DALITO!

7. 5. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Na doživotné väzenie moskovský súd odsúdil 31-ročného ruského nacionalistu Nikitu Tichonova za vraždu prominentného ľudskoprávneho advokáta a nezávislej novinárky. Odsúdený zastrelil v januári 2009 v centre hlavného mesta Stanislava Markelova a Anastasiju Baburovovú. Útočníkovu priateľku Jevgeniju Chasisovú súd poslal za mreže za spolupáchateľstvo na 18 rokov. Podľa vyšetrovateľov bol Tichonov zamaskovaným strelcom a Chasisová sledovala obe obete po tom, ako odišli z tlačovej konferencie a kráčali smerom k stanici metra. Obaja odsúdení obvinenia odmietli a počas vynesenia rozsudku sa usmievali a šepkali si. Ich obhajca oznámil, že sa proti verdiktu odvolajú. Dvojnásobná vražda vyvolala pobúrenie v kruhoch ruských ľudskoprávnych aktivistov, ako aj v západných krajinách. V uplynulých rokoch došlo v Rusku k sérii podobných útokov, z ktorých sa podarilo objasniť len niekoľko. Markelov bol známym právnikom, ktorého aktivity vyvolávali hnev nacionalistov. Medziiným obhajoval Čečencov, ktorí boli obeťami zneužívania ľudských práv. Baburovová písala pre nezávislý denník Novaja Gazeta a podľa vyšetrovania zomrela ako svedkyňa Markelovej vraždy.
Copyright © TASR 2011
Čínske televízie nesmú vysielať v najbližších troch mesiacoch populárne romantické filmy či kriminálne seriály a majú sa koncentrovať skôr na vlastenecké programy. Tak znie najnovšie nariadenie čínskeho Štátneho úradu pre rozhlas, film a televíziu, o ktorom informuje piatkové vydanie čínskeho denníka Global Times. Niektoré televízie už podľa denníka stiahli z vysielania viaceré seriály či zábavné programy. Úrad pre rozhlas, film a televíziu rozoslal do televízií aj zoznam 40 filmov, ktoré označuje za "vynikajúce dramatické diela" a odporúča ich vysielanie. Nariadenie súvisí s 90. výročím založenia Komunistickej strany Číny, ktoré pripadá na 1. júla. V tento deň úrad televíziám odporúča odvysielať drámu Orient, ktorá sa odohráva v prvých dňoch po založení Čínskej ľudovodemokratickej republiky

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Sobotný pokus a NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA

Sobotný pokus a
NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA
V sobotu 7. mája prijali pozvanie do štúdia relácie V politike Gábor Gál a Peter Kažimír. V politike odvysiela TA3 v premiére v sobotu 7. mája o 12.30 h a v repríze v nedeľu 8. mája o 11.00 a 21.00 h. Moderátorka Alžbeta Vlková sa s hosťami bude venovať aktuálnym témam týkajúcich sa tajnej voľby generálneho prokurátora. S Gáborom Gálom (poslanec NR SR) a Petrom Kažimírom (podpredseda SMERu-SD) bude diskutovať aj o budúcom osude štátnej lotériovej spoločnosti TIPOS či otázke ďalšieho zvyšovania daní. Strana Sloboda a Solidarita v budúcnosti nechce podporiť žiadny návrh na zvyšovanie daní. Ide o populizmus, alebo zrealizovateľné rozhodnutie? Bude pre konsolidáciu rozpočtu stačiť znižovanie štátnych výdavkov, lepší príjem z dividend a rušenie daňových a odvodových výnimiek? Aj o tejto téme sa Medzi 4 očami porozpráva s predsedom poslaneckého klubu SaS Jozefom Kollárom moderátorka Marta Jančkárová v relácii O 5 minút 12, ktorú Jednotka odvysiela v nedeľu 8. mája 2011. Vláda chce zabrániť daňovým únikom. Polemiku vyvolal aj návrh na obmedzenie stropu dôchodkov výškou priemerného platu. Sledujte duel podpredsedu strany Most-Híd Ivana Švejnu a bývalého ministra financií, poslanca SMER-u SD Jána Počiatka, členov Výboru NR SR pre financie a rozpočet. Vláda chce zabrániť daňovým únikom. Polemiku vyvolal aj návrh na obmedzenie stropu dôchodkov výškou priemerného platu. Sledujte duel podpredsedu strany Most-Híd a bývalého ministra financií, poslanca SMER-u SD , členov Výboru NR SR pre financie a rozpočet. Hosťami Zlatice Puškárovej v relácií Na telo tentokrát budú: minister vnútra a podpredseda KDH Daniel Lipšic a exminister vnútra a podpredseda Smeru-SD Robert Kaliňák. Témami budú Bezpečnostná situácia na Slovensku a Voľba generálneho prokurátora .

