DALITO!

9. 7. 2011

MFF KARLOVE VARY

MFF KARLOVE VARY
46. ročník Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch sa dnes skončil v západočeskom kúpeľnom meste. Organizátori ponúkli aj v tomto roku divákom atraktívny program s projekciami takmer 180 filmových diel, väčšinu ktorých uvidia diváci v ČR vôbec po prvý raz. 21 filmov uviedli v svetovej premiére, 25 v premiére medzinárodnej a ďalších 16 malo v Karlových Varoch európsku premiéru. Až 54 filmov predstavilo debutové práce tvorcov. V hlavnej súťaži festivalu si to o trofeje rozdal tucet filmov, medzi ktorými nechýbala novinka Cigán etablovaného slovenského režiséra Martina Šulíka. Medzi konkurenčnými snímkami sú filmy ako Beduín ruského režiséra Igora Vološina, Lollipop Monster nemeckej filmárky Zisky Riemannovej a Die Unsichtbare jej krajana Christiana Schwochowa, či taliansko-francúzsky film z dielne Andreu Molaioliho s názvom Il gioiellino, ktorého tvorcovia sa inšpirovali skutočným škandálom v potravinárskom priemysle. O ceny z Karlových Varov súťažili aj Španieli, ktorých v súťaži zastupovala práca veterána Motxa Armendáriza No tengas miedo na aktuálnu tému zneužívania detí, ako aj dánsko-chorvátska dráma Varelse 304 režisérky Birgitte Starmoseovej. Zastúpenie v hlavnej súťaži malo aj Poľsko vďaka snímke Ksiestvo režiséra Andrzeja Baranského, Francúzsko vďaka komédii Pascala Rabatého Holidays by the Sea, či Izrael prostredníctvom psychologickej snímky Bokert Tov, Adon Fidelman, ktorú nakrútil režisér Joseph Madmony. Kolekciu účastníkov hlavnej súťaže MFF v Karlových Varoch 2011 dopĺňala kanadská snímka Roméo Onze, debutový film Ivana Grbovica, a dielo Collaborator režiséra Martina Donovana, ktoré vzniklo v americko-kanadskej koprodukcii. Medzinárodnej porote hlavnej súťaže festivalu predsedal maďarský oscarový režisér István Szabó (Mefisto, Plukovník Redl). V porote ďalej zasadli slovenský režisér Vladimír Balko, francúzsky filmový kritik a publicista, čestný predseda FIPRESCI Michel Ciment, či niekdajší riaditeľ MFF v gréckom meste Solún, filmový kritik Michel Demopulos. Ďalšími členmi grémia boli izraelská novinárka a festivalová konzultantka Edna Fainaruová, nemecká herečka Sibel Kekilliová, známa z filmov ako Proti stene alebo Cudzinka, a český filmový producent Pavel Strnad. Slovenská kinematografia mala zastúpenie aj v druhej súťažnej sekcii festivalu s názvom Na východ od Západu, a to vďaka debutovej snímke Viditeľný svet režiséra Petra Krištúfka. V tejto sekcii premietli tiež 12 produkcií, všetko filmy z krajín strednej a východnej Európy, medzi ktorými mali zastúpenie aj česká, poľská, ruská kinematografia, či tvorcovia z Bosny a Hercegoviny, Bulharska, Chorvátska alebo Srbska. Aj tentoraz zavítal do festivalového dejiska na západe ČR celý rad prominentných návštevníkov zo zahraničia, medzi ktorými bola okrem iných britská herečka Judi Denchová, jej taliansky kolega Remo Girone, jeden z najznámejších ázijských filmárov súčasnosti Kim Ki-Duk z Kórejskej republiky, poľský herec Jerzy Stuhr a americké filmové hviezdy John Malkovich, David Morse či John Turturro.

Prehľad cien 46. ročníka Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch:

SÚŤAŽ celovečerných hraných filmov: Veľká cena Krištáľový glóbus pre najlepší film: Reštaurátor (Boker TOV, Adony Fidelman); Izrael, 2010; Réžia: Joseph Madmony ;

Zvláštna cena poroty: Cigán; Slovensko / ČR, 2011 (Režie: Martin Šulík) ;

Cena za réžiu: Pascal Rabate za film Prázdniny pri mori (Holidays by the Sea), Francúzsko, 2011 ;

Cena za najlepší ženský herecký výkon: Tieň Fischerová Christensen za rolu vo filme Neviditeľná (Die Unsichtbare); Nemecko, 2011; Réžia: Christian Schwochow ;

Cena za najlepší mužský herecký výkon: David Morse za rolu vo filme Spoluautor (Collaborator); Kanada, USA, 2010; Réžia: Martin Donovan

Zvláštne uznanie: Ján Mižigár za rolu vo filme Cigán; Slovensko / ČR, 2011; Réžia: Martin Šulík

Zvláštne uznanie: Jocelyn Pooková za hudbu vo filme Pokoj 304 (Varelse 304); Dánsko / Chorvátsko, 2011; Réžia: Birgitte Starmoseová

SÚŤAŽ NA VÝCHOD OD Západ:

Hlavná cena: Punk ˙ s Not Dead (Pankot nie e mrtov); Macedónsko / Srbsko, 2011; Réžia: Vladimir Blaževski ;

Zvláštne uznanie: Generation P (Generation P); Rusko / USA, 2011; Réžia: Victor Ginzburg

SÚŤAŽ Dokumentárny film:

Cena za najlepší dokumentárny film (nad 30 minút): Dobrý život (Det gode liv); Dánsko, 2010; Réžia: Eva Mulvadová

Cena za najlepší dokumentárny film (do 30 minút): Deklarácia nesmrteľnosti (Deklaracja nieśmiertelności); Poľsko, 2010; Réžia: Marcin Koszaľka

SÚŤAŽ FÓRA NEZÁVISLÝCH:

Cena Nezávislá kamera: Sunnflower Hour (Sunflower Hour), Kanada, 2011; Réžia: Aaron Houston

ĎALŠIE CENY UDELENÉ NA FESTIVAL:

Cena za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografii: Judi Dench, Veľká Británia ; Cena prezidenta MFF Karlovy Vary: Goran Bregovic, Francúzsko / Bosna a Hercegovina + John Turturro, USA; Divácka cena denníka Právo: Niickyho rodina; Slovensko / ČR, 2011; Réžia: Matej Mináč ;

Neštatutárne CENY:

Cena medzinárodnej filmovej kritiky (FIPRESCI): Spoluautor (Collaborator); USA, 2011; Réžia: Martin Donovan ;

Cena ekumenickej poroty: Neviditeľná (Die Unsichtbare); Nemecko, 2011; Réžia: Christian Schwochow ;

Zvláštne uznanie: Romeo 11 (Roméo Onze); Kanada, 2011; Réžia: Ivan Grbovic ;

Cena Dona Quijota (Medzinárodná federácia filmových klubov FICC): Cigán; Slovensko / ČR, 2011; Réžia: Martin Šulík ;

Zvláštne uznanie: Lollipop Monster (Lollipop Monster), Nemecko, 2011; Réžia: Zisk Riemannová ;

