DALITO!

2. 7. 2011

Sobotný pokus

Sobotný pokus
Pozvanie do štúdia relácie V politike prijali Pavol Hrušovský a Robert Fico. Diskusnú reláciu odvysiela TA3 v premiére v sobotu 2. júla o 12.30 h a v repríze v nedeľu 3. júla o 11.00 a o 21.00 h. Moderátorka Alžbeta Vlková sa bude s poslancom NR SR Pavlom Hrušovským (KDH) a Robertom Ficom (Smer–SD) venovať témam týkajúcich sa problémov vládnej štvorky so schvaľovaním zákonov, opatreniam voči zdražovaniu a Eurovalu 2.

1. 7. 2011

Dávajte pozor, prosím !

Dávajte pozor, prosím !

STV NEWS

STV NEWS
V Radošine a v jej okolí v týchto dňoch vzniká dokumentárny film o herečke Radošinského naivného divadla Kataríne Kolníkovej. Štáb filmárov pod vedením režiséra Juraja Štepku bude na autentických miestach nakrúcať hrané scény do snímky ... a já, Katarína Kolníková. „Film mapuje trpké, kľukaté, ale aj šťastné životné osudy herečky. Na Katarínu Kolníkovú si vo filme s obdivom a láskou spomínajú herci z divadla, režiséri, ale aj jej deti,“ uvádza webová stránka www.rnd.sk. Dokument pripravuje Slovenská televízia v spolupráci s Agentúrou RND. Premiéru by mal mať koncom tohto roka. Prvá dáma slovenského ochotníckeho divadla Katarína Kolníková sa narodila 20. apríla 1921 v Radošine. Do divadla, ktoré sa stalo jej domovom na celý život, prišla z radošinskej materskej školy, kde pracovala v rokoch 1947 až 1979. Herectvo jej učarovalo až v dospelosti. Členkou Radošinského naivného divadla sa stala v roku 1970. Divákov v hľadisku dokázala rozosmiať aj rozclivieť a po celé desaťročia sa jej to darilo v hrách Človečina, Jááánošííík, Kúpeľná sezóna, Materské znamienko, Tata, Kronika komika, mimoriadne vystupovala aj v predstavení Štedrý divadelný večer, ako špeciálny hosť účinkovala v predstavení To bol on alebo Pocta Jánovi Melkovičovi a zahrala si aj v Konečnej stanici. Vychovala štyri deti. Zomrela 29. mája 2006 vo veku 85 rokov. V posledných rokoch života sa o ňu starala dcéra Eva. © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ Ani by nám nenapadlo, že oddelenia využívané na 95 percent nebudú zazmluvnené. Teraz hrozí, že spádová oblasť s 20-tisíc obyvateľmi ostane bez nemocnice. Je mi z toho zle a do plaču. Pomaly nám nezazmluvnia ani vzduch , ktorý dýchame a tak tu v regióne zdochneme.“ Michal Bagačka primátor Hnúšte

"Chcem vás poprosiť, aby ste Most-Híd nenazývali dieťaťom SMK. Ja tiež na každej schôdzi neprízvukujem, že Smer je dieťaťom KSS." Gábor Gál

" Slovenská národná strana žasne, akým spôsobom a v akom obrovskom priestore sa niektoré tzv. slovenské médiá venujú dnešnej situácii na parlamentnej schôdzi, keď predseda SNS Ján Slota logicky zahriakol poslanca NR SR O. Dostála pri jeho primitívnom správaní. Drzosť čierneho pasažiera Národnej rady SR Ondreja Dostála, ktorý sa len vďaka neúnavnému podávaniu neúspešných trestných oznámení na Jána Slotu dostal do povedomia verejnosti a po chrbte inej politickej strany sa natlačil do parlamentu, nemá hraníc – no nepôsobí už ani vtipne, ani odvážne, ale hlúpo. Ondrej Dostál nemá žiadnu vlastnú agendu ani racionálne návrhy, ktoré by ako poslanec NR SR mal mať, prezentuje sa len útokmi na predstaviteľov SNS. Keďže na rozdiel od bezvýznamného, ale mediálne snaživého kvázi poslanca Dostála je SNS štátotvornou stranou, budeme na jeho zvláštne správanie reagovať vždy primerane tvrdo, lebo hoci ide o poslanca skrývajúceho sa pod sukňou strany Híd, aj ten by sa mal naučiť správať tak, aby neurážal plénum Národnej rady SR svojou absolútne bezvýznamnou prítomnosťou, a mal by sa konečne od skúsenejších kolegov-poslancov naučiť, ako a ku komu sa treba správať v priestoroch rokovania zákonodarného zboru. Vyzývame ho, aby svoju pozornosť obrátil na seberovné zjavy v Národnej rade SR a začal konečne pracovať, aby sa nemusel mediálne priživovať len na útokoch na predstaviteľov SNS. Začína to byť trápne." Jana Benková, hovorkyňa SNS

„Ty zrúda jedna zradcovská.“ Ján Slota Dostálovi

„PKO je symbol doby, na tomto diele participovali Bratislavčania, súvisí to s históriou mesta. Pobúralo sa už veľa hodnotných stavieb.“ Ingrid Konrad , hlavná architekta Bratislavy