6. 5. 2011

AHS je hlboko sklamaná

AHS je hlboko sklamaná

Rada Asociácie hovorcov Slovenska (AHS) vyjadruje hlboké sklamanie z konania svojho bývalého člena a hovorcu prezidenta SR Mareka Trubača. Jeho reakciu na otázky redaktorky denníka Sme Martiny Pažítkovej, ktoré sa týkali udalosti medzi prezidentom Ivanom Gašparovičom a premiérkou Ivetou Radičovou po skončení hokejového zápasu 3. mája, považujú za správanie, ktoré je v rozpore so všeobecnými zásadami konania hovorcu, obsiahnutými v etickom kódexe Asociácie hovorcov. "Situácia, ktorú z hľadiska spoločenskej závažnosti možno hodnotiť ako nedôležitú, sa neadekvátnym správaním hovorcu hlavy štátu stala udalosťou, ktorá znižuje dôveryhodnosť nielen pôvodcu udalosti, ale najmä jej interpreta," upozorňuje predseda Rady AHS Ján Orlovský. Zároveň neočakáva, že by sa Trubač za spôsob, akým túto situáciu riešil, verejne ospravedlnil. "V mene rady AHS preto vyhlasujeme, že nesúhlasíme s jeho konaním a vyzývame ho na zamyslenie sa nad svojím opakovaným nedôstojným správaním voči zástupcom médií," zdôraznil Orlovský. Trubač pre TASR uviedol, že na stanovisko Rady AHS nebude reagovať
Copyright © TASR 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
K okamžitému zastaveniu reklamy a propagácie zahraničnej stávkovej spoločnosti a jej hazardných hier vyzvala Asociácia spoločností prevádzkujúcich kurzové stávky v SR primátora Bratislavy Milana Ftáčnika, generálneho riaditeľa organizačného výboru hokejových MS 2011 Igora Nemečka, mnohé médiá a vydavateľské domy. Ako asociácia upozorňuje, výlučné právo IIHF rozhodovať o komunikačných aktivitách v súvislosti s MS 2011 nie je nadradené zákonom Slovenskej republiky. Odvoláva sa pri tom na stanovisko prezidentky Rady pre reklamu Zuzany Mistríkovej, že "podľa zákona o reklame za obsah reklamy zodpovedá vždy ten, kto ju šíri. Jedinými výnimkami sú klamlivá a porovnávacia reklama, kde sú za jej obsah zodpovední jej objednávatelia.“ Asociácia vo svojej výzve tiež informuje, že požiada kompetentné štátne orgány, aby začali proti nelicencovaným spoločnostiam konať. Prezident asociácie a generálny riaditeľ Niké Otto Berger vo výzve upozornil, že „jednotliví členovia asociácie podniknú všetky právne kroky potrebné na to, aby nekalé súťažné konanie bolo zastavené a škody takýmto konaním spôsobené boli nahradené vrátane ujdeného zisku, pričom prichádza do úvahy i súdna cesta.“ V liste šéfovi organizačného výboru MS Nemečkovi asociácia ako protiprávny stav označuje, že ako organizátor MS na mantineloch štadiónov propaguje zahraničnú obchodnú spoločnosť a jej produkty, pričom tejto spoločnosti nebola udelená licencia Ministerstva financií SR na prevádzkovanie hazardných hier na území SR. Asociácia na základe výkladu zákonov o hazardných hrách a o reklame považuje za nesporné, že touto reklamou sa organizačný výbor dopúšťa závažného protiprávneho konania, "pretože úmyselne porušuje zákony a súčasne tým pomáha nekalému súťažnému konaniu nelicencovanej zahraničnej stávkovej spoločnosti vo vzťahu k slovenským licencovaným stávkovým spoločnostiam." V liste sa spomínajú takisto sankcie za porušenie oboch zákonov - v prípade porušenia zákona o hazardných hrách ide o sumu od 100 000 až do 500 000 korún, v prípade porušenia zákona o reklame o sumu až do výšky dvoch miliónov korún. Internetové portály a vydavateľstvá propagujúce zahraničnú stávkovú spoločnosť asociácia vo výzve upozorňuje na ustanovenia zákonov o hazardných hrách a o reklame, podľa ktorých je takáto propagácia nelicencovanej spoločnosti zakázaná a môže byť sankcionovaná vysokými pokutami. Vo výzve primátorovi Ftáčnikovi asociácia označuje za protiprávny stav, že Bratislava ako zakladateľ a jediný akcionár bratislavského dopravného podniku propaguje zahraničnú nelicencovanú obchodnú spoločnosť a jej produkty nielen na električke jazdiacej po meste, ale aj na reklamných plochách, ktoré sú v správe mesta. Ako asociácia poukazuje, hovorca primátora Ľubomír Andrassy tvrdí, že mesto a ani dopravný podnik nenesie a nemôže niesť zodpovednosť za obsah reklamy, ktorý je prezentovaný na prostriedkoch MHD, lebo „za obsah reklamy vždy zodpovedá jej zadávateľ, respektíve agentúra, ktorá v jeho mene vystupuje.“ Okrem toho podľa neho "reklama, ktorá je umiestnená na električke prezentuje výlučne značku, nie služby, ktoré daná spoločnosť môže, resp. nemôže poskytovať na Slovensku alebo v iných krajinách Európy.“ Rovnako sa dištancoval aj od propagačných aktivít spoločnosti JCDecaux, ktorá prevádzkuje reklamné zariadenia na zastávkach MHD. Podľa Mistríkovej aj „napriek tomu, že má dopravný podnik zmluvu s agentúrou, ktorá priestor predáva, zodpovednosť nesie osoba, ktorej z reklamy plynú výnosy. Ak je aj električka prenajatá JCDecaux, tak nesie zodpovednosť ono. Ak nie, tak mesto." Predstavitelia asociácie upozorňujú Ftáčnika, že orgány dozoru na Slovensku nebudú skúmať zmluvné vzťahy medzi slovenskou a medzinárodnou hokejovou federáciou. „Na Slovensku je táto reklama zakázaná. Nie je to neštandardné, oblasť hazardných hier nie je v Európskej únii harmonizovaná a každý štát má pravo si ju upraviť," vysvetlil právnik Tomáš Kamenec. „Médiá a partnerov sme upozorňovali na nezákonné konanie - vyplývajúce z prípadnej neznalosti právneho stavu - v dobrej viere. Prekvapuje nás, že nie sú ochotní pripustiť si problém a zaskočilo nás, že ho nie sú ochotní riešiť. Od tohto momentu už prenechávame problém zákonným orgánom dozoru,“ uzatvoril Berger.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Dobre postavený plán

