DALITO!

19. 3. 2011

Zomrel Vincent Rosinec

Zomrel Vincent Rosinec
Vo veku 82 rokov včera zomrel Vincent Rosinec, jedna z najvýznamnejších osobností slovenskej kinematografie. Agentúru SITA o tom informoval predseda Slovenského filmového zväzu Štefan Vraštiak. Vincent Rosinec sa narodil 6. mája 1928 vo Višňovom. Pôvodným povolaním fotograf začal pracovať v Slovenskom filme v roku 1948. Bol asistentom a pomocným kameramanom krátkych filmov. Svoje kameramanské učňovské roky v hranom filme prežíval s významným slovenským kameramanom Karolom Krškom na filmoch Priehrada (1950), Boj sa skončil zajtra (1951), Rodná zem (1953), Štvorylka (1955). V roku 1960 nakrúca svoj prvý film ako hlavný kameraman, Trinásťroční- Strieborný favorit režiséra Andreja Lettricha. V roku 1962 nakrútil ako samostatný kameraman svoj prvý celovečerný hraný film Havrania cesta režiséra Martina Hollého a v roku 1987 nasnímal svoj posledný celovečerný hraný film, Lettrichove Hody. Nasnímal aj ďalšie významné slovenské filmy – Zvony pre bosých (1965) režiséra Stanislava Barabáša, Drak sa vracia (1967) režiséra Eduarda Grečnera, Koncert pre pozostalých (1976) Dušana Trančíka, Tretí šarkan (1985) režiséra Petra Hledíka a veľa ďalších. Nasnímal vyše tridsať celovečerných hraných filmov pre kiná a televíziu a desiatky krátkych filmov rôznych žánrov. Naposledy sa Vincent Rosinec objavil pred kamerou v roku 2010 v projekte Slovenské kino – časť Duch v stroji – muži s kinoaparátom (r. Robert Kirchhoff) venovanom slovenským kameramanom. © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Spisovateľka Halina Pawlowská píše scenár sitcomu, ktorý bude produkovať Jiří Kratina a vysielať televízia Prima. "Nie je to pre mňa zažitá skúsenosť, tak uvidíme. Dej nesie podtitul O mé rodině a jiných mrtvolách," povedala scenáristka. Pawlowská zároveň dokončuje poviedku, ktorá sa stane motívom pre film. "Môžem povedať iba to, že je to pekná práca, plná autorských pochybností. Produkcia má však veľký záujem urobiť z poviedky film, takže do konca apríla musím dokončiť scenár," povedala spisovateľka, ktorá napísala scenár aj pre moderátorov tohtoročnej Českej Miss, Daru Rolins a Petra Vondráčka. Autorka si prednedávnom zlomila ľavú nohu a niekoľko týždňov musela používať invalidný vozík. V najbližších dňoch očakáva príchod vnuka, ktorý sa má narodiť jej dcére Natálii. Informáciu zverejnila webová stránka revue.idnes.cz.
Talentová súťaž American Idol (2002) prináša najvyšší zisk z televíznej reklamy v USA. Vyplynulo to z rebríčka magazínu Forbes, ktorý porovnával predaj reklám počas vysielania televíznych programov a seriálov. Napriek poklesu o 12 percent oproti minuloročnému zisku je na prvej priečke obľúbená spevácka šou televízie Fox, ktorá za každú pol hodinu svojho vysielania predá reklamu v hodnote 7,11 milióna amerických dolárov (5,08 milióna eur). Druhú priečku s veľkým odstupom obsadil sitcom televízie CBS Dva a pol chlapa (2003) s polhodinovým zárobkom 2,89 milióna dolárov (2,06 milióna eur). Hlavnou hviezdou seriálu je problémový herec Charlie Sheen, pre ktorého správanie nakrúcanie na neurčito zastavili. Otázne je, či seriál úplne skončí alebo tvorcovia obsadia novú hlavnú hviezdu. Podľa Forbesu však týmto krokom určite cenu za reklamu znížia. Na treťom mieste skončili Zúfalé manželky (2004) televízie ABC s polhodinovým zárobkom na reklame 2,74 milióna dolárov (1,96 milióna eur), štvrtá je Klinika Grace (2005) rovnakej televízie s 2,67 miliónmi dolárov (1,91 milióna eur). Prvú päťku uzatvára šou ABC Dancing With the Stars (2005) s takmer 2,67 miliónmi dolárov.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Maďarská mediálna rada iniciovala previerku relácie Večer maďarskej verejnoprávnej televízie M1, ktorá bola údajne politicky nevyvážená. Podľa maďarského denníka Népszabadság dozorný orgán preveril obdobie medzi 14. a 20. júnom 2010, kedy boli v uvedenej relácii prezentovaní vo výraznej prevahe politici vládnych strán. Podľa postoja tlačového oddelenia mediálneho orgánu v relácii Večer (Este) vystupoval v danom období politik najväčšej opozičnej strany Maďarská socialistická strana (MSZP) iba raz, a to aj napriek tomu, že témy diskutované v relácii by si kvôli vyváženosti vyžadovali aj opozičný pohľad. Mediálny orgán už ukončil preverovanie relácie a v tejto záležitosti rozhodne do troch až štyroch týždňov. Maďarská televízia uviedla, že účastníkov do diskusie pozývali na základe danej témy a politickú vyváženosť realizujú v rámci celého programu televízie.
Copyright © TASR 2011

SIGNS

SIGNS

Pri STV už nestojí ani MHD.

Len na znamenie.

18. 3. 2011

Deduško je čistý. Podľa Rady pre reklamu

Deduško je čistý
Podľa Rady pre reklamu
Sťažnosti viacerých fyzických osôb voči reklame na hypotéku, v ktorej vystupuje deduško Večerníček, nie sú podľa Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu (RPR) opodstatnené. TASR informovala Eva Rajčáková z RPR. Aj napriek tomu, že zvučka, ako aj obraz boli použité v takmer nezmenenej podobe oproti originálu, brala komisia do úvahy, že v reklame boli prítomné aj prvky charakteristické pre reklamu, teda slogan, logo a sprievodný text. Komisia okrem iného poukázala na to, že reklama bola vysielaná vždy ako súčasť riadne označeného reklamného bloku, a preto nemohlo dôjsť k zámene s "Večerníčkom". Ohľadom dopadu reklamy na správanie detí, je komisia toho názoru, že reklama sa mnohým deťom môže spájať s určitými rituálmi. Pripúšťa, že deduško Večerníček je nepochybne symbolom každodennej večernej rozprávky, avšak podľa nej rodič by mal byť autoritou, ktorá v konečnom dôsledku správanie dieťaťa usmerní a prípadné otázky v súvislosti s danou reklamou zodpovie. Komisia sa preto nestotožnila s názormi sťažovateľov a sťažnosti vyhodnotila ako neopodstatnené.
Copyright © TASR 2011

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ Existuje skutočné podozrenie, že vláda SR túto kampaň zálohuje a už vydala stranám peniaze na to, aby takúto protiústavnú činnosť mohli robiť. Ide to z úseku podpredsedu vlády. Aj keď sa rodom hlási k Slovákom, tak v našej histórii poznáme pojem Maďarón. Úrad podpredsedu vlády tieto peniaze grupuje pod seba a distribuuje von. Takéto kroky sú v rozpore s Ústavou SR. Preto je to dôvod na to, aby sa tým zaoberal parlament a je to dôvod na okamžitý pád vlády. Ide o porušovanie Ústavy SR v spomínanom článku 12. Lenže ak vláda SR nerešpektuje Ústavu SR, prestáva byť vládou legitímnou a potom pre všetkých občanov SR nastupuje ustanovenie z článku 32 Ústavy, ktoré hovorí: občania majú právo postaviť sa na odpor voči každému, kto by odstraňoval demokratický poriadok, základy ľudských práv a slobôd uverejnených v tejto Ústave. To znamená, že každý občan má právo na protest, nemôže byť za to nijako stíhaný, či trestaný, lebo občania, už viac niet sa na koho odvolať. Preto sa občania musia postaviť proti tomuto porušovaniu Ústavy SR v situácii, keď sa parlament zaoberá nepodstatnými vecami a politické strany nezmyselným bojom medzi sebou o súperenie, o korisť a nie o prospech ľudí." Vladimír Mečiar

