihádu, ktorý sa podpísal ako Umar z Basry, nazýva Lettermana "sionistom" a pýta sa: "Nie je medzi vami...niekto, kto by odrezal jazyk tomuto mizernému Židovi a navždy ho umlčal?" Letterman v skutočnosti nie je Žid, uviedla agentúra DPA. Autor hrozby reagoval na to, čo Letterman podľa neho urobil po tom, ako americká armáda 5. júna oznámila, že pri útoku jej bezpilotného lietadla v Pakistane zahynul jeden z lídrov al-Káidy Iljás Kašmírí. Umar z Basry napísal, že Letterman sa zmienil o Usámovi bin Ládinovi i Kašmírím a gestom na svojom krku naznačil, ako Kašmírí zomrel. Televízia CBS ani moderátor sa k hrozbe nevyjadrili. Americké bezpečnostné zdroje ju však zobrali vážne. Letterman bol cieľom podobných hrozieb aj v minulosti. Bývalého produkčného spravodajstva televízie CBS odsúdili v roku 2009 nepodmienečne za pokus vydierať moderátora. Vyhrážal sa Lettermanovi, že odhalí jeho intímne vzťahy s členmi jeho televízneho štábu. A v roku 2005 poslal súd do väzenia bývalého maliara z Lettermanovho ranča v Montane, ktorý pripravoval únos jeho syna s dojkou. Geert Wilders, šéf holandskej antiimigračnej a protiislamsky zameranej Strany slobody (PVV) požiadal novinárov, ktorí majú záujem o účasť na tlačovej konferencii jeho strany, aby dopredu zaslali svoje mená aj svoje osobné údaje, vrátane rodného čísla. Zdôvodňuje to obavami s teroristických útokov. O netradičnej požiadavke Geerta Wildersa dnes informovala holandská tlačová agentúra GPD, ktorá spresnila, že žiadať niekoho o poskytnutie rodného čísla je v Holandsku nezákonné. A takáto žiadosť od lídra vládnej politickej strany je absolútne neakceptovateľná. Strana slobody sa však bráni tvrdením, že sa najskôr poradila s národným koordinátorom pre boj proti terorizmu ako aj s kráľovskou a diplomatickou bezpečnostnou službou (DKDB), ktorá je priamo zodpovedná za lídrov politických strán a teda aj za Geerta Wildersa. “Chceme vedieť, kto chodí na tlačové konferencie a rodné číslo je najistejším spôsobom ako to zistiť,” vyjadril sa hovorca bezpečnostných služieb pre GPD.

Copyright © TASR 2011

Zomrel Gualtiero Jacopetti

Zomrel Gualtiero Jacopetti
Taliansky dokumentarista Gualtiero Jacopetti zomrel v stredu večer doma v Ríme vo veku 91 rokov. Informovali o tom dnes médiá z Apeninského polostrova. Jacopetti sa na medzinárodnej scéne presadil v roku 1962, keď horká koláž Mondo Cane, ktorú nakrútil s kolegami Paolom Cavarom a Francom Prosperim, zaujala aj na MFF v juhofrancúzskom Cannes. V snímke nechýbali šokujúce zábery afrických obradov či následkov jadrových pokusov pre zvieraciu ríšu, o rok neskôr vzniklo jej pokračovanie s názvom Mondo Cane 2. Rodák zo severného Toskánska, ktorého pochovajú na protestantskom cintoríne v talianskej metropole, kde našli miesto posledného odpočinku napríklad aj britský básnik John Keats (1795-1821) či syn Johanna Wolfganga Goetheho August (1789-1830), mal na konte aj ďalšie diela, na ktorých spolupracoval zväčša s Prosperim. Jedným z ich veľmi kontroverzne vnímaných diel bola snímka Africa Addio (1966) o konci koloniálnej éry na čiernom kontinente.

Copyright © TASR 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Rušenie koncesionárskych poplatkov je podľa bývalého ministra kultúry Mareka Maďariča od začiatku populistickou a mediálnou hrou koalície, špeciálne SaS. Bližšie sa ale k avizovanému kroku nechce vyjadrovať, a to až do doby, kedy konečnú podobu novely zákona o Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS) nebude reálne schvaľovať parlament. Koncesie by sa mali zrušiť najneskôr od januára 2013. "Každopádne RTVS bez koncesionárskych poplatkov financované iba zo štátneho rozpočtu bude znamenať štátnu televíziu a štátny rozhlas so všetkými možnými predvídateľnými aj nepredvídateľnými dôsledkami," upozornil. Podpredseda Smeru-SD nesúhlasí ani s tvrdením súčasného šéfa rezortu kultúry Daniela Krajcera (SaS), že novým nastavením financovania sa zníži priestor na politický vplyv a tlak na manažment RTVS. Ako poznamenal, na fungovanie tohto média ani v súčasnosti nepostačuje 90 miliónov eur, ktoré majú byť v budúcnosti garantované zo štátneho rozpočtu. "Takže tam bude stále vôľa nad rámec zákona, konkrétneho ministra financií, ministra kultúry, respektíve celej vlády, či dá viac ako tých 90 miliónov a koľko dá," podotkol pre TASR. Zároveň poukázal na základný ekonomický princíp, že ten, kto financuje, tak aj rozhoduje. Podľa neho dôsledky tohto kroku nie sú celkom premyslené. V tejto súvislosti ako negatívny príklad takéhoto spôsobu financovania verejnoprávnych médií uviedol televíziu v Maďarsku. Maďarič odmietol aj ďalší argument, ktorým vláda obhajovala zrušenie koncesionárskych poplatkov. Jedným z dôvodom má byť pozitívny dopad na domácnosti, ktoré by to pocítili na svojom rozpočte. V súčasnosti je to pre fyzické osoby mesačne 4,64 eur. "To je len optický dojem, ale bude to chýbať niekde inde. Budú to stále peniaze daňových poplatníkov, pretože štátny rozpočet vzniká príspevkami fyzických a právnických osôb prostredníctvom daní. Takže to bude naďalej platené z peňazí občanov," uzavrel.

