DALITO!

5. 2. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Somálčan, ktorý sa pokúsil zabiť karikaturistu Kurta Westergaarda, autora kontroverzných karikatúr islamského proroka Mohameda, dostal deväť rokov. Súd v meste Aarhus navyše v piatok rozhodol, že Mohammed Geelle musí po odpykaní svojho trestu opustiť krajinu. Dvadsaťdeväťročný útočník ozbrojený sekerou sa snažil v noci v januári 2010 vniknúť do domu karikaturistu. Ten však stačil spustiť alarm a aj so svojou päťročnou vnučkou utiekol do špeciálne zabezpečenej miestnosti v dome. Polícia prišla o niekoľko minút a útočníka zneškodnila strelou do nohy a ruky. Súd uznal Somálčana vinným z terorizmu. Westergaardovi sa od zverejnenia jeho kresby Mohameda s turbanom v tvare bomby na hlave už niekoľkokrát vyhrážali smrťou. Westergaard je jedným z 12 karikaturistov, ktorých kresby proroka Mohameda zverejnili dánske noviny Jyllands Posten na sklonku roka 2005. Na začiatku nasledujúceho roka o týchto kresbách informovali islamské médiá a správa vyvolala masové protesty od Maroka až po Indonéziu. Demonštranti podpaľovali dánske diplomatické zastupiteľstvá vo svojich krajinách a bojkotovali výrobky z Kodane. V roku 2008, po neúspešnom útoku na jedného z autorov karikatúry, kresby publikovalo približne 20 dánskych novín.
Spravodajcu belgického denníka Le Soir Sergea Dumonta a troch novinárov z francúzskej televízie TF1, ktorých zatkli a neskôr prepustili v Egypte, v piatok znova zatkli. S odvolaním sa na predstaviteľa denníka Le Soir Jureka Kuczkiewicza o tom informoval Medzinárodný tlačový inštitút (IPI). Troch francúzskych novinárov, ktorí pokrývali egyptské opozičné demonštrácie pre TF1, predtým zadržiavali na neznámom mieste, a ako informovala šéfka spravodajstva TF1 Catherine Naylová, 15 hodín ich vypočúvali a väčšinu času museli mať zaviazané oči. Prepustili ich v noci zo štvrtka na piatok, okolnosti a dôvod ich opätovného zatknutia zatiaľ nie sú známe. Už predtým v Egypte zadržali aj troch novinárov francúzskej medzinárodnej spravodajskej televízie France 24, ktorí tiež pokrývali protivládne demonštrácie. Zamestnancov France 24 zatkli v stredu a prepustili vo štvrtok. Egyptské bezpečnostné služby vo štvrtok zatkli aj novinárov kanadského denníka The Globe and Mail Soniu Vermovú a Patricka Martina, oboch prepustili v piatok ráno. Vo štvrtok na káhirskom Námestí nezávislosti, kde sa opozičné demonštrácie konajú, zranili reportéra švédskej štátnej televíznej stanice SVT. Podľa informácií zverejnených na internetovej stránke televízie utrpel Bert Sundström vážne "bodné poranenia", nachádza sa v jednej z káhirských nemocníc a čoskoro ho budú operovať. Okolnosti jeho zranenia zatiaľ nie sú známe.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané
Dve rwandské novinárky boli za kritické články o vláde prezidenta Paula Kagamého potrestané dlhoročnými väzenskými trestami. Britská spravodajská stanica BBC dnes informovala, že rwandský súd odsúdil redaktorku a reportérku novín Umurabyo kvôli "vyzývaniu na etnický konflikt" a nenávisť voči vláde na 17 a sedem rokov za mrežami. Ľudskoprávna organizácia Amnesty International (AI) v tejto súvislosti uviedla, že ide o "ďalší úder slobode médií v Rwande". Noviny Umurabyo museli minulý rok pred prezidentskými voľbami v krajine svoju prevádzku na šesť mesiacov pozastaviť. Počas volebnej kampane hovorili novinári a opoziční politici v Rwande o šikanovaní miestnymi bezpečnostnými úradmi.
Copyright © TASR 2011

Dobrý dátum

Dobrý dátum 08366 - MUT

4. 2. 2011

FORZA MENÍ STAJŇU !

FORZA MENÍ STAJŇU !
Produkčný dom FORZA uzavrel v uplynulých dňoch dohodu s televíziou JOJ a priamy prenos z finálového večera sa v apríli uskutoční na obrazovkách tejto televízie. ,,Vzhľadom na to, že TV Markíza nečakane zmenila obchodné podmienky, rozhodli sme sa rokovať aj s predstaviteľmi televízie JOJ, ktorých považujeme za rovnocenných partnerov. Ich flexibilita a vysoká profesionalita sú pre nás zárukou toho, že divák zmenu nijako nepocíti a môže sa tešiť na večer plný ženskej krásy a pôvabu,“ povedala výkonná riaditeľka FORZA, a.s. Silvia Bastyr. Generálny riaditeľ TV JOJ František Borovský na margo uzavretej dohody uviedol: „Spolupracujeme s tými najlepšími slovenskými tvorcami a producentmi. Dokážeme pripraviť a odpromovať veľké televízne projekty na vysoko profesionálnej úrovni a inak tomu nebude ani pri aktuálnom ročníku Miss Slovensko. Ženská krása, atraktívny program a naše skvelé promotion vytvoria galavečer, ktorý bude pre našich divákov zážitkom.“ Ďalšou zmenou, ktorá sprevádza 16. ročník súťaže krásy Miss Slovensko, je miesto konania galaprogramu. Veľké finále, na ktorom sa verejnosť dozvie meno novej kráľovnej krásy, sa uskutoční v apríli v Poprade. ,,Po niekoľkých rokoch priameho prenosu z Bratislavy sa vraciame opäť do krajov. Magickú atmosféru, ktorá sprevádza prípravy a realizáciu tohto výnimočného podujatia, si tak budú môcť vychutnať aj ľudia v inom meste Slovenska,“ uviedla hovorkyňa a tvár projektu Tamara Heribanová. O korunku Miss Slovensko 2011 bude aj tohto roku bojovať dvanásť krásnych slovenských dievčat, ktoré už začiatkom januára absolvovali spoločné dvojtýždňové sústredenie v Thajsku. V týchto dňoch ich čaká viacero sprievodných aktivít, medzi ktoré patrí napríklad krst špeciálneho vozňa Miss Slovensko 2011. Ten sa uskutoční už v pondelok 7. februára.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„Nezávislosť nie je zárukou dobrého súdnictva.“ Iveta Radičová