STANOVISKO GENERÁLNEJ PROKURATÚRY SLOVENSKEJ REPUBLIKY

STANOVISKO GENERÁLNEJ PROKURATÚRY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Generálna prokuratúra Slovenskej republiky vyjadruje hlboké znepokojenie a rozhorčenie v súvislosti s publicistickou reláciou s názvom „Večer pod lampou“, ktorú odvysielala na svojom druhom okruhu Slovenská televízia dňa 23. 6. 2011 so začiatkom o 20.15 hod., ktorú moderoval redaktor Štefan Hríb. Relácia bola, z nepochopiteľných dôvodov, venovaná kauze znásilnenia a následného zavraždenia študentky medicíny Ľudmily Cervanovej, ku ktorej došlo v roku 1976 a ktorá bola právoplatne skončená odsúdením a potrestaním páchateľov tohto brutálneho a zavrhnutiahodného trestného činu, pričom obvinení a ich obhajcovia využili všetky riadne aj mimoriadne opravné prostriedky. Pretože značný okruh divákov tejto televíznej relácie v čase činu ešte nebol na svete, a ďalší s odstupom času zabudli, považujeme za potrebné pripomenúť skutky, pre ktoré boli páchatelia odsúdení. Dňa 9. 7. 1976 odsúdení Kocúr, Brázda, Andrášik a Čerman v blízkosti študentského domova Ľ. Štúra v Mlynskej doline v Bratislave násilím vtiahli do auta študentku medicíny Ľudmilu Cervanovú a odviezli ju do bytu v rodinnom dome v Bratislave na Vavrínskej ulici, kde ju v spoločnosti odsúdených Dúbravického, Beďača a Lachmana neoprávnene držali a nútili piť alkoholické nápoje. Následne ju vyzliekli v úmysle znásilniť ju, čo zrealizovali takým spôsobom, že jej zviazali ruky šnúrou na bielizeň a napriek jej odporu vykonali na nej pohlavný styk, pričom si navzájom pomáhali tak, že poškodenú pridržiavali. Potom, čo sa im vyhrážala, že ich konanie oznámi, rozhodli sa ju usmrtiť a za tým účelom losovali, kto tento ohavný čin vykoná. Keď lós rozhodol, že to budú Brázda, Kocúr a Andrášik, zviazanú ju naložili do auta a odviezli z Bratislavy do Kráľovej pri Senci, kde ju hodili do jazierka, v ktorom ju pod kontrolou ostatných obvinených utopili a mŕtvolu neskôr previezli k riečke Čierna Voda, do ktorej ju hodili. Podľa oznámenia Slovenskej televízie na jej internetovej stránke, do tejto relácie „Večer pod lampou“ boli ako hostia a diskutujúci pozvaní jednak niektorí hlavní odsúdení v tejto trestnej veci a súčasne sudcovia, ďalej prokurátori, ktorí vykonávali dozor v trestnej veci v pôvodnom prípravnom konaní a v obnovenom procese zastupovali trestnú vec pred súdmi na hlavnom pojednávaní, vyšetrovateľ, realizujúci vyšetrovanie po zistení páchateľov na začiatku osemdesiatych rokov, ako aj ďalšie osoby (napr. poslanec Národnej rady Slovenskej republiky, fyzik ....). Generálna prokuratúra Slovenskej republiky proti tomuto vysielaniu ostro protestuje a odmieta tú skutočnosť, že Slovenská televízia, ako verejnoprávne médium, vo svojom hlavnom vysielacom čase umožnila, aby na jej druhom vysielacom okruhu bol daný značný časový priestor (takmer 4 hodiny vysielacieho času) osobám, ktoré boli právoplatne odsúdené za obzvlášť závažné úmyselné trestné činy a aby tieto osoby verejne dehonestovali a znižovali postavenie justičných a policajných orgánov, ktoré boli v ich trestnej veci činné. Je nepochopiteľné, ba až zarážajúce, že dramaturgovia relácie do nej pozvali na jednej strane osoby odsúdené za trestné činy vraždy a znásilnenia, ktoré sú najbrutálnejšími trestnými činmi a súčasne na druhej strane predstaviteľov súdov, prokuratúry a polície, ktorí vec realizovali v prípravnom konaní a potom následne v konaní pred súdom na hlavnom pojednávaní. Zostávajú totiž otvorenými a nezodpovedanými otázky, aký zámer mali autori tejto relácie, aký skutočný cieľ a obsah sledovali a hlavne, čo si sľubovali od jej priebehu a eventuálneho prínosu pre samotného, program sledujúceho televízneho diváka. Reláciu takéhoto typu a jej prezentovanie vo verejnoprávnom médiu považuje Generálna prokuratúra Slovenskej za neprípustné. Je proti všetkým profesným a etickým pravidlám, aby sa s osobami, právoplatne odsúdenými za vraždu a znásilnenie, v živom televíznom vysielaní mali konfrontačne stretnúť uvedené profesijné skupiny. Generálna prokuratúra Slovenskej republiky odvysielanú reláciu považuje za otvorenú dehonestáciu justície ako celku, ktorá je dnes až výnimočne výdatne živená niektorými médiami (predovšetkým veľmi intenzívne aj časopisom „Týždeň", ktorého šéfredaktorom je moderátor relácie „Večer pod lampou", Štefan Hríb) a súčasne za znižovanie vážnosti a postavenia justície v očiach diváckeho publika a s tým súvisiaceho nihilizovania právneho vedomia a úcty k dodržiavaniu zákonov u občanov. Žiaden z prokurátorov sa podobnej formy programu nikdy nezúčastnil (najmä nie otvorenej diskusie s takýmito typmi osôb) a v budúcnosti sa ani nezúčastní, pretože to odporuje základným princípom etiky, činnosti a postupu prokurátorov v Slovenskej republike. Tento televízny program otvorene a flagrantne porušil princíp, aby právoplatné súdne rozhodnutia boli vo všeobecnosti rešpektované a nespochybňované, pokiaľ sa nepreukáže opak. To, že má hlavný moderátor relácie so svojimi kolegami novinármi odlišnú mienku, (nota bene – bez znalosti trestného spisu) ešte neznamená, že je odôvodnené a správne, aby svoje názory takto verejne prezentoval v Slovenskej televízii a dával tak bezprecedentný priestor osobám, ktoré boli odsúdené pre trestné činy vraždy, znásilnenia, obmedzovania osobnej slobody a tým poškodzoval meno, vážnosť a postavenie mocenských orgánov štátu. Je tiež namieste s poľutovaním konštatovať, že odvysielanie tejto relácie sa muselo hlboko dotknúť a vážne ponížiť matku nebohej zavraždenej medičky Ľudmily Cervanovej, ako aj ostatných pozostalých a samozrejme do určitej miery liberalizovať vzťah verejnosti k obetiam násilnej trestnej činnosti, na čo asi dramaturgia tejto relácie, a televízie všeobecne, pozabudla. Moderátor relácie prejavoval veľký súcit s odsúdenými vrahmi, ale takýto súcit mu zjavne chýbal aj vo vzťahu k obeti trestného činu. Generálna prokuratúra Slovenskej republiky i dnes, s odstupom takmer tridsiatich rokov, hodnotí podanie obžaloby na obvinených Brázdu, Kocúra, Andrášika, Beďača, Čermana a Dúbravického pre trestné činy vraždy a znásilnenia a obvineného Lachmana pre pomoc k trestnému činu znásilnenia za správne a opodstatnené. Rovnakým spôsobom by postupovala a prijala rovnaké závery i dnes. Generálna prokuratúra Slovenskej republiky má rovnako i v súčasnej dobe za to, že správne postupovali tak orgány činné v trestnom konaní v priebehu vyšetrovania, ako aj jednotlivé súdy pri uznaní viny a ukladaní trestu. Výkon a vedenie prokurátorského dozoru nad zákonnosťou v prípravnom konaní boli kvalitné a zodpovedajúce vtedy platnému a účinnému zákonu. Obidva prvostupňové rozsudky Krajského súdu v Bratislave z roku 1982 a z roku 2004 konštatujú, že vykonanými dôkazmi bolo preukázané, že obžalovaní sa dopustili skutkov tak, ako je to uvedené vo výrokových častiach rozsudkov. Obidva senáty prvostupňových súdov neuverili obhajobným tvrdeniam obžalovaných, že voči nim išlo o vykonštruované obvinenia, akýsi komplot, na ktorom sa mali podieľať orgány polície a prokuratúry, ktoré mali fyzickým alebo psychickým násilím vynútiť na jednotlivých obžalovaných a svedkoch priznávajúce a usvedčujúce výpovede. V tejto súvislosti treba poukázať na fakt, že mnohé tvrdenia a zistenia (napríklad miesto, kde páchatelia zavraždili Ľudmilu Cervanovú, byt v ktorom došlo k jej znásilneniu a ďalšie podrobnosti) sa orgány polície a prokuratúry dozvedeli práve z výpovedí samotných obvinených, konkrétne z výsluchov Kocúra, Andrášika a Lachmana, pričom tieto skutočnosti nie je možné od niekoho získať prostredníctvom fyzického násilia, keď orgán, ktorý viedol procesné výsluchy, o týchto skutočnostiach sám nevedel. Navyše tieto osoby, najmä Miloš Kocúr, vypovedali o takých podrobnostiach a detailoch, ktoré mohol vedieť len páchateľ a ktoré potom vzájomne korešpondovali s ďalšími dôkazmi. Je potrebné poukázať najmä na výpoveď Miloša Kocúra pred prokurátorom pri jeho vzatí do väzby, ktorá bola nahrávaná ako audiozáznam, kde pomaly, jasne a veľmi podrobne vypovedal o detailoch priebehu skutku, nikde nie je badať najmenší náznak nátlaku a ani sťažnosti na postup polície. Niekoľko svedkov vypovedalo o účasti Milana Andrášika a Františka Čermana na diskotéke na internáte v Mlynskej doline dňa 9. 7. 1976, kde boli v spoločnosti dvoch dievčat z Francúzska, navyše u Miloša Kocúra jeden zo svedkov potvrdil na hlavnom pojednávaní, i s odstupom viac ako dvadsiatich rokov, incident, ktorý sa medzi nimi udial v osudný večer vo vestibule internátu. Ich tvrdenia o tom, že sa diskotéky nezúčastnili, teda nie sú pravdivé a práve naopak, sú vyvrátené i ďalšími dôkazmi. Generálna prokuratúra Slovenskej republiky zdôrazňuje, že doposiaľ všetky vydané rozsudky a rozhodnutia v tejto trestnej veci potvrdzovali, resp. nespochybňovali vinu obžalovaných na tomto skutku. Za pozornosť určite stojí pripomenutie faktu, že v čase vydania rozhodnutia Najvyššieho súdu Českej a Slovenskej federatívnej republiky v roku 1990, ktorý zrušil pôvodný rozsudok v rámci sťažnosti pre porušenie zákona, bol jeho predsedom bývalý advokát JUDr. Motejl, ktorý v pôvodnom konaní zastupoval jedného z obvinených. Obdobne tomu bolo i v prípade osoby vtedajšieho generálneho prokurátora Českej a Slovenskej Federatívnej republiky, ktorý podával v prospech odsúdených sťažnosť pre porušenie zákona. „Vyvstáva preto otázka, či pri realizácii tohto mimoriadneho opravného prostriedku v roku 1990 sa neprejavil, resp. nevznikol stret záujmov, keď osoby, ktoré stáli na strane obhajoby obžalovaných, prešli na stranu obžaloby, resp. na stranu s právom posudzovať mimoriadny opravný prostriedok.“ (citácia z rozsudku Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 4. 12. 2006 spisová značka č. 4 To 36/2004). Prokuratúra sa v celom rozsahu stotožňuje so skutkovými a právnymi závermi, uvedenými v rozsudku Krajského súdu v Bratislave zo dňa 20. 1. 2004 v spojení s rozsudkom Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 4. 12. 2006, ktorým bola všetkým obžalovaným potvrdená vina na spáchaných trestných činoch, ako aj boli uložené spravodlivé tresty. Aj odvolací súd konštatuje, že priznávajúce výpovede Miloša Kocúra, Milana Andrášika, Františka Čermana a Juraja Lachmana neboli získané nezákonným spôsobom pod nátlakom zo strany vyšetrovateľov. Rovnako odvolací súd posúdil aj výpovede svedkov, ktoré podporovali a dopĺňali skôr uvedené priznania jednotlivých obžalovaných. Veľmi dôležitou je skutočnosť, že Najvyšší súd Slovenskej republiky v rozsudku uvádza, že ďalšie dôkazy v tejto trestnej veci už nie je potrebné vykonať, pretože dôkazy, ktoré už boli vykonané, a to v rozsahu nevyhnutnom na zistenie skutkového stavu, tvoria ucelenú reťaz preukazujúcu zistený skutkový stav. Vykonávanie ďalších dôkazov by viedlo len k neprimeranému predlžovaniu trestného konania. Najvyšší súd Slovenskej republiky konštatuje, že sem patria aj navrhované dôkazy, ktoré sa nachádzajú v archíve v Levoči. Súčasne konštatuje, že ani svedkyne sestry Cohenové na hlavnom pojednávaní nepotvrdili pred súdom alibi obžalovaných. Najvyšší súd Slovenskej republiky ďalej v rozsudku uvádza, že rodinní príslušníci obžalovaných, zastávajúci významné posty vo vtedajšej spoločnosti, zasahovali, resp. pokúšali sa zasahovať do trestného konania (okrem oficiálnych sťažností a podaní). Generálna prokuratúra Slovenskej republiky sa plne stotožňuje aj so závermi uvedenými v rozsudku Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 1.6.2009 (spisová značka 1 Tdo V 9/2007), ktorý rozhodoval o mimoriadnom opravnom prostriedku – dovolaní, ktoré podali odsúdení, pričom u všetkých odsúdených dovolanie odmietol. V relácii Slovenskej televízie bol daný časový priestor aj posudzovaniu výsledkov vyšetrenia niektorých odsúdených na polygrafe, tzv. detektore lži. Takémuto vyšetreniu v tejto trestnej veci prikladali a prikladajú aj dnes niektoré médiá určitý zásadný význam. Ako je v odborných kruhoch známe, Najvyšší súd Spojených štátov amerických už v roku 1998 rozhodol, že výsledky a závery zistené na detektore lži nie je možné použiť pred súdom ako dôkaz. Rovnako je tomu i v slovenskom trestnom konaní. V trestnom konaní podľa nášho právneho poriadku možno použiť len tie poznatky, ktoré obvinený poskytol v súlade s ustanovením § 91 a nasl. Trestného poriadku, čo v prípade jeho vyšetrenia (výsluchu) na detektore lži nie je splnené ( rozhodnutie NS SR uverejnené v Zbierke Stanovísk MS a rozhodnutí súdov Slovenskej republiky pod č. 38/2003 ). Generálna prokuratúra Slovenskej republiky verí, že obdobné publicistické relácie s takýmto tematickým zameraním nebudú zaraďované do vysielania verejnoprávnej televízie, akou by Slovenská televízia mala byť a práve naopak, že Slovenská televízia bude na svojich televíznych vysielacích okruhoch presadzovať zámer, aby sa posilňovalo právne vedomie jej divákov, rešpektovali sa právoplatné súdne rozhodnutia a neznižovalo sa v očiach laickej a odbornej verejnosti postavenie policajných a justičných orgánov Slovenskej republiky.

