DALITO!

12. 2. 2011

Art Film Fest News

Art Film Fest News
Devätnásty ročník Art Film Festu sa uskutoční 17. až 25. júna v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne. Aj tento rok budú dominantami festivalového programu dve súťažné sekcie Medzinárodná súťaž hraných filmov a Medzinárodná súťaž krátkych filmov. Do obidvoch môžu od konca januára vlastníci premietacích práv posielať svoje prihlášky, ktorých formulár je dostupný na webovej stránke festivalu www.artfilmfest.sk. Uzávierka pre Medzinárodnú súťaž hraných filmov a nesúťažné sekcie je 15. apríla, pre sekciu krátkych filmov už 31. marca. Aj tento rok sa môžu študenti slovenských vysokých umeleckých škôl zapojiť do verejnej súťaže o ideový vizuál Art Film Festu. Kreatívne návrhy je možné posielať do 15. marca. Minulý rok sa do súťaže zapojilo 20 subjektov s viac než 40 návrhmi. Víťazom sa stal Adrián Juráček z Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Agentúru SITA informovala Zuzana Čižmáriková z agentúry Forza.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

11. 2. 2011

Zomrela Peggy Rea

Zomrela Peggy Rea
Herečka Peggy Rea zomrela vo veku 89 rokov na zlyhanie srdca. Podľa informácií magazínu Hollywood Reporter skonala 5. februára v jej dome v Los Angeles. Slovenskí diváci ju môžu poznať najmä ako Ivy Baker zo seriálu Krok za krokom (1991 - 1998). Dlhá kariéra herečky začala v 50. rokoch 20. storočia v populárnom seriáli I Love Lucy (1951 - 1957). V 60. rokoch účinkovala v seriáloch ako Dr. Kildare (1961 - 1966), Mission Impossible (1966 - 1973) a The Red Skelton Show (1951 - 1971). O dekádu neskôr stvárnila Rose Burton v americkom seriálovom hite The Waltons (1972 - 1981) a na prelome 80. rokov si zahrala postavu Lulu Hogg v The Dukes of Hazzard (1979 - 1985). Aj napriek tomu, že jej kariéra sa rozbehla až po štyridsiatke, herečka nakrúcala až do svojej sedemdesiatky. V posledných rokoch účinkovala v seriáloch Krok za krokom (1991 - 1988) a Grace v jednom kole (1993 - 1998).
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané

World Press Photo za rok 2010

World Press Photo za rok 2010
V prestížnej súťaži World Press Photo získala hlavnú cenu fotografia mladej Afganky Bibi Aishe, ktorej jej manžel za útek z domu odrezal uši a nos. Autorkou snímky je Juhoafričanka Jodi Bieber. Víťaznú fotografiu, ktorá triumfovala aj v kategórii Portréty, prvýkrát uverejnili na titulke časopisu Time 1. augusta 2010. Bieber za víťazstvo získa odmenu vo výške 10-tisíc eur, ktorú si prevezme 7. mája na slávnostnom ceremoniáli v Amsterdame. "Toto môže byť jedna z fotografií, a takých môžeme vidieť za život možno iba desať, o ktorých keď niekto povie 'vieš, ten obrázok s tým dievčaťom', presne viete, o ktorom je reč," uviedol predseda poroty David Burnett. Po zisku týchto dvoch cien ich má Jodi Bieber v rámci World Press Photo na konte už celkovo osem. Bibi Aisha sa musela ešte pred dovŕšením 18 rokov vydať za jedného z členov Talibanu, pretože to tak dohodol jej otec. Jej manžel sa k nej správal ako k otrokyni a preto sa po dvoch rokoch rozhodla utiecť a vrátila sa do domu svojich rodičov. Keď to zistili členovia Talibanu, obvinili ju zo zneuctenia manžela aj svojej rodiny a následne rozkázali jej manželovi, aby jej odrezal uši aj nos. Potom ju nechali v horách, kde mala umrieť. Tam ju však našli príslušníci americkej armády, ktorí jej poskytli prvú pomoc, previezli ju do tábora a neskôr do USA. Tam sa podrobila plastickej operácii. Do súťaže World Press Photo sa tento rok prihlásilo celkovo 5847 fotografov zo 125 krajín, ktorí poslali rekordných 108 059 snímok. Okrem hlavnej ceny rozhodovala porota aj o víťazoch v deviatich kategóriách ako napríklad Šport, Príroda, Aktualita alebo Reportáž. © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Marta, to je výzva !

Marta, to je výzva !
Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) mení moderátorov diskusných relácií Slovenskej televízie (STV), moderovať budú už len interní zamestnanci. "V rámci racionalizačných opatrení v Hlavnej redakcii spravodajstva a publicistiky STV sme preorganizovali pozície moderátorov diskusných programov Hlavnej redakcie Spravodajstva a publicistiky STV," informovala tlačovú agentúru SITA Alexandra Štullerová Koreňová z oddelenia vzťahov s verejnosťou RTVS. Podľa Anny Sámelovej, riaditeľky centra spravodajstva SRo a poverenej šéfredaktorky Hlavnej redakcie spravodajstva a publicistiky STV, je tento krok dlhšie pripravený a jeho dôvodom je rozhodnutie, že diskusné relácie STV nebudú moderovať externí spolupracovníci televízie, ale iba jej interní zamestnanci. Správy a komentáre budú moderovať tak ako doteraz Marta Jančkárová a Maroš Stano. Moderátorom nedeľnej diskusie O 5 minút 12 ostáva Radovan Slobodník a pridá sa k nemu Marta Jančkárová. Moderátormi Večer na tému sú Marta Jančkárová, Maroš Stano a Radovan Slobodník, doteraz túto reláciu moderovali externí moderátori. "Na pozíciách moderátorov Správ, hlavných Správ a Slovenska Dnes nemeníme nič," dodáva sa v tlačovej správe RTVS.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Neúspešný kandidát na člena Rady Rozhlasu a televízie Slovenska Rastislav Blaško napadne štvrtkové hlasovanie o členoch rady na Ústavnom súde SR. Blaško chce dať takto prešetriť ústavnosť hlasovania o členoch rady, ktoré bolo v parlamente verejné. Občianske združenie SLOVAK TRADEMARK a kandidát na člena RTVS Rastislav Blaško preto napadnú výsledok hlasovania o členoch Rady RTVS, ktorý považujú za útok na ústavnosť Slovenskej republiky. "Je právom každého kandidáta, aby sa o personálnej voľbe hlasovalo v tajnom hlasovaní. Verejné hlasovanie porušilo princípy demokracie a práva na tajnú voľbu v personálnych otázkach," uviedol vo vyhlásení Blaško. Štvrtkovú voľbu členov Rady Rozhlasu a televízie (RTVS) v parlamente spochybnila Renáta Zmajkovičová zo Smeru-SD. Poslanec László Nagy (Most-Híd), ktorého manželka Ildikó Nagyová sa vo voľbe stala členkou rady, podľa Zmajkovičovej „porušil článok štyri ústavného zákona, že uprednostnil osobný záujem pred záujmom verejným“. Ako tvrdí, mal oznámiť osobný záujem na veci. „Predpokladám, že premiérka Iveta Radičová, ktorá odmieta rodinkárstvo, zaujme stanovisko,“ dodala. Poslanec Nagy pripúšťa, že urobil chybu. „Ja som naozaj neohlásil rodinný vzťah ku kandidátke Ildikó Nagy, ale jednoducho som zabudol na to a musím povedať, že nikto ma neupozornil a sám som si neuvedomil, že to mám urobiť,“ zareagoval pred novinármi Nagy. Ako podotkol, takáto prax nie je v slovenskom parlamente zavedená a nepamätá si, že by niekto v posledných rokoch oznámil takýto rodinný vzťah. Podľa Nagya v prípade jeho manželky nejde o neznámu osobu a poslanci vedia, že sú manželmi. Ako skonštatoval, jeho manželka pracuje v médiách dlhé roky a zastávala pomerne významné funkcie. „Z môjho ani jej hľadiska nešlo o nejaké účelové zatajovanie, lebo čo je verejne známe, nejde zatajovať,“ obhajuje sa Nagy. Poslanec nevie, aké právne či iné následky by neoznámenie kandidatúry manželky na členku Rady RTVS a jej zvolenie mohlo mať. „Aj keby som túto skutočnosť ohlásil, aj v tomto prípade by som mal povinnosť hlasovať, to ma nevylučuje zo samotného hlasovania,“ dodal.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zaznamenali ste kvalitatívny posun k lepšiemu v spravodajstve ?