Dobre postavený plán
Slováci platia za obsah časti internetových portálov a nemajú s tým žiadny zásadný problém. Konštatoval to dnes Tomáš Bella, riaditeľ projektu Piano Media, ktorý od pondelka (2.5.) zaviedol spoplatnenie 34 služieb deviatich slovenských webových stránok. "Náš plán na prvý mesiac sa splnil za necelé tri dni, čiže, je to lepšie, ako sme čakali. A to napriek tomu, že niektoré médiá ešte stále pokračujú v implementácii, čiže nie je to ešte všetko hotové," pokračoval Bella. Aj keď z obchodných dôvodov v súčasnosti čísla prezradiť nechcel, verí, že do konca roka by služby Piano mohlo využívať už jedno percento pripojených Slovákov, čo je približne 25.000 ľudí. "V priebehu troch - piatich rokov strop vidíme na 5 až 15 percent internetovej populácie," dodal. Riaditeľ Piano Media považuje projekt za úspešný. "Ja som si myslel, že najskôr o tri - štyri mesiace budeme schopní zhodnotiť, či to funguje, alebo nefunguje a teraz tie čísla sú reálne také, že po troch dňoch si myslím, že to funguje," poukázal s tým, že neverí v zánik projektu. Naopak, Piano Media plánuje ďalšie rozšírenie. Podľa Bellu by nové stránky mohli do zoznamu pribudnúť v priebehu nasledujúceho štvrťroka. "Reálne médií, ktoré sa nám ozvali, že by mali záujem, je možno desať a teraz hovoríme s tromi, štyrmi, ale je to zatiaľ nezáväzné," povedal. Záujem údajne prejavili aj zahraničné portály, medzi nimi niektoré z Česka a oblasti Škandinávie, pričom prvé rokovania na túto tému by sa mali uskutočniť už v lete. Spoplatnenie podľa Bellu nemalo významnejší vplyv na výber médií. Využívanie obmedzených služieb totiž v princípe kopíruje súčasné postavenie portálov na webe. "Bolo jasné, že keď má nejaký web návštevnosť päťkrát väčšiu ako niekto iný v tom systéme, tak bude mať aj viac čitateľov," povedal Bella. Tento ukazovateľ je podľa neho dôležitý aj preto, lebo sa časť z platby rozdeľuje medzi zapojené médiá podľa času, ktorý na nich návštevník strávi. Záujemcovia sa môžu do systému prihlásiť zaplatením poplatku za užívanie služieb na týždeň, mesiac alebo rok. Bella priznal, že ho v súvislosti s týmto prekvapilo, že mnohí Slováci nemali problém už počas prvého týždňa zaplatiť aj ročné predplatné. Projekt Piano Media spustil skúšobnú prevádzku 18. apríla. Po kliknutí na spoplatnený obsah sa návštevníkom zapojených portálov ponúkne informačné okno, ktoré umožňuje zapojiť sa do projektu alebo si o Piano Media prečítať podrobnejšie.

Copyright © TASR 2011

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
„ Komisia by mala vyšetriť okolnosti víkendového vycestovania Rómov z obce. Treba zistiť, kto a prečo klamal, že ich evakuovali, kto a prečo vyvolával paniku, kto stojí za zločincami, ktorí predstierali že strážia poriadok, ako aj to, z čoho ich financovali. Komisia by mala tiež zistiť, aké pohnútky vedú a aká je zodpovednosť opozičných strán v dobre zosúladenej spolupráci pri rozvracaní krajiny. Politicky zodpovedné osoby treba v každom prípade nájsť.“ Máté Kocsis ,predseda parlamentného výboru pre vnútro maďarského parlamentu
"Zhni v pekle". Daily News o smrti bin Ládina
„Boli negatívne reakcie? Ani o tom neviem. Čo sa im nepáčilo? Tak nech si to vyskúšajú oni sami, ako by to odspieval.“. Sisa Sklovska
„ Boli sme s ňou maximálne spokojní.“ Michaele Grendelová, šéfka komunikácie organizačného výboru MS
"To by bolo niečo. Potom by sme to však celé radšej presunuli do Prahy, kde je väčšia hala ako v Bratislave. Toto radšej nepíšte, z toho by Slováci nemali radosť." René Fasel, Prezident Medzinárodnej hokejovej federácie Na otázku, čo by povedal, keby sa vo finále tohtoročného svetového šampionátu na Slovensku stretli domáci reprezentanti s českými hokejistami
„ Je tragikomické, že celý svet sa doslova a do písmena odbavoval na tom, že údajne bol niekto zastrelený alebo zlikvidovaný alebo rozštvrtený, nikto nevie. Takú komédiu som už dávno nevidel. Kvôli jednému vyslúženému agentovi CIA, ktorého bývalí alebo terajší kolegovia buď odstrelili, alebo neviem, čo s ním spravili. A také tajnosti okolo neho, no to je tragikomické. Je nepochopiteľné obrovské haló okolo toho, ako ho pochovávajú na lietadlovej lodi. Naháňajú ho niekoľko desaťročí a zrazu je taký vzácny, že ho ešte aj poumývajú, oblečú ho do nejakého rubáša a pochovajú ho na mori dokonca, slávnostne." Ján Slota
„Môj rozhovor pre televíziu Markíza vykonaný 2. februára 2011 má 38 minút a z 38-minútového rozhovoru, už viem, na čí pokyn, a už viem, ktorí redaktori a šéfredaktori, spravili naschvál 13-sekundový výcuc ešte so sekvenčným televíznym spomalením. Ak máte záujem, pán poslanec, pozrieť si to celé a skonštatovať, či som sa niekomu prikláňal stranu alebo neprikláňal, venujem vám kompletný záznam, ktorý sa mi krvopotne podarilo z televízie Markíza zohnať.“ Dobroslav Trnka