30. 6. 2011

STV 3

STV 3

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Spoločnosť News Corp. mediálneho magnáta Ruperta Murdocha predala sociálnu sieť MySpace za 35 miliónov USD (24,26 milióna eur) reklamnej spoločnosti Specific Media a jej obchodnému partnerovi spevákovi Justinovi Timberlakovi. Táto suma je len zlomkom z kúpnej ceny 580 miliónov USD, za ktorú Murdochova firma v roku 2005 MySpace získala. V tom čase to však bola najobľúbenejšia a najväčšia sociálna sieť na svete. News Corp. vtedy porazila v súboji o MySpace konkurenčnú spoločnosť Viacom, čo trhy označili za veľké Murdochovo víťazstvo. Postupne však MySpace zatienila sociálna sieť Facebook, ktorá svojho rivala vytlačila z trhu. Pád MySpace je ukážkovým príkladom toho, čo sa môže stať, keď si tradičná mediálna spoločnosť tvrdo presadzuje svoju vôľu v novom médiu. Odhalil tiež, ako rýchlo sa mení vkus a nálada užívateľov sociálnych sietí. Specific Media kúpila MySpace spolu s Timberlakom, ktorému, ako sa zdá, nestačilo hrať zakladateľa sociálnej siete len vo filme a rozhodol sa vyskúšať si aj "skutočný biznis". Timberlake bude mať svoju kanceláriu v sídle MySpace v losangelskej štvrti Beverly Hills a k dispozícii zhruba tucet podriadených, ktorí budú "rozvíjať jeho nápady". Obchodní partneri by mali zverejniť svoje plány na oživenie upadajúcej sociálnej siete v priebehu niekoľkých mesiacov. Informovali o tom agentúry Reuters a AP. Po 18 mesiacoch zajatia v Afganistane sa do Francúzska vrátili dvaja novinári, ktorí pracujú pre televíznu stanicu France 3. Stéphane Taponier a Hervé Ghesquiere prileteli vo štvrtok na vojenskú základňu Villacoublay neďaleko Paríža. Oslobodili ich v stredu spolu s ich afganským Dvoch Francúzov, ich tlmočníka a ďalších dvoch Afgancov uniesli militanti 30. decembra 2009 počas získavania informácií o rekonštrukcii cesty východne od Kábulu. Francúzsko sa odvtedy snažilo dosiahnuť ich prepustenie. K únosu novinárov sa priznal Taliban a za ich prepustenie predložil množstvo požiadaviek. Predstavitelia Francúzska tvrdia, že za oslobodenie novinárov nevyplatili militantom Talibanu odstupné. Afganské hnutie Taliban tvrdí, že prepustilo dvoch francúzskych novinárov a ich afganského tlmočníka po 18 mesiacoch v zajatí výmenou za prepustenie bližšie neurčeného množstva väznených bojovníkov. Televízneho reportéra Hervé Ghesquiera, kameramana Stéphana Taponiera a ich tlmočníka Rézu Dina prepustili v stredu, pričom Francúzi okamžite odcestovali do vlasti. Francúzska vláda informovala, že za prepustenie novinárov nezaplatila únoscom výkupné, pričom však okolnosti ich oslobodenia zostávajú nejasné. Hovorca afganského Talibanu Zabiulláh Mudžahíd dnes uviedol, že Parížu sa nepodarilo dosiahnuť prepustenie novinárov "silou" a nakoniec pristúpil k výmene za väznených bojovníkov islamistického hnutia. Taliban nekonkretizoval, kde došlo k výmene, ani to, ako sa uskutočnila, podotkla tlačová agentúra AP.
Copyright © TASR 2011
Írskeho herca a modela Jonathana Rhysa Meyersa hospitalizovali v Londýne po tom, čo sa údajne pokúsil spáchať samovraždu. Vo štvrtok o tom informoval magazín People na svojich webových stránkach. Tridsaťtriročná hviezda seriálu Tudorovci (2007) vraj užila veľké množstvo liekov. Herca našli v utorok večer na dlážke jeho domu a okamžite ho previezli do nemocnice. Keďže Meyers odmietal pomoc, zdravotníci museli zavolať políciu. Asistenciu polície pri odvážaní pacienta potvrdil aj hovorca Scotland Yardu. Herca, známeho aj z filmov Blafuj ako Beckham (2002), August Rush (2007), Mission: Impossible III (2006) alebo Match Point - Hra osudu (2005), z nemocnice prepustili hneď v stredu ráno.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

STV NEWS

STV NEWS
Slovenská televízia (STV) sa už od piatka (1.7.) opäť vráti k údajom o sledovanosti, takzvaným peoplemetrom. Od februára sa nové vedenie televízie tejto služby vzdalo pre nespokojnosť s cenovou ponukou, ako aj údajne nižšou relevantnosťou týchto údajov pre verejnoprávne médium. "Peoplemetre potrebujeme na predaj reklamného času a na vlastný výskum sledovanosti programovej štruktúry. Tieto čísla, pochopiteľne, sú pre RTVS dôležité," uviedol teraz pre TASR hovorca Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Richard Šümeghy. Novú zmluvu o zabezpečení dát STV uzatvorila so spoločnosťou PMT s platnosťou až do 31. januára 2016. Dodávateľ týchto služieb navyše doplní údaje o sledovanosti za obdobie piatich mesiacov, v čase, keď zmluva nebola platná. Za všetky tieto služby zaplatí RTVS 2.599.200 eur. Oproti pôvodným podmienkam, ktoré platili v čase, keď bol generálnym riaditeľom Štefan Nižňanský, televízia ušetrí takmer štvrť milióna eur. "Zmenili sa pomery v platení jednotlivých spoločníkov PMT, nakoľko do konca roka 2010 platila STV najvyššiu čiastku. V nových zmluvách sú dohodnuté korektné podmienky v rámci všetkých spoločníkov," uviedol Šümeghy.