„Pokiaľ sa situácia nevráti k normálnemu štandardu parlamentných demokracií 21. storočia, tak vám za seba vyhlasujem, že nájdem spôsob, ako upútať vašu pozornosť.“ Pavol Paška

„Povedzte mi niečo, čo spravila pre tento národ pani premiérka Radičová okrem toho, že sa zviditeľnila v nejakých časoch ako poslankyňa, ktorá hrdinsky odišla z parlamentu, lebo hlasovala za iného. Ja tu žijem v tomto prostredí kompletný celý svoj život. Títo ľudia sa tuná pregrcávajú a pretúlavajú od sociológov cez politikov na filozofiu a sociológiu a zasa niekam a nikde. Čo ten Zajac? Čo robil ten pán Zajac poslanec? Dostál? Matovič? Čo robili? Kde to boli tí ľudia. Trtošili sa niekde po tomto štáte a zrazu sú zvolení poslanci. Toto sú zástupcovia ľudu? Nehnevajte sa na mňa.“ Dobroslav Trnka

RVR NEWS

RVR NEWS

Poslanci Národnej rady SR na záver tretieho rokovacieho dňa 12. schôdze parlamentu zvolili dvoch členov Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Stali sa nimi Peter Alakša (navrhol ho Slovenský výbor medzinárodného tlačového inštitútu) so ziskom 110 hlasov a opätovne Miloš Mistrík (Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Fakulta masmediálnej komunikácie), ktorému dalo hlas 76 poslancov. Zvyšní dvaja kandidáti nezískali potrebnú nadpolovičnú väčšinu hlasov poslancov zúčastnených na volbe. Jánovi Dianiškovi (Základná organizácia Odborového zväzu masmédií v STV Bratislava) nedal hlas ani jeden zákonodarca, Attila Lovász (Most-Híd) neuspel tesne. Zahlasovalo zaňho 70 zo 146 prítomných členov snemovne.

Copyright © TASR 2011

RTVS NEWS

RTVS NEWS

Mediálny parlamentný výbor vypočuje v pondelok všetkých 19 kandidátov na generálneho riaditeľa Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS). Vypočutie sa uskutoční v historickom sídle Národnej rady SR v Bratislave a bude sa on-line prenášať aj cez webstránku parlamentu - http://www.nrsr.sk. Svoje projekty riadenia a rozvoja RTVS predstavia členom Výboru NR SR pre kultúru a médiá kandidáti na šéfa RTVS v poradí, ktoré si na začiatku vylosujú. Pri losovaní budú prítomní všetci kandidáti. Mediálny výbor by si najprv mal vypočuť predstavy o fungovaní novej verejnoprávnej inštitúcie, ktorá vznikla 1. januára zlúčením STV a SRo. Následne budú jednotlivým kandidátom klásť otázky poslanci. Návrh pravidiel verejného vypočutia kandidátov na funkciu generálneho riaditeľa RTVS, na ktorom sa dohodol mediálny výbor, predpokladá, že prezentácia jedného kandidáta by mala trvať 10 až 15 minút a rovnaký čas by mal hneď po prezentácii ostať na otázky poslancov a odpovede kandidáta. V miestnosti pre verejné vypočutie kandidáta bude iba ten kandidát, ktorý bude predkladať projekt. Následne by mal výbor do 9. februára, čiže do dvoch pracovných dní od verejného vypočutia posledného kandidáta predložiť návrh na voľbu generálneho riaditeľa RTVS so svojím stanoviskom národnej rade. Pričom sa predpokladá, že parlamentné plénum by mohlo o budúcom riaditeľovi RTVS hlasovať už v piatok 11. februára. Mediálny výbor v pondelok 7. februára vypočuje a pravdepodobne v piatok 11. februára posunie do voľby v parlamentnom pléne 19 kandidátov na generálneho riaditeľa RTVS. Sú medzi nimi: Peter Abrahám, Vladimír Burianek, Dušan Davidov, Ján Derďák, Róbert Filipp, Fedor Flašík, Ján Füle, Martin Gajdoš, Pavel Jacz, Marián Ostatník, Peter Puškár, Margita Repková, Jaroslav Rezník, Vladimír Seman, Marián Šinkovič, Tibor Takáč, Václav Vetrecin, Miloslava Zemková a Jozef Zima. Po vypočutí kandidátov by sa výbor mal dohodnúť aj na podobe voľby generálneho riaditeľa v parlamentnom pléne. Predpokladá sa, že rovnako ako v prípade voľby členov Rady RTVS, výbor poslancom parlamentu navrhne verejnú voľbu. © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

3. 2. 2011

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK
Podnet do bruselského sídla globálnej únie pre médiá, zábavu a informácie Uni-mei adresovala predsedníčka Odborového zväzu masmédií Zdenka Baumanová. "Táto rada pri voľbách rozširuje znenie zákona," tvrdí Baumanová. Naráža na fakt, že šiesti členovia rady protestovali proti kandidatúre bývalého riaditeľa SRo Jaroslava Rezníka. Podľa nich zámerom zákona nebolo, aby mohol byť niekto riaditeľom tri funkčné obdobia po sebe. Autor zákona, Ministerstvo kultúry SR však potvrdilo, že je to možné. Baumanová tiež podotýka, že rada nemá seriózny rokovací poriadok. Jeho časť s pravidlami volieb riaditeľa totiž schválili v júli 2005, rok po tom, ako celý poriadok. Prvé voľby sa začali onedlho - v septembri 2005. Odborári tiež chceli, aby Rozhlasová rada pred voľbami zverejnila projekty kandidátov, a mohli sa tak k nim vyjadriť aj koncesionári, či zamestnanci SRo. Odborári preto iniciovali petíciu za zachovanie doterajšej činnosti SRo, pod ktorú sa podpísalo 319 ľudí a jedno občianske združenie. Rozhlasová rada im nevyhovela. "Máme záujem na transparentnej voľbe," zdôrazňuje Baumanová. Podľa jej slov, ak sa do veci Uni-mei vloží, môže to byť pre Slovensko podobná blamáž ako v prípade protestného zhromaždenia policajtov. Vtedy prišla za ministrom vnútra Vladimírom Palkom špička európskych policajných odborov, pretože ich pobúrilo, že v súvislosti s protestom degradoval šéfa policajných oborov. Podľa Baumanovej si medzinárodná organizácia všíma hlavne pomery vo verejnoprávnych médiách. Uni-mei sa zaujíma aj o problémy s voľbou riaditeľa Maďarského rozhlasu, ktorý chýba od augusta 2005, zaoberala sa i štrajkom v BBC, hromadným prepúšťaním v STV, či problémami médií v Srbsku a Čiernej Hore. Hovorí sa, že Zdenka Baumanová založila túto "občiansku iniciatívu koncesionárov" ako iniciatívu na podporu Rezníka

