DALITO!

30. 7. 2011

TA 3 NEWS

TA 3 NEWS
Televízia TA3 vo svojom spravodajstve vyčlení najviac priestoru pre nedeľný Koncert pre Nórsko zo všetkých televízií. Benefičný koncert venovaný obetiam tragických udalostí na ostrove Utöya a v Osle, ktorým Slovensko vyjadrí spolupatričnosť s nórskymi občanmi, bude TA3 vysielať v živých prenosoch a mimoriadnej edícii správ. „Pri tragédii takýchto rozmerov, ktorá hlboko zasiahla osudy mnohých rodín, staviame solidaritu a spolupatričnosť na prvé miesto. Šírenie tohto odkazu po celom Slovensku považujeme za našu spoločenskú povinnosť,“ povedal zástupca generálneho riaditeľa TA3 pre program Martin Halanda. TA3 bude priame prenosy z Koncertu pre Nórsko vysielať v nedeľu 31. júla od 18:00 do 18:30 a po krátkych správach od 19:00 až do ukončenia podujatia. Živý vstup z koncertu tiež prinesú hlavné správy, ktoré budú dianie z Hlavného námestia monitorovať prostredníctvom obrazu v obraze. Prvú polhodinu koncertu budú moderovať reportéri TA3. Televízia TA3 tiež v spolupráci s RTVS bezodplatne vyrobila televíznu upútavku na Koncert pre Nórsko, ktorú bude vysielať v rámci reklamných brejkov od piatka až do nedele. Koncert pre Nórsko sa uskutoční v nedeľu 31.7.2011 o 18:00 na Hlavnom námestí v Bratislave. Občianska iniciatíva Ruža pre Nórsko ako organizátor koncertu zabezpečila účasť umelcov ako Dorota Nvotová, Oskar Rózsa, Martin Valihora, Miroslav Dvorský, Marcel Palonder, Marián Čekovský, Marián Greksa, Tomáš Sloboda s projektom Sounds Like This či Soňa Horňáková. Všetci umelci na koncerte vystúpia bez nároku na honorár. Lucia Hablovičová z iniciatívy potvrdila, že súčasťou koncertu bude aj symbolické zapaľovanie sviečok, do ktorého sa prostredníctvom mediálnych kanálov môžu zapojiť ľudia na celom Slovensku.

Copyright © TASR 2011

29. 7. 2011

Zomrela Polly Platt

Zomrela Polly Platt
Vo veku 72 rokov zomrela v New Yorku hollywoodska producentka Polly Platt. Príčinou úmrtia bolo pravdepodobne ochorenie motorického neurónu. V roku 1984 Platt nominovali na Oscara za výpravu filmu Cena za nežnosť. Často spolupracovala s režisérom Peterom Bogdanovichom, za ktorého bola v rokoch 1962 až 1971 vydatá. Z tejto spolupráce vzišla napríklad snímka The Last Picture Show (1971). Porodila mu dve dcéry - Antoniu a Sashy. Platt produkovala aj filmy ako Vysielame správy (1987) alebo Vojna Roseovcov (1989). Bola tiež známa svojím dlhoročným profesionálnym vzťahom s režisérom Jamesom L. Brooksom. Bola výkonnou viceprezidentkou jeho produkčnej spoločnosti Gracie Films. Práve ona ho zoznámila s vtedy neznámym Mattom Groeningom, s ktorým vytvoril kultový animovaný seriál Simpsonovci (1989).
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Zaujíma ma téma úkladnej vraždy.“ JUDr., Juraj Ondrejčák

"100 percent Breivikových myšlienok je správnych, niektoré sú dokonca vynikajúce". Mario Borghezio , europoslanec z talianskej pravicovo populistickej strany Liga severu

Pomsta

Pomsta

Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) dnes dostala od sympatizantov občianskeho združenia Sloboda zvierat takmer 500 individuálnych sťažností na reality show Farma. Tú začala televízia Markíza vysielať 24. júla. "Sťažovatelia poukazujú na nezákonné zaobchádzanie so zvieratami, ktoré boli podľa nich vystavené extrémnym podmienkam, strachu a neprofesionálnej manipulácii," vysvetlila pre TASR Martina Kertészová z komunikačného odboru RVR s tým, že nezákonné zaobchádzanie so zvieratami ako také nie je predmetom regulácie RVR. Rada napriek tomu sťažnosti prijala a bude sa nimi zaoberať na niektorom z najbližších zasadnutí. Copyright © TASR 2011

