DALITO!

1. 1. 2011

Bude Ridley Scott vracať Oscarov ?

Bude Ridley Scott vracať Oscarov ?
Gladiátora nenakrútil Ridley Scott, ale až traja režiséri ! Sergio Mimica-Gezzan , Ken Follett a John Pielmeier . V upútavke na televíznu minisériu The Pillars of the Earth to tvrdila TV JOJ. Nie, The Pillars of the Earth nie je od režiséra Gladiátora ale od spoločnosti Scott Free Productions, ktorú vlastní režisér Gladiátora Ridley Scott a jeho brat Tony Scott. Pre TV JOJ je to to isté.

Dočasnou je ZEMKOVÁ

Dočasnou je ZEMKOVÁ
Dočasným riaditeľom novej verejnoprávnej inštitúcie Rozhlas a televízia Slovenska (RTS), ktorá od dnes - 1. januára vzniká zlúčením Slovenskej televízie (STV) a Slovenského rozhlasu (SRo) bude doterajšia generálna riaditeľka SRo Miloslava Zemková. Zemkovú dnes vedením RTS až do zvolenia jej generálneho riaditeľa poslancami Národnej rady (NR) SR poveril predseda NR SR Richard Sulík. Agentúre SITA to potvrdila osobná tajomníčka a riaditeľka Kancelárie predsedu NR SR Tatiana Tóthová. Podľa Sulíka Slovenský rozhlas vedený pani Zemkovou bol rozhodne lepšie riadený ako Slovenská televízia vedená Štefanom Nižňanským. Zemkovej odovzdala riaditeľka Kancelárie predsedu Národnej rady Slovenskej Republiky Richarda Sulíka Tatiana Tóthová menovací dekrét o 15:00. Miloslava Zemková menovanie prijala. "Prvé kroky Miloslavy Zemkovej sú rozpočtové provizórium a menovanie zástupcov," uviedla Alexandra Štullerová Koreňová zo Vzťahov s verejnosťou RTS. Zástupca pre SRo je Daniela Vašinová (riaditeľka sekcie ekonomiky SRo) a zástupca pre STV je Ľuboš Machaj (riaditeľ sekcie programu SRo). Súčasne so vznikom RTS zlúčením STV a SRo zaniknú aj orgány STV a SRo - generálni riaditelia, dozorné komisie aj rady STV a SRo. Vznik RTS je podľa ministra kultúry Daniela Krajcera prvým krokom reformy verejnoprávnych médií. Už v prvom roku sa má spojením STV a SRo ušetriť 1,65 milióna eur. Reforma verejnoprávnych inštitúcií má trvať minimálne tri roky, začne sa ich spojením a vyvrcholí zrušením doterajšieho modelu financovania. Všetko sa má udiať v súčinnosti s ministerstvom financií. Jedným z prvých krokov má byť zrušenie koncesionárskych poplatkov k 1. januáru 2012. Medzi posledné kroky reformy bude patriť presídlenie rozhlasu a televízie do jednej efektívnej budovy. Tá by mala mať spoločné technologické zázemie pre rozhlasové i televízne vysielanie. Výzvu na prihlasovanie kandidátov na budúceho generálneho riaditeľa RTS zverejní Výbor NR SR pre kultúru a médiá do 10. januára vo vysielaní RTS a na webstránke NR SR. Prihlášky môžu záujemcovia o šéfovanie RTS podať do 15 dní. Tých, ktorí splnia podmienky medzi inými ukončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a najmenej päťročnú odbornú prax v oblasti riadenia, pozve mediálny výbor na verejné vypočutie. Návrh kandidátov na generálneho riaditeľa RTS predloží výbor so svojim stanoviskom parlamentu do dvoch pracovných dní od vypočutia. Následne by poslanci mali o generálnom riaditeľovi RTS vo verejnej voľbe hlasovať na prebiehajúcej alebo najbližšej schôdzi NR SR. Mohlo by to teda byť už vo februári. Rovnaký postup platí aj pre voľbu prvých, deviatich členov Rady RTS. Po týchto aktoch chce minister kultúry Daniel Krajcer začať so širšou diskusiou o obsahu, precíznejším zadefinovaním verejnoprávnosti a verejného záujmu a na rad sa dostane aj príprava financovania. Nové verejnoprávne médium má dve základné samostatne hospodáriace organizačné zložky. Jedna je Slovenský rozhlas a druhá Slovenská televízia. Sú však bez právnej subjektivity, tú má RTS ako právnická osoba zapísaná v obchodnom registri. Úlohou nového generálneho riaditeľa bude stabilizovanie televízneho vysielania. Má tiež pripraviť podmienky na fungovania média od roku 2012, keď sa má zmeniť financovanie verejnoprávnej RTS. Majú zaniknúť tzv. koncesie a nahradiť ich má každoročný jednorazový príspevok zo štátneho rozpočtu. Financovanie RTS sa tak v prvom roku nezmení. RTS bude prvé mesiace fungovať v rozpočtovom provizóriu. Tento stav potrvá až do zostavenia rozpočtu budúcim generálnym riaditeľom RTS a jeho následným schválením budúcou Radou RTS. Rozpočtové provizórium sa určí na základe tohtoročných rozpočtov STV a SRo. Na mesiac to bude jedna dvanástina zo skutočne dosiahnutých príjmov STV aj SRo v roku 2010. Budúci šéf RTS má 60 dní na zostavenie rozpočtu, ale aj predloženie ďalších dokumentov rade - ako napríklad štatútu, alebo organizačného poriadku RTS. RTS má rovnaké postavenie, poslanie a rozsah hlavných činností ako majú STV a SRo. Je národnou, nezávislou, kultúrnou, informačnou a vzdelávacou inštitúciou, a ktorá poskytuje službu verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania, pričom majetok STV a SRo sa stáva jej majetkom. Na jej čele generálny riaditeľ a 9-členná rada zložená z odborníkov na rozhlasové a televízne vysielanie, ekonómiu a právo. Riaditeľa aj radu volí a odvoláva národná rada. Novinkou napríklad je, že dôvodom na odvolanie je aj nedodržanie záväzných ukazovateľov schváleného rozpočtu. Autor zákona - ministerstvo kultúry predpokladá, že štát ušetrí spojením STV a SRo už na budúci rok najmenej 1,65 milióna eur. Úspory majú vzniknúť najmä v rámci personálnych a administratívno-obslužných činností, ale aj znížením počtu členov orgánov bývalých verejnoprávnych médií. Z pôvodných 36 členov rád a dozorných komisií SRo a STV sa počet členov kontrolného orgánu RTS zníži na deväť. Vznik RTS je podľa ministra kultúry Daniela Krajcera prvým krokom reformy verejnoprávnych médií. "Cieľom tohto modelu, ktorý predkladám, je na jednej strane zachovanie médií verejnej služby, na druhej strane ich efektívne fungovanie, ktoré zastaví šialené zadlžovanie Slovenskej televízie," konštatoval minister kultúry Daniel Krajcer v októbri, kedy prestavil model zlúčenia STV a SRo. Krajcer vylúčil návrat k projektu tzv. mediálneho centra presadzovaného jeho predchodcom Marekom Maďaričom. Považuje ho za drahý. STV a SRo však po zlúčení podľa neho nezostanú v súčasných priestoroch, postupne vznikne ich spoločné sídlo, no nie na exkluzívnom pozemku v centre mesta. Podľa ministra kultúry model rozhlasu a televízie verejnej služby pod jednou strechou funguje v 43 krajinách, ktorých verejnoprávne médiá sú členmi EBU (Európska vysielacia únia) a v 14 krajinách je oddelený. Zákon o RTS dva razy po sebe nepodpísal prezident Ivan Gašparovič, napriek tomu platí. Po tom, ako NR SR 15. decembra prelomilo prvé prezidentovo veto sa v zákone výrazne znížil plat generálneho riaditeľa. To, že plénum parlamentu vyhovelo pripomienke hlavy štátu a budúcemu generálnemu riaditeľovi RTS odsúhlasilo namiesto pôvodne schváleného deväťnásobku priemernej mzdy (cca 6 700 eur) štvornásobok (cca 3000 eur), minister Krajcer nevníma tragicky. Vyhlásil, že v koalícii je predbežná dohoda o tom, že plat generálneho riaditeľa sa ešte bude riešiť. Predpokladá, že sa dohodnú na sedemnásobku (cca 5 200 eur), ktorý na začiatku navrhovalo MK SR. V súčasnosti majú šéfovia STV a SRo plat vo výške šesťnásobku priemernej mzdy (cca 4200 eur). Pritom budúci šéf spojenej inštitúcie bude mať omnoho väčšiu zodpovednosť.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Добродошли Радио-телевизија Србије