Zomrel Arthur Laurents

Zomrel Arthur Laurents
Vo veku 93 rokov zomrel vo štvrtok v New Yorku americký režisér, dramatik a scenárista Arthur Laurents, ktorý napísal také divadelné skvosty, ako sú muzikály West Side Story či Gypsy. Informoval o tom dnes jeho agent v spoločnosti William Morris Endeavour, Jonathan Lomma. Uviedol, že Laurents zomrel doma na Manhattane na komplikácie zápalu pľúc. Laurent sa narodil v Brooklyne a urobil veľkú kariéru v rozhlase v Hollywoode. Najviac sa však vyznamenal na Broadwayi. Jeho muzikály West Side Story, modernizovaný Rómeo a Júlia a príbeh dominujúcej divadelnej matky nazvaný Gypsy patria k vôbec najlepším muzikálom, aké boli kedy vo svete napísané. Ako scenárista je Laurents najlepšie známy filmom Takí sme boli z roku 1973, v ktorom hrajú Barbra Streisandová a Robert Redford.
Copyright © TASR 2011

5. 5. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Vysielanie panarabskej televízie al-Džazíra v angličtine získalo prestížne americké novinárske ocenenie za spravodajské pokrytie nepokojov v arabskom svete. Oznámila to dnes Kolumbijská univerzita v New Yorku, ktorá cenu každoročne udeľuje. "Al Jazeera English koná veľkú službu, keď prináša anglicky hovoriacemu svetu podrobné spravodajstvo o nepokojoch na Blízkom východe," uviedol Nicholas Lemann, dekan fakulty Columbia School of Journalism. Podľa jeho slov treba oceniť odhodlanie redaktorov al-Džazíry pri monitorovaní komplikovanej situácie v arabských krajinách, v ktorých prinášanie objektívneho spravodajstva naráža na mnohé ťažkosti. Cena Columbia Journalism Award odmeňuje výnimočné výkony žurnalizmu vo verejnom záujme. Kolumbijská univerzita okrem toho udeľuje aj známu Pullitzerovu cenu za novinárstvo a umenie. Dubajská al-Džazíra má v USA povesť protiamerickej televízie a podľa agentúry Reuters ju nemá v ponuke väčšina amerických káblových a satelitných sietí. Jej vysielanie však vyvoláva nevôľu aj niektorých arabských krajín. Dvadsaťštyrihodinový kanál Al Jazeera English v poslednej dobe získal vo svete renomé za aktuálne reportáže priamo z krajín postihnutých protivládnymi protestami. Počas demonštrácií v Egypte zakázali vysielanie al-Džazíry a jej spravodajcov už vykázali z niekoľkých arabských štátov.
Peruánskeho rozhlasového novinára, ktorý kritizoval regionálnu vládu za korupciu, zastrelili počas obedovania v reštaurácii v meste Viru v severnej pobrežnej provincii La Libertad. Predstaviteľ miestnej polície Juan Galaretta pre tlačovú agentúru AP povedal, že 41-ročného Julia Césara Castilla zasiahla šesťkrát guľka zo strelnej zbrane. Peruánske združenie novinárov vydalo v stredu správu, že Castillo, ktorého zabili v utorok, čelil vyhrážkam na zabitie od marca. Dôvodom malo byť, že zverejnil zvukovú nahrávku, kompromitujúcu predstaviteľa miestnej vlády z korupcie. Združenie žurnalistov podotklo, že Castillo je prvým zavraždeným novinárom v Peru za ostatné dva roky.

Copyright © TASR 2011

TO JE TV !

TO JE TV !

TV LUX News

TV LUX News
K včerajšiemu dňu bol z pozície riaditeľa a konateľa TV Lux odvolaný Dárius Anton Hatok. Za nového konateľa televízie bol zároveň menovaný František Majda, ktorý zastáva pozíciu vedúceho oddelenia výroby. Pozícia riaditeľa ostáva neobsadená.

Zomrel Jackie Cooper

Zomrel Jackie Cooper
Americký herec Jackie Cooper, ktorý ako najmladší vo filmovej histórii získal nomináciu na Oscara, zomrel v utorok vo veku 88 rokov v meste Santa Monica pri Los Angeles. Informoval o tom dnes jeho právnik. Nomináciu na Oscara si Cooper vyslúžil už ako deväťročný za titulnú úlohu vo filme Skippy z roku 1931. Ako herec sa Cooper uplatnil aj ako dospelý, hral vo viac ako 100 filmoch a televíznych seriáloch. Jednou z jeho najznámejších úloh bol Perry White, šéfredaktor fiktívnych novín Daily Planet v sérii štyroch filmov o Supermanovi, ktorého hral Christopher Reeve. Cooper má svoju hviezdu na hollywoodskom Chodníku slávy.
Copyright © TASR 2011

4. 5. 2011

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. Tisíc a jedna noc – Markíza ; 2. TELEVÍZNE NOVINY – Markíza ; 3. Modré z neba – Markíza ; 4. Česko Slovenská SuperStar – Markíza ; 5. Športové noviny – Markíza ; 6. ŠPORT—TV JOJ ; 7. NOVINY TV JOJ ; 8. Hľadá sa MILIONÁR- TV JOJ ; 9. Počasie – Markíza ; 10. Ordinácia v ružovej záhrade V. – Markíza ; 11. Smrtonosná pasca 4.0- TV JOJ ; 12. KRIMI NOVINY – TV JOJ ; 13. Bez servítky – Markíza ; 14. Nočné Televízne noviny – Markíza ; 15. Rýchle Televízne noviny – Markíza ; 16. William a Kate: Kráľovský príbeh lásky – Markíza ; 17. Smotánka – Markíza ; 18. Čo to dievča chce? – Markíza.

