DALITO!

26. 2. 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Novela tlačového zákona obmedzí pre verejných funkcionárov právo na odpoveď. Tento inštitút nebudú môcť využiť v prípade, ak sa uverejnená informácia týka výkonu ich funkcie. Ako súkromnej osobe im toto právo zostane zachované. Návrhom novely sa má v stredu 2. marca zaoberať vláda. Verejným funkcionárom je napríklad prezident, poslanec NR SR, Európskeho parlamentu a územnej samosprávy, minister, štátny tajomník, starosta, primátor či predseda a podpredseda politickej strany alebo hnutia. O uverejnenie odpovede možno žiadať vo vzťahu k nepravdivému, neúplnému alebo pravdu skresľujúcemu skutkovému tvrdeniu, ktoré sa dotýka cti, dôstojnosti alebo súkromia fyzickej osoby, názvu alebo dobrej povesti právnickej osoby. To je oproti terajšiemu zneniu spresnenie, keďže momentálne môžu takéto osoby žiadať o odpoveď pri akýchkoľvek, teda aj pravdivých tvrdeniach. Novela tiež zamedzí súbežnému uplatneniu práva na opravu a na odpoveď vo vzťahu k tomu istému nepravdivému skutkovému tvrdeniu. Zo zákona sa vypúšťa aj právo dotknutej osoby na primeranú peňažnú náhradu za neuverejnenie opravy, odpovede alebo dodatočného oznámenia. Podľa súčasne platnej legislatívy sa pohybuje od 50.000 do 150.000 korún (od 1660 do 4980 eur). Jej výšku určuje súd. Ten už bude rozhodovať iba o povinnosti ich uverejnenia. Zatiaľ čo v súčasnosti musí vydavateľ periodickej tlače a tlačová agentúra vydať opravu, odpoveď alebo dodatočné oznámenie na rovnocennom mieste a rovnakým písmom, ako bolo napadnuté skutkové tvrdenie, novela zavedie možnosť, aby tak urobili na vopred vyhradenom zreteľne označenom mieste. Rozšíri sa tiež dôvod na odmietnutie ich publikovania. Týka sa to prípadov, ak by bol takýmto krokom spáchaný trestný čin, priestupok, iný správny delikt, alebo by to bolo v rozpore s dobrými mravmi či právom chránenými záujmami tretej osoby. Vydavateľ periodickej tlače a agentúra už nebudú zodpovedať za obsah informácie uverejnenej v pôvodnom znení, ktorú im poskytol ústavný činiteľ. Ten sa totiž považuje za dôveryhodný zdroj informácií. Rovnako nebudú zodpovedať za pravdivosť informácie vo zverejnenej oprave, odpovedi a dodatočnom oznámení. Svoje pripomienky k novele mal aj Slovenský syndikát novinárov (SSN). Ministerstvo kultúry zo siedmich neakceptovalo ani jednu. SSN napríklad chýbalo ustanovenie o internetových médiách. Podľa MK však cieľom zmeny nie je rozšíriť pôsobnosť tlačového zákona. To by si vyžiadalo dôkladné vyriešenie niektorých problémových okruhov súvisiacich so sprístupňovaním informácií. Nové pravidlá zaviedol predchádzajúci kabinet Roberta Fica, čím sa po viac ako 40 rokoch zmenili základné princípy v oblasti práv, povinností a zodpovednosti pri získavaní a spracovaní informácií pre uverejnenie. Nová vláda k novele pristúpila po dvoch rokoch so snahou upraviť tie ustanovenia, ktoré spôsobujú v praxi aplikačné problémy.

Copyright © TASR 2011

César Award

César Award
Dráma o siedmich mníchoch, ktorých unesú a popravia počas občianskej vojny v Alžírsku v roku 1996 s názvom O bohoch a ľuďoch (2010) triumfovala na udeľovaní filmových cien Cézar, keď jedenásť nominácií premenila na zisk troch sošiek. Film režiséra Xaviera Beauvoisa nakrútený podľa skutočnej udalosti získal v piatok najprestížnejšiu cenu pre najlepší film, ďalej pre najlepšiu výpravu a najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe (Michael Lonsdale). Vlani snímku ocenili na májovom Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes. Cenu pre najlepšieho režiséra si prevzal 77-ročný Roman Polański za koprodukčnú snímku Ghost Writer (2010). Tento film získal v piatok štyri sošky, čo bolo najviac spomedzi všetkých snímok. Okrem ocenenia pre najlepšieho režiséra triumfoval aj v kategóriách Najlepší adaptovaný scenár, Najlepší strih a Najlepšia hudba. Hlavnú hereckú kategóriu ovládol Eric Elmosnino, ktorý stvárnil postavu francúzskeho speváka Sergea Gainsbourga v životopisnom filme Gainsbourg (2010). Medzi herečkami sa presadila Sara Forestier, ktorá si zahrala hlavnú úlohu v komédii Le Nom des Gens (2010). V snímke stvárnila ľavicovú aktivistku, ktorá politických oponentov láka na svoju stranu tým, že s nimi spí. Najlepším zahraničným filmom sa stala americká snímka Sociálna sieť (2010) režiséra Davida Finchera o začiatkoch globálnej sociálnej siete Facebook. Špeciálnu cenu si z udeľovania Cézarov odniesol americký režisér Quentin Tarantino, ktorý má na konte filmy ako Pulp Fiction: Historky z podsvetia (1994), Kill Bill (2003) a Kill Bill 2 (2004) či Nehanební bastardi (2009). Predsedníčkou poroty 36. ročníka cien Cézar, ktoré udeľuje francúzska Filmová umelecká akadémia, bola americká herečka Jodie Foster. Bola prvou zahraničnou predsedníčkou podujatia od roku 1993, kedy sa tejto funkcie ujal taliansky herec Marcello Mastroianni. Foster má k Francúzsku blízko, pretože krajinu galského kohúta často navštevovala ešte ako tínedžerka a po francúzsky hovorí plynule bez nežiaduceho prízvuku. Sošky odovzdali v piatok v parížskom Théâtre du Châtelet.
Prehľad víťazov 36. ročníka udeľovania cien Cézar v hlavných kategóriách:

Najlepší film: O bohoch a ľuďoch ; Najlepšia réžia: Roman Polanski - Ghost Writer ; Najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe: Eric Elmosnino - Gainsbourg ; Najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe: Sara Forestier - Le Nom des Gens ; Najlepší zahraničný film: Sociálna sieť © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Arnošt Lustig

Zomrel Arnošt Lustig

Vo veku nedožitých 85 rokov zomrel dnes nadránom v Prahe novinár a autor kníh o holocaustu, ktorý ako mladík zažil,- Arnošt Lustig. Spisovateľ bojoval päť rokov zo zákernou chorobou. Lustig sa narodil v Prahe, tu aj chodil do obecnej školy a začal študovať na reálke, z ktorej však bol roku 1941 z rasových dôvodov vylúčený. 13. novembra 1942 bol poslaný do koncentračného tábora Terezín a počas vojny spoznal aj ďalšie dva koncentračné tábory, poľský Osvienčim a nemecký Buchenwald. V apríli 1945 sa mu podarilo újsť z transportu smrti (z Buchenwaldu do Dachau) a až do konca vojny sa ukrýval v Prahe. Počas holokaustu prišiel takmer o celú svoju rodinu, čo ho hlboko poznamenalo. Jeho diela sa už od prvých poviedkových súborov zaoberajú práve tématikou židov a druhou svetovou vojnou. Po vojne v roku 1946 študoval na Vysokej škole politických a sociálnych vied a začal prispievať do novín a časopisov. Roku 1948 odišiel do Izraela ako spravodaj v izraelsko-arabskej vojne, po návrate pracoval ako redaktor v rozhlase a v Mladom světe. Bol aj televíznym scenáristom (oi. napísal aj scenár podľa svojej novely Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou). Po augustovej invázii vojsk Varšavskej zmluvy roku 1968 musel Česko-Slovensko opustiť. Odišiel najprv do Juhoslávie, potom žil v Izraeli. Nakoniec sa usadil v USA a tam prednášal film a literatúru na Americkej univerzite vo Washingtone. V roku 1995 prekvapil tým, že sa stal šéfredaktorom českej verzie časopisu Playboy. K najznámejším jeho dielam patria knihy Démanty noci, Dita Saxová, 1962 ,Transport z ráje, Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou.