Добродошли
Радио-телевизија Србије
Slovenská televízia (STV) a Slovenský rozhlas (SRo) fungujú oddnes spoločne v rámci jednej verejnoprávnej inštitúcie. Určil to Zákon o Rozhlase a televízii Slovenska (RTS) z dielne ministra kultúry Daniela Krajcera. Novú inštitúciu dočasne povedie jeden z dvoch generálnych riaditeľov STV a SRo - Štefan Nižňanský alebo Miloslava Zemková. Predseda parlamentu Richard Sulík má jednému z nich dnes odovzdať dekrét. Riadneho riaditeľa RTS by parlament mohol zvoliť približne do troch mesiacov. Rezort dôvodil, že šéfa RTS budú poslanci voliť preto, aby sa posilnila jeho vážnosť, tiež podpora a význam novej inštitúcie. Dohliadať na RTS má deväťčlenná rada v zastúpení odborníkov z oblasti práva, ekonómie, rozhlasového a televízneho vysielania. Doteraz kontrolovali televíziu a rozhlas dve samostatné rady a dozorné komisie. Členov novej rady budú na šesť rokov voliť a odvolávať takisto poslanci. Prezidentovi Ivanovi Gašparovičovi sa zákon o RTS nepáčil, parlamentu ho vrátil s 15 pripomienkami. Najdiskutovanejšou bola výška platu šéfa RTS. Podľa hlavy štátu bol deväťnásobok priemernej mesačnej mzdy privysoký, preto navrhol, aby mal iba štvornásobok. Poslanci s touto akceptovanou pripomienkou prelomili jeho veto a legislatívu definitívne schválili. Minister Krajcer chcel zlúčiť SRo a STV najmä pre zlú ekonomickú situáciu v televízii. Pri predkladaní návrhu zákona upozorňoval, že STV počíta v budúcom roku s deficitom 37 miliónov eur. Prijatím zákona sa predpokladajú úspory v minimálnej výške 1.653.725 eur najmä v administratívnej a ekonomickej agende, ako aj v oblasti techniky a technológie, výroby programu a v obchodnej činnosti. Legislatíva vymedzuje postavenie a poslanie RTS ako verejnoprávnej inštitúcie s ponechaním všetkých atribútov súčasných verejnoprávnych vysielateľov, t. j. ako národnej, nezávislej, kultúrnej, informačnej a vzdelávacej inštitúcie. Ministerstvo plánuje v nasledujúcom období zmeniť systém financovania RTS a zadefinovať pojem služba verejnosti. Neskôr má riešiť aj spoločné priestory STV a SRo. Zákon o zlúčenej inštitúcii RTS prijali v skrátenom legislatívnom konaní poslanci prvýkrát koncom novembra. Legislatívu potvrdili zákonodarcovia až prelomením prezidentovho veta v polovici decembra. Copyright © TASR 2010

Televízny Silvester 2010

Televízny Silvester 2010
Jednotka- 17,0 % ; PT : 20,3 %
Markiza 29,0 % ; PT : 30,2 %
JOJ 16,8 %; PT : 23,6 %

