DALITO!

8. 1. 2011

SuperStar

SuperStar

Towercom News

Towercom News
Rozširovanie digitálneho pozemského televízneho vysielania (DVB-T) v tomto roku bude pre divákov na väčšine územia Slovenska znamenať možnosť sledovať prostredníctvom bežnej TV antény viac programov. Pre agentúru SITA to uviedol Michal Šuran, marketingový manažér spoločnosti Towercom, a.s., ktorá u nás zabezpečuje pokrytie analógovým a digitálnym televíznym a rozhlasovým signálom. V rozšírenej programovej televíznej ponuke cez druhý, tzv. komerčný multiplex a tretí - verejnoprávny multiplex je podľa Šurana aktuálne sedem staníc - STV1, STV2, STV3, TV JOJ, TV Markíza, TV Doma a JOJ Plus. Momentálne sú v najviac dostupnom prvom multiplexe v ponuke štyri stanice. "Samozrejme, tieto aj ďalšie výhody DVB-T sú divákom dostupné bez mesačných poplatkov a bez akejkoľvek viazanosti," zdôraznil Šuran. V súčasnosti je digitálny terestriálny signál DVB-T dostupný už pre približne 94 percent obyvateľov Slovenska. Pritom deväť obcí v okolí Veľkého Krtíša je od novembra minulého roka už iba "digitálnymi" obcami. "To znamená analógové terestriálne vysielanie z lokálneho vysielača bolo vypnuté a divákom je k dispozícii iba digitálne terestriálne vysielanie, okrem iných možností príjmu TV signálu v danej lokalite." Ďalšie rozširovanie pokrytia signálom DVB-T umožní podľa Šurana až uvoľnenie frekvencií, ktoré nastane po vypnutí analógového terestriálneho vysielania. Vypínanie analógového vysielania na vysielačoch veľkého výkonu, ktoré bude znamenať uvoľnenie frekvencií pre ďalšie rozširovanie DVB-T, je naplánované na druhý štvrťrok 2011. Prechod z analógového vysielania na digitálne pozemské televízne vysielanie (DVB-T) sa zavŕši v prvej polovici tohto roka a bude sa týkať väčšiny obyvateľov Slovenska. Do 30. júna je totiž naplánované vybudovanie celej siete vysielačov DVB-T. Prechod na DVB-T sa priamo dotkne tých, čo prijímajú signál cez klasickú televíznu anténu, teda nie tých, čo prijímajú signál cez satelit, majú káblovú televíziu alebo prijímajú televízny signál cez telekomunikačné siete (IPTV). Digitálne vysielanie im prinesie obraz v lepšej kvalite, bez známych snežení či šumení. Umožní tiež prijímať väčšie množstvo programov a v budúcnosti aj nové služby, aplikácie ako sú rozhlasové programy, superteletext, elektronický programový sprievodca, multimediálne služby a služby pre mobilný televízny príjem. Pokiaľ majitelia televíznych antén nebudú mať v budúcnosti digitálny televízny prijímač alebo set-top-box, po roku 2012 nebudú môcť sledovať žiadnu televíznu stanicu. Pre tých, čo sa to týka, no sú sociálne odkázaní a nemajú preto zvyšné peniaze na kúpu set-top-boxu, pripravuje Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR dotáciu na kúpu potrebných zariadení. Predbežne by mohla byť vo výške 20 eur. Pritom najlacnejší set-top-box sa dá kúpiť už za približne 20 eur. Na digitálne vysielanie musíme prejsť do konca roku 2012. Podrobné informácie sú dostupné aj na webstránke kampane o prechode na DVB-T - http://www.digimedia.sk. Na otázky tiež počas pracovných dní od 9:00 do 16:00 odpovedia na bezplatnej telefonickej infolinke na čísle: 0800 168 500 a tiež písomne na e-mailovej adrese: info@digimedia.sk. Informačná kampaň sa vedie aj v spolupráci so starostami miest a obcí, regionálnymi médiami, objaví sa v televízii aj v rozhlase. Informácie by sa mali dostať do každej domácnosti.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MK SR NEWS

MK SR NEWS
Ministerstvo kultúry pokračuje v legislatívnych zmenách. Na tento rok podľa hovorkyne rezortu Evy Chudinovej pripravuje zmenu audiovizuálneho zákona, novelu tlačového zákona a témou roka 2011 bude aj Tlačová agentúra SR. Ministerstvo tiež bude predkladať návrhy zákonov, ktorých cieľom je zjednodušiť prevádzanie nehnuteľností z hľadiska obnovy kultúrneho dedičstva. Cieľom návrhu zákona o podmienkach evidencie, verejného šírenia a uchovávania audiovizuálnych diel, multimediálnych diel a zvukových záznamov umeleckých výkonov (audiovizuálny zákon) bude posilnenie kompetencií rady Slovenského filmového ústavu (SFÚ) a zavedenie systému odmeňovania členov rady. Dôvodom podľa ministerstva kultúry je, že Slovenský filmový ústav je financovaný z rozpočtovej kapitoly ministerstva a ako jediná organizácia zabezpečuje úlohy v oblasti audiovizuálneho dedičstva, spracováva poznatky z oblasti audiovízie a kinematografie a zabezpečuje jej prezentáciu. Návrh má tiež zabezpečiť, aby ministerstvo bolo kontinuálne informované o aktivitách SFÚ. Ministerstvu kultúry úloha transformovať TASR vyplýva z programového vyhlásenia vlády na roky 2010-2014. Zmena postavenia tlačovej agentúry by mala byť pripravená najneskôr v decembri 2011. "Samozrejme, aj v tomto prípade bude pracovať odborná skupina, pretože modelov ďalšieho fungovania TASR je viacero," uviedla pre SITA Chudinová. Veľké legislatívne zmeny najmä v oblasti médií začalo ministerstvo už vlani. "Predovšetkým to bol návrh nového zákona o Rozhlase a televízii Slovenska - RTS, ktorým ministerstvo začalo reformu verejnoprávnych médií na Slovensku." Ďalej to podľa hovorkyne MK SR bola novela zákona o štátnom jazyku, ktorú už schválil parlament. Na pripomienkovanie MK SR koncom roka poslalo novelu tlačového zákona. "Vypracovaný bol zákon o poskytovaní dotácii v pôsobnosti MK SR, ktorý je uverejnený v zbierke zákonov a napokon to bol výnos MK SR o podrobnostiach o účele poskytnutia dotácie, vzore žiadosti, popise projektu a celkového rozpočtu projektu a ďalších podrobnostiach o náležitostiach žiadosti. Rovnako aj tento výnos bol predložený na zverejnenie do zbierky zákonov," pripomenula Chudinová. "Za päť mesiacov sme v oblasti legislatívy stihli oveľa viac, ako sme plánovali, ministerstvo pracovalo s veľkým nasadením, pretože život priniesol výzvy, na ktoré sme museli reagovať. Ministerstvo v termíne uverejnilo všetky zmluvy a všetky zmluvy sa preverujú," zhodnotila legislatívnu prácu ministerstva od nástupu novej vlády hovorkyňa MK SR. Po analýzach vypovedali zmluvu s Tender media group, s.r.o., za 170 miliónov eur, ktoré sa dajú čerpať na digitalizáciu v rámci projektu OPIS. "Dôvody sú známe – reálne riziko, že by išlo o neoprávnené výdavky. Slovenská republika by musela túto sumu vrátiť zo štátneho rozpočtu." Popritom vyhodnocovali všetky zmluvy a výsledkom sú zrušené tendre na polygrafické služby a kontroling. "Ministerstvo kultúry ušetrilo 1,1 milióna. Nie je však možné vypovedať všetky nevýhodné zmluvy. V takomto prípade ministerstvo kultúry rokuje so zmluvnými partnermi na znížení cien zazmluvnených kontraktov," dodala pre SITA Eva Chudinová.
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