Copyright © TASR 2011

Blahoslavený

Blahoslavený
Jasným a korektným nastavením financovania Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS), tak ako to dnes schválila vláda, sa podľa ministra kultúry Daniela Krajcera (SaS) znižuje priestor na politický vplyv a tlak na jeho manažment. Vyhlásil to po skončení rokovania kabinetu. Ako dodal, súčasný výber koncesionárskych poplatkov z roka na rok klesá, takže nový návrh je udržateľnejší a korektnejší. Rovnako sa tým má, na rozdiel od minulosti, zabrániť zadlžovaniu tohto verejnoprávneho média. "Do budúcna tým eliminujeme jednorazové ad hoc dotácie zo štátneho rozpočtu, ktoré sa v minulosti využívali na dofinancovanie verejnoprávnych médií, ale zároveň slúžili aj na vytváranie politického tlaku na jednotlivé manažmenty," upozornil. Od roku 2013 by už nemala byť RTVS financovaná z dvoch zdrojov, teda z koncesií a na základe zmluvy so štátom, ale iba zo štátneho rozpočtu. Zákon garantuje minimálnu sumu vo výške 90 miliónov eur. Krajcer avizoval, že 1. január 2013, kedy by už nemali existovať koncesionárske poplatky, je najneskorší možný termín. Keďže ešte pokračujú rokovania o definitívnej podobe štátneho rozpočtu, budú sa hľadať možnosti na skoršie uskutočnenie tohto kroku. "Vzhľadom na stav verejných financií považujem za veľký úspech, že sme sa na tom dokázali zhodnúť," poznamenal. Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ-DS) dodal, že v návrhu rozpočtu na roky 2012 až 2014 sa s tým nepočíta. "Zároveň sa ale môže vytvoriť priestor ďalšími opatreniami, ktoré sú možné či už na strane príjmov alebo výdavkov," deklaroval. Pre RTVS by malo na základe predmetného návrhu ísť každý rok 14 miliónov eur. Šéf rezortu kultúry vymenoval niekoľko dôvodov, ktoré viedli vládu k zrušeniu koncesií. Jedným z nich je pozitívny dopad na domácnosti, ktoré to majú pocítiť na svojom rozpočte. Odbremenia sa aj tí, ktorí nevyužívajú služby verejnoprávnych médií. Nový systém zároveň podľa Krajcera rieši trvalo klesajúce príjmy z koncesionárskych poplatkov. Každá fyzická osoba, ktoré je koncovým odberateľom elektriny v byte alebo rodinnom dome, v súčasnosti mesačne platí 4,64 eura. Dôchodcovia o polovicu menej. Rovnakú sumu uhrádzajú zamestnávatelia, ktorí majú od troch do deviatich zamestnancov. Ak zamestnávajú od 10 do 49 zamestnancov, tak odvádzajú 18,58 eura. Pri vyše tisícke zamestnancov to predstavuje 464,71 eura.
Copyright © TASR 2011

Niečo k Jitke

Niečo k Jitke
RTVS má konečne človeka, ktorý je všeobímajúcim všeumelom. Veď , posúďte, kto iný by vedel robiť naraz také činnosti ako :posudzovanie odborných a komunikačných znalostí pre výkon práce, vedenie psychologického okienka, riešenie internetových dotazov respondentov, príprava na jazykové školenie našich spriatelených rozhlasových staníc v Maďarsku, Ukrajine, Rumunsku, Srbsku, ktoré vysielajú pre menšinu Slovákov , vedenie tréningového programu objednaných moderátorov. Postupný odposluch vysielania podľa okruhov a vyhodnotenie nedostatkov,psychologické okienko na základe odposluchov vysielania na okruhoch SRo v spolupráci s Jazykovedným ústavom Ľ. Štúra a externými lektormi SRo, vstupný analyzačný rozhovor s redaktorom centra spravodajstva, organizácia zahraničných redaktorov v rámci Grand Prix Svetozára Stračinu, vstupný analyzačný pohovor s potencionálnou redaktorkou a aj návšteva STV a príprava podkladov na hromadné prepúšťanie ? Uznajte. Škoda, že dotyčný človek nie je psychológ a ani odborník na médiá, jazyk, či komunikáciu. Dotyčný človek síce vlastní nielen kozmetické a psychologické centrum, robí aj preventívne rehabilitačné a dermato – kozmetické zásahy a ponúka kozmetické služby a masáže v hladine Alfa. Ako stvorené pre hromadné prepúšťanie v RTVS. Ako málo stačí.
Pravda bude inde, možno blízka známej nielen realitnej spoločnosti.

Pre Andreja M.

Pre Andreja M.
ZDF (Druhá nemecká televízia) je nemeckéceloštátne verejnoprávne televízne vysielanie. Je to nezávislá nezisková organizácia pod vedením 16 spolkových krajín. ZDF prevádzkuje aj ZDFvision - digitálnu skupinu kanálov, v prevádzke sú od roku 1997. Platforma sa vysiela cez satelit (ASTRA 1H) a kábel, a nesie hlavný kanál ZDF, 3sat a partnerské kanály KI.KA, dva kanály partnerom radio a radio Nemecko Nemecko Kultur, rovnako ako tri digitálne tematické kanály: ZDFneo ponúka pestrú zmes zábavy, dokumentov, medzinárodné filmy , hudbu a komédiu. Je určený pre cieľovú vekovú skupinu 25 až 49 . ZDFinfokanal predstavuje non-fiction z oblasti umenia, vedy, ekonomiky, životného prostredia, zdravotníctva, publicistiky a spravodajstva. ZDFkultur poskytuje priestor pre divadlo, tanec, koncerty, operu ,kabaret, ale aj populárnu hudbu a hry.
ZDFmobil je skupina kanálov digitálneho pozemného vysielania (DVB-T), a zahŕňa ZDF, 3sat, KI.KA / ZDFneo (časovo zdieľané) a ZDFinfokanal. ZDF je tiež k dispozícii na všetkých súčasných a budúcich mobilných platforimáchvysielania (DMB a DVB-H).
Audience shares 2010
ZDF 12.7 ,
partner channels 3 sat/ARTE/KI.KA/PHOENIX) 4.2 , Das Erste (ARD) 13.2 , RTL 13.6 , Sat 1 10.1, Pro Sieben 6.3 , Vox 5.6 , RTL 2 3.8, Kabel 1 3.9 , 7 regional ARD 13.0, others 13.6 .