31. 12. 2010

Happy new year

Happy new year

SSN NEWS

SSN NEWS

Prijatie Etického kódexu Slovenského syndikátu novinárov (SSN) pokladá nový šéf syndikátu Peter Kubínyi za najvýznamnejší krok novinárskej organizácie v roku 2010. "Som veľmi rád, že zoznam tých, ktorí sa k nemu pridali, sa stále rozširuje. Je to akési 'desatoro' novinára a so zreteľom na naše mediálne prostredie bolo načase, aby sme ho konečne mali," uviedol pre agentúru SITA Kubínyi, ktorý na čele SSN stojí od novembra. Nový kódex stanovuje pravidlá správania sa pre členov SSN a iných profesijných organizácií z novinárskej oblasti, ktorí sa rozhodnú k nemu pristúpiť. Pre prácu novinára sú podľa kódexu hlavné hodnoty osobnej slobody, spravodlivosti a slušnosti. Hlavnými zásadami, ktorými sa riadi, sú nestrannosť, vyváženosť, objektivita, poctivosť, čestnosť, pravdivosť, zodpovednosť a dôsledné overovanie faktov. V roku 2011 bude pre novinársky syndikát podľa Kubínyiho najdôležitejšie, aby prekonal finančné problémy, prežil a začal sa meniť na silnú stavovskú organizáciu. "Cieľ je jasný - zlepšiť mediálne prostredie, vrátiť slovenskej žurnalistike serióznu tvár. V tejto súvislosti spomínam na slová vyslanca ruského prezidenta pre ľudské práva Sergeja Kovalova, ktorý povedal, že urobiť z normálnej krajiny socialistickú je ako navariť z akvária polievku. A prerobiť socialistickú krajinu na normálnu - zmeniť tú polievku opäť na akvárium," konštatoval šéf SSN. Chce pritom spolupracovať s každým, kto má rovnaký cieľ, s každou organizáciou, s každým novinárom. "Podľa môjho názoru by to mal byť práve SSN, kto by mal v tomto procese mať veľmi silné Veľkú nádej vkladá Peter Kubínyi do činnosti syndikátnych klubov. "Práve tá by mala byť ďalšou odpoveďou pre novinárov na otázku, načo vlastne syndikát je. Aj keď sa novinári združujú veľmi neradi, máme to asi v génoch, kluby by im mohli pomôcť prekonávať ich problémy, rozvíjať ich činnosť a presadzovať ich záujmy." Veľmi dôležité je vzdelávanie novinárov, upozorňuje Kubínyi. "My novinári máme tendenciu byť odborníci na všetko. Ale máme na to vždy aj dostatok vedomostí a informácií," pýta sa šéf SSN. Petra Kubínyiho zvolili za predsedu Slovenského syndikátu novinárov 5. novembra na 9. sneme SSN. Porazil vysokoškolského pedagóga v oblasti žurnalistiky a vedúceho projektu cezhraničnej spolupráce Mediaregion Zdenka Cho. Šéfovanie syndikátu prevzal po Zuzane Krútkej, ktorá ho viedla dve funkčné obdobia. Kubínyi v minulosti pracoval v denníku Práca, venoval sa zdravotníckej problematike, bol parlamentným spravodajcom, písal o vojne v bývalej Juhoslávii a reportáže z Ruskej federácie. Potom pôsobil v týždenníku Plus 7 dní, písal reportáže zo zahraničia. Neskôr pracoval pre týždenník Žurnál. Za svoje reportáže získal niekoľko novinárskych cien, vydal tri knihy. V syndikáte pôsobil ako člen komisie na ochranu novinárskych práv.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Nový maďarský mediálny zákon "obstojí v skúške všetkých európskych hodnôt" a neobsahuje nič, čo by sa vymykalo praxi v iných členských štátoch Európskej únie. Podpredseda maďarskej vlády Tibor Navracsics, ktorý zároveň plní funkciu ministra spravodlivosti, to vo štvrtok uviedol v liste adresovanom podpredsedníčke Európskej komisie (EK) Neelie Kroesovej. Vyjadril pritom presvedčenie, že kritika namierená proti vláde premiéra Viktora Orbána je politicky motivovaná. Komisárku pre digitálnu agendu, ktorá má na starosti aj oblasť slobody tlače, Navracsics oslovil po tom, ako denník Financial Times uviedol, že komisia v súvislosti so sporným zákonom žiadala informácie od maďarskej vlády. Vicepremiér v liste poznamenáva, že legislatívu nahrádzajúcu "zastarané a kontroverzné" predpisy maďarský parlament 21. decembra schválil vyše dvojtretinovou väčšinou. Navracsics plánuje Kroesovej v najbližších dňoch poskytnúť oficiálny preklad zákona, pričom ju žiada, aby si ho pozorne prečítala a následne formulovala konkrétne otázky. Nový mediálny zákon, ktorý v Maďarsku vyvoláva obavy z ohrozenia slobody tlače, vo štvrtok podpísal prezident Pál Schmitt. Informoval o tom internetový portál Index, podľa ktorého legislatíva vstúpi do platnosti už v piatok, keď ju zverejnia v maďarskom úradnom vestníku.
Maďarský prezident Pál Schmitt vo štvrtok podpísal kontroverzný mediálny zákon, ktorý v krajine vyvoláva obavy z ohrozenia slobody tlače. Informoval o tom internetový portál Index, podľa ktorého nová legislatíva vstúpi do platnosti už v piatok, keď ju zverejnia v maďarskom úradnom vestníku. Schmitt, ktorý je blízkym spojencom premiéra Viktora Orbána, zákon podpísal napriek početným výhradám a výzvam z radov opozície, aby ho najprv nechal preskúmať ústavným súdom. Prezident tak navyše urobil iba dva dni pred začiatkom maďarského predsedníctva v Európskej únii. Kritika na adresu zákona pritom odznela aj z úst viacerých významných európskych politikov. Legislatíva z dielne vládnej strany Fidesz zriaďuje nový kontrolný úrad, ktorý bude dohliadať na všetky tlačové, elektronické a internetové médiá. Porušovateľom zákona bude hroziť pokuta do výšky 200 miliónov forintov (727 000 eur), čo môže byť pre niektoré médiá likvidačné. Týmto spôsobom sa má trestať "nevyvážené spravodajstvo", čo však v zákone nie je presne definované. Verejnoprávne médiá budú musieť dbať na "rozvíjanie národnej identity“ a "posilňovať národnú súdržnosť“. Všetky médiá vrátane internetových tiež budú povinné "informovať o miestnych, celoštátnych a európskych záležitostiach a záležitostiach dôležitých pre občanov Maďarska".