25. 2. 2011

SARBUOV RECEPT

SARBUOV RECEPT Ordinácia v ružovej Šeherezáhrade

Copyright © Ďuro Černý 2011

Zomrel Laco Zrubec

Zomrel Laco Zrubec
Nitre zomrel vo štvrtok 24. februára vo veku 79 rokov známy spisovateľ a publicista Laco Zrubec. Posledná rozlúčka s ním bude v stredu 2. marca o 14.00 h v Šuranoch. Laco Zrubec sa narodil 4. októbra 1931 v Šuranoch. Po maturite pracoval ako referent na rôznych pracoviskách v Nitre, Prievidzi a Bratislave. Neskôr absolvoval štúdium divadelnej réžie na Osvetovom ústave v Bratislave. Od roku 1961 bol umeleckým vedúcim súboru Divadlo na priedomí v Nitre. Od roku 1967 pracoval ako redaktor vo viacerých novinách a časopisoch. Vo svojich publicistických prácach a románoch sa venoval predovšetkým slovenským dejinám. Verejnosti je známy predovšetkým ako autor literatúry faktu. Okrem náučno-populárnych kníh a románov napísal 16 rozhlasových diel, 14 scenárov k televíznym filmom a divadelné scenáre. Je držiteľom viacerých ocenení. Bol čestným občanom mesta Nitra, nositeľom Ceny mesta Šurany a čestným členom Matice slovenskej.
Copyright © TASR 2011

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ Neviem, či to tu niekto vedel. Asi vedel, ale mne to nikto nepovedal." Eduard Hartmann bývalý generálny manažér Dukly Trenčín

"Ja o týchto veciach vôbec neviem, či tam bola dlžoba. Ja o týchto veciach nemám ani šajnu." Andrej Kollár , generálny manažér Dukly Trenčín

"Chcem ukázať, že som v Tripolise a nie vo Venezuele. Neverte televíznym staniciam, ktoré patria túlavým psom." Muammar Kaddáfí

„ Už vyše týždňa existuje pozitívny precedens. Reč je o novom verejnoprávnom rádio-televíznom médiu RTVS. Akokoľvek vágne je verejný záujem v oblasti elektronických médií definovaný. Už dnes možno povedať, že čerstvý manažment rádiotelevízie okolo Miloslavy Zemkovej má predpoklady na jeho naplnenie - viesť pozerateľné a počúvateľné médiá, ktorých dramaturgia sa nepodvolí masovému vkusu a ktoré nebudú teraz ani v budúcnosti ruinovať štátny rozpočet.“ Martin Jesný , Trend

„Napečme koláčov a rožkov a tie rozdávajme. Na Slovensku predsa už takmer žiadna domácnosť chlieb nepečie. Múka im je tak nanič. Detským domovom, domovom dôchodcov, pretože z tých dôchodkov sa absolútne nedá vyžiť Blížime sa k Stredoafrickej republike, aby sme rozdávali múku medzi národ? Ján Slota

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Do reklamy v slovenských rádiách investovali zadávatelia v minulom roku o 8,3 percenta viac peňazí ako rok predtým. "Nárast reklamných výdavkov nebol len výsledkom zvýšenia cenníkových cien rozhlasových staníc, ale bol sprevádzaný aj vyšším počtom odvysielaných reklám a nárastom objemu predaného reklamného priestoru," informovala PR manažérka TNS Slovakia Vladimíra Bunčáková. Rádiá odvysielali medziročne o 11 percent viac spotov. Vzrástol aj objem predaného reklamného priestoru. Celkovo si mohli poslucháči vypočuť 282-tisíc spotov, čo predstavuje 2 037 hodín reklamy, teda takmer 85 dní vysielania. Rok predtým to bolo 72 dní, teda objem predanej reklamy sa zvýšil o 18 percent. Najviac reklamy predalo v minulom roku rádio Expres, Fun rádio a rádio Viva. Poradie dopĺňajú Jemné Melódie a verejnoprávne Slovensko 1, ktorému sa darilo lepšie ako rádiu Europa 2. Jednotlivé rádiá obhájili svoju pozíciu z roku 2009, výnimkou je len Slovensko 1, ktoré z pozície štvorky vytlačili Jemné melódie. Podľa údajov TNS Slovakia najviac reklamných spotov odvysielali rádiá vo štvrtok 9. decembra 2010. Bolo to dokopy 1 381 spotov, ktoré súhrne trvali 10 hodín 12 minút. Najdlhší reklamný blok obsahoval 13 spotov, trval 5 minút a 20 sekúnd, odvysielalo ho 21. októbra 2010 v čase od 8:56 do 09:01 rádio Expres. Za takzvaný prime time vo vysielaní rádií možno považovať čas od 8:00 do 10:00 a od 10:00 do 12:00. Počas týchto štyroch hodín odvysielali rádiá 34 percent všetkých reklám. V TOP 10 segmentov, ktoré sa vlani najviac objavili v rádiách, vedú osobné automobily, nasledujú predajcovia nábytku, inzercia časopisov, reklamy elektropredajcov a novín. "Prvá pätica segmentov napovedá, že práve rádio je najčastejšie využívané na komunikovanie rôznych krátkodobých akcií a produktov či kampaní, ktoré sa často obmieňajú," uviedla Bunčáková. Do prvej desiatky sa dostali aj televízne stanice, supermarkety, predajne potrieb pre domácich majstrov, lotérie a čerpacie stanice. Poradie 15 najväčších zadávateľov v rádiách vedie vydavateľský dom Spoločnosť 7 plus. Medzi najväčšími zadávateľmi sú Orange a Slovak Telekom (vrátane T-Com a T-Mobile), ale aj ďalšie dvojice zadávateľov pôsobiacich v rovnakých segmentoch - Škoda Auto Slovensko a Volkswagen, Coop Jednota a Lidl či Baumax a Hornbach.
Najvyšší súd (NS) SR porušil ústavné právo Spoločnosti 7 plus, s.r.o. Bratislava na zákonného sudcu a spravodlivý proces. Rozhodol o tom dnes senát Ústavného súdu SR, ktorému predsedal Ján Luby. Ústavný súd zároveň zrušil napadnuté uznesenie NS SR. Ako však uviedol, už nemožno vrátiť vec na ďalšie konanie. Spoločnosť 7 plus, s.r.o. sa na Ústavný súd obrátila po tom, čo NS SR uznesením rozhodol, že sudcovia Krajského súdu Bratislava Martin Murgaš a Juraj Matej sú vylúčení z konania o odvolaní voči rozsudku Okresného súdu Bratislava V. Vyhovel tak žalobcovi Štefanovi Harabinovi, ktorý namietal ich zaujatosť. Harabin sa v roku 2008 ako žalobca domáhal na Okresnom súde Bratislava 5 ochrany osobnosti, náhrady nemajetkovej ujmy vo výške 500 000 vtedajších slovenských korún, teda 16 597 eur a uverejnenia ospravedlnenia. Pojednávanie pred Ústavným súdom trvalo dlhšie aj preto, lebo odporca namietal zaujatosť senátu, ktorému bola vec pridelená. Ústavný súd námietke vyhovel len sčasti, keď zo senátu vylúčil sudcu Ladislava Orosza, ktorého nahradil Rudolf Tkáčik. Pojednávanie sa konalo bez účasti právnych zástupcov navrhovateľa i odporcu. V odôvodnení Ústavný súd uviedol, že napadnutým uznesením z 21. októbra 2008 Najvyšší súd SR porušil dva články Ústavy, a to článok, ktorý hovorí, že každý môže domáhať svojho práva na nezávislom a nestrannom súde, a článok, podľa ktorého nikoho nemožno odňať jeho zákonnému sudcovi, o ktorom bolo rozhodnuté pri pridelení veci. NS SR uznesení prijal námietku zaujatosti vznesenú voči spomínaným sudcom a vec rozhodoval iný senát bratislavského krajského súdu. Skutočnosť, že žalobca vo svojej kompetencii rozhodol o dočasnom pozastavení výkonu funkcie sudcu v prípade - sudkyne Anny Benešovej, predsedníčky senátu bratislavského krajského súdu, ktorý mal v odvolacom konaní uvedenú vec prejednávať, samo osebe bez ďalšieho ešte neznamená, že by aj u sudcov tohto senátu, Martina Murgaša a Juraja Mateja, existovali objektívne okolnosti spochybňujúce ich nezaujatosť a schopnosť rozhodovať vo veci nestranne.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