3. 5. 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Slovenská asociácia novinárov (SAN) je zásadne proti predaju kaštieľa v Budmericiach. Žiada preto Ministerstvo kultúry (MK) SR, aby kaštieľ slúžil svojmu účelu aj naďalej. "Dúfame, že nové podmienky v ponukovom konaní zo strany ministerstva nebudú pre Literárny fond neriešiteľnou dilemou. V kaštieli vznikli mnohé významné literárne diela, ktoré s podporou Literárneho fondu výraznou mierou obohatili slovenskú kultúru," upozornil predseda SAN Štefan Dlugolinský. SAN verí, že MK nebude likvidačným, ale nápomocným ministerstvom pre slovenských spisovateľov a novinárov, ktorí toto zariadenie využívajú na pokojnú tvorbu už od roku 1946. Rezort 19. apríla opätovne zdôraznil, že kaštieľ v Budmericiach neplánuje predať. Literárny fond má uzatvorenú zmluvu o nájme kaštieľa v Budmericiach, ktorej platnosť sa skončí 31. mája. MK pripravuje osobitné ponukové konanie na prenájom kaštieľa a má záujem, aby slúžil na doterajší účel. Ministerstvo kultúry týmto vyhlásením reagovalo na informácie o záujme Kanadsko-Slovenskej obchodnej komory kúpiť kaštieľ v Budmericiach. Rezort bude mať rovnakú odpoveď pre všetkých záujemcov, ktorí by chceli kaštieľ kupovať. Platná legislatíva neumožňuje správcovi majetku štátu predĺžiť nájomnú zmluvu, ale v zmysle zákona o správe majetku štátu je povinný uzatvoriť len novú zmluvu o nájme, a to so záujemcom, ktorý v osobitnom ponukovom konaní ponúkne najvyššie trhové nájomné, pričom maximálne obdobie nájmu je päť rokov. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva si dňa 3. mája pripomína Svetový deň slobody tlače, ktorý v roku 1991 vyhlásilo UNESCO. Vo svete však často dochádza k porušovaniu slobody prejavu, o čom svedčí viacero faktov. Podľa mimovládnej organizácie The Press Emblem Campaign prišlo v roku 2010 o život 105 novinárov. Novinári sa dostávajú pre svoje kritické postoje voči režimu často do väzenia, prípadne sú inak perzekvovaní, alebo v ich práci obmedzovaní. Podľa medzinárodnej organizácie na ochranu slobody tlače Reportéri bez hraníc sa sloboda tlače vo svete stále zhoršuje. Stredisko vyslovuje znepokojenie nad zhoršujúcim sa stavom slobody tlače. Slobodný prístup k objektívnym a neskresleným informáciám považuje za základ demokratickej spoločnosti. Ľudia na celom svete si 3. mája pripomínajú všetkých novinárov, ktorí prišli o život pri výkone svojho povolania, alebo boli uväznení. Stredisko sa pripája k tejto spomienke. JUDr. Juraj Horváth, výkonný riaditeľ Slovenského národného strediska pre ľudské práva
Copyright © TASR 2011

RTVS vraj bude RS

RTVS vraj bude RS
K 1. 5. 2011 sa stal novým šéfom sekcie komunikácie RTVS Ľuboš Černák. Černák zastával v Slovenskom rozhlase pozíciu konateľa a riaditeľa dcérskej spoločnosti Media s.r.o., obchodujúcej s reklamným časom rozhlasu. Po zlúčení Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie bol poverený riadením media representative RTVS, spoločnosti Media RTVS. Úlohou sekcie komunikácie RTVS bude starostlivosť o marketingovú komunikáciu RTVS, web, nové médiá. Do jej gescie budú rovnako patriť agendy hovorcu a PR. Ľuboš Černák (44 r.) vyštudoval FF UK, žurnalistika a začínal ako hlásateľ Československého rozhlasu. Pôsobil ako moderátor Rádia ROCK FM, Rádia TWIST, Rádia Expres. V rokoch 1998 – 2004 pôsobil ako šéfredaktor Rádia ROCK FM, výkonný riaditeľ Rádia VIVA, výkonný riaditeľ a konateľ Media SRo, s.r.o. a od 1.3.2011 Media RTVS, s.r.o. Je ženatý, otec troch detí.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Vatikán, uvedomujúci si čoraz väčšiu rolu internetu pri šírení katolicizmu, zorganizoval dnes prvý summit katolíckych bloggerov. Pre obmedzené priestorové kapacity sa na akcii mohlo zúčastniť len 150 ľudí. Spomedzi 750 záujemcov ich vybrali podľa jazykových skupín a lotériou. Svätá stolica sa podľa agentúry AP čoraz intenzívnejšie snaží využívať internet na kontakt s okolitým svetom. Na blahorečenie pápeža Jána Pavla II. vytvoril špeciálnu stránku na Facebooku a Twitteri. Na YouTube zverejnili videá z jeho 27-ročného pontifikátu a veriaci mohli na spravodajský portál Vatikánu posielať elektronické pohľadnice. Podľa Paula Tighea z vatikánskej kancelárie pre spoločenskú komunikáciu si katolícka cirkev uvedomuje, že tradičné spôsoby komunikácie jej už nestačia, osobitne vo vzťahu k mladšej generácii.