Copyright © TASR 2011

Zuzana Gindl-Tatárová oficiálne odstúpila

Zuzana Gindl-Tatárová
oficiálne odstúpila
Predsedníčka Rady Audiovizuálneho fondu Zuzana Gindl-Tatárová na zasadnutí v stredu 29. júna informovala členov rady, že zo zdravotných dôvodov nemôže ďalej vykonávať svoju funkciu, preto z nej k 30. júnu 2011 odstupuje a vzdáva sa aj členstva v rade. Informoval o tom riaditeľ Audiovizuálneho fondu Martin Šmatlák s tým, že členovia rady sa poďakovali profesorke Gindl-Tatárovej a "zároveň vyjadrili nádej, že naďalej bude aktívne spoluvytvárať podmienky pre lepšie fungovanie audiovizuálneho prostredia na Slovensku". Ako ďalej konštatoval Šmatlák, v stredu sa uskutočnilo šieste riadne zasadnutie Rady Audiovizuálneho fondu v tomto roku. "V záujme ďalšieho zvýšenia transparentnosti a poskytovania informácií o podpornej činnosti fondu rada schválila návrh riaditeľa na podstatné rozšírenie rozsahu údajov a informácií, ktoré bude fond zverejňovať k jednotlivým podporeným aj nepodporeným projektom," uviedol. V štatistikách pre verejnosť sa podľa neho ku každej žiadosti okrem doterajších údajov zverejní aj popis projektu, jeho rozpočet a harmonogram realizácie, hodnotenie projektu odbornou komisiou, ako aj výsledky a vecné vyhodnotenie každého podporeného projektu po jeho dokončení a vyúčtovaní. Fond postupne zverejní aj všetky zmluvy k projektom, ktoré podporil od svojho vzniku. Kancelária v priebehu nasledujúcich mesiacov zabezpečí úpravu registračného systému podľa schváleného návrhu. "Rada sa zaoberala aj viacerými medializovanými vyjadreniami vo vzťahu k stavu audiovizuálneho prostredia na Slovensku. Mnohé z nich považuje za nešťastné vzhľadom na paušalizáciu nedostatkov a na zneváženie hodnôt, ktoré doteraz vznikli v prostredí našej audiovízie," dodal Šmatlák. Členovia rady sú podľa neho presvedčení o tom, že tieto vyjadrenia sú dôsledkom nedostatku informácií a chýbajúcej komunikácie. Preto Rada Audiovizuálneho fondu vyzýva na pomenovanie konkrétnych problémov v audiovízii a na spoločné hľadanie ich riešenia.
Copyright © TASR 2011

FEST ANČA

FEST ANČA
Medzinárodný festival animovaného filmu Fest Anča ponúkne tento rok viac medzinárodne oceňovaných a uznávaných filmov, ako kedykoľvek predtým. Návštevníci v poradí už štvrtého ročníka tohto podujatia si na Stanici Žilina-Záriečie v dňoch 1. až 3. júla budú môcť pozrieť to najlepšie, čo vo svete animácie vzniklo za posledný rok. Na festivale sa predstavia filmy celovečerné, krátkometrážne, filmy divácke, pre fajnšmekrov, ale aj videoklipy. Organizátori tento rok zaradili do hlavnej medzinárodnej súťaže 29 filmov zo 17 krajín. V hlavnej súťaži Anča Award bude o víťazovi rozhodovať trojčlenná porota, ktorú budú tvoriť legenda ruského animovaného filmu Ivan Maximov, umelecká riaditeľka festivalu Early Melons Eva Michalková a úspešný chorvátsky režisér Veljko Popović. S rozhodovaním to nebudú mať ľahké, keďže o cenu budú súťažiť snímky predstavené na medzinárodných festivaloch v Cannes, Annecy, na Berlinale či Sundance. Ako novinárom v Bratislave vysvetlil hlavný dramaturg festivalu Andrej Kolenčík, Fest Anča vždy ponúkal filmy oceňované a predstavované na významných filmových festivaloch, ale nikdy nie v takom veľkom množstve. Diváci si pozrú filmy nominované na Oscara, ako aj snímky víťazov a nominantov ceny BAFTA, festivalu v Benátkach či Berlinale. Niekoľko filmov uvidí slovenské publikum po prvý raz. V slovenskej premiére sa predstaví napríklad romantický celovečerný film Chico & Rita (2010) od oscarového režiséra Fernanda Truebu. Rovnako po prvý raz si slovenskí diváci budú môcť pozrieť aj novinku od kontroverzného britského režiséra Philla Mulloya Goodbye Mr. Christie (2010). Milovníkov sci-fi a orwellovskej tematiky určite poteší švédska snímka Metropia (2009). Medzi jedinečné tituly, ktoré Fest Anča predstaví v Mestskom divadle, Multikine City Cinemas či tradične na Stanici Žilina-Záriečie, možno zaradiť tiež Iluzionistu (2010) od Sylvaina Chometa, Prežiť svoj život (2010) od Jana Švankmajera, ale aj kultový film Divoká planéta Reného Lalouxa. Ten vznikol ešte vo francúzsko-československej koprodukcii v roku 1973. V špeciálnej kategórii Anča Music Video Award budú z 36 videoklipov zo 16 krajín vyberať troch víťazov americký experimentátor Pip Chodorov, hudobník a filmár Braňo Špaček a riaditeľ maďarského festivalu Anilogue Tamás Liszka. O cenu budú súťažiť aj tri snímky slovenských autorov vrátane videoklipu Veroniky Obertovej pre pieseň Zdenky Prednej Na povrázku. Diváci tiež uvidia videoklipy pre hudobné zoskupenia Basement Jaxx či Wu-Tang Clan, ako aj dubstepového producenta Bengu. V rámci sekcie venovanej paneurópskej cene za najlepší krátky animovaný film Cartoon d'Or si účastníci festivalu budú môcť pozrieť oscarový film Logorama (2009). Prestížnu školu Royal College of Art predstaví jej absolventka Marie-Margaux Tsakiri-Scanatovits. Špeciálnou súťažnou disciplínou určenou pre divákov bude Animation Karaoke Battle, ktorého podstatou je akýmkoľvek tvorivým spôsobom sprevádzať a takto dopovedať náhodne vybraný animovaný film. Okrem tejto aktivity sa návštevníci festivalu budú môcť zúčastniť aj na rôznych workshopoch, vďaka ktorým nazrú do zákulisia výroby animovaného filmu. Bábkové divadlo Theatre Toy Machine predstaví hru Nosferatu určenú pre dospelého diváka. Toho detského poteší snímka nominovaná na Oscara s názvom Gruffalo (2009), ktorú na festivale naživo nadabuje slovenský umelec Stroon. O príjemnú večernú atmosféru festivalu sa postarajú kapely Kazety a The Autumnist, vystúpia aj Batcha de Mental, Diskjockejové a DJ Emilee. Záujemcovia o permanentky si ich už teraz môžu kúpiť za zvýhodnené ceny prostredníctvom webového portálu Tixy.sk.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Public radio and New Media platforms 2011