24. 2. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Irackého novinára Muntazara az-Zajdího, ktorý pred vyše dvoma rokmi na tlačovej konferencii hodil svoje topánky smerom na bývalého prezidenta USA Georgea W. Busha, zatkli dnes bezpečnostné sily v Bagdade. Obvinili ho z povzbudzovania ľudí, aby sa v piatok zhromaždili na protivládnej demonštrácii. Príbuzný novinára uviedol, že az-Zajdího zadržali v severobagdadskom obvode Adhamíja, kde vyzýval na masovú demonštráciu. Tá sa má podľa očakávania uskutočniť v piatok, nazvaný organizátormi Deň hnevu. Irackí predstavitelia sú preto v stave pohotovosti. V čase, keď protivládne demonštrácie zachvacujú arabský svet, Iračania už celé týždne v menších počtoch protestujú po celej krajine proti nedostatku potravín, elektrickej energie a proti korupcii. Iračania žiadajú aj väčšiu štátnu pomoc vdovám, sirotám a lepšiu ochranu ľudských práv. Bezpečnostné sily zatkli aj reportérovho brata Durgama, ale príbuzní nevedia, kam zadržaných odviedli. Málo známy šiitský novinár az-Zajdí údajne v sebe prechovával hnev voči Bushovi za tisíce ľudí, ktorí zahynuli v Iraku v roku 2003 pri invázii vedenej USA. V decembri 2008 sa novinár preslávil, keď Busha nazval v arabčine "pes" a na tlačovej konferencii v Bagdade doňho takmer hodil topánky. V arabskom svete je to jedna z najhorších urážok a vyjadruje pohŕdanie určitým človekom. "Toto je na rozlúčku, ty pes!" vykríkol novinár, keď hodil topánky. Muntazar az-Zajdí sa pritom len v utorok 22. februára vrátil do vlasti na prvú oficiálnu návštevu. Keď ho totiž v roku 2009 prepustili z väzenia po absolvovaní deväťmesačného trestu za útok na Busha, odišiel z Iraku a odvtedy sa tam na verejnosti neukázal. V súčasnosti žije v Libanone. Zdroj: Reuters, AP Organizovaný zločin je pre médiá väčšou hrozbou než represívne politické režimy a diktatúry. Vyplýva to z dnes zverejnenej štúdie organizácie Reportéri bez hraníc (RSF). Za ostatných desať rokov podľa správy RSF padlo vo svete za obeť násilnostiam organizovaných kriminálnych skupín 141 novinárov. Najhoršia je situácia v Mexiku, kde zabili 69 žurnalistov, ďalších 11 je nezvestných. "Mafiánske organizácie a zločinecké kartely sú najväčšou hrozbou pre celosvetovú slobodu médií," píšu autori štúdie, ktorá zároveň poukazuje na problémy médií pri odhaľovaní činnosti organizovanej kriminality. Nielen v súvislosti s rizikami sa médiá podľa RSF uspokojujú s "povrchným spravodajstvom" o takýchto témach. "Organizovaná kriminalita je odrazom hospodárskych a geopolitických skutočností, ktoré médiá obvykle nezachytávajú," píše sa v správe. Copyright © TASR 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Internetová reklama na Slovensku sa v minulom roku opäť vrátila do čiernych čísel, keď zaznamenala medziročný nárast o 7,7 %. Objem výdavkov do online reklamy na členských serveroch Asociácie internetových médií (AIM) tak v minulom roku dosiahol 25,1 mil. eur. Podľa predsedu správnej rady AIM Milana Csaplára ide o veľmi pozitívnu správu pre reklamu na Slovensku. "Zadávatelia dôverujú čoraz viac internetovej reklame. Ak berieme do úvahy investície slovenských zadávateľov aj do iných nečlenských serverov a medzinárodných sociálnych sietí a vyhľadávačov, suma dosahuje čiastku až 40,9 mil. eur," uviedol Csaplár. Najväčší, až 52-percentný, podiel v minulom roku dosiahla už tradične bannerová reklama, do ktorej zadávatelia investovali 13,1 mil. eur. V porovnaní s rokom 2009 objem investícií vzrástol o 8 %. Na druhom mieste s 20-percentným podielom skončila riadková inzercia, ktorá prilákala investície v objeme 5 mil. eur. Medziročne však objem prostriedkov klesol o takmer 4 %. Na treťom mieste skončilo vyhľadávanie s podielom 16 % a investíciami vo výške 4 mil. eur. Najvýraznejší medziročný nárast investícií zaznamenala lead generation reklama, ktorá sa zameriava na získavanie potenciálnych zákazníkov so záujmom o konkrétny produkt alebo služby a využíva pritom rôzne nástroje ako firemné online hry, blogy, formuláre alebo sociálne siete. Spoločnosti do nej v minulom roku investovali celkovo 322 tis. eur, čo predstavuje nárast v porovnaní s rokom 2009 o 439 % . Z pohľadu jednotlivých odvetví do internetovej reklamy v minulom roku najviac investovali telekomunikačné spoločnosti s 21-percentným podielom. Nasledoval ich segment financií s 18 % a motoristické odvetvie so 14 %. V odhadoch tohtoročného vývoja na trhu s online reklamou je Csaplár opatrný. "Je veľmi ťažké odhadnúť trh pre rok 2011. Osobne si však myslím, že pokles príjmov je už za nami a tie najoptimistickejšie predpovede sa budú pohybovať medzi 10- až 15-percentným nárastom za celý rok," dodal Csaplár.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Biutiful