7. 1. 2011

Beyond Imagination

Beyond Imagination

Vážená redaktorka-autorka tohto textu!
Požiadali ste ma o stanovisko, pretože píšete príspevok o kritike Lesnej na moju osobu. Poslal som Vám svoje vyjadrenie, ktoré ste neuverejnili, ani nespomenuli s prípadným odkazom, takže plním Vašu obyčajnú žurnalistickú povinnosť tým, že ho uverejňujem na tomto "objektívnom" fóre:
Zdravím Vás, v prvom rade si treba pozrieť môj príspevok a potom vlastnou úvahou dospieť k tomu, o čom vlastne L.Lesná píše. V jej prípade nejde o vecný a profesionálny prístup, ale subjektívne a účelové si vybavovanie účtov s doterajšou STV, teraz už pod hlavičkou RTVS a s mojou osobou. Prípad Iránky Aštíaníovej je len využitie kauzy, nad ktorou Lesná pokrytecky roní slzy. V prípade STV, teraz RTVS som zažil počas Lesnej pôsobenia v tejto inštitúcii jej tzv. nadstranícky a objektívny prístup v duchu verejnoprávnosti - v tom čase ju nikdy netrápili obete a utrpenie Palestínčanov, Srbov či Afgancov, prípadne ich žien a detí, pretože to nebolo v správnej línii vytýčenej strýčkom Samom, no Irán a predtým Albánci v Kosove sú objektami jej záujmu. Je paradoxné, že práve mne L.Lesná pripisuje schvaľovanie islamského práva, keď presne taký typ propagandistov ako ona v duchu hesla Kto nejde s nami, ide proti nám! (vzácne sa v tom zhodli komunisti i U.S. prezident G.Bush jr.) mi naopak vyčíta islamofóbiu a kritiku nekontrolovaného prisťahovalectva z islamských krajín do Európy. Lesnej prekáža môj prístup k zahraničnopolitickým udalostiam, či už to bolo bombardovanie Srbska, Kosova, útok na Libanon, kauza 11.september 2001, vojna v Afganistane a v Iraku a nový cieľ - Irán, pretože nereagujem podľa jej predstáv a netancujem podľa scenára sponzorov či vyvolených ambasád. V prípade Iránu tak chce zabiť tri muchy jednou ranou - prispieť k ospravedlňovaniu ďalšieho vojnového ťaženia proti vytipovanej krajine (keďže ju doteraz netrápilo uplatňovanie islamského práva v islamských komunitách v Británii), riešiť si staré účty so STV a v prípade mojej osoby zatrúbiť na kádrové čistky v duchu "jednotného a správneho" pohľadu na dianie okolo nás, podľa predstáv L.Lesnej.
Ľ.Huďo .

Pozri, kto to hovorí

Pozri, kto to hovorí

Maďarský mediálny zákon jednoznačne má za cieľ umlčať kritiku, ohroziť redakčnú nezávislosť a najmä výrazne znefunkčniť pluralitu médií. Tvrdí to predseda Slovenskej asociácie novinárov (SAN) Štefan Dlugolinský v stanovisku asociácie. "Prijatím zákona sa v Maďarsku zavádza koncentrácia moci, ktorá povedie k posilneniu exekutívy a následnému vzniku totalitného štátu," upozorňuje s tým, že maďarský mediálny zákon vybočuje z Európskych štandardov slobody novinárov pracujúcich v médiách. "Poslanci maďarského parlamentu prijali na začiatku 21. storočia takú normu, ktorá dnes v európskom priestore nemá obdobu," zdôrazňuje SAN, ktorá zároveň vyjadruje hlboké znepokojenie v súvislosti s prijatým zákonom. Záverečné časti právnej normy prijal maďarský parlament 21. decembra minulého roka. Zákon, ktorý zaväzuje k vyváženému spravodajstvu aj komerčné médiá, bude platiť pre všetky druhy médií vrátane tlačených a internetových. V súvislosti s maďarským mediálnym zákonom vyslovila svoje obavy aj Európska aliancia tlačových agentúr (EANA), a to v liste, ktorý zaslala budapeštianskemu parlamentu. "Vedenie aliancie (EANA) od leta 2010 sleduje kroky, ktoré urobila maďarská vláda pre zmenu mediálneho zákona. Vedenie EANA sa pripája k početným médiám a ľudskoprávnym organizáciám, ktoré vyjadrili hlboké znepokojenie s tým, že zákon spájajúci sa s médiami sa odvracia od základných princípov slobody tlače," píše sa v liste Erika Nyléna, tajomníka aliancie združujúcej tlačové agentúry z 31 krajín, ktorý poskytol maďarskej agentúre MTI.

© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Koaličné rokovania o generálnom riaditeľovi RTVS bude protizákonné

Koaličné rokovania o generálnom riaditeľovi RTVS bude protizákonné

Blížiace sa koaličné rokovania o generálnom riaditeľovi Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) nebudú mať až taký turbulentný priebeh, ako má voľba generálneho prokurátora. Pre TASR to uviedol politológ Grigorij Mesežnikov s tým, že kým generálny prokurátor je súčasťou ústavného systému, riaditeľ RTVS je vysoký verejný funkcionár, no jeho politický význam je o nejaký stupienok nižší. "Očakávam, že bude viacero záujemcov o túto funkciu. Myslím si, že koalícia presadí odborného nominanta, nie straníckeho v podobe človeka blízkeho konkrétnej strane. Bude to asi človek vyznávajúci hodnoty tejto koalície, určite nie priaznivec socialistických alebo nacionalistických myšlienok. Ale skôr to bude odborník," prognózoval Mesežnikov. Isté riziko vidí politológ v tom, že sa objavia aj kandidáti s prepojením na mediálny biznis. "Ale vzhľadom na to, že táto koalícia je nastavená skôr na odbúravanie podobných väzieb, aby nedochádzalo k prieniku partikulárnych záujmov do výkonu verejnej funkcie, tak asi dajú prednosť ľuďom, ktorí nemajú takéto spojenia," domnieva sa. Napriek tomu, že rezort kultúry riadi nominant SaS Daniel Krajcer, Mesežnikov si nemyslí, že novým generálnym riaditeľom musí byť človek tejto strany. "Podľa mňa zavážia argumenty odborného charakteru a možno aj absencia väzieb, ktoré môžu výkon tejto funkcie komplikovať. Skôr očakávam diskusie okolo toho, nie o tom, ktorej strane je kandidát bližší," dodal. Otázku odbornosti nového šéfa RTVS vidí trochu inak Miloslava Zemková, ktorá inštitúciu z poverenia predsedu NR SR Richarda Sulíka (SaS) dočasne riadi. V online diskusii portálu aktualne.sk na margo svojej potenciálnej kandidatúry do tejto funkcie podotkla, že treba brať do úvahy aj politické aspekty voľby. "Obávam sa totiž, že máloktorý zo 150 poslancov NR SR bude skutočne projekty kandidátov čítať. Keďže nepatrím k žiadnej politickej strane, mohol by byť práve s mojou osobou v parlamente problém," uviedla. Proces hľadania šéfa RTVS sa oficiálne spustí už v najbližších dňoch. Ako pre TASR povedala hovorkyňa rezortu kultúry Eva Chudinová, Výbor NR SR pre kultúru a médiá musí do 10. januára uverejniť výzvu na podávanie prihlášok na funkciu generálneho riaditeľa a členov rady. Následne bude plynúť 15-dňová lehota, počas ktorej môžu kandidáti predkladať svoje projekty. Po jej uplynutí by mala pracovná komisia zložená zo zástupcov štyroch koaličných strán rokovať o tom, koho odporučia parlamentu zvoliť. Na čele komisie bude minister Krajcer.