Cena NETPAC: Tenkrát v Anatólii (Bir Zamanlar Anadolu'da); Turecko / Bosna a Hercegovina, 2010; Réžia: Nuri Bilge Ceylan

Cena Fedeora: Marijiny (Marijine); Chorvátsko, 2011; Réžia: Željko Suková

Europa Cinemas Label: Cigán; Slovensko / ČR, 2011; Réžia: Martin Šulík

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Predseda SNS Ján Slota uspel na súde so žalobou na vydavateľstvo Petit Press. Zažaloval ho za články v denníku Sme z roku 2008, podľa ktorých v minulosti vykrádal v Rakúsku autá a dopúšťal sa aj ďalších krádeží. TASR o tom dnes informovala hovorkyňa SNS Jana Benková. Žilinský súd podľa hovorkyne prikázal vydavateľovi denníka, aby sa Slotovi ospravedlnil, odstránil elektronickú verziu žalovaných článkov na internete a okrem súdnych trov má Slotovi zaplatiť 10.000 eur ako náhradu nemajetkovej ujmy. Benková ďalej informovala, že v rozsudku Okresného súdu v Žiline, ktorý približne pred dvoma mesiacmi správoplatnil odvolací súd, sa spomínajú články "Slota na úteku kradol" z 20. marca 2008 a "ÚPN: Slota vykradol obchod" s podtitulom "Ján Slota nevykrádal len autá v Rakúsku, ale aj textil a mäsiarstvo v obci Koš" z 15. apríla 2008. Vydavateľ podľa Benkovej 10.000 eur už Slotovi zaplatil a dnes uverejnil ospravedlnenie. Elektronickú verziu článku "Slota na úteku kradol" zatiaľ neodstránil.

Copyright © TASR 2011

8. 7. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Producent Joe Roth má v pláne obsadiť amerického herca Charlieho Sheena do seriálu, ktorý by bol inšpirovaný snímkou Kurz sebaovládania z roku 2003. Nájsť však skúseného výkonného producenta, ktorý by zvládol spoluprácu so Sheenom, sa mu však zatiaľ nedarí. Magazín The Hollywood Reporter potvrdil správy portálu TMZ, podľa ktorých Roth pripravuje seriál so Sheenom v hlavnej úlohe. Rothova spoločnosť stála aj za výrobou pôvodného filmu a v súčasnosti vyjednáva so spoločnosťou Lionsgate o spolufinancovaní a distribúcii seriálu. Sheen, známy najmä zo seriálu Dva a pol chlapa (2003), už potvrdil, že v prípade dohody, bude v seriáli účinkovať. Avšak podľa nemenovaného zdroja magazínu The Hollywood Reporter kľúčovým problémovým bodom je nájdenie kvalitného výkonného producenta, ktorý by napísal scenár, postaral sa o výrobu pilotnej epizódy a ktorý by si, v neposlednom rade, vybudoval so Sheenom korektný vzťah. Herca stiahli z Dva a pol chlapa v marci tohto roku po niekoľkotýždňovom mediálnom spore, v ktorom verbálne napadol všetkých tvorcov seriálu. Hviezda sa v súčasnosti súdi so svojím bývalým šéfom Chuckom Lorrom, spolutvorcom tohto seriálu, o 100 miliónov amerických dolárov (v prepočte 69,8 milióna eur) v súvislosti s jeho prepustením. Plánom Rotha je, aby Sheen v novom seriáli stvárnil prepracovanú postavu, ktorú vo filme Kurz sebaovládania stvárnil Jack Nicholson. Hviezda sitcomu Dva a pol chlapa by tak hrala človeka, ktorý radí ľuďom ovládať svoj hnev. Roth je známy ako bývalý riaditeľ štúdia, ktorý začal pracovať ako filmový producent. So Sheenom už spolupracoval na výrobe piatich filmoch vrátane jeho najúspešnejších - Mladé pušky (1988) a Prvá liga (1989). Ak sa mu pre nový seriál podarí nájsť výkonného producenta, jeho prvý diel by si diváci mohli pozrieť už budúci rok. Informácie zverejnila webová stránka hollywoodreporter.com.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Bývalá šéfredaktorka rumunských mutácií magazínov Elle, The Reader 's Digest a Sale & Pepe Cristina Verona najskôr zavraždila vankúšom svoju matku a potom spáchala samovraždu. Telo matky známe žurnalistka - Eleny Pârvulescutové - objavila rumunská polícia pred niekoľkými dňami v bukureštskom byte. Z doterajšieho vyšetrovania vyplýva, že ju dcéra Cristina Verona zadusila vankúšom. Po tomto hroznom čine sa potom sama Cristina obesila na radiátore. Polícii zavolali susedia, ktorí zacítili silný zápach. Cristina Verona nepôsobila len v pozícii šéfredaktorky známych titulov. Bola aj riaditeľkou agentúry grafitti BBDO Advertising PR a pracovala aj v rámci OSN, kde mala na starosti informovanie verejnosti. Podľa znalcov mala novinárka zavraždiť svoju matku, tak, že si ju kľakla na hrudník a na tvár ju pritlačila vankúš. Sama si potom vzala elektrický kábel a priviazala ho k radiátoru a obesila sa. Podľa bukureštské prokuratúry zomreli obe ženy asi päť až šesť dní predtým než ich telá objavila polícia. Viac prezradí až nariadená súdna pitva. Podľa bývalých kolegov bola Cristina maximalistka a svoju prácu robila absolútne profesionálne. Bolo s ňou však ťažké spolupracovať, pretože bola skôr samotářky ako tímový hráč. Polícia príčiny tragédie zisťuje.

