DALITO!

18. 6. 2011

Art Film Fest News

Art Film Fest News
Prvé domáce ocenenie získal maďarský herec János Bán, alias Otík v kultovom filme Vesničko má středisková, až po tom, ako film Jiřího Menzla nominovali na Oscara. "Kým nebola Vesnička nominovaná na Oscara, nedostal som v Maďarsku žiadne ocenenie za svoju prácu. Ale keď doma zistili, že idem na odovzdávanie Oscarov, okamžite som dostal najvyššiu národnú cenu, akú mohol herec v Maďarsku v tom čase dostať. Maďari chceli predbehnúť Američanov," spomenul si Bán. Sympatického Maďara odmenili počas piatkového (17. 6.) slávnostného otvorenia Medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest prestížnym ocenením Hercova misia a diváci frenetickým potleskom. Nič dlžný nezostal organizátorom ani János Bán, ktorý obdaroval riaditeľa sekcie Hercova misia Petra Hledíka "rohlíkom". Vo svojej domovine patrí k jedným z najuznávanejších filmových i divadelných hercov, hrá v klasických dielach, komédiách i drámach. "Ak by som od tej doby nenakrútil už žiadny ďalší film, aj tak by som bol spokojný. Pre moju kariéru je to určite najdôležitejší film," dodal na margo Vesničky. Pre pedagóga, ktorý na vysokej škole vyučuje pantomímu, bola úloha Otíka veľmi vážnou prácou nielen preto, že osobnosť Otíka je jeho skutočnému životu veľmi vzdialená, ale i preto, že sa pred nakrúcaním filmu pripravoval na úlohu chemika. "To však žiadnym spôsobom neznižuje jeho hodnotu. Na túto úlohu som sa pripravoval viac ako rok," ozrejmil Bán s tým, že poznatky o mentálne postihnutých ľuďoch hľadal napríklad aj v nemocniciach. "Režisér Menzel mi dokonca povedal, že so svojou prípravou na úlohu by som dokonca mohol liečiť. Dodal však, že vo filme nepotrebuje terapeuta, ale potrebuje tú postavu Otíka urobiť ľudskou," dodal Bán. Aj po rokoch opäť poďakoval za možnosť zahrať si v tomto kultovom filme. Ocenenie Hercova misia nie je podľa Hledíka cenou za množstvo filmov alebo ako vrchol slávy. Je to cena hercovi, ktorý ovplyvnil životný štýl a myslenie svojej generácie. "János Bán je herec, ktorý je chodiacou legendou a ešte dnes, keď poviete meno János Bán, každý vie, kto je tento charizmatický a úžasný herec," dodal Hledík. János Bán vyštudoval chemickú priemyslovku. Po maturite sa ale rozhodol pre Vysokú školu dramatických umení v Budapešti. Pôsobil v divadlách po celom Maďarsku. Pred filmovou kamerou debutoval v roku 1979 v psychologickom filme Každú stredu. Keď v roku 1984 nakrúcal režisér Gyula Maar film Hra v oblakoch, hlavnú úlohu zveril režisérovi Jiřímu Menzlovi a jednu z postáv si zahral aj János Bán. Obaja sa stretli ešte v divadelnom predstavení Kráľ jeleň, ktoré v Budapešti Jiří Menzel pripravoval. János Bán zaujal svojou bezbrannosťou a komickým talentom a pre film Vesničko má středisková bol šťastnou voľbou. Mladý maďarský herec sa filmom doslova preslávil a o tri roky neskôr si zahral aj po boku Arnolda Schwarzeneggera vo filme Červená horúčava. Ocenenie Hercova misia odovzdajú organizátori Art Film Festu dnes popoludní o 15. hodine v Kúpeľnom parku v Trenčianskych Tepliciach a tabuľka s menom Jánosa Bána pribudne na most v Kúpeľnom parku ku ďalším osobnostiam svetovej kinematografie.
Copyright © TASR 2011

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Sťahovanie asi 200 zamestnancov Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS), ktorí sídlia vo výškovej budove STV v Mlynskej doline, by sa mohlo uskutočniť už do konca tohto kalendárneho roka. Pre TASR to potvrdila generálna riaditeľka verejnoprávneho média Miloslava Zemková. "Ak by sme ju chceli udržať, tú budovu, pre ďalšie fungovanie, tak tá si vyžiada pomerne vysoké investície a my ich nemáme v rozpočte. Takže radšej sa uskromníme v nejakých iných priestoroch, ako držať ten kolos," povedala. Podľa šéfky RTVS sú spomínané priestory značne zanedbané. Hlavným zisteným nedostatkom bol zastaraný systém požiarnych hlásičov, za ktorý už televízia dostala aj pokutu. Budúcnosť najvyššej budovy v Mlynskej doline sa môže podľa Zemkovej vyvíjať niekoľkými spôsobmi. "Je možné ju nejakou zámennou zmluvou vymeniť za iné priestory, alebo ju odpredať, či naložiť s ňou iným spôsobom. Ak uvažujeme o jednej z dvoch spomínaných možností, bude to súvisieť s celkovou koncepciou ďalšieho umiestnenia celkovej RTVS," zdôraznila s tým, že takéto rozhodnutie nemôže prijať sama. Sťahovanie sa bude týkať prevažne ľudí z centrálnych sekcií administratívy RTVS. Časť z nich sa presunie do budovy Slovenského rozhlasu (SRo) na Mýtnej ulici, ďalší odídu do výrobných priestorov. Úplné vysťahovanie priestorov v Mlynskej doline podľa generálnej riaditeľky RTVS v dohľadnej budúcnosti neprichádza do úvahy. Súčasne však poukázala, že bez priestorového zjednotenia fúziu verejnoprávneho rozhlasu a televízie nemožno označiť za dokončenú. Vedenie RTVS si v súvislosti s alternatívami priestorového riešenia už vyžiadalo aj základný názor odborníkov. Podľa Zemkovej má "telerozhlas" tri možnosti riešenia svojho rozmiestnenia. Do úvahy prichádza možnosť presťahovania do priestorov SRo s dobudovaním dodatočnej prístavby, ale aj rekonštrukcia rozhlasových štúdií v Mlynskej doline. Otvorená ostáva aj možnosť vybudovania nového spoločného priestoru "na zelenej lúke". "Všetky tieto tri riešenia si vyžadujú veľmi vysoké investície. A na to nemáme peniaze, ani pri súčasnom, ani pri navrhovanom riešení financovania," uzavrela.
Copyright © TASR 2011

Sobotný pokus

Sobotný pokus
V sobotu 18. júna prijali pozvanie do štúdia relácie V politike Ivan Mikloš a Ján Počiatek. V politike odvysiela TA3 v premiére v sobotu 18. júna o 12.30 h a v repríze v nedeľu 19. júna o 11.00 a o 21.00 h. Moderátorka Alžbeta Vlková sa bude s ministrom financií Ivanom Miklošom (SDKÚ-DS) a exministrom financií Jánom Počiatkom venovať témam týkajúcim sa rastu cien, zvyšovaniu DPH a vládnemu balíčku opatrení.

17. 6. 2011

PIANO NEWS

PIANO NEWS
Systém spoločného predplatného sa po prvých týždňoch používania slovenským médiám osvedčil. Celkové tržby Piana za prvý mesiac fungovania presiahli výšku 40.000 eur. Pokles čítanosti po spoplatnení je oveľa menší, ako samotné médiá očakávali. Informoval o tom dnes riaditeľ spoločnosti Piano Tomáš Bella. "Je to výrazne viac, ako sme očakávali. Predpokladáme, že náš cieľ získať do roka za predplatiteľov jedno percento internetovej populácie bez problémov naplníme," povedal Bella. Koncept spoločného predplatného podobný predplatnému káblovej televízie ľudia podľa neho chápu. "A zdá sa, že sme sa trafili aj s cenou 2,90 eura," dodal. Podľa jeho slov sa tiež naplnili predpoklady, že spoločné predplatné bude pre čitateľov oveľa pohodlnejšie, ako možnosť platiť za jednotlivé služby samostatne. Bella dodal, že podľa predbežných výsledkov oficiálneho auditu návštevnosti AIMmonitor nedošlo v máji k žiadnemu odlevu čitateľov od spoplatnených webov. Trom zo siedmich slovenských portálov, ktoré sa zapojili do Piana a zároveň auditujú svoju návštevnosť, počet čitateľov v máji dokonca stúpol. "Konkrétnym podstránkam a službám, ktoré boli kompletne spoplatnené, takisto klesla návštevnosť výrazne menej, ako to býva pri iných modeloch spoplatnenia v zahraničí," podotkol s tým, že zrejme už v priebehu leta sa do systému Piano pridajú aj ďalšie slovenské médiá. "Prinesú aj úplne nové služby a obsah, ktorý doteraz na webe nebol dostupný," uzavrel.
Copyright © TASR 2011