"Neobsazujeme ČT, rozhodně ne. Nicméně pokoušíme se zajistit důkazy ve věci důvodného podezření ze spáchání trestného činu ohrožení utajované informace. "Vzhledem k tomu, že budova televize je zabezpečena soukromou bezpečnostní službou, byli jsme připraveni na jakoukoli variantu, i kladení odporu. Kdybyste nám dříve vyšli vstříc, nemuselo k tomu dojít." Jan Čermák, hovorca Vojenskej polície

" Ozbrojené složky byly povolány, až když se zjistilo, že vás hlídá bezpečnostní agentura s pejskem. „ Michaela Cvanová riaditeľka kancelárie náčelníka Vojenskej polície

"Jediným spôsobom, ako môže zachrániť svoju kariéru, je ospravedlniť sa predstaviteľom spoločností Warner Brothers a CBS a spolutvorcovi sitcomu Dva a pol chlapa Chuckovi Lorrovi za svoje nedávne správanie a výroky.Nemôžeš vyhrať. Naozaj, nemôžeš. Pre štúdia je seriál vždy cennejší než jeho hviezda. Vyspi sa, osprchuj sa, zavolaj Chuckovi. Choď k Lettermanovi a ospravedlň sa. Vypíš šek židovskej organizácii B'nai B'rith a potom popros, aby ťa vzali naspäť do Dva a pol chlapa. Tvoji fanúšikovia si to zaslúžia". Alec Baldwin Charliemu Sheenovi

„ Bol som naozaj šokovaný postojom európskych priateľov. Poškodzujú a ohrozujú sériu dôležitých zmlúv o bezpečnosti a ekonomickej spolupráci, ktoré sme uzavreli. Som taký šokovaný, cítim sa zradený. Ani neviem, čo mám Berlusconimu povedať. Nicolas Sarkozy je o môj dobrý priateľ, ale myslím, že sa zbláznil. Trpí psychickou chorobou. Hovoria to aj ľudia, ktorí sú pri ňom blízko. Jeho poradcovia hovoria, že trpí psychickou poruchou. Má duševnú poruchu". Muammar Kaddáfí

„ Rezort obrany má muníciu, ktorú by mohol delaborovať, ale nemáme peniaze na to, aby sme tieto zákazky dali do VOP Nováky. My dnes vieme tú muníciu predať, vieme sa jej zbaviť úplne iným spôsobom, bez toho, aby nás to stálo peniaze. To znamená, že najpálčivejší problém je vo VOP Nováky." Ľubomír Galko

„Strategické hodnotenie obrany nám ukázalo, že pôsobenie našich vojakov na Cypre má do budúcnosti minimálny význam pre rozvoj Ozbrojených síl Slovenskej republiky Dzurindove vyjadrenia pokladám za skôr emotívnejšie a ješitnejšie v určitom smere.“Naďalej si nemyslím, že by to bol zlý krok. Pretože tomu oznámeniu, ktoré som dnes ráno dal na tlačovej besede o tých alternatívach, ktoré zvažujeme, predchádzala aj komunikácia medzi nami dvoma. Nie som si celkom istý, či je práve pán Mikuláš Dzurinda tým človekom, ktorý má v tomto prípade posudzovať niekoho amatérskosť a nejaké poškodzovanie Slovenskej republiky v zahraničí „ . Ľubomír Galko

" Ten klaun Sarkozy musí Líbyi vrátiť peniaze, ktoré použil na volebnú kampaň v roku 2007. Líbya má k dispozícii všetky potrebné údaje a je pripravená ich zverejniť. Máme všetky bankové údaje a dokumenty potvrdzujúce transfer peňazí a čoskoro všetko zverejníme.“ Saif al-Islam Syn líbyjského lídra Muammara Kaddáfího

„Park kultúry a oddychu na dunajskom nábreží je jedinečný architektonickým riešením, z umelecko-historického hľadiska či z pohľadu ako verejný priestor." Zora Pauliniová, architekt

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Grécki novinári a zamestnanci mestskej hromadnej dopravy v Aténach začali vo štvrtok 24-hodinový štrajk na protest proti úsporným opatreniam vlády. Pre štrajk novinárov, ktorý sa začal o 6.00 (5.00 SEČ), prestali vysielať všetky televízne a rozhlasové programy a spravodajské internetové portály prestali prinášať nové správy. Novinári sa tiež chystajú nepripraviť piatkové vydanie tamojších denníkov. V gréckom hlavnom meste vo štvrtok nepracujú zamestnanci mestskej dopravy. Stojí metro, električky aj trolejbusy, naďalej jazdia iba autobusy. Cestujúci si preto pre cestu do práce vybrali radšej svoje autá, čo spôsobilo preplnenie ciest. Zamestnanci dopravy v posledných mesiacoch uskutočnili proti reformám zameraným na obmedzenie štátnych výdavkov sériu štrajkov. Grécka ekonomika sa začiatkom minulého roku v dôsledku rastúceho rozpočtového deficitu dostala na pokraj bankrotu a museli ju rozsiahlymi úvermi zachraňovať Medzinárodný menový fond a členské krajiny eurozóny. Celková hodnota úverov, ktoré schválili Grécku medzinárodní veritelia v máji, predstavuje 110 miliárd eur. Podmienkou na získanie pôžičky však boli úsporné opatrenia vlády.
Americký hudobný magnát Antonio "L.A." Reid sa stal prvým potvrdeným porotcom americkej verzie speváckej súťaže X Factor, ktorá bude mať premiéru na jeseň. Reid sa pre účasť v tejto šou rozhodol vzdať sa pozície prezidenta a riaditeľa spoločnosti The Island Def Jam Music Group. "Antonio "L.A." Reid sa rozhodol odstúpiť z pozície prezidenta a riaditeľa spoločnosti The Island Def Jam Music Group, aby sa mohol stať súčasťou pripravovanej americkej premiéry súťaže X Factor. Želáme mu v jeho novej kariére porotcu všetko najlepšie a ďakujeme mu za jeho prínos v uplynulých rokoch," uvádza sa v oficiálnom vyhlásení spoločnosti The Island Def Jam Music Group. Organizátori súťaže zatiaľ tieto správy nepotvrdili. Pred zverejnením spomínaného vyhlásenia niektoré britské médiá špekulovali, že porotkyňou by mohla byť speváčka Cheryl Cole. Prvé kastingy súťaže X Factor sú naplánované na 27. marca v Los Angeles. Televízie Prima a JOJ pripravujú na jeseň druhú sériu súťaže Česko Slovensko má talent, ktorej prvý ročník sa skončil vlani v novembri. Obidve televízie získali licenciu na vysielanie tejto populárnej talentovej súťaže od jej vlastníka - spoločnosti FremantleMedia. Zloženie poroty, ktorú v prvej sérii tvorili speváčka Lucie Bílá, moderátor a herec Jan Kraus a producent Jaro Slávik, sa pravdepodobne v novej sérii nezmení. Do prvej série súťaže Česko Slovensko má talent sa mohli prihlásiť záujemcovia bez ohľadu na vek alebo druh talentu, pričom rozhodovala kvalita predvedeného výkonu a sympatie publika a poroty. Víťazmi prvého ročníka sa stala dvojica českých silových akrobatov Dae Men, ktorá získala prémiu 100-tisíc eur a taktiež postúpila do svetového finále v Las Vegas. Informácie zverejnila webová stránka iDNES.cz.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

17. 3. 2011

Zomrel Michael Gough

Zomrel Michael Gough
Dnes vo veku 94 rokov skonal britský herec Michael Gough, známy predovšetkým ako komorník Alfred Pennyworth zo štyroch snímok o Batmanovi. Herec skonal podľa slov svojho agenta doma v kruhu svojej rodiny, príčina úmrtia nie je známa. Michael Gough sa narodil 23. novembra 1916 v malajzijskej metropole Kuala Lumpur. Ako herec debutoval v roku 1946 v snímke Androcles and the Lion, celkovo účinkoval vo viac než 170 filmoch a seriáloch. Jeho najznámejšou postavou bol Alfred Pennyworth, komorník Brucea Waynea, ktorého stvárnil v snímkach Batman (1989), Batman sa vracia (1992), Navždy Batman (1995) a Batman a Robin (1997). Okrem toho si zahral napríklad v seriáli Dobrodružstvá mladého Indianu Jonesa ((1992 - 1994) alebo v snímke Ospalá diera (1999) Tima Burtona. Svoj hlas prepožičal aj v Burtonových filmoch Mŕtva nevesta (2005) a Alica v krajine zázrakov (2010). Zostala po ňom manželka Henrietta, dcéra Emma a synovia Simon a Jasper. Informáciu zverejnila webová stránka bbc.co.uk.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zlý začiatok veští zlý koniec