Zaznamenali ste kvalitatívny posun
k lepšiemu v spravodajstve ?
Situácia v Rozhlase a televízii Slovenska je kritická a bez pomoci štátu sa nebude dať riešiť, na dnešnom brífingu to uviedla novozvolená generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková. "Situácia je naozaj vážna, akútne hrozí tá exekúcia z kauzy Omega plus ... a hrozí veľmi rýchlo. To znamená, že mohla by potenciálne zablokovať napríklad výrobu alebo bežný chod inštitúcie a týka sa to už nielen zložky Slovenskej televízie, ale aj Slovenského rozhlasu a tam bude treba veľmi rýchlo konať," povedala médiám. V januári Zemková informovala, že exekúcia zo sporu s Omega plus je vo výške 5,918 milióna eur. Vedenie RTVS preto aktuálne pripravuje viacero stretnutí s ministrom financií Ivanom Miklošom (SDKÚ-DS) a ministrom kultúry Danielom Krajcerom (SaS). Musí sa tiež veľmi rýchlo stretnúť s Radou RTVS a dohodnúť sa na niektorých strategických postupoch. Zemková verí, že predseda Národnej rady SR Richard Sulík (SaS) zvolá prvé zasadnutie rady čo najskôr. "Nevznikli sme na zelenej lúke. Prevzali sme veľa dobrých vecí, ale veľké množstvo veľmi zlých vecí. Ten dlh je k dnešnému dňu 18 miliónov eur a strata, ktorá sa prejavuje v nedostatočnosti napríklad technologickej, technickej aj ľudsko-zdrojovej dosahuje 43 miliónov eur a nie sú tam ešte započítané straty dcérskych spoločností," konkretizovala aktuálnu finančnú situáciu RTVS Zemková. Historicky prvá šéfka RTVS avizovala, že rozpočet RTVS predloží Rade RTVS hneď ako bude pripravený. Kým ho rada neschváli, je RTVS v rozpočtovom provizóriu. Zo začiatku podľa Zemkovej nebude rozpočet vyrovnaný. Bude to krízový rozpočet "vzhľadom k tomu, že bude treba riešiť viacero vecí, ktoré Rozhlas a televízia Slovenska zdedila po bývalých organizáciách ... a predpokladám, že do polroka by malo byť absolútne jasné, že či štát tejto inštitúcii pomôže s riešením dlhovej služby a strát alebo sa s tým táto inštitúcia bude trápiť dvadsať rokov". Bez pomoci štátu sa ekonomická situácia RTVS nedá riešiť, "ten dlh je tak vysoký a tá strata je tak vysoká, že sa to určite nedá," zdôraznila na brífingu Zemková. Podľa nej sa v RTVS bude prepúšťať. Po dvoch rokoch základnej reštrukturalizácie a revitalizácie by systém mal mať 1200 zamestnancov, tvrdí. Pritom teraz ich je v RTVS približne 1600. To ako bude RTVS financované, zatiaľ podľa Zemkovej jasné nie. Nevie, či sa úhrady za vysielanie, tzv. koncesie zrušia. Ako povedala, "zatiaľ počítame s alternatívou, že prejdeme na štátny rozpočet, vtedy bude treba inštitúciu riadiť iným spôsobom a prispôsobiť tomu aj tvorbu rozpočtu". Súčasné trojzložkové financovanie - koncesie, reklama a zmluva so štátom, "je klasický model v rámci Európy, ale budeme sa vedieť prispôsobiť aj inému". Prechod na financovanie zo štátneho rozpočtu má podľa Zemkovej svoje pozitíva aj negatíva. Zemková sa pripravuje na diskusiu o odstránení reklamy z STV. Avšak myslí si, že RTVS by mala mať minimálne množstvo reklamy na propagáciu vlastných programov, aktivít, či na prezentáciu neziskových a charitatívnych projektov. V priebehu tohto roka chce zrušiť takmer všetky dcérske spoločnosti. To, či ostane dcérska spoločnosť na výber úhrad - Rozhlasová a televízna spoločnosť s.r.o., bude jasné po tom, keď bude známe, či sa zrušia koncesie alebo nie. Zatiaľ musí existovať zo zákona, ak by sa novelizoval, dalo by sa to robiť aj priamo v rámci RTVS. Dcérske spoločnosti na reklamu sú dve - pre televíziu a rozhlas, tu šéfka RTVS rozmýšľa nad fúziou do jednej. Sídlom RTVS je od 1. januára obrátená pyramída Slovenského rozhlasu na Mýtnej ulici 1 v Bratislave. Centrálne riadenia a administratíva by mali byť práve v obrátenej pyramíde, výroba ostane zatiaľ v súčasných priestoroch STV. Miloslava Zemková pripomenula, že RTVS zdedila po STV a SRo a regionálne štúdiá v Banskej Bystrici a v Košiciach a aj tie by sa mali postupne zlúčiť a dotkne sa to aj ich sídiel. Jednoduché presťahovanie výroby televízie a ani rozhlasu nie je možné, napríklad v sídle rozhlasu je koncertná sála s najväčším organom v strednej Európe. Preto treba hľadať kompromisné riešenie, alebo "potom otvoriť znova otázku a myslím si, že legitímnu otázku výstavby nového centra," povedala Zemková a dodala, že sa neuzatvára "pred akýmkoľvek logickým a moderným riešením". Časové horizonty sťahovania z Mlynskej doliny sú otvorené, no v apríli sa vo výškovej budove STV v Mlynskej doline uskutoční protipožiarna kontrola, upozornila Zemková. Obáva sa, že z nej hrozia veľmi vysoké pokuty. "Pokiaľ nezačneme konať, to znamená aspoň administratívu sťahovať do sídla RTVS, tak myslím, že sa nám ani nepodarí túto pokutu tentokrát uhrať". Miloslava Zemková svoj tím zatiaľ nechcela bližšie konkretizovať. Mená riaditeľov chce oznámiť na prvom zasadnutí Rady RTVS, ktoré by podľa nej mal predseda Národnej rady SR Richard Sulík (SaS) zvolať čo najskôr. Spoluprácu jej ponúkli dvaja protikandidáti z voľby, nechcela však zatiaľ uviesť ktorí, vylúčila Jaroslava Rezníka a Jána Füleho. Miloslava Zemková verí, že diváci už zaznamenali kvalitatívny posun k lepšiemu v spravodajstve. Celkový program sa však podľa nej bude meniť dlhšie. S ďalšími zmenami počíta od septembra. Zdôraznila, že televízia sa nedá meniť tak rýchlo ako rozhlas, výroba je oveľa náročnejšia. Sľúbila, že programy ako Drišľakoviny sa upravia, bude sa s nimi niečo robiť. RTVS je však v situácii, že nemôže okamžite začať riešiť program, nemôže konkurovať súkromným televíziám, povedala generálna riaditeľka RTVS. Ako dodala, Trojka sa po majstrovstvách v hokeji pozastaví - pre finančnú situáciu možno na dva až tri roky, počíta však s jej obnovou.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
„Ak by naozaj išlo o záujem voličov, netreba mať žiadne pochybnosti o tom, že pravicové strany by sa pred voľbami predbiehali, ktorá navrhne viac verejných volieb a Richard Sulík by pichal na bilbordoch spermiám do papuliek volebné lístky s vlastnoručným podpisom.“ Branislav Ondruš

"Komu sa nepáči, môže ísť do súkromnej sféry. Ten, ktorý tam bol doteraz, mal šesťnásobok a pozrite sa, kam televíziu doviedol. Keď sa chcú ukázať schopní manažéri, nech je to pre nich výzva. Veď ten, kto zachráni STV, bude možno po budúcich voľbách ministrom kultúry." Július Brocka

„Zákon hovorí, že osoba, ktorá zastáva funkciu generálneho riaditeľa nemôže zároveň pracovať v tejto inštitúcii na inom pracovnom mieste. V praxi to znamená, že generálny riaditeľ nemôže byť zároveň napríklad kameraman, reportér alebo pracovník vrátnice. Taktiež nemôže mať napríklad obchodný vzťah s inštitúciou RTVS ako zástupca nejakej súkromnej spoločnosti a podobne.“ Beáta Skyvová