28. 7. 2011

Český rozhlas news

Český rozhlas news
Dočasný riaditeľ verejnoprávneho Českého rozhlasu (ČRo) Petr Duhan bol dnes na tretí pokus Radou ČRo zvolený za generálneho riaditeľa. V treťom kole voľby mu z deviatich členov rozhlasovej rady dalo hlas šesť, čo bol minimálny potrebný počet. Duhan je absolventom filmovej a televíznej scenáristiky, po roku 1989 pôsobil vo vedení rozhlasu a bol riaditeľom stanice ČRo 6 – Rádio Slobodná Európa. Rozhlas s 1500 zamestnancami Petr Duhan ako dočasný riaditeľ vedie od februára 2010. Nový generálny riaditeľ ČRo sľúbil rozhlasovej rade úspory: do roku 2015 sa má počet zamestnancov tohto verejnoprávneho média znížiť o 400. Verejnoprávny Český rozhlas (ČRo) nemá plnohodnotného generálneho riaditeľa už dva roky, od júla 2009, keď rada odvolala Václava Kasíka. Pred budúcim šéfom či šéfkou ČRo stojí celý rad úloh – od úspory nákladov a redukcie zamestnancov, cez zvyšovanie počúvanosti až po vypracovanie koncepcie digitalizácie a definovanie vzťahu medzi celoplošnými stanicami a regionálnymi štúdiami, ktoré má rozhlas v každom zo 14 krajov. Copyright © TASR 2011

Jazyková rozmanitosť v slovenských médiách

Jazyková rozmanitosť v
slovenských médiách

Podľa Správy o stave vysielania v Slovenskej republike a o činnosti Rady pre vysielanie a retransmisiu v súčasnej dobe vysiela 19 vysielateľov na základe licencie televízne programové služby v jazyku národnostnej menšiny. Ich vysielanie sa uskutočňuje v maďarskom jazyku. Ďalšie národnostné menšiny a etnické skupiny nemajú svoje vysielanie na základe licencie, dostatočný priestor však majú vyhradený vo verejnoprávnych okruhoch RTVS. Podľa posledného štatistického sčítania obyvateľov sa k príslušníkom národnostných menšín prihlásilo 704 315 osôb, čo predstavuje 13,1% z celkového počtu obyvateľov SR. Z toho najviac zastúpená bola maďarská menšina (9,7%), nasleduje rómska (1,7%), česká (0,8%), rusínska (0,4%), ukrajinská (0,2%), nemecká (0,1%) a iné. V roku 2009 požiadalo Združenie Rusínov Slovenska o prešovskú rozhlasovú frekvenciu 97,2 MHz, ale keďže išlo o občianske združenie, Rada mu na základe zákona č. 308/2000 nemohla licenciu prideliť. V súčasnosti Rada neeviduje žiadateľa, ktorý by prejavil záujem vysielať v jazyku národnostných menšín. „Je to škoda, že sa ďalšie národnostné menšiny a etnické skupiny neuchádzajú o možnosť mať súkromné televízne či rozhlasové vysielanie, veď by sa určite našla aj podpora zo slovenských alebo európskych fondov,“ vyjadril sa k súčasnej situácii predseda licenčnej Rady prof. Miloš Mistrík.

Mgr. Martina Kertészová ,Odbor komunikácie a vzťahov s verejnosťou , Rada pre vysielanie a retransmisiu

Reklamná pauza, teraz sa môžete...

Reklamná pauza, teraz sa môžete...