ART FILM FEST NEWS

ART FILM FEST NEWS

Devätnásty ročník Art Film Festu, ktorý sa začína už dnes, prinesie najnovšie a najoceňovanejšie snímky zo slávnych festivalov v Cannes, Berlíne aj v Benátkach, novinky slovenskej tvorby, ázijskú filmovú „kuchyňu“ či kultové filmárske osobnosti. Filmový maratón v Trenčianskych Tepliciach a v Trenčíne potrvá do 25. júna. Do festivalových kín prinesie 194 snímok z 53 krajín sveta, z ktorých 110 bude dlhometrážnych, 3 stredometrážne a 81 krátkych. Art Film Fest po prvý raz v jeho histórii otvorí slovenský film mladej režisérky Zuzany Liovej Dom, ktorý zožal úspech aj na prestížnom festivale v Berlíne. Rovnako po prvý raz bude mať festival aj záverečný film a diváci si budú môcť v exkluzívnej slovenskej premiére pozrieť režijný filmový debut bývalého prezidenta Českej republiky Václava Havla Odcházení v hlavných úlohách s Josefom Abrhámom a Dagmar Havlovou. Okrem filmov sa môžu návštevníci tešiť aj na známe domáce i zahraničné osobnosti. Počas dnešného otváracieho ceremoniálu si ocenenie Zlatá kamera prevezme svetoznámy srbský režisér Emir Kusturica, ktorý v sobotu v trenčiansko-teplickom kine Tatrabanka cinema osobne uvedie jeden zo svojich najslávnejších filmov - Dom obesenca (1989), za ktorý získal v Cannes cenu za réžiu. Sobota 18. júna bude však patriť najmä významnému maďarskému hercovi Jánosovi Bánovi, ktorý si na Art Film Fest príde po Hercovu misiu. Tabuľku so svojím menom pripevní vo Festivalovom parku o 15:00. Art Film Fest na jeho počesť v piatok premietne snímku Vesničko má středisková (1985) a on sám v sobotu uvedie slovenský film Albert, Albert z roku 1995. V nedeľu 19. júna si Hercovu misiu preberie otec Járu Cimrmana, český herec Zdeněk Svěrák. Tabuľku pripevní o 14:30 a neskôr osobne uvedie legendárny film Obecná škola (1991), vďaka ktorému sa vrátil do spomienok na vlastné detstvo i učiteľské roky a schuti si v ňom zahral hlavnú postavu. Film bol v roku 1992 nominovaný na Oscara v kategórii najlepší zahraničný film. Oceneným osobnostiam bude patriť aj posledná festivalová sobota 25. júna. Hercovu misiu si prevezme slovenská herečka Zuzana Kronerová, ktorá uvedie i český film Bohdana Slámu Divoké včely (2001), v ktorom stvárnila postavu Lišajovej a získala za ňu v roku 2001 Českého leva. Zlaté kamery si na záverečnom ceremoniáli v sobotu 25. júna preberú najvýznamnejší slovenský kostýmový výtvarník Milan Čorba a francúzsky oscarový velikán Jean-Claude Carriere. Zdeněk Svěrák a Milan LasicaFoto: SITA/Michal Burza Art Film Fest tento rok rozdelil program do 17 sekcií vrátane pôct oceneným osobnostiam. V Medzinárodnej súťaži hraných filmov bude o Modrého anjela súperiť 15 filmov, medzi nimi aj slovenská snímka, ktorá celý festival otvorí a tri novinky z festivalu v Cannes. Päťčlennej medzinárodnej porote, ktorá rozhodne o nových držiteľoch Modrého anjela, bude predsedať legenda slovenskej kinematografie Juraj Jakubisko. Milovníci filmu sa môžu tešiť na uvedenie najnovších a najúspešnejších snímok z prestížneho festivalu v Cannes. Až deväť filmov, ktoré sa predstavili na podujatí na Francúzskej riviére, sa dostane na plátna Art Film Festu. Nechýba medzi nimi víťazný Strom života ocenený Zlatou palmou v hlavných úlohách s Bradom Pittom a Seanom Pennom či film Melanchólia v hlavnej úlohe s Kirsten Dunst, ktorá získala Zlatú palmu ako najlepšia herečka. Zaujímavé filmové tituly prinesú aj ďalšie programové sekcie ako napríklad Láska a anarchia, Prísľuby z Východu, Nebezpečné deti, Focus: Québec Screen či Nočná prehliadka. Slovenská sezóna uvedie sedem dlhometrážnych a stredometrážnych filmov, z toho dva v premiére a Slovenská sezóna špeciál predstaví prostredníctvom 33 krátkych snímok tri filmové školy na Slovensku. Na festivalových návštevníkov čaká aj bohatá hudobná nádielka. Trenčianske námestie už v nedeľu 19. júna roztancuje "kráľ diskoték"Michal David a Festivalová kaviareň v Trenčianskych Tepliciach bude hudbou žiť každý večer v réžii Oskara Rózsu. Informácie agentúre SITA poskytla Zuzana Čižmáriková z agentúry Forza.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

PIŠTA STRIKES BACK

PIŠTA STRIKES BACK
Generálna riaditeľka Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Miloslava Zemková sa podaním podnetu na trestné stíhanie bývalého šéfa STV zapíše do análov slovenského súdnictva a prokuratúry. Vo svojom stanovisku to napísal exriaditeľ verejnoprávnej televízie Štefan Nižňanský. "Absurdne chce žalovať toho, kto po jedenástich rokoch zdĺhavých a neúspešných súdnych konaní vyhral najväčšiu kauzu v histórii STV, v objeme presahujúcom dve miliardy korún," uviedol Nižňanský s tým, že úspešnú advokátsku kanceláriu vybrala STV transparentne, na základe verejného obstarávania. "Ak by Slovenská televízia prehrala súdny spor so Štúdiom Beta, zlikvidovalo by ju to a spôsobilo by to aj nemalý problém celému štátu." Zemková s podnetom prichádza po polroku vo funkcii podľa Nižňanského preto, lebo zrejme zistila, že jej skúsenosti s manažovaním rozhlasu nestačia na riadenie zložitejšieho elektronického média. Bývalý riaditeľ STV v stanovisku tiež uvádza čoraz hlasnejšie znepokojenie zamestnancov televízie a externých televíznych tvorcov. "Pracovníci televízie spomínajú politické ovplyvňovanie spravodajstva a návratom Hríba aj publicistiky, pochybné zmeny v zmluve so štátom, podivuhodné navýšenie rozpočtov relácií, obsadenie postu šéfky výroby dievčinou z firmy Krajcerovej milenky," menuje Nižňanský. V stanovisku sa pýta, čie záujmy Zemková háji a v záujme koho koná, keď chce podať trestné oznámenie na Nižňanského za to, že STV vyhrala súdny spor so štúdiom Beta. "Nechce sa mi veriť, že by mali pravdu tí, čo po chodbách v Mlynskej doline a v pyramíde tvrdia, že koná v záujme tých, čo sa už dlhodobo pripravovali a tešili na polmiliardové mimosúdne vysporiadanie," uzatvára Nižňanský. RTVS podala trestné oznámenie na Nižňanského v stredu (15.6.) Úradu špeciálnej prokuratúry. Domnieva, že konal v rozpore s povinnosťou hospodárneho a efektívneho nakladania s majetkom STV. Podozrieva ho, že porušil svoje povinnosti pri správe cudzieho majetku a dopustil sa trestného činu machinácií pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe. "Ide o pochybenia pri obstarávaní a úhradách za právne zastupovanie v spore STV proti Štúdiu Beta, na ktoré upozornil RTVS aj Najvyšší kontrolný úrad SR," uviedla vo štvrtok (16.6.) Zemková na rokovaní Rady RTVS.
Copyright © TASR 2011

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ Väčšina ľudí, ktorí fajčia marihuanu, sú dokonale zdraví. „ Lukáš Fila

„Ja byť na mieste vlády alebo pražského primátora, tak by som sa snažil v celej krajine nájsť autobusy a nimi nahradiť tých štrajkujúcich. A tým štrajkujúcim, ak neprídu do práce, povedať dovidenia.“ Václav Klaus

„ Pre mňa pojem nemecká precíznosť po uplynulých skúsenostiach nadobúda iný obsah, než tomu bolo v minulom roku." Zsolt Simon

"Mám rád svojich židovských priateľov. Milujem jablká, med a tie vtipné, malé čiapky ale prestaňte obrezávať svoje deti." Russel Crowe

"Tak ako Trenčín vďaka Zdenovi Chárovi dnes v noci vyhral, tak ja považujem priebeh tohto zastupiteľstva za prehru pre toto mesto. Poslanci strany Smer-SD a Paliho kapurkovej veselej politickej strany odmietli projekt nájomného bývania, odmietli z nepochopiteľných dôvodov niečo, čo by malo byť prioritou strany Smer-SD." Richard Rybníček