Zdroj : tn.cz / tvnoviny.sk

Britská polícia dnes v prípade škandálu prenikania do mobilných telefónov zatkla bývalého vedúceho vydania novín News of the World, ktorý bol aj mediálnym poradcom britského premiéra. Londýnska polícia informovala, že v súvislosti s hackerským prípadom a podplácaním polície zadržala 43-ročného muža. Meno Andyho Coulsona síce nepadlo, ale polícia podľa agentúry AP odpovedala kladne na otázku o totožnosti zatknutého. Austrálsky tlačový magnát a majiteľ novín Rupert Murdoch vo štvrtok oznámil ukončenie činnosti News of the World, ktorých posledné číslo vyjde v nedeľu. Tento krok prišiel po tom, ako sa zverejnilo, že približne 4000 ľudí bolo obeťou ilegálneho prenikania do mobilných telefónov zo strany detektívov a novinárov pracujúcich pre News of the World. Ide o najpredávanejší bulvárny denník v Británii, ktorý bol vydávaný približne 168 rokov. Novinári v roku 2002 prenikli aj do odkazovej schránky mobilného telefónu uneseného 13-ročného dievčaťa, po ktorom bolo vyhlásené pátranie. Tým marili policajné pátranie a dávali falošnú nádej rodičom. Veľká Británia prechádza "obdobím krízy" v súvislosti s obvineniami preniknutia novinárov bulvárnej tlače do mobilnej schránky uneseného dievčaťa. Pripustil to dnes britský premiér David Cameron. Cameron tiež požadoval nový systém dohľadu nad tlačou po tom, čo nazval "budíček" pre normy ohľadom tlače a slobody. "Toto je obdobie krízy a obáv," povedal britský premiér na tlačovej konferencii na Downing Street. "V tomto sa všetci zhodneme, vrátane mňa," konštatoval Cameron. Jeho bývalého šéfa pre komunikáciu s verejnosťou Andyho Coulsona dnes vypočúvali na polícii pre obvinenia z preniknutia do odkazovej schránky mobilného telefónu. "Bolo to moje a iba moje rozhodnutie zamestnať ho a preberám za to plnú zodpovednosť," uviedol britský premiér. Coulson v januári odstúpil z postu premiérovho poradcu pre tlač. Cameron ho vzal do tímu v roku 2007. Coulson (43) bol predtým vedúcim vydania denníka News of the World. Práve týchto novín sa týkajú obvinenia ohľadom mobilných odkazových schránok. Coulson vždy popieral, že by o takýchto praktikách vedel. Austrálsky tlačový magnát a majiteľ novín Rupert Murdoch vo štvrtok oznámil ukončenie činnosti News of the World, ktorých posledné číslo vyjde v nedeľu. Tento krok prišiel po tom, ako sa zverejnilo, že približne 4000 ľudí bolo obeťou ilegálneho prenikania do mobilných telefónov zo strany detektívov a novinárov pracujúcich pre News of the World. Ide o najpredávanejší bulvárny denník v Británii, ktorý bol vydávaný približne 168 rokov. Novinári v roku 2002 prenikli do odkazovej schránky mobilného telefónu uneseného 13-ročného dievčaťa, po ktorom bolo vyhlásené pátranie. Sledovali správy, ktoré jej tam nechávali zúfalí príbuzní a keď sa schránka zaplnila, zmazali časť správ, aby vznikol priestor pre ďalšie nahrávky. Tým marili policajné pátranie. Súčasne dávali falošnú nádej zúfalým rodičom, že dievča je v poriadku, ak si odmazáva vypočuté správy. Dieťa sa neskôr našlo zavraždené. Súkromný detektív Glenn Mulcaire sa verejne ospravedlnil všetkým tým, ktorým jeho činnosť "ublížila". Uviedol, pri práci pre News of the World bol pod tlakom, aby "sústavne dodával výsledky". Bývalého novinára a editora Clivea Goodmana, ktorý mal na starosti spravodajstvo o britskej kráľovskej rodine v britskom bulvárnom týždenníku News of the World, zatkli pre podozrenie z korupcie. Informovala o tom dnes tlačová agentúra Press Association. Clive Goodman, ktorý v súčasnosti pracuje pre iné bulvárne médium, si v roku 2007 odpykal trest odňatia slobody za preniknutie do telefónov patriacich asistentom členov britskej kráľovskej rodiny vrátane princa Williama. Tlačová agentúra informovala, že dnes novinára zatkli znova pre obvinenia z podplácania polície. Londýnska polícia potvrdila, že 53-ročný muž bol zatknutý pre podozrenie z korupcie. Detektívi urobili prehliadku jeho domu v južnom Londýne. Bývalého vedúceho vydania z nedeľného magazínu News of the World a spolupracovníka Downing Street - sídla britského premiéra - Andyho Coulsona, ktorý bol aj poradcom šéfa kabinetu Davida Camerona, zatkli dnes už skôr v súvislosti so škandálom okolo preniknutia týždenníka do odkazových schránok mobilných telefónov množstva rôznych ľudí. Britský vicepremiér Nick Clegg dnes vyhlásil, že kontrolný orgán britských médií "zlyhal" a treba ho nahradiť, pretože noviny získali príliš veľkú moc, keď "tvoria alebo ničia životy ľudí". Clegg na konferencii v Paríži povedal, že škandál s nabúraním sa do odkazových schránok mobilných telefónov rôznych ľudí, ktorý donútil austrálsko-amerického mediálneho magnáta Ruperta Murdocha zatvoriť najpredávanejšie britské nedeľné noviny News of the World, znamená aj "úplné zrútenie ďalšieho piliera britského štátneho zriadenia". "Komisia zaoberajúca sa sťažnosťami na médiá jednoznačne zlyhala... je bezzubá, nefunguje a treba ju nahradiť," uviedol Clegg na konferencii, ktorú zorganizovalo združenie francúzskych zamestnávateľov. "Takú veľkú moc tvoriť alebo ničiť životy nemožno nechať ľuďom bez toho, aby nemali žiadnu zodpovednosť," vysvetlil Clegg.