Zomrela Maria Schneider

Zomrela Maria Schneider

Vo veku 58 rokov dnes zomrela francúzska herečka Maria Schneider, ktorá stvárnila hlavnú postavu vo filme Posledné tango v Paríži (1972). Rodáčka z Paríža skonala po dlhej chorobe v meste, kde sa narodila. Schneider mala iba 19 rokov, keď si v spomenutej snímke režiséra Bernarda Bertolucciho zahrala mladé dievča, ktoré má vzťah s mužom v stredných rokoch. Američana Paula vo filme stvárnil slávny Marlon Brando. Bertolucci i Brando si za svoj výkon vyslúžili nomináciu na Oscara, Bertolucci ako režisér a Brando ako herec v hlavnej úlohe. Schneider si neskôr zahrala vo filmoch ako Povolanie: Reportér (1975) po boku Jacka Nicholsona, Krásny gigolo, úbohý gigolo (1979), Noci šeliem (1992) alebo Jana Eyrová (1996). Herečka mala počas svojho života problémy s drogami a pokúsila sa aj o samovraždu. V roku 1974 prezradila bisexuálnu orientáciu.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

2. 2. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Americká mediálna spoločnosť Time Warner Inc svojím ziskom za štvrtý kvartál prekonala očakávania analytikov vďaka rastu tržieb za reklamu v jej divízii káblových sietí o 21 %. Firma dosiahla za október až december upravený zisk na akciu v sume 67 centov. Analytici očakávali 62 centov na akciu. Čistý zisk spoločnosti bol v objeme 769 mil. USD čiže 68 centov na akciu. V rovnakom štvrťroku predošlého roka to bolo 631 mil. USD čiže 53 centov na akciu. Celkové tržby firmy za štvrtý kvartál vzrástli o 8 % na 7,8 mld. USD. Analytici oslovení v prieskume agentúry Reuters predpovedali príjmy na úrovni 7,47 mld. USD. Celkové príjmy divízie káblových sietí vzrástli o 14 % na 3,3 mld. USD. Tržby filmovej divízie sa zvýšili o 10 % na 3,6 mld. USD. Príjmy z vydavateľskej činnosti však oslabili o 4 % na 1,1 mld. USD. Spoločnosť Time Warner vlastní 31-percentný podiel v spoločnosti Central European Media Enterprises (CME), ktorá prevádzkuje televízne stanice v krajinách strednej a východnej Európy. Spoločnosť Central European Media Enterprises Ltd. v júli 2007 odkúpila 20 % v TV Markíza od spoločnosti Media Invest, spol. s r.o. Podľa zverejnených informácií CME, celková kúpna cena podielu bola 1,9 mld. Sk. CME informovala, že touto transakciou sa stala 100-percentným vlastníkom spoločnosti Markíza - Slovakia, spol. s r.o., ktorá je prevádzkovateľom licencie na vysielanie TV Markíza.
Ani voľby do slovenských samospráv v Maďarsku sa nezaobišli bez škandálu, u južného suseda krajanskí Slováci protestujú proti prepusteniu redaktora Ľudových novín Imricha Fuhla. "Juraj Ando, vedúci spoločnosti Legatum, ktorej stopercentným vlastníkom je Celoštátna slovenská samospráva ako majiteľ týždenníka a portálu Slovákov v Maďarsku, dal z čisto politických dôvodov výpoveď Imrichovi Fuhlovi. Preto, lebo Imrich Fuhl ako vedúci našej celoštátnej listiny, koalície Zväzu Slovákov v Maďarsku a ďalších občianskych organizácií sa opovážil poukázať na to, že predseda CSS Ján Fuzik klame," tvrdia signatári protestu. Fuhla pritom nazývajú jedným z najlepších novinárov, ktorého jediným hriechom je, že vyslovením nepopierateľnej pravdy urazil predsedu svojho zamestnávateľa a tak údajne "zneužil dôverný charakter svojho pracovného zadelenia." Pod protest sa podpísali predsedníčka Zväzu Slovákov v Maďarsku Ruženka Egyedová Baráneková, predseda Združenia a regionálneho kultúrneho strediska pilíšskych Slovákov Jozef Havelka, predsedníčka Dolnozemskej organizácie Slovákov Anna Szigetiová Szántaiová, predsedníčka Slovenského speváckeho zboru Ozvena Zuzana Hollósyová, predseda Klubu slovenských dôchodcov Ladislav Petro a členovia Klubu poslancov Celoštátnej slovenskej samosprávy. Problémom bolo Fuzikovo tvrdenie, že pred posledným celoštátnym kolom menšinových volieb Únia slovenských organizácií v Maďarsku "sama mala viac poslancov než Zväz Slovákov v Maďarsku spolu s ďalšími piatimi až šiestimi organizáciami". Fuzik navyše žiadal, aby pred menšinovými voľbami jeho súper nerobil technického redaktora Ľudových novín, preto bol počas kampane Fuhl na dovolenke, kým Fuzik viedol kampaň s kompletnou infraštruktúrou a aparátom Celoštátnej slovenskej samosprávy. Fuhla prepustili dva dni po ustanovujúcom zasadnutí Valného zhromaždenia Celoštátnej slovenskej samosprávy, ktorého predsedom je znova Fuzik. Protestujúcim prekáža aj to, že podľa ich slov Fuzik neznáša kritiku a pluralitu názorov a nechce rešpektovať práva opozície, ktorých už aj existenčne ohrozuje. Jeho prístup označujú ako "nedemokratický až diktátorský" a prepustenie redaktora a bývalého šéfredaktora Fuhla označili za "politickú čistku".
Američanka prezývaná Džihád Jane v utorok pripustila, že plánovala zavraždenie švédskeho karikaturistu, ktorý nakreslil islamského proroka Mohameda s telom psa. Počas súdneho pojednávania vo Philadelphii sa LaRoseová priznala k tomu, že spolu s ďalšími ľuďmi pripravovala vraždu karikaturistu Larsa Vilksa. Doznala sa tiež k účasti na teroristickom sprisahaní a k ďalším zločinom. 46-ročná Colleen LaRoseová je obžalovaná z náboru teroristov, z poskytovania materiálnej podpory teroristom a z prípravy vraždy. Džihád Jane podľa obžaloby dostala v marci 2009 SMS správu od muža v južnej Ázii, ktorý jej prikázal zabiť švédskeho občana. O jej osude by mal súd rozhodnúť 3. marca. Ak ju súd uzná vinnou, hrozí jej doživotie. V súvislosti s plánom vraždy Švéda Larsa Vilksa v Írsku zatkli ďalších šesť osôb, troch však už prepustili. Medzinárodná teroristická sieť al-Kájda ponúkla za hlavu karikaturistu odmenu 100 tisíc amerických dolárov (vyše 73 tisíc eur). Zverejnenie karikatúry v denníku Nerikes Allehanda v roku 2007 vyvolalo pobúrenie moslimov na celom svete. Džihád Jane v septembri 2008 navštívila Írsko a pravidelne sa stretávala s hlavným podozrivým, 49-ročným Alžírčanom. Džihád Jane zadržali americké úrady tesne po jej návrate do USA v októbri 2009.
Britská herečka Keira Knightley už nemá vo svojej domácnosti televízny prijímač. Hviezda prvých troch dielov filmovej série Piráti Karibiku (2003, 2006 a 2007) priznala, že kým ho ešte vlastnila, pozeral príliš veľa nekvalitných programov. Dvadsaťpäťročná herečka pre magazín Elle povedala, že jej niekdajšie televízne návyky v nej vyvolávali pocit najlenivejšieho človeka na svete. Keira Knightley je okrem účinkovania v pirátskych príbehoch známa aj stvárnením postáv v snímke Vojvodkyňa (2008) či adaptácii diela spisovateľa Iana McEwana Pokánie (2007). Najnovšie sa predstavila v dráme Neopúšťaj ma (2010) po boku Carey Mulligan a Andrewa Garfielda. Informáciu zverejnila webová stránka http://www.digitalspy.co.uk/.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Belgického novinára Sergea Dumonta, ktorý pripravoval reportáž v centre Káhiry, neznámi muži zajali a odviedli na neznáme miesto. Informuje o tom internetová verzia belgického denníka Le Soir, do ktorého vydaní Dumont pravidelne prispieval. Žurnalista je dopisovateľom, ktorý robí pravidelne spravodajstvo z Izraela, ale počas nepokojov v Egypte sa presunul z Blízkeho východu na sever Afriky. Dumont po zajatí ešte komunikoval s Le Soir a podľa informácií ho muži, ktorí na sebe nemali uniformy, uniesli a obvinili zo špionáže. "Bolo to násilné. Udreli ma niekoľkokrát po tvári a obvinili ma, že som zástanca (Muhammada) Baradeja. Zobrali ma potom do kasární niekde na okraji mesta. Dali mi pohár vody a povedali mi, že je z Nílu, aby som dostal hnačku. Strážia ma dvaja vojaci s kalašnikovmi a bajonetmi a vravia, že ma prepravia na základňu tajnej služby," cituje slová Dumonta Le Soir. Všetky tri noviny, pre ktoré písal Dumont - Le Soir, švajčiarsky Le Temps i francúzsky La Voix du Nord informovali celosvetové novinárske organizácie, aby podnikli kroky pomoci unesenému novinárovi. "Asociácia profesionálnych žurnalistov získala informácie o neprípustných činoch násilia a zajatia belgického novinára Sergea Dumonta v Káhire 2. februára. Asociácia protestuje proti týmto metódam, ktoré vážne porušujú slobodu tlače a žiada, aby bola Dumontovi vrátené právo slobodne informovať," reagovala.
Copyright © TASR 2011