17. 8. 2011

Zomrel Nikita Jemšanov

Zomrel Nikita Jemšanov
Pri čelnej zrážke dvoch osobných automobilov prišli dnes ráno v Moskve o život štyri osoby. Jednou z obetí je známy filmový herec, rodák z Petrohradu Nikita Jemšanov (28), ktorý si zahral vo viacerých pozoruhodných snímkach ruskej kinematografie. Vážne zranenia utrpeli pri nehode ďalší štyria ľudia. Dejiskom čelnej kolízie bol moskovský vnútorný obchvat Sadovoje. Časť motoristov dosahuje na tejto v oboch smeroch šesťprúdovej komunikácii v ranných hodinách nezriedka rýchlosť okolo 100 km/hodinu. Podľa informácií ruských médií zavinil nehodu vodič automobilu typu Mercedes, z ktorého okamžite odstránili ŠPZ, naznačujúcu, že ide o vozidlo vysokopostavenej osobnosti alebo centrálneho úradu. Bezpečnostné zložky však tvrdia, že spomínaný Mercedes už pri jazde nebol označený poznávacou značkou. Podľa nich nedošlo k tomu, že by vozidlo s osobitým registračným číslom pokračovalo v jazde predbiehajúc kolónu v protismere. Príčinou ťažkej dopravnej nehody bolo, že vodič stratil kontrolu nad Mercedesom.
Copyright © TASR 2011

ANTIEURÓPA V AKCII

ANTIEURÓPA V AKCII
Vláda odobrila zrušenie koncesií za verejnoprávne médiá - Rozhlas a televíziu Slovenska (RTVS) a ich nahradenie každoročným príspevkom zo štátneho rozpočtu. Predkladateľ návrhu novely zákona o RTVS minister kultúry Daniel Krajcer (SaS), v nej navrhol zrušenie súčasných hlavných zdrojov RTVS - tzv. koncesií a aj príspevku od štátu poskytovaného na základe zmluvy so štátom. Po novom ich má nahradiť každoročný príspevok zo štátneho rozpočtu. Vláda však posunula navrhovanú účinnosť zmeny z 1. januára 2012 na 1. januára 2013. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) pripúšťa, že termín účinnosti sa môže v parlamente opäť zmeniť na rok 2012, ale len za predpokladu, že sa nájdu náhradné zdroje, ktorý by vykryli výpadok v rozpočte. Ministerstvo kultúry SR chce novelou okrem zrušenia koncesií presadiť aj zvýšenie platu generálneho riaditeľa RTVS zo štvornásobku na sedemnásobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve. Ako ministerstvo kultúry upozornilo v dôvodovej správe k novele, "generálny riaditeľ Slovenského rozhlasu a generálny riaditeľ Slovenskej televízie mali podľa predchádzajúcej právnej úpravy nárok na mzdu vo výške dvojnásobku platu poslanca Národnej rady SR, čo je šesťnásobok priemernej mesačnej mzdy". Výška ročného príspevku pre RTVS sa má odvíjať od hrubého domáceho produktu SR. Podľa návrhu bude dostávať 0,142 percenta z HDP. Keďže rozpočet RTVS sa pripravuje skôr ako je známa výška hrubého domáceho produktu za konkrétny kalendárny rok, výška príspevku sa bude odvíjať od výšky HDP spred dvoch rokov. Podľa pôvodného návrhu by v roku 2012 RTVS hospodáril so sumou 93 578 000 eur, keďže hrubý domáci produkt za rok 2010 bol 65,9 mld. eur. V prípade nepriaznivej ekonomickej situácie krajiny bude štát podľa novely povinný poskytnúť RTVS sumu stanovenú na 90 000 000 eur, čo je minimum potrebné pre zabezpečenie hlavnej činnosti verejnoprávneho média. V tomto roku chce RTVS na koncesionárskych poplatkoch vybrať podľa platného rozpočtu 75 miliónov eur, čo je o milión menej, než v roku 2010. Celkové príjmy majú dosiahnuť do 100 miliónov, výdavky sú naplánované na 105 miliónov. Zrušenie koncesionárskych poplatkov už v minulom volebnom období v parlamente navrhovali poslanci za SDKÚ. Počítali však so štedrejším modelom - rozhlas a televízia by spoločne dostali 0,9 percenta celkových výdavkov zo štátneho rozpočtu, podľa tohtoročného rozpočtu by to bolo 152,6 milióna eur. Zrušenie koncesionárskych poplatkov má podporu premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ). Prezentovala ju 28. júna počas odpočtu ministra kultúry Daniela Krajcera (SaS) po prvom roku na čele rezortu. Zrušenie úhrad za služby verejnosti, tzv. koncesionárskych poplatkov, má podľa Radičovej dva významy - má zabezpečiť štandardné financovanie verejnoprávnych médií a znamená aj zvýšenie čistého príjmu občanov. "Preto ten záujem je nielen z rezortu kultúry, ale samozrejme aj záujmom vlády Slovenskej republiky. Ak máme možnosti, ako zvyšovať čistý príjem občanov, určite ich celá vláda víta," konštatovala koncom júna predsedníčka vlády. Návrh novely zákona o RTVS zároveň obsahuje bod, podľa ktorého bude programový koncept vysielania RTVS na príslušný rok obsahovať aj podiel vysielacieho času programom v jazykoch národnostných menšín a etnických skupín žijúcich v SR. Navrhuje taktiež, aby generálny riaditeľ RTVS musel radu RTVS písomne informovať iba o tých zámeroch uzavrieť zmluvu, ak je zmluvné plnenie na vyše 100 000 eur. Táto zmena podľa MK SR má predísť "neprimeranej administratívnej záťaži pre orgány Rozhlasu a televízie Slovenska".