Copyright © TASR 2011

Hlavne vyrobte tie Lidice

Hlavne vyrobte tie Lidice
Viac zmien v programe oboch zložiek Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) - Slovenskej televízie (STV) a Slovenského rozhlasu (SRo) bude zreteľných v jesennej programovej štruktúre, avizoval na dnešnom rokovaní Rady RTVS programový riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj. Rada sa s jesennou štruktúrou vysielania spojeného verejnoprávneho média oboznámi koncom leta. Okrem iného by mala priniesť viac premiér. Keďže médiu sa podarilo ušetriť, je možné, že začne niektoré veľké koprodukcie a to i napriek tomu, že od štátu peniaze na tretí dodatok nedostane. Ďalší, tretí dodatok k zmluve so štátom vo výške osem miliónov eur podpísaný nebude, potvrdila na dnešnom rokovaní Rady RTVS generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková. Ministerstvo kultúry nemá na tento účel peniaze v rozpočte. Aj keby podľa Zemkovej peniaze prišli zajtra, nevedela by RTVS garantovať, že ich dokáže vyčerpať do konca roka, dodala šéfka RTVS. Niektoré koprodukčné projekty naplánované v tomto dodatku však chce RTVS riešiť z vlastných zdrojov. Celkovo malo ísť na koprodukcie z tohto dodatku približne 1,5 mil. eur. Ako pre agentúru SITA povedal Ľuboš Machaj, čakajú na ekonomické vyhodnotenie prvého polroka. Podľa predbežných údajov by však RTVS mal mať z hospodárenia za prvých šesť mesiacov roka prebytok približne 5,5 milióna eur, na dnešnom rokovaní Rady RTVS o tom informoval ekonomický riaditeľ RTVS Peter Ondro. "Predbežný odhad je taký, že by sme mali byť v kondícií, že by sme projekty podporili. Priorita je, aby sme podporili tie projekty, ktoré majú koprodukčný potenciál a sú také, ktoré napríklad sú v koprodukčnom rokovaní s Českou televíziou a sú rozpracované," uviedol šéf programu. Podľa Machaja by Slovenská televízia chcela určite rozbehnúť väčšie koprodukčné projekty.
"Je to Kriminálka Staré Mesto, Konfident a Lidice - to sú veci, o ktorých sa najviac hovorí." Ak bude RTVS môcť podporiť aj ďalšie projekty, "tak samozrejme do tých ďalších takisto vstúpime", dodal pre SITA Machaj. Kriminálka Staré Mesto mala byť najväčším projektom, ktorý sa mal nakrútiť tento rok, ak by štát odobril ďalší - osemmiliónový dodatok. Na päť častí druhej série detektívnych príbehov podľa románu Dominika Dána malo z celkového rozpočtu vyše 1,344 milióna eur ísť z dodatku zo zmluvy so štátom 605-tisíc eur. Okrem 10-miliónového dodatku k zmluve štátu s Rozhlasom a televíziou Slovenska (RTVS) na televízne vysielanie chcel RTVS tento rok ešte ďalších osem miliónov eur. Z týchto peňazí sa malo približne 1,5 milióna eur použiť na koprodukčné programy a približne 6,5 milióna eur na investície, najmä na nákup prenosového voza a ďalšie technológie nevyhnutné pre televíznu výrobu. Prenosový voz, ktorý tvoril najväčšiu časť z tretieho dodatku, sa tento rok podľa Zemkovej nekúpi. RTVS sa chce sústrediť na oddlženie štátom, vedenie média by bolo rado, ak by sa to stihlo do konca septembra. RTVS od štátu žiada dodatočné zvýšenie rozpočtu v objeme 45 miliónov eur. Hlavným dôvodom reštrikcií je podľa vedenia RTVS vysoká zadlženosť, ktorú RTVS zdedil po STV. Letný program okruhov SRo pripomína 85. výročie Slovenského rozhlasu, ako aj tradičné letné témy ako sú hudobné festivaly, dovolenky, turistika po Slovensku či cestovanie do zahraničia. Vysielacia štruktúra STV počas leta ponúkne podľa Machaja viac "ľahších žánrov" na Jednotke a viac informačných programov na Dvojke. Po zrušení trojky k 30. júnu sa na Dvojke objavilo viac športu. Veľa programov sú podľa Machaja reprízy, na dnešnom rokovaní rady však avizoval, že na viac premiér sa diváci STV môžu tešiť od jesene. Fúzia STV a SRo v rámci RTVS pokračuje, jej prvá etapa je ukončená. Generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková predpokladá, že v programe - spoločných projektoch STV a SRo sa prejaví už na budúci rok, kedy by sa mala skončiť druhá etapa fúzie. Zdôraznila, že rýchlejšiemu spájaniu rozhlasu a televízie bráni aj "vysoký technologický dlh", teda dlhodobé neinvestovanie do techniky oboch médií. S prebytkom približne päť a pol milióna eur hospodáril Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) v prvom polroku tohto roka. Ako ďalej na piatkovom rokovaní Rady RTVS informoval ekonomický riaditeľ spojeného verejnoprávneho média Peter Ondro, RTVS sa podarilo znížiť staré záväzky o približne dva a pol milióna eur. Príjmy RTVS za prvých šesť mesiacov jeho existencie podľa predbežných výsledkov dosiahli takmer 49,8 milióna eur, teda 50,62 percenta z plánovaných celoročných príjmov RTVS, a výdavky vyše 44,26 mil. eur, čo je približne 42 percent z výdavkov plánovaných na celý tento rok. Slovenská televízia (STV) hospodárila s prebytkom približne päť miliónov eur a Slovenský rozhlas (SRo) s prebytkom zhruba pol milióna eur. Podrobnejšie výsledky predloží vedenie RTVS rade začiatkom augusta. RTVS v rozpočte na tento rok, ktorý Rada RTVS schválila v polovici apríla, počíta s príjmami 98,31 milióna eur a výdavkami približne 103,7 milióna eur. Hospodáriť teda plánuje so schodkom približne 5,39 milióna eur. Rozpočet je veľmi úsporný, priniesol škrty a aj prepúšťanie približne 400 ľudí. Približne jeden milión eur má inštitúcii ušetriť zrušenie Trojky k 30. júnu, z toho na licenciách približne pol milióna. Šetrí sa na energiách. Prepúšťanie súvisí aj s vypnutím Trojky. Napriek týmto úsporám a plánu prepúšťať to nestačí. RTVS preto rokuje s ministerstvami financií a kultúry o oddlžení. Od štátu žiada dodatočné zvýšenie rozpočtu v objeme 45 miliónov eur. Hlavným dôvodom reštrikcií je podľa vedenia RTVS vysoká zadlženosť, ktorú RTVS zdedil po STV. Vedenie média by bolo rado, ak by sa oddlženie stihlo do konca septembra, informovala počas piatkového rokovania rady šéfka RTVS Miloslava Zemková.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RADA RTVS UPDATED

RADA RTVS UPDATED

Rada RTVS sa nestotožnila so sťažnosťou opozičnej strany Smer-SD na porušenie objektivity v politickej diskusii verejnoprávnej televízie. "Veľmi stručne môžem povedať za RTVS, vysloviť presvedčenie, že nedošlo k porušeniu zákona," uviedla dnes generálna riaditeľka verejnoprávneho média Miloslava Zemková. Strana Smer–SD sa ohradila proti obsadeniu poslanca Národnej rady SR Radoslava Procházku (KDH) do relácie O 5 minút 12, ktorú STV odvysielala 19. júna. "Dramaturgia relácie nepochopiteľne umožnila koaličnému poslancovi diskutovať samému bez oponenta k hlavnej politickej téme posledných dní, ktorou bola voľba generálneho prokurátora. Divákom tak boli prezentované len jednostranné názory," vysvetlil sťažnosť strany komunikačný riaditeľ sociálnych demokratov Erik Tomáš. "Nemám ambíciu, aby Rada RTVS začala nahrádzať správny orgán zo zákona, ktorým je Rada pre vysielanie a retransmisiu," reagoval dnes predseda rady Miroslav Kollár. "Ako bývala aktívna novinárka dokonca som mala taký pocit, že pani Jančkárová (moderátorka, pozn. TASR) bola na môj vkus dosť agresívna. A myslím si, že pán Procházka sa vyjadril v súvislosti s touto problematikou z rôzneho zorného uhla, ako odborník," podporila ho členka Rady RTVS Ildikó Nagy. Rada sa na dnešnom rokovaní zaoberala aj podnetom Slovenského národného divadla (SND), ktoré vyslovilo viacero výhrad voči relácii Reportéri z 30. mája. Podľa sťažovateľov bol obsah spracovaný nekorektne a televízia sa zámerne snažila podať problematiku jednostranne. Aj pri tejto téme sa však Rada RTVS zastala svojich zamestnancov. Divadlo malo údajne vyvíjať tlak na novinárov, aby reportáž neodvysielali a riaditeľ SND Ondrej Šoth niekoľkokrát nevyužil príležitosť vyjadriť sa k odvysielaným informáciám. "Mňa osobne táto situácia mrzí z toho dôvodu, že SND je náš partner v niektorých projektoch a je to národná kultúrna inštitúcia, s ktorou spolupracujeme," uviedla v tejto súvislosti Zemková, ktorá poukázala, že obsah reportáže zodpovedal aj charakteru relácie.