Zomrel Jiří Kárnet

Zomrel Jiří Kárnet

Český dramatik, režisér, novinár a spisovateľ Jiří Kárnet zomrel v utorok v New Yorku. Skonal krátko po svojich 91. narodeninách, ktoré oslávil 24. januára. Webovú stránku www.idnes.cz informoval o smrti exulanta editor časti jeho diela Viktor Debnár. Jiří Kárnet sa narodil v roku 1920 v meste Hořice. Študoval na pražskej Právnickej fakulte Karlovej univerzity a od konca roka 1939 pôsobil ako režisérsky elév a lektor v divadlách E.F. Buriana D 40 a D 41. Neskôr odišiel do mestského divadla na pražských Královských Vinohradoch. Koncom druhej svetovej vojny ho väznili v Nemecku. V povojnových rokoch pôsobil ako novinár a divadelný kritik. Po februári 1948 odišiel najprv do Paríža, kde pôsobil ako redaktor česko-slovenského vysielania francúzskeho rozhlasu, a v roku 1952 sa presťahoval do New Yorku, kde býval až do svojej smrti. Počas života v USA spolupracoval Kárnet s rozhlasovými stanicami ako Hlas Ameriky či Slobodná Európa. Venoval sa najmä komentárom z kultúrno-politickej oblasti, na svojom konte má tiež viacero rozhovorov so známymi osobnosťami, napríklad s Andym Warholom či Johnom Steinbeckom. Spolu s českým spisovateľom, publicistom a politikom Pavlom Tigridom stál pri zrode politicko-kultúrneho periodika Svědectví. Napísal aj viacero divadelných hier a próz, písal i poéziu a pôsobil tiež ako prekladateľ. © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