" Poslanec Národnej rady SR Ondrej Dostál sa dnes v hlavnom spravodajstve TV Markíza z nám neznámych dôvodov v reakcii na svoju výstižnú charakteristiku bývalým generálnym prokurátorom Dobroslavom Trnkom oprel o meno predsedu SNS Jána Slotu, keď na otázku novinára reagoval v zmysle „Keby sa takto vyjadril opitý predseda SNS...“ Na Slovensku sa už stalo štandardom, že keď sa potrebuje bezvýznamný človek vidieť večer v televízii, opiera sa v akejkoľvek i nelogickej súvislosti o meno Jána Slotu, ktoré je najlepšou vstupnou bránou do pozornosti médií. Ondrej Dostál je navyše aj typ nekonvenčného človeka, ktorý sa v minulosti zviditeľnil len nepodloženou kritikou Jána Slotu a neúnavným podávaním trestných oznámení na jeho osobu takmer aj za to, že dýcha. Vďaka tomu sa dostal i na kandidátku maďarskej strany Híd a neskôr nešťastne i do parlamentu. Dá sa pochopiť, že Ondrej Dostál prezentuje svoju výchovu a kultúru vyjadrovania tak, ako mu to dovoľuje výška inteligencie - urážkami, dá sa pochopiť aj to, že poslanec bez výsledkov práce sa nejako potrebuje zviditeľniť. Ale to ešte neznamená, že môže urážať ústavného činiteľa, a určite nie predsedu národnej strany, ktorý v politike pôsobí viac než 20 rokov a výsledkov v prospech slovenskej štátnosti i politických skúseností má podstatne viac, než pán Dostál doma skladuje kópií podaných trestných oznámení na kohokoľvek a za čokoľvek. Dôrazne vyzývame Ondreja Dostála, aby sa predsedovi SNS Jánovi Slotovi za svoj dnešný výrok na jeho adresu neodkladne ospravedlnil. Predseda SNS Ján Slota inak využije všetky zákonné možnosti na ochranu svojho mena. " Jana Benková, hovorkyňa SNS

„ Orientácia na webe je výrazne zjednodušená, aj keď konzervatívnym návštevníkom asi spôsobí prekvapenie. Neskôr plánujeme prepojenie na digitálny archív, ktorý umožní prehľadávať dokumenty v archíve Slovenského rozhlasu“ Robert Oravec, riaditeľ sekcie techniky , Slovenský rozhlas

„Nebudem sa k tomu vyjadrovať, nezaťahujte ma do týchto hier.“ Martin Chren

„ Neexistuje žiaden lobing." Jozef Viskupič

“ Podľa nás nejde o retroaktivitu ,lebo novela zasahuje iba do minulosti a vôbec sa netýka budúcnosti.” Slavomíra Sélešová , hovorkyňa Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR

„ Nie. Mamina ma naučila, že tak sa nerozpráva. A že som Kaliňáka označil za čuráka? V Trnave čurák znamená vychcanec, to nie je nič také strašné a vulgárne. Že to média prezentovali inak, s tým nič nenarobím. Pritom keby ste mohli potajomky stráviť aspoň chvíľku s poslancami ako Jarjabek, to by ste videli, čo je to skutočná vulgárnosť. Každé druhé slovo je tá najoplzlejšia nadávka. Jarjabek a Slota sú v tomto klasa, extratrieda. A mne pripadne nálepka vulgárneho človeka? To snáď nie. Poviem vám jednu situáciu z našej dovolenky v Turecku. Staršia dcérka Rebeka vzala mladšej Klárke korálky na ruku. Povedal som jej: „Ty Anča, vrátiš jej to?“ Jasné, pre mňa je to nadávka na nevychovanú ženskú, nič viac, nič menej. To, že som vulgárny, je len klišé, klasické nadávky nepoužívam. Počul som však aj väčšie klišé – vraj akých odborníkov by som ešte chcel osloviť do politiky, keď tí najväčší a najlepší v nej už sú. „ Igor Matovič

"Áno, dohrával som súboj pri mantineli, ale nemyslím si, že to bol ostrý zákrok. Jednoducho mu praskla ruka. Bol z toho nervózny, a tak povedal, čo povedal. Je to však jeho vec a ja na to nič nezmením. Jeho problém. Nie som zákerný hráč a podľa mňa to nebol vôbec ani faul. Veď napokon, keby áno, tak rozhodca zapíska, a to stál meter od nás. Navyše na trestnú lavicu šiel Šatan, keďže ma následne udrel päsťou. Také veci k hokeji patria, ja som len dohrával súboj. Mohol tak spraviť aj on a ruku by zlomil mne. Taký je hokej." Petr Čáslava

„Týmto vyhlásením prekročil veľmi krehkú hranicu, za ktorou sa už nedá akceptovať jeho obvyklý populizmus, a týmto hlboko urazil svojich kolegov vrátane mňa. Preto ho vyzývam, aby sa verejne ospravedlnil a odvolal svoje neuvážené výroky.“ Natália Blahová o Matovičovi

Ale budú RADIO HEAD AWARDS !

Ale budú RADIO HEAD AWARDS !

Práva na výrobu signálu a prenosy zo stretnutí medzinárodného hokejového turnaja Slovakia Cup 2011, ktorý sa v piatok a v sobotu (11. a 12. februára 2011) uskutoční na bratislavskom Zimnom štadióne Ondreja Nepelu v Bratislave, napokon získala športová televízia Sport1. Informoval o tom riaditeľ Marketingu Slovenského zväzu ľadového hokeja Martin Ryba. "Slovenská televízia na našu ponuku nezareagovala. Ponúkli sme jej prenosy zo Slovakia Cup aj všetky prípravné súboje slovenskej reprezentácie pred majstrovstvami sveta, nechceli sme za to ani euro. RTVS by zaplatila iba výrobné náklady a poskytla nám reklamný priestor, takáto ponuka pre nich však nebola zaujímavá," povedal Martin Ryba a pokračoval: "Dohodli sme sa teda so spoločnosťou Sport1, ktorá odvysiela súboje zo Slovakia Cupu."

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

10. 2. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Sídlom bulharského denníka Galeria v Sofii otriasol vo štvrtok ráno výbuch. Ako informoval policajný šéf Valerij Jordanov, explózia poškodila okná kancelárií a autá, nikoho však nezranila. Nálož vybuchla pred budovou denníka, ktorý v poslednej dobe zverejnil citlivé informácie vrátane telefonických nahrávok rozhovorov medzi politikmi. Zverejnené nahrávky obsahovali kompromitujúce telefonáty viacerých politikov vrátane premiéra Bojka Borisova. Šéfredaktorka Kristina Patraškovová pokladá útok za "politické zastrašovanie".
V stredu počas nakrúcania jedného z dielov seriálu NCIS - Námorný vyšetrovací úrad (2003) zrazilo jedného z členov bezpečnostnej služby auto. Päťdesiatdvaročný ochrankár utrpel vážne poranenia, ktorým neskôr podľahol. Televízna spoločnosť CBS pre tento tragický incident, ktorý sa stal v kalifornskom meste Santa Clarita, pozastavila nakrúcanie a spolupracuje s políciou na jeho vyšetrení. Nehodu spôsobili bližšie nešpecifikované zdravotné problémy 60-ročného šoféra vanu, ktorý následne náhle zmenil smer jazdy a zrazil nemenovaného ochrankára. Toho okamžite previezli do miestnej nemocnice, lekárom sa však jeho život nepodarilo zachrániť. Štáb populárneho seriálu vydal oficiálne vyhlásenie, v ktorom prejavil sústrasť rodine zosnulého.