16. 6. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Britský spisovateľ Terry Pratchett obhajoval televízny dokument zachytávajúci okamih smrti nevyliečiteľne chorého muža. Snímku Choosing to Die (Zomrieť podľa svojej voľby) odvysielala televízia BBC v pondelok večer. Pratchett v nej sprevádza 71-ročného Petra Smedleyho, ktorý sa rozhodol zomrieť na švajčiarskej klinike Dignitas. Pratchett, ktorý má 63 rokov, je dlhodobým zástancom práva vybrať si okamih smrti. Sám trpí od roku 2007 Alzheimerovou chorobou Eutanáziu odvysielala v podobnom programe prvýkrát v Británii v roku 2008 televízia Sky. Dokument BBC napriek tomu opäť vyvolal protesty odporcov eutanázie a kritiku verejnoprávnej BBC. V diskusii po odvysielaní programu Pratchett uviedol, že jeho názor na asistovanú samovraždu nezmenilo ani to, že bol počas dokumentu svedkom Smedleyho umierania. Naopak, Liz Carrová, ktorá bojuje za práva postihnutých, označila program za propagandu eutanázie a vyjadrila prekvapenie, že ho BBC odvysielala. "Ja a mnoho ďalších postihnutých a smrteľne chorých ľudí sa obávame, čo by legalizácia asistovanej samovraždy znamenala," uviedla. "Existujú dôkazy, že čím viac tieto veci ukazujete, tým viac samovrážd budete mať," povedal Alistair Thompson, hovorca skupiny Care Not Killing, ktorá vystupuje proti eutanázii. BBC odmietla, že by dokument mohol byť príkladom pre ďalšie samovraždy alebo že by bol zaujatý. "Film opisuje prežitok jedného človeka - Terryho cestu, pri ktorej skúma tento problém," povedal hovorca BBC. "Snímka dáva ľuďom možnosť utvoriť si na túto vec názor." Pratchett počas dokumentu hovorí s tromi mužmi trpiacimi degeneratívnymi ochoreniami motorického systému. "Verím, že každý, kto je postihnutý vážnou a smrteľnou chorobou, by mal mať možnosť zomrieť pokojne, s lekárskou pomocou a netrpieť," povedal v televíznej debate. Kritizoval tiež vládu za to, že problém prehliada. Podľa neho Smedley zomrel skôr, ako bolo nevyhnutné. Do Švajčiarska totiž odcestoval, kým bol schopný prepravy. Keby mohol samovraždu spáchať v Británii, urobil by to neskôr.
Copyright © ČTK 2011 Spravodajcu rozhlasovej stanice BBC zadržali v Tadžikistane pre podozrenie z príslušnosti k extrémistickej organizácii. Informovala o tom dnes tamojšia polícia. Päťdesiatročný Urunboj Usmonov je podozrivý, že je členom v Tadžikistane zakázaného islamského hnutia Hizb-ut-Tahrír. Podľa polície sa Usmonov, ktorý je tadžickým občanom, pridal v roku 2009 k ilegálnemu zoskupeniu s cieľom viesť "propagandu a propagovať toto hnutie na sociálnych sieťach". Ako pre agentúru AP povedala Usmonovova právnička, novinára zadržiavajú v prísne stráženom väzení na severe krajiny už dva dni, hoci súd schválil jeho väzbu až dnes popoludní. Obviňujú ho z toho, že využíva svoje zamestnanie na propagáciu myšlienok hnutia Hizb-ut-Tahrír. Napriek tomu, že úrady stredoázijskej republiky označujú Hizb-ut-Tahrír za extrémistickú skupinu, samotné hnutie verejne odsudzuje používanie násilia. Ide o panislamskú organizáciu, ktorá bežne legálne funguje v iných krajinách, vrátane Británie. Tadžikistan má strategický význam vo vojenskej misii NATO v Afganistane, predovšetkým pri zásobovaní jednotiek pôsobiacich na afganskom území. Chudobná bývalá sovietska republika zápasí s islamským povstaleckým odporom na hraniciach s Afganistanom a dlhoročný prezident Emomali Rachmon udržiava pod prísnou kontrolou miestne médiá a občianskoprávne skupiny.
Copyright © TASR 2011

Losangeleský vyšší súd poslal v stredu do arbitráže žalobu herca Charlieho Sheena na spoločnosť Warner Bros. za výpoveď zo sitcomu Dva a pol chlapa (2003). Sudca Allan Goodman tak neumožnil Sheenovi verejný proces, prostredníctvo ktorého chcel herec vysúdiť od Warner Bros. a spolutvorcu spomínaného seriálu Chucka Lorra 100 miliónov dolárov (v prepočte približne 70 miliónov eur). Lorre a predstavitelia Warner Bros. považujú toto rozhodnutie súdu za svoje víťazstvo. Problémového herca zo sitcomu vyhodili začiatkom marca, pričom ako dôvod predstavitelia Warner Bros. uviedli hercove verbálne útoky voči Lorrovi. Sheen preto tvorcov a producentov obľúbeného sitcomu zažaloval aj v mene zvyšku hereckého obsadenia a štábu, pričom žiada o náhradu majetkovej ujmy. Sudca Goodman však v stredajšom rozsudku uviedol, že podľa Sheenovej zmluvy sa podobné spory majú riešiť v arbitráži. "Sme veľmi spokojní s verdiktom súdu, ktorý rozhodol, že sa má celá záležitosť urovnať v arbitráži," uviedli v oficiálnom vyhlásení predstavitelia Warner Bros. Sheenov právnik Marty Singer si však myslí, že arbitrážny sudca môže celý prípad znova poslať do verejného procesu. "Som presvedčený, že môj klient z tohto prípadu vyjde ako víťaz. To je to, na čom záleží, kto vyhrá a kto prehrá a nie kto vyhrá v prípravných kolách," uviedol Singer.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Spoločnosť UPC Broadband Slovakia v Bratislave zakóduje televízny signál poskytovaný bezdrôtovým systémom MMDS, čím od nepovoleného príjmu TV signálu odstrihne približne 30 tis. nelegálnych odberateľov. Signál v hlavnom meste bude podľa hovorcu spoločnosti Jaroslava Kolára od júla poskytovaný digitálnym spôsobom, čo znemožní jeho nelegálny príjem. „Televízny signál poskytovaný bezdrôtovým systémom MMDS, ktorý využívajú domácnosti v Bratislave a blízkom okolí, bol a stále je veľmi obľúbený, keďže na jeho príjem postačuje anténa. Od júla budú užívatelia k anténe potrebovať set top box, ktorý im zapožičiame bezplatne počas doby využívania tejto služby,“ uviedol generálny riaditeľ UPC Martin Maťašeje. Spoločnosť UPC získala začiatkom júna tohto roku povolenie od Telekomunikačného úradu SR na prevádzkovanie služby MMDS na obdobie desiatich rokov t.j. až do konca júna 2021. Povolenie umožňuje poskytovať televízne digitálne služby vo frekvenčnom pásme 2200 – 2300 MHz pre lokalitu Bratislava s blízkym okolím.

Slováci žijúci v zahraničí mali mať na základe vládneho uznesenia do júna 2010 v rámci STV samostatné televízne vysielanie, avšak dodnes sa tak nestalo. Nad týmto stavom vyslovil poľutovanie predseda Úradu pre Slovákov žijúcich v zahraničí (ÚSŽZ) Milan Vetrák, ktorý na túto tému hovoril s riaditeľom sekcie programu RTVS Ľubošom Machajom. Machaj načrtol technické možnosti realizácie takéhoto vysielania vrátane šírenia signálu, a to v nadväznosti na uvoľnenie TV-kanálu po ukončení vysielania STV3 či potenciálnej možnosti vysielania programu pre krajanov prostredníctvom internetu. RTVS je v súčasnosti finančne limitovaná a v rámci plnenia úloh svojej verejnoprávnosti musí aktuálne zohľadňovať ekonomické súvislosti, ktoré sa s týmto typom vysielania dotýkajú okrem iného aj náročnosti nákladov vyplývajúcich z autorských práv. Napriek tomu si Machaj uvedomuje dôležitosť príspevku a zároveň služby RTVS voči krajanom, ktorí sa roky dožadovali od vlády, ÚSŽZ ako aj STV možnosti prijímania televízneho vysielania v slovenskom jazyku tak, ako to iné štáty EÚ umožňujú svojim krajanom žijúcim mimo svojej vlasti. Vetrák s Machajom sa zhodli na nevyhnutnosti pokračovať v tejto téme a postupnými spoločnými krokmi v strednodobom horizonte dospieť k uspokojivému výsledku. TASR dnes informoval hovorca ÚSŽZ Ľudovít Pomichal.