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Prieskum MEDIAN SK

Prieskum MEDIAN SK

Rádio Expres si udržalo status najpočúvanejšej rozhlasovej stanice na Slovensku. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti MEDIAN SK, ktorý sa uskutočnil medzi 13. septembrom a 5. decembrom na vzorke 3 482 respondentov, občanov SR vo veku 14 až 79 rokov. Prieskum RÁDIÁ sledoval 44 rozhlasových staníc, respondentov sa pýtal na názor v osobných rozhovoroch. Takmer 72 percent opýtaných uviedlo, že niektoré z rádií "počúvali včera". Poradie v tomto rebríčku otvára Rádio Expres s počúvanosťou 19,2 percenta, nasledujú Rádio Slovensko (16,8 percenta) a Fun rádio (14,8 percenta.) O čosi viac ako sedem percent opýtaných "počúvalo včera" rozhlasovú sieť RADIONET total, na piatej priečke skončili Jemné melódie so 6,7 percenta. V parametri „počúval minulý týždeň“ bola počúvanosť v sledovanom období 90 percent. Aj v tomto rebríčku je lídrom Rádio Expres (31,3 percenta), nasledujú Rádio Slovensko (27,8 percenta) a Fun rádio (25,1 percent). Štvrté miesto patrí rozhlasovej sieti RADIONET total (18,3 percenta), piate je rádio Jemné melódie (15,6 percenta). V októbri až decembri 2010 malo najväčší podiel na trhu Rádio Expres (21, 8 percenta), nasledujú Rádio Slovensko (19,6 percenta) a Fun rádio (17,9 percenta). Štvrtý najvyšší podiel na trhu má Rádio Europa 2 (8,3 percenta). Nasledujú Jemné melódie (7,5 percenta), rozhlasová sieť RADIONET total (7,3 percenta) a Rádio Regina (6,2 percenta). Ostatné rozhlasové stanice si držia podiel 11,4 percenta na trhu. Agentúru SITA informovala Linda Kleinertová z MEDIAN SK.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

30. 12. 2010

Zomrel Miloš Frýba

Zomrel Miloš Frýba

Dnes popoludní zomrel v Prahe bývalý televízny hlásateľ Miloš Frýba. Mal 65 rokov. Na svojom webe o tom informovala Česká televízia. Miloš Frýba patril k ikonám Československej televízie. V 70. a 80. rokoch patril Frýba k ikonám obrazoviek. Bol prvým mužom, ktorý vo vtedajšej Československej televízii pracoval ako programový hlásateľ. Frýba nastúpil do Československej televízie v roku 1968 ako tvorca elektrických efektov, v roku 1972 sa po víťazstve v konkurze stal hlásateľom. Po roku 1990 Frýba síce z obrazoviek zmizol, v televízii však pracoval až do jesene 2008. "Bol som vtedy prvý muž vo funkcii programového hlásateľa a na svojom konte mám ešte jedno prvenstvo: bol som ten, kto zahajoval pravidelné farebné vysielanie na Kavčích horách. Naopak som bol posledný, kto sa lúčil s hlásateľňou v Mešťanskej besede, odkiaľ sa vysielalo do tej doby, "spomínal Frýba pri odchode do dôchodku.
Copyright © ČTK 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Polícia v stredu zatkla piatich ľudí plánujúcich útoky na noviny, ktoré v minulosti zverejnili karikatúry proroka Mohameda. Štyroch z podozrivých zadržali v Dánsku a ďalšieho vo Švédsku. Podľa vyšetrovateľov chceli všetci piati vtrhnúť do sídla dánskeho denníka Jyllands-Posten, ktorý zverejnil kontroverzné karikatúry ako prvý. Následne chceli s pomocou zbraní "zastreliť toľko ľudí, koľko bude možné". Dánska tajná služba našla u štyroch zadržaných automatické zbrane, tlmiče a muníciu. Podľa polície išlo o islamských militantov s kontaktmi na medzinárodné teroristické organizácie a v ich prípade išlo o "bezprostrednú hrozbu". Dvanásť karikatúr zobrazujúcich proroka Mohameda zverejnili dánske noviny Jyllands Posten na sklonku roka 2005. Na začiatku nasledujúceho roka o týchto kresbách informovali islamské médiá a správa vyvolala masové protesty od Maroka až po Indonéziu. Demonštranti podpaľovali dánske diplomatické zastupiteľstvá vo svojich krajinách a bojkotovali výrobky z Kodane. Zamestnancom denníka sa odvtedy viackrát vyhrážali smrťou. Vtedajší premiér a dnes už generálny tajomník NATO Anders Fogh Rasmussen sa za zverejnenie karikatúr neospravedlnil. Diváci v Kórejskej ľudovodemokratickej republike (KĽDR) mali minulý týždeň unikátnu možnosť pozrieť si v televízii americko-nemecko-britský film Blafuj ako Beckham (2002). Podľa britského ambasádora v Južnej Kórei Martina Udena bola snímka, ktorej vysielanie zariadilo práve Britské veľvyslanectvo, vôbec "prvým západným filmom vysielaným v televízii" v KĽDR. Príbeh z prostredia futbalu, ktorý je v krajine veľmi obľúbený, predstavoval nezvyčajnú výnimku z tradičného programu štátnej televízie, ktorý pozostáva zo správ, dokumentov a televíznych seriálov. Diváci si však zo skoro dvojhodinovej snímky, v ktorej si zahrala napríklad aj mladá Keira Knightley, mohli vychutnať iba hodinu. Film bol totiž scenzurovaný, pretože sa okrem futbalu, ktorý je v KĽDR veľmi obľúbený, zaoberá aj takými v krajine tabuizovanými témami ako homosexualita, náboženstvo, či ľúbostnými vzťahmi medzi príslušníkmi odlišných rás.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Najmenej 57 novinárov bolo zabitých počas tohto roka v súvislosti s ich povolaním. Informovala o tom dnes v Berlíne organizácia Reportéri bez hraníc (RSF). Oproti minulému roku počet obetí medzi novinármi klesol o 19, čo je 25 percent. Naopak, došlo však k zvýšeniu prípadov únosov pracovníkov médií. Novinárska organizácia ich v tomto roku zaznamenala 51. Podľa generálneho tajomníka organizácie Jeana-Francoisa Julliarda majú úrady príslušných krajín priamu povinnosť bojovať s beztrestnosťou často sprevádzajúcou takéto vraždy. "Ak vlády nevykonajú všetko úsilie na potrestanie vrahov žurnalistov, stávajú sa ich spolupáchateľmi," povedal. Významne narastá počet únosov novinárov, v roku 2008 ich bolo 29 a vlani 33. "Prvýkrát sa v tomto roku nevyhol tomuto zlu žiadny kontinent. Novinári sa menia na predmet obchodovania únoscov," uviedla organizácia s tým, že takéto útoky sú najčastejšie v Afganistane a Nigérii. "Únoscovia berú rukojemníkov s cieľom financovať svoje zločinecké aktivity, nútia vlády, aby sa podrobovali ich požiadavkám a vysielajú odkazy verejnosti. Únos im poskytuje formu publicity," vyhlásili Reportéri bez hraníc. Zdroj: DPA