Biutiful

23. 2. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Reštrukturalizácia pomohla americkej mediálnej skupine Central European Media Enterprises (CME) k zvýšeniu tržieb a prevádzkového zisku, ktoré prekonali očakávania analytikov. Prevádzkový zisk pred odpismi a amortizáciou (OIBDA) vyskočili o 45,9 % na 64,8 milióna dolárov, pričom analytici v priemere očakávali 61,8 milióna dolárov. Tržby materskej spoločnosti televízií Markíza a Doma sa zvýšili o 9,8 % na 257,4 milióna dolárov. Analytici prognózovali tržby na úrovni 242,9 milióna dolárov. "Vo 4. kvartáli sa naše tržby a OIBDA zvýšili vďaka reštrukturalizácii vysielacích aktivít a tiež vďaka tomu, že niektoré trhy sa začali oživovať," uviedol šéf spoločnosti Adrian Sarbu. "V roku 2011 očakávame oživenie všetkých našich trhov." CME vlastní televízie v 6 krajinách strednej a východnej Európy - okrem Slovenska v ČR, Bulharsku, Chorvátsku, Rumunsku a Slovinsku. V 4. kvartáli 2010 aj napriek rastu tržieb a prevádzkového zisku zaznamenala čistú stratu vo výške 26,1 milióna dolárov. Príčinou sú kurzové straty a vyššie náklady na obsluhu dlhu. V rovnakom období pred rokom spoločnosť zaknihovala stratu 55,3 milióna dolárov. Celoročné tržby dosiahli 731,1 milióna dolárov, čo je nad hornou hranicou rozpätia (710 až 725 miliónov dolárov), stanoveného spoločnosťou v celoročnej prognóze. OIBDA klesol o 7 % na 107,3 milióna dolárov, čo je približne uprostred cieľového rozpätia (100 až 115 miliónov dolárov). Informovala o tom agentúra Reuters. Maďarská vláda predložila dnes parlamentu návrh úpravy mediálneho zákona a mediálnej ústavy, informovala maďarská tlačová agentúra MTI. Európska komisia a maďarská vláda sa minulý týždeň dohodli na zmene zákona, ktorý reguluje médiá. Návrh, ktorý predkladá minister pre verejnú správu a spravodlivosť Tibor Navracsics, sa podľa jeho zdôvodnenia dotýka regulácie vyváženého spravodajstva, otázky registrácie a záležitosti sankcií uplatnených voči médiám, ktorých vlastníkmi sú spoločnosti v iných členských krajinách Európskej únie. Maďarský štátny tajomník pre vládnu komunikáciu Zoltán Kovács začiatkom februára vyhlásil, že do dvoch týždňov môže byť návrh úpravy mediálneho zákona pred maďarským parlamentom a zdôraznil, že nejde o stratu prestíže maďarskej vlády, pretože sú to v zásade spresňujúce úpravy. Ako dodal, vláda dá úpravami odpovede na všetky otázky, na ktoré listom z 21. januára upozornila v mene Európskej komisie komisárka zodpovedná za digitálnu agendu Neelie Kroesová. Komisárka v liste vyjadrila výhrady voči účinnosti tejto legislatívy i pre spoločnosti so sídlom v iných členských krajinách, teda nad rámec určený smernicou únie. Komisia tiež poukázala na rozšírenie požiadavky "vyváženého spravodajstva" pre väčší okruh médií, pričom tento zákon v určitých prípadoch poskytuje príliš široký priestor pre jeho interpretáciu. Treťou diskutabilnou problematikou bola otázka registrácie médií. Copyright © TASR 2011 Kiefer Sutherland si zahrá v pilotnom filme plánovaného seriálu americkej televíznej stanice Fox s názvom Touch. Autorom projektu je tvorca seriálu Hrdinovia (2006-2010) Tim Kring. Príbeh sa sústreďuje na otca (Sutherland), ktorý zistí, že jeho autistický syn dokáže predpovedať rôzne udalosti. Pre hercove povinnosti na Broadwayi sa produkcia začne až koncom mája alebo začiatkom júna. Režisérsku taktovku pravdepodobne prevezme Charles McDougall, ktorý stál za vznikom seriálových hitov ako Zúfalé manželky (2004) či Dobrá manželka (2009). Kiefer Sutherland, hviezda sci-fi filmu Hráči so smrťou (1990), sa v roku 2001 znova zviditeľnil postavou federálneho agenta Jacka Bauera v akčnom seriáli 24 (2001 - 2010). Seriál má na svojom konte viacero prestížnych ocenení, okrem dvoch Zlatých glóbusov z rokov 2002 a 2004, napríklad niekoľko desiatok nominácií na Emmy, ktorú získala celkovo dvadsaťkrát. Informácie zverejnila webová stránka http://www.deadline.com/. © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

A koľkože divákov to, pán Tittel, sleduje ?

A koľkože divákov to,
pán Tittel, sleduje ?
Prezident Únie ligových klubov Dušan Tittel v stredu na tlačovej besede oznámil, že členovia výkonného výboru ÚLK na svojom zasadnutí pred začiatkom jarnej časti Corgoň ligy schválili prvých šesť priamych televíznych prenosov zo zápasov slovenskej najvyššej súťaže. "Na zasadnutí VV ÚLK sme sa dohodli, že priame prenosy z majstrovských stretnutí Corgoň ligy budeme určovať operatívne podľa aktuálneho vývoja v tabuľke. Preto sme v týchto dňoch vybrali iba zápasy prvých šiestich jarných kôl. Začíname už v piatok 25. februára o 17.30 h divácky mimoriadne príťažlivým zápasom FC Spartak Trnava - ŠK Slovan Bratislava," vysvetlil Dušan Tittel dôvod, prečo v rozpise jarnej časti je uvedených iba šesť priamych prenosov. "Ďalšie stretnutia budeme do programu televízie zaraďovať podľa toho, ktoré mužstvá budú bojovať o majstrovský titul, respektíve o účasť v pohárových súťažiach, alebo ku koncu ročníka aj o zotrvanie v najvyššej súťaži. Pri tomto výbere vždy budeme pamätať na diváka, aby sme mu na obrazovku priniesli napínavé a zaujímavé meranie síl," pokračoval Dušan Tittel. "Corgoňligový futbal bude zatiaľ iba na obrazovke Digi TV, lebo táto televízna stanica je vlastníkom vysielacích práv, takže by asi nemalo zmysel, aby tieto zápasy boli aj na verejnoprávnej televízii," upozornil Dušan Tittel na aktuálny stav okolo vlastníctva vysielacích práv a pokračoval: "Prestaňme už s demagógiou, že slovenský ligový futbal musí byť vo verejnoprávnom záujme predovšetkým na obrazovke RTVS - a zadarmo. S tým nesúhlasíme, lebo futbalové kluby majú príjem aj z predaja vysielacích práv. Ako bývalého hráča, reprezentanta a dlhoročného funkcionára ma osobne uráža, keď RTVS dokáže nájsť vysielací priestor pre akýkoľvek seriál, ale nevie vytvoriť adekvátny priestor pre priamy prenos zo slovenského ligového futbalu, hokeja, basketbalu, volejbalu či hádzanej. Preto nehaňte Digi TV, že kúpila vysielacie práva na Corgoň ligu. Buďme radi, že sa našiel aspoň niekto, kto má o náš futbal záujem." Podľa šéfa ÚLK by malo byť samozrejmosťou, že slovenské televízie by mali vytvoriť platformu pre systematickú propagáciu nie iba slovenského futbalu, ale celého slovenského športu. "Absencia športu v televízii je dôkazom akceptácie nášho súčasného športu v slovenskej spoločnosti," konštatoval Tittel. Nad tým, že by futbal bol niekedy aj vo vysielaní RTVS, však nelámeme palicu. "Doteraz sme nemali s kým rokovať. Teraz, keď má RTVS novú riaditeľku pani Miloslavu Zemkovú, určite ju oslovíme a budeme sa usilovať nájsť spoločnú reč, respektíve rozumný kompromis, aby futbal v budúcnosti bol aj na obrazovkách RTVS," dodal Dušan Tittel.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

O týždeň to bude 100 miliónov ?