Copyright © TASR 2011

RADA RTVS Updated

RADA RTVS Updated

Šetrenie, ktoré uskutočnil nový manažment Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS), sa najvýraznejšie prejavilo v oblasti spotrieb a služieb, ktoré využívala STV. Radu RTVS dnes o tom informoval štatutárny zástupca verejnoprávnej televízie Peter Ondro. "V STV boli rezervy. Jednoznačne," doplnila ho generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková. V priebehu prvých piatich mesiacov roku 2011 celé RTVS hospodárilo v prebytkovom rozpočte. Slovenský rozhlas (SRo) oproti plánu zaznamenal prebytok 433.000 eur. STV bola v tom istom období v pluse 5,5 milióna eur. "Znížili sme záväzky aj z minulého roku o 1,5 milióna eur, čo znamená, že sme zaplatili časť starých dlhov. Takisto máme dostatok prostriedkov na vyplatenie odstupného pri hromadnom prepúšťaní," prezradil Ondro. V priebehu prvých piatich mesiacov Slovenský rozhlas už zaznamenal 44 percent z naplánovaného zisku na tento rok, kým verejnoprávna televízia v tom istom čase zaznamenala zisk takmer o dva percenta menší. STV pritom však ide oproti plánu s výrazným šetrením. Za necelý polrok z naplánovaných výdavkov televízia minula necelých 32 percent. "Väčšiu časť niektorých výdavkov predpokladáme v druhom polroku... Ukazuje sa však, že tie výdavky čerpáme pod úroveň plánu," komentoval výsledky Ondro. Bývalý generálny riaditeľ STV Štefan N. svojím konaním spôsobil verejnoprávnej inštitúcii škodu 127.505 eur. V súvislosti s týmto konaním jej navyše hrozí vznik ďalšej škody minimálne vo výške 4.470.653 eur. "Ide o pochybenia pri obstarávaní a úhradách za právne zastupovanie v spore STV proti Štúdiu Beta, na ktoré upozornil RTVS aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ)," uviedla dnes generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková na rokovaní Rady RTVS. V súvislosti s týmto podozrením verejnoprávne médium už v stredu (15.6.) podalo na Úrad špeciálnej prokuratúry trestné oznámenie na bývalého generálneho riaditeľa STV. RTVS sa domnieva, že Štefan N. konal v rozpore s povinnosťou hospodárneho a efektívneho nakladania s majetkom STV. Podozrieva ho, že porušil svoje povinnosti pri správe cudzieho majetku a dopustil sa trestného činu machinácií pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe.

V priebehu prvých štyroch mesiacov roku 2011 sa počet zamestnancov Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) zmenšil z 1594 na 1492 ľudí. Doteraz pritom verejnoprávne médium nemuselo dať ani jednu výpoveď. "Ideme formou dohody. Tam, kde nebolo možno dospieť formou dohody, tie prípady už sme dali odborom na prerokovanie... Od zajtra môžeme začať dávať výpovede," prezradila dnes generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková na rokovaní Rady RTVS. Podľa jej slov väčšina ľudí odišla z televíznej zložky zlúčeného verejnoprávneho média. Konečný plán hromadného prepúšťania predpokladá, že v RTVS najneskôr do apríla 2012, ostane 1200 zamestnancov. Podmienkou pre splnenie tohto cieľa je podľa Zemkovej modernizácia techniky a aspoň čiastočná fúzia priestorov rozhlasu a televízie. "Urobím všetko pre to, aby sme prepúšťanie ukončili už tento rok, vzhľadom na to, že potrebujeme nastaviť rozpočet na budúci rok očistený od týchto nákladov," priblížila šéfka RTVS. Na margo tejto témy poznamenala, že úprava Zákonníka práce bude zrejme vyžadovať aj úpravu kolektívnej zmluvy v prospech zamestnancov. Novela právnej úpravy by totiž neumožnila rovnaké odstupné pre ľudí, ktorí odídu pred a po schválení novej legislatívy. "Je to z môjho pohľadu spravodlivé," uviedla Zemková na otázku, či to odpovedá zámeru média šetriť.

Športový televízny okruh Slovenskej televízie (STV) Trojka by mohol byť obnovený v roku 2013. Pripustil to dnes riaditeľ STV Ľuboš Machaj počas zasadania Rady RTVS. "Keď nás pustia peniaze, tak ja by som bol najradšej, aby Trojka samozrejme bola," uviedol. V roku 2012 však podľa neho takýto zámer nie je realizovateľný. Vysielanie športovej televízie, ktoré sa skončí 30. júna, sa z väčšej časti presunie na Dvojku. Jednotka by mala vysielať vystúpenia popredných slovenských športových reprezentantov, prípadne poskytovať priestor pre šport počas významných športových podujatí ako olympiáda. Podľa Machaja sa v súčasnosti nedá hovoriť, ako sa zrušenie okruhu dotkne národnostných vysielaní na Dvojke v čase vysielaní športových podujatí. "Vždy sme hľadali riešenie napríklad presunutím. Pochopiteľne, ak zasiahne do relácií, ktoré sú financované zo štátu, nás to viaže k vysielaniu, tak sa bude musieť vysielať a hľadať riešenie. Budeme sa pokúšať hľadať kompromisy," prezradil Machaj.

Inštitút zmluvy so štátom medzi verejnoprávnou RTVS a vládou je "hnusný paškvil". "Je to ťažká inherencia štátnych orgánov do fungovania RTVS... Veď na nej pracuje možno 20 ľudí denne, na tom, že vyhodnocujú, klasifikujú, podpisujú, každú jednu minútu. Je to katastrofa," uviedla dnes na zasadaní Rady RTVS generálna riaditeľka Rozhlasu a televízie Slovenska Miloslava Zemková. Podľa nej by verejnoprávne médium malo robiť všetko možné, aby sa tejto zmluvy so štátom zbavilo. Podpredseda Rady RTVS Andrej Miklánek jej však oponoval. "Môj názor je taký, že tento model predstavuje zatiaľ najstabilnejší systém za to posledné obdobie. Dá sa samozrejme baviť o tej jeho výške, každý by chcel viac peňazí, ale mám pocit, že ten argument, ktorý v niektorých médiách zaznieva, že sa vytvára závislosť, tak istým spôsobom áno, ale závislosť vytvorená týmto modelom má klesajúcu tendenciu," vysvetlil svoj postoj. Rada RTVS sa dnes venovala aj otázke novely zákona o RTVS, ktorú Ministerstvo kultúry SR predložilo do pripomienkového konania. V nej plánuje zrušiť koncesionárske poplatky a nahradiť ich výlučne príspevkom zo štátneho rozpočtu. Ten by mal predstavovať sumu, ktorá by odpovedala 0,142 percentám HDP Slovenska, pričom však nesmie poklesnúť pod hranicu 90 miliónov eur ročne. Pri aktuálnej situácii by táto zmena znamenala, že by RTVS v budúcom roku dostala približne o 10 miliónov eur menej, teda 93,5 milióna eur oproti tohtoročným necelým 104 miliónom. Podľa Zemkovej by vedenie verejnoprávneho média vedelo urobiť ďalšie škrty v súčasnom rozpočte, no bude to veľmi zložité. "Ale v tomto prípade sa nerozprávame v žiadnom prípade o rozvoji," podčiarkla s tým, že ide výlučne o jej osobný názor. Pripustila pritom, že RTVS v súčasnosti ponúka aj niektoré služby nad rámec zákona. K novele mal výhrady aj predseda Rady RTVS Miroslav Kollár. Podľa neho právna úprava je stanovená tak, že zaväzuje štát poskytnúť médiu len 90 miliónov eur. "Keď to ostane takto, garantujem vám, že viac ako 90 miliónov eur RTVS ani jeden rok nedostane," povedal. Štatutárny zástupca STV Peter Ondro však poukázal aj na ďalšiu hrozbu predloženého návrhu. Podľa neho by sa pri právnej úprave mal brať ohľad aj na vonkajšie ekonomické vplyvy, ktoré môžu ovplyvniť hodnotu poskytnutej sumy. "Tento model má jedno riziko - vysokú infláciu a veľký