Zlý začiatok veští zlý koniec
Bývalý štatutárny zástupca Slovenskej televízie (STV) Marcel Para z čias vedenia STV Richardom Rybníčkom robí pre riaditeľku sekcie výroby Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Michaelu Matisovú jednorazovú analýzu efektívnosti nastavenia výrobných procesov, agentúre SITA to potvrdila generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková. Zároveň poprela, že by Para začal pracovať v RTVS. "Nie je to pravda. Pán Para do RTVS nenastupuje a nenastúpi," uviedla Zemková. Reagovala tak na informácie zverejnené v stredu 16. marca na portáli Česká média.cz (http://www.ceskamedia.cz/article.html?id=374177). Portál medzi časom správu o tom, že Marcel Para nastupuje do RTVS aktualizoval o vyjadrenie generálnej riaditeľky RTVS Miloslavy Zemkovej o tom, že Para do RTVS nenastupuje. Informácie o tom, že Para robí pre RTVS analýzu, priniesol dnes aj portál Mediálne.sk. V článku Marcel Para chystá pre RTVS analýzu okrem iného informuje, že analýzu už pripravuje dva mesiace a ešte niekoľko týždňov ju bude pripravovať. Celý článok je dostupný na: http://medialne.etrend.sk/televizia-spravy/marcel-para-chysta-pre-rtvs-analyzu.html. Marcel Para bol štatutárnym zástupcom bývalého generálneho riaditeľa STV Richarda Rybníčka v rokoch 2003 až 2006. Para sa po nástupe Rybníčka do funkcie ústredného riaditeľa STV v januári 2003 stal členom tzv. krízového manažmentu a zároveň aj Rybníčkovým štatutárom. V krízovom manažmente boli od začiatku aj Ľubor Košút a Jana Bucková a postupne doň pribudli ďalší. Rybníček už začiatkom marca 2003 po vyhlásení núdzového režimu oznámil, že pre kritickú finančnú situáciu bude musieť z verejnoprávnej televízie odísť 1 200 zamestnancov. Po odchode vedenia STV z čias Richarda Rybníčka dostali viacerí členovia Rady STV a médiá informácie o tom, že Para údajne dostával najvyššie mesačné odmeny až vo výške 600-tisíc korún a raz až milión korún. Vysoké odmeny údajne dostávali aj ďalší členovia manažmentu STV. Dozorná komisia STV v auguste 2006 konštatovala, že výška a spôsob vyplácania odmien v STV v rokoch 2003 až 2006 neboli v rozpore so zákonmi a ani internými predpismi televízie. RTVS vznikla od 1. januára spojením STV a SRo a Miloslavu Zemkovú, bývalú generálnu riaditeľku SRo zvolili poslanci parlamentu do jej vedenia súčasne aj s deväťčlennou Radou RTVS 10. februára, dovtedy bola vedením RTVS poverená. Michaela Matisová v minulosti pracovala pre Televíziu Markíza a následne pre TV Joj.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

PROPAGANDA

PROPAGANDA
" 90 členov košického štúdia STV vlani za druhý polrok vyrobilo 14 hodín programu." Miloslava Zemková na Rade RTVS ! Výroba STV podľa hlavných organizačných zložiek za I. polrok 2010

STV Bratislava* 2 706,1 hod. 83,8 % ; Televízne štúdio Banská Bystrica ** 339,2 hod. 10,5 % ; Televízne štúdio Košice 184,0 hod. 5,7 %

* STV Bratislava vrátane dabingu (hraný, dokument ), otvorených titulkov a Zasadnutia NR SR ( 118,8 hod.) * * Televízne štúdio Banská Bystrica vrátane Živej panorámy ( pre Dvojku a Trojku – 193,8 hod. )

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Štyria reportéri amerického denníka New York Times, ktorí pokrývali boje v Líbyi, sú od stredy nezvestní. Vedenie denníka dúfa, že sú v poriadku a že ich zadržali vládne sily, ktoré ich čoskoro prepustia. Reportéri robili reportáž o úteku povstalcov z mesta Adždabíja a odvtedy o nich nikto nepočul. Medzi nezvestnými novinármi je víťaz Pulitzerovej ceny Anthony Shadid, ktorý vedie pobočku New York Times v Bejrúte. Ďalšími sú Stephen Farrell a fotografi Tyler Hicks a Lynsey Addario. Farrela unieslo v roku 2009 hnutie Taliban a neskôr ho oslobodilo britské komando. Vládne sily lojálne prezidentovi Muammarovi Kaddáfímu minulý týždeň zajali a zbili štáb BBC, ktorý robil v krajine reportáž. Traja reportéri BBC sa chceli napriek zákazu dostať do západolíbyjského mesta Zavíja, o ktoré bojovali Kaddáfího jednotky s povstalcami. Vojaci ich však zadržali na stanovišti pri meste a odviezli do kasární v Tripolise. Novinárov bili puškami a vyhrážali sa im smrťou. Britský denník The Guardian v stredu oznámil, že v Líbyi vládne jednotky prepustili jeho reportéra, Iračana Gaíta Abdula-Aháda, ktorý tiež zmizol minulý týždeň pri meste Zavíja. Novinár už z Líbye odcestoval. © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Cynické vtipy o situácii v Japonsku pripravili o prácu amerického herca a komika Gilberta Gottfrieda, ktorý na sociálnej sieti Twitter napísal, že Japonci už nechodia na pláž, ale pláž prišla k nim. Americká poisťovacia spoločnosť, ktorá má obzvlášť v Japonsku veľa klientov, sa od Gottfriedových výrokov dištancovala a venovala japonskému fondu pomoci príspevok za milióny dolárov. S Gottfriedom skončila spoluprácu. Herec, známy z filmov Policajt v Beverly Hills (Beverly Hills Cop II), Pozri, kto to hovorí 2 (Look Who's Talking Too) a televízneho seriálu Hannah Montana vystupoval v televíznej reklame spoločnosti, prepožičiaval svoj hlas jej maskotovi. Hoci sa umelec za svoje poznámky ospravedlnil, bolo už neskoro. Poisťovacia spoločnosť začala hľadať nový hlas pre televízneho maskota.
Copyright © TASR 2011

A čo tak skúsiť LITU ?

A čo tak skúsiť LITU ?

„Neexistuje žiadny relevantný dôkaz – autorská zmluva o vytvorení a šírení autorského diela Anny Minichovej, či už na námet, alebo scenár, alebo oboje, ktorá by potvrdzovala nárok dedičky Kataríny Minichovej k zvučke Večerníčka“