Copyright © TASR 2010

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ Trvám na svojom výroku, že naša strana o štyri roky bude zostavovať vládu. Môžem ho prehodnocovať len v tom smere, ako sa vykonáva tvrdá práca na to, aby sa to stalo pravdou. Čo je pre mňa zaujímavé, že nastupuje veľmi intenzívne nová, mladá generácia a dostáva tu veľký priestor. Hlási sa dosť takých ľudí, ktorí majú záujem o politiku. Bude treba postaviť pre Slovensko aj iné typy politikov, aj iné videnie sveta. Inak sa budeme motať v kruhu a nedostaneme sa z neho von. Kto môže počítať s tým, že vo voľbách bude ďalej sľubovať a po voľbách nič neplniť? Raz to poznanie ľudí prekročí hranicu, že takých nebudú chcieť.„Musím mať nositeľov posolstva. A nositelia posolstva si musia posolstvo osvojiť a potom ho sprostredkovať. Preto nik nemôže očakávať, že sa to urobí z večera do rána, lebo prebudovávať stranu je ťažšie, ako zakladať novú. Urýchľovačom môže byť buď sociálny vývoj, transponencia vonkajšieho sociálneho nepokoja do prostredia Slovenska, alebo vzájomné chyby vo vnútri parlamentu a vládnej koalície.“ Vladimír Mečiar

"Spôsob a štýl, akým Marty svoju správu napísal, mi pripomína propagandu Josepha Goebbelsa. Podtón týchto pamfletov je rasistický." Hashim Thaci

„ Keďže pôjde o dva ekonomicky nezávislé integrované okruhy, nie je možnosť, že televízia svojimi dlhmi a neschopnosťou finančne stiahne rozhlas na dno. A naozaj si tu nerobím pre seba nejaké chodníčky, ja mám toľko práce, že 80 percent ponúk musím odmietať a nepotrebujem ďalšiu robotu v STV. Ja som presne ten typ človeka, ktorý si myslí, že sa dá s vecami pohnúť, ak nebudeme všetci nadávať po kaviarňach a potom sa zase rozídeme domov, do svojich nešťastných životov s pocitom, že sa s tým nedá nič robiť. „ Zuzana Fialová

" V ostatnom období sa politická strana Smer nezastaví takmer pred ničím. Otvorene hovorí o veľkej koalícii s SDKÚ – DS a účelovo koketuje i s maďarskou stranou HÍD, pričom hovorí o lojalite maďarských spoluobčanov. Najnovšie sa Smer zapojil do diskusie k iniciatíve ministra vnútra odmeňovať udavačov a prosí ľudí, aby neudávali susedov. Sme radi, že sme stranu Smer – SD našimi vyjadreniami opäť inšpirovali - SNS totiž ostro protestovala proti snahe ministra Lipšica odmeňovať udavačov ako prvá z politických strán. Udavači sú červíci bez nároku na odmenu – toto naše vyjadrenie rezonovalo vo všetkých mienkotvorných médiách. Sme skutočne potešení, že strana Smer začína preberať naše myšlienky a presvedčenia, a pevne veríme, že sa podľa nich bude správať aj v budúcnosti pri riešení problémov. Niet predsa krajších princípov ako národný, kresťanský a sociálny. Vyjadrili sme vážnu obavu, že ľudia začnú zneužívať nedokonalosť zákonov na riešenie susedských a súkromných sporov. Upozornili sme, že štát má dostatok mechanizmov na boj s trestnými činmi, len ich nedostatočne využíva. Špeciálne zákony, špeciálni sudcovia, špeciálne tímy sú cestou do pekla. Buď krajina funguje so všetkými nešpeciálnymi mechanizmami, alebo je v nej niečo choré a scestné. V návrhoch zákonov o preukazovaní majetku sa predbiehali páni Lipšic aj Fico. Smer zákon o preukazovaní pôvodu majetku napokon účelovo presadil. Politická elita nemôže podliehať účelovosti, a ak tomu tak je, stane sa to isté, čo v starom Ríme - po republike príde cisárstvo a diktatúra jednotlivcov. Nie všetky podania sú udania. Neviem identifikovať zdroj informácií, ktoré hovoria, že obsahom podaní v zmysle platného zákona sú susedské malichernosti. Určite ani jedno zo zákona dané oznámenie nie je udaním. Za tieto podania nik oznamovateľom neplatí a zatiaľ nik nepreukázal zneužitie zákona. Samozrejme, zákonu chýba zodpovednosť voči tej osobe, ktorá také oznámenie zneužije. Jedno je však isté, tento zákon platí, a hoci účelovo rieši problematiku, zbytočne vnáša medzi ľudí zlo, ale nabádať verejnosť na jeho nerešpektovanie nie je správna cesta. Ďakujeme predstaviteľom Strany Smer – SD, že tak podporujú naše konkrétne myšlienky - neprekáža nám to, naopak: snahu o vyháňanie zlého ducha zo spoločnosti nesmierne oceňujeme." Andrej Danko, prvý podpredseda SNS

"Fico má evidentne strach sám zo seba, respektíve z hlasu podobného tomu jeho a snaží sa urobiť všetko preto, aby zvrátil nezvrátiteľné. Koalícia ale určite nebude tancovať tak, ako on píska. Bude tak, ako sa dohodla koalícia a Fico môže vyskakovať aj štyri metre štyridsať." Igor Matovič

"Nie je nutné meniť zákony len preto, že sú vystavené zahraničnej kritike. Predtým než budeme čokoľvek hodnotiť, počkáme si, ako sa to osvedčí v praxi.“ Zoltán Kovacs, štátny tajomník pre komunikáciu Maďarska