27. 7. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Bývalý vplyvný komentátor americkej televíznej stanice Fox News Glenn Beck už svoju reláciu v júni síce ukončil a prešiel do rozhlasu, ale schopnosť provokovať a dostať sa do titulkov médií po celom svete nestratil. Na pozadí masakry v Nórsku povedal, že politický tábor mládežníckeho hnutia nórskej vládnucej ľavicovej strany mu pripomína smutne známe zrazy nacistickej mládežníckej organizácie Hitlerjugend. Populárny Beck je vytrvalým kritikom prezidenta Baracka Obamu, ktorého často prirovnáva k totalitným vládcom. Podľa neho vraj chce zaviesť v USA socializmus a tiež je vraj v ňom hlboko zakorenená nenávisť voči belochom. "Bola to streľba v politickom tábore. Viete, vyzerá to tak trochu ako Hitlerova mládež. Kto potrebuje usporadúvať tábory pre deti, ktorých náplňou je politika? To je znepokojujúce," povedal Beck hneď na úvod svojej pondelkovej rozhlasovej šou k piatkovým krvavým útokom v Nórsku. Pre bývalého tlačového tajomníka nórskeho premiéra Torbjörna Eriksena nie je na Beckových poznámkach nič zaujímavé alebo vtipné. "Mladí politickí aktivisti sa schádzajú na ostrove Utöja už 60 rokov, aby sa učili a aby boli súčasťou demokracie, čo je niečo úplne opačné, ako bola Hitlerova mládež," vyhlásil Eriksen. Beckove poznámky označil za ignorantské, nekorektné a mimoriadne zraňujúce. Internetové vydanie televízie CNN k tomu napísalo, že politicky zamerané tábory nie sú ničím nezvyčajným. V USA ich napríklad v niekoľkých amerických štátoch usporadúvala organizácia, ktorú v roku 2009 založil samotný Beck. Napríklad vo Vlasteneckom tábore sa deti učili o ústave, o otcoch zakladateľoch a o hodnotách a zásadách, ktoré sú "základnými kameňmi nášho národa", uviedla CNN. Terčom Beckovej kritiky sa v minulosti okrem iného stali aj dotácie pre české a slovenské múzeum v meste Cedar Rapids v štáte Iowa. Pol milióna dolárov dotácií, ktoré múzeum dostalo na obnovu expozície po nedávnych povodniach, Beck označil za príklad federálneho plytvania. "Pol milióna dolárov na exponáty pre Národné české a slovenské múzeum a knižnicu v Cedar Rapids – a čo napríklad srbské, chorvátske a albánske exponáty? O ne sa nestaráme? Pýtal sa Beck pred časom vo svojej relácii v televízii Fox News.
Copyright © ČTK 2011 Súd v Macedónsku vyhlásil bankrot obľúbenej televíznej stanice A1, ktorá v ostatných rokoch výrazne kritizovala politiku konzervatívnej vlády premiéra Nikolu Gruevského. Právni zástupcovia súkromnej televízie uviedli, že sa proti rozhodnutiu súdu v Skopje odvolajú. Ak by rozsudok nadobudol právoplatnosť, o prácu by prišlo 234 zamestnancov. Začiatkom tohto roka súd zmrazil účty televízie A1 pre podozrenie z daňových podvodov na základe vyšetrovania macedónskej finančnej polície. Okrem toho zadržali i majiteľa tejto TV stanice. Opozičné politické strany obviňujú vládu, že sa snaží zásahom proti súkromnej televízii cenzurovať médiá. Poslanci opozície kvôli tomu začali bojkotovať parlament, čo vyústilo do predčasných volieb, ktoré minulý mesiac konzervatívci vyhrali. Macedónska rada pre televízne vysielanie by mala v stredu rozhodnúť, či televízia A1, ktorej dlh sa vyšplhal v prepočte na 30 miliónov eur, bude môcť pokračovať vo vysielaní. Informovala tlačová agentúra AP. Belgické bezpečnostné služby poslali dnes na federálnu prokuratúru žiadosť o prešetrenie možného spojenia medzi internetovou stránkou periodika The Brussels Journal a nórskym atentátnikom Andersom Behringom Breivikom, obvineným z útokov proti ľudskosti. Podľa spravodajskej agentúry Belga je Paul Belien - zakladateľ novín The Brussels Journal - známym konzervatívnym vyznávačom extrémnej pravice a momentálne pracuje pre holandského ultrapravicového politika a lídra Strany slobody Geerta Wildersa. Holandský politik však v utorok poprel akékoľvek spojenie s Breivikom, ktorého označil sa osamoteného psychopata. To, čo belgické služby zaujalo na Paulovi Belienovi, však nie sú jeho služby pre Wildersa, ale texty publikované v posledných rokoch na portáli The Brussels Journal. Belienove články, ako dnes upozornili flámske periodiká Het Belang van Limburg a Gazet van Antwerpen, sa nachádzajú v manifeste "2083. Európska deklarácia nezávislosti", ktorý zostavil Breivik a zavesil na internet krátko predtým, ako sa rozhodol pre vražedné útoky na svojich spoluobčanov. Tento manifest nie je podľa flámskej tlače iba výzvou proti multikultúrnej spoločnosti, ale zároveň aj praktickým návodom na vykonávanie atentátov v Európe. Belgické bezpečnostné služby sa rozhodli nenechať nič na náhodu a poverili federálne vyšetrovacie orgány, aby zistili, či nejde o nejakú hlbšiu spojitosť medzi belgickým a nórskym vyznávačom extrémnej pravicovej ideológie. Mediálna skupina Central European Media Enterprises (CME) v 2. štvrťroku 2011 prekvapila trhy, keď vykázala 24-% nárast tržieb. Dôvodom bol najmä pozitívny vplyv výmenných kurzov na výsledky spoločnosti. Podľa najnovších údajov príjmy CME za tri mesiace do konca júna vzrástli na 249,7 milióna USD (172,55 milióna eur) z 201,7 milióna USD v 2. kvartáli 2010. Analytici, ktorých oslovila agentúra Reuters, pritom odhadovali, že dosiahnu v priemere 234 miliónov USD. Prevádzkový zisk pred odpismi a amortizáciou (OIBDA) v sledovanom období stúpol medziročne o 35,7 % na 62,7 milióna USD a tiež prekonal očakávania analytikov, ktorí predpovedali, že bude na úrovni 56,8 milióna USD. Spoločnosť, ktorá na Slovensku vlastní televízne stanice Markíza a Doma, potvrdila, že v 2. polroku 2011 očakáva rast reklamného trhu v šiestich východoeurópskych krajinách, v ktorých pôsobí. CME okrem Slovenska vlastní televízie aj v ČR, Bulharsku, Chorvátsku, Rumunsku a Slovinsku. Informovala o tom agentúra Reuters.
Copyright © TASR 2011