Najväčší maďarský denník Népszabadság dal vo štvrtok podnet na ústavný súd, aby preskúmal, či niektoré časti nového mediálneho zákona nie sú v rozpore s ústavou a inými zákonmi. "Zamestnanecký zväz Népszabadságu dal tento kontroverzný zákon pred ústavný súd, keďže niektoré jeho ustanovenia sú pre printové médiá zničujúce," píše sa vo vyhlásení na internetovej stránke denníka. Népszabadság podal sťažnosť na 16 článkov mediálneho zákona. Okrem iných kritizuje napríklad "nejasnú definíciu produktov médií", kompetencie nového úradu na dohľad nad médiami ako aj "nelegálnosť pokút". "Tieto body môžu viesť k porušeniu ústavného práva na slobodu slova a prejavu," píše Népszabadság. Maďarsko v najbližších dňoch predloží Bruselu návrhy zmien v novom mediálnom zákone, ktoré budú zamerané na tri sporné okruhy. Podľa EÚ totiž norma nie je v súlade s legislatívou Európskej únie. Hlavné výhrady EÚ sa týkajú vyžadovania vyváženého mediálneho spravodajstva od všetkých maďarských médií. Zákon porušuje normy EÚ aj v tom, že sa vzťahuje aj na subjekty so sídlom v iných členských štátoch Európskej únie. Mediálny zákon začal platiť 1. januára tohto roku. Na jeho základe vznikne nový Národný mediálny a komunikačný úrad obsadený prevažne členmi vládnej strany Fidesz premiéra Viktora Orbána. Úrad bude dohliadať na všetky tlačové, elektronické a internetové médiá. Porušovateľom zákona bude hroziť pokuta do výšky 200 miliónov forintov (727 000 eur), čo môže byť pre niektoré médiá likvidačné. Týmto spôsobom sa má trestať "nevyvážené spravodajstvo", čo však v zákone nie je presne definované.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Nie, Marek, RSTV bude Carnibona

Nie, Marek, RSTV bude Carnibona
Zvolením Miloslavy Zemkovej za generálnu riaditeľku Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) sa podľa exministra kultúry Mareka Maďariča (Smer-SD) potvrdilo, že vládna koalícia mala od začiatku na túto funkciu svojho politického kandidáta. "Je to pani Zemková a bude samozrejme vo svojom konaní zaviazaná koaličným poslaneckým hlasom," reagoval na výsledky dnešného druhého kola voľby šéfa RTVS. Zemková v nej získala 80 hlasov, pričom koalícia má len 79 poslancov. Podľa Maďariča však za ňu určite nehlasoval nikto zo Smeru-SD. "My sme ako v prvej, tak aj v druhej voľbe nehlasovali. Tým sme chceli dať najavo, že považujeme dávanie hlasov za zbytočné, keďže ten výsledok bol dopredu jasný," zdôraznil exminister. Všetky projekty uchádzačov na post šéfa RTVS mali podľa neho jednu zásadnú chybu, za ktorú ale nemôžu samotní kandidáti, a tým je nevyjasnené financovanie zlúčeného verejnoprávneho média. "Je to jeden veľký otáznik a nezávidím pani riaditeľke Zemkovej, ani z toho hľadiska, že je politickou riaditeľkou, ani z toho hľadiska, že dnes vôbec nevie, ako bude toto médium financované," dodal Maďarič.