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Inštitút hospodárskej politiky (IHF) kritizuje návrh na zrušenie koncesionárskych poplatkov, o ktorom dnes rokovala vláda SR. Zámer je podľa IHF v rozpore s jej strategickým cieľom, ktorým je fiškálna konsolidácia návrhu novely zákona o Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS). Navyše bude mať negatívny vplyv na verejné financie. "Uvedený návrh totiž má priamy vplyv na zvýšenie deficitu verejných financií o 152 miliónov eur každoročne, počnúc rokom 2012," tvrdí riaditeľ IHF František Palko. Cieľom novej legislatívnej iniciatívy je zrušenie úhrad za služby verejnosti, ktoré poskytuje Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS). Platby majú nahradiť priame výdavky zo štátneho rozpočtu. Negatívny vplyv bude podľa Palka vo výške 76 miliónov eur na strane príjmov a aj na strane výdavkov. "V doložke vplyvov na rozpočet verejnej správy však uvedený legislatívny návrh uvádza ako rozpočtovo nekrytý vplyv iba 76 miliónov eur na strane výdavkov, pričom abstrahuje od zníženia objemu týchto poplatkov na strane verejných príjmov, ktorý sa tento rok očakáva vo výše 76 miliónov," vysvetľuje Palko. IHF zároveň kritizuje naviazanie rozpočtu RTVS na vývoj hrubého domáceho produktu. Takýto model je podľa Palka v rozpore so základným princípom rozpočtovej politiky. "Nie je totiž možné stanoviť jeho výšku bez ohľadu na skutočné rozpočtové potreby daného subjektu verejnej správy a rozpočtové možnosti verejných financií," dodal Palko. Návrh ministerstva kultúry navyše podľa neho nie je v súlade s návrhom rozpočtu verejnej správy Slovenskej republiky na roky 2012 až 2014, ktorý so zámerom neráta. Takisto vnáša neistotu do financovania RTVS, pretože by ním bola uskutočnená priama finančná závislosť od štátneho rozpočtu. "A to nezmení ani zákonom stanovené naviazanie výdavkov na vývoj hrubého domáceho produktu," dodáva Palko.
Copyright © TASR 2011

TÚ SR NEWS

TÚ SR NEWS
Telekomunikačný úrad (TÚ) SR povolil spoločnosti Towercom, a.s., skúšobnú prevádzku digitálneho terestriálneho televízneho vysielania druhej generácie (DVB-T2). Povolený vysielač Bratislava - Kamzík bude využívať K66. Povolenie nadobudlo právoplatnosť 16.8.2011. Povolenie je platné do 30.9.2011. TÚ SR na základe žiadosti spoločnosti Towercom, a.s., v povolení uviedol "systém zdrojového kódovania MPEG-2 alebo MPEG-4". Vysielač má povolený maximálny výkon ERP v nulovej rovine 49 888 W a vertikálnu polarizáciu. Informáciu TASR poskytol hovorca TÚ SR Roman Vavro.
Telekomunikačný úrad (TÚ) SR vydal v súvislosti so zápasom play-off Európskej ligy UEFA 2011/2012, ktorý sa uskutoční vo štvrtok 18. augusta 2011 v Bratislave, spoločnosti LIVESAT SRL z Talianska krátkodobé povolenie na prevádzku pozemnej stanice satelitnej služby SNG a povolenie pre rádiostanice slúžiace na komunikáciu členov štábu. Uvedené povolenia umožnia uskutočniť priamy televízny prenos futbalového zápasu ŠK Slovan Bratislava proti AS Rím pre talianskych divákov.
Copyright © TASR 2011