SPRÁVA NKÚ O STV

SPRÁVA NKÚ O STV

1. 2. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Európska komisia (EK) ústami hovorcu eurokomisárky pre informačnú spoločnosť a médiá Neelie Kroesovej potvrdila, že Maďarsko prisľúbilo urobiť zmeny vo svojom kontroverznom zákone o médiách, ktorý je čiernou škvrnou na aktuálnom maďarskom predsedníctve Európskej únie. Kroesovej hovorca Jonathan Todd v utorok uviedol, že v pondelkovom liste maďarského ministra spravodlivosti Tibora Navracsicsa vycítil "jasný náznak", že Budapešť bude "už čoskoro" sporný zákon meniť. Dôvodom sú výhrady Bruselu, ktoré pred dvoma týždňami sformulovala v liste eurokomisárka a v mene EK dala Maďarom na vyjadrenie dva týždne. Termín oficiálne uplynie tento piatok. Eurokomisárka adresovala Budapešti list, v ktorom žiada maďarských lídrov o vysvetlenie nezrovnalostí novej maďarskej normy s legislatívou Európskej únie. Hlavné výhrady EK sa týkajú požiadavky o vyvážené mediálne spravodajstvo, ktoré je podľa Kroesovej možné vyžadovať iba od televízii, pričom maďarský zákon to vyžaduje od všetkým médií. Podľa Kroesovej zákon porušuje normy EÚ aj v prípade kontroly médií na základe krajiny ich pôvodu a miesta udelenia licencie. Ak by Maďarsko nesplnilo lehotu dvoch týždňov a nevysvetlilo by nezrovnalosti, EK podnikne voči Budapešti právne kroky. V Maďarsku začal 1. januára platiť kontroverzný mediálny zákon, na základe ktorého vznikne napríklad nový Národný mediálny a komunikačný úrad obsadený prevažne členmi vládnej strany Fidesz premiéra Viktora Orbána. Úrad bude dohliadať na všetky tlačové, elektronické a internetové médiá. Porušovateľom zákona bude hroziť pokuta do výšky 200 miliónov forintov (727 000 eur), čo môže byť pre niektoré médiá likvidačné. Týmto spôsobom sa má trestať "nevyvážené spravodajstvo", čo však v zákone nie je presne definované. Úrad zároveň môže novinárov donútiť prezradiť ich zdroj informácií, ak pôjde o záležitosť týkajúcu sa národnej bezpečnosti.
Egyptské ministerstvo informácií zrušilo v nedeľu vysielanie arabskej satelitnej televíznej stanice al-Džazíra. Prevádzkovateľ družice NilSat prerušil jej signál, ktorý sa následne prestal šíriť aj vo viacerých blízkovýchodných krajinách. Al-Džazíra, ktorá má sídlo v Katare, rozhodnutie egyptskej vlády odsúdila ako útok na slobodu slova a cenzúru. Al-Džazíru sleduje asi 220 miliónov domácností vo vyše sto krajinách sveta. Egyptské úrady zakázali TV stanici s okamžitou platnosťou vysielať v Egypte. Ministerstvo informácií zrušilo všetkým zamestnancom káhirskej pobočky novinárske akreditácie a licencie. Následne zastavilo vysielanie stanice cez egyptský satelit NilSat. "V čase krízy a nepokojov v Egypte je dôležité počuť hlasy zo všetkých strán. Zatvorenie našej pobočky je cenzurovanie a umlčanie hlasov egyptského ľudu," reaguje vo vyhlásení al-Džazíra. Dodáva, že naďalej bude prinášať spravodajstvo z Egypta. © 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané. Stúpenci jemenského prezidenta Alího Abdalláha Sáliha násilne rozohnali protest novinárov a aktivistov v centre metropoly Saná. Asi stovka demonštrantov sa vydala na pochod od sídla jemenského zväzu novinárov k egyptskému veľvyslanectvu, kde chceli vyjadriť podporu pokračujúcim protivládnym protestom v Egypte. "Odíď Alí! Ľud si želá zmenu režimu," skandovali protestujúci, požadujúci rezignáciu jemenského prezidenta. Cestu k egyptskej ambasáde im však zahradil kordón príslušníkov poriadkovej polície. Účastníkov protestu potom napadli a rozohnali rozvášnení prívrženci vlády, z ktorých niektorí boli vyzbrojení nožmi. Tisíce Jemenčanov vyšli vo štvrtok do ulíc s požiadavkou odstúpenia vyše 30 rokov vládnuceho prezidenta Sáliha, kľúčového spojenca USA v boji proti regionálnemu krídlu al-Káidy. Jemenčania žiadajú tiež zlepšenie životných podmienok a odstránenie korupcie. Protesty v tejto chudobnej arabskej krajine inšpirovali nepokoje v Tunisku. Zdroj: DPA Vietnamský žurnalista zomrel v sobotu po tom, čo sa mu vlámal do domu neznámy páchateľ, polial ho chemikáliami kým spal a podpálil zaživa. Podľa miestnych médií, 50-ročného Le Hoang Hunga previezli s popáleninami na 20 percentách tela do nemocnice v Ho Či Minovom meste, kde po 10 dňoch hospitalizácie zraneniam podľahol. Jeho kolega Nguyen Thi Ngoc Mai si myslí, že útok môže byť pomstou za niektoré prípady o ktorých Hung písal. Polícia prípad vyšetruje. Zdroj: Associated Press
Ukrajinský súd prakticky zablokoval akýkoľvek pokus o vyšetrenie obvinení, že za vraždou novinára Georgija Gongadzeho z roku 2000 stál exprezident Leonid Kučma. Podľa súdneho rozhodnutia je vyšetrovanie uzavreté prokuratúrou konečné a niet dostatočných dôvodov na ďalšie preverovanie obvinení. Zo zabitia Gongadzeho obvinili úrady štyroch policajtov vrátane bývalého policajného plukovníka Oleksija Pukača. Ten je podozrivý, že novinára zadusil a odrezal mu hlavu. V súčasnosti Pukač čaká na súdny proces. Troch ďalších expolicajtov, usvedčených ako jeho komplicov, súd odsúdil v roku 2008 na tresty väzenia od 12 do 13 rokov. Stále ostáva nejasné, či Pukač konal sám alebo dostával pokyny od niekoho iného. Gongadzeho uniesli 16. septembra 2000 a v novembri toho istého roku našli v lese neďaleko Kyjeva jeho telo bez hlavy. Novinár, ktorý založil najpopulárnejšiu spravodajskú webstránku v krajine - Ukrajinskú Pravdu, kritizoval vládu a poukazoval na rozsiahlu korupciu. Zvuková nahrávka, ktorá sa dostala na verejnosť po vražde, údajne zachycuje exprezidenta Kučmu ako nariaďuje vtedajšiemu ministrovi vnútra Jurijovi Kravčenkovi, aby Gongadzeho odstránil. Kučma akúkoľvek účasť na Gongadzeho zabití odmietal. Exminister Kravčenko spáchal samovraždu v roku 2005 - krátko pred tým, ako mal vo veci vraždy vypovedať pred vyšetrovateľmi. Zanechal lístok, podľa ktorého sa "stal obeťou Kučmových politických intríg". Verdikt súdu potvrdil septembrové rozhodnutie nižšieho súdu. Proti minulému rozhodnutiu sa odvolala vdova po Gongadzem, ktorá označuje Kučmu za hlavného vinníka vraždy. Gongadzeho smrť vyburcovala politickú opozíciu na Ukrajine a bola hlavnou otázkou v prezidentských voľbách v roku 2004. Kučmom podporovaný kandidát Viktor Janukovyč odišiel vtedy porazený, vlani však vo voľbách hlavy štátu vyhral. Zdroj: DPA Copyright © TASR 2011