Copyright © TASR 2011

Pějme píseň dokola okolo stola

Pějme píseň dokola okolo stola

Na stole máme konečne Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony , ktorý má doplniť nový legislatívny rámec financovania, organizácie a fungovania verejnoprávnych médií s cieľom zvýšiť efektivitu ich činnosti a posilniť ich verejnoprávny charakter. Ťažko sa dá argumentovať o zmysle zrušenia tzv. koncesií, ktoré plne podporovali nezávislosť financovania i poslanie verejnej služby. Dalo sa hľadať aj iné riešenie, nie toto populistické a mierne boľševické gesto. Alebo nájsť riešenie financovania cez štátny rozpočet, ale s úplne inými parametrami kontrolných orgánov a novými úlohami služieb verejnosti v oblasti vysielania so zreteľom na programy vo verejnom záujme. Jediným dôvodom predloženia tohto zákona je zrušenie dvoch z príjmov Rozhlasu a televízie Slovenska, a to úhrad za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska v oblasti vysielania a príspevku zo štátneho rozpočtu poskytovaného na základe zmluvy so štátom. V novom zákone sa navrhuje , aby hlavným príjmom Rozhlasu a televízie Slovenska bol príspevok zo štátneho rozpočtu poskytovaný každoročne podľa zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok na úhradu nákladov na zabezpečenie služby verejnosti v oblasti vysielania. Navrhovaná výška ročného príspevku sa má odvíjať od hrubého domáceho produktu Slovenskej republiky tak, aby suma príspevku štátu na financovanie Rozhlasu a televízie Slovenska bola previazaná s výkonnosťou ekonomiky štátu. V zákone je navrhnuté , aby sa výška príspevku odvíjala od výšky hrubého domáceho produktu v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza roku, za ktorý sa príspevok poskytuje. Navrhovaná výška ročného príspevku bude vo výške 0,142 % z hrubého domáceho produktu Slovenskej republiky . V roku 2009 bol HDP SR :63 050,7 (mil. Eur) .Výška príspevku by bola 89,5 mil EUR. Dobrou správou je , že zákon zabezpečuje, aby mal Rozhlas a televízia Slovenska garantovaný minimálny príjem aj v prípade veľmi nepriaznivej ekonomickej situácie krajiny, v dôsledku ktorej by došlo k výraznému zníženiu hrubého domáceho produktu, zákon garantuje minimálnu sumu, ktorú je štát povinný Rozhlasu a televízii Slovenska poskytnúť. Táto suma je stanovená vo výške 90 000 000 eur, čo je minimálna suma potrebná na realizáciu hlavnej činnosti Rozhlasu a televízie Slovenska. Tou zlou správou je, že to bude vždy táto minimálna sume, ktorú neprozreteľne vyslovila na škodu všetkých terajšia generálna riaditeľka RTVS. Pevne dúfame, že návrh zákona pôjde na notifikáciu Európskej komisie, pretože sa týka použitia príspevku zo štátneho rozpočtu a mal by byť v súlade s Oznámením Komisie o uplatňovaní pravidiel štátnej pomoci na verejnoprávne vysielanie (2009/C 257/01). Nestačí presvedčenie Ministerstva kultúry, to je trochu málo, hoci na Slovensku bežné. Uvidíme, ako sa s návrhom zákona vysporiada Ministerstvo financií, keďže má dlhodobý negatívny dopad na rozpočet verejnej správy. O negatívnom vplyve na informatizáciu spoločnosti by som v súvislosti s RTVS hádam ani nehovoril. Zaujímavosťou návrhu zákona je, že sa dotýka odmeňovania generálneho riaditeľa, kde by mu mala patriť mesačná mzda rovnajúca sa sedemnásobku priemernej mesačnej nominálnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok. Navyše ,už odo dňa vyhlásenia nadobudne účinnosť článok, ktorý stanoví, že medzi zmluvy, ktoré nie sú povinne zverejňované, sa dopĺňajú zmluvy, ktorých predmetom sú autorské práva a práva súvisiace s autorským právom. Tým pádom pôjde o cca 85 % všetkých zmlúv RTVS ! Bonbónikom bude, že štatutárny orgán vymenovaný alebo zvolený kolektívnym orgánom, údaje o svojich majetkových pomeroch oznamuje predsedovi tohto kolektívneho orgánu alebo inej fyzickej osobe poverenej týmto orgánom. V súčasnom preklade do posunkovej reči bez titulkov a pôvodnom znení to znamená, že Zemková, Machaj a Ondro to dajú Kollárovi a- rozprávky je koniec.

V krátkosti sa dá povedať jedno. RTVS určite odpredá výškovú budovu, nejaké budovy a pozemky v Košiciach a Banskej Bystrici a... A – z dlhodobého hľadiska to stačiť nebude. Potom prídu ďalší, zrušia šesť programových služieb Slovenského rozhlasu, prepustia tam štyristo ľudí a tak : Pějme píseň dokola okolo stola, la, la, Péjme píseň dokola okolo stola, komu píseň schází, zaplatí dva mázy, pějme píseň dokola okolo stola, la, la, pějme píseň dokola okolo stola.

TASR NEWS

TASR NEWS
Už štvrtý rok vydáva Tlačová agentúra Slovenskej republiky svoj sezónny produkt - Plážové noviny. Aj toto leto na nich bude participovať cestovná kancelária Hydrotour, ktorej klienti si stihli za minulé roky kvalitu Plážových novín obľúbiť a oceniť. Ich obsah, aj v čase oddychu ďaleko od domova, ponúka najaktuálnejšie informácie o dianí doma i vo svete. Vzhľad, obsah i periodicita Plážových novín ostanú nezmenené. Periodikum bude vychádzať každý deň okrem nedele v čierno-bielej verzii, tlačené obojstranne na formáte A4. Distribuované bude elektronicky do všetkých destinácií a hotelových komplexov, v ktorých sú ubytovaní klienti cestovnej kancelárie Hydrotour. K delegátom cestovnej kancelárie sa dostanú denne o 16.00 h e-mailom vo formáte PDF. Tí ich následne vytlačia a rozdajú klientom pred alebo po večeri. Podľa generálneho riaditeľa TASR Jaroslava Rezníka obsah a členenie Plážových novín sa v priebehu rokov už osvedčilo. "Poskytujú stručný a ľahko písaný súhrn správ z domova, zahraničia, športu, showbiznisu. Aktuálne krimi, kuriozity, ale aj servisné rady a typy na dovolenku. Teší ma, že náš produkt si dovolenkári obľúbili a som pyšný, že s týmto nápadom prišla práve TASR. Je to ďalšia služba pre verejnosť. Dovolenkárom sme tak dali možnosť byť aj za hranicami krajiny informovanými prostredníctvom overeného, spoľahlivého a všeobecne akceptovaného informačného zdroja, akým spravodajstvo TASR nepochybne je," priblížil nový produkt TASR generálny riaditeľ tlačovej agentúry. Plážové noviny TASR budú tento rok vychádzať do polovice septembra.

Nickyho rodina

Nickyho rodina

15. 6. 2011

Cena Andreja Radlinského

Cena Andreja Radlinského
Rada pre spoločenské komunikačné prostriedky Konferencie biskupov Slovenska (KBS) po druhý raz udelila v týchto dňoch Cenu Andreja Radlinského novinárom a mediálnym pracovníkom. Cieľom udeľovania tohto ocenenia je vyjadriť vďaku Katolíckej cirkvi na Slovensku ľuďom, ktorí sa význačným spôsobom zaslúžili o rozvoj kresťanských masmédií, alebo svojimi dielami a činnosťou pravdivo a v duchu kresťanskej viery pôsobili v oblasti masmédií. Za rok 2010 Cenu A. Radlinského získali - katolícky kňaz Štefan Mordel za prínos v oblasti médií počas totality, katolícky kňaz Marián Gavenda za prínos pre katolícke médiá a aktívne pôsobenie v pozícii hovorcu KBS a športový manažér a komentátor Alfonz Juck za príkladný profesionálny prístup a vystupovanie v médiách. Štefan Mordel sa narodil 1. apríla 1947 v Rabčiciach. Štúdium teológie na Cyrilometodskej bohosloveckej fakulte v Bratislave ukončil v roku 1971. V tom istom roku bol vysvätený za kňaza v Dóme sv. Martina v Bratislave. Pôsobil ako kaplán na viacerých miestach - v Ružomberku, Vysokých Tatrách, Kežmarku či Spišskej Belej. Od roku 1978 pôsobí vo farnosti Vysoké Tatry. V roku 1995 získal v Bratislave doktorát z teológie. V období rokov 1996-1998 študoval externou formou cirkevné právo na Katolíckej univerzite v Lubline, kde získal licenciát z kánonického práva. Počas totality sa aktívne venoval činnosti spojenej s prekladom a výrobou amatérskeho dabingu náboženských filmov. Marián Gavenda sa narodil 7. marca 1963 v Trenčíne. V roku 1988 emigroval do Talianska. Na kňazskú službu sa pripravoval v Pápežskom kolégiu Nepomucenum, prvý cyklus filozofie a teológie absolvoval na Pápežskej lateránskej univerzite v Ríme. Na tej istej univerzite získal i titul licenciátu zo spirituálnej teológie. Spolupracoval s vydavateľstvom Slovenského ústavu sv. Cyrila a Metoda v Ríme a so slovenskou sekciou Vatikánskeho rozhlasu. Po návrate na Slovensko pôsobil ako kaplán v Bratislave a v Leviciach. Od roku 2000 pôsobil niekoľko rokov ako šéfredaktor Katolíckych novín a od októbra 2000 do októbra 2006 bol hovorcom Konferencie biskupov Slovenska. V roku 2001 mu Ján Pavol II. udelil titul pápežský prelát. V súčasnosti pôsobí ako farár vo farnosti Bratislava-Devín a aktívne spolupracuje s Rádiom Lumen a Televíziou Lux, ako aj s verejnoprávnymi i komerčnými médiami. Alfonz Juck sa narodil 9. januára 1962 v Bratislave. Je absolventom Fakulty telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského, odboru telesná výchova - nemecký jazyk. Absolvoval i medziodborové vysokoškolské štúdium žurnalistiky na UK. Pôsobil ako športový redaktor v agentúre TASR, neskôr bol zástupcom šéfredaktora športovej redakcie Slovenskej televízie i vedúcim športovej redakcie agentúry SITA. Aktuálne je športovým manažérom mítingu Zlatá tretra Ostrava, Pražského mítingu svetových rekordmanov a ďalších významných podujatí. Je predsedom organizačného výboru atletického mítingu Atletický most v Dubnici nad Váhom, viceprezidentom Atletickej komisie, pôsobí v Medzinárodnej asociácii športovej tlače, je komentátorom atletických a iných športových podujatí na Slovensku a v Česku. Je externým komentátorom a spolupracovníkom Slovenského rozhlasu, Slovenskej televízie, TA3 a TV Lux. Bol a je manažérom popredných českých a slovenských atlétov. Komentoval majstrovstvá sveta v atletike i olympijské hry v rokoch 1996, 2000, 2004 a 2008. Informácie poskytla tlačová kancelária KBS v Bratislave. Copyright © TASR 2011