Alexandra Štullerová-Koreňová

16. 3. 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Pre problémy s benzínom sa nepodarilo na prvý raz evakuovať z najpostihnutejšej japonskej oblasti Sendai mikrobus s tromi Slovákmi a ďalšími ľuďmi. Autobus sa musel vrátiť naspäť a do Tokia vyráža dnes. Niekoľko ľudí sa však rozhodlo zostať, miesta sa preto uvoľnili aj pre troch slovenských novinárov. Okrem iných ostáva v oblasti aj mladá Slovenka s dvojročným dieťaťom. "Náš konzulárny pracovník zo zastupiteľského úradu v Tokiu momentálne preváža mikrobusom slovenských občanov, ktorí nás požiadali o pomoc z najviac poškodenej oblasti po zemetrasení a cunami, a smerujú na juh do Tokia. Medzi pasažiermi sú aj slovenskí novinári, ktorí uviazli bez benzínu v meste Sendai a takisto nás včera popoludní požiadali o pomoc pri opustení regiónu," povedal pre agentúru SITA hovorca rezortu diplomacie Ľuboš Schwarzbacher. Malo by ísť o Michala Hečka a Petra Dodka z Televízie Markíza a Ivana Janka z denníka Plus 1 deň. "Keďže sme do regiónu poslali mikrobus a máme v ňom voľné miesta, boli sme pripravení pomôcť aj ďalším ľuďom, ktorí prejavili záujem opustiť Sendai. V mikrobuse MZV SR by sa mali nachádzať aj občania Írska, Poľska, Holandska a Indie," dodal Schwarzbacher. Cesta do Tokia trvá asi päť hodín. Ničivé zemetrasenie v Japonsku a následné vlny cunami si vyžiadali tisícky obetí. Nezvestných je stále mnoho ľudí. Piatkové zemetrasenie s magnitúdou 9,0 bolo siedmym najsilnejším zaznamenaným zemetrasením v histórii a zároveň piatym najsilnejším od roku 1900. Zemetrasenie a cunami zasiahli rozsiahle územia a spôsobili škody nepredstaviteľných rozmerov. Do krajiny mieria záchranné tímy a humanitárna pomoc z celého sveta.
Žiadosti o príspevok na digitálne vysielanie sa dajú stiahnuť aj z webstránok Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR a Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny, agentúru SITA o tom informovala Andrea Hajdúchová z mediálneho odboru ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny. Ministerstvo tak vychádza v ústrety občanom v hmotnej núdzi, ktorí majú záujem o finančný príspevok 20 eur na kúpu set-top boxu, nového televízora, satelitu alebo na nákup služieb káblového operátora. Žiadosti o finančnú pomoc spojenú s prechodom na digitálne televízne vysielanie si občania v hmotnej núdzi môžu vyzdvihnúť aj na úradoch práce, ktoré tieto žiadosti potvrdzujú. O príspevok 20 eur môžu požiadať poberatelia dávok v hmotnej núdzi alebo s nimi posudzované osoby, ktoré platia koncesionárske poplatky. "Žiadosť musí potvrdiť príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny a toto potvrdenie nesmie byť staršie ako jeden mesiac. V prípade, že je žiadateľ oslobodený od povinnosti platiť koncesionárske poplatky, musí k žiadosti priložiť aj doklad - napríklad fotokópiu preukazu zdravotne ťažko postihnutej osoby," informovala Hajdúchová. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny zároveň upozorňuje, že žiadatelia musia uviesť v žiadosti, ako chcú príspevok využiť, či na kúpu set-top boxu, nového televízora, satelitu alebo na nákup služieb káblového operátora, inak sa môže stať, že o 20-eurový príspevok prídu. "Potvrdené žiadosti treba priniesť alebo poslať poštou na adresu ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja najneskôr do 31. augusta tohto roka. Ministerstvo žiadateľom vyplatí príspevok do troch mesiacov od posúdenia žiadosti, najneskôr však do 31. novembra," dodáva sa v tlačovej správe. Podrobné informácie o prechode na digitálne televízne vysielanie nájdu záujemcovia na stránke http://www.digimedia.sk alebo môžu počas pracovných dní od 9:00 do 16:00 využiť bezplatné telefónne číslo 0800 168 500. Žiadosti možno nájsť na: http://www.employment.gov.sk/index.php?SMC=1&mod=news&nid=592&lg=sk a http://www.upsvar.sk/buxus/docs//KGR/MDVRR_Formular_ziadosti_final.pdf. Top manažment TV Markíza sa rozšíril o nového člena. Jeho novou posilou sa stala Martina Hrivnáková, ktorá 12. 3. 2011 nastúpila na pozíciu riaditeľky Centra marketingu. Počas svojej profesionálnej kariéry pôsobila v reklamnej agentúre BBDO Praha na pozícii v top manažmente, ďalšie tri roky zastávala funkciu riaditeľky pre korporátnu a marketingovú komunikáciu vo VÚB Banke. Od roku 2007 až dosiaľ bola výkonnou riaditeľkou pre komunikáciu v Telefónica O2 Slovakia. Druhou významnou zmenou v top manažmente Markízy je pozícia riaditeľa programových služieb. Svoje pôsobenie v najsledovanejšej televízii na Slovensku v tejto pozícii ukončí Gorazd Slak, ktorého čakajú ďalšie pracovné povinnosti a výzvy v rámci CME Group. „Ďakujem Gorazdovi za jeho doterajšiu prácu počas pôsobenia v TV Markíza a želám mu veľa pracovných i osobných úspechov“, vyjadrila sa generálna riaditeľka TV Markíza a Doma Zuzana Ťapáková. Novou riaditeľkou programových služieb je od 15. 3. 2011 Silvia Porubská, ktorá bude riadiť programy oboch staníc CME na Slovensku. Silvia Porubská nastúpila do Markízy v roku 2007 na oddelenie akvizícií Centra programu a od 1. júla 2009 zastávala funkciu programovej riaditeľky televízie DOMA, ktorá sa pod jej vedením úspešne etablovala na trhu.
Rádio Viva funguje bez zmien. Vyplýva to z vyjadrenia generálneho riaditeľa rádia Martina Hoffmana k dnes publikovaným informáciám na Mediálne.sk o tom, že v Obchodom vestníku vyšiel oznam exekútora o dražbe všetkých akcií Rádia Viva. "Chod Rádia Viva nie je nijakým spôsobom ovplyvnený. Rádio Viva si naďalej plní všetky svoje záväzky z obchodného styku voči odberateľom a dodávateľom," uviedol vo vyjadrení pre médiá Hoffman. Ďalej situáciu nekomentoval, uviedol len, že "Rádio Viva sa nebude vyjadrovať k prebiehajúcim procesom až do ich právoplatného ukončenia. V prípade akýchkoľvek prípadných akcionárskych zmien v Rádiu Viva a.s. budú dodržané všetky platné právne predpisy Slovenskej republiky". Portál Mediálne.sk dnes zverejnil správu Rádio Viva ide do dražby (http://medialne.etrend.sk/radia-spravy/radio-viva-ide-do-drazby.html), v ktorej okrem iného informuje, že všetkých sto percent akcií spoločnosti Rádia Viva, ktorá vlastní licenciu na vysielanie Rádia Viva, ide do dražby. Prečo sú akcie Rádia Viva v dražbe, zatiaľ vedenie rádia ani akcionár spoločnosti Rádio Viva, spoločnosť Scan Development, nekomentovali. Súdny exekútor Ivan Ružička požiadal Radu pre vysielanie a retransmisiu o udelenie súhlasu s vykonaním exekúcie predajom cenných papierov Rádia Viva, čo Mediálne.sk potvrdil riaditeľ kancelárie Rady pre vysielanie a retransmisiu Ľuboš Kukliš. Ako ďalej informuje portál o médiách, zároveň v Obchodnom vestníku vyšiel oznam o dražbe všetkých akcií Rádia Viva, spoločnosti Scan development. Podľa oznamu dražba bola vyhlásená 7. marca a uskutoční sa 15. apríla. Najnižšia suma podania na dražbe je 115 141 eur, čo je hodnota cenných papierov určená znaleckým posudkom. Exekútor udelí príklep vydražiteľovi, ktorý urobí najvyššie podanie. Vydražiteľ musí najvyššie podanie ihneď zaplatiť. "Prechodom vlastníctva na vydražiteľa zanikajú závady viaznuce na veci," uvádza sa v oznámení, kde je popis všetkých akcií aj s ich hodnotou. Na oznam o dražbe v Obchodnom vestníku upozornil na blogu Milan Hošek. Blog je dostupný na: http://hosek.blog.sme.sk/c/259560/Radio-Viva-je-na-predaj-na-kupu-vraj-staci-116-tisic-Euro.html.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RSTV NEWS

RSTV NEWS
Podľa našich informácií sa " vyžrebovaným " víťazom výberového konania na riaditeľa košického štúdia stalo KDH a "televízny robotník" Vladimír Seman. Pre úplnosť Seman je ten, ktorý požadoval od STV honorár za scenár , keď robil prenos z omše.
Možno však pôjde iba o realitný biznis - reštitúciu cirkevných budov v bývalom vlastníctve STV.