„ V súčasnosti predsedá v záhrade Európskej únie maďarský cap. „ Ján Slota

6. 1. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Ukrajinská expremiérka Julija Tymošenková sa posťažovala, že štátna televízia ju odmieta vysielať. Z manipulácie spravodajstva v štátnych médiách už pritom niektoré ľudskoprávne organizácie dávnejšie obviňujú prezidenta Viktora Janukovyča. "V celoštátnych TV staniciach som tabu," cituje agentúra RIA Novosti slová šéfky hlavnej opozičnej strany Blok Julije Tymošenkovej (ByT), ktoré povedala v rozhovore pre nezávislú televíziu Kanál 5. Prokurátori v decembri Tymošenkovú obvinili zo sprenevery verejných fondov v hodnote 320 miliónov eur. Bývalá Janukovyčova rivalka z prezidentských volieb však všetky obvinenia odmieta a označuje ich za politicky motivované. Kritici Janukovyčovi už od nástupu do čela štátu vyčítajú, že sa snaží kumulovať vo svojich rukách všetku moc v štáte vrátane médií podľa vzoru ruského premiéra Vladimira Putina.
Predseda Európskej komisie (EK) José Manuel Barroso v stredu potvrdil, že sloboda tlače je pre Európsku úniu "posvätnou a základnou hodnotou". Barroso sa tak vyjadril v súvislosti s novým maďarským mediálnym zákonom, ktorý sa vstúpením do praxe dostal okamžite pod paľbu tvrdej kritiky zo zahraničia. Brusel už avizoval, že nebude váhať s potrestaním Budapešti v prípade dokázaného porušenia európskych noriem o slobode tlače. Podľa jej stanoviska nič na vecí nezmení ani fakt, že v rovnaký deň, ako začal platiť kontroverzný zákon, Maďarsko prevzalo predsedníctvo 27-členného bloku. Viac svetla do celej záležitosti má vniesť piatkové stretnutie Barrosa s maďarským premiérom Viktorom Orbánom v Bruseli. Európska komisia v stredu taktiež potvrdila, že od Maďarov už dostala do angličtiny preloženú verziu kontroverzného zákona o médiách z dielne vládnej strany Fidesz. Podľa jej hovorcu Oliviera Baillyho sa však do piatku expertom EK nepodarí kompletne zanalyzovať 194-stranový dokument. Ten sa stal terčom kritiky aj vplyvných krajín únie. Napríklad Nemecko v stredu vyhlásilo, že Maďarsko nemá právo vyjadrovať postoj v mene celej EÚ k slobode prejavu v iných krajinách ako sú napríklad Ukrajina či Bielorusko. Maďarsko na tieto slová pôvodne reagovalo odmerane, no v stredu minister zahraničných vecí János Martonyi pripustil, že zmeny v zákone nie sú vylúčené. V Maďarsku začal 1. januára platiť kontroverzný mediálny zákon, na základe ktorého vznikne napríklad nový Národný mediálny a komunikačný úrad obsadený prevažne členmi vládnej strany Fidesz premiéra Viktora Orbána. Úrad bude dohliadať na všetky tlačové, elektronické a internetové médiá. Porušovateľom zákona bude hroziť pokuta do výšky 200 miliónov forintov (727 000 eur), čo môže byť pre niektoré médiá likvidačné. Týmto spôsobom sa má trestať "nevyvážené spravodajstvo", čo však v zákone nie je presne definované. Úrad zároveň môže novinárov donútiť prezradiť ich zdroj informácií, ak pôjde o záležitosť týkajúcu sa národnej bezpečnosti.
Pokiaľ Európska únia povie, že maďarský mediálny zákon treba zmeniť, vláda to bude akceptovať a riadiť sa tým. Vo štvrtok to na tlačovej konferencii povedal maďarský premiér Viktor Orbán. "Sme súčasťou EÚ, platia tam pravidlá hry," povedal Orbán zahraničným novinárom krátko po tom, čo krajina od Belgicka prevzala rotujúce predsedníctvo 27-členného bloku. Zopakoval však, že maďarský mediálny zákon je podobný legislatívam iných členských štátov únie, ako je Francúzsko, Nemecko či Holandsko. Zároveň vyjadril pochybnosti, že "niekto nájde v našom zákone niečo, čo nie je aj v mediálnych zákonoch iných krajín EÚ". Európska komisia (EK) v utorok potvrdila, že nebude váhať s potrestaním Maďarska v prípade, že nový mediálny zákon, ktorý v sobotu vstúpil do platnosti, porušuje nariadenia EÚ o slobode tlače. Orbán sa v tejto súvislosti v piatok v Bruseli stretne s predsedom EK José Manuelom Barrosom. Zákon si už vyslúžil kritiku viacerých členov EÚ vrátane Francúzska a Nemecka.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) vyzvala bieloruskú vládu, aby zastavila útoky proti nezávislým novinárom a prepustila tých, čo sú za mrežami. Predstaviteľka OBSE pre slobodu médií Dunja Mijatovičová vyjadrila "hlboké znepokojenie nad bezprecedentnou vlnou násilia, zastrašovania, zatýkania a trestného stíhania novinárov, ktoré sa začalo po prezidentských voľbách 19. decembra". Napísala to v liste adresovanom bieloruskému ministrovi zahraničných vecí Sergejovi Martynovovi, informovala v stredu OBSE. Mijatovičová poukázala predovšetkým na zatknutie Iriny Chalipovej, korešpondentky ruských novín Novaja Gazeta, a Natalie Radinovej, redaktorky webového portálu charter97.org. Tým hrozí až 15 rokov odňatia slobody za organizovanie a účasť na "masovom porušovaní verejného poriadku". Predstaviteľka OBSE ďalej poznamenala, že bezpečnostné sily vtrhli do redakcie novín Naša Niva, rozhlasovej stanice European Radio for Belarus a televíznej stanice Belsat a skonfiškovali rôzne zariadenia od niekoľkých novinárov pracujúcich v týchto médiách. Dlhoročný autoritatívny prezident Alexander Lukašenko - často označovaný za "posledného európskeho diktátora" - získal v prezidentských voľbách 19. decembra oficiálne 79,7 percenta hlasov. Po vyhlásení výsledkov vyšli protestovať do ulíc tisíce ľudí. Polícia rozohnala demonštráciu s použitím sily a zatkla viac ako 630 osôb. Maďarský veľvyslanec v Minsku Ferenc Kontra v stredu uviedol, že Bielorusko by malo prepustiť osoby zadržané počas povolebných protestov, ak má byť pozvané na summit Európskej únie, ktorý sa uskutoční v máji v Maďarsku. V utorok švédsky minister zahraničných vecí Carl Bildt uviedol, že Lukašenko by sa opäť mohol dostať na zoznam predstaviteľov, ktorí majú zakázaný vstup na územie EÚ. Bieloruský prezident a ďalších 40 predstaviteľov figurovalo v takomto zozname aj po podobných povolebných protestoch v roku 2006. Európska komisia odmietla kritiku ohľadne toho, že neskoro reagovala na kontroverzný maďarský mediálny zákon. Už tri dni po jeho schválení totiž požiadala vládu v Budapešti o vysvetlenie, vyhlásil v Bruseli nemenovaný hovorca komisie. "Nikdy nekomentujeme návrhy zákonov členských štátov, nie sme oprávnení sledovať zákonodarnú diskusiu," uviedol ďalej hovorca s tým, že "všetky štáty únie sa musia sami ubezpečiť, či ich zákony sú v súlade s právom únie. Sociálni demokrati v Európskom parlamente pohrozili sankciami voči Maďarsku. Podľa oznámenia predsedu frakcie Martina Schulza navrhujú zvolať schôdzu výboru pre občianske práva. Ten by mal preskúmať maďarský mediálny zákon. Tento prieskum by mohol viesť ku krokom, na základe ktorých by odňali Maďarsku hlasovacie právo v únii. Zdroj: DPA

Copyright © TASR 2011

Rada pre vysielanie a retransmisiu rulezzzz

Rada pre vysielanie a retransmisiu rulezzzz
Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) má dlhodobo najvyšší kredit spomedzi mediálnych rád, myslí si to jej predseda Miloš Mistrík. "Určite nie vždy vyhovieme všetkým názorom, ale mnohí ľudia naozaj oceňujú profesionalitu a rozvážnosť, s ktorou pristupujeme k veciam." Práve toto je, ako ďalej pre SITA povedal Mistrík, najväčšia devíza rady. Verí, že za dva roky jeho pôsobenia na čele rady ju tiež pomáhal rozvíjať. Mistrík, ktorému sa šesťročné funkčné obdobie skončí 16. februára pritom nevylučuje, že by do rady opäť kandidoval. "Každý člen môže kandidovať na dve funkčné obdobia," pripomenul. "Na čele rady som iba dva roky, čo je primálo na dokončenie nejakých dlhodobých strategických plánov." Tím licenčnej rady však mal významné výsledky aj v tomto období - zapracovanie Smernice o audiovizuálnych mediálnych službách do zákona o vysielaní a retransmisii a naštartovanie digitalizácie prenosu televízneho signálu. Smernica, ktorú sa ministerstvu kultúry podarilo zapracovať aj s prispením licenčnej rady odstraňuje podľa Mistríka viaceré byrokratické bariéry, je flexibilnejšia hlavne v otázkach komerčných aktivít a odráža najnovší technický vývin napríklad v oblasti internetu. Pritom ako zdôraznil, "patríme k prvým trom štátom Európy, ktoré smernicu zapracovali a začali sme podľa nej aj fungovať". Významnou zmenou v mediálnom prostredí, na ktorej sa rada tiež podieľala je aj to, že sa "konečne naštartovala digitalizácia prenosu televízneho signálu pozemnou sieťou a prvý multiplex dnes pokrýva až 95% obyvateľov Slovenska. Tým sme významne dobehli predchádzajúce zaostávanie za Európou," uviedol ďalej končiaci šéf rady. Na prechode z analógového na digitálne pozemské televízne vysielanie (DVB-T) pracuje Towercom, spolupracujú veľkí televízni vysielatelia (STV, TV Markíza, TV JOJ, TA3) a licenčná rada spolu s Telekomunikačným úradom, pripomenul Mistrík. Napriek tomu, že zákon o vysielaní a retransmisii sa zmodernizoval o Smernicu o audiovizuálnych mediálnych službách, aj tak je podľa Miloša Mistríka "ako celok už dnes desať rokov starý a určite bude čoskoro potrebné jeho úplné prepracovanie". S rýchlym napredovaním médií bude podľa šéfa licenčnej rady súvisieť i zmena Vyhlášky o jednotnom systéme označovania, ktorou sa kategorizujú vekové stupne divákov jednotlivých programov, od detských až po kategóriu od 18 rokov. "Ukazuje sa, že niektoré televízne programy idú za hranice slušnosti a vyvolávajú nevôľu divákov. Dostávame na prerokovanie veľa sťažností, avšak spomínaná vyhláška, ktorou sa my ako rada musíme riadiť, nie vždy dokáže zlému stavu zabrániť." Mistrík preto predpokladá, že aj v nej sa urobia významnejšie zmeny. Ak však podľa neho "odhliadneme od viacerých excesov, ktoré prinášajú hlavne reality-show a niektoré drsné či neetické filmy - tak inde sa situácia zlepšila. Akoby aj v programových odboroch médií sa zvýšilo právne vedomie a cit pre rozumný postup". V súvislosti so vznikom novej verejnoprávnej inštitúcie Rozhlas a televízia Slovenska (RTS), ktorá od 1. januára vznikla zlúčením Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu sa nič výrazné pre licenčnú radu nemení. "Rada posudzuje zo zákona rovnako aj samostatne pôsobiaci verejnoprávny rozhlas a televíziu, aj keď sú spojené, v tom sa teda nič nemení. Avšak spomínaný zákon má aj ustanovenia, podľa ktorých budú rokovania rady verejné," povedal Mistrík. Ako dodal pre SITA, je to "súčasťou súčasného trendu smerujúcemu k väčšej transparentnosti štátnych inštitúcií, my to takto prijímame a zabezpečujeme".
© 2011, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Nem vagyok e konferencia tagja, de akkoris szeretnék egy pingvint