Public radio and
New Media platforms 2011

Odcházení

Odcházení

29. 6. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Týždenník Newsweek prináša na titulnej strane vo svojom najnovšom vydaní bizarný výjav - počítačom vytvorený obrázok štýlovo oblečenej princeznej Diany kráčajúcej po boku Kate Middletonovej. Článok v periodiku napísala autorka biografickej knihy o Diane a dlhoročná provokatérka Tina Brownová, ktorá je šéfredaktorkou Newsweeku. Diana zahynula pri autonehode v roku 1997 a v piatok by sa dožila 50 rokov. Kate Middletonová sa v apríli tohto roka vydala za princa Williama, staršieho zo synov Diany a princa Charlesa. "Aká by bola? Stále by skvele vyzerala: to je dané," napísala Brownová o zosnulej princeznej. Pokiaľ ide o titulnú stránku Newsweeku, noviny Los Angeles Times si kladú inú otázku: "Šokujúce, vynikajúce alebo iba nezaujímavo lacné?" Hviezda amerického televízneho seriálu Škaredá Betty, America Ferrerová, sa vydala za svojho dlhoročného priateľa, filmára Ryana Piersa Williamsa. Oznámila to hovorkyňa herečky Carrie Byalicková. Uviedla, že Ferrerová a Williams sa zosobášili v pondelok večer. Na slávnostnom akte sa zúčastnili aj ďalšie dve predstaviteľmi z uvedeného seriálu, Vanessa Williamsová a Rebecca Romjinová. Škaredá Betty, ktorej príbeh je známy slovenským a českým divákom pod názvom Ošklivka Katka (TV Prima) išla v americkej televízii v rokoch 2006-2010 a odvtedy 27-ročná Ferrerová hrala v dramatickom seriáli televízie CBS Dobrá manželka. Williams je filmár, vlani režíroval dramatický film The Dry Land, v ktorom si Ferrerová zahrala. Dvaja francúzski novinári, ktorých únoscovia z hnutia Taliban v Afganistane zadržiavali vyše jeden a pol roka, sú už na slobode. Informovala o tom dnes kancelária francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho. Francúzsky premiér Francois Fillon v parlamente informoval poslancov, že redaktori verejnoprávnej stanice France 3 Hervé Ghesquiere a Stéphane Taponier, ktorých sa spoločne s ich afganskými sprievodcami zmocnili únoscovia v decembri 2009, sú v dobrom zdravotnom stave. Do Francúzska by sa mali dostať "v priebehu niekoľkých hodín", povedal Fillon. Okrem novinárov prepustili na slobodu aj ich afganského tlmočníka. Sarkozy v komuniké k prepusteniu novinárov uviedol, že "ďakuje afganskému prezidentovi Hámidovi Karzajovi za spôsob, ako pomohol zvládnuť túto krízovú situáciu". Taliban obvinil novinárov zo špionáže, čo Francúzi odmietli, informovala tlačová agentúra DPA.
Copyright © TASR 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Nová kniha s názvom "Môže cirkev hovoriť mediálnym jazykom ?" venovaná zaujímavej téme vzťahu cirkví a médií sa dostáva do slovenských kníhkupectiev. Autorkou publikácie je novinárka a vysokoškolská učiteľka Terézia Rončáková, ktorá na jej príprave pracovala dva roky. Kniha na 380 stranách analyzuje desiatky cirkevných a mediálnych textov na témy sexuálnej výchovy, výhrady vo svedomí, pastierskych listov a správ zo zahraničných pastoračných ciest súčasného pápeža Benedikta XVI. v Rakúsku a USA. Druhú časť tvorí analýza kľúčových otázok vzťahu cirkvi a médií na základe rozhovorov s mediálnymi a cirkevnými odborníkmi i laikmi. Nechýbajú ani kapitoly o tom, ako sa musia náboženské posolstvá prispôsobovať, ak majú byť spracované novinármi. "Cez médiá nemožno evanjelizovať, čiže šíriť zvesť o tom, že Boh miluje človeka a vykúpil ho, to je úloha cirkvi v komunikácii face-to-face", hovorí Rončáková. Médiá môžu podľa nej túto správu podporovať tým, že budú šíriť pozitívny imidž cirkvi a pastoráciou. "To znamená starostlivosťou o tých, čo uverili, poskytovať im servis, vytvárať diskusnú arénu". Kniha vyšla v náklade 300 kusov. Terézia Rončáková vyštudovala na Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Pracovala vo viacerých médiách, napríklad v Katolíckych novinách i vo Vatikánskom rozhlase v Ríme. V súčasnosti pôsobí na Katolíckej univerzite v Ružomberku, kde sa venuje výskumu publicistického a náboženského štýlu a žurnalistickej žánrológii. Je členkou Spoločenstva Ladislava Hanusa, združenia Network Slovakia a Fóra pre verejné otázky. Pred terajšou knihou Rončákovej už skôr vyšli dve publikácie o vzťahu médií a náboženstva.
Copyright © TASR 2011

Towercom News

Towercom News
Spoločnosť Towercom, a. s., prevádzkovateľ digitálneho terestriálneho vysielania na Slovensku, spustením vysielača Kamzík dnes na poludnie ukončila budovanie základných sietí vysielačov digitálneho terestriálneho komerčného a verejnoprávneho multiplexu DVB-T. Oddnes, ako povedal zástupca generálneho riaditeľa spoločnosti Towercom Peter Valentovič, je už k dispozícii takmer všetkým slovenským domácnostiam kompletná programová ponuka v digitálnej kvalite, s modernými funkciami, bez mesačných poplatkov a viazanosti, dostupná cez bežnú anténu. Digitálnym signálom je pokrytých až 99 % obyvateľstva SR a vyše 95 % územia. Už 22. decembra 2009 bol po troch mesiacoch výstavby spustený prvý digitálny terestriálny multiplex s pokrytím 80,3 % obyvateľstva, ktorým sa začala éra pravidelného digitálneho terestriálneho vysielania. Prvý vysielač verejnoprávneho multiplexu bol spustený 11. júna 2010. Veľkou prednosťou digitálneho terestriálneho TV vysielania je jeho dostupnosť pre všetkých bez mesačných či aktivačných poplatkov a viazanosti. Divákom digitálneho vysielania sa môže stať každý ihneď (podmienkou je vybavenie DVB-T prijímačom a pokrytie signálom DVB-T). Podľa Valentoviča náklady na digitalizáciu vrátane komplexnej výstavby infraštruktúry si vyžiadali rádovo desiatky až stovky milióny eur.
Copyright © TASR 2011

Zomrela Margaret Tyzack

Zomrela Margaret Tyzack
Vo veku 79 rokov zomrela britská filmová, televízna a divadelná herečka Margaret Tyzack. Hviezda seriálov The Forsyte Saga (1967) či Dobrodružstvá mladého Indianu Jonesa (1992) pravdepodobne trpela rakovinou. Podľa jej agenta naposledy vydýchla vo svojom dome obklopená rodinou. „Jej priateľom a rodine bude veľmi chýbať,“ uviedol vo vyhlásení. „Budeme si ju pamätať pre jej prínos do sveta divadla, filmu a televízie a pre jej podporu a inšpiráciu, ktorú odovzdávala mladým hercom. Maggie čelila chorobe so silou, odvahou, dôstojnosťou a s humorom, ktorý ju sprevádzal po celý život,“ dodal. „Bola jednou z najprirodzenejších a najväčších herečiek našich čias a tiež jedna z najúžasnejších herečiek, s akými som pracoval,“ povedal jej kolega zo seriálu Ja, Claudius (1976) Brian Blessed.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Poslanci Národnej rady SR dnes 78 hlasmi opätovne schválili novelu tlačového zákona, ktorú s pripomienkami vrátil parlamentu prezident SR Ivan Gašparovič. Plénum sa nestotožnilo s výhradou hlavy štátu, ktorá žiadala, aby z novely vypadol pojem "dobré mravy". Podľa schváleného znenia totiž môže vydavateľ odmietnuť publikovanie opravy, odpovede alebo dodatočného oznámenia, ak by bol takýmto krokom spáchaný trestný čin, priestupok, iný správny delikt, alebo by to bolo v rozpore s dobrými mravmi či právom chránenými záujmami tretej osoby. Gašparovič okrem iného upozornil, že slovné spojenie "dobré mravy" je v právnom poriadku SR všeobecne používané, nie je však definované. "Použitie tejto formulácie je, podľa môjho názoru, nenáležité. Preto s použitím tejto formulácie v týchto prípadoch nemôžem súhlasiť," zdôvodnil svoju námietku prezident. Samotná právna norma od septembra obmedzuje verejným funkcionárom, ktorými sú prezident, poslanci, ministri, starostovia, primátori či predsedovia a podpredsedovia politických strán, právo na odpoveď v prípade, ak sa uverejnená informácia týka výkonu verejnej funkcie. Ako súkromnej osobe zostane funkcionárovi právo na odpoveď zachované. Z novely okrem iného vyplýva, že o uverejnenie odpovede bude možné žiadať vo vzťahu k nepravdivému, neúplnému alebo pravdu skresľujúcemu skutkovému tvrdeniu, ktoré sa dotýka cti, dôstojnosti alebo súkromia fyzickej osoby, názvu alebo dobrej povesti právnickej osoby. To je oproti terajšiemu zneniu spresnenie, keďže momentálne môžu takéto osoby žiadať o odpoveď pri akýchkoľvek, teda aj pravdivých tvrdeniach. Novela tiež zamedzí súbežnému uplatneniu práva na opravu a na odpoveď vo vzťahu k tomu istému nepravdivému skutkovému tvrdeniu. Novela zároveň vypustila právo dotknutej osoby na primeranú peňažnú náhradu za neuverejnenie opravy, odpovede alebo dodatočného oznámenia. Podľa doteraz platnej legislatívy sa pohybuje od 50.000 do 150.000 korún (od 1660 do 4980 eur). Jej výšku určuje súd. Ten už bude rozhodovať iba o povinnosti ich uverejnenia. Zatiaľ čo v súčasnosti musí vydavateľ periodickej tlače a tlačová agentúra vydať opravu, odpoveď alebo dodatočné oznámenie na rovnocennom mieste a rovnakým písmom, ako bolo napadnuté skutkové tvrdenie, novela zavedie možnosť, aby tak urobili na vopred vyhradenom zreteľne označenom mieste. Rozšíril sa aj dôvod na odmietnutie ich publikovania. Týka sa to prípadov, ak by bol takýmto krokom spáchaný trestný čin, priestupok, iný správny delikt, alebo by to bolo v rozpore s dobrými mravmi či právom chránenými záujmami tretej osoby. Osoba, voči ktorej sa vedie trestné konanie, bude mať právo reagovať na uverejnené fakty. Na základe medzinárodného práva nie je trestné konanie dôvodom na odmietnutie žiadosti o uverejnenie odpovede. Vydavateľ periodickej tlače a agentúra už nebudú zodpovedať za obsah informácie uverejnenej v pôvodnom znení, ktorú im poskytol ústavný činiteľ. Ten sa totiž považuje za dôveryhodný zdroj informácií. Rovnako nebudú zodpovedať za pravdivosť informácie vo zverejnenej oprave, odpovedi a dodatočnom oznámení.
Copyright © TASR 2011

Chybička se vloudí....