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. Tisíc a jedna noc – Markíza ; 2. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ; 3. NAJLEPŠIE POČASIE – TV JOJ ; 4. Farma – Markíza ; 5. Športové noviny – Markíza ; 6. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 7. Počasie – Markíza ; 8 . WIPEOUT - SÚBOJ NÁRODOV – Markíza ; 9. ŠPORT- TV J0J 10. KRIMI NOVINY- TV JOJ ; 11. NCIS - Námorný vyšetrovací úrad VII – Markíza ; 12. Taková normální rodinka – Markíza ; 13. Kameňák I. – TV JOJ ; 14. Za mrežami – Markíza ; 15. Hľadá sa MILIONÁR – TV JOJ .

26. 7. 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Slovenská republika rozsudkom v spore bývalého policajného viceprezidenta Jozefa Petráša s právnym predchodcom spoločnosti Ringier Axel Springer Slovakia, ktorá vydáva denník Nový čas, porušila 10. článok Dohovoru na ochranu ľudských práv a základných slobôd zaručujúci slobodu prejavu. Vyplýva to z dnešného rozsudku Európskeho súdu pre ľudské práva (ESĽP), na ktorý sa spoločnosť Ringier obrátila po tom, čo na Slovensku definitívne prehrala súdny spor pre články o údajnom neprístojnom správaní poslanca Národnej rady SR a predsedu SNS Jána Slotu a policajného viceprezidenta Jozefa Petráša v reštaurácii Budúcnosť. O rozsudku ESĽP médiá informovala Lenka Škorpilová z Tlačového a informačného oddelenia Ministerstva spravodlivosti (MS) SR. Súdny spor pre sériu článkov zo 16., 22. a 23. júna 1999, podľa ktorých mal predseda SNS okrem iného močiť z terasy a policajný viceprezident sľubovať vyvolanie občianskych nepokojov, vyhral aj Ján Slota, keďže sa autorom článkov nepodarilo uvedené skutočnosti pred súdom preukázať. Dnešné rozhodnutie ESĽP sa však vzťahuje na žalobu za ohováranie, ktorú na vydavateľa Nového času podal Petráš. Hoci boli články zamerané primárne na predsedu SNS, Petráš sa v nich tiež uvádzal s plným menom a funkciou. Bývalý viceprezident Policajného zboru si napokon vysúdil 500.000 Sk, náhradu súdnych trov a ospravedlnenie, na čom nič nezmenila ani sťažnosť spoločnosti Ringier na Ústavný súd SR. Vydavateľstvo sa napokon obrátilo na ESĽP so žalobou pre porušenie práva na spravodlivé konanie, ktoré je zaručené článkom 6 ods. 1 Dohovoru na ochranu ľudských práv a základných slobôd a práva na slobodu prejavu zaručeného článkom 10 Dohovoru. Zatiaľ, čo argumenty vydavateľstva ohľadom porušenia práva na spravodlivé konanie ESĽP zamietol, v časti odvolávajúcej sa na porušenie práva na slobodu prejavu Ringier uspel. "Vo vzťahu k podstate námietky vznesenej podľa článku 10 Dohovoru Európsky súd pre ľudské práva podotkol, že vnútroštátne súdy sa pri rozhodovaní o podanej žalobe riadili tzv. doktrínou pravdivosti informácií a požadovali, aby žalovaný preukázal pravdivosť informácií uvedených v článkoch. Vnútroštátne súdy však podľa jeho názoru nijakým spôsobom neskúmali, či články boli publikované v dobrej viere za účelom poskytnutia presných a spoľahlivých informácií v súlade s novinárskou etikou," uvádza sa v tlačovej správe MS SR. ESĽP pritom poukázal na to, že novinári si v tomto prípade po anonymnom telefonáte išli priamo do dotknutej reštaurácie overiť pravdivosť informácií, rozprávali sa so svedkami aj so žalobcom. Podľa Európskeho súdu