RADA RTVS

RADA RTVS
Celá inštitúcia Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) hospodárila za prvých sedem mesiacov roku 2011 s prebytkom 6,9 milióna eur. Z toho Slovenská televízia (STV) mala prebytok približne 7,29 milióna eur a Slovenský rozhlas (SRo) schodok asi 300.000 eur. Radu RTVS dnes o tom informoval ekonomický riaditeľ verejnoprávneho média Peter Ondro. Členovia rady dnes prerokovali aj správu o hospodárení inštitúcie v prvom polroku. Z hľadiska čerpania rozpočtu v tomto období mal RTVS prebytok vo výške 5.441.035 eur, a to aj napriek tomu, že médium stále nedostalo peniaze na vykrytie 45-miliónového dlhu. Rezort financií pritom navrhoval na tento účel vyčleniť dodatočných 24 miliónov eur. "Vzhľadom na to, že v rovnakej výške bola strata už premietnutá v deficitoch predchádzajúcich rokov, keď sa táto strata vytvorila, v súčasnosti uhradenie vyššie uvedenej straty už nebude zvyšovať deficit verejných financií," konštatovalo vtedy vo vládnom materiáli Ministerstvo financií (MF) SR. "Ten systém sa čiastočne ozdravil, ale zároveň to znamenalo, že sme neinvestovali ani do programu, ani do obnovy technológií a techniky tak, ako by bolo treba. A toto všetko sú otázky, ktoré bez toho oddlženia my nevieme vyriešiť," povedala dnes šéfka RTVS Miloslava Zemková, ktorá verí, že zásadné rozhodnutie v tejto otázke by mohlo padnúť už v septembri. Vzhľadom na to, že aj po realizácii tejto čiastky by RTVS stále ostával v dlhu okolo 20 miliónov eur, podľa generálnej riaditeľky bude musieť médium počítať s pomalšou technickou obnovou. "Teraz pripravujeme ďalšiu zmluvu so štátom na rok 2012 a aj to je možnosť, ako čiastočne sanovať tieto investície," dodala Zemková. Verejnoprávne médium Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) by mohlo ukončiť proces hromadného prepúšťania skôr, ako pôvodne predpokladalo, teda v apríli budúceho roka. "My by sme ho chceli po prerokovaní s odbormi ukončiť buď koncom septembra, alebo v októbri tohto roka, a to z toho dôvodu, že Zákonník práce umožňuje u veľkého zamestnávateľa prepúšťať až 30 zamestnancov mesačne bez toho, aby išlo o hromadné prepúšťanie," povedala dnes generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková po zasadnutí Rady RTVS. Po zlúčení Slovenského rozhlasu (SRo) a Slovenskej televízie (STV) zamestnávalo médium približne 1600 ľudí, konečný stav, ktorý by "telerozhlas" chcel dosiahnuť, je asi 1200 zamestnancov. "To naozaj nemusíme riešiť hromadným prepúšťaním. Je to stav, o ktorom hovoríme v horizonte dvoch rokov," povedala Zemková. V prvom polroku 2011 sa počet zamestnancov RTVS znížil o 144 ľudí. V priebehu hromadného prepúšťania v júni a júli verejnoprávne médium opustilo na základe dohody 53 ľudí a ďalších 22 ľudí dostalo výpoveď, z toho 23 bolo zo SRo a 52 z STV. Časť z celkového počtu odídených inštitúciu opustila ešte pred spustením hromadného prepúšťania na základe dohody. "Niektorí ľudia, vediac, že príde k hromadnému prepúšťaniu, uzavreli s nami dohodu," vysvetlila šéfka RTVS. Proces hromadného prepúšťania v RTVS odštartoval v apríli 2011 potom, ako verejnoprávne médium túto otázku prerokovalo s odborovými organizáciami a Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny. Prvé výpovede z pracovného pomeru sa začali zamestnancom doručovať začiatkom júna. V rámci prepúšťacieho procesu bola zároveň zrušená aj viac ako stovka neobsadených pozícií v oboch médiách. Medzi veľké zmeny, ktoré pripravuje Slovenská televízia (STV) od budúceho kalendárneho roka, by malo patriť aj spojenie spravodajských formátov Slovensko dnes a Správy STV. Na dnešnom rokovaní Rady RTVS to konštatoval programový riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj, ktorý považuje regionálne i celoplošné spravodajstvo za rovnako dôležité a hodnotné. "Chceme to spravodajstvo urobiť atraktívnejšie a pútavejšie," vysvetlil. Skrátenie Správ STV na 15 minút, ku ktorému príde na jeseň, podľa neho neohrozí počet podávaných informácií. "V tomto prípade skrátenie o sedem minút bude znamenať nie zníženie počtu informácií, ale ich vyššiu dynamiku a lepšie a kvalitnejšie spracovanie," zdôvodnil svoj postoj. Machaj dnes zároveň predstavil zmeny, ktoré by mali nastať na jeseň na Jednotke STV. Okrem už promovaného 14-dielového seriálu Zlomok sekundy, to bude 13-dielný Gympel.tv, ktorý sa bude vysielať v utorok o 21.00 h. "Predtým pôjde súťažný formát, ktorý, myslím si, vytvorí predpoklad nato, aby tento seriál mal dostatočný nábeh sledovanosti, aby zaznamenal dostatočný share," priblížil cieľ relácie Povedz pravdu. Program by mal doplniť i 90-minútový magazín pre ženy, ktorý bude mať aj informačný charakter, ale aj úspešné zábavné programy, ako 5 proti 5. Chýbať by nemala ani občianska publicistika. Novinkou v programe má byť aj Magazín RTVS a v druhej polovici septembra nový zábavný formát, ktorý sa bude podobať Hitu storočia. V cenníku komerčných prvkov je tento program označený ako "talkshow - glosovanie udalostí". "Situácia na Jednotke je krízová. Robíme všetky opatrenia tak, aby sme priniesli atraktívnejšie formáty, aby sme reprízové tituly, ktoré predstavovali takmer 90 percent vysielania, z Jednotky dostávali preč," uviedol Machaj. Výhodou STV v porovnaní s komerčnými stanicami má byť aj začiatok primetime reálne už o 20.05 h. Program Dvojky STV by sa výraznejšie meniť nemal. Najväčšou novinkou bude presun Správ a komentárov, ktoré budú trvať 20 až 25 minút a budú mať svoj stály časový slot o 21.30 h. Doplniť program okruhu by mali aj dokumentárne filmy, predovšetkým z BBC a Českej televízie. Spoločná sledovanosť dvoch okruhov STV minulý týždeň poklesla pod psychologickú hranicu desať percent. Machaj však na margo týchto údajov vyjadril presvedčenie, že toto číslo môže do konca roka 2012 dosiahnuť hranicu 15 percent. Členovia Rady RTVS sa zaoberali aj programovou štruktúrou verejnoprávnych rozhlasových staníc. "Celkovo sledovanosť rozhlasových staníc je v poriadku, tam sme zásadné zmeny na jeseň nepripravovali," komentoval Machaj.

Copyright © TASR 2011

Hlavne principiálne

Hlavne principiálne
Áno, zákon 546/2010 je v mnohých častiach amatérsky a nezodpovedajúci realite a vyzerá akoby ho robilo občianske združenie. Predovšetkým ustanovenie o tom, že zmluva nadobúda účinnosť deň po zverejnení v CR je v mnohých prípadoch nerealizovateľné a mimoriadne hlúpe .
RTVS tvrdila, že mala v úmysle odvysielať priamy prenos odvetného zápasu 3. predkola Európskej ligy UEFA 2011/2012 medzi FC Spartak Trnava a bulharským tímom Levski Sofia, ale z časových dôvodov nebolo možné odkúpenie práv zrealizovať, pretože RTVS by nemohla včas zverejniť zmluvu v Centrálnom registri zmlúv, čím by porušila zákon . Prečo potom tak zľahka odvysielala zápas Rakúsko - Slovensko, ktorý bol odvysielaný 10.8.2011 , ale zmluva podľa zákona 546/2010 začala platiť dnes ?