Copyright © TASR 2011

AVE SLAVA

AVE SLAVA
Poslanci si vybrali do čela Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) najvhodnejšieho kandidáta, myslí si minister kultúry Daniel Krajcer. Doterajšiu dočasnú riaditeľku RTVS Miloslavu Zemkovú dnes poslanci Národnej rady SR zvolili 80 hlasmi za historicky prvú šéfku RTVS. Krajcer pripomenul, že Zemkovú označil za svojho favorita ešte pred voľbou. Zemkovú považuje “za človeka, ktorý už v minulosti dokázal veľmi účinne odolávať politickým tlakom a preukázal aj svoje manažérske schopnosti.“ Ako ďalej uviedol Krajcer, zvolením vedenia RTVS - generálnej riaditeľky a deväťčlennej Rady RTVS “úspešne pokračuje reforma verejnoprávnych médií.“ Medzi prvé, čo by mala Zemková podľa Krajcera urobiť, patrí konsolidácia RTVS. Zvolenie jej na to výrazne rozširuje kompetencie. Popri ekonomickej a programovej konsolidácii bude pokračovať aj postupná fúzia Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie. Zemková podľa Krajcera počíta s úsporami až takmer 20 miliónov eur. Do oddlženia RTVS bude musieť vstúpiť štát, dodal Krajcer. “To, že vyhrala pani Zemková, je dobré nielen pre koalíciu, či opozíciu, ale hlavne pre ľudí, ktorí platia za verejnoprávne médiá a očakávajú od týchto médií kvalitnú službu,“ povedal v reakcii na zvolenie Zemkovej pre médiá poslanec Výboru NR SR pre kultúru a médiá Tomáš Galbavý (SDKÚ-DS). Je presvedčený, že "nasledujúce roky sa to už konečne skutočne podarí." To, že dnes vedenie RTVS zvolili poslanci parlamentu podľa Galbavého neznamená, že verejnoprávne médiá nemôžu byť nezávislé. Je presvedčený, že budú nezávislé, kvalitné a efektívne a kritiku opozície v tomto smere odmieta.
Voľbu vedenia RTVS - generálneho riaditeľa a deviatich členov rady za politickú dlhodobo označuje strana Smer-SD. Dnešné voľby podľa poslanca Smeru a bývalého ministra kultúry Mareka Maďariča potvrdili, že koalícia mala od začiatku “svojho kandidáta - politického a aby bola istota jeho zvolania, tak bola verejná voľba,“ konštatoval po zvolení vedenia RTVS Maďarič, ktorý je jedným z členov mediálneho výboru parlamentu. Zemková a aj členovia Rady RTVS budú koaličným poslancom podľa Maďariča zaviazaní. “Koalícia má plne pod kontrolou, žiaľbohu, verejnoprávne médium,“ konštatoval s tým, že ak za ňu hlasoval niekto z opozície, určite to nebol nikto zo Smeru. Smer nehlasoval v prvom ani v druhom kole voľby. Upozornil, že zatiaľ nie je jasné, ako bude RTVS financované. Miloslava Zemková je generálnou riaditeľkou Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS). Historicky prvého šéfa RTVS zvolili dnes poslanci Národnej rady SR vo verejnej voľbe na funkčné obdobie päť rokov. V 2. kole voľby za Zemkovú hlasovalo 80 zo 137 prítomných zákonodarcov, jeden bol proti a nikto sa nezdržal. Protikandidát na post šéfa RTVS Jaroslav Rezník získal jeden hlas, 56 bolo proti a 24 sa zdržalo.
Okrem generálneho riaditeľa hlasovali poslanci v 2. kole voľby aj o deviatom členovi Rady RTVS, konkrétne pre televíznu oblasť. Stala sa ňou s počtom 79 hlasov Dóra Hushegyiová. Do Rady RTVS bolo 38 kandidátov. Za rozhlasovú oblasť boli zvolení Ildikó Nagy, Vladimír Slovák a Vladimír Talian. Z odborníkov na televízne vysielanie budú v rade Milan Antol a Andrej Miklánek RTVS vznikol 1. januára tohto roka zlúčením Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu. Po zvolení vedenia RTVS chce minister kultúry Daniel Krajcer začať so širšou diskusiou o transformácii verejnoprávnych médií – o ich obsahu, precíznejšom zadefinovaní verejnoprávnosti a verejného záujmu a na rad sa dostane aj príprava nového modelu financovania. Úlohou nového generálneho riaditeľa bude stabilizovanie televízneho vysielania. Má tiež pripraviť podmienky na fungovanie média od roku 2012, keď sa má zmeniť financovanie verejnoprávnej RTVS. Majú zaniknúť tzv. koncesie a nahradiť ich má každoročný jednorazový príspevok zo štátneho rozpočtu. Miloslavu Zemkovú zvolili za historicky prvú generálnu riaditeľku RTVS poslanci Národnej rady SR vo verejnej voľbe na funkčné obdobie päť rokov. V 2. kole voľby za Zemkovú hlasovalo 80 z 137 prítomných zákonodarcov, jeden bol proti a nikto sa nezdržal. Podľa neoficiálnych informácií agentúry SITA okrem poslancov koalície, medzi ktorými boli aj nezávislí poslanci Igor Matovič a Andrej Ďurkovský, podporil Zemkovú aj poslanec SNS Rudolf Pučík. Protikandidát na post šéfa RTVS Jaroslav Rezník získal jeden hlas, 56 bolo proti a 24 sa zdržalo. Miloslava Zemková ďakuje 80 poslancom Národnej rady SR za prejavenú dôveru. Realizáciou projektu riadenia a rozvoja Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) sa pokúsi túto dôveru naplniť, uvádza sa v stanovisku Zemkovej, ktoré agentúre SITA poskytla Alexandra Štullerová Koreňová z oddelenia vzťahov s verejnosťou RTVS. Zemková sa podrobnejšie vyjadrí v piatok na brífingu. Uskutoční sa o 10:00 vo foyer sídla RTVS - v rozhlase na Mýtnej ulici v Bratislave. Miloslavu Zemkovú zvolili za historicky prvú generálnu riaditeľku RTVS poslanci Národnej rady SR vo verejnej voľbe na funkčné obdobie päť rokov. V 2. kole voľby za Zemkovú hlasovalo 80 z 137 prítomných zákonodarcov, jeden bol proti a nikto sa nezdržal.
Zemková v svojom projekte riadenia a rozvoja RTVS počíta s tým, že RTVS bude mať vyrovnaný rozpočet už v roku 2012. Ostatné kritériá ako výroba kvalitného programu budú však podľa Zemkovej potrebovať dlhší čas, najmenej tri roky. Bez pomoci štátu sa RTVS úspešne nenaštartuje, nevznikne jeho prípadné spoločné sídlo. Vychádzala so súčasného modelu financovania verejnoprávnych médií - z príjmov z koncesií, reklamy a príspevku od štátu (zmluva štátu s verejnoprávnymi médiami). Keď sa systém financovania začne meniť, bude o tom diskutovať. Počíta s pozastavením Trojky, ale až po majstrovstvách sveta v hokeji. Nepredpokladá úbytok počtu okruhov v rozhlase, ak by sa aj niektoré podľa Zemkovej zrušili, nestačilo by to na pokrytie strát STV. No kvalitným spojením STV a SRo, zlúčením spoločných funkcií môže RTVS ušetriť päť miliónov eur ročne, predpokladá Zemková.
Poslanci za SNS sa na druhom kole voľby riaditeľa Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) nezúčastnili. Ako dôvody predseda poslaneckého klubu SNS Rafael Rafaj uvádza to, že Smer-SD avizoval, že hlasovacie lístky opätovne nevyplní a bolo pravdepodobné, že "koaličná poslankyňa z SDKÚ-DS (Magdaléna Vášáryová, pozn. redakcie) si opraví chybu z predpoludňajšieho hlasovania. Takže bolo jasné, ako voľba riaditeľa dopadne. Nechceli sme sa zúčastňovať na tejto fraške," dodal Rafaj. Poslanecký klub SNS pri prvej voľbe riaditeľa hlasoval za Jaroslava Rezníka, ktorého označili za "najlepšieho kandidáta a skúseného odborníka".
Generálnou riaditeľkou Rozhlasu a televízie Slovenska sa stala Miloslava Zemková. Historicky prvého šéfa RTVS zvolili dnes poslanci Národnej rady SR vo verejnej voľbe na funkčné obdobie päť rokov. V druhom kole voľby za Zemkovú hlasovalo 80 z 137 prítomných zákonodarcov, jeden bol proti a nikto sa nezdržal. Podľa neoficiálnych informácií agentúry SITA okrem poslancov koalície, medzi ktorými boli aj nezávislí poslanci Igor Matovič a Andrej Ďurkovský, podporil Zemkovú aj poslanec SNS Rudolf Pučík. Protikandidát na post šéfa RTVS Jaroslav Rezník získal jeden hlas, 56 bolo proti a 24 sa zdržalo.
PhDr. Miloslava Zemková sa narodila 13. júla 1956 v Bratislave. Vyštudovala Strednú umeleckopriemyselnú školu v Bratislave a na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave absolvovala odbor veda o výtvarnom umení. Vzdelanie si doplnila štvorročným postgraduálnym štúdiom na Umenovednom ústave SAV a v USA absolvovala v roku 1992 medzinárodný študijný program EEF SA s orientáciou na samosprávne systémy, neziskové a kultúrne organizácie a ochranu pamiatok. Pracovala v Oblastnej galérii v Banskej Bystrici a v Mestskej správe pamiatkovej starostlivosti a ochrany prírody v Bratislave (neskôr MÚOP). V rokoch 1990-94 bola starostkou mestskej časti Bratislava - Staré Mesto. Zvolená bola v komunálnych voľbách ako kandidátka Demokratickej strany (DS). Od roku 1995 je spoločníčkou, konateľkou a výkonnou riaditeľkou Agentúry pre výtvarné umenie ARTeMISS a rovnomennej galérie v Bratislave. Od roku 1999 do augusta 2005 generálna manažérka holdingu FUN RADIO GROUP, konateľka a spoločníčka FUN MEDIA, s.r.o., RADIO SERVIS, s.r.o., FUN AIR, s.r.o., FUNSERVER, s.r.o., predsedníčka dozornej rady RADIO, a.s. Miloslava Zemková sa stala prvou ženou-riaditeľkou Slovenského rozhlasu (SRo) za 80 rokov jeho existencie v apríli 2006. Vtedajšia 15-členná Rozhlasová rada dala bývalej starostke bratislavského Starého Mesta v tajnom hlasovaní 6. apríla 13 hlasov. Zemková bola prvým generálnym riaditeľom rozhlasu, na zvolení ktorého sa podieľala rada. Miloslava Zemková má dve deti. © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Parlament v prvom kole voľby generálneho riaditeľa RTVS nezvolil žiadneho z kandidátov. Podľa neoficiálnych výsledkov kandidátka koalície Miloslava Zemková získala 75 hlasov. K zvoleniu jej chýbal jeden hlas. Podľa informácií agentúry SITA štyria koaliční poslanci pokazili svoje hlasovacie lístky, ide o Magdalénu Vášáryovú (SDKÚ-DS), Moniku Gibalovú (KDH) a o dvoch poslancov z klubu Most-Híd - Eleméra Jakaba a Igora Sidora, vyplýva to z neoficiálnych informácií. Spolu so Zemkovou do druhého kola postúpil Jaroslav Rezník. Druhé kolo voľby šéfa RTVS bude o 17:00. Poslanecký klub SNS dnes pri voľbe riaditeľa Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) hlasoval za kandidáta Jaroslava Rezníka. "Som hlboko presvedčený, že je to ten najlepší kandidát, skúsený odborník, ktorý môže z tohto mediálneho komplexu urobiť niečo, čo bude na prospech celej slovenskej spoločnosti. Pri hlasovaní sme neuprednostnili osobné ambície, ale potrebu dôrazne zastaviť zadlžovanie najmä STV, ktorá je kľúčová pri záchrane verejnoprávnosti na Slovensku. Sme presvedčení, že Jaroslav Rezník by tieto problémy dokázal vyriešiť," píše vo vyhlásení predseda SNS Ján Slota.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

ZEMKOVÁ NEPREŠLA

ZEMKOVÁ NEPREŠLA

Parlament v prvom kole voľby generálneho riaditeľa RTVS nezvolili žiadneho z kandidátov. Podľa neoficiálnych výsledkov kandidátka koalície Miloslava Zemková získala 75 hlasov. K zvoleniu jej chýbal jeden hlas. Podľa informácií agentúry SITA štyria koaliční poslanci pokazili svoje hlasovacie lístky. Spolu so Zemkovou do druhého kola postúpil Jaroslav Rezník, ktorý získal osem hlasov. Druhé kolo voľby šéfa RTVS bude o 17:00.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Bývalý predseda Rozhlasovej rady Igor Gallo stiahol dnes podľa informácií TASR svoju kandidatúru na člena Rady Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS). Gallo kandidoval do rady za rozhlasovú oblasť. Svoje rozhodnutie nekomentoval.

Copyright © TASR 2011

Ktorý paragraf ?

Ktorý paragraf ?

„Zákon o informačných systémoch verejnej správy platí aj pre STV a pre celú RTVS, takže v nasledujúcom období predpokladáme úpravu podľa tohto zákona a neskôr aj fúziu všetkých troch stránok"