pre ľudské práva bolo kľúčovým, aby vnútroštátne súdy starostlivo posúdili existenciu a stupeň verejného záujmu na publikovaní inkriminovaných informácií a aby dodržali rovnováhu medzi týmto verejným záujmom a záujmami dotknutého jednotlivca. "Keďže vnútroštátne súdy neskúmali vyššie spomenuté aspekty (dobromyseľnosť novinárov atď.), nemohli zistiť, či novinári sťažujúcej sa spoločnosti postupovali v súlade s ich 'povinnosťami a zodpovednosťou', ktoré im vyplývajú z článku 10 ods. 2 Dohovoru. Vnútroštátne súdy tak nepostupovali v súlade so štandardmi zakotvenými v článku 10 Dohovoru a nezaložili svoje závery na prijateľnom posúdení relevantných skutočností," konštatuje sa v tlačovej správe MS SR. Európsky súd pre ľudské práva na základe týchto úvah dospel k záveru, že došlo k porušeniu článku 10 Dohovoru. Sťažujúca sa spoločnosť si neuplatnila nárok na finančné zadosťučinenie.
Copyright © TASR 2011

Zomrel Gervase Duan Spradlin

Zomrel Gervase Duan Spradlin
Americký herec Gervase Duan Spradlin, známy z kultových filmov režiséra Francisa Forda Coppolu ako Krstný otec II či Apokalypsa, zomrel vo veku 90 rokov. Bývalý právnik a ropný producent G.D. Spradlin, ktorého neskôr pohltilo herectvo, zomrel v nedeľu prirodzenou smrťou na svojom ranči v meste San Luis Obispo v centrálnej Kalifornii. Správu oznámil v pondelok denníku Los Angeles Times hercov vnuk Justin Demko a dnes ju zverejnila agentúra AP. Spradlin sa narodil 31. augusta 1920 v Pauls Valley v štáte Oklahoma. Na herectvo sa dal ako štyridsiatnik - predtým však slúžil v letectve americkej armády v Číne počas druhej svetovej vojny, pracoval ako právnik pre spoločnosť Phillips Petroleum a zbohatol ako nezávislý ropný producent. Zamiešal sa aj do politiky ako šéf prezidentskej kampane Johna F. Kennedyho z roku 1960 v štáte Oklahoma a ako neúspešný kandidát na starostu hlavného mesta Oklahoma City v roku 1965. Spradlin začal s herectvom náhodou, keď odviedol svoju dcéru Wendy na konkurz pre miestnu divadelnú hru Mačka na rozpálenej plechovej streche. Skončilo sa to tak, že sám dostal úlohu. "Keď je človek bohatý, máločo sa tým zmení," povedal Spradlin pre noviny Times v roku 1967. "Stále musíte mať v živote nejaké záujmy, ktoré vás pohlcujú. Niečo, vďaka čomu sa cítite ako živý človek," dodal. Keď sa presťahoval s rodinou do kalifornského mesta Los Angeles, dostával jednu charakterovú úlohu za druhou. Stvárňoval politikov, kazateľov, lekárov, sudcov a armádnych dôstojníkov. Počas svojej kariéry, ktorá trvala vyše tri desaťročia, stelesnil mnoho postáv. K najpozoruhodnejším však patria skorumpovaný senátor v Krstnom otcovi II a armádny generál, ktorý poslal Martina Sheena do džungle hľadať a zabiť plukovníka Kurtza v podaní Marlona Branda vo filme Apokalypsa (z vietnamskej vojny). K jeho ďalším filmovým úspechom patria snímky Vojna Roseovcov a Ed Wood. Na odpočinok odišiel po nakrútení filmovej komédie Dick z roku 1999, kde si zahral šéfredaktora amerického denníka Washington Post Bena Bradleeho. Spradlinova prvá manželka Nell, s ktorou má dcéry Tamaru Kellyovú a Wendy Spradlinovú, zomrela v roku 2000. Zostala po ňom smútiaca vdova - jeho druhá manželka Frances Hendricksonová, jeho dve dcéry a päť vnúčat.