Copyright © TASR 2010

Zomrel Grant McCune

Zomrel Grant McCune

Držiteľ Oscara za vizuálne efekty Grant McCune zomrel vo veku 67 rokov na rakovinu pankreasu. McCune, ktorý v roku 1978 získal prestížnu cenu Akadémie za prácu na Lucasovom filme Hviezdne vojny, známom aj ako Hviezdne vojny IV - Nová nádej a o dva roky neskôr si vyslúžil ďalšiu nomináciu na Oscara za film Star Trek, podľahol zákernej chorobe v pondelok vo svojom dome v Kalifornii. Grant McCune sa narodil v marci 1943. Získal bakalársky titul v odbore biológia na California State University v Northridge a svoje vzdelanie využil, keď ho spolu s Billom Shourtom najali, aby navrhol realistický model žraloka pre Čeľuste (1975) Stevena Spielberga. Neskôr pracoval ako tvorca špeciálnych efektov pre spoločnosť Apogee Productions, napríklad na bondovke Nikdy nehovor nikdy (1983), sci-fi komédii Vesmírne gule (1987) či akčnom filme Smrtonosná pasca (1988). McCune potom založil vlastnú spoločnosť Grant McCune Design, ktorá bola zodpovedná za efekty a miniatúry vo filmoch ako Batman navždy (1995), Guľa (1998), X-Men 2 (2003), Spider-Man 2 (2004) alebo Serenity (2005). Informácie zverejnila webová stránka www.hollywoodreporter.com.

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Klid a pohodu o Vánocích neočekávám. Na vnitru je potřeba pokračovat v započatém trendu vyšetřování korupčních kauz." Radek John

„ Srb! Srb! On je Srb! Srbi ťa nahovorili, aby si neprišiel na recepciu! Čo si podávaš ruky so Srbom? On je Srb! Teraz si choď umyť ruky, keď si ich podávaš so Srbmi." Sven Alkalaj , minister zahraničných vecí Bosny a Hercegoviny

„ Tých ľudí, resp. tých inštitúcií bolo v tomto štáte habadej a možno aj mimo tohto štátu. Som presvedčený, že pán Világi nešetril na reklame. Ono to nejde priamo. Zadávajú sa zaplatené reklamy, pri tom sú dohody, čo sa má vysielať a ako sa má vysielať. Tretí sektor, Sorosova nadácia a ďalšie jej podobné do toho naliali tiež obrovské peniaze. V zahraničí sú skupiny ľudí, resp. organizácií, ktoré veľmi neradi vidia na politickej scéne Slovenska SNS. Týmto všetkým prekáža, že SNS vôbec existuje. Problémy začali už pred dva a pol rokom, keď médiá umelo začali vyťahovať niektoré kauzy a to nabobtnalo do absolútnych rozmerov, až obludných rozmerov. Tento obrovský tlak má hodnotu cca 300 - 400 mil. korún. Tie do toho niekto nalial a to malo výsledný efekt aj vo voľbách. a.„Určite aj koaliční partneri svojím prispením nepomohli SNS, ale pravý opak bola pravda.Pokiaľ SNS nebude vo vláde, tak vo vláde bude SMK alebo Híd. A to je neprijateľné pre ďalšiu existenciu slovenskej štátnosti.“ Ján Slota

„Jiří Kodet, ktorý vo filme Pelíšky z okna kričí: Proletári všetkých krajín, vylížte si prdel, urobil z hľadiska vyrovnania sa s komunizmom oveľa viac ako ÚPN za posledné štyri roky.“ Jozef Viskupič

"Bude to strana bez akýchkoľvek štruktúr - okresných, krajských a podobne. Naozaj to bude pro forma strana na to, aby sme umožnili nezávislým, komukoľvek do tohto parlamentu kandidovať. Bude chcieť, bude mať podporu verejnosti, nech sa páči." Igor Matovič