9. 2. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Britský spravodajca denníka Guardian porušil pravidlá a preto nebol vpustený na územie Ruskej federácie, píše sa v utorkovom stanovisku ruského ministerstva zahraničných vecí. Moskva takto reagovala na protesty voči víkendovému vyhosteniu Luka Hardinga krátko po prílete do ruskej metropoly. Podľa vyhlásenia ruského rezortu diplomacie sa britský novinár dopustil "viacerých pochybení" počas svojho pôsobenia v Rusku a to napriek tomu, že "pravidlá pre zahraničných spravodajcov dobre poznal". Rusi však zároveň pripustili, že odmietnutý novinár sa po splnení všetkých náležitostí v princípe môže do krajiny vrátiť. Ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov v tejto súvislosti potvrdil, že Harding mal neoprávnene informovať o ruských akciách voči teroristom na severnom Kaukaze. Harding musel cez víkend krátko po príchode na moskovské letisko nasadnúť na najbližšie lietadlo späť do Londýna, keďže ruské úrady mu znemožnili vstup do krajiny. Novinára, ktorý sa po dvoch mesiacoch vracal z Londýna do Moskvy, mali Rusi poslať spať domov v rámci reakcie na zverejnenie poburujúcich poznámok o Rusku nachádzajúcich sa v utajovaných spisoch získaných portálom WikiLeaks. Ten ich exkluzívne poskytol Guardianu a práve Harding v nich objavil kontroverzné vyjadrenia diplomatov o situácii v Rusku, ktoré je podľa jednej z depeší amerických diplomatov "mafiánskym štátom".
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané. Minimálne dve zo siedmich frakcií v Európskom parlamente budú chcieť presadiť na budúci týždeň počas plenárneho zasadnutia v Štrasburgu uznesenie za okamžitú zmenu maďarskému mediálneho zákona. Pravdepodobne sa k nim pridajú aj ďalšie frakcie, ktoré však s vyhláseniami zatiaľ váhajú aj v kontexte prebiehajúcich rokovaní medzi maďarskou vládou a Európskou komisiu. Tá už adresovala svoje pripomienky k "problematickej" legislatíve a čaká na nápravu. Vytvorením spoločného parlamentného uznesenia sa budú pokúšať niektoré frakcie Európskeho parlamentu o zvrátenie podoby maďarského mediálneho zákona, ktorý rozvíril politickú hladinu aj na úrovni Európskej únie. Proti zákonu sa zatiaľ priamo stavia frakcia zelených (Greens-EFA) a liberálov (ALDE), ktorí dnes vydali stanovisko i návrh na rezolúciu. Šéf zelených v EP Daniel Cohn-Bendit, ktorý pri predstavení plánov prebiehajúceho maďarského predsedníctva najviac útočil za mediálny zákon na premiéra Viktora Orbána, tvrdil pre novinárov, že "strany nemôžu rozhodovať o médiách, v súčasnom svete musí charakterizovať toto prostredie pluralita a sloboda, preto ruky preč od médií!". Zelení sú presvedčení, že sa na ich stranu pridajú aj socialisti a spojená ľavica (GUE-NGL). Navrhujú pozastavenie platnosti zákona a jej znovuvytvorenie na základe spolupráce s opozíciou i mimovládnou sférou, žiadajú aj ústavné zakotvenie garancií pre mediálnu pluralitu v krajine. ALDE už tiež predložilo aj návrh na uznesenie, v ktorom žiada Európsku komisiu na stanovenie pevného časového rámca, dokedy sa má transformovať maďarský zákon do formy, ktorú vyžaduje EK, Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe a Vysoký komisár pre ľudské práva Rady Európy. Okrem toho na pozadí "maďarského problému" apelujú na komisiu a chcú od nej navrhnutie smernice o minimálnych štandardoch slobody médií a ich plurality v členských krajinách. Zatiaľ opatrne narábajú s vyhláseniami socialisti (S&D), a to aj napriek tomu, že cez svojho šéfa poslaneckého klubu Martina Schulza zareagovali na maďarskú kontroverznú legislatívu už niekoľkokrát kriticky. S&D pripravuje svoj návrh rezolúcie, ktorý by mal odprezentovať vo štvrtok ráno ďalší z lídrov frakcie, rakúsky poslanec Hannes Swoboda. Socialisti by pri hlasovaní mali byť kľúčovým elementom pri prijatí uznesenia, ich hlas proti na konferencii predsedov však pred januárovým plenárnym zasadnutím zapríčinil zaradiť do agendy diskusiu o maďarskom zákone. Konzervatívci (ECR) tiež pripravujú kroky proti forme zákona, najskôr si však počkajú na vyjadrenie komisie. Tá príde pravdepodobne v piatok, pretože maďarská vláda sľúbila zaslanie návrhov na zmenu textu do štvrtka. "Komisia je strážcom dodržiavania európskeho práva a preto si počkáme na jej reakciu. Potom budeme komunikovať naše ďalšie kroky," povedal pre TASR hovorca konzervatívcov James Holtum. Najsilnejšia skupina v EP ľudovci (EPP), ktorých súčasťou na európskom poli je aj vládny Fidesz, považujú záležitosť okolo mediálneho zákona za politickú kampaň. Podľa ich poslanca Manfreda Webera "nemá zmysel prijímať nijaké rezolúcie, keďže práve teraz prebiehajú rokovania medzi Maďarskom a EK a maďarské vláda sa zaviazala, že ak sú zmeny potrebné, vykoná ich". Preto sa neočakáva, že by EPP podporilo akýkoľvek uznesenie proti zákonu. Najbližším odrazovým mostíkom, aj pre frakcie, bude teda pravdepodobne piatok. Vtedy by sa mala Európska komisia vyjadriť k maďarským návrhom na korekcie zákona, ktoré vzídu z tohtotýždňových rokovaní expertov maďarskej vlády a EK. Komisia vytýka Maďarsku to, že mediálny zákon má účinnosť aj pre spoločnosti so sídlom v iných členských krajinách, teda aj nad rámec určený smernicou únie. Výhrady sformulované v liste komisárky Neelie Kroesovej sa ďalej týkali rozšírenia požiadavky vyváženého spravodajstva pre širší okruh médií, pričom v určitých prípadoch táto požiadavka poskytuje príliš široký priestor pre jej interpretáciu, a treťou diskutabilnou problematikou je podľa EK otázka registrácie médií. Maďarsko sa teda v prípade, že vyhovie všetkým trom požiadavkám komisárky, vyhne tzv. infringementu, teda procesnému konaniu pre nesúlad národnej legislatívy s európskymi právnymi predpismi. Copyright © TASR 2011
Televízia Euronews začína nový rok prechodom na formát 16/9 a modernizáciou vysielania: nový dizajn, nové tempo a viac dôvodov pre divákov naladiť si kanál Euronews. S príchodom nových tvárí kanál v roku 2011 rozšíri aj ponuku svojich programov. S prechodom do úplne „novej dimenzie“ mu pomôžu aj známi novinári Alex Taylor a Chris Burns, ktorí posilnia rady jeho zamestnancov. V roku 2011 bude mať kanál 11 stálych pracovísk: Televízia Euronews rozširuje svoju spravodajskú sieť. Spravodajský kanál so sídlom v Lyone nedávno otvoril stále pracoviská v Bruseli, Londýne, Káhire a Dohe. V roku 2011 k nim pribudnú pracoviská v Paríži, Kyjeve, Istanbule, Dubaji, Washingtone a Pekingu. Bruselská kancelária bude kľúčovým prvkom novej organizácie, pretože ide o prvý medzinárodný spravodajský tím pôsobiaci priamo v hlavnom meste EÚ. Vysielanie v 11 jazykoch: 24. augusta 2011 spustí Euronews svoje nonstop vysielanie na Ukrajine. V roku 2011 Euronews posilní svoju digitálnu stratégiu: správny obsah na správnom mieste v správnom čase: - posilnenie partnerstva s YouTube a Dailymotion: nové kanály, väčšia dostupnosť na internetovej televízii v sekcii "Shows" na YouTube; - Euronews a UGC (obsah, ktorý tvoria samotní užívatelia webu): cez aplikáciu NoCommentTV pre iPhone Euronews ponúka možnosti UGC s „MyNoComment“; v spolupráci so spoločnosťou Google bude kanál každý týždeň vysielať program „Trends“ (Trendy) zameraný na témy vyžiadané užívateľmi internetu v 37 európskych krajinách; - aplikácie Euronews live pre iPhone, iPad a Android; - aplikácia Euronews pre iPad; - Euronews rádio, internetová rozhlasová stanica; - Euronews display, 100-percentný vizuálny formát navrhnutý pre rušné miesta ako sú vlaky, stanice a letiská; - Euronews ako zábava počas letu: v januári 2011 predstavila letecká spoločnosť Air France na palubách svojich diaľkových lietadiel nový spravodajský bulletin, ktorého výlučným výrobcom je Euronews; - Euronews na internetovej televízii: po získaní dohody so spoločnosťou Panasonic rokuje Euronews aj s ďalšími poprednými svetovými výrobcami, ako napríklad Toshiba, Sony a Philips. Všetky nové projekty, ktoré odrážajú novú dimenziu medzinárodného spravodajského kanála, budú predstavené na sérii tlačových konferencií v Európe, na Strednom východe a v Ázii. Prezentovať ich budú Philippe Cayla, predseda výkonnej rady, Michael Peters, výkonný riaditeľ a Lucian Sârb, riaditeľ spravodajstva a programov. O spravodajskom kanáli Euronews - www.euronews.net Televízia Euronews, v Európe medzinárodný spravodajský kanál č. 1,* informuje o aktuálnych udalostiach na celom svete 24 hodín denne. Vďaka vysielaniu v desiatich jazykoch** a 370 novinárom vo viac ako 20 krajinách je jej prístup k analýze a prezentovaniu správ jedinečný. Kanál, ktorý začal vysielať v roku 1993 v Lyone, sleduje v súčasnosti 7,5 milióna divákov denne. Spravodajstvo Euronews sleduje cez TV, internet, smartphone, tablety a pod. 350 mil. domácností v 155 krajinách sveta.