Copyright © TASR 2011

Still King Ivan

Still King Ivan
Dvojka Slovenskej televízie dnes večer od 19.00 vysiela priamy prenos z prvého zápasu 3. predkola Ligy majstrov medzi úradujúcim slovenským futbalovým šampiónom ŠK Slovanom Bratislava a historicky najúspešnejším cyperským klubom Apoelom Nikózia. Predzápasové štúdio so začiatkom o 18.45 komentuje Marcel Merčiak.

Náš koncesionár

Náš koncesionár

Dobrý den,

Mna by velmi zaujímalo či v celej minulosti Tour de France alebo vobec v cyklistyke bol nejaký cyklista ktorý nebol Europského povodu napr.Asiského alebo aj z Ameriky ? Dakujem, zaujima ma hlavne ta Amerika. S pozdravom

25. 7. 2011

Zomrela Linda Christianová

Zomrela Linda Christianová
Herečka Linda Christianová, niekdajšia vôbec prvá predstaviteľka "Bondgirl", dievčaťa agenta 007 Jamesa Bonda zo zabudnutej televíznej adaptácie Flemingovho románu Casino Royale z roku 1954, zomrela v piatok v kalifornskom Palm Desert na následky nádorového ochorenia vo veku 87 rokov. Informovali o tom dnes americké a britské médiá s odvolaním sa na herečkinu dcéru. Rodáčka z Mexika, vlastným menom Blanca Rosa Welterová, debutovala na striebornom plátne v hudobnej komédii Up in Arms po boku Dannyho Kayea v roku 1944. O päť rokov neskôr sa stala manželkou jedného z vtedajších najpopulárnejších hollywoodskych hercov Tyrona Powera. Z ich manželstva, ktoré sa skončilo rozvodom v roku 1956, sa narodili dcéry Romina (speváčka známa aj z vystúpenia s Al Banom na Bratislavskej lýre) a Taryn (herečka). Linda Christianová sa objavila ešte v roku 1948 aj po boku Johnnyho Weissmullera, ktorý stvárnil Tarzana. Nakrútila viacero filmov rôznorodej kvality, účinkovala v celom rade televíznych produkcií vrátane The Alfred Hitchcock Hour. Taliansky televízny film Cambiamento d'aria (1988) - adaptácia literárnej predlohy Jamesa Hadleyho Chasea - bol aj posledným hereckým projektom osemnásobnej babičky.
Copyright © TASR 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Turecký súd v Istanbule odsúdil dnes hlavného podozrivého z vraždy novinára arménskeho pôvodu Hranta Dinka z roku 2007 na takmer 23 rokov väzenia. Informovala o tom turecká štátna tlačová agentúra Anatólia. Podozrivý Ogün Samast mal v čase atentátu 17 rokov a bol nezamestnaný. Dink rozhneval tureckých nacionalistov svojimi článkami, v ktorých písal o tureckej "genocíde" Arménov v roku 1915. Dink bol šéfredaktorom dvojjazyčného turecko-arménskeho týždenníka Agos a v zahraničí najznámejším arménskym "hlasom" z Turecka. Zastrelili ho za bieleho dňa, keď vychádzal zo svojej redakcie v Istanbule. Samast dostal za vraždu žurnalistu z januára 2007 presne 22 rokov a desať mesiacov väzenia. Čelí však aj druhému súdnemu procesu pre obvinenia z terorizmu - a spolu s ním ďalších vyše desať podozrivých. Samotného novinára Dinka za života trestne stíhali na základe tureckých zákonov za to, že masové zabíjanie Arménov zo začiatku 20. storočia označoval za genocídu. Turecko odmieta označiť smrť Arménov za genocídu. Trvá na tom, že tí, čo boli zabití, sa stali obeťami občianskej vojny a nepokojov. Súdny prípad sa všeobecne vnímal ako test, či turecká justícia dokáže úplne vyšetriť prípadnú nedbalosť úradov, ktoré údajne vedeli o sprisahaní zabiť novinára.