Ak Slovenská televízia (STV) nespraví zásadné programové zmeny, môže mať vážny problém získať si neskôr späť svojich divákov. Uviedol to dnes predseda Rady Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Miroslav Kollár na margo nepriaznivých informácií, ktoré odhalili prvé výsledky sledovanosti. STV sa vrátila k peoplemetrom od začiatku júla po tom, ako svoju sledovanosť nepoznala približne štyri mesiace. Tie odhalili, že v priebehu tohto obdobia, televízia stratila v priemere asi 2 percentá divákov. "Ja rozumiem tomu, že sme zdedili nejakú situáciu programovú, finančnú, na druhej strane prešiel polrok," poukázal Kollár. Ako príklad uviedol stredajší program (6.7.), kedy Jednotka s filmom Albert dosiahla sledovanosť okolo 54.000 divákov a trhový share 2,9 percenta. "Oproti telenovele, ktorá ide na Markíze, sa nedá očakávať, že tento typ programu bude mať veľké čísla. Ale aj mňa prekvapilo, že to malo takýto nízky podiel na trhu," priznal sa šéf STV Ľuboš Machaj. Podľa Kollára treba robiť nielen dlhodobé, ale aj operatívne programové rozhodnutia, ktoré by mohli pružne zabrzdiť divácky prepad. "Máte na mysli nahradiť jeden archívny film iným archívnym filmom?" spýtala sa generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková. Kollár vysvetlil, že vysielané obsahy by mali viac zodpovedať ich časovému zaradeniu a využiť treba aj možnosti promo kampaní, napríklad aj cez verejnoprávny rozhlas. Členovia Rady RTVS sa v súvislosti s touto témou zhodli na potrebe zmien vo vysielaní verejnoprávnej televízie, podľa jej šéfa však radikálne pozitívne zmeny nemožno očakávať ani na jeseň. "To, čo ide z toho obrazu je naozaj veľmi zlé," pripustil Machaj. Podľa neho je však finančná situácia príliš nepriaznivá na to, aby sa dalo zrealizovať všetky zámery alebo konkurovať komerčným televíziám. Významnejšie zmeny vo výkonnosti podľa neho možno čakať od začiatku budúceho kalendárneho roka.

Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) v priebehu prvých šiestich mesiacov kalendárneho roka splatili približne 2,5 milióna eur zo starých záväzkov, ktoré médium má. Radu RTVS dnes o tom informoval štatutárny zástupca verejnoprávnej televízie Peter Ondro. Verejnoprávne RTVS vyzbieralo v období január až jún na poplatkoch za služby verejnosti 38.578.995 eur. Celkovo bez finančných operácií tvorili príjmy takmer 49,8 milióna eur. Príjmy Slovenskej televízie sa pohybovali na úrovni okolo 27 miliónov eur. "Príjmy STV z reklamy boli vo výške 1,79 milióna eur," uviedol Ondro. Výdavky "telerozhlasu" v tomto období tvorili necelých 44,3 milióna eur, čo predstavuje menej ako 43 percent z predpokladaných výdavkov na celý rok.

Copyright © TASR 2011

Zomrela Milena Vostřáková

Zomrela Milena Vostřáková
Po krátkej ťažkej chorobe zomrela vo štvrtok vo veku 77 rokov známa televízna hlásateľka a neskoršie moderátorka Milena Vostřáková. Do Československej televízie nastúpila v roku 1957, o dvanásť rokov neskôr sa jej ale stala osudná veta, ktorú komentovala víťazstvo našich hokejistov nad Sovietskym zväzom. Na obrazovky sa potom mohla vrátiť až v roku 1990. Milena Vostřáková sa narodila 2. marca 1934. V roku 1959 debutovala na filmovom plátne, kedy stvárnila menšiu úlohu v snímke Jiřího Krejčíka Prebudenie. V roku 1964 hrala tiež v komédii Františka Filipa Tri chlapi po roku a po novembri 1989 ju režisér Milan Šteindlera obsadil do televízneho filmu Maestro. So svojimi bývalými televíznymi kolegyňami veľa rokov pripravovala obľúbené stolové kalendáre s receptami známych osobností. Bola spoluautorkou knižky Tak a je to! aneb Dámy, nie ste na to sami, obsahujúce užitočné rady pre zdravie, varenie a pohodu v domácnosti. Najväčšiu slávu si ale Vostřáková vyslúžila ako televízna hlásateľka, aj keď bola jej televízna kariéra násilne pretrhnutia. Po víťazstve československých hokejistov nad tímom Sovietskeho zväzu na svetovom šampionáte v roku 1969 totiž hlásateľka oznámila divákom, že síce normálne pije čaj, ale teraz si pripijeme vínom, pretože ide o víťazstvo nielen športové, ale aj morálne. Podľa režimu tak divákov vyzvala k oslavám a vyvolala protisovietske vášne. Nasledoval totálny zákaz vystupovať nielen v televízii, ale aj kdekoľvek inde. Zo známej a populárnej televíznej hviezdy sa stala asistentkou scény, ktorá varila kávu, zháňala hercom ramienka na šaty a chodila pre účinkujúcich do vrátnice. Mnohí sa vtedy od nej odvrátili - báli sa pomáhať niekomu, kto je na listine nežiaducich.
Zdroj : Česká televízia

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

" Tvrdenia Richarda Sulíka o programe Koaličnej rady nie sú pravdivé a zbytočne vytvárajú ešte väčšie napätie medzi koaličnými stranami. Koaličnú radu zvolalo KDH ako reakciu na bezprecedentné porušenie koaličnej zmluvy zo strany SaS. Nepodporením vládneho zákona, ktorý zabraňuje vznikaniu čiernych stavieb veľkých developérov, ktorí ignorujú zákon, išla strana SaS proti programovému vyhláseniu vlády. Toto sa stalo po prvý raz za toto volebné obdobie, žiadna z politických strán nehlasovala nikdy doteraz proti vládnemu programu schválenému v NR SR, iba strana SaS. Nerozumiem, prečo Richard Sulík pokračuje v klamaní verejnosti, že išlo o omyl, lebo z vyjadrení minimálne dvoch poslancov je zjavné, že tak urobili úmyselne, pričom ešte Richard Sulík ako predseda NR SR zjavne predĺžil čas hlasovania, čo je v rozpore so zaužívanou praxou. " Ján Figeľ, predseda KDH

„Budem čakať veľmi jasný postoj, kto klame a prečo. Čomu to celé má slúžiť? Talapkovci sa veľmi tešia." Ján Figeľ

"Je to len také, aby ste aj vy mali o čom písať. Pohrkútame si o všetkom." Richard Sulík

"Povedali nám, že eurozóna má právo sa nezávisle stretávať, nezávisle od krajín, ktoré tam nepatria. My to pripúšťame," povedal dnes Donald Tusk, pričom dodal, že člen jeho vlády, poľský minister financií Jacek Rostowski by sa mal pravidelne zúčastňovať stretnutí euroskupiny. Budem sa snažiť prehovoriť mojich európskych partnerov, pretože my teraz zabezpečujeme predsedníctvo únie, že lepšie ako byť informovaní od iných o vývoji posledných udalostí, radšej by sme sa sami zúčastňovali na zasadaniach euroskupiny." Donald Tusk, poľský predseda vlády