Chybička se vloudí...

Te tromper: ce soir je vais te tromper

Te tromper: ce soir je vais te tromper
Obrovská novinka. Šok a prekvapenie.
To, čo sme vedeli dávno je na svetle božom.
Minister kultúry 8 miliónový dodatok zmluvy so štátom, nepodpíše. O nepriechodnosti vedel každý, radšej sa podpísal dodatok, ktorý je v zjavnom rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže, čo však už za Maďariča praktikoval Slovenský rozhlas a znižoval si tak neoprávnene náklady.
Uvidíme, , ako sa k vážnym podaniam postaví Európska komisia. Odpísané je tak pokračovanie seriála Kriminálka Staré Mesto, ale aj 9 častí dokumentárneho cyklu História kinematografie, dva hrané filmy, animovaný večerníčkový seriál, vzdelávací program pre deti o histórii a prírode, cyklus prírodopisných dokumentov pre malé deti, zábavno-súťažný rodinný program zameraný na šport a zdravý životný štýl, prírodopisný dokumentárny film a dokumentárna séria o histórii Slovenska.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. Tisíc a jedna noc – Markíza ; 2. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ; 3. Ordinácia v ružovej záhrade V. – Markíza ; 4. NAJLEPŠIE POČASIE – TV JOJ ; 5. Slnko, seno a pár faciek – Markíza ; 6. Športové noviny – Markíza ; 7. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 8. Počase - Markíza ; 9. Ali Baba a štyridsať zbojníkov – Markíza ; 10. NCIS - Námorný vyšetrovací úrad VII. – Markíza ; 11. ŠPORT- TV JOJ ; 12. Panelák- TV JOJ ; 13. KRIMI NOVINY- TV JOJ ; 14. Hľadá sa MILIONÁR- TV JOJ ; 15. Nočné Televízne noviny – Markíza ;; 16. Mentalista II. – Markíza ; 17. Lampáreň – Markíza ; 18. Na telo – Markíza ; 19. Vojak- TV JOJ ; 20. Agent v sukni – Markíza .

28. 6. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Izrael varoval v nedeľu zahraničných novinárov pred účasťou na plavbe lodí, ktoré sa chcú pokúsiť prelomiť námornú blokádu pásma Gazy. Účastníkom plavby do regiónu ovládanom palestínskymi radikálmi z hnutia Hamas hrozí desaťročný zákaz vstupu do Izraela, uviedla agentúra Reuters. Riaditeľ tlačového oddelenia izraelskej vlády Oren Helman zaslal médiám email, v ktorom uviedol, že účasť na plavbe by bola "medzinárodným porušením" izraelských zákonov. Pred rokom deväť tureckých aktivistov - vrátane jedného s dvojakým turecko-americkým občianstvom - zahynulo pri zásahu izraelských vojakov proti konvoju s humanitárnou pomocou pre pásmo Gazy. Pasažieri lode vojakov ohrozovali palicami a nožmi. Propalestínski aktivisti vyhlásili, že lode sa do pásma Gazy vydajú z európskych prístavov v najbližších dňoch. "Apelujem na vás, aby ste sa nezúčastnili na tomto provokatívnom a nebezpečnom podujatí, ktoré chce podkopať právo Izraela na sebaobranu a zámerne porušiť izraelské zákony," uviedol Helman v emaile. Najmenej jeden izraelský novinár, reportér ľavicových novín Haarec, sa plánuje plaviť na palube kanadskej lode. Izraelskí občania majú zakázaný vstup do pásma Gazy. Združenie zahraničných novinárov v Jeruzaleme v reakcii na Helmanovo varovanie vyhlásilo, že hrozby izraelskej vlády vyvolávajú vážne otázky o slobode tlače v Izraeli. "Novinárom, ktorí pokrývajú legitímnu spravodajskú udalosť, by malo byť umožnené vykonávať prácu bez hrozieb a zastrašovania. Vyzývame vládu, aby svoje rozhodnutie okamžite zrušila," uviedlo združenie. Izrael námornú blokádu zdôvodňuje snahami zabrániť v dodávkach zbraní radikálom z Hamasu. Palestínčania tvrdia, že opatrenie je nezákonné a bráni rozvoju pásma Gazy.
Copyright © TASR 2011
Producenti amerického seriálu Dva a pol chlapa (2003) prišli na to, ako odstrániť postavu prepusteného herca Charlieho Sheena zo seriálu. Diváci sa vraj v prvej epizóde novej sezóny v septembri dozvedia, že Charlie Harper zomrel, informoval portál TMZ. Čakať by ho vraj mala nejaká "krutá smrť". Chuck Lorre a ostatní tvorcovia údajne uvažujú aj o tom, že by hlavná postava seriálu, ktorú Sheen do svojho marcového prepustenia stvárňoval sedem a pol sezóny, mohla zísť autom z útesu. Podľa TMZ tak chcú zaistiť, aby sa Sheen už nikdy viac nemohol vrátiť. Samozrejme, ak by sa herec s vedením udobril, bolo by možné, aby sa objavil napríklad vo sne alebo v spomienkach, ale jeho postavu už nebude možné vrátiť späť. Návrat amerického herca Charlieho Sheena na televízne obrazovky sa medzitým opäť stal témou verejných diskusií a správ médií. Podľa webového portálu Radar Online podpísal Sheen dohodu o nakrúcaní sitcomu s Lionsgate Television. Na tento krok mali ostatné televízne siete zareagovať predkladaním vyšších ponúk. Spoločnosť Lionsgate, ktorá produkuje niekoľko úspešných seriálov, však tieto reči nekomentovala. Jednou z tých, ktoré údajne prejavili o herca záujem, mala byť napríklad televízia TBS. Jej hovorca však poprel, že by sa spoločnosť o Sheena usilovala. "TBS nerokuje o žiadnom možnom projekte s Charliem Sheenom," reagoval hovorca. Radar Online aj napriek tomu tvrdí, že Sheenova nová postava by mala byť podobná Charliemu Harperovi zo seriálu Dva a pol chlapa, ale "omnoho divokejšia". Portál pritom ešte nedávno prišiel s informáciou o tom, že Sheen by sa mal objaviť v projekte televízie HBO s platom päť miliónov amerických dolárov za epizódu. HBO však tieto tvrdenia poprela. V kuloároch sa už tiež rozpráva o detailoch príchodu Ashtona Kutchera, ktorý Sheena v seriáli nahradí. Jeho postava by si podľa niektorých správ mohla kúpiť Harperov dom po jeho smrti. V nakrúcaní budú spolu s Kutcherom pokračovať aj ďalšie hviezdy šou Jon Cryer a Angus T. Jones. Nový scenár ale údajne stále nie je dokončený. Sheena stiahli z Dva a pol chlapa v marci tohto roku po niekoľkotýždňovom mediálnom spore, v ktorom verbálne napadol všetkých tvorcov seriálu. Informáciu zverejnila webová stránka hollywoodreporter.com.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Blahoslavení chudobní duchom, lebo ich je kráľovstvo nebeské