Copyright © TASR 2011

Zomrel Michalis Kakojannis

Zomrel Michalis Kakojannis
Režisér kultového filmu Grék Zorba (1964) s legendárnym Anthonym Quinnom v hlavnej úlohe už nie je medzi živými. Rodák z cyperského Limasolu Michalis Kakojannis, v anglicky hovoriacom svete známy ako Michael Cacoyannis, zomrel dnes v Aténach vo veku 89 rokov. Informáciu priniesol grécky rozhlas, podľa ktorého filmár zomrel krátko po prevoze do nemocnice kvôli problémom so srdcom a dýchaním. Filmová adaptácia Grék Zorba rovnomennej literárnej práce slávneho gréckeho autora Nikosa Kazantzakisa vyniesla tvorcom celkove sedem nominácií na Oscara - tri z nich premenila v zisk prestížnej sošky. Samotný Kakojannis mal na konte päť nominácií na Oscara: tri za réžiu, adaptovaný scenár a film Grék Zorba, a ďalšie dve v kategórii najlepší neanglicky nakrútený film za snímky Ilektra (Elektra, 1962) a Ifigenia en Avlidi (Ifigénia, 1978). Poslednou filmovou prácou umelca bola adaptácia Čechovovho Višňového sadu, ktorú v roku 1999 nakrúcal v Bulharsku s hviezdnym obsadením, okrem iného s Alanom Batesom a Charlotte Ramplingovou. Zosnulý bol laureátom trofejí z festivalových prehliadok v Cannes a Solúni. Na MFF v Montreale ho ocenili za celoživotný prínos k filmovému umeniu.

Copyright © TASR 2011

Na svätého Praxeda hmla zrána k zemi usadá

Na svätého Praxeda
hmla zrána k zemi usadá

Jednotka a Dvojka spolu hanebných 11,2%. Pod desať bude STV už neopodstatnená. A o to teraz ide.
Jednotka ešte horšie, ako minulý týždeň, pád je nezastaviteľný. Dvojka horšie.
Markíza lepšie, ale stále veľmi zle TV Doma horšie.
JOJ o niečo lepšie, JOJ PLUS lepšie.
TA 3 horšie.

Jednotka - 8.06 %
Dvojka - 3.14 %
Markíza - 26.34 %
TV DOMA - 5.02 %
TV JOJ – 19.76 %
JOJ PLUS- 4.80 %
TA 3 - 2.19 %