Nebudeme banovať ?

Nebudeme banovať ?
Zrušenie verejnoprávnych médií, o ktorom vo svojom projekte hovoril vtedajší kandidát na generálneho riaditeľa RTVS Tibor Takáč, je dobrým podnetom do budúcnosti. V dnešnej rozprave k voľbe šéfa RTVS to na pôde Národnej rady SR uviedol poslanec Mosta-Híd Ondrej Dostál. Takáč napokon svoju kandidatúru stiahol. "Považujem za dobré, že zaznel aj tento názor. Je to podnet, aby sme uvažovali nad tým, či vôbec chceme mať verejnoprávne vysielanie, či súkromné médiá nie sú schopné pokryť všetky potreby občanov v oblasti médií," povedal. Podľa jeho slov ak je názor, že verejnoprávne vysielanie má existovať, tak si treba položiť otázku, či verejnoprávna inštitúcia je jedinou možnosťou, ako toto vysielanie zabezpečiť. "Či nie sú aj iné cesty, napríklad formou zakúpenia vysielania v súkromných subjektoch," navrhol. Dostál upozornil, že tak, ako sa dnes nikto nečuduje, že neexistujú verejnoprávne noviny, tak o pár rokov sa nebudeme čudovať ani tomu, že tu nebudú verejnoprávne elektronické médiá. "Dnes tá doba ešte zrejme nie je, ale som rád, že tá idea sa objavila," dodal. S touto myšlienkou sa podľa vlastných slov pohrával aj Tomáš Galbavý (SDKÚ-DS). "Osemnásť rokov sme sa dozvedali na konci volebného obdobia toho či onoho riaditeľa to isté, že verejnoprávne médium je v dlžobách a v zásuvke sú nevýhodné zmluvy. Je to pre mňa vážny dôvod na to, že verejnoprávne médiá stratili svoje opodstatnenie," priznal. Galbavý však v kútiku duše verí, že teraz sa podarí nastaviť celú reformu verejnoprávnych médií tak, že "nebudeme banovať". Súčasnú snahu koalície vníma ako posledný pokus. "Na zrušenie verejnoprávnych médií potrebujeme podporu v pléne, je to na našej dobrej vôli," uzavrel. Exminister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD) Dostála a Galbavého upozornil, že Slovensko je členskou krajinou EÚ a v rôznych dokumentoch sa zaviazalo podporovať a rozvíjať verejnoprávne médiá. Na margo blížiacej sa voľby generálneho riaditeľa RTVS podotkol, že tieto zmeny majú od začiatku jasný cieľ: "privlastniť si verejnoprávne médiá, a to aj za cenu riskantného kroku, ktorý sa snažíte prezentovať ako reformu, no je to len mechanické zlúčenie". Maďarič tvrdí, že za cenu tohto cieľa vládne strany neváhali ani zmeniť pravidlá, ktoré vytvorili pred dvoma volebnými obdobiami. "Zvolíte si tak generálnu riaditeľku RTVS. To, že je výsledok voľby jasný, potvrdil aj Richard Sulík, keď koncom minulého roka pre TASR povedal, že Koaličná rada rozhodne a aby sa cieľ naplnil, bolo potrebné urobiť voľbu verejne," podčiarkol opozičný zákonodarca. Maďarič je presvedčený, že voľba šéfa RTVS bude spochybniteľná a spochybňovaná. Dôvodom sú niektoré postupy na mediálnom výbore, napríklad aj ten, keď do ďalšieho procesu voľby sa dostali aj tí kandidáti, ktorí poslali prihlášky po zákonnej lehote. "Výsledkom voľby bude fakticky to, že na čele RTVS bude človek politický, zvolený koalíciou a my sa naň žiaľ takýmto spôsobom budeme musieť pozerať," avizoval. Kriticky sa vyjadril aj k výroku ministra kultúry Daniela Krajcera (SaS), podľa ktorého je najlepšou kandidátkou na tento post Miloslava Zemková. "Musel jej tú koaličnú pečiatku vbuchnúť na čelo? Nemáme na výber, budeme sa na ňu pozerať cez prizmu vášho rozhodnutia a vašich výrokov," dodal.

Copyright © TASR 2011

RTVS NEWS Deferred

RTVS NEWS Deferred
Generálneho riaditeľa a radu Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) poslanci dnes voliť nebudú. Dôvodom je rozhodnutie parlamentného pléna odložiť hlasovanie o jednotlivých dnes prerokovaných bodoch na štvrtok o 11:30. Šéfa RTVS a deväťčlennú Radu RTVS by plénum malo voliť vo štvrtok dopoludnia. Tomáš Galbavý (SDKÚ-DS) verí, že reformu verejnoprávnych médií sa podarí nastaviť tak, že získajú oprávnenie na existenciu. Povedal to v rozprave k návrhom na hlasovanie o kandidátoch na generálneho riaditeľa RTVS. Bývalý minister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD) zopakoval postoj opozičného Smeru, podľa ktorého je voľba politická a na čele RTVS bude politický kandidát. Od začiatku je podľa Maďariča jasné, že zlúčenie STV a SRo sleduje jediný cieľ - obsadiť, privlastniť si verejnoprávne médiá, respektíve dnes už len jedno verejnoprávne médium. Zopakoval tiež svoje výhrady k zaradeniu do voľby aj tých kandidátov na členov Rady RTVS a na generálneho riaditeľa RTVS, ktorí doručili prihlášky Výboru NR SR pre kultúru a médiá po termíne, 26. januára, no s poštovou pečiatkou 25. januára. Zároveň pripomenul svoje výhrady k viacerým kandidátom na členstvo v rade, lebo podľa neho nesplnili požiadavky na prax. To podľa Maďariča robí voľbu spochybniteľnou. Pavol Abrhan (KDH) oponoval s tým, že Maďarič mal vymenovať kandidátov, o ktorých má pochybnosti, a dať v pléne návrh na hlasovanie o ich vylúčení z voľby. Abrhan tvrdí, že tak nespravil preto, lebo nie je o tom presvedčený. Podľa podpredsedníčky mediálneho výboru Magdalény Vášáryovej (SDKÚ-DS) práve za predchádzajúcej koalície na čele so Smerom sa v STV pod vedením bývalých šéfov Radima Hrehu a Štefana Nižňanského nakopil miliónový dlh.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS HRY POKRAČUJÚ