Smoke on the Water

Smoke on the Water
Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou. Nuž, keď uvážime, kto sa stal predsedom rady RTVS, nie je až tak neuveriteľné, že po RTVS sa znovu prechádza Marcel Para .
Nielen to, Marcel Para má s RTVS aj zmluvu.
Ten, ktorý je spájaný s jedným z najhorších období v STV , kedy boli nakúpené najhoršie ,predražené a mimoriadne nefunkčné technológie a zdevastované vnútorné prostredie STV.
Pre nové vedenie RSTV bude iste prínosom. Tušíme, kam sa môže vývoj v RTVS uberať.
Na druhej strane vieme, že okrem Skupinky musíme sledovať aj Marcelove krôčiky.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. Tisíc a jedna noc- Markíza ; 2. TELEVÍZNE NOVINY- Markíza ; 3. Modré z neba- Markíza ; 4. Česko Slovenská SuperStar - Markíza ; 5. Počasie - Markíza ; 6. Športové noviny - Markíza ; 7. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 8. Ordinácia v ružovej záhrade V. - Markíza ; 9. NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ ; 10. Na telo - Markíza ; 11. KRIMI NOVINY- TV JOJ ; 12. Lampáreň - Markíza ; 13. Prvé Televízne noviny- Markíza ; 14. Beštia - Markíza ; 15. ŠPORT- TV JOJ ; 16. Nočné Televízne noviny - Markíza ; 17. Šéfka- TV JOJ ; 18. Súdna sieň- TV JOJ

15. 3. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Thajský súd odsúdil v utorok operátora protivládnej webovej stránky na 13 rokov väzenia za urážku monarchie a porušenie zákona o počítačovej kriminalite. Thanthawut Taweewarodomkul tieto obvinenia popiera. Odsúdený prevádzkoval internetovú stránku napojenú na protivládne hnutie takzvaných červených tričiek. Ich minuloročné protesty potlačila armáda, pričom zahynulo najmenej 91 ľudí a asi 1400 bolo zranených. Thanthawuta zadržali v apríli minulého roku ešte počas protestov. Thajská ústava síce zaručuje slobodu slova, no počas protestov vláda zrušila a zablokovala tisíce stránok s odôvodnením, že jej prioritou je ochrana monarchie. Za jej urážku dostal Thanthawut 10 rokov väzenia. Ďalšie tri roky dostal za porušenie zákona o počítačovej kriminalite, ktorý napríklad zakazuje zverejňovanie materiálov škodiacich národnej bezpečnosti alebo spôsobujúcich paniku. Spolutvorcu úspešného britského kriminálneho seriálu Vraždy v Midsomeri (1997) suspendovali po rozhovore, v ktorom skonštatoval, že šou by "nefungovala", ak by bolo jej herecké obsadenie rozmanitejšie a zahŕňalo by etnické menšiny. Brian True-May, ktorý na Vraždách v Midsomeri pracuje od roku 1997, keď ich začali vysielať, v rozhovore pre Radio Times povedal, že seriál s kompletne bielym obsadením zaujíma divákov a diváčky na celom svete práve preto, že milujú zobrazovanú "anglickú snobskú excentrickosť". "Nemáme tam menšiny, pretože by to potom nebol anglický vidiek, to by jednoducho nefungovalo," vysvetlil 65-ročný True-May s tým, že sú poslednou "baštou anglickosti" a chceli by to tak udržať aj naďalej. Po zverejnení týchto výrokov ho produkčná spoločnosť All3Media, ktorá vlastní aj True-Mayovu Bentley Productions, suspendovala. "Sme šokovaní a zhrození týmito osobnými vyjadreniami Briana True-Maya, ktoré s ním v žiadnom prípade nezdieľa nikto iný v ITV," povedal pre denník Telegraph hovorca televízie ITV, ktorá seriál vysiela. Ako ďalej dodal, All3Media záležitosť vyšetruje a True-Maya do jej vyriešenia suspendovali. Sám True-May pritom v rozhovore uznal, že jeho vyjadrenia zrejme nie sú politicky korektné, a dodal, že "anglickosť" by mala zahŕňať iné rasy, no on nemá záujem meniť vzorec, ktorý bol dosiaľ úspešný. Etnická diverzita by totiž podľa neho bola v seriáli inšpirovanom knihami Caroline Graham "nemiestna". Seriál Vraždy v Midsomeri odštartuje tento týždeň už svoju 14. sezónu. Informácie zverejnili webové stránky www.telegraph.co.uk a www.hollywoodreporter.com.
Teroristická sieť al-Kájda začala v týchto dňoch vydávať svoj vlastný ženský časopis. Dajú sa v ňom nájsť najrôznejšie tipy v oblasti módy a skrášľovania ako aj rady pre ženy samovražedných atentátnikov. Téme sa venuje vo svojom pondelkovom vydaní britský denník The Daily Mail. Prvé číslo časopisu s názvom Džihád Cosmo vyšlo na titulnej strane so ženou odetou v burke, vedľa ktorej je zobrazená poloautomatická zbraň. Časopis svojim čitateľkám ponúka aj viaceré rozhovory so ženami mudžáhidov ktoré "kariéru" svojich zosnulých manželov podporujú. V Džiháde Cosmo sa dá dočítať aj o tipoch pre slobodné ženy, ako sa "vydať za mučeníka" a tiež, "ako vychovať mudžáhidov". Distribúciu časopisu bude zabezpečovať rovnaká mediálna spoločnosť, ktorá je aj za novinami Inspire. Tie sa zameriavajú predovšetkým na mladých moslimov a radia im, ako uskutočňovať teroristické útoky na Západe.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Dvoch amerických a dvoch britských novinárov vyhostili v pondelok z Jemenu, otriasaného masovými demonštráciami za odstúpenie prezidenta Alího Abdalláha Sáliha, ktorý vládne v krajine už viac ako tri desaťročia. Vyhostení novinári informovali o násilí, ktoré bezpečnostné sily použili proti účastníkom protestných akcií. Ide o spolupracovníkov renomovaných periodík, konkrétne magazínu Time a denníkov The Washington Post, The Wall Street Journal a The Los Angeles Times. Príslušníci jemenských bezpečnostných zložiek podľa novinárov prenikli v pondelok do ich prenajatého bytu a previezli ich na imigračný úrad, kde im oznámili rozhodnutie o vyhostení. Odobrali im mobilné telefóny a pasy, potom v sprievode ozbrojencov mohli vrátiť domov a zbaliť si veci. Jeden z vyhostených britských novinárov už z katarskej metropoly Dauha informoval, že všetci mali platné akreditácie. Jemenské úrady v zdôvodnení vyhostenia uviedli, že novinári mali iba študentské a nie novinárske víza. Za účasti niekoľko desaťtisíc ľudí sa dnes popoludní v Budapešti začala už tretia demonštrácia za slobodu tlače. Podobné demonštrácie, na ktorých účastníci žiadajú, aby maďarská vláda zrušila kontroverzný mediálny zákon, sa konajú aj v troch ďalších maďarských mestách, okrem toho v Nemecku, v USA a v Rumunsku. Na budapeštiansku demonštráciu pricestoval aj poľský spisovateľ a šéfredaktor denníka Gazeta Wyborcza Adam Michnik. Podujatie, ktoré sa koná na peštianskej strane Alžbetinho mosta, zabezpečuje množstvo policajtov. Cieľom občianskej iniciatívy je pri príležitosti dnešného štátneho sviatku výročia protihabsburskej revolúcie z roku 1848 vyvinúť nátlak na vládu Viktora Orbána, aby zrušila mediálny zákon platný od 1. januára tohto roka. Doposiaľ zorganizovali prostredníctvom Facebooku dve apolitické demonštrácie v Budapešti a v iných maďarských mestách. V hlavnom meste sa zišlo 14. januára vyše 10.000 a 27. januára 10.000 demonštrantov. Maďarský parlament 7. marca schválil vládny návrh úpravy mediálneho zákona. Zmenu inicioval Orbánov kabinet po tom, ako sa vláda dohodla s Európskou komisiou. Pozmeňujúce návrhy opozičných poslancov boli odmietnuté. Rozpravu k návrhu právnej normy sledovala v parlamente aj komisárka Európskej komisie zodpovedná za digitálnu agendu Neelie Kroesová, ktorá zdôraznila, že komisia bude veľmi pozorne sledovať aj v budúcnosti, čo sa bude okolo mediálneho zákona diať.
Copyright © TASR 2011

TA 3 NEWS

TA 3 NEWS
Dnes 15. marca 2011 začína televízia TA3 s kompletnou prestavbou celého štúdia a newsroomu. Práce za začnú realizovať o 23.00 hod. Súčasťou náročnej prestavby štúdia a newsroomu, ktorá bude trvať celú noc, je demontáž moderátorského stola, dekoračných panelov moderátorského pódia a demontáž moderátorských stolov. Rekonštrukcii sa nevyhne ani technické zabezpečenie ako výmena kabeláže, svetiel a kamier. V ranných hodinách 16. marca budú práce pokračovať a začne sa s výstavbou nového štúdia a newsroomu. V rámci plánovaného rozvrhu sa budú inštalovať panely s novou grafikou a pódium pod nový moderátorský stôl. Počas prestavby bude TA3 vysielať v náročných podmienkach a v náhradných priestoroch. Vysielanie televízie bude pokračovať v nezmenenej kvalite.