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. Tisíc a jedna noc – Markíza ; 2. FARMA – Markíza ; 3. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ; 4. Športové noviny – Markíza ; 5. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 6. NAJLEPŠIE POČASIE ; 7. Počasie – Markíza ; 8. WIPEOUT - SÚBOJ NÁRODOV – Markíza ; 9. ŠPORT- TV JOJ ; 10. Nočné Televízne noviny – Markíza ; 11. Panelák- TV JOJ ; 12. Hľadá sa MILIONÁR- TV JOJ ; 13. KRIMI NOVINY- TV JOJ ; 14. Úplná šupa – Markíza ; 15. Vykúpenie z väznice Shawshank- TV JOJ ; 16. Prvé Televízne noviny - Markíza ; 17. Tango a Cash – Markíza .

16. 8. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Proces, v ktorom kurdská televízna stanica Roj TV, disponujúca aj dánskou licenciou, čelí obvineniu z velebenia a podpory teroristickej organizácie, sa dnes začal v Kodani. Prokurátor Jakob Buch-Jepsen v úvode procesu zopakoval výhrady voči tomuto elektronickému médiu a konštatoval, že velebí a podporuje Stranu kurdských pracujúcich (PKK), ktorú Turecko, Spojené štáty i Európska únia vnímajú ako teroristický subjekt. Žalobca, ktorý viní hneď dva subjekty so sídlom v Dánsku, a to Roj TV a jej materskú spoločnosť Mesopotamia Broadcast A/S METV, požaduje odobratie licencie Roj TV a finančný trest. Obhajca Björn Elmquist v úvode procesu zdôraznil, že TV Roj akúkoľvek podporu PKK popiera. Pred súdnou budovou, v ktorej sa začal proces, vyjadrilo podporu obvinenému médiu niekoľko desiatok osôb.
Britskí poslanci zvažujú opätovné predvolanie Jamesa Murdocha, aby im odpovedal na dodatočné otázky týkajúce sa odpočúvania britským bulvárnym denníkom News of the World. Murdoch mladší riadi európsku časť mediálneho impéria svojho otca Ruperta Murdocha a minulý mesiac pred parlamentným vyšetrovacím panelom pod prísahou vypovedal, že nevedel o rozsiahlom odpočúvaní telefonátov denníkom News of the World, ktorý Murdochovcom patrí. Jeho svedectvo spochybnili bývalý šéfredaktor News of the World Colin Myler a bývalý právnik spoločnosti Tom Crone. Členovia výboru pre kultúru, médiá a šport dnes informovali, že sa im nepodarilo vyriešiť rozpory vo výpovediach. Šéf výboru John Whittingdale sa vyjadril, že výbor "bude chcieť položiť ďalšie otázky Jamesovi Murdochovi". Myler a Crone budú svedčiť pred poslancami na budúci mesiac. Opätovné predvolanie J. Murdocha potvrdil aj ďalší člen výboru Tom Watson. "Vynorila sa otázka, či James Murdoch osobne výbor nezavádzal...Zatiaľ sme nedospeli k záveru," povedal. Podľa Whittingdalea výbor neplánuje opätovne predvolať Ruperta Murdocha, ktorý svedčil v ten istý deň ako jeho syn - 19. júla. Polícia vyšetruje obvinenia, že noviny News of the World ilegálne odpočúvali správy v mobilných telefónoch a podplácali políciu, aby získali informácie o celebritách, politikoch a obetiach zločinov. Mediálna spoločnosť News Corporation Ruperta Murdocha reagovala v júli na škandál ukončením vydávania novín vychádzajúcich 168 rokov. Bývalý reportér novín News of the World Clive Goodman v liste, ktorý má k dispozícii denník Guardian, uviedol, že vedenie redakcie bulvárneho denníka výslovne schválilo odpočúvanie telefonátov. Guardian dnes informoval, že list napísal Goodman pred štyrmi rokmi, po svojom prepustení z väzenia. Tvrdí v ňom, že ilegálne odpočúvanie sa uskutočňovalo "s plným vedomím a podporou" vedenia novín. Noviny a ich materská spoločnosť, News International, dlho trvali na tom, že Goodman bol jediným redaktorom, ktorý odpočúval hlasové správy z mobilov. Redaktor bol po prevalení škandálu prepustený, odsúdený a odpykal si vo väzení trest. Goodman v liste z 2. marca 2007, adresovanom riaditeľovi ľudských zdrojov spoločnosti News International Danielovi Clokeovi, argumentuje, že dostal výpoveď z redakcie neprávom, pretože konal so súhlasom vedenia. Podľa jeho slov odpočúvali telefonáty aj ďalší zamestnanci novín. "O tejto praxi sa zoširoka diskutovalo na denných poradách v redakcii, kým šéfredaktor akúkoľvek výslovnú zmienku o tom nezakázal."
Copyright © TASR 2011
V utorok sa v Tadžikistane začal proces s reportérom britskej vysielacej spoločnosti BBC, ktorý tamojším úradom odmietol prezradiť informácie o islamských militantoch. Urunbaja Usmonova, ktorý pracuje pre stredoázijské vysielanie BBC, tadžické úrady pôvodne obžalovali z členstva v zakázanej islamskej organizácii Hizb-ut-Tahrír, toto obvinenie však neskôr vypustili. Zadržali ho v júni a o mesiac prepustili s podmienkou, že pred procesom neopustí tadžické mesto Dušanbe. Tadžické bezpečnostné sily zadržali v posledných rokoch stovky členov skupiny Hizb-ut-Tahrír, ktorá operuje v nepokojnej oblasti pri hraniciach z Uzbekistanom. Zatknutie reportéra BBC však vyvolalo vlnu medzinárodnej kritiky. BBC a príbuzní zadržaného tvrdili, že vo väzení ho zbili. Organizácia Reportéri bez hraníc zas tvrdila, že zadržanie Usmonova súvisí s jeho novinárskou prácou. Po kritike úrady zrušili obvinenie z členstva v teroristickej organizácii a zmenilo ho za neposkytnutie informácií o aktivitách skupiny © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Trestná stíhačka sa začala