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Poslanci parlamentu vyberú budúceho šéfa Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) z 19 kandidátov. Do voľby dnes posunul Výbor NR SR pre kultúru a médiá aj trojicu Ján Füle, Vladimír Seman a Jozef Zima. Výbor ich prihlášku dostal 26. januára, ale s dátumom poštovej pečiatky 25. januára. Podľa podpredsedníčky mediálneho výboru Magdalény Vášáryovej (SDKÚ-DS) hlasovaním za posunutie týchto kandidátov do voľby sa priklonili k právnym názorom označujúcim za rozhodujúci dátum poštovej pečiatky. Ešte predtým výbor rovnako postupoval aj v prípade kandidátov na členov Rady RTVS. Aj v tomto prípade výbor dostal deň po termíne tri prihlášky, no s pečiatkou pošty 25. januára. Do pléna sa teda dostane 38 návrhov na deviatich členov Rady RTVS. Na dnešnom rokovaní sa tiež výbor dohodol, že o členoch rady má parlamentné plénum hlasovať verejne. Ak to parlament podporí, hlasovacie lístky by mali byť pre všetky štyri oblasti členov rady - rozhlasovú (traja členovia), televíznu (traja členovia), ekonomickú (dvaja členovia) a právnu (jeden člen). Hlasovacie lístky budú označené menom a priezviskom konkrétneho poslanca, po voľbe sa majú naskenovať a spolu so zápisnicou o hlasovaní zverejniť na webstránke NR SR. Rovnako - verejne by mali poslanci NR SR hlasovať aj o šéfovi RTVS. Dohodne sa to až po skončení vypočutia kandidátov, teda 7. februára. Podľa predkladateľa návrhu na verejnú voľbu Jozefa Viskupiča z klubu SaS sa pre tento spôsob voľby rozhodli "preto, že si myslím, že aj pri voľbe v personálnych aktoch, čiže keď volíme osoby, sme zodpovední našim voličom a chceme, aby vedeli ako sa správame". Ako ďalej pre médiá uviedol Viskupič, "zabezpečenie verejnej kontroly, tak ako pri všetkých hlasovaniach, ktoré sú v národnej rade, je ich myslím 98,2 percenta, je robené z hlasovacieho zariadenia a keďže momentálne sme si schválili, že hlasovacie zariadenie používať nebudeme, tak budú naskenované hlasovacie lístky a tak budú zverejnené na webe národnej rady". Opozičným členom výboru sa verejná voľba nepáči. Medzi nimi ani Rafaelovi Rafajovi (SNS), ktorý už niekoľkokrát podporil snahy vládnych strán o reformu verejnoprávnych médií. "Pokiaľ nebude koaličná rada v priamom prenose, nemôžem takto hlasovať," povedal počas rokovania výboru Rafaj. "Má to byť verejná voľba na funkcie, ktoré vo svojej podstate sú nepolitické, majú byť nepolitické, majú byť nestranné. V takom prípade si myslíme, že je oprávnená doterajšia prax tajnej voľby, aby jednoducho ten zvolený člen rady nevedel, aký je priamy vzťah toho politika k nemu - že ho volil alebo ho nevolil. To je veľmi dôležité pre nezávislý výkon tejto funkcie," upozornil člen výboru za Smer-SD, bývalý minister kultúry Marek Maďarič. Zmenu z tajnej voľby na verejnú považuje za účelovú. Nie je to pre voličov, ale preto, aby si strany vedeli overiť, ako hlasujú ich poslanci, myslí si Maďarič, podľa ktorého sa to týka napríklad aj pripravovanej voľby generálneho prokurátora. Pre médiá tiež pripomenul, že žiadal z voľby členov rady vyradiť 13 kandidujúcich, podľa neho nespĺňali buď požiadavku päťročnej odbornej praxe v danej oblasti alebo trojročnej riadiacej praxe v oblasti. Výbor to však v hlasovaní o každom kandidátovi nepodporil. Maďarič tvrdí, že to odhaľuje, ako koaliční poslanci nedokážu rešpektovať zákon, ktorý si schválili. Mediálny výbor v pondelok 7. februára vypočuje a pravdepodobne v piatok 11. februára posunie do voľby v parlamentnom pléne 19 kandidátov na generálneho riaditeľa RTVS. Sú medzi nimi: Peter Abrahám, Vladimír Buriánek, Dušan Davidov, Ján Derďák, Róbert Filipp, Fedor Flašík, Ján Füle, Martin Gajdoš, Pavel Jacz, Marián Ostatník, Peter Puškár, Margita Repková, Jaroslav Rezník, Vladimír Seman, Marián Šinkovič, Tibor Takáč, Václav Vetrecin, Miloslava Zemková a Jozef Zima. Výbor NR SR pre kultúru a médiá posunul do voľby deväťčlennej Rady RTVS spolu 38 kandidátov. Z 39 prihlášok, ktoré dostal len jednu, od Jany Golembiovskej neuznal. Dôvodom bolo chýbajúce potrebné vzdelanie. Na troch členov rady za rozhlasovú oblasť kandidujú dvanásti - Michal Dzurjanin, Igor Gallo, Elena Händler, Peter Kováč, Radoslav Kutaš, Viera Lehoczká, Milan Materák, Ildikó Nagy, Vladimír Slovák, Vladimír Talian, Ernest Weidler a Eva Jaššová. Na trojicu členov rady za televíznu oblasť idú do voľby taktiež dvanásti - Milan Antol, Jaroslav Bartl, Rastislav Blaško, Bohumír Bobocký, Miroslav Čevela, Martin Gajdoš, ktorý kandiduje aj na generálneho riaditeľa RTVS, Dóra Hushegyiová, Naďa Lazarová, Peter Malec, Andrej Miklánek, Oľga Pohanková a Tomáš Kuča. O dve pozície v rade za oblasť ekonomiky sa uchádza osem kandidátov - Tibor Buček, Hilda Gajdošová, Martin Kabát, Miroslav Kollár, Jozef Metke, Pavol Morávek, Jozef Tkáčik a Juraj Kurucár. Jedného právnika v rade poslanci vyberú spomedzi šiestich: Danice Birošovej, Ivana Ikrényiho, Branislava Jablonku, Michala Jesenka, Jozefa Ševeca a Vladimíra Šlégera.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. Tisíc a jedna noc* -Markíza ; 2. Tisíc a jedna noc* -Markíza ; 3. TELEVÍZNE NOVINY*- Markíza ; 4.Nočné Televízne noviny* Markíza ;5. Športové noviny* -Markíza ;6. Počasie* -Markíza ;7. NOVINY TV JOJ* -TV JOJ ; 8. Svadba a iné pohromy -Markíza ;9.Jumper -Markíza ; 10.NAJLEPŠIE POČASIE*- TV JOJ;11.Lampáreň -Markíza ;12.Prvé Televízne noviny* -Markíza ;13.Pošta pre teba -Jednotka ;14.Krimi noviny* -TV JOJ ;15.Šport* -TV JOJ ;16. Hviezdna dráha Markízy- Markíza ;17.Reflex*- Markíza ;18.Temný rytier -Markíza ;19.Bez servítky*- Markíza ;20.Sexi Pistols -Markíza