Fear and Loathing in Toll Street

Fear and Loathing in Toll Street Photobucket

Podľa serveru mediálne.sk predseda parlamentu SaS Richard Sulík stanovil vyplácanie odmeny k mzde v pracovnej zmluve, ktorú generálnej riaditeľke Rozhlasu a televízia ako predseda parlamentu podpísal.
Predseda parlamentu tým však zjavne hrubo porušil Zákon o RTVS, ktorý predsedovi parlamentu jasne určuje, že jeho právomoci sa končia dňom riadneho zvolenia generálneho riditeľa RTVS.
To, že Rada RTVS následne prispôsobovala znenie ustanovenia štatútu Rady, ktoré hovorí o odmenách, je smutné a varovné. Hovorí jasne o tom, že tak, ako bola Rada RTVS zvolená, tak aj bude pokračovať.
Predseda parlamentu , predseda rady RTVS a Rada RTVS tu nie je na to, aby naprávali rozhodnutia parlamentu. Vnáša to anarchiu do všetkých procesov. Nikdy sa krivdy nedajú naprávať inými krivdami a klamstvom.
Všetko sa raz vráti.

Zomrel Adolf Lachkovič

Zomrel Adolf Lachkovič
V sobotu 12. marca zomrel v Bratislave spisovateľ Adolf Lachkovič. Prozaik a dramatik Adolf Lachkovič, ktorý sa narodil 28. októbra 1931 v Stupave, sa po rokoch tvorivej činnosti v Slovenskom filme začal venovať literatúre a v rozpätí takmer dvoch desaťročí sa čitateľskej verejnosti prihovoril ôsmimi knižnými dielami. Tým predchádzal literárny filmový scenár Životná šanca (1986). V kinematografickej oblasti Lachkovič postupne pôsobil ako asistent réžie, pomocný režisér, druhý režisér hraných filmov a napokon režisér dabingu. Knižne debutoval novelou o láske Bozkal som sochu (1992), po ktorej nasledovala memoárová próza Scenár asistenta (1994), románová novela Sladké časy (1999). Autentické vojnové zážitky zobrazil v knižnej kolekcii poviedok Príbehy spod gaštanov (2004), z autopsie vychádzal aj v zbierke noviel Autobusová romanca (2005), ďalej v knižných tituloch Lásky hriešnych filmárov (2007) a v príbehu jedného filmu Na hrane snov (2009). V diele Čierne výložky (2010), ktorým sa uzavrela kapitola jeho literárnej tvorby, ľahkým perom stvárnil ťažkosti vojenského života v prvej polovici 50. rokov dnes už minulého storočia, ktoré lokalizoval do špeciálnych dobových pracovných armádnych útvarov s trocha honosne i mätúco znejúcim oficiálnym označením „technické prápory“. Adolf Lachkovič v literárnych prácach zaujímavo a funkčne uplatňoval organické striedanie rozličných jazykových vrstiev – od priebežného duchaplného rozprávania a dôvtipného komentovania i smutných situácií v spisovnej slovenčine cez dialógy vo viacerých dialektoch, vrátane záhoráckeho a moravského až po subštandardnú češtinu vojenského personálu a bojové piesne v ruštine. Agentúru SITA informoval tajomník Spolku slovenských spisovateľov Pavol Janík.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR) skončila vlani so ziskom, na dnešnom rokovaní Výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá to uviedol generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník. Výbor prerokoval a schválil Správu o činnosti TASR za 2. polrok 2010. "Naše príjmy za rok 2010 boli 4 904 687 eur, výdavky 4 576 818 eur, čím rok 2010 tlačová agentúra skončila s prebytkom 327 869 eur," informoval médiá počas rokovania výboru Rezník. Agentúra vlani výrazne prepúšťala, znížila stav o 30 ľudí. Ako ďalej pre médiá povedal Rezník, v závere minulého roka v TASR pracovalo 130 a v súčasnosti má 126 zamestnancov, z nich osem je v administratívno-obslužných zložkách. Znížili sa služobné cesty a ďalšie výdavky. Počet zamestnancov dostáva podľa Rezníka TASR do situácie "na hrane", verí však, že stav zmení ministerstvom kultúry avizovaná transformácia TASR. "My sme urobili to, že sme transformovali TASR z príspevkovej inštitúcie ministerstva kultúry na verejnoprávnu inštitúciu. Je v programovom vyhlásení vlády, že TASR sa má transformovať. Je predpoklad a mám signály z ministerstva kultúry, že v priebehu nasledujúceho mesiaca vznikne pracovná skupina, ktorá bude dávať námety, akým spôsobom by sa TASR mala ďalej transformovať," uviedol Rezník s tým, že potom bude situácia jasnejšia. Dôvodom výrazných úspor sú podľa Rezníka šetriace opatrenia štátu, keď vlani prišlo zo štátneho rozpočtu tlačovej agentúre približne 1,9 milióna eur a na tento rok približne jeden milión eur. "Dospeli sme do štádia - celý agentúrny trh, že nič na Slovensku nie je lacnejšie ako agentúrna správa," dodal pre médiá šéf TASR. Výročnú správu o hospodárení a činnosti TASR v roku 2010 Výbor NR SR pre kultúru a médiá prerokuje v najbližších dvoch mesiacoch. TASR je od 1. januára 2009 verejnoprávnou inštitúciou. Okrem príjmov z predaja spravodajstva je zdrojom jej príjmov aj príspevok od štátu na základe zmluvy o poskytovaní služieb vo verejnom záujme medzi ministerstvom kultúry a agentúrou. Parlamentný výbor dnes prerokoval aj Správu o činnosti Ministerstva kultúry SR za 2. polrok 2010, Správu o činnosti Rady STV a Dozornej komisie STV za 2. polrok 2010, Správu o činnosti a hospodárení STV za 2. polrok 2010, Správu o činnosti Rozhlasovej rady a Dozornej komisie Slovenského rozhlasu za 2. polrok 2010 a Správu o činnosti SRo za 2. polrok 2010.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !

Zmeny v Markíze

Zmeny v Markíze
Podľa našich informácií príde v televízii Markíza ku zmene na pozicii programoveho riaditeľa. Gorazd Slak odchádza a nahradí ho Silvia Porubská (teraz je riaditeľkou TV Doma).

Digitalizácia na pokračovanie

Digitalizácia na pokračovanie

Do 31. augusta môžu poberatelia sociálnych dávok, ktorí sú platiteľmi koncesionárskych poplatkov, požiadať o príspevok 20 eur na zakúpenie nového televízora, set-top boxu alebo objednanie služieb káblového operátora. Príspevok je pomocou štátu pre sociálne odkázané skupiny pri prechode na digitálne televízne vysielanie. Ako uviedol dnes na tlačovej besede štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Hudacký, príspevok by mal byť vyplatený žiadateľom do troch mesiacov od podania žiadosti, najneskôr však do 30. novembra. Tlačivo nájdu záujemcovia na internetovej stránke ministerstva a na stránke www.digimedia.sk. Žiadateľ musí v žiadosti vyplniť osobné údaje a odberné miesto elektriny. Dôležité je, aby žiadateľ vyplnil aj to, že je platiteľom úhrady za služby verejnosti. Žiadosť musí dať potvrdiť na príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, kde mu úrad potvrdí, že je poberateľom dávky. Žiadať o príspevok môžu aj zdravotne ťažko postihnutí občania. Tí musia priložiť kópiu preukazu ZŤP. Žiadateľ musí uviesť, ako príspevok využije, či si zakúpi set-top box, nový televízor, satelit alebo káblovú televíziu. Hudacký predpokladá, že o príspevok môže požiadať približne 190 000 občanov. Ministerstvo má na príspevok vyčlenených viac ako štyri milióny eur. Ak žiadateľ nevyužije poskytnuté peniaze na stanovený účel, pôjde o neoprávnené použitie finančnej pomoci a 20 eur bude musieť vrátiť. Schéma štátnej pomoci pri prechode na digitálne vysielanie bola pripravovaná už za minulej vlády, ale tá podľa Hudackého nevyčlenila na to peniaze. Ministerstvo robí aj propagačnú kampaň, ktorá postupuje podľa harmonogramu. S postupným vypínaním vysielačov rezort posilňuje kampaň cez regionálne tlačové besedy, kde informuje o priebehu digitalizácie. Zároveň ľuďom posiela informačné letáky. Do kampane sú zainteresovaní starostovia, ktorí dostávajú brožúry o prechode na digitálne vysielanie, ministerstvo pripravuje s nimi stretnutia. Do konca júna má byť vypnutých viac ako tisíc vysielačov, ktoré šírili analógové vysielanie. Tie potom budú môcť prejsť na digitálne vysielanie. Podrobné informácie sa dajú získať na bezplatnom telefónnom čísle 0800 168 500 alebo na webovej stránke http://www.digimedia.sk/.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Za slobodu tlače v Maďarsku budú v utorok 15. marca demonštrácie v troch maďarských mestách, okrem toho aj v Nemecku, v USA a v Rumunsku, uviedol maďarský komerčný rozhlas Klubrádió. Pri príležitosti štátneho sviatku výročia protihabsburskej revolúcie z roku 1848 sa demonštrácie, ktorými chcú protestovať proti mediálnemu zákonu vlády Viktora Orbána, uskutočnia v Budapešti, Debrecíne a v Gyule, v nemeckom Frankfurte nad Mohanom, v Berlíne a v mestách v USA či Rumunsku. Cieľom občianskej iniciatívy na spoločenskej sieti Facebook je silou masy demonštrantov vyvinúť tlak na maďarskú vládu. Doposiaľ zorganizovali prostredníctvom Facebooku dve apolitické demonštrácie v Budapešti a v iných maďarských mestách, v hlavnom meste sa zišlo 14. januára vyše 10.000 a 27. januára 10.000 demonštrantov. Maďarský parlament 7. marca schválil vládny návrh úpravy mediálneho zákona. Zmenu inicioval Orbánov kabinet po tom, čo sa vláda dohodla s Európskou komisiou. Pozmeňujúce návrhy opozičných poslancov boli odmietnuté. Rozpravu k návrhu právnej normy sledovala v parlamente aj komisárka Európskej komisie zodpovedná za digitálnu agendu Neelie Kroesová, ktorá zdôraznila, že komisia bude veľmi pozorne sledovať aj v budúcnosti, čo sa bude okolo mediálneho zákona diať.