"Nepřítelem je anticivilizace táhnoucí se od severní Afriky až po Indonésii. Žijí v ní dvě miliardy lidí a financována je dílem z prodeje ropy, dílem z prodeje drog.Nevěřím, že jsou umírnění muslimové a radikální muslimové. Stejně jako nevěřím, že jsou jen umírnění a radikální komunisté. Jsou jen muslimové a komunisté. Vzpomeňte si na appeasement 30. let. Stále se házely nepříteli oběti do chřtánu - a k čemu to vedlo. Dvacáté prvé století nebude Fukuyamovým Koncem dějin, ale Huntingtonovým Střetem civilizací." Miloš Zeman

„Chcel by som sem pozvať Jiřího Bartošku, ktorý je už však asi opitý vo VIP zóne a zrejme nepríde." Jiří Macháček

"Nebolo zámerom, aby priestor dostala len jedna strana. Aj keď chápem, že sudca nebude v relácii diskutovať s niekým, koho odsúdil." Andrej Miklánek

"Na princípe vzájomného dialógu vznikla aj EÚ, a tak sa i my podľa vzoru únie pokúsime poeurópštiť Balkán." vyhlásil Hashim Thaci, kosovský premiér

"Skontrolujete, či má Zetor dosť nafty, potom skontrolujete, či tam naozaj tá dojivosť je taká ako bola plánovaná, môžte kontrolovať všetko, a potom príde Ďuri, že, predseda, vieš čo, daj mi desať euro. A tak, Ďuri, veď ty si prepil všetko v tej krčme, tak to nemá zmysel, načo by som ti to robil. A nakoniec sa ukáže, že predsa len možno aj toho Ďuriho treba, že aj to je človek, ktorý žije... “ Pavol Paška o pôžičke Grécku

„ Paradoxom je, že v Grécku štrajkujú bankári, to je novotvar. Bankári... So štipkou humoru môžem povedať, že ako prvá by som išla na čelo takýchto štrajkov aj s celou vládou. Protestovať proti tomu, že nezodpovedné správanie sa politikov niektorých krajín nás núti prijímať opatrenia, ktoré sú bolestivé a nepopulárne. Ja mám potrebu ísť na čelo takéhoto štrajku." Iveta Radičová

„ Stačí mi ho Galka raz vidieť, ako tri razy počuť, vyzerá ako človek, ktorý bol nositeľom troch modrých knižiek a nie jednej modrej knižky.“ Ján Slota

7. 7. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Britská herečka a modelka Elizabeth Hurley si zahrá v pripravovanej piatej sezóne seriálu Gossip Girl (2007). Výkonní producenti seriálu Stephanie Savage a Joshua Safran uviedli, že 46-ročná rodáčka z Basingstoke stvárni mediálnu magnátku Dianu Payne. "Jej zmysel pre humor, inteligencia a krása do Gossip Girl perfektne zapadnú. Sme veľmi šťastní, že sa v seriáli objaví," vyhlásili Savage a Safran. Piata séria Gossip Girl bude mať v USA premiéru 26. septembra. Informovala o tom webová stránka magazínu People. Hurley mala taktiež stvárniť Veronicu Cale v pripravovanom reboote seriálu Wonder Woman, jeho natáčanie však zrušili. Bývalá dlhoročná partnerka herca Hugha Granta si počas svojej kariéry zahrala napríklad v snímkach Prepadnutie vo vzduchu (1992), Špionátor (1997), Austin Powers: Špión, ktorý ma pretiahol (1999), Zmluva s diablom (2000) alebo Slúžiť Sáre (2002). Minulý mesiac sa po štyroch rokoch manželstva rozviedla s Arunom Nayarom.

Irakli Gedenidze

Gruzínska polícia zatkla štyroch fotografov pracujúcich pre zahraničné médiá aj domáce inštitúcie a obvinila ich zo špionáže, informovali vo štvrtok miestne médiá. Medzi zadržaným je aj osobný fotograf prezidenta Michaila Saakašviliho. Ministerstvo vnútra nechcelo o dôvodoch záťahu zverejňovať žiadne informácie. To, že ide o špionáž, potvrdila žena jedného zo zatknutých. Polícia zadržala aj Šacha Aivazova, fotografa svetovej agentúry Associated Press (AP) a Zuraba Kurcikidzeho, ktorý pracuje pre European Pressphoto Agency (EPA). Ďalším zatknutým je Giorgi Abdaladze, zamestnanec gruzínskeho ministerstva vnútra, pričom práve jeho manželka potvrdila, že všetci sú obvinení zo špionáže. Asi najprominentnejším zatknutým je Irakli Gedenidze, Saakašviliho osobný fotograf. Polícia zadržala údajne aj jeho ženu Natiu.
Hongkonská televízna stanica sa vo štvrtok ospravedlnila za správy, podľa ktorých bývalý čínsky prezident Ťiang Ce-min zomrel. Televízia si v oficiálnom stanovisku priznáva chybu a vyjadruje ľútosť nad touto "nepríjemnosťou". "Ospravedlňujeme sa divákom, Ťiangovi Ce-minovi aj jeho rodine," uviedla Asia Television Ltd. (ATV), ktorá je jednou z dvoch juhoázijských mediálnych spoločností, ktorých vysielanie je voľne dostupné. Televízia s odvolaním sa na neidentifikované zdroje v stredu vydala správu o tom, že 84-ročný Ťiang zomrel. Pri tejto príležitosti chcela zorganizovať aj mimoriadnu reláciu, neskôr ju však zrušila. Od minulého týždňa sa vo viacerých médiách a na internete objavili špekulácie o úmrtí exprezidenta. Čína často cenzuruje obsah internetu, keď ho považuje za nevhodný. Medzi nevhodné patria aj informácie o zdravotnom stave vrcholných predstaviteľov.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané. Hromadné prepúšťanie približne 600 zamestnancov maďarských verejnoprávnych médií sa začalo v Maďarsku. V utorok začali rozosielať predvolania zamestnancom maďarskej televízie a maďarského rozhlasu, aby im osobne oznámili, či zostávajú, alebo sú na zoznam prepustených. Pohovory v rozhlase prebehli v stredu, dnes sa proces prepúšťania začal v televízii MTV. Maďarské komerčné médiá dnes poukazujú na skutočnosť, že o masovom prepúšťaní neinformuje ani verejnoprávna televízia, ani rozhlas. Generálny riaditeľ Fondu na podporu poskytovateľov mediálnych služieb a správy majetku (MTVA) István Böröcz v apríli priznal, že verejnoprávne médiá prepustia stovky ľudí. Zoznam osôb ktorých sa prepúšťanie dotýka, pripravili začiatkom mája. Podľa platných maďarských právnych noriem v prípade masového prepúšťania zamestnávateľ nie je povinný zdôvodniť tento krok osobne každému. Ako uviedlo internetové vydanie maďarského ekonomického týždenníka Heti Világgazdaság, masové prepúšťanie 600 ľudí nahlásil MTVA 24. mája, až potom začali rokovať s odborármi, s ktorými sa podarilo koncom júna dohodnúť iba v otázke sociálneho zabezpečenia prepustených. MTVA tvrdil, že obnova maďarských verejnoprávnych médií je neodkladná, pretože rozhadzovali peniaze, hospodárili netransparentne, ich sledovanosť a prestíž bola drasticky nízka. Takmer 3000 zamestnancov verejnoprávnych médií v Maďarsku preradili od 1. januára organizačne pod MTVA. V maďarskej televízii MTV, v Duna TV a v maďarskom rozhlase Magyar Rádió zostalo spolu s generálnymi riaditeľmi menej ako 50 zamestnancov. Tieto inštitúcie odvtedy nevyrábajú programy, vytvárajú iba profil médií, ku ktorému rôzne programy objednávajú z fondu. Spoločné spravodajské centrum pre verejnoprávne médiá zriadili v rámci maďarskej tlačovej agentúry MTI. Zástupca spoločnosti News International James Murdoch dnes oznámil, že 168 rokov existujúci britský bulvárny týždenník News of the World končí a naposledy vyjde v nedeľu 10. júla. Magazín sa zmieta v škandále týkajúcom sa preniknutia do odkazových schránok mobilných telefónov, čo spôsobilo týždenníku stratu povesti a inzerentov. Najpredávanejší britský bulvár vydáva spoločnosť News International a James Murdoch riadi jej projekty v Európe. Predstaviteľka polície Sue Akersová, poverená vyšetrovaním silnejúceho britského škandálu s preniknutím do telefónov, dnes vyzvala verejnosť na trpezlivosť a informovala, že úrady sa kontaktujú s tisíckami prípadných obetí tohto trestného činu. Zástupkyňa komisára Akersová vo vyhlásení uviedla, že polícia preveruje 11.000 strán materiálov obsahujúcich 4000 mien, ktoré by mohli súvisieť so škandálom okolo týždenníka News of the World. Bulvárny magazín News of the World je obvinený z toho, že sa nabúral do odkazových schránok mobilných telefónov rôznych ľudí od nezvestných školopovinných dievčat až po smútiacich príbuzných, celebrity, členov kráľovskej rodiny a politikov - to všetko v snahe získať exkluzívne informácie vyvolávajúce pozornosť čitateľov. Jednou z obetí sa možno stal aj právnik Michael Mansfield, ktorý zatupoval rodinu Dodiho Al Fayeda, milenca princeznej Diany, pri súdnom vyšetrovaní jej smrti. Právnik dnes informoval, že polícia ho varovala, že do jeho hlasových schránok v telefónoch sa možno tiež nabúrali hackeri. Mansfield uviedol, že dostal list od Scotland Yardu s oznámením, že sa nachádza na zozname prípadných terčov telefonických hackerov najatých britským bulvárnym týždenníkom News of the World. Pribúdajú obvinenia, že magazín mediálneho magnáta Ruperta Murdocha podplácal políciu a vnikal do hlasových schránok príbuzných zavraždených obetí, politikov a celebrít. Mansfield dnes uviedol, že odhalenie, že novinári sa zrejme pokúsili odhaliť udalosti v živote Diany z jeho hlasovej schránky, bolo "mimoriadne znepokojujúce".