Trestná stíhačka sa začala
Na základe trestného oznámenia, ktoré podal Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) na bývalého šéfa verejnoprávnej Slovenskej televízie (STV) Štefana N., sa už začalo trestné stíhanie. "Vyšetrovateľka Okresného riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave IV, odboru kriminálnej polície, z oddelenia ekonomickej kriminality uznesením zo dňa 4. augusta začala trestné stíhanie vo veci zločinu porušovania povinností pri správe cudzieho majetku," uviedol pre TASR hovorca Krajskej prokuratúry v Bratislave René Vanek. V súčasnosti toto trestné stíhanie nie je vedené voči konkrétnej osobe. "Zhromažďujú sa dôkazy, kto konkrétne skutok spáchal," vysvetlil Vanek. Ak sa však vyšetrovatelia stotožnia s obvinením RTVS, bývalý šéf STV bude čeliť trestu odňatia slobody na tri až desať rokov. Vyšetrovateľka, ktorá sa prípadu venuje, si už vyžiadala správu z Najvyššieho kontrolného úradu SR aj z Úradu pre verejné obstarávanie. "Tieto správy vyhodnotí a podľa výsledkov tohto vyhodnotenia bude vo veci ďalej konať. Vyšetrovanie vykonáva v zmysle plánu vyšetrovacích úkonov, podľa ktorého bude postupne vypočúvať svedkov," dodal Vanek. Trestné oznámenie na bývalého generálneho riaditeľa STV podalo súčasné vedenie RTVS. Dôvodom bolo podozrenie, že konal v rozpore s povinnosťou hospodárneho a efektívneho nakladania s majetkom STV a porušil svoje povinnosti pri správe cudzieho majetku. Zároveň sa mal dopustiť trestného činu machinácií pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe. Podľa výpočtov RTVS verejnoprávnej inštitúcii spôsobil škodu 127.505 eur a vytvoril hrozbu vzniku ďalšej škody minimálne vo výške 4.470.653 eur. Bývalý šéf STV v reakcii na podnet RTVS uviedol, že sa súčasná generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková svojím konaním zapíše do análov slovenského súdnictva a prokuratúry. "Absurdne chce žalovať toho, kto po jedenástich rokoch zdĺhavých a neúspešných súdnych konaní vyhral najväčšiu kauzu v histórii STV v objeme presahujúcom dve miliardy korún," uviedol. Krajský súd v Bratislave potvrdil v apríli 2010 rozsudok Okresného súdu Bratislava IV, na základe ktorého zbavil STV povinnosti zaplatiť v dlhoročnom spore Štúdiu Beta náhradu škody vo výške 28,4 milióna eur.
Copyright © TASR 2011

RADA RTVS

RADA RTVS

GOOSE NEWS ?

GOOSE NEWS ?
Z dezinformovaných zdrojov z Mýtnej doliny sme sa dozvedeli , že niektorí zamestnanci STV sa budú určite súdiť s RTVS kvôli nevyplácaniu dodatkovej zložky mzdy. Komu niet Rady RTVS, tomu niet pomoci.

15. 8. 2011

Hovorca roka

Hovorca roka
Verejnosť má možnosť oddnes do 20. septembra hlasovať na stránke mojhovorca.sk podľa vlastných kritérií za svojho hovorcu roka. Víťazom tejto internetovej ankety sa stane ten, kto získa najväčší počet hlasov. Slávnostne ho vyhlásia na Made in Media party 23. septembra v Bratislave. Súťaž Hovorca Roka každoročne realizuje agentúra Made in Media v spolupráci s Asociáciou hovorcov Slovenska. Jej cieľom je kontinuálne prispievať k skvalitneniu spoločenského dialógu a kultivovať vzťahy medzi verejnosťou a inštitúciami, ktoré hovorcovia reprezentujú. TASR informovala Asociácia hovorcov Slovenska.

Copyright © TASR 2011

Keď na svätého Vavrinca prší, bude mnoho myší

Keď na svätého Vavrinca prší, bude
mnoho myší

Jednotka a Dvojka pod 10 - spolu príšerných 9,8 %.

STV hozí stráta oprávnenosti svojej existencie.

Jednotka horšie. čo už , však ?

Dvojka horšie a veľmi zle.

Markíza aj TV Doma horšie.

JOJ o niečo horšie, JOJ PLUS tiež o niečo horšie.

TA 3 lepšie ako minulý týždeň.

Jednotka - 7.75 % Dvojka - 2.06 % Markíza - 29.14 % TV DOMA - 5.07 % TV JOJ – 19.23 % JOJ PLUS- 4.69 % TA 3 - 2.01 %