Sudca Kryštof Nový otvorene kritizoval Vojenskú políciu za to, že si v noci z piatku na sobotu z kancelárie troch redaktorov ČT odniesla celé vrecia dokumentov i počítače k tomu však policajti údajne nemali oprávnenie. Nový dokonca podporil podozrenie ČT, že skutočným zámerom Vojenskej polície mohlo byť získanie informácií o iných armádnych kauzách, na ktorých redaktori ČT pracujú- "Vydal som povolenie na zabavenie jedného listinného dôkazu alebo jeho kópií či fasciklu. Ale nie na vysťahovanie celej kancelárie. Kladiem si otázku, či zasahujúci policajti prejavili absolútnu neznalosť a ignorovanie zákona, alebo či úmyselne nezneužili príkaz súdu na prehliadku kancelárie číslo 145, a to za situácie, keď vedeli, že kanceláriu využívajú traja redaktori. Teda nielen Karel Rožánek, ktorý mal dokumentom disponovať," vysvetlil sudca Nový, ktorého citoval server idnes.cz Podľa tohto sudcu mal zákrok Vojenskej polície vyzerať tak, že do budovy televízie prídu neozbrojení príslušníci v uniformách, preukážu sa povolením súdu a pokúsia sa listinný dôkaz zabaviť. Ak by im ČT nevyšla v ústrety, mali vojenskí policajti privolať svojich kolegov z Polície ČR. V piatok 11. marca však neuniformovaní vojenskí policajti vtrhli do budovy Spravodajstva ČT v Prahe v sprievode maskovaných vojakov ozbrojených samopalmi, zaistili jednu z chodieb, a po päťhodinovej prehliadke kancelárie redaktora Rožánka si odniesli osem vriec s písomnosťami, vizitkami, videokazetami a dokonca aj počítače všetkých troch redaktorov ČT, ktorí zdieľali spoločnú kanceláriu.

Copyright © TASR 2011

Počúvame Slovenský rozhlas

Počúvame Slovenský rozhlas

Check this out on Chirbit

14. 3. 2011

Zomrel Hugh Martin

Zomrel Hugh Martin
Vo veku 96 rokov zomrel v piatok 11. marca hudobný skladateľ a scenárista Hugh Martin, ktorého preslávila koleda Have Yourself a Merry Little Christmas. Rodák z Birminghamu v štáte Alabama ju napísal v prvej polovici 40. rokov minulého storočia. Po prvý raz ju naspievala legendárna Judy Garland, neskôr ju s pozmeneným textom okrem iných prespieval aj Frank Sinatra. Skladba sa stala neodmysliteľnou súčasťou Vianoc nielen v USA a dodnes patrí k najobľúbenejším koledám. Pieseň zaznela v kultovom filme Krstný otec (1972) režiséra Francisa Forda Coppolu či v rodinnom filme Sám doma (1990) s Macaulayom Culkinom v hlavnej úlohe. Hugh Martin sa živil najmä ako skladateľ hudby pre divadelné predstavenia na Broadwayi, no svojimi skladbami obohatil i nejeden film. V roku 1945 ho nominovali na Oscara v kategórii Najlepšia pôvodná pieseň za skladbu The Trolley Song pre film Stretneme sa v St. Louis (1944). Druhú oscarovú nomináciu v tej istej kategórii si vyslúžil za pieseň Pass the Peace Pipe zo snímky Good News (1947). Martin sa v roku 1983 stal členom Skladateľskej siene slávy. Vlani vydal životopisné dielo Hugh Martin: The Boy Next Door, v ktorom opísal svoju 70 rokov trvajúcu kariéru. Informáciu zverejnila webová stránka spinner.com.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Pomýlený pokus štátu za 18 mega

Pomýlený pokus štátu
za 18 mega

Vedenie Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) pripravilo nový návrh k dodatku k zmluve štátu so Slovenskou televíziou (STV) pre tento rok. V utorok ho predloží ministerstvu kultúry. Ako médiá po rokovaní Rady RTVS informovala generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková, dodatok je rozdelený na dve časti - jedna je na 10 miliónov eur a druhá na osem miliónov eur. Dodatok rozdelili na dve časti preto, keďže je známe, že v štátnom rozpočte je na tento účel vyčlenených len 10 miliónov eur. "Je nám jasné, že zrejme už v tomto období nemáme istotu o schválení toho navýšenia, preto som navrhla rozdelenie dodatku na dva," konštatovala pre médiá Zemková. Podľa nej vedenie RTVS predloží ministerstvu kultúry prerobenú zmluvu a aj dodatok pre rok 2011, pričom zdôraznila, že sa snažili vyrobiť "podstatne viacej vlastných programov a podstatne viacej aj spoločných programov (koprodukčných programov, pozn. redakcie) za menej peňazí". Prvá časť návrhu dodatku k zmluve STV so štátom na tento rok na 10 miliónov eur hovorí o projektoch vyrobených vo vlastnej réžii STV. V interných kapacitách by sa mali vyrobiť programy za približne 7 a pol milióna eur a zvyšok by mal ísť na technické komponenty pre strižne a ďalšiu techniku potrebnú na výrobu vo vnútri STV. Investícia do techniky je nevyhnutná preto, aby STV zvládla výrobu v takom rozsahu programov, konštatovala ďalej pre médiá Zemková. Druhá, osemmiliónová časť dodatku je určená na nákup prenosového voza a tiež na výrobu všetkých koprodukčných projektov, ktoré podľa Zemkovej "zdá sa, že vytvorili samé o sebe problém, že či k nim pristúpiť alebo nie". Pritom na nákup osemkamerového prenosového voza žiada RTVS približne 4,9 milióna eur. V prípade koprodukčných projektov žiada ministerstvo kultúry bývalé vedenie STV a v súčasnosti i vedenie RTVS o verejné vypočutie. Zemková tvrdí, že na verejnú diskusiu o koprodukčných projektoch vytvorila možnosť tým, že všetky projekty, ktoré majú koproducenta, sú vyčlenené do ďalšieho dodatku. "Čiže je možné o tom verejne diskutovať, je možné ho prezentovať akýmkoľvek spôsobom a kdekoľvek a neohrozí to čerpanie financií určených na televízne projekty v tej prvej časti dokumentu, na ktorý sú viazané prostriedky vo výške 10 miliónov," dodala šéfka RTVS. Nový dodatok k zmluve štátu s STV vzniká vnútri televízie, pracovali na ňom televízni dramaturgovia, producenti. Vedenie RTVS tiež rokovalo s externými koproducentmi a dosiahlo tak napríklad zníženie ich cien, niekde o 30 až 50 percent. Zemková počas rokovania Rady RTVS zopakovala, že inštitút zmluvy so štátom je "pomýlený pokus štátu" ako zlepšiť situáciu verejnoprávnych médií po zlom nastavení výberu koncesií. Problém môže riešiť len normálny zákon o systémovom financovaní RTVS. Podľa Zemkovej RTVS nemá problém zorganizovať verejné vypočutie a verejne prezentovať koprodukčné projekty. Generálnu riaditeľku RTVS Miloslavu Zemkovú a predsedu Rady RTVS Miroslava Kollára na to v piatok 11. marca listom vyzval minister kultúry Daniel Krajcer. Krajcer chce, aby sa k stále nepodpísanému dodatku k zmluve medzi štátom a STV na rok 2011 uskutočnilo verejné vypočutie. "Keďže ide o verejné zdroje, odporúčanie na verejnú prezentáciu je v súlade so zámermi vlády SR postupovať transparentne, efektívne a hospodárne pri nakladaní s verejnými financiami," informovalo ministerstvo kultúry. Bývalá Rada STV odobrila vlani 22. novembra dodatok k zmluve so štátom na budúci rok vo výške 10 miliónov eur. Obsahoval 35 projektov, ktoré majú 286 častí - spolu 130 hodín a 12 minút. Ministerstvo kultúry tak pri STV ako aj v prípade SRo vyčlenilo ešte vlani minimálne sumy, ktoré garantujú zmluvy so štátom - pre STV 10 miliónov a pre SRo 4 milióny eur. Rozhlas a ministerstvo podpísali dodatok k zmluve pre tento rok vlani 18. novembra. Z prostriedkov, ktoré získa na základe dodatku, pôjde 2,2 milióna eur na programy vo verejnom záujme, 800-tisíc eur na účelové investičné projekty a jeden milión eur na vysielanie do zahraničia prostredníctvom Rádia Slovakia International (RSI). Zmluvy s STV a SRo uzatvoril štát prostredníctvom ministerstva kultúry koncom roka 2009 a pôvodne mali platiť päť rokov. Po nástupe novej vlády, plánoch na finančné úspory ministra financií Ivana Mikloša a zámere zlúčení STV a SRo od 1. januára do jednej verejnoprávnej inštitúcie - Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) - sa trvanie zmlúv skrátilo len do tohto roka. Od roku 2012 sa má zmeniť financovanie verejnoprávnych médií, majú zaniknúť zmluvy so štátom a aj tzv. koncesie a nahradiť ich má každoročný jednorazový príspevok zo štátneho rozpočtu. Zemkovú zvolila do čela RTVS Národná rada SR súčasne aj s deväťčlennou Radou RTVS 10. februára. © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RADA RTVS updated