Copyright © TASR 2011

RADA RTVS

RADA RTVS

We Are Dead

We Are Dead

Albert - Jednotka 06.07.2011 , 20.15 :

54 tisíc divákov, 1,1 % sledovanosť 2,9 % share

SLOVO ROBÍ CHLAPA

SLOVO ROBÍ CHLAPA
"To je jediná šanca, ako môžeme byť iní. Ak by sme skĺzli k tomu, že začneme dávať telenovely v prime time, skončíme tam, kde bola Jojka v minulosti. "

František Borovský , 23.3.2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Vydavatelia periodických a neperiodických publikácií, ako aj rozmnoženín slovenských audiovizuálnych diel musia odovzdať povinný deponát určeným knižniciam či ústavom. Záleží to od územia ich rozširovania, ako aj veľkosti nákladu a druhu publikácie. Pôjde však hlavne o Slovenskú národnú knižnicu a Univerzitnú knižnicu v Bratislave. Ak sú publikácie určené pre nevidiacich, uchovávať ich bude Slovenská knižnica pre nevidiacich Mateja Hrebendu v Levoči. Deponát slovenského audiovizuálneho diela zase poputuje Slovenskému filmovému ústavu. Vláda dnes schválila zákon o povinných deponátoch periodických publikácií, neperiodických publikácií a slovenských audiovizuálnych diel. Deponát periodickej a neperiodickej publikácie sa bude musieť odovzdávať bez ohľadu na formu jej vydania, teda či ide o tlačenú alebo elektronickú verziu. Určený je iba na archivačné, dokumentačné a výskumné účely. Povinnosťou právnických osôb, ktorým sa odovzdáva, je jeho evidovanie a trvalé uchovávanie. Verejnosť si ich môže zapožičať, prípadne prezrieť v priestoroch predmetných knižníc a ústavov. Avšak iba na odbornú alebo výskumnú činnosť, prípadne na účely výkonu dohľadu. Ak ministerstvo kultúry zistí porušenie povinností vydavateľov, dá im maximálne 90 dní na to, aby si ju splnili. Ak sa tak nestane, uloží im pokutu do výšky 3319 eur. Rovnaká sankcia hrozí knižniciam či ústavu za porušenie ustanovenia, týkajúceho sa uchovávania alebo sprístupňovania povinného deponátu. "Povinný deponát nie je prostriedkom kompenzácie nedostatku finančných prostriedkov knižníc na nákup knižničného fondu," upozorňuje rezort kultúry s tým, že s ohľadom na jeho funkciu, medzinárodné štandardy, ale aj veľkosť vydavateľského trhu a náklady s tým spojené sa redukuje počet právnických osôb, ktorým sa bude odovzdávať. Uchovávať sa má ako súčasť národného kultúrneho dedičstva viac ako 100 rokov.