O týždeň to bude 100 miliónov ?

Kumulovaná strata pre Slovenskú televíziu ku koncu roka 2011 sa predpokladá vo výške 57,2 milióna eur. Pre TASR to uviedla hovorkyňa Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Alexandra Štullerová Koreňová. "Po prvých analýzach z údajov, ktoré má nový manažment RTVS k dnešnému dňu k dispozícii, dospel manžment k číslam, ktoré ešte nie sú auditované a nemusia byť úplne konečné: strata za rok 2010 predstavuje sumu vo výške 24,4 milióna eur," uviedla s tým, že kumulovaná strata za roky 2007 až 2010 predstavuje sumu vo výške 44,8 miliónov eur. "Pri rozpočte, ktorý bol postavený bývalým vedením na rok 2011, a ktorý rátal už od 1.1. 2011 s pozastavením STV3, je plánovaná strata pre rok 2011 vo výške 12,4 milióna eur," uviedla Štullerová Koreňová. "Pri takomto hospodárení sa teda predpokladá kumulovaná strata pre Slovenskú televíziu ku koncu roka 2011 vo výške 57,2 milióna eur," konštatovala. Nové vedenie Rozhlasu a televízie Slovenska spoločne s Ministerstvom kultúry podľa nej hľadajú spôsob ako vzniknutú situáciu vyriešiť. Riaditeľka RTVS Miloslava Zemková už 11. februára konštatovala, že v prípade, ak RTVS nedostane mimoriadnu pomoc od štátu na oddĺženie, prípadne vykrytie straty, hrozia jej exekúcie a napokon zastavenie výroby. Problémom sú dlhy, ktoré RTVS zdedila po Slovenskej televízii, vrátane súdnych sporov. Najmä v prípade sporu so štúdiom Omega považuje Zemková exekúciu za reálne riziko v blízkej budúcnosti.

Copyright © TASR 2011

Zomrel Dwayne McDuffie

Zomrel Dwayne McDuffie
Autor komiksov, scenárov a televízny producent Dwayne McDuffie zomrel vo veku 49 rokov. V utorok o tom informoval jeho vydavateľ DC Comics. McDuffie skonal v pondelok, deň po svojich narodeninách. Webová stránka Comic Book Resources uviedla ako príčinu úmrtia komplikácie pri operácii, túto informáciu však zatiaľ nikto nepotvrdil. Rovnaká stránka tiež ako prvá zverejnila správu o McDuffieho smrti. "Dwayne McDuffie zanechal vo svete komiksov trvalý odkaz, o ktorý sa môžu mnohí autori iba usilovať," povedal Dan DiDio, spoluvydavateľ DC Entertainment - mediálnej divízie DC Comics. "Nebudeme naňho spomínať iba ako na nesmierne nadaného autora, ktorého diela spracovali v komiksoch, televízii a na striebornom plátne, ale aj ako na tvorcu a spolutvorcu mnohých obľúbených postáv od Milestone, ako je napríklad Static Shock," dodal DiDio. Práve animovaný seriál Static Shock (2000 - 2004) získal v roku 2004 cenu Emmy. Podľa biografie na oficiálnej stránke autora bol McDuffie za tento seriál nominovaný aj na ďalšie dve ocenenia Emmy. V roku 2003 získal za scenár epizódy Jimmy, ktorá hovorí o zbraniach na školách, cenu Humanitas. Rodák z Detroitu písal komiksy pre spoločnosti DC Comics a Marvel. Patrili medzi ne pokračovania Batmana: Legends of the Dark Knight, Fantastická štvorka a Justice League of America. Napísal tiež dva animované video filmy All-Star Superman (2011) a Justice League: Crisis on Two Earths (2010). V roku 1992 pomohol založiť spoločnosť Milestone Media Inc., vďaka ktorej získal väčšiu slobodu pri tvorbe postáv. Mnohé z nich mali rôznorodé etnické pozadie. Pracoval aj na seriáloch Justice League Unlimited (2004 - 2006), Scooby-Doo, ako sa máš? (2002), Ben 10: Ultimate Alien (2010) alebo Teen Titans (2003 - 2006).
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

PRIESKUM MEDIAN SK

PRIESKUM MEDIAN SK
Rádio Expres je najpočúvanejšou rozhlasovou stanicou na Slovensku. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti MEDIAN SK, ktorý sa uskutočnil od 11. októbra do 5. decembra minulého roka a od 3. do 30. januára tohto roka na vzorke 3 594 respondentov vo veku 14 až 79 rokov. Prieskum RÁDIÁ sledoval 46 rozhlasových staníc. Niektoré z rádií "počúvalo včera" 72,5 percenta opýtaných. Poradie v tomto rebríčku otvára Rádio Expres s počúvanosťou 19,1 percenta, nasledujú Rádio Slovensko (16,6 percenta) a Fun rádio (14,2 percenta). Rozhlasovú sieť RADIONET total "počúvalo včera" 7,9 percenta respondentov a na piatej priečke skončili Jemné melódie so 7,4 percentami. Šieste miesto obsadilo Rádio Europa 2 so 6,7 percentami a siedma priečka patrí Rádiu Regina so 6,1 percentami. V parametri „počúval minulý týždeň“ bola počúvanosť v sledovanom období 90,4 percenta. Aj v tomto rebríčku je lídrom Rádio Expres (31,3 percenta), nasledujú Rádio Slovensko (27,8 percenta) a Fun rádio (24,2 percent). Štvrté miesto patrí rozhlasovej sieti RADIONET total (19 percent), piate je rádio Jemné melódie (16,5 percenta). Šieste skončilo Rádio Europa 2 s 12,6 percentami a siedme je Rádio Regina s 11,7 percentami. V októbri až januári malo najväčší podiel na trhu Rádio Expres (20,7 percenta), nasledujú Rádio Slovensko (19,1 percenta) a Fun rádio (16,7 percenta). Štvrtý najvyšší podiel na trhu má Rádio Europa 2 (8,7 percenta). Nasledujú rozhlasová sieť RADIONET total (8,2 percenta), Jemné melódie (8 percent) a Rádio Regina (7,4 percenta). Ostatné rozhlasové stanice si držia podiel 11,2 percenta na trhu. Agentúru SITA informovala Linda Kleinertová z MEDIAN SK.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. Tisíc a jedna noc – Markíza ; 2. TELEVÍZNE NOVINY- Markíza ; 3. Česko Slovenská SuperStar- Markíza ; 4. Športové noviny- markíza ; 5. Nočné Televízne noviny- Markíza ; 6. Počasie- Markíza ; 7. Koleso šťastia a pomoci- Markíza ; 8. Ordinácia v ružovej záhrade V.- Markíza ; 9. Bez servítky- Markíza ;10. NOVINY TV JOJ- TV JOJ ; 11. Cesta do stredu Zeme- Markíza ; 12. NAJLEPŠIE POČASIE- TV JOJ ; 13. Lampáreň- Markíza