Okrem Egypta a Mexika sa situácia v oblasti slobody tlače vlani výrazne zhoršila v Maďarsku, na Ukrajine, v Turecku, Hondurase a Južnej Kórei, informoval vo svojej dnešnej výročnej správe o slobode tlače Freedom House. Súčasne však konštatoval, že osemročný úpadok slobody tlače vo svete sa zrejme v roku 2010 zastavil. Nezávislá organizácia so sídlom v USA v správe uvádza, že k výraznému zhoršeniu slobody tlače došlo vlani na Blízkom východe a v severnej Afrike. Z hodnotenia 196 krajín a území sveta vyplýva, že si pohoršil Egypt, kde sa tlač stala "neslobodná", zatiaľ čo Líbya, Saudská Arábia, Sýria a Tunisko zostali medzi krajinami sveta s najhorším stavom nezávislosti médií a slobody tlače. Jedine Saudskú Arábiu z tejto pätice krajín nezasiahli tento rok prodemokratické povstania a výzvy na slobodu. "V roku 2010 sme videli, ako pohotovo začali vlády na Blízkom východe potláčať médiá," uviedla vedúca editorka štúdie Freedom House Karin Deutsch Karlekarová. Výsledky treba rýchlo uplatniť v praxi, pretože "táto príležitosť sa pominie", dodala. "Príležitosti, ktoré sa ponúkli začiatkom roka 2011, nám dávajú nádej, že výsledky dosiahnuté na Blízkom východe môžu viesť k zlepšeniu globálnej úrovne slobody tlače," dodala v rozhovore, ktorý poskytla agentúre Associated Press. Avšak nedávne kroky armády v Egypte, obmedzujúce spravodajstvo, vyvolávajú podľa nej obavy. Zaradenie Mexika do kategórie "neslobodnej tlače" označila za prekvapenie a pripísala ho násilnostiam, ktoré sprevádzajú obchod s drogami. Výsledkom sú útoky na novinárov, autocenzúra a atmosféra strachu v krajine. Podľa vyjadrenia Freedom House žije jedna šestina ľudí vo svete v krajinách so slobodnou tlačou. Za uplynulé desaťročie klesol na najnižšiu úroveň počet tých, ktorí majú prístup k slobodným a nezávislým médiám. Za uplynulých päť rokov dosiahol počet krajín, kde sa sloboda tlače výrazne zhoršila, dvojnásobku krajín, kde sa výrazne zlepšila. Zdá sa však, že globálny trend zhoršovania slobody tlače sa v roku 2010 konečne zastavil, dodáva správa. Vôbec najhoršia situácia je v desiatich nasledujúcich krajinách (v abecednom poradí): Bielorusko, Eritrea, Irán, Kuba, Líbya, Mjanmarsko, Rovníková Guinea, Severná Kórea, Turkménsko a Uzbekistan. "V týchto štátoch alebo nezávislé médiá vôbec neexistujú alebo sú ledva schopné fungovať," uvádza správa Freedom House. "... Občania majú prístup k nestranným informáciám vážne obmedzený a nesúhlas je potláčaný väzením, mučením a ďalšími formami represie."