Nem vagyok e konferencia tagja,
de akkoris szeretnék egy pingvint
.

People's Choice Awards

People's Choice Awards

Najviac víťazstiev počas udeľovania People's Choice Awards získala rovnako ako minulý rok filmová sága Twilight. Najnovší film zo série s názvom Zatmenie na základe hlasovania verejnosti vyhral v kategórii Najobľúbenejší film, pričom porazil aj snímky ako Počiatok či Iron Man 2. Okrem toho si pripísal na konto cenu ako najobľúbenejší dramatický film a trojica hercov Robert Pattinson, Kristen Stewart, Taylor Lautner si prevzala ocenenie v kategórii Najobľúbenejší herecký tím. Stewart okrem toho zvíťazila aj v kategórii Najobľúbenejšia herečka, a nedala tak šancu ostatným nominovaným hereckým menám Angelina Jolie, Jennifer Aniston, Julia Roberts a Katherine Heigl. Mužské osadenstvo filmu však až také šťastie nemalo, Pattinsona a Lautnera v kategórii Najobľúbenejší herec porazil Johnny Depp, najobľúbenejšou hereckou hviezdou do 25 rokov sa stal Zac Efron. Úspech medzi seriálmi zaznamenal Dr. House (2004), ktorý sa stal najobľúbenejšou seriálovou drámou, predstaviteľ hlavnej postavy Hugh Laurie dostal sošku v kategórii Najobľúbenejší herec televíznej drámy, jeho kolegyňa Lisa Edelstein známa ako doktorka Cuddyová zas zvíťazila v ženskej kategórii. Gregory House sa dokonca stal najobľúbenejším televíznym lekárom. V hudobných kategóriách žiaril Eminem ako najobľúbenejší spevák, najobľúbenejší hip-hopový hudobník a jeho skladba s Rihannou Love The Way You Lie zvíťazila v kategóriách Najobľúbenejšia pieseň a Najobľúbenejšie hudobné video. Katy Perry si odniesla tituly Najobľúbenejšia speváčka a webová celebrita. Informácie zverejnila webová stránka magazínu People. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Zomrel Vladimír Babnič

Zomrel Vladimír Babnič
Vo veku 84 rokov zomrel v stredu novinár a spisovateľ, bývalý šéfredaktor časopisu Život a šéfredaktor vydavateľstva Tatrapress Vladimír Babnič. Je držiteľom Ceny Egona Erwina Kischa, Ceny Vojtecha Zamarovského a Ceny Vladimíra Mináča. Agentúru SITA informoval bývalý kolega zosnulého Anton Šteffek. Vladimír Babnič študoval právo, ktoré však nedokončil. Venoval sa novinárskej a redakčnej činnosti. V rokoch 1951 až 1960 pôsobil najprv ako redaktor a neskôr ako šéfredaktor časopisu Život. Následne bol redaktorom Nového slova, Světa v obrazech a Československej tlačovej kancelárie. V období rokov 1968 až 1969 bol šéfredaktorom Tatrapressu, následne až do roku 1990 pracoval 18 rokov ako redaktor vydavateľstva Šport. Od začiatku 50. rokov uverejňoval poviedky v časopisoch. Vydal román s povstaleckou tematikou Život, láska moja (1964) a prózu Štepy pre vnukov (1984). Medzitým Babnič vydal knihu o živote zvierat Poľovníckym chodníčkom (1968), knižku pre deti Dravec z Katrinho brala (1984). Naposledy mu vyšli spomienky na udalosti v ČSR v auguste 1968 pod názvom Na večné časy (1998), ako aj knihy Med a blen (2002), Vo veľkej vojne malá vojna (2004). Spolupracoval s rozhlasom i televíziou. Napísal rozhlasové hry Cyrilko (1958) a Jazmín vonia v jeseni (1964) a je autorom televíznych súťažných relácií Mladému sa svet usmieva (knižne 1962). Okrem toho bol zostavovateľom a spoluautorom turistických sprievodcov a obrazových publikácií. Životopisné informácie čerpala agentúra SITA z portálu www.databazeknih.cz. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. TELEVÍZNE NOVINY* -Markíza ; 2. NAJLEPŠIE POČASIE* -TV JOJ;3. SILVESTROMANIA –Markíza; 4.NOVINY TV JOJ* - TV JOJ; 5. ŠPORT* - TV JOJ; 6. Športové noviny* -Markíza; 7. Vesničko má středisková- Markíza ;8.Počasie* -Markíza ;9. Ako dostať otecka do polepšovne -Markíza ;10.Partička- Markíza ;11. Tak troška sexi- Markíza; 12.Smotánka - Markíza ; 13. Drišľákoviny – striháky- Jednotka ; 14.Novoročný príhovor tety Márgit- TV JOJ; 15. Sváko Ragan - 3. časť - Jednotka ;16.Panelák -TV JOJ; 17. KRIMI NOVINY* -TV JOJ; 18.Michal David 50 - Mejdan roku –Markíza; 19.Peklo s princeznou – Markíza; 20.Adela show Markíza