RVR NEWS

RVR NEWS
Televízie na Slovensku sa od ukončenia vysielania reality šou zmravnili, čo sa odrazilo na výbere pokút. Na dnešnom zasadnutí Výboru NR SR pre kultúru a médiá to povedal predseda Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Miloš Mistrík, ktorý poslancom predstavil návrh záverečného účtu RVR za rok 2010. Takýto stav spôsobuje rade vrásky na čele, keďže do štátneho rozpočtu musí táto inštitúcia odvádzať presne určenú sumu. "Keď ju na sankciách nevyberieme, tak to ide z rozpočtu RVR. Teda keď televízie neporušujú zákon tak, ako sa to stávalo v minulosti, tak výška vybraných pokút je nižšia," povedal pre TASR Mistrík. Posledné tri roky mala RVR podľa predpisu ministerstva financií vyberať na pokutách ročne 261.000 eur. Napríklad vlani sa to nepodarilo, desiatky tisíc eur musela rada vyplácať zo svojho rozpočtu. Aj preto podľa Mistríka predstavitelia RVR rokujú s rezortom o znížení tejto hranice. Navrhli strop 130.000 eur, ktorý im ministerstvo minulý týždeň zamietlo. Mistrík odmietol, že by táto situácia motivovala členov RVR k väčšej snahe pokutovať. "Pri rozhodovaní sa neriadi podľa ekonomických kritérií, ale podľa zákona. Rozpočet je skôr otázka Kancelárie RVR a nie členov rady, ktorí sú volení v parlamente. Tých prevádzka nemusí nejako špeciálne zaujímať," dodal.
Copyright © TASR 2011

IPI NEWS

IPI NEWS
O slobode tlače, zodpovednosti a úlohe slobodných médií sa diskutovalo v utorok na slávnostnom večere vo viedenskom Hofburgu, na ktorom sa zúčastnila aj slovenská premiérka Iveta Radičová. Rakúsky minister zahraničných vecí Michael Spindelegger odovzdal na podujatí zorganizovanom Medzinárodným tlačovým inštitútom (IPI) mediálnu cenu (Press Freedom Dialogue Award) tureckej novinárke Zeynep Oralovej, informovala dnes tlačová agentúra APA. Spindelegger vyzdvihol zásluhy Oralovej, ktorá spoločne s gréckou kolegyňou Margaritou Papandreovou založila iniciatívu Winpeace (Iniciatíva žien za mier) na uzmierenie Grécka a Turecka. Margarita Papandreová bola manželkou bývalého gréckeho premiéra Andreasa Papandrea a je matkou súčasného premiéra Jorgosa Papandrea. Radičová v Hofburgu pripomenula, že novinárom pripadá osobitná úloha pri sprostredkúvaní pokojného riešenia medzinárodných sporov. Pôsobia totiž v časovom horizonte, ktorý je dlhší než funkčné obdobia politikov. Médiá tiež môžu vyjadriť viac právd ako môže politik. Sloboda médií spočíva podľa Radičovej v ich zodpovednosti, uviedla APA. Na odovzdávaní ceny sa zúčastnil aj zástupca riaditeľa pre komunikáciu a informácie Organizácie OSN pre výchovu, vedu a kultúru (UNESCO) Janis Karklinš a riaditeľka IPI Bethel McKenzieová. McKenzieová zdôraznila, že inštitút chce prispieť k strhávaniu "múrov" medzi konfliktnými stranami. Odovzdávanie ceny bolo tiež úvodom iniciatívy IPI pre dialóg medzi palestínskymi a izraelskými novinármi. Na podujatí boli i diplomati a zástupcovia médií z Izraela a z palestínskej strany. Podľa predstaviteľa Palestínskej samosprávy v Rakúsku Zuhaira al-Wazíra chýba čestné a presné informovanie. Bývalý izraelský minister Joši Bejlin zdôraznil ústrednú úlohu novinárov v konflikte a potrebu povzbudiť dialóg medzi konfliktnými stranami na medziľudskej úrovni, vrátane žurnalistov.
Copyright © TASR 2011

Zomrel Siloš Pohanka

Zomrel Siloš Pohanka
V utorok 14. júna zomrel hudobník, trubkár a dirigent Siloš Pohanka. Posledná rozlúčka s ním sa uskutoční v pondelok 20. júna v bratislavskom Krematóriu. Siloš Pohanka sa narodil sa 6. februára 1926 v českom Hodoníne, ale svoj život prežil viac na Slovensku. Na bratislavskom Štátnom konzervatóriu vyštudoval v roku 1951 hru na trúbku a dirigovanie. Bol jedným z popredných interpretov hry na trúbku v Slovenskej filharmónii. Patril k prvej generácii hudobníkov slovenskej populárnej hudby, ktorá vychádzala zo swingového modelu. Jeho orchester mal v 60. rokoch 20. storočia dominantné postavenie na Slovensku. Vo svojich začiatkoch sa snažil o dôslednejšie džezové smerovanie, či už ako trubkár podľa vzoru Louisa Armstronga v dixielande, alebo v rozvíjaní orchestrálneho swingu. Ako interpret kládol dôraz najmä na exaktné frázovanie, vyváženosť sekcií, dokonalosť ladenia, čo sa prejavilo aj pri hraní skladieb európskej klasiky. Ako prvý v strednej Európe začal hrať, komponovať a aranžovať v štýle výborného kanadského džezového trubkára, kapelníka a skladateľa Maynarda Fergusona. V rokoch 1947-1949 bol Siloš Pohanka členom Tanečného orchestra bratislavských vysokoškolákov, zameraného na tanečnú hudbu s prvkami swingu a čiastočne aj moderného džezu. Vytvoril Kolektív 50, neskôr premenovaný na Orchester Jána Siváčka, v ktorom bol lídrom trúbkovej sekcie. Neskôr sformoval skupinu pre rozhlasové účely a založil Dixieland, prvú profesionálnu skupinu tradičného džezu na Slovensku (po amatérskom Ali Jazz Bande). Skupina zaznamenala úspechy v zahraničí, nahrávali pre rozhlas aj vznikajúcu televíziu na Slovensku. V roku 1958 vytvoril nový orchester, ktorý do roku 1969 hrával repertoár, zameraný na dobovú tanečnú hudbu. Orchester príležitostne hral aj swingové inštrumentálne skladby. Napísal hudbu k animovanému filmu Studňa lásky, legenda o trenčianskom hrade, paródia z roku 1958 v réžii Viktora Kubala. V roku 1964 Orchester Siloša Pohanku účinkoval v prvom koprodukčnom slovensko-rakúskom filme Jazz for Two, kde sa ako sólové speváčky predstavili Gabriela Hermelyová a Zuzka Lonská. V roku 1965 na Medzinárodnom džezovom festivale v Prahe Orchester Siloša Pohanku prezentoval džezové kompozície Bohuslava Trnečku, o orchestri natočil režisér Martin Hollý film Staré, ale dobré. V rokoch 1970-1978 sa dal na sólovú dráhu, ako štúdiový hudobník nahrával so spevákmi v Nemeckej spolkovej republike (NSR), príležitostne vystupoval s džezovými orchestrami, nahrával barokovú hudbu – Tartini, Torelli, Vivaldi.... V roku 1976 prednášal dejiny barokovej hudby na dvojmesačnom kurze v Scottdale Community College v americkej Arizone. Založil Tanečný orchester Československej televízie v Bratislave, ktorý v rokoch 1985-1989 viedol spolu s Braňom Hroncom.
Copyright © TASR 2011

RADA RTVS

RADA RTVS

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Hlavným príjmom Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) by po novom mal byť iba príspevok zo štátneho rozpočtu. Zrušia sa tak tzv. koncesie a nebude dostávať ani peniaze z rozpočtu na základe zmluvy so štátom. Predpokladá to novela zákona o RTVS, ktorú ministerstvo kultúry predložilo do pripomienkového konania. Výška ročného príspevku bude závisieť od hrubého domáceho produktu (HDP) SR tak, aby táto suma bola previazaná s výkonnosťou ekonomiky štátu. Odvíjala by sa od výšky HDP v kalendárnom roku, ktorý dva roky predchádza roku, na ktorý sa príspevok poskytuje. Takže pre výpočet príspevku napríklad na rok 2013 sa bude brať údaj z roku 2011. Aby mala RTVS garantovaný minimálny príjem aj v prípade veľmi nepriaznivej ekonomickej situácie, v dôsledku čoho by prišlo k výraznému zníženiu HDP, zákon garantuje minimálnu sumu, ktorú štát musí poskytnúť. Pôjde o 90.000.000 eur. Tento príspevok bude môcť verejnoprávny vysielateľ použiť len na úhradu nákladov na zabezpečenie služby verejnosti v oblasti vysielania. Ak nevyčerpá celú jeho výšku, tak môže maximálne 10 percent z naplánovaných výdavkov na túto službu použiť v priebehu ďalšieho roka. Po nadobudnutí účinnosti novely sa znížia výdavky zamestnávateľom, ktorí v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu zamestnávajú aspoň troch pracovníkov. Táto suma sa pohybuje od 4,64 eura do 464,71 eura. Zrušila by sa aj povinnosť platiť úhradu pre fyzické osoby. Mesačne to predstavuje 4,64 eura, pre dôchodcov 2,32 eura. "Predloženie tohto návrhu je ďalším krokom procesu tvorby nového modelu verejnoprávneho vysielania v SR, ktorý priamo nadväzuje na zriadenie nového verejnoprávneho vysielateľa RTVS," pripomína rezort kultúry s tým, že už prvé mesiace jeho existencie preukázali efektívnosť spojenia oboch médií.