Copyright © TASR 2011

6. 7. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Bieloruského spravodajcu poľského denníka Gazeta Wyborcza uznal dnes bieloruský súd vinným z urážky autoritárskeho prezidenta Alexandra Lukašenka. Pustil ho však na slobodu, pretože dostal trojročný podmienečný trest. Prípad Andrzeja Poczobuta pritiahol širokú pozornosť k represívnemu režimu Lukašenka, osobitne z Poľska. V Bielorusku totiž žije veľká poľská menšina. Poczobuta, ktorý žije v meste Grodno pri poľských hraniciach, zatkli v apríli na základe obvinenia, že v niekoľkých článkoch urazil prezidenta. Súdny proces v Grodne sa uskutočnil za zatvorenými dverami, uviedla agentúra AP.
Britský bulvárny denník News of the World čelí obvineniu, že prekročil hranice zákona i ľudskosti. Jeho novinári prenikli v roku 2002 do odkazovej schránky mobilného telefónu uneseného 13-ročného dievčaťa, po ktorom bolo vyhlásené pátranie, sledovali správy, ktoré jej tam nechávali zúfalí príbuzní a keď sa schránka zaplnila, zmazali časť správ, aby vznikol priestor pre ďalšie nahrávky. Týmto skutkom marili policajné pátranie, dievča sa neskôr našlo zavraždené, a súčasne dávali falošnú nádej zúfalým rodičom, že dievča je v poriadku, ak si odmazáva vypočuté správy. Súkromný detektív Glenn Mulcaire sa dnes v novinách Guardian verejne ospravedlnil všetkým tým, ktorým jeho činnosť "ublížila". Uviedol, že keď pracoval pre škandalózny denník News of the World, bol pod tlakom, aby "sústavne dodával výsledky". Priznal, že "prekročil hranice etiky", ale nevie o tom, že by bol porušil zákon. Mulcaire už bol odsúdený v roku 2007 za podobný hackerský útok do telefónnych správ príslušníkov britského kráľovského paláca. Šesťmesačný trest odňatia slobody si už odpykal. Trinásťročná Milly Dowlerová sa stratila 21. marca 2002 cestou zo školy domov do Waltonu nad Temžou neďaleko Londýna. Polícia po nej vyhlásila pátranie a denník News of the World si najal súkromných detektívov, aby zabezpečil čitateľom správy z prvej ruky. Jedným z nich bol práve Glenn Mulcaire, ktorý bol vtedy riadnym zamestnancom News of the World. Britský automobilový výrobca Ford dnes oznámil, že pre uvedený škandál sťahuje všetku svoju reklamu z News of the World. Vyčká na výsledky policajného vyšetrovania prípadu, ale dovtedy bude svoju reklamu zadávať iným médiám.

Copyright © TASR 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Novým programovým riaditeľom športového Hornet rádia sa stane od prvého septembra 2011 Pavol Gašpar. Športový komentátor STV opúšťa verejnoprávnu televíziu po štrnástich rokoch. Pavol Gašpar od roku 2003 nepretržite komentoval všetky turnaje hokejových majstrovstiev sveta, zhodne po dvakrát aj majstrovstvá sveta v atletike a vo vodnom slalome. Pracovne bol na štyroch olympiádach, svojím hlasom v priamych prenosoch Slovenskej televízie sprevádzal päť zlatých olympijských medailí slovenských vodných slalomárov a jedno striebro v džude. Odkomentoval osem sezón slovenskej hokejovej extraligy. „Veľmi sa teším na nové pracovné prostredie v jedinom športovom médiu v slovenskom rozhlasovom éteri. Hornet rádio má za sebou prvú päťročnicu vysielania, počas ktorej sa etablovalo predovšetkým na východnom Slovensku. Našim najbližším cieľom je povýšiť ho na rešpektované celoslovenské médium,” vyjadril sa k zmene svojho pracovného smerovania nový programový riaditeľ športového Hornet rádia Pavol Gašpar. Spokojnosť s dotiahnutím takéhoto “prestupu” netajil ani organizačný riaditeľ Hornet rádia Branislav Lacko. „S Pavlom Gašparom sa osobne poznáme už viac rokov, už pred viac ako rokom som mu navrhol možnosť prísť pracovať do Hornet rádia. Som nesmierne rád, že sa nám ho podarilo angažovať. Športovou terminológiou povedané - získali sme nesmierne cennú posilu. Znova sme potvrdili snahu Hornet rádia získavať si čoraz viac poslucháčov a neustále zvyšovať kvalitu svojho náročne koncipovaného vysielania pre všetkých fanúšikov športu,” povedal organizačný riaditeľ Hornet rádia Branislav Lacko.

Zdroj: Radia.sk

STOP BRATISLAVOCENTRIZMU

STOP BRATISLAVOCENTRIZMU
V ROZHLASE A TELEVÍZII SLOVENSKA!

Petícia za zmenu Zákona č. 532/2010 o RTVS 1. ČO CHCEME - Chceme zmeniť verejnoprávne média na Slovensku tak, aby plnohodnotne slúžili všetkým občanom.
2. AKO NA TO - Zmena sa dá dostiahnuť úpravou súčasného zákona č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska. Všetky ostatné pokusy zlyhali. (dohoda s manažmentom RTVS, zmena zákona cez poslanecký návrh). Žiaľ, zistili sme, že manažéri na čele verejnoprávych médií sa nikdy dobrovoľne nevzdali a ani nevzdajú možnosti prisvojiť si takmer všetky zdroje, na ktoré sa im vyzbierali všetci obyvatelia. Urobia to len na základe zákona a pod silným tlakom verejnej mienky. V Slovenskom parlamente však sedia politici, ktorí často nedovidia za hranice Bratislavy. Položme základný kameň na odstránenie tohto škodlivého trendu tým, že umožníme prostredníctvom verejnoprávnych médií pravdivejšie zobrazovanie života na celom Slovensku. Na to, aby sa politici začali zaoberať zmenou zákona, treba získať 100 000 podpisov. Veríme, že túto métu spoločne dosiahneme.

Meštival - festival mediálnej tvorby pre mladých

Meštival - festival mediálnej tvorby pre mladých
Mladí tvorcovia od 16 do 25 rokov sa môžu zapojiť do súťaže festivalu mediálnej tvorby Meštival, ktorý sa uskutoční od 7. do 9. júla 2011 v Žiline. Hlavná téma festivalu znie: „Máš len to, čo si dal.“ Mediálne diela musia autori zaslať do 15. júna. „Súťaží sa v kategóriách video, foto, text a audio. Podmienky a pokyny nájdu záujemcovia na internetovej adrese www.medialnaskola.sk. Víťazi získavajú zážitkovo-adrenalínový víkend s mediálnymi profesionálmi,“ povedala koordinátorka projektu Viktória Kolčáková a dodala: „Chceme dať priestor mladým talentom, aby rozvíjali nadanie a prezentovali svoje diela.“ Organizátori majú zároveň v úmysle pritiahnuť pozornosť verejnosti na témy rozvojovej pomoci. Podujatie je vyvrcholením dvojročnej mediálnej školy MeŠ. Organizuje ho mládežnícke združenie Laura v rámci projektu Myslím globálne, tvorím v médiách, ktorý podporila agentúra Slovak Aid. Záštitu nad súťažou prevzal europoslanec Miroslav Mikolášik. „Organizátori festivalu chcú podať pomocnú ruku tým, ktorí by inak nemali možnosť posunúť sa vyššie za pomoci profesionála,“ vysvetlil Miroslav Mikolášik.
Copyright © TASR 2011

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. Tisíc a jedna noc – Markíza ; 2. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ; 3. WIPEOUT - SÚBOJ NÁRODOV – Markíza ; 4. Počasie – Markíza ; 5. Športové noviny – Markíza ; 6. NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ ; 7. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 8. ŠPORT- TV JOJ ; 9. Slnko, seno, erotika – Markíza ; 10. KRIMI NOVINY- TV JOJ; 11. Pritiahni si šťastie – Markíza ; 12. NCIS - Námorný vyšetrovací úrad VII. – Markíza ; 13. Niet kam pristáť – Markíza ; 14. Hľadá sa MILIONÁR- TV JOJ ; 15. Kung Fu zabijak – Markíza ; 16. Pošta pre teba- Jednotka ;17. Mentalista II. – Markíza ; 18. Epicentrum – Markíza ; 19. Rodinka úžasných- TV JOJ.