Turista

Turista

29. 12. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Rozhlasového reportéra zastrelili pred jeho domom v Hondurase. Ide už o desiateho novinára zabitého tento rok v stredoamerickej krajine. Henryho Suaza (38) zabili v utorok, keď vyšiel z domu v pobrežnom meste La Masica. Informovala o tom dnes honduraská polícia. Reportér Suazo pracoval pre rozhlasovú stanicu HRN a televíziu Cablevisión del Atlántico. V policajnom vyhlásení sa uvádzalo, že v súvislosti so zločinom nebol nikto zatknutý a motív je zatiaľ neznámy. Honduras patrí k latinskoamerickým krajinám s najväčšou násilnou kriminalitou. Vraždenie a krviprelievanie má mnoho príčin, vrátane politického napätia, obchodovania s drogami a vojen pouličných gangov. Novinárska organizácia sídliaca v americkom Miami Inter-American Press Association (IAPA) a Výbor na ochranu novinárov (VON) označili Honduras za jednu z najnebezpečnejších krajín pre novinárov. Zdroj: Associated Press
Novinárske organizácie žiadajú dôkladné vyšetrenie násilnej smrti čínskeho žurnalistu, ktorý zomrel tento týždeň na západe Číny po brutálnej bitke. Na investigatívneho novinára Sun Chung-ťieho zaútočila pred desiatimi dňami skupina mužov na stavenisku v meste Kchuej-tchun. Sun zomrel na početné zranenia v prípade, ktorý polícia pripísala osobnému sporu. Informovala o tom dnes spravodajská webstránka BBC. Sun bol reportérom denníka Pej-ťing Morning Post. Jeho kolegovia hovoria, že sa zaoberal nútenými demoláciami budov, čo je téma, ktorá ho pravdepodobne dostala do konfliktu s miestnymi úradmi. "Dokiaľ nebude úplné nezávislé vyšetrovanie, oficiálne vysvetlenie brutálnej smrti Sun Chung-ťie musí byť vnímané s veľkou dávkou pochybností," uviedol Bob Dietz, ázijský koordinátor Výboru na ochranu novinárov (CPJ) so sídlom v New Yorku. Polícia zadržala šesť ľudí za údajnú účasť na prepadnutí. Podľa novín Global Times v jednej zo svojich posledných reportáží Sun písal, že členovia miestnej správy v Kchuej-tchun presadili demoláciu budovy mliekarne, aby si na jej mieste postavili svoje domy.
Organizácia na ochranu práv novinárov Reportéri bez hraníc premietla včera fotografie dvoch francúzskych žurnalistov na parížsky Víťazný oblúk. Urobila tak pri príležitosti prvého výročia ich únosu v Afganistane. Francúzska ministerka zahraničných vecí Michele Alliotová-Marieová vo vyhlásení uviedla, že zabezpečenie slobody pre televíznych žurnalistov Hervého Ghesquiera a Stéphana Taponiera - ale aj ďalších šiestich francúzskych rukojemníkov zadržiavaných vo svete - je "absolútnou prioritou" vlády. Tváre oboch mužov, ktorí pracujú pre televíziu France 3, premietnu v priebehu dneška aj na fasádu parížskej radnice. Plánovaná je tiež tichá nočná demonštrácia so sviečkami. Ghesquiera a Taponiera zajal Taliban vlani 29. decembra v afganskej provincii Kapisa severovýchodne od hlavného mesta Kábul, spolu s ich afganským vodičom a tlmočníkom. Copyright © TASR 2010

LMFAO

LMFAO
Od 1. januára 2011 na poste generálneho riaditeľa TA3 Mgr. Mateja Ribanského nahradí Michal Gučík. Michal Gučík pôsobil ako kreatívny riaditeľ a majiteľ reklamnej agentúry. „Nástup Michala Gučíka na pozíciu generálneho riaditeľa TA3 vnímame ako prínos pre televíziu, najmä vzhľadom na jeho dlhoročné pôsobenie a skúsenosti v mediálnej oblasti. Zároveň chcem poďakovať pánovi Matejovi Ribanskému za významný posun, ktorý televízia pod jeho vedením za posledné dva roky dosiahla a zaželať mu veľa úspechov na novom pôsobisku v televízii Markíza,“ hodnotí zmenu na poste generálneho riaditeľa PhDr. Pavel Komorník, M.B.A., konateľ TA3 patriacej do skupiny Grafobal Group. „Svoje vymenovanie vnímam ako profesionálnu výzvu. Za jednu z najdôležitejších priorít považujem udržanie vysokej úrovne súčasného spravodajstva, a verím, že v budúcnosti sa nám podarí ešte viac zvýšiť jeho profesionalitu prostredníctvom poskytovania kvalitných informácií naživo, či odbornou prácou redaktorov a reportérov. Plánujem pokračovať v rozvoji nových technológií, internetu, v skvalitňovaní vysielania a posilňovaní interaktivity medzi TA3 a divákmi. Verím, že aj pod mojím vedením sa TA3 ako spravodajskej televízii bude aj naďalej dariť upevňovať pozíciu mienkotvorného a etablovaného subjektu na slovenskom mediálnom trhu,“ hovorí nový generálny riaditeľ Michal Gučík. Mgr. Matej Ribanský má dlhoročné skúsenosti ako riadiaci pracovník v oblasti médií. Do funkcie generálneho riaditeľa spravodajskej televízie TA3 nastúpil vo februári 2009. V rokoch 2006 až 2007 pracoval ako CEO v televízii JOJ, 2000 – 2006 pôsobil ako obchodný riaditeľ televízie Markíza. V minulosti stál na čele viacerých reklamných agentúr Soria&Grey (1998 – 2000, Managing Director), Ogilvy&Mather (1994 – 1998, Mediálny riaditeľ). TA3 potvrdila počas pôsobenia M. Ribanského svoje opodstatnenie a postavenie na slovenskom mediálnom trhu. „TA3 si udržala kredit nezávislej a rešpektovanej televízie, ktorá sa stala uznávaným objektívnym a aktuálnym zdrojom informácií. Pred nástupom do funkcie bolo mojím cieľom posilniť pozície televízie na trhu. Myslím, že v rámci možností, ktoré boli do veľkej miery ovplyvnené ekonomickou krízou, sa mi tento cieľ podarilo splniť. TA3 sa posunula výrazným krokom vpred, vďaka viacerým inováciám sa jej podarilo zabezpečiť kvalitnú výrobu spravodajstva, divákom prinášať viac živých vstupov z aktuálneho diania na Slovensku, a to aj prostredníctvom internetu,“ povedal M. Ribanský.

SHIT OF THE YEAR

SHIT OF THE YEAR

Zlúčenie STV a SRo si podľa ministerstva kultúry v najbližších štyroch rokoch nevyžiada ani cent zo štátneho rozpočtu.