22. 2. 2011

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Mesačník Nitra, ktorý 35 rokov vydávala mestská samospráva, nakoniec nezanikne. Radnica si svoj pôvodný zámer rozmyslela na základe podnetov od občanov. Dva mesiace periodikum nevyšlo, najbližšie číslo by malo vyjsť v marci. „Kultúrno-spoločenský mesačník zostane zachovaný v trochu zoštíhlenej podobe, ale s rubrikami, na ktoré sú občania zvyknutí,“ povedal primátor Nitry Jozef Dvonč. Pôvodne chcela radnica zrušením mesačníka ušetriť 10 000 eur ročne. Mesto po komunálnych voľbách prehodnocovalo svoju mediálnu politiku. Obyvateľov chce teraz informovať najmä prostredníctvom svojich webových stránok, inzertných strán v schránkových novinách, Nitrianskych novinách a mesačníka obchodnej Galérie Mlyny. V schránkovom týždenníku Nitrianske echo si magistrát už štvrtý rok platí novinovú stranu alebo dvojstranu. Postupne chce prejsť na systém samostatných vkladaných strán. Galéria Mlyny mestu ponúkla jeden a pol strany vo svojom mesačnom periodiku zadarmo. „Aj tam budeme uverejňovať články o dianí v meste, ktoré boli predtým v mesačníku. Uvažujeme aj nad pravidelnými on-line diskusiami s občanmi mesta,“ doplnil Dvonč.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Digitalizácia na pokračovanie

Digitalizácia na pokračovanie
To, či sociálne slabší majitelia televíznych antén dostanú pre prechod na digitálne pozemské televízne vysielanie (DVB-T) príspevok od štátu na kúpu set-top-boxov bude jasné v marci. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR čaká na vyjadrenie Európskej komisie. Podľa novely zákona o digitálnom vysielaní, ktorá platí od konca minulého roka, majú na príspevok na kúpu set-top-boxu nárok tí, ktorí preukážu, že sú poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevku k dávke a ktorí sú zároveň platitelia úhrady za služby verejnosti, alebo sú od platenia úhrad, tzv. koncesionárskych poplatkov, podľa zákona oslobodení alebo čiastočne oslobodení. "Podpora bude poskytnutá formou jednorazového nenávratného finančného príspevku v hodnote 20 eur, informoval ďalej agentúru SITA Lukáš Lučenič z odboru pre vzťahy s verejnosťou MDVRR SR. Keďže oproti schválenej schéme štátnej pomoci sa zmenil spôsob vyplatenia príspevku a namiesto poukážky chce štát sociálne slabým pomôcť pri prechode na DVB-T priamymi platbami, oznámilo ministerstvo dopravy túto zmenu Európskej komisii. V súčasnosti čaká na jej vyjadrenie, respektíve schválenie tejto zmeny. Po vyjadrení Európskej komisie, ktoré sa čaká začiatkom marca, vyhlási ministerstvo výzvu na predkladanie žiadostí o príspevok na kúpu set-top-boxu. "Formulár žiadosti bude k dispozícií na ministerstve dopravy a na obecných úradoch ako aj na internetovej stránke ministerstva dopravy. Skutočnosť, že ide o osobu v hmotnej núdzi potvrdí príslušný Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny priamo na formulár žiadosti," dodal v tlačovej správe Lučenič. Na digitálne vysielanie musíme prejsť do konca roku 2012. Prechod na DVB-T sa priamo dotkne tých, ktorí prijímajú signál cez klasickú televíznu anténu, teda nie tých, čo prijímajú signál cez satelit, majú káblovú televíziu alebo prijímajú televízny signál cez telekomunikačné siete (IPTV). Digitálne vysielanie im prinesie obraz v lepšej kvalite, bez známych snežení či šumu. Umožní tiež prijímať väčšie množstvo programov a v budúcnosti aj nové služby, aplikácie ako sú rozhlasové programy, superteletext, elektronický programový sprievodca, multimediálne služby a služby pre mobilný televízny príjem. Pokiaľ však majitelia televíznych antén nebudú mať v budúcnosti digitálny televízny prijímač alebo set-top-box, po roku 2012 nebudú môcť sledovať žiadnu televíznu stanicu. Najlacnejší set-top-box sa dá kúpiť už za približne 20 eur. Vybudovanie celej siete vysielačov DVB-T je naplánované do 30. júna. Podrobné informácie sú dostupné aj na webstránke kampane o prechode na DVB-T - http://www.digimedia.sk. Na otázky tiež počas pracovných dní od 9:00 do 16:00 odpovedia na bezplatnej telefonickej infolinke na čísle: 0800 168 500 a tiež písomne na e-mailovej adrese: info@digimedia.sk. Informačná kampaň sa vedie aj v spolupráci so starostami miest a obcí, regionálnymi médiami, objaví sa v televízii aj v rozhlase. Informácie by sa mali dostať do každej domácnosti. © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Návrh na odvolanie šéfa médií v Komárne sa stal jablkom sváru na mestskom zastupiteľstve. Primátor Anton Marek (nezávislý) predložil do programu zasadnutia návrh na odvolanie riaditeľa a vymenovanie nového riaditeľa spoločnosti Com-média s. r. o. Spoločnosť prevádzkuje mestskú televíziu a vydáva dvojtýždenník Komárňanské listy. Poslanci za Most-Híd a jeden nezávislý sa na protest nezúčastnili na hlasovaní. Hneď prvé riadne zastupiteľstvo po voľbách sa tak skončilo fiaskom. Poslancom za Most-Hí sa nepáči, že primátor návrh predložil bez prerokovania správy o hospodárení a činnosti spoločnosti Com-média. Nesúhlasia ani s nomináciou na nového riaditeľa. „V záujme zachovania apolitickosti mestských médií považujeme za nevhodné, aby túto funkciu zastával predseda miestnej organizácie SMK László Stubendek, menovanie ktorého nepodporujú ani žiadne odborné argumenty,“ uviedla pre agentúru SITA predsedníčka poslaneckého klubu Most-Híd Éva Hortai. Primátor zaslal médiám stanovisko, v ktorom poslancov za Most-Híd obviňuje z obštrukcií, ktorými znemožnili riadne fungovanie mestských orgánov a mesta. „Zabránili tomu, aby primátor a ostatní poslanci mohli konať v prospech mesta a v prospech svojich voličov. Tí, ktorí sa nezúčastnili na hlasovaní, sa vlastne vyjadrili, že nechcú spolupracovať s primátorom,“ vyhlásil Marek. V 25-člennom mestskom zastupiteľstve v Komárne má 11 kresiel Most-Híd, šesť poslancov má SMK a ôsmi sú nezávislí. Posledné riadne zasadnutie mestského zastupiteľstva bolo v septembri 2010. Odvtedy bolo jedno slávnostné a dve mimoriadne. Klub Mosta-Híd primátorovi navrhol, aby po neúspešnom riadnom zastupiteľstve, ktoré bolo 17. februára, zvolal do troch dní mimoriadne. Mesto totiž zatiaľ nemá schválený rozpočet a hospodári podľa rozpočtového provizória. Príjmy mesta Komárno budú v roku 2011 asi o 900 000 eur nižšie ako v roku 2010, informovala Hortai. Od rozpočtu pritom okrem iného závisí aj poskytnutie prvých dotácií športovým klubom mesta. „Ak sa tak nestane v dohľadnom čase, činnosť aj existencia jednotlivých klubov môže byť vážne ohrozená,“ poukazuje Hortai.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