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV

Tron: Dedičstvo

Tron: Dedičstvo

5. 1. 2011

RSTV NEWS

RSTV NEWS
Dnešok bol posledným dňom pre viacerých členov manažmentu Slovenskej televízie, informoval o tom Ľuboš Machaj poverený jej riadením. Po vzájomnej dohode končí programový riaditeľ Roman Lipták, Ján Dianiška poverený riadením riaditeľstva strategického rozvoja, koordinátor útvarov Generálneho riaditeľa STV Lukáš Machala a šéfredaktor Hlavnej redakcie spravodajstva a publicistiky Ján Šmihula. "O podrobnostiach tejto zmeny budeme informovať až po podpísaní príslušných personálnych materiálov na brífingu pre médiá, ktorý sa uskutoční v utorok o desiatej hodine v sídle Rádia a televízie Slovenska (RTVS) v budove Slovenského rozhlasu na Mýtnej ulici," dodal Machaj. Pripomenul, že Štefanovi Nižňanskému sa podľa zákona predčasne skončilo funkčné obdobie k 1. januáru, keď vznikla RTVS. Nižňanský si dokončil vybavovanie všetkých administratívnych záležitostí spojených s ukončením pracovného pomeru v utorok. Machaj mal dnes uzavrieť rokovania so súčasnými manažérmi STV a oznámiť aj definitívne zloženie tzv. prechodového manažmentu. Napokon informoval len o tých, ktorí STV opustia. Ide o avizované personálne zmeny, ktoré čakajú len televíziu, rozhlas však nie. "Žiadne zásadné organizačné zmeny sa robiť nebudú a v Slovenskom rozhlase ani personálne," povedala ešte v utorok pre agentúru SITA dočasná riaditeľka Slovenského rozhlasu Daniela Vašinová. Slovenskú televíziu (STV) a Slovenský rozhlas (SRo) od 1. januára po zlúčení do spoločnej novej verejnoprávnej inštitúcie - Rádio a televízia Slovenska (RTS) vedú členovia rozhlasového manažmentu - ekonomická riaditeľka Daniela Vašinová je na čele rozhlasu a programový riaditeľ SRo Ľuboš Machaj vedie televíziu. Bol to jeden z prvých krokov dočasnej šéfky RTVS (dočasné vedenie používa túto skratku) - dovtedajšej riaditeľky rozhlasu Miloslavy Zemkovej, po tom, ako ju predseda Národnej rady SR Richard Sulík 1. januára menoval do tejto funkcie. Vznikom RTVS sa totiž predčasne skončilo funkčné obdobie šéfom STV a SRo - Štefanovi Nižňanskému aj Miloslave Zemkovej.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

" Pretože o tom, že sa v STV kradne, nikto nepochybuje ", ani Zemková

" Pretože o tom, že sa v STV kradne, nikto nepochybuje ", ani Zemková
Dočasná riaditeľka Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Miloslava Zemková považuje za predčasnú otázku jej kandidatúry na post šéfa tejto novovzniknutej verejnoprávnej inštitúcie. Domnieva sa, že by mohol byť problém s jej osobou pri voľbe v parlamente, pretože nepatrí k žiadnej politickej strane. Ako uviedla dnes v
online rozhovore
pre čitateľov serveru Aktuálne.sk, z časových dôvodov sa jej možno nepodarí dokončiť projekt. Obáva sa tiež, že máloktorý zo 150 poslancov NR SR bude projekty skutočne čítať. "Podmienky na výkon funkcie generálneho riaditeľa v súčasnom znení zákona považujem za dosť obmedzujúce," vyhlásila. V súvislosti s prvými krokmi v novej funkcii exriaditeľka Slovenského rozhlasu (SRo) konštatovala, že momentálne sa vyhodnocuje veľké množstvo trestných oznámení a žalôb, ktoré podala STV na novinárov. "Nemienime zahlcovať orgány činné v trestnom konaní a súdy nezmyselnými konaniami voči slobodne vyjadreným názorom," vysvetlila Zemková. Analýzou prechádzajú aj zmluvy, ktoré bývalý riaditeľ STV Štefan Nižňanský uzatvoril krátko pred odchodom z postu. Podľa Zemkovej sa zdá, že ich budú musieť realizovať. "Až na niektoré," poznamenala. Chyby v riadení STV by nepripisovala len na účet Nižňanského, ale aj manažmentu, ktorý nereflektoval na zmeny externého prostredia a zákonov. "Staval rozpočty tak, ako by STV a SR boli v rozvojovej fáze a nie v kríze," myslí si súčasná šéfka spojených inštitúcií. Podľa jej vyjadrenia po ukončení právneho auditu niektorých na prvý pohľad nevýhodných zmlúv sa bude dať hovoriť o konkrétnych sumách a zodpovednosti. Ľuboš Machaj, ktorý je dočasne poverený riadením STV, spomenul, že sa zatiaľ nepočíta so žiadnymi veľkými personálnymi výmenami v spravodajstve STV. "Pripravujeme určité zmeny, aj personálne, aj obsahové, ale musím povedať, že nepovažujem spravodajstvo STV za 'ficovíziu a červené'," zdôraznil. V tomto prechodovom období sa nepočíta ani so zmenami v programovej skladbe STV 1 a STV 2. "Prípadné zmeny budú vyplývať z projektu, ktorý bude schválený parlamentom a ktorým sa bude riadiť nový manažment," dodal.

Copyright © TASR 2010

Červené zore ráno na oblohe na Nový rok veštili víchrice, búrky, neúrodu a biedu.

Červené zore ráno na oblohe na Nový rok veštili víchrice, búrky, neúrodu a biedu. Jednotka veľmi dobre , Dvojka horšie a Trojka lepšie.
Jednotka , Dvojka a Trojka spolu - 18,3 % .
JOJ oveľa horšie. JOJ PLUS lepšie.
Markíza veľmi zle,hlboko pod 30 % ! TV DOMA tiež horšie.
TA 3 lepšie.
Primetimový rozdiel medzi Jednotkou a JOJ je po dlho čase jednociferný - 7,2 %.
Markíza - 28,6 %
TV DOMA - 2,3 %
Jednotka - 15,3 %
Dvojka - 2,5 %
Trojka - 0,5 %
TV JOJ – 19,5 %
JOJ PLUS- 3,1 %
TA 3 - 1,8 %

ŠTEFAN STRIKES BACK

ŠTEFAN STRIKES BACK
Minister kultúry Daniel Krajcer (SaS) bol "schopným moderátorom jednej relácie v dvoch komerčných televíziách", ale je neskúsený politik, ktorý robí zbytočné chyby. V rozhovore pre TASR to povedal bývalý riaditeľ Slovenskej televízie (STV) Štefan Nižňanský. Reagoval tým na rozhodnutie ministra odložiť podpis druhého dodatku k zmluve so štátom, prostredníctvom ktorého mala STV financovať domácu tvorbu. "Minister dobre vie, že druhý Dodatok k zmluve so štátom na rok 2011 bude musieť podpísať. Potreboval si zrejme niečo dokázať pred zrkadlom a verejnosťou," povedal Nižňanský. Kritiku umelcov, podľa ktorej sú prostriedky na pôvodnú tvorbu využívané neefektívne, považuje za ich zneužitie na politické ciele. "V 70-tych rokoch to robili normalizátori proti Charte 77, v osemdesiatych Jakeš, teraz na tieto hlúpe a podlé metódy nadviazal (minister, pozn. TASR) ako člen liberálnej strany SaS," uviedol bývalý riaditeľ STV. Za riskantný krok považuje aj aktuálne zlúčenie Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu. "Kvôli fungovaniu duálneho systému, pre zachovanie slobody slova, plurality názorov a demokracie ako takej si želám, aby to zlúčenie nezhavarovalo. Obávam sa však, že toto bol prvý krok, ktorého dôsledky sa o pár rokov prejavia vysielaním iba jedného rozhlasového a len jedného televízneho okruhu," zdôraznil Nižňanský.