Blahoslavení chudobní duchom,
lebo ich je kráľovstvo nebeské
Zákonom zabezpečený trvalý príjem pre Rozhlas a televíziu Slovenska (RTVS) vytvorí väčšiu slobodu pre manažment tohto verejnoprávneho média. Myslí si to minister kultúry Daniel Krajcer (SaS). Vysvetlil, že vedenie tak nebude závislé od ad hoc rozhodnutí politickej garnitúry, ktorá je práve pri moci, či RTVS dostane dotáciu, ktorá má vykryť výpadok z koncesionárskych poplatkov. Poukázal na to, že ich výber z roka na rok klesá. Takže ministerstvom kultúry navrhované riešenie zabezpečí viac finančných prostriedkov ako sú napríklad budúcoročné očakávania výberu koncesií a ďalších príjmov zo zmluvy so štátom a z reklamy. Na základe novely zákona o RTVS má byť jej hlavným príjmom iba príspevok zo štátneho rozpočtu. Koncesionárske poplatky sa zrušia a nebude dostávať ani peniaze na základe zmluvy so štátom. Výška ročného príspevku bude závisieť od hrubého domáceho produktu (HDP) SR, avšak pri jej výraznom znížení štát garantuje minimálny príspevok v sume 90.000.000 eur. Podľa premiérky Ivety Radičovej sa tak zaistí štandardné financovanie verejnoprávnych médií a nie ich permanentné dofinancovávanie rôznymi špecifickými zmluvami so štátom. Za ďalšie pozitívum považuje fakt, že zrušenie koncesií sa pozitívne odrazí aj na rodinnom rozpočte občanov. Na dnešnej tlačovej konferencii k hodnoteniu fungovania ministerstva kultúry za uplynulé obdobie potvrdila, že tento krok je nielen záujmom rezortu, ale aj vlády. "Podporu to má," avizovala s tým, že v letných mesiacoch budú prebiehať najťažšie rozhovory každého ministerstva a rezortu financií o príprave budúcoročného rozpočtu. Vtedy by malo byť už jasnejšie, či sa financie na RTVS nájdu už na budúci rok. Krajcer predložil novelu do pripomienkového konania, ale otázku definitívneho riešenia necháva na ďalšie rokovania. "Mojou snahou ako ministra, ktorý naštartoval túto reformu, je, aby to bolo od 1. januára 2012. Samozrejme, že je to aj otázka možností štátneho rozpočtu, ale všetko je to na báze korektnej komunikácie, ktorá už s ministerstvom financií prebieha," poznamenal.
Copyright © TASR 2011

Najbližšia Lampa je s Kromkom a Krajcerom !

Najbližšia Lampa je
s Kromkom a Krajcerom !
Minister kultúry Daniel Krajcer (SaS) v reakcii kritikom z radov opozície odkázal, že Slovensko má inštitúty, ktoré riešia prípadné porušenie pravidiel, v tomto prípade je to Rada pre vysielanie a retransmisiu. "Nemyslím si, že relácie vo verejnoprávnej televízii alebo rozhlase majú byť nudné. Majú provokovať, nastoľovať témy a som rád, že sa objavujú vo vysielaní verejnoprávnych médií a za takú reláciu považujem aj Lampu," povedal Krajcer.
Copyright © TASR 2011

LAMPA POD PAĽBOU

LAMPA POD PAĽBOU
Generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková by mala zvážiť zotrvanie vo funkcii. V pléne NR SR to dnes uviedol poslanec Smeru-SD Martin Glváč, ktorému sa nepáči, že moderátor Štefan Hríb si do svojej poslednej relácie Lampa vysielanej verejnoprávnou televíziou pozval štyroch právoplatne odsúdených mužov za vraždu Ľudmily Cervanovej. Podľa Glváča majú Andrašik, Beďač, Čerman a Kocúr ako odsúdení z právneho hľadiska rovnaký status vrahov, ako mafiáni Kromka či Adamčo. "Aj tí tvrdia, že boli odsúdení nezákonne, a že dôkazy proti nim boli zmanipulované. Aj tí budú vystupovať vo verejnoprávnej televízii a nadávať sudcom?" pýtal sa Glváč. Podľa neho Hríb vopred vedel, že napriek pozvaniu sa relácie dotyční vyšetrovatelia, prokurátori, sudcovia a súdni znalci zrejme nezúčastnia, lebo by porušili zásadu mlčanlivosti. "Nie je však zvrátená už myšlienka pozvať do jednej relácie vrahov a sudcov, ktorí ich súdili? Nie je to absolútny suterén publicistiky?" vyhlásil Glváč. Relácia Lampa podľa neho ukazuje, prečo koalícia potrebovala ovládnuť Slovenskú televíziu. Miroslav Číž (Smer-SD) túto reláciu zhodnotil slovami, že jednostranne motivovaný moderátor programu Lampa neuveriteľným spôsobom priamo alebo nepriamo spochybňoval rozhodnutia súdov a vyvolal atmosféru, akoby mali sudcovia a vyšetrovatelia mali ísť s ním na priamu konfrontáciu. "Je to nebezpečná tendencia, ktorá sa tu ešte za môjho života neobjavila. Tu cítim absolútny suterén," povedal s vierou, že táto relácia ešte bude mať dohru. Predseda OKS Peter Zajac, ktorého stranícky podriadený František Šebej sa relácie zúčastnil, Glváčovi odkázal, že ani jeden zo súdov, ktorý sa zaoberal kauzou Cervanová po roku 1989, neurobil to, čo bolo jeho povinnosťou, teda pripustiť pôvodné dôkazy, ktoré boli pred rokom '89 utajené v policajnom archíve v Levoči. "Tie dávajú iný obraz o celom prípade, aký bol vykonštruovaný pred rokom 1989. To, čo vy hovoríte, považujem za absolútnu nehoráznosť človeka, ktorý ani netuší, na čo tu ten rok 1989 bol. Ste príkladom toho, že pre vás tu existuje jedna normálna kontinuita," odkázal Glváčovi. Ondrej Dostál (OKS) odmietol Glváčovo prirovnanie štyroch odsúdených v kauze Cervanová k mafiánom. "Ja som kdesi čosi počul o vašich priateľských vzťahoch s Jozefom Svobodom. Zdá sa mi bizarné, že niečo také vy hovoríte. Kauza Cervanová je hanbou slovenskej justície, nielen prednovembrovej, ale aj ponovembrovej a je dôkazom, že so slovenskou justíciou treba niečo urobiť," tvrdí. Dušan Jarjabek (Smer-SD) v súvislosti s reláciu Lampa vníma kriticky aj diel, v ktorom vystúpil policajný prezident Jaroslav Spišiak. Podľa jeho slov boli kladné reakcie na Spišiaka priamo v relácii citované, tie druhé však prítomní redaktori nazvali idiotskými. "To je vo verejnoprávnej televízii absurdné, aby jedna strana bola proklamovaná, že áno a tá druhá sú idioti," upozornil Jarjabek. Copyright © TASR 2011

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Rozhlas a televízia Slovenska uzatvorila Zmluvu o zabezpečení dát so spoločnosťou PMT, s.r.o. na obdobie od 01.07.2011 do 31.01.2016. Predmetom tejto zmluvy je zabezpečenie dodávania priebežných údajov o sledovanosti televízií v Slovenskej republike realizovaných metódou elektronického merania sledovanosti pomocou peoplemetrov, ako aj dodanie doplnených dát za obdobie február až jún 2011. Rokovaním boli finančné náklady znížené o 720 936,- € vrátane DPH - to znamená, že finančný objem tejto zmluvy za dané obdobie je vo výške 2 599 200,- € vrátane DPH. Finančné náklady RTVS na základe pôvodnej zmluvy z roku 2010 by boli vo výške 3 320 136,- € vrátane DPH.

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť...

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť...

SSN NEWS

SSN NEWS
Vyskúšať si novinársky "chlebíček" budú môcť všetky deti staršie ako 10 rokov, ktoré sa prihlásia do prímestského letného tábora mladých novinárov v Košiciach. Týždňový tábor potrvá od 11. do 15. júla, jeho účastníci sa pod dohľadom skúsených pracovníkov z médií dozvedia, ako písať krátke reportáže, vyskúšajú si prácu s mikrofónom a kamerou a priučia sa základom moderovania. Voľných je už len pár miest. "Ide o tretí ročník, tento rok sa chceme zamerať na prácu so zvukom a obrazom," priblížila pre TASR predsedníčka Regionálnej organizácie Slovenského syndikátu novinárov (SSN) v Košiciach Katarína Čižmáriková. Tábor podľa nej oslovuje 10 až 15-ročných školákov. Prebiehať bude v priestoroch SSN na Szakkayho ulici v Košiciach a v teréne. Organizátori na začiatku priblížia deťom prijateľnou formou, čo sú médiá. "Deti sa viac dozvedia, ako sa robí celé vysielanie," priblížila tohtoročný cieľ Čižmáriková. Mladí novinári navštívia aj televízne a rozhlasové štúdiá, ocitnú sa na tlačovej besede. V cene tábora (45 eur) je celodenný výlet, vstupné, preprava, obed, dozor aj odmeny. Veľkým ťahákom má byť jednodňový výlet na ornitologickú stanicu v Sennom (okr. Michalovce). Zážitky z neho totiž podľa Čižmárikovej deti spracujú do televíznych novín, tzv. Tadamovín a odnesú si ich domov na DVD. Organizátori sľubujú aj hry a súťaže. Vlaňajší ročník kládol dôraz na prácu s printom - novinami, ktoré si na konci tábora takisto vyrobili mladí novinári sami. "Deti mali pocit, že sa podieľajú na výrobe, dievčatá chceli byť korektorkami, chlapci väčšinou fotili," opísala Čižmáriková. Šéfka regionálneho SSN verí, že niektoré z týchto detí naozaj skončia v budúcnosti v médiách. "Jedna z tých, čo už absolvovali dva ročníky tábora, je v súčasnosti šéfredaktorkou školských novín," priblížila. Tábor má vo svojej ponuke detská organizácia Frigo v rámci projektu TADAM, košický SSN je odborným garantom. Viac informácií a prihlášku možno nájsť na http://www.frigo.ahoj.sk/.
Copyright © TASR 2011