24. 7. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

James Murdoch "sa zmýlil" vo svojej výpovedi v britskom parlamente, keď tvrdil, že pred tromi rokmi nevedel o rozsahu odpočúvaní v bulvárnom nedeľníku News of the World (Now). Tvrdia to bývalí vysokí predstavitelia jeho spoločnosti News International, ktorá vydáva britské noviny Jamesovho otca, Ruperta Murdocha. James Murdoch riadi európske a ázijské operácie Murdochovho mediálneho impéria a doteraz bol považovaný za dediča, ktorý vedenie otcových firiem prevezme. Škandál okolo odpočúvaní v NoW viedol k uzavretiu nedeľníka a otriasol politickou i mediálnou scénou v Británii. Aféra vyvrcholila stredajším vystúpením premiéra Davida Camerona v parlamente a vytvorením nezávislého vyšetrovania, ale aj potom sa priebežne objavujú ďalšie dozvuky. James Murdoch v utorok v parlamente povedal, že v roku 2008 nevedel o e-maili, v ktorom bolo, že odpočúvania boli v NoW širšou praxou a neobmedzovali sa na jediného reportéra Clivea Goodmana, ktorý bol za ne v roku 2007 odsúdený do väzenia. James Murdoch to povedal v súvislosti s odškodným vo výške viac než 600 000 libier pre šéfa asociácie profesionálnych futbalistov Gordona Taylora kvôli odpočúvaniu jeho telefónu. Murdoch mladší povedal, že vtedy nevedel, že odpočúvania boli v redakcii rozšírené, a preto s vyplatením odškodného Taylorovi v roku 2008 súhlasil. Tiež poprel, že by vtedy vedel o e-maile, ktorý poukazoval na to, že sa na odpočúvaniach podieľal aj šéf reportérov NoW Neville Thurlbeck. Avšak posledný šéfredaktor NoW Colin Myler a Tom Cron, ktorý bol ešte pred dvoma týždňami šéfom právneho oddelenia News International, tvrdia opak a zdôrazňujú, že ho o e-maile informovali. "Chceli by sme poukázať na to, že James Murdoch sa vo svojom vysvetlení toho, čo mu bolo povedané pri vybavovaní prípadu Gordona Taylora, mýli. V skutočnosti sme ho o tom e-maile informovali," uviedli Myler s Cronom vo štvrtok večer v spoločnom vyhlásení . Noviny The Independent napísali, že stret je prejavom vnútorných bojov v News International, keď sa proti Jamesovi Murdochovi obracajú bývalí spojenci. Myler bol šéfredaktorom NoW do jeho prekvapivého rozpustenia pred dvoma týždňami, zatiaľ čo Cron musel odísť z News International krátko potom. James Murdoch oznámil, že si za svojím svedectvom v mediálnom výbore parlamentu stojí. Šéf výboru John Whittingdale uviedol, že požiada Murdocha mladšieho o písomné vysvetlenie. Vo štvrtok aj ďalší Murdochov bulvár The Sun prepustil v súvislosti s odpočúvaním jedného zo zástupcov šéfredaktora Matta Nixsona, ktorý pred tým pôsobil práve v NoW.

Copyright © ČTK 2011

Troch gruzínskych fotografov uznali za vinných zo špionáže pre Rusko, ale súd im udelil podmienečné tresty a po 15-minútovom súdnom procese ich prepustil. Osobného fotografa gruzínskeho prezidenta Michaila Saakašviliho, zamestnanca fotoagentúry European Pressphoto Agency a fotografa gruzínskeho ministerstva zahraničných vecí, ktorý zároveň pracoval aj pre tlačovú agentúru Associated Press, zatkli tento mesiac. Napriek počiatočným vyhláseniam fotografov, že sú nevinní, sa všetci traja muži nakoniec priznali k poskytovaniu citlivých informácií ruským tajným službám. Obžalovaní a prokurátori dnes podpísali dohodu o vine a treste, v rámci ktorej prokurátori žiadali pre mužov iba podmienečné tresty. Ako dôvod uviedli cenné informácie, ktoré fotografi prezradili vyšetrovateľom. Podmienečné tresty sú v rozsahu od dvoch do troch rokov. Zatknutie fotografov vyvolalo v Gruzínsku pobúrenie a objavili sa i výzvy na zverejnenie ich súdnych spisov. Mediálna spoločnosť News Corporation magnáta Ruperta Murdocha, ktorá sa dostala v Británii, ale aj v USA do problémov po tom, čo reportéri jej (medzitým zrušeného) týždenníka News of the World odpočúvali mobilné telefóny prominentov a obetí trestných činov, predala svoj 79-% podiel v divíziách vonkajšej reklamy v Rusku a Rumunsku. Tým sa zbavila prakticky celého biznisu vonkajšej reklamy, ponechala si už len pobočku v Českej republike News Outdoor Czech Republic. Kupcom News Outdoor Russia a News Outdoor Romania je skupina investorov na čele s ruskou VTB Capital. Investičná divízia druhej najväčšej ruskej banky VTB oznámila, že kontrakt uskutočnila spoločne s firmami NOOH Investments Cooperatief a Marathon Outdoor Cooperatief, ktoré patria americkému podnikateľovi Petrovi Gerwemu, respektíve ruskému fondu Alfa Capital Partners. Finančné podmienky kontraktu spoločnosti nezverejnili, no podľa ruského ekonomického denníka Kommersant mala ruská divízia vonkajšej reklamy News Outdoor Russia hodnotu bez započítania dlhov zhruba 350 miliónov USD (243,21 milióna eur). News Outdoor Russia je najväčším prevádzkovateľom vonkajšej reklamy v Rusku s aktivitami v približne 50 ruských mestách. Informovala o tom agentúra Reuters.

Copyright © TASR 2011