21. 2. 2011

Na svätého Valentína zamrzne i kolo mlyna

Na svätého Valentína
zamrzne i kolo mlyna

Slovenská televízia rezignovala na údaje z PMT a bola vyradená zo samostatného panelu a zaradená medzi ostatné televízie.
Markíza lepšie, TV DOMA horšie.
JOJ veľmi zle a JOJ PLUS o chĺpok lepšie.
TA 3 horšie, nebol Matovič.
Markíza - 34.38 %
TV DOMA - 2.28 %
TV JOJ – 17.40 %
JOJ PLUS- 3.07 %
TA 3 - 1.88 %

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS
Novela tlačového zákona je po pripomienkovom konaní a mala by sa dostať na rokovanie vlády. "Návrh zákona bol v predchádzajúcich dňoch prerokovaný v Hospodárskej a sociálnej rade SR a v Legislatívnej rade vlády SR a 15. februára návrh zákona zaslali na Úrad vlády SR so žiadosťou o jeho zaradenie do programu rokovania vlády SR," informovala agentúru SITA hovorkyňa Ministerstva kultúry SR Eva Chudinová. Návrh úprav zákona o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve (tlačový zákon) sa dal pripomienkovať do 13. decembra 2010. Novela má podľa jej predkladateľa, ministerstva kultúry, odstrániť problémy platného tlačového zákona vyplývajúce z jeho vyše dvojročného uplatňovania v praxi. Návrh po pripomienkovom konaní počíta s tým, že by novela mala začať platiť od 1. júla, v pôvodnom návrhu to bol 1. jún. Podľa ministerstva kultúry ide o malú novelu tlačového zákona, ktorá okrem iného obmedzí právo na odpoveď pre verejného činiteľa, ak ide o skutkové tvrdenie súvisiace s výkonom jeho právomocí. Ako súkromným osobám ostáva verejným činiteľom toto právo zachované, čo je v súlade s Ústavou. Ministerstvo kultúry ako autor novely dostalo 73 pripomienok. Podľa hovorkyne rezortu však "pripomienky uplatnené v rámci medzirezortného pripomienkového konania, ktoré boli do návrhu zákona zapracované, zásadným spôsobom nezmenili pôvodne predkladaný návrh". Všetky sú prístupné na Portáli právnych predpisov - https://lt.justice.gov.sk/Material/MaterialDocuments.aspx?instEID=-1&matEID=3374&langEID=1. Novela zákona je predložená v súlade s Programovým vyhlásením vlády, v ktorom sa okrem iného konštatuje, že vláda prehodnotí uplatňovanie tlačového zákona a vykoná potrebné legislatívne zmeny, najmä zrušenie práva na odpoveď verejného činiteľa, informoval minister kultúry Daniel Krajcer vlani 11. novembra na tlačovej besede k návrhu novely tlačového zákona. "Vieme, že verejní činitelia alebo politici, hoci tvrdili, že si tieto práva nebudú uplatňovať, tak k tomu jednoducho dochádzalo...V medzinárodných dokumentoch, v rozhodnutiach Európskeho súdu pre ľudské práva je jasne zadefinované, že verejní činitelia majú tieto práva nižšie. Je to slobodné rozhodnutie každého, vrátane mňa, keď sa rozhodne vstúpiť do politiky, respektíve do verejného života, prijme takýto post, aby si bol vedomý toho, že jeho práva sú jednoducho nižšie ako práva bežných občanov," konštatoval počas predstavovania návrhu zmien tlačového zákona Krajcer. "Ďalší problém je ale oblasť, ktorá priamo nesúvisí s touto legislatívou - a to sú, bohužiaľ, niektoré rozhodnutia súdov," ktoré podľa Krajcera v niektorých kauzách rozhodovali o veľmi vysokých sankciách veľmi rýchlo. V zákone zostáva zachované právo na opravu aj právo na odpoveď. "Navrhovanou právnou úpravou bude možné právo na odpoveď uplatniť iba vo vzťahu k nepravdivému, neúplnému alebo pravdu skresľujúcemu skutkovému tvrdeniu, ktoré sa dotýka cti, dôstojnosti alebo súkromia fyzickej osoby, alebo názvu alebo dobrej povesti právnickej osoby a zamedzí sa možnosti súčasného uplatnenia práva na opravu a práva na odpoveď vo vzťahu k tomu istému nepravdivému skutkovému tvrdeniu," uvádza sa okrem iného v predkladacej správe k návrhu novely. Podľa návrhu vydavateľ periodickej tlače a tlačová agentúra nezodpovedajú za obsah informácie, ktorú poskytol orgán verejnej moci, ak je táto informácia uverejnená v pôvodnom znení a jej spracovaním pre uverejnenie nezmenili jej pôvodný obsah. Vypúšťa sa aj ustanovenie o tom, že ak vydavateľ periodickej tlače alebo tlačová agentúra neuverejnia opravu, odpoveď alebo dodatočné oznámenie vôbec, alebo ak nedodržia niektorú z podmienok na ich uverejnenie, má osoba, ktorá o to požiadala, právo na primeranú peňažnú náhradu od 1 660 eur (50 000 Sk) do 4 980 eur (150 000 Sk). V oblasti práva na opravu, odpoveď a dodatočné oznámenie sa zavádza možnosť zverejňovať opravu, odpoveď a dodatočné oznámenie aj na mieste vo vydaní periodickej tlače alebo v agentúrnom spravodajstve, ktoré vydavateľ alebo tlačová agentúra vopred vyhradí, zreteľne označí a odlíši od ostatného obsahu za účelom pravidelného uverejňovania opráv, odpovedí a dodatočných oznámení. Medzi mnohými zmenami sa navrhuje taktiež spresnenie úpravy ochrany zdroja a obsahu informácií. Vydavatelia a a tlačové agentúry musia o zdroji informácii mlčať, až kým ich povinnosti mlčanlivosti nezbaví samotná osoba, ktorá informáciu poskytla. Po jej smrti toto právo prechádza na jej blízke osoby. Navrhovaná úprava rieši situáciu, ak blízke osoby nedokážu v tejto otázke dospieť k zhode. Ak čo len jedna z nich neudelí súhlas na oslobodenie od povinnosti mlčanlivosti, súhlas nie je platný.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