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

31. 1. 2011

Zomrel John Barry

Zomrel John Barry
V nedeľu vo veku 77 rokov skonal britský skladateľ John Barry, ktorý sa preslávil napríklad hudbou k 11 bondovkám alebo filmom ako Volanie divočiny (1966) a Spomienky z Afriky (1985). Barry zomrel v New Yorku, príčinou úmrtia bol srdcový infarkt. Informovala o tom jeho rodina. John Barry Prendergast sa narodil 3. novembra 1933 v anglickom Yorku. V roku 1957 vytvoril skupinu The John Barry Seven a v polovici 70. rokov minulého storočia sa presťahoval najprv do Španielska a neskôr do USA. Celkovo sa podieľal na hudbe k viac než stovke filmov, pričom najvýraznejšie prispel k sérii filmov o agentovi Jamesovi Bondovi, medzi ktorými boli napríklad aj Goldfinger (1964) a Žiješ len dvakrát (1967). Poslednou snímkou, ku ktorej zložil hudbu, bol triler Enigma (2001). Za svoju prácu získal množstvo ocenení vrátane piatich Oscarov - dva za Volanie divočiny a po jednom za Spomienky z Afriky, Lev v zime (1968) a Tanec s vlkmi (1990). Barry bol celkovo štyrikrát ženatý a mal štyri deti.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Na svätého Pavla medveď sa na druhý bok obráti

Na svätého Pavla medveď
sa na druhý bok obráti

Jednotka horšie a veľmi zle , Dvojka veľmi zle a Trojka trochu lepšie.

Jednotka , Dvojka a Trojka spolu - 14,04 % !.
JOJ lepšie a JOJ PLUS horšie.
Markíza o niečo horšie. TV DOMA takisto.
TA 3 lepšie.
Primetimový rozdiel medzi Jednotkou a JOJ je jednociferný - 8,1 %.
Markíza - 32.92 %
TV DOMA - 2.71 %
Jednotka - 11.64 %
Dvojka - 2.04 %
Trojka - 0.36 %
TV JOJ – 18.55 %
JOJ PLUS- 3.18 %
TA 3 - 1.95 %

30. 1. 2011

Zomrel Charlie Callas

Zomrel Charlie Callas
Vo veku 86 rokov skonal vo štvrtok 27. januára americký komik Charlie Callas, ktorý sa preslávil predovšetkým spoluprácou s Melom Brooksom, Jerrym Lewisom a Deanom Martinom. Podľa jeho synov Marka a Larryho skonal herec v hospici v Las Vegas. Príčina úmrtia nie je známa . Charlie Callas sa narodil 20. decembra 1924 v newyorskom Brooklyne a počas druhej svetovej vojny slúžil v americkej armáde. Svoju kariéru odštartoval ako bubeník v skupinách, v ktorých pôsobili hudobníci ako napríklad Tommy Dorsey, Claude Thornhill a Buddy Rich. Neskôr sa stal stand-up komikom, bol napríklad pravidelnou súčasťou programu The Tonight Show With Johnny Carson. Jeho prvým filmom bola komédia The Big Mouth (1957), celkovo sa predstavil v takmer 40 snímkach a seriáloch. Jeho najznámejšou postavou bol Malcolm Argos v detektívnom seriáli Switch (1975 - 1978). Bol ženatý s Evelyn Callas, ktorá zomrela minulý rok v júli vo veku 80 rokov.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Sundance Film Festival 2011

Sundance Film Festival 2011

Romantická dráma Like Crazy (2011) režiséra Drakea Doremusa získala v sobotu na 27. ročníku filmového festivalu Sundance Veľkú cenu poroty v sekcii amerických dramatických filmov. Snímka rozpráva príbeh britsko-amerického študentského páru, ktorý sa musí rozdeliť po tom, čo si Britka nelegálne predĺži vízový pobyt v USA. Ide už o celkovo šiesty film 27-ročného rodáka z Kalifornie, ktorý debutoval v roku 2006 komédiou Moonpie. V kategórií amerických dokumentárnych filmov triumfovala snímka Petra Richardsona How to Die in Oregon (2011), ktorá sa venuje téme eutanázie. Film sleduje posledné mesiace života smrteľne chorých pacientov, ktorí sa rozhodli ukončiť svoj život v Oregone. Práve Oregon sa v roku 1994 stal vôbec prvým štátom USA, kde zlegalizovali eutanáziu. Veľkú cenu poroty pre zahraničný dramatický film si odniesli tvorcovia nórskej snímky Happy, Happy režisérky Anne Sewitsky o vydatej žene, ktorá nájde sexuálne uspokojenie u svojho nového suseda. Medzi zahraničnými dokumentmi porota za víťaza určila britsko-americkú snímku Hell and Back Again (2011) o vojakovi Nathanovi Harrisovi, ktorý utrpel vážne zranenia počas služby v Afganistane. Festival Sundance založili v roku 1978 Sterling Van Wagenen, John Earle a Robert Redford. O tri roky neskôr vznikla nezisková organizácia Sundance Institute vedená práve legendárnym hercom Robertom Redfordom podporujúca produkciu nezávislých filmov. Pravidelne objavuje nové talenty a upozorňuje na výnimočné filmy. Víťazstvo ceny alebo zaradenie do súťažnej sekcie na Sundance však nie je zárukou úspechu v kinodistribúcii. Iba trom filmom z prvej dekády 21. storočia, ktoré buď vyhrali Veľkú cenu poroty alebo ich zaradili do súťažnej sekcie zameranej na produkciu USA, sa podarilo prekonať tržby 30 miliónov dolárov v severoamerických kinách. Boli to snímky V spálni (2001), Napoleon Dynamit (2004) a Precious: Based on the Novel Push By Sapphire (2009).