14. 8. 2011

FUCKED TASR

FUCKED TASR
Výdavky ministerstva kultúry na jeho strategické zámery by mali vzrásť na budúci rok o 355 percent. Pokiaľ v súčasnosti je to 1,5 milióna eur, v roku 2012 sa počíta s 6,8 milióna eur. Vyplýva to z návrhu rozpočtu verejnej správy, ktorý zverejnilo ministerstvo financií. Z toho by na obnovu audiovizuálneho dedičstva malo ísť, rovnako ako tento rok, 1,5 milióna eur. Projekt informatizácie kultúry si polepší o 2,9 milióna eur. Na stratégiu rozvoja slovenského knihovníctva sa plánuje použiť o 1,9 milióna eur viac. Jej hlavným zámerom je vytvorenie podmienok pre knižnice a knižničnú činnosť, aby tento systém zohrával aktívnu úlohu v poskytovaní informácií a sprostredkovaní poznatkov. Cieľom projektu akvizície zbierkových predmetov je získať predmety do zbierkových fondov organizácií. Na tento účel rezort kultúry vyčlenil 500.000 eur. Na tri posledné zámery nemalo ministerstvo v rozpočte na tento rok schválené ani euro. Celkovo by malo MK SR na budúci rok hospodáriť so 170,7 milióna eur, čo je 2,08-percentný nárast. Z tejto sumy je 79,9 milióna eur vyčlenených na inštitucionálnu podporu činnosti organizácií rezortu. Pod sebou má 29 rozpočtových a príspevkových organizácií. Výdavky na administratívu sa navrhujú zvýšiť o 135 percent, teda o 10,4 milióna eur na 18,17 milióna eur. V rámci toho sa počíta s 10 miliónmi eur na rekonštrukciu Slovenskej národnej galérie. Vo financovaní grantového systému by malo prísť k poklesu o 6,3 milióna eur, teda o 37,5 percenta na 10,6 milióna eur. Cez tento dotačný systém sa podporujú projekty z oblasti divadelného, výtvarného, tanečného, hudobného, literárneho umenia a obnova národných kultúrnych pamiatok. Ide napríklad o projekt Obnovme si svoj dom, Európske hlavné mesto Košice, Pro Slovakiu, kultúrne poukazy, rôzne festivaly a prehliadky amatérskeho umenia tvorivej dielne. Verejnoprávne inštitúcie by mali dostať o 500.000 eur menej ako tento rok. Toto zníženie sa týka Tlačovej agentúry Slovenskej republiky (TASR). Ministerstvo tento pokles odôvodňuje zámerom vlády minimalizovať príspevok zo štátneho rozpočtu tak, aby takáto podpora zostala zachovaná iba pre uchovávanie, správu a sprístupňovanie archívov. Na tento účel vyčlenilo 500.000 eur. Pre Rozhlas a televíziu Slovenska (RTVS) sa navrhuje, rovnako ako je to v súčasnosti, 14 miliónov eur. Príspevok do Audiovizuálneho fondu predstavuje 3,5 milióna eur.
Copyright © TASR 2011

Zomrel Shammi Kapoor

Zomrel Shammi Kapoor
Vo veku 79 rokov zomrel dnes známy bolywoodsky herec Shammi Kapoor, hviezda indického filmového priemyslu 50. 60. rokov minulého storočia. Príčinou jeho smrti bolo zlyhanie obličiek, informovala agentúra DPA. Shammi Kapoor (Šammí Kapúr) bol nápadným hercom, známym najmä z romantických úloh vo filmoch ako Junglee (1961), An Evening in Paris (1967) či Kashmir ki Kali (1964). Naposledy si zahral v roku 2006, a to vo vedľajšej úlohe. Tento rok 5. augusta ho hospitalizovali s chronickým zlyhaním obličiek a zomrel po týždni napojenia na dýchacie prístroje. Kapoor bol zanieteným fanúšikom internetu a založil združenie, nazvané Spoločnosť internetových užívateľov Indie. Pomáhal tiež pri zakladaní rôznych internetových organizácií, medzi inými napríklad Združenia etických hackerov.

Copyright © TASR 2011

LOCARNO FILM FESTIVAL

LOCARNO FILM FESTIVAL
Komorný príbeh argentínskej filmárky švajčiarskeho pôvodu Milagros Mumenthalerovej Abrir puertas y ventanas o troch neplnoletých sestrách si odniesol včera z Locarna Zlatého leoparda, hlavnú trofej tamojšieho medzinárodného filmového festivalu. Víťazný film vznikol v argentínsko-švajčiarskej koprodukcii. Porota pod vedením portugalského producenta Paula Branca rozhodla v tomto roku aj o jednorazovom udelení ďalšieho Zlatého leoparda ako jej špeciálnej ceny. Toto ocenenie získal za "pozoruhodnú filmovú tvorbu" japonský básnik a režisér v jednej osobe Šindži Aojama, ktorého tvorbu zastupovala v hlavnej súťaži snímka Tokyo Koen. Obvyklú osobitú cenu poroty - Strieborného leoparda za mimoriadny film udelili tentoraz izraelskej dráme Hašoter režiséra Nadava Lapida. Filmy ocenené hlavnou trofejou, ako aj osobitou cenou poroty sú celovečernými debutmi ich tvorcov. Strieborného leoparda za najlepšiu réžiu si odnesie Adrian Sitaru z Rumunska za film Din dragoste cu cele mai bune intentii, ktorého hlavnému predstaviteľovi Bogdanovi Dumitrachemu patrí aj trofej za najlepší mužský herecký výkon. Talentovaný rumunský filmár tak v Locarne, kde ho pred štyrmi rokmi ocenili hlavnou trofejou za najlepší film v kategórii krátkometrážnych snímok (Valuri), bodoval aj so svojím druhým celovečerným filmom. Cenu za najlepší ženský herecký výkon udelili Marii Canale za kreáciu vo víťaznej argentínsko-švajčiarskej koprodukcii. Zlatého leoparda v súťaži talentov získal film L'estate di Giacomo, ktorý taliansky režisér Alessandro Comodin nakrútil v taliansko-francúzsko-belgickej koprodukcii. Špeciálna cena poroty z tejto súťaže poputuje - podobne ako hlavná trofej - do Argentíny, a to vďaka dráme zo študentského prostredia El estudiante režiséra Santiaga Mitreho. Cena pre najlepší film mladých autorov patrí francúzskej snímke Nana, ktorú nakrútila režisérka Valérie Nassadianová. Už 64. ročník medzinárodného filmového festivalu v švajčiarskom Locarne otvorila 3. augusta projekcia amerického hororu Super 8 režiséra J.J. Abrahamsa na miestnom námestí Piazza Grande. Na festivale, ktorý bol v znamení mladých tvorcov, premietli takmer 300 filmov z rôznych končín planéty. Dve desiatky z nich súťažili o hlavnú trofej podujatia - Zlatého leoparda, 14 z nich tu uviedli dokonca v svetovej premiére. O lesk prehliadky sa postaralo viacero hviezd strieborného plátna, ktoré zavítali do dejiska prehliadky.

Copyright © TASR 2011