Copyright © TASR 2011

SSN NEWS

SSN NEWS
Predseda Slovenského syndikátu novinárov (SSN) Peter Kubínyi informuje ministra vnútra Daniela Lipšica (KDH), že vedenie organizácie už niekoľkokrát riešilo sťažnosti organizátorov rôznych podujatí na správanie novinárov. V liste, o ktorom dnes informoval TASR, ministra upozorňuje, že na Slovensku sú "novinári" a novinári. "Vďaka tomu, že už dnes každý, kto chce a disponuje farebnou kopírkou či tlačiarňou, si vie veľmi rýchlo vyrobiť preukaz s označením PRESS. Okrem toho niektoré zamestnanecké preukazy sú zneužívané ich pracovníkmi, ktorí nemajú nič spoločné s tvorbou obsahov," píše vo svojom liste predseda SSN. Kubínyi ďalej Lipšica informuje, že SSN vydáva svojim členom preukazy, ktoré majú niekoľko ochranných znakov. Majú len ročnú platnosť a tak je možnosť ich falšovania alebo iného zneužitia obmedzená. "Keďže sme členmi Medzinárodnej federácie novinárov a Európskej federácie novinárov, vieme, že v zahraničí sú akceptované len preukazy, ktoré majú ochranné znaky a sú (zväčša) registrované príslušným ministerstvom vnútra. Myslíme si, že by to bol dobrý krok aj na Slovensku," uvádza ďalej v liste Kubínyi. Zdôrazňuje, že syndikát nechce mať monopol na preukazy, ale chce, aby existovali jasné pravidlá. "V prípade Vášho záujmu vieme na spoločné rokovanie osloviť aj zástupcov Združenia vydavateľov periodickej tlače Slovenska, Združenia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc, Rozhlasu a televízie Slovenska a Medzinárodného tlačového inštitútu. Pri tejto príležitosti by sme mohli prerokovať aj označovanie novinárov pri rôznych protestných zhromaždeniach či vyčíňaní športových fanúšikov. Radi by sme Vám predstavili, ako v iných krajinách a pri podobných príležitostiach funguje spolupráca s bezpečnostnými zložkami a novinármi," odkázal ministrovi v závere listu predseda SSN. Kubíbnyi pripomína, že SSN je členom Medzinárodnej federácie novinárov a Európskej federácie novinárov. Na Slovensku zastupuje 1800 členov.
Copyright © TASR 2011

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. Tisíc a jedna noc – Markíza ; 2. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ; 3. Modré z neba – Markíza ; 4. Ordinácia v ružovej záhrade V. – Markíza ; 5. Športové noviny – Markíza ; 6. NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ ; 7. Žraločia svorka – Markíza ; 8. Počasie – Markíza ; 9. Kráčajúca skala 2: Odplata – Markíza ; 10. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 11. Adela show – Markíza ; 12. Hľadá sa MILIONÁR- TV JOJ ; 13. Panelák- TV JOJ ; 14. ŠPORT- TV JOJ ; 15. KRIMI NOVINY- TV JOJ ; 16. Bláznivý tábor – Markíza ; 17. KRIMI NOVINY- TV JOJ ; 18. Lampáreň – Markíza ; 19. Partička – Markíza

14. 6. 2011

Zomrel Peter Schamoni

Zomrel Peter Schamoni
Nemecký filmový režisér a producent Peter Schamoni zomrel dnes po dvojtýždňovej hospitalizácii v jednej z mníchovských nemocníc vo veku 77 rokov. Príčinou umelcovho úmrtia bolo rakovinové ochorenie pankreasu. Rodák z Berlína, ktorý v druhej svetovej vojne stratil otca, bol jedným zo štyroch bratov pracujúcich vo filmovom priemysle. Po maturite na renomovanom gymnáziu Paulinum v Münsteri študoval dejiny umenia, filozofiu a germanistiku, aby neskôr pôsobil ako asistent réžie na divadelných scénach a paralelne nakrúcal svoje prvé experimentálne filmové práce. Schamoni sa v roku 1962 zaradil medzi signatárov tzv. Oberhausenského manifestu, ktorý spečatil odklon od dovtedajšej nemeckej filmovej produkcie. Už o štyri roky neskôr získal Strieborného medveďa za celovečerný hraný debut Schonzeit für Füchse na prestížnom festivale Berlinale. Jeho portrét kultového viedenského výtvarníka Friedensreicha Hundertwassera (Hundertwassers Regentag) si v roku 1973 vyslúžil nomináciu na Oscara. Filmár, ktorý sa o šokujúcej diagnóze dozvedel iba nedávno - počas veľkonočných sviatkov - mal ešte veľké plány. Aj tak zanechal však viac ako 30 hraných a dokumentárnych filmov. Sú medzi nimi početné profily rôznych umelcov, napríklad Caspara Davida Friedricha či Maxa Ernsta. Zabudnúť však nemožno ani na hraný film Jarná symfónia o ľúbostnom príbehu Roberta a Clary Schumannovcov, ktorý v rámci vtedy zriedkavej spolupráce východného a západného Nemecka nakrúcal v roku 1983 v originálnych dejiskách príbehu na území bývalej Nemeckej demokratickej republiky. Na konte mal celý rad národných ocenení, šesť Spolkových filmových cien, ale aj päť Bavorských filmových cien. V januári 2009 mu udeliili čestnú Bavorskú filmovú cenu za celoživotné dielo.
Copyright © TASR 2011

Tlačová rada News

Tlačová rada News
Tlačová rada Slovenskej republiky (TR SR) sa stretla na svojom 55. zasadnutí v utorok 14. júna 2011. Prítomní boli Zuzana Ďurišová (predsedníčka), Peter Kerecman, Ľubica Suballyová, Marcela Košťálová, Zuzana Wienk a Július Lörincz. Tlačová rada sa na tomto zasadnutí venovala sťažnostiam na porušenie novinárskej etiky, ku ktorým malo dôjsť v tomto roku, preto už vychádzala z Etického kódexu novinára, ktorý je účinný od 1.1.2011. Ako prvú prejednala sťažnosť pani Anny H. voči denníku Nový čas, ktorý 11.2.2011 distribuoval vo svojom denníku prílohu „Valentínska Kámasútra“. Podstatou podnetu bola námietka, že takáto tlač, venovaná sexuálnym polohám Kámasútry, by nemala byť súčasťou voľne prístupnej dennej tlače, aby neohrozovala mravnosť maloletých detí. Napriek argumentácii Nového času, že kódex takúto situáciu nerieši, Tlačová rada rozhodla, že vydaním tejto prílohy denník Nový čas porušil Etický kódex novinára, a to jeho čl. II, bod 1 a 2, pokiaľ ide o základné hodnoty v práci novinára, medzi ktoré patrí aj slušnosť a zodpovednosť. Ako sankciu uložila denníku upozornenie. Následne sa Rada zaoberala podnetom pani Gabriely R., ktorý rovnako smeroval proti denníku Nový čas. Jeho neetické správanie videla v tom, že v článku s názvom „Smrť pre starý počítač: Zabil som si syna, plakal otec“ zo dňa 8.4.2011 uverejnil plné meno otca zomretého chlapčeka. I keď Nový čas ani v tomto prípade nepovažoval sťažnosť za opodstatnenú, Tlačová rada dospela k záveru, že bezdôvodným uverejnením plného mena porušil denník Etický kódex novinára, a to jeho čl. V, bod 4, pokiaľ ide o povinnosť novinára pristupovať so zvýšenou citlivosťou a zodpovednosťou k osobám, ktoré nemajú skúsenosti s komunikáciou s novinármi, neuvedomujú si dôsledky svojho konania, alebo sa ocitli v obzvlášť zložitej životnej situácii, najmä k obetiam či svedkom zločinov a tragédií. Ako sankciu vyslovila upozornenie. Tlačová rada sa potom zaoberala dvoma návrhmi na obnovu konania, a to sťažovateľky Ing. Evy Zelenayovej, ktorá Rade vyčítala, že jej sťažnosť voči týždenníku Plus 7 dní (č. 14/2010) posudzovala ako sťažnosť političky a nie novinárky. Rada dospela k záveru, že v tomto prípade neboli splnené podmienky pre obnovu konania v zmysle § 11 Rokovacieho poriadku TR SR, preto jej návrh zamietla. Druhý návrh na obnovu konania bol uplatnený formou otvoreného listu vydavateľa a šéfredaktora týždenníka Bardejovské novosti, kde Rada dospela k rovnakému záveru. Vzhľadom na invektívy voči Rade zo strany Bardejovských novostí v súvislosti s rozhodnutím sťažnosti č. 2/2011 (rozhodnutie je na stránke www.trsr.sk) sa Tlačová rada SR rozhodla obrátiť so žiadosťou o podporu na svojho zriaďovateľa – Asociáciu na ochranu novinárskej etiky, ktorú tvorí Združenie vydavateľov periodickej tlače a Slovenský syndikát novinárov.