20. 2. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Populárny seriál Dva a pol chlapa (2003), v ktorom hrá hlavnú úlohu problémový herec Charlie Sheen, začnú opäť nakrúcať 28. februára. Nemenovaný zdroj to potvrdil magazínu Hollywood Reporter. Sitcom americkej televízie CBS nenakrúcali od 28. januára, kedy Sheen nastúpil na liečenie. Len deň predtým ho hospitalizovali v Los Angeles pre údajné bolesti brucha. Hercov hovorca to pripísal dlhoročným problémom s brušnou herniou, podľa susedov sa ale v hercovom dome divoko "žúrovalo" asi 36 hodín a spoločnosť mu robilo minimálne päť žien. Počas prestávky v nakrúcaní adresoval Sheen tvorcom seriálu zopár nelichotivých poznámok. Napríklad v pondelkovej The Dan Patrick Show uviedol, že na pľac sa už chcel vrátiť, no predstavitelia televízie CBS a spoločnosti Warner Bros. mu to neumožnili. "Búchal som na dvere, ale nikto ma nepustil dnu. Povedali mi 'Keď budeš pripravený, my budeme pripravení'. Ja som pripravený bol, vrátil som sa, ale oni tam neboli. Neviem, čo na to povedať," vyhlásil v rozhovore Sheen. Pár dní predtým bejzbalovému tímu UCLA vysvetľoval, aký nebezpečný je crack. V stredu v The Dan Patrick Show povedal, že na pľac sa vráti 1. marca, pretože má podpísanú zmluvu na dva roky. Portál TMZ.com nedávno priniesol informáciu, že Sheen nemá v zmluve s tvorcami sitcomu klauzulu, na základe ktorej by ho mohli vyhodiť pre nevhodné správanie. Štyridsaťpäťročný herec v seriáli Dva a pol chlapa stvárňuje postavu slobodného štyridsiatnika Charlieho, ktorý sa živí ako tvorca reklamných zvučiek. Za svoj výkon získal štyri nominácie na cenu Emmy a dve na Zlatý glóbus. Herec, ktorý je známy aj z filmov Čata (1986), Wall Street (1987), Mladé pušky (1988) či Horúce strely (1991) a jeho pokračovania, berie za jednu časť Dva a pol chlapa honorár 1,25 milióna dolárov (v prepočte približne 921 000 eur). To znamená, že je v súčasnosti najlepšie plateným seriálovým hercom na svete. Traja tureckí novinári spojení s opozíciou čelia obvineniu z údajnej prípravy protivládneho prevratu, uviedla v piatok turecká agentúra Anatolia. Všetci traja patrili podľa agentúry k populárnej internetovej stránke odatv.com. V pondelok vtrhla do kancelárií pracovníkov internetovej stránky polícia a všetkých štyroch redaktorov vrátane jej zakladateľa zatkla. Soner Yalcin, zakladateľ stránky a autor viacerých kníh, je zanieteným kritikom vlády. Na základe podobného obvinenia už stoja pred súdom viacerí novinári, akademici, vojaci, politici a aktivisti. USA uviedli v stredu, že prípad pozorne sledujú a vyjadrili vážne obavy o slobodu médií v Turecku. Turecká opozícia a niektoré médiá zatknutie novinárov kritizovali a uviedli, že vláda sa týmito krokmi snaží potlačiť iný názor, čo vládna Strana spravodlivosti a rozvoja premiéra Recepa Tayyipa Erdogana s islamskými koreňmi odmietla. Iránske úrady prepustili dvoch nemeckých novinárov, ktorých zatkli v októbri, keď robili rozhovor so synom ženy odsúdenej na trest smrti ukameňovaním. Súd udelil Nemcom pokutu 50 000 dolárov každému za ohrozenie národnej bezpečnosti, čím umožnil ich prepustenie. Súd pôvodne odsúdil Marcusa Hellwiga a Jensa Kocha na 20 mesiacov väzenia, tento rozsudok v sobotu zmenil na pokutu. Do Teheránu ešte v sobotu cestuje nemecký minister zahraničia Guido Westerwelle. Obaja Nemci sú momentálne pod ochranou nemeckého veľvyslanectva. Dvoch nemeckých novinárov zatkli, keď robili rozhovor so synom a právnikom Sakíni Mohammadíovej-Aštiáníovej odsúdenej na trest smrti ukameňovaním. Novinárov, ktorí prišli do Iránu na turistické víza, zadržali začiatkom októbra. Keďže neboli akreditovaní ako žurnalisti, podľa iránskych úradov nemali právo vykonávať novinársku činnosť. Ženu medzičasom prepustili. Dvaja nemeckí novinári, ktorých zatkli a v sobotu prepustili iránske úrady, pricestovali v nedeľu domov do Nemecka. Iránsky súd pôvodne odsúdil Marcusa Hellwiga a Jensa Kocha na 20 mesiacov väzenia, tento rozsudok v sobotu zmenil na pokutu 50 000 dolárov pre každého za ohrozenie národnej bezpečnosti. Nemecký minister zahraničia Guido Westerwelle včera cestoval do Teheránu, aby osobne priviezol novinárov domov. Počas jeho krátkej návštevy sa stihol stretnúť s iránskym prezidentom Mahmúdom Ahmadínedžádom a ministrom zahraničia Alím Akbarom Sálehím. Potešenie nad prepustením Nemcov vyjadrila aj nemecká kancelárka Angela Merkelová. Dvoch nemeckých novinárov zatkli pred vyše štyrmi mesiacmi, keď robili rozhovor so synom a právnikom Sakíni Mohammadíovej-Aštiáníovej odsúdenej na trest smrti ukameňovaním. Novinári prišli do Iránu na turistické víza. Keďže neboli akreditovaní ako žurnalisti, podľa iránskych úradov nemali právo vykonávať novinársku činnosť.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TO JE TV !

TO JE TV !

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA
Koaličná kríza je zatiaľ zažehnaná. Traja "Obyčajní ľudia" zostali v klube SaS. Smeruje doň aj Martin Chren, ktorý odchádza z postu štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva. Čo je za tým? Aj o tom budú diskutovať hostia relácie O 5 minút 12, ktorú STV odvysiela v nedeľu 20. februára 2011 od 11.55 h na Jednotke. Pozvanie prijali predseda poslaneckého klubu SaS Jozef Kollár a podpredseda Smeru-SD Marek Maďarič. Príbeh o dvojakom občianstve sa opäť zamotáva. Návrh medzivládnej zmluvy medzi Slovenskom a Maďarskom je len v pracovnej verzii a už vyvolal problémy. Moderátor Radovan Slobodník MEDZI 4 OČAMI vyspovedá podpredsedu NR SR Pavla Hrušovského. Hosťami Zlatice Puškárovej v relácii Na telo v nedeľu 20. februára 2011 budú: minister financií a podpredseda SDKÚ-DS Ivan Mikloš a podpredseda Smeru-SD Peter Kažimír. Témami sú Rast cien, životná úroveň a navrhované protiopatrenia ,Privatizácia teplární a zlaté padáky v štátnych podnikoch a Zhody a odlišnosti v prístupe k bankám. Pozvanie do diskusnej relácie V politike, ktorú televízia TA3 odvysiela v nedeľu 20. februára o 19.55 h, prijali Jozef Kollár a Dušan Čaplovič. Moderátorka Ľuba Oravová sa v diskusii s Jozefom Kollárom, predsedom poslaneckého klubu SAS a Dušanom Čaplovičom, podpredsedom SMERU-SD bude venovať otázkam týkajúcim sa situácie v SaS a koalícii po odchode I. Matoviča, ďalšieho fungovania koalície a reakcie opozície. Otvorí aj tému zlatých padákov v štátnych podnikoch či privatizáciu teplární.