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Voľba generálneho riaditeľa zlúčeného Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) by mala byť podľa niektorých opozičných poslancov tajná. Dušan Jarjabek zo Smeru-SD pre TASR povedal, že ju bude v parlamente presadzovať. "Zdá sa mi to najčestnejšie a najkorektnejšie voči všetkým 17 kandidátom," zdôvodnil. Aj podľa Rafaela Rafaja zo SNS je tajné hlasovanie lepšou možnosťou. "Pokiaľ chceme, aby zlúčenú televíziu s rozhlasom viedol profesionál, tak v tom prípade vidím väčšie šance v tajnej voľbe," reagoval pre TASR. Strana SNS o tejto záležitosti zatiaľ nerokovala. "My to ešte zvážime, bude k tomu zasadať klub." Pavol Abrhan (KDH) predpokladá, že poslanci vládnej koalície prídu s návrhom, aby boli voľby verejné. Mediálny výbor má tento týždeň zasadať, plénu odošle svoje odporúčanie. Ľudia majú podľa Tomáša Galbavého z SDKÚ-DS právo vedieť, ako sa ich zástupcovia parlamentu v tomto prípade rozhodujú. Dôležité je pre neho zvoliť človeka s morálnou autoritou a čistou minulosťou naprieč politickým spektrom. O spôsobe voľby nehovoril zatiaľ ani klub KDH. Predseda klubu Mosta-Híd László Solymos pre TASR uviedol, že je za verejnú voľbu a predpokladá, že sa na tom zhodne s parlamentnými straníkmi. V zákone o Rozhlase a televízii Slovenska z dielne ministerstva kultúry sa nepíše, či má byť voľba verejná alebo tajná. Jeho autor, minister Daniel Krajcer, si želá otvorenú voľbu. "Poslanci by zásadne nemali skrývať svoje hlasovanie," povedal po poslednom rokovaní vlády Krajcer, ktorý sľúbil, že po prečítaní projektov kandidátov, prezradí svoj názor o ich kvalite. Koaličné strany chcú odtajniť voľbu generálneho prokurátora, ktorého mali problém zvoliť tajne. Rovnako chcú novelou presadiť verejné voľby predsedu a podpredsedov Najvyššieho kontrolného úradu SR či sudcov Ústavného súdu. O funkciu šéfa RTVS prejavilo záujem 20 uchádzačov, tri projekty prišli po termíne. Sedemnásť prihlášok poslali včas Štefan Papeš, Miloslava Zemková, Marián Ostatník, Jaroslav Rezník, Peter Puškár, Pavel Jacz, Peter Abrahám, Ján Derďák, Václav Vetrecin, Dušan Davidov, Vladimír Burianek, Martin Gajdoš, Margita Repková, Tibor Takáč, Fedor Flašík, Marián Šinkovič a Róbert Filipp. Vypočutie kandidátov na post šéfa RTVS je naplánované na 7. februára. Šéfovať RTVS bude ten, kto si získa nadpolovičnú väčšinu hlasov prítomných poslancov. Zákon o RTVS zlúčil Slovenskú televíziu a Slovenský rozhlas do jednej verejnoprávnej inštitúcie od 1. januára. Spojenie dvoch inštitúcií odôvodňovalo ministerstvo kultúry najmä zlou ekonomickou situáciou v televízii. Copyright © TASR 2011

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA

NEDEĽNÉ REZNE A KÁVA
Andrej Ďurkovský vystúpil z KDH. Národná rada má tak prvého nezávislého poslanca. Ako to ovplyvní prácu koalície v parlamente? Smer-SD podal návrh na zvolanie mimoriadnej schôdze. Bude sa voliť generálny prokurátor už vo februári? Aj na tieto otázky budú hľadať odpovede hostia diskusnej relácie O 5 minút 12, ktorú Slovenská televízia odvysiela v nedeľu 30. januára 2011 o 11.55 h na Jednotke. Diskutovať budú predseda Ústavnoprávneho výboru NR SR Radoslav Procházka (KDH) a podpredseda NR SR Robert Fico (Smer-SD). Koalícia má ďalší problém. Obyčajní ľudia nechcú podporiť zmeny ohľadne dvojakého občianstva. Budú štyri hlasy rozhodujúce? Moderátor Radovan Slobodník medzi 4 očami vyspovedá poslanca NR SR Igora Matoviča (SaS). Hosťami Zlatice Puškárovej v relácii Na telo v nedeľu 30. januára 2011 budú minister kultúry Daniel Krajcer (SaS) a exminister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD). Témami sú Situácia v RTVS a Aktuálna politická situácia . Hosťami diskusnej relácie V politike, ktorú televízia TA3 odvysiela v nedeľu 30. januára 2011 o 19.55 h, budú Igor Matovič a Rafael Rafaj. Moderátorka relácie Ľuba Oravová s pozvanými hosťami otvorí témy týkajúce sa zmeny v dvojakom občianstve, postoja koalície a opozície a návštevy maďarského premiéra. S Igorom Matovičom, poslancom NR SR (SaS) a Rafaelom Rafajom, poslancom NR SR (SNS) bude diskutovať aj o otázke vzťahu Obyčajných ľudí s koalíciou, o situácii v SNS a jej spolupráci so stranou Smer-SD.