Copyright © TASR 2011

2. 5. 2011

MARKÍZA NEWS

MARKÍZA NEWS
Na pozícii finančnej riaditeľky a konateľky spoločnosti Markíza - Slovakia končí koncom mája Radka Doehring, ktorá v TV Markíza pôsobila od roku 1996. Novým finančným riaditeľom a konateľom spoločnosti Markíza - Slovakia bude od 1. júna Arthur Szczerba. Informovala o tom Miroslava Labašová z PR oddelenia TV Markíza. Doehring odchádza z top manažmentu televízie po 15 rokoch práce a v budúcnosti sa chce venovať novým profesionálnym výzvam a projektom v Českej republike. "Radke Doehring ďakujem za veľké pracovné nasadenie, profesionalitu a lojalitu počas jej dlhoročného pôsobenia v TV Markíza. Je to vynikajúca manažérka, ktorá významnou mierou prispela k úspešnému budovaniu TV Markíza na slovenskom mediálnom trhu. Želám jej veľa pracovných, ale aj osobných úspechov," vyhlásila generálna riaditeľka TV Markíza a Doma Zuzana Ťapáková. Arthur Szczerba je podľa Labašovej vysokokvalifikovaný odborník s 15-ročnou praxou v oblasti finančníctva, ktorý pôsobil vo viacerých top manažérskych pozíciách významných medzinárodných spoločností. "Začal pracovať pre CME v marci 2009 ako Hlavný finančný správca operácií na Ukrajine. V roku 2010 prešiel do Bulharska na rovnakú pozíciu, aby dohliadal na zlúčenie novozískaných spoločností. Predtým, ako začal pracovať pre CME, bol partnerom v spoločnosti Big 4 a pôsobil vo vrcholových pozíciách top manažmentov Cable&Wireless, IONIP a Eurasia Capital," uviedla Labašová. Dodala, že Szczerba je držiteľom bakalárskeho titulu na Technologickej Univerzite v Sydney a je členom Inštitútu autorizovaných účtovníkov Austrálie.
Copyright © TASR 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Piatková svadba snov v Londýne prekonala v televíznej sledovanosti rekordy, čo sa týka priamych prenosov z kráľovských sobášov. V celosvetovom rozsahu išlo podľa odhadov expertov o stámilióny divákov. Presné čísla však nie je možné zistiť. Rekordy v sledovanosti kráľovských svadieb padli v Nemecku aj v Rakúsku. Ako informuje agentúra DPA, v piatok, v normálny pracovný deň, si pozrelo v Nemecku živý prenos zo svadby princa Willliama a Kate Middletonovej na štyroch televíznych kanáloch v priemere viac ako 10 miliónov divákov. To je asi o tri milióny viac ako v prípade prenosu svadby švédskej princeznej Victorie s Danielom Westlingom v júni 2010. V čase vrcholenia sobáša, keď si William a Kate mali povedať áno, si zaplo v tejto krajine televíziu asi 14 miliónov zvedavcov. V rakúskej televízii ORF si sedemhodinový prenos z londýnskej svadby pozrelo celkovo 1,9 milióna ľudí. Doterajšie najvyššie čísla sledovanosti mala v roku 1995 španielska svadba snov, keď sa vydávala kráľovská dcéra Elena za bankového podnikateľa Jaime de Marichalara v Seville. Vtedy si ich sobáš pozrelo v priemere 825.000 divákov, upresnila agentúra APA. Takmer 23 miliónov amerických televíznych divákov sledovalo v piatok naživo vysielaný prenos zo svadby britského princa Williama s Kate Middletonovou, napriek tomu, že obrad sa na väčšine územia USA konal pred svitaním. Podľa údajov spoločnosti Nielsen, zverejnených v sobotu, záujem amerických televíznych divákov o britskú kráľovskú svadbu v Londýne bol výrazne nižší než o pohreb princeznej Diany v roku 1997. Spoločnosť Nielsen uviedla, že živý televízny prenos z kráľovskej svadby na 11 amerických staniciach sledovalo 22,7 milióna Američanov. Spojené štáty majú približne 310 miliónov obyvateľov. Pre porovnanie, pohreb princeznej Diany v Londýne v septembri 1997 si pozrelo na obrazovkách 33,2 milióna amerických divákov. Diana, matka princa Williama, zahynula pri autonehode v Paríži vo veku 36 rokov. Údaje spoločnosti Nielsen nezahŕňajú milióny ďalších ľudí, ktorí sledovali piatkový svadobný obrad na menších amerických televíznych staniciach alebo na internete. Britská dvojica na internete úspešne konkurovala záujmu o správy o superhviezdnych filmových herečkách či popových speváčkach, zverejnené za posledné mesiace. Len samotná internetová stránka E!Online hlásila za piatok rekordných 23,6 milióna návštevníkov svojej stránky, zväčša vďaka svojmu spravodajstvu o londýnskej svadbe a živému vysielaniu kráľovského svadobného obradu. Podľa ďalších odhadov si po celom svete pozreli svadbu v televízii a na internete celkovo 2,4 miliardy ľudí - viac ako jeden z troch obyvateľov Zeme, ak sú údaje správne.
Copyright © TASR 2011

SITA NEWS

SITA NEWS
Generálnym riaditeľom tlačovej agentúry SITA je od 1. mája Oto Lanc. Rozhodlo o tom predstavenstvo spoločnosti SITA Slovenská tlačová agentúra. Ako ďalej informoval predseda predstavenstva agentúry SITA Ivan Sámel, "pozícia nebola formálne obsadená od apríla 2009, kedy zo zdravotných dôvodov rezignoval Miroslav Kollár". Oto Lanc pôsobí v oblastí médií a reklamy od roku 1994. V rokoch 1994 až 2001 na viacerých pozíciách v spoločnosti Zlaté stránky Mediatel. V rokoch 2001 do 2004 bol obchodným riaditeľom spoločnosti Ringier Slovakia. Následne, až do roku 2010, pracoval pre britskú vydavateľskú skupinu DMGT ako riaditeľ spoločnosti Avízo a ako generálny riaditeľ a predseda predstavenstva vydavateľa denníka Pravda, spoločnosti Perex. So SITA spolupracuje od októbra 2010, najskôr ako poradca a následne ako riaditeľ pre stratégiu. Oto Lanc je vyštudovaný geodet. Manažérske vzdelanie získal na Open University v Milton Keynes a MBA študoval na Nottingham Trent University.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Phobos a Deimos LIVE

Phobos a Deimos LIVE

Ak na prvého mája večer prší , bude celý rok pekne

Ak na prvého mája večer prší ,
bude celý rok pekne

Hokej je zničujúci.
Slovenská televízia rezignovala na údaje z PMT a bola vyradená zo samostatného panelu a zaradená medzi ostatné televízie.
Markíza katastrofálne, TV DOMA takmer rovnako, ako minulý týždeň.
JOJ horšie, JOJ PLUS horšie.
TA 3 horšie.
Markíza - 27,71 %
TV DOMA - 3,26 %
TV JOJ – 17,5 %
JOJ PLUS- 3,2 %
TA 3 - 1,58 %