Keď plače Medard, aj jačmeň zaplače.

Keď plače Medard, aj jačmeň zaplače.

Slovenská televízia rezignovala na údaje z PMT a bola doposiaľ vyradená zo samostatného panelu a zaradená medzi ostatné televízie.

Markíza zle, TV DOMA temer rovnako, ako minulý týždeň.

JOJ o niečo lepšie, JOJ PLUS výborne.

TA 3 lepšie.

Markíza - 29,2 %

TV DOMA - 3,94 %

TV JOJ – 18,9 %

JOJ PLUS- 4,2 %

TA 3 - 2,0 %

13. 6. 2011

Zomrela Laura Ziskin

Zomrela Laura Ziskin

Vo veku 61 rokov skonala v nedeľu americká filmová producentka Laura Ziskin, ktorá stála za snímkou Pretty Woman (1990) a sériou o Spider-Manovi. Bola taktiež prvou ženou, ktorá sama produkovala priamy prenos odovzdávania Oscarov. Stalo sa tak v roku 2002, pričom túto úlohu si zopakovala aj v roku 2007. Príčinou jej úmrtia bola rakovina prsníka, ktorú jej diagnostikovali ešte v roku 2004. Laura Ellen Ziskin sa narodila 3. marca 1950 v kalifornskom San Fernando Valley a vyštudovala na University of Southern California. Neskôr sa stala asistentkou producenta Jona Petersa, s ktorým spolupracovala napríklad na snímke Zrodila sa hviezda (1976) s Barbrou Streisand v hlavnej úlohe. V roku 1984 založila spolu so Sally Field spoločnosť Fogwood Films, ktorá produkovala napríklad film Murphyho ľúbostný príbeh (1985). O dva roky neskôr Ziskin obsadila vtedy relatívne neznámeho herca Kevina Costnera spolu s Geneom Hackmanom do snímky Bez východiska (1987). V spomínanej Pretty Woman s Juliou Roberts a Richardom Gereom bola výkonnou producentkou. V roku 1994 ju vymenovali za prezidentku Fox 2000 Pictures. Pod jej vedením vznikli filmy ako napríklad Odvaha pod paľbou (1996), Báječný deň (1996), Rande (1997), Sopka (1997), Tenká červená čiara (1998), Klub bitkárov (1999) alebo Anna a kráľ (1999). Zo spoločnosti Fox 2000 Pictures odišla po piatich rokoch pôsobenia a krátko na to začala spolupracovať s Columbia Pictures. Pre túto spoločnosť vyprodukovala jednu z najziskovejších filmových sérií v histórii, ktorú tvoria snímky Spider-Man (2002), Spider-Man 2 (2004) a Spider-Man 3 (2007). Po tom, čo jej diagnostikovali rakovinu prsníka, založila v roku 2008 spolu s Katie Couric, Sherry Lansing, Entertainment Industry Foundation a Noreen Fraser Foundation charitatívny program Stand Up To Cancer (SU2C) na podporu výskumu rakoviny. Informáciu zverejnila webová stránka hollywoodreporter.com.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Porota súdu v Chicagu uznala vo štvrtok Američana pakistanského pôvodu vinným z prípravy útoku na dánsky denník, ktorý zverejnil karikatúry proroka Mohameda. Súd však zbavil 50-ročného Tahawwura Hussaina Ranu obvinenia z účasti na teroristickom útoku v Mumbaji v roku 2008. Obvinenému hrozí 30 rokov väzenia za to, že pomáhal pakistanskej teroristickej skupine Laškar-i-Tajjiba plánovať útok proti dánskemu denníku Jyllands Posten. Obžalovaný sa chce odvolať. Jyllands Posten zverejnil v roku 2005 karikatúry proroka Mohameda, čo vyvolalo pobúrenie celého moslimského sveta. Pripravovaný atentát na redakciu denníka sa neuskutočnil. Kurtovi Westergaardovi sa od zverejnenia jeho kresby Mohameda s turbanom v tvare bomby na hlave už niekoľkokrát vyhrážali smrťou. Dán je jedným z 12 karikaturistov, ktorých kresby proroka Mohameda zverejnili dánske noviny Jyllands Posten na sklonku roka 2005. Na začiatku nasledujúceho roka o týchto kresbách informovali islamské médiá a správa vyvolala masové protesty v celom moslimskom svete. Demonštranti podpaľovali dánske diplomatické zastupiteľstvá vo svojich krajinách a bojkotovali výrobky z Kodane. V roku 2008, po neúspešnom útoku na jedného z autorov karikatúry, kresby publikovalo približne 20 dánskych novín. Uväznený iránsky opozičný aktivista Réza Hoda Sabír, ktorý držal hladovku od 2. júna, zomrel na srdcový infarkt. V nedeľu o tom informovala iránska opozičná internetová stránka Kaleme.com. Bezpečnostné jednotky ho v piatok odviezli z väznice Evin do nemocnice, lekári mu však už nedokázali pomôcť. Podľa Kaleme.com bol infarkt priamym dôsledkom jeho hladovky. Bývalý novinár začal prestať prijímať potravu na protest proti smrti Halíhy Sahábiovej, dcéry prominentného iránskeho opozičného lídra. Päťdesiatštyriročná Sahábiová zomrela 1. júna na pohrebe svojho otca, pričom takisto dostala infarkt.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Štyria útočníci zastrelili v sobotu známeho investigatívneho novinára v indickom meste Bombaj a ušli z miesta činu na motocykloch. Informovala o tom dnes miestna polícia. Päťdesiatročný novinár Jay Dey bol známy svojimi reportážami z bombajského podsvetia. Ako uviedol jeho zamestnávateľ, noviny MiD DAY, pracoval pre ne vyše 15 rokov. Šéfredaktor novín Vinod Kumar Menon povedal, že reportéra zastrelili piatimi ranami z bezprostrednej blízkosti v okrajovej štvrti Powai. Polícia uviedla, že sa zaoberá nedávnou investigatívnou činnosťou novinára, čo by malo pomôcť pri identifikovaní páchateľov. "Sme absolútne šokovaní. Je príliš skoro, hovoriť o tom, prečo sa to stalo a ako sa to stalo. Nemáme vedomosť o tom, že by pracoval na nejakej zásadnej reportáži, ktorá by bola pre niekoho nepríjemná," povedal jeden z redaktorov MiD DAY, ktorého citovala tlačová agentúra Press Trust of India. Dey písal v minulosti pre Hindustan Times a Indian Express. "Bol najskúsenejším a najuznávanejším novinárom v MiD DAY," povedal šéfredaktor s tým, že po ňom ostala žena a jedno dieťa. Aktivitami namierenými proti Rómom v Maďarsku sa zaoberala v rozsiahlej reportáži francúzska verejnoprávna televízia France 2 v rámci nedeľňajšieho večerného spravodajstva z vatikánskeho stretnutia rómskych pútnikov s pápežom. Kým pápež Benedikt XVI. požiadal Európu, aby nezabúdali na Rómov zavraždených v nemeckých koncentračných táboroch, v Maďarsku, ktoré je predsedajúcou krajinou Európskej únie, polovojenské organizácie pravidelne ohrozujú a obťažujú rómske spoločenstvá, cituje z reportáže maďarský denník Népszabadság. Štáb televíznej stanice, ktorú sleduje v priemere takmer sedem miliónov divákov, navštívil výcvikový tábor pravicových extrémistov na juhu Maďarska a v komentári uviedol, že ultrapravicová skupina Betyársereg chce z krajiny vyštvať Rómov. Jeden zo skupiny Betyársereg anonymne pre France 2 povedal, že nikdy nemal problémy s Rómami, jednoducho ich nenávidí, pretože sa nedokážu prispôsobiť. Podľa názoru ďalšieho člena extrémistov je potrebné nasledovať plán Nemcov, ktorý vypracovali počas druhej svetovej vojny a treba Rómov z krajiny vysťahovať. Hovorca skupiny Zsolt sa otvorene priznal k rasizmu, je totiž presvedčený, že Rómovia majú kriminalitu v génoch. Televízia pripomenula prípady vrážd Rómov v Maďarsku a navštívila aj miesta, kde sa konali pochody extrémistov. V rómskej osade v Gyöngyöspate oslovil štáb predsedu miestnej rómskej samosprávy Jánosa Farkasa, podľa ktorého v obci neboli žiadne vážnejšie trestné činy, ktoré by odôvodnili prítomnosť polovojenských organizácií. Farkas pripustil, že aj medzi Rómami sú zlí ľudia, takisto, ako v rôznych vrstvách spoločnosti existujú ľudia so sklonmi k zločinnosti. Vyjadril názor, že extrémna pravica zneužíva predsudky voči Rómom na volebné ciele. Extrémne pravicové Hnutie za lepšie Maďarsko-Jobbik získal vlani v parlamentných voľbách 16,8 percentný výsledok. Populistická vláda Viktora Orbána týždne čakala, kým odsúdila rasistické pochody, komentovala France 2 a dodala, že pod medzinárodným tlakom maďarská vláda sprísnila kontrolu polovojenských organizácií, ale nezakázala ich.

Copyright © TASR 2011