28. 12. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Britský televízny producent Simon Cowell strávil Vianoce ako porotca karaoke šou. V rezorte Sandy Lane na ostrove Barbados, kde so svojou snúbenicou Mezhgan Hussainy, bývalými priateľkami a niekoľkými ďalšími hosťami trávili sviatky, sa rozhodli, že si zorganizujú vlastnú verziu speváckej šou The X Factor. Všetky ženy spomedzi hostí niečo zaspievali a producent vtipne hodnotil ich úsilie, presne tak, ako to robieva v talentovej šou. "Simon sa skutočne vžil do svojej úlohy a povedal niekoľko úžasných, zdrvujúcich komentárov," povedal zdroj. Keď však 37-ročná Mezhgan spievala skladbu I Will Always Love You od Whitney Houston, 51-ročný producent zo svojej kritiky poľavil a zahrnul svoju snúbenicu pochvalami. "Počas jej vystúpenia sa ironicky usmieval, a keď skončila, povedal 'nepáčilo sa mi to - priam ma to uchvátilo'," dodal zdroj. Informáciu zverejnila webová stránka showbizspy.com. © 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Dvaja nemeckí novinári, ktorých zadržiavajú v Iráne, sa stretli so svojimi rodinami po tom, čo ich návštevu umožnili iránske úrady. Informoval o tom hovorca iránskeho ministerstva zahraničných vecí Ramin Mehmanparast. Reportéra a fotografa nemeckého nedeľníka Bild am Sonntag zatkli v Iráne v októbri, keď sa pokúšali urobiť rozhovor so synom a právnikom 43-ročnej Sakíne Aštíaníovej, odsúdenej na smrť ukameňovaním. Podľa iránskych úradov nemali povolenie na novinársku prácu a prišli do krajiny na turistické víza. Hovorca iránskeho rezortu diplomacie upresnil, že k návšteve príbuzných došlo v noci nadnes v meste Tabríz na severozápade Iránu, kde sú obaja novinári väznení. Nemecké ministerstvo zahraničných vecí v pondelok vyjadrilo rozhorčenie nad tým, že iránske úrady napriek predchádzajúcim prísľubom neumožnili, aby sa novinári počas vianočných sviatkov stretli so svojimi príbuznými. Šéf nemeckej diplomacie Guido Westerwelle v tejto spojitosti niekoľkokrát telefonoval so svojím iránskym rezortným partnerom Alím Akbarom Sálehím.
Copyright © TASR 2010

TOP OF THE POPS

TOP OF THE POPS
1. TELEVÍZNE NOVINY*- Markíza ; 2.Tri oriešky pre Popolušku -Markíza ; 3.Ordinácia v ružovej záhrade IV. -Markíza ; 4. Princezná so zlatou hviezdou - Markíza ; 5. Martinka - Popoluška z Turca -TV JOJ; 6. Počasie* -Markíza ; 7. Športové noviny* -Markíza ; 8. NAJLEPŠIE POČASIE* -TV JOJ ;9. NOVINY TV JOJ* -TV JOJ ; 10. Ordinácia v ružovej záhrade IV. - Markíza ;11.Mrázik- Markíza ;12.ŠPORT* -TV JOJ ;13. Panelák*- TV JOJ; 14. Pošta pre Teba- Jednotka; 15. Líbáš jako Bůh – Markíza; 16.Madagaskar 2: Útek do Afriky- Markíza ; 17. KRIMI NOVINY* -TV JOJ ;18.Miliónové Vianoce- Markíza; 19. S tebou ma baví svet -Markíza ; 20.Perinbaba- Markíza

Pozn. Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; ©Výskum programu STV

27. 12. 2010

Výzva športových zväzov: Trojku potrebujeme!

Výzva športových zväzov:
Trojku potrebujeme!

Konfederácia športových zväzov Slovenskej republiky (KŠZ SR) sa obracia na premiérku Ivetu Radičovú, ministrov, členov Výboru NR SR pre kultúru a médiá, členov Rady STV a vedúcich predstaviteľov STV a SRo s výzvou na zachovanie špecializovaného športového televízneho kanála Trojka v rámci vysielania Slovenskej televízie. K výzve iniciovanej KŠ ZSR sa prostredníctvom podpisov svojich čelných funkcionárov prihlásilo dovedna 42 subjektov, ktoré združujú takmer polmiliónovú členskú základňu registrovaných športovcov - medzi nim napríklad Slovenský olympijský výbor, Slovenský futbalový zväz, Slovenský zväz ľadového hokeja či Slovenský tenisový zväz.
"Vážená pani premiérka, ministri vlády SR, členovia Výboru NR SR pre kultúru a médiá, členovia Rady STV a vedúci predstavitelia STV a SRo! My, predstavitelia slovenských športových subjektov, ale aj slovenskej športovej verejnosti, sa obraciame na Vás s výzvou na zachovanie špecializovaného športového kanálu STV 3, ktorého ďalšia existencia je ohrozená v súvislosti s reorganizáciou Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu. Chápeme potrebu úsporných opatrení, ale zrušenie STV 3 by bolo šetrenie na nesprávnom mieste, najmä v období, keď pripravujeme najvýznamnejšie podujatie na území Slovenska - MS 2011 v ľadovom hokeji. Slovenské športové zväzy, ale aj ďalšie športové subjekty, by týmto krokom stratili možnosť prezentácie širokej škály športových podujatí, prišli by o šancu pritiahnuť k športu ďalších mladých ľudí a tiež propagovať svojich sponzorov, ktorí vo významnej miere napomáhajú zabezpečovať činnosť zväzov i klubov. Drastické zredukovanie domácich športových prenosov, resp. presun ich časti na druhý a prvý kanál STV by v praxi znamenalo, že najmä menšie športy by úplne zmizli z našich televíznych obrazoviek. Športový kanál STV 3 počas svojej 2,5-ročnej existencie významne napomohol rozvoju športu a najmä jeho propagácii medzi mladou generáciou. Podľa dostupných informácií bolo odvysielaných viac ako 12-tisíc hodín z 32 športov. Zriadenie STV 3 prijali športové subjekty v r. 2008 ako významnú systémovú pomoc od štátu, ktorá im umožnila lepšie zabezpečiť činnosť zväzov a klubov aj v zložitej ekonomickej situácii. Očakávame, že nové vedenie RTS prehodnotí svoje zámery so športovým kanálom, nepodľahne fetišu percent sledovanosti a že verejno-právna televízia bude prinášať naďalej prenosy zo širšieho spektra športov. Naším zámerom zostáva aj naďalej skvalitňovať vystúpenia slovenských reprezentantov na vrcholových športových podujatiach, vzorne reprezentovať Slovensko, rozširovať členskú základňu a prostredníctvom športu vplývať aj na zdravý životný štýl našej populácie. A práve športový kanál STV 3 je významným katalyzátorom tejto činnosti. Obraciame sa na Vás preto pani premiérka, ministri vlády SR, členovia Výboru NR SR pre kultúru a médiá, členovia Rady STV a vedúci predstavitelia STV a SRo, aby ste podporili ďalšiu existenciu špecializovaného kanála STV 3."