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Časť slovenských mediálnych webov bude mať od začiatku mája spoplatnené niektoré obsahy. V rámci siete prémiového obsahu Piano bude od 2. mája platených 34 služieb z deviatich slovenských webov: SME, Hospodárske noviny, Pravda, JOJ, .týždeň, Medialne.sk, Šport, PC Revue, MeToo.sk. Svojich užívateľov o tom už informovali. Dnes sa totiž začala skúšobná prevádzka systému a na stránkach zapojených médií sa objavil odkaz na registráciu do systému Piano. Z informácií o službe zverejnených na webstránke Piano - http://www.pianomedia.sk ďalej vyplýva, že tí, čo sa zaregistrujú vopred, budú mať prvý týždeň, od 2. do 8. mája, prístup zdarma. Za prístup do platených rubrík sa pritom bude platiť 2,90 eura za mesiac alebo 29 eur za rok. Týždenné predplatné je 0,9 eura. Za platbu dostane užívateľ heslo, s ktorým sa môže prihlásiť na viacerých počítačoch. Peniaze užívateľa služby sa rozdelia len medzi tie weby, ktoré skutočne navštevuje. Medzi inými spravodajský portál Pravda.sk spoplatní dve sekcie - nazory.pravda.sk a debata.pravda.sk. SME.sk od druhého mája spoplatní približne tri percentá obsahu a niektoré nadštandardné funkcie webu, medzi inými aj komentáre. Komentáre a ďalšie služby budú platené rovnako i na webe Hospodárskych novín. Mediálne.sk napríklad bude mať platený prístup k všetkým článkom.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

1. 5. 2011

Svetový deň slobody tlače

Svetový deň slobody tlače
Na médiá 21. storočia: nové hranice a nové prekážky sa zameriava Svetový deň slobody tlače pripadajúci na 3. mája. Iránsky novinár Ahmad Zeidabadi, ktorý v súčasnosti väznený, sa stal laureátom Svetovej ceny za slobodu tlače UNESCO/Guillerma Cana za rok 2011. Organizácia Spojených národov (OSN) oslávi v dňoch 1.-3. mája vo Washingtone Svetový deň slobody tlače medzinárodnou konferenciou súvisiacou s témou tohtoročného svetového dňa. Organizuje ju OSN pre vzdelávanie vedu a kultúru (UNESCO) i asi 20 hráčov občianskej spoločnosti. Osobitné slávnostné podujatie sa uskutoční 4. mája v sídle OSN v New Yorku, na ktorom sa pripomenie 20. výročie Deklarácie z Windhoeku. V namíbijskom meste Windhoek v roku 1991 prijatá deklarácia kladie dôraz na nezávislosť a slobodu tlače pre rozvoj, na zachovanie demokracie aj na ekonomický rozvoj. Stala sa základom, na ktorom Valné zhromaždenie OSN vyhlásilo Svetový deň slobody tlače. V samotnom Windhoeku je naplánovaná regionálna konferencia na tému budúcnosti médií v Afrike. Uviesť do života sa má aj publikácia s názvom: "So is this media freedom? 20 years after the Windhoek Declaration on press freedom". V nej sa v princípe analyzuje minulých 20 rokov slobody médií v Afrike. Žurnalista Ahmad Zeidabadi, bývalý šéfredaktor novín Azad a spolupracovník periodika Hamšahari v Teheráne, spolupracujúci aj s britskou Rozhlasovou a televíznou spoločnosťou (BBC) a spravodajskej internetovej stránky Rooz, je profesorom politických vied. V súčasnosti si odpykáva šesťročný trest väzenia, ktorý mu súd udelil v roku 2009. Generálna riaditeľka UNESCO Irina Bokova po schválení návrhu medzinárodnej poroty, udeľujúcej Svetovú cenu slobody tlače UNESCO/Guillerma Cana, vyzvala iránske úrady na prepustenie novinára. UNESCO na svojej internetovej stránke podčiarkuje, že Svetový deň slobody tlače poskytuje každý rok príležitosť opätovne potvrdiť význam slobody prejavu a slobody tlače - základných ľudských práv zapísaných do článku 19 Všeobecnej deklarácie ľudských práv OSN. Novinár má byť v stave vykonávať svoje povolanie bez obáv. Má mať možnosť slobodne sa pohybovať, aby si zistil fakty a zozbieral rôzne názory, šíril správy a vyžiadal si informácie od držiteľov moci. Avšak ten istý novinár má tiež preukazovať vysoké etické a profesionálne vlastnosti a svoje správanie zosúladiť so všeobecnými etickými princípmi. Je veľmi dôležité, aby profesijné mediálne organizácie a združenia podporovali presnosť, profesionalitu a etiku v žurnalistike. Svetovú cenu slobody tlače UNESCO založili v roku 1997 členovia Exekutívneho výboru UNESCO. Udeľuje sa každý rok osobe, inštitúcii alebo organizácii, ktorá významnou mierou prispela k obrane alebo podpore slobody tlače kdekoľvek na svete, najmä ak sa osoba či subjekt dostali za svoju prácu do ohrozenia. Svetová cena slobody tlače UNESCO nesie aj názov Cena Guillerma Cana. Guillermo Cano Isaza bol riaditeľom denníka El Espectador. Tohto kolumbijského novinára zavraždili 17. decembra 1986 pred budovou denníka v Bogote. Stal sa obeťou drogovej mafie, pretože odvážne kritizoval pašeráctvo narkotík a poukazoval na jeho škodlivé vplyvy na kolumbijskú spoločnosť. Cano sa odvahou a angažovanosťou v prospech nezávislej žurnalistiky, pomocou ktorej bojoval v prospech Kolumbie, stal príkladom pre celý svet. Valné zhromaždenie OSN 20. decembra 1993 v rezolúcii 48/432 vyhlásilo 3. máj za Svetový deň slobody tlače. Generálna konferencia UNESCO na 26. zhromaždení v roku 1991 schválila Deklaráciu z Windhoeku, aj rezolúciu o Podpore slobody tlače vo svete. Copyright © TASR 2011

TO JE TV !

TO JE TV !