27. 6. 2011

ART FILM FEST

ART FILM FEST

Devätnásty ročník Art Film Festu, ktorý sa konal od 17. do 25. júna v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne, si na svoje konto pripísal rekord. Navštívilo ho totiž najviac divákov v histórii. Na premietania a sprievodné podujatia festivalu prišlo celkovo 43 890 návštevníkov. „Čísla návštevnosti v kinách a pri vybraných sprievodných podujatiach sa opäť rekordne posunuli aj napriek faktu, že tento raz sme sa museli vzdať najväčšieho kina a dvoch kinematografov pod holým nebom,“ povedal riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel. „Najčastejšie slovko, ktoré som počúval od ľudí, bolo jednoduché „ďakujem, ďakujeme za výborný festival a držíme na dlho rokov palce!“ Art Film Fest okrem kvalitných filmov potešil návštevníkov už počas prvého víkendu aj významnými hosťami. Svetoznámy srbský režisér Emir Kusturica si prevzal ocenenie Zlatá kamera. Do Festivalového parku v Trenčianskych Tepliciach zavítali známy maďarský herec János Bán a jeden z napopulárnejších českých hercov, Zdeněk Svěrák, ktorí si prevzali ceny Hercova misia. Tlieskali im stovky festivalových návštevníkov. Vo štvrtok do dejiska Art Film Festu prišiel svetoznámy filmový scenárista Jean-Claude Carriére, ktorý návštevníkom porozprával o svojej ceste k úspechu na Master Class a počas záverečného ceremoniálu si prevzal Zlatú kameru. „Chcem sa vám poďakovať a tiež všetkým režisérom, s ktorými som kedy spolupracoval - hlavne tým, ktorí už nie sú medzi nami – Marco Ferreri, Jacques Derriére, Louis Malle, Luis Buňuel. Bez nich by som tu nestál. Ďalšia vec, ktorú musím povedať je, že je veľmi zriedkavé, aby sa scenáristovi dostala takáto pocta – veľmi zriedkavé. Preto myslím na všetkých kolegov – scenáristov, ktorí sú veľmi často ignorovaní a zabudnutí. Dnes večer mám pocit, ako by všetci stáli tu na pódiu okolo mňa a veľmi pekne vám ďakujem aj v ich mene,“ povedal dojatý scenárista na záverečnom ceremoniáli. Ocenenie Zlatá kamera si za celoživotný prínos do slovenskej kinematografie prevzal aj najznámejší slovenský kostýmový výtvarník Milan Čorba. Počas slávnostného ceremoniálu priznal, že túto zlatú prémiu získal za minulosť, ktorú podľa vlastných slov „nepreskákal vždy len poctivo“. „V kinematografii som pracoval v období realizmu so snahou realizmus ozvláštniť. Dnes sa divácky úspešná kinematografia od realizmu odpútala – zaujíma ju sen, úsmech, príjemná nepravdepodobnosť a neochota akceptovať klasické pravidlá. Musím podotknúť, že v niečom bola moja filmová minulosť nádherná a v niečom neznesiteľná a smutná – tak ako život. Niekedy si však poviem – minulosť, kto by na ňu chodil?“ uzavrel svoju ďakovnú reč kostýmový výtvarník, ktorý sa k svojmu povolaniu dostal náhodou a zostáva mu verný už takmer 50 rokov. Sobotné poobedie patrilo vo Festivalovom parku Zuzane Kronerovej, ktorá si prevzala ocenenie Hercova misia a na most hneď vedľa mosadznej tabuľky s menom Gérarda Depardieua pribila tabuľku so svojím menom. Počas večerného ceremoniálu neskrývala svoju radosť a dojatie. „Som hotová. Prepáčte, že takto priamo a úprimne, ale skutočne som nečakala, že tento deň nastane. Nikdy som si nemyslela, že som filmovou herečkou, keď tu zrazu – vyzerá to tak, že áno. Veľmi pekne ďakujem organizátorom Arfilmu, ktorý je stále krajším a väčším festivalom a držím mu palce,“ poďakovala charizmatická herečka. Na záverečnom ceremoniáli sa rozdávali i ocenenia Modrý anjel. Hlavnú cenu Art Film Festu za najlepší film si odniesla ruská snímka Stíchnuté duše (Ovsianki) režiséra Alexeja Fedorčenka. Modrý anjel za najlepšiu réžiu putoval do rúk poľského režiséra Jana Komasu za film Miestnosť samovrahov (Sala samobójcow). Hereckými výkonmi porotu najviac zaujali hlavní predstavitelia filmu Dom slovenskej režisérky Zuzany Liovej - Judit Bárdos a Miroslav Krobot. Snímka Dom získala aj cenu Film Europe. Modrého anjela za najlepší krátky film si z Art Film Festu si z konkurencie 44 snímok odniesol 14-minútový švédsky film Tussilago režiséra Jonasa Odella. Špeciálne uznanie získal aj rakúsky film Michael, ktorý v Trenčianskych Tepliciach uvádzal osobne jeho režisér Markus Schleinzer. Ďalšie špeciálne uznanie si na záverečnom ceremoniáli odniesol čínsky film Zimné prázdniny (Han Jia) režiséra Li Hongqia. Modrého anjela za najlepší film získal na 19. ročníku medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest 2011 ruský film Stíchnuté duše (Ovsianki) režiséra Alexeja Fedorčenka. Art Film Fest počas svojho 19. ročníka ponúkol filmovým nadšencom 194 filmov z 53 krajín sveta. Uskutočnilo sa 229 festivalových premietaní v šiestich kinosálach. Art Film Festu sa tento rok podarilo do programu získať až deväť snímok, ktoré tento rok najviac zaujali na prestížnom festivale v Cannes. Diváci zhliadli aj filmy ocenené na ďalších slávnych festivaloch ako napríklad v Berlíne, Benátkach či v Locarne. Tohtoročný filmový festival v Trenčianskych Tepliciach ohúril nielen počtami, ale aj svojou kvalitou a jeho organizátori sa už teraz tešia na jubilejný 20. ročník.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zabudnite na zrušenie úhrad

Zabudnite na zrušenie úhrad
Konsolidácia verejných financií je vyššou prioritou, ako zrušenie koncesionárskych poplatkov a prenesenie zodpovednosti za financovanie verejnoprávnych médií z občanov na štát, tvrdí poslanec Národnej rady SR Tomáš Galbavý (SDKÚ-DS). Galbavý navrhoval zrušenie koncesionárskych poplatkov v predchádzajúcom volebnom období ako opozičný poslanec, dnes tvrdí, že je lepšie počkať. "S filozofiou zrušenia koncesionárskych poplatkov súhlasím, je to moja myšlienka, ak je niekde nezhoda, týka sa predovšetkým účinnosti," povedal dnes Galbavý pre agentúru SITA. Financovanie RTVS priamo z rozpočtu chce minister kultúry Daniel Krajcer (SaS) presadiť už od budúceho roka, príslušná novela zákona o RTVS zákona je v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Galbavý si myslí, že tomuto kroku musia predchádzať rokovania s ministrom financií Ivanom Miklošom (SDKÚ-DS). "Nemyslím si, že treba vytvárať tlak, treba diskutovať," zareagoval na otázku, či na Mikloša netreba vyvinúť tlak, aby zo štátnej kasy uvoľnil peniaze. Záväzok zrušiť koncesionárske poplatky vyplýva z programového vyhlásenia vlády. Galbavý v roku 2008 navrhoval, aby šlo do verejnoprávnej televízie a rozhlasu 0,9 percenta zo štátneho rozpočtu, podľa aktuálneho rozpočtu by to bolo 152 miliónov eur. Krajcerov návrh je úspornejší, do RTVS má podľa neho ročne prúdiť 0,142 percenta z HDP, za rok 2010 by to bolo 93,57 milióna eur. Poslanec sa nazdáva, že verejnoprávne médiá by na kvalitnú službu potrebovali viac peňazí, ktoré môžu dostať aj priamo z rozpočtu, ale mali by preukázať schopnosť ich efektívne využiť. "Ani po zlúčení verejnoprávnych médií nie je cítiť zmenu kvality," podotkol. Podľa šéfky RTVS Miloslavy Zemkovej pri sume, akú navrhuje Krajcer, nemožno hovoriť o rozvoji tejto verejnoprávnej inštitúcie. RTVS v rozpočte na tento rok, ktorý Rada RTVS schválila v polovici apríla, počíta s príjmami 98,31 milióna eur a výdavkami približne 103,7 milióna eur. Hospodáriť teda plánuje so schodkom približne 5,39 milióna eur.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.