Zomrel Bud Greenspan

Zomrel Bud Greenspan
V sobotu vo veku 84 rokov skonal v New Yorku americký tvorca dokumentárnych filmov s olympijskou tematikou Bud Greenspan. Partnerka zosnulého Nancy Beffa uviedla, že zomrel na komplikácie spojené s Parkinsonovou chorobou. Napriek pokročilému veku a zdravotným ťažkostiam pracoval na sklonku života na zostrihu materiálu nakrúteného počas ZOH 2010 vo Vancouveri. Medzinárodný olympijský výbor (MOV) označil Greenspana za "oddaného podporovateľa olympijských hier a hodnôt olympizmu počas celej svojej tvorivej kariéry".

© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Keď je na Štedrý deň veľa hviezdičiek, na budúci rok je veľa kureniec

Keď je na Štedrý deň veľa hviezdičiek,
na budúci rok je veľa kureniec

Jednotka o chĺpok horšie , Dvojka oveľa lepšie a Trojka veľmi zle.
Jednotka , Dvojka a Trojka spolu - 15,94 % .
JOJ lepšie. JOJ PLUS horšie.
Markíza horšie a pod 30 % ! TV DOMA tiež horšie.
TA 3 horšie.
Primetimový rozdiel medzi Jednotkou a JOJ je strašný - 13,82 %.

Markíza - 29,48 %
TV DOMA - 2,64 %
Jednotka - 12,48 %
Dvojka - 3,11 %
Trojka - 0,35 %
TV JOJ – 22,62 %
JOJ PLUS- 2,85 %
TA 3 - 1,58 %

STV NEWS

STV NEWS

Rok 2010 bol v oblasti domácej seriálovej, dokumentárnej i filmovej tvorby pre Slovenskú televíziu mimoriadne úspešný. Po dlhom čase došlo k oživeniu pôvodnej slovenskej tvorby, a to najmä vďaka finančným prostriedkom, prideleným STV na základe Zmluvy so štátom. Celkovo sa ňou program STV obohatil o 58 hodín premiérového obsahu. Divácky najatraktívnejším domácim seriálom na Jednotke bola v roku 2010 prvá séria Kriminálky Staré mesto, ktorá priniesla na obrazovky bezmála sedem hodín napätia, nadľahčeného humoru, ale aj výkonov slovenských hercov a herečky, ktorých mohli dovtedy diváci sledovať viac v iných slovenských televíziách (Zuzana Fialová, Milan Lasica, Alexander Bárta, Ján Koleník a ďalší). Aj druhý výpravný projekt STV sa dočkal uznania nielen diváckej verejnosti, ale aj odbornej kritiky - cyklus samostatných televíznych filmov Nesmrteľní predstavuje nové naštudovanie desiatky silných a pútavých príbehov z pera velikánov domácej i zahraničnej tvorby. V roku 2010 odvysielala Slovenská televízia spolu 7,5 hodín Nesmrteľných - v režisérskom kresle sa vystriedali napríklad Stanislav Párnický, Laco Halama, Emil Horváth, Roman Polák, Karol Vosátko; hlavných úloh sa zhostili o.i. Elena Podzámska, Vladimír Kobielsky, Kristína Svarinská, Róbert Jakab a ďalší. Na sklonku roka začala Jednotka vyrovnávať aj programový dlh voči detskému divákovi. Slovenská televízia vyrobila a nasadzuje do vysielania nových 14 častí animovaného seriálu Jurošík, na Štedrý večer to bude dlho očakávaná hraná rozprávka Orest z rodu čarodejníkov, ktorá vznikla na základe Zmluvy so štátom, rovnako ako veľké hrané projekty pre deti a mládež Aj kone sa chcú hrať, O Cecílii a Kováč z podlesia, ktoré sú v pláne vysielania na január 2011. Ak dnes niekto poukazuje na krízu pôvodnej tvorby v Slovenskej televízii, tak štatistické fakty hovoria presný opak: len v pôvodnej dramatickej tvorbe došlo oproti roku 2009 k 1,5-násobnému nárastu v počte hodín programu a suverénne najvyššiemu percentuálnemu podielu premiér dramatických programov za posledné štyri roky. V dokumentárnej tvorbe sú čísla ešte presvedčivejšie: 97 hodín premiérových dokumentov z vlastnej tvorby v roku 2010 (z toho viac ako polovica financovaná zo Zmluvy so štátom) je viac ako kedykoľvek v minulosti! Programy ako Poklady SK, Encyklopédia slovenských obcí, Fenomén či Hlava XXI si získali pozornosť a vyslúžili obľubu u desiatok tisíc divákov. V roku 2010 STV odvysielala celkovo 3 849 hodín premiérových programov (vrátane spravodajstva, publicistiky a športu), čo je - prerátané na dni - skoro pol kalendárneho roka! Aj toto číslo svedčí o bezprecedentnom oživení pôvodnej slovenskej televíznej tvorby.

26. 12. 2010

Zomrela Lina Romay

Zomrela Lina Romay
Vo veku 91 rokov zomrela speváčka a herečka Lina Romay. Jej syn Jay Gould pre médiá uviedol, že jeho matka skonala 17. decembra prirodzenou smrťou v nemocnici v Pasadene. Lina Romay odštartovala svoju spevácku kariéru v Cugat orchestra ako hlavná speváčka. V roku 1942 sa spoločne s orchestrom predstavila v snímke You Were Never Lovelier (1942), čo jej otvorilo dvere do sveta filmu. Svoju umeleckú kariéru ukončila v roku 1953, v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch však pracovala ako rozhlasová hlásateľka.
© 2010, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.