RTVS NEWS

HRY POKRAČUJÚ

Generálneho riaditeľa Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) a členov Rady RTVS budú voliť poslanci Národnej rady SR dnes podvečer. Plénum odobrilo verejnú voľbu, ktorú mu v utorok 8. februára odporučil mediálny výbor parlamentu. Poslanci si prevezmú hlasovacie lístky, na ktorých bude uvedené meno konkrétneho poslanca a zoznam kandidátov. Zvolený bude ten z kandidátov, ktorý získa nadpolovičnú väčšinu hlasujúcich, ak ani jeden z nich takúto podporu nezíska, uskutoční sa druhé kolo. Doň postúpia dvaja kandidáti s najvyšším počtom hlasov, v prípade rovnosti hlasov aj viacerí. Volebné lístky budú neskôr zverejnené na webovej stránke parlamentu. Obdobne budú hlasovať o deviatich členoch Rady RTVS. Výbor NR SR pre médiá a kultúru parlamentnému plénu v utorok 8. februára odporučil, aby hlasovalo o 18 kandidátoch, po vzdaní sa Tibora Takáča ich ostáva 17. Sú to Peter Abrahám, Vladimír Burianek, Dušan Davidov, Róbert Filipp, Fedor Flašík, Ján Füle, Martin Gajdoš, Pavel Jacz, Marián Ostatník, Peter Puškár, Margita Repková, Jaroslav Rezník, Vladimír Seman, Marián Šinkovič, Václav Vetrecin, Miloslava Zemková a Jozef Zima. Výbor neodporučil hlasovanie o Jánovi Derďákovi a Štefanovi Papešovi. Rovnaký postup ako pre šéfa RTVS platí aj pre voľbu deviatich členov Rady RTVS. Hlasovať budú poslanci na štyroch hlasovacích lístkoch – podľa štyroch oblastí, ktoré majú zastupovať členovia rady (televízia, rozhlas, ekonomika a právo). Poslanci zvolia troch členov rady za oblasť rozhlasového vysielania, troch členov rady za oblasť televízneho vysielania, dvoch za oblasť ekonómie a jedného za oblasť práva. Spolu je do Rady RTVS 38 kandidátov. Do prípadnej opakovanej voľby postupujú kandidáti, ktorí získali najvyšší počet hlasov. Pri rovnosti počtu hlasov postupujú všetci kandidáti s rovnakým najvyšším počtom hlasov. Počet kandidátov v opakovanej voľbe je minimálne dvojnásobok počtu členov, ktorých treba zvoliť. Na troch členov rady za rozhlasovú oblasť kandidujú dvanásti - Michal Dzurjanin (Konfederácia politických väzňov Slovenska), Igor Gallo (Horský film Poprad), Elena Händler (OZ Mladá demokratická ľavica), Eva Jaššová (Slovenská akadémia vied Ústav politických vied), Peter Kováč (OZ Ars Nova), Radoslav Kutaš (Mediálny inštitút), Viera Lehoczká (Slovenský syndikát novinárov), Milan Materák (Slovenská akadémia manažmentu), Ildikó Nagy (Nadácia otvorenej spoločnosti), Vladimír Slovák (Konferencia biskupov Slovenska), Vladimír Talian (OZ Hlava 98) a Ernest Weidler (Evanjelická bohoslovecká fakulta Univerzity Komenského v Bratislave). Na trojicu členov rady za televíznu oblasť idú do voľby taktiež 12 - Milan Antol (OZ MVO Ľudia a voda), Jaroslav Bartl (OZ Chartikano), Rastislav Blaško (OZ Slovak Trademark, Environmentálny inštitút o. z.), Bohumír Bobocký (OZ Filmová únia), Miroslav Čevela (Konfederácia umenia a kultúry Bratislava), Martin Gajdoš (NISPAcee), ktorý kandiduje na generálneho riaditeľa RTVS, Dóra Hushegyiová (OZ Pre naše mesto, Városunkért), Tomáš Kuča (OZ Zelená Európa), Naďa Lazarová (Odborový zväz slobodných povolaní), Peter Malec (OZ Slovenský výbor Medzinárodného tlačového inštitútu IPI), Andrej Miklánek (Mediálny inštitút) a Oľga Pohanková (Nezávislé kresťanské odbory Slovenska). O dve pozície v rade za oblasť ekonomiky sa uchádza osem kandidátov - Tibor Buček (Zväz priemyselných podnikateľov Slovenska), Hilda Gajdošová (OZ Ambrelo), Martin Kabát (Zväz protikomunistického odboja), Miroslav Kollár (Inštitút pre verejné otázky), Juraj Kurucár (Prípravný výbor združenia Obnova 111), Jozef Metke (AIESEC), Pavol Morávek (Bratislavské bábkové divadlo) a Jozef Tkáčik (OZ Klub priateľov ľudovej piesne). Jedného právnika v rade poslanci vyberú spomedzi šiestich - Danice Birošovej (OZ Klub právnikov mesta Trenčín), Ivana Ikrényiho (KINOS - Medzinárodný odborový zväz pracovníkov v kinematografii ČR a SR), Branislava Jablonku (Liga proti bezpráviu), Michala Jesenka (Združenie na pomoc ľudom s mentálnym postihnutím Krtkovčatá v Humennom), Jozefa Ševeca (Akadémia vzdelávania) a Vladimíra Šlégera (OZ Vyliečme zdravotníctvo).

Počet kandidátov na generálneho riaditeľa Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) sa znížil. Kandidát Tibor Takáč sa vzdal účasti vo voľbe. Takáč, podpredseda OKS, ktorý v projekte riadenia a rozvoja RTVS navrhoval zrušenie oboch verejnoprávnych médií – STV aj SRo, zdôvodnil vzdanie sa kandidatúry tým, že sa mu na jeho zámer nepodarilo získať širšiu politickú podporu u poslancov Národnej rady SR. Uviedol to vo vyhlásení pre médiá. Takáč chcel, aby sa verejnoprávne programy na objednávku štátu vyrábali u súkromných elektronických vysielateľov – televízií a rádií. "Na post generálneho riaditeľa zlúčených verejnoprávnych médií som sa pôvodne rozhodol kandidovať ako divák, poslucháč a daňovník so zámerom zrušiť ich z viacerých dôvodov. Dvadsaťročnú skúsenosť s ponovembrovými verejnoprávnymi médiami na Slovensku považujem za dostatočne dlhú na to, aby sme pochopili, že neplnia svoj účel, sú neustále pod väčším či menším politickým tlakom, ako také nie sú a nikdy nebudú úplne slobodné. Roky sme boli, obzvlášť v STV, svedkami neefektívneho šafárenia, uzatvárania nevýhodných zmlúv, čo možno v konečnom dôsledku z pohľadu daňovníkov a nútených koncesionárov hodnotiť len ako vyhodené peniaze, navyše za mizernú úroveň ponúkaného programu. Dovolím si tvrdiť, že verejnoprávne médiá združené do RTVS považujem preto za nereformovateľné," uvádza Takáč vo vyhlásení o vzdaní sa kandidatúry, o ktorom informoval agentúru Takáč zdôvodňuje svoj zámer presunúť výrobu verejnoprávnych programov na súkromných vysielateľov technologickým pokrokom. "V blízkej budúcnosti v súvislosti s nástupom digitalizácie a postupnom technologickom zdokonaľovaní šírenia programov rádií a televízií prostredníctvom internetu dôjde na jednej strane k rozšíreniu ponuky a na strane druhej k zníženiu nákladov na tvorbu a vysielanie, čo bude mať za následok väčšiu konkurenciu a výber, vrátane tzv. menšinových žánrov, čím aj doterajší, čisto teoretický význam verejnoprávnych elektronických médií rapídne klesne. Zrušením verejnoprávnych médií sme sa na túto, pre daňovníka nepomerne lacnejšiu cestu, mohli vydať už teraz," dodáva vo svojom vyhlásení. Ak sa poslancom podarí zmeniť program rokovania parlamentu, mohli by o budúcom generálnom riaditeľovi RTVS ako aj o zložení deväťčlennej Rady RTVS hlasovať už dnes. Výbor NR SR pre médiá a kultúru parlamentnému plénu v utorok 8. februára odporučil, aby hlasovalo o 18 kandidátoch, po vzdaní sa Tibora Takáča ich ostáva 17. Sú to Peter Abrahám, Vladimír Burianek, Dušan Davidov, Róbert Filipp, Fedor Flašík, Ján Füle, Martin Gajdoš, Pavel Jacz, Marián Ostatník, Peter Puškár, Margita Repková, Jaroslav Rezník, Vladimír Seman, Marián Šinkovič, Václav Vetrecin, Miloslava Zemková a Jozef Zima. Výbor neodporučil hlasovanie o Jánovi Derďákovi a Štefanovi Papešovi. Mediálny výbor zároveň odporučil plénu verejnú voľbu šéfa RTVS. Poslanci by mali hlasovať tak, že si prevezmú hlasovacie lístky, na ktorých bude uvedené ich meno a zoznam kandidátov. Zvolený bude ten z kandidátov, ktorý získa nadpolovičnú väčšinu hlasov, ak ani jeden z nich takúto podporu nezíska, uskutoční sa druhé kolo. Doň postúpia dvaja kandidáti s najvyšším počtom hlasov, v prípade rovnosti hlasov aj viacerí. Volebné lístky budú neskôr zverejnené na webovej stránke parlamentu. Rovnaký postup odporučil výbor aj pre voľbu deviatich členov Rady RTVS. RTVS vznikol ako nové verejnoprávne médium 1. januára zlúčením STV a SRo. Na jeho čele má stáť generálny riaditeľ a Rady RTVS. Kým parlament vedenie RTVS nezvolí, dočasne vedie inštitúciu bývalá generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková. Zemková zároveň kandiduje na post šéfa RTVS a podľa ministra kultúry Daniela Krajcera (SaS) najlepšie spĺňa kritériá na post generálneho riaditeľa RTVS.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.