Copyright © TASR 2010

Zomrel Bill Erwin

Zomrel Bill Erwin
Americký herec Bill Erwin, známy napríklad zo snímky Kedysi dávno (1980), skonal vo veku 96 rokov. Stalo sa tak ešte 29. decembra v kalifornskom Studio City. Na svojej webovej stránke o tom informoval magazín Hollywood Reporter. William Lindsey Erwin sa narodil 2. decembra 1914 v Honey Grove v Texase. Vyštudoval žurnalistiku na University of Texas at Austin a neskôr aj herectvo v divadle Pasadena Playhouse, kde neskôr aj pôsobil. Počas druhej svetovej vojny bol v armáde, ešte pred jej skončením sa však vrátil do Hollywoodu, aby pokračoval v hereckej kariére. Jeho prvým filmom bola komédia You're in the Army Now (1941). Celkovo sa predstavil vo viac než 200 tituloch, pričom jeho najznámejšou postavou bol Arthur Biehl v romantickej dráme francúzskeho režiséra Jeannota Szwarca Kedysi dávno. V roku 1993 okrem toho účinkoval aj vo dvoch častiach sitcomu Seinfeld (1989 - 1998), pričom za výkon v epizóde The Old Man ho nominovali na cenu Emmy v kategórii Hosťujúci herec v komediálnom seriáli. Erwin sa okrem herectva venoval aj karikatúram, jeho diela vyšli napríklad v časopisoch The New Yorker alebo Playboy. Zostali po ňom dve dcéry, dvaja synovia a osem vnúčat. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

4. 1. 2011

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
O novom maďarskom mediálnom zákone a o rozruchu, ktorý vyvolal budú diskutovať v piatok členovia maďarskej vlády a Európskej komisie (EK), informovala v utorok Enikő Győriová, štátna tajomníčka pre európske záležitosti. Vláda počas pracovných raňajok, ktoré ministerstvo zahraničných vecí po prvýkrát zorganizuje v čase maďarského predsedníctva EÚ, poskytne delegácii EK kompletný anglický preklad zákona. "Pripravujeme sa na normálny, úprimný a jasný dialóg, povedala Győriová. Tajomníčka označila za "veľmi nešťastné", že "všetci sa k téme začali vyjadrovať bez toho, aby si zákon prečítali". Na margo výraznej pozornosti, ktorú prijatie mediálneho zákona v zahraničí zaznamenalo, Győriová uviedla, že je to iba súčasť politickej hry, ktorá "maďarskej opozícii ponúka veľmi dobrú príležitosť upevniť si svoje postavenie". "Opozícia sa chopí každej možnosti na zlepšenie svojho postavenia," dodala. Štátna tajomníčka sa vyjadrila aj o spochybňovanom zavedení tzv. "krízových daní" v niektorých odvetviach ekonomiky. Postup maďarských úradov už v spoločnom liste Európskej komisii napadlo 15 spoločností, medzi nimi popredné nemecké a rakúske firmy z oblasti energetiky a telekomunikácií. List s dátumom 15. decembra podpísali predstavitelia spoločností ING Group NV, RWE, Deutsche Telekom a ÖMV. Ich sťažnosť v pondelok podporil nemecký minister hospodárstva Rainer Brüderle. Podľa Győriovej toto opatrenie neporušilo žiadne štandardy Európskej únie a žiadne zahraničné spoločnosti ani nediskriminuje.
Maďarská vláda v utorok zdôraznila, že v prípade kontroverzného mediálneho zákona neustúpi dokonca ani po tom, ako Európska komisia v tejto súvislosti vyjadrila svoje obavy a požiadala o bližšie vysvetlenie. "Nie je nevyhnutné meniť maďarský zákon iba preto, lebo sa stal terčom kritiky zo Západu," uviedol pre maďarský rozhlas Zoltán Kovács, štátny tajomník pre komunikácie. "Pred kritizovaním (zákona) si počkajme na to, ako bude fungovať. Sme si istí, že úplne splní svoju úlohu," dodal. Európska únia v pondelok vyjadrila obavy z nového maďarského mediálneho zákona, keďže má pochybnosti, či je v súlade s európskymi predpismi týkajúcimi sa slobody tlače. Preto požiadala Maďarsko o jeho bližšie vysvetlenie. Niekoľko dní predtým, ako Maďarsko 1. januára prevzalo rotujúce predsedníctvo EÚ, podpredsedníčka Európskej komisie Neelie Kroesová poslala do Budapešti list, v ktorom požiadala o všetky informácie o prijatom zákone, informoval hovorca komisie. Kovács v utorok oznámil, že Budapešť bude na kritiku Bruselu odpovedať vo štvrtok, keďže zákon zatiaľ nebol celý preložený do angličtiny. V Maďarsku začal v sobotu platiť kontroverzný mediálny zákon, na základe ktorého vznikne napríklad nový Národný mediálny a komunikačný úrad obsadený prevažne členmi vládnej strany Fidesz premiéra Viktora Orbána. Legislatíva z dielne vládnej strany Fidesz zriaďuje nový kontrolný úrad, ktorý bude dohliadať na všetky tlačové, elektronické a internetové médiá. Porušovateľom zákona bude hroziť pokuta do výšky 200 miliónov forintov (727 000 eur), čo môže byť pre niektoré médiá likvidačné. Týmto spôsobom sa má trestať "nevyvážené spravodajstvo", čo však v zákone nie je presne definované. Verejnoprávne médiá budú musieť dbať na "rozvíjanie národnej identity“ a "posilňovať národnú súdržnosť“. Všetky médiá vrátane internetových tiež budú povinné "informovať o miestnych, celoštátnych a európskych udalostiach a záležitostiach dôležitých pre občanov Maďarska".

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Personálne zmeny čakajú verejnoprávnu televíziu už v stredu, rozhlas však nie. "Žiadne zásadné organizačné zmeny sa robiť nebudú a v Slovenskom rozhlase ani personálne," povedala pre agentúru SITA dočasná riaditeľka Slovenského rozhlasu Daniela Vašinová. Ľubomír Machaj poverený vedením Slovenskej televízie uzavrie rokovania so súčasnými manažérmi STV v stredu, keď oznámi aj definitívne zloženie tzv. prechodového manažmentu. "Aj keď je to len dočasné, musíme spolupracovať s ľuďmi, ktorí majú našu absolútnu dôveru," povedal pre SITA Ľuboš Machaj. Slovenskú televíziu (STV) a Slovenský rozhlas (SRo) od 1. januára po zlúčení do spoločnej novej verejnoprávnej inštitúcie - Rádio a televízia Slovenska (RTS) vedú členovia rozhlasového manažmentu - ekonomická riaditeľka Daniela Vašinová je na čele rozhlasovej časti RTS a programový riaditeľ SRo Ľuboš Machaj vedie televíziu. Bol to jeden z prvých krokov dočasnej šéfky RTVS (dočasné vedenie používa túto skratku) - dovtedajšej riaditeľky rozhlasu Miloslavy Zemkovej, po tom, ako ju predseda Národnej rady SR Richard Sulík 1. januára menoval do tejto funkcie. Vznikom RTVS sa totiž predčasne skončilo funkčné obdobie šéfom STV a SRo - Štefanovi Nižňanskému aj Miloslave Zemkovej. Machaj nechce komentovať mená medializované v súvislosti s možnými odchodmi predstaviteľov STV. Pripomenul, že Štefanovi Nižňanskému sa podľa zákona (rovnako ako Miloslave Zemkovej v SRo, pozn. redakcie) predčasne skončilo funkčné obdobie k 1. januáru, keď vznikla RTVS. Dnes si Nižňanský dokončil vybavovanie všetkých administratívnych záležitostí spojených s ukončením pracovného pomeru. Bývalý hovorca STV Peter Susko nezastupuje RTVS navonok. RTVS navonok zastupuje Miloslava Zemková STV Ľuboš Machaj a SRo Daniela Vašinová. Machaj aj Vašinová, ktorí vedú STV a SRo - rovnako ako Zemková RTVS, sa až do zvolenia nového generálneho riaditeľa RTVS parlamentom sústredia na prípravy na spoločnú činnosť RTVS. Nastavili rozpočtové provizórium. Znamená to, že na mesiac môžu médiá minúť jednu dvanástinu zo skutočne dosiahnutých príjmov STV aj SRo v roku 2010. Podľa Vašinovej sa na zlúčenie pripravovali ešte pred 1. januárom, no aj tak je to pre ňu aj pre Machaja množstvo administratívy a právnych úkonov. Rozhlas je konsolidovaný tak ekonomicky, ako aj programovo. Rozpočtové provizórium však rozhlasu prináša aj reštrikcie, pretože príjmy rozhlasu vlani boli nižšie. "Budeme to robiť tak, aby neutrpela vysielacia štruktúra a vysielanie SRo," zdôraznila Vašinová. Zachovanie súčasnej programovej štruktúry považuje za dôležité aj Machaj. Vylučuje výrazné programové zmeny v STV. Výnimkou môžu byť tie, ktoré budú súvisieť s rozpočtovým provizóriom. Machajovou hlavnou úlohou je popri udržaní televízie v rozpočtovom provizóriu tiež nanovo nastaviť zmluvu so štátom. Podľa dočasnej šéfky RTVS Miloslavy Zemkovej, "ide o náročné šetriace obdobie, ktoré bude trvať do schválenia spoločného rozpočtu Radou (Radou RTVS, pozn. redakcie)." Machaj "nemá právo sám podpisovať zmluvy, je to zatiaľ moja výlučná kompetencia, nikomu som ju ešte nedelimitovala. Analýzy zmlúv a hospodárenia budú nasledovať hneď po všetkých právnych a administratívnych úkonoch, ktoré sme spustili na založenie nového právneho subjektu," uvádza sa vo vyjadrení Zemkovej, ktoré SITA poskytla Alexandra Štullerová - Koreňová zo vzťahov s verejnosťou RTVS. Zemková podľa vlastných slov plní úlohy, ktoré jej stanovujú prechodné ustanovenia zákona. "Nerealizujem a nemôžem realizovať žiadnu vlastnú systémovú predstavu o fungovaní novej inštitúcie, lebo na to ako dočasná riaditeľka nemám nástroje - tie si bude môcť vytvoriť až novozvolený generálny riaditeľ," uviedla.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