RADA RTVS UPDATED
Vedenie Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) predpokladá, že ak štát bude chcieť udržať existujúci systém verejnoprávnych médií, prispeje na oddlženie RTVS. Generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková však prísľub na oddlženie nemá, informovala na dnešnom rokovaní Rady RTVS. Súčasný stav je podľa Zemkovej udržateľný len pár mesiacov. Dlhy RTVS spôsobila zlá ekonomická situácia v Slovenskej televízii (STV), kde za minulý rok je dlh približne 24 a pol milióna korún, médiá o tom informoval štatutárny zástupca RTVS Peter Ondro. Pritom kumulovaná strata RTVS za STV za roky 2007 až 2010 je 45 miliónov eur. Prípadné oddlženie je podľa Ondra krátkodobé riešenie. Do budúcnosti chce manažment RTVS postaviť taký projekt inštitúcie, aby sa straty nevytvárali a v roku 2012 už chcú postaviť vyrovnaný rozpočet. "Budeme musieť predložiť a prerokovať s ministerstvom financií pripravený materiál, ako sa vyrovnať s touto stratou za minulé obdobia, pretože nie sme subjekt, ktorý vytvára zisk, z ktorého by mohol kryť tieto straty," konštatoval pre médiá Ondro. Vyjadrovať sa k prípadnej trestnoprávnej zodpovednosti za straty v RTVS zatiaľ nechcel, považuje to za predčasné. RTVS je až do prijatia tohtoročného rozpočtu v rozpočtom provizóriu. Manažment pracuje na audite v STV a návrh rozpočtu RTVS preto predloží až na aprílové rokovanie Rady RTVS. Z rozpočtu bude jasná aj presná suma dlhov RTVS, ktoré bude chcieť manažment vykryť od štátu. Na prevádzkové náklady celej RTVS by malo ísť, mimo kapitálových výdavkov, približne 90 miliónov eur ročne. Peter Ondro členov rady upozornil, že RTVS má v súčasnosti 200 živých súdnych sporov. V prípade 30 pracovnoprávnych sporov je, ako zdôraznil, istota prehry pre RTVS viac ako 90-percentná. Ak by RTVS bola podľa Ondra podnikateľským subjektom, už by zanikla. Inštitúcia sa chystá na predaj prebytočného majetku. Rada RTVS na základe informácií manažmentu skonštatovala, že "RTVS z dlhodobého hľadiska nie je schopná plniť svoje zákonné úlohy v programovej oblasti a finančná situácia je zlá do takej miery, že ohrozuje samotnú existenciu RTVS," povedal médiám predseda Rady RTVS Miroslav Kollár. RTVS nie je schopná sama zo svojho rozpočtu sanovať stratu, ktorú si preniesla zo Slovenskej televízie a preto "očakávame, že rokovania, ktoré generálna riaditeľka začala s ministerstvami kultúry a financií o externej pomoci na vyriešenie dlhu po STV budú uzavreté úspešne a v čo najkratšom čase", dodal Kollár. Štatutárnymi zástupcami Zemkovej sú od 1. marca Peter Ondro pre STV a Ľuboš Machaj pre Slovenský rozhlas (SRo), informovala Radu RTVS generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková. Machaj do vzniku RTVS, do 1. januára šéfoval programu Slovenského rozhlasu (SRo) a bol štatutárnym zástupcom Zemkovej ako generálnej riaditeľky SRo. Po vzniku RTVS viedol v prechodovom období do zvolenia manažmentu STV. Ondro bol krízovým manažérom Penty a vlani na jeseň sa stal riaditeľom sekcie prevádzky a služieb Národnej rady SR. Na prvom pracovnom rokovaní Rady RTVS sa tiež hovorilo o dcérskych spoločnostiach RTVS. Vedenie RTVS chce zrušiť stratové dcérske spoločnosti do konca leta. Napríklad dabing by si RTVS mala zabezpečovať v interných kapacitách a nie cez dcérsku spoločnosť. Pre rok 2012 by mali z dcérskych spoločností podľa Petra Ondra zostať len RTVS media, ktorá by mala predávať reklamný čas a RTVS na výber koncesionárskych poplatkov, to však závisí aj od toho, ako sa naplnia plány ministerstva kultúry zrušiť už od budúceho roka koncesie. Kumulatívna strata dcérskych spoločností sa blíži k miliónu eur, povedal pre médiá Ondro. Ako informoval Kollár, dcérske spoločnosti boli v čase svojho vzniku efektívne, v rokoch 2005 - 2006 tak fungovali, problémy nastali najmä v rokoch 2008 - 2010, keď sa výrazne zhoršili aj hospodárske výsledky STV. Kollár bol v čase vzniku dcérskych spoločností v STV za generálneho riaditeľa Richarda Rybníčka na čele Rady STV.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané. Niekoľko manažérov Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) začne byť od nadbytočných. Potvrdila to dnes novinárom počas rokovania Rady RTVS generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková. Rada schválila jej návrh nového Organizačného poriadku RTVS. O miesta príde 85 manažérov. Ide o riaditeľov programových služieb, centier a tých organizačných útvarov, ktoré schválením novej štruktúry zanikajú. Zemková pre TASR potvrdila, že v súčasnosti má RTVS 132 riadiacich pracovníkov, 40 v rozhlase a 92 v televízii. Prepustením 85 z nich pôjde o úsporu 2,5 milióna eur. Vedenie RTVS plánuje okrem manažérov prepustiť v tomto roku aj zhruba 200 zamestnancov. "Ide o úplne inú filozofiu postavenia celej organizácie," komentovala Zemková nový Organizačný poriadok. Na základe neho bude manažment RTVS stavať aj rozpočet či vnútorné smernice. Riaditelia, ktorých prepustia, sa budú môcť podľa šéfky RTVS hlásiť do výberových konaní na nové pozície riaditeľov nových združených programových služieb a tvorivých centier. "Predpokladám, že z vnútorného prostredia obsadíme veľkú väčšinu nových funkcií."

Copyright © TASR 2011