PRIESKUM MEDIAN SK

PRIESKUM MEDIAN SK
Najobjektívnejšie spravodajstvo má zo slovenských televízií TV Markíza, vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu verejnej mienky MEDIAN SK, s.r.o., zameraného na spravodajstvo v slovenských televíziách. Myslí si to 28,7 percenta z 2 082 oslovených respondentov. Z výsledkov odpovedí na otázku Ktorá televízia má podľa Vás najobjektívnejšie spravodajstvo? zozbieraných v prieskume od 13. septembra do 5. decembra 2010 ďalej vyplýva, že druhé najobjektívnejšie spravodajstvo má STV, myslelo si to 17,7 percenta opýtaných. Spolu 17,5 percenta sa prikláňa k TV JOJ a spravodajskú TA3 spomenulo 13,9% respondentov. Inú televíziu uviedli 3,1% respondentov. Respondenti mohli určiť len jednu televíziu, pričom 19,1% opýtaných sa nevedelo vyjadriť. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

RTVS NEWS

RTVS NEWS
Niekoľkomiliónovú zmluvu Slovenskej televízie (STV) na nákup vysielacích práv na majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji už analyzuje dočasné vedenie Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) na čele s Miloslavou Zemkovou. Zmluvu podpisoval v decembri bývalý generálny riaditeľ STV Štefan Nižňanský. "Je momentálne analyzovaná po legislatívnej aj ekonomickej stránke," potvrdil dnes TASR zástupca Zemkovej pre STV Ľuboš Machaj. Vedenie sa k nej vyjadrí po ukončení jej skúmania. Podľa informácií internetového portálu Aktualne.sk, Nižňanský nekupoval práva na roky 2012 až 2016 priamo cez Medzinárodnú hokejovú federáciu (IIHF), ale cez sprostredkovateľskú firmu Pragosport.
Televízne spravodajstvo v zlúčenej inštitúcii Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) neprinesie podľa dočasného vedenia zásadné zmeny. "Viem si predstaviť, že by mohlo byť dynamickejšie, prístupnejšie a zaujímavejšie pre širšiu verejnosť," komentoval pre TASR Ľuboš Machaj, ktorý dočasne vedie televíziu. Vylúčil zlučovanie televízneho spravodajstva s rozhlasovým, prípadne jeho využívaním. "Budeme sa snažiť, aby sa aj v tomto krátkom období posunulo ďalej, ale nepôjde o nejaké zásadné zmeny." Dočasné vedenie, na čele ktorého je bývalá generálna riaditeľka Slovenského rozhlasu Miloslava Zemková, sa chce podľa Machaja sústrediť na zachovanie celého chodu organizácie, aby sa dodržiavali rozpočtové provizóriá. "To znamená ekonomické plnenie, nevytváranie ďalších dlhových služieb. To je naša zásadná úloha." Machaj potvrdil, že majú v kompetencii ukončovať pracovné pomery dohodou alebo z dôvodu nadbytočnosti. "Všetky právne úkony realizovať môžme, ide o to, ako sa dohodneme s tými ľuďmi, s ktorými budeme chcieť ďalej spolupracovať," vysvetlil Machaj. Riaditeľka Zemková rokovala v pondelok (3.1.) s bývalým generálnym riaditeľom televízie Štefanom Nižňanským, ktorý tam ukončil svoj pracovný pomer. Dočasné vedenie pripravuje ďalší postup - aké bude definitívne zostavenie dočasného manažmentu v televíznej sekcii. Zemková rozhodla, že v novovzniknutej inštitúcii sa nebudú vyplácať žiadne druhy odmien, doplatkov ani príplatkov, na ktoré neexistuje právny nárok zo zákona. Stopla aj nákup majetku či uzatváranie nových zamestnaneckých zmlúv. Tieto opatrenia vyplývajú z rozpočtového provizória, ktoré vyhlásila odo dňa vzniku RTVS, 1. januára. STV a SRo fungujú spoločne od začiatku roka, určil to Zákon o Rozhlase a televízii Slovenska z dielne ministra kultúry Daniela Krajcera. Riadneho riaditeľa RTVS by parlament mohol zvoliť približne do troch mesiacov.
Copyright © TASR 2010

Zomrela Anne Francis

Zomrela Anne Francis

Leslie Nielsen a Anne Francis vo filme Zakázaná planéta .

Vo veku 80 rokov zomrela v nedeľu 2. januára americká herečka Anne Francis, ktorá je známa najmä ako predstaviteľka hlavnej ženskej úlohy v klasickom sci-fi filme Zakázaná planéta (1956). V pondelok o tom na svojej oficiálnej webovej stránke informoval denník Los Angeles Times. Rodáčka z mestečka Ossining v štáte New York podľahla rakovine pankreasu. V rokoch 2007 až 2008 pritom zdolala rakovinu pľúc. Jej dcéra Jane Uemura potvrdila, že matka zomrela v starobinci v Santa Barbare. Podľa hovorkyne Melissy Fitch pri nej v čase smrti boli jej najbližší priatelia a rodina. Anne Francis debutovala vo svete filmu pred šesťdesiatimi rokmi v dráme So Young So Bad (1950). V roku 1955 si zahrala v ďalšej dráme Džungľa pred tabuľou, v ktorej sa okrem iných objavil aj slávny Sidney Poitier. Počas svojho najúspešnejšieho obdobia si zahrala aj v snímkach Čierny deň v Black Rock (1955), vojnovej dráme The Rack (1956), či už v spomínanom sci-fi filme Zakázaná planéta (1956). V šesťdesiatych rokoch účinkovala v televíznom seriáli Honey West (1965 -1966). Za stvárnenie titulnej úlohy detektívky ju ocenili Zlatým glóbusom a bola nominovaná na Emmy. Francis však nikdy nebola veľkou hviezdou a v nasledujúcich rokoch si zahrala len menšie postavy vo svetoznámych seriáloch ako Charlieho anjeli (1976 - 1981), Dallas (1978 - 1991), To je vražda, napísala (1984 - 1996) či Matlock (1986 - 1995). Herečka bola dvakrát vydatá, no s oboma manželmi sa do štyroch rokov rozviedla. Počas druhého manželstva s Robertom Abeloffom porodila v roku 1962 dcéru Jane Elizabeth. V roku 1970 si v Kalifornii adoptovala ďalšiu dcéru Margaret West, pričom išlo o jednu z prvých adopcií v Kalifornii slobodnou matkou.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.